Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 100 Laatste
Acties:
  • 574.147 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-06 13:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

:D In Plan U was er een 16-persoons coupé direkt naast de motorruimte. Dat was mijn favoriete plek. Een half jaar lang 2x per week Venlo-Hengelo in de tijd dat Plan U nog reed op de Maaslijn en van Zutphen naar Hengelo en als bonus M2 op de IJssellijn.
Wat betreft bussen: Zuidooster 6661 en 6662. Reden allebei een tijd in de remise Venlo gestationeerd.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zat laatst weer eens op een 1700 in plaats van een Traxx, en wilde direct weer terug rennen naar de luxe van de Traxx :P

Ik bedoel, alleen het verschil in ruimte en comfort al:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZhnMYDj5ja5du0yhrhuWDZM2/medium.jpg
1700

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/n8Y20I8TwXa7TevVaB72dDjB/medium.jpg
Traxx

Maar misschien heb ik wat dat betreft dan weer weinig met treinen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:49

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

EDIT schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 17:22:

Maar misschien heb ik wat dat betreft dan weer weinig met treinen :P
Tuurlijk joh, we geloven je meteen.... >:)

Maakt die zit positie links of rechts nog veel uit, bijvoorbeeld voor het zien van de seinen?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bvk Zonder gekheid: ik ben zelf geen fan van brullende motoren of dat soort dingen. Het mooie van mijn beroep vind ik persoonlijk het element van altijd onderweg zijn: het reizen. Daarnaast natuurlijk de zelfstandigheid, de verantwoordelijkheid en toch ook de interactie met reizigers. Ik zal dan ook vaak even uitstappen als ik daar de tijd voor heb om reizigers te kunnen helpen.
Ik kan zowel de rust en traagheid van een lokaaltreintje waarderen als de snelheid van hogesnelheidstreinen.

Zitpositie maakt absoluut uit. Tegenwoordig zijn er allerlei eisen aan de zichtlijnen en een ICM zou daar absoluut niet aan voldoen. 1700 durf ik zelfs te betwijfelen.
Bij ons staan alle seinen en borden rechts van het spoor (in principe), dus moet je daar vrij zicht op hebben inclusief de lage seintjes. Vanuit een ICM zal je de trein dus een stuk verder van dat seintje weghouden, omdat je 'm anders gewoon niet kan zien.
Een 1700 is wat dat betreft net wat eenvoudiger, maar ook daar wordt het zicht deels geblokkeerd door de hoge stuurtafel en aan de andere kant door het brede middenstuk tussen de ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02:42
@EDIT even los van die zichtlijnen, heb jij nog van het comfort van een 1100 mogen genieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Trainhunter2009 Dat is voor mijn tijd, maar ik herinner mij verhalen van mijn mentoren en andere collega's over iets van houten opklapstoeltjes?

[ Voor 7% gewijzigd door EDIT op 21-10-2017 19:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2935/14337690864_d942bf0470_b.jpg
Dat was een ik zit klem cabine voor mcn die 1,85+ is, tel daarbij op de verrukkelijke schud Eh rij eigenschappen van zo'n lokje >:) :X
Helaas geen foto kunnen vinden van de afleveringsstaat maar dit geeft ook een getrouw beeld.
Later bedachten ze dat er net een machinistenstoel in zou passen, Let wel NET...........
Afbeeldingslocatie: https://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10526/P4060026.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door Trainhunter2009 op 21-10-2017 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-06 14:43

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Waarschijnlijk weer eens de zoveelste domme (dom mag je een vraag eigenlijk nooit noemen) vraag van mij: wat is mcn?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Machinist. :)

En domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden. :P

[ Voor 74% gewijzigd door Bastien op 21-10-2017 20:07 ]

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

machinist dus.
Bedankt, weten we dat ook weer. ;)
En domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden. :P
Dat zeg ik toch ook. Of dat bedoelde ik in elk geval.

[ Voor 5% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 21-10-2017 20:17 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 10:26
In België heet een machinist een treinbestuurder (TB) en wordt een conducteur een treinbegeleider (TBG) genoemd.

Wat mij verbaasde: je moet de Belgische nationaliteit hebben om treinbegeleider bij de NMBS te kunnen worden. Dit is omdat de rol 'politionele bevoegdheden' heeft, namelijk het controleren van de identiteit van een reiziger en het uitschrijven van bekeuringen.

We are shaping the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
Alex) schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 20:19:
In België heet een machinist een treinbestuurder (TB) en wordt een conducteur een treinbegeleider (TBG) genoemd.
Het is maar goed dat ze dat niet afgekort hebben tot TBS. Dat betekent in Nederland heel wat anders >:)
Wat mij verbaasde: je moet de Belgische nationaliteit hebben om treinbegeleider bij de NMBS te kunnen worden. Dit is omdat de rol 'politionele bevoegdheden' heeft, namelijk het controleren van de identiteit van een reiziger en het uitschrijven van bekeuringen.
In Nederland heeft de conducteur doorgaans die bevoegdheid (BOA, Buitengewoon Opsporings Ambtenaar).Maar daarvoor is de nationaliteit geen beperking.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

EDIT schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 18:31:
@bvk Zonder gekheid: ik ben zelf geen fan van brullende motoren of dat soort dingen. Het mooie van mijn beroep vind ik persoonlijk het element van altijd onderweg zijn: het reizen. Daarnaast natuurlijk de zelfstandigheid, de verantwoordelijkheid en toch ook de interactie met reizigers. Ik zal dan ook vaak even uitstappen als ik daar de tijd voor heb om reizigers te kunnen helpen.
Ik kan zowel de rust en traagheid van een lokaaltreintje waarderen als de snelheid van hogesnelheidstreinen.
Ok, helder. Je had dus voor "hetzelfde geld" vrachtwagen chauffeur of piloot ook een leuk beroep gevonden maar heb je toch voor het reizen per rails gekozen? Ik verkeerde echt in de veronderstelling dat een bestuurder van een type voertuig daar ook echt voor koos omdat er een voorliefde voor de betreffende techniek was... Blijkbaar niet dus.... ;)
Zitpositie maakt absoluut uit. Tegenwoordig zijn er allerlei eisen aan de zichtlijnen en een ICM zou daar absoluut niet aan voldoen. 1700 durf ik zelfs te betwijfelen.
Bij ons staan alle seinen en borden rechts van het spoor (in principe), dus moet je daar vrij zicht op hebben inclusief de lage seintjes. Vanuit een ICM zal je de trein dus een stuk verder van dat seintje weghouden, omdat je 'm anders gewoon niet kan zien.
Een 1700 is wat dat betreft net wat eenvoudiger, maar ook daar wordt het zicht deels geblokkeerd door de hoge stuurtafel en aan de andere kant door het brede middenstuk tussen de ramen.
Doel je nu op de hoge zit positie in een ICM wat echt anders is? Wat mij juist fijn lijkt omdat je verder kunt kijken en misschien ook beter over struiken/bomen heen kijkt die het zicht op een sein kunnen belemmeren.

En er zijn toch zat treinen waarbij je gewoon in het midden zit, van IRM tot FLIRT.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:56
Afgelopen vrijdag zag ik in Meppel 2x een ICD langs komen met een diesel goederen locomotief er voor. Eerst was die onderweg naar Groningen en daarna richting het zuiden. Wat voor speciale rit was dat?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bvk schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 16:28:
[...]

