..
[Voor 107% gewijzigd door EDIT op 10-02-2017 16:03. Reden: Oeps, dubbelpost.]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[Voor 107% gewijzigd door EDIT op 10-02-2017 16:03. Reden: Oeps, dubbelpost.]
Je vergeet voor het gemak alleen dat een false positive in het geval van een trein domweg betekent dat die trein tot stilstand komt. Er valt niks weg te wuiven, want de reactie van het beveiligingssysteem is een (snel)remming. En zoals EDIT zegt, de veiligste trein is een stilstaande trein, dus dit failt inderdaad naar veilig.Skyaero schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:03:
[...]
Daar ben ik het absoluut niet mee eens. False positives zijn bij beveiligingen enorm gevaarlijk, met name als zij regelmatig optreden. Menselijk gedrag is zeer adaptief en na een aantal valse ingrijpen loop je het risico dat het wordt weggewoven. Terwijl je bij elke ingrijp heel goed moet nagaan waarom er nu ingegrepen wordt, in plaats van het systeem "even resetten".
https://www.socialcooling.com/
Ik ben met je eens maar om ff bij onze mede tweaker te blijven... Dan hoop je dat maar....dat ie stopt en niet niet zijn werk doetanboni schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:12:
[...]
Je vergeet voor het gemak alleen dat een false positive in het geval van een trein domweg betekent dat die trein tot stilstand komt. Er valt niks weg te wuiven, want de reactie van het beveiligingssysteem is een (snel)remming. En zoals EDIT zegt, de veiligste trein is een stilstaande trein, dus dit failt inderdaad naar veilig.
De reden waarom dat niet gebeurd is omdat het risico onacceptabel is. Daarom zijn er internationale standaarden waar elke vliegtuigbouwer en verkeersleider aan voldoet. En dan gaat het niet alleen om het radioverkeer, maar ook over identificatiehardware ("squawk") en automatische near collission systemen zoals TCAS.EDIT schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:50:
Een vliegtuig, om maar een slecht voorbeeld te nemen, hoeft volgens mij (maar ik weet niets van vliegtuigen) tijdens de vlucht op de grens niet zomaar van de ene boordcomputer naar de andere te wisselen, omdat de ene luchtverkeersleiding een bepaald veiligheidssysteem gebruikt, terwijl de collega's in een ander land een ander systeem gebruiken. Dat, zodra de grens wordt overgevlogen, dit naadloos in elkaar over moet gaan, zonder dat ten koste gaat van de bestuurbaarheid van het toestel.
Ik krijg sowieso de indruk dat er tegenwoordig veel minder gecontroleerd wordt dan vroeger, je ziet amper nog een conducteur.iBugged schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:05:
Ik merk de laatste tijd op dat ik eigenlijk nooit meer word gecontroleerd door een conducteur, maar door mensen van Service & Veiligheid (rijden niet het traject mee, maar stappen uit na hun controle, handboeien, groene NS hesjes e.d.).
Waarom controleert de conducteur niet zelf de trein? Ik reis 95% op de Zeeuwse Lijn, misschien dat het daar anders gaat dan elders?
Voor de luchtvaart inderdaad onacceptabel. In het treinverkeer heel normaal en is het juist onacceptabel als een beveiligingssysteem niet ingrijpt.Skyaero schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:36:
[...]
De reden waarom dat niet gebeurd is omdat het risico onacceptabel is. Daarom zijn er internationale standaarden waar elke vliegtuigbouwer en verkeersleider aan voldoet. En dan gaat het niet alleen om het radioverkeer, maar ook over identificatiehardware ("squawk") en automatische near collission systemen zoals TCAS.
En ook dat is allemaal niet perfect en puilt uit van de issues. Kijk alleen al naar de wiki pagina van TCAS
Maar waarschijnlijk komt het gedoe van wisselende beveiligingssystemen bij treinen door een mislukte implementatie van ECTS.
[Voor 13% gewijzigd door EDIT op 10-02-2017 17:10]
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3
Ik reis vrij regelmatig met de tram/bus maar heb nog nooit een aanduiding gezien van welke halte het systeem op dat moment hanteert... Of zit het gekoppeld aan de reisinfoschermen (die nog wel eens een halte voor of achter lopen)?ArcticWolf schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 18:02:
Te vroeg uitchecken kan toch niet meer? Je betaald volgens mij t/m de halte die de bus/tram op dat moment aangeeft.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Weet niet meer precies, volgens mij is het een combi van het aantal kilometers en de halte. Heb inderdaad weleens gezien dat de kosten een paar cent variëren.sanfranjake schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 18:16:
[...]
Ik reis vrij regelmatig met de tram/bus maar heb nog nooit een aanduiding gezien van welke halte het systeem op dat moment hanteert... Of zit het gekoppeld aan de reisinfoschermen (die nog wel eens een halte voor of achter lopen)?
[Voor 2% gewijzigd door Trainhunter2009 op 11-02-2017 00:51. Reden: Plaatje erbij gezet]
Bron: http://www.nu.nl/algemeen...e-treinen-moet-beter.htmlHet maken van proefritten met nieuwe treinen is niet goed geregeld. Het ministerie van Infrastructuur moet, om de veiligheid op het spoor te waarborgen, daarom zorgen voor betere wet- en regelgeving. Dat meldde de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) vrijdag.
De ILT zet zich in voor veilig en duurzaam transport. Het rapport gaat over het testen van nieuwe treinen die officieel nog niet op het spoor zijn toegelaten.
Aanleiding voor het ILT-rapport is een incident op 29 april vorig jaar: een trein van NS Internationaal reed tijdens een proefrit door een wissel bij Dronten met een snelheid van 140 kilometer per uur waar een maximumsnelheid geldt van 80.
''Het ontbreken van regelgeving of brancheafspraken voor beproevingsritten werkt aannames en misverstanden in de hand'', zo stelt de ILT. ''Het regelen van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden overstijgt de verantwoordelijkheid van de betrokken partijen. De inspectie heeft daarom het ministerie gevraagd te zorgen voor regelgeving.''
[Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 11-02-2017 05:17]
Virussen? Scan ze hier!
Als tweaker moet je dan eens uitzoeken hoe het ATB-protocol werkt. Bij ATB-NG is het onmogelijk om een rood sein te missen: het protocol zit zo in elkaar dat als het signaal ontbreekt, de trein zal remmen. En voor de software in de treinen is bewezen dat zodra de ATB-software een stop-signaal detecteert, er maar 0,00....01% kans is dat de trein doorrijdt.SRich schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:19:
[...]
Ik ben met je eens maar om ff bij onze mede tweaker te blijven... Dan hoop je dat maar....dat ie stopt en niet niet zijn werk doet
[Voor 7% gewijzigd door EDIT op 11-02-2017 13:58]
wildhagen schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 04:42:
[...]
