Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 100 Laatste
Acties:
  • 576.571 views
AW_Bos schreef op maandag 13 november 2017 @ 15:35:
[...]

Ik meen dat dit versie 7.1 was? :)

Ook heb ik begrepen dat de verdeling als volgt is:
NS TRAXX - 186 001 tot 186 012
NMBS (SNCB) 2802 t/m 2813 (186.124, 186.125 en 186.196 t/m 186.205)

Maar ik heb wel begrepen dat het altijd twee TRAXXen zijn van of de NS of de NMBS, en nooit gemengd.
Is daar een reden voor? Technisch moeten ze toch hetzelfde zijn? Of is dit alleen puur zo vanwege de toelating?
Versie 9.3 wordt gebruikt. ICD krijgt ergens eind volgend jaar de binnenlandse versie met wat extra bugfixes: 9.4.

Geen idee waarom die locs niet door elkaar zijn. Wellicht is het eenvoudiger ergens in het administratieve proces, geen idee. Er zitten technisch voor zover ik weet geen verschillen tussen de locs.
Alex) schreef op maandag 13 november 2017 @ 15:45:
[...]

De eerste geruchten over uitstel tot 'minstens juni 2018' heb ik anders alweer opgevangen...
Begin juni is nog altijd voorjaar :P

Maar zonder gekheid: ik heb geen idee wat het waarheidsgehalte daarvan is. In de officiële communicatie is voor zover ik weet nog altijd de originele indienststellingsdatum van kracht.
Ik heb enkel gehoord dat er wat onhandige dingen bij de grensovergang gebeurden als er tegelijkertijd ook een leveltransitie van Level 1 naar 2 plaats moest vinden. Ik meende dat de rijweg die in Level 1 gegeven wordt net niet helemaal door liep, waardoor de trein dus af moet remmen naar 130 km/u, waarna de rijweg in Level 2 er bij komt. Maar ja, dat is gewoon onhandig en niet zo zeer per definitie fout.
Voor de rest heb ik niet gehoord dat er echt problemen zouden zijn. Met daarbij de kanttekening dat ik uiteraard zelf enkel binnenland rij en dus enkel de koffietafelpraat en de officiële communicatie hoor ;)

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 21:39
@EDIT Weet je ook hoe het met het personeel zit op de Benelux? De treinbegeleiders (of train managers zoals het zo mooi aangekondigd staat) zijn zowel van NMBS als NS. Geldt dat ook voor de machinisten? En rijden die dan alleen in "hun eigen" locs, of is dat gemengd?

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-10 15:58
Gemengd natuurlijk _O-

Wel hebben we alleen Vlaamse rangeerders in Amsterdam die ermee mogen werken.

[ Voor 63% gewijzigd door Maegrim op 13-11-2017 18:49 ]

whistler schreef op maandag 13 november 2017 @ 18:39:
@EDIT Weet je ook hoe het met het personeel zit op de Benelux? De treinbegeleiders (of train managers zoals het zo mooi aangekondigd staat) zijn zowel van NMBS als NS. Geldt dat ook voor de machinisten? En rijden die dan alleen in "hun eigen" locs, of is dat gemengd?
Dat loopt allemaal door elkaar. Zowel machinisten en TM's gemengd, als materieel gemengd.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Maegrim schreef op maandag 13 november 2017 @ 18:48:
Wel hebben we alleen Vlaamse rangeerders in Amsterdam die ermee mogen werken.
Why? :?

We are shaping the future

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-10 15:58
Slechte grap sorry :+

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-11 21:02

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Vind ik wel meevallen (en ik ben niet de enige volgens mij).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• whistler

• Freee!!

Freee!!

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dat is wat voor die mensen in Soest die dubbeldekkers verbannen hebben gekregen vanwege de extra herrie die die stellen maken! Daar zal de ov reiziger die nu moet staan blij mee zijn.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• IJnte
  • Laatst online: 20-11 21:10
AW_Bos schreef op maandag 13 november 2017 @ 15:57:
De overgang van Siemens ERTMS naar Alstom ERTMS lijkt nog niet lekker te werken, las ik ergens.
Leuk die 'Interoperabiliteit' ;)
Leuk die interoperabiliteit-specificatie ;)

Maar euhm, Siemens naar Alstom :? Ik dacht dat het Thales naar Alstom was op de grens (ETCS, niet de IXL).

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Thales naar Siemens, voor zover ik weet :P
Althans, Siemens heeft het spul op het Nederlandse gedeelte geleverd en ik meende Thales op het Belgische deel.

[ Voor 57% gewijzigd door EDIT op 13-11-2017 23:15 ]

Freee!! schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:22:
[...]

Klinkt te mooi om waar te zijn.
GVB gebruikt het al jaren en ProRail gebruikt pads onder de dwarsliggers of matten.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Freee!!

Freee!!

ArcticWolf schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 07:39:
[...]
GVB gebruikt het al jaren en ProRail gebruikt pads onder de dwarsliggers of matten.
In dat geval is het dus gewoon een Belgenmop dat ze er nu pas aan beginnen.

• whistler
Maar ze zeggen niet dat ze er nu pas aan beginnen. Ze zeggen dat er een nieuw type is dat de oude vervangt en dat dat 3 decibel scheelt. Hoeveel dat precies uitmaakt kan ik dan weer niet goed inschatten. Volgens de video maken 2 treinen nu evenveel lawaai als vroeger 1, maar dat vind ik een vreemde vergelijking. Maakt het nu veel verschil voor de mensen die in de buurt van het spoor wonen?

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Een afname van 3 dB betekent dat men het geluid "half zo sterk" ervaart. Vandaar het vergelijk met 2 treinen die nu net zoveel herrie maken als 1 trein voorheen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-11 16:43
ArcticWolf schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 07:39:
[...]

De pads tussen rail en dwarsligger maken voornamelijk uit bij betonnen dwarsliggers, bij hout niet. Verder is het ook noodzakelijk voor de levensduur dacht ik.

Verwijderd

PaT schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:28:
Dat is wat voor die mensen in Soest die dubbeldekkers verbannen hebben gekregen vanwege de extra herrie die die stellen maken! Daar zal de ov reiziger die nu moet staan blij mee zijn.
Die reiziger hoeft maar even te staan. Die mensen wonen daar permanent. Die oude herriebakken daar inzetten ter vervanging van de Sprinters was gewoon vragen om problemen. Het is een kronkelend stukje enkel spoor wat op straatniveau op 5 meter van bebouwing (waaronder dure villa's van de elite) loopt. Natuurlijk gaan mensen klagen en actievoeren als je daar ineens treinen inzet die 2x zoveel herrie maken. Dat hadden ze op hun klompen aan kunnen voelen.

Ik kwam er vroeger weleens voor mijn werk en zo te zien is er niet veel veranderd de afgelopen jaren. Pas bij Soest Zuid ligt het spoor iets hoger dan de bebouwing en is er iets meer afstand tussen spoor en bebouwing. Verdubbelen van het spoor lijkt me daar niet eens mogelijk zonder een paar dure villa's te slopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2017 12:58 ]

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 12:52:
[...]

Die reiziger hoeft maar even te staan. Die mensen wonen daar permanent. Die oude herriebakken daar inzetten ter vervanging van de Sprinters was gewoon vragen om problemen. Het is een kronkelend stukje enkel spoor wat op straatniveau op 5 meter van bebouwing (waaronder dure villa's van de elite) loopt. Natuurlijk gaan mensen klagen en actievoeren als je daar ineens treinen inzet die 2x zoveel herrie maken. Dat hadden ze op hun klompen aan kunnen voelen.

