Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 100 Laatste
Acties:
  • 577.552 views

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:49:
[...]

Eind november 2017 was het nog steeds op schema, dec 2018 open volgens planning.
In het lokale sufferdje ook verder geen nieuws, behalve dat het niet station Bleizo gaat heten, maar station
Lansingerland-Zoetermeer.

Verdere opties voor de toekomst zijn nog het doortrekken van de randstadrail langs de HSL naar station Rodenrijs (of het vertrammen van de huidige busbaan ZoRo)
hm, ok :)
ben benieuwd, was er vorige week en vond het nog maar een kale bedoeling daar, voor iets dat ze eind v/h jaar willen openen :)

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-01 15:40
ArcticWolf schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 10:23:
[...]

Klopt ja, vaak is de ontruimingstijd van de perrons zo lang dat reizigers (bijna) van het perron afvallen :X

Busstation heeft geen invloed in dit geval, het station kan niet verder uitgebreid worden naar het noorden (vanwege limieten in het spoor alignement), dus maakt het in dit geval niet uit.

Ik heb het laatste ontwerp nog niet gezien, maar ben zelf bezig geweest met wat alternatieven voor het ontwerp en het grootste nadeel van spoor 14 en 15 is dat deze niet geschikt zijn voor goederen treinen (vanwege het onderliggende kunstwerk), terwijl ze de A2 corridor bij Dijksgracht ongelijkvloers willen scheiden van de SAAL corridor.
Hierdoor komt de A2 corridor aan de noordzijde te liggen waar dus zware goederentreinen rijden richting de Haarlem corridor, die pas later kunnen overlopen.

Door spoor 14 en 15 te laten vervallen en een deel van de treinen (ICD, Thalys en Eurostar) naar Amsterdam Zuid te verplaatsen wordt een groot deel van het knelpunt opgelost.
Spoor alignment? Wat bedoel je ermee?

En ben benieuwd naar hoe ze die Eurostar gaan afhandelen op zuid, zal denk ik pas een optie worden na de grootschalige verbouwing van de A10 en dergelijke. Nu is er geen mogelijkheid.
cazzer22 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 20:39:
[...]

Spoor alignment? Wat bedoel je ermee?

En ben benieuwd naar hoe ze die Eurostar gaan afhandelen op zuid, zal denk ik pas een optie worden na de grootschalige verbouwing van de A10 en dergelijke. Nu is er geen mogelijkheid.
Hoe het spoor loopt zeg maar, je kan het spoor geen onmogelijke boogstralen geven. Je probeert het spoor zo goed mogelijk kwa veiligheid, snelheid en (anti)slijtage te ontwerpen, maar in Amsterdam zit alles tegen de limiet aan. Verder naar het noorden gaat gewoon niet.

En klopt idd, maar Zuid-As dok is vorig jaar aanbesteed en vanaf dit jaar gaan ze de A10 en parallel wegen omleggen, in 2019 gaat de metro om en na 2020 moet de metro en sneltram klaar zijn, vanaf 2021 de wegen en dan is de ruimte reservering voor SAAL MLT ook klaar.
Die financiering is nu naar voren getrokken, die stond eigenlijk gepland na de ombouw van CS maar dan loopt alles in de knoei.
De uitbreiding van Amsterdam Zuid moet dan voor 2023 gereed zijn. Iets eerder dan Amsterdam CS. Dus het loopt nu redelijk parallel :)

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• cazzer22
Thanks. Idd ja ook door de brug net ten oosten zit er al een flinke boog in het tracé. Daarmee kan het lastig zijn om een spoor 16/17 te creëren.

Dat is wel snel! 2023 alles af. Maar als de 2 hoofdstations tegelijk verbouwd worden zal t gezellig worden met storingen in Amsterdam.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:15
Ik ben benieuwd wie er de langste adem heeft, de Franse regering of de vakbonden betrokken bij het Franse spoor: https://www.nu.nl/economi...oord-reeks-stakingen.html
De reiziger staat daar iig. niet op 1, 2 of 3. Wat een ellende.

En 47 miljard schuld 8)7, hoe krijg je het voor elkaar?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ArcticWolf schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:39:
Verder naar het noorden gaat gewoon niet.
Onder CS is het al druk, maar er boven zou moeten kunnen. Zie Sloterdijk met twee lagen en Duivendrecht met zelfs drie lagen over elkaar heen. (Hoewel een van de drie een metrolijn is..)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:29
De middelste stationskap is denk ik geen monument. Zet je daar nog 2 sporen boven. :+
menzo schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:35:
De middelste stationskap is denk ik geen monument. Zet je daar nog 2 sporen boven. :+
Die optie heb ik idd bekeken... Maar we werden niet zo vrolijk van de kosten raming ;) dus die optie viel al heel snel af.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
En anders sloop je het busstation toch gewoon? En de IJ-zijde? O-)

We are shaping the future

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:47
ArcticWolf schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:46:
[...]

Die optie heb ik idd bekeken... Maar we werden niet zo vrolijk van de kosten raming ;) dus die optie viel al heel snel af.
En onder de grond? Als speciaal S-Bahn station? :P

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
EDIT schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 23:04:
[...]

En onder de grond? Als speciaal S-Bahn station? :P
Op een meter of 30 onder de grond dan ofzo? Onder de Noord Zuid lijn?
PolarBear schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 23:57:
[...]

Idd dat wordt dan ongeveer 30 meter onder de grond :+

Je kan er misschien ook gewoon een halte van maken :o

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:20
mekkieboek schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:59:
Ik ben benieuwd wie er de langste adem heeft, de Franse regering of de vakbonden betrokken bij het Franse spoor: https://www.nu.nl/economi...oord-reeks-stakingen.html
De reiziger staat daar iig. niet op 1, 2 of 3. Wat een ellende.
Het is gewoon een onderdeel van de Franse cultuur. De gemiddelde Fransman draait zich nog een keer om en slaapt verder bij dit nieuws.
mekkieboek schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:59:
En 47 miljard schuld 8)7, hoe krijg je het voor elkaar?
Te veel personeel, te veel onrendabele spoorlijnen te vaak rijden etc etc. Zo moeilijk is dat niet. Een goed openbaar vervoer netwerk wat alle kleine mazen goed bediend is zelden winstgevend.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

LordSinclair schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:12:
[...]

Het is gewoon een onderdeel van de Franse cultuur. De gemiddelde Fransman draait zich nog een keer om en slaapt verder bij dit nieuws.

[...]

Te veel personeel, te veel onrendabele spoorlijnen te vaak rijden etc etc. Zo moeilijk is dat niet. Een goed openbaar vervoer netwerk wat alle kleine mazen goed bediend is zelden winstgevend.
Dat betekent onder meer dat er een einde komt aan de baangarantie voor het leven en afschaffing van de riante regelingen voor vroegtijdige pensionering.
8)7 wist niet eens dat dat nog bestond.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ArcticWolf schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:24:
[...]

[...]

8)7 wist niet eens dat dat nog bestond.
Sommige mensen van de SNCF kunnen op dit moment al met 52 jaar met pensioen. Macron wil dat ophogen naar 62 jaar, en daar zijn ze pissed over.

Virussen? Scan ze hier!

• EDIT
PolarBear schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 23:57:
[...]

Het was gelukkig niet al te serieus bedoeld en inderdaad meer een knipoog naar het gedoe met de Noord-Zuidlijn ;)

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LoKK1KqMflUH9m8sM96jrvto/thumb.png

Is het nu echt 3 uurtjes? Dat is dan wel netjes, maar in mijn hoofd zat dat het niet zo snel was?

EDIT:

Ah, laat maar. In 3 uurtjes ben je inderdaad vanuit Londen tegen de Nederlandse grens aan..... 50 minuten later pas in Amsterdam.

Marketing op zijn best

[ Voor 25% gewijzigd door PWM op 16-03-2018 11:32 ]

• EDIT
41 minuten :P
In 3 uur (ok, en 1 minuut) zit je in Rotterdam.

