Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Nog leuker is het in Engeland, daar hebben ook een aantal treinen dat in de 2e klas. Dat treinprofiel is nog krapper dan in Nederland.
Met de gebroken trein gebeurt vrij weinig. Dankzij het zelfwerkende remsysteem komen beide delen direct met een noodremming tot stilstand. De delen zullen individueel terug gereden zijn naar het station, waarna er een onderzoek wordt gedaan over het hoe en wat.
eehh viola

ICB'er Joëlle @ICB_Joelle · 21 uur21 uur geleden
Meer
De defecte trein bij #zwolle is weer gecombineerd en staat langs het perron. Onze inzet is daarom niet meer nodig. Oorzaak is bij mij niet bekend, mocht ik hierover informatie krijgen zal ik dit nog delen! #ProRail
https://twitter.com/ICB_Joelle/status/945725155640250369
citaatje uit bovestaande link van Prorail ICB er
[ Voor 6% gewijzigd door Trainhunter2009 op 27-12-2017 17:39 . Reden: linkje geplaatst ]
Bombardier's OMNEO (SNCF Régio2N) is al sinds 2014 in dienst in Frankrijk en biedt precies dat: dubbeldeksrijtuigen met een gelijkvloerse instap (door enkeldeks tussenwagens). Het merendeel van de stellen is geschikt voor 160 km/u, maar er wordt ook een 200 km/u-variant gebouwd.EDIT schreef op woensdag 27 december 2017 @ 16:26:
Daarnaast was er, toen de aanbesteding gestart werd, geen andere mogelijkheid dan enkeldeksmaterieel, omdat het toen beschikbare dubbeldeks materieel geen gelijkvloerse instap kende en dus niet voldeed aan de eisen voor zelfstandige toegankelijkheid.
Nu zijn inmiddels wel ontwerpen daarvoor beschikbaar, maar buiten het model van Alstom zijn die voor zover ik weet nog niet daadwerkelijk in gebruik en voldoet het dus nog niet aan de eis voor 'bewezen materieel'.
Daarnaast heeft SNCF orders geplaatst voor een IC-variant ("OMNEO Premium") die vanaf 2020 op een aantal langeafstandsverbindingen gaat worden ingezet.
We are shaping the future
Ik wist dat het in Frankrijk reed, dus deed ik de aanname dat het wel van Alstom zou zijn
Overigens is de aanbesteding voor de ICNG ook in 2014 uitgeschreven, dus had toen nog zeker niet de status van bewezen materieel.
Daarnaast kan je natuurlijk één aanbieder ook niet echt een aanbesteding noemen.
Ik weet niet of er veel moet gebeuren aan de VIRM om die iets harder te laten rijden, maar die voldoet al aan het merendeel van de eisen van de NS. Die komt ook al bij Bombardier vandaan, en is één van de drie dubbeldekkers in hun assortiment. De voor Zwitserland ontworpen dubbeldekker, TWINDEXX Express gaat 230km/h en doet daarmee niet onder voor OMNEO.EDIT schreef op woensdag 27 december 2017 @ 16:26:
Daarnaast was er, toen de aanbesteding gestart werd, geen andere mogelijkheid dan enkeldeksmaterieel, omdat het toen beschikbare dubbeldeks materieel geen gelijkvloerse instap kende en dus niet voldeed aan de eisen voor zelfstandige toegankelijkheid.
Nu zijn inmiddels wel ontwerpen daarvoor beschikbaar, maar buiten het model van Bombardier zijn die voor zover ik weet nog niet daadwerkelijk in gebruik en voldoet het dus nog niet aan de eis voor 'bewezen materieel'.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Daarnaast voldoet VIRM dus niet aan de moderne toegankelijkheidseisen waar nieuw materieel aan moet voldoen.
Ook de Twindexx voldoet daar niet aan. Onze perrons zijn daar te hoog voor (76 cm ipv 55 cm). Met 55 cm kan je op de onderste verdieping instappen, met 76 cm is dat niet haalbaar (zelfs met 55 cm heb je al een behoorlijke racebaan naar beneden
[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 27-12-2017 20:14 ]
Bij SNCF-aanbestedingen zie je dat de ene meestal naar Alstom gaat en de andere naar Bombardier gaat. En soms naar beide (RER). Siemens wint nooit aanbestedingen voor rollend materieel.EDIT schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:18:
Oh, het was Bombardier
Ik wist dat het in Frankrijk reed, dus deed ik de aanname dat het wel van Alstom zou zijn
De reden lijkt simpel: Bombardier en Alstom hebben productielocaties in Frankrijk.
De initiële uitvraag was alleen gebaseerd op een aantal zitplaatsen i.c.m. een paar eisen over toegankelijkheid. In een latere stap van de aanbesteding zou er wel gespecificeerd kunnen zijn dat enkeldeks de voorkeur geniet.Overigens is de aanbesteding voor de ICNG ook in 2014 uitgeschreven, dus had toen nog zeker niet de status van bewezen materieel.
De Coradia Stream, die Alstom nu uiteindelijk gaat leveren, is ook geen bewezen materieel.
Je ziet wel vaker dat een aanbesteding zo wordt beschreven dat er uiteindelijk maar één kandidaat kans maakt. De Velaro D is er gekomen omdat DB eiste dat de nieuwe ICEs compatible zouden zijn met de ICE3, waarvoor Siemens het IP heeft.Daarnaast kan je natuurlijk één aanbieder ook niet echt een aanbesteding noemen.
Bombardier is niet de enige aanbieder van 'toegankelijke dubbeldekkers', Siemens heeft ook een product in hun portfolio: de Desiro HC. Dat is een kruising tussen een Desiro ML (o.a. NMBS) en een Desiro DD (SBB). Siemens is ze nu aan het bouwen voor de Rhein-Ruhr-Express.
Er is inderdaad niet specifiek een eis voor enkeldeks materieel genoemd, maar dubbeldeks materieel zou niet voldoen aan deze eis (citaat uit de openbare aankondiging van de aanbesteding):Alex) schreef op woensdag 27 december 2017 @ 20:27:
[...]
De initiële uitvraag was alleen gebaseerd op een aantal zitplaatsen i.c.m. een paar eisen over toegankelijkheid. In een latere stap van de aanbesteding zou er wel gespecificeerd kunnen zijn dat enkeldeks de voorkeur geniet.
De Coradia Stream, die Alstom nu uiteindelijk gaat leveren, is ook geen bewezen materieel.
"Interior lay- out, door positions, door width, and level entrance at platform height to allow comfortable access and egress;"
Overigens is de ICNG gebaseerd op het bewezen Coradia platform waar ook de Coradia Nordic voor zover ik weet van is afgeleid en is ook het tender-team afgereisd naar Scandinavië om daar de treinen te bekijken (en uiteraard ook naar andere landen voor de aanbiedingen van de andere bidders).
Het is in die zin dus bewezen techniek met een hip nieuw naampje. De trein was bij Alstom dan ook bekend als Coradia NS (zo terug te vinden op de ontwerptekeningen), tot ze die hippe Stream bedachten.
