Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Slaut
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 16-11 22:17
De Stentor heeft een achtergrondverhaal over de spoorproblemen begin deze week tussen Zwolle-Amersfoort: https://www.destentor.nl/...ernstig-ongeluk~ac9f7891/

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 16-11 12:45
quote:
burne schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:15:
Ik ben de afgelopen jaren regelmatig in Engeland en Schotland geweest en iedere keer moet dat met een paspoort. Vliegen, trein of boot: zonder paspoort of ID kom je de grens niet over.
Dat is logisch. De UK heeft (bijna) alleen maar buitengrenzen want de enige plek waar het grenst aan een ander EU land is met Ierland.
Vandaar dat je je paspoort moet laten zien als je het land binnen gaat. Dat staat los van het vrije verkeer tussen de landen. Want je bent altijd wel gewoon binnengelaten toch? ;) Je mocht er zelfs werken, wonen e.d. zonder dat je daar aparte papieren voor nodig had.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• jvdr
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16-11 10:52
quote:
Moet eerlijk zeggen dat in de tijd dat ik Ede-Amsterdam deed, dat de IC-stops Veenendaal-De Klomp en Driebergen-Zeist me altijd hogelijk hebben verbaast. Maar aan de andere kant wordt Bijlmer-ArenA dan weer door sommige IC overgeslagen, wat de andere kant op weer vreemd is. Neemt niet weg dat het nogal kut is als je van die stations gebruik maakt.
Dat de IC in Veenendaal-De Klomp stopt is eigenlijk noodzaak omdat er anders helemaal geen trein meer zou stoppen. De doorgaande stopdienst tussen Utrecht en Arnhem is immers al vele jaren beperkt tot Ede-Wageningen - Arnhem. Maar dit wordt dus weer teruggedraaid en dan kan de IC Veenendaal-De klomp weer overslaan.

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:05

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Stukje duiding op de NOS site m.b.t. de Eurostar:

https://nos.nl/artikel/22...f-voor-het-vliegtuig.html

Alleen blijft dit vaag natuurlijk:
quote:
Oorzaak: de Nederlandse en Britse overheid hebben nog geen overeenkomst over controles op Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal. De speciale terminals voor Eurostar zijn op die stations al wel in aanbouw.
Waarom vinden de Britten het wel goed als de KMar en Douane dat doen op Schiphol of IJmuiden, maar niet op een station?

Specs

• LordSinclair
quote:
bvk schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 19:13:
Waarom vinden de Britten het wel goed als de KMar en Douane dat doen op Schiphol of IJmuiden, maar niet op een station?
Als je in de UK de boot af komt moet iedereen nogmaals langs de douane. Hetzelfde geldt als je gaat vliegen. Een trein kan je makkelijker eerder verlaten dan de eerste grenspost (noodremmen en uitstappen maar). Dus ik denk dat ze daarom eerder de controle willen houden.

• bvk

bvk

quote:
LordSinclair schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 19:54:
[...]

Een trein kan je makkelijker eerder verlaten dan de eerste grenspost (noodremmen en uitstappen maar).
Dat lijkt mij wat vergezocht eerlijk gezegd, ik verwacht niet dat een asielzoeker of crimineel die de UK niet in mag dat heel gauw gaat doen. En sowieso moet je al een geldig paspoort en treinticket hebben om überhaupt die trein in te komen.

Of is het de bedoeling dat er dan in Nederland al een controle gedaan gaat worden door UK beambten in plaats van de Marechaussee?

Specs

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16-11 13:58
Zijn die stuurstandrijtuigen die in Amsterdam Watergraafsmeer staan de oude rijtuigen van de hsl?
En zijn daar nog plannen voor om die opnieuw ergens anders te gebruiken?

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• LordSinclair
quote:
bvk schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:37:
Dat lijkt mij wat vergezocht eerlijk gezegd, ik verwacht niet dat een asielzoeker of crimineel die de UK niet in mag dat heel gauw gaat doen. En sowieso moet je al een geldig paspoort en treinticket hebben om überhaupt die trein in te komen.
Als je kijkt wat er in Calais plaats vindt lijkt het mij eerder realiteit dan vergezocht. Hopeloze mensen doen rare dingen.

Een geldig paspoort is niet gelijk aan een geldige toegang tot het land. Wij Nederlanders zijn erg verwend met ons paspoort wat vele deuren opent maar dat is niet vanzelfsprekend als je een paspoort uit bijvoorbeeld Zimbabwe hebt.

En waarschijnlijk heeft onze douane al een lijst uit de UK van ongewenste gasten. Dus die kunnen mooie een selectie doen voordat ze voor de deur van de UK staan.

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 01:48
Airlines zijn verplicht om passagiers die bij het land van aankomst geweigerd worden (geen geldig visum), op eigen kosten weer terug naar het land van herkomst te transporteren. Daardoor zijn ze bij het inchecken al vrij secuur om ervoor te zorgen dat je zonder geldig visum niet eens het vliegtuig instapt.
Ik vermoed dat hier eenzelfde soort achtergrond speelt, waardoor de controle in Brussel plaatsvindt.

• Alex)
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 01:00
quote:
bvk schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:37:
[...]

Dat asielzoekers zelfs ónder een Eurostar gaan hangen in de hoop mee te kunnen liften tot in het VK is je niet bekend?
quote:
Of is het de bedoeling dat er dan in Nederland al een controle gedaan gaat worden door UK beambten in plaats van de Marechaussee?
Door beiden. Eerst een exit-check bij het verlaten van de EU, gevolgd door een controle door iemand van de UK Border Force.

We are shaping the future

• bvk

bvk

quote:
Alex) schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:46:
[...]

Dat asielzoekers zelfs ónder een Eurostar gaan hangen in de hoop mee te kunnen liften tot in het VK is je niet bekend?
Nee, dat ze zó gek zijn was me inderdaad niet bekend....
quote:
[...]

Door beiden. Eerst een exit-check bij het verlaten van de EU, gevolgd door een controle door iemand van de UK Border Force.
In dat geval is het wel logisch dat er aanvullende afspraken gemaakt moeten worden. Alhoewel het dan wel een beetje overdreven is ten opzichte van zoals het nu gaat per boot of vliegtuig, er van uitgaande dat er dan in Londen nogmaals een controle komt én je alsnog de idioten die onder een trein kruipen niet tegenhoudt...

Specs

• Alex)
Die extra controle in Londen is naar mijn weten niet altijd. De laatste keer dat ik met Eurostar naar Londen ging kon ik zo naar buiten lopen.

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
quote:
Alex) schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 22:03:
Die extra controle in Londen is naar mijn weten niet altijd. De laatste keer dat ik met Eurostar naar Londen ging kon ik zo naar buiten lopen.
Je loopt altijd langs de douane. Je weet wel:

als je goed kijkt zie je de douanier zelfs staan.

Ook in London St. Pancras passeer je zo'n punt. En in North Shields, in de ferry terminal.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Alex)
Dat is douane. bvk en ik hadden het (tenminste, zo begreep ik het) over een paspoortcontrole.

• bvk

bvk

Inderdaad, wij hadden het over de persoonscontrole. Wie ben je en ben je degene die je zegt, ben je geen crimineel of asielzoeker, heb je openstaande boetes etc. etc.

Ook nog smokkelen tegengaan is punt 2.

Specs

• burne
  • Niet online
Het land waar je aankomt zal geen openstaande boetes voor je hebben, enkel het land wat je wilt verlaten. En achter de schermen wordt er een hoop gecontroleerd en een hoop mensen worden er voor jou ongemerkt tussenuit gepikt en apart genomen. En er lopen echt wel een stel Border Force-agenten rond.

• bvk

bvk

quote:
burne schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 22:37:
Het land waar je aankomt zal geen openstaande boetes voor je hebben, enkel het land wat je wilt verlaten. En achter de schermen wordt er een hoop gecontroleerd en een hoop mensen worden er voor jou ongemerkt tussenuit gepikt en apart genomen. En er lopen echt wel een stel Border Force-agenten rond.
En dus begrijp ik het probleem niet helemaal. In Amsterdam of Rotterdam stap je dan in de trein na controle door de Kmar en het treinpersoneel controleert je ticket. In Londen aangekomen krijg je dezelfde controle, net zoals het nu dus gaat per vliegtuig of boot.

Waarom is er nu dan nog een UK border control beambte (extra, naast de Kmar) bij vertrek nodig als je die controle ook bij aankomst kan doen zoals nu reeds gebeurt. Uiteraard vooropgesteld dat je de trein of het perron niet mag verlaten.

Die verstekeling hou je er niet mee tegen....