[ Voor 16% gewijzigd door EDIT op 16-03-2018 11:50 ]

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:13
ArcticWolf schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 07:27:
[...]

Idd dat wordt dan ongeveer 30 meter onder de grond :+

Je kan er misschien ook gewoon een halte van maken :o
Antwerpen CS / Rotterdam Blaak copy paste.. Pittig duur, maar an sich geen gek idee :P

---

@Eurostar rit: Pak het vliegtuig vanaf Rotterdam, zet het horloge stil op moment van opstijgen, bij de landing weer laten tikken en je match gelijk met de lokale tijd :P

Rotterdam is niet zo groot, terminal -> vliegtuig kan in 15 mins. London city geen ervaring mee

[ Voor 30% gewijzigd door D_Jeff op 16-03-2018 12:28 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• wildhagen
  • Niet online
PWM schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:29:
[afbeelding]

Is het nu echt 3 uurtjes? Dat is dan wel netjes, maar in mijn hoofd zat dat het niet zo snel was?

EDIT:

Ah, laat maar. In 3 uurtjes ben je inderdaad vanuit Londen tegen de Nederlandse grens aan..... 50 minuten later pas in Amsterdam.

Marketing op zijn best
Hoe bedoel je? Er staat toch echt nergens dat je in 3 uur in Amsterdam bent, dus wat er staat is gewoon feitelijk volledig juist.

Nederland bestaat uit meer dan alleen Amsterdam ;)

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 16-03-2018 12:26 ]

Virussen? Scan ze hier!

D_Jeff schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:22:
[...]

Antwerpen CS / Rotterdam Blaak copy paste.. Pittig duur, maar an sich geen gek idee :P

---
Die optie is wel bekeken meen ik, maar ook met het oog op de oost - westlijn en het kostenplaatje is dat niet heel erg realistisch ook al is er wel iets voor te zeggen.

Grootste probleem waar de overheid mee kampt is het toekomstbeeld.
Voorbeeld: ga je nu 50 miljard investeren in grootschalige spoorprojecten met het oog dat er 1 miljoen reizigers per dag bij gaan komen op de lange termijn, of wacht je tot die 1 miljoen reizigers per dag erbij zijn gekomen en ga je dan pas 50 miljard uitgeven.
Dit is zowel een politiek probleem als technisch probleem. Je kan niet zomaar als overheid besluiten om 50 miljard euro uit te geven aan het spoor als je niet zeker weet of het spoor over 50 jaar nog wel bestaat (autonome/vliegende auto's... ik noem maar een zijstraat).

Zelfs een grove prognose is niet mogelijk, dus draait de hele sector (wegen overigens ook) rondjes.

disclaimer genoemde getallen zijn fictief

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:41

Goverman

not loaded

ArcticWolf schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 17:26:
[...]

Die optie is wel bekeken meen ik, maar ook met het oog op de oost - westlijn en het kostenplaatje is dat niet heel erg realistisch ook al is er wel iets voor te zeggen.

Grootste probleem waar de overheid mee kampt is het toekomstbeeld.
Voorbeeld: ga je nu 50 miljard investeren in grootschalige spoorprojecten met het oog dat er 1 miljoen reizigers per dag bij gaan komen op de lange termijn, of wacht je tot die 1 miljoen reizigers per dag erbij zijn gekomen en ga je dan pas 50 miljard uitgeven.
Dit is zowel een politiek probleem als technisch probleem. Je kan niet zomaar als overheid besluiten om 50 miljard euro uit te geven aan het spoor als je niet zeker weet of het spoor over 50 jaar nog wel bestaat (autonome/vliegende auto's... ik noem maar een zijstraat).

Zelfs een grove prognose is niet mogelijk, dus draait de hele sector (wegen overigens ook) rondjes.

disclaimer genoemde getallen zijn fictief
Een groter probleem dan bovenstaande is de omvang van de investeringsruimte. Die is er dus niet. En dus is iets als toekomstbeeld al snel... een toekomstbeeld, vol met meer en (vooral minder) realistische wensen die niet te realiseren zijn...

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vanmorgen in de krant (blijkbaar nog niet online): er zijn nu nog steeds 2 treinstellen waarbij het overschakelen van DE-spanning naar NL-spanning mis gaat....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:51
Erg benieuwd wat er loos is in Rotterdam. Zat in de hsl trein en we stopte in de bocht bij Rotterdam. Daarna keerde we om richting Schiphol wegens een storing :(

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@White_Collar : Treinverkeer van en naar Rotterdam Centraal plat door grote seinstoring
Het treinverkeer van en naar station Rotterdam Centraal ligt plat. Op alle trajecten van en naar het station rijden voor onbepaalde tijd geen treinen. De storing treft het station en het hele traject van Rotterdam naar Gouda.

Vanaf 8.30 uur rijden er geen treinen meer tussen Rotterdam en Gouda.

De storing breidde zich tegen 10.00 uur uit naar Rotterdam Centraal. Vanaf dat tijdstip rijdt er niets meer van en naar Rotterdam. Ook doorgaande treinen langs het station, zoals de internationale treinen via de HSL-lijn, hebben last van de stremming.

De oorzaak is een grote sein- en wisselstoring, meldt spoorbeheerder ProRail. Het is nog niet duidelijk wanneer de storing is verholpen.

Reizigers krijgen het advies vanaf Rotterdam Centraal de tram te gebruiken naar een ander station in Rotterdam. Er rijden stopbussen van en naar Rotterdam Noord en Rotterdam Alexander.

[ Voor 68% gewijzigd door Raven op 19-03-2018 10:54 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Werkzaamheden op spoor 1/2 tbv Eurostar gerelateerd? Daar hebben ze aardig wat nieuwe spoorstaven en andere infra aangelegd dit weekend.

Leuk dat er nu een spoor minder is, is meteen de nummering weer apart.
Get!em schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:00:
Werkzaamheden op spoor 1/2 tbv Eurostar gerelateerd? Daar hebben ze aardig wat nieuwe spoorstaven en andere infra aangelegd dit weekend.

Yep is voor de Eurostar maar ze hebben ook wat omliggende wissels vernieuwd.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Thalys boekt recordomzet

Als je dat koppelt met de berichten van de SNCF en hun LGV's die grotendeels verlies draaien of in ieder geval in totaal niet uit het rood komen, dan is dit toch wel een bijzondere eend in de bijt. Nu heb ik nog nooit met een TGV gereisd en heb dus ook geen flauw benul wat dat kost, maar dat kan toch niet heel anders zijn dan bij Thalys?
Get!em schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:00:

Spoor 1 verdwijnt compleet voor de Eurostar en het perron wordt verbreed tot aan het huidige spoor 2. Ik ben benieuwd of Rotterdam CS voortaan zonder "spoor 1" door het leven gaat of dat we "spoor 1, 3", enz gaan krijgen en spoor 2 dus verdwijnt.

[ Voor 40% gewijzigd door PaT op 19-03-2018 14:09 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

PaT schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:04:
Thalys boekt recordomzet

Als je dat koppelt met de berichten van de SNCF en hun LGV's die grotendeels verlies draaien of in ieder geval in totaal niet uit het rood komen, dan is dit toch wel een bijzondere eend in de bijt. Nu heb ik nog nooit met een TGV gereisd en heb dus ook geen flauw benul wat dat kost, maar dat kan toch niet heel anders zijn dan bij Thalys?

[...]

Spoor 1 verdwijnt compleet voor de Eurostar en het perron wordt verbreed tot aan het huidige spoor 2. Ik ben benieuwd of Rotterdam CS voortaan zonder "spoor 1" door het leven gaat of dat we "spoor 1, 3", enz gaan krijgen en spoor 2 dus verdwijnt.
Spoor 1 verdwijnt en spoor 2a en 2b wordt spoor 2.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Spoor 1 wordt het nieuwe Perron Nul ;)

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Nu heb ik nog nooit met een TGV gereisd en heb dus ook geen flauw benul wat dat kost, maar dat kan toch niet heel anders zijn dan bij Thalys?
Ik pik even Bordeaux Parijs als voorbeeld.