Daar zou NS niet mee wegkomen. NS lag/ligt onder een vergrootglas na de Fyra en kan zich dat niet veroorloven.[...]
Je ziet wel vaker dat een aanbesteding zo wordt beschreven dat er uiteindelijk maar één kandidaat kans maakt. De Velaro D is er gekomen omdat DB eiste dat de nieuwe ICEs compatible zouden zijn met de ICE3, waarvoor Siemens het IP heeft.
[ Voor 6% gewijzigd door EDIT op 27-12-2017 20:43 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Alex) op 27-12-2017 20:44 ]
Ik bedoelde meer dat NS er na het Fyra gedoe niet mee weg zou kunnen komen om een trein naar één aanbieder "toe te schrijven".
Juist omdat er een vergrootglas op de nieuwe aanbesteding voor HSL treinen lag zal alles extra zorgvuldig zijn gegaan zonder vooraf al mogelijke kandidaten uit te sluiten om te voorkomen dat de schijn van partijdigheid gewekt kon worden.
"Where do you want to go today"?
Bron: https://www.nu.nl/binnenl...en-reed-tijd-in-2017.htmlIn 2017 reed 90,5 procent van de treinen op tijd. Nooit eerder reden de treinen in Nederland zo vaak op tijd. Dat blijkt uit de jaarcijfers van ProRail. Vorig jaar was de punctualiteit nog ruim een procentpunt lager. Op de regionale lijnen is de punctualiteit nog een stuk hoger, daar reed 93,9 procent van alle treinen op tijd.
Directeur Pier Eringa is tevreden dat Prorail er, ondanks de toegenomen drukte op het spoor in is geslaagd om zoveel treinen op tijd te laten rijden. ''Het zijn er nu meer dan ooit tevoren. Echt een prestatie, waar we wereldwijd hoge ogen mee gooien. Er zijn weinig landen in de wereld die ons dat nadoen."
Voor de berekening van stiptheid van het reizigersverkeer op het Nederlandse spoor wordt sinds dit jaar gebruik gemaakt van ov-chipgegevens. Ook worden openbare gegevens over reizigerspunctualiteit gecombineerd, zoals se aankomstgegevens van de trein, de uitval van treinen ende gegevens van de ov-chipkaart.
Virussen? Scan ze hier!
En juist in dit aspect snap ik niet dat ze voor deze trein als ICNG hebben kunnen kiezen. Het moest bewezen technologie zijn, een bestaande trein! En wat doen ze? Een nieuw model kiezen die nog niet operationeel ingezet wordt in Europa. Ok, het oudere broertje gaat al heel lang mee, maar de Stream bestond alleen nog maar op papier tijdens de aanbesteding.EDIT schreef op woensdag 27 december 2017 @ 20:49:
Juist omdat er een vergrootglas op de nieuwe aanbesteding voor HSL treinen lag zal alles extra zorgvuldig zijn gegaan zonder vooraf al mogelijke kandidaten uit te sluiten om te voorkomen dat de schijn van partijdigheid gewekt kon worden.
Hoe komt het dat Siemens hier niet over is gevallen?
Signatures zijn voor boomers.
Wat ik al zei: het is alleen een nieuw naampje voor bestaande en bewezen technologie.cazzer22 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 08:53:
[...]
En juist in dit aspect snap ik niet dat ze voor deze trein als ICNG hebben kunnen kiezen. Het moest bewezen technologie zijn, een bestaande trein! En wat doen ze? Een nieuw model kiezen die nog niet operationeel ingezet wordt in Europa. Ok, het oudere broertje gaat al heel lang mee, maar de Stream bestond alleen nog maar op papier tijdens de aanbesteding.
Hoe komt het dat Siemens hier niet over is gevallen?
Bron: https://www.nu.nl/binnenl...ieuwe-dienstregeling.htmlDe volledig nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen heeft goed uitgepakt voor treinreizigers. Reizigers hadden afgelopen jaar in de spits iets vaker een zitplaats en ze kwamen ook vaker op tijd dan in 2016.
Uit de vrijdag gepresenteerde voorlopige prestatiecijfers van NS over 2017 blijkt dat de treinreiziger tijdens de spits 95 procent kans op een zitplaats had. Een jaar eerder was dat nog 94,3 procent.
Dit jaar arriveerden bovendien meer reizigers op tijd: 91,6 procent tegen 90,6 procent in 2016.
Het leverde NS een hoger cijfer op: 80 procent van de reizigers gaf de Nederlandse Spoorwegen een 7 of hoger tegen 77 procent in 2016. Donderdag maakte spoorbeheerder ProRail al bekend dat niet eerder de treinen in Nederland zo vaak op tijd reden als dit jaar.
Een jaar geleden veranderde de NS-dienstregeling ingrijpend om verdere groei mogelijk te maken. Er gingen flink meer treinen rijden. Oude dubbeldekkers werden weer ingezet, er kwamen 58 nieuwe Sprinters en de proef om elke tien minuten een intercity te laten rijden tussen Amsterdam en Eindhoven pakte goed uit.
Ook de weergoden waren het bedrijf goed gezind. In november, normaal een lastige maand met bijvoorbeeld vallende bladeren en najaarsstormen, kwam 91 procent van de treinreizigers nu op tijd. Vorig jaar november lukte dat 85 procent, aldus NS.
Virussen? Scan ze hier!
Bron: https://www.bndestem.nl/b...egionale-lijnen~a8af4251/De Nederlandse Spoorwegen willen meedingen naar de exploitatie van regionale spoorlijnen. NS-topman Roger van Boxtel heeft zijn oog laten vallen op de trajecten Dordrecht-Geldermalsen en Amersfoort-Wageningen, waarvan de vervoersconcessies de komende jaren aflopen.
Hij is al bij provinciale bestuurders langs geweest om dat duidelijk te maken laat Van Boxtel in een interview in de Volkskrant weten.
De topman reageert ook op kritiek dat er sprake zou zijn van oneerlijke concurrentie, omdat de NS een staatsbedrijf is. Hij vindt niet dat op het spoor een volledige marktwerking functioneert. ,,Onze concurrenten houden ons scherp, maar bij hen verdwijnt iedere verdiende euro wel naar het buitenland'', aldus Van Boxtel.
,,Ik vind het bizar dat Kamerleden iedere dag naar de microfoon hollen om voor Akzo, Unilever of PostNL overnames uit het buitenland tegen te houden, maar bij NS denken: laat dat bedrijf nog maar een paar lijnen inleveren. Met welk doel? Waarom nog meer versnippering?''
Virussen? Scan ze hier!
Dalvrij, weekendvrij etc. geeft toch ook een aardige korting als je regelmatig gebruik maakt van de trein.Deezers schreef op zondag 31 december 2017 @ 00:54:
Geeft de NS afgezien van het Dal Voordeel abonnement eigenlijk ooit korting op een treinabonnement? Of gaan ze er vanuit dat mensen toch geen keuze hebben qua vervoerder en daarom dus ook geen korting hoeven te geven?
Ik ga volgend jaar gebruik maken van dalvrij voor € 125 p/m 1e klas. Reis naar en van het werk nagenoeg altijd in de daluren dus dat is mooi. Stuk goedkoper dan traject vrij, dan was ik € 150 p/m meer kwijt voor de 2e klas.