Specs

• Alex)
Die persoonscontrole bij aankomst in Londen is er dus niet altijd. De controles worden normaalgesproken al gedaan in het vertrekstation, behalve:

1) voor treinen uit Marne-la-Vallée (Disneyland)
2) als er iemand is doorgelaten in Parijs/Brussel, maar de UKBF toch nog een woordje wil wisselen met diegene.

bron

• burne
  • Niet online
quote:
In 1991, the Sangatte Protocol was signed between France and the UK, an agreement that provided for border checkpoints to be set up by France at Cheriton in Kent and for border checkpoints to be set up by the UK at Coquelles in France.
Ik dacht dat ik daar een stukje video over had, maar blijkbaar heb ik dat al weer opgeruimd. Channel 4 heeft een documentaire over het Kanaal, en één aflevering gaat in detail in op dat Sangatte Protocol. Het personeel wat dat doet, Douane en Border Control, moet twee talen spreken en wisselt regelmatig van 'kant'. Het is maar goed dat je waarschijnlijk geen KMAR zult vinden die geen Engels spreekt. Een Engelsman dwingen Frans te leren is een uitdaging.

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20:16

BazzH

Kei-goed...

quote:
jvdr schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 19:10:
[...]

Dat de IC in Veenendaal-De Klomp stopt is eigenlijk noodzaak omdat er anders helemaal geen trein meer zou stoppen. De doorgaande stopdienst tussen Utrecht en Arnhem is immers al vele jaren beperkt tot Ede-Wageningen - Arnhem. Maar dit wordt dus weer teruggedraaid en dan kan de IC Veenendaal-De klomp weer overslaan.
The plot thickens.... Er is opheldering gevraagd en bezwaar gemaakt. Nu zijn het weer plannen die onderzocht worden en staat er nog niets vast. Gemeentebestuur wist inderdaad nog van niets.

Think smart........ Act stupid........

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:
jvdr schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 19:10:
[...]

Er komen 3 stoptreinen Utrecht - Ede-Wageningen. Dat die ook doorrijden naar Arnhem staat nergens.
Maar inderdaad, op Veenendaal-De Klomp komt dan weer een stoptrein dus de IC-stop zou overbodig worden.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

quote:
Maasluip schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 09:58:
[...]

Er komen 3 stoptreinen Utrecht - Ede-Wageningen. Dat die ook doorrijden naar Arnhem staat nergens.
Maar inderdaad, op Veenendaal-De Klomp komt dan weer een stoptrein dus de IC-stop zou overbodig worden.
Waarmee het hele station min of meer overbodig wordt, als we bijvoorbeeld de aansluitingen op de bus zouden verplaatsen naar het centrum. Ede is prima per bus te bereiken en er moet toch overgestapt worden in dat geval.

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:31

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Kans is groot dat niet alle sprinters overal zullen stoppen. Zal maandag eens kijken of ik iets van de dienstregeling kan posten.

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

quote:
ArcticWolf schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 11:09:
Kans is groot dat niet alle sprinters overal zullen stoppen. Zal maandag eens kijken of ik iets van de dienstregeling kan posten.
Er lijkt dus helemaal nog geen vastgestelde dienstregeling te zijn voor deze corridor. NS heeft op vragen vanuit de gemeente/RTV Utrecht geantwoord dat het om plannen gaat die onderzocht worden, maar dat ze nog verre van vast staan en dat er nog van alles kan veranderen. En ja, dat vind ik ook raar gezien de uitingen van het ministerie. We zullen af moeten wachten wat eruit gaat komen.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1729197/

Er lijkt overigens structureel iets mis te zijn n.b.t. mobiliteit in de provincie Utrecht en het overleg daarover met gemeenten: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1729205/

BazzH wijzigde deze reactie 10-02-2018 13:23 (15%)

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
quote:
noppus schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 12:57:
[...]
Tja,ik kan geen recentere cijfers vinden dan 2015, maar vergelijk zelf maar:
Veenendaal De Klomp 4000 reizigers
Ede Wageningen 17599 reizigers (alleen NS, Connexxion (kippenlijn) zit daar niet bij.)

Komt gedeeltelijk natuurlijk doordat er in EW nu ook al veel meer treinen stoppen, maar het verschil is enorm. Veel meer regionale busaansluitingen ook, op EW. Waarbij Wageningen (Stad en Uni) natuurlijk voor veel overstappers zorgt.
Deze data is helaas/bewust extreem beperkt. Men telt aantal in- en uitstappers terwijl je naar reizigersbewegingen moet kijken als je over nieuwe verbindingen wilt plannen. Met een overstap wordt een station "drukker".

Met mijn interpretatie van het voorgestelde plan wordt station Ede-Wageningen veel groter, daar moeten reizigers vanuit een sprinter immers overstappen richting Arnhem. Of juist veel kleiner als de sprinters doorrijden (en er geen overstap meer nodig is voor die reeks kleine stations richting Arnhem).

Wat zou ik willen zien: De stroom reizigers in Utrecht, richting Rhenen/Nijmegen. Plus het eindstation van deze reizigers.

Wanneer je deze stromen analyseert met de nieuwe plannen dan ontdek je (gevoel => waarschijnlijk) dat deze plannen alleen beter zijn voor reizigers naar Ede-Wageningen, Arnhem, of Rhenen en dat alle andere stations (inclusief Nijmegen) er op achteruit gaan.

Waarbij het waarschijnlijk lastig is om meer intercity's naar Nijmegen te laten rijden. Een deel dat doorrijdt naar Nijmegen lijkt mij praktisch maar valt buiten het concept van PHS van frequente ritten met identieke stops.
quote:
BazzH schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 10:33:
[...]
Waarmee het hele station min of meer overbodig wordt, als we bijvoorbeeld de aansluitingen op de bus zouden verplaatsen naar het centrum. Ede is prima per bus te bereiken en er moet toch overgestapt worden in dat geval.
Ik zou ook kijken naar P+R capaciteit, aansluiting op snel/uitvalswegen en overstap op streekverkeer. Deze infrastructuur verplaats je niet zomaar en ik weet niet welke stations op deze aspecten goed scoren.

ANdrode wijzigde deze reactie 10-02-2018 14:13 (5%)

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

quote:
ANdrode schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 14:11:
[...]

Deze data is helaas/bewust extreem beperkt. Men telt aantal in- en uitstappers terwijl je naar reizigersbewegingen moet kijken als je over nieuwe verbindingen wilt plannen. Met een overstap wordt een station "drukker".

Met mijn interpretatie van het voorgestelde plan wordt station Ede-Wageningen veel groter, daar moeten reizigers vanuit een sprinter immers overstappen richting Arnhem. Of juist veel kleiner als de sprinters doorrijden (en er geen overstap meer nodig is voor die reeks kleine stations richting Arnhem).

Wat zou ik willen zien: De stroom reizigers in Utrecht, richting Rhenen/Nijmegen. Plus het eindstation van deze reizigers.

Wanneer je deze stromen analyseert met de nieuwe plannen dan ontdek je (gevoel => waarschijnlijk) dat deze plannen alleen beter zijn voor reizigers naar Ede-Wageningen, Arnhem, of Rhenen en dat alle andere stations (inclusief Nijmegen) er op achteruit gaan.

Waarbij het waarschijnlijk lastig is om meer intercity's naar Nijmegen te laten rijden. Een deel dat doorrijdt naar Nijmegen lijkt mij praktisch maar valt buiten het concept van PHS van frequente ritten met identieke stops.

[...]

Ik zou ook kijken naar P+R capaciteit, aansluiting op snel/uitvalswegen en overstap op streekverkeer. Deze infrastructuur verplaats je niet zomaar en ik weet niet welke stations op deze aspecten goed scoren.
Waarom zou je nog gaan P+R-en als je op dat station geen intercities meer hebt en de ene kant op maar 1 station verder kunt zonder overstappen en de andere kant op niet meer efficiënt naar Utrecht of Amsterdam kunt reizen? Die functie gaat gewoon vervallen natuurlijk. Op die locatie biedt het niet echt toegevoegde waarde meer. In het centrum heb je nu ook al een bushalte en plek genoeg om die wat uit te breiden, dus dat is eenvoudig te realiseren. Is Keolis meteen van het te lage tunneltje onder de A12 af en hoeven ze daar niet meer met lagere bussen te rijden.

• ANdrode
  • Niet online
quote:
BazzH schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 14:57:
[...]
Waarom zou je nog gaan P+R-en als je op dat station geen intercities meer hebt en de ene kant op maar 1 station verder kunt zonder overstappen en de andere kant op niet meer efficiënt naar Utrecht of Amsterdam kunt reizen? Die functie gaat gewoon vervallen natuurlijk. Op die locatie biedt het niet echt toegevoegde waarde meer. In het centrum heb je nu ook al een bushalte en plek genoeg om die wat uit te breiden, dus dat is eenvoudig te realiseren. Is Keolis meteen van het te lage tunneltje onder de A12 af en hoeven ze daar niet meer met lagere bussen te rijden.
Ik zie met snel zoeken een capaciteit van 250 plaatsen bij Ede-Wageningen, 269 (?) plaatsen bij Veenendaal-de Klomp en een onbekend aantal plaatsen bij station Veenendaal Centraal (eerder 10 dan 100).