Ik kwam er vroeger weleens voor mijn werk en zo te zien is er niet veel veranderd de afgelopen jaren. Pas bij Soest Zuid ligt het spoor iets hoger dan de bebouwing en is er iets meer afstand tussen spoor en bebouwing. Verdubbelen van het spoor lijkt me daar niet eens mogelijk zonder een paar dure villa's te slopen.
Wie bouwt/koopt er dan ook een dure villa zo vlak bij het spoor :? Tenzij het je ouderlijk huis is dat daar al 100 jaar staat, heb ik geen medelijden. Net zoals die mensen die onder de rook van Schiphol gaan wonen en dan klagen over de geluidsoverlast, dat mag ook geen verrassing meer heten.

Verwijderd

Freee!! schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:34:
[...]

Wie bouwt/koopt er dan ook een dure villa zo vlak bij het spoor :? Tenzij het je ouderlijk huis is dat daar al 100 jaar staat, heb ik geen medelijden. Net zoals die mensen die onder de rook van Schiphol gaan wonen en dan klagen over de geluidsoverlast, dat mag ook geen verrassing meer heten.
Omdat het voorheen nooit een probleem is geweest? Nu ze de Sprinters weer terughebben is er geen probleem meer. En als er wat stillere dubbeldekkers zouden rijden, zou er ook geen probleem zijn....

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11 22:28
Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart

Europese spoorwegen gaan het internationale treinverkeer sneller, makkelijker en goedkoper maken. Op deze manier willen zij reizigers overhalen om op korte trajecten binnen Europa de trein te pakken in plaats van het vliegtuig.

Deze strategie is donderdag naar buiten gebracht door brancheorganisatie European Rail Infrastructure Managers (EIM), waarvan ProRail-topman Pier Eringa de nieuwe voorzitter is.

Volgens Eringa is de trein aantrekkelijker en sneller dan het vliegtuig. Onder meer omdat een trein aankomt in het hart van een stad, omslachtige veiligheid-checks achterwege blijven en omdat reizen met de trein comfortabeler is, stelt hij.

Om treinreizen tussen bijvoorbeeld Parijs, Londen, Frankfurt of Berlijn aantrekkelijker te maken willen de Europese spoorinfrabeheerders technische barrières op het spoor aanpakken. 'Slimme aanpassingen' moeten het reizen per trein goedkoper maken, aldus de EIM.
bron: https://www.nu.nl/reizen/...reren-met-luchtvaart.html

Geen idee op welk stukje metaal hij staat te dromen, maar als ik van Rotterdam naar London wil, zie ik meer checks dan op Rotterdam Airport en City Airport

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
D_Jeff schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:47:
[...]

Geen idee op welk stukje metaal hij staat te dromen, maar als ik van Rotterdam naar London wil, zie ik meer checks dan op Rotterdam Airport en City Airport
Internationale treinen ? Dat wat de afgelopen jaren compleet afgebroken is ? Het enige wat vanuit Nederland nog fatsoenlijk te bereiken is, is Parijs en Frankfurt ?

Een jaar of 10 geleden heb ik nog wel een keer de nachttrein naar wintersport genomen. Beviel eigenlijk prima. Je stapt rond 20.00 op op vrijdagavond, drinkt nog wat in de bar in de trein, je gaat slapen. Je werd daarna op tijd wakker gemaakt zodat je nog voor aankomst kon opfrissen en ontbijten, en met een aansluitende trein stond ik om 10,00 fris op de piste... Terwijl als je met de auto gaat en de hele nacht gereden hebt, je na aankomst zoiets hebt van ik ben kapot, en eerst ff 4 uur plat in het hotel...

Laat ze met de opkomst van de elektrische auto de auto(slaap)trein maar eens nieuw leven inblazen. Iedereen klaagt over het bereik daarvan, en dat het niet genoeg is voor vakanties. Auto 's avonds op de trein, onderweg volladen, en de volgende ochtend in Zuid-Frankrijk...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Freee!!

Freee!!

Oekiejoekie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 10:03:
[...]
Laat ze met de opkomst van de elektrische auto de auto(slaap)trein maar eens nieuw leven inblazen. Iedereen klaagt over het bereik daarvan, en dat het niet genoeg is voor vakanties. Auto 's avonds op de trein, onderweg volladen, en de volgende ochtend in Zuid-Frankrijk...
Klinkt als een plan.

• Oekiejoekie
He, ik heb geen plannen... Ik heb geen trein :D

Vroeger woonde ik in de buurt van Den Bosch, daar was het opstappunt van de autoslaaptrein. Toen was het gemak vooral je hoeft niet zelf te rijden (maar wel tegen een aardige prijs...). De gemiddelde elektrische auto heeft 200-300 km bereik. Dus onderweg naar Zuid-Frankrijk vaak laden. Als je autowagons hebt met laadaansluitingen, en de reizigers kunnen onderweg eten/drinken/slapen en met een volle accu aankomen, moet dat denk ik wel uitkunnen ?

• Freee!!

Freee!!

Oekiejoekie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 10:31:
[...]
He, ik heb geen plannen... Ik heb geen trein :D

Vroeger woonde ik in de buurt van Den Bosch, daar was het opstappunt van de autoslaaptrein. Toen was het gemak vooral je hoeft niet zelf te rijden (maar wel tegen een aardige prijs...). De gemiddelde elektrische auto heeft 200-300 km bereik. Dus onderweg naar Zuid-Frankrijk vaak laden. Als je autowagons hebt met laadaansluitingen, en de reizigers kunnen onderweg eten/drinken/slapen en met een volle accu aankomen, moet dat denk ik wel uitkunnen ?
Ik zei (typte ;) ) niet dat je het plan uit moest voeren. Maar het is gewoon de basis van een goed plan, dat aan een partij die het uit kan voeren, te verkopen is. En waarschijnlijk zit er in het Europese parlement ook wel iemand die dit een goed idee vindt en het daar een zetje wil geven.

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:43
Heb het ook met verbazing gelezen. Ze kunnen dit wel gaan roepen, helaas is er juist zoveel afgebroken de laatste jaren. 3 jaar terug zou ik met de autoslaaptrein naar Italie en terug gaan. Maar EETC besloot om toch niet te gaan rijden op t laatste moment omdat ProRail een volgens hen niet betaalbare vergoeding vroeg.

Nu rijdt de Treinreiswinkel een autoslaaptrein maar wel vanuit Duitsland.

Hiermee heb ik het idee dat het netwerk en de operator/operators die erop actief zijn eigenlijk zo min mogelijk internationale treinen willen omdat ze meer in de weg zitten dan wat toevoegen binnen het metro achtige karakter van het netwerk. Zoals je nu ook weer ziet met de ICE en sprinter bij Amsterdam.

• Oekiejoekie
cazzer22 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 10:39:
Heb het ook met verbazing gelezen. Ze kunnen dit wel gaan roepen, helaas is er juist zoveel afgebroken de laatste jaren. 3 jaar terug zou ik met de autoslaaptrein naar Italie en terug gaan. Maar EETC besloot om toch niet te gaan rijden op t laatste moment omdat ProRail een volgens hen niet betaalbare vergoeding vroeg.

Nu rijdt de Treinreiswinkel een autoslaaptrein maar wel vanuit Duitsland.

Hiermee heb ik het idee dat het netwerk en de operator/operators die erop actief zijn eigenlijk zo min mogelijk internationale treinen willen omdat ze meer in de weg zitten dan wat toevoegen binnen het metro achtige karakter van het netwerk. Zoals je nu ook weer ziet met de ICE en sprinter bij Amsterdam.
Precies dat. We kunnen wel internationale treinen willen. Maar het Nederlandse spoornetwerk zit vol. En zouden we met autoslaaptreinen met elektrische auto's naar het zuiden willen, dan komen we in Belgie al tussen Antwerpen en Brussel in een flessenhals terecht...