Het is NS eraan gelegen om meer mensen in de dal te krijgen omdat de spits te druk is. Kan op twee manieren: korting geven in dal of spits duurder maken. Hopelijk blijven ze nog lang het eerste doen (voor mij
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Je mag ook gratis reizen als je voor 6:30 incheckt. Misschien niet altijd even praktisch, maar wel een optie.gop1 schreef op zondag 31 december 2017 @ 02:26:
Alleen is het zo jammer dat je soms gewoon om 8.30 ergens moet zijn, dan is reizen vanaf 9 uur toch erg beperkend.
NS houdt momenteel een proef met NS Flex. Daarbij kan een abonnement wel direct (na een maand) gewijzigd of opgezegd worden.gop1 schreef op zondag 31 december 2017 @ 02:26:
Je zit er voor minimaal een jaar aan vast, dat is wel erg ouderwets en niet klantvriendelijk.
Als je een flexibele baan of baas hebt is het zeker interessant. Een Altijd Vrij kost zo'n 333 euro per maand, bijna 3x zoveel. Niet iedereen krijgt alle reiskosten vergoed. Als je echt tussen kantooruren werkt ga je niet 1,5 uur wachten om goedkoper te mogen reizen...gop1 schreef op zondag 31 december 2017 @ 02:26:
Dat Dalvrij is inderdaad een erg leuk product. Zit er ook aan te denken. Voor €129 p/m 1e klas t.o.v. €99 is ook niet gek. Alleen is het zo jammer dat je soms gewoon om 8.30 ergens moet zijn, dan is reizen vanaf 9 uur toch erg beperkend. Daarbij komt ook dit: Je zit er voor minimaal een jaar aan vast, dat is wel erg ouderwets en niet klantvriendelijk.
Dat heb ik bij Weekend Vrij en bij Dal Vrij ook wel eens gezien, bij de overige abonnementen ken ik het niet.
If you want to be the best, you need to work with the best :)
Dat van een jaar eraan vast heb ik dan niet. Mijn huidige dal voordeel heb ik al 5 jaar of zo en bij een upgrade van een abonnement heb je gewoon een opzegtermijn van een maand. Dus mocht het voor mij toch niet gaan lukken, dan kan ik er redelijk makkelijk vanaf of dan weer upgraden naar traject vrij met direct weer een maand opzegtermijn. Zolang je maar 'naar boven' upgrade.gop1 schreef op zondag 31 december 2017 @ 02:26:
Dat Dalvrij is inderdaad een erg leuk product. Zit er ook aan te denken. Voor €129 p/m 1e klas t.o.v. €99 is ook niet gek. Alleen is het zo jammer dat je soms gewoon om 8.30 ergens moet zijn, dan is reizen vanaf 9 uur toch erg beperkend. Daarbij komt ook dit: Je zit er voor minimaal een jaar aan vast, dat is wel erg ouderwets en niet klantvriendelijk.
Ik zal zelf 's morgens geen probleem hebben om in dal in te checken, 's middags mogelijk wel eens. Dan reis ik dus op saldo terug. Maar dat moet ik dan ± 15x van de 20 werkdagen doen voordat ik duurder uit ben. Dat zal echt niet gaan gebeuren, 15 dagen per maand overwerken.
Ahh, zo kun je de vraag inderdaad ook lezen. Dat hebben ze inderdaad niet zo vaak behalve bij die jij noemt. En dan uiteraard ook enkel voor het eerste jaar.Maardiweb schreef op zondag 31 december 2017 @ 12:12:
Volgens mij bedoel je korting op het abonnement zelf, toch? Dus bijvoorbeeld Dal Voordeel voor 39 eu per jaar ipv 50 eu per jaar?
Dat heb ik bij Weekend Vrij en bij Dal Vrij ook wel eens gezien, bij de overige abonnementen ken ik het niet.
NS Flex heb ik ook wel gezien. Iets duurder qua kosten voor het abo maar wel flexibeler om te zetten of stop te zetten. Maar dat is nog een proef zonder einddatum volgens mij.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
D_Jeff schreef op woensdag 27 december 2017 @ 17:28:
Vandaag een ritje gemaakt in de Stadler Flirt ("spurt") waarvan de de stoelen een 3+2 configuratie hebben. Die kende ik nog niet (Tapa > Tallinn).
Zou dat komen vanwege het spoorprofiel daar of kan ook op ook op normaal spoor?
Het leuke is dat het gewoon ook niet kan met z'n vijven naast elkaar. Een Nederlandse GTW is 295cm breed.EDIT schreef op woensdag 27 december 2017 @ 17:33:
De GTWs van Arriva in Limburg hebben ook een 3+2 opstelling, maar dat is dus niet echt comfortabel.
Nog leuker is het in Engeland, daar hebben ook een aantal treinen dat in de 2e klas. Dat treinprofiel is nog krapper dan in Nederland.
De gemiddelde schouderbreedte (bij de armen is een persoon nog breder!) is 58cm. 58cm * 5 personen = 290cm. Dan hou je nog 5cm over voor het gangpad en de muren. Iedereen kan op die foto zien dat het gangpad alleen al breder is dus dat je gewoon niet uitkomt met de gemiddelde lichaamsbreedte.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.
Het nieuwe idee is compleet anders dan de oude, maar de NS had geen keuze vanwege de handel die er in ontstaan was, dat was bijna niet te verhelpen geweest volgens mij. Je kan nooit bewijzen dat je elkaar wel of niet kent. Het nieuwe groepsenkeltje is nu wel veel minder makkelijk inzetbaar.De Nederlandse Spoorwegen vervangen per 15 januari de groepsretour voor een nieuw NS-Groepsticket. Daarmee verwacht het vervoersbedrijf een einde te maken aan het misbruik van de groepskaartjes.
[...]
En dus is een nieuw NS-Groepsticket in het leven geroepen. In tegenstelling tot het oude ticket moet de hele groep om hiervan gebruik te kunnen maken nu met dezelfde trein reizen. Bovendien is het groepsticket een enkele reis. Vanaf iets minder dan 5 euro per persoon (bij zeven personen) reis je het hele land door.
het rangeerterrein van het station in Venlo is vanochtend een locomotief op een goederentrein gebotst. De machinist van de locomotief raakte hierbij gewond.
Bij de botsing zijn geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen zegt een woordvoerder vn de brandweer. De machinist is nagekeken door ambulancepersoneel. Verder zijn er geen gewonden gevallen.
Het treinverkeer ondervindt hinder van het ongeval. Tussen Venlo en Tegelen is er namelijk geen treinverkeer mogelijk.

Ben toch wel benieuwd wat hiervan de oorzaak is, desalniettemin sterkte aan de betrokkenen.
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
https://twitter.com/RCJV/status/949235095684120577
Wel wat filmpjes van het hersporen
https://twitter.com/ICB_Esther
Prima aankondiging op de vrijdag voor kerst toch?
a) minder ICdirect ritten
b) meer reizigers op ICdirect komende maanden.
c) kans dat testtrein stilvalt op HSL traject en de rest blokkeert.