Naast die ene die Trainhunter al liet zien, hier nog een voorbeeld van een typhoon, deze wijst dan wel naar onder (boven het radiografie-teken):
[afbeelding]
(de 2261 is dit, op een foto uit mei 1969, dit was de tweede loc die voorzien werd van radiografische bediening, na de 2268)
Ter vergelijk een foto van de 2263 uit 1975, zonder de zichtbare typhoon:
[afbeelding]
De typhoons op het dak van de radiolocs zijn niet de originele. Deze zitten onder de cabinevloer (een hoge en een lage toon) en worden door twee voetbediende (mechanische) kleppen in werking gesteld. Deze pedalen worden met de voorvoet of de hak ingedrukt. Tegelijkertijd beide pedalen indrukken met één voet gaat niet doordat tussen de pedalen een verhoging zit.Trainhunter2009 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 19:03:
^^
Kijk is op het dak van de loc op de onderste foto, links(In de rijrichting rechts) voor de rijrichting naar de fotograaf, rechts(in de rijrichting links) voor de rijrichting met de huif voor![]()
Hier nog een, achter de zwaailamp staat de andere
[afbeelding]
ATB-VV is afgelopen jaar wel weer verbetert; ATB-VVV (pun) het heeft tegenwoordig actieve monitoring en kan ook niet meer verkeerd aangesloten worden (zoals bij Hattermerbroek).EDIT schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 13:39:
Nee. ATB-VV is niet fail-safe. Het is een lapmiddel om het risico van een StopTonend Sein-passage (STS) met lage snelheid te beperken. Hiervoor moet de ATB-VV installatie echter aan staan, moet de trein voorzien zijn van ATB-BV én mag de trein niet een te hoge snelheid hebben (boven de 70 km/u is de werking niet meer gegarandeerd).
Dat kan potentieel tot een ramp leiden, maar het lijkt er op dat die ramp helaas moet gebeuren, voor er eindelijk actie komt om ATB-EG (en het lapmiddel ATB-VV) uit te faseren.
Dit zagen we een paar jaar terug bij Hattemerbroek aansluiting bij Zwolle (rapport ILenT: https://www.ilent.nl/Imag...iting_tcm334-353921.pdf). Een intercity reed daar met 90+ km/u door een rood sein heen en mede dankzij de machinist van de andere trein kon een ramp voorkomen worden. Zeg maar van het type Harmelen 2.
De ATB-VV werkte daar niet: de installatie stond uit en als die installatie al aan had gestaan, dan was de werking nog niet gegarandeerd geweest omdat de snelheid meer dan 70 km/u bedroeg.
Overigens is ATB-NG weliswaar fail-safe, maar kan (net als ERTMS) nooit 100% een STS passage voorkomen. Dat is een utopie. Wat beide systemen wél kunnen, mits correct aangelegd, is voorkomen dat het gevaarpunt bereikt wordt. Hierdoor rijdt de trein misschien dan wel door rood, maar zal het risico bijna nul zijn.
Edit: maar over dit onderwerp kunnen de infra-mensen hier vast veel beter en meer vertellen dan ik
Inderdaad. Thalys ook maar afschaffen en door NS laten rijden.ArcticWolf schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 08:21:
[...]
Sowieso lijkt het me voor de reiziger geen fijne situatie dat er verschillende vervoerders zijn.
Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart
Als reiziger interesseert me dat eigenlijk totaal niet, ik heb als reiziger alleen met NS te maken en ik heb geregeld vertraging. Als de problemen buiten NS liggen, moeten ze bij NS daarop de andere partij(en) aanspreken en zorgen dat die de problemen goed oplossen, maar dat gaat mij als reiziger niets aan (met uitzondering van die janboel die politiek heet, ik ben ook kiezer).ArcticWolf schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 14:43:
Denk dat de meeste problemen op de HSL juist niet aan de NS liggen, overigens ligt het in het algemeen heel vaak niet aan de NS... er zijn namelijk (al jaren) gemiddeld 10.000 infra storingen per jaar
NS heeft eigenlijk alleen maar personeel en materieel, tuurlijk gaat er ook materieel kapot en plantechnische fouten zijn gewoon dom, maar dat gebeurt geen 10.000x per jaar.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Helaas spreidt vaak elk probleem van maar één trein uit over de rest van de treinenloop. De treinen achter een trein met problemen krijgen vaak vertraging, en de betreffende trein met personeel die ingepland stond kan niet de volgende ritten rijden.ArcticWolf schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 14:43:
NS heeft eigenlijk alleen maar personeel en materieel, tuurlijk gaat er ook materieel kapot en plantechnische fouten zijn gewoon dom, maar dat gebeurt geen 10.000x per jaar.
Speel ook Airplane Manager en Repeat
Ja dat krijg je als je de boel opsplitst... de oude NS was zo inefficient als de pest maar de comptabiliteit intern was een stuk beter geregeld. Soms zie ik infra componenten (baantechnisch) in de baan waar m'n haren overeind van gaan staanFreee!! schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:20:
[...]
Als reiziger interesseert me dat eigenlijk totaal niet, ik heb als reiziger alleen met NS te maken en ik heb geregeld vertraging. Als de problemen buiten NS liggen, moeten ze bij NS daarop de andere partij(en) aanspreken en zorgen dat die de problemen goed oplossen, maar dat gaat mij als reiziger niets aan (met uitzondering van die janboel die politiek heet, ik ben ook kiezer).
True, er is wel wat backup personeel op enkele strategische punten maar niet genoeg om dat allemaal op te vangen.Onbekend schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:29:
[...]
Helaas spreidt vaak elk probleem van maar één trein uit over de rest van de treinenloop. De treinen achter een trein met problemen krijgen vaak vertraging, en de betreffende trein met personeel die ingepland stond kan niet de volgende ritten rijden.
Bij treinen moet écht alles meewerken om alles goed te laten verlopen. Als 1 gedeelte niet werkt heeft dat meteen effect op de rest. In het openbaar vervoer op de weg blijft het vaak bij dat defect vervoersmiddel. Vaak kan je vaak een andere route nemen, en is de impact van dat ene defecte vervoersmiddel minder groot. (80 man in een bus tegen 1500 man in een trein)
Volkomen met je eens, maar als reiziger heb ik daar precies niets aan. En de politiek luistert ook al niet echt naar de kiezer op dit puntArcticWolf schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:30:
[...]
Ja dat krijg je als je de boel opsplitst... de oude NS was zo inefficient als de pest maar de comptabiliteit intern was een stuk beter geregeld. Soms zie ik infra componenten (baantechnisch) in de baan waar m'n haren overeind van gaan staanallemaal omdat er zoveel communicatielijnen zijn tegenwoordig en iedereen wilt z'n zegje doen, maar als het weer terug moet geeft niemand thuis.