M'n idee is misschien een 8 waard... De uitvoerbaarheid 0... :D

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:46

Garyu

WW

Er zijn perfecte verbindingen tussen bijvoorbeeld Parijs en Frankfurt inderdaad (ICE / TGV). En ook veel mensen die die route dus ook met de trein doen, omdat het gewoon efficienter is dan vliegen. Maar de andere verbindingen liggen minder goed. Niet omdat de infrastructuur er niet zou zijn, maar omdat de operators er geen geld aan verdienen. En dan kan ProRail of EIM roepen wat ze willen, maar zolang de operators niet meespelen gaat er niets gebeuren.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• cazzer22
Nou is het niet alleen de NS en collega's die hierin dwars liggen. ProRail heeft ook een flinke vinger in de pap, zij delen de paden rond. Als er een aanvraag komt voor een structurele verbinding dan zou die meegenomen moeten worden, anders is een overbelastverklaring nodig en dat kan je moeilijk op het hele netwerk uitgeven.

Je kan ook kijken naar onze oosterburen, die hebben wel veel rechtstreekse lange verbindingen in Europa. ZIj zijn zo slim om gewoon deze EC of andere vergelijkbare verbindingen gewoon te integreren in de nationale IC verbindingen. Dus een uurlijkse of 2 uurlijkse verbinding die een of meerdere malen per dag doorrijdt.

Wat wij in NL gewoon nodig hebben is een rechtstreekse verbinding met een aantal internationale knooppunten zoals nu Frankfurt. Maar ook München, Hamburg en Wenen zouden wenselijk zijn. Eventueel Milaan en Praag of Warschau.

Maar dat zie ik allemaar niet komen binnen de Berlijn of Frankfurt dienst.
Oekiejoekie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 10:42:
[...]
Precies dat. We kunnen wel internationale treinen willen. Maar het Nederlandse spoornetwerk zit vol. En zouden we met autoslaaptreinen met elektrische auto's naar het zuiden willen, dan komen we in Belgie al tussen Antwerpen en Brussel in een flessenhals terecht...

M'n idee is misschien een 8 waard... De uitvoerbaarheid 0... :D
Vanuit NL zou de trein ook over Maastricht kunnen maar ook daar zal t wel druk zijn.

Ik zie het meer als een gezamelijke roep naar de nationale overheden en de EU om te investeren in het spoor.

[ Voor 25% gewijzigd door cazzer22 op 16-11-2017 10:56 ]

• Oekiejoekie
cazzer22 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 10:53:
Nou is het niet alleen de NS en collega's die hierin dwars liggen. ProRail heeft ook een flinke vinger in de pap,
Doet Prorail daar zo moeilijk over ? Het is toch vooral een protectionistische vinger in de pap van met name de Belgen en de Fransen ??

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 22:33

Luke!

#Treinbaas
Oekiejoekie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 10:42:
[...]

Ach kom, nou moeten we ons niet gaan verstoppen achter "druk". Om voor een paar internationale treinen per dag een pad te vinden is nu ook weer niet zo'n heksenwerk of onmogelijke opgave.

[ Voor 51% gewijzigd door Luke! op 16-11-2017 11:16 ]

• Oekiejoekie
Luke! schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:12:
Ach kom, nou moeten we ons niet gaan verstoppen achter "druk". Om voor een paar internationale treinen per dag een pad te vinden is nu ook weer niet zo'n heksenwerk of onmogelijke opgave.
Nee, dat was wat ik bedoelde met protectionistisch... Alles wat er in Belgie of Frankrijk over het spoor rijdt, is een "label" van NMBS of SNCF, en de rest maakt geen kans ?

• cazzer22
Oekiejoekie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:01:
[...]
Doet ProRail daar zo moeilijk over ? Het is toch vooral een protectionistische vinger in de pap van met name de Belgen en de Fransen ??
Nou ze kunnen niet voor hetzelfde tarief hun km's rijden of stroom trekken als de NS mag van ProRail. Onder het mom van grootverbruiker. Dat is misschien niet helemaal protectionistisch maar houdt wel vervoerders tegen die incidenteel rijden.

Inderdaad Infrabel is zo duur dat als je niet onder de vleugels van de NMBS mee kan je erg duur uit bent.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat het niet voor niets is dat de autoslaaptrein van de Treinreiswinkel pas in Duitsland begint. Dat is niet alleen omdat je er een locwissel mee bespaard.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
cazzer22 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:20:
[...]

Nou ze kunnen niet voor hetzelfde tarief hun km's rijden of stroom trekken als de NS mag van ProRail. Onder het mom van grootverbruiker. Dat is misschien niet helemaal protectionistisch maar houdt wel vervoerders tegen die incidenteel rijden.
???
Energie gaat niet eens via ProRail.

• Oekiejoekie
Maar @Luke! : Jij hebt wel eigen treinen rijden geloof ik... Dus dat idee wat ik een uur geleden het topic in schopte, een autoslaaptrein met laadmogelijkheid voor elektrische auto's. Met het huidige aantal elektrische auto's is het misschien nog geen bussinesscase. Maar over een paar jaar ??

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Al dat soort concepten hebben 1 groot risico, namelijk dat van je bezetting. Het aantal treinen op jaarbasis is dermate beperkt dat een paar treinen slecht bezet funest zijn voor je business case tenzij je je tarieven zo opschroeft dat het geen betaalbaar alternatief meer is.

• Oekiejoekie
Luke! schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:32:
Al dat soort concepten hebben 1 groot risico, namelijk dat van je bezetting. Het aantal treinen op jaarbasis is dermate beperkt dat een paar treinen slecht bezet funest zijn voor je business case tenzij je je tarieven zo opschroeft dat het geen betaalbaar alternatief meer is.
Daarom zei ik ook over een paar jaar. Op dit moment zijn de aantallen nog te weinig, maar door bijtellingsvoordelen worden er nu (en de komende jaren) wel aardig wat verkocht... Maar goed, dit gaat offtopic

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:00
Hij bedoelt ook dat degelijke treinen gewoon altijd goed gevuld zouden moeten zijn, om dunne marges te kunnen hanteren. Voor dit soort 'vakantievervoer' is alleen veel vraag in de vakanties, daarbuiten is het gewoon geen garantie dat je trein goed vult, ook als 100% van de auto's elektrisch is. Het risico is dus erg groot, en als klein bedrijf kan je geen groot risico nemen. Grote bedrijven als NS zullen het ook niet doen, want geen 'kerntaak' :P Als je de marges niet heel dun maakt, zal het vliegverkeer wel winnen.

• cazzer22
Luke! schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:23:
[...]
???
Energie gaat niet eens via ProRail.
Ik dacht van wel. Hoe gaat het dan wel? Want er hangt maar 1 draad boven de sporen dus iemand moet het regelen voor alle vervoerders, toch?

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Werkzaamheden: ICE omgeleid via Betuweroute

Op 25 november zullen er voor het eerst in de tienjarige geschiedenis van de Betuweroute reizigers worden vervoerd over de goederenspoorlijn. Wegens werkzaamheden wordt op die datum de ICE Amsterdam – Frankfurt / Basel omgeleid via de Betuweroute.

