Afgezien van dat sprinters met toilet een zeldzaamheid zijn, als je ziet in wat voor staat die nog wel eens verkeren... Grote kans dat iemand de boel grondig wilde steriliserenEDIT schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:18:
Het is inmiddels al de derde Sprinter waarvan dit jaar het toilet in de fik is gestoken en dat alledrie op hetzelfde traject. Schijnbaar loopt er iemand op dat traject rond die erg van fikkie stoken houdt (of tegen toiletten in sprinters is).
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verwijderd
Oude tijden... De laatste keer dat ik me kan herinneren duurde het bijna 3 uur voor er weer iets reed na een aanrijding.Goner schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 16:57:
slechts 26 minuten vertraging na een aanrijding met een persoon ...
https://twitter.com/marktraa/status/820616042309414912
Wat vroeger door waarschijnlijk een paar man in een half uur werd geregeld, houdt nu een klein legertje uren bezig.
http://www.unity.nu/Artik...den-wordt-niet-verdubbeld
Kost 20 miljoen per kilometer, wat kost een beetje snelweg per kilometer?
Als we willen dat het OV beter wordt kan een enkelspoor op dit traject tegenwoordig toch niet meer?
100 miljoen per kilometer. (A4 Midden-Delfland) De Hanzelijn kostte ook iets van 20 mio/km. Bij beiden omvat dat bedrag natuurlijk veel meer dan de kale aanleg.Soldaatje schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 19:01:
[...]
Kost 20 miljoen per kilometer, wat kost een beetje snelweg per kilometer?
[ Voor 18% gewijzigd door Bacchus op 16-02-2017 19:23 ]
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Schijnbaar is het traject zelf het probleem. Met een miljoen euro zou je toch wel het aantal verstoringen moeten kunnen verminderen waardoor er het treinverkeer betrouwbaarder wordt.Al jaren kampen de lijnen Leiden-Utrecht en Alphen aan den Rijn-Gouda met veel treinuitval. Vaak zijn het sein- en wisselstoringen of kampen treinen met problemen om de spoorbrug bij Leiden of Alphen te passeren.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Ik zat trouwens ook te denken: Heeft goederenvervoer per spoor bijvoorbeeld nog toekomst, als ooit in de toekomst zelfrijdende elektrische vrachtwagens bestaan? Die hebben de voordelen van de trein, schoon en weinig personeel/ton, samen met die van weg (flexibiliteit). Of zou het een blijvend voordeel hebben?
Edit: ik bedoel dus over ~30 jaar, dat het nu nog niet kan snap ik
[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 16-02-2017 21:24 ]
Er zou dan wel een stroomnetwerk voor die vrachtwagens moeten zijn, alleen op accu's is op dit moment niet realistisch. Dus dan zit je wel aan de stroomnetwerk vast zoals een trolleybus aan het netwerk vast zit.marcop23 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 21:04:
Ik zat trouwens ook te denken: Heeft goederenvervoer per spoor bijvoorbeeld nog toekomst, als ooit in de toekomst zelfrijdende elektrische vrachtwagens bestaan? Die hebben de voordelen van de trein, schoon en weinig personeel/ton, samen met die van weg (flexibiliteit). Of zou het een blijvend voordeel hebben?
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Je zit dan nog wel met slijtage van banden/weg en rolweerstand, maar volgens mij is dat niet significant t.o.v. luchtweerstand.
Voor kleinere hoeveelheden (met grotere frequentie) kunnen elektrische wagens gebruikt worden (post bijvoorbeeld).
Veel spoor verzakt ja, op sommige plekken makkelijk een cm/jaar.marcop23 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 21:04:
Is dat probleem er ook in bijvoorbeeld Groningen? Klei ondersteunt ook voor geen meter, dat zakt onder je weg. Echter, als alles evenveel verzakt, maakt het dan nog uit?
Op zich geen probleem als alles zakt, maar alles met een goede fundering (kunstwerken zoals tunnels en bruggen) blijft wel netjes liggen. Ook kunnen er lokale verschillen zijn in bodemdaling door andere samenstelling van ondergrond (klei, veen, zand). Hierdoor krijg je bij die overgangen wel hoogteverschillen. Dit kan op de korte termijn makkelijk worden opgelost met wat meer ballast.
Als er een kleibed aanwezig is wordt die juist gehandhaafd, omdat het wel degelijk stabiliteit levert. Klei is niet het grootste probleem in Nederland, dat is veen.marcop23 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 21:04:
Is dat probleem er ook in bijvoorbeeld Groningen? Klei ondersteunt ook voor geen meter, dat zakt onder je weg. Echter, als alles evenveel verzakt, maakt het dan nog uit?
Edit: ik bedoel dus over ~30 jaar, dat het nu nog niet kan snap ik
Je kan het ook omdraaien: Blijkbaar had de treindienstleider behoefte aan ontspanning of afleiding door een spelletje tijdens het werk. Dat kan ook betekenen dat het vastleggen van een paar extra gereguleerde pauzes zijn scherpte ten goede komt. ieder uur verplicht 5 minuten door de zaal wandelen terwijl geregeld is dat je collega je taken overneemt, bijvoorbeeld.
Maar is zo'n ongeluk in Duitsland (met enkelspoor) hier in Nederland ook mogelijk, of is dat toch netjes beveiligd?
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2895151
https://twitter.com/Frede...status/832931311417442304