Nu schreeuwt iedereen moord & brand naar de NS, maar ik ben van mening dat het grootste gedeelte aan ProRail & Co ligt (die weer in die situatie zitten vanwege de politiek)
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
[Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 11-02-2017 15:48]
Wordt wel vaker gedaan, als de hor moet uit en inbouwen (dat duurt wel even...) sleept de loc de MFS'en naar een depot, daar lossen ze alle MFS'en en daar wordt het residu per vrachtwagen afgevoerd.Freee!! schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:46:
Fraaie manier van oude ballast afvoeren, die had ik nog niet eerder gezien
En dat stuk kom ik een paar keer per week langs (geregeld ook met de auto).
Nee idd, er wordt weleens geprobeerd om er tegen in te gaan... maar meestal is het antwoord; nee. Vaak omdat degene die over het geld gaat niet snapt wat de meerwaarde er van is, dus dan is het makkelijkste antwoord nee. Maar goed degene die over het geld gaat heeft ook maar een bepaalde verantwoording, dus hij/zij moet ook binnen de budgetten blijven anders wordt elke kwestie over een paar duizend euro naar het ministerie gespeeld.Freee!! schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:43:
[...]
Volkomen met je eens, maar als reiziger heb ik daar precies niets aan. En de politiek luistert ook al niet echt naar de kiezer op dit punt
Drijvends?Freee!! schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:58:
Maar dit is de eerste keer (dat ik zie) dat het direct in iets drijvends wordt gestort voor afvoer.
Dat is toch gewoon een weg waar het op gestort werd?
Yep! en per shovel wordt het weggereden naar een depot iets verderop.T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:02:
[...]
En daar is het waar het fout gaat.ArcticWolf schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:57:
[...]
Vaak omdat degene die over het geld gaat niet snapt wat de meerwaarde er van is,
Je hebt gelijk, het water ligt erachter.T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:02:
[...]
Ik had al zo'n vermoeden...ArcticWolf schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:03:
[...]
Yep! en per shovel wordt het weggereden naar een depot iets verderop.
[Voor 34% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 11-02-2017 16:16]
Dit is wat ik kan vinden:T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:14:
Wat er eigenlijk tussen Arnhem en Utrecht, geen enkele trein rijdt door werkzaamheden? Ik neem aan dat het spoorvernieuwingen zijn.
http://www.prorail.nl/reizigers/werkzaamheden-en-storingen en dan bij Arnhem.
[...]
Ik had al zo'n vermoeden...
DuidelijkArcticWolf schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:27:
[...]
Dit is wat ik kan vinden:
[afbeelding]
Daar was ik al achter...Zo te zien ligt Ede-Wageningen - Arnhem er compleet uit en een deel van emplacement Arnhem.
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat er tussen Ede-Wageningen en Utrecht voor de rest geen werkzaamheden zijn voor zover ik kan zienT.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:28:
[...]
Duidelijk
[...]
Daar was ik al achter...
[Voor 47% gewijzigd door ArcticWolf op 11-02-2017 17:04]
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Op het gebied van vervoer luistert de politiek te veel naar de kiezer en te weinig naar de wetenschap. Alle onderzoeken wijzen erop dat 130 (ipv 120 of hier op de A16 zelfs 100) slecht voor milieu, veiligheid en doorstroming is, alle onderzoeken wijzen erop dat meer asfalt meer auto's aantrekt, alle onderzoeken wijzen erop dat de weg kilometerheffing nodig heeft.Freee!! schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:43:
Volkomen met je eens, maar als reiziger heb ik daar precies niets aan. En de politiek luistert ook al niet echt naar de kiezer op dit punt
Ik had moeten specificeren "als OV reiziger". En verder worden geregeld de verkeerde stukken asfalt aangelegd. Een typisch voorbeeld is de overbelasting van zowel de A2 als de A4 vanaf Amsterdam en de doorgaande verbreding daarvan. Als ze nu gewoon de A3 hadden aangelegd, waren zowel de A2 als de A4 ontlast en was de route tussen Rotterdam en Amsterdam nog een stuk korter ook (milieuwinst door minder afgelegde kilometers).Bacchus schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 17:34:
[...]
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Op het gebied van vervoer luistert de politiek te veel naar de kiezer en te weinig naar de wetenschap. Alle onderzoeken wijzen erop dat 130 (ipv 120 of hier op de A16 zelfs 100) slecht voor milieu, veiligheid en doorstroming is, alle onderzoeken wijzen erop dat meer asfalt meer auto's aantrekt, alle onderzoeken wijzen erop dat de weg kilometerheffing nodig heeft.
Maar ja, kiezers denken anders, dus we doen maar wat de kiezer vraagt. (ipv serieus te investeren in OV-infra en woon-werk-afstanden te verkleinen)
[Voor 6% gewijzigd door Freee!! op 11-02-2017 17:49]
Ik denk gewoon dat het een ding van rechts is, en we hebben rechtse regeringen gehad sinds ~2000. Ik heb net de kieskompas gedaan, met de vraag ''Om de files te verminderen, moet de overheid inversteren in nieuwe wegen ipv het openbaar vervoer''. Partijen als de VVD en PVV zijn het daar 'gewoon' eens. De kiezer kiest er dus voor.Bacchus schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 17:34:
[...]
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Op het gebied van vervoer luistert de politiek te veel naar de kiezer en te weinig naar de wetenschap. Alle onderzoeken wijzen erop dat 130 (ipv 120 of hier op de A16 zelfs 100) slecht voor milieu, veiligheid en doorstroming is, alle onderzoeken wijzen erop dat meer asfalt meer auto's aantrekt, alle onderzoeken wijzen erop dat de weg kilometerheffing nodig heeft.
Maar ja, kiezers denken anders, dus we doen maar wat de kiezer vraagt. (ipv serieus te investeren in OV-infra en woon-werk-afstanden te verkleinen)
Oh krijg net te horen dat het per shovel op een schip wordt geladen, dus je hebt een beetje gelijkFreee!! schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:09:
[...]
Je hebt gelijk, het water ligt erachter.
LOL, ik denk dat rechtstreeks in het schip storten een stuk efficiënter zou zijn geweest, het spoor gaat daar over het vaarwater.ArcticWolf schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 18:38:
[...]
Oh krijg net te horen dat het per shovel op een schip wordt geladen, dus je hebt een beetje gelijk(ben niet overal geweest)
Residu ballast valt onder strenge milieu regelgeving, denk niet dat RWS dat toestaat. En je blokkeert zo effectief een doorvaar route.Freee!! schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 18:54:
[...]
LOL, ik denk dat rechtstreeks in het schip storten een stuk efficiënter zou zijn geweest, het spoor gaat daar over het vaarwater.
Vergeet niet dat het OV niet alleen maar uit treinen bestaat.marcop23 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 18:27:
[...]
Ik denk gewoon dat het een ding van rechts is, en we hebben rechtse regeringen gehad sinds ~2000. Ik heb net de kieskompas gedaan, met de vraag ''Om de files te verminderen, moet de overheid inversteren in nieuwe wegen ipv het openbaar vervoer''. Partijen als de VVD en PVV zijn het daar 'gewoon' eens. De kiezer kiest er dus voor.