Op 25 en 26 november werkt ProRail aan het spoor, waardoor er geen treinen kunnen rijden tussen Utrecht Centraal – Ede-Wageningen en tussen Utrecht Centraal – Rhenen. Om er toch voor te zorgen dat internationale treinreizigers geen hinder hebben van de werkzaamheden, wordt de ICE omgeleid via de Betuweroute. Dat is voor het eerst dat dit gebeurd, schrijft De Gelderlander.

Dat de Betuweroute nu pas als omleidingsroute voor de ICE wordt gebruikt, komt omdat reizigerstreinen in eerste instantie niet toegelaten waren op de spoorlijn. De inzet van de ICE op de Betuweroute is uitgebreid getest, ook de veiligheidsregio’s zijn erbij betrokken. Die hadden geen bezwaar tegen de omleiding. Doordat de trein nu omgeleid kan worden via de Betuweroute, blijft de extra reistijd beperkt tot een half uur en hoeven er geen stations worden overgeslagen.

Binnenlandse treinen worden niet omgeleid. De ICE, die ongeveer 7x per dag rijdt, is ook toegankelijk voor binnenlandse reizigers. Binnenlandse reizigers moeten echter wel een toeslag betalen (2,40 euro per enkele reis). Omdat veel internationale reizigers een zitplek reserveren, is het aantal zitplaatsen beperkt. Binnenlandse reizigers kunnen vanuit Amsterdam gezien even snel omreizen via Amersfoort naar Arnhem en verder.

De ICE heeft vanwege de werkzaamheden een aangepaste dienstregeling. Vanuit Amsterdam rijdt de trein via de normale route naar Utrecht. Daarna gaat de trein niet richting Ede-Wageningen, maar richting Meteren bij Geldermalsen. Bij Meteren kan de ICE vervolgens de Betuweroute oprijden. Bij Elst verlaat de ICE weer de Betuweroute, om vervolgens vanaf Arnhem de normale route weer te vervolgen.

Bron: Treinreiziger.nl
Is dat niet de oplossing voor de nabije toekomst? Bijvoorbeeld de eerder genoemde autoslaaptrein laten vertrekken vanaf Geldermalsen en dan direct de Betuweroute op. En dan gewoon doorrijden richting Duitsland natuurlijk. Als de ICE goedgekeurd kan worden, is er misschien ook wel ruimte voor zo'n incidentele trein als de autoslaaptrein.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

• marcop23
cazzer22 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 12:06:
[...]

Ik dacht van wel. Hoe gaat het dan wel? Want er hangt maar 1 draad boven de sporen dus iemand moet het regelen voor alle vervoerders, toch?
http://www.vivens.info voor het hoofdrailnet en http://www.ciebr.nl voor de Betuweroute :) Uit de netverklaring gehaald, waar ik ooit wat interessante dingen in gelezen had.

• cazzer22
Ok, en ik neem aan dat ze dat niet vanuit zichzelf doen maar gevraagd zijn om stroom te leveren, wie was dat? Is dat ProRail geweest of het ministerie? :?

Interessant, hoe werkt dat dan precies? Begrijp ik het goed als dit betekend dat alle vervoerders die in NL willen rijden dus lid moeten worden om te tanken (tankpas nodig behalve in Venlo) of stroom af te nemen? En hoe zit het dan met de reclame van de NS dat zij groene stroom van Eneco afnemen?

Dankje voor deze info!

[ Voor 52% gewijzigd door cazzer22 op 16-11-2017 12:39 . Reden: beter lezen.... ]

• bvk
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

D_Jeff schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:47:
[...]

Aan de andere kant: Toen ik in juni per Thalys/TGV naar Tours reisde heb ik geen enkele controle gezien. Behalve dan van de hostess die even vluchtig naar mijn ticket keek en het verder wel prima vond...

De keuze om per trein te gaan in plaats van te vliegen was omdat het sneller, leuker en praktischer was, het enige puntje van overweging was inderdaad de prijs. Dus als ze de prijzen naar beneden weten te brengen zou dat mooi zijn, dan neem ik die controle door de Marechaussee op het perron wel voor lief, dat gaat waarschijnlijk toch nog wel een hoop sneller dan nu het inchecken voor het vliegtuig en het 3 uur van te voren aanwezig zijn.

Specs

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:33
yodeluxe schreef op donderdag 16 november 2017 @ 12:12:
Is dat niet de oplossing voor de nabije toekomst? Bijvoorbeeld de eerder genoemde autoslaaptrein laten vertrekken vanaf Geldermalsen en dan direct de Betuweroute op. En dan gewoon doorrijden richting Duitsland natuurlijk. Als de ICE goedgekeurd kan worden, is er misschien ook wel ruimte voor zo'n incidentele trein als de autoslaaptrein.
Over de Betuweroute mogen geen mensen vervoerd worden. Daar is deze veiligheidstechnisch niet op ingericht.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Oekiejoekie
LordSinclair schreef op donderdag 16 november 2017 @ 16:03:
[...]

Over de Betuweroute mogen geen mensen vervoerd worden. Daar is deze veiligheidstechnisch niet op ingericht.
Blijkbaar nu opeens wel, want de ICE mag er opeens over (ik ging er ook altijd van uit dat het niet mocht, vanwege onvoldoende vluchtwegen)

• LordSinclair
Oekiejoekie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 16:09:
[...]

Blijkbaar nu opeens wel, want de ICE mag er opeens over (ik ging er ook altijd van uit dat het niet mocht, vanwege onvoldoende vluchtwegen)
Alleen maar omdat er op dit stukje geen tunnels zijn. :)
Volgens een woordvoerder is het niet de bedoeling dat de Betuweroute vaker gebruikt gaat worden als omleidingsroute voor reizigerstreinen. Met 25 kV en ERTMS level 2 zijn er ook weinig reizigerstreinen die van de route gebruik kunnen maken. Ook de veiligheidsuitrustingen in de tunnels zijn niet op reizigerstreinen berekend. Het deel tussen Elst en Meteren kent echter geen tunnels.

[ Voor 44% gewijzigd door LordSinclair op 16-11-2017 16:15 ]

• cazzer22
Volgens Omroep Brabant kijken de provincies Brabant, Gelderland en Overijssel of een 'verdubbeling' van de spoorbrug bij Ravenstein economisch uit kan.

http://www.omroepbrabant....avenstein+maakt+kans.aspx

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-11 21:07
bvk schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:57:
[...]

Aan de andere kant: Toen ik in juni per Thalys/TGV naar Tours reisde heb ik geen enkele controle gezien. Behalve dan van de hostess die even vluchtig naar mijn ticket keek en het verder wel prima vond...

De keuze om per trein te gaan in plaats van te vliegen was omdat het sneller, leuker en praktischer was, het enige puntje van overweging was inderdaad de prijs. Dus als ze de prijzen naar beneden weten te brengen zou dat mooi zijn, dan neem ik die controle door de Marechaussee op het perron wel voor lief, dat gaat waarschijnlijk toch nog wel een hoop sneller dan nu het inchecken voor het vliegtuig en het 3 uur van te voren aanwezig zijn.
Eigenlijk is het ook verbazingwekkend dat treinkaartjes belast zijn met (straks) 9% BTW en dat vliegtickets zijn vrijgesteld van BTW. Omgekeerde wereld als je het hebt over duurzaamheid en promotie van het spoor.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Maardiweb schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 09:44:
[...]

Eigenlijk is het ook verbazingwekkend dat treinkaartjes belast zijn met (straks) 9% BTW en dat vliegtickets zijn vrijgesteld van BTW. Omgekeerde wereld als je het hebt over duurzaamheid en promotie van het spoor.
Meest belachelijke vind ik nog dat kerosine voor vliegtuigen en diesel voor schepen helemaal belastingvrij zijn terwijl die echt ziek veel uitstoten 8)7

• marcop23
ArcticWolf schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:18:
[...]

