Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• noppus
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 11-10 12:37
quote:
ANdrode schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:54:
[...]

Waar zie je dat staan? Deze is er nu niet en ik zie niet dat deze na Arnhem doorrijdt naar Ede-Wageningen (ipv daar keert):

[...]

Kan zijn dat hij er is maar dan impliciet. En bij impliciet reken ik tegenwoordig op niet…
Ik zie nu dat ik het las in een post van ArcticWolf. Die is goed ingewijd maar het hoeft niet te kloppen wat hij zegt.

Ik ging er eerlijk gezegd vanuit dat het extra zijsperron op Ede-Wageningen gemaakt wordt voor de kippenlijn, zodat de sprinter uit Arnhem door kan naar Utrecht. Maar dat hoeft niet zo te zijn.

Edit:
Als ik de plannen nog eens goed bekijk, komt er een sprinter Utrecht - EW v.v. En blijft de sprinter Arnhem-EW bestaan. Dat is dan inderdaad een duidelijke verslechtering.

Het zijperron (5) komt er voor de treinen die nu op spoor 4 stoppen. Dus IC's richting Arnhem.

noppus wijzigde deze reactie 01-02-2018 11:08 (17%)
Reden: verbetering

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:27
quote:
cazzer22 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 10:15:
Hoe gaat men daar inderdaad mee om dan? Als je geen vervangend onderdeel meer kan krijgen kan je in principe niet meer het voertuig inzetten. Gaan ze dan op zoek naar 2e hands?
Dit artikel geeft de principes vrij goed weer:
https://www.railengineer..../obsolescence-management/
quote:
There is no magic bullet for this. A number of ways of achieving life extension are possible, including:
  • Obtaining a ‘last time’ buy from the original manufacturers before the equipment goes out ofproduction;
  • Obtaining equivalent components and design these into the system – normally at assembly board level but this can go down to individual components under certain conditions;
  • Designing a replacement unit that can be integrated into the existing system and use the displaced items as a source of spares for other units in the system;
  • Sourcing a second-hand component, but great care needs to be taken to ensure that any replacement is fully tested and possibly enhanced before being fitted;
  • Bespoke servicing of systems, once data sheets and service manuals have been obtained;
  • Finding partners who can assist with the environmentally controlled storage of components.
  • Importance is given to the creation of a risk register for every asset as there needs to be a rigorous test regime set up to determine whether the work will be acceptable.
This includes such factors as temperature, fan control and dust ingress. Sometimes, this will mean destructive testing of the replacement component to ensure all those stocked are still fit for purpose.

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:57

Get!em

Oh die ja!

https://tweakers.net/ext/f/xbONiBFkFaoj7L7V0W1xlDoZ/thumb.jpg

De digitale borden boven de perrons 1 en 2 op Schiphol werken leuk! Al een tijdje ook met andere treinen dan alleen de sprinters. Zeker op de zeer lange perrons van Schiphol. Hij geeft ook aan bij de (korte) sprinters, dat je een eind terug moet lopen (tov de trap) om bij de trein te komen.
Is het ondertussen al een wedstrijdje geworden onder de machinisten om de trein exact juist neer te zetten?

Als reiziger is het echt prettig om te weten waar de deuren zitten. Bovendien rennen nu niet alle buitenlandse reizigers meteen eerst naar binnen. Wat mij betreft direct invoeren overal!

Op Schiphol perron 5/6, waar de borden nog niet zijn, zie je de intercity's (en direct) nog zeer wisselend langs het perron, kan gerust meer dan een complete wagon verschillen per trein, waardoor zelfs de ervaren reizigers steeds verkeerd staan.
@Get!em Sorry, net een paar centimeter te vroeg gestopt zojuist :+
https://tweakers.net/ext/f/TyuW3AE89LG4D1fpi9IAueHf/thumb.jpg

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:27
Eigenlijk zouden er nog bordjes bij moeten voor de machinisten. Een radartje erin, zoals in die 'uw snelheid' bordjes langs de weg, maar die dan in plaats daarvan aangeven 'nog zoveel meter'. Of is het stiekem best eenvoudig om te zien waar je zou moeten staan? Ook met sprinters?

• Vinnienerd
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20:44
quote:
marcop23 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 13:37:
Eigenlijk zouden er nog bordjes bij moeten voor de machinisten. Een radartje erin, zoals in die 'uw snelheid' bordjes langs de weg, maar die dan in plaats daarvan aangeven 'nog zoveel meter'. Of is het stiekem best eenvoudig om te zien waar je zou moeten staan? Ook met sprinters?
Huh? We hebben toch die diamantvormige borden met aantal bakken erop daarvoor? Als de mcn zich daaraan houdt kun je de positie van het bord in de computer laten berekenen (er van uitgaan dat de software die die borden aanstuurt de samenstelling van het materieel weet).

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:27
quote:
Vinnienerd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 13:45:
[...]

Huh? We hebben toch die diamantvormige borden met aantal bakken erop daarvoor? Als de mcn zich daaraan houdt kun je de positie van het bord in de computer laten berekenen (er van uitgaan dat de software die die borden aanstuurt de samenstelling van het materieel weet).
Klopt, maar ik dacht dat het lastig is om de borden te zien als je er recht naast staat. Bijvoorbeeld in een DDZ, heb je geen zijraampjes, en aangezien je niet met je neus tegen het raam zit kan je niet echt 'dichtbij' voor je kijken lijkt me. Of in een ICM, kan je het ook slecht zien denk ik. En daarnaast heb je verschillende baklengtes tegenwoordig. Daarom dacht ik, hmm, misschien is zoiets handig. Dan kan je op de meter nauwkeurig je trein plaatsen. Of los ik een niet bestaand probleem op nu :P

Edit: Of 5 bakken ICM. Moeten 'ergens' tussen 4 en 6. Maar als je op de meter nauwkeurig de deuren aan wil geven, gaat dat misschien lastig?

marcop23 wijzigde deze reactie 01-02-2018 13:55 (7%)

5 bakken ICM moet (als er geen bordje 5 is) bij de 6 geplaatst worden. Van die regel gaan ook de borden op Schiphol uit.
Op de centimeter nauwkeurig neerzetten is overigens niet nodig. De deuraanduidingen op de instapbalk zijn juist daarom breder dan de deuren daadwerkelijk zijn. De machinist heeft dus een paar meter speling. Daarom maakt de zichtlijn vanuit de cabine naar het bord toe ook weinig uit. Zolang het ergens 'rond' het bordje is, is het al goed. Daarnaast houd men er rekening mee dat de machinist meestal net het bord nog in zicht houd. Zet je 'm dus exact bij het bord neer, dan sta je in veel gevallen eigenlijk net te ver.

Zie je dus een trein waarvan de deuren echt totaal niet overeen komen, dan heeft de machinist de trein gewoon geheel verkeerd neergezet of is de samenstelling op het bord onjuist.

EDIT wijzigde deze reactie 01-02-2018 14:15 (106%)

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:15
quote:
noppus schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 10:42:
[...]

Ik zie nu dat ik het las in een post van ArcticWolf. Die is goed ingewijd maar het hoeft niet te kloppen wat hij zegt.

Ik ging er eerlijk gezegd vanuit dat het extra zijsperron op Ede-Wageningen gemaakt wordt voor de kippenlijn, zodat de sprinter uit Arnhem door kan naar Utrecht. Maar dat hoeft niet zo te zijn.

Edit:
Als ik de plannen nog eens goed bekijk, komt er een sprinter Utrecht - EW v.v. En blijft de sprinter Arnhem-EW bestaan. Dat is dan inderdaad een duidelijke verslechtering.

Het zijperron (5) komt er voor de treinen die nu op spoor 4 stoppen. Dus IC's richting Arnhem.
Je hebt gelijk, toen ik het rapport er bij pakte zag ik idd dat de sprinters EW - Ah en EW - Ut gescheiden blijven.

De basislijnvoering wordt:
Spr Amf - Ed (en vv) spoor 1a
Spr Ah - Ed (en vv) spoor 1b
IC/int Ah - Ut spoor 3
Spr Ed - Bkl (en vv) spoor 4
IC/int Ut - Ah spoor 5

(Perron) spoor 5 wordt nieuw gebouwd aan de zuidzijde.