Als je *NU* weg wilt en beenruimte zoekt (eerste klas) 166 euro. Als je op een ongunstig(er) moment wilt reizen, vanavond, kun je voor 49 euro klaar zijn. 600 kilometer, 2 uur vier minuten.

Volgens de Michelin routeplanner is het ook 600 kilometer en 6 en een half uur rijden, en ben je 70 euro aan benzine kwijt. Via tolwegen kan ook, scheelt een uur maar is vijftig euro duurder.

Als je nu gaat rennen kun je om 18:10 in Parijs zijn, de trein vertrekt om 15:04.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hoevaak moet die intercity-direct nog stukgaan voordat er echt maatregelen worden genomen?

Er is sinds begin dit jaar nog geen week geweest zonder malaise op het HSL traject SHL-RTD. En ik vermoed zelfs dat het vaker dan 5x per week is sinds begin januari.
Nu alweer een trein die stuk is, waardoor er wederom geen vervoer over de HSL is en ik mijn terugrit mag gaan puzzelen.

Ik ben redelijk vergevend wat vertraging betreft, maar het is de laatste tijd wel weer ernstiger bij de NS/Prorail. Ik begin mijn dagritme aan te passen aan de NS/Prorail en dat is niet echt positief. Ook het gemak waarmee de treinen uitvallen. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat er gewoon 2a 3x per dag even een trein niet rijdt volgens de dienstregeling en dat dat even 10 minuten van te voren wordt vermeld, meestal zonder oorzaak/reden te vermelden.
Grootste oorzaak (op de HSL) is meestal toch de befaamde 'defecte trein'. Ik krijg onderhand zin om de stickers met 'defect' ( die toch al veel gebruikt worden door de NS) op de plekken te plakken waar "Intercity directdefect" staat

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 19-03-2018 16:05 ]

• wildhagen
  • Niet online
Vandaag ook een klein treinbrandje in Oisterwijk:
Een trein is maandagochtend rond elf uur stilgezet op het station van Oisterwijk. In de trein was brand ontstaan door vastgelopen remmen.

Het treinverkeer tussen Tilburg Universiteit en Eindhoven lag enige tijd stil, maar is inmiddels weer op gang gekomen. De machinist zag onder de trein rook vandaan komen en heeft daarop de trein stilgezet. Vervolgens heeft hij de brand geblust.

Treinreizigers zijn met bussen naar hun reisbestemming gebracht. De trein is gerepareerd en is weer verder gereden.
Bron: http://www.omroepbrabant....r+vastgelopen+remmen.aspx

Afbeeldingslocatie: https://imgb.igcdn.nl/ceba8097202e484d89e93e313545ff1b/opener/Foto_Toby_de_Kort.jpg

Virussen? Scan ze hier!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Get!em schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:54:
Hoevaak moet die intercity-direct nog stukgaan voordat er echt maatregelen worden genomen?

Er is sinds begin dit jaar nog geen week geweest zonder malaise op het HSL traject SHL-RTD. En ik vermoed zelfs dat het vaker dan 5x per week is sinds begin januari.
Nu alweer een trein die stuk is, waardoor er wederom geen vervoer over de HSL is en ik mijn terugrit mag gaan puzzelen.

Ik ben redelijk vergevend wat vertraging betreft, maar het is de laatste tijd wel weer ernstiger bij de NS/Prorail. Ik begin mijn dagritme aan te passen aan de NS/Prorail en dat is niet echt positief. Ook het gemak waarmee de treinen uitvallen. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat er gewoon 2a 3x per dag even een trein niet rijdt volgens de dienstregeling en dat dat even 10 minuten van te voren wordt vermeld, meestal zonder oorzaak/reden te vermelden.
Grootste oorzaak (op de HSL) is meestal toch de befaamde 'defecte trein'. Ik krijg onderhand zin om de stickers met 'defect' ( die toch al veel gebruikt worden door de NS) op de plekken te plakken waar "Intercity directdefect" staat
De bijnaam van dat ding bij NS-personeel is allang Intercity Defect :X

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• cazzer22
Apart, ik zou verwachten dat bij zo'n moderne trein waar veel door systemen gemonitord wordt, de trein zal weigeren te rijden bij niet geloste remmen.
cazzer22 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 08:33:
[...]

Apart, ik zou verwachten dat bij zo'n moderne trein waar veel door systemen gemonitord wordt, de trein zal weigeren te rijden bij niet geloste remmen.
Lastig monitoren lijkt me, als de cilinder blijft hangen terwijl de druk wel afneemt dan wordt er niks getriggered lijkt mij.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Freee!! schreef op maandag 19 maart 2018 @ 21:45:
[...]

De bijnaam van dat ding bij NS-personeel is allang Intercity Defect :X
Gelukkig is vandaag de boel weer op orde :S

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DnNZPypIAxeHT1fQQ9JC0arc/full.png

Verwijderd

_/-\o_ Bovenin je plaatje "geen service". :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2018 09:07 ]

• cazzer22
ArcticWolf schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 08:44:
[...]

Lastig monitoren lijkt me, als de cilinder blijft hangen terwijl de druk wel afneemt dan wordt er niks getriggered lijkt mij.
Rolweerstand van het betreffende wiel of as moet toch noemenswaardig toenemen. En anders een temperatuurstoename die substantieel is.

Ik snap ook best dat je niet allemaal sensoren eronder hangt omdat je geen overflow aan data wilt hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door cazzer22 op 20-03-2018 09:14 ]

• mschol
  • Niet online
Thalys boekt recordomzet

ik heb vroeger met tgv gereden van brussel naar marne la vallee, dat kost tegenwoordig volgens mij al gauw €80-120, terwijl je voor ~45 euro (35 incl rer ticket) met de thalys kan gaan

• EDIT
cazzer22 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:11:
[...]

Rolweerstand van het betreffende wiel of as moet toch noemenswaardig toenemen. En anders een temperatuurstoename die substantieel is.

Ik snap ook best dat je niet allemaal sensoren eronder hangt omdat je geen overflow aan data wilt hebben.
Ik heb zelf geen bevoegdheid op de Flirt, dus geen idee waarom het niet is opgemerkt, maar bij een andere moderne trein/loc (jep, de Traxx) zitten er overal sensoren die keurig een melding genereren zodra de temperatuur ook maar iets omhoog gaat. Sterker nog: zodra gedetecteerd wordt dat er een rem niet volledig lost op die loc, dan zet de loc zichzelf uiteindelijk stil.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:07:
_/-\o_ Bovenin je plaatje "geen service". :)
Helaas is dat dus wel letterlijk dubbelop

Internet in de IC-direct kun je vrijwel vergeten. Op kleine stukken heb je even 4G, maar vele onderbrekingen door tunnels, tunnelbakken en geluidschermen en storing door de bovenleiding. Mede ook de reden dat er geen Wifi in die trein zit.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-01 16:43
Get!em schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:31:
Internet in de IC-direct kun je vrijwel vergeten.
Ja precies, een grote fail. Hoe kun je nou verwachten dat zakenreizigers met je trein gaan terwijl basisvoorzieningen niet eens in orde zijn? De enige hoop die je kunt hebben is dat ProRail de concessie krijgt om het spoor te onderhouden en dan alsnog zendapparatuur in de tunnels plaatst. Ik denk dat InfraSpeed dat sowieso niet gaat doen.

• EDIT
KPN is as we speak in gesprek met InfraSpeed. In 2019 moet er bereik in de tunnels zijn.

• cazzer22
EDIT schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:52:
[...]