En die koffers van veel luchtvaartreizigers zijn al zo handig in deze trein met extra hoge instap en kofferbergruimte dat noodgedwongen meestal als zitplaats in dienst is. (in tegenstelling tot de thalys, waar je ze zo naar binnen rolt...)
https://www.telegraaf.nl/...-door-testen-brusseltrein
Is het serieus halve kracht vanaf februari? Of is dat een toevoeging die de telegraaf gedaan heeft?
Interessante stelling van die burgemeester dat het op 9 april gaat rijden. Zeker als je bedenkt dat zowel NS als NMBS van niks weten....
Iemand nog een paar korreltjes zout in de anbieding?
Virussen? Scan ze hier!
De testritten worden volgens de voorgestelde dienstregeling gereden, dus het gevolg is dat er 1x per uur uitval is van de ICD Amsterdam - Rotterdam op de tijden van de testritten. Halve kracht is dus uit de grote duim van de Telegraaf gekomen.Get!em schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:20:
Is het serieus halve kracht vanaf februari? Of is dat een toevoeging die de telegraaf gedaan heeft?
9 april is inderdaad de streefdatum. Komende weken wordt er dus in de daadwerkelijke dienstregeling getest.wildhagen schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:26:
'Trein Breda - Antwerpen rijdt vanaf 9 april'
Interessante stelling van die burgemeester dat het op 9 april gaat rijden. Zeker als je bedenkt dat zowel NS als NMBS van niks weten....
Iemand nog een paar korreltjes zout in de anbieding?
[ Voor 98% gewijzigd door burne op 09-01-2018 00:28 ]
I don't like facts. They have a liberal bias.
Verwijderd
Nou, kom maar op met suggesties hoe ze dat anders hadden moeten doen dan.Get!em schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:20:
Hmm, even gemist dat er weer nieuws was op HSL/ICdirect gebied. http://nieuws.ns.nl/testr...over-hsl-vanaf-8-januari/
Prima aankondiging op de vrijdag voor kerst toch?
a) minder ICdirect ritten
b) meer reizigers op ICdirect komende maanden.
c) kans dat testtrein stilvalt op HSL traject en de rest blokkeert.
En die koffers van veel luchtvaartreizigers zijn al zo handig in deze trein met extra hoge instap en kofferbergruimte dat noodgedwongen meestal als zitplaats in dienst is. (in tegenstelling tot de thalys, waar je ze zo naar binnen rolt...)
Punt 1: waarom moet je 3 maanden lang exact op de tijden rijden die je gepland hebt? Testritten kun je ook op andere momenten doen. Het is niet zo dat er nog nooit een trein op de HSL gereden heeft of zo.Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 01:07:
[...]
Nou, kom maar op met suggesties hoe ze dat anders hadden moeten doen dan.
Het klinkt heel erg alsof ze hun proces zo verschrikkelijk niet onder controle hebben dat ze dus exact gaan doen zoals het na 9 april gepland is om voor de bühne maar te kunnen zeggen dat ze goed testen.
Snachts, net als de slijptrein. ( en ja, ik woon naast de hsl en die hoor je)Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 01:07:
[...]
Nou, kom maar op met suggesties hoe ze dat anders hadden moeten doen dan.
Of nu testen op het beoogde schema in de dienstregeling in de toekomst. Tenminste, ik neem aan dat hij extra is straks? Ik kan er in de planner T/m juli niks van terugvinden.
Het is wel zo dat die trein veeeel later pas gaat rijden dan oorspronkelijk de bedoeling was. En met de geschiedenis in het achterhoofd van niet grondig genoeg testen, in combinatie met druk vanuit de overheden om nou eens te beginnen met rijden van de trein (Fyra).Maasluip schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 08:03:
[...]Het klinkt heel erg alsof ze hun proces zo verschrikkelijk niet onder controle hebben dat ze dus exact gaan doen zoals het na 9 april gepland is om voor de bühne maar te kunnen zeggen dat ze goed testen.
Dus dat ze grondig willen testen vind ik meer dan terecht. En dat ze daarbij een zo waarheidsgetrouwe testopstelling willen toepassen is ook meer dan logisch. Anders kunnen ze ook tussen Amsterdam en Utrecht gaan testen. Het gaat ook of het goed past in de dienstregeling op de HSL.
[ Voor 22% gewijzigd door cazzer22 op 09-01-2018 08:14 ]
Helemaal mee eens, ben daar ook voor, anders heb je straks weer veel stilvallende treinen die de rest verstorencazzer22 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 08:13:
[...]
Dus dat ze grondig willen testen vind ik meer dan terecht. En dat ze daarbij een zo waarheidsgetrouwe testopstelling willen toepassen is ook meer dan logisch. Anders kunnen ze ook tussen Amsterdam en Utrecht gaan testen.
En daar kan ik dus niks over vinden, gaat hij extra rijden of ter vervanging .Het gaat ook of het goed past in de dienstregeling op de HSL.
Ik kan er ook niets over vinden, maar gaat de benelux een trein vervangen op de HSL? Ik dacht dat die als een extra trein ging rijden, dus dan zal die ook nu als extra trein gaan rijden.
Thalys was ook al +25
[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 09-01-2018 08:34 ]
De trein gaat tussen Amsterdam en Rotterdam als vervanging rijden. Tussen Rotterdam en Breda als extra trein.
Edit: de tests zijn tot en met 11 februari, een ruime maand dus. Voor zover ik heb begrepen zijn het eigenlijk vooral duurtests: hoe houdt het materieel zich echt in de praktijk met normale machinisten en worden de machinisten alvast getraind om met deze wijzigingen te rijden: De locs bevatten dus nieuwe software, voor alle collega's uit België is het een nieuw traject dat ze moeten leren en voor de Nederlandse collega's is het deel vanaf Breda nieuw.
[ Voor 88% gewijzigd door EDIT op 09-01-2018 08:50 ]
Wacht, het in het materieel waar je in de bagagerekken meer kwijt kan dan je postzegelverzameling noem jij bagage al een probleem? Ik heb even gekeken hoe het er nu uit ziet en dat is niet heel anders dan in de ICR tijd. Prima bagagerekken waar je je koffers in kwijt kan. Maar als iedereen te lui is om zijn/haar koffer op te tillen dan gaat het sowieso ten koste van zitplaatsen, of ze het nou op zitplaatsen plaatsen of dat er zitplaatsen weggehaald worden voor opslagruimte.Get!em schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:20:
Nagenoen elke treinrit help ik weer mensen op 1 van die drie punten om te tillen, deur open te houden of ff op het rek te leggen.
Wat dat betreft , al die grote koffers naar de fietsenstalling in het achterste rijtuig is ook al handig. Met die zeer handige borden die nu op perron 1/2 staan op schiphol o is dat nog goed aan te geven ook.
[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 09-01-2018 09:30 ]
ALMELO - Als gevolg van capaciteitsproblemen bij Keolis Nederland zitten de toiletten van de nieuwe Blauwnettreinen regelmatig op slot. Ook komt het regelmatig voor dat toiletten door reizigers zo ernstig worden vervuild dat de deur op slot moet tot de volgende onderhoudsbeurt. Dat zegt een woordvoerder van Keolis in reactie op vragen van deze krant.