ArcticWolf wijzigde deze reactie 01-02-2018 14:31 (11%)

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

Mooi nieuws voor de reizigers op de HSL. Als ik het goed begrepen heb (en onder voorbehoud van goedkeuring door reizigersorganisaties en ProRail (beschikbaarheid treinpaden)) is het de bedoeling dat met ingang van de dienstregeling 2019 de IC Brussel als volledig losstaande trein gaat rijden, waarmee het aanbod qua binnenlandse treinen op de HSL zowel tussen Amsterdam - Rotterdam als Rotterdam - Breda op 5 treinen per uur komt.

Daarnaast wordt gekeken naar een extra (derde) snelle Eurostar, voor directe reizen van Amsterdam/Rotterdam/Brussel naar Londen. In tegenstelling tot de andere Eurostars zal reizen tussen Amsterdam/Rotterdam en Brussel niet mogelijk zijn, waardoor er geen security sweep op Brussel hoeft plaats te vinden en de reistijd Amsterdam - Londen op maximaal 3 en een half uur komt te liggen.

Maar nogmaals, alles onder voorbehoud. Dit zijn enkel plannen en geenszins realiteit. Voor meer info, zie de adviesaanvraag dienstregeling 2019 van NS aan Locov :P

EDIT wijzigde deze reactie 01-02-2018 15:03 (42%)

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 21:31
quote:
EDIT schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 14:09:
5 bakken ICM moet (als er geen bordje 5 is) bij de 6 geplaatst worden.
Dat is een nieuwe lengte ICM, die ben ik nog niet in het wild tegen gekomen :+

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Ach, ICR rijtuig er tussen proppen en klaar :+

EDIT wijzigde deze reactie 01-02-2018 14:39 (10%)

• ArcticWolf
quote:
EDIT schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 14:33:
Mooi nieuws voor de reizigers op de HSL. Als ik het goed begrepen heb (en onder voorbehoud van goedkeuring door reizigersorganisaties en ProRail (beschikbaarheid treinpaden)) is het de bedoeling dat met ingang van de dienstregeling 2019 de IC Brussel als volledig losstaande trein gaat rijden, waarmee het aanbod qua binnenlandse treinen op de HSL zowel tussen Amsterdam - Rotterdam als Rotterdam - Breda op 5 treinen per uur komt.
Werd tijd :P

• Vinnienerd
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20:44
quote:
Elke Twaalf Minuten Een Trein?

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

quote:

Daarnaast wordt gekeken naar een extra (derde) snelle Eurostar, voor directe reizen van Amsterdam/Rotterdam/Brussel naar Londen. In tegenstelling tot de andere Eurostars zal reizen tussen Amsterdam/Rotterdam en Brussel niet mogelijk zijn, waardoor er geen security sweep op Brussel hoeft plaats te vinden en de reistijd Amsterdam - Londen op maximaal 3 en een half uur komt te liggen.

Maar nogmaals, alles onder voorbehoud. Dit zijn enkel plannen en geenszins realiteit. Voor meer info, zie de adviesaanvraag dienstregeling 2019 van NS aan Locov :P
Aanvullend heb ik als reiziger inderdaad al bericht gekregen dat de NS Business Card ook geldig gaat zijn in de extra internationale treinen Brussel, ICE Berlijn zolang je maar op binnenlandse stations in en uitstapt.
Eurostar staat nog niet genoemd, en ben ik ook benieuwd naar...
quote:
Geachte heer,

U kunt met uw NS-Business Card ook reizen op binnenlandse trajecten met Intercity Brussel, IC Berlijn en ICE International (zonder toeslag), maar niet met Thalys.
*zouden ze het gender neutrale ook in de aanhef gaan doorvoeren ;)
Dat is al jaren zo. Thalys en Eurostar hebben een eigen tariefstelsel, dus daar gaat dat niet.

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

quote:
EDIT schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:38:
Dat is al jaren zo. Thalys en Eurostar hebben een eigen tariefstelsel, dus daar gaat dat niet.
Weet ik, maar collega's bijv niet, en die zagen ineens nu pas de extra mogelijkheden. En het is goed dat ze nu nog even opnieuw bevestigen dat het voor de IC Brussel over HSL alsnog blijft gelden.

Ben wel benieuwd hoe ze dat gaan doen met de toeslag die je nu voor icdirect betaald en hoe ze dat gaan communiceren voor de IC Brussel. De sticker op de deur uitbreiden >:)

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 21:45
quote:
Hoe verandert dat dan ten opzichte van 9 april als de IC Brussel via de HSL gaat rijden? Dan gaan er toch 5 treinen per uur op beide trajecten (4x ICD + 1x ICB op het stuk Amsterdam-Rotterdam en 2x IC + 1x ICB + 2x IC Den Haag-Eindhoven op het stuk Rotterdam-Breda)? Of vervangt de ICB tot die tijd een van de ICD's Amsterdam-Breda? Het staat misschien wel in de adviesaanvraag, maar die kan ik zo snel niet vinden.
Vanaf april wordt één van de ICDs Amsterdam - Rotterdam vervangen door de IC Brussel, dus dat blijft in april 4 treinen per uur.
Op Rotterdam - Breda zal de IC Brussel inderdaad apart/extra rijden. Dus daar rijden dan al 5 treinen per uur vanaf april.

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 30-09 07:38
quote:
Vinnienerd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 13:45:
[...]

Huh? We hebben toch die diamantvormige borden met aantal bakken erop daarvoor?
Ik reis sinds enige tijd weer 1e klas, en het valt me daardoor op (omdat je op een specifieke plek in de trein moet zijn) dat *waar* de trein stopt nogal random lijkt te zijn. Daar zit aanmerkelijk meer tussen dan een paar meter; die stopborden lijken daarmee meer een vage suggestie. Net als instapzone overigens.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Freee!!
  • Registratie: december 2002

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

quote:
Vinnienerd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:05:
[...]
Elke Twaalf Minuten Een Trein?
Nee, elke 10, waarvan één een Thalys die je eigenlijk niet kunt gebruiken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• dcm360
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22:53

dcm360

HD7566 powered

quote:
Freee!! schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:10:
[...]

Nee, elke 10, waarvan één een Thalys die je eigenlijk niet kunt gebruiken.
Niet als je in Breda wil komen nee, dan is die vrij onhandig.

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Ik zag vanmiddag vanaf de A4 voor het eerst een Eurostar over Nederlands spoor rijden. Eerst een Thalys richting Amsterdam, en een paar seconden later een Eurostar richting het zuiden.

Zonder overstappen in één keer van Amsterdam naar London gaat er toch echt aankomen..

I don't like facts. They have a liberal bias.

Ik was gisteren wat te vroeg met plaatsen. Ik dacht dat de adviesaanvraag al openbaar verschenen was, maar dat is schijnbaar vandaag pas geweest. Inmiddels is dus de gehele adviesaanvraag online verschenen voor de dienstregeling van 2019:
http://nieuws.ns.nl/eerst...-voor-98-verandert-niets/

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 23:31

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik was vanochtend op ahz e. Zag dit:
Defecte bovenleiding

De hangdraad (toch?) is losgeraakt van de rijdraad. Dit is bij spoor 1 op ahz ongeveer ten hoogte van paal 04 19.

Bij wie zou je zoiets moeten melden? ProRail neem ik aan, maar dan?

En vooral, is dit gevaarlijk?

School at Sea 2018/2019 - thomasatsea.nl

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16:42

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hat kan gevaarlijk zijn, als de stroomafnemer de rijdraad zover omhoog drukt dat de hangdraad tegen de stroomafnemer komt.
Ik zou het iig melden
quote:
0800 - 776 72 45 (gratis).

In noodgevallen (zoals onveilige situaties op het spoor of ernstige hinder) kunt u altijd bellen. Ook in het weekend, 's avonds of 's nachts.
Of op twitter, als je een account hebt. Kun je het plaatje erbij zetten.