Ok, helder. Je had dus voor "hetzelfde geld" vrachtwagen chauffeur of piloot ook een leuk beroep gevonden maar heb je toch voor het reizen per rails gekozen? Ik verkeerde echt in de veronderstelling dat een bestuurder van een type voertuig daar ook echt voor koos omdat er een voorliefde voor de betreffende techniek was... Blijkbaar niet dus.... ;)
[...]
Dat is ook weer te kort door de bocht. Ik hou erg van het reizen per trein als reiziger omdat het over het algemeen heerlijk relaxed is, ik onderweg fijn een boek kan lezen en genieten van het landschap dat buiten voorbij trekt. In die zin hou ik dus zeker van treinen.
Maar ik hou dus niet van treinen vanwege de vele PK's of brullende motoren. Dat boeit mij niet zo. Ook zal ik niet langs het spoor te vinden zijn voor fotografie, speciale treinen en dergelijke. Natuurlijk leuk als ik tijdens mijn werk een keer een ouderwetse stoomtrein tegen kom, maar ook daar ga ik niet speciaal voor op pad.
Doel je nu op de hoge zit positie in een ICM wat echt anders is? Wat mij juist fijn lijkt omdat je verder kunt kijken en misschien ook beter over struiken/bomen heen kijkt die het zicht op een sein kunnen belemmeren.
Natuurlijk heb je mooi uitzicht in de ICM. Je kijkt over de geluidsschermen heen, dus je ziet meer dan in andere treinen.
Maar vanuit de praktische kant van het beroep zie je een stuk minder. Als je de trein bij een bordje neer moet zetten, dan moet je gaan gokken waar het bord staat. Natuurlijk kan je dat uit ervaring ongeveer weten, maar je hebt in z'n geheel geen zicht op de eerste 15 meter voor je. Dus bij een spoor met lage seinen waar je precies tussen zou passen bij bijvoorbeeld een keerproces, is het heel erg opletten geblazen. Dus dat is gewoon niet handig
En er zijn toch zat treinen waarbij je gewoon in het midden zit, van IRM tot FLIRT.
Zeker, die zullen dus ook gewoon voldoen aan de moderne normen. VIRM zit overigens links, niet in het midden.
LordSinclair schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 17:17:
Afgelopen vrijdag zag ik in Meppel 2x een ICD langs komen met een diesel goederen locomotief er voor. Eerst was die onderweg naar Groningen en daarna richting het zuiden. Wat voor speciale rit was dat?
Een kleine revisie van het stoot- en trekwerk van de ICR rijtuigen. Dat gebeurt in de werkplaats Onnen.

[ Voor 9% gewijzigd door EDIT op 22-10-2017 18:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 14:07
LordSinclair schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 17:17:
van en naar werkplaats Onnen gok ik
EDIT schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 17:40:

[...]

Als je de trein bij een bordje neer moet zetten, dan moet je gaan gokken waar het bord staat. Natuurlijk kan je dat uit ervaring ongeveer weten, maar je hebt in z'n geheel geen zicht op de eerste 15 meter voor je. Dus bij een spoor met lage seinen waar je precies tussen zou passen bij bijvoorbeeld een keerproces, is het heel erg opletten geblazen. Dus dat is gewoon niet handig
da's 3x uitstappen voor ie goed staat inderdaad O-)

[ Voor 43% gewijzigd door Maegrim op 22-10-2017 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Dat zijn uitwisselingsritten van intercity stammen naar het onderhoudsbedrijf Onnen
Edit :ze waren me voor :$ :X
Kon niet zo snel m'n antwoord typen..................

[ Voor 34% gewijzigd door Trainhunter2009 op 22-10-2017 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

EDIT schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 17:40:
[...]

Natuurlijk heb je mooi uitzicht in de ICM. Je kijkt over de geluidsschermen heen, dus je ziet meer dan in andere treinen.
Maar vanuit de praktische kant van het beroep zie je een stuk minder. Als je de trein bij een bordje neer moet zetten, dan moet je gaan gokken waar het bord staat. Natuurlijk kan je dat uit ervaring ongeveer weten, maar je hebt in z'n geheel geen zicht op de eerste 15 meter voor je. Dus bij een spoor met lage seinen waar je precies tussen zou passen bij bijvoorbeeld een keerproces, is het heel erg opletten geblazen. Dus dat is gewoon niet handig
Ah, nou snap ik het probleem... Eigenlijk hadden ze in de ICM dus een soort van doorzichtig dak of hogere voorruit hoger moeten maken.
[...]

VIRM zit overigens links, niet in het midden.
Ik bedoelde dat je met een 1700 of een TRAXX (en BR "broertjes" zoals de 101/146/189) twee ruiten hebt waarbij je links of rechts zou kunnen zitten. Bij een VIRM met maar één ruit zit je toch maar een heel klein beetje links van het midden?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

bvk schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:24:
Ik bedoelde dat je met een 1700 of een TRAXX (en BR "broertjes" zoals de 101/146/189) twee ruiten hebt waarbij je links of rechts zou kunnen zitten. Bij een VIRM met maar één ruit zit je toch maar een heel klein beetje links van het midden?
Volgens mijn foto's van vorige maand, is het redelijk in het midden, maar net niet in de richting van links. Dus je zit iets links van het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:45
Afbeeldingslocatie: https://pasteupload.com/images/2017/10/23/thumbnailoftrain.png

Deze zag ik net naast station Ede-Wageningen staan. Er is aan de viezigheid te zien al (redelijk) wat mee gereden.

[ Voor 20% gewijzigd door I_IBlackI_I op 23-10-2017 12:53 . Reden: Thumbnail van plaatje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@I_IBlackI_I Ja, daar zijn al behoorlijk wat kilometers mee gemaakt in Tsjechië op het testcircuit in Velim :)
Wassen is tijdens het daadwerkelijke testen lastig, omdat er allemaal sensoren aan de buitenkant hangen voor het meten en registreren van allerlei zaken. Vaak zullen testtreinen daarom dus helaas er al snel vies uit zien.
Zodra de tests afgerond zijn en de trein overgedragen wordt aan NS, zal deze ongetwijfeld netjes helemaal schoon gemaakt worden.

[ Voor 61% gewijzigd door EDIT op 23-10-2017 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Die Flirts zijn niet heel betrouwbaar. Ik zat vandaag in trein 2503, ritnummer 4449. Maar deze had weer eens technische problemen, dus een reset was nodig. Ik keek al in de app en zag al vrij vroeg dat de trein niet meer zou stoppen op Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen. Dus ik geef het door en allemaal weer snel uit de trein en naar de trein van 13.41 naar Wijchen.
Zou iemand kunnen achterhalen wat de problemen waren? Het is namelijk niet de eerste keer dat ik dit heb meegemaakt op spoor 6a van Arnhem Centraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-03 23:35
EDIT schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:10:
@I_IBlackI_I Ja, daar zijn al behoorlijk wat kilometers mee gemaakt in Tsjechië op het testcircuit in Velim :)
Wassen is tijdens het daadwerkelijke testen lastig, omdat er allemaal sensoren aan de buitenkant hangen voor het meten en registreren van allerlei zaken. Vaak zullen testtreinen daarom dus helaas er al snel vies uit zien.
Zodra de tests afgerond zijn en de trein overgedragen wordt aan NS, zal deze ongetwijfeld netjes helemaal schoon gemaakt worden.
En de twee die bij Zaanstraat staan die zijn ook voor de testen ? of zijn die voor de monteurs om te leren hoe ze het onderhoud moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

T.Kreeftmeijer schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 07:22:
[...]

