Luke! schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:08:
Wat heet "gebruiken"? Alle capaciteitsaanvragen gaan in meters - de plaatsing van de bakborden buiten is de laatste jaren al een loterij. Misschien dat opstelcapaciteit nog in bakken wordt gerekend? (Ook lekker doelloos met >90% reizigersmaterieel in treinstelvorm).
Ik heb het over het gebruik van de bakeenheid (=27,2 meter) in instrumenten als de opstelmonitor en voor beslisdocumenten t.b.v. besluitvorming over projecten. De bakeenheid is daarvoor wel bruikbaar, omdat het veel beter weergeeft wat je aan de infrastructuur hebt. Die 27,2 meter is een uitgebreid bediscussieerde maat binnen de spoorsector en houdt (voor zover ik heb begrepen) ook wel rekening met de verschillen in materieel en tot op zekere hoogte ook versnijdingsverlies. Maar de echt fijne details heb ik ook niet allemaal (en is mijn taak ook niet).
Kijk, ik ga bij IenM over het regelen van opstel- en behandelcapaciteit. En daarbij moeten we met vanalles rekening houden:
- toekomstige vraag aan opstelcapaciteit
- verschillende lengtes van materieel (m.n. regionale treinen zijn korter)
- verschillende onderhoudsregimes (bijv. de gesloten toiletten: goed voor milieu, maar er moeten wel voorzieningen op opstelterreinen voor worden gebouwd)
- locaties van technische centra en werkplaatsen (mede vanwege in- en uitstroom van nieuw materieel)
- milieucapaciteit (rangeren is qua geluid nogal hinderlijk voor omwonenden, zeker 's nachts)
- beschikbare budget (uiteraard te weinig voor alle wensen)
En zo nog wel meer van die dingen. Daarvoor is een eenheid in bakken veel praktischer dan een opstellengte in meters. Zo kan het verlengen van een opstelspoor met 15 meter soms tot een extra bak opstelcapaciteit leiden, maar soms niet. Idem voor verplaatsen van wissels of aanbrengen van bovenleidingen.
En ja: ik zie voorstellen op dat detailniveau langskomen...
De plaatsing van bakborden (als in: betekenis) zegt mij niet zoveel. Maar ik laat me graag op de hoogte brengen, dus leg maar uit