Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 100 Laatste
Acties:
  • 577.564 views

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vanuit de overheid is bepaald dat ERTMS het Antwoord(tm) op Alles is. :P

Signatures zijn voor boomers.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:20:
[...]
Prima, maar je kunt mensen gewoon niet 5 uur in een trein laten zitten. Daar kan gewoon absoluut geen discussie over zijn. Dat is meer het punt. Dat kun je gewoon niet maken, of je nou NS/Connexxion/Keolis heet of hoe dan ook. Dat doe je gewoon niet.
Er zijn prima situaties te bedenken waarin het simpelweg niet mogelijk is dat mensen de trein gaan verlaten. Echter, op dat moment moet een tweede plan in werking gaan: het welzijn van de passagiers. En dat betekent dus het aanleveren van water, dekens, noodtoiletten en mogelijk zelfs eten.

En een calamiteitsplan hoort daar ook gewoon in te voorzien. Sterker nog, een calamiteitsplan voorkomt dat er gekwebbeld moet worden wie nu de beslissing moet nemen en dat die persoon niet wordt beïnvloedt onder (bedrijfs)politiek en/of financiële impact. Het calamiteitsplan zegt simpelweg: trein 2 uur stil? -> deuren nu open en passagiers laten uitstappen OF bevoorradingsplan in werking stellen.

En dan zijn we weer waar ik het al een aantal keren eerder over had: Prorail heeft zijn calamiteitenplannen niet in orde.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Skyaero schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:59:
[...]

Het calamiteitsplan zegt simpelweg: trein 2 uur stil? -> deuren nu open en passagiers laten uitstappen OF bevoorradingsplan in werking stellen.
Waarschijnlijk komen we in deze situatie dan bij hetzelfde uit: voor de eerste trein wordt het bevoorradingsplan in werking gesteld en voordat ze bij de laatste zijn is er ook alweer 5 uur verstreken.
Maar je kunt mij in dat geval ook niet uitleggen waarom je wel vanaf de weg bevoorraad kan worden maar niet naar de weg geëvacueerd kunt worden.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:35:
[...]

Waarschijnlijk komen we in deze situatie dan bij hetzelfde uit: voor de eerste trein wordt het bevoorradingsplan in werking gesteld en voordat ze bij de laatste zijn is er ook alweer 5 uur verstreken.
Maar je kunt mij in dat geval ook niet uitleggen waarom je wel vanaf de weg bevoorraad kan worden maar niet naar de weg geëvacueerd kunt worden.
Dit heeft een hoog "Dat is nou eenmaal het proces" gehalte >:)

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:35:
[...]
Omdat een enkele LandRover zonder problemen 100 dekens en 100 flesjes water mee kan nemen per keer, maar slechts 3 passagiers.

Verwijderd

ANdrode schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:43:
[...]

Dit heeft een hoog "Dat is nou eenmaal het proces" gehalte >:)
Meer een hoog "hier hadden we nog niet over nagedacht, dus gooien we het maar op richtlijnen en procedures" gehalte.
IJnte schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:51:
[...]

ERTMS is niet overal een antwoord op O-)
Het zou wel een groot deel van mijn huidige problemen oplossen ;)

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:30

Garyu

WW

ArcticWolf schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:29:
[...]

Het zou wel een groot deel van mijn huidige problemen oplossen ;)
En voor iemand anders een groot deel van zijn oplossingen in problemen veranderen O-)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Garyu schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:34:
[...]

En voor iemand anders een groot deel van zijn oplossingen in problemen veranderen O-)
Niet mijn probleem :P

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:25
Maardiweb schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 02:02:
Naar Woerden was nog geen optie omdat Woerden zelf nog spanningsloos was. Zelf verder rijden was dus niet mogelijk.
Bedankt, dat verklaard het. Dan is Utrecht Centraal inderdaad een logische plek om naar door te rijden.

@ all die mensen die de trein uit zouden zijn gesprongen:
Probleem is denk ik vooral dat er dan een gevaarlijke en onoverzichtelijke situatie ontstaat, waardoor je de hulp juist extra frustreert. De dieselloc kan niet meer komen omdat er mensen op/rond het spoor lopen, die daar absoluut niet op getraind zijn, alle kanten op kunnen gaan zwerven op zoek naar een plek om van het spoor af te komen, en dan? Sta je midden in een weiland, of op een achterafweggetje waar niet zomaar even genoeg vervoer kan komen om al die mensen af te voeren. Laat er ook nog eens een verkeerd terecht komen en toch de enkel breken, dan is het feest helemaal compleet, ambulance kan er nauwelijks komen, en een traumaheli kan er ook niet echt landen (zit toch een sloot tussen weiland en spoor volgens de foto's).

Het is zeker niet goed te praten dat het zo lang heeft moeten duren, maar met acties als de trein verlaten maak je de situatie er echt niet beter op.

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-01 20:31

voor de liefhebbers van de HSL

Verwijderd

zwahiel schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 07:19:
Kan aan mij liggen maar na zo'n lange tijd had ik toch echt aan de nooddeur getrokken en naar buiten gegaan. Dag debiele regels. Je gaat toch niet zo lang op de bureaucratie wachten... Wat een onzin!

Dat niemand dat gedaan heeft vind ik al een wonder op zich. Geen intercom dus hoe moet je weten wat er aan de hand is... Op een gegeven moment kies je toch eieren voor je geld.

En dat van die bussen, onzin zeg! Alsof die reizigers niet die weg af kunnen lopen naar waar die bussen wel kunnen keren. Sorry maar dit ruikt aan alle kanten maar vingerverven van regels en procedures waarbij straks iedereen gaat lopen wijzen maar niemand gekeken heeft naar de reizigersbelangen behalve op papier.
Is het beleid om met gestrekt been een discussie in te gaan zodat de inhoudelijke discussie tussen mensen met kennis van zaken om zeep wordt geholpen en het topic vervalt in dom gerant van mensen die niet weten waar ze het over hebben? Wat een niveau zeg. :/

Ik had nog in willen gaan op die discussie, maar dat is inmiddels vergeefse moeite. :|

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:17
Bij bijna elke gestrande trein zijn er wel mensen die uitstappen en op hun eigen houtje voor evacuatie gaan zorgen (lees: uitstappen in weiland en taxi bellen oid). Wat hier speelt is dat bussen (kennelijk) geen optie waren en dat afslepen van het stel pas mogelijk was nadat de andere stellen eerst waren weggesleept. Wat doe je dan intussen met de reizigers? Die laat je zitten, omdat naar buiten simpelweg geen betere uitgangspositie is. Binnen kan je zitten en ben je nog enigszins warm. Reizigers die voor een luchtje of peuk naar buiten moesten zijn volgens mij gewoon naar buiten gelaten.

Nogmaals, het heeft absoluut te lang geduurd en alles wat is gebeurd had zeker sneller gemoeten. Ik denk alleen niet dat het uitladen van ruim 500 reizigers achteraf bezien beter zou zijn geweest.

Komende vrijdag wordt het incident geëvalueerd met direct betrokkenen. Ik ben erbij, dus zal kijken of ik daarna wat info terug kan geven.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-01 13:49
Misschien gaat het in de toekomst beter met het weghalen van gestrande treinen: https://www.ad.nl/groene-...eizigers-redden~a2ac2d7a/

Een al langer bestaand plan dat dan nu blijkbaar uitgevoerd gaat worden.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 23:27:
[...]