Maasluip wijzigde deze reactie 02-02-2018 09:49 (10%)

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Slaut
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 19:54
quote:
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:39:
[afbeelding]

De hangdraad (toch?) is losgeraakt van de rijdraad. Dit is bij spoor 1 op ahz ongeveer ten hoogte van paal 04 19.

Interessant, dit is iets wat je bij Prorail zou kunnen melden(, of de aannemer van dat gebied, maar succes met dat uitzoeken... dus gewoon Prorail). Het is vermoed ik verder niet gevaarlijk, maar de rijdraad zal wat lager hangen, iets meer slijtage misschien. Omdat de rijdraad 2 draden is, zal de klem die er aan vast zit niet zomaar de pantograaf tegenhouden, omdat de pantograafdruk de draden vlak houd.

https://www.prorail.nl/reizigers/contact-publiek
Het team Publiekscontacten is bereikbaar via telefoonnummer: 0800 - 776 72 45 (gratis).

Slaut wijzigde deze reactie 02-02-2018 09:59 (7%)

• ArcticWolf
quote:
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:39:
[afbeelding]

Het is niet gevaarlijk, maar als je het zou willen doorgeven aan 0800-Prorail of het bovenstaande nummer graag :) dan wordt het aan het OBI doorgegeven.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@Slaut en @ArcticWolf

Dan ga ik vanmiddag even bellen.

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 22:35

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

quote:
burne schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:17:
Ik zag vanmiddag vanaf de A4 voor het eerst een Eurostar over Nederlands spoor rijden. Eerst een Thalys richting Amsterdam, en een paar seconden later een Eurostar richting het zuiden.

Zonder overstappen in één keer van Amsterdam naar London gaat er toch echt aankomen..
Vanaf begin april als het goed is al.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik heb het doorgegeven aan ProRail, en mevrouw aan de telefoon gaat het doorgeven aan de doorgeven aan de meldkamer. Dus het komt snel weer in orde.

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:48
quote:
EDIT schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 08:30:
Ik was gisteren wat te vroeg met plaatsen. Ik dacht dat de adviesaanvraag al openbaar verschenen was, maar dat is schijnbaar vandaag pas geweest. Inmiddels is dus de gehele adviesaanvraag online verschenen voor de dienstregeling van 2019:
http://nieuws.ns.nl/eerst...-voor-98-verandert-niets/
Jammer dat de oogkleppen van NS niet verder open gaan dan de Randstad (op wat internationaal na). Hopelijk zijn de regionale vervoerders wat ambitieuzer. Hier in het oosten is er nog wel e.e.a. te verbeteren wat mij betreft. Neem aan dat die ook allemaal met zo'n advies komen toch (al dan niet openbaar)?

Manager: een typisch geval van een fix die ergere problemen geeft dan dat het oplost.

• ArcticWolf
quote:
Bastien schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 17:44:
[...]
Jammer dat de oogkleppen van NS niet verder open gaan dan de Randstad (op wat internationaal na). Hopelijk zijn de regionale vervoerders wat ambitieuzer. Hier in het oosten is er nog wel e.e.a. te verbeteren wat mij betreft. Neem aan dat die ook allemaal met zo'n advies komen toch (al dan niet openbaar)?
Wat bedoel je? Wil je een andere dienstregeling of meer capaciteit?

• Bastien
quote:
ArcticWolf schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 17:58:
[...]

Wat bedoel je? Wil je een andere dienstregeling of meer capaciteit?
Meer treinen die doorrijden bijvoorbeeld (Apeldoorn-Almelo-Enschede). Dat reed ooit gewoon door, nu een handjevol keren per dag op niet eens altijd zinnige tijdstippen voor woon-werk verkeer. Maar da's een politiek spelletje volgens mij, over de rug van de reizigers.

Manager: een typisch geval van een fix die ergere problemen geeft dan dat het oplost.

• Alex)
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 22:37
Vooral een financieel dingetje. Die sprinters zijn niet de hele dag door rendabel en NS wil er dus een vergoeding voor. De provincie wil daar niet voor betalen, dus rijden ze niet.

We are shaping the future

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
quote:
Maasluip schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:30:
En het is officieel: https://www.rijksoverheid...-spoorboekloos-reizen-phs

• Tussen Schiphol-Utrecht-Arnhem rijden straks 6 intercity’s per uur.
• Vanuit Arnhem rijden 4 intercity’s per uur door naar Nijmegen.
• Tussen Breukelen en station Driebergen-Zeist kunnen straks 6 sprinters per uur per richting rijden.
• 3 van deze sprinters gaan naar Ede-Wageningen. De andere 3 sprinters gaan naar Rhenen.
Als je dit vergelijkt met de adviesaanvraag dienstregeling 2019 dan worden de wijzigingen voor de corridor Traject Schiphol-Utrecht-Arnhem/Nijmegen (met negatieve gevolgen voor sommige stations) niet genoemd.
Moet zeggen dat die gelinkte plannen ook niet overeenkomen met wat ik zo snel in de voortgangsrapportages vond. Het zijn wel de gevolgen die ik verwacht.

• Bastien
quote:
Alex) schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:04:
Vooral een financieel dingetje. Die sprinters zijn niet de hele dag door rendabel en NS wil er dus een vergoeding voor. De provincie wil daar niet voor betalen, dus rijden ze niet.
Ja, komt ongetwijfeld doordat er natuurlijk tussen Almelo en Enschede concurrentie is van de stopper (en intercity) naar Zwolle. Echter ontbreekt de aansluiting tussen beide treinen volledig dus dat kost de reiziger dan 20 minuten in het wonderschone (ahum) Almelo aan zinloos wachten.

En als een dienst niet geboden wordt is het natuurlijk heel rendabel. Als er wel aanbod is voor langere tijd kan het ook prima rendabel zijn, maar te vaak wordt iets al afgeschoten voordat reizigers er gebruik van gaan maken.

Maar goed, ik heb er vanaf volgende week niet zoveel last meer van, ga creatief reizen naar Deventer en dan 4 minuten later terug naar Colmschate. Scheelt reistijd, blauwbekken en het mag met de dal vrij kaart die ik nu heb. Joepie. :P

• Alex)
De provincie heeft een paar jaar betaald voor die sprinter, maar daardoor kwamen er niet genoeg extra reizigers om 'm zonder subsidie te kunnen laten rijden. Dus is die sprinter weer verdwenen, uitgezonderd wat spitsritten.

Hetzelfde zag je hier in Brabant met het nachtnet: de provincie en de gemeentes hebben enkele jaren nachtnettreinen gesubsidieerd op de lijn Rotterdam - Eindhoven en Utrecht - Eindhoven, zodat er op vrijdagavond en zaterdagavond tot 4 uur 's nachts treinen reden.

Na een aantal jaar was het niet mogelijk om treinen tussen 2:00 en 4:00 zonder subsidie te exploiteren, en werd er besloten om daarmee te stoppen. Er kwam een nieuwe proef met bussen, die met een stuk minder subsidie geëxploiteerd konden worden. De hoop was dat na een paar jaar het nachtbussennet subsidievrij zou kunnen rijden.

Ook de bussen bleken niet genoeg reizigers te trekken, de proef werd vroegtijdig beëindigd.

• Bastien
Mja, het materieel zal ook niet meehelpen. Ik ben benieuwd of deze lijn ook nog een keer aanbesteed gaat worden en hoe dat dan gaat gebeuren. Staat wel in het regeerakkoord dat het kan, maar kan niet vinden wanneer dat eventueel is. Al is het dan nog maar afwachten natuurlijk.

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:42

BazzH

Kei-goed...

quote:
ANdrode schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:15:
[...]

Als je dit vergelijkt met de adviesaanvraag dienstregeling 2019 dan worden de wijzigingen voor de corridor Traject Schiphol-Utrecht-Arnhem/Nijmegen (met negatieve gevolgen voor sommige stations) niet genoemd.
Moet zeggen dat die gelinkte plannen ook niet overeenkomen met wat ik zo snel in de voortgangsrapportages vond. Het zijn wel de gevolgen die ik verwacht.
Dat gaat pas per 2020 in.

Think smart........ Act stupid........

• Maardiweb
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 10-10 17:06
quote:
BazzH schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:43:
[...]

