Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 100 Laatste
Acties:
  • 577.541 views

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-01 20:31
Maardiweb schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:26:
[...]

Helaas komt men er met dit soort weersomstandigheden vaak pas achter als de verwarming niet goed werkt..

Zoals bijvoorbeeld gisteren bij Roosendaal waar het complete emplacement zonder verwarming zat. Alleen richting Zeeland en Essen was treinverkeer mogelijk omdat alles wissels vast lagen. Gisteren hadden Den Bosch, Amersfoort en Gouda ook last van vele wissels die niet goed in controle bleven vanwege haperende verwarming. Vandaag is Zaandam de klos zo te zien :/
Veel last van gehad op Zaandam om richting Alkmaar te komen :( >:)
Dan via Hoorn gegaan maar daar viel ook de boel uit richting Alkmaar
dus met de bus van Connexxion gegaan een uur in kou kleumen
Uiteindelijk op Alkmaar aangekomen toen met de trein richting Haarlem gegaan en toen werd er op geroepen in de trein wij rijden niet verder als Haarlem. :|
toen een andere trein gepakt naar Sloterdijk en daar een bus gepakt naar Zaandam en daar pas op gepikt door me vader

met al iets van vijf uur verder

• erikitweakt
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-01 21:09
ANdrode schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:50:
[...]

Voor de context: Ging het bij de storingen om wisselverwarming op basis van gas of van elektra?
Daar ben ik ook benieuwd naar, want ik krijg zo'n gevoel dat gas veel minder betrouwbaar is als elektriciteit, maar ik heb geen cijfers om dat te staven.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Het vingertje wijzen vanuit depolitiek is ook weer begonnen. “Irritatie bij de VVD onver sneeuwbestendigheid”. Mij bekruipt zeker bij de VVD dan het gevoel dat men misschien eens de hand in eigen boezem zou moeten steken.

Opmerkelijk is dat men daar ook de gebrekkige info in de app noemt, en dat de NS zich daar niet in herkent. Jaren terug was die info accuraat: Er leek toen een 1 op 1 koppeling tussen de NS systemen en de app te zijn. Als de app zei dat er van spoor 8 iets vertrok, dan klopte dat ook. Dat is tegenwoordig echter niet meer het geval; geen trein en de app weet ook niet meer wat er wel en niet rijdt. Er zit een abstractielaag tussen tegenwoordig, vermoed ik.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:35

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ja, je hebt Infoplus (is ook de reisinformatie op de borden) en het oudere AR-NU. Waarom het er twee zijn, en waarom ze afwijkend zijn, is mij een raadsel.

[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 11-12-2017 17:13 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ijdod schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:01:
Het vingertje wijzen vanuit depolitiek is ook weer begonnen. “Irritatie bij de VVD onver sneeuwbestendigheid”. Mij bekruipt zeker bij de VVD dan het gevoel dat men misschien eens de hand in eigen boezem zou moeten steken.
We zouden voor de gein er eens eentje moeten ontvoeren en met 40 euro op zak midden in een sneeuwbui ergens in de rimboe in Noorwegen of Engeland zetten. Hebben ze wat vergelijkingsmateriaal.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:57
Ik snap het probleem ook niet zo. We zitten in Nederland. Kans op sneeuw is erg klein. Dit in tegenstelling tot bv Scandinavië of de Alpenlanden. Daar valt gewoon vaker en meer sneeuw en daar zal ook meer budget beschikbaar gemaakt worden voor het laten rijden van treinen tijdens die koude omstandigheden.

In NL komt dit misschien 1 a 2 dagen per jaar voor gemiddeld (sommige jaren heb je er zelfs helemaal geen last van). Willen we dan heel veel geld er tegenaan gooien om het werkbaar te houden en de kosten hiervan bij de belastingbetaler en/of treinreiziger leggen? Of gaan we er flexibel mee om en accepteren we dat het even een dagje thuiswerken wordt en houden we de kinderen thuis?

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ach, politici moeten makkelijk (kunnen) scoren, hun intelligentieniveau is niet van dien aard dat ze iets anders kunnen.

Natuurlijk geeft het overlast, op de weg is niet anders (al viel het hier in het oosten mee vandaag). Daar hoor je ze niet over, dat complete snelwegen worden afgesloten om 'een beetje sneeuw'.

Het is toch voor alle vervoersvormen duidelijk gecommuniceerd sinds zaterdag. Dan heb je i.m.o. maar flexibel te wezen en als je dat niet bent blijf je maar achter de geraniums zitten.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Verwijderd

Ik snap de kritiek wel een beetje. Je moet ook niet mooie praatjes houden over wisselverwarmingsystemen en de-icing waarmee de winterperikelen wel even aangepakt zullen worden, om vervolgens bij de eerste serieuze sneeuwbui weer met de handen in het haar te zitten, op voorhand alvast minder treinen te laten rijden en dan moeten concluderen dat het allemaal niet of niet voldoende geholpen heeft.

Leuk, wisselverwarming, getest in oktober, maar in december alweer stuk.

Wat dan wel weer lollig is: de stress die een paar cm sneeuw kan veroorzaken bij veel mensen. KNMI zoekt naar superlatieven voor code rood, want hoe gaan we het nu noemen als het echt gaat sneeuwen of ijzelen? Code zwart dan maar, of rood met een paars randje?

Op de zaak begonnen ze om 11u45 al te miepen. "Volgens de NS moeten we zo snel mogelijk naar huis, want het sneeuwt!!!!1" Mensen zijn gewoon niks meer gewend. Sneeuw, ja nou en? De bus reed gewoon, dus zelfs zonder de trein was ik ook wel thuis gekomen. Ik had overigens maar een kwartier vertraging en gezien de omstandigheden ga ik daar maar niet over zeuren.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2017 17:41 ]

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

De wegen staan muurvast, in enkele grote steden rijden geen bussen meer. Het is best een prestatie dat het grootste deel van het spoorwegennet het eigenlijk nog wel doet. Wat mij betreft wel terecht een weerwaarschuwing, al lijken te veel mensen zich er weinig van aan te trekken.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik snap niet dat die klagende VVD-er niet gewoon de auto pakt. Als het allemaal zo slecht is met de trein, waarom dan met de trein reizen, en niet gewoon lekker de auto pakken?

Virussen? Scan ze hier!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:13
wildhagen schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:43:
Ik snap niet dat die klagende VVD-er niet gewoon de auto pakt. Als het allemaal zo slecht is met de trein, waarom dan met de trein reizen, en niet gewoon lekker de auto pakken?
Heb je de verkeersinfo van vanavond gezien? Daar kan 'ie natuurlijk onmogelijk zijn tijd in gaan verspillen, maar de trein is gewoon kudt. 8)7

• wildhagen
  • Niet online
anboni schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:44:
[...]

Heb je de verkeersinfo van vanavond gezien? Daar kan 'ie natuurlijk onmogelijk zijn tijd in gaan verspillen, maar de trein is gewoon kudt. 8)7
Nogmaals: als de trein zo kut is (wat allemaal wel meevalt), gebruik hem dan niet. Gebruik dan een alternatief. Zoals de auto.

Op dit moment is de trein een aanzienlijke betere optie dan de auto iig. Behalve dan als je beroepsklager bent natuurlijk (zoals die VVD-er blijkbaar). Maar alternatieven pakken, ho maar....

Virussen? Scan ze hier!

• Crossfire1987
@wildhagen iedereen heeft altijd iets te klagen over de NS.
Maar je hoort nooit iets als het goed gaat bij de NS

De trein is zeker goed alternatief voor de auto en vooral als je grote binnensteden moet wezen is het ov prachtig vervoersmiddel

• anboni
  • Laatst online: 08:13
wildhagen schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:46:
[...]

Nogmaals: als de trein zo kut is (wat allemaal wel meevalt), gebruik hem dan niet. Gebruik dan een alternatief. Zoals de auto.

Op dit moment is de trein een aanzienlijke betere optie dan de auto iig. Behalve dan als je beroepsklager bent natuurlijk (zoals die VVD-er blijkbaar). Maar alternatieven pakken, ho maar....
Misschien dat je je sarcasmemeter even moet calibreren ;)

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:17
erikitweakt schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:58:
[...]

Daar ben ik ook benieuwd naar, want ik krijg zo'n gevoel dat gas veel minder betrouwbaar is als elektriciteit, maar ik heb geen cijfers om dat te staven.
Schijnbaar zijn de wisselverwarmers bij Amersfoort recent vervangen door elektrische varianten, maar lag de voeding er uit. Dat veroorzaakte de problemen van gisteren. Vandaag is er dan weer niet zo aan de hand, zo te zien.

Bron is Somda, maar ook daar was het een gerucht, ik vertel het alleen door.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008

Fiber

Beaches are for storming.

wildhagen schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:43:
Dat zal hij ook heus wel doen hoor. Heb jij ooit een :7 VVD'er in de trein gezien...? :N Juist!

Maar ik was net even op station Amersfoort en daar was weinig tot niks aan de hand volgens mij. De meeste treinen reden gewoon, een enkele trein met vijf minuten vertraging of zo. :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:14
Iedereen die spreekt van een "beetje sneeuw". wat een onzin :F

Er ligt gemiddeld bijna 18 cm sneeuw in Nederland. Dat kan je niet een beetje sneeuw meer noemen.