Ik heb zelf geen bevoegdheid op de Flirt, dus geen idee waarom het niet is opgemerkt, maar bij een andere moderne trein/loc (jep, de Traxx) zitten er overal sensoren die keurig een melding genereren zodra de temperatuur ook maar iets omhoog gaat. Sterker nog: zodra gedetecteerd wordt dat er een rem niet volledig lost op die loc, dan zet de loc zichzelf uiteindelijk stil.
Wat mij ook zo logisch leek ja. Ik weet niet wat er gebeurt als bij het lossen inderdaad de cilinder scheef/klem komt te zitten waardoor de luchtdruk wel op kan bouwen en kan blijven, en de rem ook er op blijft staan. Dan moet je wel nét een sensor op de rem zelf hebben. Maar een brand geeft wel dusdanig hoge temperaturen dat dit opgemerkt moet worden. Al moet je dan ook daar weer een sensor hebben op die plek.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

EDIT schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:19:
KPN is as we speak in gesprek met InfraSpeed. In 2019 moet er bereik in de tunnels zijn.
Prima, maar is dat dan KPN die dat wil? En niet de NS die voor haar reizigers internet wil hebben. Heb je er als Tele2/Tmobile of Vodafone klant alsnog niks aan. Tenzij Wifi in de Trein ook over KPN gaat straks....(mijn laatste info, is dat het nog steeds T-mobile is)

Tevens zou de scope dan niet moeten zijn 'tunnels', maar gehele traject, inclusief die tunnelbakken en geluidswal delen.

of zoals een blogger op internet schreef:
Wifi in de Trein is trouwens een anagram van Infinite weird en dat is geen toeval

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 20-03-2018 11:56 ]

• cazzer22
Wat ik destijds begrepen heb over bereik in de tunnels, is dat de technologie provider onafhankelijk is. Dus zou het ook voor VF en TM moeten werken. Dit heb ik meegekregen rondon de aanleg van de spoortunnel in Best. Kan best zijn dat omdat we in middels al op 4G zitten het anders is geworden maar destijds was het een lange antenne die aangelegd werd, hangende aan het dak van de tunnel. Hij hangt er nog steeds. (En nee, ik bedoel niet de bovenleiding... 8)7 )

En de providers leggen het om de beurt aan in tunnels om de kosten te delen.

[ Voor 12% gewijzigd door cazzer22 op 20-03-2018 12:10 . Reden: mogelijke verwarring met bovenleiding voorkomen ]

• EDIT
Get!em schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:54:
[...]

Prima, maar is dat dan KPN die dat wil? En niet de NS die voor haar reizigers internet wil hebben. Heb je er als Tele2/Tmobile of Vodafone klant alsnog niks aan. Tenzij Wifi in de Trein ook over KPN gaat straks....(mijn laatste info, is dat het nog steeds T-mobile is)

Tevens zou de scope dan niet moeten zijn 'tunnels', maar gehele traject, inclusief die tunnelbakken en geluidswal delen.

of zoals een blogger op internet schreef:

[...]
Er is al bij de aanleg van de HSL rekening gehouden met mobiele netwerken en er is meerdere malen aangeboden aan de providers om tijdens buitendienststellingen daar apparatuur op te hangen. De kosten daarvan vonden ze blijkbaar te hoog voor de opbrengst.
KPN is nu degene die het voortouw neemt, maar uiteraard is elke provider straks te ontvangen in de tunnels, zo is de bedoeling.
NS is natuurlijk geen partij in de aanleg van een netwerk.

Overigens heb ik persoonlijk buiten de tunnelbakken geen problemen met bereik. Provider afhankelijk wellicht? Heb zelf KPN.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

EDIT schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:41:
[...]
NS is natuurlijk geen partij in de aanleg van een netwerk.
[...]
Overigens heb ik persoonlijk buiten de tunnelbakken geen problemen met bereik. Provider afhankelijk wellicht? Heb zelf KPN.
Heb zowel KPN als Tele2 op een telefoon. Beide stotteren. Voor nieuws lezen/webpagina's bezoeken geen probleem op de stukken zonder tunnel, maar voor andere toepassingen wel. Je ziet de telefoons frequent schakelen tussen 3g/4g/niks/3g op die open-tunnelbak door bijv Lansingerland en langs de A4 bij roelofarendsveen. Als er 4G is van Tele2 in trein, dan is het sneller dan KPN, maar KPN schakelt beter en sneller 3g/4g. Beide op iphone trouwens. Die ik af en toe tether.

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-01 11:49

_Christiaan_

Master of SOG

Get!em schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:54:

Klopt dit is echt drama, de intercity defect. Bij mij is gemiddeld 15% uitgevallen (!). Ik reis ermee heen en weer van huis naar werk, dus dat betekent dat hij bij mij gemiddeld 1,5x per week uitvalt. En dan kijk ik nog niet eens naar ‘gewone’ vertraging!

En de NS is te lui om er iets aan te doen. Hij rijdt al 8 jaar en het is al 8 jaar drama. En ze durven er nog toeslag voor te vragen ook.

Ik snap niet dat de NS zoveel kudo’s krijgt de laatste tijd want het kan echt niet. Zit as we speak weer te wachten op Schiphol vanwege een geannuleerde trein...

NOSIG

Ik zou graag zien dat jullie ook bij de officiële kanalen klagen ipv alleen hier. Ik kan wel wat zeggen en ben zelf ook betrokken bij de verbetering van de HSL infra, echter alleen mijn woord draagt niet veel gewicht om druk te zetten binnen de organisaties.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Welk officieel kanaal is daar het beste voor dan?

Ik heb vorig jaar eens gesproken (live, niet via internet) met een project manager van de passenger experience team, en die zei dat er een apart team bezig was met de verbetering van de HSL, maar tot nog toe zijn de effecten daarvan voornamelijk aan de buitenkant: stewards, betere omroep, punctualiteit (ten koste van reiziger). Trein en spoor pijnpunten konden op korte termijn niet aangepakt worden volgens haar.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ArcticWolf schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 18:22:
Ik zou graag zien dat jullie ook bij de officiële kanalen klagen ipv alleen hier. Ik kan wel wat zeggen en ben zelf ook betrokken bij de verbetering van de HSL infra, echter alleen mijn woord draagt niet veel gewicht om druk te zetten binnen de organisaties.
Welke officiële kanalen (waarmee de boodschap wel doorkomt 7(8)7) ) :?

Ik heb bijna het punt bereikt, waarop ik met boze medereizigers NS-onvriendelijke acties ga houden, want de klachten (b)lijken niet gehoord te worden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik moet van Schiphol naar Naarden Bussum. Afhankelijk van de tijd is de snelste optie de intercity naar Hilversum te nemen en de sprinter 2 stations terug naar Naarden Bussum. Dit kan 20 minuten sneller zijn dan wachten op de rechtstreekse sprinter.

De reisplanner geeft deze optie niet. Google en common sense wel. Is dit nu wel of niet toegestaan.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:45
Get!em schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 18:43:

Ik heb vorig jaar eens gesproken (live, niet via internet) met een project manager van de passenger experience team, en die zei dat er een apart team bezig was met de verbetering van de HSL, maar tot nog toe zijn de effecten daarvan voornamelijk aan de buitenkant: stewards, betere omroep, punctualiteit (ten koste van reiziger). Trein en spoor pijnpunten konden op korte termijn niet aangepakt worden volgens haar.
De trein wordt wel aangepakt. Er komen nieuwe treinen die ook nog eens koppelbaar zijn, waardoor er langere treinen zouden kunnen rijden in de spits. De eersten daarvan staan al in de fabriek dacht ik. Het is alleen een proces wat enkele jaren duurt, het ontwerpen en bouwen kost tijd en daarnaast wil de NS treinen graag goed testen voor ze hem inzetten.

• Alex)
Dat is niet toegestaan, behalve als je een vrij reizen-abonnement hebt.

Get!em schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 18:43:

Freee!! schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 18:48:
[...]

Welke officiële kanalen (waarmee de boodschap wel doorkomt 7(8)7) ) :?

Ik heb bijna het punt bereikt, waarop ik met boze medereizigers NS-onvriendelijke acties ga houden, want de klachten (b)lijken niet gehoord te worden.
https://www.rijksoverheid.nl/contact/een-klacht-indienen
https://www.prorail.nl/reizigers/contact-publiek
https://www.rover.nl/klantenservice/klacht-bij-rover

Naar mijn weten komt dit niet allemaal door NS namelijk en is het een overkoepelend probleem.
marcop23 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 18:53:
[...]

