Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 100 Laatste
Acties:
  • 578.921 views

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-04 19:22
wildhagen schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 16:16:
Trouwens, over cabineritten gesproken, voor de liefhebbers een iets langere rit:

[...]

Bron: https://www.nu.nl/opmerke...treinreis-van-17-uur.html

Wiki: Wikipedia: The Ghan

Een ritje duurt 54 uur, en legt 2979 kilometer af.

De route:

[afbeelding]
Ziet eruit als betere tv dan wat er in Nederland op tv te zien is. Ik hoop dat die uitzending ook ergens na te kijken is/gaat zijn. En dan te denken dat een volledige rit nog eens 3x zo lang is (al zal misschien niet alles even interessant zijn om te tonen).

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-01 16:44
EDIT schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 16:35:
Een camera op een statief buiten je bereik voor de rit aanzetten en die pas na de rit weghalen is één ding, maar een camera op je hoofd zetten en vervolgens dingen filmen als telefoongebruik, remproeven die niet volgens de regels zijn, gesprekken met collega's die daardoor herkenbaar zijn en meer van dat soort dingen... daar vind ik wel wat van. Laat ik het zo zeggen :P
Ook met het IQ van een doperwt kan je machinist worden :+

[ Voor 23% gewijzigd door Maegrim op 13-01-2018 17:39 ]

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Trouwens, over cabineritten gesproken, voor de liefhebbers een iets langere rit:

[...]

Bron: https://www.nu.nl/opmerke...treinreis-van-17-uur.html

Wiki: Wikipedia: The Ghan

Een ritje duurt 54 uur, en legt 2979 kilometer af.

De route:

[afbeelding]
Ahh, bekende trein. Al heb ik de reis niet gemaakt in de cabine maar in trein erachter. :D

Kost een 'paar' centen maar dan heb je ook een leuke reis. Uitzicht is zand, struiken, zand, heel soms leven, zand etc. Maar sociaal gezien is het wel een leuke reis, je spreekt veel anderen en zo vliegt de tijd voorbij.

Ik ben een mens en dus onderdeel van het probleem.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:30
Maegrim schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 17:39:
[...]

Ook met het IQ van een doperwt kan je machinist worden :+
Hangt er een beetje vanaf wie je opleiding doet en de examens afneemt. Al vrees ik dat in de private sector er inderdaad iets losser kan omgesprongen worden met de vereisten. Je kan in België dit jaar zelfs al bestuurder rangeringen worden met behulp van een opleiding in avondschool bij Syntra. Een onderwijsinstelling die nu niet direct bekend staat om zijn strenge kwaliteitseisen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Maegrim
Ik wil niet bevestigen of ik het IQ van een doperwt heb maar zelf ben ik er ook via de private sector ingerold :+

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:23
Geweldig. Ideaal voor tv-terwijl-u-slaapt :). Net als piloten video's vanuit de cockpit of marathon video sessies met Painting with Bob Ross.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nieuwe trein van Hengelo naar Bielefeld rijdt niet door problemen met stroomvoorziening
De nieuwe treinverbinding van Hengelo en Oldenzaal naar Bad Bentheim, met eindbestemming Bielefeld, kampt met problemen in de stroomvoorziening en kan daarom niet rijden. Nadat de opening van de treinverbinding eerder al met een maand werd uitgesteld is dit opnieuw een tegenvaller.

De nieuwe elektrische treinen zouden vanaf half zeven gaan rijden. Vervoersmaatschappij Keolis is bezig de problemen te verhelpen en hoopt dat de treinen later vandaag alsnog kunnen vertrekken; mogelijk om half twaalf. Tot die tijd zijn er bussen ingezet.

Er worden in totaal acht treinstellen ingezet op de nieuwe spoorverbinding. Bij de laatste testen kampten de nieuwe rijtuigen met storingen bij de omschakeling naar het Nederlandse elektriciteitssysteem. Dat zegt een woordvoerder van Keolis tegen de Grafschafter Nachrichten.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
EDIT schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 16:35:
[...]
Een camera op een statief buiten je bereik voor de rit aanzetten en die pas na de rit weghalen is één ding, maar een camera op je hoofd zetten en vervolgens dingen filmen als telefoongebruik, remproeven die niet volgens de regels zijn, gesprekken met collega's die daardoor herkenbaar zijn en meer van dat soort dingen... daar vind ik wel wat van. Laat ik het zo zeggen :P
Ik weet wel welk kanaal je bedoelt denk ik :P Maar wat zijn remproeven die niet volgens de regels zijn dan? Wat vergeet hij of doet hij verkeerd? Daar ben ik dan wel benieuwd naar eigenlijk

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-02 20:00
YouTube: Train Driver's POV Dutch Railways
hebben jullie 't over dit kanaal?

• Bastien
  • Niet online
En inmiddels rijden ze wel :)
Zondag werd tot 11 uur nog met vervangend busvervoer gereden op het traject. Een woordvoerder van de verkeersleiding van Keolis deelt mee dat sinds 11:00 uur de treinen volgens dienstregeling rijden.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:07
marcop23 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:10:
[...]

Ik weet wel welk kanaal je bedoelt denk ik :P Maar wat zijn remproeven die niet volgens de regels zijn dan? Wat vergeet hij of doet hij verkeerd? Daar ben ik dan wel benieuwd naar eigenlijk
Geen idee of hij het consistent doet, maar ik heb heb een tijdje terug eens zitten kijken, maar toen deed hij de remproef van de VIRM niet volgens de regels. Een remproef dient te beginnen met de remmen volledig gelost, daarna moeten ze vast en vervolgens weer los. Dat deed hij net even anders, door zonder de remmen te lossen de VIRM op noodbesturing te zetten en daarna de remmen te lossen en weer terug te schakelen naar de reguliere EP remsturing. De vakjes van de remproef worden op die manier keurig groen, maar je hebt dus niet aan de beginvoorwaarde van de geloste remmen voldaan.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bastien schreef op zondag 14 januari 2018 @ 13:49:
[...]
En inmiddels rijden ze wel :)

[...]
Niet voor lang :+
Opnieuw problemen: met de trein naar Bielefeld zit er vandaag niet meer in
zondag 14 januari 2018 | 18:08 Laatst bijgewerkt: 14-1-2018 | 18:08

Na een moeizame start heeft hij slechts een paar uur gereden: de flirt-trein op de nieuwe spoorverbinding tussen Hengelo en het Duitse Bielefeld. Volgens de reisplanner van NS gaan er vandaag tussen Hengelo en Bielefeld ook geen treinen meer rijden.

Vandaag zou dé dag zijn dat hij eindelijk ging rijden nadat het eerder met een maand was uitgesteld: de elektrische flirt-trein naar Bielefeld. Vanochtend vertrok de trein uren later uur door problemen met de stroomvoorziening. Of dit ook nu de reden is dat het treinverkeer stil staat, is niet bekend.

Er rijden momenteel bussen op het traject. Morgenochtend zouden de treinen weer moeten rijden.
En vandaag: Weer problemen met treinverbinding Hengelo-Bielefeld, trein rijdt niet (UPDATE)
Hij reed vanmorgen, zij het met vertraging, maar de nieuwe trein tussen Hengelo en Bielefeld vertrok wel. De trein die om 07.34 had moeten vertrekken, is vanmorgen geschrapt. Die van een uur later moet wel weer gewoon vertrekken volgens plan, melden de informatieborden op station Hengelo.