Is het beleid om met gestrekt been een discussie in te gaan zodat de inhoudelijke discussie tussen mensen met kennis van zaken om zeep wordt geholpen en het topic vervalt in dom gerant van mensen die niet weten waar ze het over hebben? Wat een niveau zeg. :/

Ik had nog in willen gaan op die discussie, maar dat is inmiddels vergeefse moeite. :|
Hoezo gestrekt been. Als je zo lang 'gevangen' zit in een trein en je ziet buiten iedereen vrolijk lopen dan ben je er op een gegeven moment klaar mee. Überhaupt knap dat niemand t gedaan heeft in die trein.

Leuk dat een mening weg geduwd wordt door iemand met verstand van zaken. Zo kom je ver. Gelukkig is GoT nog altijd een discussieforum, maar dat ter zijde :>

4 uur is simpelweg onacceptabel, vervoerders en beheerders roepen dat ook. En gelukkig onderneemt PR daar nu dus ook direct actie op. Blijft de vraag wel: je zit met mensen en op een gegeven moment zijn die er klaar mee. In een vliegtuig kun je niet eruit, maar een stilstaande trein wel...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

zwahiel schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 10:34:
[...]
In een vliegtuig kun je niet eruit, maar een stilstaande trein wel...
Als dat vliegtuig stil aan de grond staat, kun je er echt wel uit, genoeg mensen die het ondertussen voorgedaan hebben.

Overigens heb ik ook mijn vraagtekens bij die 5 uur, was het nou echt niet mogelijk die trein vanaf de andere kant te benaderen en ook naar de andere kant weg te slepen danwel duwen :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-01 22:58

Luke!

#Treinbaas
Hoe veel dieselloccen denk je dat er in de buurt zijn? Zoals je hierboven al leest was het gebied spanningsloos.

• Freee!!

Freee!!

Luke! schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 11:35:
Hoe veel dieselloccen denk je dat er in de buurt zijn? Zoals je hierboven al leest was het gebied spanningsloos.
In minder dan vijf uur hadden ze er één uit Den Helder of Vlissingen kunnen laten komen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:26
Luke! schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 11:35:
Dat is natuurlijk een drogreden, als dat een probleem is moet er gezorgd worden dat er meer hulplocomotieven beschikbaar zijn. Mensen 5 uur in een trein laten zitten zonder wc (een vliegtuig wijkt ook uit als alle toiletten buiten gebruik blijken te zijn), zonder eten, zonder drinken, zonder verwarming is gewoon not-done. Mensen gaan dan het heft in eigen handen nemen en bij een trein stap je relatief eenvoudig uit en een meter springen lukt de meeste mensen nog wel.

Blijkbaar had er in Nederland nog nooit een betrokken iemand een plan uitgedacht voor een scenario zoals deze, dat is toch een gebrek aan inzicht want zo spannend was het allemaal niet. Gewoon een beschadigde bovenleiding, niet iets wat je niet ziet aankomen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Freee!!

Freee!!

LordSinclair schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 11:50:
[...]
Blijkbaar had er in Nederland nog nooit een betrokken iemand een plan uitgedacht voor een scenario zoals deze, dat is toch een gebrek aan inzicht want zo spannend was het allemaal niet. Gewoon een beschadigde bovenleiding, niet iets wat je niet ziet aankomen.
Ook dat probleem is zo opgelost, als alle kantoormedewerkers*) in het openbaar vervoer verplicht worden op minimaal 100 KM van hun werkplek te wonen en met het openbaar vervoer te reizen.

*) En ja, dat is heel specifiek inclusief de hoogste directie.

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-01 22:58

Luke!

#Treinbaas
[...]

Dat is natuurlijk een drogreden, als dat een probleem is moet er gezorgd worden dat er meer hulplocomotieven beschikbaar zijn.
Ja, uiteraard, voor die ene keer in de zo veel jaar dat de uitwerking van een draadbreuk deze proporties kent...
Maar ik vind het prima hoor, werk is werk. >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Luke! op 17-02-2018 12:24 ]

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
jvdr schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 02:47:
Misschien gaat het in de toekomst beter met het weghalen van gestrande treinen: https://www.ad.nl/groene-...eizigers-redden~a2ac2d7a/

Een al langer bestaand plan dat dan nu blijkbaar uitgevoerd gaat worden.
Ik heb er weinig verstand van, maar ik kan mij heel slecht voorstellen dat zo'n kleine Unimog genoeg kracht kan leveren om bijvoorbeeld een DDZ met 6 bakken op gang te brengen. Of werkt dat anders?

Edit: blijkbaar dus wel. Heel erg bijzonder.

[ Voor 14% gewijzigd door Tralapo op 17-02-2018 13:10 ]

• LordSinclair
Luke! schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 12:19:
[...]
Ja, uiteraard, voor die ene keer in de zo veel jaar dat de uitwerking van een draadbreuk deze proporties kent...
Maar ik vind het prima hoor, werk is werk. >:)
Daarom, je kan dit twee kanten uit trekken. Trein pech:
- We investeren wat extra en we redden de reizigers sneller.
- We investeren minder en de reizigers zien maar hoe ze zoiets overleven.

Om er 5 uur over te doen is nu de middenweg die ervoor gekozen is. Of dit wenselijk is? Aan de reacties te merken niet.
Tralapo schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:07:
[...]

Ik heb er weinig verstand van, maar ik kan mij heel slecht voorstellen dat zo'n kleine Unimog genoeg kracht kan leveren om bijvoorbeeld een DDZ met 6 bakken op gang te brengen. Of werkt dat anders?
Makkelijk:
Afbeeldingslocatie: http://media.dumpert.nl/foto/2b47f86b_helden.jpg

[...]

Unimog wordt ook wel gebruikt om "fassen" te verplaatsen en te legen tijdens werkzaamheden. Treinen hebben erg weinig rolweerstand ;)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

Waarom bijzonder?

Het is niet alsof hij het ding voorttrekt met 100 km/h he ;) Dat is ook totaal niet nodig, rollen is rollen. En als hij eenmaal rolt is er helemaal weinig trekkracht meer nodig. Stalen wielen op stalen rails hebben geen al te hoge weerstand.

Virussen? Scan ze hier!

• Tralapo
  • Niet online
Als het eenmaal rolt, rolt het wel, dat kan ik me voorstellen. Maar vanuit stilstand met zo'n klein dingetje klinkt onlogisch, maar blijkbaar onderschat ik dat ;)

• ANdrode
  • Niet online
[...]

Dat is natuurlijk een drogreden, als dat een probleem is moet er gezorgd worden dat er meer hulplocomotieven beschikbaar zijn. Mensen 5 uur in een trein laten zitten zonder wc (een vliegtuig wijkt ook uit als alle toiletten buiten gebruik blijken te zijn), zonder eten, zonder drinken, zonder verwarming is gewoon not-done. Mensen gaan dan het heft in eigen handen nemen en bij een trein stap je relatief eenvoudig uit en een meter springen lukt de meeste mensen nog wel.
Bovendien moet je ook voorbereid zijn op een brand in een trein. Dan lukt vijf uur wachten op een locatie waar klanten lastig kunnen uitstappen óók niet.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Tralapo schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:28:
Als het eenmaal rolt, rolt het wel, dat kan ik me voorstellen. Maar vanuit stilstand met zo'n klein dingetje klinkt onlogisch, maar blijkbaar onderschat ik dat ;)
Een Unimog is puur gebouwd om heel veel koppel te hebben. Daarmee heeft hij dus veel trekkracht. Zo'n Unimog heeft dus wel veel Nm's, maar niet zo'n hoge topsnelheid. Ideaal om door woest terrein te ploeteren of, zoals in dit geval, treinen te trekken.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Transportman
ANdrode schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 15:17:
[...]