2021 zelfs

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• ANdrode
  • Niet online
quote:
BazzH schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:43:
[...]

Het komt niet meer terug in de laatste voortgansrapportage. Er zitten een paar stekels waar ik denk dat sommige gemeentes niet gaan meewerken.

Er is gekozen voor een maatwerk variant waarin sommige gemeenten benadeeld worden. Variant 2A in een document over capaciteitsplanning.

De gevolgen leken geaccepteerd te worden:
quote:
Voortgangsrapportage nr. 7 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, pg. 15 (25 april 2012):
De minister heeft op 23 januari 2012 een besluit genomen over de exacte treinbediening. Ter planuitwerking op dit deel van de corridor zal de zogenaamde B2 variant voor de lijnvoering „Maatwerk 6/6‟ worden gehanteerd, in lijn met het meerderheidsadvies. Het betreft een 6/6 bediening zonder IC-stops op de stations Driebergen/Zeist en Veenendaal de Klomp. Van de 6 Sprinters per uur rijden er vanuit Breukelen/Utrecht 3 Sprinters per uur naar Ede/Wageningen en 3 Sprinters per uur naar Rhenen. De minister heeft haar besluit voor de B2- variant gekoppeld aan de bereidheid van de regio om in overleg met NS tot afspraken te komen over de financiering van de onrendabele exploitatie als dat nodig mocht blijken.

De minister heeft in haar besluit voor de B2-variant dan ook gekoppeld aan de bereidheid tot medefinanciering door de regio. Om vertraging te voorkomen is ProRail gevraagd te starten met de uitwerking van het extra perronspoor Rhenen.
Dit is dus een keuze voor erg veel sprinters en geen intercitystops (2B zou huidige intercities met 6 per uur zijn, 2B-variant lijkt meer sprinters te hebben).

Maar in voortgangsrapportage nr. 13 lees je dat deze financiering problemen geeft (nadat het extra infra werk al is ingezet…):
quote:
Voortgangsrapportage 13 PHS, pg. 9 (2-5-2017):
Voor het extra perronspoor in Rhenen is de Nota Voorkeursalternatief gereed. Een voorwaarde voor verdere uitwerking is besluitvorming over medefinanciering door de regio (conform besluit treinbediening PHS Utrecht Arnhem). Vanuit NS is aangegeven dat een exploitatiebijdrage nodig is om de treinbediening te kunnen uitvoeren maar de benodigde bijdrage is hoger dan de regio ervoor over heeft. Momenteel wordt bezien hoe deze situatie kan worden opgelost.
Wat een bende. Als gemeenten hier op hadden willen acteren had men dit in 2011 al moeten inzetten. Nu nog politieke druk zetten zal hooguit voor een kleine pleister in plaats van een oplossing zorgen.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

quote:
ANdrode schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 13:32:
[...]

Het komt niet meer terug in de laatste voortgansrapportage. Er zitten een paar stekels waar ik denk dat sommige gemeentes niet gaan meewerken.

Er is gekozen voor een maatwerk variant waarin sommige gemeenten benadeeld worden. Variant 2A in een document over capaciteitsplanning.

De gevolgen leken geaccepteerd te worden:

[...]

Dit is dus een keuze voor erg veel sprinters en geen intercitystops (2B zou huidige intercities met 6 per uur zijn, 2B-variant lijkt meer sprinters te hebben).

Maar in voortgangsrapportage nr. 13 lees je dat deze financiering problemen geeft (nadat het extra infra werk al is ingezet…):

[...]

Wat een bende. Als gemeenten hier op hadden willen acteren had men dit in 2011 al moeten inzetten. Nu nog politieke druk zetten zal hooguit voor een kleine pleister in plaats van een oplossing zorgen.
En de burger wordt pas in 2018 geïnformeerd. Ik ga het hier aankaarten. Mijn artikeltje is in concept af en gaat morgen online. Ik richt mij overigens op de gemeente. Die had hier iets aan moeten doen. Ze zullen nu met de billen bloot moeten en oplossingen moeten gaan zoeken.

• ANdrode
  • Niet online
quote:
BazzH schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 18:03:
[...]

En de burger wordt pas in 2018 geïnformeerd. Ik ga het hier aankaarten. Mijn artikeltje is in concept af en gaat morgen online. Ik richt mij overigens op de gemeente. Die had hier iets aan moeten doen. Ze zullen nu met de billen bloot moeten en oplossingen moeten gaan zoeken.
Dat is helaas het enige wat je als burger in deze fase kan doen.

In mijn korte verkenning kwam ik (zoals genoemd) de 'Eindrapportage PHS capaciteitsanalyse' tegen. Deze zou ik als kader gebruiken voor verdere verkenning.

offtopic:
Wanneer je met lokale politici praat is het financieringsvraagstuk, of men daarin bijdraagt, en hoe het geraliseerde resultaat aansluit bij de behoefte van de burgers een goede vraag

• sus
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:08

sus

is druk :+

Zit in de 9422, mooi man dat nieuwe interieur. Voor m’n gevoel een heel stuk ruimer, bevalt prima.

Valt me nu wel ineens het “gebroken” raam op, waar een deel van los te halen is met een vierkante sleutel. Enig idee waar dat voor is?

Te huur: webspace

• mambo No5
  • Laatst online: 21:49

mambo No5

Bad Apple?

Noodventilatie in geval van een calamiteit waarbij de reguliere luchtverversing/airco helemaal niet meer werkt :). Treinpersoneel kan deze ramen open zetten om in ieder geval wat verse lucht aan te voeren wat meteen ook voor wat koeling zorgt als een trein (b.v.) midden in de zomer stil komt te staan.

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

quote:
Hebben ze nog wat ruimte voor de bouw van die tunnels bij Driebergen en Maarsbergen... Driebergen is begonnen, Maarsbergen is 1,5 jaar onderzoek nodig als ik even zo de koppen snel heb doorgenomen.

• ArcticWolf
quote:
Get!em schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:04:
[...]

Hebben ze nog wat ruimte voor de bouw van die tunnels bij Driebergen en Maarsbergen... Driebergen is begonnen, Maarsbergen is 1,5 jaar onderzoek nodig als ik even zo de koppen snel heb doorgenomen.
Driebergen moet volgend jaar af zijn, staat ook in de prestatie verklaring van het contract.

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Dat was/is ook wel een knelpunt wat snel aangepakt moest worden. Van elk heel uur overdag was er voor de auto's/fietsers slechts 20* minuten tijd om over te steken. Erg mooi dat ze dat eindelijk goed voor elkaar hebben nu.

* handgeklokt vanuit mijn auto, terwijl ik in de file stond te wachten (2 jaar elke dag in de avondspitsen). De alternatieve route om de a12 op te komen, liep via Maarsbergen, maar daar is nog het zelfde probleem..

Get!em wijzigde deze reactie 05-02-2018 14:15 (41%)

• Alex)
quote:
mambo No5 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:12:
Noodventilatie in geval van een calamiteit waarbij de reguliere luchtverversing/airco helemaal niet meer werkt :). Treinpersoneel kan deze ramen open zetten om in ieder geval wat verse lucht aan te voeren wat meteen ook voor wat koeling zorgt als een trein (b.v.) midden in de zomer stil komt te staan.
Die ramen zijn er v.z.i.w. gekomen na een incident bij Schiedam, waarbij een trein in het weiland tot stilstand was gekomen op een hete zomerdag.

• sus
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:08

sus

is druk :+

quote:
mambo No5 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:12:
Ah, best slim gezien er niet heel lang geleden nog eens een trein in de volle zon stond zonder airco :)

Te huur: webspace

• Lodo
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 17:15
quote:
Alex) schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:32:
[...]

Die ramen zijn er v.z.i.w. gekomen na een incident bij Schiedam, waarbij een trein in het weiland tot stilstand was gekomen op een hete zomerdag.
Ik zat in die trein, dat was geen pretje kan ik je vertellen.

Goed dat ze dit gedaan hebben.