Wat de reden is voor het uitvallen van de trein is niet bekend.

Hij reed gisteren maar een paar uur en vanmorgen had de flirt-trein, de nieuwe treinverbinding tussen Hengelo en Bielefeld, dus vertraging. Maar hij reed tenminste, nadat er gisteren problemen waren met een haperende stroomvoorziening.

Vanmorgen arriveerde de trein vanuit Bielefeld wel in Hengelo, maar wel met vertraging en dat leidde tot ergernis van de passagiers. De Duitse vrouw was op weg naar Amsterdam maar miste door de vertraging haar aansluiting. "Nee, dat ging niet goed", luidde haar commentaar. De wachttijd voor de volgende trein: twintig minuten.

Vervoersmaatschappij Keolis weet de problemen gisteren aan de omschakeling van de treinstellen op het Nederlandse elektriciteitsnet. Treinen rijden in Nederland op een lager voltage en op gelijkstroom in plaats van wisselspanning. Waarom de trein vanmorgen vertraging had, is niet duidelijk.

Overigens, niet alleen maar negatieve geluiden bij reizigers die in Hengelo uitstapten vanmorgen. "Het is een mooie trein", aldus één van de passagiers. "Zit ook lekker. En ik heb stopcontacten gezien, handig."

Voor een andere passagier, die in Osnabrück in de trein stapte, betekent de trein een half uur minder reistijd. "Ik heb gehoord van de stroomproblemen, gisteren, maar het ging goed nu."

[ Voor 45% gewijzigd door Raven op 15-01-2018 11:11 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb de balans over 2017 maar eens opgemaakt mbt treinreizen (waar ik voorheen autoreizen deed). Is me positief bevallen. Reistijd is gemiddeld korter, en met wisselende periodes waarin zitplaatskans lager werd meegerekend, is het redelijk comfortabel gebleken. Persoonlijke kosten zijn ook lager door de andere werkgever compensaties OV versus Auto.

Al met al 22x substantiele vertraging gehad, en nog meerdere dagen thuisgewerkt op dagen waarop je wist dat het bar en boos zou worden. Van de vertragingen zijn 18 in geld-terug claims zijn goedgekeurd, 1 afgewezen en 3 nooit meer wat van gehoord. Met een gemiddelde van 10euro per claim, is dat ook wel een aardige compensatie. Komt overigens de 100 euro jaarcompensatie voor ICD forenzen nog bovenop (komt volgende maand). Voor dit jaar staat de teller al weer op 2 goedgekeurde overigens.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Keolis staakt treinverkeer tussen Hengelo en Bad Bentheim
Keolis Deutschland stopt voor onbepaalde tijd met het internationale treinverkeer tussen Hengelo en Bad Bentheim. De nieuwe treinen, die sinds gisteren zouden moeten rijden, kampen met technische problemen.

De nieuwe treinstellen kunnen niet rijden op het Nederlandse deel van de route, omdat er problemen zijn met de omschakeling naar het Nederlandse stroomnet. Daarom wordt voor iedere treinrit vervangend busvervoer ingezet tussen Hengelo en Bad Bentheim.

34 vervangende bussen
Vanaf Bad Bentheim rijden de nieuwe treinen vervolgens verder. Op werkdagen rijden er iedere dag 34 bussen van Hengelo naar Bad Bentheim en andersom.

De nieuwe treinen hadden gisteren vanaf de start al technische problemen. Ook vanmorgen waren er problemen. Tijdens tests hadden de treinen af en toe ook al problemen bij de omschakeling naar het Nederlandse stroomnet.

Problemen bleven aan
Deze problemen kwamen terug bij de ingebruikname van de treinen, gisteren en vandaag. Zondag moesten dertig treinritten vervangen worden door bussen. Ook vandaag namen bussen de meeste ritten over.

Keolis werkt samen met voertuigfabrikant Standler om het probleem op te lossen.
Hadden ze dat niet beter eerst kunnen fixen voor het in gebruik nemen? :P

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 15-01-2018 19:49 ]

Oscar Wilde

EDIT schreef op zondag 14 januari 2018 @ 14:31:
[...]

Geen idee of hij het consistent doet, maar ik heb heb een tijdje terug eens zitten kijken, maar toen deed hij de remproef van de VIRM niet volgens de regels. Een remproef dient te beginnen met de remmen volledig gelost, daarna moeten ze vast en vervolgens weer los. Dat deed hij net even anders, door zonder de remmen te lossen de VIRM op noodbesturing te zetten en daarna de remmen te lossen en weer terug te schakelen naar de reguliere EP remsturing. De vakjes van de remproef worden op die manier keurig groen, maar je hebt dus niet aan de beginvoorwaarde van de geloste remmen voldaan.
Deze machinist laat ook de remproef zien (of ja je hoort het alleen en je ziet wat text), na het splitsen op Alkmaar:
YouTube: Cabinerit Amsterdam CS - Den Helder in 4K (VIRM)

(vanaf 37:30)

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• EDIT
Aan de geluiden te horen doet die het wel goed :)

Verwijderd

Raven schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:41:

[...]
Wat een ongelofelijk stel incompetente prutsers zeg! Dit hadden ze drie maanden geleden al op moeten lossen! Totaal geen service! Een belediging voor de reiziger! Ik zeg: dat hele Keolis van die lijn af en de NS het op laten knappen, die rijden al decennia grenstrajecten zonder problemen!

:+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-04 15:29

Maasluip

Kabbelend watertje

Professional @ work:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cMZ8U5Ah.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K3L0KsAh.jpg

Signatures zijn voor boomers.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Nu heeft die ineens toelating voor Nederland? Want hiervoor stond er niets? :D

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-04 11:49
Klopt helemaal. Dit was het stel dat veel gebruikt is voor testritten, waardoor er bij deze nog niet aan toegekomen was om NL erbij te plakken. Dan maar schilderen :+

Aangezien deze trein dus ook niet reed werd er maar een extra bus opgehaald. Gelukkig zat Bad Bentheim al in de EBS (boordcomputer):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AimxBevh.jpg

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:48
Traxx of buffels dan maar? :p
Staan er zat buffels op Nijmegen

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Die buffels zijn al verkocht :P

We are shaping the future

• Maegrim
En reserve Traxxen zijn er niet meer sinds de Benelux er twee nodig heeft

[ Voor 5% gewijzigd door Maegrim op 16-01-2018 06:40 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Houd dat in dat ze nu wél goed werken onder Nederlandse bovenleidingen? :P

Oscar Wilde

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Aan wie zijn die verkocht? Ik had niet verwacht dat ze die kwijt zouden raken.

Waarom heeft een mDDM 3 draaistellen, ik lees om het vermogen weg te zetten. Maar een 1700 lukt dat ook met 2 draaistellen. Komt dat door het formaat van de motoren?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Alex)
LordSinclair schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:42:
[...]

Ze gaan naar Roemenië, op een paar na.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

De DM'90-treinstellen van de NS staan nog maar net terzijde, en er is officieel bekend gemaakt dat ze een nieuw leven tegemoet gaan krijgen. Uiteindelijk zijn er 47 van de 53 stellen via NS Financial Services verkocht aan het Roemeense bedrijf Ferotrans.

Het Roemeense bedrijf heeft al eerder ICK-materieel van de NS overgenomen. De verkoop wordt aan Railhobby bevestigd door Edwin Pijpers, manager rolling stock bij NSFSC die verantwoordelijk is voor de verkoop van gebruikt NS-materieel.