Bovendien moet je ook voorbereid zijn op een brand in een trein. Dan lukt vijf uur wachten op een locatie waar klanten lastig kunnen uitstappen óók niet.
Dat zijn twee compleet verschillende situaties. Bij een brand heb je namelijk een gevaarlijke situatie in de trein zelf, waardoor evacuatie van de trein noodzakelijk kan zijn, terwijl bij een gestrande trein de gevaren zich voornamelijk buiten de trein bevinden (langsrijdende treinen, loshangende bovenleiding).

• ANdrode
  • Niet online
Transportman schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 16:10:
[...]

Dat zijn twee compleet verschillende situaties. Bij een brand heb je namelijk een gevaarlijke situatie in de trein zelf, waardoor evacuatie van de trein noodzakelijk kan zijn, terwijl bij een gestrande trein de gevaren zich voornamelijk buiten de trein bevinden (langsrijdende treinen, loshangende bovenleiding).
Twee totaal andere situaties.

Maar je hebt een protocol waarbij er binnen (stel) 15 minuten meerdere treinen ontruimt worden door een brand in een goederentrein. Dan lijkt het mij redelijk dat je bij technische problemen op normale schaal het afvoeren van de trein ook op een redelijke termijn doet.

Situaties zoals laatst met die storm zijn overmacht, voor deze situatie kan je protocollen ontwerpen.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Je zal hoe dan ook treinen die in de weg staan eerst moeten afslepen, dat gaat een protocol niet veranderen. Het punt is wel dat je bij brand gewoon 500 man in een weiland gaat zetten als acceptabele oplossing, maar dat je er niets mee opschiet als je diezelfde 500 man in het weiland gaat zetten als de trein enkel gestrand is.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:48
iAdema schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:56:
[...]

Ik denk dat ik daar wel aan kan komen, even zoeken ;)

EDIT: Even schaamteloos gekopieerd, maar duidelijker kan ik het niet maken.

[afbeelding]

Rechts rijden tegen de rijrichting is eventueel toegestaan als de sporen zijn voorzien van ULS (uitschakelen linker spoor) Hiermee worden beide aankondigingssecties actief, en kan er ZONDER aanwijzing overweg gereden worden. (Mits de trein buiten de aankondiging van een overweg begint)
Vind ik toch een rare opstelling van aankondigingszones.
Hieronder een schema van bij ons in België (teruggevonden in wat oudere regelgeving, maar zoveel is hier niet aan gewijzigd, buiten dat we nu ook die zones ook uitrusten met assentellers). Zolang er een bezetting wordt gedetecteerd op een aankondigingszone zal de overweg sluiten/dicht blijven.

En dan nog even de vertaling
  • Een ZAX is een aankondigingszone voor een overweg
  • Tegenspoor = verkeerd spoor
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/ck5x1S/ARE_727_2_27.jpg

Dus bij ons blijft de zone op de overweg altijd in dienst tijdens automatische werking. Deze zone begint 50 meter vóór de overweg en eindigt 50 meter na de overweg.
Dus wanneer een trein tegen de ingestelde rijrichting rijdt, zal die altijd die korte aankondigingszone aanrijden. Onnodig om te zeggen dat dit natuurlijk niet kan tegen lijnsnelheid, dus zal bij ons de bestuurder een opdracht (aanwijzing) meekrijgen tot het toepassen van SF05 (Stoppen, Fluiten en aan 5km/u de overweg nemen). Zodoende zou de overweg nog tijd moeten hebben om te sluiten.
Aangezien die trein daarna op de lange aankondigingszone komt, zal het langer duren vooraleer de overweg zal openen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-01 19:36
Arator schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 22:48:
[...]

Vind ik toch een rare opstelling van aankondigingszones.
Hieronder een schema van bij ons in België (teruggevonden in wat oudere regelgeving, maar zoveel is hier niet aan gewijzigd, buiten dat we nu ook die zones ook uitrusten met assentellers). Zolang er een bezetting wordt gedetecteerd op een aankondigingszone zal de overweg sluiten/dicht blijven.

En dan nog even de vertaling
  • Een ZAX is een aankondigingszone voor een overweg
  • Tegenspoor = verkeerd spoor
[afbeelding]

Dus bij ons blijft de zone op de overweg altijd in dienst tijdens automatische werking. Deze zone begint 50 meter vóór de overweg en eindigt 50 meter na de overweg.
Dus wanneer een trein tegen de ingestelde rijrichting rijdt, zal die altijd die korte aankondigingszone aanrijden. Onnodig om te zeggen dat dit natuurlijk niet kan tegen lijnsnelheid, dus zal bij ons de bestuurder een opdracht (aanwijzing) meekrijgen tot het toepassen van SF05 (Stoppen, Fluiten en aan 5km/u de overweg nemen). Zodoende zou de overweg nog tijd moeten hebben om te sluiten.
Aangezien die trein daarna op de lange aankondigingszone komt, zal het langer duren vooraleer de overweg zal openen.
Wat jij hier schetst, noemen wij een middensectie. Die hebben wij in principe alleen op baanvakken uitgerust met dubbel-enkel spoor. Hier bepaalt de trein/rijweginstelling de rijrichting. Volgens mij is een sectie minder vooral goedkoper, en in bezuinigen zijn we erg goed in Nederland. De werkwijze is voor ons dan inderdaad hetzelfde. Met een aanwijzing overweg mag de MCN er overheen, en dan moet hij de overweg aanrijden op de middensectie. Die ligt soms slechts enkele meters van de daadwerkelijke overweg af.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Geen trein-nerd maar volgens mij zie ik de noordkant van Alkmaar Centraal.

Een van mijn vrienden heeft een unimog. Het ding heeft 20 versnellingen vooruit en 8 achteruit. En drie versnellingsbakken. Het is 'maar' 84 pk, wat het ding uit z'n 5.6 liter dieseltje haalt, maar een heleboel torsie.

En als ik me het goed herinner is de spooruitvoering nog wat slimmer door de treinwielen hydraulisch aan te drijven. Die hebben, net zoals elektromotoren, maximale torsie op het moment dat ze in beweging komen. Verbrandingsmotoren hebben minimale torsie bij stilstand.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Freee!!

Freee!!

dcm360 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 16:24:
Je zal hoe dan ook treinen die in de weg staan eerst moeten afslepen, dat gaat een protocol niet veranderen.
Maar je kunt zo'n versperring met meerdere treinen ergens midden in het land van minimaal twee kanten benaderen.

• Arator
Freee!! schreef op zondag 18 februari 2018 @ 01:55:
[...]

