Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 100 Laatste
Acties:
  • 576.573 views

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:20
AW_Bos schreef op donderdag 7 december 2017 @ 14:24:
[...]
Ik kan me niks anders indenken dat dat. Want er gaat geen gevaarlijke spanning over de rails.
[...]
Er loopt wel een vrij grote stroom door de rails. Omdat de rails een elektrische weerstand hebben, ontstaat er wel een spanningsverschil (V=IR). Normaal gesproken is die R zo klein dat de spanning in veilige niveaus blijft, maar schijnbaar kan de combinatie Kamperlijntje+Flirt een onveilige spanning doen ontstaan.

Zo onrealistisch als jij beschrijft hoeft het ook weer niet te zijn.
marcop23 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 15:58:
[...]

Er loopt wel een vrij grote stroom door de rails. Omdat de rails een elektrische weerstand hebben, ontstaat er wel een spanningsverschil (V=IR). Normaal gesproken is die R zo klein dat de spanning in veilige niveaus blijft, maar schijnbaar kan de combinatie Kamperlijntje+Flirt een onveilige spanning doen ontstaan.

Zo onrealistisch als jij beschrijft hoeft het ook weer niet te zijn.
Zwolle - Enschede = elektrisch probleem.

Zwolle - Kampen = Verzakking.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:35
Twee seconden op 'aanraakspanning spoor' en ik krijg dit:
https://www.prorail.nl/si...verbelastverklaring_2.pdf
Is dat nou zo moeilijk? :>

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Maar dat is dus lagere spanning -> meer stroom nodig -> hogere spanning over de rail i.v.m. de elektrische weerstand van de rail?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Vinnienerd
Ja, als je een gegeven stroom door het spoor hebt en het spoor sluit zelf niet goed naar aarde, stijgt de weerstand, gaat de spanningsval tussen wiel en onderstation omlaag en stijgt de bronspanning na de motoren dus. Alles aan de trein zelf geaard is krijgt dan een opdonder. Volgens het document stijgt deze zelfs boven de 160V. Nou dan heb je na die forenzenrit geen koffie meer nodig :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Vinnienerd op 07-12-2017 20:21 ]

• marcop23
Wat wel grappig is om te beseffen: De bovenleidingsspanning bij de trein is 1500V. Stel dat deze trein de maximale stroom van 4000A afneemt: Een optrekkende ICD bijvoorbeeld (bij 60+ km/h). Deze heeft dan een elektrische weerstand van slechts 1/4 Ohm. Dat is de weerstand van alles bij elkaar: de contactweerstand van de pantograaf, van de wielen op de rails, de motoren, et cetera. Een extra weerstand van een 100e Ohm heeft dus best veel invloed. Voor die 160V op de rails heb je maar 0.04 Ohm weerstand in de rails nodig.

Edit: Leukigheidje, Nederlands spoor heeft een massa van 54 kg/m volgens Wikipedia. Dat betekent dat ze een dwarsdoorsnede van ~70 cm2 hebben, dus een elektrische weerstand van 26 µOhm/m. Voor die 0.04 Ohm heb je dus maar 1,5 km nodig, of 3 km als de stroom zich perfect over beide spoorstaven verdeelt. In de rails ontstaat dan 640 kW aan warmte. Rekenfouten voorbehouden :P

[ Voor 26% gewijzigd door marcop23 op 07-12-2017 21:35 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:33
Eerst in het algemeen;
Er staat ergens spanning op. En er loop ergens stroom doorheen.
Er kan nergens stroom op staan.
Vinnienerd schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:18:
Ja, als je een gegeven stroom door het spoor hebt en het spoor sluit zelf niet goed naar aarde, stijgt de weerstand, gaat de spanningsval tussen wiel en onderstation omlaag en stijgt de bronspanning na de motoren dus. Alles aan de trein zelf geaard is krijgt dan een opdonder. Volgens het document stijgt deze zelfs boven de 160V. Nou dan heb je na die forenzenrit geen koffie meer nodig :*)
Daarnaast is het helemaal geen probleem als je in de trein zit en er staat 160V op te trein. Het wordt wel vervelend als je uitstapt als je de trein nog aanraakt maar ook het perron. Er gaat dan een een stroom(pje) door je lichaam lopen (160V / (weerstand van je lichaam + weerstand kleding + weerstand aarde)).
Denk maar eens aan vogels die gewoon op hoogspanningskabels zitten. Pas zal deze ook de aarde aan zullen raken hebben ze een probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door LordSinclair op 08-12-2017 10:40 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En als de trein langs het perron staat trekt die weinig stroom dus zal het ook geen probleem zijn.

Het probleem treedt op langs de vrije baan, vooral in zwerfstromen (die voor corrosie zorgen) of op overwegen waar opeens die (relatief) hoge gelijkspanning op de rails kan staan. Dat is voor mens en dier dan alleen een probleem als je direkt fysiek contact met de spoorstaaf hebt. Als je met een fiets of auto over de rails rijdt zul je er niets van merken.

Signatures zijn voor boomers.

• Vinnienerd
LordSinclair schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 08:57:
[...]
Er kan nergens stroom op staan.
Zeg ik dat?

• LordSinclair
Nee, daarom had ik er boven gezet dat het een algemene opmerking was in de discussie. Wellicht was dat niet duidelijk genoeg. :)

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
offtopic:
Een inductor?

Ik zou het niet zo beschrijven maar het voelt niet erg fout

Maar goed om deze spraaktaal even aan te scherpen, het is tenenkrommend om te lezen en je wilt het uit reflex verbeteren. "Streep. Nee. Spanning."

[ Voor 10% gewijzigd door ANdrode op 08-12-2017 12:21 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hoe komt de nieuwe dienstregeling van de NS tot stand?

Ook wel eens leuk om zoiets te lezen :)

Virussen? Scan ze hier!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

ANdrode schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:18:
[...]

offtopic:
Een inductor?

Ik zou het niet zo beschrijven maar het voelt niet erg fout

Maar goed om deze spraaktaal even aan te scherpen, het is tenenkrommend om te lezen en je wilt het uit reflex verbeteren. "Streep. Nee. Spanning."
Meteen goed verbeteren? ;)
Een spanning staat nooit ergens op, maar ergens overheen. Je meet immers altijd tussen twee punten. Met spreektaal gaat het altijd tussen de grond (waar de betreffende persoon op staat) en het object, maar als je niet weet waar die persoon staat is het gevaarlijk om te zeggen dat ergens geen spanning op staat. :Y)

Onbekend schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:31:
[...]

Meteen goed verbeteren? ;)
Een spanning staat nooit ergens op, maar ergens overheen. Je meet immers altijd tussen twee punten. Met spreektaal gaat het altijd tussen de grond (waar de betreffende persoon op staat) en het object, maar als je niet weet waar die persoon staat is het gevaarlijk om te zeggen dat ergens geen spanning op staat. :Y)
Die elektronen zijn gewoon dodelijk :P

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:48

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-11 21:05

de meettrein

@wildhagen leuke link ook en goed uitleg

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ben ik de enige die de alert van de NS app heeft gemist vanwege (mogelijke) treinuitval door sneeuw? :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Raven schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:09:
Ben ik de enige die de alert van de NS app heeft gemist vanwege (mogelijke) treinuitval door sneeuw? :P
Ik heb ook niks gekregen?
Maar de NS-site meldt niks bijzonders?