[ Voor 48% gewijzigd door White_Collar op 11-12-2017 18:55 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Verwijderd

dcm360 schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:42:
De wegen staan muurvast, in enkele grote steden rijden geen bussen meer. Het is best een prestatie dat het grootste deel van het spoorwegennet het eigenlijk nog wel doet. Wat mij betreft wel terecht een weerwaarschuwing, al lijken te veel mensen zich er weinig van aan te trekken.
Ik heb volgens mij de berichten over al die doodgevroren mensen gemist dan ofzo. Ik ben zo iemand die zich van dit soort berichten weinig aantrekt. We kunnen om elke mogelijk stinkende scheet wel het hele openbare leven platleggen, maar dat is natuurlijk ook niet helemaal de bedoeling.

Ja, je hebt op zo'n dag een hele grote kans op vertraging. Als je ver moet, heb je waarschijnlijk een best forse vertraging. Juist op zulke dagen slik ik die vertraging zonder morren. Hoort erbij.

Maar verder vind ik het wel raar, dat je als "grote stad" je zaakjes dermate slecht op orde hebt dat er niet eens bussen kunnen rijden. Die dingen rijden over de wat grotere doorgaande wegen. Hoe moeilijk kan het zijn om die redelijk begaanbaar te houden zodat een lijnbus er kan rijden? Dat die bus niet volgens de dienstregeling rijdt, geen punt. Zolang er maar wat rijdt. Mensen zijn gewoon stinkend verwend geworden de afgelopen 20 jaar. Toen ik op de middelbare school (met een sterke regiofunctie) zat, kwamen mijn klasgenoten gewoon 15 kilometer op de fiets naar school. Dan had je weer verhalen over hele groepen die op dat verraderlijke bruggetje net voor de bebouwde kom onderuit gingen. Tegenwoordig gooien we de school dicht, want stel je voor dat je uit zou glijden als je even niet goed oplet. Er zit een Pamper-generatie aan te komen als we zo doorgaan, die komen gewoon niet meer uit de luiers. Ik heb ruim 8 jaar op 45 minuten fietsafstand van mijn werk gewoond. OV verbinding was niet zo tof, duurde echt lang. Ik heb in die ruime 8 jaar welgeteld 1 keer gebruik gemaakt van het OV en ik ben 1 keer met een collega meegereden. Niet vanwege sneeuw, maar gewoon een ijslaag van een centimeter die ze op de fietspaden niet gingen bestrijden (op de doorgaande wegen wel). Je had eigenlijk gewoon van die spikes onder je schoenen nodig om te kunnen lopen op de voetpaden (die heb ik dus ook, voor het geval dat).

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Komt er eindelijk een melding van de app, gaat het over het morgen starten van de reguliere dienstregeling :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Er staat meer dan 1300km file:
https://www.anwb.nl/verke...C5.147094726562501&zoom=7

Er rijden overigens nog wel wat treinen zo te zien, maar tis allemaal net aan:
https://www.ns.nl/reisinf...ele-situatie-op-het-spoor

Hier in de straten rijdt ook bijna niemand meer en een bus heb ik al een hele tijd niet voorbij zien komen.

Heb m'n buurman moeten helpen met parkeren want die zat vast.

Code rood for sure >:)

[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 11-12-2017 19:02 ]

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• AW_Bos
  • Laatst online: 02:35

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

**"Ding-dong***

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wQZgSSo32bNdnLPh6Eg9XtVK/full.png
Hij werkt weer na de update :D

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• marcop23
White_Collar schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:54:
Iedereen die spreekt van een "beetje sneeuw". wat een onzin :F

Er ligt gemiddeld bijna 18 cm sneeuw in Nederland. Dat kan je niet een beetje sneeuw meer noemen.
Nouja, internationaal gezien is het weinig. Er zijn inderdaad landen waar dit soort sneeuwval heel normaal is. Nu vind ik dat het spoor hier een soort van rekening mee moet houden, alles moet gewoon ontworpen worden op ~20 cm sneeuw per dag want dat komt nog vrij regelmatig (elke paar jaar) voor. Echter, het verschil met de theorie en de praktijk is wel duidelijk. Andere landen hebben zo veel meer praktijkervaring en kennis opgedaan dan wij Nederlanders. Ik vind daarom ook niet dat het echt heel aanrekenbaar is wat er nu gebeurd.

Bovendien zijn de dienstregelingen die vandaag gereden worden nog vaak intensiever dan veel andere landen. Misschien is het dus wel niet zo slecht.

Verwijderd

ArcticWolf schreef op maandag 11 december 2017 @ 19:00:
Er staat meer dan 1300km file:
https://www.anwb.nl/verke...C5.147094726562501&zoom=7

Er rijden overigens nog wel wat treinen zo te zien, maar tis allemaal net aan:
https://www.ns.nl/reisinf...ele-situatie-op-het-spoor

Hier in de straten rijdt ook bijna niemand meer en een bus heb ik al een hele tijd niet voorbij zien komen.

Heb m'n buurman moeten helpen met parkeren want die zat vast.

Code rood for sure >:)
Ik zie vooral: wisselstoring, wisselstoring, wisselstoring, wisselstoring..... en toen stopte ik met klikken.

Hier is het ook code rood, maar er rijden nog gewoon mensen rond met de auto. Er fietsen hier zelfs nog wat enkelingen rond. OK, druk is anders en ze rijden niet hard, maar iedereen is gewoon thuisgekomen vandaag (of is er bijna). Bussen rijden niet volgens de dienstregeling, maar ze rijden. De doorgaande wegen zijn op zich best goed te doen, maar in de wijken is het prut. Daar gaat het echt maar stapvoets.
marcop23 schreef op maandag 11 december 2017 @ 19:04:
[...]

Nouja, internationaal gezien is het weinig. Er zijn inderdaad landen waar dit soort sneeuwval heel normaal is. Nu vind ik dat het spoor hier een soort van rekening mee moet houden, alles moet gewoon ontworpen worden op ~20 cm sneeuw per dag want dat komt nog vrij regelmatig (elke paar jaar) voor. Echter, het verschil met de theorie en de praktijk is wel duidelijk. Andere landen hebben zo veel meer praktijkervaring en kennis opgedaan dan wij Nederlanders. Ik vind daarom ook niet dat het echt heel aanrekenbaar is wat er nu gebeurd.

Bovendien zijn de dienstregelingen die vandaag gereden worden nog vaak intensiever dan veel andere landen. Misschien is het dus wel niet zo slecht.
Valt idd wel, er zijn maar een paar landen die het 's winters beter voor elkaar hebben dan NL bij dergelijke sneeuwval.
En dan zit het verschil hem vaak in de intensiteit en wat voor type wissels en seinstelsel ze hebben.

Japan heeft als voordeel dat ze onder ATC rijden en de berglijntjes hebben vaak semi automatische klapwissels waardoor de positie meestal geen probleem moet zijn (die lijntjes zijn vaak ook enkel spoor dus dat scheelt sowieso).
De Shinkansen lijnen sowieso maar heel weinig wissels dus dan kan men zich goed focussen op de wissels.

Oostenrijk en Zwitserland hebben naar mijn weten een lagere intensiteit dan in NL, vanmorgen las ik hier iets over 5 minuten opvolging in Nederland... maak daar maar 120 sec. van op de drukke trajecten. Niet dat, dat nu van toepassing is maar tijdens de spits zijn er lijnen waar de opvolging ca. 120 sec is (heb zelfs 90 sec regulier gezien vroeger maar die is gelukkig opgelost 1,5 jaar geleden).

Daarnaast lopen er wat wisselverwarmingsupgrade projecten in NL die nog niet af zijn jammer genoeg...

Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 19:12:
[...]

Ik zie vooral: wisselstoring, wisselstoring, wisselstoring, wisselstoring..... en toen stopte ik met klikken.

Hier is het ook code rood, maar er rijden nog gewoon mensen rond met de auto. Er fietsen hier zelfs nog wat enkelingen rond. OK, druk is anders en ze rijden niet hard, maar iedereen is gewoon thuisgekomen vandaag (of is er bijna). Bussen rijden niet volgens de dienstregeling, maar ze rijden. De doorgaande wegen zijn op zich best goed te doen, maar in de wijken is het prut. Daar gaat het echt maar stapvoets.
Weet niet waar jij woont, maar tis hier (Nieuwegein) "mistig" van de hoeveelheid sneeuw die naar beneden komt ;) terwijl er in Limburg niks valt... niet elke regio is hetzelfde.

Verwijderd

ArcticWolf schreef op maandag 11 december 2017 @ 19:23:
[...]

Weet niet waar jij woont, maar tis hier (Nieuwegein) "mistig" van de hoeveelheid sneeuw die naar beneden komt ;) terwijl er in Limburg niks valt... niet elke regio is hetzelfde.
35 kilometer oostwaarts. En ik werk op 17 kilometer oostwaarts.

Ik zeg ook niet dat er niets aan de hand is. Ik verbaas me er alleen over hoe druk men zich maakt over wat sneeuw. Dat was vroeger toch ook niet het einde van de wereld? Mijn vader moest vroeger ook gewoon naar z'n werk als het sneeuwde, best een eindje rijden ook. Natuurlijk gingen ze carpoolen in zulke omstandigheden en reed collega A de ene dag en dan collega B de andere dag. Eten en drinken mee in de auto en easy does it.