• cazzer22
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 12:52
http://www.nieuwsblad.be/cnt/012snv4f In België hebben ze hier ook ruime ervaringen in, Vraag me af hoe veel lucht dit daadwerkelijk kan geven via die kiepraampjes. Lijkt me handiger om dan ook de deuren te openen, mits de trein natuurlijk stil staat, maar dat zal wel als er geen stroom voor de airco is. En uiteraard dat er geen treinen meer langs kunnen komen. Echter, gaan er dan weer reizigers nadenken om mogelijk uit te stappen. :X

cazzer22 wijzigde deze reactie 06-02-2018 11:11 (17%)

• Illegal_Alien
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16:52

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Amerika en treinen :X :/

https://nos.nl/artikel/22...-bij-treinongeluk-vs.html

Ook bij het laatste ongeluk was er geen beveiliging actief...
quote:
Het treinongeluk in South Carolina, waarbij zondag twee doden vielen, kwam doordat een wissel verkeerd stond. Bovendien was een veiligheidssysteem dat de botsing nog had kunnen voorkomen, uitgeschakeld voor onderhoudswerkzaamheden.

Dat zegt de National Transportation Safety Board (NTSB), de Amerikaanse transportveiligheidsraad. Waardoor de wissel verkeerd stond, wordt nog onderzocht.
[...]
quote:
Op het traject in South Carolina waren juist werkzaamheden bezig om PTC te installeren. Vanwege die werkzaamheden was het bestaande spoorsignaleringssysteem, dat volgens de NTSB de botsing ook had kunnen voorkomen, uitgeschakeld.
8)7 |:( :X

Illegal_Alien wijzigde deze reactie 06-02-2018 11:48 (4%)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

quote:
cazzer22 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:09:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/012snv4f In België hebben ze hier ook ruime ervaringen in, Vraag me af hoe veel lucht dit daadwerkelijk kan geven via die kiepraampjes. Lijkt me handiger om dan ook de deuren te openen, mits de trein natuurlijk stil staat, maar dat zal wel als er geen stroom voor de airco is. En uiteraard dat er geen treinen meer langs kunnen komen. Echter, gaan er dan weer reizigers nadenken om mogelijk uit te stappen. :X
Sterker nog: er zullen reizigers uit gaan stappen. Gelukkig ben ik nog maar 2x gestrand in the middle of nowhere (gebroken bovenleiding) en in beide gevallen duurde het niet heel lang voor de eerste reizigers waren "ontsnapt" uit de trein. Er zijn altijd genoeg mensen die liever een taxi bestellen dan een paar uur wachten in een stilstaande, snikhete trein. Want zelfs met een klein raampje open gaat de temperatuur echt wel oplopen.

De eerste keer stonden we tussen 2 weilanden, hartje zomer. De conducteurs gingen toen vrij snel door de trein om de deuren aan de "weilandkant" open te zetten. In VIRM kan iedere idioot overigens de deuren openen in zo'n situatie. Er zit gewoon een noodbediening achter een stukje plexiglas en de uitleg staat netjes op een sticker ernaast. Moet er wel bijzeggen dat dit al zeker 10 jaar geleden is. Grappig om te zien: de conducteur was nog geen 5 meter doorgelopen en de eerste reizigers sprongen al uit de trein om al bellend voor een taxi door het weiland naar de weg te lopen.

De tweede keer was er dus een reiziger zo "brutaal" om zelf maar een deur open te maken. Hij moest naar Schiphol en hij had geen zin om zijn vlucht te missen, want hij had een erg belangrijke vergadering in de VS en was express ruim op tijd vertrokken. Maarja, met 3 uur vertraging had hij ook geen rekening gehouden natuurlijk. Volgens mij kreeg hij nog wel wat verwensingen nageroepen door een conducteur, maar die man was al zo druk aan het bellen voor een taxi dat hij het waarschijnlijk niet eens meegekregen heeft. En als er 1 schaap over de dam is, volgen er meer.....

Het is natuurlijk ook een lastig punt: die deuren moeten open kunnen in geval van nood. Maar dat betekent ook min of meer dat ze open kunnen in geval van "wat minder" nood.

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
quote:
BazzH schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:45:
[...]
Het is natuurlijk ook een lastig punt: die deuren moeten open kunnen in geval van nood. Maar dat betekent ook min of meer dat ze open kunnen in geval van "wat minder" nood.
Of misschien de noodplannen eens bijwerken. Als je passagiers drie uur in een trein vast laat zitten, dan heb je organisatorisch en procesmatig nog wel een aantal kinken in de kabel.

• cazzer22
Heb datzelfde ook een keer meegemaakt inderdaad, in de boog voor station Boxtel lang stilgestaan, en bleek dat er een wisselstoring op het emplacement was, echter alleen vanuit 's-Hertogenbosch, de andere 3 richtingen deden het wel gewoon dus vanuit Tilburg waren de rijdende treinen zichtbaar.

Het bericht was toen, we moesten terug naar 's-Hertogenbosch en per bus naar Boxtel... Dat vond iemand niet zo'n goed plan dus hup, deuren open en 300 meter lopen naar het station. Bijna de hele trein ging mee, inderdaad als makke schapen achter elkaar. Dat was nog in een Plan-V.

• Lodo
Ik ben vandaag voor de grap express wat later vertrokken, om eens te kijken of het dan wat minder druk was in de intercity direct.

Tot mijn grote verbazing stond het om 10:00 nog steeds vol met mensen, aantal moesten zelfs staan.

Dit baart mij toch wel grote zorgen, is begint bijzonder moeilijk te worden om op een redelijke tijd op mijn werk te verschijnen (Rotterdam <> Amsterdam), zowel met het OV als met de auto.

• Freee!!

Freee!!

quote:
Lodo schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:16:
Ik ben vandaag voor de grap express wat later vertrokken, om eens te kijken of het dan wat minder druk was in de intercity direct.

Tot mijn grote verbazing stond het om 10:00 nog steeds vol met mensen, aantal moesten zelfs staan.

Dit baart mij toch wel grote zorgen, is begint bijzonder moeilijk te worden om op een redelijke tijd op mijn werk te verschijnen (Rotterdam <> Amsterdam), zowel met het OV als met de auto.
Wees blij dat je mee kon, eerder op de ochtend reden ze helemaal niet.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• ArcticWolf
Er lopen wel wat verbeter projecten voor de HSL en de aansluitingen, maar het duurt wel lang ja. Ben zelf ook met wat wijzigingen bezig tussen Rotterdam Zuid en Barendrecht aansluiting maar aangezien daar EBS zit denk ik niet dat ik het voor 2020 er doorheen krijg.
Had voor de grap voorgesteld om alsnog de HSL los te leggen van het conventionele net... blijkbaar was dat plan al onderzocht en kwamen ze alleen al voor Rotterdam 600 miljoen te kort :+ (volgende keer moeten ze het meteen goed doen en hadden ze een apart HSL station voor Rotterdam en Breda moeten bouwen...).

Anyway, er gaan wat wijzigingen plaatsvinden bij Zevenbergschen Hoek aansluiting de seinsturing en/of de aftakking wordt aangepast zodat er hopelijk geen treinen meer stranden.
De prioritering van de Thalys wordt aangepast, zodat binnenlandse treinen minder hinder ondervinden van vertragingen door de Thalys.
Afgelopen december heeft er een software update plaatsgevonden zodat de Thalys nu ook kan omlopen van linker naar rechterspoor en vv. (wat voorheen dus niet kon...)
Tussen Rotterdam Zuid en Barendrecht aansluiting worden de corridors en bijstuurmogelijkheden aangepast.

• arnold_m
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21:04
Welke software heeft er een update gehad om de thalys van links naar rechts te kunnen sturen?

flickr

• ArcticWolf
quote:
arnold_m schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:29:
Welke software heeft er een update gehad om de thalys van links naar rechts te kunnen sturen?
Geen idee, is niet mijn vakgebied. Maar aangezien de ICD er meen ik geen last van heeft zal het de software van de Thalys zelf zijn geweest.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Trein tussen Hengelo en Bad Bentheim gaat vanaf 26 februari rijden
Eens kijken of die dienstregeling het dan wel langer dan een paar uur volhoudt :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ijdod
En dan kom je er achter dat de overstap op de sprinter in Breukelen (Omdat Rhenen/Uitgeest weer het bokkie is als er iets aan de hand is) niet meer 10 minuten is zoals vroegah, maar 25 minuten. Had ik al eens genoemd dat Breukelen een van de meest koude en tochtige %$^&* stations is?