Als deze echt gebruikt worden moet je dit bij veranderd reisgedrag ergens anders opvangen. Dat past gewoon niet :+.

Maar toen ik net op de kaart keek ontdekte ik een goede verklaring voor deze plannen. Stations Ede-Wageningen en Veenendaal-de Klomp liggen allebei in gemeente Ede/provincie Gelderland. Veenendaal-de Klomp voedt uit Veenendaal/provincie Utrecht.

Het zou mij niet verbazen als er met Ede/Gelderland is overlegt en daar heeft men waarschijnlijk andere belangen :X

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 22:24
Deze nacht/morgen opgeroepen door de lokale politie voor een vrachtwagen in het spoor (lijn 29) ter hoogte van een overweg (voor de kenners/liefhebbers OW 95). Ik moest de nodige vaststellingen komen doen voor de infrastructuurbeheerder en de nodige technische diensten oproepen. Bij vertrek heb ik onmiddellijk de diensten van seininrichting en baan (verantwoordelijk voor de rails) laten oproepen, later zijn de diensten van de bovenleiding nog gekomen om alles spanningsloos te maken.
Eerst denk je dan dat die vrachtwagen ofwel te hoog geladen was en in de bovenleiding is terecht gekomen, of dat die vrachtwagen een bocht na de overweg wou nemen en te kort is afgedraaid.
Op geen moment hou je rekening dat iemand een shortcut dacht te nemen en een nieuwe overweg wou maken.
Resultaat : betonnen muurtje stuk, 2 treinen afgeschaft, een goede 3 uur werk om de kleine vrachtwagen uit het spoor te halen zonder glasvezel en/of bovenleiding te beschadigen. Wat ballaststenen verschoven en een krokodil met krassen. Vrachtwagen naar de kl*ten.

Ik moet wel zeggen dat de mannen van de takeldienst, zoals wij nogal eens plachten te zeggen, Sus en Klus waren. Zij hebben meer staan sukkelen met opstellen en proberen te liften dan dat wij bezig waren om alles op te kuisen. :9
Ter info : de bestaande overweg ligt áchter de brug O-)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

quote:
ANdrode schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 16:21:
[...]

Ik zie met snel zoeken een capaciteit van 250 plaatsen bij Ede-Wageningen, 269 (?) plaatsen bij Veenendaal-de Klomp en een onbekend aantal plaatsen bij station Veenendaal Centraal (eerder 10 dan 100).

Als deze echt gebruikt worden moet je dit bij veranderd reisgedrag ergens anders opvangen. Dat past gewoon niet :+.

Maar toen ik net op de kaart keek ontdekte ik een goede verklaring voor deze plannen. Stations Ede-Wageningen en Veenendaal-de Klomp liggen allebei in gemeente Ede/provincie Gelderland. Veenendaal-de Klomp voedt uit Veenendaal/provincie Utrecht.

Het zou mij niet verbazen als er met Ede/Gelderland is overlegt en daar heeft men waarschijnlijk andere belangen :X
Als P+R is Veenendaal Centrum niet geschikt. Daar stoppen ook geen intercities. En je kunt wel 270 parkeerplaatsen op Veenendaal-De Klomp hebben, maar als ze leeg blijven heb je er ook niets aan. En dat is wel wat er gaat gebeuren, want de toegevoegde waarde gaat verdwijnen.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Arator Is die niet gewoon de rechtdoor gegaan in de bocht? Te hard gereden, bocht niet gehaald of op zijn mobieltje zitten spelen of in slaap gevallen?

Open Source landkaart

• Arator
quote:
Maasluip schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 17:08:
@Arator Is die niet gewoon de rechtdoor gegaan in de bocht? Te hard gereden, bocht niet gehaald of op zijn mobieltje zitten spelen of in slaap gevallen?
Het verhoor van de bestuurder is niet aan mij, maar aan de politie. Het PV van het onderzoek komt dan later onze weg op, dus officieel weet ik nog niet wat de oorzaak is. (officieus zou het gaan om overdreven snelheid en niet geschikt schoeisel om een vrachtwagen te besturen).

Edit : volgens de lokale zou het reeds de achtste vrachtwagen zijn die die in puin rijdt. Maar deze kan wel eens de duurste worden qua kosten :P

Arator wijzigde deze reactie 10-02-2018 17:18 (11%)

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 00:34

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

quote:
Arator schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 17:16:
[...]
Edit : volgens de lokale zou het reeds de achtste vrachtwagen zijn die die in puin rijdt. Maar deze kan wel eens de duurste worden qua kosten :P
Zijn werkgever zal ondertussen een leuk dossier over hem hebben dan.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:32

Get!em

Oh die ja!

quote:
noppus schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 12:57:
[...]

Tja,ik kan geen recentere cijfers vinden dan 2015, maar vergelijk zelf maar:
Veenendaal De Klomp 4000 reizigers
Ede Wageningen 17599 reizigers (alleen NS, Connexxion (kippenlijn) zit daar niet bij.)

Komt gedeeltelijk natuurlijk doordat er in EW nu ook al veel meer treinen stoppen, maar het verschil is enorm. Veel meer regionale busaansluitingen ook, op EW. Waarbij Wageningen (Stad en Uni) natuurlijk voor veel overstappers zorgt.
Vergis je niet dat behalve de cijfers, de lobby voor ede Wageningen vele malen groter is. Dan is Veenendaal de klomp echt een dorps stationnetje en EW een stad.
Vooral stad Wageningen en de universiteit hebben grote invloed. Tevens Food Valley als commercieel belang. Er zij al tig plannen geweest voor doortrekken spoor naar Wageningen campus, met lightrail , maar nu vooral ook de tests met autonome voertuigen. Zoals de Wepod, die nu ook op Schiphol z’n rondjes heeft gereden. Dat is met internationale uitstraling dan ook veel belangrijker.

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

4000 reizigers per dag zal ook wel de reden zijn dat het geen IC station blijft.

ArcticWolf wijzigde deze reactie 10-02-2018 23:11 (8%)

• Jorrit
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 00:39
quote:
Dode en gewonden bij treinbotsing in Oostenrijk

Twee passagierstreinen zijn in Oostenrijk op elkaar gebotst. De autoriteiten melden dat er ten minste één dode is. 22 mensen zijn lichtgewond geraakt, onder wie drie kinderen. De oorzaak van de crash is nog niet duidelijk.
Stevige aanrijding, zijkant van de trein volledig opengereten.

Ook al de 2e trein op trein aanrijding in Oostenrijk in korte tijd.

Jorrit wijzigde deze reactie 12-02-2018 18:03 (6%)

• Alex)
De derde, in augustus was er een ongeluk met een testtrein en in december een botsing tussen twee reizigerstreinen.

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

WTF. Maar zijn die deuren niet geaard of zo? Als je 1500V op zo'n deurknop zet dan gaat er toch wel ergens stroom lopen?

Open Source landkaart

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16-11 12:04
1500 V is niet zo veel, simpele isolators kunnen het nog wel tegenhouden. Droge deur is wel genoeg lijkt me. En volgens mij hoeft bij deze spanning niet alles in de buurt geaard te worden, want dat zou een van de grotere kostenposten zijn bij de afgeblazen 25 kV ombouw.

• burne
  • Niet online
Ik moest giechelen om dit beeld:

(Opschrift loco versus opschrift hi-vis hesje. Het is LNER Class A1 Peppercorn 60163 Tornado vlak voor z'n eerste 100mph testrit..)
quote:
Het is alleen maar poging tot moord. Want iemand die de deur vastpakt overleeft dat niet.

• AW_Bos
  • Laatst online: 01:17

AW_Bos

👊

quote:
Dat is wel erg ziek. Maar is het niet zo dat zo'n dun koperdraadje in no-time zou smelten?
Neemt niet weg dat iemand na het aanraken al een doodsklap kan krijgen.

Notice: Undefined index: signature in /home/got/forum/posting.class.php on line 1337

• evilution
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
quote:
AW_Bos schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 00:52:
[...]

Dat is wel erg ziek. Maar is het niet zo dat zo'n dun koperdraadje in no-time zou smelten?
Deur is geaard dus draadje smelt als voordien niet al de snelschakelaar er uit geklapt is. Maar dat stuk bvl is spanningsloos. Meer geluk dan wijsheid ws.

En die wisselklem is typisch aannemer die z'n zooi niet opruimt en daarmee potentieel storingen veroorzaakt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

quote:
evilution schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 06:03:
[...]

Deur is geaard dus draadje smelt als voordien niet al de snelschakelaar er uit geklapt is. Maar dat stuk bvl is spanningsloos. Meer geluk dan wijsheid ws.

