@
Skyaero Tja, ik weet eigenlijk niet goed hoe ik op deze posts moet reageren.
Volgens mij denken we allebei vanuit een ander systeem en zit ik zodanig vast in die van mij, dat het voor mij logisch klinkt wat ik zeg. Ik weet niet hoe ik het beter kan verwoorden.
Toch een laatste poging: de meest veilige trein is een niet rijdende trein.
Elke input van een beveiligingssysteem moet daarom leiden tot een ingreep en stilstand omdat het in potentie een gevaarlijke situatie betreft (mogelijke botsing, ontsporing). Een trein mag niet onbestuurbaar worden.
Een vliegtuig, om maar een slecht voorbeeld te nemen, hoeft volgens mij (maar ik weet niets van vliegtuigen) tijdens de vlucht op de grens niet zomaar van de ene boordcomputer naar de andere te wisselen, omdat de ene luchtverkeersleiding een bepaald veiligheidssysteem gebruikt, terwijl de collega's in een ander land een ander systeem gebruiken. Dat, zodra de grens wordt overgevlogen, dit naadloos in elkaar over moet gaan, zonder dat ten koste gaat van de bestuurbaarheid van het toestel.
Een trein moet dat wel kunnen. En dat moet op elk moment kunnen. Elke seconde. 24 uur per dag. 7 dagen per week. 365 dagen per jaar.
Die systemen moeten simpelweg dus standby staan. En meeluisteren. Want als de machinist, om wat voor reden dan ook, niet heeft omgeschakeld naar het andere beveiligingssysteem, moet het betreffende veiligheidssysteem wél gewoon in kunnen grijpen. Misschien is de machinist onwel geworden. Ik noem maar wat.
Net zoals techniek kan falen, kunnen mensen ook falen.
Daarvoor moet de techniek de veilige kant op werken.
Juist omdat we over mensenlevens praten, is het van essentieel belang dat, zodra er ook maar één impuls van een ander beveiligingssysteem komt, de trein tot stilstand wordt gebracht.
En nogmaals: de keren dat dit werkelijk
ten onrechte gebeurd zijn met de softwareversie die op de HSL gebruikt wordt, nihil, bij mijn weten.
Alle reizigers vind ik wat te veel van het goede, maar als ik de terugkoppeling krijg dat het aan mij lag, dan zal ik je een grote doos Merci thuis sturen

Ik laat het weten als dat het geval is. Deal?
Edit: oeps, dubbelpost. Dat had een Edit moeten zijn

[Voor 13% gewijzigd door EDIT op 10-02-2017 16:15]