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 09-12-2017 00:02 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:29

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ook ik heb niks gekregen, maar ook niet echt problemen gemerkt. Alleen de Intercity Defect had weer de gebruikelijke vijf minuten vertraging.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• wildhagen
  • Niet online
Raven schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:09:
Waar haal je vandaan dat er uitval zou zijn? :?

Of was dit enkel bedoeld als nogal kinderachtige troll?

Virussen? Scan ze hier!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Of er uitval is weet ik niet, maar voorgaande jaren was het zo dat er bij het voorspellen van een vlokje sneeuw meteen een melding kwam over aangepaste dienstregelingen i.v.m. "weersomstandigheden". Dat miste ik dus dit keer :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Trenchdog
  • Laatst online: 13:37
Prudent realisme zou ik dat noemen :+ Maar alle gekheid op een stokje, mogelijke sneeuw plus eerste dag nieuwe dienstregeling morgen was vast niet het gedroomde scenario voor de verantwoordelijken bij de NS, Prorail etc.

• Freee!!

Freee!!

Trenchdog schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 10:22:
[...]
Maar alle gekheid op een stokje, mogelijke sneeuw plus eerste dag nieuwe dienstregeling morgen was vast niet het gedroomde scenario voor de verantwoordelijken bij de NS, Prorail etc.
Misschien zouden ze dan de nieuwe dienstregeling eens in een ander jaargetijde in moeten voeren. Begin december (traditionele begin van de nieuwe dienstregeling) is een tijd dat sneeuw echt niet onmogelijk is. Laat ze de nieuwe dienstregeling eens eind augustus of begin september (eind van de zomervakantie) invoeren.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Vroeger lieten ze de nieuwe dienstregeling ingaan midden in de zomer. Om het Europees gelijk te trekken, is dit dus juist aangepast naar de winter.....

• Freee!!

Freee!!

Onbekend schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:33:
Vroeger lieten ze de nieuwe dienstregeling ingaan midden in de zomer. Om het Europees gelijk te trekken, is dit dus juist aangepast naar de winter.....
Niet mijn probleem en een uitstekend bewijs dat de meerderheid niet altijd gelijk heeft.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:42
Sneeuw an sich is voor de treinen niet zo erg. Ja, de SLT was eerder door een probleem met de koeling van de motoren niet goed inzetbaar, maar inmiddels behoort het tot een van de meest betrouwbare materieelsoorten in de winter.
En ja, natuurlijk is er in de winter kans op problemen. Net als de herfst, de lente en de zomer allemaal hun eigen invloeden hebben.
Overigens is er voor morgen zeker een kans dat er een uitgedunde dienstregeling gereden gaat worden. Die beslissing valt vanmiddag ergens.

Een van de grotere problemen zit 'm er meer in dat zich onder de trein sneeuw/ijsblokken kunnen vormen. Die laten dan los als je met veel geschud over de wissels heen rijdt en vallen dan uiteraard er af op de momenten dat je het niet wilt: bij dat wissel tussen de wisseltongen, waardoor die niet meer bedienen zijn. Tegen dat soort ijsblokken kan wisselverwarming niet meer op.
Om dat dus te voorkomen wordt tegenwoordig het NS materieel een zogenaamde 'anti-icing' behandeling gegeven. Dit is een middel dat geautomatiseerd tegen de onderkant van de trein wordt aangespoten, waardoor het ijs zich niet meer goed kan hechten en dus de ijsvorming tegen wordt gegaan.

[YouTube: https://youtube.com/watch?v=UhPdpM_Y0Xc]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lrRnoefWpvqYa4ybAd3LoZpv/medium.jpg
Een foto van de vorige 'winter': door een sneeuwbui naar Maastricht gereden, waar nog vrijwel niks gevallen was.

[ Voor 10% gewijzigd door EDIT op 09-12-2017 12:14 ]

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Crossfire1987 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:41:
[video]
de meettrein

@wildhagen leuke link ook en goed uitleg
Heel gave techniek!

Maar wat wordt er nou precies gemeten? Ik zag kopslijtage en spoorwijdte (neem aan dat hij dat bedoelde met 14mm onder de kop), verkanting neem ik aan ook?
Maar hoe zit het met de absolute ligging? Licht en schift kan niet heel nauwkeurig gemeten worden lijkt me.

Hoop wel dat men zich realiseert dat schouwen noodzakelijk blijft, zeker bij complexere constructies.

De ontwikkelingen op meetgebied zijn echt enorm interessant, mede door de opkomst van het 3D-scannen. Probleem blijft wel uitvoering en verwerking van metingen, in theorie klinkt alles geweldig, de praktijk bewijst helaas vaak het tegendeel.

@EDIT
Is het als aannemer mogelijk om een cabinekaart te krijgen? En zo ja, alleen als het bv om relevant werk/onderhoudsgebied gaat?

[ Voor 7% gewijzigd door Robertdj op 09-12-2017 12:59 ]

• EDIT
@Robertdj Ik heb een paar jaar terug wel een keer iemand van een spooraannemer een klein stukje mee gehad na een melding van een collega over een verkeerd geplaatst snelheidsbord, dus het zal zo heel af en toe wel een keer voor komen, maar alleen naar aanleiding van een melding dus.

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:38

mambo No5

Bad Apple?

^ Dit. Ik kan me voorstellen dat schouwwerkzaamheden (zoals wel eens eerder is besproken in dit topic) ook een reden zouden kunnen zijn, maar ik denk dat je dat vooral intern aan zou moeten vragen. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Verwijderd

Het is toch niet te geloven. De winterdienstregeling is nog niet eens ingesteld, maar een paar sneeuwvlokjes zijn al genoeg voor dit topic om te vervallen in getroll en dom gelul. :X

Ik zou zeggen, wees blij dat de sneeuw in het weekend valt zodat je lekker naar buiten kunt er van kunt genieten. Ga ik ook doen zodra het hier koud genoeg is dat de sneeuw blijft liggen. :P

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Zojuist aangekondigd, er wordt morgen een aangepaste dienstregeling gereden i.v.m. verwacht winterweer.

We are shaping the future

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Robertdj schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:56:

Maar hoe zit het met de absolute ligging? Licht en schift kan niet heel nauwkeurig gemeten worden lijkt me.
1.5 centimeter.

Om dat te evenaren met klassieke meetinstrumenten over bijvoorbeeld 100 kilometer spoor is nogal een uitdaging die heel veel tijd gaat kosten. En om het erger te maken: tegenwoordig is ook het RD-coördinaten gebaseerd op GPS-metingen...

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Alex) schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 17:40:
Zojuist aangekondigd, er wordt morgen een aangepaste dienstregeling gereden i.v.m. verwacht winterweer.
Gezien ja. Aparte keuze om vooral midden minder te laten rijden. Zeker Zwolle en omgeving wordt langdurige en droge sneeuwval

Afbeeldingslocatie: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1512836062648/large/content/gallery/ns-nl/detail-body-afbeeldingen/reisinformatie/kaart-lud-zondag-10-dec-2017.png

Let trouwens ook op maandag middag en avond. Nieuwe sneeuwdump.Zal me niet verbazen als het dan ook is aangepast.