En die wisselklem is typisch aannemer die z'n zooi niet opruimt en daarmee potentieel storingen veroorzaakt.
Idd, net achter de isolator maar toch :X

ArcticWolf wijzigde deze reactie 14-02-2018 07:37 (9%)

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16-11 12:04
quote:
burne schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 00:02:
[..]
Het is alleen maar poging tot moord. Want iemand die de deur vastpakt overleeft dat niet.
Klopt, het is heel ziek. Maar ik bedoelde het vanuit elektrisch oogpunt, er is niet veel nodig om 1500V te isoleren.
quote:
AW_Bos schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 00:52:
[...]

Of het draadje smelt hangt af van de stroom die er doorheen loopt, niet de spanning ten opzichte van de grond. Als die deurknop niet geaard is, loopt er bijna geen stroom. Maar gelukkig is die deurknop dat dus wel.

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Als het draadje onder spanning stond en contact maakte met de retour/aarde was de draad hoogstwaarschijnlijk gesmolten idd, zonder aarde niet... Had iemand het vastgepakt was de draad ook gesmolten, maar eerst zou die persoon een flinke klap krijgen.

Jaren geleden werd er een keer snelschakelaar omgezet terwijl het gebied buitendienst was (en er aan de bovenleiding werd gewerkt), gelukkig was de sectie wel geaard, maar de klappen die volgden waren zo heftig dat er bijna niks over was van de aardkabels en die zijn toch wat dikker dan dat draadje :P

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
https://www.nu.nl/binnenl...sen-woerden-en-gouda.html

Hoe zat het ook al weer met niet-up-to-date calamiteitenplannen?

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 00:34

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

quote:
* Freee!! is best wel blij dat hij daar niet in de buurt is (Viet Nam lijkt ver genoeg weg ;) ).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• LordSinclair
quote:
5 uur lang niet naar de wc kunnen, dat lijkt mij geen pretje. :X
quote:
wildhagen schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:53:
Nou ja, 5 uur niet naar de WC red je meestal nog wel.

5 uur in deze kou zonder verwarming lijkt me aanzienlijk vervelender eerlijk gezegd :X
Nou met mijn micro blaas niet :'(

Die kou heb je toch al een jas voor bij je, want als je uitstapt heb je die ook nodig :)

LordSinclair wijzigde deze reactie 14-02-2018 14:57 (35%)

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

5 uur in deze kou zonder verwarming lijkt me aanzienlijk vervelender eerlijk gezegd :X

Virussen? Scan ze hier!

• Skyaero
  • Niet online
quote:
Je hebt zeker nog nooit met een vrouw gereisd? :P

• Blokker_1999
  • Laatst online: 19:12
quote:
Arator schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 16:31:
Deze nacht/morgen opgeroepen door de lokale politie voor een vrachtwagen in het spoor (lijn 29) ter hoogte van een overweg (voor de kenners/liefhebbers OW 95). Ik moest de nodige vaststellingen komen doen voor de infrastructuurbeheerder en de nodige technische diensten oproepen. Bij vertrek heb ik onmiddellijk de diensten van seininrichting en baan (verantwoordelijk voor de rails) laten oproepen, later zijn de diensten van de bovenleiding nog gekomen om alles spanningsloos te maken.
Eerst denk je dan dat die vrachtwagen ofwel te hoog geladen was en in de bovenleiding is terecht gekomen, of dat die vrachtwagen een bocht na de overweg wou nemen en te kort is afgedraaid.
Op geen moment hou je rekening dat iemand een shortcut dacht te nemen en een nieuwe overweg wou maken.
Resultaat : betonnen muurtje stuk, 2 treinen afgeschaft, een goede 3 uur werk om de kleine vrachtwagen uit het spoor te halen zonder glasvezel en/of bovenleiding te beschadigen. Wat ballaststenen verschoven en een krokodil met krassen. Vrachtwagen naar de kl*ten.

Ik moet wel zeggen dat de mannen van de takeldienst, zoals wij nogal eens plachten te zeggen, Sus en Klus waren. Zij hebben meer staan sukkelen met opstellen en proberen te liften dan dat wij bezig waren om alles op te kuisen. :9
Ter info : de bestaande overweg ligt áchter de brug O-)

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ha, moet zeggen dat ik me, toen ik er zondag passeerde, al afvroeg hoe ze dat nu weer gedaan hebben. Als je het niet kent zeker een verraderlijk kruispunt waar je goed moet afremmen om die bocht naar links te nemen. Verbaasd me ergens dat er daar niet meer rechtdoor rijden. En ja, zonder spoorweg zou je daar gewoon rechtdoor kunnen rijden tot aan het stadspark. Het is bij mij altijd links, rechts, rechts links (4x 90° bochten) om terug in het verlengde van die straat uit te komen :+

Vandaag enkele overwegen verderop trouwens weer iets gebeurd. Had bijna het laatste stuk van mijn reis met de bus moeten afleggen. Gaat de laatste weken weer goed in de regio.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

quote:

5 uur niet naar de WC red ik meestal ook niet... :X vooral niet als ik wat koffie op heb.

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16-11 13:58
Maar wat hebben ze dan gedaan in die 5 uur? Treinen weggesleept?

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Niets. Moeilijk gedaan. "Drie van de vier treinen stonden op een lastig te bereiken traject. Uit veiligheidsoverwegingen moesten de reizigers daarom in de treinen blijven zitten".
Waaruit ook maar blijkt dat richtlijnen alleen maar richtlijnen zijn. "Oeps, we rijden treinen op 4 minuten afstand dus er staan er altijd wel een paar achter elkaar als er eentje stilvalt. Nou ja, 1,5 uur of 5 uur in die trein, maakt toch niks uit?"

Open Source landkaart

• Arator
quote:
Blokker_1999 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:39:
Vandaag enkele overwegen verderop trouwens weer iets gebeurd. Had bijna het laatste stuk van mijn reis met de bus moeten afleggen. Gaat de laatste weken weer goed in de regio.
Yep, enen onder de lintjes van in de week gekropen en dan richting de overweg gewandeld, en dan een lift gekregen van een trein.
Een collega van mij is er geweest. Ik mocht het verkeer in Antwerpen gaan regelen.

• Wes
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
quote:
Maasluip schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 19:16:
Niets. Moeilijk gedaan. "Drie van de vier treinen stonden op een lastig te bereiken traject. Uit veiligheidsoverwegingen moesten de reizigers daarom in de treinen blijven zitten".
Waaruit ook maar blijkt dat richtlijnen alleen maar richtlijnen zijn. "Oeps, we rijden treinen op 4 minuten afstand dus er staan er altijd wel een paar achter elkaar als er eentje stilvalt. Nou ja, 1,5 uur of 5 uur in die trein, maakt toch niks uit?"
Ik was vandaag ter plaatse. Toen we aan kwamen zagen we meteen dat er niks aan de hand was, maar ja, richtlijnen he. Dus in plaats dat we die mensen er uit hebben gelaten hebben we ons zelf maar vermaakt. Vuurtje stoken, sterke verhalen vertellen, ver-pis-wedstrijdje houden (tegen de wind in!), je kent het wel. Er had zelfs iemand een Switch bij zich! Oh, en uiteraard zijn we een paar keer langs de trein gelopen om al die sukkels eens flink uit te lachen. :D

Na een uurtje of vijf was de lol er wel af, bovendien was de accu van de switch toen al lang en breed leeg. Dus toen hebben we die sloebers er toch maar uit gelaten. Sommige waren het er niet mee eens geloof ik. Dat boeit uiteraard niet, richtlijnen zijn richtlijnen. Hadden ze maar een auto moeten kopen. 8)

• F.West98
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 04:08

F.West98

Jongste 8 jaar-actieve user

Ik wist niet dat je op linkerspoor een snelheidsbeperking van 40km/u hebt. Tenminste, dat is wat ons wordt verteld. Is daar een specifieke reden voor, lijkt me dat de beveiliging dat wel oppakt?

* F.West98 zat in een trein die aanrijding had gehad. Moet zeggen dat support/communicatie vanuit NS best goed is; vrij snel werd iedereen gevraagd of ze medische hulp nodig hadden voor langer in de trein zitten (suikerziekte oid) en regelmatig updates.

F.West98 wijzigde deze reactie 14-02-2018 23:55 (40%)

2x Dell UP2716D | i7 6700K | 32GB RAM | Samsung 850 1TB | ASUS ROG Maximus VIII Formula | GTX960 - Alles
Firesphere: Chrome is dubieus. Firefox FTW
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Qu3st
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 20:07
quote:
F.West98 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 23:54:
Ik wist niet dat je op linkerspoor een snelheidsbeperking van 40km/u hebt. Tenminste, dat is wat ons wordt verteld. Is daar een specifieke reden voor, lijkt me dat de beveiliging dat wel oppakt?