Ik had vandaag een kwartier vertraging, maar als het 3 kwartier was geweest had je mij ook niet horen morren. Ik ging vanmorgen de deur uit met het idee dat het weleens een latertje zou kunnen worden. Ik had ook thuis kunnen gaan werken, maar ik zit toch liever op kantoor als het ff kan.

Mocht ik echt eens geld teveel hebben, dan koop ik een 50km/u quad. Lijkt me echt heel gaaf om op zulke dagen op zo'n ding naar mijn werk te tuffen. Net (21u00) nog even sneeuw geruimd. Her begint nu wel een serieus pak sneeuw te worden Richting de 20cm, gok ik zo.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2017 21:40 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Naja, verschilt aardig. Ben toch blij met thuiswerken . Hele avond al geen treinverkeer van en naar Schiphol en ook Amsterdam centraal. Ook Utrecht richting west ligt grotendeels stil.
Vertel dan maar eens hoe ik naar Rotterdam kom vanaf Schiphol.

Autos komen hier viaducten en dijken niet omhoog. Hier voor het huis is de rotonde een onneembare vesting bovenop de dijk. Fietsen is hier niet mogelijk op de meeste fietspaden . Gisteren is namelijk de sneeuwprut niet weggedooid maar wel vanochtend vastgevroren.

Al met al, geen houden aan voor RWS, gemeente of NS. Dus ook niet echt schuld.

Zie nu ook journaal over NS, er rijden op alle grote stations zeer weinig treinen.

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 11-12-2017 20:20 ]

• ijdod
  • Nu online
Volgens een kennis bij de Oostenrijkse spoorwegen is het daar ook puinhoop bij de eerste sneeuw, maar doen ze daar aan het rondje rond de kerk, en lange stops per halte, dus er rijdt meestal wel iets, en een echt uitgevallen traject heeft geen directe gevolgen voor de rest.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Amsterdam en Schiphol liggen eruit :X
https://nos.nl/artikel/22...an-en-naar-amsterdam.html

edit: Vergeten te F5'en |:(

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 11-12-2017 20:40 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:00
Misschien komen wij ook nog eens zo ver, uit den ouden doos:

Van dat in 100 jaar naar dit soort machines:

Maar daardoor kan je wel het hele jaar blijven rijden (en ja, ook dat gaat soms met vertragingen en technische mankementen onderweg)
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/33/b7/e5/33b7e5623f0175c45c79e804c79b7c88.jpg

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Crossfire1987
@LordSinclair interessante en informatieve filmpjes

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-01 12:45
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:58:
[...]
Maar verder vind ik het wel raar, dat je als "grote stad" je zaakjes dermate slecht op orde hebt dat er niet eens bussen kunnen rijden. Die dingen rijden over de wat grotere doorgaande wegen. Hoe moeilijk kan het zijn om die redelijk begaanbaar te houden zodat een lijnbus er kan rijden? Dat die bus niet volgens de dienstregeling rijdt, geen punt. Zolang er maar wat rijdt. Mensen zijn gewoon stinkend verwend geworden de afgelopen 20 jaar. Toen ik op de middelbare school (met een sterke regiofunctie) zat, kwamen mijn klasgenoten gewoon 15 kilometer op de fiets naar school. Dan had je weer verhalen over hele groepen die op dat verraderlijke bruggetje net voor de bebouwde kom onderuit gingen. Tegenwoordig gooien we de school dicht, want stel je voor dat je uit zou glijden als je even niet goed oplet. Er zit een Pamper-generatie aan te komen als we zo doorgaan, die komen gewoon niet meer uit de luiers. Ik heb ruim 8 jaar op 45 minuten fietsafstand van mijn werk gewoond. OV verbinding was niet zo tof, duurde echt lang. Ik heb in die ruime 8 jaar welgeteld 1 keer gebruik gemaakt van het OV en ik ben 1 keer met een collega meegereden. Niet vanwege sneeuw, maar gewoon een ijslaag van een centimeter die ze op de fietspaden niet gingen bestrijden (op de doorgaande wegen wel). Je had eigenlijk gewoon van die spikes onder je schoenen nodig om te kunnen lopen op de voetpaden (die heb ik dus ook, voor het geval dat).
Hier in Groningen Stad rijden de bussen ook niet. En hier ligt er alleen maar een miezerig beetje sneeuw op de stoep. De rest is al lang opgeruimd. Echt schandalig.

Ik snap het aan de ene kant best dat mensen een dagje vrij krijgen. Als je valt en je breekt wat, ben je echt verder van huis. Voor Hogescholen en Universiteiten is het voornamelijke probleem dat het OV gewoon niet meer functioneert en mensen dan gewoonweg niet meer thuis komen.

Ik vind het toch problematisch dat het hele land plat ligt door een klein beetje sneeuw. Economische schade moet enorm zijn.

Verwijderd

Ik moet toch ook eens die kant in in de winter. Lijkt me adembenemend mooi. Helaas bedoel ik dus niet Groningen. Ook Leuk, maar toch anders. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2017 21:43 ]

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:27
ArcticWolf schreef op maandag 11 december 2017 @ 19:23:
[...]

Ik vond het opvallend stil rond spitstijd op de wegen in Nieuwegein. Blijkbaar toch veel mensen eerder naar huis, überhaupt niet vertrokken of stonden vast op de snelwegen.
De bussen van U-OV zijn vanavond wel naar binnen gehaald, de sneltram rijdt wel door.
Maar de sneltram is uiteraard niet te vergelijken met de zeer intensief bereden sporen van de treinen.

Dat er een aangepaste dienstregeling is, prima. Maar gehele trajecten die uitvallen zou toch niet moeten gebeuren lijkt me?
Dat je vertraging hebt, logisch, maar gewoon niet meer naar huis kunnen omdat trajecten stil gelegd worden, nee.

Helaas zeker voor bussen ken ik trajecten die logischerwijs te gevaarlijk zijn, doordat er allerlei levensgevaarlijke snelheidsremmende obstakels geplaatst zijn. Als vervoerder heb je toch een ook een bepaalde verantwoordelijkheid.

Dit soort sneeuwbuien komen zeker om de paar jaar voor, toch iedere keer drama.

Ik geef toe, mooi vanachter het toetsenbord, ik moest alleen vanmorgen de deur uit met de auto.
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:58:
[...]

Toen ik op de middelbare school (met een sterke regiofunctie) zat, kwamen mijn klasgenoten gewoon 15 kilometer op de fiets naar school. Dan had je weer verhalen over hele groepen die op dat verraderlijke bruggetje net voor de bebouwde kom onderuit gingen.
Ja hoor, spekglad, -10 en toch op de fiets komen, 12km enkele rit. Ja, je donderde wel eens van je fiets, dat gebeurde, even vloeken en weer doorgaan. Laatste jaren op de scooter, ook wel eens onderuit gegaan. Compleet vast gevroren aan mijn zadel en dan ook nog eens een spier aandoening waardoor ik slecht tegen de kou kan.
Soms werden we vanuit het dorp door ouders wel naar de middelbare school met de auto gebracht of gingen we met het OV. Hoe dan ook we waren er wel en de lessen gingen gewoon door.
Ik herken het ook wel hoor, vroeger leek het allemaal wel door te gaan (ook al op een lager tempo) maar goed toen hadden we ook 3 tot 5 miljoen (ligt aan je leeftijd) mensen minder in NL. En gewoon op school komen al lag er een halve meter sneeuw, kan me nog herinneren dat ik de "Holleweg" af moest... die straat is steiler (en bijna even lang als) dan een reuzen slalom in Oostenrijk :+

Net ff met een PCA gesproken van enkele gebieden, maar de meeste storingen zijn echt spontaan en hebben totaal geen enkele relatie tot de wisselverwarming. Op Amsterdam CS klapte er vanmiddag zo enkele wissels uit terwijl ze de ene minuut daarvoor nog prima werkte.

De treindienstleider kreeg met geen mogelijkheid meer treinen op Amsterdam CS dus daarom is de hele route (tijdelijk) geschrapt.
Zie net dat enkele routes naar Amsterdam CS weer berijdbaar zijn.

Gisteren op Haarlem klapte er 46 wissels uit tijdens de opstart, na een tijdje was de helft weer in dienst en nog later de rest. 8)7

Geen idee wat het is, maar lijkt er haast op dat we geen wissels meer kunnen aansluiten

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ArcticWolf schreef op maandag 11 december 2017 @ 19:14:
De Shinkansen lijnen sowieso maar heel weinig wissels dus dan kan men zich goed focussen op de wissels.
Een van de Shinkansen rijdt door een gebied waar 10-30 meter sneeuw per jaar valt. Daar hebben ze warmwater-sproeiers langs de rails geïnstalleerd. Over een lengte van kilometers. (Het warme water komt uit een vulkanische bron.)

(Maar: tijdens zware sneeuwstormen loopt ook Shinkansen vaak vertraging op..)

Verwijderd

AMD1800 schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:42:
[...]

Ik snap het aan de ene kant best dat mensen een dagje vrij krijgen. Als je valt en je breekt wat, ben je echt verder van huis. Voor Hogescholen en Universiteiten is het voornamelijke probleem dat het OV gewoon niet meer functioneert en mensen dan gewoonweg niet meer thuis komen.