Het is slechter aan het worden
UPDATE: Eén dode en 19 lichtgewonden bij treinontsporing, meldt burgemeester Tobback van #Leuven aan #vrtnieuws
[ Voor 21% gewijzigd door Tomsworld op 18-02-2017 14:27 ]
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
TreinpersoneelTomsworld schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 15:08:
Het is raar, de dode zou geen passagier zijn, men onderzoekt nu verder.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Het zou niet moeten mogen kunnen, maar het lijkt me de meest waarschijnlijke verklaring.iBugged schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 15:37:
Ik lees dat het ging om een noodremming in een bocht, zou dat het ontsporen kunnen veroorzaken?
Had 'ie dan niet naar de andere kant moeten vallen, dus naar de kant van de buitenbocht, ipv naar de binnenbocht?iBugged schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 15:37:
Ik lees dat het ging om een noodremming in een bocht, zou dat het ontsporen kunnen veroorzaken?
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
https://www.theguardian.c...0-percent-wind-powered-ns
http://www.nu.nl/binnenla...-spoorlopers-in-2016.html
Wot?Volgens ProRail zijn spoorlopers vaak wandelaars, mensen die hun hond uitlaten, spelende kinderen of vandalen langs het spoor. "Ze duiken vooral op als het lekker weer is en op plekken waar recreatie en spoor elkaar tegenkomen.