* F.West98 zat in een trein die aanrijding had gehad. Moet zeggen dat support/communicatie vanuit NS best goed is; vrij snel werd iedereen gevraagd of ze medische hulp nodig hadden voor langer in de trein zitten (suikerziekte oid) en regelmatig updates.
Heftig dat je zo'n situatie hebt meegemaakt. Fijn om te horen dat support vanuit NS goed was.

Wat er bij dit geval aan de hand was is het volgende:
Bij linkerspoorbeveiliging staat er op het linkerspoor maar 1 extra sein. En als machinist mag je pas je snelheid boven de 40 km/h verhogen als je een beter seinbeeld bent tegen gekomen. Het eerste sein wat hij/zij tegenkomt zal vermoedelijk een voorsein zijn, dit sein zegt wat over het eerst bediende sein. Dit sein kan ook alleen maar geel of groen tonen. Het zal dan geel zijn als inrijdsein rood toont. En groen als het inrijdsein geel of beter toont.
Jullie hebben dus een heel groot gedeelte gereden voor het eerste sein is tegen gekomen, en als de inrijdsein niet is bediend dan moet helemaal tot aan het eerste emplacement met maximaal 40 km/h gereden worden.
Hopelijk is het duidelijk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Voorsein

When something is important enough, you do it even if the odds are not in your favor. -Elon Musk-

• F.West98

F.West98

Ah heel erg bedankt voor de uitleg! Dat verklaart het.

2x Dell UP2716D | i7 6700K | 32GB RAM | Samsung 850 1TB | ASUS ROG Maximus VIII Formula | GTX960 - Alles

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

quote:
F.West98 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 23:54:

Ligt aan het baanvak, over welk baanvak gaat het? Meeste baanvakken zijn uitgerust met linkerspoor beveiliging of dubbel enkelspoor beveiliging, dan mag de trein gewoon even hard als op het rechterspoor.

Bij linkerspoor beveiliging mag je bij een groen (knipper) variant overlopen en aanzetten naar de baanvak snelheid en de borden volgen tot het voorsein.
Bij dubbel enkelspoor beveiliging heb je nagenoeg de zelfde seinen zowel rechts als links staan.

Kan zijn dat de machinist een lastgeving van 40km/u heeft gehad (of geel knipper), met geel afrijden op een voorsein wat @Qu3st zegt kan nagenoeg niet (zal vast een uitzondering bestaan), omdat het blok tot het voorsein en bijbehorende hoofdsein vrij moet zijn voordat de rijweg ingesteld kan worden en het voorsein geen rood kan tonen. Daarnaast wordt de codelijn voor geel - geel naar een voorsein niet standaard in-geprogrammeerd.

ArcticWolf wijzigde deze reactie 15-02-2018 07:48 (5%)

• Skyaero
  • Niet online
quote:
Wes schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 21:13:
[...]

Ik was vandaag ter plaatse. Toen we aan kwamen zagen we meteen dat er niks aan de hand was, maar ja, richtlijnen he. Dus in plaats dat we die mensen er uit hebben gelaten hebben we ons zelf maar vermaakt.
Je bent sarcastisch, maar kun je eens toelichten waarom het vijf uur heeft geduurd voordat passagiers eruit mochten?

Het is zeker niet de eerste keer dat mensen langer dan twee uur vast zitten in een trein. De publieke perceptie is dus dat jullie vijf uur lang richtlijnen aan het neuken zijn. En de verklaring van een Prorail perswoordvoerder dat "we normaal gesproken binnen de twee uur de passagiers er uit proberen te krijgen" helpen ook niet echt met die perceptie.

Misschien ben ik maar een simpele ziel, maar ik zie echt niet in waarom het vijf uur moet duren voordat passagiers uit de trein zijn.

• Alex)
"Huuu moeilijke locatie" is geen excuus voor waarom dit zo lang heeft moeten duren. Die evacuatie had echt veel sneller geregeld moeten zijn.

• F.West98

F.West98

quote:
ArcticWolf schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 07:41:
[...]

Ligt aan het baanvak, over welk baanvak gaat het? Meeste baanvakken zijn uitgerust met linkerspoor beveiliging of dubbel enkelspoor beveiliging, dan mag de trein gewoon even hard als op het rechterspoor.

Bij linkerspoor beveiliging mag je bij een groen (knipper) variant overlopen en aanzetten naar de baanvak snelheid en de borden volgen tot het voorsein.
Bij dubbel enkelspoor beveiliging heb je nagenoeg de zelfde seinen zowel rechts als links staan.

Kan zijn dat de machinist een lastgeving van 40km/u heeft gehad (of geel knipper), met geel afrijden op een voorsein wat @Qu3st zegt kan nagenoeg niet (zal vast een uitzondering bestaan), omdat het blok tot het voorsein en bijbehorende hoofdsein vrij moet zijn voordat de rijweg ingesteld kan worden en het voorsein geen rood kan tonen. Daarnaast wordt de codelijn voor geel - geel naar een voorsein niet standaard in-geprogrammeerd.
We stonden even na de splitsing na Zwolle stil (richting Utrecht), vervangende trein moest tot 't Harde langzaam rijden.

Overigens waren er wel wat fouten gemaakt, bleek, want niemand van de NS had een inventarisatie gemaakt van wie waarheen moest. Er was nadat we "geëvacueerd" waren geen communicatie vanuit NS meer. In Amersfoort verwezen ze ons door naar Utrecht ("zo ver mogelijk proberen te komen") en daar waren ze niet blij met onaangekondigd 30-40 gestrande reizigers... Daar dan wel weer prima afgehandeld overigens.

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

quote:
F.West98 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:21:
[...]

We stonden even na de splitsing na Zwolle stil (richting Utrecht), vervangende trein moest tot 't Harde langzaam rijden.

Overigens waren er wel wat fouten gemaakt, bleek, want niemand van de NS had een inventarisatie gemaakt van wie waarheen moest. Er was nadat we "geëvacueerd" waren geen communicatie vanuit NS meer. In Amersfoort verwezen ze ons door naar Utrecht ("zo ver mogelijk proberen te komen") en daar waren ze niet blij met onaangekondigd 30-40 gestrande reizigers... Daar dan wel weer prima afgehandeld overigens.
Heb even gekeken, tussen Hattemerbroek aansluiting en 't Harde zit standaard linkerspoor beveiliging zonder een afwijkend seinbeeld met een snelheid van 140 en 130km/u.

Dus waarschijnlijk gewoon een lastgeving 40km/u vanuit de verkeersleiding (kan X redenen hebben).

• Maardiweb
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 16-11 16:09
quote:
Alex) schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 09:15:
"Huuu moeilijke locatie" is geen excuus voor waarom dit zo lang heeft moeten duren. Die evacuatie had echt veel sneller geregeld moeten zijn.
Eens. Het is echt schandalig dat dit zo lang heeft geduurd.

Even voor de achtergrond: Trein 520 (ri Rotterdam) heeft de bovenleiding naar beneden getrokken en strandde vervolgens bij de wachtsporen van Oudewater. Trein 4027 (ri Rotterdam) reed daarna over hetzelfde spoor en kreeg de bovenleiding door de voorruit. Op het nevenspoor strandde tegelijkertijd trein 2029 (ri Utrecht) en 527 (ri Groningen). De laatste stond al ter hoogte van station Woerden, op het middenspoor.
Er stranden dus 4 treinen die geen van allen op eigen kracht weg kunnen, omdat de bovenleiding ruim wordt uitgeschakeld. Op dat moment wordt de treindienst ontkoppeld en keren de verschillende treinen in Utrecht en Gouda (goverwelle). Wat dan tussen Utrecht en Gouda gebeurt (lees: reizigers evacueren en treinen wegslepen met diesellocs) is de verantwoordelijkheid van Incidentenbestrijding. De vervoerder (in dit geval NS) is verantwoordelijk voor het leveren van evacuatiematerieel. Dit is een bus of trein, afhankelijk van de situatie. Hier kon alleen met bussen geëvacueerd worden, omdat er geen trein op het nevenspoor kon komen.
Wat ik meegekregen heb is dat de bussen niet goed in de buurt konden komen van de gestrande treinen en dat de treinen daarom eerst met een dieselloc naar een station moeten worden gesleept (lijkt apart, want op foto's zie je wel busjes van incidentenbestrijding op de weg naast het spoor. Anderzijds kan je als bus niet keren op zo'n klein paadje). De reizigers in de 520 zijn kind van de rekening geweest omdat de diesellocs pas als laatst bij deze trein konden komen (de 2029 en 4027 blokkeerden de route).
Achteraf bezien zijn er vast andere opties geweest en hadden er andere keuzes moeten worden gemaakt, maar achteraf is makkelijk praten. Ben erg benieuwd wat er uit de evaluatie rolt en of er hier mensen zijn die vanuit ICB info hebben over de afhandeling.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

quote:
Maardiweb schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 11:52:
[...]

Eens. Het is echt schandalig dat dit zo lang heeft geduurd.