Volgens mijn foto's van vorige maand, is het redelijk in het midden, maar net niet in de richting van links. Dus je zit iets links van het midden.
Ik heb in TS2017 de VIRM nog maar eens gepakt, dit is het beeld:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qKe7lwch.jpg

Waarbij ik ga er van uit dat dit de correcte weergave van de echte cabine is. Dus ja, je zit dan toch wel links al scheelt het niet veel.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

bvk schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 21:34:
[...]

Ik heb in TS2017 de VIRM nog maar eens gepakt, dit is het beeld:

[afbeelding]

Waarbij ik ga er van uit dat dit de correcte weergave van de echte cabine is. Dus ja, je zit dan toch wel links al scheelt het niet veel.
Ja die klopt wel aardig.

https://flic.kr/p/ZHVsFP

Maar zeker niet zo rechts of links als in de TRAXX of 1700, lijkt het.

[ Voor 7% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 23-10-2017 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Iets meer Cabine erbij :Y)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zSVJAjwh.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 01:40

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

T.Kreeftmeijer schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 14:48:
Die Flirts zijn niet heel betrouwbaar. Ik zat vandaag in trein 2503, ritnummer 4449. Maar deze had weer eens technische problemen, dus een reset was nodig. Ik keek al in de app en zag al vrij vroeg dat de trein niet meer zou stoppen op Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen. Dus ik geef het door en allemaal weer snel uit de trein en naar de trein van 13.41 naar Wijchen.
Zou iemand kunnen achterhalen wat de problemen waren? Het is namelijk niet de eerste keer dat ik dit heb meegemaakt op spoor 6a van Arnhem Centraal.
Het blijft elektrische techniek. ;)
Ik zat zondag ook in Eindhoven in een Flirt die iets vertraagd was op het station zelf. Ik stapte maar gewoon in omdat ik geen echte haast had en hij toch al bijna zou vertrekken, en vervolgens viel alles uit, en ook bleef de deurvergrendeling ook ijzig stil :P. Vijf minuten later konden de deuren weer open en werd de trein maar opgeheven. Later trof ik hem weer aan in de rijdende dienst. Ik gok dat er een langere reset nodig was dan enkel de stuurstroom uit en in te schakelen, of zo iets?
Lijkt sprekend op de cabine van Trainsimulator 2017 :)
Leuke is dat dat diagnosescherm nog op Windows 95 of 98 draait. Ik heb hem zelfs een keer zien booten, wat een minuutje of twee á drie duurt. Bij de VIRMm is de software iets aangepast zodat hij vanzelf door OBIS gewekt kan worden op een opstelterrein (verwarming en lichten aan voordat hij in dienst gaat). En verder geloof ik zelfs nog wat diagnose over de toiletstatus.

[ Voor 21% gewijzigd door AW_Bos op 23-10-2017 23:57 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Crossfire1987 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 21:21:
[...]

En de twee die bij Zaanstraat staan die zijn ook voor de testen ? of zijn die voor de monteurs om te leren hoe ze het onderhoud moeten doen
Allebei. Tijdens de tests worden ook de eerste monteurs en de eerste machinisten opgeleid. Van daaruit zal dan de algemene opleiding voor het materieel ontstaan.

In Nederland hebben wij bijvoorbeeld een vrij specifieke scheiding tussen monteurs en machinisten. Tests die hier door de monteurs tijdens de dagelijkse controles worden uitgevoerd, zullen in andere landen soms door de machinist gedaan worden, dus daar zullen dan voorschriften voor worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

AW_Bos schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 23:54:
[...]

Het blijft elektrische techniek. ;)
Ik zat zondag ook in Eindhoven in een Flirt die iets vertraagd was op het station zelf. Ik stapte maar gewoon in omdat ik geen echte haast had en hij toch al bijna zou vertrekken, en vervolgens viel alles uit, en ook bleef de deurvergrendeling ook ijzig stil :P. Vijf minuten later konden de deuren weer open en werd de trein maar opgeheven. Later trof ik hem weer aan in de rijdende dienst. Ik gok dat er een langere reset nodig was dan enkel de stuurstroom uit en in te schakelen, of zo iets?
Was inderdaad een reset van 5-10 minuten. En inderdaad, de deuren werkten ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NS-failAfbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DM5lpGdXUAAAw5h.jpg:large
Ik hoop dat er geen blinden gewond zijn geraakt...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossfire1987
EDIT schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 06:19:
[...]

Allebei. Tijdens de tests worden ook de eerste monteurs en de eerste machinisten opgeleid. Van daaruit zal dan de algemene opleiding voor het materieel ontstaan.

In Nederland hebben wij bijvoorbeeld een vrij specifieke scheiding tussen monteurs en machinisten. Tests die hier door de monteurs tijdens de dagelijkse controles worden uitgevoerd, zullen in andere landen soms door de machinist gedaan worden, dus daar zullen dan voorschriften voor worden gemaakt.
nuttig om te weten en dat er verschil tussen landen zit

Heb liever dat een monteur testen uitvoert zodat er tijdig problemen opgespoord worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 59888

Raven schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 16:05:
NS-fail[afbeelding]
Ik hoop dat er geen blinden gewond zijn geraakt...
En wat heb er zelf aan gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Blinden tikken wel met een stok. Bij een **tonk** stoppen ze heus wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:37
Vergeet ook de persoon met het veiligheidsvest die een oogje in het zeil houdt niet.

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

En volgens mij staat het karretje ook niet op de rem? :P

EDIT schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 17:22:
Ik zat laatst weer eens op een 1700 in plaats van een Traxx, en wilde direct weer terug rennen naar de luxe van de Traxx :P

Ik bedoel, alleen het verschil in ruimte en comfort al:

[afbeelding]
1700
Wat betekent eigenlijk die oranje sticker met die 'K' in het midden, boven het stamnummerbordje?

[ Voor 83% gewijzigd door AW_Bos op 24-10-2017 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:53

Luke!

#Treinbaas
Crossfire1987 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 18:34:
[...]

Heb liever dat een monteur testen uitvoert zodat er tijdig problemen opgespoord worden
DC'en van modern mat is vaak een geautomatiseerd proces. Ook bij Nederlandse vervoerders gebeurt dat gewoon door de machinisten. Ik denk eerder dat je de grote paritjen als NS en DB als uitzondering moet zien dan andersom (zeker wanneer je ook goederenvervoer meeneemt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
AW_Bos schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:30:
[...]

Wat betekent eigenlijk die oranje sticker met die 'K' in het midden, boven het stamnummerbordje?
Kunststof remblokken.
Crossfire1987 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 18:34:
[...]

Zie antwoord van @Luke!, juist NS is wat dat betreft anders dan anderen. Dat was geloof ik nog een behoorlijke uitdaging met de Flirt, als ik het goed begrepen heb. De fabrikant schreef een aantal controles voor aan de machinist, die bij NS normaal bij de monteur zouden liggen.
Alleen van de Traxx kan ik zelf de controles uitvoeren die ook tijdens de 24 uurs controle wordt gedaan, hoewel daar inmiddels geen gebruik meer van wordt gemaakt, sinds de ICD/1100 in sandwichconfiguratie rijden. Eerder werd daar nog af en toe gebruik van gemaakt, net als het aan en afkoppelen van de loc. Ook dat hoeft nu allemaal niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 24-10-2017 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

AW_Bos schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:30:
En volgens mij staat het karretje ook niet op de rem? :P
Dat is dan ook de fail, want nu kan het karretje ook gewoon door een windvlaag verplaatst zijn... ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Anoniem: 59888 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:26:
[...]