Treinspoor krijgt overal sensoren
Bron: Telegraaf/LexisnexisUtrecht - Het spoor in Nederland gaat permanent aan de digitale ’hartbewaking’ om storingen en slijtage beter te voorspellen en vertragingen fors terug te dringen. Vandaag wordt in Utrecht een DataLab geopend, waar alle informatie samenkomt. Het is een samenwerking van ProRail, spoorvervoerders, aannemers, onderhoudsbedrijven en kennisinstituten als TNO, TU Delft, Universiteit Twente en KNMI. „Doel is om via sensoren tijdig slim onderhoud te plegen. Door het combineren van gegevens uit externe bronnen willen we bijvoorbeeld spoorlopers en dieren de pas afsnijden”, zegt ProRail-topman Pier Eringa. Reizigers en omwonenden kunnen volgens hem actief meedoen door ongewone dingen of rare geluiden te melden. „Nog dit jaar lanceren we daarvoor apps.” Het gaat volgens ProRail nu jaarlijks om bijna 11.000 storingen, die de treindiensten aantasten. Een derde komt voor rekening van falende techniek, 10% door werkzaamheden, 7% door slecht weer en de helft door stroomstoringen, suïcide, vandalisme en wandelaars.
[ Voor 4% gewijzigd door mambo No5 op 22-02-2017 08:37 ]
Reizigers laten steeds meer liggen in de trein. Afgelopen jaar zijn 111.942 voorwerpen achtergebleven in coupés van NS-treinen. Dat is volgens de NS 11 procent meer dan in 2015.
De NS weet haast niet meer waar alle achtergelaten spullen bewaard moeten worden. Het magazijn in Utrecht ligt al vol met onder meer sleutelbossen, knuffelberen en tassen. Dagelijks komen daar dus zo'n 300 spullen bij.
Medewerkers van de NS begrijpen niet waar de toename door veroorzaakt wordt, meldt het Centraal Bureau Gevonden Voorwerpen. "Duizenden keren per dag klinkt het in de trein: wanneer u de trein verlaat, denk dan aub om uw eigendommen. En toch blijven de aantallen stijgen. We moeten ons magazijn anders gaan inrichten om alles kwijt te kunnen."
Prothese
Volgens de NS komt ongeveer 60 procent van de achtergebleven spullen terug bij de eigenaar. Soms gaat dat via een spectaculaire zoektocht, zoals in het geval van een vader die de knuffelbeer van zijn zoon via sociale media terugvond. Maar de meeste eigenaren krijgen hun spullen terug nadat ze melding van de vermissing hebben gedaan bij de NS.
De NS heeft in 2013 een tentoonstelling gehouden met gevonden voorwerpen. Daar waren de meest uiteenlopende eigendommen te zien, van jassen en tassen tot een rolstoel en zelfs een beenprothese.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Als je het proces grotendeels geautomatiseerd hebt, kun je natuurlijk ook inbouwen dat meldingen initieel alleen maar geregistreerd worden en pas als meerdere keren dezelfde melding binnenkomt, daar actie op inplannnen (en daar kun je dan ook nog gradaties in aanbrengen - iets wat mogelijk gevaar oplevert wordt al bij twee meldingen doorgezet, iets wat alleen maar vervelend is pas na 10)mambo No5 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 08:37:
Gaat dat niet verschrikkelijk veel false positives opleveren als Jan Alleman een app kunnen downloaden en vervolgens (anoniem) de meest fantasievolle meldingen kunnen maken? Als er iets laagdrempelig is is het wel wat random knoppen indrukken in een app of digitaal meldingen ergens van maken (zie de veelmelders rond Sschiphol die het melden van geluidsoverlast geautomatiseerd hebben, puur om het systeem te zieken), of zie ik het verkeerd/te cynisch?
In memoriam Sanfranjake
R.I.P en we zullen je niet vergeten!
Woah, dat is schrikken zeg...bvk schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:45:
Jeetje, hij heeft hier donderdag nog gepost.....![]()
In memoriam Sanfranjake
Heel veel sterkte aan de nabestaanden!
Tadaaa
Damn..........waarom, waarvoor........in de bloei van zijn leven..........
Ik zal z'n posts missen, had altijd goed onderbouwde artikelen en goed doordacht commentaar.
Ook zijn prachtige foto's zal ik missen, ook Flickr is een topartiest verloren.
Op Somda was hij ook actief, Hij deed zijn laatste post op Vrijdag 17 feb 2017 - 16:35:28
En hier zijn laatst geposte foto van de 16e op Flickr

Heel veel sterkte aan zijn Familie, vrienden, mede hobbyisten, en forum leden.
Gecondoleerd er is ons een Icoon ontvallen..............
[ Voor 12% gewijzigd door Trainhunter2009 op 22-02-2017 17:07 ]
http://www.nu.nl/binnenla...land-verwachte-storm.html
De NS-app loeide net daarover...Dennis schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:42:
Morgen uitgedunde dienstregeling vanwege herfstweer.
Oscar Wilde
Zo jong nog en dan al plotseling overlijden...bvk schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:45:
In memoriam Sanfranjake
Bizar

Verwijderd
Er gaat een icoon in de Nederlandse trein hobby wereld verloren.bvk schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:45:
In memoriam Sanfranjake
bvk schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:45:
In memoriam Sanfranjake

En dat voor een bedrijf dat claimt 100% op windenergie te rijdenDennis schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:42:
Morgen uitgedunde dienstregeling vanwege herfstweer.