Als OV-reiziger ben je dan beter uit bij progressievere of 'groenere' partijen. (immers: De het spoor is heel ruimte- en energie-efficient)
Heel aardig, maar met de huidige capaciteit van de trein krijg je echt niet meer mensen uit de auto, in ieder geval niet in de spits. Tel het gebrek aan betrouwbaarheid van sommige lijnen daarbij op en ik snap uitstekend waarom de auto wint. Sterker, ik ben bezig over te schakelen van trein naar auto. En dan heb ik het er nog niet eens over gehad dat de meeste mensen niet pal naast het station wonen en/of werken.Onbekend schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:04:
[...]
Vergeet niet dat het OV niet alleen maar uit treinen bestaat.
Oud linkje, maar ik denk dat het niet veel is veranderd: http://www.treinreiziger....er_trein_naar_werk-144355
Voor woon-werk-verkeer gebruikt 5% de trein, 25% de fiets en 60% de auto. Geen wonder dat er meer mensen stemmen voor méér asfalt i.p.v. investeringen in het OV.
Dat is niet per se een goede oorzaak-gevolg. Over het algemeen worden hoeveelheden reizigers groter omdat infrastructuur beter wordt, in dichtbevolkte gebieden. Als er meer snelwegen komen, maar ook als de treindienst beter wordt. Misschien komen de reizigers er gewoon 'bij'.Onbekend schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:31:
[...]Óf er komen steeds meer treinreizigers bij waardoor de files minder worden.
Mee eens, maar ik heb al eerder de janboel van de politiek aangewezen als medeschuldige aan de problemen.marcop23 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:41:
[...]
Het sprintertekort van nu ontstaat voornamelijk door het gebrek aan lange termijnplanning bij de overheid. De studenten-OV zou eruit gaan, waardoor er een vrij grote groep deels niet meer met de trein zou gaan. En plots blijft deze niet alleen, maar hebben ook minderjarige MBO studenten er recht op. Daar is natuurlijk niet tegenop te plannen, met levertijden van 2 jaar.
[Voor 3% gewijzigd door F.West98 op 11-02-2017 23:16]
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Eurostar staat later dit jaar gepland (vanaf september geloof ik), maar of dat lukt ligt aan de toelating van de treinen geloof ik. De helft van de trein kan voor reizen naar Brussel gebruikt worden, de andere helft is voor doorgaande reizigers naar Londen.TheLion01 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 22:24:
Sinds ik zelf met het OV reis (student) vind ik het zelf erg interessant om erover te lezen (vooral HSL-gerelateerd) en volg dit topic dan ook op de voet.![]()
Weet iemand wat de huidige plannen zijn voor de nieuwe diensten op de HSL? (Intercity Brussel en Eurostar). Die eerste stond gepland voor eind 2016 volgens mij maar dat is niet doorgegaan.
Voor wanneer staat Intercity Brussel (Benelux+) gepland? En is het de bedoeling dat deze ook via Breda gaat rijden? Ik pendel dagelijks tussen Breda en Rotterdam en nóg een HSL dienst naast Intercity Direct en Intercity Den Haag is natuurlijk voor mij mooi meegenomen.
Ook zou Eurostar gaan rijden tussen Amsterdam en London, alleen hierover is het de laatste tijd ook erg stil? Komt dat door de eventuele problemen die plaatsvinden bij het boarden in Amsterdam/Schiphol/Rotterdam door de Schengenregeling waar ze nog niet aan uit zijn?
Hoe kan het dat ze inefficiënt zijn en toch goed intern goed samen kunnen werken?ArcticWolf schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:30:
[...]
Ja dat krijg je als je de boel opsplitst... de oude NS was zo inefficient als de pest maar de comptabiliteit intern was een stuk beter geregeld. Soms zie ik infra componenten (baantechnisch) in de baan waar m'n haren overeind van gaan staanallemaal omdat er zoveel communicatielijnen zijn tegenwoordig en iedereen wilt z'n zegje doen, maar als het weer terug moet geeft niemand thuis.
Nu schreeuwt iedereen moord & brand naar de NS, maar ik ben van mening dat het grootste gedeelte aan ProRail & Co ligt (die weer in die situatie zitten vanwege de politiek)
Je hebt gelijk hoor, lampje vervangen kan idd tegenwoordig een week duren vanwege dat het allemaal verantwoord moet worden, je wordt namelijk afgerekend als je probeert je best te doen.SRich schreef op zondag 12 februari 2017 @ 10:33:
[...]
Hoe kan het dat ze inefficiënt zijn en toch goed intern goed samen kunnen werken?![]()
Maar ja een geïntegreerd spoorwegbedrijf a NS(waar in alles samenwerkt) voor 1995 kost geld, en dat is het probleem, Men wil graag voor een duppie op de eerste rij zitten... Een van de mooiste voorbeelden die ooit uit 2e hand gehoord heb van een mcn was een bij schiphol. Een lamp was defect, dus de mcn meld dat aan de VL, vroeger werd er dan door de VL een monteur aangestuurd, en zat er binnen 2 uur een nieuwe lamp in. De desbetreffende lamp was na 1 week!!!!! nog steeds niet gemaakt omdat men eerst een bon moesten aanmaken om de kosten te verantwoorden, vervolgens moest er een lamp besteld worden (schijnbaar gebeurt het nooit dat er een lamp defect raakt) en na dat men alles had gemaakt en lamp binnen had moest er nog een monteur worden besteld... Nou geweldig hoor dat verzelfstandigen dat NS, heeft echt voordelen.
nu zitten we allemaal met KPI's en efficient werken en zo weinig mogelijk NS'ers/ProRail'ers zodat als het een keer fout gaat dat het als een bloedvlek over de het landelijke NS-net zich uitbedrijf.
Ik heb dan te doen met mcn's, HC's en popz(plp) die ook als die dan als er wat is een shit load over zich heen krijgen.
Gegarandeerd niet, al die communicatielagen moeten allemaal ook gemanaged wordenArcticWolf schreef op zondag 12 februari 2017 @ 11:12:
[...]
betwijfel zelfs of het überhaupt allemaal efficiënter is geworden met zoveel extra communicatie lagen erbij
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik durf er wel vergif op in te nemen dat die lamp geenszins met spoed vervangen hoefde te worden. Een seinlamp zal het niet geweest zijn, of anderszins veiligheid gerelateerd. Het feit dat die lamp besteld moest worden zegt dan ook al een hoop.SRich schreef op zondag 12 februari 2017 @ 10:33:
[...]