• EDIT
De kwartiersdiensten worden er grotendeels uit gehaald. Alles wat al halfuursdienst is, blijft gewoon halfuursdienst.
Robertdj schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:56:
[...]

Heel gave techniek!

Maar wat wordt er nou precies gemeten? Ik zag kopslijtage en spoorwijdte (neem aan dat hij dat bedoelde met 14mm onder de kop), verkanting neem ik aan ook?

Hoop wel dat men zich realiseert dat schouwen noodzakelijk blijft, zeker bij complexere constructies.

De ontwikkelingen op meetgebied zijn echt enorm interessant, mede door de opkomst van het 3D-scannen. Probleem blijft wel uitvoering en verwerking van metingen, in theorie klinkt alles geweldig, de praktijk bewijst helaas vaak het tegendeel.

@EDIT
Is het als aannemer mogelijk om een cabinekaart te krijgen? En zo ja, alleen als het bv om relevant werk/onderhoudsgebied gaat?
absolute ligging is niet echt boeiend, relatieve ligging is veel spannender en dat kan wel gemeten worden.

3D scannen is inderdaad een dingetje tegenwoordig maar het wordt al makkelijker om ze aan de pvs data te hangen die wel nauwkeurig gemeten kan worden.

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-11 21:07
EDIT schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:57:
De kwartiersdiensten worden er grotendeels uit gehaald. Alles wat al halfuursdienst is, blijft gewoon halfuursdienst.
Precies dit. Overigens werd vandaag geen volledige variant van de winterdienstregeling gereden, omdat op zondag de treindienst sowieso al minder 'sterk' is. Hoe men er op komt dat er zaterdag ook aangepast gereden zou worden snap ik niet, daar is eigenlijk geen sprake van geweest.

De treindienst heeft het wel enorm zwaar gehad tot zover. Zodra het begon te sneeuwen ging het ene na het andere wissel buiten dienst. Roosendaal heeft een tijd zonder treinen gezet en ook Gouda (volgens mij nog steeds). Verbussen lukt ook niet omdat busmaatschappijen het ook te glad en gevaarlijk op de weg vinden. Eigenlijk heel bizar hoe het weer een land zó lam kan leggen. Ben heeeel benieuwd naar morgen..!

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• wildhagen
  • Niet online
Maardiweb schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:51:
[...]

De treindienst heeft het wel enorm zwaar gehad tot zover. Zodra het begon te sneeuwen ging het ene na het andere wissel buiten dienst. Roosendaal heeft een tijd zonder treinen gezeten
Mijn moeder was dit weekend naar de Kerstmarkt in Antwerpen geweest met de trein (gisterochtend vertrokken vanuit Roosendaal. vanmiddag terug). Roosendaal zelf was vanuit Belgie nog wel bereikbaar, maar er ging niets meer verder naar het noorden. Alles moest via Breda (daar kon je nog wel langs naar het noorden).

De Zeeuwse lijn reed ook gewoon begreep ik. Weet niet of de IJssellijn ook in gebruik was of dat die er ook uit lag.

Dit was dan rond 15:45, ik weet niet hoe de situatie nu is.

Virussen? Scan ze hier!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

En jep: morgen ook uitgedunde dienstregeling ivm verwachtte weersomstandigheden. Locaal kan er mogelijk tot 20 cm sneeuw vallen kennelijk. :P

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Hebben anderen ook geen pushbericht van de NS-app gekregen over de uitgedunde dienstregeling?

• EDIT
AW_Bos schreef op zondag 10 december 2017 @ 17:21:
Hebben anderen ook geen pushbericht van de NS-app gekregen over de uitgedunde dienstregeling?
Blijkt een fout te zijn in de Android versie van de app. Is bekend en zou gerepareerd moeten worden.
Komt nu wel even slecht uit. Mensen met nog de oudere versie van de app zouden 'm wel ontvangen moeten hebben.

On a positive note: het is werkelijk prachtig buiten. Ben net anderhalf uur geleden begonnen met werken, eerste trein net door de sneeuw gejaagd (Jep, keurig op tijd, tot we achter de vertraagde Sprinter kwamen te zitten, toen +2 :P), maar het uitzicht blijft toch adembenemend <3

[ Voor 25% gewijzigd door EDIT op 10-12-2017 17:25 ]

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

EDIT schreef op zondag 10 december 2017 @ 17:23:
[...]

Blijkt een fout te zijn in de Android versie van de app. Is bekend en zou gerepareerd moeten worden.
Komt nu wel even slecht uit. Mensen met nog de oudere versie van de app zouden 'm wel ontvangen moeten hebben.
Ah, vandaar dus... Ouch.... :X

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

AW_Bos schreef op zondag 10 december 2017 @ 17:21:
Check, die had ik gister al verwacht maar vandaag ook niks gezien.

Maar is dus blijkbaar een bugje zo te lezen.

Oscar Wilde

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Raven schreef op zondag 10 december 2017 @ 18:04:
[...]

Hopelijk snel gefixxed, en hopelijk gaan ze het niet weer live testen, zoals Hajo vorige keer deed. :P

[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 10-12-2017 18:10 ]

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Geen idee of het aan het bugje ligt, ik had dit elders vernomen dat men voornemens is dit morgen door te voeren. :P

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Ja, ik heb ook al begrepen dat ze weer plannen maken voor een LUD, oftewel een Landelijke Uitgedunde Dienstregeling. Hopelijk trekt het van de week weer bij. Ik wil toch even die nieuwe Keolis-stelletjes spotten ;).

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Raven schreef op zondag 10 december 2017 @ 18:04:
[...]

Gister push berich op 1 telefoon gehad voor vandaag. Niet op mijn andere telefoon met zelfde profiel in NS app.

Vandaag wel de email gehad via mijnns account voor morgen.

Gezien de opeenstapeling van problemen en drukte en de onvoorspelbare wissels vandaag van oa Gouda , ga ik morgen maar thuiswerken.

Die pushberichten zijn sowieso erg random. Heb 2 iPhones met zelfde profiel en vaste reistijden en traject. Krijg zeer random pushnotificaties over vertragingen op het traject . Ook de automatische gps sensor gebaseerde retour op je traject is bagger. Beide al uitgebreid met de app ontwikkelaars besproken. Mede daarom dat je al je retourtraject nu zelf aan kunt tikken om hem om te draaien in mijnreizen.

• EDIT
@AW_Bos @Raven Update voor de app is inmiddels gepubliceerd. Je kan 'm via de Google store updaten ;)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Haha, ze lezen mee. Push bericht zojuist 1x en 2x op de telefoons ontvangen.

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Hier nog gewoon een smsje van ze. 😉

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Inmiddels heb ik een update van 22 uur geleden gekregen. :)
Versie 5.2.1 Build 560 volgens de instellingen. Voorheen had ik Build 558
HerZon schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:31:
Hier nog gewoon een smsje van ze. 😉
Da's geen pushbericht, maar ik heb wel dat SMS'je gekregen ;)

[ Voor 55% gewijzigd door AW_Bos op 10-12-2017 19:33 ]

• HerZon
  • Niet online
AW_Bos schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:31:

[...]