Meest belachelijke vind ik nog dat kerosine voor vliegtuigen en diesel voor schepen helemaal belastingvrij zijn terwijl die echt ziek veel uitstoten 8)7
Ze zijn juist belastingvrij omdat ze zoveel verbruiken. Dat betekent dat als vliegtuigmaatschappijen hier belasting moeten betalen, ze wel vanaf Frankfurt vliegen. En onze minister-president wil Nederland in een hele goede concurrentiepositie houden: Alle bedrijven die internationaal kunnen opereren, moeten zo min mogelijk belasting omdat ze anders Nederland uitgaan. De Nederlandse Spoorwegen kunnen daarentegen vrij lastig verhuizen naar Duitsland.

Het is wel te begrijpen allemaal, maar alsnog is het heel wrang.
Ja weet ik ;) maar dan blijft het idd nog gewoon wrang.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Japans spoorbedrijf: excuses, de trein vertrok 20 seconden te vroeg _O-
In Nederland kijken treinreizigers er niet van op als de vertrektijd van een trein enkele minuten afwijkt van de dienstregeling. Maar in Japan geldt een andere standaard. In het Aziatische land heeft een groot spoorbedrijf excuses aangeboden omdat een trein 20 seconden te vroeg vertrok.

Afgelopen dinsdag verliet de trein het station in een buitenstad van Tokio om 9.44.20 in plaats van 9.44.40 's ochtends. Hoewel er geen reizigers waren die hierover hadden geklaagd, achtte de vervoerder excuses toch op zijn plaats. Op de website verontschuldigde de exploitant van de Tsukuba Express zich voor eventueel ongemak.

De fout was veroorzaakt doordat het personeel de dienstregeling niet goed had bekeken, schreef het bedrijf in de verklaring. De spijtbetuiging leidde tot verbaasde reacties in buiten- en binnenland. "Zelfs wij vinden dit grappig", schreef een Japanner op Twitter.

Gewoonlijk vertrekken treinen in Japan precies op tijd. De vertrektijden worden er niet genoteerd in minuten, maar in seconden. Het komt er voor dat conducteurs publiekelijk excuses aanbieden als treinen te laat vertrekken.

Ook van Japanse forensen wordt daarom verwacht dat zij altijd op tijd op hun werk verschijnen. Als dat niet het geval is, kunnen zij een '​certificaat van vertraging' laten zien. Op die manier weet de werkgever zeker dat de werknemer niet door eigen schuld te laat is. Zo'n document wordt verstrekt als een trein, bus of metro meer dan vijf minuten later vertrekt dan gepland.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:02

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

En vanmorgen is de nieuwe spoorbrug in Utrecht gaan rijden. :)
Uiteraard heb ik even een kijkje genomen.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/j4uCQ6/IMG_5964.jpg

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/eJdHsm/IMG_5987.jpg

De situatie in een animatie:

[ Voor 20% gewijzigd door AW_Bos op 17-11-2017 15:33 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Leuke PR. Ik wacht nog steeds op excuses dat 50% van mijn ritten met de Shinkansen te laat waren :P

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vraag me af of die machinist ook disciplinair gestraft wordt (of ontslagen is, als dit niet de 1e keer was dat hij te vroeg/te laat was). Dat gebeurt in Japan heel erg snel namelijk, al bij vertragingen van een minuut kan je bij je baas op het matje geroepen waren daar. En bij herhaling kan je op zoek naar een andere baan.

Dat is iig bij het nornale net, weet niet of Shinkansen ook onder dat beleid valt.

Dat is ook een van de redenen dat machinisten daarom verloren tijd willen inhalen om straf te voorkomen, waarbij soms krankzinnige risico's genomen worden. Hierdoor zijn al ongevallen met tientallen (of zelfs 100+) doden gebeurd in het verleden. Een relatief recent voorbeeld is Wikipedia: Amagasaki rail crash waarbij 107 doden vielen omdat de machinist vreesde gestraft/ontslagen te worden waardoor hij krankzinnig hard ging rijden om tijd te winnen.

[ Voor 32% gewijzigd door wildhagen op 17-11-2017 16:59 ]

Virussen? Scan ze hier!

• AW_Bos

AW_Bos

Hebben ze in Japan geen spoorbeveiligingssysteem dan?

• wildhagen
  • Niet online
AW_Bos schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 17:09:
Jawel, ATS in diverse varianten.

Die had eerder op die rit ook al eens ingegrepen, maar helaas niet op moment van de crash.

Door het nemen van die risico's had hij al eerder een vertraging van 90 seconden teruggebracht tot 60 seconden, maar op het eind bleek hij het risico toch iets te hoog hebben opgeschroefd om aan straf/ontslag te ontkomen. Resultaat was dus een ontsporing met 107 doden en 562 gewonden.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 17-11-2017 17:18 ]

Virussen? Scan ze hier!

wildhagen schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 17:14:
[...]

Jawel, ATS in diverse varianten.

Die had eerder op die rit ook al eens ingegrepen, maar helaas niet op moment van de crash.

Door het nemen van die risico's had hij al eerder een vertraging van 90 seconden teruggebracht tot 60 seconden, maar op het eind bleek hij het risico toch iets te hoog hebben opgeschroefd om aan straf/ontslag te ontkomen. Resultaat was dus een ontsporing met 107 doden en 562 gewonden.
ATC bedoel je ;) ATS is tegenwoordig een aanvulling op.
AW_Bos schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 17:09:
ARI stelt hier vaak ook eerder de rijweg in dan noodzakelijk hoor.

• Alex)
Wat heeft rijweginstelling in dit geval met treinbeveiliging te maken? :)

Ik heb gisteren weer eens wat SimSig (treindienstleidersimulatie) zitten spelen voor de post van Peterborough. Daar zit ook ARI in (ARS heet het, Automatic Route Setting) en wat dat systeem doet is ervoor zorgen dat de machinist groene seinen ziet door 'net genoeg' route in te stellen (twee of drie blokken vooruit). Het systeem houdt ook rekening met de prioriteit van treinen, een IC zal voor een langzame goederentrein gaan.

Over het algemeen werkt dat best goed, maar af en toe moet ik wel ingrijpen door ARS even uit te zetten en handmatig een rijweg in te stellen, omdat ARS al een rijweg had ingesteld voor een trein die 5 minuten in het station blijft staan, en daardoor een andere trein met lagere prioriteit voor rood kwam.

Alex) schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 18:10:
Wat heeft rijweginstelling in dit geval met treinbeveiliging te maken? :)

Ik heb gisteren weer eens wat SimSig (treindienstleidersimulatie) zitten spelen voor de post van Peterborough. Daar zit ook ARI in (ARS heet het, Automatic Route Setting) en wat dat systeem doet is ervoor zorgen dat de machinist groene seinen ziet door 'net genoeg' route in te stellen (twee of drie blokken vooruit). Het systeem houdt ook rekening met de prioriteit van treinen, een IC zal voor een langzame goederentrein gaan.

Over het algemeen werkt dat best goed, maar af en toe moet ik wel ingrijpen door ARS even uit te zetten en handmatig een rijweg in te stellen, omdat ARS al een rijweg had ingesteld voor een trein die 5 minuten in het station blijft staan, en daardoor een andere trein met lagere prioriteit voor rood kwam.
Uhh volgens mij heb ik iets verkeerd gequote :P Negeer mijn reactie maar want die was niet voor jou bedoeld :P

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-11 21:05
AW_Bos schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:06:
En vanmorgen is de nieuwe spoorbrug in Utrecht gaan rijden. :)
Uiteraard heb ik even een kijkje genomen.