En wat heb er zelf aan gedaan?
Ik woon daar niet om de hoek ;) https://twitter.com/jahmulder/status/922786735725203458 (<-- dat ben ik dus niet )

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 25-10-2017 10:11 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

Dus dan jat je die foto, dump je hem in dit topic zonder credit te geven en stelt de zaken veel erger voor dan ze zijn. Nou, bedankt voor je "bijdrage" dan maar. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-06 13:55

ericding

Altijd de eerste.

Wellicht leuk om te weten: volgende week zaterdag (4 november) is er een open dag bij NedTrain in Amsterdam (Watergraafsmeer). De 766 gaat pendelritten rijden, vanaf 12:00 zijn die ritten toegankelijk voor het publiek (zie ook http://www.mat54.nl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossfire1987
ericding schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 17:00:
Wellicht leuk om te weten: volgende week zaterdag (4 november) is er een open dag bij NedTrain in Amsterdam (Watergraafsmeer). De 766 gaat pendelritten rijden, vanaf 12:00 zijn die ritten toegankelijk voor het publiek (zie ook http://www.mat54.nl).
Bedankt voor de tip mischien even keer kijken reed er dagelijks langs om naar Hilversum te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Crossfire1987 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 18:41:
[...]

Bedankt voor de tip mischien even keer kijken reed er dagelijks langs om naar Hilversum te gaan
Ik denk dat ik wel ga. Zit dan midden in de toetsweek en het is best wel een eind. Dus dat is even een afweging maken. Maar een middag naar Amsterdam moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossfire1987
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 20:35:
[...]

Ik denk dat ik wel ga. Zit dan midden in de toetsweek en het is best wel een eind. Dus dat is even een afweging maken. Maar een middag naar Amsterdam moet kunnen.
ik ga toch wel heen

Woon vlakbij Amsterdam in de buurt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:52
Vorige week sinds lange tijd (jaren) weer in de trein gezeten. Was wel in België (van Essen naar Antwerpen Centraal). Bij aankomst in Antwerpen Centraal toch even mijn ogen uitgekeken.. Wat is dat station veranderd.. Ik was er voor het laatst toen alle treinen nog op die doodlopende sporen stopten.. Nu kwam de trein helemaal op het onderste punt aan in het station.. Maar wat hebben ze daar een gat moeten graven :D

De trein terug van Essen naar Antwerpen (Intercity) was toch wat minder prettig. Het was een dubbeldekker:

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/zkol74.jpg

Echter had volgens mij de machinist de trein niet helemaal onder controle.. Bij het wegrijden in de stations werden we toch regelmatig door elkaar geschud en schokte en bonkte de trein.

Maar toch blijft het altijd wel een mooi gevoel met een trein meerijden. Mijn kleine neefje (3 jaar oud) zat voor het eerst in de trein. Die had de tijd van zijn leven. Is zich meerdere keer rot geschrokken als er een tegemoet komende trein voorbij raasde >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twee rijtuigen op zo'n locomotief? :o Hoezo overpowered? :P
Schokken en bonken bij optrekken of remmen komt vaak door glad spoor. De locomotief verliest grip op de rails en de wielen beginnen te spinnen of te blokkeren. Door rustiger tractie te geven of te remmen kan de machinist dat vaak voorkomen, maar helemaal voorkomen kan je het nooit met dit herfstweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Deventer verliest mogelijk stop van trein naar Berlijn aan Zwolle
De intercity Amsterdam-Berlijn gaat mogelijk niet meer stoppen in Deventer. Uit onderzoek naar verbetering van grensoverschrijdend personenvervoer, worden nieuwe varianten genoemd waarbij de overstapmogelijkheid in Deventer vervalt.

Uit het onderzoek van de provincies en Euregio blijkt dat de reistijd van Amsterdam naar Hannover met vijftig of zestig minuten kan worden verkort.

De optie die wordt genoemd voor het verkorten van de reistijd is het veranderen van de route. De trein zou dan via de Hanzelijn moeten rijden, via Lelystad en Zwolle naar Almelo. Het is nog onduidelijk waar de trein de grens over gaat.

In het onderzoek worden in totaal vijf nieuwe routevarianten naar voren gehaald. In een aantal van die varianten vervalt de overstap mogelijkheid in Deventer.

Betrouwbaarheid
Ook wordt ingezet op nieuwe treinen om de betrouwbaarheid van de dienstregeling te vergroten. Het materieel 'laat nu te wensen over'.

Mogelijk komen ook de stops in Apeldoorn, Amersfoort en Hilversum te vervallen. Er moet nog uitgezocht worden hoe de verandering gefinancierd wordt en hoe het zit met de spoorverbredingen die moeten worden aangelegd.

Een optie die genoemd wordt met behoud van stops in Deventer in Apeldoorn is het versnellen van de trein in Duitsland, mogelijk is daar een nieuwere trein voor nodig.

CDA Deventer wil graag dat de intercity blijft stoppen in Deventer en heeft daarover gisteravond vragen gesteld aan het college van Deventer.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:53

Luke!

#Treinbaas
EDIT schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:20:
Schokken en bonken bij optrekken of remmen komt vaak door glad spoor. De locomotief verliest grip op de rails en de wielen beginnen te spinnen of te blokkeren. Door rustiger tractie te geven of te remmen kan de machinist dat vaak voorkomen, maar helemaal voorkomen kan je het nooit met dit herfstweer.
En met stuurstand voorop al helemaal fiësta natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die route gaat volgens mij niet zo snel veranderen, al is het alleen al omdat er op Zwolle - Wierden ATB-NG ligt. Dan moet er volledig nieuw materieel komen of een ombouw en hernieuwde toelating van bestaand materieel. Ik zie dat, zolang het huidige contract tussen NS en DB nog loopt, niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:01
EDIT schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:20:
[...]
In Nederland kunnen we het ook hoor, met de DD-AR-stammetjes. Die hebben 3 rijtuigen + loc. Volgens mij is dat ook het snelste materieel wat op dit moment in Nederland rijdt, hoewel de Flirt ook heel veel vermogen heeft. Daar mag toch maar 60% tractie gegeven worden bij wegrijden? :P

ICD stammetjes hebben natuurlijk ook maar 3 rijtuigen per loc. Wel hebben die volgens mij saaie elektronica zodat je niet zo hard op kan trekken? :P
EDIT schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:27:
[...]

Die route gaat volgens mij niet zo snel veranderen, al is het alleen al omdat er op Zwolle - Wierden ATB-NG ligt. Dan moet er volledig nieuw materieel komen of een ombouw en hernieuwde toelating van bestaand materieel. Ik zie dat, zolang het huidige contract tussen NS en DB nog loopt, niet gebeuren.
Hebben Vectrons met Nederland-toelating misschien standaard ATB-NG? Ik weet dat de DB op termijn met multicourante locs wil rijden, en Siemens locs lijken me de logische kandidaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcop23 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:46:
[...]

