Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 100 Laatste
Acties:
  • 576.573 views

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Freee!! schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 18:47:
[...]

Hoeveel vertraging heeft die ondertussen :? Daar is zelfs de HSL heilig bij :(
Had in 2011 operationeel moeten zijn (in 2002 is men begonnen). De nieuwe planning is zomer 2018, maar da's volgens wat berichten in de pers ook nog niet zeker. En geen idee hoe de kosten bij de HSL waren, maar blijkbaar is het voor NZL al van ƒ 1,6 miljard opgelopen naar € 3,1 miljard. :X

Is het ergens te zien of o.a. ik vanaf de nieuwe dienstregeling verlost ben van de DDAR treinen tussen Apeldoorn-Enschede? Ben die hopeloze comfortloze dingen meer dan zat.

[ Voor 11% gewijzigd door Bastien op 28-11-2017 18:56 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Freee!! schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 18:47:
[...]
Het gaat er bij mij echt niet in dat er op Amsterdam CS en de Watergraafsmeer geen ruimte is voor een extra bak in de huidige ICD's en dat zou al een slok op een borrel schelen met het zitplaatsentekort. Dat er niet meer kunnen rijden, snap ik (gedeeltelijk).
Meer kan wel, maar niet langer. En veel meer kan idd ook niet :P
[...]
Dat had allang geregeld moeten zijn.
Tja, daarvoor moet je bij RWS klagen. Zuid-asdok had al 10 jaar in aanbouw moeten zijn maar toen kwam de crisis en verdween er 20 miljard van de 25 miljard aan investeringskosten.

Maar ik weet wel dat ProRail een deel van OV SAAL 2030 naar voren gaat trekken omdat het idd nijpend aan het worden is, ook met de capaciteit naar Almere en Utrecht.
[...]
Hoeveel vertraging heeft die ondertussen :? Daar is zelfs de HSL heilig bij :(
Pas 6 jaar :+ maar goed, heb er zelf 4 jaar gewerkt... wat een management drama was dat. Maar grootste fout zat hem in de contractering die in 2004 begon.
[...]
Laat ze maar zorgen voor voldoende capaciteit op de HSL. Verder had Delft ooit drie sporen en zijn het er nu nog maar twee, foutje in de planning :?
En financiering. Het geld voor de afbouw is er gewoon niet, technisch kan je morgen al beginnen met bouwen en dan is het zo af (bij wijze van).
[...]

De politiek loopt als gebruikelijk achter de feiten aan. Regeren is vooruitzien, Nederland is al meer dan 50 jaar niet geregeerd.
Daar loop ik nu ook tegen aan ja, maar goed ik geef de strijd nog niet op... maar misschien ga ik wel met vervroegd pensioen als het zo nog 20 jaar doorgaat :+

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:28

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ArcticWolf schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 18:56:
[...]
Meer kan wel, maar niet langer.
Brusselaar rijdt met zeven bakken in sandwichformatie, ICD maar zes.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Nee, IC Brussel is eveneens 6. 7 bakken sandwich zou opnieuw moeten worden toegelaten.

• Freee!!

Freee!!

EDIT schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 19:14:
Nee, IC Brussel is eveneens 6. 7 bakken sandwich zou opnieuw moeten worden toegelaten.
Ik zie dat ding vaak genoeg langskomen met drie tweedeklasbakken tussen de eersteklasbakken, maar ik zal nog eens tellen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Doe dat ;) :+
De IC Brussel heeft namelijk slechts één 1e klas rijtuig, de andere 5 zijn 2e klas.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
ArcticWolf schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 18:56:
[...]
En financiering. Het geld voor de afbouw is er gewoon niet, technisch kan je morgen al beginnen met bouwen en dan is het zo af (bij wijze van).
[...]
Zijn ze de tweede tunnelbuis niet al aan het afwerken? Ze zijn er volgens mij vaak genoeg in bezig geweest. Op redelijk korte termijn wordt de viersporigheid zelfs doorgetrokken tot Delft Zuid.

Wat houdt langere treinen eigenlijk tegen op het ICD traject? Kan er wel met 10+ ICNG bakken gereden worden in de toekomst?

• Freee!!

Freee!!

EDIT schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 19:17:
Doe dat ;)
De IC Brussel heeft namelijk slechts één 1e klas rijtuig, de andere 5 zijn 2e klas.
Dat zou ook al iets (bij lange na niet genoeg) helpen bij de ICD.

marcop23 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 19:21:
[...]

Zijn ze de tweede tunnelbuis niet al aan het afwerken? Ze zijn er volgens mij vaak genoeg in bezig geweest. Op redelijk korte termijn wordt de viersporigheid zelfs doorgetrokken tot Delft Zuid.
Die tunnelbuis wordt slechts kaal opgeleverd. Het inrichten en verder 4-sporig maken is een ander project.
Wat houdt langere treinen eigenlijk tegen op het ICD traject? Kan er wel met 10+ ICNG bakken gereden worden in de toekomst?
Te weinig materieel. Er zijn niet genoeg rijtuigen om de stammen te verlengen. Er wordt momenteel gezocht naar alternatieve oplossingen in de verdeling van de stammen, maar daar moet dan weer een heleboel voor gebeuren. Elke andere formatie moet weer helemaal opnieuw toegelaten worden bijvoorbeeld.

Maximale treinlengte op de HSL is 400 meter (+ een paar meter), dus 16 normale rijtuigen of 2x Thalys of 1x Eurostar. Zolang je daar binnen blijft is er niets aan de hand.
De huidige ICD is 200 meter (inclusief locs) en de IC Den Haag - Eindhoven is (omhoog afgerond) 280 meter.

Volgende week verschijnt trouwens het rapport van het externe onderzoek dat NS zelf heeft laten uitvoeren.

[ Voor 6% gewijzigd door EDIT op 28-11-2017 19:32 ]

marcop23 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 19:21:
[...]

Tunnel afwerking is wel bijna af ja, maar het doortrekken van de 4-sporigheid begint pas in 2022 (uit m'n hoofd, kan ook later zijn).

[ Voor 17% gewijzigd door ArcticWolf op 28-11-2017 19:32 ]

EDIT schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 19:30:
[...]
Die tunnelbuis wordt slechts kaal opgeleverd. Het inrichten en verder 4-sporig maken is een ander project.

[...]