Een van de mooiste voorbeelden die ooit uit 2e hand gehoord heb van een mcn was een bij schiphol. Een lamp was defect, dus de mcn meld dat aan de VL, vroeger werd er dan door de VL een monteur aangestuurd, en zat er binnen 2 uur een nieuwe lamp in. De desbetreffende lamp was na 1 week!!!!! nog steeds niet gemaakt omdat men eerst een bon moesten aanmaken om de kosten te verantwoorden, vervolgens moest er een lamp besteld worden (schijnbaar gebeurt het nooit dat er een lamp defect raakt) en na dat men alles had gemaakt en lamp binnen had moest er nog een monteur worden besteld... Nou geweldig hoor dat verzelfstandigen dat NS, heeft echt voordelen.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Bron: http://www.nu.nl/buitenla...ein-zonder-machinist.htmlDe Zwitserse Spoorwegen (SBB) gaan treinen laten rijden zonder machinist. Het gaat om een proef die past in de voortschrijdende digitalisering, waarvoor tal van projecten op stapel staan.
Dat vertelde directeur Andreas Meyer maandag tijdens een presentatie in Zürich. Hij denkt met efficiëntere technieken de capaciteit van het railnetwerk met 30 procent te kunnen vergroten.
''De spoorwegtechniek maakt vanaf 2025 de inzet van meer treinen mogelijk met als gevolg een vollere dienstregeling, minder storingen, betere radioverbinding en accuratere reizigersinformatie'', aldus Meyer. De SBB is bezig met de ontwikkeling van een digitaal seinhuisje, wil roltrappen, liften en het licht op de stations op afstand gaan regelen en klanten voor het vrachtvervoer op de hoogte houden van onder meer de temperatuur en het schudden van de wagons als dat van belang is voor de lading.
In Zwitserland ligt een railnetwerk van ongeveer 3000 kilometer, deels op moeilijk bergachtig terrein. Volgens de SBB wordt het nu al nergens ter wereld zo intensief gebruikt.
In Nederland heeft de provincie Groningen een experiment aangekondigd met treinen zonder bestuurder.
Virussen? Scan ze hier!
In Nederland al eeuwen als we de liederen mogen gelovenSkyaero schreef op maandag 13 februari 2017 @ 17:51:
Treinen zonder machinist. Dat doen ze in België toch al jaren?
[Voor 7% gewijzigd door Freee!! op 13-02-2017 18:07]
Skyaero schreef op maandag 13 februari 2017 @ 17:51:
Treinen zonder machinist. Dat doen ze in België toch al jaren?
Nou, laat ik mij ook maar even melden dan. Ik ben dus Goverman en ik ben ambtenaar bij het ministerie van IenM en daar verantwoordelijk voor allerlei investeringsprojecten (aanleg, dus gefinancierd vanuit het MIRT). En natuurlijk ben ik ook betrokken bij allerlei andere dossiers (variërend van de problematiek bij opstellen en behandelen tot aan WOB-verzoeken en van burgerbrieven tot aan het beantwoorden van Kamervragen).ArcticWolf schreef op zondag 12 februari 2017 @ 11:12:
[...]
Je hebt gelijk hoor, lampje vervangen kan idd tegenwoordig een week duren vanwege dat het allemaal verantwoord moet worden, je wordt namelijk afgerekend als je probeert je best te doen.![]()
Tja, ik heb nooit in de "oude" tijd gewerkt, maar er werd minder gestuurd op financiën en de mensen in de spoorwereld hadden verstand van zaken, dus de communicatie ging makkelijk/sneller, alleen het "overall" proces duurde veel langer (want morgen is er weer een dag) en kostte dus meer geld. (maar kwalitatief was het een beter product)
edit;
betwijfel zelfs of het überhaupt allemaal efficiënter is geworden met zoveel extra communicatie lagen erbij![]()
Het EIB (Economisch Instituut voor de Bouw) is een onderdeel van Bouwend Nederland. En dat is de lobbyclub voor de (vooral grotere) bouwbedrijven. Uiteraard zeggen die dat er te weinig wordt uitgegeven aan nieuwbouw en onderhoud. Volgens hen is er altijd te weinig geld voor wegen en spoorwegen. Dat zegt Rover ook (voor spoor) en ook de ANWB en VNO-NCW zeggen dat de files ernstig zijn (voor wegen). Dit soort "noodklokken", "brandbrieven" en "manifesten" komen ALTIJD uit in het jaar dat verkiezingsprogramma's worden geschreven, het liefst vlak voor Prinsjesdag (want: nieuwsluwe periode voor grotere kans op aandacht en wie weet pikt een Kamerlid het op voor de begrotingsbehandeling). Dat is allemaal onderdeel van een spel. En dat spel heet politiek. En daar zijn we allemaal deel van.ArcticWolf schreef op zondag 12 februari 2017 @ 11:12:
[...]
Overigens heb ik mijn twijfels of het tegenwoordig daadwerkelijk goedkoper is geworden want, het ministerie heeft sinds 1998 structureel bezuinigd op het spoorbudget (ca. 200 miljoen per jaar) en heel toevallig is er vorig jaar een rapport klik gepubliceerd die had berekend dat het spoor zo'n 5,5 miljard te kort kwam in achterstallig onderhoud en capaciteitsuitbreiding![]()
het rapport
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Wanneer wordt de ICD naar Amsterdam Zuid verlegd in plaats van op Schiphol vrijwel compleet leeg te stromen en dan door te kachelen naar Amsterdam CSGoverman schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:07:
[...]
Nou, laat ik mij ook maar even melden dan. Ik ben dus Goverman en ik ben ambtenaar bij het ministerie van IenM en daar verantwoordelijk voor allerlei investeringsprojecten (aanleg, dus gefinancierd vanuit het MIRT). En natuurlijk ben ik ook betrokken bij allerlei andere dossiers (variërend van de problematiek bij opstellen en behandelen tot aan WOB-verzoeken en van burgerbrieven tot aan het beantwoorden van Kamervragen).
[...]
En Amsterdam Zuid en nog veel meer...
Zie:EDIT schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:25:
@Freee!! Het zal wel aan mij liggen, maar wat zou volgens jou nu precies het ministerie te maken moeten hebben met de dienstregeling?
Daarvoor moet je bij NS/ProRail zijn.
Goverman schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:07:
[...]
Nu ben ik verantwoordelijk voor een extra sneltrein. Uiteindelijk een verdubbeling van de frequentie in geen 20 jaar tijd (ergens eind jaren 90 ging de eerste sneltrein rijden). Zomaar een willekeurig voorbeeldje...
[Voor 23% gewijzigd door EDIT op 13-02-2017 18:38]
OK, verkeerde persoon, maar de vraag blijft.EDIT schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:32:
@Freee!! Even lezen over het stukje waarin @Goverman zich voorstelt. Het gaat dus over de aanpassingen aan de infrastructuur en niet de dienstregeling
Zie voor het hele project daar: https://www.prorail.nl/pr...rein-groningen-leeuwarden
Heeft vandaag 4532/4547/4542/4557/4548/4563/4558 gereden. Moet er nu in Enkhuizen uit door een verlopen controle. Even de vraag of 'ie morgen ingezet wordt.EDIT schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:03:
In ander nieuws:
Vandaag heeft de eerste vernieuwde VIRM (voor de nummertjes: 8637) zijn eerste slagen in de reizigersdienst tussen Amsterdam en Enkhuizen er op zitten.