In het eerste kwartaal van 2018 zullen de dieseltreinen naar Roemenië worden overgebracht waar ze groot onderhoud krijgen. Dit zal dan gebeuren in de werkplaats Electroputere in Pascani. Hier krijgt het materieel een nieuwe kleurstelling, en zal er airco worden ingebouwd.

De bedoeling is dat Ferotrans het nieuwe materieel vanaf december rond het noordelijk gelegen Iaşi, de op een na grootste stad van het land zal inzetten. Een deel gaat hier als stoptreinen rijden, een ander deel wordt gebruikt als Intercity op de hoofdlijn naar de hoofdstad Boekarest.

Een aantal stellen zullen niet worden verkocht. Dit zijn onder meer de 3403 die als proefstel werd gebruikt voor het testen van schoonmaak-toepassingen en de 3426 welke inmiddels eigendom is van het Spoorwegmuseum.
Zie http://www.treinenweb.nl/news/6773

Virussen? Scan ze hier!

• AW_Bos
  • Laatst online: 00:48

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Raven schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:41:

[...]
Is dat hele toelatingsproces niet erg snel gegaan? De eerste was vorige maand in Nederland, en toen werd er met een enkele trein getest. Eigenlijk mogen ze voor Multi-courante treinstellen wat mij betreft alle stellen van een testritje voorzien. Dan weet je zeker dat hij rijdt onder alle soorten 'prik'.

Toch vind ik het wel frappant dat er nog veel storingen zijn. Je verwacht toch eigenlijk dat alles volgens het boekje geïnstalleerd is, en dat alles hetzelfde werkt? Het zijn wel heel wat stellen die storingen vertonen, heb ik vernomen. En dan varieert het van het niet oplaten van de pantograaf tot het niet slikken van de NL'se prik om er mee weg te kunnen rijden.

Het lijkt een beetje hetzelfde riedeltje met de RE19 die met veel vertraging zijn inhuldigingsrit reed.

Stadler kennende zal het snel oplossen, dus ik denk dat ze in no-time weer allemaal gaan rijden. _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 16-01-2018 12:05 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10-2025
In de Belgische pers vandaag: een nieuwe studie naar de heropening van de IJzeren Rijn. Het is wel een onwaarschijnlijk bedrag, 770 miljoen euro (als in een ontzettende smak geld), maar blijkbaar is het goedkoper dan de historische route.
Alternatieve route moet IJzeren Rijn redden

De spoorweg ‘IJzeren Rijn’ kan voor 770 miljoen euro heropend worden als er gekozen wordt voor een omweg via het Nederlandse Venlo. Dat wijst een internationale studie op vraag van Vlaanderen uit.

Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) start nu diplomatiek overleg om tot een akkoord te komen. Dat melden Het Belang Van Limburg en De Tijd dinsdag.

Op de historische spoorlijn van de haven van Antwerpen over de Kempen en Nederlands-Limburg tot in het Duitse Ruhrgebied rijden al sinds 1991 geen treinen meer. De Vlaamse havens pleiten al jaren voor een heropening, maar Nederland stond op de rem omdat het historische tracé door een stiltegebied loopt.

Om het dossier uit het slop te trekken, bestelden de verschillende overheden in 2015 een kosten-batenanalyse van drie mogelijke tracés. Daaruit blijkt dat de zogenaamde Rhein-Ruhr-Rail Connection (3RX), van Antwerpen naar Roermond en Venlo tot in het Duitse Viersen, dezelfde baten oplevert als het historische tracé, maar dan voor slechts de helft van de kosten. De route wordt omschreven als de ‘Derde Weg’ omdat ook een variant langs de A52-snelweg door het Ruhrgebied werd overwogen.

De nieuwe spoorlijn moet de druk gebruikte Montzenroute, via Luik en Aken, ontlasten. ‘Hopelijk halen we het dossier rond de IJzeren Rijn definitief uit het slop met deze studie’, zegt Ben Weyts (N-VA), Vlaams minister voor Mobiliteit, in een reactie. ‘We zijn er nog lang niet, maar alleszins is er een patstelling doorbroken. We kunnen de discussie nu voeren op basis van objectieve gegevens.'

Weyts zal met het nieuwe studiewerk in de hand, en samen met minister-president Geert Bourgeois, het initiatief nemen om diplomatiek overleg op te starten.

Op een concrete timing wil de minister zich niet laten vastpinnen. ‘We zijn nog niet aan de nieuwe patatjes. We hopen vooral dat het dossier hiermee uit het slop getrokken kan worden. We moeten nu politiek en diplomatiek keuzes durven te maken’, zei Weyts dinsdag in De Ochtend op Radio 1.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180116_03302100

[ Voor 94% gewijzigd door whistler op 16-01-2018 14:25 ]

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-04 16:12
[...]

Waarom heeft een mDDM 3 draaistellen, ik lees om het vermogen weg te zetten. Maar een 1700 lukt dat ook met 2 draaistellen. Komt dat door het formaat van de motoren?
Aslast op lokale lijntjes.

Ok, wikipedia geeft mij ongelijk:
https://nl.wikipedia.org/wiki/MDDM
Omdat de motorrijtuigen uitwisselbaar en koppelbaar moeten zijn met de 1700'en, waarmee ze in treinschakeling kunnen rijden, moeten ze minimaal een vermogen van 2400 kW kunnen leveren. Daar dit niet mogelijk wordt geacht met slechts twee draaistellen, worden de rijtuigen op drie draaistellen geplaatst, waardoor de bijzondere asindeling Bo'Bo'Bo' is gekozen.
Maar een 1700 lijkt me toch zwaarder dan mDDM, een lichtere mDDM zou je dan toch in ieder geval niet MEER assen geven? Lagere aslast -> eerder doorslippen.
Lijkt mij toch een aslast dingetje dan 🤔

[ Voor 47% gewijzigd door Vinnienerd op 16-01-2018 21:24 ]

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:51

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Vinnienerd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 17:48:
[...]

Aslast op lokale lijntjes.

Ok, wikipedia geeft mij ongelijk:

[...]

Maar een 1700 lijkt me toch zwaarder dan mDDM, een lichtere mDDM zou je dan toch in ieder geval niet MEER assen geven? Lagere aslast -> eerder doorslippen.
Maar je hebt wel meer wielen en dus ook meer contact met de rails. Dat geeft meer "grip" en compenseert de lagere aslast dan waarschijnlijk?

Specs

• wildhagen
  • Niet online
Maar een 1700 lijkt me toch zwaarder dan mDDM
Ja, maar dat verschil is maar minimaal (een 1700 weegt 86 ton, een mDDM 84 ton), dat lijkt me geen wereld van verschil te maken.

En bij die mDDM komt dan nog het gewicht van de passagiers en hun bagage bij (hij heeft immers ook nog 48 zitplaatsen).

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 17-01-2018 04:30 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Vinnienerd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 17:48:
[...]

Doorslippen heeft niet direkt iets met aslast te maken maar met het gewicht op de aangedreven assen. Als dat gelijk is dan maakt het (in een statische omgeving) niet uit of dat over 2 of 20 assen verdeeld is.
Het maakt dus wel uit of je van een 6-assige lok maar 4 assen aandrijft, want dan mis je 1/3e van je adhesie.

