@
Maardiweb Sorry, ik had het beter moeten formuleren. Ik bedoelde samenstelling als in: een formatie van bepaalde type rijtuigen met de locs, dus 'Traxx+b-eindrijtuig+X normale rijtuigen+BDs/BD+Traxx'. Niet specifiek dat rijtuig in die stam.
Een bak uitwisselen is voor zover ik weet geen probleem, zolang het een rijtuig met dezelfde functie is. Een stam bestaat in principe uit een B-Eindrijtuig en een x aantal 'reguliere' rijtuigen. Eerste of tweede klasse maakt voor de functie niet uit.
Dus die stam met 3 eersteklasse rijtuigen heeft niet een heel toelatingsproces doorlopen, maar kan gewoon ingezet worden. Een B-Eindrijtuig zal vervangen moeten worden met een ander B-Eindrijtuig, omdat daar bepaalde apparatuur voor het groene lamp-circuit in zit (de FMZ module).
Ga je een BDs/BD uitwisselen, dan krijg je een nieuw stamnummer, maar moet ook gewoon kunnen.
Van de functie van het B(f) rijtuig in de 9-rijtuigstam ben ik niet zeker. Er was ooit sprake van dat er bepaalde repeaterapparatuur voor het noodremoverbruggingcircuit in zou komen te staan (daar weet jij ongetwijfeld meer van dan ik), maar ik weet niet in hoeverre dat nu ook daadwerkelijk het geval is.
Ga je echter een rijtuig toevoegen of juist verwijderen, dan krijg je met sandwichconfiguratie andere rijkarakteristieken van het materieel. Bij getrokken treinen is dat niet zo'n punt, maar bij sandwich zijn de krachten die op de rijtuigen en de rails worden uitgeoefend anders. Daarom heeft het ook behoorlijk lang geduurd voordat bepaalde beperkingen met de 9-rijtuigenstam opgelost waren. Die had een tijdelijke toelating met beperkingen gekregen, waardoor er bijvoorbeeld door 40 km/u wissels slechts met 25 km/u gereden mocht worden. Na onderzoek kon die beperking worden opgeheven, maar dat heeft al met al ruim een half jaar geduurd.
Tl;dr: uitwisselen van rijtuig zonder specifieke functie kan, uitwisselen van rijtuig met ander rijtuig met dezelfde functie kan. Maar rijtuig toevoegen of weghalen geeft andere rijkarakteristieken en moet opnieuw toegelaten worden (althans gedeeltelijk, de basistoelating is natuurlijk al gewoon aanwezig).
[
Voor 24% gewijzigd door
EDIT op 03-12-2017 20:32
]