De nieuwe Blauwnettreinen rijden sinds december vorig jaar op het traject Enschede-Zwolle. De containers waarin de inhoud van de toiletten in de trein wordt opgevangen kunnen nu alleen maar worden geleegd in Zwolle. Er is volgens woordvoerder Hanneke Ruiter van Keolis te weinig opstelcapaciteit in Enschede. „Het legen van de toiletten moet om de dag gebeuren en dat lukt nu niet altijd.” Als een container vol is gaat de deur van het toilet op slot.
Noodmaatregelen
In het verleden kwam de afvoer van toiletten in een trein uit op de rails. Tegenwoordig hebben alle toiletten in treinen een eigen opvangreservoir. Keolis heeft inmiddels noodmaatregelen in de logistiek genomen die ertoe moeten leiden dat de toiletten vaker worden geleegd en de deur dus minder vaak op slot hoeft. De vervoerder verwacht dat de gevolgen daarvan deze week of anders volgende week merkbaar zullen zijn.
Maar het probleem ligt niet alleen bij de vervoerder, zegt Keolis. Het gebeurt volgens de vervoerder onderweg ook wel eens dat het toilet zo ernstig is vervuild door reizigers dat de deur op slot moet tot de volgende reinigingsbeurt. De toiletten worden dagelijks schoongemaakt.
Hoge nood
Keolis komt met de reactie na een klacht van de familie Van der Post uit Wierden. Poulien van der Post reisde onlangs per trein van Wassenaar terug naar Wierden. Ze had hoge nood en wilde gebruik maken van het ruime toilet in de nieuwe Blauwnettrein die haar naar haar woonplaats bracht. „Tot mijn verbazing kon ik geen gebruik maken van het in de trein aanwezige toilet. Die zat op slot.” En dat komt vaak voor, heeft de Wierdense gemerkt.
„Bij navraag blijkt dat dit komt omdat er geen mogelijkheid is om het toilet te legen in Zwolle. Jammer van die mooie toiletten, het was voor mij ongemakkelijk aangezien ik nodig moest. Ook een medepassagier was in deze ongemakkelijke situatie.” Ze heeft de provincie Overijssel inmiddels op de hoogte gebracht van haar slechte sanitaire ervaringen.
Structurele oplossing
Keolis gaat ervan uit dat de noodmaatregelen snel effect zullen hebben. Voor een structurele oplossing is echter meer tijd nodig. Hanneke Ruiter: „Het probleem zal pas aan het eind van dit jaar structureel opgelost zijn als de extra opstelcapaciteit in Enschede gereed is.”
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
En voor Breda is het mooi natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat Roosendaal er juist weer niet zo blij mee is. De enige verbinding met Antwerpen die overblijft is dan de boemeltrein die er 47 minuten over doet, tegen 27 met de Beneluxtrein nu. Of zijn er ook plannen om een IC in te leggen tussen de twee? (B.v. de intercity Charleroi-Essen doortrekken - maar dat kan niet met het huidige materieel natuurlijk.)
Iets anders: in de paasvakantie zou ik graag een trein-tripje maken richting Oost-Europa. Een dag of wat naar Bratislava en Wenen en liefst wat dagen doorbrengen in de natuur. In totaal hebben we max 2 weken. Ik heb al eens op de site van de treinreiswinkel gekeken voor inspiratie (vertrek zal vanuit Antwerpen zijn), maar wilde ook hier eens vragen of jullie tips hebben voor mooie bestemmingen en treinreizen (of sites over) in die hoek van Europa.
Ja, en Noorderkempen blijkt een populair station. In de spits is er een halfuursdienst. Goed, dat is natuurlijk niets met Utrecht of Den Bosch, maar het is ook geen Klarenbeek.whistler schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:42:
Gaat de Beneluxtrein dan ook stoppen in Brecht/Noorderkempen? Dat lijkt me toch niet echt een hot spot voor veel reizigers?
De NMBS wilde de Benelux dan ook nog in Luchtbal doen stoppen, maar ik meen dat ze daar gelukkig van afgestapt zijn.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Als de testritten goed gaan, zal er vanaf 11 februari een oefenbedrijf plaats gaan vinden voor de Belgische en Nederlandse machinisten. Hierbij wordt de volledige route een aantal keer per dag gereden, waardoor er dus op die tijdstippen slechts 3 in plaats van 4 IC Directtreinen per uur zullen rijden tussen Amsterdam en Rotterdam.
Het stuk Breda - Antwerpen wordt dan door zowel de Belgische als de Nederlandse collega's geoefend omdat het voor beiden een nieuw baanvak is, inclusief overschakelen op de grens en de spanningssluizen bij Breda en Antwerpen, en het stuk Breda - Amsterdam wordt dan geoefend door de Belgische collega's (de Nederlandse collega's hebben ten slotte daar al jaren ervaring, dus dat is voor hen niet nodig).
Dat proefbedrijf duurt tot 8 april. Gaat alles helemaal goed, dan moet op 9 april alles omgeklapt worden, maar dat is afhankelijk van hoe de testritten en het oefenbedrijf verlopen. Daarom is die datum nog niet officieel gecommuniceerd, ondanks dat het nu via de Belgische media als feit wordt gebracht.
[ Voor 6% gewijzigd door EDIT op 09-01-2018 12:44 . Reden: Jemig, autocorrect loopt te klooien ]
Nog een andere vraag, wordt de DDM-1 nog ergens ingezet momenteel nu de trein uit Enkhuizen VIRM is geworden? Las wel een museumpendel, maar rijdt het nog een echte serie?
Die treinen voor het oefenbedrijf moeten ergens vandaan komen, dus de IC Brussel zal ook tijdens het oefenbedrijf tot HS rijden.
Moet het eerste exemplaar nog tegenkomen waar er geen sticker met 'Defect' op de toiletdeur zit. Maar goed, niet helemaal fair, want reis er ook maar twee keer per week mee.Raven schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:46:
Rijden er eindelijk treinen met (zelfs rolstoeltoegankelijk) toilet, krijg je dit: Toiletdeur in trein van Blauwnet zit vaak op slot
[...]
Zelfde geldt voor de deurtjes naar eerste klas en stiltecoupé. Deze zijn blijkbaar erg storingsgevoelig en slaan geregeld vast. Je zou denken dat het inmiddels wel beproefd materiaal is, zoveel Stadler als er tegenwoordig overal rondtuft.
Je bedoelt met zo'n losse loc? Die zie ik nog geregeld voorbijschuiven op deze webcam in Zwolle, dus deze rijdt wel dagelijks. Welk traject precies weet ik niet.cazzer22 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:41:
Nog een andere vraag, wordt de DDM-1 nog ergens ingezet momenteel nu de trein uit Enkhuizen VIRM is geworden? Las wel een museumpendel, maar rijdt het nog een echte serie?
[ Voor 24% gewijzigd door Tralapo op 09-01-2018 15:25 ]
Dat had ik met de DM90'sTralapo schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 15:20:
[...]