De trein van 07.28 gaat dus niet.
* Thomas neemt net als andere maar gewoon de gok, fietsen met dit weer is ook geen pretje. En de auto, tja, dag mag nog niet.
[ Voor 29% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 23-02-2017 07:35 ]
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Ik heb vanmorgen geen centje pijn gehad in ieder geval maar het weer viel dan ook nog wel mee. Niet dat ik heel bang ben voor vanmiddag: Zoveel bomen staan er niet langs mijn traject.
Ik een klein beetje, gelukkig niet al te veel (behalve dan een trein eerder nemen).Bacchus schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 07:41:
Mooi, jullie allemaal in de file, is er extra plaats voor mij.
Ik heb vanmorgen geen centje pijn gehad in ieder geval maar het weer viel dan ook nog wel mee. Niet dat ik heel bang ben voor vanmiddag: Zoveel bomen staan er niet langs mijn traject.
Dat ging prima
Helemaal geen vertraging gehad, nou ja, het eerste deel dan...
...de trein van 07.31 had alsnog vertraging door, jawel, een andere defecte trein op Arnhem Velperpoort.
Weet iemand een website waar je precieze info kan zien over storingen? Ik bedoel: Plaats, tijd, materieel en andere info. Blijkbaar is dat lastig te vinden.
* Thomas heeft eigenlijk een prima reis gehad, alleen toch nog nat door het fietsen* Thomas neemt net als andere maar gewoon de gok, fietsen met dit weer is ook geen pretje. En de auto, tja, dag mag nog niet.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Ben wel bang voor vanavond. Ik gok op overvolle treinen of veel meer niet-rijdende treinen dan verwacht. Worst case kan ik de avondspits wel uitzingen hier in Den Haag, heb toch nog nieuwe koffie nodig bij de Simon Levelt.
Omdat mensen helemaal geen trein nodig hebben. Gewoon een laken op je fiets hangen en je bent zo op je werkLordSinclair schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:24:
[...]
En dat voor een bedrijf dat claimt 100% op windenergie te rijden. Waait het een beetje, rijdt het niet

Omdat het volgens mij best wel lastig is halverwege de dag van planning te wisselen ivm met inzet materiaal en personeel.Gaius schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 08:34:
Wat mij opvalt is dat er vanmiddag een storm verwacht is, en dat ze dan 's ochtends al met minder treinen rijden. Er zal vast een goede reden voor zijn, maar het voelt irritant aan.
Het is ook voorjaarsvakantie. Veel mensen zijn hun benen aan het breken in Oostenrijk.Vanochtend toch de gok maar gewaagd en eigenlijk met de gebruikelijke vertraging op kantoor aangekomen. Het was verrassend rustig in de trein ook. Ondanks dat de helft maar reed, waren er nog zitplaatsen op het einde.
[ Voor 44% gewijzigd door Skyaero op 23-02-2017 09:09 ]
Om bijvoorbeeld de treinen te kunnen verlengen tijdens de uitgedunde dienstregeling, zijn er vannacht een hoop leeg materieel ritten uitgevoerd om vóór de aanvang van de dienstregeling de treinstellen op de juiste plek te krijgen.
Overdag van het een op het andere moment de dienstregeling omgooien gaat daardoor heel erg lastig. Dan heb ik het niet eens over het bijsturen van het personeel gehad.
Daarom wordt de dag ervoor rond 3 uur 's middags, op basis van de prognoses, besloten om wel of geen uitgedunde dienstregeling te rijden. Die kan dan 's avonds en 's nachts voorbereid worden.
[ Voor 6% gewijzigd door EDIT op 23-02-2017 16:52 ]
Dit is richting CS, maar aan de andere kant van het perron richting Gein staat hetzelfde bord. Ik zal eens kijken of de borden op elk station staan, maar ik krijg nu wel de indruk dat het voor in ieder geval dit gedeelte van de lijn geldt?SRich schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:24:
Zou kunnen dat na het Sein men verder gaat op cabinesignalering.
Tenzij de borden alvast geplaatst zijn maar er nog niets actief is....