Da's geen pushbericht, maar ik heb wel dat SMS'je gekregen ;)
Ergens vertrouw ik soms toch nog meer op de berichten per sms, dan de berichten via push. Op de een of andere manier gaan die pushberichten bij mij niet goed.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

HerZon schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:37:
[...]

Ergens vertrouw ik soms toch nog meer op de berichten per sms, dan de berichten via push. Op de een of andere manier gaan die pushberichten bij mij niet goed.
Zoals bij deze update... :)
In het verleden is het allemaal gewoon goed gegaan. Blijft wel apart dat ze apart voor zowel Android als iOS een push-bericht kunnen sturen. Het testbericht van vorig jaar van Hajo kwam weer alleen bij iOS fans aan :).
Waarom niet op beide platformen, vraag ik me af? Of gebruiken ze een speciaal protocol voor één of beide typen telefoons om die te versturen? Zoiets met push-sockets moet toch op beide platforms kunnen werken?

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 10-12-2017 19:44 ]

• HerZon
  • Niet online
H'm, krijg ik zomaar een pushberichtje. Soms heb je niks - dan ineens 2 dingen. ;-)

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:07
Oeps. Ze lieten vandaag bijna DD-AR met een 1700 loc van Utrecht naar Leiden rijden. Trein zat tot op iedere vierkante centimeter vol en stond op het punt van vertrekken toen iemand bedacht dat dat beter niet de bedoeling is op dat traject. (Asdruk van de locomotief is te hoog op dat traject.)

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
AW_Bos schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:44:
[...]

In het verleden is het allemaal gewoon goed gegaan. Blijft wel apart dat ze apart voor zowel Android als iOS een push-bericht kunnen sturen. Het testbericht van vorig jaar van Hajo kwam weer alleen bij iOS fans aan :).
Waarom niet op beide platformen, vraag ik me af? Of gebruiken ze een speciaal protocol voor één of beide typen telefoons om die te versturen? Zoiets met push-sockets moet toch op beide platforms kunnen werken?
Apple en Google hebben beiden een eigen dienst voor het regelen van push notificaties. Bij Apple ben je aangewezen op APNs, Google heeft GCM en voor die enkeling die ook Windows Phone target heb je te maken met WNS.

We are shaping the future

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Intercity schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:53:
Oeps. Ze lieten vandaag bijna DD-AR met een 1700 loc van Utrecht naar Leiden rijden. Trein zat tot op iedere vierkante centimeter vol en stond op het punt van vertrekken toen iemand bedacht dat dat beter niet de bedoeling is op dat traject. (Asdruk van de locomotief is te hoog op dat traject.)
Wow, flink missertje van de treindienstleiding, gelukkig op tijd ingegrepen. Al eerder had een vriend van mij al een 1700-DD-AR gespot tussen Woerden en Leiden, en zijn vrees werd werkelijkheid.
Vanwege 'controle van het baanvak' (of iets dergelijks) werd de dienstregeling 3 uurtjes geschrapt :X

Ik heb even gekeken:

Het was blijkbaar de 8862 welke met DD-AR 7344 zou worden gereden.

[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 10-12-2017 20:45 ]

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Is ergens ook een lijst beschikbaar met dit soort beperkingen zoals op dit traject, de Zoetermeerlijn en het traject Schiphol?

• EDIT
Onbekend schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:54:
Is ergens ook een lijst beschikbaar met dit soort beperkingen zoals op dit traject, de Zoetermeerlijn en het traject Schiphol?
Er staat hier een hele lijst voor morgen:

https://www.ns.nl/reisinf...paste-dienstregeling.html
En voor de visueel ingestelden is er ook een kaart beschikbaar:
https://www.ns.nl/binarie...ie/lud-ma-11-dec-2017.pdf

[ Voor 18% gewijzigd door EDIT op 10-12-2017 21:10 ]

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Ik bedoelde meer de beperkingen van trajecten zelf, zoals max. asdruk of een te lage bovenleiding.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Dat snap ik dus niet hé, een paar vlokjes sneeuw en in Nederland stopt men met rijden. Wij hebben een winterplan dat juist voorziet in het beschikbaar houden van de infrastructuur. Dit beetje sneeuw krijgen we nog weg met wisselverwarming (elektrische elementen ipv gasbranders). Bij hevige sneeuw, gaan we kijken welke wissels we nodig hebben, en wordt daar gewoon een ploeg technici heen gestuurd, eventueel aangevuld met mensen van het seinhuis. En borstelen maar.
Intercity schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:53:
Asdruk van de locomotief is te hoog op dat traject.
Wat is dan die asdruk van die loc? Wij rekenen in België 22,5 ton per as voor normaal verkeer. Gaan we daar over, zijn er maatregelen van kracht (sommige wissels mogen niet bereden worden in een bepaalde stand, verminderde snelheid), maar onze rails kunnen dan normaal wel aan. Ik vermoed dat bij jullie de rails toch ook niet gemaakt zijn van zacht staal?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Freee!!

Freee!!

Arator schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:23:
[...]
Ik vermoed dat bij jullie de rails toch ook niet gemaakt zijn van zacht staal?
Het probleem daar is de ondergrond, slap veen dat al verzakt als je er een keer scheef naar kijkt.

• EDIT
Onbekend schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:20:
Ik bedoelde meer de beperkingen van trajecten zelf, zoals max. asdruk of een te lage bovenleiding.
Oh oeps, verkeerd gelezen :X

Zie daarvoor de Netverklaring van ProRail :P
https://www.prorail.nl/si...aring_2018_versie_1.4.pdf
In de bijlagen staan een paar kaartjes (vanaf bijlage 12).
Dat snap ik dus niet hé, een paar vlokjes sneeuw en in Nederland stopt men met rijden. Wij hebben een winterplan dat juist voorziet in het beschikbaar houden van de infrastructuur. Dit beetje sneeuw krijgen we nog weg met wisselverwarming (elektrische elementen ipv gasbranders). Bij hevige sneeuw, gaan we kijken welke wissels we nodig hebben, en wordt daar gewoon een ploeg technici heen gestuurd, eventueel aangevuld met mensen van het seinhuis. En borstelen maar.
Eigenlijk alle storingen die er zijn geweest, waren wisselstoringen. Uiteraard hebben we ook wisselverwarming, maar als het toch mis gaat, moet het spoor buiten dienst om de mensen daar naar toe te krijgen.
En als die vervolgens in de file terecht komen, dan schiet dat nog niet op.
Treinpersoneel mag niets meer doen met wissels, dus even een wissel sneeuwvrij maken zit er voor ons niet in.
Wat is dan die asdruk van die loc? Wij rekenen in België 22,5 ton per as voor normaal verkeer. Gaan we daar over, zijn er maatregelen van kracht (sommige wissels mogen niet bereden worden in een bepaalde stand, verminderde snelheid), maar onze rails kunnen dan normaal wel aan. Ik vermoed dat bij jullie de rails toch ook niet gemaakt zijn van zacht staal?
Max aslast is daar 20 ton. De 1700 komt op 21,5 ton uit.
Wat @Freee!! al zei: de grond daar is zo zacht dat het verzakt waar je bij staat. Dit is één van de weinige baanvakken waar de loc 1700 niet mag komen vanwege de aslast. Ook liggen er een aantal viaductjes en duikertjes in die niet gebouwd zijn op hogere aslasten, dus als er een trein met te hoge aslast overheen gestuurd wordt, dan moeten die weer nagekeken worden op beschadigingen

[ Voor 73% gewijzigd door EDIT op 10-12-2017 21:44 ]

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

EDIT schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:29:
[...]