[...]
Individueel gezien is dat heel vervelend, als je wat breekt door een val. Maar collectief gezien, kunnen er op een dag als vandaag beter een paar mensen vallen en wat breken terwijl de rest van het land gewoon door kan. De schade die we vandaag hebben geleden is vele malen groter.

Waar is het voornemen om "de reizigers" voortaan genderneutraal aan te spreken overigens gestrand? Op weg naar huis in een SLT werden de stations door de machinist omgeroepen. De automatische omroep waarschuwde voor gladheid op de perrons: "Dames en heren.......". :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2017 22:55 ]

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ach, schade... alles moet tegenwoordig maar uitgedrukt worden in geld. Om een beetje moe van te worden. We hebben 1-2 dagen per jaar dit soort omstandigheden als we pech hebben. Het lijkt mij nog veel idioter om voor die 1-2 dagen de overige 363 dagen te investeren om de overlast op dit soort dagen wat te beperken.

We hebben de natuur (gelukkig) niet in de hand en we leven in een land waar heel af en toe het weer eens een dag roet in het eten gooit. Niet te vergelijken met landen als in Scandinavië, Alpen landen of Rusland. Daar hebben ze 3-4 maanden echte winter per jaar en dan is het logisch dat je investeert in het draaiende houden van o.a. het vervoer. Hier is dat weggegooid geld om dat zo voor elkaar te maken als daar.

Maar ach, sommige mensen moeten altijd wat te zeiken hebben. :/

[ Voor 4% gewijzigd door Bastien op 11-12-2017 22:59 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-01 16:44
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:52:
[...]

Waar is het voornemen om "de reizigers" voortaan genderneutraal aan te spreken overigens gestrand? Op weg naar huis in een SLT werden de stations door de machinist omgeroepen. De automatische omroep waarschuwde voor gladheid op de perrons: "Dames en heren.......". :)
De centraal aangestuurde omroep zal een stuk makkelijker te wijzigen zijn dan de omroep in elk stelletje SLT...

Verwijderd

Maegrim schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:04:
[...]

De centraal aangestuurde omroep zal een stuk makkelijker te wijzigen zijn dan de omroep in elk stelletje SLT...
Dat lijkt mij juist een kwestie van een kleine software update voor het informatiesysteem van een SLT. Sterker nog: alleen een setje nieuwe audio samples. Zeg maar een nieuwe "pasophetisglad.mp3".

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Opmerkelijk is dat men daar ook de gebrekkige info in de app noemt, en dat de NS zich daar niet in herkent. Jaren terug was die info accuraat: Er leek toen een 1 op 1 koppeling tussen de NS systemen en de app te zijn. Als de app zei dat er van spoor 8 iets vertrok, dan klopte dat ook. Dat is tegenwoordig echter niet meer het geval; geen trein en de app weet ook niet meer wat er wel en niet rijdt. Er zit een abstractielaag tussen tegenwoordig, vermoed ik.
Mark my words;
Uitkomst is dat van de VVD NS/spoor/pro-rail een kopje kleiner moet worden: "De bezem er door heen".
Voor de weg moet er 'geinvesteerd worden in de BV Nederland'.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Maegrim
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:11:
[...]

Dat lijkt mij juist een kwestie van een kleine software update voor het informatiesysteem van een SLT. Sterker nog: alleen een setje nieuwe audio samples. Zeg maar een nieuwe "pasophetisglad.mp3".
Voor zover ik weet gaat dat niet draadloos, dus moet je dan alle stellen de werkplaats in halen, testen etc

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

ArcticWolf schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:22:
Op Amsterdam CS klapte er vanmiddag zo enkele wissels uit terwijl ze de ene minuut daarvoor nog prima werkte.
Wat bedoel je precies met "eruit klappen"? Gewoon letterlijk dat ze niet in hun positie blijven staan, of geen terugkoppeling meer geven?

@Bastien Regelmatig zijn er verstoringen door bepaalde weersomstandigheden. Je kunt natuurlijk altijd naar andere landen wijzen die vaker een bepaald weertype hebben en daarvoor de bijbehorende oplossingen hebben, maar dat is geen excuus om hier geen oplossingen te bieden. We blijven in de winter sneeuw en ijs hebben, en vanwege de "opwarming van de Aarde" zal dit in de toekomst alleen maar vaker voorkomen.
Nu is er een winterdienstregeling bedacht die niet toegepast kan worden in winterse omstandigheden omdat het spoor (infrastructuur) zelf niet stabiel genoeg is om redelijk te blijven draaien. :|

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

burne schreef op maandag 11 december 2017 @ 02:30:
[...]

Ik weet niet wat je wilde zeggen.
offtopic:
Excuus, dat was niet in reactie op jou bedoeld. Ik had me gemengd in een discussie waarvan ik me bij nader inzien realiseerde dat ik daar de volgende ochtend spijt van zou krijgen, dus toch maar m'n reactie weggeëdit. :X (Ja dat is dom ja, zelfs ik maak wel eens een "uitglijder". :P :+)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sowieso zou de uitrol van genderneutraal maanden zijn en niet per vandaag direct alles. Staat ook in de berichtgeving.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:22:
[...]

offtopic:
Excuus, dat was niet in reactie op jou bedoeld. Ik had me gemengd in een discussie waarvan ik me bij nader inzien realiseerde dat ik daar de volgende ochtend spijt van zou krijgen, dus toch maar m'n reactie weggeëdit. :X (Ja dat is dom ja, zelfs ik maak wel eens een "uitglijder". :P :+)
Ik zeg dat je eens wat borsthaar moet kweken en zelfs domme reacties moet laten staan. Ofwel jij leert ervan, ofwel je leert je discussiepartner een les. Of een lesje.

En zelfs als iemand je een lesje leert is het netto-resultaat nog altijd > 0.

Hoe dan ook: iemand wint altijd iets van zinvolle discussie. _/-\o_

• Maegrim
Onbekend schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:21:
[...]

Wat bedoel je precies met "eruit klappen"? Gewoon letterlijk dat ze niet in hun positie blijven staan, of geen terugkoppeling meer geven?

*knip*
Aansturing en terugkoppeling werkte gewoon niet meer.

• marcop23
burne schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:32:
[...]

Een van de Shinkansen rijdt door een gebied waar 10-30 meter sneeuw per jaar valt. Daar hebben ze warmwater-sproeiers langs de rails geïnstalleerd. Over een lengte van kilometers. (Het warme water komt uit een vulkanische bron.)

(Maar: tijdens zware sneeuwstormen loopt ook Shinkansen vaak vertraging op..)
Werkt dat ook in echt hele koude gebieden? Ik kan me best voorstellen dat warm water ook afkoelt, en dan bevriest :P

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

marcop23 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:46:
Werkt dat ook in echt hele koude gebieden? Ik kan me best voorstellen dat warm water ook afkoelt, en dan bevriest :P
Geen wissels, en een ijslaag over je rails is geen probleem, dat rijdt de trein wel stuk.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ha, je ziet de wissels wel lekker duidelijk als smeltplekken.

Vraagje: je weet uit ervaring waarschijnlijk wel, welke wissels je pakt en welk spoor je wordt heengeleid, maar kom je ook wel eens een verrassing tegen, dat je bijv ipv rechtdoor, toch een rechtsaf pakt? (los van dat je aan de signalering wel ziet of het links, rechts of rechtdoor is, maar dat is met sneeuw natuurlijk ook niet altijd goed zichtbaar.)

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-01 18:31
ANdrode schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:50:
[...]

En ze zouden getest zijn Prorail.

Voor de context: Ging het bij de storingen om wisselverwarming op basis van gas of van elektra?
Deze waren op gas. Moesten op een gegeven moment echt worden aangestoken en dan duurt het nog wel even voordat de wissels weer ontdooid zijn.

Inderdaad. 4 uur van Assen naar Den Haag? Had ie met de auto moeten gaan, dan was dat waarschijnlijk een groter drama.

Het probleem met de reisinfo is dat men vaak achter de feiten aan komt te lopen. De systemen zijn zeker nog 1 op 1 gekoppeld, hoewel er wel nog 2 verschillende systemen zijn (zoals @AW_Bos zegt) die niet altijd hetzelfde vertellen. Hierdoor staat sommige informatie soms wel op de website, maar niet in de apps en vice versa. Dat wordt komend jaar helemaal gelijk getrokken.