Zie in het midden(net voor de metro) tussen de sporen ook de betreffende borden.
Echter is het een Amsterdams iets, in Rotterdam rijden we ook met cabine signalering en seinen langs de baan, maar dit bord ken ik niet. Zal is navraag doen.
Aangezien die volgens mij over het hele netwerk gebruikt worden neem ik aan dat dit simpelweg onderdeel is van het nieuwe CBTC systeem waarmee sinds 2015 getest is volgens Wikipedia: Wikipedia: Communications-Based Train Control
http://wijnemenjemee.nl/n...moet-zich-zondag-bewijzen
[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 24-02-2017 21:12 ]
Op 1 Feb geplaatst
http://wijnemenjemee.nl/n...eer-over-de-noordzuidlijn
Op 10 Feb geplaatst
[ Voor 23% gewijzigd door Trainhunter2009 op 24-02-2017 21:46 ]
- CBTC zou nu dan dus actief moeten zijn op deze GVB lijn, want geen kruis er doorheen of afgeplakt?
- Het gebruikte bord is van het TVM systeem en wordt in NL/FR/BE/UK gebruikt voor de HSL lijnen (Thalys/TGV/Eurostar)
Voor wat betreft die trein en het bord is het heel simpel: de gebruikte beveiliging op de HSL-lijnen in Frankrijk, België (althans richting Frankrijk/Engeland) en de kanaaltunnel/Engeland is TVM, dus dat klopt geheel.
Toen de HSL in Nederland werd aangelegd was er, geloof ik, nog geen officieel blokbord voor ETCS, dus is gekozen voor het meest logische: de borden die al in België op de andere HSL lijnen werd gebruikt.
Inmiddels is er dus wel een officiële versie van het bord, die is inmiddels geloof ik op de Betuweroute uitgerold en het is de bedoeling dat deze ook nog op de HSL komt te hangen.
http://www.regio15.nl/nie...op-station-hollands-spoor
Blijkbaar, zoveel schade op precies dezelfde plek in alleen maar SGM.AW_Bos schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 23:34:
Volgens mij is dat al nummer vier, vorige week was het weer raak op Zandvoort. Volgens mij is er duidelijk een Sprinter-hater actief. Dit kan geen toeval zijn. Ik weet niet hoe de schade aan de andere SGM's is, maar ik hoop dat het nog meevalt. Anders zullen ze wel bij bosjes neergaan.
Zijn er geen camerabeelden?
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
edit: ik meen dat het al af moest zijn (gelijktijdig met de vorige openingsdatum van de NZL).
[ Voor 46% gewijzigd door ArcticWolf op 25-02-2017 08:53 ]
Dan moet er wel water aanwezig zijnarnold_m schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 00:16:
Tijd voor sprinklers in trein-wc's?
Oscar Wilde
Gelukkig spoelen de toiletten ook door, als het meezit.
Bron: nos.nlOndanks de investeringen die NS de komende jaren doet in extra materieel, blijft het in de spits in de Randstad erg druk in de trein. NS-topman Van Boxtel zegt in De Telegraaf dat er meer nodig is om de problemen de baas te worden, "anders loopt Nederland hopeloos vast".
Meer treinen dus op langere termijn meer reizigers. Meer treinen helpen eigenlijk vrijwel niet aan meer zitplekken.
Verder is het zo dat er soms zes treinstellen zijn, bijna leeg. Andere keer heb je er maar drie die overvol zitten.