Moet het eerste exemplaar nog tegenkomen waar er geen sticker met 'Defect' op de toiletdeur zit. Maar goed, niet helemaal fair, want reis er ook maar twee keer per week mee.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verwijderd
Oh ja? Zoals Edit ook al zei gaat dat 's nachts niet, omdat de HSL dan dicht is voor onderhoud. Het zal dus overdag moeten, naast de bestaande dienstregeling. En dan niet alleen op de HSL, maar ook op het reguliere spoor, zowel in Nederland als in België. En dan moet er op die tijdstippen ook nog even materieel en personeel beschikbaar zijn wat niet voor de bestaande dienstregeling noodzakelijk is. Nogmaals, kom maar op met die suggesties!Maasluip schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 08:03:
[...]
Punt 1: waarom moet je 3 maanden lang exact op de tijden rijden die je gepland hebt? Testritten kun je ook op andere momenten doen.
Regulier spoor moet lukken, HSL niet. Elke avond/nacht tussen 12 en 1 (ene avond wat vroeger dan de andere), wordt de HSL buiten dienst gesteld. Daarvoor rijden zelfs op enkele dagen de laatste reguliere treinen via normaal spoor en niet via de HSL.
Tijdens dat onderhoud wordt bijvoorbeeld de spoorligging gecontroleerd (wel zo handig met 300 km/u), de bovenleiding geïnspecteerd en klein onderhoud uitgevoerd.
Testritten zouden dan hooguit op kleine stukjes kunnen op een enkele dag per week in overleg met de spoorbeheerder InfraSpeed voor het verschuiven van het onderhoud.
Er zijn een aantal aanpassingen aan de grensovergang gemaakt (er zaten een paar fouten in de baan die tijdens de eerdere proefperiode in september 2017 aan het licht kwamen), die moeten nu eerst getest worden. Daarvoor zijn twee stammen beschikbaar: één voor de Belgische en één voor de Nederlandse collega's en die eerste proefperiode loopt dus tot 11 februari.
[ Voor 6% gewijzigd door EDIT op 09-01-2018 16:56 ]
Vanochtend tegen negen uur stond er nog één in Alkmaar, volgens mij om naar Haarlem te rijden.cazzer22 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:41:
Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.
En afhankelijk van de uitkomsten wordt besloten of de proefperiode wordt verlengd of niet?EDIT schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:44:
die eerste proefperiode loopt dus tot 11 februari.
Het gaat deze eerste periode puur om het testen van de grensovergang in duurbedrijf met de Traxx (en het is natuurlijk mooi meegenomen dat de machinisten al wat ervaring opdoen). Daarna komt sowieso dus nog een daadwerkelijk proefbedrijf met drie stammen voor de gehele route. Afhankelijk van de uitkomsten van de hele periode zal de datum van de daadwerkelijke omklap naar de HSL vastgesteld worden.Alex) schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:08:
[...]
En afhankelijk van de uitkomsten wordt besloten of de proefperiode wordt verlengd of niet?
Vanaf 11 februari zullen er in de weekenden ook testritten plaatsvinden voor de nieuwe 9.4 software van de Traxx, die update moet ook naar de IC Direct uitgerold gaan worden.
[ Voor 19% gewijzigd door EDIT op 09-01-2018 17:27 ]
\o/ cab change mode \o/EDIT schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:16:
[...]
Vanaf 11 februari zullen er in de weekenden ook testritten plaatsvinden voor de nieuwe 9.4 software van de Traxx, die update moet ook naar de IC Direct uitgerold gaan worden.
[ Voor 38% gewijzigd door Maegrim op 09-01-2018 17:51 ]
Thanks voor de info. Was het vanochtend de vrachttrein in de buurt van Dordrecht die ook hsl ontregelde?
Stiekem mis is de ic Brussel nu vandaag wel. Dat was altijd mijn relaxte alternatief als hsl plat lag. Vriendelijke mensen, die Belgen, ook altijd zeer net gekleed in grijs met traditionele conducteurspet.
Werkelijk geen idee. Ik zag dit bij toeval in mijn Twitterfeed voorbij komen, anders had ik het ook niet gewetenGet!em schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:54:
[...]
Thanks voor de info. Was het vanochtend de vrachttrein in de buurt van Dordrecht die ook hsl ontregelde?
Stiekem mis is de ic Brussel nu vandaag wel. Dat was altijd mijn relaxte alternatief als hsl plat lag. Vriendelijke mensen, die Belgen, ook altijd zeer net gekleed in grijs met traditionele conducteurspet.
Linkje
Edit: aan de foto van de OvD van ProRail te zien is de trein net als de vorige keer in de spanningssluis in Hoofddorp beland en keert zo te zien terug naar Schiphol.
Verbindingsproblemen met het Radio Block Center? Dan sta je meestal op die plek stil.

Via:
https://twitter.com/OvDRail_Jan/status/950774506230091776
[ Voor 24% gewijzigd door EDIT op 09-01-2018 18:13 ]
Toen het nieuwe station luchtbal werd ontworpen was dit een beetje wat men vandaag met Noorderkempen wil doen: een station buiten de stad waar mensen kunnen overstappen van de wagen op de trein. Men was maar 1 ding vergeten: Je heb treinen nodig om de mensen naar de stad te brengen (1 trein per uur is niet voldoende) maar bovenal: je hebt parkeerruimte nodig om die wagens te parkeren. De ligging is ideaal vlak naast de snelweg, maar er is geen ruimte voor een parking te bouwen. Het station is bijgevolg ook nooit afgewerkt (geen luifels, zelfs geen roltrappen of verlichte reclamepanelen waarvoor de ruimte wel voorzien is). Het is een wonder dat de liften er staan en werken (of tenminste ooit gewerkt hebben, ben er zelf in geen jaren geweest).D_Jeff schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:06:
Luchtbal.. Laten ze eerst dat station maar eens renoveren. Vanaf de A12 ziet het er alles behalve vriendelijk uit.
Uiteindelijk heeft men het plan voor station Luchbal laten varen en heeft men verderop in Brecht het station Noorderkempen gezet (dat vermoedelijk zal omgedoopt worden tot Brecht dit jaar). Daar heeft men wel de ruimte voor een parking en ook dit station bevindt zich vlak naast een snelweg. Grootste probleem daar was jarenlang het feit dat het langs de HSL licht en er dus geen lokale treinen stoppen. Dat er tijdens de spits een halfuurdienst is, is eigenlijk nog altijd onvoldoende om mensen uit de wagen en in de trein te krijgen. Met de komst van de trein Brussel-Amsterdam hoopt men evenwel extra reizigers aan te trekken die naar de luchthavens van Zaventem of Schiphol wensen te gaan. Ook dat station heeft er jarenlang troosteloos bijgelegen maar had bij de bouw tenminste loketten meegekregen (die ik geloof ondertussen alweer gesloten zijn). Maar het goede nieuws is dat ze nu toch al de parking gaan uitbreiden. Nu nog naar 4 tot 6 treinen per uur en je kan pas spreken van een waardig alternatief om je wagen daar te laten staan en met de trein verder te gaan.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Nie onnozel doen héBlokker_1999 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:49:
Nu nog naar 4 tot 6 treinen per uur en je kan pas spreken van een waardig alternatief om je wagen daar te laten staan en met de trein verder te gaan.