Bij dit soort weersomstandigheden wordt vaak direct opgeheven om ervoor te zorgen dat een station niet vol komt te staan. Neem bijvoorbeeld Haarlem. Daar werden gisteren opeens geen treinen meer vandaan gestuurd, waardoor ze ook niet meer daar aan kunnen komen. Die aankomende treinen worden dan opgeheven, maar zorgen er al snel voor dat ze dan op het voorgaande station (bijv Amsterdam C) blijven staan. Zo ontstaat een soort sneeuwbal (pun intended). Het probleem is daarbij dat meerdere mensen binnen in dit geval de verkeersleiding noodmaatregelen aan het nemen zijn die elkaar bijten. Vervolgens moet zo'n trein die op Amsterdam C niet verder kan terug naar waar die vandaan kwam. Hiervoor moet het personeel worden ingelicht, maar omdat de ene trein wel en de andere trein nog niet is opgeheven heeft de bijsturing geen goed overzicht van waar het personeel precies is. Volgens de systemen kan het personeel dan op een locatie zijn waar ze helemaal niet zijn, omdat ze een trein zouden hebben gereden die nooit heeft gereden. Dus krijg je dat een trein veilig staat voor vertrek, maar er geen personeel op zit en deze dus een perron bezet houdt en een andere trein weer niet kan binnenkomen etc etc.
Voor het materieel geldt eigenlijk hetzelfde. Als de bijsturing niet snel het juiste treinstel aan de juiste trein koppelt, dan ontstaat er een zooitje en weet je als 'ontvangende' partij niet wat er op je afkomt. Gelukkig hebben we voor materieel een tracking en tracing systeem die dan ingrijpt, maar dat zit niet op alle baanvakken waardoor je soms een trein op je af krijgt die niet in de systemen staat.

Dit gebeurt dus vooral als op meerdere plekken in het land tegelijk storingen optreden en men het treinverkeer richting een station volledig platgooit. Probleem is vaak ook dat men lokaal al heeft besloten om geen treinen meer te sturen/ontvangen, maar vaak wordt er eerst opgeheven en daarna pas een melding van gemaakt in SpoorWeb (sort of landelijk informatie systeem). Daardoor loop je consequent achter de feiten aan.

Al met al heeft het hele land het gisteren extreem zwaar gehad. Denk dat het spoor het eigenlijk best goed gedaan heeft, al kan de communicatie daarover echt wel beter.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• marcop23
Je kan natuurlijk ook handmatig wisselvermarming op gas spelen :P
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DQ0tp6EWAAEc9hi.jpg:small
Via https://twitter.com/ProRail/status/940458107658006528

• Maegrim
Get!em schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:27:
[...]

Ha, je ziet de wissels wel lekker duidelijk als smeltplekken.

Vraagje: je weet uit ervaring waarschijnlijk wel, welke wissels je pakt en welk spoor je wordt heengeleid, maar kom je ook wel eens een verrassing tegen, dat je bijv ipv rechtdoor, toch een rechtsaf pakt? (los van dat je aan de signalering wel ziet of het links, rechts of rechtdoor is, maar dat is met sneeuw natuurlijk ook niet altijd goed zichtbaar.)
Treinen worden regelmatig over andere routes gestuurd dan de 'norm', om het spoor een beetje schoon te rijden. Weinig verrassends aan ;)
Strukton had gisteren ook een ploegje op de Watergraafsmeer lopen, daar waren ook enkele haperende wisselverwarmingen

• Robkazoe
  • Laatst online: 08:57
https://www.rtlnieuws.nl/...r-levensgevaarlijke-actie

En als het spoor er dan een paar uur uitlicht, is iedereen boos op NS/ProRail. En als hij gepakt wordt krijgt hij 140 euro boete. Blijkbaar is door rood licht rijden in Nederland gevaarlijker dan dit...

• Crossfire1987
Robkazoe schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:03:

En als het spoor er dan een paar uur uitlicht, is iedereen boos op NS/ProRail. En als hij gepakt wordt krijgt hij 140 euro boete. Blijkbaar is door rood licht rijden in Nederland gevaarlijker dan dit...
Lekker gevaarlijk bezig en ook een slecht voorbeeld voor kinderen

Mensen doen de gekste en domme dingen om maar views te krijgen

• wildhagen
  • Niet online
Robkazoe schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:03:

Mijn god zeg... je moet wel EXTREEM zwakbegaafd zijn om zoiets te doen :X

Hoop dat ze hem idd kunnen identificeren en oppakken. Zo iemand hoort niet vrij rond te lopen, maar te verblijven in een psychiatrische inrichting, om de maatschappij tegen dit soort zwakzinnige idioten te beschermen.

Virussen? Scan ze hier!

• Freee!!
  • Laatst online: 12-01 17:57

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

wildhagen schreef op woensdag 13 december 2017 @ 04:25:
[...]
Mijn god zeg... je moet wel EXTREEM zwakbegaafd zijn om zoiets te doen :X
Amen.
Hoop dat ze hem idd kunnen identificeren en oppakken. Zo iemand hoort niet vrij rond te lopen, maar te verblijven in een psychiatrische inrichting, om de maatschappij tegen dit soort zwakzinnige idioten te beschermen.
Zolang hij niemand anders in gevaar brengt, lijkt dit me meer een gevalletje Darwin.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-01 15:40
Bastien schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:57:
Ach, schade... alles moet tegenwoordig maar uitgedrukt worden in geld. Om een beetje moe van te worden. We hebben 1-2 dagen per jaar dit soort omstandigheden als we pech hebben. Het lijkt mij nog veel idioter om voor die 1-2 dagen de overige 363 dagen te investeren om de overlast op dit soort dagen wat te beperken.

We hebben de natuur (gelukkig) niet in de hand en we leven in een land waar heel af en toe het weer eens een dag roet in het eten gooit. Niet te vergelijken met landen als in Scandinavië, Alpen landen of Rusland. Daar hebben ze 3-4 maanden echte winter per jaar en dan is het logisch dat je investeert in het draaiende houden van o.a. het vervoer. Hier is dat weggegooid geld om dat zo voor elkaar te maken als daar.

Maar ach, sommige mensen moeten altijd wat te zeiken hebben. :/
Mee eens, door die bijna neurotische drive naar efficiëntie is tegenwoordig elke vorm van vertraging direct verlies van inkomsten of nog erger, ruimte voor schadeclaims. Lekker deze tendens. Inderdaad, als die schade afgezet wordt tegen de kosten om onze infrastructuur sneeuw- en ijsbestendig te maken zullen de kosten jaarlijks vele malen hoger zijn dan nu de incidentele schade is.
Alleen, ligt in dat geval de kosten bij de overheid, en nu draaien de bedrijven er voor op! En dan gaat men zeveren op de overheid en wijzen naar Noord Europa of Rusland wat hier vaak afgeschilderd wordt in de pers als een onderontwikkeld land maar door meer ruimte op het spoor beter bestand is tegen winters weer. Ook komt het er ietsje meer voor.

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:51
De Buffels die afgelopen week buiten dienst zijn zojuist in Nijmegen aangekomen. Er waren in ieder geval 3 rijstellen gekoppeld. Ze staan naast de andere Buffels (die er inmiddels al een half jaar staan) op het opstelterrein (noem je dat zo?) aan de west kant van Nijmegen centraal, te zien vanaf de perrons.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Klein WTFje in Zaandam. Trein heeft er 10 minuten staan wachten (en dus 10 minuten vertraging). Bleek een rolstoelpassagier de trein niet uit te kunnen, omdat het externe bedrijf dat dit regelt niet op was komen dagen.
Machinist en conducteur moesten dus zelf het karretje ophalen en de beste man helpen de trein te verlaten.

Ben benieuwd of zoiets nog een staartje krijgt (voor het externe bedrijf). Overigens kudo's naar de machinist en conducteur.

• Zidane007nl
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-01 00:24
En de ombouw van de Hoekse Lijn tot metrolijn is opnieuw enorm vertraagd ...

https://rotterdam.raadsin...1/s17bb010799_3_50707_tds

Ik heb er maar 1 woord voor: prutsers.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gelukkig is wel de zomerdienstregeling 1 week korter. Jammer dat het niet helemaal is afgeschaft...
https://www.rijnmond.nl/n...egeling-metro-week-korter

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-01 11:36
^^^ kom is op zeg, mogen ze bij de RET ook het personeel vakantie laten genieten!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Zidane007nl schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:37:
En de ombouw van de Hoekse Lijn tot metrolijn is opnieuw enorm vertraagd ...

https://rotterdam.raadsin...1/s17bb010799_3_50707_tds

Ik heb er maar 1 woord voor: prutsers.
Dit is echt om te huilen. Los van het gebrek aan transparantie (geheime rapporten e.d.) zakt hier toch echt je broek af. Geen integraal projectmanager, geen fatsoenlijk documentenbeheersysteem, geen vooronderzoek naar grondvervuiling etc etc

en de maatschappij draait op voor de kosten. :|

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Skyaero schreef op donderdag 14 december 2017 @ 18:24:
[...]

en de maatschappij draait op voor de kosten. :|
Da's toch standaard? Als de politiek zich ermee bemoeit gaat het de samenleving geheid teveel geld kosten en is iedere betrouwbaarheid ver te zoeken.

Ben trouwens wel blij met de intercity (:P) tussen Enschede en Raalte van Blauwnet. Scheelt mij 20 minuten aan reistijd omdat ik nu niet meer nutteloos 20 minuten mag blauwbekken op het perron in Almelo, wachtend op de overstap. Alleen mag het licht in die treinen wel een beetje gedimd worden, doet pijn aan de ogen zo fel wit licht.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wat er bij de Hoekse lijn gebeurt is echt onvoorstelbaar. Het lijkt wel of die lui van de Noord-zuid lijn nu daar hun kunstje mochten doen.