In Nederland kunnen we het ook hoor, met de DD-AR-stammetjes. Die hebben 3 rijtuigen + loc. Volgens mij is dat ook het snelste materieel wat op dit moment in Nederland rijdt, hoewel de Flirt ook heel veel vermogen heeft. Daar mag toch maar 60% tractie gegeven worden bij wegrijden? :P
Zeker, drie rijtuigen merkt zo'n loc ook al weinig van, maar twee is nog een tandje erger.
Flirt is inderdaad sneller dan veel losse locomotieven (en ook sneller dan DDAR dus). Daar komt nog een oplossing voor. Totdat die op alle treinen is uitgerold, mag er maximaal 60% tractie gegeven worden.
ICD stammetjes hebben natuurlijk ook maar 3 rijtuigen per loc. Wel hebben die volgens mij saaie elektronica zodat je niet zo hard op kan trekken? :P
Nee hoor, ligt niet aan de electronica. Je kan met de ICD vrijwel even snel optrekken als met een losse locomotief.
Alleen zijn er diverse redenen waarom er minder snel opgetrokken mag worden. We moeten met de AFB aan rijden, en die limiteert de optreksnelheid tot 0,5 m/s2, om comfortredenen.
Dat is overigens sneller dan VIRM en een SLT kan je prima bijhouden.
[...]

Hebben Vectrons met Nederland-toelating misschien standaard ATB-NG? Ik weet dat de DB op termijn met multicourante locs wil rijden, en Siemens locs lijken me de logische kandidaat.
Ik geloof niet dat de Vectron ATB NG aan boord heeft, maar wellicht dat iemand daar duidelijkheid in kan verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

EDIT schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:27:
[...]

Ze mogen echter wel wat aan dat vaak te laat komen doen. Toen ik nog werk had zat ik bij de terugweg telkens in die trein, die was vaker te laat dan op tijd |:(

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
EDIT schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:01:
[...]
Nee hoor, ligt niet aan de electronica. Je kan met de ICD vrijwel even snel optrekken als met een losse locomotief.
Alleen zijn er diverse redenen waarom er minder snel opgetrokken mag worden. We moeten met de AFB aan rijden, en die limiteert de optreksnelheid tot 0,5 m/s2, om comfortredenen.
[...]
Ik bedoelde met 'saaie electronica' die AFB, ik wist de echte naam niet :P Overigens is er natuurlijk ook de beperking door de bovenleiding, de locs worden toch op 2 kA gelimiteerd in dubbeltractie? Dat maakt dat een DD-AR wel ietje sneller zou moeten zijn, zolang je niet doorslipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
marcop23 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:46:
[...]
Als je Siemens de opdracht geeft om een variant met ATB-NG te leveren zullen ze dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcop23 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:25:
[...]

Ik bedoelde met 'saaie electronica' die AFB, ik wist de echte naam niet :P Overigens is er natuurlijk ook de beperking door de bovenleiding, de locs worden toch op 2 kA gelimiteerd in dubbeltractie? Dat maakt dat een DD-AR wel ietje sneller zou moeten zijn, zolang je niet doorslipt.
2000A per loc inderdaad. Maar daar kom je bij het optrekken (met AFB met ICD) zo rond de 50+ km/u tegenaan. Daaronder is die limiet niet relevant voor de versnelling van de trein.

DDAR is zeker snel qua optrekken en zolang het mooi droog weer is en er geen andere redenen zijn om door te slippen, is het zeker in normale dienst een van de snelst optrekkende treinen. Ik zeg dan ook specifiek in 'normale dienst', omdat de Flirt natuurlijk sneller is, maar dat niet mag.
Datzelfde geldt eigenlijk ook voor de Traxx. Zeker op lagere snelheden (tot het ampèreplafond wordt bereikt) kan de Traxx ook razendsnel optrekken en, hoewel ik het zeker niet kan bewijzen, is voor mijn gevoel de Traxx sneller.

Tijdens de proefperiode met de sandwich Traxx werden er nog ritten zonder AFB gereden (destijds nog niet verplicht). Als je keurig op 300 kN aan trekkracht bleef (het maximale wat wij officieel aan trekkracht mogen vragen, wat hetzelfde is als één losse Traxx locomotief) ging het volgens mij ongeveer even snel als een 1700 op vol vermogen. Met twee Traxx locomotieven kan je op lage snelheden een trekkracht van 600 kN vragen. Doorgeredeneerd: Met twee Traxx-locs kan je dus, zeker op lage snelheden, nog een stukje sneller, ondanks dat je op een gegeven moment tegen het stroomplafond aankomt.
Maar goed, nogmaals, dat is puur nattevingerwerk van mij. Ik heb nooit echt getimed en wellicht is het puur het gevoel van versnelling heviger aanwezig in de Traxx :P

[ Voor 8% gewijzigd door EDIT op 26-10-2017 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-06 13:46
3 weken geleden stond dit al op SpoorPro: https://www.spoorpro.nl/m...sterdam-berlijn-mogelijk/
En stops en Amersfoort en Apeldoorn lijken daarmee ook te verdwijnen.

Verder meer info over extra internationale (regio) lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

EDIT schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:01:

Is die optrek limiet er speciaal voor de ICD ingebouwd in de TRAXX, of heeft bijvoorbeeld de ICE3 dit ook? Want AFB is eigenlijk toch niet meer dan een "cruise control" functie om een trein op de ingestelde snelheid te brengen en te houden?

Dus dat je de AFB op bijvoorbeeld 60 Km/u instelt maar dat de mate van gegeven tractie de acceleratie bepaalt en niet de AFB zelf.

Dat is tenminste mijn "ervaring" met Duitse treinen in TS2017 wat uiteraard niet hoeft overeen te komen met de werkelijkheid.... ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb geen idee over andere treinen. De Traxx heeft twee instellingen: 0,3 m/s2 voor goederentreinen of 0,5 m/s2 voor personentreinen. Dat is dus niet specifiek voor de ICD ingeprogrammeerd.
ICE zal ongetwijfeld ook een bepaalde waarde ingeprogrammeerd hebben, maar waar die op ligt zou ik niet weten.

Die waardes zijn de maximale acceleratie. Geef je minder tractie, dan zal de trein minder snel optrekken. Geef je vol tractie, dan wordt het beperkt tot die 0,5 m/s2.
AFB is overigens, in combinatie met het Duitse LZB beveiligingssysteem, meer dan een cruise control. Het systeem kan automatisch rijden en remmen en past de snelheid van de trein aan op de daar geldende snelheidslimiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikitweakt
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-06 09:13
Ik heb nog een vraagje als treinreiziger hier. Als er een trein defect is op de HSL tussen Breda en Rotterdam heeft dat meestal een vaste oorzaak (geen stroom van de bovenleiding) of kan het van alles zijn. Wat ik vandaag namelijk meemaakte sloeg nergens op.
De ICD ging tot Dordrecht rijden als stoptrein/sprinter daarna als intercity en daarna als hogesnelheidstrein. Is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01

Onbekend

...