Even voor de achtergrond: Trein 520 (ri Rotterdam) heeft de bovenleiding naar beneden getrokken en strandde vervolgens bij de wachtsporen van Oudewater. Trein 4027 (ri Rotterdam) reed daarna over hetzelfde spoor en kreeg de bovenleiding door de voorruit. Op het nevenspoor strandde tegelijkertijd trein 2029 (ri Utrecht) en 527 (ri Groningen). De laatste stond al ter hoogte van station Woerden, op het middenspoor.
Er stranden dus 4 treinen die geen van allen op eigen kracht weg kunnen, omdat de bovenleiding ruim wordt uitgeschakeld. Op dat moment wordt de treindienst ontkoppeld en keren de verschillende treinen in Utrecht en Gouda (goverwelle). Wat dan tussen Utrecht en Gouda gebeurt (lees: reizigers evacueren en treinen wegslepen met diesellocs) is de verantwoordelijkheid van Incidentenbestrijding. De vervoerder (in dit geval NS) is verantwoordelijk voor het leveren van evacuatiematerieel. Dit is een bus of trein, afhankelijk van de situatie. Hier kon alleen met bussen geëvacueerd worden, omdat er geen trein op het nevenspoor kon komen.
Wat ik meegekregen heb is dat de bussen niet goed in de buurt konden komen van de gestrande treinen en dat de treinen daarom eerst met een dieselloc naar een station moeten worden gesleept (lijkt apart, want op foto's zie je wel busjes van incidentenbestrijding op de weg naast het spoor. Anderzijds kan je als bus niet keren op zo'n klein paadje). De reizigers in de 520 zijn kind van de rekening geweest omdat de diesellocs pas als laatst bij deze trein konden komen (de 2029 en 4027 blokkeerden de route).
Achteraf bezien zijn er vast andere opties geweest en hadden er andere keuzes moeten worden gemaakt, maar achteraf is makkelijk praten. Ben erg benieuwd wat er uit de evaluatie rolt en of er hier mensen zijn die vanuit ICB info hebben over de afhandeling.
Waar ik voornamelijk benieuwd naar ben is waarom de bovenleiding ruim werd uitgeschakeld, er zitten namelijk sectie scheidingen bij Woerden richting Den Haag, dus Woerden zelf had niet geschakeld hoeven te worden.
Is dat gedaan omdat ze de sporen richting Den Haag niet meteen konden aarden?

• LordSinclair
quote:
ArcticWolf schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:15:
[...]

Waar ik voornamelijk benieuwd naar ben is waarom de bovenleiding ruim werd uitgeschakeld, er zitten namelijk sectie scheidingen bij Woerden richting Den Haag, dus Woerden zelf had niet geschakeld hoeven te worden.
En daarnaast, als de bovenleiding is uitgeschakeld kan je na een controle toch gewoon uitstappen. De meeste reizigers kunnen dan wel naar een weggetje toe lopen.

• iAdema
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 23:15
quote:
LordSinclair schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:20:
[...]

En daarnaast, als de bovenleiding is uitgeschakeld kan je na een controle toch gewoon uitstappen. De meeste reizigers kunnen dan wel naar een weggetje toe lopen.
Als de bovenleiding is geschakeld, is deze niet direct spanningsloos, daarvoor moet de bovenleiding geaard worden. Pas dan is het echt veilig.

• Maardiweb
quote:
ArcticWolf schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:15:
[...]

Daar was ook commotie over volgens mij. Zou kunnen omdat ze de 527 op het middenspoor van Woerden eerst naar het perron wilden evacueren, maar dat is uiteindelijk niet gebeurd.

• Qu3st
quote:
ArcticWolf schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:46:
[...]

Heb even gekeken, tussen Hattemerbroek aansluiting en 't Harde zit standaard linkerspoor beveiliging zonder een afwijkend seinbeeld met een snelheid van 140 en 130km/u.

Dus waarschijnlijk gewoon een lastgeving 40km/u vanuit de verkeersleiding (kan X redenen hebben).
Zeker het kan ook een aanwijzing zijn. Maar wat ik uit het verhaal van @F.West98 dat de trein rechts richting Zwolle reed. En dat ze voor de inrijdsein bij Hattemerbroek waren gestrand. Dan moeten ze links tegen de rijrichting in, ze komen dus pas bij 't Harde een sein tegen. En dan kan de trein alleen maar met max 40 km/h rijden. En moeten ook alle overwegen nog aangereden worden.
Reden jullie bij de overwegen (ervan uitgaande dat die daar liggen) zachter?
Een aanwijzing kan het ook zijn geweest maar ik vind het gek dat ze dan zo'n groot stuk dat moeten rijden.

Disclaimer: ik ben er niet bij geweest en ken de situatue ter plaatse niet, maar als treindienstleider kan voor mij dit de enige logische verklaring zijn.

Qu3st wijzigde deze reactie 15-02-2018 14:08 (3%)

When something is important enough, you do it even if the odds are not in your favor. -Elon Musk-

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

quote:
Qu3st schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 13:57:
[...]

Zeker het kan ook een aanwijzing zijn. Maar wat ik uit het verhaal van @F.West98 dat de trein rechts richting Zwolle reed. En dat ze voor de inrijdsein bij Hattemerbroek waren gestrand. Dan moeten ze links tegen de rijrichting in, ze komen dus pas bij 't Harde een sein tegen. En dan kan de trein alleen maar met max 40 km/h rijden. En moeten ook alle overwegen nog aangereden worden.
Reden jullie bij de overwegen (ervan uitgaande dat die daar liggen) zachter?
Een aanwijzing kan het ook zijn geweest maar ik vind het gek dat ze dan zo'n groot stuk dat moeten rijden.

Disclaimer: ik ben er niet bij geweest en ken de situatue ter plaatse niet, maar als treindienstleider kan voor mij dit de enige logische verklaring zijn.
Overwegen hangen los van de seinsturing (stop/door uitgezonderd), als de baan linkerspoor beveiliging heeft worden de overwegen gewoon via een hard aankondigingspunt getriggered die op voldoende afstand ligt voor de gedefinieerde baanvak snelheid (140 en 130 dus).

Maar goed, de verhalen hier mogen wel wat duidelijker zijn.

• Qu3st
quote:
ArcticWolf schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:29:
[...]

Overwegen hangen los van de seinsturing (stop/door uitgezonderd), als de baan linkerspoor beveiliging heeft worden de overwegen gewoon via een hard aankondigingspunt getriggered die op voldoende afstand ligt voor de gedefinieerde baanvak snelheid (140 en 130 dus).

Maar goed, de verhalen hier mogen wel wat duidelijker zijn.
Werking van de overwegen in linkerspoorbeveiliging is vastgelegd voor dat spoor als er rijrichting is gekozen. Om dan tegen de rijrichting terug te gaan is dat links tegen de rijrichting in mogelijk door een aanwijzing af te geven voor alle overwegen. De aankondigingsectie die actief is ligt vlak voor de overweg dan namelijk, dus de overwegen moeten aangereden worden. Ik kan helaas geen schematische werking vinden. Anders had ik deze meegestuurd.

• iAdema
quote:
Qu3st schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:36:
[...]

Werking van de overwegen in linkerspoorbeveiliging is vastgelegd voor dat spoor als er rijrichting is gekozen. Om dan tegen de rijrichting terug te gaan is dat links tegen de rijrichting in mogelijk door een aanwijzing af te geven voor alle overwegen. De aankondigingsectie die actief is ligt vlak voor de overweg dan namelijk, dus de overwegen moeten aangereden worden. Ik kan helaas geen schematische werking vinden. Anders had ik deze meegestuurd.
Ik denk dat ik daar wel aan kan komen, even zoeken ;)

EDIT: Even schaamteloos gekopieerd, maar duidelijker kan ik het niet maken.

Rechts rijden tegen de rijrichting is eventueel toegestaan als de sporen zijn voorzien van ULS (uitschakelen linker spoor) Hiermee worden beide aankondigingssecties actief, en kan er ZONDER aanwijzing overweg gereden worden. (Mits de trein buiten de aankondiging van een overweg begint)

iAdema wijzigde deze reactie 15-02-2018 16:06 (26%)

• F.West98

F.West98

@Qu3st noemt wel een goed punt. We reden regelmatig een stuk langzamer/bijna stilstaan, kan inderdaad wel bij overgangen geweest zijn. Aan de andere kant reden we niet zo traag als een keer eerder toen er 2 overwegen achter elkaar in storing lagen, toen stonden we 5+min per overgang stil; dat was nu ook weer niet.
Maar de situatie was dus dat trein 576 (iirc) net uit Zwolle was vertrokken (richting Rotterdam) en eerste spoorwegovergang na de splitsing Amersfoort/Lelystad de aanrijding was, dus we kwamen een stuk(je) daarna tot stilstand, op rechterspoor (vanuit Zwolle gezien). Toen kwam er dus op linkerspoor (again, vanuit Zwolle gezien) die reservetrein. Kwam uit Amersfoort aanrijden en ging toen weer terug naar Amersfoort, tot 't Harde over linkerspoor (vanuit Zwolle gezien).