De tweede vernieuwde VIRM moet binnenkort instromen.
Ik merk dat je het voornamelijk over grootschalige projecten hebt, die zeer weinig met onderhoud te maken hebben... PHS, ESGL, Knoop Groningen, ODG Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen, BBV Nijmegen (uitzondering), PHS Amsterdam, Zuid-as Dok dienen als functie wijziging (ProRail IP/VACO). Terwijl ProRail AM juist over functie herstel/vernieuwing gaat en het zit hem voornamelijk in die laatste... de storingen gaan niet opgelost worden met de grote infraprojecten, dat moet AM doen.Goverman schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:07:
[...]
Nou, laat ik mij ook maar even melden dan. Ik ben dus Goverman en ik ben ambtenaar bij het ministerie van IenM en daar verantwoordelijk voor allerlei investeringsprojecten (aanleg, dus gefinancierd vanuit het MIRT). En natuurlijk ben ik ook betrokken bij allerlei andere dossiers (variërend van de problematiek bij opstellen en behandelen tot aan WOB-verzoeken en van burgerbrieven tot aan het beantwoorden van Kamervragen).
Vroeger was alles beter. De treinen reden op tijd, er was geen terrorisme en ook konden we vaker schaatsen op natuurijs. Tot zover. Natuurlijk was vroeger niet alles beter. De treindiensten zijn ENORM toegenomen de afgelopen decennia. Ik herinner me nog het boemeltje dat 2x per uur stopte tussen Groningen en Leeuwarden. Nu ben ik verantwoordelijk voor een extra sneltrein. Uiteindelijk een verdubbeling van de frequentie in geen 20 jaar tijd (ergens eind jaren 90 ging de eerste sneltrein rijden). Zomaar een willekeurig voorbeeldje... Andere voorbeelden zijn er ook. PHS levert een product waar veel treinreizigers erg blij mee zullen zijn: vanaf december dit jaar 6 IC's per uur tussen Amsterdam en Eindhoven. En er komt nog VEEL meer aan...
In die "goeie ouwe tijd" (mijn pa was toen spoorman, dus ik weet er wel wat van), moest er bijna een miljoen gulden (ook al goeie ouwe tijd) naar de exploitatie van de NS. De exploitatie dus... Zo verlieslatend waren de NS in de jaren 80. Dat is nu anders. Ook is de toegankelijkheid van het spoor (zowel voor minder validen als voor mensen die een trein willen rijden) zwaar verbeterd.
"De politiek" (die dus voor een duppie op de eerste rang wil zitten) heeft het eigenlijk niet zo slecht gedaan hier. De splitsing tussen vervoerder en beheerder kwam door Europese regelgeving. En eigenlijk is dat helemaal geen verkeerd idee geweest. Dat eerder genoemde boemeltje wilde de NS eigenlijk kwijt. Nu Arriva deze lijn exploiteert (en nog een aantal andere lijnen) is de frequentie toegenomen. En ook de aantallen mensen die de trein gebruiken. En de tevredenheid onder de reizigers is over het algemeen erg toegenomen.
"De goeie ouwe tijd" was vooral leuk voor mensen met een vaste baan bij NS. De reiziger deed er totaal niet toe en de politiek moest eigenlijk de geldkraan open zetten op commando. Niet voor niets zijn de vakbonden zo machtig in spoorland. Die leven vooral in die "goeie ouwe tijd". Die tijd is echter voorbij. En die komt ook niet meer terug.
[...]
Het EIB (Economisch Instituut voor de Bouw) is een onderdeel van Bouwend Nederland. En dat is de lobbyclub voor de (vooral grotere) bouwbedrijven. Uiteraard zeggen die dat er te weinig wordt uitgegeven aan nieuwbouw en onderhoud. Volgens hen is er altijd te weinig geld voor wegen en spoorwegen. Dat zegt Rover ook (voor spoor) en ook de ANWB en VNO-NCW zeggen dat de files ernstig zijn (voor wegen). Dit soort "noodklokken", "brandbrieven" en "manifesten" komen ALTIJD uit in het jaar dat verkiezingsprogramma's worden geschreven, het liefst vlak voor Prinsjesdag (want: nieuwsluwe periode voor grotere kans op aandacht en wie weet pikt een Kamerlid het op voor de begrotingsbehandeling). Dat is allemaal onderdeel van een spel. En dat spel heet politiek. En daar zijn we allemaal deel van.
Maar dit zegt echter NIETS over de feitelijke stand van onderhoud en de budgetten die hiervoor nodig zijn. Daarvoor moet je bij de beheerder zelf zijn (ProRail dus). Die had eerder becijfert dat er een potentieel tekort is van € 475 mln aan middelen voor beheer en onderhoud, in een periode van 10 jaar tijd. Dus 47,5 mln. per jaar. Maar... dat is uitgaande van een gewenst niveau van onderhoud, niet perse noodzakelijk onderhoud. Ofwel: daar kan prima in geschoven worden. Let wel: dit potentieel tekort is nog steeds vervelend, maar goed beheersbaar.
Volgens sommigen mag vroeger dan beter zijn, maar ik kijk liever naar voren. Wat is er dan allemaal te zien? Houd Zwolle in de gaten. En Driebergen-Zeist. En op de wat langere termijn Vught en Boxtel. Maar ook Nijmegen. En Groningen. En Ede-Wageningen. En Amsterdam CS. En Amsterdam Zuid en nog veel meer...
Je heb helemaal gelijk, maar om het ook in een ander licht te zetten is dat het geld wat NS vroeger verdiende gelijk in het spooronderhoud, spoorwegpolitie enz. werd gestoken. Tevens is het leuk dat Arriva en Veolia lijntjes van NS hebben overgenomen, maar dat kunnen ze alleen met een zak met geld van de regionale overheid. Een HC zie je daar niet en is men voor de veiligheid en algemene zaken aangewezen op mcn's die ook de verantwoording hebben om veilig te rijden en eventuele vliegende BOA team's. Bij veolia is het zelfs geweest dat ze meer geld eisten van Limburg anders zouden ze stoppen met de treindienst.Goverman schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:07:
[...]
Vroeger was alles beter. De treinen reden op tijd, er was geen terrorisme en ook konden we vaker schaatsen op natuurijs. Tot zover. Natuurlijk was vroeger niet alles beter. De treindiensten zijn ENORM toegenomen de afgelopen decennia. Ik herinner me nog het boemeltje dat 2x per uur stopte tussen Groningen en Leeuwarden. Nu ben ik verantwoordelijk voor een extra sneltrein. Uiteindelijk een verdubbeling van de frequentie in geen 20 jaar tijd (ergens eind jaren 90 ging de eerste sneltrein rijden). Zomaar een willekeurig voorbeeldje... Andere voorbeelden zijn er ook. PHS levert een product waar veel treinreizigers erg blij mee zullen zijn: vanaf december dit jaar 6 IC's per uur tussen Amsterdam en Eindhoven. En er komt nog VEEL meer aan...