Ze hadden de 1700 ook gewoon 2x 3 assen moeten geven :P ding heeft veel vermogen maar kan het niet allemaal kwijt en dan had hij los ook sneller mogen rijden.

En mbt. aslasten: Wikipedia: Beladingsklasse

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Dat is dus wat ik zeg: dat helpt niet. Meer gewicht helpt. En dan kom je er automatisch op uit dat je meer assen moet monteren omdat je anders niet meer op beladingsklasse C kunt rijden.

6-assige loks onder de 85 ton zul je niet vaak tegen komen. Het heeft meer nadelen dan voordelen. Als je het al tegenkomt dan is het op lijntjes waar aslast een issue is.

• D_Jeff
Zoals Leiden - Woerden (via Bodegraven) ? :P

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-04 16:44

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

D_Jeff schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:27:
Zoals Leiden - Woerden (via Bodegraven) ? :P
Daar maakt het ook niet zoveel meer uit, tenzij je dat zware materieel ook veel langer maakt. Die grond is gewoon te slap.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Maasluip schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:34:
Dat is dus wat ik zeg: dat helpt niet. Meer gewicht helpt. En dan kom je er automatisch op uit dat je meer assen moet monteren omdat je anders niet meer op beladingsklasse C kunt rijden.

6-assige loks onder de 85 ton zul je niet vaak tegen komen. Het heeft meer nadelen dan voordelen. Als je het al tegenkomt dan is het op lijntjes waar aslast een issue is.
Dat was ook 1 van de redenen dat de 1700 niet is uitgerust met 6 assen...
Freee!! schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:06:
[...]

Daar maakt het ook niet zoveel meer uit, tenzij je dat zware materieel ook veel langer maakt. Die grond is gewoon te slap.
Er wordt tegenwoordig wel actief op gemonitord dat er geen zwaar materieel meer over die lijn gaat, dat lijdt te vaak tot spoedreparaties :/

[ Voor 26% gewijzigd door ArcticWolf op 17-01-2018 13:15 ]

• D_Jeff
Waarom wordt daar niet gewisseld naar het metrobedrijf ?

Het tenslotte al een "lokaalspoorweg" vanaf de originele bouw en de metrotreinen geeft mogelijkheid om de kleinere dorpen aan de lijn ook te voorzien van een station/halte.

Daarnaast: Op Leiden CS heeft het materieel al een apart spoor, trucje Den Haag CS is zo gebeurt en momenteel is de nodige kennis al opgedaan met de Hoekse en Hofplein Lijn.

• Freee!!
  • Laatst online: 21-04 16:44

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

D_Jeff schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:47:
Waarom wordt daar niet gewisseld naar het metrobedrijf ?
Omdat de NS dan een intercityverbinding kwijtraken in hun kernnet :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Morgen westerstorm: minder vluchten, minder treinen, meer bergers
Minder treinen

De NS past de dienstregeling aan en waarschuwt voor extra reistijd en vaker overstappen. Waar normaal de treinen om de 10 of 15 minuten komen, rijden ze morgen maar een keer per 30 minuten. Dat geldt voor het hele land. De maatregel geeft bergers meer ruimte om bomen op het spoor op te ruimen, zegt NS. ProRail zet extra hulplocomotieven klaar om stilgevallen treinen weg te slepen. Op de stations lopen extra medewerkers om reizigers te helpen.

De treinen van de hogesnelheidslijn mogen bij storm de Moerdijkbrug niet over. Reizigers moeten omrijden via Dordrecht.
edit: En daar is de melding van de NS-app, dat de reisplanner op dit moment bijgewerkt wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 17-01-2018 18:16 ]

Oscar Wilde

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:49

Onbekend

...

ArcticWolf schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:13:
[...]

Dat was ook 1 van de redenen dat de 1700 niet is uitgerust met 6 assen...
Dus een treinstel met een mDDM mag ergens niet rijden terwijl dit met een 1700 wel mag? ;)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• wildhagen
  • Niet online
Onbekend schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 18:06:
[...]

Dus een treinstel met een mDDM mag ergens niet rijden terwijl dit met een 1700 wel mag? ;)
Andersom kwam vroeger volgens mij wel voor, als ik dit bericht mag geloven, mocht (iig in 2012) een mDDM wel in de 8800-serie rijden, maar een 1700 niet ivm te hoge asdruk. Geen idee of dit (nog?) klopt overigens :)

Virussen? Scan ze hier!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 10:54

mambo No5

Bad Apple?

Afaik mag een 1700 nog steeds niet in die contrijen komen nee.

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Iemand een idee wat er gisteren in de avondspits bij Breukelen is gebeurd? Was in ieder geval een lekkere puinzooi op station Utrecht met een volledig falende informatievoorziening.

Ruim anderhalve uur vertraging opgelopen :(

Verwijderd

Skyaero schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:00:
Iemand een idee wat er gisteren in de avondspits bij Breukelen is gebeurd? Was in ieder geval een lekkere puinzooi op station Utrecht met een volledig falende informatievoorziening.

Ruim anderhalve uur vertraging opgelopen :(
Dat van die informatievoorziening is in mijn ogen "business as usual". Als er echt wat anders is dan de standaard X minuten vertraging, dan stopt men helemaal met communiceren.

Ik kwam gisteren net op tijd aan in Driebergen Zeist. Keek op de reisplanner: spoor 1. Dus ik 100 traptreden op en af naar spoor 1 (brug over het spoor). Toen ik de brug weer afliep kwam ik ineens een hele stroom mensen tegen, maar verder geen omroep gehoord. Onder aan de trap pak ik m'n mobiel toch nog maar een keer, er kan heel veel veranderen in 2 minuten tijd natuurlijk. En toen bleek dat ik weer terugkon naar spoor 2. Dus omdraaien en weer 100 traptreden op en af. Ik was precies op tijd weer op spoor 2 om de trein nog weg te zien rijden (samen met een groep andere gedupeerden die niet binnen 1 minuut na aankondiging op het andere spoor stonden. Fijn geregeld weer. :)

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:39
Afbeeldingslocatie: https://gyazo.com/fc493aa420b7ed0a5ae2738ca2a680be.png

1+15 | PS5

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

De NS heeft gelukkig een handig kaartje waar je in 1 oogopslag kan zien wat er aan de hand is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VrS6CoQqdjyIgXW0OJUeEIoC/thumb.png

Handig voor mensen die niet zo goed kunnen lezen :+

• EDIT
Volgens mij is het allemaal lastig bij te benen. Ik krijg van een collega op de bijsturing te horen dat er op dit moment op bijna 90 verschillende plekken sprake is van schade aan de infrastructuur (omgewaaide bomen, rommel op het spoor, defecte bovenleiding door rondvliegende rotzooi, etc.) die eerst verholpen moeten worden.
Ik denk dat het nog wel even gaat duren voordat dat allemaal verholpen is. Wellicht dat er in de loop van de middag weer wat gaat pendelen, maar heel veel meer zou ik een prestatie op zich vinden, zeker ook van de collega's die al die rotzooi opruimen d:)b

• LordSinclair
  • Nu online
PWM schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:09:
De NS heeft gelukkig een handig kaartje waar je in 1 oogopslag kan zien wat er aan de hand is:

[afbeelding]

Weer het toppunt van klungelen, wel alle rode lijntjes er af kunnen halen maar niet alles op rood kunnen zetten. 8)7

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-04 19:37
PWM schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:09:

[afbeelding]

https://twitter.com/ProRail/status/953950505499275264
Die kaart geeft een beter beeld, maar is normaal een interne kaart. Ook staat er (sinds 10:30 volgens NOS journaal) een trein stil waar ervoor een boom ligt, en vervolgens een boom op gevallen is.