Maar je kunt zo'n versperring met meerdere treinen ergens midden in het land van minimaal twee kanten benaderen.
Dat is ook niet altijd waar. Bij een defecte trein speelt het inderdaad minder een rol, maar bij technische mankementen aan de infrastructuur.... Je wil bijvoorbeeld niet rijden met een trein daar waar de bovenleiding ligt. Enerzijds om geen verdere schade aan te richten, anderzijds omdat op die plek graag de technische diensten willen gaan staan. Over een railbreuk wil je ook niet rijden om ontsporingen te vermijden. Een wissel die niet in de juiste stand wil komen, kunnen wij (België) nog wel manueel goed gaan leggen, maar moet je ook wachten tot die technische dienst ter plaatse is.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Morgen zijn er werkzaamheden tussen Rotterdam Centraal en Den Haag. Het is mij niet duidelijk of de intercity’s richting Vlissingen en de andere kant op naar Amsterdam Centraal nu wel of niet rijden. In de reisplanner staat dat er zeer beperkt Intercity’s rijden, maar er zijn geen vervallen reisadviezen. Iemand hier op de hoogte van hoe het zit?

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Freee!! schreef op zondag 18 februari 2018 @ 01:55:
[...]

Eerder van maximaal twee kanten lijkt me. Ik zou een trein niet opzij proberen af te slepen... Maar suggesties hoe een protocol het oplost zijn nog steeds welkom.

• Maardiweb
orf schreef op zondag 18 februari 2018 @ 23:38:
Morgen zijn er werkzaamheden tussen Rotterdam Centraal en Den Haag. Het is mij niet duidelijk of de intercity’s richting Vlissingen en de andere kant op naar Amsterdam Centraal nu wel of niet rijden. In de reisplanner staat dat er zeer beperkt Intercity’s rijden, maar er zijn geen vervallen reisadviezen. Iemand hier op de hoogte van hoe het zit?
Die rijden gewoon. Bij werkzaamheden is de planner prima om aan te geven wat wel en niet rijdt. Het zijn juist de andere IC's die daar niet rijden.

[ Voor 11% gewijzigd door Maardiweb op 19-02-2018 02:53 ]

• Freee!!

Freee!!

dcm360 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 02:20:
[...]
Eerder van maximaal twee kanten lijkt me. Ik zou een trein niet opzij proberen af te slepen... Maar suggesties hoe een protocol het oplost zijn nog steeds welkom.
Ik had het over benaderen en dat kan ook dwars op het spoor via de weilanden, niet over afslepen/wegduwen.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:50
Zit je in de trein van Amersfoort Schothorst naar Schiphol en dan blaast de trein volle snelheid door Duivendrecht..

. Wait wut? :?

Volgens de NS kan de trein niet stoppen in Duivendrecht, want de Huishoudbeurs is begonnen. 8)7 :')

Dus pas op alle takketrollen worden deze week uit hun reservaat los gelaten en reizen af naar Amsterdam. Mijn condoleance aan de amsterdammers en de rest van Nederland vergeet niet Amsterdam te mijden deze week.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:16
Cardinal schreef op maandag 19 februari 2018 @ 10:45:

Volgens de NS kan de trein niet stoppen in Duivendrecht, want de Huishoudbeurs is begonnen. 8)7 :')
Ik vond dit ook al een zeer opmerkelijke keuze, voorgaande jaren werd RAI als extra stop aangedaan geloof ik. Jammer dat de forenzen die gebruik maken van Duivendracht nu met extra ongemak zitten ten gunste van dagjesmensen die best wel de tijd hebben om een metro of sprinter te pakken voor het laatste stukje.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Vanwege PHS / ETMET op Amsterdam - Eindhoven en nieuwe goederenpaden is er nu geen ruimte meer om de ICs zowel op Duivendrecht als op Amsterdam RAI te laten stoppen.

We are shaping the future

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:16
Daarom jammer dat die stop op RAI niet gewoon achterwege wordt gelaten ;-)

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Freee!! schreef op maandag 19 februari 2018 @ 03:57:
[...]

Ik had het over benaderen en dat kan ook dwars op het spoor via de weilanden, niet over afslepen/wegduwen.
Het was anders een reactie van jou op een opmerking van mij waar ik het had over afslepen, dus ja, het ging over afslepen. En dat gaat dus niet over een weiland.

Verwijderd

Alex) schreef op maandag 19 februari 2018 @ 10:56:
Vanwege PHS / ETMET op Amsterdam - Eindhoven en nieuwe goederenpaden is er nu geen ruimte meer om de ICs zowel op Duivendrecht als op Amsterdam RAI te laten stoppen.
Weet de forens meteen zijn plek weer: achter de dagjesmensen en de goederen aansluiten a.u.b.! :)

• Freee!!

Freee!!

dcm360 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 12:04:
[...]
Het was anders een reactie van jou op een opmerking van mij waar ik het had over afslepen, dus ja, het ging over afslepen. En dat gaat dus niet over een weiland.
Sorry, die draad was ik even kwijt.
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2018 @ 12:19:
[...]
Weet de forens meteen zijn plek weer: achter de dagjesmensen en de goederen aansluiten a.u.b.! :)
Blij dat ik deze week niet met de trein reis (überhaupt niet in NL ben).

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online

ScreamGT

joejoe

Cardinal schreef op maandag 19 februari 2018 @ 10:45:
Zit je in de trein van Amersfoort Schothorst naar Schiphol en dan blaast de trein volle snelheid door Duivendrecht..

. Wait wut? :?

Dus pas op alle takketrollen worden deze week uit hun reservaat los gelaten en reizen af naar Amsterdam. Mijn condoleance aan de amsterdammers en de rest van Nederland vergeet niet Amsterdam te mijden deze week.
Echt te debiel voor woorden. Nu zitten de treinen van Amersfoort naar Utrecht bomvol door dit grapje. Gangpaden staan letterlijk vol.

Betaal je vervolgens 262,- per maand voor. Begin mij steeds meer te ergeren aan die comedyshow van de NS, volledig van het padje w.b.t beslissingen maken en woekerprijzen aanhouden.

Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:50
Ik begin geintereseerd te raken op welk punt ik voor Duivendrecht aan de noodrem te moeten trekken om de trein netjes op het perron van Duivendrecht te laten stoppen.

Mischien niet netjes, maar het is ook niet netjes als de NS zich niet commiteerd aan haar eigen dienstregeling. Ook matig dat de app geen melding geeft ondanks dat het traject in mijn reizen staat.

Dat wordt een week omreizen via Utrecht. :(

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ascension schreef op maandag 19 februari 2018 @ 10:48:
[...]
ten gunste van dagjesmensen die best wel de tijd hebben om een metro of sprinter te pakken voor het laatste stukje.
Of wat dacht je van hen te laten uitstappen bij Zuid. Mooie bewegwijzerde wandeling door het Park en even bakkie koffie bij Strand Zuid. Netto is de wandeltijd ongeveer hetzelfde voor die mensen....

en als bonus kruist het parkerend autoverkeer niet met de wandelende treinreizigers...

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 19-02-2018 15:04 ]

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Protocolfascisme ten top dit:

[ Voor 47% gewijzigd door gop1 op 19-02-2018 15:43 ]

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-01 20:31

volledig overzicht van de incidenten bestrijding
alleen niet inde juiste volgorde ov

[ Voor 64% gewijzigd door Crossfire1987 op 19-02-2018 19:21 . Reden: verkeerd lijst ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'Internationale trein van Amsterdam naar Berlijn stopt niet meer in Almelo'
Het lijkt erop dat de internationale trein tussen Amsterdam en Berlijn vanaf volgend jaar niet meer stopt in Almelo. Dat schrijft de Stentor op basis van de conceptdienstregeling voor 2019. Hierdoor is er een verbinding minder tussen Almelo en Hengelo.