In die "goeie ouwe tijd" (mijn pa was toen spoorman, dus ik weet er wel wat van), moest er bijna een miljoen gulden (ook al goeie ouwe tijd) naar de exploitatie van de NS. De exploitatie dus... Zo verlieslatend waren de NS in de jaren 80. Dat is nu anders. Ook is de toegankelijkheid van het spoor (zowel voor minder validen als voor mensen die een trein willen rijden) zwaar verbeterd.
Ik ben niet tegen de splitsing om concurrenten een gelijkspeelveld te geven, alleen hadden we een NS organisatie moeten hebben zoals de DB. 1 NS holding(NS N.V.) en 1 taakmaatschappij (NS Railfratrust) en 1 commercieel deel (Abellio). HRN(inclu HSL) moet gewoon vast naar Abellio en de regionale zwaar gesubsidieerde lijntjes mogen aanbesteed worden maar dan wel met zelfde voorwaarden als HRN. Kijken wie er dan goedkoper is."De politiek" (die dus voor een duppie op de eerste rang wil zitten) heeft het eigenlijk niet zo slecht gedaan hier. De splitsing tussen vervoerder en beheerder kwam door Europese regelgeving. En eigenlijk is dat helemaal geen verkeerd idee geweest. Dat eerder genoemde boemeltje wilde de NS eigenlijk kwijt. Nu Arriva deze lijn exploiteert (en nog een aantal andere lijnen) is de frequentie toegenomen. En ook de aantallen mensen die de trein gebruiken. En de tevredenheid onder de reizigers is over het algemeen erg toegenomen.
"De goeie ouwe tijd" was vooral leuk voor mensen met een vaste baan bij NS. De reiziger deed er totaal niet toe en de politiek moest eigenlijk de geldkraan open zetten op commando. Niet voor niets zijn de vakbonden zo machtig in spoorland. Die leven vooral in die "goeie ouwe tijd". Die tijd is echter voorbij. En die komt ook niet meer terug.
Je heb gelijk dat de infrastructuur aanpassing nu beter gaat, maar ook met het oude NS had dat gebeurd in deze tijden.[...]
Het EIB (Economisch Instituut voor de Bouw) is een onderdeel van Bouwend Nederland. En dat is de lobbyclub voor de (vooral grotere) bouwbedrijven. Uiteraard zeggen die dat er te weinig wordt uitgegeven aan nieuwbouw en onderhoud. Volgens hen is er altijd te weinig geld voor wegen en spoorwegen. Dat zegt Rover ook (voor spoor) en ook de ANWB en VNO-NCW zeggen dat de files ernstig zijn (voor wegen). Dit soort "noodklokken", "brandbrieven" en "manifesten" komen ALTIJD uit in het jaar dat verkiezingsprogramma's worden geschreven, het liefst vlak voor Prinsjesdag (want: nieuwsluwe periode voor grotere kans op aandacht en wie weet pikt een Kamerlid het op voor de begrotingsbehandeling). Dat is allemaal onderdeel van een spel. En dat spel heet politiek. En daar zijn we allemaal deel van.
Maar dit zegt echter NIETS over de feitelijke stand van onderhoud en de budgetten die hiervoor nodig zijn. Daarvoor moet je bij de beheerder zelf zijn (ProRail dus). Die had eerder becijfert dat er een potentieel tekort is van € 475 mln aan middelen voor beheer en onderhoud, in een periode van 10 jaar tijd. Dus 47,5 mln. per jaar. Maar... dat is uitgaande van een gewenst niveau van onderhoud, niet perse noodzakelijk onderhoud. Ofwel: daar kan prima in geschoven worden. Let wel: dit potentieel tekort is nog steeds vervelend, maar goed beheersbaar.
Volgens sommigen mag vroeger dan beter zijn, maar ik kijk liever naar voren. Wat is er dan allemaal te zien? Houd Zwolle in de gaten. En Driebergen-Zeist. En op de wat langere termijn Vught en Boxtel. Maar ook Nijmegen. En Groningen. En Ede-Wageningen. En Amsterdam CS. En Amsterdam Zuid en nog veel meer...
Klopt, ik zit vooral op de grote investeringsprojecten, niet op AM-werkzaamheden. Toch kom ik die zo nu en dan wel tegen (vaak als onderdeel van een investeringsproject, soms ook in het kader van kleine functiewijzigingen).ArcticWolf schreef op maandag 13 februari 2017 @ 19:36:
[...]
Ik merk dat je het voornamelijk over grootschalige projecten hebt, die zeer weinig met onderhoud te maken hebben... PHS, ESGL, Knoop Groningen, ODG Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen, BBV Nijmegen (uitzondering), PHS Amsterdam, Zuid-as Dok dienen als functie wijziging (ProRail IP/VACO). Terwijl ProRail AM juist over functie herstel/vernieuwing gaat en het zit hem voornamelijk in die laatste... de storingen gaan niet opgelost worden met de grote infraprojecten, dat moet AM doen.
Weet overigens niet helemaal hoe ik op jou reactie moet reageren, misschien moet je een tijdje meelopen bij ons in de projectteams (binnen/buiten)?
Klopt, NS had vroeger (veel) meer mensen in dienst. Deels zijn die overgegaan naar andere vervoerders, waardoor de aantallen FTE's bij NS niet echt een betrouwbare maatstaf is. Dan zou de de personeelsbestanden van alle reizigersvervoerders moeten nemen. De tijden van de bedrijfskantine met vier klaverjassende reservemachinisten is echter voorbij. Overigens heeft NS nog wel een onderhoudsbedrijf, alleen heet het NedTrain. Gaat binnenkort geloof ik NS Techniek heten. Spoorwegpolitie zie ik ook wel als een gemis, maar daarvoor moet je bij de politie zijn, die hebben hun prioriteiten bij andere dingen liggen.SRich schreef op maandag 13 februari 2017 @ 19:37:
/Leuk dat je geregistreerd ben welkom![]()
[...]
Je heb helemaal gelijk, maar om het ook in een ander licht te zetten is dat het geld wat NS vroeger verdiende gelijk in het spooronderhoud, spoorwegpolitie enz. werd gestoken. Tevens is het leuk dat Arriva en Veolia lijntjes van NS hebben overgenomen, maar dat kunnen ze alleen met een zak met geld van de regionale overheid. Een HC zie je daar niet en is men voor de veiligheid en algemene zaken aangewezen op mcn's die ook de verantwoording hebben om veilig te rijden en eventuele vliegende BOA team's. Bij veolia is het zelfs geweest dat ze meer geld eisten van Limburg anders zouden ze stoppen met de treindienst.
Tevens wil ik je er nog (wellicht ten overvloede) er op wijzen dat vroeger, men gewoon meer mensen indienst had waardoor als er iets gebeurde de reservedienst of monteurs etc. zo opgeroepen konden worden.
[...]