Oh oeps, verkeerd gelezen :X

Zie daarvoor de Netverklaring van ProRail :P
https://www.prorail.nl/si...aring_2018_versie_1.4.pdf
In de bijlagen staan een paar kaartjes (vanaf bijlage 12).
Bedankt, ik heb hem gevonden: https://www.prorail.nl/si...aring_2018_versie_1.4.pdf
Staat veel interessante informatie in. :)

• Arator
  • Nu online
Freee!! schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:26:
[...]

Het probleem daar is de ondergrond, slap veen dat al verzakt als je er een keer scheef naar kijkt.
EDIT schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:29:
Wat @Freee!! al zei: de grond daar is zo zacht dat het verzakt waar je bij staat. Dit is één van de weinige baanvakken waar de loc 1700 niet mag komen vanwege de aslast. Ook liggen er een aantal viaductjes en duikertjes in die niet gebouwd zijn op hogere aslasten, dus als er een trein met te hoge aslast overheen gestuurd wordt, dan moeten die weer nagekeken worden op beschadigingen
Ik ben wel geen spoortechnicus, ik ben werkzaam op een seinhuis, maar problemen met veen lijken mij toch op te lossen met meer (en grotere) dwarsliggers. Bruggen en duikertjes zijn een andere zaak natuurlijk, maar ook niet onoverkomelijk. :P
Eigenlijk alle storingen die er zijn geweest, waren wisselstoringen. Uiteraard hebben we ook wisselverwarming, maar als het toch mis gaat, moet het spoor buiten dienst om de mensen daar naar toe te krijgen.
En als die vervolgens in de file terecht komen, dan schiet dat nog niet op.
Treinpersoneel mag niets meer doen met wissels, dus even een wissel sneeuwvrij maken zit er voor ons niet in.
En dat zit bij ons dus in het winterplan, de technici zijn reeds ter plaatse. En ik sprak dus ook niet over treinpersoneel (die mogen bij ons ook de sporen niet meer in zonder toelating, uitgezonderd bundels, maar daar liggen dan weer dienstpaden). En wij zetten het spoor ook niet buiten dienst om een wissel sneeuwvrij te maken. Wij hebben specifieke procedures om te werken aan wissels. Eigenlijk komt het erop neer dat wij de nodige beveiligingen plaatsen, en dat wij eerst contact opnemen om te horen of we een trein kunnen/mogen sturen.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Dat snap ik dus niet hé, een paar vlokjes sneeuw en in Nederland stopt men met rijden.
Gelukkig rijden in Engeland en Duitsland de treinen wel, wil je zeggen? Belachelijke onzin.

https://www.derwesten.de/...-kollaps-id212794679.html

http://www.telegraph.co.u...d-snow-spreads-across-uk/

En auto's zijn volkomen immuun voor sneeuw, op de weg was er niets aan de hand vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ol9vG1yabI6nAFgEPVUgXmt9/medium.png

(Het is gestopt met sneeuwen aan het einde van de ochtend in de Midlands van Engeland, vandaar dat daar het verkeer weer een beetje op gang kwam..)

[...]

Alsjeblieft zeg, alsof we die plannen in Nederland niet hebben? De storingsploegen waren vandaag gewoon ter plaatse, file of geen file.

En de aslast op die lijn ene is gelimiteerd, als je niks van bovenbouw weet zeg dan niks, dankje.

• Arator
  • Nu online
burne schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:54:
[...]

Gelukkig rijden in Engeland en Duitsland de treinen wel, wil je zeggen? Belachelijke onzin.
Ik weet niet hoe het zit in andere landen, ik weet dat wij in België lang blijven doorbollen. En dat wij van Nederland nogal snel de melding krijgen om geen treinen meer op te sturen richting Roosendaal.
Maar ik lees hier wel berichten dat men in Nederland wel overweegt om de dienstregeling aan te passen aan de winterse toestand. Nog 2 van die weerberichten en men hoort "it giet oan" al klinken.
Laat ons eerlijk wezen, wat hier vandaag over België kwam, en ik vermoed dat het in Nederland wel ongeveer hetzelfde zal geweest zijn, is een fatsoenlijke sneeuwbui van een paar uur, en alles is ondertussen al weg.

Nu heb ik ondertussen eens naar de weerradar voor morgen gekeken, en als dat klopt wat die voorspellen, dan staat morgen alles stil. (geel is sneeuw)
ArcticWolf schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:40:
[...]
En de aslast op die lijn ene is gelimiteerd, als je niks van bovenbouw weet zeg dan niks, dankje.
Ik wist dus niet dat dit kwam door de ondergrond. Ik weet wel dat de aslast ook beperkt kan wezen door het gebruikte staal in de rail.
Als ik die loc ging opzoeken, zag ik dat die loc een asdruk had van 21,5 ton. Dat leek me nu toch niet echt verkeerd, is evenveel als een Traxx, en ons type 18 gaat daar nog boven (22 ton).
En als je niks vraagt, kom je niks te weten (btw waarom gaat het dan niet op om meer en langere dwarsbalken te gebruiken op veen voor een betere stabiliteit? Mij lijkt het dus logisch om dat dan de druk verdeeld wordt over een groter oppervlakte. Net waarom je een grote houten plaat zou gebruiken op ijs of drijfzand.)

[ Voor 29% gewijzigd door Arator op 10-12-2017 23:00 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Arator schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:40:
Ik weet niet hoe het zit in andere landen,
Ik gaf je links naar nieuwsartikelen over dat het Engeland en Duitsland vandaag noodweer geweest is, en dat in beide landen verkeer op de weg, spoor en in de lucht op grote schaal ontregeld was. Gokje: dan is het in Nederland ook noodweer. En in Nederland is het verkeer op weg, spoor en in de lucht ook massaal ontregeld geweest.

Dan kun je doorgaan met bagatelliseren maar echt geloofwaardig is dat niet meer.

Verwijderd

nee, die discussie moet ik dus niet aan gaan, wanneer leer ik dat nou eens :X

[ Voor 124% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2017 01:58 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 01:43:
nee, die discussie moet ik dus niet aan gaan, wanneer leer ik dat nou eens :X
Ik weet niet wat je wilde zeggen.

• LordSinclair
Arator schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:40:
Laat ons eerlijk wezen, wat hier vandaag over België kwam, en ik vermoed dat het in Nederland wel ongeveer hetzelfde zal geweest zijn, is een fatsoenlijke sneeuwbui van een paar uur, en alles is ondertussen al weg.
Foutive aanname, hier in het "koude Noorden" bleef/blijft de sneeuw wel liggen. Dus het is niet voorbij na een buitje sneeuw.