Wat ik wel eens hoorde is dat de huidige snelbussen sneller zijn dan de trein was. Of dat zo is weet ik niet. Iemand ervaring met die bussen?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:51
Totdat de wegen vast staan in de spits, terwijl een trein/metro door kan rijden :P

• Trainhunter2009
Nou zo onvoorstelbaar is het niet, en wie zijn volgens jou de prutsers?
Ik denk iig die gene die de beveiliging niet geschreven krijgt, Bombardier...............
De MRDH en de RET hadden beter bij de aanbesteding van de upgrade door General Electric van het oude beveiligingssysteem naar nieuw een optie moeten inbouwen voor de Hoekselijn, ze wisten toen al dat dat er aan zat te komen, dan was er denk ik weinig problematiek geweest. Heel misschien met de bruggen al denk ik dat GE dat best had kunnen schrijven.
Fysiek heb ik geen ervaring, maar als ik de theorie geloven mag een half uurtje van de Hoek naar Schiedam, mits idd zoals iBugged aangeeft de gehele Maasdijk vast staat.
https://www.ret.nl/home/reizen/dienstregeling/bus-711.html

[ Voor 30% gewijzigd door Trainhunter2009 op 14-12-2017 21:56 ]

• Dolan
  • Laatst online: 12-01 13:41
Bastien schreef op donderdag 14 december 2017 @ 18:30:
[...]
Da's toch standaard? Als de politiek zich ermee bemoeit gaat het de samenleving geheid teveel geld kosten en is iedere betrouwbaarheid ver te zoeken.

Ben trouwens wel blij met de intercity (:P) tussen Enschede en Raalte van Blauwnet. Scheelt mij 20 minuten aan reistijd omdat ik nu niet meer nutteloos 20 minuten mag blauwbekken op het perron in Almelo, wachtend op de overstap. Alleen mag het licht in die treinen wel een beetje gedimd worden, doet pijn aan de ogen zo fel wit licht.
Licht kan gedimd worden door de machinist in de FLIRT. Niet veel, maar wel genoeg zodat het niet pijn doet aan je ogen. Tenminste, in onze NS FLIRT kan dat. Ik zet 'm altijd op de gedimde stand. Ik mag aannemen dat deze functie er bij Keolis ook in zit.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Trainhunter2009 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 17:01:
^^^ kom is op zeg, mogen ze bij de RET ook het personeel vakantie laten genieten!
Jazeker mag dat. Ik zeg ook niet dat het personeel per persoon langer door moet werken. Ik werk zelf op de luchthaven, dus weet precies wat doorwerken is tijdens andermans vakantie. Gelukkig maakt het mij en (veel van) mijn collega's niet uit, en krijg je er ander momenten voor terug. Reiziger is je klant, en als die op die momenten wil reizen, dan werk je daarvoor.
Lijn E (en ook delen van andere lijnen van de Metro) waren afgelopen jaar begin juli en eind augustus zo druk, dus blijkbaar zijn er veel klanten die op die momenten van A naar B willen. En ik noem het niet echt service als begin juli en eind augustus reizigers gewoon op het perron moeten blijven staan vanwege te volle metro-stellen omdat ze minderfrequent en korter rijden vanwege vakantieregeling bij RET.

NS dienstregeling gaat in de zomer toch ook niet minder frequent (hooguit wat korter). :)

• whistler
  • Laatst online: 05-10-2025
Ik stuit zojuist bij het boeken van een e-ticket op iets nieuws (voor mij). Zondag wil ik retour van Roosendaal naar Rotterdam en daarvoor wil ik alvast twee e-tickets kopen met 40% korting. Tot voor kort kon dat, maar nu is er geen optie meer om e-tickets met korting te kopen. Op de infopagina over e-tickets staat:
Een e-ticket met 40% korting is alleen nog verkrijgbaar voor klanten met een Jaartraject- of Grensabonnement
Dat is knap vervelend want ik heb al retourtjes Antwerpen-Roosendaal en ik wil gewoon in die trein blijven zitten en niet in Roosendaal eruit om nieuwe kaartjes te kopen.

Nu kan ik begrijpen dat vanuit de optiek van de NS dit een maze in de wet was die ze wilden sluiten. Uiteindelijk betaal je voor die twee tickets zo'n €5 minder dan voor een retour Antwerpen-Rotterdam met nsinternational. Dus zo wordt mijn "boerenslimheid" gedwarsboomd. (Anderzijds, waarom moet die retour zoveel duurder zijn als het tóch dezelfde trein is?)

Maar tegelijkertijd vind ik het geen service dat ik als klant met een abonnement niet een e-ticket kan kopen met mijn korting waar dat vroeger wel kon. En nu ben ik zo'n grensreiziger, maar ook mensen die binnen NL blijven kunnen dat dus niet meer.

Is iemand hier al tegenaan gelopen? En tips over hoe ik dit tóch voor elkaar kan krijgen? Want anders moet ik nieuwe kaartjes kopen. Zondag is uitstappen in Roosendaal en een trein later nemen geen optie.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Trainhunter2009 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:52:
Nou zo onvoorstelbaar is het niet, en wie zijn volgens jou de prutsers?
Ik denk iig die gene die de beveiliging niet geschreven krijgt, Bombardier...............
De MRDH en de RET hadden beter bij de aanbesteding van de upgrade door General Electric van het oude beveiligingssysteem naar nieuw een optie moeten inbouwen voor de Hoekselijn, ze wisten toen al dat dat er aan zat te komen, dan was er denk ik weinig problematiek geweest. Heel misschien met de bruggen al denk ik dat GE dat best had kunnen schrijven.
Fysiek heb ik geen ervaring, maar als ik de theorie geloven mag een half uurtje van de Hoek naar Schiedam, mits idd zoals iBugged aangeeft de gehele Maasdijk vast staat.
https://www.ret.nl/home/reizen/dienstregeling/bus-711.html
Hadden ze dan niet beter het (ZUB?) system van de RandstadRail kunnen gebruiken? Voor zover ik weet is het Rotterdamse deel redelijk soepel gegaan toen. Maarja we houden wel van dingen uitproberen (HSL :P)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• EDIT
  • Laatst online: 08:56
whistler schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:39:
Ik stuit zojuist bij het boeken van een e-ticket op iets nieuws (voor mij). Zondag wil ik retour van Roosendaal naar Rotterdam en daarvoor wil ik alvast twee e-tickets kopen met 40% korting. Tot voor kort kon dat, maar nu is er geen optie meer om e-tickets met korting te kopen. Op de infopagina over e-tickets staat:

[...]

Dat is knap vervelend want ik heb al retourtjes Antwerpen-Roosendaal en ik wil gewoon in die trein blijven zitten en niet in Roosendaal eruit om nieuwe kaartjes te kopen.

Nu kan ik begrijpen dat vanuit de optiek van de NS dit een maze in de wet was die ze wilden sluiten. Uiteindelijk betaal je voor die twee tickets zo'n €5 minder dan voor een retour Antwerpen-Rotterdam met nsinternational. Dus zo wordt mijn "boerenslimheid" gedwarsboomd. (Anderzijds, waarom moet die retour zoveel duurder zijn als het tóch dezelfde trein is?)

Maar tegelijkertijd vind ik het geen service dat ik als klant met een abonnement niet een e-ticket kan kopen met mijn korting waar dat vroeger wel kon. En nu ben ik zo'n grensreiziger, maar ook mensen die binnen NL blijven kunnen dat dus niet meer.

Is iemand hier al tegenaan gelopen? En tips over hoe ik dit tóch voor elkaar kan krijgen? Want anders moet ik nieuwe kaartjes kopen. Zondag is uitstappen in Roosendaal en een trein later nemen geen optie.
Je kan bij NS Int een ticket met korting kopen. Je hoeft dan inderdaad niet in te checken. Als je al de kaartjes Antwerpen - Roosendaal hebt, dan kan je aangeven dat je het NMBS traject met 100% korting wilt. Betaal je alleen het stukje Roosendaal Grens tot Roosendaal dubbel.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

whistler schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:39:
En tips over hoe ik dit tóch voor elkaar kan krijgen? Want anders moet ik nieuwe kaartjes kopen. Zondag is uitstappen in Roosendaal en een trein later nemen geen optie.
Alleen tip voor korte termijn (met 2x korte termijn toekomst er aan vast): koop een seizoensretour ,3 kaartjes, 33 euro , 1 per seizoen te gebruiken, zie website. https://www.ns.nl/uitgelicht/acties/seizoensretour.html? In jouw geval met 2 personen, dus 2x 33 euro, maar dan kun je nog wel 2x per persoon extra in lente

of andere aanbiedingen van spoordeelwinkel, bijv die van bakker bart (met broodje en koffie) voor 19 euro (alsnog goedkoper dan je dagretour voor zover ik zie). https://www.spoordeelwinkel.nl/product/dagje-uit-bakkerbart

Helaas is de Blokker actie niet online te verkrijgen, die is namelijk 14 euro. Maar mischien heb je een blokker in de buurt?

• Trainhunter2009
Illegal_Alien schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 15:18:
[...]