EDIT schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 15:55:
De Traxx heeft twee instellingen: 0,3 m/s2 voor goederentreinen of 0,5 m/s2 voor personentreinen.
Is die versnelling een maximale waarde die de NS hanteert om het reizen comfortabel te houden? Of heeft het te maken met dat men in de dienstregeling met deze versnelling alles zit door te rekenen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die waarde heeft niets met NS te maken, maar is een keuze van Bombardier.
Of misschien zelfs dat niet: zoals ik al zei, ik weet niet wat de waarde in andere treinen is. Het kan goed zijn dat het gewoon afspraken zijn die ooit gemaakt zijn, toen de eerste trein/loc met AFB gemaakt werd in de jaren '60 van de vorige eeuw.
erikitweakt schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 16:10:
Ik heb nog een vraagje als treinreiziger hier. Als er een trein defect is op de HSL tussen Breda en Rotterdam heeft dat meestal een vaste oorzaak (geen stroom van de bovenleiding) of kan het van alles zijn. Wat ik vandaag namelijk meemaakte sloeg nergens op.
De ICD ging tot Dordrecht rijden als stoptrein/sprinter daarna als intercity en daarna als hogesnelheidstrein. Is dat normaal?
Ja, dat is normaal. De Sprinter naar Dordrecht wordt opgeheven en vervangen door de ICd, daarna gaat de ICd als Intercity naar Rotterdam, waarbij de oorspronkelijke Intercity eveneens wordt opgeheven en dus vervangen door de ICD. Op die manier kunnen doorgaande reizigers zonder extra overstappen toch van Breda naar Rotterdam reizen (en vice versa).

[ Voor 57% gewijzigd door EDIT op 26-10-2017 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Onbekend schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 16:16:
[...]

Is die versnelling een maximale waarde die de NS hanteert om het reizen comfortabel te houden? Of heeft het te maken met dat men in de dienstregeling met deze versnelling alles zit door te rekenen?
Dat zei EDIT al, om comfort redenen:
en die limiteert de optreksnelheid tot 0,5 m/s2, om comfortredenen.
;)

Rijden met AFB onder LZB is inderdaad heel relaxed, zodra het blauwe "U" lampje gaat branden gooi je de AFB op de max en hoef je verder alleen nog maar op te letten, de rest gaat vanzelf.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@EDIT even naar aanleiding van die pdf:
In mijn filmpje van Arnhem Centraal zit een scène met een conducteur. Is het dan voldoende om zijn gezicht gewoon onherkenbaar te maken voor hij online verschijnt? Dat geldt ook voor het stukje met service en veiligheid mensen en een zwartrijder. Het filmpje is bijna klaar en vanmiddag is mijn klas bij de première. ;)

Het was tenslotte een schoolopdracht. :P

En vanavond zal hij wel op YouTube staan. *O*
Ik kan al vertellen dat het mooi wordt!

[ Voor 8% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 27-10-2017 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven rijdt vanaf zondag 10 december definitief zeven dagen per week. Uit een test zijn geen grote problemen naar voren gekomen.

Eerste ervaringen met de proef van NS en ProRail hebben uitgewezen dat de tienminutentrein veelal op tijd rijdt en nauwelijks uitvalt.

Sinds september rijden op woensdagen tussen 7.00 uur en 19.00 uur 144 intercity's op het traject. Gemiddeld vielen er in de testperiode dagelijks drie uit.

Dat is vergelijkbaar met het landelijke gemiddelde van de NS. Het percentage treinen dat op tijd reed met een marge van vijf minuten was bij intercity’s 96 procent en bij sprinters bijna 95 procent.

Ondanks de positieve resultaten uitte reizigersorganisatie Rover onlangs nog steeds kritiek. Vooral de aansluitingen tussen de tienminutentreinen en treinen die elk kwartier of halfuur rijden, laten te wensen over, aldus de organisatie.. "Met name bij het overstappen geeft dat problemen."

De NS erkent dat reizigers die van de 'tienminutentrein' gebruikmaken soms problemen hebben met het halen van hun aansluiting.
Bron: https://www.nu.nl/algemee...even-dagen-per-week-.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 07:40:
@EDIT even naar aanleiding van die pdf:
In mijn filmpje van Arnhem Centraal zit een scène met een conducteur. Is het dan voldoende om zijn gezicht gewoon onherkenbaar te maken voor hij online verschijnt? Dat geldt ook voor het stukje met service en veiligheid mensen en een zwartrijder. Het filmpje is bijna klaar en vanmiddag is mijn klas bij de première. ;)

Het was tenslotte een schoolopdracht. :P

En vanavond zal hij wel op YouTube staan. *O*
Ik kan al vertellen dat het mooi wordt!
In principe moet iedereen onherkenbaar in beeld worden gebracht, tenzij je toestemming aan die persoon hebt gevraagd voor publicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

EDIT schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:09:
[...]

In principe moet iedereen onherkenbaar in beeld worden gebracht, tenzij je toestemming aan die persoon hebt gevraagd voor publicatie.
We hebben het gevraagd en hij was heel duidelijk: prima als jullie filmen, maar zolang in niet herkenbaar ben op social media.

Om later gedoe te voorkomen, vroeg ik mij dus af of alleen het gezicht verbergen voldoende is. Maar zoals ik het zo lees, is dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
Waarschijnlijk is dat voldoende, bij mensen met bijvoorbeeld opvallende tatoeages kan het nodig zijn ook die te verbergen.

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

arnold_m schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:26:
Waarschijnlijk is dat voldoende, bij mensen met bijvoorbeeld opvallende tatoeages kan het nodig zijn ook die te verbergen.
Daar is geen sprake van, morgen even naar kijken. Heb het effect al even, maar nog nooit gebruikt. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Het was even puzzelen. Ook hadden we te maken met wat technische problemen, maar dan is hij er toch echt. *O* *O* *O*

Envoor wat achtergrond informatie: de behind the scenes.
Op een een of andere reden kan deze versie niet o YouTube..

Delen? Ja graag! Ik ga hem ook naar de NS, ProRail en Breng gesturen...

Ik heb dit filmpje gemaakt in samenwerking met Nick Visser, YouTube en Instagram.

Als het goed is zijn alle NS gezichten onherkenbaar. :P

Ik hoor graag jullie mening en als er nog andere vragen of opmerkingen zijn, dan hoor ik ze ook graag!

[ Voor 29% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 29-10-2017 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Leuk gedaan en een mooi promotie filmpje voor de NS en dit nieuwe station, ik weet alleen niet of ze zo blij zijn met de muziek keuze.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

bvk schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 16:33:
Leuk gedaan en een mooi promotie filmpje voor de NS en dit nieuwe station, ik weet alleen niet of ze zo blij zijn met de muziek keuze.
Bedankt.
Daar kan ik mij wat bij voorstellen, ik had zelf misschien iets anders gekozen. (Ik heb de muziek niet bedacht). Daar kunnen we/kan ik voortaan wel anders doen.

[ Voor 6% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 28-10-2017 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crossfire1987
@T.Kreeftmeijer Leuke filmpjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-02 11:52
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:25:
Ik hoor graag jullie mening en als er nog andere vragen of opmerkingen zijn, dan hoor ik ze ook graag!
Leuk gedaan, mooi filmpje! Als ik één tip mag geven: ongeacht of je de muziek leuk vindt of niet (ik vind het wél een leuk nummer): probeer op de muziek te monteren. Dus een overgang bij het begin van een nieuwe maat. Dat geeft het filmpje wat meer rust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

don_jorg schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 22:39:
[...]