[ Voor 0% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 25-02-2017 11:55 . Reden: tag-fix ]
YouTube: Samenwerking VolkerRail, GBN en Waternet afvoer oude ballast Nieuwe ...
Alstom installeert in heel Amsterdam (Metro) CBTC, dat is wat anders dan ETCSArcticWolf schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 08:47:
Alstom installeert in heel Amsterdam ECTS (incl. automatisch rijden) voor de metro.
edit: ik meen dat het al af moest zijn (gelijktijdig met de vorige openingsdatum van de NZL).
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Oh, ik dacht laat ik de term Urbalis maar niet vallen want wist het niet zekerIJnte schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 12:44:
[...]
Alstom installeert in heel Amsterdam (Metro) CBTC, dat is wat anders dan ETCSHet platform dat Alstom gebruikt voor CBTC in Amsterdam heet 'Urbalis' en het ETCS systeem wat Alstom geïnstalleerd heeft op de Hanzelijn en Betuweroute heet 'Atlas'.
Vandaar mijn opmerkingAW_Bos schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 11:27:
[...]
Gelukkig spoelen de toiletten ook door, als het meezit.
Oscar Wilde
Dat wordt een flinke trein met 6 treinstellenT.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 11:36:
Verder is het zo dat er soms zes treinstellen zijn, bijna leeg. Andere keer heb je er maar drie die overvol zitten.![]()

Treinstel: Een complete trein met aan beide kanten een cabine.

Wagon/Rijtuig: 1 wagen.
Een combinatie rijtuigen kan een treinstel vormen.