• wildhagen
  • Niet online
Slaut schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:00:
[...]

Ook staat er (sinds 10:30 volgens NOS journaal) een trein stil waar ervoor een boom ligt, en vervolgens een boom op gevallen is.
Zou om trein 3037 gaan:

Afbeeldingslocatie: https://imgserv4.tcdn.nl/v1/q_-9Ygqz5t3_Ha9sqwtzUM5J_vQ=/742x557/smart/http%3A%2F%2Fcdn-kiosk-api.telegraaf.nl%2F8feadf50-fc42-11e7-a300-211a3515615e.jpg

Virussen? Scan ze hier!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:34

Qu3st

Er wordt voordat er met reizigers gereden wordt, eerst geschouwd met treinen hoe de toestand is. Dus wanneer alles gaat rijden is nog zeker een grote vraagteken.

• Robkazoe
  • Laatst online: 23:22
Iemand enig idee wanneer er weer wat van Utrecht CS gaat rijden?

• AW_Bos

AW_Bos

Robkazoe schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:25:
Ik zie dat er een trein om 17:11 naar Schiphol gaat rijden vanaf spoor 7. Maar het is gewoon 'fingers crossed'.
Veel treinen zijn gestrand, staan op plekken waar ze niet horen, personeel is niet meer op hun plaats omdat ze gestrand zijn.

Met andere woorden: Maar zo simpel ligt het niet. De afdeling 'logistiek' en 'bijsturing' van de NS is druk bezig.
Reken de komende uren op uitvallende treinen.

[ Voor 10% gewijzigd door AW_Bos op 18-01-2018 16:45 ]

• wildhagen
  • Niet online
NS heeft ook een actualiteitspagina: https://www.ns.nl/reisinf...paste-dienstregeling.html

Advies van de NS is (volgen nu.nl) om niet met de trein te gaan (of daarop te wachten) maar alternatief vervoer uit te zoeken.

Virussen? Scan ze hier!

• AW_Bos

AW_Bos

LordSinclair schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:52:
[...]

Weer het toppunt van klungelen, wel alle rode lijntjes er af kunnen halen maar niet alles op rood kunnen zetten. 8)7
Wat zou jij doen, alle 50 trajecten even op cancelled zetten, of één item aanmaken met: "Alles ligt plat!"
De regeling en dus ook de 'informatie-fabriek' van de NS is best wel geavanceerd te noemen. Met informatie uit +/- 20 soorten systemen wat ze moeten aggregeren kunnen ze wat jij wilt misschien niet zomaar doen.

[ Voor 23% gewijzigd door AW_Bos op 18-01-2018 17:35 ]

• wildhagen
  • Niet online
Iets meer nieuws over de vooruitzichten voor het treinverkeer vanavond. (in short; zeer slecht):
Er zullen donderdagavond hooguit enkele treinen rijden. Het wordt door de NS aangeraden om alternatief vervoer te zoeken.

[...]

De NS staakte donderdagochtend het gehele treinverkeer vanwege het weer. Door de storm is er veel schade aan het spoor, bovenleidingen en aan stations.

Als gevolg hiervan zullen er donderdagavond slechts enkele treinen kunnen rijden. Reizigers wordt dan ook aangeraden om alternatief vervoer te vinden.

Reizigers moeten er rekening mee houden dat vrijdag de nasleep van de storm ook merkbaar zal zijn.

Spoorbeheerder ProRail is bezig de schade die de storm heeft aangericht in kaart te brengen. Op tientallen plekken zijn bomen op de rails of op de bovenleiding gevallen. Het is nog niet duidelijk wat er moet gebeuren om de schade te herstellen en hoelang dat duurt.

Door de storm zijn treinen, machinisten en conducteurs gestrand. Dat heeft ook gevolgen bij het opnieuw opstarten van het treinverkeer.

Wel is duidelijk dat de internationale Thalys-treinen donderdag niet meer rijden. Naar verwachting wordt de verbinding naar Parijs vrijdagochtend weer opgestart.
Bron: https://www.nu.nl/binnenl...vondspits.html?redirect=1

Morgen dus ook nog overlast verwacht voor het treinverkeer.

Virussen? Scan ze hier!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Robkazoe schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:25:
Is de 7km lange #stormpool file niet een hint dat er voorlopig niets (op het spoor) gaat rijden? :P
https://twitter.com/vid/status/954050780125949953/photo/1

Oscar Wilde

• Bastien
  • Niet online
In Duitsland hebben ze in het hele land ook de stekker wat betreft treinen eruit getrokken, getuige https://nos.nl/artikel/22...duitsland-door-storm.html en https://www.bahn.de/p/view/service/aktuell/index.shtml. Zeker voor vandaag maar zo te lezen (mijn Duits is nogal brak) ook voor morgen nog op diverse plaatsen.

Dus de bomen in Duitsland zijn net zulk brandhout als in Nederland. :+

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Bastien Heb je ook gelezen over die ICE waar de passagiers een behoorlijke tijd in vast hebben gezeten? https://www.ad.nl/buitenl...de-duitse-grens~a300377c/

Oscar Wilde

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Raven schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 21:47:
@Bastien Heb je ook gelezen over die ICE waar de passagiers een behoorlijke tijd in vast hebben gezeten? https://www.ad.nl/buitenl...de-duitse-grens~a300377c/
"heeft geen idee waar de trein precies staat". Kom op man. Iedere smartphone heeft locatieservices of GPS. Ik heb 25 jaar geleden eens in een gestrande trein ergens in de buurt van Dortmund gestaan. Toen wist je niet waar je stond.

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-04 11:51
Poe het was me het spoordagje wel. Echt bizar weer om te zien hoe zo'n storm een heel land lam kan leggen. 97 bomen zijn volgens ProRail op het spoor beland, en dan laten ze andere zooi zoals bouwafval, plastic zeilen etc. in de bovenleiding nog buiten wege. Meest opmerkelijke storing was een omgewaaide seinpaal 8)7

Gelukkig zond de NOS ook nog de reactie van een reiziger uit die het allemaal kut vond omdat de treinen in Syberië wel rijden :F

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Die vond ik nogal voor lul staan om maar zo te zeggen :p (Geen medelijden met die man.)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:43

sus

is druk :+

ArcticWolf schreef op maandag 15 januari 2018 @ 20:14:
[...]

Deze machinist laat ook de remproef zien (of ja je hoort het alleen en je ziet wat text), na het splitsen op Alkmaar:
YouTube: Cabinerit Amsterdam CS - Den Helder in 4K (VIRM)

(vanaf 37:30)
vraag over dit filmpje, op 1:03:30 ongeveer komt hij na een stuk enkel spoor binnen op station Anna Paulowna. Waarom blijft hij hier op het linker spoor rijden, en moet de tegemoedkomende trein via de wissels naar het naastgelegen spoor, ook linksrijdend?

• EDIT
Links of rechts maakt in Nederland niet zoveel uit, het is niet zoals bij de auto dat er altijd rechts gereden wordt. Historisch wordt er echter wel in verreweg de meeste gevallen rechts gereden.