[afbeelding]

[afbeelding]

De situatie in een animatie:
[video]
Nice pictures @AW_Bos

• AW_Bos

AW_Bos

Thnx.. :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vanmorgen stond er een stuk in de krant over het (mogelijk) elektrificeren van de lijn Enschede-Münster, om zo een snellere verbinding te realiseren. Ben benieuwd of dat daadwerkelijk gaat gebeuren, beide kanten zouden er i.i.g. interesse bij hebben :)

Artikel staat overigens nog niet online.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• wildhagen
  • Niet online
Het plaatsen van de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in Utrecht heeft vertraging opgelopen. De brug had al op zijn plek moeten liggen, maar er is een tegenvaller, meldde ProRail zondagochtend.

De waterstand in het kanaal is te laag en moet worden bijgevuld. Het ponton waarop de brug steunt, moet precies op 9 meter hoogte liggen. Zo kan de nieuwe brug kaarsrecht tussen de twee bestaande bruggen in worden geschoven. Dit is een enorm precisiewerk.

De uitloop van de werkzaamheden heeft effect voor het scheepvaartverkeer. Dat ligt tot zondagavond stil.

Het is nog niet bekend hoe laat de brug vanaf de oever de oversteek maakt.

De enorme operatie is het sluitstuk van een reeks ingrijpende veranderingen aan het spoornetwerk in en rond Utrecht. Door al deze ingrepen heeft Prorail de stad klaargestoomd voor de verwachte groei naar 100 miljoen reizigers per jaar. Het duurt tot april 2018 voordat de eerste trein de brug kan gebruiken.

Honderden mensen hebben zaterdag in Utrecht vanaf het dak van de Cinemec-bioscoop naar het transport van de nieuwe spoorbrug gekeken. Prorail verwacht zondag weer veel kijkers op de oevers en op het dak van de bios. Het trein- en scheepvaartverkeer ondervindt hinder van het spectaculaire transport.
Bron: https://www.nu.nl/algemee...cht-loopt-vertraging.html

[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 19-11-2017 10:07 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Raven schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 10:08:
Vanmorgen stond er een stuk in de krant over het (mogelijk) elektrificeren van de lijn Enschede-Münster, om zo een snellere verbinding te realiseren. Ben benieuwd of dat daadwerkelijk gaat gebeuren, beide kanten zouden er i.i.g. interesse bij hebben :)

Artikel staat overigens nog niet online.
Geen krant, maar wel online. :P
Er moet een nieuwe internationale treinverbinding komen tussen Zwolle en Münster via Hengelo en Enschede. Daarvoor pleiten de steden in de grensregio. Hengelo zou zo een knooppunt moeten worden van twee internationale spoorverbindingen.

Op dit moment is de verbinding tussen Zwolle en Münster nog geknipt in Enschede. Doorgaande reizigers moeten overstappen. Bovendien rijden er nog dieseltreinen. Vanaf december rijdt Keolis weliswaar met elektrische treinen tussen Zwolle en Enschede, maar het tracé naar Duitsland heeft nog geen bovenleiding. Het aantal reizigers tussen Enschede en Münster steeg van vierduizend per dag in 2000 naar inmiddels bijna tienduizend. De bestaande treinen zitten inmiddels aan de grens van hun capaciteit.

Volgens de steden is een aantal maatregelen nodig, waaronder verdubbeling van het spoor tussen Altenberge en Nordwalde, net ten noorden van Münster, en elektrificatie van het spoor. Daarmee zouden ook dubbeldekkers mogelijk zijn. De rechtstreekse verbinding zou een aanvulling moeten zijn op de reeds bestaande intercityverbinding tussen Amsterdam over Hengelo naar Berlijn en de nieuwe regionale verbinding tussen Hengelo en Bielefeld, gerund door Keolis-dochter eurobahn.

[...]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:49

Detmer

Professioneel prutser

Houden ze nog wel diesels achter de hand tussen Enschede en Zwolle of helemaal niet meer? Ik heb in de afgelopen jaren al meermaals meegemaakt dat de elektrische treinen vanaf Enschede niet reden i.v.m. een defect en de diesels wel.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Detmer schreef op zondag 19 november 2017 @ 13:54:
Houden ze nog wel diesels achter de hand tussen Enschede en Zwolle of helemaal niet meer? Ik heb in de afgelopen jaren al meermaals meegemaakt dat de elektrische treinen vanaf Enschede niet reden i.v.m. een defect en de diesels wel.
Neem aan van niet aangezien die dingen van NS zijn en die nu niet meer rijden (vanaf 10-12 dan) op dit traject.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11 20:27
NS houd 1 dieseltje achter de hand, en propt die bij het NSM naar binnen, de rest staat te koop.
En Keolis gaat er vanuit dat men het met den elektrieke helemaal gaat redden O-)

• Crossfire1987
Zo, jullie kunnen mijn werk wel overnemen. Neem ik vakantie, deal? :P

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:30
Over de ZwoEsZwoKa-concessie gesproken: ik heb op mijn stageplek gehoord dat Keolis het nog wel eens lastig gaat krijgen, de meeste treinstellen moeten nog goedkeuring krijgen.

Dit kan nog wel eens lastig worden. Wat gaat Keolis doen? DM'90 (aangezien ze dat nu overhebben en de NS op andere plekken niet echt materieel in overvloed heeft) huren van de NS?

[ Voor 10% gewijzigd door SampleUser op 19-11-2017 19:04 . Reden: oeps, zinsopbouw verpest ]

• Crossfire1987
EDIT schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:22:
Zo, jullie kunnen mijn werk wel overnemen. Neem ik vakantie, deal? :P
Durf je dat wel aan @EDIT om stel tweakers als machinist te laten rijden aan de hand van een filmpje

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:35
Crossfire1987 schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:05:
[...]

Durf je dat wel aan @EDIT om stel tweakers als machinist te laten rijden aan de hand van een filmpje
Het zijn tweakers. Die kunnen ook 'n raket lanceren na 'n paar uurtjes KSP spelen :+
Crossfire1987 schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:05:
[...]

Links zit gas, rechts remmen. Schakelen doe je op het computerscherm. Kan niet misgaan, toch? :+
EDIT schreef op zondag 19 november 2017 @ 20:02:
[...]

Links zit gas, rechts remmen. Schakelen doe je op het computerscherm. Kan niet misgaan, toch? :+
Je vergeet iets met spanningssluizen ;)

• Crossfire1987
EDIT schreef op zondag 19 november 2017 @ 20:02:
[...]

Klinkt makkelijk alleen zoals @ArcticWolf zeg hoe doe je dat met de spanningsluizen
Dat zeg ik: schakelen tussen de verschillende spanningen gaat via het computerscherm ;)

Oké oké, je moet ook nog drie andere knoppen bedienen.

[ Voor 29% gewijzigd door EDIT op 19-11-2017 20:40 ]

• Crossfire1987
Oke lekker makkelijk
Jep. Kind kan de was doen :P

• Crossfire1987
Zeker weten kind kan de was doen

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:21

Fiber

Beaches are for storming.

Crossfire1987 schreef op zondag 19 november 2017 @ 20:45:
[...]

Zeker weten kind kan de was doen
Een kind wellicht niet. Een computer en wat camera's en andere sensors vast wel... :z O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• cazzer22
En de ATB houdt ook een oogje in zeil, als je te hard gaat remt t wel ff een beetje bij... :P

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weersomstandigheden minder vaak oorzaak vertraging op spoor
Het treinverkeer heeft minder hinder van de wisselende weersomstandigheden. Sinds 2015 daalt het aantal vertragingen dat wordt veroorzaakt door blaadjes op de rails, sneeuw en ijzel.

