Dus in de meeste buurlanden van België is het noodweer, maar aan onze grens stopt dit? Ook bij ons was het code oranje, vandaag terug trouwens (4 niveau's, oranje is het op 1 na hoogste).
Ik heb meer dan 10 jaar ervaring op een seinhuis met 2 spoorgrensovergangen met Nederland (niet met andere landen), en bijvoorbeeld op de HSL naar Nederland bestaan er procedures ivm sneeuw en opvliegende ijsblokken. Nog maar amper toegepast omdat men in Nederland het verkeer volledig staakt.
Als de NS het treinverkeer al gaat terugbrengen bij code oranje, wat gaat men doen bij code rood? Op dat moment zal het openbaar vervoer zowat het enige vervoer zijn dat mensen nog zou kúnnen thuisbrengen.
Ik bagatelliseer niet, wanneer het onmogelijk is om te rijden, moet je maatregelen treffen, maar het weer was nu toch niet uitzonderlijk voor deze tijd van het jaar en voor onze landen? Wij hadden gisteren meer problemen door de hevige rukwinden in de vooravond dan de sneeuwval rond de middag.
Waar zitten de gevaren/ongemakken bij sneeuw? Wissels die vastlopen; technische diensten zijn er om de wissel vrij te maken, verkeersleiding moet zijn de reiswegen zó aanpassen dat er zo weinig mogelijk wissels moeten worden bediend (dat wil dus zeggen actieve verkeersleiding en niet hetgeen voorgeprogrammeerd is). Langere remafstand, een bestuurder kan dit verwachten bij dit winterweer en dient bijgevolg zijn snelheid aan te passen zodat er veilig kan gereden worden (ook op de weg trouwens). Slecht zicht op de seinen door sneeuwval, snelheid matigen. Tevens wordt ETCS uitgerold, dus stuurpostsignalisatie. Takken/bomen kunnen breken door het gewicht van de sneeuw en op het spoor/bovenleiding terecht komen; spoorwegbermen vrijhouden van bomen (hebben wij in België ook met scha en schande moeten leren). Lawinegevaar stelt zich omzeggens in Vlaanderen niet, ik vermoed in Nederland ook niet.
Het wordt iets anders wanneer de sneeuw zich (compact) ophoopt tussen/langs de sporen hoger dan de rails. Al laten andere landen zien (Scandinavië, Canada, ....) dat dit met aangepast materieel ook geen probleem hoeft te vormen, maar dat materieel is hier niet voor handen.
Naderhand bij dooi zie ik meer gevaar wegens onstabiele ondergrond en kans op verzakkingen.
Ervaring leert me dat bij dergelijk weer er vertragingen kunnen optreden omdat bestuurders hun snelheid aanpassen. Ik vermoed dus dat NS en Prorail hier al op inspelen door (op voorhand) treinen te schrappen en zodoende meer ruimte te scheppen op de lijnen voor de treinen die nog wel rijden. An sich is een dergelijke actie te verdedigen, maar wat als die sneeuwbui overtrekt zonder veel erg? Jullie zitten met een beperkt aanbod, wij rijden nog normaal (en zullen terugschakelen waar en wanneer nodig). Het voordeel bij jullie : als reiziger weet je waar je staat. Bij ons moet je bij wijze van spreken eerst op het perron staan vooraleer je weet dat je trein niet zal rijden wegens de weersomstandigheden.
Nogmaals, mij leek het gisteren geen uitzonderlijk weer voor onze contreien voor deze tijd van het jaar. En het was gisteren zeker niet de eerste dag van deze winter dat bij ons code oranje werd afgekondigd.
Maar het is in het algemeen een gans andere benadering van "treinen" (als werkwoord en in de breedste zin van het woord) tussen Nederland en België. En het verbaast me steeds opnieuw.
En jongens (en meisjes), voel jullie niet zo aangevallen. Bij ons draait het ook vierkant hoor met versleten treinstellen, archaïsche regelgeving (ingeschreven telegram iemand?), stakingen,....