Te weinig materieel. Er zijn niet genoeg rijtuigen om de stammen te verlengen. Er wordt momenteel gezocht naar alternatieve oplossingen in de verdeling van de stammen, maar daar moet dan weer een heleboel voor gebeuren. Elke andere formatie moet weer helemaal opnieuw toegelaten worden bijvoorbeeld.

Maximale treinlengte op de HSL is 400 meter (+ een paar meter), dus 16 normale rijtuigen of 2x Thalys of 1x Eurostar. Zolang je daar binnen blijft is er niets aan de hand.
De huidige ICD is 200 meter (inclusief locs) en de IC Den Haag - Eindhoven is (omhoog afgerond) 280 meter.
Ja en Amsterdam CS perron 14 en 15 kan op dit moment niet veel meer lengte en transfercapaciteit aan naar mijn weten.

Amsterdam Zuid heeft nog wel capaciteit en lengte over alleen is er (nagenoeg) geen ruimte meer naar de Watergraafsmeer.

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 28-11-2017 19:34 ]

ArcticWolf schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 19:33:
[...]

Ja en Amsterdam CS perron 14 en 15 kan op dit moment niet veel meer lengte en transfercapaciteit aan naar mijn weten.
Schiphol zit ook behoorlijk op de maximale lengte volgens mij. Daar zouden enorme ingrepen nodig zijn om een grotere maximale lengte mogelijk te maken.
Freee!! schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 19:12:
[...]

Brusselaar rijdt met zeven bakken in sandwichformatie, ICD maar zes.
Als we daar genoeg tweedeklas rijtuigen voor hadden, dan hadden we ze ook kunnen verlengen naar 7 rijtuigen ;)
Op dit moment rijdt er al een IC Den Haag - Eindhoven-stam rond met 3 1x klas rijtuigen in plaats van 2, omdat er geen 2e klas reserverijtuig meer beschikbaar was.

[ Voor 10% gewijzigd door EDIT op 28-11-2017 19:36 ]

• Freee!!

Freee!!

EDIT schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 19:35:
[...]
Schiphol zit ook behoorlijk op de maximale lengte volgens mij. Daar zouden enorme ingrepen nodig zijn om een grotere maximale lengte mogelijk te maken.
Op Schiphol past een dubbele Thalys, maar verder wordt maar de helft van het perron gebruikt.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:19

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Wart ik me afvraag: Als je op de HSL meer treinen gaat laten rijden, gaan de langzamere treinen dan niet de veel snellere Thalys en Eurostar in de weg rijden?

Concreter: als er een ICD vertrekt vanaf Schiphol naar Rotterdam, hoeveel minuten later kan er dan een Thalys vertrekken die naar de 300 Km/u moet kunnen gaan zonder af te hoeven remmen?

Specs

• Freee!!

Freee!!

bvk schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 20:04:
Wart ik me afvraag: Als je op de HSL meer treinen gaat laten rijden, gaan de langzamere treinen dan niet de veel snellere Thalys en Eurostar in de weg rijden?

Concreter: als er een ICD vertrekt vanaf Schiphol naar Rotterdam, hoeveel minuten later kan er dan een Thalys vertrekken die naar de 300 Km/u moet kunnen gaan zonder af te hoeven remmen?
Op dit moment gaat er een ICD om xx:23 en een Thalys om xx:33, dus 10 minuten later (als ze op tijd rijden).

bvk schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 20:04:

Exacte getallen zou ik niet weten.
Schiphol richting Rotterdam is momenteel 11 minuten na de ICD (xx:23 vs xx:34), maar de ICD kan al rond xx:46 aankomen op Rotterdam (gepland xx:49).
Thalys komt gepland om xx:54 aan, maar kan volgens mij ook één of twee minuten eerder aankomen. Verschil in daadwerkelijke aankomsttijd is dan (grofweg) 6 à 7 minuten. Dus de Thalys is met 300 km/u zo'n 4 minuten sneller qua rijtijd dan ICD. Ik zou dan zeggen dat de minimale opvolgtijd zo'n 7 minuten zou moeten zijn om elkaar niet in de weg te zitten.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kun je deels afleiden uit de huidige planning, Thalys rijdt er 19 minuten over, Icd rijst er 26-28 minuten over, afhankelijk van hoe hard er afgeremd wordt voor de spanningslus.
Bij Schiphol gaat Thalys altijd voor op ICD. Ook al is Thalys te laat.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

cazzer22 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:12:
[...]

Eigenlijk apart voor in NL, dat de toeslagtrein beter vol zit dan de niet toeslag trein. :9 Maar dank je voor je bericht.
Vanaf Rotterdam Schiphol vv: tijdwinst oude normaalspoor versus nieuwe hsl route is 30 minuten.
Verder rijdt de icd een kwartierdienst en de rechtstreekse Rotterdam Schiphol IC slechts 1x per half uur .
Al met al is het voor veel mensen dus veel winst te halen. Ook voor bijv mensen die erna nog sprinter naar Zuidas of Hoofddorp kantoren nemen.

Komt nog bij dat die toeslag dus door de baas betaald wordt. En bij veel studenten de toeslag het enige is wat ze betalen.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

EDIT schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 19:14:
IC Den Haag - Eindhoven rijdt toch met 9 bakken sandwich?

Of moet echt elke samenstelling apart toegelaten worden? Dat zou toch gekkenhuis zijn?

Signatures zijn voor boomers.

IC Den Haag - Eindhoven is inderdaad 9 rijtuigen.
Elke samenstelling heeft een aparte toelating nodig: het wordt als één treinstel beschouwd. Vanwege de sandwich-samenstelling zijn de rijkarakteristieken anders dan van getrokken materieel en kan er dus niet meer zomaar een rijtuig toegevoegd of verwijderd worden. Ook zijn het specifieke samenstellingen van rijtuigen met diverse apparatuur, dus daar kan soms ook lastig in geschoven worden.

[ Voor 53% gewijzigd door EDIT op 28-11-2017 22:46 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Trein van Hengelo naar Bielefeld begin 2018 van start
Reizigers kunnen vanaf 14 januari 2018 met de nieuwe regionale trein RB 61 vanaf Hengelo en Oldenzaal naar Bad Bentheim, Osnabrück en Bielefeld reizen. Dit is voor het eerst dat er een regionale trein tussen Hengelo en Bielefeld rijdt.