Hadden ze dan niet beter het (ZUB?) system van de RandstadRail kunnen gebruiken? Voor zover ik weet is het Rotterdamse deel redelijk soepel gegaan toen. Maarja we houden wel van dingen uitproberen (HSL :P)
Ja misschien hadden ze dat beter kunnen doen, dat werkte idd vrij direct en soepel. MAAR.........kostenpostje :X
Dan moeten alle SG2/1 stellen omgebouwd worden, die "lusten" geen ZUB.
Er is gekozen voor de huidige beveiliging die recentelijk van mechanisch naar elektronisch is geüpgraded. Het enige wat ze nu moeten doen is een kleine aanpassing aan de SG2/1-tjes om 100 te kunnen rijden. (Dit beveiligings-technisch want ze halen die 100 al wel)
Alleen de MG2/1 zal nooit naar de Hoek kunnen, die missen een panto op het dak, dus om voldoende materieel beschikbaar te hebben om ook stranddiensten te kunnen rijden is besloten om de klassieke beveiliging op de Hoekselijn uit te rollen zodat alles vanaf de serie 5400 daar kan rijden.
Al het nog nieuw te leveren materieel zal LZB en ZUB krijgen, evenals pantografen en derde rail slepers.

Het probleem nu is dat Bombardier niet de software op een juiste manier kan schrijven dat deze het zelfde doet als die van GE. Er worden rijwegen spontaan opgeheven, er vallen ineens 0-Absoluut(Stop tonend sein) meldingen uit de lucht terwijl je 100 rijdt en verder krijgt de verkeersleiding niet alles in controle.
Er spelen nog meer issues maar daar weet ik het fijne niet van dus die zet ik niet neer om onjuistheden te voorkomen.

nieuws: Arcadis ontwerpt beveiligingssysteem Rotterdamse metro
https://movares.nl/projec...iliging-metronetwerk-ret/
http://www.gww-bouw.nl/ro...et-rijden-en-onderhouden/
https://www.spoorpro.nl/s...gingssysteem-hoekse-lijn/
Get!em schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:23:
[...]

Jazeker mag dat. Ik zeg ook niet dat het personeel per persoon langer door moet werken. Ik werk zelf op de luchthaven, dus weet precies wat doorwerken is tijdens andermans vakantie. Gelukkig maakt het mij en (veel van) mijn collega's niet uit, en krijg je er ander momenten voor terug. Reiziger is je klant, en als die op die momenten wil reizen, dan werk je daarvoor.
Lijn E (en ook delen van andere lijnen van de Metro) waren afgelopen jaar begin juli en eind augustus zo druk, dus blijkbaar zijn er veel klanten die op die momenten van A naar B willen. En ik noem het niet echt service als begin juli en eind augustus reizigers gewoon op het perron moeten blijven staan vanwege te volle metro-stellen omdat ze minderfrequent en korter rijden vanwege vakantieregeling bij RET.

NS dienstregeling gaat in de zomer toch ook niet minder frequent (hooguit wat korter). :)
Bij de RET is een vakantie systeem wat uitgaat dat het merendeel van het personeel kinderen/gezinnen hebben, en die kunnen alleen in de schoolvakanties op vakantie, dat is de rede van een uitgedunde dienstregeling. Er zijn simpelweg te weinig personeelsleden die de complete dienstregeling zouden kunnen rijden in de vakantie periode, zelfs als je kinderloze en oudere zou verplichten om in het hoogseizoen door te rijden tegen vrij in de maanden september-juni. Er gaan nu al dagen voorbij dat de planners de diensten op dagplan dicht krijgen met enorm veel moeite, inhuur en overwerk. Maar zo kan je niet structureel gaan werken, dan vliegt je ziekteverzuim de hoogte in.
Er wordt gewerkt met een drie keuze systeem, je geeft drie keuzes aan die je met vakantie zou willen. Theoretisch heb je eerste keuze, maar als er teveel in die periode weg willen gaat men uitwijken naar keuze 2 of 3. Heb je 2x een 2e of 3e keuze dan heb je het derde jaar gegarandeerd de eerste.
Natuurlijk zijn er personeelsleden die buiten het seizoen op vakantie willen, en op die manier krijgt men van ong. Mei t/m Oktober alles en iedereen op vakantie voor drie weken.

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-01 18:31
trolleystad schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 10:24:
[...]

Licht kan gedimd worden door de machinist in de FLIRT. Niet veel, maar wel genoeg zodat het niet pijn doet aan je ogen. Tenminste, in onze NS FLIRT kan dat. Ik zet 'm altijd op de gedimde stand. Ik mag aannemen dat deze functie er bij Keolis ook in zit.
Gisteren voor het eerst in een NS FLIRT gezeten (medium schandalig, pas een jaar na introductie), maar daar viel het felle licht mij ook wel tegen. Zeker als het buiten pikdonker is }:O

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Verwijderd

NS heeft een oplossing voor het zitplaatstekort gevonden! Als je de rekenmethode verandert halen ze de norm wel! https://www.nu.nl/binnenl...tplekken-verbeteren-.html

Jammer dat het alleen een papieren verbetering is waar de reiziger 0,0 mee opschiet. Wat een faal! :)

De minachting voor de reiziger wordt weer eens stevig bevestigd en de staatssecretaris staat braaf ja te knikken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2017 06:43 ]

• Freee!!

Freee!!

Inderdaad serieuze minachting van de reiziger. Ik neem een bepaalde trein omdat ik op een bepaald tijdstip ergens wil/moet zijn. Een trein later is dus al geen alternatief en een trein eerder (indien al beschikbaar 's ochtends vroeg) betekent alleen maar nodeloos wachten op de plaats van bestemming. En dan heb ik het nog niet eens gehad over alle uitvallende treinen waardoor de kans op een zitplaats in de eerstvolgende trein zo ongeveer gehalveerd wordt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• EDIT
Telegraaf is wat aan de late kant. Het oorspronkelijke bericht stond drie dagen geleden op de site van NS: http://nieuws.ns.nl/wat-d...-op-de-hogesnelheidslijn/

De prestatieindicator is in lijn gebracht met de rest van het HRN, en dit is gebeurd in overleg met zowel dus ministerie als consumentenorganisaties (Locov).

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Eindelijk duidelijkheid waardoor de cijfers zo positief klonken een paar weken terug in de krant. Ik snapte er al niks van.
Freee!! schreef op maandag 18 december 2017 @ 07:24:
. Een trein later is dus al geen alternatief en een trein eerder
Eerder of later maakt geen barst uit, die zitten ook vol....
EDIT schreef op maandag 18 december 2017 @ 09:51:
Telegraaf is wat aan de late kant. Het oorspronkelijke bericht stond drie dagen geleden op de site van NS: http://nieuws.ns.nl/wat-d...-op-de-hogesnelheidslijn/

De prestatieindicator is in lijn gebracht met de rest van het HRN, en dit is gebeurd in overleg met zowel dus ministerie als consumentenorganisaties (Locov).
Volgens de kamerbrief gaat het wel degelijk om een NIEUWE prestatie indicator..
.
De prestatieafspraken voor de HSL-Zuid zien er daarmee per 2017 als volgt uit:
1. Gerichte sturing op tevredenheid van reizigers via de bestaande indicator voor NS ‘Algemeen klantoordeel HSL’.
2. Gerichte sturing op de zitplaatskans via een nieuwe prestatie-indicator voor NS ‘Zitplaatskans in de spits HSL’.
3. Gerichte sturing op betrouwbaarheid via:
Ministerie van
Infrastructuur en Milieu
Ons kenmerk
IENM/BSK-2016/256729
Pagina 4 van 7
a. Uitvoering van een gezamenlijk verbeterprogramma voor betrouwbaarheid op de HSL-Zuid onder programmasturing van de concessies.
b. een gezamenlijke prestatie-indicator voor NS en ProRail Reizigerspunctualiteit 5 minuten HSL.
c. een gezamenlijke aspirant prestatie-indicator voor NS en ProRail Reizigerspunctualiteit 15 minuten HSL
Edit, aanvulling:

Veranderen van spelregels is 1. Veranderen naar een methode die nog steeds hapert is 2.
Het beste zou zijn dat ze dan wel op tellingen/visuele controle in de trein overstappen... praktijk klopt namelijk totaal niet met de cijfers.

Volgens de kamerbrief, wordt de zitplaatskans nu gebaseerd op incheck/uitcheck...
Nou snap ik dat je daarmee een heel redelijke benadering kunt doen, maar je mist toch veel.
Komt nog bij dat het ondertussen bij steeds meer mensen bekend is dat er in de spits toch niet gecontroleerd wordt, en mensen dus de toeslag ook al niet meer doen, waardoor je een waardevolle parameter in de incheck/uitcheck methode al weer mist. Als je al aan de randen van de spits ziet hoeveel er bij een plotselinge controle uitgevist worden, kan ik het in de spits zelf, waarin de conducteur er toch niet door kan lopen, wel raden.

Bovendien zit er in de huidige streeft percentage voor zitplaatskans nog een enorme escape voor de NS en de staatssecretaris:
"Tegen de achtergrond van een ruime groei van het verwachte aantal reizigers en beperkte mogelijkheden om capaciteit toe te voegen of de drukte in de spits te verminderen, stelt de audit vast dat een streefwaarde van 94,9% in 2019 realistisch is. Deze streefwaarde is gebaseerd op het meest plausibele scenario voor de reizigersgroei. Gezien de grote invloed die reizigersgroei op de prestaties heeft, ben ik bereid om bij de beoordeling van de prestaties in 2019 nadrukkelijk mee te wegen hoe deze groei zich daadwerkelijk heeft ontwikkeld"
Met andere woorden: als de reizigersgroei anders is dan we van te voren bedenken, dan kan het streefgetal genegeerd worden en voldoen we altijd.