• Freee!!

Freee!!

quote:
ijdod schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:30:
[...]
Had ik al eens genoemd dat Breukelen een van de meest koude en tochtige %$^&* stations is?
Geen ervaring met Breukelen, in mijn ervaring is die titel gereserveerd voor het rampenplan in Leiden.

• Kaalus
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
quote:
Freee!! schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:35:
[...]

Geen ervaring met Breukelen, in mijn ervaring is die titel gereserveerd voor het rampenplan in Leiden.
Leiden heeft nog de centrale "hal" waar je iets warmer kunt wachten. Op Breukelen is volgens mijn praktisch niets, volgens mij enkel 1-2 wachtruimte(s) en dat was het...

Reden te meer om sprinters te vermijden :+

Fulltime prutser

• cazzer22
's-Hertogenbosch kan ook best guur zijn in de winter....

• ijdod
Breukelen ligt verhoogd, zonder noemenswaardige bebouwing er omheen, en dus vol in de wind. Er is een wachtkamer, maar die is niet begroot op een aantal reizigers als de dienstregeling weer eens overhoop ligt.

Ook altijd leuk dat als je staat te blauwbekken en veel sprinters niet meer rijden, er wel verdomd veel intercities over het perronspoor langskomen.

ijdod wijzigde deze reactie 07-02-2018 09:00 (26%)

• Freee!!

Freee!!

Serieus bedoelt of niet, dit soort dingen zetten we natuurlijk niet hier neer. :N

deepbass909 wijzigde deze reactie 07-02-2018 20:01 (78%)

• Lodo
Ik heb een jaar lang op station breukelen moeten reizen vanaf delft-zuid, dat zijn misschien wel de meest verschrikkelijke stations waar ik ooit geweest ben.

Enorm tochtig, geen echte alternatieve vervoerswijzen.

• ArcticWolf
quote:
En dan kom je er achter dat de overstap op de sprinter in Breukelen (Omdat Rhenen/Uitgeest weer het bokkie is als er iets aan de hand is) niet meer 10 minuten is zoals vroegah, maar 25 minuten. Had ik al eens genoemd dat Breukelen een van de meest koude en tochtige %$^&* stations is?
Waarschijnlijk vanwege de ombouw bij Driebergen-Zeist, dus misschien tijdelijk?

• Maardiweb
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 10-10 17:06
quote:
Helft van de sprinters is opgeheven omdat er een defect spoor ligt bij Muiderpoort. Hierdoor rijdt een IC en SPR serie minder tussen Utrecht en Amsterdam en dan gaat helaas ook de sprinter naar Veenendaal eruit, omdat Utrecht niet nóg een kering aan kan vanwege al die wissels die eruit zijn..
Anders hadden er dus 2x zoveel sprinters naar Breukelen gereden en was de overstap 10 min :)

Maardiweb wijzigde deze reactie 07-02-2018 18:05 (6%)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Wat gaan ze op maandag 19feb doen dat bijna de hele noordzuid route vanaf Rotterdam eruit ligt? Werkzaamheden op zowel hsl als rdam-dh.

Paar wissels met dat nieuwe spoor 1-2 dat nu uitgegraven is?

• ArcticWolf
quote:
Get!em schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 18:56:
Wat gaan ze op maandag 19feb doen dat bijna de hele noordzuid route vanaf Rotterdam eruit ligt? Werkzaamheden op zowel hsl als rdam-dh.

Paar wissels met dat nieuwe spoor 1-2 dat nu uitgegraven is?
Wissel vernieuwingen idd.

In het totaal 85 stuks in de regio randstad zuid dit jaar... meen iets van 44 buitendienststellingen voor nodig :p

ArcticWolf wijzigde deze reactie 07-02-2018 19:33 (14%)

• Freee!!

Freee!!

Blij dat ik die dag niet naar mijn werk hoef (zit dan in Viet Nam).

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

quote:
BazzH schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 18:03:
[...]

De politiek begint inmiddels te reageren. Het eerste raadslid heeft zich gemeld. Ga straks even contactgegevens doorgeven. Geen hoge verwachtingen, want ze zullen waarschijnlijk enkele jaren te laat zijn om bij te sturen,.maar wellicht kunnen we nu nog wel wat gemeenschapsgeld in de zak houden door niet meer bij te dragen dan nu helaas al gedaan is. We moeten natuurlijk vooral niet gaan betalen voor achteruitgang. Toch iets.
quote:
Maardiweb schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 18:04:
[...]

Helft van de sprinters is opgeheven omdat er een defect spoor ligt bij Muiderpoort. Hierdoor rijdt een IC en SPR serie minder tussen Utrecht en Amsterdam en dan gaat helaas ook de sprinter naar Veenendaal eruit, omdat Utrecht niet nóg een kering aan kan vanwege al die wissels die eruit zijn..
Anders hadden er dus 2x zoveel sprinters naar Breukelen gereden en was de overstap 10 min :)
Het gebruikelijke verhaal eigenlijk. Dit gebeurt best vaak. Er hoeft maar ergens bij Amsterdam of Breukelen iets mis te zijn en dan gooien ze de helft van Utrecht Veenendaal/Rhenen eruit.

BazzH wijzigde deze reactie 08-02-2018 07:07 (33%)

• gop1
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 23:26

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
quote:
Verwachting is nog altijd dat de Eurostar lente 2018 gaat rijden, maar dan met een stop in Brussel voor paspoortcontrole. Het zal dus eerder 4 uur worden.

• gop1
Met het vliegtuig kan je vanaf Rotterdam Airport retour naar London City voor ¤113 (Wat eigenlijk ook al te duur is). Vlucht duurt 55 minuten. Ik zie geen enkele reden om met de trein te gaan, behalve dan voor de ervaring.

• Slaut
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 19:54
quote:
gop1 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 13:13:
Met het vliegtuig kan je vanaf Rotterdam Airport retour naar London City voor ¤113 (Wat eigenlijk ook al te duur is). Vlucht duurt 55 minuten. Ik zie geen enkele reden om met de trein te gaan, behalve dan voor de ervaring.
Uitstappen in het centrum, onderweg luxe en goede werkplek?

• gop1
quote:
Slaut schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 14:17:
[...]

Uitstappen in het centrum, onderweg luxe en goede werkplek?
Dat zelfde geld voor het vlieguig. LCY ligt letterlijk in het centrum. voor 55 minuten zit een vliegtuigstoel behoorlijk prima en met die werkplek zit het ook wel goed, je bent ten slotte ook veel minder lang onderweg.

Maar het is goed dat er een alternatieve reisoptie bij komt. Kan alleen maar goed zijn voor de prijsontwikkeling.

• bvk
  • Laatst online: 21:37

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

quote:
gop1 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 13:13:
Maar hou je hier ook rekening met de tijd die je vooraf op het vliegveld aanwezig moet zijn plus de tijd die je na het uitstappen kwijt bent aan het wachten op je koffers? Plus de paspoort controles natuurlijk, de wachtrijen bij de Marechaussee kunnen lang zijn...

Alhoewel je die met de trein ook gaat krijgen al zal dat misschien sneller gaan.

Specs

• Wes
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
quote:
Uh, dat de eurostar in Brussel ca. een half uur gaat stoppen en de reizigers er daar uit moeten voor paspoortcontrole was toch al een tijd bekend? Ik meen dat er daar in dit topic al eens een discussie over geweest is. Ideaal is het natuurlijk niet, maar van vertraging is bij mijn weten geen sprake? Zou ook niet voor het eerst zijn dat het AD loopt te rellen met dingen die al lang bekend waren,

• anboni
  • Laatst online: 23:46
quote:
Wes schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 15:52:
[...]

Uh, dat de eurostar in Brussel ca. een half uur gaat stoppen en de reizigers er daar uit moeten voor paspoortcontrole was toch al een tijd bekend? Ik meen dat er daar in dit topic al eens een discussie over geweest is. Ideaal is het natuurlijk niet, maar van vertraging is bij mijn weten geen sprake? Zou ook niet voor het eerst zijn dat het AD loopt te rellen met dingen die al lang bekend waren,
Dat hele artikel druipt zowieso van de sensatiezucht...