Op het traject gaan in totaal acht nieuwe treinen van het type Stadler FLIRT rijden. Deze treinen zijn voorzien van een meerstroomsysteem om zowel op het Nederlandse als op het Duitse stroomnet te rijden.

Nieuwe vervoerder
Keolis Deutschland is de nieuwe vervoerder op Teutoburger-Wald-Netz (TWN), waar het traject Hengelo-Bielefeld een nieuw onderdeel van is. Zij nemen het vervoer vanaf 10 december 2017 over van de Westfalenbahn.

Keolis Deutschland verzorgt het vervoer op het TWN onder de naam Eurobahn. Zij doen dit in opdracht van Nahverkehr Westfalen Lippe (NWL), de Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH (LNVG) en de provincie Overijssel.

Ondanks dat de treindienst vanaf 10 december 2017 in handen is van de nieuwe vervoerder Keolis Deutschland, gaan de grensoverschrijdende treinen tussen Hengelo en Bielefeld vanaf 14 januari 2018 van start.

Normen en regels
Reden hiervoor is dat de toelatingsautoriteiten in Duitsland en Nederland altijd eerst de nieuwe treinen beoordelen op de vastgestelde wettelijke normen en regelgeving voordat ze worden toegelaten op het spoor.

Tijdens de procedure die nodig is voor toelating wordt onder andere gekeken naar de uitkomsten van de uitgevoerde testritten en de productiewijze. Naar verwachting is de beoordeling nog niet op 10 december afgerond.

Wanneer is de start?
Om die reden hebben de opdrachtgevers in gezamenlijk overleg met de vervoerder besloten om pas vanaf zondag 14 januari 2018 het grensoverschrijdende traject Hengelo-Bielefeld te gaan rijden. Nadere informatie over de dienstregeling is binnenkort te vinden op www.eurobahn.de.

Grensland Express
De RB (Regionalbahn) 61 is als het ware de opvolger van de Grensland Express. Deze trein pendelde drie jaar lang tussen Hengelo en Bad Bentheim en werd geëxploiteerd door Syntus en de Bentheimer Eisenbahn. De Grensland Express trok maar 250 reizigers per dag; bij lange na niet genoeg voor een rendabele exploitatie. In december 2013 viel het doek voor de Grensland Express.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• anboni
  • Laatst online: 11:35
ArcticWolf schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 19:32:
[...]

Tunnel afwerking is wel bijna af ja, maar het doortrekken van de 4-sporigheid begint pas in 2022 (uit m'n hoofd, kan ook later zijn).
En dan zijn er in de Rotterdamse politiek natuurlijk nog plannen om het treinspoor helemaal niet te verdubbelen maar in plaats daarvan een metro van Dordrecht via Delft naar Den Haag aan te leggen (maar goed, dat zou natuurlijk ook lucht geven op het treinspoor, want geen sprinters meer die de ICs in de weg rijden)
anboni schreef op woensdag 29 november 2017 @ 00:36:
[...]

En dan zijn er in de Rotterdamse politiek natuurlijk nog plannen om het treinspoor helemaal niet te verdubbelen maar in plaats daarvan een metro van Dordrecht via Delft naar Den Haag aan te leggen (maar goed, dat zou natuurlijk ook lucht geven op het treinspoor, want geen sprinters meer die de ICs in de weg rijden)
Nou binnen 1,5 jaar is het RVTO al klaar, lijkt me sterk dat ze nu opeens iets anders gaan verzinnen. De investeringskosten zijn al gereserveerd.

Heb het even opgezocht net, maar de indienststelling van de 4-sporigheid staat (voorlopig) gepland in 2023.

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11 20:27

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11 22:28
Ik moet het nog zien dat de metro op de Hoekse Lijn vaker gaat rijden dan de NS met de sprinters/stoptreinen deed. Dat was namelijk wel het grote argument voor overname.

Met diezelfde gedachte kijk ik dus ook naar een mogelijk metrostelsel tussen Dordrecht(-Zuid) en Delf/Leiden.
NIEUWDORP - De hulpdiensten zijn maandagavond met groot materiaal uitgerukt voor een ongeval met een goederentrein bij Nieuwdorp.

Het incident vond rond 23.20 uur plaats op de Frankrijkweg. Ter plaatse bleek dat er twee wagons van een goederentrein waren ontspoord. Eén van de wagons is hierbij op zijn kant terecht gekomen, een andere is naast het spoor gelopen. De trein bestond uit twintig wagons met één dezelfde stof: LPG.

Volgens de Veiligheidsregio is er niemand gewond geraakt en is er geen sprake van een eventuele lekkage. De politie heeft op dit moment de Frankrijkweg afgezet vanwege explosiegevaar maar volgens de Veiligheidsregio is er geen sprake van een lekkage en ook niet van explosiegevaar. Desondanks mogen werknemers van bedrijven aan de Frankrijkweg ook niet verder rijden.

Na de melding werd gelijk opgeschaald naar een GRIP 1. Bij een GRIP 1 wordt een zogeheten Commando Plaats Incident (CoPI) ingericht. Dit wordt samengesteld uit de betrokken leidinggevenden van brandweer, politie en geneeskundige hulpverlening. De hulpdiensten zijn nog ter plaatse, waaronder ook de Incidentenbestrijding van ProRail.
bron: https://www.hvzeeland.nl/...site&utm_campaign=tag-rij

Goeie vraag wat daar is misgegaan, gelukkig wel op industriespoor, zodat de Zeeuwse Lijn gewoon doorgang heeft.

[ Voor 71% gewijzigd door D_Jeff op 29-11-2017 15:33 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

D_Jeff schreef op woensdag 29 november 2017 @ 15:16:
Ik moet het nog zien dat de metro op de Hoekse Lijn vaker gaat rijden dan de NS met de sprinters/stoptreinen deed. Dat was namelijk wel het grote argument voor overname.

Met diezelfde gedachte kijk ik dus ook naar een mogelijk metrostelsel tussen Dordrecht(-Zuid) en Delf/Leiden.
In de ochtendspits gaan de reizigers er in ieder geval qua frequentie op achteruit in Hoek van Holland. De metro moet daar elke 20 minuten gaan rijden, waar NS in de ochtendspits elk kwartier naar Hoek van Holland reed.
Ik weet echter niet hoe het met zitplaatsen en lengtes zit.
Vanaf Maassluis en Vlaardingen is de frequentie echter wel hoger dan NS aanbood. NS bood naar Maassluis een kwartiersdienst en naar Vlaardingen een 7,5 minutendienst, maar ik begreep dat de metro's nog vaker gaan rijden.