Werden er in 2015 nog 819 van dit soort voorvallen geregistreerd, in 2016 waren dat er 687 en dit jaar staat de teller op 555.

Volgens spoorbeheerder ProRail komt de afname onder meer doordat sensoren die zijn geplaatst in het spoor, op de wissels en bovenleidingen. Ook is in samenwerking met weerbureau Infoplaza een speciale applicatie ontwikkeld die beter kan voorspellen waar gladde sporen, ijzel, vorst en storm beter worden verwacht.

ProRail kan daardoor gericht maatregelen nemen om te voorkomen dat het treinverkeer wordt ontregeld en er vertragingen ontstaan.

Onderdeel van de proactieve aanpak is bijvoorbeeld ook dat er in de herfst meer zogeheten geltreinen rijden om te voorkomen dat bladeren voor gladde sporen zorgen en de dienstregeling beïnvloeden.
* Raven wacht op het eerste sneeuwvlokje
Eens zien wat er dan gebeurt :+

Oscar Wilde

• Garyu

Garyu

WW

Je zou denken dat dit soort problemen in elk land wel optreden. Maar op de een of andere manier lijkt het erop dat alleen de NS er last van had. Blaadjes of sneeuw en ijzel zijn nou niet een heel nieuw fenomeen of zo - wat is er in Nederland dan anders dan in bijvoorbeeld Duitsland of Zweden? Wordt er daar met ander (winterbestendiger) materieel gereden, wordt er meer onderhoud gepleegd aan de infra of aan het materieel, staan de bomen er verder van het spoor?

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-11 21:07
cazzer22 schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:58:
En de ATB ETCS houdt ook een oogje in zeil, als je te hard gaat remt t wel ff een beetje bij... :P
FTFY :+

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Garyu schreef op maandag 20 november 2017 @ 11:04:
Je zou denken dat dit soort problemen in elk land wel optreden. Maar op de een of andere manier lijkt het erop dat alleen de NS er last van had. Blaadjes of sneeuw en ijzel zijn nou niet een heel nieuw fenomeen of zo - wat is er in Nederland dan anders dan in bijvoorbeeld Duitsland of Zweden? Wordt er daar met ander (winterbestendiger) materieel gereden, wordt er meer onderhoud gepleegd aan de infra of aan het materieel, staan de bomen er verder van het spoor?
Misschien ligt het aan de hoeveelheid geld dat er in het OV gestoken wordt?

Een paar jaar terug had de RTL-nieuwspresentator tijdens de uitzending gesproken met een Noorse (of was het Zweedse) collega. Daar reed alles door en die collega was verbaast dat het hier zo'n puinzooi werd van een dun laagje sneeuw :P

Oscar Wilde

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Moeten loc's niet beiden hebben om zinnig gebruikt te kunnen worden in Nederland?

I don't like facts. They have a liberal bias.

• LordSinclair
Garyu schreef op maandag 20 november 2017 @ 11:04:
Dat is iets wat de media ons graag wil doen geloven.
Blaadjes op het spoor is een probleem in alle landen waar loofbomen langs het spoor staan. Zelfs in Australië hebben ze er last van (LordSinclair in "Het grote spoorwegentopic deel 22").

In een Rail Away aflevering in Oostenrijk begon het flink te sneeuwen, het eerste wat de OBB deed was de dienstregeling halveren en met aangepaste snelheid rijden zodat ze de continuïteit konden waarborgen. Het is een land waar de media naar wijst, kijk daar lukt het wel, ja maar wel sterk aangepast, als ProRail/NS de dienstregeling aanpassen wordt hier door de pers moord en brand geschreeuwd.

Een aantal jaar geleden alweer verwees de Nederlandse pers na wat sneeuwval naar Duitsland. In Berlijn (waar de hele S-Bahn stil lag door de sneeuw) werd tegelijkertijd naar Nederland gewezen van daar rijdt het wel.

En in landen waar de helft van het jaar sneeuw ligt is het natuurlijk ook veel meer de moeite waard om te investeren in winterbestendigere infrastructuur en materieel. Maar dat brengt ook een kostenplaatje met zich mee. Wil jij (veel) meer voor je treinkaartje betalen voor die ene week dat er sneeuw en ijs ligt in Nederland?

Daarnaast is het wel een probleem dat het in Nederland nu allemaal geprivatiseerd is. Vroeger als er een wissel vast zat stapte de NS medewerker die normaal in de Kiosk stond naar buiten en maakte de wissel weer gangbaar. Nu steekt die zijn vingers niet meer uit. De machinist merkt het, maar mag er niks aan doen. Er moet een storingsploeg worden ingeschakeld (die in de file, door de sneeuw, op de snelweg stil staat). Al het treinverkeer moet worden stilgelegd want anders is het gevaarlijk en dan mag deze persoon eindelijk de wissel gangbaar maken.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

LordSinclair schreef op maandag 20 november 2017 @ 11:23:
En in landen waar de helft van het jaar sneeuw ligt is het natuurlijk ook veel meer de moeite waard om te investeren in winterbestendigere infrastructuur en materieel. Maar dat brengt ook een kostenplaatje met zich mee. Wil jij (veel) meer voor je treinkaartje betalen voor die ene week dat er sneeuw en ijs ligt in Nederland?
Engeland lijkt qua gebruik van de trein veel op Nederland. Ze hebben zoals je aangeeft exact dezelfde problemen als Nederland, zoals iedere herfst overlast van gladde sporen en blaadjes en 's winters is het na de eerste stevige sneeuwbui altijd dagenlang een bende.

Maar: het is de moeite waard om eens te vergelijken wat je betaalt. Een eerste-klas kaartje van Amsterdam naar Maastricht kost als ik over tien minuten wil vertrekken € 43,40. Als ik over tien minuten van Londen naar Bristol wil kost me dat £67.10 en als ik vanochtend om 09:00 in Bristol had willen zijn had het me zelfs £176 gekost. (Londen-Bristol is even ver als Amsterdam-Maastricht en je bent vergelijkbaar lang onderweg..)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Garyu

Garyu

WW

LordSinclair schreef op maandag 20 november 2017 @ 11:23:
[...]

Dat is iets wat de media ons graag wil doen geloven.
Blaadjes op het spoor is een probleem in alle landen waar loofbomen langs het spoor staan. Zelfs in Australië hebben ze er last van (LordSinclair in "Het grote spoorwegentopic deel 22").

In een Rail Away aflevering in Oostenrijk begon het flink te sneeuwen, het eerste wat de OBB deed was de dienstregeling halveren en met aangepaste snelheid rijden zodat ze de continuïteit konden waarborgen. Het is een land waar de media naar wijst, kijk daar lukt het wel, ja maar wel sterk aangepast, als ProRail/NS de dienstregeling aanpassen wordt hier door de pers moord en brand geschreeuwd.
* Garyu woont al weer een paar jaartjes buiten Nederland, en dit is wel heel incidenteel dan. Mijn ervaring met treinen in de diepste winters in Oostenrijk is dat de treinen gewoon rijden, ondanks sneeuw en gladheid. Het enige wat moeilijk ging is als er weer eens een lawine naar beneden was gekomen en daardoor de bovenleiding danwel het spoor was verdwenen.
Een aantal jaar geleden alweer verwees de Nederlandse pers na wat sneeuwval naar Duitsland. In Berlijn (waar de hele S-Bahn stil lag door de sneeuw) werd tegelijkertijd naar Nederland gewezen van daar rijdt het wel.
[...]