Volgens mij wel, in het gespreksprotocol op 18:15:21 "Dann könnt ihr durch".Haribo112 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:05:
Mijn Duits is niet heel best, maar als ik zo dat transcript van het radioverkeer lees dan heeft de brugwachter niet tegen de Emsmoon gezegd dat ie moest stoppen omdat de trein vertraging had, maar alleen tegen het schip Storm, dat achter Emsmoon aan kwam.
Niet alleen dat, de Atlantic die 's morgens door de brug was gegaan heeft verklaard dat er toen geen lampen op de brug gezien zijn.Natuurlijk is er dan nog een rood licht op de brug, maar volgens mij kwam het rapport er op neer dat dat licht niet goed zichtbaar was door omgevingsverlichting en dat de radar ook had aangegeven dat de brug open was.
IMHO was het grootste probleem: te informele communicatie en niet begrijpen wat de ander zegt. Van beide kanten, want als Emsmoon zegt "dann lass ich so laufen" hoort de brugwachter dat ook te begrijpen als "onverminderde snelheid doorvaren".Al met al een mooie opeenstapeling van fuck-ups waardoor dit heeft kunnen gebeuren...
Signatures zijn voor boomers.
De Flirt is gewoon een treinstel. Jacobsdraaistellen zijn niet heel bijzonder. Die hadden we in de eerste helft van de vorige eeuw al
Het heeft simpelweg z'n eigen voor- en nadelen. Zo zal bij een ontsporing een trein bijvoorbeeld minder snel kantelen dan een rijtuig met twee volledig eigen draaistellen, maar is het qua onderhoud onpraktisch, omdat je altijd ergens een draaistel te kort komt als de trein in twee delen moet worden gesplitst.
Als ik het dus goed zie:
- Treinstel: Een volledige trein met rijtuigen die niet (makkelijk) los te maken zijn.
- Treinstam: Een volledige trein met rijtuigen die makkelijk los te maken zijn en zijn uit te wisselen. Maar bij bijvoorbeeld de VIRM niet helemaal ivm de apparatuur op elk rijtuig.
En een goederentrein ook, net als de NID/DDZ?
Maar een Sprinter Lighttrain dus niet, wel een treinstel?
[ Voor 74% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 27-02-2017 19:45 ]
De enige stammen zijn de ICRm rijtuigen op de IC Direct en IC Den Haag - Eindhoven (16xxx nummer), DDAR (73xx nummer) en de DDM1 (72xx nummer).
Edit: nu moet ik wel correct zijn. Als ik het goed heb onthouden, was het ooit de bedoeling dat VIRM eenvoudig van rijtuigen kon wisselen en is daarom ook voorzien van semi-automatische koppelingen tussen de rijtuigen.
Inmiddels is dat niet meer de bedoeling en worden de treinen echt als treinstellen beschouwd. Dat zie je ook in de revisie: de hele trein wordt aangepakt en niet de losse rijtuigen omdat de ene ouder is dan de ander.
De enige reden om nog rijtuigen uit te wisselen is bij schade aan een rijtuig.
[ Voor 60% gewijzigd door EDIT op 27-02-2017 19:44 ]
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Edit: ook DDZ wordt, voor zover ik weet, tegenwoordig gewoon als treinstel gezien, ondanks dat deze een losse motorbak heeft.
[ Voor 61% gewijzigd door EDIT op 27-02-2017 19:48 ]
Makkelijk onthouden zo.Migrator schreef op maandag 27 februari 2017 @ 19:43:
Eigen aandrijving = treinstel, geen aandrijving, dus loc nodig = treinstam. Zo simpel is het toch?
Duidelijk, ik had ergen gelezen dat de VIRM een stam zou zijn.EDIT schreef op maandag 27 februari 2017 @ 19:39:
Nee, gewoon een treinstel.
De enige stammen zijn de ICRm rijtuigen op de IC Direct en IC Den Haag - Eindhoven (16xxx nummer), DDAR (73xx nummer) en de DDM1 (72xx nummer).
Edit: nu moet ik wel correct zijn. Als ik het goed heb onthouden, was het ooit de bedoeling dat VIRM eenvoudig van rijtuigen kon wisselen en is daarom ook voorzien van semi-automatische koppelingen tussen de rijtuigen.
Inmiddels is dat niet meer de bedoeling en worden de treinen echt als treinstellen beschouwd. Dat zie je ook in de revisie: de hele trein wordt aangepakt en niet de losse rijtuigen omdat de ene ouder is dan de ander.
De enige reden om nog rijtuigen uit te wisselen is bij schade aan een rijtuig.
Mooie foto! Enige idee waar die vandaan komt? Zo te zien geen NL'se treinen....BertP schreef op maandag 27 februari 2017 @ 20:27:
Zag deze net op facebook voorbij komen:
https://scontent-amt2-1.x...605e120dce970&oe=594408D9
Het is ergens in DenemarkenFoxLenny schreef op maandag 27 februari 2017 @ 20:42:
[...]
Mooie foto! Enige idee waar die vandaan komt? Zo te zien geen NL'se treinen....
Ja maar dat is te makkelijk!Migrator schreef op maandag 27 februari 2017 @ 19:43:
Eigen aandrijving = treinstel, geen aandrijving, dus loc nodig = treinstam. Zo simpel is het toch?
Want... stel dat een treinstel weggesleept moet worden door een loc (omdat de aandrijving het niet meer doet), is het dan een treinstam met rijtuigen geworden? Vragen die mij nu bezig houden...
Om nog een term er tegenaan te gooien: bakeenheid. Een treinstel (of een treinstam) bestaat uit bakken. De Mat64 die is afgebeeld heeft twee bakken en het rijtuig is 1 bak.
Een bak (of bakeenheid) is 27,2 meter. Is dat een geeky feitje? Waarschijnlijk wel, maar er zit ook iets meer achter. Een treinstel / -stam + locs moet natuurlijk wel kunnen worden opgesteld. Dus moet de totale beschikbare opstelruimte in Nederland gelijk of groter zijn dan aantal bakken x 27,2 in meters. En dat is best veel... tot ergens rond de 5000 tot 6000 in 2030 (voor alle reizigersvervoerders in Nederland).
Nou, nu ga ik slapen

[ Voor 9% gewijzigd door Goverman op 27-02-2017 22:29 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Dit topic is gesloten.