[ Voor 28% gewijzigd door EDIT op 29-11-2017 15:38 ]

• anboni
  • Laatst online: 11:35
D_Jeff schreef op woensdag 29 november 2017 @ 15:16:
Er wordt natuurlijk altijd naar het succesverhaal van de hofpleinlijn gewezen en dat is (na de nodige opstartproblemen) uiteindelijk best een behoorlijk succes. Van 2 a 4 treinen per uur naar 6 metros per uur (en plannen om die frequentie in de spits nog verder te verhogen)

• D_Jeff
De hofpleinlijn (Lijn E) is naast de Calandlijn (Lijn C) de eerste die uitgedund wordt naar de minimale consessievoorwaarde (3x per uur).

Lijn E rijdt alleen in de spits buiten de schoolvakanties en nationale feestdagen 6x per uur. Daarna is het echt max 4x per uur en wordt compleet geschrapt bij incidenten. Wil het nou niet echt een succes noemen (plus de reistijd is omhoog gegaan)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Lijn E zijn ze echt aan overwegen om aan te passen, inclusief keerlus bij Pijnacker zuid, om vanaf Berkel Westpolder een nog hogere frequentie te kunnen gaan rijden (5 minuten is genoemd).
Ook vakantieregeling gaat mogelijk beperkt worden voor lijn E, gezien het hoge gebruik ook in vakanties. Edit, dit is vorige week juist besloten om toch niet te doen... :( :( :(
Ook na 7 uur savonds door de week is de metro E propvol (ze schakelen dan over naar 1 voertuig ipv 2).

Stiekum rijdt er al een extra Metro die, voor zover ik de borden kan lezen, niet echt op dienstregeling rijdt. Deze rijdt leeg van Rotterdam naar Pijnacker Z, en keert daar en is om 8.05 bij Berkel Westpolder. Rondom 8.00 tot 8.15 rijden er dan ineens 3 in zuidelijke richting.

Ben dus benieuwd wat ze met die kennis van lijn E doen op de verlengde lijn ri HvH, ook gezien de nieuwbouwwijk activiteiten rondom maassluis en vlaardingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 29-11-2017 17:23 ]

Verwijderd

In 2006 vervoerde de NS nog 7000 reizigers per dag over de Hofpleinlijn, anno 2017 vervoert de RET er 40.000 op datzelfde traject (maar dan vanaf Rotterdam Centraal), dat is veel meer dan de prognoses voorspeld hadden. Er worden inmiddels al meer metrotreinen ingezet maar door de doorzettende reizigersgroei loopt men tegen de grenzen van de capaciteit aan. Ruim vijf keer zo veel reizigers wil ik best een succes noemen eerlijk gezegd. :P
Ben ook een voorstander van metro's binnen het stedelijk gebied, die aanleg kosten haal je er echt wel uit.... alleen de meeste steden zijn veel te laat begonnen hiermee.

En Utrecht legt een nieuwe tram aan :')

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:56

Fiber

Beaches are for storming.

Tram, sneltram, metro, lightrail, whatever. Zo groot zijn die verschillen toch allemaal niet...? Of wel...? O-)

Vroeger lag heel Nederland bezaaid met trams en zo, tot dat de auto veel populairder werd denk ik.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Omgevingsherrie, langzaam, aparte route etc... waren ook heel veel problemen met de EMC bij het UMC en WKZ, had allemaal voorkomen kunnen worden als ze dat ding onder de grond hadden geduwd.

Bij het Jaarbeursplein beginnen, onder Utrecht CS richting het Neude, tussen de Nachtegaal en Biltstraat door naar Oudwijk, Galgenwaard, Uithof en daarop een voorbereiding op het doortrekken naar Bilthoven en Zeist.

Verzin iets leuks :P

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
ArcticWolf schreef op woensdag 29 november 2017 @ 20:27:
Ben ook een voorstander van metro's binnen het stedelijk gebied, die aanleg kosten haal je er echt wel uit.... alleen de meeste steden zijn veel te laat begonnen hiermee.

En Utrecht legt een nieuwe tram aan :')
Kleine nuance: tussen Ijsselstein, Nieuwegein en Utrecht CS reed de sneltram al even.
Verder geen idee hoe de aanlegkosten zich verhouden en of de oude binnenstad zo'n operatie ongeschonden doorkomt. Gezien de huidige bouwput(ten) in Utrecht en de perikelen bij de noord-zuid lijn kan ik me voorstellen dat men niet echt enthousiast werd van een metrolijn.

Zou overigens wel heel wat bussen op de Biltstraat schelen.

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-11 18:23
De Rotterdamse metro heeft ook delen die zijn uitgevoerd als sneltram of verhoogd spoor, dus een sneltram doortrekken als ondergrondse zou ook moeten kunnen. Koudwatervrees vanwege de perikelen rond de Amsterdamse Noord/Zuidlijn kan ik me dan wel weer voorstellen.
De Uithoflijn heeft geen enkele waarde voor de ontsluiting van de binnenstad.

flickr

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Voor de geïnteresseerden het rapport van Movares over de E lijn en de keerlus bij Pijnacker.
https://mrdh.nl/system/fi...ij%20Pijnacker-Zuid_0.pdf

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
arnold_m schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:50:
De Rotterdamse metro heeft ook delen die zijn uitgevoerd als sneltram of verhoogd spoor, dus een sneltram doortrekken als ondergrondse zou ook moeten kunnen. Koudwatervrees vanwege de perikelen rond de Amsterdamse Noord/Zuidlijn kan ik me dan wel weer voorstellen.
Utrecht is niet zo groot hè, de complete binnenstad (het gebied binnen de singel) ligt op loopafstand van CS. Dat een groot deel van de drukte straks om de (binnen)stad heen gaat lijkt me al een hele verbetering.

• Freee!!

Freee!!

Robertdj schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:13:
[...]
Utrecht is niet zo groot hè, de complete binnenstad (het gebied binnen de singel) ligt op loopafstand van CS.
Ik zou toch niet echt graag door de regen van Utrecht Centraal naar Wolvenplein (of Sonnenborgh) willen lopen.
Dat een groot deel van de drukte straks om de (binnen)stad heen gaat lijkt me al een hele verbetering.
Is het ook.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

arnold_m schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:50:
Aan de andere kant. De ondertunneling van Rotterdam CS naar Kleiweg is relatief probleemloos gegaan. Ook onder bebouwd gebied door. Het kan dus wel in Nederland.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Freee!!