In deze dienstregeling heeft de NS de stops van de trein tussen de Nederlandse en de Duitse hoofdsteden in Hilversum en Almelo weggehaald. De trein stopt dan nog wel in Hengelo en Deventer.

Extra trein op piekmomenten
Op de terugweg van de trein, van Berlijn naar Amsterdam, vervalt de stop in Apeldoorn. Op piekmomenten wil de NS wel een extra intercity laten rijden tussen Amsterdam Centraal en Deventer. Of dit ook gaat gebeuren tussen Deventer en Almelo, is nog niet duidelijk.

In augustus wordt de dienstregeling definitief vastgelegd.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bagagerekken. Dan maar als zitplaats. Is eerste keer ‘zitplaats’ in icdirect deze week. De rest steeds moeten staan....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/naaeW0Op2bOYe4bMxdtK2hxn/thumb.jpg

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Get!em schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 08:29:
Bagagerekken. Dan maar als zitplaats. Is eerste keer ‘zitplaats’ in icdirect deze week. De rest steeds moeten staan....

[afbeelding]
Heb jij geen romp?

Edit: in ICR/ICM heb je natuurlijk ook lage rekjes..

[ Voor 7% gewijzigd door gop1 op 22-02-2018 08:32 ]

• Freee!!

Freee!!

Get!em schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 08:29:

[afbeelding]
Ik heb in volle treinen ook wel eens mensen in de bagagerekken zien liggen. Het scheelde wel dat het op de terugweg was van een uitstapje naar een brouwerij met het bestuur en een aantal genodigden van een studentenvereniging ;)

Overigens heb ik één van mijn zoons bij een overvolle trein ook wel eens daarboven neergelegd, hij vond het fantastisch (en kreeg prompt een speelkamaraadje, een andere vader vond het wel een geslaagd idee).

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10-2025
Gisteren werd een reportage over het Belgische spoor uitgezonden op de VRT. Ik vond hem niet zo heel sterk, er werd nogal geleund op de anonieme getuigenissen van een aantal medewerkers die de directeuren voor de voeten werden geworpen zonder dat er veel eigen onderzoek aan te pas was gekomen. Maar interessant was het wel.

[Video: https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/pano/2018/pano-s2018a1/]

En het was echt een feest om de verschillende communicatiestijlen te zien. De woordvoerder van infrabel die elke plek die hij liet zien "het kloppend hart van het Belgische spoorwegnet" noemde _/-\o_. En de directeur stiptheid die duidelijk geen mediatraining gevolgd had, zijn vrouw inriep als getuige dat hij ziek werd van vertragingen en vervolgens bij de vraag over digitalisering (die ze niet goed konden beantwoorden) bijna opsteeg van enthousiasme dat er een "digitale" meettrein langsreed. De woordvoerder zat er gegeneerd naast en probeerde de situatie nog te redden maar die directeur had het niet door. Die hebben later nog een hartig woordje gesproken denk ik.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Oeps, Eurostar stuk bij Hoofddorp. Terug naar Schiphol. Gelukkig geen passagiers

Why? Testen met nieuwe treinen in de spits is niet handig!!!

Icdirect is weer eens de pineut. Zo vol dat de machinist weigerde te vertrekken en er mensen achterbleven op de perrons.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:30
De Eurostar is gewoon toegelaten en mag dan ook gewoon commerciële ritten uitvoeren. Het zijn dus in die zin geen testritten meer.
Overigens bij eerdere ritten ging het op dezelfde locatie al meerdere malen mis (beide eerdere keren eveneens midden in de spits). Waar het mis ging en of het telkens hetzelfde probleem is, zou ik niet weten.

• arnold_m
  • Laatst online: 13-01 21:56
Ik zag vandaag een Eurostar naar St. Pancras aangekondigd vanaf spoor 4 op Rotterdam Centraal, wel met 30 minuten vertraging. De intercity naar Brussel vertrok wel gewoon op tijd.

flickr

• wildhagen
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 18:53:
Oeps, Eurostar stuk bij Hoofddorp. Terug naar Schiphol. Gelukkig geen passagiers

Why? Testen met nieuwe treinen in de spits is niet handig!!!
Wat voor test doel je op? De EuroStar is gewoon operationeel hoor (2x per dag geloof ik?), dat zijn geen testritten meer.

Virussen? Scan ze hier!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ok, prima, was inderdaad een aanname op basis van dat ie compleet leeg was, donker was en terug reed.

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:35
wildhagen schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 04:12:
[...]

Wat voor test doel je op? De EuroStar is gewoon operationeel hoor (2x per dag geloof ik?), dat zijn geen testritten meer.
Ritten met passagiers toch pas vanaf april?

• wildhagen
  • Niet online
Rub147 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 12:26:
[...]

Ritten met passagiers toch pas vanaf april?
Vanaf 4 april ja.

Maar de toelatingsritten zijn dus al achter de rug :)

Virussen? Scan ze hier!

• Transportman
arnold_m schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 19:28:
Ik zag vandaag een Eurostar naar St. Pancras aangekondigd vanaf spoor 4 op Rotterdam Centraal, wel met 30 minuten vertraging. De intercity naar Brussel vertrok wel gewoon op tijd.
Hoe zal dat gaan als de passagiers niet meer door de controle hoeven op Brussel? Dan kan die in Nederland niet meer uitwijken.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2025

Amphiebietje

In de blubber

Get!em schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 12:09:
Ok, prima, was inderdaad een aanname op basis van dat ie compleet leeg was, donker was en terug reed.
Zal eerder zijn geweest wegens de bovenleidingbreuk gisteravond tussen Delft en Den Haag, waardoor rondom die tijd het treinverkeer daarzo nogal in de soep liep (heb 2 uur nodig gehad om thuis te komen, normaal kost het 50 minuten...waarvan 15 minuten trein |:( )

• arnold_m
  • Laatst online: 13-01 21:56
Transportman schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:58:
[...]

Hoe zal dat gaan als de passagiers niet meer door de controle hoeven op Brussel? Dan kan die in Nederland niet meer uitwijken.
Voorlopig is er nog een bouwput op de plaats waar het perron voor de Eurostar moet komen en is spoor 4 een betere keus.
Als de paspoort controle al in Rotterdam gedaan kan worden, dan ontstaat er inderdaad meteen en probleem als het Eurostarperron niet bereikbaar is, bijvoorbeeld door een defect wissel. Ik heb geen idee hoe men dat af zal afhandelen, maar de reizigers vanaf Rotterdam zullen er vrijwel zeker vertraging door oplopen.

flickr

• Maardiweb
Eurostar rijdt tot ergens in 2020 leeg vanaf Amsterdam naar Brussel, alwaar reizigers in kunnen stappen. Terug vanuit Londen kunnen reizigers wel uitstappen in Rotterdam en Amsterdam.
EDIT schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 19:25:
De Eurostar is gewoon toegelaten en mag dan ook gewoon commerciële ritten uitvoeren. Het zijn dus in die zin geen testritten meer.
Overigens bij eerdere ritten ging het op dezelfde locatie al meerdere malen mis (beide eerdere keren eveneens midden in de spits). Waar het mis ging en of het telkens hetzelfde probleem is, zou ik niet weten.
Dit was RBC verlies in ieder geval. Hij kon alleen nog ombouwen en terug.