In dit geval is het linkerspoor eigenlijk gewoon het doorrijspoor waar met 140 km/u doorgereden kan worden. Feitelijk maakt dus de trein richting Den Helder gewoon gebruik van het hoofdspoor en wordt de trein naar Alkmaar even op het zijspoor gezet om de trein richting Den Helder erlangs te laten.

• jseub
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-01 12:42
Een grote versie van Train Simulator? :)

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/krBtjG/9_CA367_E1_5_E35_4_BA5_B81_F_12_BBB21128_BE.jpg

• EDIT
Klopt helemaal. Daar krijgen wij elk jaar onze herinstructies voor regelgeving en wordt ook gebruikt voor training voor de nieuwe machinisten :)
Die dingen kunnen bewegen als een soort van virtuele 'echte' trein, dus als je over een hobbeltje heen rijdt voel je dat ook in die cabine.'
De linker is de cabine van een VIRM dubbeldekker, de rechter een SLT sprinter.

• Alex)
Geoff Marshall van Londonist heeft een ritje mogen maken in de Crossrail-simulator:

• wildhagen
  • Niet online
Het aantal gevallen van vandalisme op het spoor is in 2017 toegenomen. Spoorbeheerder ProRail registreerde 649 incidenten, tegenover 608 incidenten in het jaar daarvoor.

Vaak leiden deze vernielingen ook tot vertraging, bevestigt een woordvoerder een verhaal in De Telegraaf. Vele tienduizenden reizigers hebben in 2017 problemen ondervonden doordat treinen niet reden als gevolg van vandalisme.

Beschadigingen aan seinpalen, overwegbomen en ict-kasten komen vaak voor. Ook worden er veel objecten op het spoor gelegd of gegooid. In 2017 werd het treinverkeer onder meer gestremd doordat vandalen winkelwagentjes, verkeersborden, bakstenen, lantaarnpalen en surfplanken op het spoor hadden gelegd.

"Mensen beseffen niet dat dit tot levensgevaarlijke situaties leidt", aldus een woordvoerder van de ProRail. "Het is een wonder dat er nog geen doden zijn gevallen als gevolg van dit soort acties." Daarnaast blijft graffiti die op treinen wordt gespoten een doorn in het oog.

De spoorbeheerder heeft de afgelopen jaren flink wat maatregelen genomen om vandalisme op het spoor tegen te gaan. Zo zijn er op stations meer camera’s opgehangen en surveilleren er vaker boa’s, 'buitengewone opsporingsambtenaren', op trajecten waar dit soort incidenten vaak voorkomen.

ProRail vraagt mensen die verdachte zaken zien langs het spoor deze ook direct te melden. De kosten als gevolg van het vandalisme lopen naar schatting in de tientallen miljoenen euro’s.
Bron: https://www.nu.nl/binnenl...eer-vandalisme-spoor.html

Virussen? Scan ze hier!

• EDIT
Alex) schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:01:
Geoff Marshall van Londonist heeft een ritje mogen maken in de Crossrail-simulator:

[video]
Zo zien de NS simulatoren er dus ook uit (ja, andere cabines, maar zelfde opzet), met als verschil dat die van NS dus ook volledig meebewegen met elke bocht, wissel, hobbel, bij optrekken en afremmen, enzovoorts. Wij kunnen inderdaad ook elke weersonstandigheid simuleren, gladheid op het spoor, calamiteiten, seinen die niet meewerken, ATB procedures, slechte spoorligging, enzovoorts.

• wildhagen
  • Niet online
Nog dit jaar wordt er op de Betuwelijn getest met een zelfrijdende trein. De Franse treinenbouwer Alstom kondigde dat maandag aan.

Alstom werkt bij de test samen met ProRail en spoorbedrijf Rotterdam Rail Feeding.

De testtrein is uitgerust met een systeem dat de taken van de machinist overneemt. Die machinist is nog wel aanwezig ter controle. Het systeem wordt al veel gebruikt op metrolijnen en kan tot een besparing van energie en een efficiënter gebruik van het spoor leiden, stelt Alstom. In Parijs rijden al lokale treinen met het systeem.

Tijdens de test legt de trein ongeveer honderd kilometer af. De trip gaat van de Rotterdamse haven naar Valburg, in de buurt van Nijmegen.
Bron: https://www.nu.nl/binnenl...tuweroute-start-jaar.html

Ja jongens, het verschil tussen de 100 jaar oude Betuwelijn en de jongere Betuweroute blijft lastig. Verdiep je vooral niet in het verschil, kan je gewoon ongegeneerd de onjuiste namen blijven gebruiken

Virussen? Scan ze hier!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-04 09:13
Laat die koe maar in de sloot liggen voortaan, de media kent dat verschil nou eenmaal gewoon niet. Net als het verschil tussen een treinstel, een rijtuig of een locomotief. Liever een nieuwsbericht met deze fouten dan eentje met echte fouten of dat het niet nieuwswaardig geacht wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door cazzer22 op 23-01-2018 10:41 ]

• D_Jeff
https://www.nu.nl/buitenl...en-gaslek-in-centrum.html
Zo'n 1.500 mensen zijn in het centrum van Londen uit een hotel en een nachtclub geëvacueerd wegens een gaslek. De politie heeft station Charing Cross gesloten.

De brandweer heeft hoge concentraties van gas in de lucht geconstateerd in de nabijgelegen Craven Street. De brandweer ontving de melding rond 3.00 uur Nederlandse tijd.

Een woordvoerder van de brandweer zegt tegen Sky News dat er hoge niveaus van natuurlijk gas zijn gemeten nadat er een gasleiding was gesprongen. "We weten nog niet wat de oorzaak van het defect is", aldus de zegsman. "Ingenieurs proberen het lek te dichten."

Mogelijk blijft het station de rest van de ochtend gesloten. Charing Cross ligt in het centrum van Londen en is zowel een trein- als een metrostation en vormt een belangrijke schakel in het metronetwerk. Meerdere treinen worden omgeleid en dat veroorzaakt veel vertraging.
Ouch :X

[ Voor 5% gewijzigd door D_Jeff op 23-01-2018 11:08 ]

• Intercity
  • Laatst online: 21-04 19:41
Ik wilde er eigenlijk geen aandacht aan besteden maar het blijft mij verbazen dat dit soort hersenloos volk bestaat en de capaciteit bezit om zichzelf te voeden en voort te planten...

www.dumpert.nl/mediabase/...xt_level_zwartrijden.html

:N |:(

• wildhagen
  • Niet online
Intercity schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:37:
Ik wilde er eigenlijk geen aandacht aan besteden maar het blijft mij verbazen dat dit soort hersenloos volk bestaat en de capaciteit bezit om zichzelf te voeden en voort te planten...

www.dumpert.nl/mediabase/...xt_level_zwartrijden.html

:N |:(
Om zoiets te doen moet je volgens mij behoorlijk zwakbegaafd zijn idd :X

Was laatst ook nog een artikel over op nu.nl: https://www.nu.nl/tech/50...urfvideos-verwijdert.html

Virussen? Scan ze hier!

• jseub
  • Laatst online: 24-01 12:42
EDIT schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:43:
Klopt helemaal. Daar krijgen wij elk jaar onze herinstructies voor regelgeving en wordt ook gebruikt voor training voor de nieuwe machinisten :)
Die dingen kunnen bewegen als een soort van virtuele 'echte' trein, dus als je over een hobbeltje heen rijdt voel je dat ook in die cabine.'
De linker is de cabine van een VIRM dubbeldekker, de rechter een SLT sprinter.
Cool! In hoeverre voegt het wat toe qua wat je leert?