Zo duidelijk? :+

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Edit: werk en forum gaan niet samen :+

Maar goed zitten hier genoeg andere techneuten zo te zien...

ArcticWolf wijzigde deze reactie 15-02-2018 16:35 (79%)

• Qu3st
quote:
F.West98 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 16:08:
@Qu3st noemt wel een goed punt. We reden regelmatig een stuk langzamer/bijna stilstaan, kan inderdaad wel bij overgangen geweest zijn. Aan de andere kant reden we niet zo traag als een keer eerder toen er 2 overwegen achter elkaar in storing lagen, toen stonden we 5+min per overgang stil; dat was nu ook weer niet.
Maar de situatie was dus dat trein 576 (iirc) net uit Zwolle was vertrokken (richting Rotterdam) en eerste spoorwegovergang na de splitsing Amersfoort/Lelystad de aanrijding was, dus we kwamen een stuk(je) daarna tot stilstand, op rechterspoor (vanuit Zwolle gezien). Toen kwam er dus op linkerspoor (again, vanuit Zwolle gezien) die reservetrein. Kwam uit Amersfoort aanrijden en ging toen weer terug naar Amersfoort, tot 't Harde over linkerspoor (vanuit Zwolle gezien).

Zo duidelijk? :+
Voor mij een stuk duidelijker en zoals ik het lees moest de trein links tegen de rijrichting. En dan is het zoals ik in mijn eerste post richting jou zei.
quote:
ArcticWolf schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 16:26:
Voor Wezep staat ook een voorsein. Dus ja, ik blijf bij een lastgeving.
Dat voorsein zegt alleen wat over het eerst bediende sein. Als deze niet is bediend toont het voorsein geel en dus mag je nog steeds max 40 km/h. Kijk wat ik al zei, ik was er niet bij maar een aanwijzing vanaf dat punt tot aan 't Harde is erg raar.

Qu3st wijzigde deze reactie 15-02-2018 16:49 (17%)

• Luke!
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 13-11 13:47

Luke!

#Treinbaas
quote:
Maardiweb schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 11:52:
[...]
Er stranden dus 4 treinen die geen van allen op eigen kracht weg kunnen, omdat de bovenleiding ruim wordt uitgeschakeld. Op dat moment wordt de treindienst ontkoppeld en keren de verschillende treinen in Utrecht en Gouda (goverwelle). Wat dan tussen Utrecht en Gouda gebeurt (lees: reizigers evacueren en treinen wegslepen met diesellocs) is de verantwoordelijkheid van Incidentenbestrijding.
Genoeg te doen gehad met twee loccen op locatie 8)

IRP G1206 2201 + DDZ 7632 + DDZ 7530 - Utrecht CS by Pjedro22, on Flickr

20180214 IRP 2201 + SLT 2645 + 2426, Hogebrug (99954) by Koen Brouwer, on Flickr

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 23:07
quote:
Hebben ze de trein helemaal naar Utrecht gebracht? Ik zou denken, breng hem tot waar die weer op eigen kracht verder kan en gebruik de loc om een andere trein te helpen. Of was Woerden toen nog geen optie?

• iAdema
quote:
Transportman schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 20:45:
[...]

Hebben ze de trein helemaal naar Utrecht gebracht? Ik zou denken, breng hem tot waar die weer op eigen kracht verder kan en gebruik de loc om een andere trein te helpen. Of was Woerden toen nog geen optie?
Dat heeft er mogelijk mee te maken dat de gestrande reizigers vanaf Utrecht iets meer opties hebben dan vanaf Woerden. Als ik mocht kiezen, zou ik Utrecht ook prettig vinden. (Tenzij ik in Woerden moet zijn uiteraard)

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 23:07
quote:
iAdema schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 20:47:
[...]

Dat heeft er mogelijk mee te maken dat de gestrande reizigers vanaf Utrecht iets meer opties hebben dan vanaf Woerden. Als ik mocht kiezen, zou ik Utrecht ook prettig vinden. (Tenzij ik in Woerden moet zijn uiteraard)
Ik zou ook liever in Utrecht zijn vanwege de extra opties en het feit dat het een IC is die sowieso niet in Woerden stopt, maar met een storing waarbij meerdere treinen gestrand zijn zou ik denken dat het toch handiger is om die trein naar Woerden te duwen (of een ander station vanaf waar die zelf verder kan rijden) en gebruik de diesel loc om een andere trein weg te gaan duwen.

• Luke!
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 13-11 13:47

Luke!

#Treinbaas
quote:
Transportman schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 20:45:
[...]

Dubbele DDZ naar Utrecht gebracht, een andere DDZ naar Gouda en de SLTs volgens mij naar Haarlem gereden.

• iAdema
quote:
Luke! schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 20:55:
[...]
Dubbele DDZ naar Utrecht gebracht, een andere DDZ naar Gouda en de SLTs volgens mij naar Haarlem gereden.
Ik heb niks gezegd :)

• Maardiweb
Naar Woerden was nog geen optie omdat Woerden zelf nog spanningsloos was. Zelf verder rijden was dus niet mogelijk.

• zwahiel
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15-11 17:15

zwahiel

Moderator General Chat

Keihard de lekkerste!

Kan aan mij liggen maar na zo'n lange tijd had ik toch echt aan de nooddeur getrokken en naar buiten gegaan. Dag debiele regels. Je gaat toch niet zo lang op de bureaucratie wachten... Wat een onzin!

Dat niemand dat gedaan heeft vind ik al een wonder op zich. Geen intercom dus hoe moet je weten wat er aan de hand is... Op een gegeven moment kies je toch eieren voor je geld.

En dat van die bussen, onzin zeg! Alsof die reizigers niet die weg af kunnen lopen naar waar die bussen wel kunnen keren. Sorry maar dit ruikt aan alle kanten maar vingerverven van regels en procedures waarbij straks iedereen gaat lopen wijzen maar niemand gekeken heeft naar de reizigersbelangen behalve op papier.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014.

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

quote:
iAdema schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:56:
[...]

Ik denk dat ik daar wel aan kan komen, even zoeken ;)

EDIT: Even schaamteloos gekopieerd, maar duidelijker kan ik het niet maken.

[afbeelding]

Rechts rijden tegen de rijrichting is eventueel toegestaan als de sporen zijn voorzien van ULS (uitschakelen linker spoor) Hiermee worden beide aankondigingssecties actief, en kan er ZONDER aanwijzing overweg gereden worden. (Mits de trein buiten de aankondiging van een overweg begint)
Als ik de PPLG bekijk dan mag de trein gewoon vol gas linkerspoor rijden als de TRDL de opdracht heeft ingevoerd (plaatje 2 van jou plaatje), plaatje 3 hoeft dus niet van toepassing te zijn.
quote:
2.16.7.1. Rijrichtingskering
Van de in onderstaande tabel genoemde sporen kan de rijrichting worden gekeerd door het invoeren
van de opdracht ‘Rijrichting’, gevolgd door de opdracht ‘Wisselen’ met de hierbij aangegeven
elementcode.
Geldt voor spoor: VA - 't Harde - Hattemerbroek Aansluiting RS

Enige beperking geldt dan dat de machinist pas mag aanzetten bij het voorsein van Wezep, omdat hij inderdaad nog geen eerder groen seinbeeld is tegengekomen vanaf Hattemerbroek aansl.

Anyway, wordt tijd voor ERMTS >:)

• Robertdj
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
quote:
zwahiel schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 07:19:
Kan aan mij liggen maar na zo'n lange tijd had ik toch echt aan de nooddeur getrokken en naar buiten gegaan. Dag debiele regels. Je gaat toch niet zo lang op de bureaucratie wachten... Wat een onzin!

Dat niemand dat gedaan heeft vind ik al een wonder op zich. Geen intercom dus hoe moet je weten wat er aan de hand is... Op een gegeven moment kies je toch eieren voor je geld.

En dat van die bussen, onzin zeg! Alsof die reizigers niet die weg af kunnen lopen naar waar die bussen wel kunnen keren. Sorry maar dit ruikt aan alle kanten maar vingerverven van regels en procedures waarbij straks iedereen gaat lopen wijzen maar niemand gekeken heeft naar de reizigersbelangen behalve op papier.
Weet niet wat precies de situatie was hier. Maar het kost wat kost naleven van voorschriften is imho oa een gevolg van de claimcultuur. Dat zie je helaas ook terug bij de uitvoering. Initiatief nemen wordt op z'n zachtst gezegd niet aangemoedigd.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En ik heb een beetje het "one size fits all" idee erbij. Je kunt alleen iets doen als je dat ook voor iedereen kunt doen. Ofwel: uitstappen uit de trein in de ballast mag niemand doen, ook niet als je gezond van lijf en leden bent, behalve als er uitstaphulp (trappen, bordes) is.