Daarnaast is het wel een probleem dat het in Nederland nu allemaal geprivatiseerd is. Vroeger als er een wissel vast zat stapte de NS medewerker die normaal in de Kiosk stond naar buiten en maakte de wissel weer gangbaar. Nu steekt die zijn vingers niet meer uit. De machinist merkt het, maar mag er niks aan doen. Er moet een storingsploeg worden ingeschakeld (die in de file, door de sneeuw, op de snelweg stil staat). Al het treinverkeer moet worden stilgelegd want anders is het gevaarlijk en dan mag deze persoon eindelijk de wissel gangbaar maken.
Oh absoluut - zoals ik al schreef, het gaat altijd over geld :).

Mijn vraag was dan ook eigenlijk waar die kostenoverwegingen vanuit technisch oogpunt vandaan komen: wat hebben "zij" wat "wij" niet hebben, wat is er aan technische oplossingen beschikbaar? Je kan zandstrooiers inzetten, blokremmen ipv schijfremmen, meer sandolite sproeien met vast of rijdend materieel, wissels verwarmen... vast nog tig andere oplossingen.

• Alex)
burne schreef op maandag 20 november 2017 @ 11:37:
[...]

Maar: het is de moeite waard om eens te vergelijken wat je betaalt. Een eerste-klas kaartje van Amsterdam naar Maastricht kost als ik over tien minuten wil vertrekken € 43,40. Als ik over tien minuten van Londen naar Bristol wil kost me dat £67.10 en als ik vanochtend om 09:00 in Bristol had willen zijn had het me zelfs £176 gekost. (Londen-Bristol is even ver als Amsterdam-Maastricht en je bent vergelijkbaar lang onderweg..)
De man in stoeltje 61 heeft hier al eens een vergelijking over geschreven: Does the UK really have Europe's most expensive train fares?.

Verwijderd

Uitstekend verwoord! d:)b

In aanvulling daar op: een ander verschil met andere landen is de drukke dienstregeling en het intensieve gebruik van het spoor wat daar mee gepaard gaat. In andere landen wordt vaak extra marge in de dienstregeling ingebouwd, waardoor een trein die door gladheid langzamer optrekt/afremt nog steeds op tijd aan komt.

In Nederland worden veel mensen op een relatief beperkte infrastructuur vervoerd, dat betekent veel treinen op weinig spoor en dus korte opvolgtijden. Er is dus geen ruimte voor wat extra minuten, want dan rijdt de volgende trein alweer op dat stuk spoor. Gevolg is dat problemen met gladheid veel sneller vertragingen veroorzaken en andere treinen veel sneller ook vertraging oplopen. Daardoor lijkt het net alsof het probleem hier veel groter is.

Als het weer echt slecht is dan daalt de capaciteit van de infrastructuur. Op (snel)wegen krijg je dan monsterfiles, op het spoor loopt de boel compleet vast. Dat hebben we een paar jaar geleden gezien. De oplossing is om minder treinen te laten rijden, de (verguisde) winterdienstregeling. In andere landen met veel sneeuw is dat vaak standaard, hier wordt 'ie alleen ingezet als het echt noodzakelijk is. Dat valt meer op, en dus lijkt het net alsof het probleem groter is.

Overigens zijn er ook nog wel andere oplossingen denkbaar. De belangrijkste: meer spoor aanleggen, dan ontstaat er meer ruimte voor een wat ruimere dienstregeling en zullen vertragingen zich minder snel verspreiden (de bekende "olievlek"). Maar dat kost geld, en de politiek spendeert dat liever aan wegen en water dan aan spoor. Sterker nog, vaak wordt er op het spoor bezuinigd. Daar worden de problemen niet bepaald kleiner van. :X

Met de huidige reizigersgroei is er echter geen keus, de grenzen van de huidige infrastructuur komen daadwerkelijk in zicht. Daarom pleitte de sector ook voor meer investeringen in OV en (specifiek) spoor. Het nieuwe kabinet kwam met meer geld, maar lang niet zo veel als nodig. En dus zal het probleem nog wel even blijven bestaan, met dank aan de politiek, en de kiezer. :(

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op maandag 20 november 2017 @ 20:07:
[...]
de grenzen van de huidige infrastructuur komen zijn daadwerkelijk in zicht her en der al ruim overschreden.
FTFY

Verwijderd

Doe er dan ook een onderbouwing en wat voorbeelden bij, hier kan ik niks mee...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2017 21:47 ]

Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 21:45:
Doe er dan ook een onderbouwing en wat voorbeelden bij, hier kan ik niks mee...
A15 tussen Tiel en Rotterdam, A27 tussen Breda en Amersfoort, A2 tussen Maarssen en Weert, gehele A20, gehele A12, A1 tussen Hengelo en Amsterdam, gehele A9.... kan nog wel even doorgaan :P

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:38

mambo No5

Bad Apple?

Doelt @Freee!! niet specifiek op de spoorinfra in zijn betoog? :P Daar knelt 't her en der ook al behoorlijk heb ik het idee..

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Verwijderd

Ik had het inderdaad specifiek over het spoor, al had ik dat wel iets duidelijker kunnen formuleren. :) Dat zie je nu voornamelijk bij knelpunten, bijvoorbeeld de Schipholtunnel. De oude lijn is natuurlijk de drukste van het land, maar daar komen dan ook nog alle treinen van de HSL bij. Daardoor zit de Schipholtunnel zo vol dat er voor de intercity Amsterdam - Vlissingen v.v. geen ruimte meer is, dus die rijdt via Haarlem. De rit tussen Amsterdam en Rotterdam duurt daardoor zo lang dat een verbinding met overstap in Utrecht 3 minuten sneller is, en de Sprinter (!) via Breukelen maar 4 minuten langzamer. :X

Daar zijn geen enkele plannen voor extra sporen of wat ook, maar van de trajecten die ArcticWolf noemt weet ik zo uit m'n hoofd al dat de A15, A27, A20 en A9 aangepakt (gaan) worden. Dat is dus een enorm verschil. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2017 00:26 ]

• LordSinclair
Arriva, de dochter van het Duitse spoorconcern Deutsche Bahn, gaat de concurrentie aan met de NS. Het vervoerbedrijf wil de grootste trein- en busvervoerder van Nederland worden.
Dat laat topman Anne Hettinga dinsdag weten in een interview met De Telegraaf. "We kunnen de grootste worden door bij nieuwe aanbestedingen delen van het hoofdrailnet in te lijven en met eigen flitstreinen op de hsl te rijden", stelt Hettinga in de krant.

[...]
Zal de NS de langste tijd gehad? En is het een verbetering voor de reiziger? Een ding is het wel en dat is weer een fatsoenlijk Nederlands product naar buitenlandse handen.

• cazzer22
Iemand enig idee wat er tussen Boxtel en Deurne aan de hand is? NS roept dat er minder sprinters rijden maar ik zie in Best alleen maar 'rijdt vandaag niet' , en dat het tot 19 uur duurt. Herstelwerkzaamheden roepen ze, best een flink traject ook.

• Maasluip
  • Laatst online: 11:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik lees dat op industrieterrein Acht iets ontspoord is. Waarschijnlijk is daardoor het meest westelijke spoor van de 4 doorgaande sporen niet beschikbaar en kunnen er daardoor minder treinen rijden. Waarom de stoptrein Eindhoven - Deurne dan ook niet kan rijden zal wel komen doordat de NS hun omloop niet rond krijgt.

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1 ... 35 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.