• EDIT
jseub schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:08:
[...]

Cool! In hoeverre voegt het wat toe qua wat je leert?
De meerwaarde zit 'm wat mij betreft er in dat er speciale omstandigheden gesimuleerd kunnen worden die je in het echt zelden meemaakt, maar op deze manier wel getraind kunnen worden.
Ik heb de ATO demo van Alstom afgelopen vrijdag gezien bij mij op kantoor, zag er best netjes uit. Maar zelfs de demo was nog niet af... dus er moet nog behoorlijk wat gebeuren :+

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-04 02:08
ArcticWolf schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 19:38:
[...]

Ik heb de ATO demo van Alstom afgelopen vrijdag gezien bij mij op kantoor, zag er best netjes uit. Maar zelfs de demo was nog niet af... dus er moet nog behoorlijk wat gebeuren :+
Eigenlijk wordt het beta testen op het spoor O-)

• EDIT
[...]

Ben vooral ook benieuwd naar hun oplossing voor het remsysteem met goederentreinen. Niet alleen het remmen en tractie geven zelf vereist meer aandacht dan bij een reizigerstrein waarmee ze tot nu toe hebben gewerkt, maar ook zijn die wagons zodanig basic dat je met een beetje pech niet eens kan detecteren of er ergens een rem aanloopt, tenzij je dure modificaties toe gaat passen op de wagons. Maar dat laatste lijkt mij nou juist niet de insteek, aangezien dan duizenden goederenwagons door heel Europa aangepast moeten gaan worden om in Nederland te mogen rijden. De marges in het goederenvervoer zijn al zo klein, dat men simpelweg dat zal weigeren zonder dat er een zak geld voor tegenover staat.

• Intercity
  • Laatst online: 21-04 19:41
wildhagen schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:21:
[...]

Om zoiets te doen moet je volgens mij behoorlijk zwakbegaafd zijn idd :X

Was laatst ook nog een artikel over op nu.nl: https://www.nu.nl/tech/50...urfvideos-verwijdert.html
Mja, het probleem is dat als zo'n filmpje online staat het toch wel ergens opvraagbaar blijft. Ik twijfel aan de effectiviteit van censuur. Ik blijf me vooral fascineren over de hoeveelheid mensen zonder enig vermogen van reflectie die dat "cool" en "awesome" vinden. Het lijkt soms bijna nodig om zo iemand een machinist-trauma te laten worden voordat mensen snappen dat het het minst cool en minst awesome is dat je als humaan kan bewerkstelligen in "de leven"...

• LordSinclair
  • Nu online
Sneeuw in Zwitserland, heeft iemand last van sneeuw op de rails:

Ook daar zijn een hoop lijnen versperd door de sneeuwval

• EDIT
LordSinclair schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:59:
Ook daar zijn een hoop lijnen versperd door de sneeuwval
Hoax. In Zwitserland rijden ze altijd en op tijd. Net als in Siberië, dat weet iedereen :P

• IJnte
  • Laatst online: 21-04 09:44
[...]

De demo was voor België ;) Ah ja, je moet ergens beginnen hè. Alleen maar in een lab blijven testen is niet genoeg. Ben benieuwd hoe de test verloopt, dan kunnen we het hopelijk als bedrijf ook inzetten in andere landen. Leuk project voor de toekomst :)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:46
EDIT schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:38:
[...]

Ben vooral ook benieuwd naar hun oplossing voor het remsysteem met goederentreinen. Niet alleen het remmen en tractie geven zelf vereist meer aandacht dan bij een reizigerstrein waarmee ze tot nu toe hebben gewerkt, maar ook zijn die wagons zodanig basic dat je met een beetje pech niet eens kan detecteren of er ergens een rem aanloopt, tenzij je dure modificaties toe gaat passen op de wagons. Maar dat laatste lijkt mij nou juist niet de insteek, aangezien dan duizenden goederenwagons door heel Europa aangepast moeten gaan worden om in Nederland te mogen rijden. De marges in het goederenvervoer zijn al zo klein, dat men simpelweg dat zal weigeren zonder dat er een zak geld voor tegenover staat.
Als er wel gewoon een machinist voorin zit, heeft die toch ook het probleem dat er door de wagons geen informatie naar voren wordt gestuurd? Als ik het mij goed herinner, is er al een een grote hoeveelheid dwarsliggers vernield door een goederentrein met een ontspoorde wagon, doordat de machinist pas laat in de gaten kreeg dat er een probleem was.

Voor aangelopen remmen zijn inmiddels baangebonden detectoren ontwikkeld, en die zijn er ook op de Betuweroute. Misschien zijn die bruikbaar met ATO.

flickr

• EDIT
arnold_m schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:53:
[...]

Als er wel gewoon een machinist voorin zit, heeft die toch ook het probleem dat er door de wagons geen informatie naar voren wordt gestuurd? Als ik het mij goed herinner, is er al een een grote hoeveelheid dwarsliggers vernield door een goederentrein met een ontspoorde wagon, doordat de machinist pas laat in de gaten kreeg dat er een probleem was.

Voor aangelopen remmen zijn inmiddels baangebonden detectoren ontwikkeld, en die zijn er ook op de Betuweroute. Misschien zijn die bruikbaar met ATO.
Zeker, mensen maken absoluut fouten of schatten een situatie verkeerd in. Over het algemeen voel je als machinist met wat ervaring echter behoorlijk aan wat de trein doet, door hoe de machine loopt en werkt.

Een computer is niet wijzer dan degene die dat ding programmeert. Je kan er een enorme hoeveelheid standaard scenario's inbouwen, maar je moet uitgaan van de informatie die je helemaal vooraan in de lok krijgt. Is de ene schok een ontspoorde wagon, of gewoon slechte spoorligging? Heeft een wagon een vaste rem, of zijn we net een klein duikertje gepasseerd waardoor de snelheid eventjes een klein beetje terug loopt door het hoogteverschil?
Dat zijn allerlei dingen waar je als mens behoorlijk vlot een verband kan leggen tussen de verschillende zaken.
Voor personentreinen zie ik niet zoveel problemen. Die kan je helemaal volproppen met allerlei sensoren die tot in de kleinste details alles kunnen loggen. Sterker nog, dat gebeurt bij moderne treinen allang.
Maar goederentreinen... Ik ben erg benieuwd naar de test en de uitkomst er van :)

Verwijderd

EDIT schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 00:17:
[...]

Een computer is niet wijzer dan degene die dat ding programmeert.
Da's een mooie, die kan zo op een tegeltje!

Maar net zoals de meeste tegeltjeswijsheden, is het maar half waar. Zo'n systeem wordt natuurlijk niet door één persoon ontworpen, maar door een groep experts die daarbij gebruik maakt van de input van mensen uit het veld en andere experts op allerlei terreinen. Da's wel iets meer dan wat één programmeur ff uit z'n duim zuigt, maar dat weet je stiekem zelf ook wel. ;)

Wel eens met het punt wat je maakt trouwens, die computer is niet slimmer dan wat de ontwerpers kunnen bedenken. Bij dit soort zaken wordt er hoog van de toren geblazen dat het allemaal veel beter zou zijn, maar dat is 99% PR. Dit soort projecten wordt niet gefinancierd uit altruïsme, maar uit financiële overwegingen. Een computer verdient geen salaris, heeft geen rusttijden nodig en staakt nooit. Een computer is vele malen goedkoper. Geld was en is altijd de belangrijkste reden voor automatisering, de rest is hooguit bijvangst die het makkelijker maakt de politiek en het publiek te overtuigen.
IJnte schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:16:
[...]