• Arator
  • Nu online
burne schreef op zondag 10 december 2017 @ 23:48:
Dan kun je doorgaan met bagatelliseren maar echt geloofwaardig is dat niet meer.
Dus in de meeste buurlanden van België is het noodweer, maar aan onze grens stopt dit? Ook bij ons was het code oranje, vandaag terug trouwens (4 niveau's, oranje is het op 1 na hoogste).
Ik heb meer dan 10 jaar ervaring op een seinhuis met 2 spoorgrensovergangen met Nederland (niet met andere landen), en bijvoorbeeld op de HSL naar Nederland bestaan er procedures ivm sneeuw en opvliegende ijsblokken. Nog maar amper toegepast omdat men in Nederland het verkeer volledig staakt.
Als de NS het treinverkeer al gaat terugbrengen bij code oranje, wat gaat men doen bij code rood? Op dat moment zal het openbaar vervoer zowat het enige vervoer zijn dat mensen nog zou kúnnen thuisbrengen.
Ik bagatelliseer niet, wanneer het onmogelijk is om te rijden, moet je maatregelen treffen, maar het weer was nu toch niet uitzonderlijk voor deze tijd van het jaar en voor onze landen? Wij hadden gisteren meer problemen door de hevige rukwinden in de vooravond dan de sneeuwval rond de middag.
Waar zitten de gevaren/ongemakken bij sneeuw? Wissels die vastlopen; technische diensten zijn er om de wissel vrij te maken, verkeersleiding moet zijn de reiswegen zó aanpassen dat er zo weinig mogelijk wissels moeten worden bediend (dat wil dus zeggen actieve verkeersleiding en niet hetgeen voorgeprogrammeerd is). Langere remafstand, een bestuurder kan dit verwachten bij dit winterweer en dient bijgevolg zijn snelheid aan te passen zodat er veilig kan gereden worden (ook op de weg trouwens). Slecht zicht op de seinen door sneeuwval, snelheid matigen. Tevens wordt ETCS uitgerold, dus stuurpostsignalisatie. Takken/bomen kunnen breken door het gewicht van de sneeuw en op het spoor/bovenleiding terecht komen; spoorwegbermen vrijhouden van bomen (hebben wij in België ook met scha en schande moeten leren). Lawinegevaar stelt zich omzeggens in Vlaanderen niet, ik vermoed in Nederland ook niet.
Het wordt iets anders wanneer de sneeuw zich (compact) ophoopt tussen/langs de sporen hoger dan de rails. Al laten andere landen zien (Scandinavië, Canada, ....) dat dit met aangepast materieel ook geen probleem hoeft te vormen, maar dat materieel is hier niet voor handen.
Naderhand bij dooi zie ik meer gevaar wegens onstabiele ondergrond en kans op verzakkingen.
Ervaring leert me dat bij dergelijk weer er vertragingen kunnen optreden omdat bestuurders hun snelheid aanpassen. Ik vermoed dus dat NS en Prorail hier al op inspelen door (op voorhand) treinen te schrappen en zodoende meer ruimte te scheppen op de lijnen voor de treinen die nog wel rijden. An sich is een dergelijke actie te verdedigen, maar wat als die sneeuwbui overtrekt zonder veel erg? Jullie zitten met een beperkt aanbod, wij rijden nog normaal (en zullen terugschakelen waar en wanneer nodig). Het voordeel bij jullie : als reiziger weet je waar je staat. Bij ons moet je bij wijze van spreken eerst op het perron staan vooraleer je weet dat je trein niet zal rijden wegens de weersomstandigheden.
Nogmaals, mij leek het gisteren geen uitzonderlijk weer voor onze contreien voor deze tijd van het jaar. En het was gisteren zeker niet de eerste dag van deze winter dat bij ons code oranje werd afgekondigd.
Maar het is in het algemeen een gans andere benadering van "treinen" (als werkwoord en in de breedste zin van het woord) tussen Nederland en België. En het verbaast me steeds opnieuw.
En jongens (en meisjes), voel jullie niet zo aangevallen. Bij ons draait het ook vierkant hoor met versleten treinstellen, archaïsche regelgeving (ingeschreven telegram iemand?), stakingen,....

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:18
Ik weet niet hoe t precies was in België en ook niet hoe t in Noord Nederland was, maar hier in Brabant reden ook de bussen van Hermes niet meer terwijl het niet zo veel leek (5cm hierzo ongeveer). En dan hadden wij nog de mazzel dat het ging regenen in plaats van sneeuwen waardoor het allemaal weer wegsmolt. Ten noorden van de grote rivieren zou dat minder gelukt zijn. Heb begrepen dat er bijvoorbeeld op de Veluwe 30 cm gevallen zou zijn. Ook daar ligt een spoorlijn.

De NS en ProRail zijn wel snel met preventief terugschalen in de dienstregeling. Op Utrecht - Eindhoven rijden nu nog maar 2 IC's waar dat normaal 6 per uur zijn. Maar als daarmee veel vertragingen te voorkomen zijn dan graag. De reiziger kan goed zien in de app of website welke treinen wel en niet rijden, dus nog ruim voordat je de kou in moet.

Om dan een vergelijking te trekken met Scandinavië of Zwitserland vind ik persoonlijk altijd erg goedkoop. Neem dan ook direct mee welke investeringen er in het spoor gedaan worden om het spoor winterklaar te maken. Dat is in die landen wel een beetje meer. Dat in combinatie met de zeer dunne dienstregeling in bijvoorbeeld Scandinavië, 3 treinen per dag per richting op Trondheim - Bødø, is niet een uitzondering. Dan heb je ruimte om elkaar niet in de weg te zitten met vertragingen. Hier in NL met opvolgtijden van 5 minuten heb je die ruimte niet. Dat maken ze dus door naar 4 treinen per uur per richting te gaan (2x IC, 2x Sprinter). Als het echt extreem wordt dan gaan ze over op pendelen tussen 2 grote stations en mag je dus vaak over gaan stappen hierzo.

Hoe gaat dat eigenlijk in de Ardennen? Daar komt sneeuw ook vaker voor dan in Vlaanderen, toch? En hoe druk zijn de lijnen die het vaakst geraakt worden door flinke sneeuwval, eens per 2 uur een trein per richting?

En de HSL die dicht gaat, misschien heeft het wat te maken met de hoge brug over het Hollands Diep, die veel wind vangt en er een alternatief direct naast ligt, waarmee 1 lijn niet gemonitord hoeft te worden. Maar dat is een aanname.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

AW_Bos schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:44:
[...]

Horen na de update trouwens de gemiste meldingen alsnog aan te komen? Gisteravond na updaten nog altijd niets gekregen, vandaag ook niet en ja, die instelling in de app staat aan ;)

Oscar Wilde

• cazzer22
@Raven Misschien was de push melding toen al verstuurd. Ik heb ook niets gekregen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

cazzer22 schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:59:
@Raven Misschien was de push melding toen al verstuurd. Ik heb ook niets gekregen.
En die voor vandaag? Gister hadden ze het nog over "code rood", dan zou je opnieuw een melding van de NS verwachten met aangepaste dienstregelingen.