Dat is een trein om het kwartier, naar welke bestemming? Antwerpen-Centraal -2 kan het nu al niet trekken.
En dat materieel gaat nooit 300km/u rijden, wat thalys wel doet. Dus voor een thalys moet er sowieso een grotere tijdsspanne zitten.
Ik peins dat je zal blij mogen wezen als die 600-reeks blijft rijden als de benelux hsl gaat rijden.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
No keyboard detected. Press F1 to continue.
De routeplanner geeft 3 routes van Enschede naar Düsseldorf Flughafen, bij de 3e (de meest simpele en snelste) krijg ik ongeacht de tijd/datum te zien dat er online geen tickets aangeschaft kunnen worden. Oorzaak onbekend
Zou iemand kunnen verklaren waarom dat probleem optreed bij Enschede-Dülmen-Düsseldorf Flughaven maar niet bij de routes via Hengelo-Zutphen-Arnhem(-Duisburg) en Münster-Dortmund?
Over Dülmen gesproken, aankomst op perron 31, dat station heeft echter maar een handjevol sporen, waar zijn de overige >20
Oscar Wilde
Maar waarom kan bijv. de route via Münster-Dortmund dan weer wel?EDIT schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:49:
@Raven Via Dülmen is NRW tarief. Dat kan NS niet leveren.
Via DB of de DB kaartautomaat op Enschede zelf kan je die kaartjes aanschaffen. Dat is echter wel duurder dan via Münster als ik het zo snel bekijk.
Jep, die bied die wel aan. Maar die is wel wat duurder inderdaad.
Oscar Wilde
Er zijn volgens mij vier sporen.Raven schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:40:
...
Over Dülmen gesproken, aankomst op perron 31, dat station heeft echter maar een handjevol sporen, waar zijn de overige >20
Maar waarom zouden ze bij 1 moeten beginnen?
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
De route komt aan op perron 31 en vertrekt bij 1, ik ben gewoon nieuwsgierig waar de vele andere sporen zijnGaryu schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:52:
[...]
Er zijn volgens mij vier sporen.
Maar waarom zouden ze bij 1 moeten beginnen?
[afbeelding]
Oscar Wilde
Omdat via Dülmen volledig NRW tarief is, via Münster reis je ook een stuk met de IC, dus geldt regulier DB tarief, als ik het goed begrijp.Raven schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:52:
[...]
Maar waarom kan bijv. de route via Münster-Dortmund dan weer wel?
Omdat perron 31 aan spoor 31 ligt en perron 1 aan spoor 1Raven schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:53:
[...]
De route komt aan op perron 31 en vertrekt bij 1, ik ben gewoon nieuwsgierig waar de vele andere sporen zijn
Let wel op dat je vanaf 31 -> 1 (en omgekeerd) aan het einde van het perron een stukje over de brug moet lopen naar spoor 1, maar dit staat wel aangegeven.
Waarschijnlijk precies hetzelfde als hier in Nederland met Dordrecht en Nijmegen: naast het oorspronkelijke spoor 1 nog perron(s) bijgebouwd en de bestaande niet willen hernummerenRaven schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:53:
[...]
De route komt aan op perron 31 en vertrekt bij 1, ik ben gewoon nieuwsgierig waar de vele andere sporen zijn
NS Internationaal kan alleen maar routes aangeven voor bepaalde relaties. En waarschijnlijk zal deze relatie niet in de computer zitten. Ik neem aan dat ze dat wel kunnen uitleggen, anders maken ze de verwachting wel waar.Raven schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:40:
Hmm, blijkbaar heb ik een nogal lastige vraag gesteld aan NS-Int, ze kunnen mij geen antwoord geven
De routeplanner geeft 3 routes van Enschede naar Düsseldorf Flughafen, bij de 3e (de meest simpele en snelste) krijg ik ongeacht de tijd/datum te zien dat er online geen tickets aangeschaft kunnen worden. Oorzaak onbekend
Bij de DB kun je het wel kopen, en het tarief van € 30,50 is een SchönerTagTicket Single NRW. Dat kun je in Enschede ook uit de DB-automaat halen.
Hmm, okEDIT schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:54:
[...]
Omdat via Dülmen volledig NRW tarief is, via Münster reis je ook een stuk met de IC, dus geldt regulier DB tarief, als ik het goed begrijp.
SehudeKoza schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:56:
[...]
Omdat perron 31 aan spoor 31 ligt en perron 1 aan spoor 1, zie ook het sporenplan van DB netze in PDF.
Let wel op dat je vanaf 31 -> 1 (en omgekeerd) aan het einde van het perron een stukje over de brug moet lopen naar spoor 1, maar dit staat wel aangegeven.
Dat ik over de brug moet weet ik, maar (na het bekijken van de pdf) ik ben benieuwd waar sporen 8-9 en 11 tot 30 zijn geblevenShitHappens schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:56:
[...]
Waarschijnlijk precies hetzelfde als hier in Nederland met Dordrecht en Nijmegen: naast het oorspronkelijke spoor 1 nog perron(s) bijgebouwd en de bestaande niet willen hernummeren
Helaas ken ik geen anderen die op het vliegtuig stappen om een concert bij te wonenOmabeatle schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:03:
@Raven Als je alleen gaat via Dülmen dan is dat inderdaad ongeveer € 30. Mocht je met meer personen reizen dan wordt het al snel voordeliger. Voor 2 t/m 5 personen is het NRW ticket € 45. Wellicht ook nog een overweging bij de keuze voor de route.
De route wordt wel weergegeven in de reisplanner, het is alleen de prijsinformatie dat ontbreekt en ze hebben geen flauw idee waarom...Maasluip schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:31:
[...]
NS Internationaal kan alleen maar routes aangeven voor bepaalde relaties. En waarschijnlijk zal deze relatie niet in de computer zitten. Ik neem aan dat ze dat wel kunnen uitleggen, anders maken ze de verwachting wel waar.
Bij de DB kun je het wel kopen, en het tarief van € 30,50 is een SchönerTagTicket Single NRW. Dat kun je in Enschede ook uit de DB-automaat halen.
Oscar Wilde
ECR Traxx, Névian by Alex van Herwijnen, on FlickrVan de Vectron is die er inderdaad nog niet. Er is nog geen klant geweest die interesse had in een Vectron die ook in Frankrijk mag rijden.
Ik vermoed dat dat wat met de Franse markt te maken heeft. SNCF en Europorte hebben genoeg locs die binnen FR kunnen rijden, verkeer naar ES is lastig (want andere spoorbreedte) en voor internationaal goederenverkeer (BE, DE) hebben de Franse spoorwegen ook al een hoop machines (zoals de Prima's). Daarnaast is het een lastige markt om binnen te komen als nieuwe vervoerder, terwijl het zwaartepunt van het spoorgoederenvervoer juist op de Rotterdam-Genua-as ligt.