De demo was voor België ;) Ah ja, je moet ergens beginnen hè. Alleen maar in een lab blijven testen is niet genoeg. Ben benieuwd hoe de test verloopt, dan kunnen we het hopelijk als bedrijf ook inzetten in andere landen. Leuk project voor de toekomst :)
Ik ben er ook niet tegen hoor ;) alleen ik denk dat ze beter met passagierstreinen kunnen gaan beginnen aangezien ze nog steeds lopen te discussiëren over de ERTMS specs (en met name vanwege goederentreinen).

@EDIT heeft namelijk wel een punt mbt beremmingen van treinen. En dan gaat de discussie voornamelijk over de gegarandeerde beremming die een trein kan leveren.

Maar al doende leert men O-)

• IJnte
"discussiëren over de ERTMS specs (en met name vanwege goederentreinen)"
Volgens mij valt dat wel mee. ERTMS specs zijn solide maar vanzelfsprekend evalueert evolueert ERTMS mee met de wensen van de infraproviders en gebruikers. Bij ons project iig (in DK) zijn er nauwelijks discussies over ERTMS spec, meer over systeem gedrag van ons als supplier. Systeem gedrag staat los van de 'taal' ERTMS.
Er zijn vooral ontwikkelingen in LS, GPRS, KMC en handovers (transities). Nu komt ATO daar ook langzaam bij.

[ Voor 1% gewijzigd door IJnte op 24-01-2018 10:35 . Reden: Te vroeg ]

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Evolueert ;)

Volgens mij was het grootste probleem met ERTMS (L3) en goederentreinen het treinintegriteitsprincipe: hoe weet je zeker dat je trein compleet is als je moving-block toepast. Bij passagierstreinen niet zo lastig omdat daar altijd een doorgaande elektrische verbinding is, maar bij goederentreinen waar alleen een mechanische verbinding is is dat wat lastiger.
En in het algemeen was rangeren toch ook nog een lastig dingetje, of is dat tegenwoordig opgelost?

IJnte schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:59:
[...]

Volgens mij valt dat wel mee. ERTMS specs zijn solide maar vanzelfsprekend evalueert ERTMS mee met de wensen van de infraproviders en gebruikers. Bij ons project iig (in DK) zijn er nauwelijks discussies over ERTMS spec, meer over systeem gedrag van ons als supplier. Systeem gedrag staat los van de 'taal' ERTMS.
Er zijn vooral ontwikkelingen in LS, GPRS, KMC en handovers (transities). Nu komt ATO daar ook langzaam bij.
De specs zelf zijn misschien solide, maar de afspraken over hoe ze toegepast gaan worden (in Nederland) staan nog steeds niet vast.
Dit jaar gaat de review lopen (waar ik ook bij aanhaak) dus we zullen zien of het dit jaar wel lukt. Er zijn wel enkele parameters gedefinieerd, maar als die 1 op 1 ingevoerd worden, involueert/devolueert ons spoor systeem :P

• IJnte
Maasluip schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:03:
Evolueert ;)

Volgens mij was het grootste probleem met ERTMS (L3) en goederentreinen het treinintegriteitsprincipe: hoe weet je zeker dat je trein compleet is als je moving-block toepast. Bij passagierstreinen niet zo lastig omdat daar altijd een doorgaande elektrische verbinding is, maar bij goederentreinen waar alleen een mechanische verbinding is is dat wat lastiger.
En in het algemeen was rangeren toch ook nog een lastig dingetje, of is dat tegenwoordig opgelost?
offtopic:
ik had mijn oogjes nog dicht vanmorgen

L3 en moving block zijn wel gespecificeerd in the subset, maar daar ligt vooral de uitdaging bij de leveranciers hoe ze omgaan met de uitdagingen die dit met zich meebrengt. Moving block is niet zo eenvoudig, en ook voor trein integriteit is idd nog een hoop discussie.

Rangeren.. Ja dat is per land verschillend. 'Shunting mode' is echt landspecifiek, maar vooral in hoe het toegepast wordt. De overgang van FS naar SH is vastgelegd in the subset van ETCS, maar het zegt niets over het systeem gedrag of de 'regels' voor rangeren. Hier in DK b.v. gebruiken we een 'pre-route for shunting' om een locomotief een paar wagentjes voor zich uit te laten duwen in SH. Dat is geen ERTMS spec, maar een keuze van de infraprovider.
ArcticWolf schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:37:
[...]

De specs zelf zijn misschien solide, maar de afspraken over hoe ze toegepast gaan worden (in Nederland) staan nog steeds niet vast.
Dit jaar gaat de review lopen (waar ik ook bij aanhaak) dus we zullen zien of het dit jaar wel lukt. Er zijn wel enkele parameters gedefinieerd, maar als die 1 op 1 ingevoerd worden, involueert/devolueert ons spoor systeem :P
In NL zijn ze altijd bezig aan de spec en 'operational rules' voor ERTMS. Ik hoor goede geluiden over ERTMS in NL, aan de voorbereiding zal het niet liggen.

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-04 02:08
YouTube: Een dagje mee met oNS ... VLOG#28: Een kijkje bij Schadeherstel.

treinschade repareren
Je ziet ook een stukje van uitgebrande sgmm

• wildhagen
  • Niet online
Serieus spoorweg-ongeval bij Milaan:
Een trein is donderdagochtend ontspoord nabij de Italiaanse stad Milaan. Daarbij zijn volgens de politie meerdere doden gevallen.

Dat melden Italiaanse media.Tientallen treinreizigers raakten gewond.

De trein was vanaf Cremona onderweg naar Milaan.
Zie https://www.nu.nl/buitenl...n-trein-nabij-milaan.html

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DUXu3yHX0AAlwvP.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DUXr0RqXcAA16Wy.jpg

Wat ik nu terug kan vinden is minimaal 2 bevestigde doden, en 100+ gewonden, waarvan minstens 5 in kritieke toestand...

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 25-01-2018 08:54 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-04 19:37
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DUYI9gsX4AAe335.jpg:large
Beeld van boven af, rijrichting lijkt me naar links. Wat ik hieruit vermoed is dat de voorste zichtbare bak naar links is ontspoort (mogelijk in wissel, en koppeling naar wagens ervoor gebroken?) en de trein erachter heeft de wagen verder geduwd en 'omgedraaid'. Ik denk niet dat er een boog zit waar te snel door is gereden, maar misschien te snel door het wissel, of een ernstig defect in het wissel.

Het lijkt ook alsof er rechts nog een draaistel ligt.

[ Voor 6% gewijzigd door Slaut op 25-01-2018 10:57 ]

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Meer foto's: http://www.milanotoday.it...gliato-a-pioltello-4.html

Het lijkt er op dat het middenstuk is ontspoord.

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Op Ferrovie wordt gesproken over een E.464 en 5 rijtuigen. Op de foto hierboven zie je dus de achterste 3 bakken. In de link die @Skyaero post zie je verder naar voren de rest van de trein.
Rijrichting lijkt me inderdaad wel van rechts naar links te zijn geweest. Dit is een trek-duwtrein met een lok met maar één normale cabine.

Pagina: 1 ... 42 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.