De trein wordt wel aangepakt. Er komen nieuwe treinen die ook nog eens koppelbaar zijn, waardoor er langere treinen zouden kunnen rijden in de spits. De eersten daarvan staan al in de fabriek dacht ik. Het is alleen een proces wat enkele jaren duurt, het ontwerpen en bouwen kost tijd en daarnaast wil de NS treinen graag goed testen voor ze hem inzetten.
Ik vind het eigenlijk wel beschamend dat alles zo loopt en dit ligt/lag niet alleen aan de NS, dus of er nu wel of geen nieuwe treinen komen... het blijft ernstig slecht.

[ Voor 21% gewijzigd door ArcticWolf op 20-03-2018 19:04 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:26

Fiber

Beaches are for storming.

Alex) schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 18:54:
Natuurlijk is dat wel toegestaan. Je moet alleen wel in Hilversum uitchecken en dan weer opnieuw inchecken... :)

De NS reisplanner geeft die optie overigens wel als je een vinkje zet bij: 'Altijd Vrij of Trein Vrij abonnement' wat jij dus ook zegt. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Fiber op 20-03-2018 21:19 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• anboni
  • Laatst online: 22:17
ArcticWolf schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:03:
Naar mijn weten komt dit niet allemaal door NS namelijk en is het een overkoepelend probleem.
Ik denk zelfs dat het probleem maar voor een heel klein deel aan NS ligt. Het grootste probleem is gewoon de overheid die geprivatiseerd heeft maar zich er vervolgens eindeloos tegenaan blijft bemoeien. Als de overheid het echt aan de markt had overgelaten, waren er realistischer eisen aan het materieel gesteld en hadden we niet te maken gehad met het Italiaanse debacle.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

anboni schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 23:13:
Het grootste probleem is gewoon de overheid die geprivatiseerd heeft maar zich er vervolgens eindeloos tegenaan blijft bemoeien. Als de overheid het echt aan de markt had overgelaten, waren er realistischer eisen aan het materieel gesteld en hadden we niet te maken gehad met het Italiaanse debacle.
NS heeft 150 directieleden en 17.084.719 incident-managers. En dat maakt een organisatie nogal lastig om te sturen.

• Alex)
anboni schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 23:13:
[...]

Ik denk zelfs dat het probleem maar voor een heel klein deel aan NS ligt. Het grootste probleem is gewoon de overheid die geprivatiseerd heeft maar zich er vervolgens eindeloos tegenaan blijft bemoeien. Als de overheid het echt aan de markt had overgelaten, waren er realistischer eisen aan het materieel gesteld en hadden we niet te maken gehad met het Italiaanse debacle.
Niemand heeft NS gedwongen om materieel te bestellen bij een Italiaanse partij. Dat is een situatie die NS zelf gecreëerd heeft door overmatig te bieden en vervolgens steeds te blijven spelen met de omvang van de bestelling.

Het Franse Alstom had tot vrij laat in de race het beste bod. Toen HSA weer eens van gedachten veranderde besloot Alstom om van de aanbesteding af te zien, AB bleef toen als enige over.

Verwijderd

Alex) schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 18:54:
Dat kan sinds de invoering van de OV chipkaart inderdaad niet meer. Daarvoor mocht het wel, want het was de snelste reismogelijkheid. Ze hebben de AV aangepast omdat het OV chipkaart systeem niet met een dergelijke "snelste reismogelijkheid" overweg kan. Daarom is de reisplanner nu leidend verklaard.

Maakt niet uit verder, alle nadelen van de OV chipkaart zijn toch voor de reiziger. :)

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

marcop23 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 18:53:
[...]

Right... Dat hebben we ook gezien met de fyra.
ArcticWolf schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 18:22:
Ik klaag op twitter en Facebook en via het klachfenformulier maar de NS doet er niets mee. Je krijgt een standaardantwoord en de IC direct blijft uitvallen.

En wagons erbij zetten is al helemaal teveel gevraagd blijkbaar. Je bent echt machteloos als reiziger tegen dit monopolie.

[ Voor 38% gewijzigd door _Christiaan_ op 21-03-2018 07:58 ]

NOSIG

• EDIT
Wagons er bij zetten is inderdaad teveel gevraagd. Die zijn er simpelweg niet genoeg om alle treinen te kunnen verlengen.
De treinen die naar Brussel doorrijden zullen wel nog verlengd gaan worden naar 7 rijtuigen, maar voor de rest zit er tot de nieuwe treinen komen weinig meer in.
Vanaf december dit jaar moeten er echter 5 treinen per uur over de HSL gaan rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. Ondanks dat het qua tijdspad niet optimaal is, kan het wel helpen qua capaciteit.

De eerste nieuwe treinen moeten in 2021 rijden. Ze zijn besteld bij Alstom, bekend van de TGVs. De eerste nieuwe trein moet eind dit jaar/begin volgend jaar zijn eerste testritten gaan maken die benodigd zijn voor de toelating op het Nederlandse spoor.

[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 21-03-2018 08:36 ]

Net ook weer sinds maanden met de trein gegaan... Vond het al druk maar ze miste de helft (werd omgeroepen)
En net op Rotterdam centraal werd er omgeroepen dat de ICD tussen Breda en Rotterdam eruit lag..

:F

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:48

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

EDIT schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 08:30:

De eerste nieuwe treinen moeten in 2021 rijden. Ze zijn besteld bij Alstom, bekend van de TGVs het beste bod voor de HSL.
FTFY ;)

Signatures zijn voor boomers.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Wagons er bij zetten is inderdaad teveel gevraagd. Die zijn er simpelweg niet genoeg om alle treinen te kunnen verlengen.
De treinen die naar Brussel doorrijden zullen wel nog verlengd gaan worden naar 7 rijtuigen, maar voor de rest zit er tot de nieuwe treinen komen weinig meer in.
Vanaf december dit jaar moeten er echter 5 treinen per uur over de HSL gaan rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. Ondanks dat het qua tijdspad niet optimaal is, kan het wel helpen qua capaciteit.

De eerste nieuwe treinen moeten in 2021 rijden. Ze zijn besteld bij Alstom, bekend van de TGVs. De eerste nieuwe trein moet eind dit jaar/begin volgend jaar zijn eerste testritten gaan maken die benodigd zijn voor de toelating op het Nederlandse spoor.
Moet je je voorstellen... Nog 3 jaar met deze ellende doorrijden...

NOSIG

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-01 21:05

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 07:54:
[...]

Dat kan sinds de invoering van de OV chipkaart inderdaad niet meer. Daarvoor mocht het wel, want het was de snelste reismogelijkheid. Ze hebben de AV aangepast omdat het OV chipkaart systeem niet met een dergelijke "snelste reismogelijkheid" overweg kan. Daarom is de reisplanner nu leidend verklaard.

Maakt niet uit verder, alle nadelen van de OV chipkaart zijn toch voor de reiziger. :)
Dat kan het wel, juist met de OV chipkaart en de poortjes doen alleen het begin en eindstation er toe.
Hoe je er komt is jouw probleem. Maar op een of andere manier werkt het alleen in andere landen zo. Ik ben groot voorstander van de OV chipkaart maar hoe men hier bepaalde dingen administratief in geregeld heeft is gewoon slecht en klantonvriendelijk.

In Singapore kon ik in 2010 al switchen naar een bus als dat het snelste was zonder 2x een opstap tarief te betalen. Werd volledig automatisch bijgehouden. En ook daar heeft men verschillende vervoersmaatschappijen. Hier staan we nog steeds te kutten met aparte incheck poortjes per treinvervoerder |:( .

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ArcticWolf schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 08:45:
Net ook weer sinds maanden met de trein gegaan... Vond het al druk maar ze miste de helft (werd omgeroepen)
En net op Rotterdam centraal werd er omgeroepen dat de ICD tussen Breda en Rotterdam eruit lag..

:F
Jup, gaat weer lekker vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V5RzuJfcSZAuE8O2QD8xDquX/thumb.png

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

icecreamfarmer schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:19:
[...]