Oscar Wilde

• cazzer22
Die voor vandaag was gisteravond al gestuurd, maar ik heb ook niks gekregen op mn android foon. Heb de app ook pas net geupdatet, ga m nu testen met een opgeslagen reis, kijken of ik daar wel een reisreminder over krijg. Die kreeg ik afgelopen vrijdag ook niet bij opgeslagen reizen.

Maar code rood?

Hoor net op de radio dat 9292.nl en de app eruit liggen!

• erikitweakt
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:57
Ik snap die treinen van Ns nog steeds niet helemaal. 's Ochtends staat in de app van ns dat om 07:15 ic direct vanaf Breda zal rijden. Een half uur later is deze geschrapt, omdat hij pas vanaf Rotterdam zal rijden. Vervolgens kom ik op Breda aan en staat die er gewoon, maar zonder dat er iemand in mag 8)7 Daarna rijdt hij leeg weg naar R' dam.

[ Voor 7% gewijzigd door erikitweakt op 11-12-2017 10:20 ]

• Freee!!

Freee!!

erikitweakt schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:19:
Ik snap die treinen van Ns nog steeds niet helemaal. 's Ochtends staat in de app van ns dat om 07:15 ic direct vanaf Breda zal rijden. Een half uur later is deze geschrapt, omdat hij pas vanaf Rotterdam zal rijden. Vervolgens kom ik op Breda aan en staat die er gewoon, maar zonder dat er iemand in mag 8)7 Daarna rijdt hij leeg weg naar R' dam.
Waarschijnlijk omdat daar al veel te veel mensen stonden. De helft van de ICD's was al geschrapt en die van 07:11 viel uit door een kapotte trein :( Maar netjes is dat inderdaad niet.

• EDIT
Meer waarschijnlijk is dat er iets mis is gelopen personeelstechnisch: bijvoorbeeld wel een machinist, de trein komt immers leeg uit Rotterdam, maar geen conducteurs. Die beginnen in Breda namelijk.

• erikitweakt
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:57
EDIT schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:34:
Meer waarschijnlijk is dat er iets mis is gelopen personeelstechnisch: bijvoorbeeld wel een machinist, de trein komt immers leeg uit Rotterdam, maar geen conducteurs. Die beginnen in Breda namelijk.
Dat zou ook goed kunnen inderdaad. Is het verder trouwens ook normaal dat het materieel geshift wordt? Ik heb nog nooit koplopers op 's-Hertogenbosch gezien, terwijl er vandaag alleen maar koplopers leken te zijn.

• EDIT
Nieuwe dienstregeling is gisteren ingegaan waarbij de IC Zwolle - Roosendaal nu grotendeels met ICM moet rijden.
erikitweakt schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:36:
[...]

Dat zou ook goed kunnen inderdaad. Is het verder trouwens ook normaal dat het materieel geshift wordt? Ik heb nog nooit koplopers op 's-Hertogenbosch gezien, terwijl er vandaag alleen maar koplopers leken te zijn.
De ICM wordt in de nieuwe dienstregeling gebruikt voor de IC-dienst tussen Zwolle en Roosendaal.

• marcop23
Gisteravond ben ik zonder problemen van Groningen naar Delft gekomen, dus zo heel veel ging er niet eens mis. Wel ging ik preventief via de HSL, aangezien Leiden - Den Haag er gepland uit lag en Gouda en Amersfoort de hele middag plat lagen door de sneeyw. Dat vind ik dan wel bijzonder: Station Amersfoort lag voor uren helemaal plat door de weersomstandigheden. Daar is wel wat meer misgegaan dan een paar wissels die vast zaten denk ik.

Ik denk in ieder geval niet dat ik in 4 uur de rit met de auto kon halen.

• cazzer22
ArcticWolf schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:37:
[...]

De ICM wordt in de nieuwe dienstregeling gebruikt voor de IC-dienst tussen Zwolle en Roosendaal.
Serieus? Is dat niet alleen maar omdat er nog werkzaamheden bij Dieren zijn dat er tijdelijk ander materieel rijdt? Waar gaat de DDZ6 dan naartoe btw?
cazzer22 schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:11:
[...]

Serieus? Is dat niet alleen maar omdat er nog werkzaamheden bij Dieren zijn dat er tijdelijk ander materieel rijdt? Waar gaat de DDZ6 dan naartoe btw?
Geen idee waar de DDZ heen gaat, maar de wijziging is niet tijdelijk.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Het gaat nog leuk worden op het spoor, ROCvT heeft aangegeven om 1300 alle lessen op alle locaties te stoppen en de NS zou daar nog niet van op de hoogte zijn. Dat wordt een drukke bedoening straks :+

* Raven is blij op een locatie te zitten dat alleen een kort tochtje door de binnenstad van Enschede vereist.

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 11-12-2017 11:32 ]

Oscar Wilde

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
ArcticWolf schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:27:
[...]

Geen idee waar de DDZ heen gaat, maar de wijziging is niet tijdelijk.
Volgens mij rijdt die nu vooral tussen Friesland/Groningen en de randstad via Amersfoort. Dat was eerst ICM maar gisteren reed er (voor mij) in ieder geval DDZ en als ik zo in de reisplanner kijk is dat nu ook zo. :)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Raven schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:31:
Het gaat nog leuk worden op het spoor, ROCvT heeft aangegeven om 1300 alle lessen op alle locaties te stoppen en de NS zou daar nog niet van op de hoogte zijn. Dat wordt een drukke bedoening straks :+

* Raven is blij op een locatie te zitten dat alleen een kort tochtje door de binnenstad van Enschede vereist.
Gezien de hoeveelheid sneeuw die hier nu valt ga ik ook maar wat eerder naar huis (bus vandaag, want fietsen ging niet) :X

• marcop23
De DDZ lijkt inderdaad veel meer te gaan rijden richting Groningen en Leeuwarden, waarbij het denk ik ook VIRM vervangt. Niet alleen via Amersfoort, ook over de Hanzelijn.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-11 13:24

mrsar

waar een sar is,is een wodka

ArcticWolf schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:41:
[...]

Gezien de hoeveelheid sneeuw die hier nu valt ga ik ook maar wat eerder naar huis (bus vandaag, want fietsen ging niet) :X
pfft ik ben gewoon op de fiets,was wel...euhm interresant hier en daar :P :Y)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• Robertdj
  • Niet online
Allereerst, zit zelf in de bovenbouw op kunstwerken, onze werkgebieden bij ProRail zijn meestal zo groot als het kunstwerk+aansluiting, dus honderden meters. Vandaar dat mijn perspectief wat anders is, dit is dan ook geen kritiek, maar vooral nieuwsgierigheid.
burne schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:53:
[...]

1.5 centimeter.

