Maasluip schreef op woensdag 22 november 2017 @ 21:24:
[...]
Leuke video. En @
Luke!, jouw trein komt ook goed in beeld!
Wat ik er vooral leuk aan vind is dat er gedaan wordt dat dit zo'n moderne lok is.

Ik denk als je 30 jaar geleden op een BR120 stapte dat het niet veel anders was. En anders alle evoluties via de BR101 (20 jaar geleden) tot de BR189 (15 jaar geleden, ik denk de eerste met zoveel beeldschermen).
Maar goed. Het is NS, dus alles wat bij hun nieuw is is nieuw en innovatief en nooit eerder gebeurd.

Als je als Duitse machinist op zo'n machine terecht komt zal je, dankzij de standaardisatie, inderdaad snel gewend zijn aan de bediening. Echter heb je bediening en je hebt bediening.
Eigenlijk terugkomend op het onderwerp van een paar pagina's terug: iedereen kan een trein rijden. Het is eigenlijk heel simpel: je hebt een tractiehendel en een remhendel, en daarmee kan je de trein of loc laten rijden of tot stilstand laten komen.
Maar wat doe je als er iets even anders gaat als dat je normaal zou verwachten?
Toen er nog met CityNightLine gereden werd, waren er een paar van deze locomotieven in gebruik om de CNL richting Frankfurt am Main te slepen.
Met enige regelmaat kwam het voor dat de trein stil kwam te staan
1) en in enkele gevallen met een andere loc weggesleept moest worden. Ook met Duitse machinisten hadden de treinen dezelfde problemen omdat ook zij nog nooit met een multisysteem Traxx gewerkt hadden en kenden daardoor de klappen van de zweep nog niet.
Bij elk "nieuw" treintype kan je nog zoveel theoretische kennis krijgen en voor zover mogelijk op de 'lesloc' oefenen, maar in de praktijk leer je de machine pas echt kennen.
Mijn eigen eerste week op die Traxx was ook niet om over naar huis te schrijven. Ook ik ben midden op de HSL stil komen te staan omdat ik een waarschuwing van loc verkeerd had ingeschat. Gelukkig bleef in mijn geval de vertraging beperkt tot 10-15 minuten (na een volledige batterijreset en wachten op de time-out van 5 minuten deed alles het weer), maar fijn is zoiets niet. Zeker als je beseft dat je het gewoon had kunnen voorkomen.
Dat doe je dan ook één keer en daarna nooit meer (als het goed is).
Daarnaast moet je de grenzen van de loc kennen. Ik weet inmiddels redelijk goed wat ik wel en niet kan doen met die Traxx loc. Ik weet door mijn ervaring op welke punten ik problemen kan voorkomen door bepaalde handelingen eerder of juist later uit te voeren.
Dat zijn dingen die je in de theorie wel kan behandelen en toetsen, maar waarvan het daadwerkelijke begrip pas in de praktijk zal komen.
Daarom zie je ook in de performance van de treinen altijd een dip in de punctualiteit of een piek in de uitval als er weer een nieuw materieeltype wordt geïntroduceerd. Op een gegeven moment dan heb je de ervaring en gaat alles veel eenvoudiger.
Om ook daarvan een voorbeeld te geven:
Ik moest zelf laatst een DDZ combineren. Buiten de (her)instructies om had ik dat nog nooit eerder gedaan omdat mijn standplaats tot nu toe heel weinig DDZ in de diensten had zitten. Daar moest ik ook weer even kijken hoe het ook alweer moest en waar de controlepunten zaten voor het correct gekoppeld zijn van de twee treinen. Ik heb dus ook even de handleiding er bij gepakt, gewoon voor alle veiligheid.
Alles ging verder goed en de trein is keurig op tijd vertrokken, maar het ging niet zo snel en soepel, omdat ik even na moest denken over mijn handelingen.
Als straks de SNG wordt geïntroduceerd (en later de ICNG), zullen er in het begin veel storingen voor gaan komen. Natuurlijk ook kinderziektes van de trein zelf, maar ook veel bedieningsproblemen. Zo gaat dat altijd.
Op een gegeven moment weten de mensen hoe er omgegaan moet worden met de machine en zal de hoeveelheid vertraging en uitval dalen en stabiliseren naar een normaal niveau.
Dat zien we nu ook langzaam gebeuren met de Traxx. De "nieuwe" machinisten raken gewend aan de loc en aan het ERTMS beveiligingssysteem, en kunnen steeds beter de uitdagingen tackelen. Ik hoop dat deze dalende lijn in de uitval zal doorzetten en de stijgende lijn in punctualiteit eveneens.
1) Nu waren er met die specifieke softwareversie ook enkele stabiliteitsproblemen met de Duitse PZB/LZB-module (beveiligingssysteem), waardoor de trein ook tot stilstand kwam.