Dat kan het wel, juist met de OV chipkaart en de poortjes doen alleen het begin en eindstation er toe.
Hoe je er komt is jouw probleem.
Nee, niet alleen het begin- en eindstation doen er toe, vooral omdat je zelf kunt kiezen hoe je er komt. Nu ken ik de stuatie op Hilversum niet, en je moet van spoor 3 naar spoor 4 door de tunnel dus ik weet niet of je verplicht een poortje voorbij komt. Bij het ene station staan de poortjes onderaan de trap, bij het andere staan ze bij de ingang van de tunnel.
Als die poortjes er niet zijn moet je er zelf aan denken om uit- en in te checken.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Maasluip schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:27:
[...]

Nee, niet alleen het begin- en eindstation doen er toe, vooral omdat je zelf kunt kiezen hoe je er komt. Nu ken ik de stuatie op Hilversum niet, en je moet van spoor 3 naar spoor 4 door de tunnel dus ik weet niet of je verplicht een poortje voorbij komt. Bij het ene station staan de poortjes onderaan de trap, bij het andere staan ze bij de ingang van de tunnel.
Als die poortjes er niet zijn moet je er zelf aan denken om uit- en in te checken.
Dat het in de praktijk zo nog niet werkt snap ik maar in theorie zou dat juist een van de voordelen van de ov chipkaart moeten zijn. Alleen de afstand tussen begin en eindstation doen er toe, welk vervoersmiddel je pakt zou irrelevant moeten zijn.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat lijkt me niet. Dat was met papieren kaartjes ook niet zo. Je omschrijft het alsof het niet uit maakt of je Utrecht - Amsterdam rechtstreeks of via Vlissingen doet.
De OV-Chipkaart is wat dat betreft nog dommer dan het papieren kaartje. Daar kon je tenminste voor vertrek nog zeggen via welke route je wilde reizen.

• cazzer22
Waar zijn inderdaad alle ICR rijtuigen gebleven vraag ik me ten zeerste af. Volgens wat ik kan vinden, waren er destijds 317 rijtuigen. Daarvan zouden er nu nog 303 over zijn (de stuurstanden zijn gesloopt, er is wat voor de koning opzij gezet), maar momenteel wordt er maar 224 ingezet op een normale dag als ik het een beetje ruim bereken.

900 7 stammen van 6 rijtuigen, 42 stuks
1000 4 stammen van 6 rijtuigen, 24 stuks
1100 9 stammen van 9 rijtuigen, 81 stuks
9200 11 stammen van 7 rijtuigen, 77 stuks

Staan er veel aan de kant als reserve om defecte stammen op te vangen? Ik hoop wel dat de aantallen kloppen van de stammen, hier ben ik niet helemaal zeker van.

En 5 treinen per uur over de HSL, welke serie komt er nog extra bij? gaat de 1000 vaker rijden?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

5 treinen is 2x900, 2x1000 1x9200.

• EDIT
cazzer22 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:39:
[...]

Waar zijn inderdaad alle ICR rijtuigen gebleven vraag ik me ten zeerste af. Volgens wat ik kan vinden, waren er destijds 317 rijtuigen. Daarvan zouden er nu nog 303 over zijn (de stuurstanden zijn gesloopt, er is wat voor de koning opzij gezet), maar momenteel wordt er maar 224 ingezet op een normale dag als ik het een beetje ruim bereken.

900 7 stammen van 6 rijtuigen, 42 stuks
1000 4 stammen van 6 rijtuigen, 24 stuks
1100 9 stammen van 9 rijtuigen, 81 stuks
9200 11 stammen van 7 rijtuigen, 77 stuks

Staan er veel aan de kant als reserve om defecte stammen op te vangen? Ik hoop wel dat de aantallen kloppen van de stammen, hier ben ik niet helemaal zeker van.

En 5 treinen per uur over de HSL, welke serie komt er nog extra bij? gaat de 1000 vaker rijden?
Zijn een aantal stammen reserve, aantal stammen in onderhoud.

Verwijderd

icecreamfarmer schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:30:
[...]

Dat het in de praktijk zo nog niet werkt snap ik maar in theorie zou dat juist een van de voordelen van de ov chipkaart moeten zijn. Alleen de afstand tussen begin en eindstation doen er toe, welk vervoersmiddel je pakt zou irrelevant moeten zijn.
Zou moeten zijn..... maar bij de OV chipkaart is het gewoon niet zo. Met een papieren kaartje mocht je gewoon de snelste route nemen, ook als dat betekende dat je je eindstation voorbij moest reizen en dan met een stoptrein 1 station terug moest. Maar dat laatste mag met de OV chipkaart niet. Bij controle reis je "de verkeerde kant op" en dat mag niet volgens de voorwaarden.

Dat dit een door de vervoerder opgeworpen obstakel is, is helemaal waar. De procedures en werkinstructies van de vervoerder kunnen niet met deze situatie overweg, dus mag het niet meer sinds de OV chipkaart.

Met de OV chipkaart zou je zelfs gewoon bij je vertrekpunt kunnen inchecken en op je bestemming weer kunnen uitchecken, ongeacht welke vervoersmiddelen je gebruikt. Maar ook dat is door de vervoerders geblokkeerd. Zou voor de reiziger natuurlijk erg handig zijn, maar daar is de kaart niet voor bedacht. :)

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Maasluip schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:38:
Dat lijkt me niet. Dat was met papieren kaartjes ook niet zo. Je omschrijft het alsof het niet uit maakt of je Utrecht - Amsterdam rechtstreeks of via Vlissingen doet.
De OV-Chipkaart is wat dat betreft nog dommer dan het papieren kaartje. Daar kon je tenminste voor vertrek nog zeggen via welke route je wilde reizen.
Dat maakt ook geen reet uit. Je betaald om naar A en B te komen. Of je dat via C, D of E doet, doet er niet toe zelfs niet als je overstapt op een bus. Zo werkt het in veel landen met een Chipkaart. Het is technisch ook alles behalve onmogelijk.

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-01 12:42
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:02:
[...]

Zou moeten zijn..... maar bij de OV chipkaart is het gewoon niet zo. Met een papieren kaartje mocht je gewoon de snelste route nemen, ook als dat betekende dat je je eindstation voorbij moest reizen en dan met een stoptrein 1 station terug moest. Maar dat laatste mag met de OV chipkaart niet. Bij controle reis je "de verkeerde kant op" en dat mag niet volgens de voorwaarden.
Als oud gediende in diverse functies bij NS op het gebied van treinkaartjes en reizen per trein kan ik je verzekeren dat je nooit je eindpunt voorbij mocht reizen, tenzij je een via kaartje had, tenzij het station Maarn <> Veenendaal de Klomp betreft. Ook al was de snelste verbinding door je eindstation voorbij te rijden en terug te rijden met de stoptrein. Je moest altijd de route volgen met de minste tarief eenheden en/of minste overstappen. Voorbij reizen van het doelstation heeft nooit gemogen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

De situatie is nog ingewikkelder als je meerdere vervoerders op je traject hebt. Prijsverschillen tussen de verschillende snelste/kortste/goedkoopste lopen lekker uiteen. Terwijl je het 'reis principe' zou moeten hebben sinds 2016, hanteren ze alsnog het 'rit principe' bij verschillende vervoerders.

Plan maar eens de route Tiel--Doetinchem vice versa. Afhankelijk van de route betaal je een andere prijs, omdat je gebruik maakt van Arriva, NS en Breng. (Via elst of via arnhem)

Doetinchem --> Tiel:
Arriva -- Arriva eur15,05
Breng--NS--Ariva eur 14,84

Terugweg Tiel-->Doetinchem is 14,85, 1cent duurder... :S

Tiel-->Zutphen
Evenzo verschillend of je via Elst of via Arnhem reist

Net als de onduidelijkheid rondom opstap-tarief tussen verschillende vervoerders.
Je heen en terugreis op het zelfde traject zijn dan gewoon verschillend in prijs, terwijl je dezelfde stations aandoet. Neem bijv Assen -->Winsum en Winsum -->Assen. Scheelt je 12cent op heen tov terugreis.

Verwijderd

MediaZoo schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:20:
[...]