[ Voor 59% gewijzigd door Maardiweb op 24-02-2018 12:55 ]

• wildhagen
  • Niet online
Maardiweb schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 12:54:
Eurostar rijdt tot ergens in 2020 leeg vanaf Amsterdam naar Brussel, alwaar reizigers in kunnen stappen. Terug vanuit Londen kunnen reizigers wel uitstappen in Rotterdam en Amsterdam.
Heb je hier een bron van? Want als ik dit artikel lees, kan je gewoon in Amsterdam instappen hoor. Je moet dan idd voorlopig wel overstappen in Brussel, maar dat hij leeg tussen Amsterdam en Brussel rijdt lijkt me zeer ongeloofwaardig?

Virussen? Scan ze hier!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Amphiebietje schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 18:54:
[...]

Zal eerder zijn geweest wegens de bovenleidingbreuk gisteravond tussen Delft en Den Haag, waardoor rondom die tijd het treinverkeer daarzo nogal in de soep liep (heb 2 uur nodig gehad om thuis te komen, normaal kost het 50 minuten...waarvan 15 minuten trein |:( )
Daar gaat Eurostar niet langs toch? Die rijd over hsl. Gezien de noodstop die ook de icd direct erna deed in de spanningslus bij Hoofddorp , denk ik eerder dat de Eurostar daar ook strandde.
Dus twee losse events, wel tegelijkertijd. Ik had die bovenleiding melding bij Rijswijk idd ook gezien.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

wildhagen schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 12:57:
[...]

Heb je hier een bron van? Want als ik dit artikel lees, kan je gewoon in Amsterdam instappen hoor. Je moet dan idd voorlopig wel overstappen in Brussel, maar dat hij leeg tussen Amsterdam en Brussel rijdt lijkt me zeer ongeloofwaardig?
Ja, maar de constructie is geloof ik dat de snelste verbinding wordt: Thalys tot Brussel en dan overstappen op de Eurostar. Waarschijnlijk stap je dan in in het stel dat een half uur of zo eerder van Amsterdam is vertrokken. Maar omdat die verbinding dus langer duurt word je op de Thalys geboekt.

• Alex)
Inderdaad. Eurostar gaat wel reizigers vervoeren tussen Amsterdam en Brussel, maar voor Londen is Thalys+Eurostar sneller omdat de Eurostar uit Amsterdam niet lang genoeg in Brussel staat om iedereen door de checks te kunnen halen. Daarvoor staat "minstens 30 minuten" terwijl die Eurostar na 20 minuten alweer vertrekt.

Bij Business Premier-tickets is het voldoende als je er 10 minuten voor vertrek bent, in theorie zou je daarmee wel genoeg tijd moeten hebben om in Brussel door de scans te gaan en weer in dezelfde trein te stappen.

• Maardiweb
wildhagen schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 12:57:
[...]

Als ik de dienstregeling zo bekijk kan je niet direct met de Eurostar vanuit Amsterdam via Brussel naar Londen. Je reist met de Thalys naar Brussel, stapt daar over voor de paspoortcontrole en gaat vervolgens met de Eurostar naar Londen. Misschien dat je straks 2x per dag in Amsterdam wél al in de Eurostar kan stappen, maar of je dan in Brussel ook voldoende tijd hebt voor de paspoortcontrole vraag ik me af, want in dit document lijkt het alsof het niet mogelijk is door te reizen.

• Alex)
Of je leest even de post boven de jouwe... ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Alex) op 24-02-2018 21:14 ]

• Arator
whistler schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:13:
Gisteren werd een reportage over het Belgische spoor uitgezonden op de VRT. Ik vond hem niet zo heel sterk, er werd nogal geleund op de anonieme getuigenissen van een aantal medewerkers die de directeuren voor de voeten werden geworpen zonder dat er veel eigen onderzoek aan te pas was gekomen. Maar interessant was het wel.

[video]

En het was echt een feest om de verschillende communicatiestijlen te zien. De woordvoerder van infrabel die elke plek die hij liet zien "het kloppend hart van het Belgische spoorwegnet" noemde _/-\o_. En de directeur stiptheid die duidelijk geen mediatraining gevolgd had, zijn vrouw inriep als getuige dat hij ziek werd van vertragingen en vervolgens bij de vraag over digitalisering (die ze niet goed konden beantwoorden) bijna opsteeg van enthousiasme dat er een "digitale" meettrein langsreed. De woordvoerder zat er gegeneerd naast en probeerde de situatie nog te redden maar die directeur had het niet door. Die hebben later nog een hartig woordje gesproken denk ik.
We liggen momenteel nog strijk met Jos "Carbon" op het werk. Dat was geen digitale meettrein, maar een Brossel ES, een trein om aan de bovenleiding te werken.
Nog grappiger werd het toen een paar dagen later via het officiële facebookprofiel van Infrabel een foto werd gedeeld van een nieuwe brossel "die wel was besteld".

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Na opstartproblemen rijden treinen op nieuw traject Hengelo-Bielefeld volgens spoorboekje
Er rijden weer treinen tussen Hengelo en Bielefeld in Duitsland. De nieuwe treinverbinding werd vanmorgen opnieuw in gebruik genomen na een 'valse start' vorige maand. Twee dagen na de start werd de nieuwe treindienst van Keolis Deutschland gestaakt vanwege technische problemen. Dat leidde tot veel treinuitval. Inmiddels zijn verbeteringen doorgevoerd.

De eerste trein van 08.34 uur had vanmorgen nog wat vertraging, maar daarna rijden de 'funkelnagelneue' treinen weer volgens het boekje. De treinverbinding voert van Hengelo via Oldenzaal en Bad Bentheim naar Bielefeld Hfb.

In de afgelopen weken is een software-update uitgevoerd bij de acht treinstellen en zijn er uitvoerige testritten geweest. Het vervoersbedrijf had elf extra machinisten opgeleid om op de grensoverschrijdende treinverbinding te kunnen rijden.

Toiletten in Arriva-treinen dicht vanwege leegproblemen door vorst
De toiletten in de treinen van Arriva zijn buiten gebruik door de vorst. Dat heeft de vervoerder dinsdag bekendgemaakt. De bakken waarin de urine en uitwerpselen worden opgevangen kunnen, omdat het ook overdag vriest, aan het einde van de dag niet meer worden geleegd.

De volle opvangbakken kunnen zorgen voor storingen en om dat te voorkomen stelt Arriva de treintoiletten in Groningen, Friesland, Limburg en die op de trajecten Zwolle - Emmen en Almelo - Hardenberg buiten gebruik. Stickers op de toiletdeuren waarschuwen de reizigers.

Zodra het overdag niet meer vriest, worden de toiletten weer in gebruik genomen, aldus Arriva.

Treintoiletten van NS blijven wel gewoon beschikbaar. ''Alle toiletten in onze treinen zijn vorstbestendig'', laat een woordvoerster desgevraagd weten. Ze had niet direct een antwoord op de vraag hoe NS dat in technische zin klaarspeelt.

Overigens beschikken alleen intercity's en de nieuwste lichting Sprinters standaard over toiletten. Oudere Sprinters ontberen een wc.

[ Voor 36% gewijzigd door Raven op 27-02-2018 19:04 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:48

Onbekend

...