• cazzer22
quote:
Wes schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 15:52:
[...]

Ik had begrepen dat er een 20 minuten stop ging komen om alleen het voorste deel van de trein leeg te krijgen, te inspecteren en daarna de Brusselse passagiers op te laten stappen. Maar vind het wel vreemd om te lezen dat er al sinds 2013 gewerkt wordt om de Eurostar vanaf Amsterdam te laten rijden, en daarbij ook met paspoortcontrole in Nederland. Hoezo zijn er toen niet al direct besprekingen gestart om die verdragen op tijd af te hebben? Of is mogelijk alles on hold gezet met het oog op de Brexit, en is er mogelijk al wel gesproken eerder maar niet in het nieuws geweest?

Vragen vragen vragen :/

• Goverman
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 23:10

Goverman

not loaded

quote:
BazzH schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 06:43:
[...]

De politiek begint inmiddels te reageren. Het eerste raadslid heeft zich gemeld. Ga straks even contactgegevens doorgeven. Geen hoge verwachtingen, want ze zullen waarschijnlijk enkele jaren te laat zijn om bij te sturen,.maar wellicht kunnen we nu nog wel wat gemeenschapsgeld in de zak houden door niet meer bij te dragen dan nu helaas al gedaan is. We moeten natuurlijk vooral niet gaan betalen voor achteruitgang. Toch iets.

[...]

Het gebruikelijke verhaal eigenlijk. Dit gebeurt best vaak. Er hoeft maar ergens bij Amsterdam of Breukelen iets mis te zijn en dan gooien ze de helft van Utrecht Veenendaal/Rhenen eruit.
De regio heeft zelf ingestemd met de huidige PHS dienstregeling. In de volle wetenschap dat Driebergen-Zeist geen IC-stop meer zou krijgen. Daar is toen het ontwerp van het nieuwe station op gemaakt. En aan DAT ontwerp hebben gemeenten bijgedragen, met als provincie. Voor ongeveer 10% maar trouwens. Dat station wordt echt mooi, inclusief onderdoorgang van de provinciale weg. Enorme verbetering dus!

Nu zeggen dat gemeenten voor achteruitgang betalen is hele dikke onzin! Ze wisten precies waarvoor ze tekenden, hebben alles gezien en zitten bij alle overleggen.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• burne
  • Niet online
quote:
anboni schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 16:00:
Of is mogelijk alles on hold gezet met het oog op de Brexit,
Brexit heeft hier nauwelijks impact omdat Engeland nooit in de Schengenzone heeft gezeten.

• ANdrode
  • Niet online
quote:
Goverman schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 16:52:
[...]
De regio heeft zelf ingestemd met de huidige PHS dienstregeling. In de volle wetenschap dat Driebergen-Zeist geen IC-stop meer zou krijgen. Daar is toen het ontwerp van het nieuwe station op gemaakt. En aan DAT ontwerp hebben gemeenten bijgedragen, met als provincie. Voor ongeveer 10% maar trouwens. Dat station wordt echt mooi, inclusief onderdoorgang van de provinciale weg. Enorme verbetering dus!

Nu zeggen dat gemeenten voor achteruitgang betalen is hele dikke onzin! Ze wisten precies waarvoor ze tekenden, hebben alles gezien en zitten bij alle overleggen.
Aan een mooi station in Driebergen-Zeist hebben andere gemeenten natuurlijk niets. En je leest nu ook dat de regio geen zin heeft om mee te betalen aan de bekostiging van verbindingen waarvoor de infrastructuur al door de Rijksoverheid betaald is…

Onder de streep wordt er inderdaad grotendeels gewonnen. Maar die winst ligt wel lokaal (Kruising Driebergen-Zeist, bereikbaarheid Ede-Wageningen). Afhankelijk van de interpretatie wordt de perifeerlijn naar Rhenen beter. Het verlies zit in de intercity stops in Driebergen-Zeist en Veenendaal-de Klomp + de verbindingen naar Arnhem die nu met een overstap moeten.

Dat er weerstand ontstaat bij een verandering waar je meer intercity's met minder stops hebt (en dus minder capaciteit nodig) lijkt mij logisch. Niet iedereen wint en bij een project met zo'n lange tijdlijn als dit snap ik het zelfs als stakeholders die inspraak hebben gehad op hun instemming terugkomen.

Dit zijn afspraken uit 2011 – dat is mogelijk nog voordat er meer sprinters reden op dit traject?

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

quote:
ANdrode schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 18:17:
[...]

Afhankelijk van de interpretatie wordt de perifeerlijn naar Rhenen beter. Het verlies zit in de intercity stops in Driebergen-Zeist en Veenendaal-de Klomp...

[...]
Dat is al een discussiepunt. Ik vermoed dat meer dan 70% van de gebruikers van deze lijn het niet met je eens is. De grote moot is forens en gaat minder treinen in dr spits als dagelijkse ervaring krijgen. Alleen Rhenen gaat erop vooruit, maar dat had ook anders opgelost kunnen worden. De lijn gaat terug van max 4 naar max 3 treinen per uur.

Dat kun je natuurlijk niet echt compenseren met een extra treintje op momenten dat er maar weinig reizigers zijn.

BazzH wijzigde deze reactie 08-02-2018 19:10 (8%)

• ArcticWolf
quote:
BazzH schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 19:06:
[...]

Dat is al een discussiepunt. Ik vermoed dat meer dan 70% van de gebruikers van deze lijn het niet met je eens is. De grote noot is forens en gaat minder treinen in dr spits als dagelijkse ervaring krijgen. Alleen Rhenen gaat erop vooruit, maar dat had ook anders opgelost kunnen worden. De lijn gaat terug van max 4 naar max 3 treinen per uur.

Dat kun je natuurlijk niet echt compenseren met een extra treintje op momenten dat er maar weinig reizigers zijn.
Waar baseer je die 70% op? :?

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

quote:
Educated guess. Ik woon om de hoek bij 1 van de stations en kom er vaak (langs). Ik reis dagelijks in de spits en incidenteel buiten de spits en in het weekend.

Maar dan heb ik nog mazzel. Veenendaal-de Klomp kunnen ze bijna net zo goed slopen. Dat wordt echt compleet waardeloos.

Ach, het balletje rolt nu en we zien wel waar het heenrolt. Tijd voor een volledige herziening van het regionale OV waarbij Veenendaal-de Klomp zijn huidige rol verliest? Ik heb wel wat ideetjes. Misschien moet ik eens iets op papier zetten en kijken of ik de interesse van de gemeente kan wekken. We hebben nog een jaar of 3.

Ah! RTV Utrecht heeft het nu ook al opgepikt. Mijn ingezonden stuk heeft in ieder geval iets losgemaakt. :)

BazzH wijzigde deze reactie 08-02-2018 21:46 (49%)

• ANdrode
  • Niet online
quote:
BazzH schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 19:15:
[...]
Educated guess. Ik woon om de hoek bij 1 van de stations en kom er vaak (langs). Ik reis dagelijks in de spits en incidenteel buiten de spits en in het weekend.
De echte reizigerspatronen krijgen wij natuurlijk niet. Ik weet ook niet of die in 2011 beschikbaar waren. Op basis van OV chipkaart in- en uitcheckdata kan je in ieder geval analyseren hoeveel reizigers je nu treft.
quote:
Maar dan heb ik nog mazzel. Veenendaal-de Klomp kunnen ze bijna net zo goed slopen. Dat wordt echt compleet waardeloos.
Ja… Naar Arnhem of (voorbij) Utrecht is dat minimaal 30 minuten extra reistijd per dag + de verloren productiviteit door een overstap en het "comfort" van een sprinter (waar je in mijn ervaring in de eerste klas niet effectief op een laptop kan werken).

Dat kan netto zomaar anderhalf uur productiviteit per werkdag kosten + alle ellende die ontstaat wanneer er sprinters geschrapt worden bij een spetter regen. Daarvoor zou je bijna verhuizen :X

• ijdod
quote:
ArcticWolf schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:55:
[...]