Als oud gediende in diverse functies bij NS op het gebied van treinkaartjes en reizen per trein kan ik je verzekeren dat je nooit je eindpunt voorbij mocht reizen, tenzij je een via kaartje had, tenzij het station Maarn <> Veenendaal de Klomp betreft. Ook al was de snelste verbinding door je eindstation voorbij te rijden en terug te rijden met de stoptrein. Je moest altijd de route volgen met de minste tarief eenheden en/of minste overstappen. Voorbij reizen van het doelstation heeft nooit gemogen.
Ik kan nog weleens kijken of ik ergens nog een oude AVR heb. Daar stond heel duidelijk in dat het om de kortste of snelste route ging (de reiziger heeft natuurlijk helemaal niets met "tariefeenheden" te maken). Maar het is lang geleden...... Er stond geen uitzondering in voor Maarn <> Veenendaal de Klomp, daar ben ik heel zeker van. Dat van die kortste of snelste route staat er nu nog steeds, maar sinds de OV chipkaart is daar de voorwaarde bijgekomen dat de reisplanner het reisadvies moet geven. Doet die dat niet, dan is het geen geldige reismogelijkheid.

Maar helaas zou het me niet verbazen als de werkinstructies voor personeel niet helemaal conform AVR zijn geweest destijds.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2018 10:42 ]

• MediaZoo
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:35:
[...]

Ik kan nog weleens kijken of ik ergens nog een oude AVR heb. Daar stond heel duidelijk in dat het om de kortste of snelste route ging. Maar het is lang geleden...... Er stond geen uitzondering in voor Maarn <> Veenendaal de Klomp, daar ben ik heel zeker van.

Maar helaas zou het me niet verbazen als de werkinstructies voor personeel niet helemaal conform AVR zijn geweest destijds.
De uitzondering noem ik, omdat je niet rechtstreeks van Maarn naar Veenendaal de Klomp kan reizen zonder één van beide stations voorbij te rijden en hier een kansloze discussie over te voeren.

NS AVR 2005

Verwijderd

MediaZoo schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:41:
[...]

De uitzondering noem ik, omdat je niet rechtstreeks van Maarn naar Veenendaal de Klomp kan reizen zonder één van beide stations voorbij te rijden en hier een kansloze discussie over te voeren.

NS AVR 2005
Die AVR is van na de introductie van de chipkaart, anders zou de begrippenlijst geen "check-in" "check-uit" bevatten.

• MediaZoo
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:44:
[...]

Die AVR is van na de introductie van de chipkaart, anders zou de begrippenlijst geen "check-in" "check-uit" bevatten.
Intern bij NS is het nooit anders geweest. Dit is geen aanname, als oud werknemer kan ik bevestigen dat deze voorwaarde minimaal al sinds 2001 zo is geweest. Als reiziger is hiervoor nooit anders gehandeld.

Verder is in 2005 de OV-Chipkaart opgenomen in de AVR. Er kon toen nog niet mee gereisd worden dmv. in en uit checken. Dat pas in veel latere fase bij NS ingevoerd en later verplicht.

• cazzer22
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:35:
[...]

Ik kan nog weleens kijken of ik ergens nog een oude AVR heb. Daar stond heel duidelijk in dat het om de kortste of snelste route ging (de reiziger heeft natuurlijk helemaal niets met "tariefeenheden" te maken). Maar het is lang geleden...... Er stond geen uitzondering in voor Maarn <> Veenendaal de Klomp, daar ben ik heel zeker van. Dat van die kortste of snelste route staat er nu nog steeds, maar sinds de OV chipkaart is daar de voorwaarde bijgekomen dat de reisplanner het reisadvies moet geven. Doet die dat niet, dan is het geen geldige reismogelijkheid.

Er stonden vroeger nog meer uitzonderingen in. Zoals Hengelo Oost of Oldenzaal naar Bentheim of verder mocht worden omgereisd via Hengelo, hetzelfde voor Zevenaar.

En er waren 3 opties, het kortste in kilometers, de snelste reisoptie, of de reisoptie met minste overstappen was allemaal goed.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het staat ook correct in de AVR van 2005 omschreven:
Reisroute
het treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt. Daarnaast is het toegestaan over een in tariefeenheden korter traject te reizen of over een traject waar minder behoeft te worden overgestapt. Met uitzondering van de in het spoorboekje vermelde gevallen geldt dat het vertrekstation of aankomststation niet voorbij mag worden gereisd;
Die laatste uitzondering is met de OV-Chipkaart niet meer nodig. Die uitzondering was er om te voorkomen dat mensen bijvoorbeeld een kaartje Schiphol - Naarden-Bussum kochten, dan via Hilversum gingen reizen en daar uitstapten (dus eigenlijk Schiphol - Hilversum reisden met een goedkoper kaartje). Omdat je nu met je OV-Chipkaart toch uitcheckt op je eindbestemming wordt toch de juiste prijs berekend.
icecreamfarmer schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:12:
[...]

Dat maakt ook geen reet uit. Je betaald om naar A en B te komen. Of je dat via C, D of E doet, doet er niet toe zelfs niet als je overstapt op een bus. Zo werkt het in veel landen met een Chipkaart. Het is technisch ook alles behalve onmogelijk.
Dat gaat alleen maar op als je uitgaat van functionele reizigers. Reizigers die echt alleen maar zo snel mogelijk van A naar B willen. Als je een touristische reiziger hebt die graag met de trein reist en van A naar B via C, D, E en F reist, dan wil je wel graag dat die lange reisroute wordt afgerekend.
Maar in het voorbeeld van @PWM en in het huidige OV-Chipkaart landschap zou het inderdaad niet nodig zijn om in Hilversum uit- en in te checken omdat de reden voor de uitzondering "je mag je bestemmingsstation niet voorbijrijden" eigenlijk vervallen is. Maar dat kun je als conducteur niet controleren (behalve door PWM op Naarden-Bussum uit de trein te zetten).

Verwijderd

cazzer22 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:08:
[...]

Er stonden vroeger nog meer uitzonderingen in. Zoals Hengelo Oost of Oldenzaal naar Bentheim of verder mocht worden omgereisd via Hengelo, hetzelfde voor Zevenaar.

En er waren 3 opties, het kortste in kilometers, de snelste reisoptie, of de reisoptie met minste overstappen was allemaal goed.
Ik kan verder geen oudere AVR vinden, dus ik laat het er verder maar bij. Wellicht was de dienstregeling lang geleden wel dermate eenvoudiger dat ze gewoon alle mogelijk snellere opties expliciet hebben toegestaan. Ben je er ook.

In die tijd hadden we nog geen NS App en werkten we nog met spoorboekjes, vertrekstaten en loketten met personeel.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2018 13:15 ]

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Maasluip schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:20:
Het staat ook correct in de AVR van 2005 omschreven:

[...]

Die laatste uitzondering is met de OV-Chipkaart niet meer nodig. Die uitzondering was er om te voorkomen dat mensen bijvoorbeeld een kaartje Schiphol - Naarden-Bussum kochten, dan via Hilversum gingen reizen en daar uitstapten (dus eigenlijk Schiphol - Hilversum reisden met een goedkoper kaartje). Omdat je nu met je OV-Chipkaart toch uitcheckt op je eindbestemming wordt toch de juiste prijs berekend.

[...]

Dat gaat alleen maar op als je uitgaat van functionele reizigers. Reizigers die echt alleen maar zo snel mogelijk van A naar B willen. Als je een touristische reiziger hebt die graag met de trein reist en van A naar B via C, D, E en F reist, dan wil je wel graag dat die lange reisroute wordt afgerekend.
Maar in het voorbeeld van @PWM en in het huidige OV-Chipkaart landschap zou het inderdaad niet nodig zijn om in Hilversum uit- en in te checken omdat de reden voor de uitzondering "je mag je bestemmingsstation niet voorbijrijden" eigenlijk vervallen is. Maar dat kun je als conducteur niet controleren (behalve door PWM op Naarden-Bussum uit de trein te zetten).
Hoeveel doen dat er nu? Zeker nu overal poortjes worden geplaatst.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

icecreamfarmer schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 13:13:
[...]