Wisten ze niet dat het weleens kon vriezen in Nederland? ;) Rijdt dit type trein ook nog ergens anders?

Overigens heb ik nog niet over grote verstoringen gelezen vanwege vastgevroren wissels, dus dat lijkt voor alsnog goed te gaan. d:)b

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

PHS Utrecht - Arnhem: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1734629/
Verzet breidt zich uit naar Ede. Ook daar ziet men de plannen voor Veenendaal - De Klomp niet zitten.

Ben nog steeds verbaast over het effect van mijn briefje naar de lokale krant. Mijn foto stond zelfs op de voorpagina.
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 06:37:
PHS Utrecht - Arnhem: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1734629/
Verzet breidt zich uit naar Ede. Ook daar ziet men de plannen voor Veenendaal - De Klomp niet zitten.

Ben nog steeds verbaast over het effect van mijn briefje naar de lokale krant. Mijn foto stond zelfs op de voorpagina.
Zullen vast wel wat andere treinen geschrapt gaan worden dan ;)

Met die reizigers aantallen vind ik het niet vreemd dat het geen IC station meer wordt...

[ Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 28-02-2018 07:32 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Onbekend schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 23:22:
[...]

Wisten ze niet dat het weleens kon vriezen in Nederland? ;) Rijdt dit type trein ook nog ergens anders?
Ja. Alle treinen met gesloten systemen hebben hier last van. Het ligt aan de waan van de dag welke vervoerder ze er nu weer eens uitpikken.

Okee, NS kunnen ze er niet uitpikken want die heeft of geen toiletten in de trein, of geen gesloten systeem >:)

Verwijderd

ArcticWolf schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 07:30:
[...]

Zullen vast wel wat andere treinen geschrapt gaan worden dan ;)

Met die reizigers aantallen vind ik het niet vreemd dat het geen IC station meer wordt...
Nouja, het wordt onderzocht of ze de IC's kunnen schrappen he. "Er staat nog niets vast." "Er kan nog vanalles veranderen.", aldus de NS.

Mijn onderbuik zegt dat deze uitspraken alleen niet helemaal op de waarheid gebaseerd zijn. :)

Ach, we zullen het er uiteindelijk mee moeten doen. Het enige wat we kunnen doen is ons voorbereiden op een herziening van de structuurvisie 2040 waarin Veenendaal - De Klomp zijn rol verliest en we mogelijk voorzieningen kunnen gaan verplaatsen naar het centrum. Dat laatste biedt natuurlijk wel kansen, zeker als we lokaal inzetten op snelle busverbindingen naar Ede - Wageningen. Dat er in Ede nu ook een roep ontstaat is wat dat betreft al mooi, want dat geeft draagvlak voor een gezamelijke aanpak (wellicht in FoodValley verband).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2018 07:53 ]

• EDIT
Onbekend schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 23:22:
[...]

De FLIRTs van NS hebben ook dit soort opvangbakken, maar daar zit meen ik een verwarmingselement in zodat de temperatuur niet te laag wordt.
Overigens hebben vernieuwde en nieuwe(re) treinen een bioreactor, die ook tegen lagere temperaturen bestand is.

Op dit moment zijn er nog wel een aantal treinen die nog op het spoor lozen: de SGM sprinters, de paar stammen DDM1 en DD-AR die nog rondrijden, een aantal ICMs en de oudere series niet-gemoderniseerde VIRMs. Die VIRMs worden as we speak gereviseerd en voorzien van een bioreactor. SGM, DDM1 en DDAR moeten over een aantal jaar verdwenen zijn, net als de allereerste serie ICM.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
Congrats :D
Die hebben toch helemaal geen toilet? Of ben ik nu met een andere sprinter in de war.

[ Voor 43% gewijzigd door Raven op 28-02-2018 09:53 ]

Oscar Wilde

• EDIT
Raven schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:52:
[...]

offtopic:
Congrats :D

[...]

Die hebben toch helemaal geen toilet? Of ben ik nu met een andere sprinter in de war.
De 2-tjes niet, de 3tjes wel. Maar ik denk dat je het over de SLT sprinters hebt. Die hebben nog geen toilet, maar dat wordt de komende jaren ingebouwd. De eerste twee SLTs met toilet zijn al even in Nederland geweest voor testen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

EDIT schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:56:
[...]

De 2-tjes niet, de 3tjes wel. Maar ik denk dat je het over de SLT sprinters hebt. Die hebben nog geen toilet, maar dat wordt de komende jaren ingebouwd. De eerste twee SLTs met toilet zijn al even in Nederland geweest voor testen.
Van de SLT weet ik het, nee, ik doel op wat op SGM lijkt. Dan zullen dat de 2-tjes zijn geweest.

Oscar Wilde

• EDIT
Raven schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 10:01:
[...]

Van de SLT weet ik het, nee, ik doel op wat op SGM lijkt. Dan zullen dat de 2-tjes zijn geweest.
De oorspronkelijke tweedelige SGMs zijn midden jaren '70 zonder toilet geleverd. Met de verlenging naar driedelige treinen is er een toilet in gekomen, en een vervolgbestelling met driedelige treinen bevatte direct bij aflevering al een toilet.
Over het algemeen zit tegenwoordig vaak een tweetje aan een drietje gekoppeld, dus zou er in de meeste treinen met SGM tenminste één toilet aanwezig moeten zijn.

• PhWolf
  • Laatst online: 16-12-2025
Wat is de klantenservice van NS toch een administratieve bende.

Ik heb in de afgelopen 4 jaar elk jaar gebeld om mijn Dal Voordeel abo op te zeggen omdat het te duur was en daardoor voor mij niet het geld waard. Vervolgens kreeg ik steeds een aanbod om het nog een jaar te verlengen voor 10,- waar ik dan maar mee akkoord ging. Daarna heb ik meerdere keren meegemaakt dat alsnog het originele bedrag zonder korting werd afgeschreven waardoor ik weer moest terugbellen.

Dat je Mijn NS niet kunt gebruiken om je abo op te zeggen vind ik ook superirritant overigens. Er is gewoon geen reden voor behalve dat ze je nog verplicht langs een klantcontact medewerker willen loodsen die vervolgens gaat proberen je binnen te houden. Volgens de FAQ kun je zelfs alleen maar bellen om op te zeggen, maar dat is niet waar, want:

Afgelopen oktober had ik een Traject Vrij abo afgesloten voor een jaar. Na 4 maanden wilde ik hier echter weer vanaf. Ik wist dat dit eigenlijk niet kan, maar heb toch maar een mailtje gestuurd. Binnen een week kreeg ik een reactie dat mijn verzoek werd gehonoreerd en mijn abo per eind van de maand kon worden opgezegd... Okee dan :? Vervolgens probeert een collega van mij hetzelfde voor elkaar te krijgen maar wordt zijn poging keer op keer afgeschoten door de klantenservice. Hij heeft het geprobeerd via mail, telefoon en chat, maar kreeg telkens te horen dat het voortijdig opzeggen niet mogelijk was. Daarna heeft hij het een week later weer geprobeerd en krijg hij te horen dat het prima was :z

[ Voor 18% gewijzigd door PhWolf op 28-02-2018 12:34 ]

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-01 10:50

matthewk

Ubernoob

Jezus wat is de trein duur. Nu weet ik ook weer waarom ik nooit met de trein reis. Een retourtje Eindhoven-Maastricht is duurder dan naar Maastricht rijden en er parkeren.... VEEL duurder. Weet iemand wat de prijsstrategie is van de NS? Want het kan toch niet dat ik de enige ben die het belachelijk vind dat overvolle, oncomfortabele treinen die duurder zijn dan auto transport echt geen valabel alternatief zijn?