Stiekem natuurlijk eigenlijk een opleidingsrit en een rit om alle processen te testen, zoals ook de schoonmaak
[ Voor 46% gewijzigd door EDIT op 11-01-2018 18:45 ]
[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 11-01-2018 18:50 ]
Dit weekend gaat de nieuwe dienstregeling tussen Hengelo en het Duitse Bielefeld van start. Vanaf zondag rijden nieuwe, elektrische treinen van Hengelo en Oldenzaal via Bad Bentheim, Rheine en Osnabrück naar Bielefeld.
Het is voor het eerst dat er een directe treinverbinding is tussen Hengelo en Bielefeld. Vanuit beide plaatsen vertrekt ieder uur een trein. Doordeweeks zal de eerste rit om 6:34 uur vertrekken, in het weekend is dat een uur later.
Verbetering bereikbaarheid Euregio
Gedeputeerde Bert Boerman is blij met de nieuwe treinverbinding tussen Twente en Duitsland. "Na de start van de grensoverschrijdende treinverbinding tussen Enschede en Gronau richting Munster en Dortmund, krijgt Twente er nu een nieuwe treinverbinding met Duitsland bij."
"Hiermee verbeteren we de bereikbaarheid in het Euregiogebied aanzienlijk", vervolgt hij. Op het traject tussen Hengelo en Oldenzaal kunnen reizigers reizen met een OV-chipkaart. Reizigers die de grens over willen, moeten hier een speciale ticket voor kopen. Het Niedersachsenticket is geldig voor de bestemmingen in Duitsland.
Contract van vijftien jaar
Het contract tussen de opdrachtgevers en vervoerder Keolis Deutschland loopt tot 2032. De provincie Overijssel heeft dertien miljoen euro beschikbaar gesteld voor het project. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat draagt 9,5 miljoen euro bij.
Oscar Wilde
Dus geen dashcam filmpjes meer van EDIT?EDIT schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 18:48:
Nee, dat mag niet. Privé apparatuur mag niet ingeschakeld staan. De zakelijke telefoon mag alleen gebruikt worden om (onder voorwaarden) zakelijk te bellen of tijdens stilstand om bijvoorbeeld een nieuw dienstkaartje van de bijsturingsorganisatie te accepteren.
De intentie is uiteraard om er voor te zorgen dat je als machinist niet daardoor afgeleid wordt en is vergelijkbaar met het niet handsfree bellen. Kortom, ga niet met je telefoon of camera in je handen zitten tijdens het rijden, waardoor je logischerwijs afgeleid wordt.
Geluidsdragers als radio en mp3 spelers en oordopjes zijn, net als de privételefoon, specifiek verboden.
De recente geschiedenis heeft al laten zien wat er gebeurt als een machinist/verkeersleider meer bezig is met het spelen van spelletjes op zijn telefoon of met het sturen van SMS-jes dan met het besturen van zijn trein/het treinverkeer.
Jammer dat daarbij wel 36 doden en 200+ gewonden hebben moeten vallen.
Virussen? Scan ze hier!
Lijkt me terecht dat dat soort dingen niet mogen. Je hebt wel een paar honderd mensenlevens in je handen. Daar mag denk ik enige voorzichtigheid wel op zijn plaats zijn. Err on the side of caution etc.
Virussen? Scan ze hier!
Ooit gehoord hoe luid de signalen in de cabine zijn? Daar mag je een flinke stereoinstallatie naast zetten wil je dat overstemmen... In de nieuwe Traxxen zijn de luidsprekers afgeplakt met ducttapewildhagen schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 15:52:
Muziek leidt af van je taak. Daarnaast kan je daardoor de geluidssignalen (ATB etc) die je juist wél moet horen missen.
Lijkt me terecht dat dat soort dingen niet mogen. Je hebt wel een paar honderd mensenlevens in je handen. Daar mag denk ik enige voorzichtigheid wel op zijn plaats zijn. Err on the side of caution etc.
Bron: https://www.nu.nl/opmerke...treinreis-van-17-uur.htmlDe Australische zender SBS zendt zondagavond een zeventien uur durende special uit van een treinreis door het land.
De camera is geplaatst op de locomotief van de beroemde passagierstrein op de Ghan-route. De route loopt van het noorden tot het zuiden en loopt recht door het hart van Australië.
Eerder werd al een korte versie van drie uur uitgezonden. Vanwege de positieve reacties heeft de zender nu besloten om een versie van zeventien uur te laten zien. Dat is alsnog korter dan de duur van de daadwerkelijke rit: 54 uur.
De trein legt met de Ghan-route een afstand van ongeveer drieduizend kilometer af.
Wiki: Wikipedia: The Ghan
Een ritje duurt 54 uur, en legt 2979 kilometer af.
De route:
Virussen? Scan ze hier!
Toch wel bijzonder, want Meester Paul doet dat ook, en zijn filmpjes worden door de NS weer zeer gewaardeerd omdat ze voor opleidingsdoeleinden weer handig zijn.EDIT schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 14:17:
Inderdaad is het niet toegestaan om foto's of filmpjes tijdens het rijden te maken.
De intentie is uiteraard om er voor te zorgen dat je als machinist niet daardoor afgeleid wordt en is vergelijkbaar met het niet handsfree bellen. Kortom, ga niet met je telefoon of camera in je handen zitten tijdens het rijden, waardoor je logischerwijs afgeleid wordt.
Geluidsdragers als radio en mp3 spelers en oordopjes zijn, net als de privételefoon, specifiek verboden.
Of mag het wel zolang je jouw aandacht er maar niet op richt, en je handen aan de hendels houdt?
De meesten hebben een zuignap aan het raam met de camera daaraan.
[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 13-01-2018 16:21 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Waarschijnlijk een geval van toestemming vragen en niet bedienen tijdens het rijden.AW_Bos schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 16:18:
[...]
Toch wel bijzonder, want Meester Paul doet dat ook, en zijn filmpjes worden door de NS weer zeer gewaardeerd omdat ze voor opleidingsdoeleinden weer handig zijn.
Of mag het wel zolang je jouw aandacht er maar niet op richt, en je handen aan de hendels houdt?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Er zijn helaas echter ook collega's met een headmount en die dan ook nog eens meer twijfelachtige dingen uitvoeren. Ik kan mij niet voorstellen dat diegene daar toestemming voor heeft gekregen.
Een camera op een statief buiten je bereik voor de rit aanzetten en die pas na de rit weghalen is één ding, maar een camera op je hoofd zetten en vervolgens dingen filmen als telefoongebruik, remproeven die niet volgens de regels zijn, gesprekken met collega's die daardoor herkenbaar zijn en meer van dat soort dingen... daar vind ik wel wat van. Laat ik het zo zeggen
[ Voor 16% gewijzigd door EDIT op 13-01-2018 16:43 ]
Dit Youtubekanaal heeft een aantal 24/7-streams van video's uit Noorwegen op repeat. Erg leuk voor als je een onderbenut 2e scherm hebt.wildhagen schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 16:16:
Trouwens, over cabineritten gesproken, voor de liefhebbers een iets langere rit:
Dit topic is gesloten.
![]()