Leuk gedaan, mooi filmpje! Als ik één tip mag geven: ongeacht of je de muziek leuk vindt of niet (ik vind het wél een leuk nummer): probeer op de muziek te monteren. Dus een overgang bij het begin van een nieuwe maat. Dat geeft het filmpje wat meer rust.
Dat heb ik geprobeerd en is ook aardig gelukt, maar soms inderdaad nog wel een onlogische switch. Volgende keer gewoon er weer op letten en dan gaat het vast weer beter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:25:
Het was even puzzelen. Ook hadden we te maken met wat technische problemen, maar dan is hij er toch echt. *O* *O* *O*

[video]
[video]

Delen? Ja graag! Ik ga hem ook naar de NS, ProRail en Breng gesturen...
[...]
Niet met Arriva? Die kom je daar toch ook tegen.

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

arnold_m schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 22:48:
[...]

Niet met Arriva? Die kom je daar toch ook tegen.
Helemaal vergeten, komt goed. 8)7
Afgezien van de poortjes is er helemaal geen Arriva te zien. Maar dat is echt toeval.

[ Voor 17% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 28-10-2017 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Laatst online: 27-05 16:02

Goner

What can I do you for ?

Snapt iemand waarom buitenlandse websites (http://hafas.bene-system.com, https://reiseauskunft.bahn.de) al sinds vorige week voor de reis R'dam Lombardijen - Breda na 9 december nu wel standaard de optie via R'dam CS geven, maar de NS reisplanner nog steeds niet ?? Alleen via Dordrecht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Dat is omdat je ook helemaal niet via Rotterdam mag reizen met een normaal vervoerbewijs. Dat mag alleen wanneer je vrij reizen hebt, of een trajectabonnement dat Rotterdam Centraal - Breda v.v. dekt.

[ Voor 18% gewijzigd door Alex) op 30-10-2017 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Laatst online: 10-06 14:15
En de NS reisplanner rekening houdt met welk kaartje je hebt (standaard geen netkaart), en HAFAS niet, die geeft gewoon de snelste en met kortste overstap adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-06 13:46
cazzer22 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 13:16:
En de NS reisplanner rekening houdt met welk kaartje je hebt (standaard geen netkaart), en HAFAS niet, die geeft gewoon de snelste en met kortste overstap adviezen.
Dus als ik mijn NS app instel op 'altijd vrij' krijg ik betere reisadviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
De App weet ik niet maar bij de site wel ja. Heb het nét gecheckt op Lombardijen naar Breda, kreeg een via Centraal optie erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Slaut schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 14:30:
[...]

Dus als ik mijn NS app instel op 'altijd vrij' krijg ik betere reisadviezen?
Ja, maar dan moet je dus wel óf een geschikt vervoerbewijs hebben, óf onderweg even uit- en inchecken. Je mag namelijk niet in de richting van je incheckstation reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Je mag je aan of vertrekstation niet voorbij reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Laatst online: 27-05 16:02

Goner

What can I do you for ?

Deze discussie loopt al een jaar (zonder duidelijk antwoord va NS overigens) op het NS forum.
Als je van Barendrecht naar Breda of Eindhoven wilt reizen, krijg je op de planner ook keurig de IC (Direct) via R'dam CS naar Breda/Eindhoven, maar als je dat van Lombardijen, Zuid of Blaak probeert, niet ! Alleen stoptrein via Dordrecht ...
Blijkbaar wordt de reis beschouwt als 'terugsteken' omdat de trein weer langs die 3 stations rijdt. Dat de trein op die stations niet eens stopt (HSL) doet niet ter zake ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Ik weet net precies wat de definitie is van de HSL, als in op welke plek hij aanhaakt op de 'oude' spoorlijn uit Dordrecht? Maar als ik op de kaart kijk die de NS zelf online zet dan is het pas in Rotterdam Centraal zelf: https://www.ns.nl/binarie...t-trajecten-1-t-m-128.pdf Maar goed, deze kaart is juist gemaakt voor het stukje overzicht. Vroeger had je zo'n tarieven kaart maar die bestaat niet meer, kan hem althans niet meer vinden. Daar stond het wel zeker goed op.

In de AVR-NS staat het trouwens ook niet meer, de definitie voor reisroute is nu:
Reisroute
Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reis, (uitge-
zonderd reizen met een via station). Over het algemeen is dit de route waarlangs
de bestemming (naar uw keuze) 1) het eerst wordt bereikt of 2) met de kortste
reistijd wordt bereikt 3) met de minste overstappen wordt bereikt of 4) met de
minste tariefeenheden wordt bereikt dan wel (indien van toepassing) het traject
waarop conform uw Vervoerbewijs gereisd mag worden. De bovengenoemde
keuze
mogelijkheid geldt uitsluitend voor de door NS geëxploiteerde trajecten en
treinen. Met betrekking tot trajecten waar andere vervoerders rijden geldt deze
keuzemogelijkheid dus niet altijd.
Wel stelt artikel 2.4 lid 2:
2)
Als u met gebruik van uw OV-chipkaart reist richting het station waar u heeft ingecheckt,
checkt u tussentijds uit en weer in. Dit houdt in dat u niet zonder eerst uit te checken en weer
in te checken terug kunt keren naar het station waarvan u uw reis begon. Dit alles tenzij de
oorzaak van het reizen in die richting buiten uw invloedsfeer ligt, of tenzij u omreist en dat
door NS geadviseerd is;
Waarin staat geadviseerd door de NS; zou een reisadvies van de NS internationaal pagina (welke HAFAS dacht ik gebruikt) dan gelden als advies om zonder extra in en uitcheck om te reizen? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-06 19:44

mambo No5

Bad Apple?

Denk niet dat een conducteur/medewerker S&V die je komt controleren daar een boodschap aan heeft; waarschijnlijk is de reisplanner van NS zelf leidend in deze. Leuk dat je dan via een andere reisplanner (welke dus ook mogelijk ook met andere parameters werkt) of door het aanpassen van je voorkeuren in de reisplanner zelf een dergelijk reisadvies krijgt; je kaartje moet m.i. dan nog wel overeen komen met hetgeen je daadwerkelijk wilt bereizen. Er is natuurlijk ook niet voor niets een "via" optie in de kaartautomaat; aan het eind van de dag betaal je (behoudens toeslagen voor b.v. 1e klasse of de HSL) voor de kilometers die je afgelegd hebt (welke bij een altijd vrij abonnement afgekocht zijn). Door even terug te steken naar Rotterdam leg je een langer traject af dan waar voor je betaald (hebt); de daadwerkelijke kortere reistijd is in deze ondergeschikt aan de daadwerkelike afstand aangezien daar niet op afgerekend word. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:28
Misschien een domme vraag: als je gewoon incheckt op station A en uitcheckt op station B dan betaal je die ritprijs welke route je ook kiest (binnen een redelijke bandbreedte). Er is lijkt me geen manier voor een conducteur om te controleren waar je uit gaan checken voordat je je bestemming bereikt hebt...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-06 19:44

mambo No5

Bad Apple?

Neu, maar hij kan wel zien waar je ingecheckt bent; als je vervolgens het betreffende station in een IC voorbij stiefelt gaan er wel wat belletjes rinkelen aangezien je eigenlijk in de 1e instantie al de andere kant op had moeten gaan. De eindbestemming is in deze dus niet erg relevant (wederom; afstand telt, niet de tijd), het totale bedrag word ook berekend van A naar B, waarbij het dus de bedoeling is dat je de daadwerkelijke kortste route neemt aangezien je daar ook daadwerkelijk voor betaald. Als je bij een reis van A naar B reist via C en daar omcheckt is er dus niets aan de hand. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
@mambo No5 Dat denk ik eerlijk gezegd ook, dat de conducteur niet mee zal gaan in het reisadvies. Alleen al omdat bij een eventuele uitdraai met via opties dit niet meer zichtbaar is.
Zit er nog een via optie in de kaartjesautomaat tegenwoordig voor binnenlandse reizen?