Freee!!

PaT schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:33:
[...]
Aan de andere kant. De ondertunneling van Rotterdam CS naar Kleiweg is relatoef probleemloos gegaan. Ook onder bebouwd gebied door. Het kan dus wel in Nederland.
Het kan in vrijwel heel Nederland, alleen in Amsterdam maakt incomptentie (of was het corruptie :? ) het een beetje moeilijk.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tja, het rijmpje gaat "Amsterdam, die grote stad, is gebouwd op palen". Het probleem is niet die palen te ontwijken maar om de bodem stabiel te houden. Amsterdam zal wel op veen gebouwd zijn en Rotterdam op rivierklei.

• marcop23
  • Nu online
Freee!! schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:47:
[...]

Het kan in vrijwel heel Nederland, alleen in Amsterdam maakt incomptentie (of was het corruptie :? ) het een beetje moeilijk.
Nee. Op veel plekken in de wereld loopt het bouwen van metro's uit de hand qua kosten en tijd. Bijvoorbeeld Wikipedia: Second Avenue Subway. 14,3 miljard voor 13,7 km: Iets meer dan 1 miljard per kilometer.

De Noord-Zuidlijn kost 3,1 miljard en het ondergrondse deel is 7,1 km, dus minder dan de helft van de prijs. Dan heb ik het bovengrondse deel gratis beschouwd.
Ietsje eerder dan gepland (of precies op tijd met een nieuwe planning :P):

http://nieuws.ns.nl/intercity-direct-tijdelijk-toeslagvrij/
Vanaf zondag 10 december kun je tijdelijk buiten de spits reizen met Intercity direct zonder de toeslag tussen Rotterdam en Schiphol te moeten betalen. Tot en met vrijdag 28 februari 2018 is Intercity direct namelijk toeslagvrij tijdens de daluren. NS heeft hierover afspraken gemaakt met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Toepasselijk plaatje erbij met reizigers op het balkon. 😒😌

• Freee!!

Freee!!

EDIT schreef op donderdag 30 november 2017 @ 12:58:
Ietsje eerder dan gepland (of precies op tijd met een nieuwe planning :P):

http://nieuws.ns.nl/intercity-direct-tijdelijk-toeslagvrij/

[...]
Fraai, maar ik ben meer geïnteresseerd in:
Abonnementhouders
Houders van een Intercity direct Altijd Toeslagvrij jaarabonnement ontvangen € 100 tegemoetkoming. De klanten die dit betreft krijgen hierover schriftelijk detailinformatie.
Met dank aan mijn werk reis ik altijd in de spits.

• AW_Bos
  • Laatst online: 14:33

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Get!em schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:13:
Toepasselijk plaatje erbij met reizigers op het balkon. 😒😌
Het is zelfs de IC Brussel die je daar ziet, als je dat bedoelt.... :P

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 30-11-2017 14:42 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-11 21:05
http://www.treinreiziger....elangrijkste-wijzigingen/

ook de wijziginen in de treintijden in het buitenland zijn bekend

• D_Jeff
Get!em schreef op donderdag 30 november 2017 @ 08:47:
Voor de geïnteresseerden het rapport van Movares over de E lijn en de keerlus bij Pijnacker.
https://mrdh.nl/system/fi...ij%20Pijnacker-Zuid_0.pdf
Zeer interessant rapport.
Hoewel de Akkers hierin niet de hoofdvraag is, laat het rapport nu al zien dat de infrastructuur daar eigenlijk al een knelpunt is.

Weet iemand van uitbreidingsplannen van rondom de Akkers?

• Crossfire1987

Meer uitleg over de beneluxtrein

[ Voor 34% gewijzigd door Crossfire1987 op 02-12-2017 22:34 ]

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-11 21:07
EDIT schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 22:43:
IC Den Haag - Eindhoven is inderdaad 9 rijtuigen.
Elke samenstelling heeft een aparte toelating nodig: het wordt als één treinstel beschouwd. Vanwege de sandwich-samenstelling zijn de rijkarakteristieken anders dan van getrokken materieel en kan er dus niet meer zomaar een rijtuig toegevoegd of verwijderd worden. Ook zijn het specifieke samenstellingen van rijtuigen met diverse apparatuur, dus daar kan soms ook lastig in geschoven worden.
Is dat echt zo? En wat als een rijtuig wordt uitgewisseld? Stammetje 16509 heeft een paar weken met 4 1e klas rijtuigen rondgereden in plaats van 3, vanwege ingrijpende herstelwerkzaamheden aan een 2e klas rijtuig. Ook worden de locs van de stammen tijdens onderhoud uit- en doorgewisseld, dus de exacte samenstelling verandert geregeld. Daar wordt toch niet elke keer weer toelating voor aangevraagd?

If you want to be the best, you need to work with the best :)

@Maardiweb Sorry, ik had het beter moeten formuleren. Ik bedoelde samenstelling als in: een formatie van bepaalde type rijtuigen met de locs, dus 'Traxx+b-eindrijtuig+X normale rijtuigen+BDs/BD+Traxx'. Niet specifiek dat rijtuig in die stam.

Een bak uitwisselen is voor zover ik weet geen probleem, zolang het een rijtuig met dezelfde functie is. Een stam bestaat in principe uit een B-Eindrijtuig en een x aantal 'reguliere' rijtuigen. Eerste of tweede klasse maakt voor de functie niet uit.
Dus die stam met 3 eersteklasse rijtuigen heeft niet een heel toelatingsproces doorlopen, maar kan gewoon ingezet worden. Een B-Eindrijtuig zal vervangen moeten worden met een ander B-Eindrijtuig, omdat daar bepaalde apparatuur voor het groene lamp-circuit in zit (de FMZ module).
Ga je een BDs/BD uitwisselen, dan krijg je een nieuw stamnummer, maar moet ook gewoon kunnen.
Van de functie van het B(f) rijtuig in de 9-rijtuigstam ben ik niet zeker. Er was ooit sprake van dat er bepaalde repeaterapparatuur voor het noodremoverbruggingcircuit in zou komen te staan (daar weet jij ongetwijfeld meer van dan ik), maar ik weet niet in hoeverre dat nu ook daadwerkelijk het geval is.