Consultant - Autogek

matthewk schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:46:
Jezus wat is de trein duur. Nu weet ik ook weer waarom ik nooit met de trein reis. Een retourtje Eindhoven-Maastricht is duurder dan naar Maastricht rijden en er parkeren.... VEEL duurder. Weet iemand wat de prijsstrategie is van de NS? Want het kan toch niet dat ik de enige ben die het belachelijk vind dat overvolle, oncomfortabele treinen die duurder zijn dan auto transport echt geen valabel alternatief zijn?
Kortingskaart :Y)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
Prijsstrategie is dat enkele ritten idd heel duur zijn (vergelijk: Taxi nemen/auto huren) en dat abonnementen veel aantrekkelijker zijn. alles vrij abbo kost 560 euro voor eerste klas (333euro 2e klas) en daarmee kan je reizen hoeveel je wilt. Dat gaat je met een auto niet lukken voor dat geld.

/was geschreven door verstokt lease-rijder :+

• LordSinclair
EDIT schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 10:11:
Over het algemeen zit tegenwoordig vaak een tweetje aan een drietje gekoppeld, dus zou er in de meeste treinen met SGM tenminste één toilet aanwezig moeten zijn.
Dan kan je in ieder geval op het volgende station (als je dat als noob weet) van treinstel wisselen om naar de wc te gaan _/-\o_
Ooit al eens (eerlijk) berekend wat (een eigen) auto je kost per kilometer? Zolang je alleen reist is de trein goedkoper. Pas vanaf 2 personen is de auto goedkoper dan de auto.

Een Alfa Romeo 156 2.0l kost bijvoorbeeld zo'n 30ct per kilometer. Dat is voor de rit, waar de NS €17,00 voor rekent, met de auto €27 euro.
Het beste advies is als je af en toe met de trein reist (in de daluren) om de kortingsacties in de gaten te houden. Tussen de €13 en €20 een dagkaart voor de trein vaak. :)

[ Voor 16% gewijzigd door LordSinclair op 28-02-2018 16:42 ]

Verwijderd

En dan reis je nog alleen. Qua prijs legt de trein het dik af als je vaak met 2 of meer personen reist, korting of niet. Staar je ook niet blind op de abonnementsprijs, want je moet ook nog naar het station en naar je eindbestemming.
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 16:11:
En dan reis je nog alleen. Qua prijs legt de trein het dik af als je vaak met 2 of meer personen reist, korting of niet. Staar je ook niet blind op de abonnementsprijs, want je moet ook nog naar het station en naar je eindbestemming.
2 uur Amsterdam (Nieuwegein - Damrak) kost me:
-3,20 euro per dag alleen al voor het hebben van de auto (onderhoud niet meegerekend)
-15,12 euro aan benzine; 90km, 1:10 verbruik en euro 98 (a 1,68 per liter)
-10 euro aan parkeergeld

= 28,32 euro in het totaal.

Met het OV; 20,02 euro (retour) ex. korting.

Met z'n 2en (zonder korting) zou idd goedkoper zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door ArcticWolf op 28-02-2018 17:43 ]

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Waarom doet de NS nog reizigersonderzoek in de trein? Ik had verwacht dat dit nu helemaal niet meer nodig zou zijn. Ze hebben nu toch behoorlijk wat data uit de poortjes? Ik neem aan dat de data die de conducteur verzameld ook gebruikt kan worden.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Poortjes zijn er nog lang niet overal. Kleinere stoptreinstations hier in het oosten heb ik ze nog niet gezien. En ik reis dagelijks met de trein, 2x 1 uur, en als ik van die 40 keer 5 keer wordt gecontroleerd is het veel. Dus de data van de conducteur... sja. :P

Die 1e klas dal vrij voor € 129 p/m is trouwens een prima kaart. Bespaart mij ruim € 150 op een trajectkaart en ik kan er het hele land mee door ook. Woon-werk is nagenoeg altijd voor de spits inchecken bij mij dus hopelijk blijft die kaart nog lang bestaan voor dit bedrag. :D

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Freee!!

Freee!!

Bastien schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 18:22:
Poortjes zijn er nog lang niet overal. Kleinere stoptreinstations hier in het oosten heb ik ze nog niet gezien.
Poortjes niet nee, maar je kunt (en moet) wel overal in- en uitchecken, dus laat ze die data maar gebruiken.

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-01 14:59
Freee!! schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 03:05:
[...]

Poortjes niet nee, maar je kunt (en moet) wel overal in- en uitchecken, dus laat ze die data maar gebruiken.
Ik weet het niet zeker hoor, maar volgens mij mogen ze van die data alleen hoeveelheid reizigers gebruiken en niet welke soort kaart e.d.
Daarnaast: Krijgt de NS de in- uitcheck data wel, of blijft dit bij TLS in het kader van privacy?

Verwijderd

Bastien schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 18:22:
Poortjes zijn er nog lang niet overal. Kleinere stoptreinstations hier in het oosten heb ik ze nog niet gezien. En ik reis dagelijks met de trein, 2x 1 uur, en als ik van die 40 keer 5 keer wordt gecontroleerd is het veel. Dus de data van de conducteur... sja. :P

Die 1e klas dal vrij voor € 129 p/m is trouwens een prima kaart. Bespaart mij ruim € 150 op een trajectkaart en ik kan er het hele land mee door ook. Woon-werk is nagenoeg altijd voor de spits inchecken bij mij dus hopelijk blijft die kaart nog lang bestaan voor dit bedrag. :D
Ik red dat op de terugweg vaak net niet, anders had ik ook Dal Vrij genomen. Misschien toch maar eens met de baas overleggen of ik misschien niet nog een kwartiertje eerder kan beginnen. Dan red ik het wel. Je kan best de trein van iets over 4 pakken, zolang je maar voor 4 uur incheckt. 's Ochtends voor 7 uur toch?

Die kaart is zo goedkoop omdat 99% van de forensen er niets aan heeft. Mijn Traject Vrij 2e klas voor een traject van 25 km is even duur.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2018 07:28 ]

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Als je hebt ingecheckt, moet je binnen een half uur vertrekken, dus dat klopt idd.
Maar dan moet je inchecken voor 6.30u in de ochtend.

• Freee!!

Freee!!

St00mwals schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 07:15:
[...]
Ik weet het niet zeker hoor, maar volgens mij mogen ze van die data alleen hoeveelheid reizigers gebruiken en niet welke soort kaart e.d.
Daarnaast: Krijgt de NS de in- uitcheck data wel, of blijft dit bij TLS in het kader van privacy?
Eerlijk gezegd boeit mij dat als reiziger totaal niet, die OV-chipkaart is doorgedrukt omdat het voor dat soort doeleinden gemakkelijker zou zijn (toegegeven, niet de enige reden, maar toch), ik heb nog steeds een bloedhekel aan het verplicht in- en uitchecken. Elk poortje kost me minimaal 30 seconden en het zijn een hoop extra handelingen.

Pagina: 1 ... 46 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.