Ik ben niet tegen de splitsing om concurrenten een gelijkspeelveld te geven, alleen hadden we een NS organisatie moeten hebben zoals de DB. 1 NS holding(NS N.V.) en 1 taakmaatschappij (NS Railfratrust) en 1 commercieel deel (Abellio). HRN(inclu HSL) moet gewoon vast naar Abellio en de regionale zwaar gesubsidieerde lijntjes mogen aanbesteed worden maar dan wel met zelfde voorwaarden als HRN. Kijken wie er dan goedkoper is.
NS had vroeger ook een eigen onderhoudsbedrijf en meetbedrijf, waardoor het meer geld koste maar wel soepeler liep.
[...]
Je heb gelijk dat de infrastructuur aanpassing nu beter gaat, maar ook met het oude NS had dat gebeurd in deze tijden.
Dus ik blijf(deels) nog steeds bij mijn stelling dat het oude NS in samenwerking en betrouwbaarheid beter was dan nu
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Het materieeltekort uit zich eigenlijk alleen maar in de spits. Dan rijdt vrijwel al het beschikbare materieel. In het dal en de weekenden wordt materieel ingezet volgens de reizigersprognoses. De praktijk leert dat deze lang niet altijd accuraat zijn, mede door acties (spoordeelwinkel, gratis dagkaartjes etc) en werkzaamheden waardoor omleidingsroutes ontstaan. De reizigersstromen die door dagjesmensen ontstaan zijn (voor zover ik kan overzien) erg moeilijk te voorspellen.F.West98 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 23:16:
Te volle treinen zijn niet altijd gevolg van materieeltekorten (volgens mij), zeker in het weekend. Vandaag weer: overwegstoring tussen Zwolle en Groningen, dus er kwam een ICM-3 ipv ICM-4 (wat normaal al te kort is, veel te vol). Propvol natuurlijk, met zn allen staan in de eerste klas. En dat terwijl er dus ruim 4-5 ICM-4tjes klaar stonden op de rangeersporen in Groningen. Zelfde geldt zonder storing: zaterdag en zondag zitten de treinen van/naar Groningen steevast propvol (dagjesmensen, studenten, afhankelijk van tijd van dag) en dat terwijl je zou denken dat er in het weekend niet zo veel materieel wordt gebruikt elders in het land.
/rant
If you want to be the best, you need to work with the best :)
Maar het is structureel vol, dat zouden ze toch moeten merken.Maardiweb schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:26:
[...]
Het materieeltekort uit zich eigenlijk alleen maar in de spits. Dan rijdt vrijwel al het beschikbare materieel. In het dal en de weekenden wordt materieel ingezet volgens de reizigersprognoses. De praktijk leert dat deze lang niet altijd accuraat zijn, mede door acties (spoordeelwinkel, gratis dagkaartjes etc) en werkzaamheden waardoor omleidingsroutes ontstaan. De reizigersstromen die door dagjesmensen ontstaan zijn (voor zover ik kan overzien) erg moeilijk te voorspellen.
Voor de sprinter Groningen-Zwolle op weekdagen rond 13-14 uur is het primaOverigens lijkt het vaak dat op lijnen met ICM materieel er een flink tekort aan zitplaatsen is. Kan me ook bijna niet voorstellen dat één drietje überhaupt genoeg plaatsen biedt voor welke rit dan ook
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Foto van de stoelen 1e klasse:In 2021 gaan de eerste nieuwe, snelle Intercity’s rijden. Na het sluiten van het contract afgelopen zomer zijn Alstom en NS direct verder gaan werken aan het design van deze trein. Dit is inmiddels zo ver gevorderd dat het resultaat op hoofdlijnen beoordeeld kan worden. Hierbij betrekken wij natuurlijk onze reizigers via het Trein Test Team; een mix van 25 reizigers die de dagelijkse 1,2 miljoen reizigers van NS vertegenwoordigen.
In de 3D-studio van treinfabrikant Alstom kreeg het Trein Test Team een virtuele rondleiding door de trein. Ook zijn NS en het team met elkaar in gesprek gegaan over de indeling van de trein (de zogenaamde zonering) en de toegepaste kunst. Maarten Bakker, programmamanager Intercity Nieuwe Generatie: “Het is mooi om te zien hoe betrokken het Trein Test Team mee kijkt en mee denkt in deze designfase. De eerste reacties zijn gelukkig zeer enthousiast, dat betekent dat we op de ingeslagen weg verder kunnen. Aan ons nu de taak om het design van de trein verder af te ronden. Ik zie er naar uit om deze zomer het definitieve ontwerp te presenteren aan het grote publiek”.
Stoelkeuze
De eerste klus voor het Trein Test Team was op 1 november 2016: de beoordeling van stoelen van vier verschillende leveranciers voor de nieuwe Intercity. Het team gaf hun mening over het zitcomfort en accessoires zoals het klaptafteltje, stopcontacten en USB-aansluitingen. Het onderhoud van de stoelen heeft NS goed laten testen: zit de stoel goed in elkaar, is deze makkelijk te onderhouden en te reinigen en is de stoel bestand tegen beschadigingen. De winnende stoel is nu bekend: deze stoel kreeg de voorkeur van zowel het Trein Test Team als van de experts van NS. Deze stoel (zie foto) wordt nu op basis van de input van de testers geperfectioneerd en is straks onderdeel van de ‘mockup’, een 1-op-1 schaalmodel waarin opnieuw een beoordeling van het totale design plaatsvindt.
Sommige zijn uitstekend te voorspellen en daar wordt met aangepaste dienstregelingen (extra intercity stops) en zelfs extra stations uitstekend op in gespeeld (voorbeelden hiervan zijn de Huishoudbeurs in de RAI, intercity's stoppen dan opeens ook op RAI en de Libelle Zomerdagen met station Almere Strand). Sommige zijn uitstekend te voorspellen aan de hand van het weerbericht (of soortgelijke zaken), maar daar wordt al minder (tot niet) op in gespeeld (mooie zomerdag, trein naar Zandvoort zou ineens minimaal twee keer zo lang moeten zijn). En sommige dingen zijn inderdaad totaal niet te voorspellen, dat is gewoon een kwestie van jammer.Maardiweb schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:26:
[...]
De reizigersstromen die door dagjesmensen ontstaan zijn (voor zover ik kan overzien) erg moeilijk te voorspellen.
[Voor 20% gewijzigd door EDIT op 16-02-2017 13:29]
Misschien dat ze op dat traject dan maar de sprinters zonder toilet moeten inzetten. Heeft het gebrek aan een toilet toch nog een pluspunt.sanfranjake schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:48:
Gisteravond in de 4895 ergens tussen Haarlem en Uitgeest ook al brandje in een SGM-toilet. Was een krant en werd snel ontdekt dus stel heeft geen schade opgelopen. Begint er wel op te lijken dat er een pyromaantje actief is in de regio.... Dit kan haast geen toeval zijn.
Dit topic is gesloten.
Google Pixel 7a Macbook Pro 2023 16" LG OLED evo C3 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 Apple iPhone 14 Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details