Ga je echter een rijtuig toevoegen of juist verwijderen, dan krijg je met sandwichconfiguratie andere rijkarakteristieken van het materieel. Bij getrokken treinen is dat niet zo'n punt, maar bij sandwich zijn de krachten die op de rijtuigen en de rails worden uitgeoefend anders. Daarom heeft het ook behoorlijk lang geduurd voordat bepaalde beperkingen met de 9-rijtuigenstam opgelost waren. Die had een tijdelijke toelating met beperkingen gekregen, waardoor er bijvoorbeeld door 40 km/u wissels slechts met 25 km/u gereden mocht worden. Na onderzoek kon die beperking worden opgeheven, maar dat heeft al met al ruim een half jaar geduurd.

Tl;dr: uitwisselen van rijtuig zonder specifieke functie kan, uitwisselen van rijtuig met ander rijtuig met dezelfde functie kan. Maar rijtuig toevoegen of weghalen geeft andere rijkarakteristieken en moet opnieuw toegelaten worden (althans gedeeltelijk, de basistoelating is natuurlijk al gewoon aanwezig).

[ Voor 24% gewijzigd door EDIT op 03-12-2017 20:32 ]

• Crossfire1987
weer mooie uitleg van leermeester @EDIT

• Maardiweb
EDIT schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:29:
Van de functie van het B(f) rijtuig in de 9-rijtuigstam ben ik niet zeker. Er was ooit sprake van dat er bepaalde repeaterapparatuur voor het noodremoverbruggingcircuit in zou komen te staan (daar weet jij ongetwijfeld meer van dan ik), maar ik weet niet in hoeverre dat nu ook daadwerkelijk het geval is.
Volgens mij is dat inderdaad zo. In de BF zou een FMZ en een NBA repeater zitten, maar niet helemaal zeker :)
EDIT schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:29:
Daarom heeft het ook behoorlijk lang geduurd voordat bepaalde beperkingen met de 9-rijtuigenstam opgelost waren. Die had een tijdelijke toelating met beperkingen gekregen, waardoor er bijvoorbeeld door 40 km/u wissels slechts met 25 km/u gereden mocht worden. Na onderzoek kon die beperking worden opgeheven, maar dat heeft al met al ruim een half jaar geduurd.
Is die beperking nu weg? Toen ik met jou meeging de trein op was die beperking er nog wel, toch?

Maardiweb schreef op maandag 4 december 2017 @ 14:28:
[...]
Is die beperking nu weg? Toen ik met jou meeging de trein op was die beperking er nog wel, toch?
Klopt, een paar weken daarna is die beperking opgeheven :)

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-11 18:44

Tourniquet

Hiya, fellas!

De LED-balk boven het perron waarmee eerder dit jaar is getest (op station Den Bosch dacht ik) wordt nu in gebruik genomen op Schiphol:

https://nos.nl/artikel/22...oor-in-en-uitstappen.html

Afbeeldingslocatie: https://nos.nl/data/image/2017/12/05/435775/xxl.jpg

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• cazzer22
  • Laatst online: 12:18
Die in Ht was toch anders dan dit.

Deze ziet er netjes uit, afgewerkt etc die in 's-Hertogenbosch een beetje bèta-achtig, grote pixels etc. Maar gaf vooral aan waar het druk was in de trein, niet zozeer waar de trein te vinden was aan het perron.

In het artikel staat niets over drukte in de trein, geeft hij dat ook aan?

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-11 18:44

Tourniquet

Hiya, fellas!

cazzer22 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:41:
Die in Ht was toch anders dan dit.

Deze ziet er netjes uit, afgewerkt etc die in 's-Hertogenbosch een beetje bèta-achtig, grote pixels etc. Maar gaf vooral aan waar het druk was in de trein, niet zozeer waar de trein te vinden was aan het perron.

In het artikel staat niets over drukte in de trein, geeft hij dat ook aan?
Geen idee, heb beide balken niet in het echt gezien. :P

Er staat inderdaad niet vermeld of er ook iets wordt gedaan met drukte-indicatie maar dat lijkt me als de balk er eenmaal hangt simpel te implementeren. Alleen moeten de treinen dan wel worden uitgerust met zo'n telsysteem bij de deuren dacht ik?

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Is ook wel een logische locatie. Nu loopt er continue 2 man op perron 1-2 te schreeuwen tegen toeristen waar ze moeten gaan staan.

• cazzer22
Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/XyZKx6QGTNY/maxresdefault.jpg

• marcop23
  • Nu online
Skyaero schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:54:
Is ook wel een logische locatie. Nu loopt er continue 2 man op perron 1-2 te schreeuwen tegen toeristen waar ze moeten gaan staan.
2? Eerder 5 :P
Ik heb ze wel eens staan schreeuwen om niet meer in te stappen na het fluiten, en ook wel eens toeristen helemaal zien flippen. Anderen die toch instappen om vast te komen te zitten tussen de deuren. Ze lijken wel nodig :P En mijn overstap duurt maar een kwartier..

• Freee!!

Freee!!

marcop23 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 19:01:
[...]
Ik heb ze wel eens staan schreeuwen om niet meer in te stappen na het fluiten,
Dat krijg je als je op het laatste moment ziet dat de volgende trein uitvalt.

• marcop23
  • Nu online
Freee!! schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 19:36:
[...]

Dat krijg je als je op het laatste moment ziet dat de volgende trein uitvalt.
Nee, in alle gevallen die ik zag kwam er een volgende trein naar Amsterdam Centraal over 5 minuten.

• Crossfire1987
Skyaero schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:54:
Laatste ook gezien op Schiphol volgens mij ook iets van 5 mensen die mensen daar in hielpen

Zelf ook af en toe last van als ik op Schiphol ben om te zoeken welk perron ik nodig heb

• Freee!!

Freee!!

marcop23 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 19:45:
[...]
Nee, in alle gevallen die ik zag kwam er een volgende trein naar Amsterdam Centraal over 5 minuten.
Dan is het inderdaad een beetje overdreven.

• Crossfire1987
https://www.rtlnieuws.nl/...treinongeval-in-duitsland
Bij een botsing tussen twee treinen in de buurt van Neuss, dat ligt tegenover Düsseldorf, zijn vanavond vijf personen gewond geraakt. Dat meldt de brandweer van Meerbusch. Hulpverleners zijn druk bezig passagiers uit de wagons te halen.