Om dat te evenaren met klassieke meetinstrumenten over bijvoorbeeld 100 kilometer spoor is nogal een uitdaging die heel veel tijd gaat kosten.
Absoluut, 100 kilometer slenteren/wandelen met een trolley kan ik niet aanraden, daarnaast is het een 'aardig' karwei om je grondslag fatsoenlijk te verdichten over zo'n afstand.
En om het erger te maken: tegenwoordig is ook het RD-coördinaten gebaseerd op GPS-metingen...
Verschil daarin is wel dat je je positie niet bepaalt o.b.v. één gps meting.
ArcticWolf schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 23:37:
[...]

absolute ligging is niet echt boeiend, relatieve ligging is veel spannender en dat kan wel gemeten worden.
In de vrije baan niet nee. Al lijkt het me wel irritant met wissels, je zult er toch 2x doorheen moeten, als er dan ineens 3 cm tussen zit.

Hoe wordt de relatieve ligging dan gemeten? M.a.w. hoe worden de 'meetplakjes' aan elkaar gerelateerd?
3D scannen is inderdaad een dingetje tegenwoordig maar het wordt al makkelijker om ze aan de pvs data te hangen die wel nauwkeurig gemeten kan worden.
Dacht dat dat al lang kon, werkt toch hetzelfde als een TS meting? De 'problemen' bij onze tak zijn volgens mij meer de juiste verwerking van puntenwolken en zichtlijnen.

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 21:39
marcop23 schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:45:
De DDZ lijkt inderdaad veel meer te gaan rijden richting Groningen en Leeuwarden, waarbij het denk ik ook VIRM vervangt. Niet alleen via Amersfoort, ook over de Hanzelijn.
Was gisteren ook verrast door DDZ van Steenwijk naar Schiphol. Toen nog door naar Kalmthout met ICD, IC en NMBS varkensneusje. Zo'n 4u over gedaan, maar gezien de omstandigheden viel dat nog wel mee eigenlijk.

Nu staat alleen m'n auto de komende weken in Nederland, minder handig.
Robertdj schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:17:
Allereerst, zit zelf in de bovenbouw op kunstwerken, onze werkgebieden bij ProRail zijn meestal zo groot als het kunstwerk+aansluiting, dus honderden meters. Vandaar dat mijn perspectief wat anders is, dit is dan ook geen kritiek, maar vooral nieuwsgierigheid.

[...]

Absoluut, 100 kilometer slenteren/wandelen met een trolley kan ik niet aanraden, daarnaast is het een 'aardig' karwei om je grondslag fatsoenlijk te verdichten over zo'n afstand.

[...]

Verschil daarin is wel dat je je positie niet bepaalt o.b.v. één gps meting.

[...]

In de vrije baan niet nee. Al lijkt het me wel irritant met wissels, je zult er toch 2x doorheen moeten, als er dan ineens 3 cm tussen zit.

Hoe wordt de relatieve ligging dan gemeten? M.a.w. hoe worden de 'meetplakjes' aan elkaar gerelateerd?
https://www.spoorpro.nl/s...ls-vanuit-rijdende-trein/

Meen dat de meettrein zelf het op basis van lasers en een "touwtje" tussen de assen in doet maar ben zelf nooit mee geweest.
[...]

Dacht dat dat al lang kon, werkt toch hetzelfde als een TS meting? De 'problemen' bij onze tak zijn volgens mij meer de juiste verwerking van puntenwolken en zichtlijnen.
Een 3D laser scanner kan geen referentie punt detecteren (iig vorig jaar nog niet :P ) dus je moet iets in de scan hebben om de wolk aan te hangen, daarvoor gebruiken ze reflectorborden op de PVS bouten zodat je hem daarna handmatig een coördinaat mee kan geven op die PVS punten.

• Robkazoe
  • Laatst online: 10:02
Arator schreef op maandag 11 december 2017 @ 08:48:
[...]

Dus in de meeste buurlanden van België is het noodweer, maar aan onze grens stopt dit? Ook bij ons was het code oranje, vandaag terug trouwens (4 niveau's, oranje is het op 1 na hoogste).
Ik heb meer dan 10 jaar ervaring op een seinhuis met 2 spoorgrensovergangen met Nederland (niet met andere landen), en bijvoorbeeld op de HSL naar Nederland bestaan er procedures ivm sneeuw en opvliegende ijsblokken. Nog maar amper toegepast omdat men in Nederland het verkeer volledig staakt.
Als de NS het treinverkeer al gaat terugbrengen bij code oranje, wat gaat men doen bij code rood?
Je wordt op je wenken bediend. Code Rood! *O*

• Robertdj
  • Niet online
ArcticWolf schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:31:
[...]

https://www.spoorpro.nl/s...ls-vanuit-rijdende-trein/

Meen dat de meettrein zelf het op basis van lasers en een "touwtje" tussen de assen in doet maar ben zelf nooit mee geweest.
Zoals een stopmachine dus?
Het is niet noodzakelijk wissels volledig en in één keer te meten, doordat de data uit verschillende meetritten door de software gecombineerd kunnen worden tot complete wisselmallingen.
Gelijk antwoord op m'n eerdere vraag :)
[...]

Een 3D laser scanner kan geen referentie punt detecteren (iig vorig jaar nog niet :P ) dus je moet iets in de scan hebben om de wolk aan te hangen, daarvoor gebruiken ze reflectorborden op de PVS bouten zodat je hem daarna handmatig een coördinaat mee kan geven op die PVS punten.
Deze http://www.meetconsult.nl...nner/41/1271#.Wi5wGUqnGUk kan iig wel een prisma meepakken. Zal 's aan onze landmeter vragen hoe dat nou precies zit, zou kunnen dat ik verschillende methodes door elkaar haal. Achteraf oriënteren lijkt me trouwens niet zo'n groot probleem, je moet de data toch al verwerken voor het bruikbaar is.

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-11 21:07
Helaas komt men er met dit soort weersomstandigheden vaak pas achter als de verwarming niet goed werkt..

Zoals bijvoorbeeld gisteren bij Roosendaal waar het complete emplacement zonder verwarming zat. Alleen richting Zeeland en Essen was treinverkeer mogelijk omdat alles wissels vast lagen. Gisteren hadden Den Bosch, Amersfoort en Gouda ook last van vele wissels die niet goed in controle bleven vanwege haperende verwarming. Vandaag is Zaandam de klos zo te zien :/

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Maardiweb schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:26:
[...]
Zoals bijvoorbeeld gisteren bij Roosendaal waar het complete emplacement zonder verwarming zat. Alleen richting Zeeland en Essen was treinverkeer mogelijk omdat alles wissels vast lagen. Gisteren hadden Den Bosch, Amersfoort en Gouda ook last van vele wissels die niet goed in controle bleven vanwege haperende verwarming. Vandaag is Zaandam de klos zo te zien :/
En ze zouden getest zijn Prorail.

Voor de context: Ging het bij de storingen om wisselverwarming op basis van gas of van elektra?

• wildhagen
  • Niet online
Ja, alleen is een test natuurlijk altijd een moment-opname. Leuk dat hij het tijdens de test prima doet, maar 10 minuten later kan hij al best defect zijn. Laat staan een paar maanden later.

Virussen? Scan ze hier!

Probleem op dit moment is dat er nogal wat kasten sneuvelen waar meerdere wissels of verwarmingssystemen zijn aangesloten, dus de verwarming of het wissel werkt wel, maar de aansturing niet.

Pagina: 1 ... 38 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.