Het handigst lijkt me om gewoon uit en in te checken wanneer je rigoureus van richting veranderd.

Met de Oyster Card in Londen hebben ze op veel overstapstations op het perron een paaltje neergezet zodat overstappers daar 1x ff kunnen inchecken, weet het systeem via welke route er gereisd wordt. Zou in NL ook een optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

cazzer22 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 08:06:
Met de Oyster Card in Londen hebben ze op veel overstapstations op het perron een paaltje neergezet zodat overstappers daar 1x ff kunnen inchecken, weet het systeem via welke route er gereisd wordt. Zou in NL ook een optie kunnen zijn.
Dat zou zwart rijden ook kunnen verminderen, want dan kan je niet meer uitchecken na de poortjes. Nu nog integratie met verschillende vervoerders. Al hoewel, je krijgt dan wel heel veel paaltjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Hoezo kan je dan niet meer uitchecken? Dit zijn namelijk speciale roze 'paaltjes', anders dan de gele voor in en uitchecken. Ze moeten in NL gewoon alle vervoerders met hetzelfde incheckpaaltje laten werken, en via een vergelijkbaar systeem van roze paaltjes overstappen door laten geven zodat het OVC systeem de gebruikte route kan berekenen en als geheel kan zien ipv per vervoerder. Maar dat is weer een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
De roze paaltjes die je op sommige Londense stations aantreft zijn 'route validators', ze zijn bedoeld om de reizigers geld te laten besparen.

Dat zit zo: voor sommige reizen kun je meerdere routes nemen. Een route die dwars door Zone 1 loopt (de binnenstad) is duurder dan een route die Z1 vermijdt. Op basis van in- en uitcheckstation alleen kan het systeem niet weten via welk station je hebt gereisd, en zal het aannemen dat je de meest gerichte route hebt genomen.

Door tussentijds je kaart voor een roze paaltje te houden kan het systeem berekenen dat je Zone 1 hebt vermeden en betaal je minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 10-06 13:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

cazzer22 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 08:38:
Hoezo kan je dan niet meer uitchecken? Dit zijn namelijk speciale roze 'paaltjes', anders dan de gele voor in en uitchecken. Ze moeten in NL gewoon alle vervoerders met hetzelfde incheckpaaltje laten werken, en via een vergelijkbaar systeem van roze paaltjes overstappen door laten geven zodat het OVC systeem de gebruikte route kan berekenen en als geheel kan zien ipv per vervoerder. Maar dat is weer een andere discussie.
Dan begin je al met de discussie dat de paaltjes dus niet meer van de vervoerder zijn. Dat was een van de ontwerpbeginselen van de OV-Chipkaart: paaltjes zijn van de vervoerder waardoor de transacties daar ook terecht komen.

Waarom dat niet overkoepelend bij TLS kon is me ook niet duidelijk (als ik me niet vergis komen de transacties daar toch ook al?).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

cazzer22 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 08:38:
Ze moeten in NL gewoon alle vervoerders met hetzelfde incheckpaaltje laten werken,
Daar zijn ze in OV al mee bezig (nou ja, soort van), alle niet-NS vervoerders van hetzelfde paaltje gebruik laten maken, zodat je alleen maar op hoeft te letten of het wel/niet NS is en niet welke van de 5(?) regionale vervoerders die er zijn in NL.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-06 13:55

ericding

Altijd de eerste.

Ja, daar beginnen ze in Overijssel mee onder de naam Blauwnet.
Afbeeldingslocatie: http://www.treinreiziger.nl/wp-content/uploads/2017/10/Blauwnet-600x437.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.treinreiziger.nl/wp-content/uploads/2017/10/blauwnet2-600x431.jpg
Meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:26
Maasluip schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:49:
[...]

Dan begin je al met de discussie dat de paaltjes dus niet meer van de vervoerder zijn. Dat was een van de ontwerpbeginselen van de OV-Chipkaart: paaltjes zijn van de vervoerder waardoor de transacties daar ook terecht komen.

Waarom dat niet overkoepelend bij TLS kon is me ook niet duidelijk (als ik me niet vergis komen de transacties daar toch ook al?).
TLS kent sowieso een bijzondere geschiedenis, ooit opgericht door de 5 grootste vervoerbedrijven, waarna Connexxion er vervolgens weer uit is gestapt vanwege gedoe over (je raad het al) geld.

Sinds januari 2016 zijn alle OV bedrijven lid van een corporatie en gezamenlijk eigenaar van TLS.

Het lijkt me overigens dat het overkoepelend verdelen van opbrengsten van reizen gemaakt met meerdere vervoerders technisch makkelijk had gekund, maar dat de vervoerders dit niet wilden want dan zou de verdeling van de opbrengsten wel eens niet eerlijk kunnen zijn... je moet dan immers voor routes waar twee of meer vervoerders mogelijk zijn de reizigers(opbrengsten) verdelen, en welke verdeling hou je aan. Je kunt dat uiteraard baseren op reizigerstellingen (zoals vroeger met de strippenkaart) of aan de hand van de OVChipkaart data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Juist de tekortkomingen bij de verdeelsleutel van de strippenkaart is de oorzaak dat men voor "Eigen Inkomsten genereren" ging. Deels ook wel begrijpelijk daar vele vervoerders vaak veels te weinig uit de stroppenkaart pot ontvingen...........
Maar het systeem moet ook weer niet te technisch worden voor de reiziger, men wil al naar 1 incheck en 1 uitcheck, maar hoe gaat dat op trajecten waar meerdere mogelijkheden zijn die je dan niet in beeld hebt als TLS omdat je niet weet wat de reiziger werkelijk verreist.
Dat gaat dan weer betekenen dat er op allerhande knooppunten omcheck palen verzonnen moeten worden waar men dan weer verplicht langs moet. Maar ook in bus en tram waar er geen poortjes zijn wordt dit weer een hoofdpijn dossier.....hier ziet men vele inkomsten verdampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23

Ik vond dit best een grappig filmpje omdat je kan zien hoe heftig de trein doorslipt. Bij de tweede meter van links, de amperemeter, zit ook een lamp als de trein slipt. Ook loopt de stroom direct terug naar 0. Als de machinist meer gas geeft dan een heel klein beetje, lijkt het direct mis te gaan. Vanaf Haren lijkt het minuten lang te duren voor er iets van snelheid is, vandaar dat ik het filmpje op 11.30 heb gezet. Ongeveer 10 minuten later lijkt die pas op snelheid te zijn. Ik wist dat blaadjes een probleem waren, maar ik had nooit gedacht dat treinen zo slecht werken bij slecht weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Jottem, dat doen ze inderdaad, maar door vakmanschap lukt het rijden toch.
Vergeet ook het omgekeerde proces niet, dit gebeurt dus ook op de blaadjes als je gaat remmen!!!!!!
Dat is de reden dat treinen vierkante wielen krijgen, die blokkeren door de gladheid en je remweg wordt vele malen laaaaaaaaaaaaaaaaaaaangeeeeeeeeeeeeeeer >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Welk type materieel is dit eigenlijk? Is dit een ICM?

[ Voor 10% gewijzigd door PaT op 01-11-2017 13:26 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Pagina: 1 ... 33 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.