Volgens Duitse media knalde een personentrein bij het station Meerbusch-Osterath op een goederentrein.
Voor de mensen die het leuk vinden, het uitzicht vanuit de cabine van de veelbesproken intercity Den Haag naar Eindhoven ;)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Verwacht het niet...

Ja, tegen prachtige sneeuw en een [...] kan ik natuurlijk niet op :P

• Maardiweb
EDIT schreef op woensdag 6 december 2017 @ 14:00:
Voor de mensen die het leuk vinden, het uitzicht vanuit de cabine van de veelbesproken intercity Den Haag naar Eindhoven ;)

[video]
x2 afspelen, dan lijkt het tenminste op een hoge snelheidstrein ;)

Je bent vergeten om te roepen bij Delft trouwens :+

Maardiweb schreef op woensdag 6 december 2017 @ 15:48:
[...]
Je bent vergeten om te roepen bij Delft trouwens :+
Nee, weggepoetst in de geluidsbewerker (stukje ervoor er overheen ge-'loop'-t) ;)

[ Voor 25% gewijzigd door EDIT op 06-12-2017 17:31 ]

• D_Jeff
@EDIT 2 vragen:

1) Had je afgelopen zaterdag dienst op de IC DH - Ein?
2) Wat gebeurt er met een machinist die schade rijdt door eigen schuld?

D_Jeff schreef op woensdag 6 december 2017 @ 16:52:
@EDIT 2 vragen:

1) Had je afgelopen zaterdag dienst op de IC DH - Ein?
2) Wat gebeurt er met een machinist die schade rijdt door eigen schuld?
Nee, ik was heerlijk vrij afgelopen weekend ;)

Wat bedoel je met 'schade rijden'?

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-10 15:58
Expres lekker stootjukken omver rijden enzo :Y
_O-
Ik hoor het al, jouw specialiteit >:)

Als met schade rijden zoiets als bovenstaand voorbeeld wordt bedoeld... Laat ik het zo zeggen: ik vrees dat je dan niet heel erg lang machinist bent ;)

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-11 21:24

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

EDIT schreef op woensdag 6 december 2017 @ 18:19:
_O-
Ik hoor het al, jouw specialiteit >:)

Als met schade rijden zoiets als bovenstaand voorbeeld wordt bedoeld... Laat ik het zo zeggen: ik vrees dat je dan niet heel erg lang machinist bent ;)
En als je om wat voor reden fan ook er perongelijk tegenaan botst (gevolg is hoop schade aan de trein en het spoor).

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Maegrim schreef op woensdag 6 december 2017 @ 18:12:
Expres lekker stootjukken omver rijden enzo :Y
Als je zoiets met opzet doet hoor je volgens mij thuis in de cabine van een trein, maar eerder in een psychiatrische inrichting. Zo eentje waar je kostuums draagt waar de mouwen aan de achterkant zitten ;)

Virussen? Scan ze hier!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-11 09:52
wildhagen schreef op woensdag 6 december 2017 @ 18:24:
[...]

Als je zoiets met opzet doet hoor je volgens mij niet thuis in de cabine van een trein, maar eerder in een psychiatrische inrichting. Zo eentje waar je kostuums draagt waar de mouwen aan de achterkant zitten ;)
fixed

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
LOL, oeps, klein foutje ja :P

Virussen? Scan ze hier!

Ik merk het alweer: wij machinisten worden als de grootste gekken beschouwd en alleen als je daarbij hoort, mag je de cabine in ;)
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 6 december 2017 @ 18:22:
[...]

En als je om wat voor reden fan ook er perongelijk tegenaan botst (gevolg is hoop schade aan de trein en het spoor).
De enige manier waarop dat zonder nalatigheid van de machinist zou kunnen gaan is volgens mij als plotseling alle remmen niet meer werken (kans daarop is klein) of als je bent gaan glijden door gladheid. Je kan dan remmen wat je wilt, maar die trein stopt niet op tijd.
Ook dan komt er uiteraard een onderzoek naar de toedracht van het ongeval, en als blijkt (na bijvoorbeeld onderzoek van de zwarte doos) dat je werkelijk alles hebt geprobeerd om het te voorkomen, dan zal er uiteraard weinig gebeuren en zit je al snel weer 'op de bok'

[ Voor 75% gewijzigd door EDIT op 06-12-2017 18:48 ]

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:28

Qu3st

EDIT schreef op woensdag 6 december 2017 @ 18:39:
Ik merk het alweer: wij machinisten worden als de grootste gekken beschouwd en alleen als je daarbij hoort, mag je de cabine in ;)
Fijn dat de treindienstleiders nog gekker zijn, mogen die ook zo af en toe mee :p
Ja hoor, die gezellige gekken zijn van harte welkom bij mij (mits in bezit van de verplichte cabinekaart uiteraard ;)).

Edit: Overigens is elke gezellige gek met cabinekaart bij mij welkom. Dat is niet gelimiteerd tot treindienstleiders :P

[ Voor 34% gewijzigd door EDIT op 06-12-2017 18:51 ]

• Crossfire1987
EDIT schreef op woensdag 6 december 2017 @ 18:49:
Ja hoor, die gezellige gekken zijn van harte welkom bij mij (mits in bezit van de verplichte cabinekaart uiteraard ;)).

Edit: Overigens is elke gezellige gek met cabinekaart bij mij welkom. Dat is niet gelimiteerd tot treindienstleiders :P
En grote treinfans?
Een cabinekaart is niet zomaar te krijgen en er moet een goede reden voor zijn.
Ik heb bijvoorbeeld inderdaad treindienstleiders mee gehad om te kijken hoe het er buiten in de praktijk uit ziet, of collega's van de bijsturing en aanverwante organisaties die eveneens graag buiten willen kijken, bijvoorbeeld voor mogelijkheden of juist onmogelijkheden in be-
en bijsturingsmaatregelen. Of een collega van ProRail naar aanleiding van een melding.

• D_Jeff
Trouwens, ik geloof dat ik wat gemist heb:

Sinds wanneer stopt de ic vanaf DH niet meer op Dordrecht?
En dat eindpunt zou/was toch Venlo?

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:46
Sinds dat die trein nu via de HSL rijdt en Dordrecht geen perron aan de HSL heeft. Eindpunt is sinds dat 'ie over de HSL rijdt Eindhoven.