Hoeveel doen dat er nu? Zeker nu overal poortjes worden geplaatst.
Inderdaad, de dagkaart hebben ze ook al afgeschaft, treinreizen in Nederland is alleen voor de Nederlandse forens, andere mensen hebben niets in de trein te zoeken.

Ik deed dat ja. Je hebt gelijk dat als je poortjes hebt dat het dan niet meer zo van belang is, maar er zijn nog heel veel stations zonder poortjes.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Maasluip schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 13:40:
[...]

Inderdaad, de dagkaart hebben ze ook al afgeschaft, treinreizen in Nederland is alleen voor de Nederlandse forens, andere mensen hebben niets in de trein te zoeken.

Ik deed dat ja. Je hebt gelijk dat als je poortjes hebt dat het dan niet meer zo van belang is, maar er zijn nog heel veel stations zonder poortjes.
Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat reizen met de trein voor 99,99% van de mensen een middel is om van A naar B te komen. Waarom moeten dan de voorwaarden worden aangepast voor de enkeling welke graag om reist voor de lol? En hierdoor "misbruik kan maken van het systeem" .

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:45
Maasluip schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 13:40:
[...]

[...]
https://www.ns.nl/producten/onbeperkt-reizen/p/dagkaart ? Wat mis ik?

Dan nog vind ik je stelling een beetje overdreven. Als regelmatige reiziger kan je nog best voor een acceptabele prijs reizen met een Dal Korting abo. Eenmalig het land door met vrienden met een groepsticket, of zo'n Kruidvat/AH/Hema etc dagkaartje.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oh, is de dagkaart weer terug? Dat zal wel zijn toen NS besefte dat de OV-Chipkaart niet het antwoord op alles is. Die is zeker weten een aantal jaren weg geweest.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:26

Fiber

Beaches are for storming.

Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:02:
[...]

Dat dit een door de vervoerder opgeworpen obstakel is, is helemaal waar. De procedures en werkinstructies van de vervoerder kunnen niet met deze situatie overweg, dus mag het niet meer sinds de OV chipkaart.

Met de OV chipkaart zou je zelfs gewoon bij je vertrekpunt kunnen inchecken en op je bestemming weer kunnen uitchecken, ongeacht welke vervoersmiddelen je gebruikt. Maar ook dat is door de vervoerders geblokkeerd. Zou voor de reiziger natuurlijk erg handig zijn, maar daar is de kaart niet voor bedacht. :)
Volgens mij kan (en mag...?) er nog best veel met de OV Chipkaart. Als ik bijvoorbeeld van Amersfoort naar Rotterdam wil dan is de kortste route via Utrecht en die neem je normaal ook gewoon. Maar als ik zin heb om een omweggetje te maken via Amsterdam dan kan dat ook gewoon.

Het enige wat expliciet niet mag is reizen in de (rechtstreekse) richting van je incheck station.

En de grootste ergernis bij mij en vele anderen is inderdaad dat je voor de kleinere vervoerders zoals Arriva apart moet inchecken en uitchecken en dat gaat geheid een keer fout als je niet drommels goed oplet.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• cazzer22
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 13:05:
[...]

Ik kan verder geen oudere AVR vinden, dus ik laat het er verder maar bij. Wellicht was de dienstregeling lang geleden wel dermate eenvoudiger dat ze gewoon alle mogelijk snellere opties expliciet hebben toegestaan. Ben je er ook.

In die tijd hadden we nog geen NS App en werkten we nog met spoorboekjes, vertrekstaten en loketten met personeel.
Nu ga ik ook twijfelen of het wel in de AVR stond. Wat ik wel zeker weet, is dat het in de spoorboekjes stond aan de onderkant op de pagina van de tabel.

@EDIT thanks. Wel flink wat, wat ze gereserveerd houden dan!

• EDIT
Vandaag heb ik weer eens wat anders gedaan.
Ik had de mogelijkheid om bij een opleidingsrit van de Eurostar E320 als passagier mee te gaan op de hele rit van Londen naar Amsterdam.
Ik ben wel vaker met Eurostar naar Londen gegaan, maar uiteraard altijd met overstap in Brussel. Zo'n directe rit is echt heerlijk relaxed en de trein rijdt op een bepaalde manier een stuk rustiger dan Thalys, vind ik persoonlijk.
Mede door de afvering van de rijtuigen is het rijcomfort in z'n geheel een stuk hoger en rijdt de trein heel erg rustig. Ook viel het mij op dat, opnieuw in vergelijking met Thalys, een stuk minder van wissels of scherpe bochten te merken was. Ook bij 300 km/u had je helemaal niet het idee dat je die snelheid rijdt, wat bij Thalys wel zo is. Zelfs de scherpe wissels bij Amsterdam zelf waren een stuk minder te merken dan in andere treinen. Een zeer hoog rijcomfort dus.
Kortom, een leuk dagje zo :)

Hoewel de treinen natuurlijk niet nieuw zijn, zijn ze dat wel in Nederland. Daarom toch nog maar een paar smartphonepics, dus let niet op de kwaliteit :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5wFCE1JUNlq9ocSu3WgjkrOQ/thumb.jpg
Interieur Standard Class

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6kpPyb3Ao88tvzKgxHoMPbTr/thumb.jpg
Interieur Premier Class

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pyh2rpuFSLuFnKJ8u2nrKejs/thumb.jpg
Bijna op de plaats van bestemming

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tQcbMFhnFbRnH6YLYdfpaiKV/thumb.jpg
Aangekomen in Amsterdam :)

Edit: oh en uiteraard mag deze niet ontbreken.
Met 300 km/u (nou ja, net niet :P) door Nederland:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kU6RzCUc1bRQY6apvnxt1Kzk/thumb.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door EDIT op 22-03-2018 00:17 ]

• bvk
  • Laatst online: 02:11

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Leuk om te zien! Het verbaast me wel dat de info schermen in het Nederlands zijn, of varieert dit steeds?

Specs

• EDIT
Ze rouleren tussen Engels, Frans en Nederlands.

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
cazzer22 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 20:51:
Nu ga ik ook twijfelen of het wel in de AVR stond. Wat ik wel zeker weet, is dat het in de spoorboekjes stond aan de onderkant op de pagina van de tabel.
Jazeker; uit de AVR van 1 maart 2003, onder NS-Begrippenlijst:
Reisroute
het traject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt. Daarnaast is het toegestaan over een korter traject (volgens de in de alsdan geldende folder de treinwijzer vermelde tariefeenheden) te reizen of over een traject waar minder behoeft te worden overgestapt. Met uitzondering van de in het spoorboekje vermelde gevallen geldt dat het vertrekstation of aankomststation niet voorbij mag worden gereisd;
En dan onder Tarieven, bijbetaling en restitutie:
17.6 Bij afwijking van de Reisroute is een aanvullend of vervangend Vervoerbewijs noodzakelijk. De bij te betalen prijs wordt bepaald door het verschil in tariefeenheden tussen de oude en de nieuwe Reisroute. In de trein wordt het Treintarief gerekend. Er wordt geen terugbetaling verleend.

Verwijderd

Is er een planning openbaar voor de plaatsing van poortjes op stations?

Ik vind deze erg handig om zo nooit meer inchecken te vergeten namelijk.
Alleen bij mijn dagelijks instapstation op de lijn Deventer-Enschede staan ze nog niet.

• mschol
  • Niet online
ik reis wel eens van DH HS naar antwerpen..
heb eens gekeken naar de prijzen na 9 april, blijkt dat de ticketprijs gewoon met bijna 25% (van €33.8 naar €42, in het weekend meer zelfs: van €31,60 naar €42) wordt verhoogd voor een slechtere service (minder treinen vanaf dh hs)...
Als via rotterdam gereden wordt heb je een extra overstap en ~10 minuten winst

uiteraard o.v.b. dat de gegevens op de site kloppen, ik reis altijd last minute.

goede manier om mensen weg te jagen uit de trein :X
Pagina: 1 ... 48 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.