Waarschijnlijk vanwege de ombouw bij Driebergen-Zeist, dus misschien tijdelijk?
Het was inderdaad tijdelijk. Het waren ook 25 koude minuten waar ik pas achter kwam op het point van no return, zonder goede berichtgeving. Normaal is dat een rechtstreekse verbinding zonder overstap.
quote:
Maardiweb schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 18:04:

Normaal is er geen overstap, maar is deze rechtstreeks. Bij winterdienstregeling of elk ander scenario waarbij er 'iets' aan de hand is, wordt de rechtstreekse dienst geschrapt, en moet je op Breukelen overstappen. Vroeger stapte je dan in dezelfde trein, en had je een overstap van 10 minuten op Breukelen. Datzelfde is nu 25 minuten geworden. Nu kan je in principe een sprinter later nemen... maar dan sta je op het begin station 15 minuten te wachten. Linksom of rechtsom ben je 25 minuten aan de beurt. Enige mazzel is als je het op tijd ziet, dan kan je of later van huis, of (reëler) met de auto.

--

Moet eerlijk zeggen dat in de tijd dat ik Ede-Amsterdam deed, dat de IC-stops Veenendaal-De Klomp en Driebergen-Zeist me altijd hogelijk hebben verbaast. Maar aan de andere kant wordt Bijlmer-ArenA dan weer door sommige IC overgeslagen, wat de andere kant op weer vreemd is. Neemt niet weg dat het nogal kut is als je van die stations gebruik maakt.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

quote:
ijdod schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:08:
[...]

Moet eerlijk zeggen dat in de tijd dat ik Ede-Amsterdam deed, dat de IC-stops Veenendaal-De Klomp en Driebergen-Zeist me altijd hogelijk hebben verbaast. Maar aan de andere kant wordt Bijlmer-ArenA dan weer door sommige IC overgeslagen, wat de andere kant op weer vreemd is. Neemt niet weg dat het nogal kut is als je van die stations gebruik maakt.
Op beide stations wordt anders flink gebruik gemaakt van de Intercities. Zeker voor zo'n "plank in de middle of nowhere" als Veenendaal-De Klomp kan er aardig wat volk staan te wachten op de IC (beide richtingen). Op Driebergen-Zeist is de IC over het algemeen ook een stuk populairder dan de Sprinters. Driebergen-Zeist heeft veel aansluitingen op streekbussen.

Driebergen-Zeist zal wel een stuk rustiger gaan worden na de wijzigingen. Veel reizigers zullen nu waarschijnlijk over gaan stappen op Utrecht of Ede-Wageingen, aangezien reizen via Driebergen-Zeist niet meer interessant zal zijn voor veel mensen die nu de IC gebruiken. Nu snap ik ook waarom er geen AH2go meer op Driebergen-Zeist komt, maar alleen nog een heel klein kioskje. Er gaan veel minder reizigers komen in de toekomst. Daar kan zo'n AH2go niet van overleven.

BazzH wijzigde deze reactie 09-02-2018 10:26 (7%)

• ijdod
@BazzH Ik zie het dan ook vooral uit het perspectief van intercity. Daarmee leg je afstanden af. Ede is nog te verdedigen als grotere plaats en overstap op de kippenlijn en sprinternet, en ligt redelijk halverwege Utrecht en Arnhem. Veenendaal-De Klomp is pal naast Ede, Driebergen-Zeist ben je zo'n beetje al in Utrecht.

Uiteraard is dat discutabel :D.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

quote:
ijdod schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:30:
@BazzH Ik zie het dan ook vooral uit het perspectief van intercity. Daarmee leg je afstanden af. Ede is nog te verdedigen als grotere plaats en overstap op de kippenlijn en sprinternet, en ligt redelijk halverwege Utrecht en Arnhem. Veenendaal-De Klomp is pal naast Ede, Driebergen-Zeist ben je zo'n beetje al in Utrecht.

Uiteraard is dat discutabel :D.
Veenendaal en Ede zijn ongeveer even groot. Ede is misschien marginaal groter (rekenend op inwonersaantal). Ede ligt dik 5 minuten van Arnhem en 30 minuten van Utrecht. Veenendaal-De Klomp ligt op dik 10 minuten van Arnhem en 25 minuutjes van Utrecht. Ook niet in het midden, maar het komt al wat dichter in de buurt dan Ede. Driebergen-Zeist is gewoon een knooppunt op dit moment. Je moet iets verder kijken alleen de trein. Het gaat om bereikbaarheid van bedrijventerreinen, OV knooppunten (ook weer niet beperken tot treinen) en reismogelijkheden vanaf toch redelijk grote plaatsen (tussen de 65k en 70k inwoners).

Of ik een interview wilde geven aan RTV Utrecht voor een TV item..... Nee dank je. :)

• Freee!!

Freee!!

quote:
BazzH schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 12:19:
[...]
Veenendaal en Ede zijn ongeveer even groot. Ede is misschien marginaal groter (rekenend op inwonersaantal). Ede ligt dik 5 minuten van Arnhem en 30 minuten van Utrecht. Veenendaal-De Klomp ligt op dik 10 minuten van Arnhem en 25 minuutjes van Utrecht. Ook niet in het midden, maar het komt al wat dichter in de buurt dan Ede. Driebergen-Zeist is gewoon een knooppunt op dit moment. Je moet iets verder kijken alleen de trein. Het gaat om bereikbaarheid van bedrijventerreinen, OV knooppunten (ook weer niet beperken tot treinen) en reismogelijkheden vanaf toch redelijk grote plaatsen (tussen de 65k en 70k inwoners).

Of ik een interview wilde geven aan RTV Utrecht voor een TV item..... Nee dank je. :)
Verder liggen er bij die stations her en der ook wat parkeerplaatsen, waardoor ze aantrekkelijk zijn voor automobilisten, die in de grote steden in de buurt van het station moeten zijn (waar nu net erg weinig parkeerplaats is).

• noppus
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 11-10 12:37
quote:
BazzH schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 12:19:
[...]

Tja,ik kan geen recentere cijfers vinden dan 2015, maar vergelijk zelf maar:
Veenendaal De Klomp 4000 reizigers
Ede Wageningen 17599 reizigers (alleen NS, Connexxion (kippenlijn) zit daar niet bij.)

Komt gedeeltelijk natuurlijk doordat er in EW nu ook al veel meer treinen stoppen, maar het verschil is enorm. Veel meer regionale busaansluitingen ook, op EW. Waarbij Wageningen (Stad en Uni) natuurlijk voor veel overstappers zorgt.

• cazzer22
quote:
burne schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 16:56:
[...]

Brexit heeft hier nauwelijks impact omdat Engeland nooit in de Schengenzone heeft gezeten.
Als je quote, moet je het wel goed doen. Nu leg je mijn woorden in iemand anders' mond....

Maar inhoudelijk. de UK (niet alleen Engeland) zitten dan wel niet in Schengen, ze zitten wel in de EU met regels over vrij reizen van onderdanen en partners ervan. Ook zijn er afspraken die door de Brexit allemaal open zijn komen te staan, het is nog onbekend wat er voor in de plaats gaat komen.

• burne
  • Niet online
quote:
cazzer22 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:05:
Maar inhoudelijk. de UK (niet alleen Engeland) zitten dan wel niet in Schengen, ze zitten wel in de EU met regels over vrij reizen van onderdanen en partners ervan.
Ik ben de afgelopen jaren regelmatig in Engeland en Schotland geweest en iedere keer moet dat met een paspoort. Vliegen, trein of boot: zonder paspoort of ID kom je de grens niet over.

Als brexit heel erg fout gaat zou er misschien een visum-plicht kunnen komen, maar verder gaat er voor de reiziger door brexit niets veranderen. Je hebt nog altijd een paspoort nodig, je moet nog altijd door de douane heen en je moet nog altijd je euro's wisselen voor ponden. Net zoals nu.

Het gaat misschien een heel ander verhaal worden als je migreert, maar dat heeft niets met treinreizen te maken.

Pagina: 1 ... 44 ... 69 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True