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 20:25

• Maardiweb
D_Jeff schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:18:
Trouwens, ik geloof dat ik wat gemist heb:

Sinds wanneer stopt de ic vanaf DH niet meer op Dordrecht?
En dat eindpunt zou/was toch Venlo?
Sinds ongeveer een jaar, dienstregeling 2017.

Den Haag - Venlo is Den Haag - Eindhoven geworden en Venlo is gecombineerd met een vleugeltrein schiphol - venlo/heerlen

Vanaf komende zondag wordt het weer anders :)

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

En blijkbaar is de reden voor het niet volledig rijden van de intercity tussen Enschede en Zwolle dat de onderstations fout zijn aangelegd /aangepast? Dacht dat perron capaciteit het probleem was. Gepruts eerste klas in ieder geval.

http://www.rtvoost.nl/pl.aspx?nid=281402

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Bastien schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:56:
En blijkbaar is de reden voor het niet volledig rijden van de intercity tussen Enschede en Zwolle dat de onderstations fout zijn aangelegd /aangepast? Dacht dat perron capaciteit het probleem was. Gepruts eerste klas in ieder geval.

http://www.rtvoost.nl/pl.aspx?nid=281402
https://www.prorail.nl/ni...adshagen-later-in-gebruik

En ondergrond. Slordig, dit wordt nu wel erg last minute bekendgemaakt

• cazzer22
In dat artikel staat ook de volgende alinea:
Maar dat is niet de enige fout. Bij het optrekken zou een levensgevaarlijke situatie ontstaan. Zowel de trein als rails kwamen onder stroom te staan, weet de krant.
Hoe kan dat gebeuren, rails en trein onder stroom? Dan heb je een erg groot probleem met de isolatie van de bovenleiding en/of het materieel , of lijkt het maar zo?

Gaat er trouwens nog iemand vrijdag of zaterdag nog een laatste keer met DM'90 rijden?

• marcop23
  • Nu online
cazzer22 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:02:
[...]
Hoe kan dat gebeuren, rails en trein onder stroom? Dan heb je een erg groot probleem met de isolatie van de bovenleiding en/of het materieel , of lijkt het maar zo?
[...]
De rails is normaal op één plek geaard, bij het onderstation. Als je hem op meerdere plekken zou aarden, gaat een deel van de retourstroom namelijk door de aarde lopen en dat veroorzaakt corrosie aan leidingen etc.

Als dan de rails een te grote weerstand hebben, zal bij het optrekken van de trein een stroom lopen waardoor de spanning op de rails stijgt (gewoon V = IR). De spanning is ten opzichte van het onderstation, dus ten opzichte van de aarde. Omdat de trein ook via de rails geaard is, krijgt die dezelfde spanning.

Tenminste, ik zit niet in die wereld, maar dit is volgens mij wat er gebeurd :+

• cazzer22
Dankje, dus toch wel dat de rails geaard zijn. Ik dacht dat t mogelijk niet kon vanwege de spoorlopen die nodig zijn om treinen te detecteren voor de seinen.

Maar misschien een domme vraag, maar hoezo treed dat juist op bij hard optrekken?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hard optrekken = veel stroom. Dan moet je ook betere aarding hebben.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:33
ANdrode schreef op donderdag 7 december 2017 @ 10:31:
[...]

https://www.prorail.nl/ni...adshagen-later-in-gebruik

En ondergrond. Slordig, dit wordt nu wel erg last minute bekendgemaakt
Dat station ligt aan de route Zwolle <> Kampen. Dus tenzij de IC tussen Enschede en Zwolle uitschiet heeft deze daar niks mee te maken.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• D_Jeff
De kamperlijn voelt voor mij een beetje als de A38 / A256: Als je er geen gebruik van maakt, ken je het niet en is erg kort.

Toch worden er veel middelen gestoken om zoiets overeind te houden, terwijl de exploratie verliesgevend is. Waarom eigenlijk?

• AW_Bos
  • Laatst online: 14:33

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

cazzer22 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:02:
In dat artikel staat ook de volgende alinea:

[...]

Gaat er trouwens nog iemand vrijdag of zaterdag nog een laatste keer met DM'90 rijden?
Dit klinkt als een doemscenario, als het echt mis gaat. En is ook bedacht door niemand minder dan de Telegraaf. Dan weet je wel dat het altijd behoorlijk aangedikt is.

Volgens mij komt het er op neer dat als een trein 140 rijdt, dat er trillingen op het spoor ontstaan en dat de trein behoorlijk kan schommelen, en in bepaalde gevallen zelfs kan ontsporen. Als deze dan nog tegen een bovenleidingsportaal aan ketst, waarbij die kabel ook meteen afbreekt. Dan kan de trein inderdaad onder stroom staan. Aldus de ver doordachte redenering van een Telegraaf-schrijver.

Ik kan me niks anders indenken dat dat. Want er gaat geen gevaarlijke spanning over de rails.
En als er tijdens de proefritten wel een gevaarlijke situatie was gebeurd zoals omschreven is, dan had de ILT allang de FLIRT's aan de kant gezet.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

@AW_Bos
Er gaat wel degelijk spanning door de rails en die zou inderdaad niet gevaarlijk moeten zijn (aanraakspanning) maar in sommige situaties (helaas bij deze) kan die wel gevaarlijk worden. Tis een beetje een bizarre situatie en al een tijdje bekend maar veel meer dan de theorie kan (en ga) ik er ook niet over zeggen.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Iets met oude elektrificatieplannen gebaseerd op toenmalig materieel dat niet is aangepast naar de huidige tijd (modern materieel).

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:33
Maasluip schreef op donderdag 7 december 2017 @ 14:48:
Iets met oude elektrificatieplannen gebaseerd op toenmalig materieel dat niet is aangepast naar de huidige tijd (modern materieel).
Dus we moeten gewoon met de tijd mee gaan:
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/-UvMBWMRTT0/maxresdefault.jpg

Twee draden boven het spoor! ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

LordSinclair schreef op donderdag 7 december 2017 @ 14:55:
[...]

Dus we moeten gewoon met de tijd mee gaan:
[afbeelding]

Twee draden boven het spoor! ;)
Die hangen er al :+ rijdraad bestaat uit 2x125mm2 ;)

Pagina: 1 ... 37 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.