Open Source landkaart

• Qu3st
quote:
ArcticWolf schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 07:39:
[...]

Als ik de PPLG bekijk dan mag de trein gewoon vol gas linkerspoor rijden als de TRDL de opdracht heeft ingevoerd (plaatje 2 van jou plaatje), plaatje 3 hoeft dus niet van toepassing te zijn.

[...]

Geldt voor spoor: VA - 't Harde - Hattemerbroek Aansluiting RS

Enige beperking geldt dan dat de machinist pas mag aanzetten bij het voorsein van Wezep, omdat hij inderdaad nog geen eerder groen seinbeeld is tegengekomen vanaf Hattemerbroek aansl.

Anyway, wordt tijd voor ERMTS >:)
Over de rijrichting draaien, dat kan alleen als er geen spoorbezetting is. En bij het geval van @F.West98 stond al een trein op het rechterspoor (dus spoorbezetting) en moest deze tegen de rijrichting terug. En dan is de werking van overwegen niet goed en moeten ze aangereden worden en met Max 40km/h worden gereden. Tijd om keer een rondleiding op de post te krijgen :+

Qu3st wijzigde deze reactie 16-02-2018 10:56 (3%)

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

quote:
Qu3st schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:49:
[...]

Over de rijrichting draaien, dat kan alleen als er geen spoorbezetting is. En bij het geval van @F.West98 stond al een trein op het rechterspoor (dus spoorbezetting) en moest deze tegen de rijrichting terug. En dan is de werking van overwegen niet goed en moeten ze aangereden worden en met Max 40km/h worden gereden. Tijd om keer een rondleiding op de post te krijgen :+
Ja moet nog steeds een keer langs de post hier maar komt er niet van.

Maar werk jij op een post dan?

• zwahiel

zwahiel

Moderator General Chat

Keihard de lekkerste!

quote:
Maasluip schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:29:
En ik heb een beetje het "one size fits all" idee erbij. Je kunt alleen iets doen als je dat ook voor iedereen kunt doen. Ofwel: uitstappen uit de trein in de ballast mag niemand doen, ook niet als je gezond van lijf en leden bent, behalve als er uitstaphulp (trappen, bordes) is.
Nou sorry, ik kan prima zelf die treden afspringen en ik zou het persoonlijk ook gewoon gedaan hebben. Kom op zeg wat een onzin. Na een uurtje of 2 zou ik er genoeg klaar mee zijn om even een hartig woordje met de conducteur te gaan spreken, en als dat geen oplossing gaf zou ik gewoon via de noodbediening de deur openen. Kom op zeg!

Vraag me serieus af wat ze dan kunnen doen tegen je, dat wel.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik ben het helemaal met je eens hoor.
Een conducteur kan je tegenhouden, fysiek vervelend worden en technisch gezien maak je je schuldig aan spoorlopen, artikel 22 lid 1c van de spoorwegwet.
Van de andere kant: je mag ook niet lopen op de autosnelweg, maar er zijn ook situaties waar daar echt geen bekeuring voor wordt uitgeschreven (hulpverlening bij een ongeval bijvoorbeeld).

Open Source landkaart

• evilution
  • Niet online
quote:
Maasluip schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:29:
Ik denk dat de meeste mensen de hoogte van trein naar ballast en schouwpad ook schromelijk onderschatten, om nog maar te zwijgen van de soort ondergrond waar je op terecht komt...
quote:
zwahiel schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:54:
[...]

Vraag me serieus af wat ze dan kunnen doen tegen je, dat wel.
In ieder geval een prent van 140 euro geven voor spoorlopen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:
evilution schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:04:
[...]

Ik denk dat de meeste mensen de hoogte van trein naar ballast en schouwpad ook schromelijk onderschatten, om nog maar te zwijgen van de soort ondergrond waar je op terecht komt...
Dat is inderdaad meer dan je verwacht. En modern materieel heeft geen tredes meer onder de normale perronhoogte. ICR heeft dat volgens mij nog wel.
Maar voor een gezond persoon geen enkel probleem (ook vaak genoeg gedaan). Daarom vermoed ik ook die "one size fits all" insteek. Het is niet zonder risico, niet iedereen kan het, dus gaan we het gewoon voor iedereen niet doen.

Maasluip wijzigde deze reactie 16-02-2018 12:08 (8%)

Open Source landkaart

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Dus omdat oma van 80 dat niet meer kan, moet iedereen maar 5 uur wachten.... laten we dat dus maar even niet doen. Buiten alle proporties. Als ze nou over 234 jaar de procedures zover verbeterd hebben dat we niet meer 5 uur hoeven te wachten tot ze kunnen gaan evacueren, dan kun je zulk soort richtlijnen ingevoerd worden. De spoororganisaties zijn op dit moment gewoon nog (lang) niet klaar voor zulke richtlijnen.

Of krijg ik gewoon compensatie voor de inkomstenderving door 1 dag niet te kunnen werken? Vast niet.... ik krijg vast 5 euro compensatie voor meer dan een uur vertraging.

• zwahiel

zwahiel

Moderator General Chat

Keihard de lekkerste!

quote:
BazzH schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:27:
Dus omdat oma van 80 dat niet meer kan, moet iedereen maar 5 uur wachten.... laten we dat dus maar even niet doen. Buiten alle proporties. Als ze nou over 234 jaar de procedures zover verbeterd hebben dat we niet meer 5 uur hoeven te wachten tot ze kunnen gaan evacueren, dan kun je zulk soort richtlijnen ingevoerd worden. De spoororganisaties zijn op dit moment gewoon nog (lang) niet klaar voor zulke richtlijnen.

Of krijg ik gewoon compensatie voor de inkomstenderving door 1 dag niet te kunnen werken? Vast niet.... ik krijg vast 5 euro compensatie voor meer dan een uur vertraging.
Exact dat. Ik begrijp wel dat ze 't liever niet willen. Maar 5 uur in zo'n trein blijven zitten is ook niet helemaal wat binnen de normale perken valt van fatsoen binnen zo'n situatie. Zeker niet zo'n sprinter.

• Robertdj
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
Denk dat er ook bij gezonde mensen nogal wat enkeltjes kunnen sneuvelen. Maar die zullen uiteraard hun verlies pakken en naar de dichtstbijzijnde bus/taxi hinkelen. :+

• evilution
  • Niet online
quote:
BazzH schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:27:
Nee. Het is wettelijk bepaald dat NS vervoerders niet aansprakelijk is zijn voor schade die is veroorzaakt door vertragingen e.d.

Vervoerders hebben afspraken over o.a. punctualiteit gemaakt binnen de concessie.

evilution wijzigde deze reactie 16-02-2018 13:06 (12%)

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
quote:
Robertdj schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:47:
Denk dat er ook bij gezonde mensen nogal wat enkeltjes kunnen sneuvelen. Maar die zullen uiteraard hun verlies pakken en naar de dichtstbijzijnde bus/taxi hinkelen. :+
Ik denk eerder dat die types dan een schadeclaim bij de NS in zouden dienen, omdat het hoogteverschil te groot was :X

Virussen? Scan ze hier!

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

quote:
evilution schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:01:
[...]

Nee. Het is wettelijk bepaald dat NS vervoerders niet aansprakelijk is zijn voor schade die is veroorzaakt door vertragingen e.d.

Vervoerders hebben afspraken over o.a. punctualiteit gemaakt binnen de concessie.
Prima, maar je kunt mensen gewoon niet 5 uur in een trein laten zitten. Daar kan gewoon absoluut geen discussie over zijn. Dat is meer het punt. Dat kun je gewoon niet maken, of je nou NS/Connexxion/Keolis heet of hoe dan ook. Dat doe je gewoon niet.

Ik denk dat NS/Prorail hier dan ook toch wel ruimschoots over de streep zijn gegaan van hetgeen binnen "common sense" toelaatbaar is. En als je je als professionele partij niet gehouden voelt aan gewone fatsoensnormen, moet je vooral niet verwachten dat anderen zich richting jou wel aan allerlei normen en richtlijnen gaan houden. Het werkt 2 kanten op, of het werkt niet. Jij een middelvinger naar je klant, maar verwacht dan diezelfde middelvinger terug natuurlijk. Ik lees achteraf alleen maar k*tsmoesjes over zaken waar vooraf gewoon over nagedacht had moeten zijn.

Dit gepruts zou dan ook buiten de afspraken m.b.t. vergoedingen voor vertragingen moeten vallen. Dit is gewoon prutswerk.

• IJnte
  • Laatst online: 17-11 13:53
quote:
ERTMS is niet overal een antwoord op O-)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Pagina: 1 ... 45 ... 71 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True