Leesvoer: https://www.rijksoverheid...estatieafspraken-hsl-zuid

[ Voor 33% gewijzigd door Get!em op 18-12-2017 10:19 ]

Verwijderd

EDIT schreef op maandag 18 december 2017 @ 09:51:

Zeker even afgetikt toen de consumentenorganisaties even een sanitaire stop hielden? Want die spreken er nu (terecht) schande van. Dit is gewoon volksverlakkerij van de bovenste plank. Een papieren "oplossing" waar de reiziger totaal niets mee opschiet.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2017 10:26 ]

• EDIT
Nee, mvbov spreekt er schande van. Dat is iets anders dan 'de consumentenorganisaties'.

[ Voor 38% gewijzigd door EDIT op 18-12-2017 10:34 ]

Verwijderd

EDIT schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:25:
Nee, mvbov spreekt er schande van. Die zeurpiet spreekt altijd schande van NS.
Lijkt mij logisch, als je halverwege het spel ineens de spelregels aanpast omdat ze je niet bevallen.
Maar nu we op 97 procent zitten hoeven er gelukkig in Rotterdam geen mensen meer geweigerd te worden omdat de trein al zo vol staat dat er niet meer mensen bij kunnen. Toch? Of is er stiekem toch helemaal niets opgelost en ontwijken we alleen de boetes voor het niet voldoen aan de norm (door de norm aan te passen)?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2017 10:30 ]

• Freee!!

Freee!!

EDIT schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:25:
Nee, mvbov spreekt er schande van. Die zeurpiet spreekt altijd schande van NS.
Direct toegegeven dat Rikus Spithorst een zeurpiet is, maar hij heeft toch nog best wel vaak gelijk.

• EDIT
Get!em schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:06:
Voor de HSL inderdaad een nieuwe indicator, echter is de inhoud dus gelijk getrokken met de rest van het HRN, zoals dit al in 2015 is besproken en in 2016 is besloten.
Omdat eerder de ov-chipkaartdata nog niet gebruikt kon worden op de HSL, is er voor 2015 en 2016 een andere methode gebruikt. Sinds 2017 kan die data wel gebruikt worden en is dus de methode weer gelijkgetrokken.

En natuurlijk komt het goed uit. Er is te weinig materieel dat op de HSL kan en mag rijden, anders had NS ongetwijfeld graag de treinen verlengd.
Het is wachten op de ICNG. Hopelijk gaat het dan beter qua drukte.

[ Voor 20% gewijzigd door EDIT op 18-12-2017 20:55 ]

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Freee!! schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:29:
[...]

Direct toegegeven dat Rikus Spithorst een zeurpiet is, maar hij heeft toch nog best wel vaak gelijk.
In het echt is het trouwens een heel aardige kerel, je kunt prima koffie met 'm drinken.

We are shaping the future

• bartjk
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-02-2018
Kunnen een paar van de 9 delige stellen die in de 1100 rijden niet naar de 900? Dat zal al enigsinds voor verlichting zorgen

• EDIT
Er is op de achtergrond een verbeterteam bezig die met een ongelooflijke hoeveelheid verbetermaatregelen bezig is. Ik ben een paar maanden geleden daar op bezoek geweest om eens te kijken wat er nu allemaal speelt. Zelfs ik, als machinist, was eigenlijk met stomheid geslagen om te zien waar zij allemaal mee bezig zijn, en nog meer om te zien waar ze allemaal tegenaan lopen in het doorvoeren van die verbeteringen.
Veel dingen hebben helaas een hele lange doorlooptijd omdat er weer allerlei onderzoeken uitgevoerd moeten worden naar bijvoorbeeld veiligheid, maar ook de kosten van de maatregel zijn uiteraard van belang. We willen heel graag dat er een aantal dingen aan de HSL zelf veranderen, maar die veranderingen zijn heel erg kostbaar en dat geld moet ergens vandaan komen.
Het ministerie heeft een bedrag van 60 miljoen nu toegezegd, maar fysieke verbeteringen zijn erg kostbaar dus ook daarin moeten dan weer keuzes gemaakt worden. Wat is essentieel, wat is minder van belang? Welke oplossing heeft het meeste effect? En daarin moet dan een afweging gemaakt worden in samenspraak met InfraSpeed (de beheerder van de HSL), ProRail en het ministerie.
Een van de maatregelen op materieelniveau die inderdaad bekeken wordt is het inzetten van de 9-rijtuigstam op de drukste treinen in de IC Direct, maar daar zitten een heleboel haken en ogen aan en is dienstregelingstechnisch erg lastig om rond te krijgen.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
EDIT schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:40:

Een van de maatregelen op materieelniveau die inderdaad bekeken wordt is het inzetten van de 9-rijtuigstam op de drukste treinen in de IC Direct, maar daar zitten een heleboel haken en ogen aan en is dienstregelingstechnisch erg lastig om rond te krijgen.
Misschien zou de nood voor die 9-baksstammen weggenomen kunnen worden door voor de allerdrukste treinen voortreinen in te zetten op een deel van de route waarvoor geen HSL-materieel nodig is?

Neem bijvoorbeeld Rotterdam - Den Haag Centraal v.v., de vraag is groot en 9 bakken is zeker wel nodig. Maar als je een paar minuten voor de 1100 een extra trein laat rijden kan het zijn dat je geen 9 bakken ICR meer nodig hebt, maar dat je ook met 7 of 8 toe kunt. Met de bakken die je op die manier vrijspeelt kun je weer andere treinen verlengen.

We are shaping the future

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Die is er al. De 2200 vertrekt 6 minuten voor de 1100. En daartussen krijg je niet echt een trein gepropt.
Er zijn al 6 IC's per uur tussen Rotterdam en Den Haag HS, maar de 1100 is de enige die naar CS gaat.

Signatures zijn voor boomers.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'Gewonden door ontsporen trein in Amerikaanse staat Washington'
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DRV4SZ_UEAAkMdj.jpg:large

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DRVv-q5UQAA7zA8.jpg:large

Yikes, op een snelweg :X
Een trein is maandag ten zuiden van de Amerikaanse stad Seattle in de staat Washington ontspoord en op een snelweg terechtgekomen. Daarbij zouden slachtoffers zijn gevallen.

Persbureau AP meldt op gezag van autoriteiten dat er gewonden zijn. Er is nog niets bekend over de aard van de verwondingen.

Volgens lokale media is het spoor onderdeel van een nieuwe hogesnelheidslijn.

Het ministerie van Transport in de staat Washington meldt dat de snelweg is afgesloten en raadt mensen aan het gebied te vermijden.

De spoorwegmaatschappij Amtrak heeft gemeld dat er een incident met een trein is geweest en zegt de situatie te onderzoeken.

Later meer.

Oscar Wilde

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Get!em schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:06:

De kamerbrief van 13 december 2016. (Waar is de blink-tag als je 'm nodig hebt?)

• Freee!!

Freee!!

Alex) schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:58:
[...]
In het echt is het trouwens een heel aardige kerel, je kunt prima koffie met 'm drinken.
Zeker weten, wel eens gedaan (bijeenkomst van Rover toen hij daar ook nog bij zat).

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

burne schreef op maandag 18 december 2017 @ 18:48:
[...]

De kamerbrief van 13 december 2016. (Waar is de blink-tag als je 'm nodig hebt?)
Voor door mij gerefereerde meetmethode uitleg is dat de juiste. Zie ook de link van Edit waar ook de NS diezelfde brief aanhaalt uit 2016 http://nieuws.ns.nl/wat-d...-op-de-hogesnelheidslijn/

Als je de kamerbrief van oktober wilt lezen met de zogenaamde halfjaar resultaten: https://www.rijksoverheid...-ns-vervoerconcessie-2017

Ns heeft in november nog laten weten dat ze die 97% dus gaan halen. Behalve het nieuwsberichtje heb ik daar geen uitgebreidere rapportage bij gezien
Filmpje van de reactivering Enschede - Gronau (1999 - 2001):

[ Voor 22% gewijzigd door ArcticWolf op 18-12-2017 21:27 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

EDIT schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:38:
Het is wachten op de ICNG. Hopelijk gaat het dan beter qua drukte.
Toch blijft het zuur dat we in 2017 treinen voor de HSL bestellen die langzamer zijn dan de Shinkansen Series 0 uit 1964.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:05
burne schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:30:
[...]

Toch blijft het zuur dat we in 2017 treinen voor de HSL bestellen die langzamer zijn dan de Shinkansen Series 0 uit 1964.
Goeie vergelijking ook 8)7

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Hoezo, waarom moeten we genoegen nemen met een halfbakken oplossing terwijl de techniek al zoveel verder is?

• EDIT
burne schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:30:
[...]

Staar je niet blind op snelheden. In Japan zijn de afstanden veel groter, waardoor hogere snelheden zin hebben. Hier in Nederland scheelt 200 VS 300 km/u misschien een paar minuten, terwijl de aanschaf- en onderhoudskosten van echt hogesnelheidsmaterieel significant hoger zijn omdat die aan allerlei aanvullende eisen moeten voldoen. Dan is een kosten/batenafweging snel gemaakt.
Pagina: 1 ... 39 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.