Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 100 Laatste
Acties:
  • 576.568 views

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:13
Ik vond Drakenkop toch leuker :P
Daarnaast is 'wasbeer' al de naam van de wasmachine op de Berg in Arnhem :P

[ Voor 54% gewijzigd door EDIT op 03-10-2017 18:22 ]

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11 20:27
PSSSSST!!!! Er komt ook nog een versie voor België, toch ahum eehhhh O-) :$ :Y
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0ztsSHth.png
Geleend van medeforumgenoot MrAronymous van een buurforum ;)

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:23
Trainhunter2009 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:42:
[afbeelding]
Eigenlijk ziet dit er veel mooier uit. De kleurencombinatie is ook toepasselijk:

Afbeeldingslocatie: https://d3ez9hc3dqpvs0.cloudfront.net/020d87886d178d2284b73c7f724718fa_1403278385.jpg
Ja! daarom vond ik hem mooi!

[ Voor 16% gewijzigd door LordSinclair op 03-10-2017 20:45 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Trainhunter2009
Alle kleuren zitten er toch in :$ :)B

Ow sorry bedoelde je 'm zo, jah idd :P

[ Voor 35% gewijzigd door Trainhunter2009 op 03-10-2017 20:46 ]

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:33

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

[afbeelding]
Mag ik zeggen dat hij leuk gedacht is. Het is nog niet zeker of ze uiteindelijk de grens over gaan, dus houden ze het op twee proefmodellen. Mocht het wel zo gaan, dan hoop ik echt dat de bordeaux-rode kleur doorgevoerd wordt ;).

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

[afbeelding]
Zorro-trein met dat zwarte masker :9

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Maasluip
  • Laatst online: 08:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

marcop23 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 17:39:
[...]

2x VIRM-6 past op elk intercitystation, vanaf 13 bakken wordt het problematisch met 'traditionele' baklengtes. Nu rust de ICNG alleen op jacobsdraaistellen, waardoor de bakken korter zijn. Hiervan past misschien een ICNG-16 wel op 1 perron, dat scheelt namelijk maar 6 meter met een VIRM-12 :)
ICM reed ook met 15 bakken rond, dat is 400 meter. Dus er is nog wel wat ruimte zo her en der.

Signatures zijn voor boomers.

• Trainhunter2009
Ja her en der, maar bijv. Rta (Rotterdam Alexander) houd het toch echt bij 12 bakken op, staat er toch zo'n slordige 110 meter buiten het perron.

• AW_Bos

AW_Bos

Ik heb vanmorgen ook de nieuwe Intercity Nieuwe Generatie bekeken en ben diep onder de indruk van deze fraaie trein. Het uiterlijk, de zwart-naar-blauw overloop is mooi uitgevoerd, en het interieur oogt lekker eigentijds, en verder goede voorzieningen en nu ook zelfs een (USB-)stopcontact in de tweede klasse. De lounge-bankjes die nu sofa's worden genoemd zijn een mooie upgrade van de bankjes uit de DDZ en VIRMm.

Enige minpuntje is het -van glas voorziene- bagagerek die laag hangt. Ik heb menig persoon al zijn hoofd zien stoten er tegen aan. Benieuwd hoe ze dit gaan oplossen. Verder is het natuurlijk een mock-up die alleen de verschillende afdelingen laat zien, dus het lijkt nu alsof er veel ruimte verspild wordt door lege ruimtes. In werkelijkheid krijgen we ook gewoon rijen met vis-à-vis en en coach-opstellingen in de trein. Zelfs de mock-up was nog korter dan de lengte van de werkelijke rijtuigen.

Ik zou zeggen: Laat maar komen, echter.... de eerste stukjes metaal van het chassis van onderen is recentelijk nog maar aan elkaar gelast. Dit wordt dus nog even een aantal maandjes wachten voordat we de eerste gaan zien in de werkplaats die zijn vorm heeft gekregen. :P

Oh ja, de treinstelnummers zijn nog niet bekend. De nummers waren nu 0004, 0005 etc...maar dat is gewoon een fake-nummer. De NS wist zelf nog niet wat de nummers worden. Ik denk zelf iets in de 4xxx reeks. Het zou met de enkeldekstreinen mooi aansluiten bij de andere intercities.

En als ik een stem mag geven voor de bijnaam: Dan wordt 't "De wasbeer!" 8)

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 03-10-2017 21:32 ]

• EDIT
Dat lage bagagerek was inderdaad ook wat mij betreft een minpuntje.
Het is voor mij een aantal weken geleden dat ik de mock-up gezien heb, maar ik ben met de foto's die vandaag online kwamen positief verrast over de verlichting. Toen ik er was werd er uiteraard al gezegd dat deze nog ingeregeld moest worden en dat er een soort van sfeerverlichting moest komen, maar ik ben zeker te spreken over het uiteindelijke resultaat :)

[ Voor 8% gewijzigd door EDIT op 03-10-2017 22:15 ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:21

Garyu

WW

AW_Bos schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:30:
...

Enige minpuntje is het -van glas voorziene- bagagerek die laag hangt. Ik heb menig persoon al zijn hoofd zien stoten er tegen aan. Benieuwd hoe ze dit gaan oplossen. Verder is het natuurlijk een mock-up die alleen de verschillende afdelingen laat zien, dus het lijkt nu alsof er veel ruimte verspild wordt door lege ruimtes. In werkelijkheid krijgen we ook gewoon rijen met vis-à-vis en en coach-opstellingen in de trein. Zelfs de mock-up was nog korter dan de lengte van de werkelijke rijtuigen.
...
In de mockupvideo zie ik dat bagagerek niet langskomen? Begrijp ik het dan goed dat er niet ergens een centraal gedeelte voor koffers komt? Dat zie je in heel veel treinen, behalve bij de NS. Koffer boven je hoofd moeten neerleggen is niet altijd even makkelijk, zeker voor de treinen die langs Schiphol rijden staat het gangpad zeker weer vol met koffers en ander spul dan?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• AW_Bos

AW_Bos

@Garyu

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/e8mw3w/Treinenweb_ICNG_3.jpg
Dat met de bagagerek was een beetje verwarrend. Laat ik het maar bagagerek en bagageplank noemen.

Hier zie je het bagagerek voorin en de bagageplank boven de stoelen. Dus beiden zijn er.
De plank is meer bedoeld voor klein spul, zoals tasjes, krantjes, en andere handbagage.
Naar mijn idee zou deze wel wat smaller kunnen, of eventueel wat schuiner.

Nog een detail: De twee stoelen rechts-achteraan gaan ze nog opsplitsen, zodat er een enkele stoel tegen de wand aan staat. Er is nu weinig bewegingsruimte voor de rolstoel.

Ik ga morgen nog even een artikeltje over het comfort schrijven op mijn site. Maar verder ben ik wel zeer tevreden.

[ Voor 62% gewijzigd door AW_Bos op 03-10-2017 22:45 ]

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-11 21:24

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Is het eigenlijk mogelijk om die mock-up the 'bezoeken' voor mensen als ik? Kan er weinig over vinden, dus vrees dat het nog wat jaar wachten wordt.

Verder ziet het er mooi uit. Dat zitplaatsen waar je ook tegen kan staan zijn erg handig bedacht.

Kwam net deze nog tegen: http://nieuws.ns.nl/ns-presenteert-ontwerp-nieuwe-intercity/ en dan de aanvulling over de Telegraaf. :X :X

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• AW_Bos

AW_Bos

De Telegraaf ging vanmorgen al op zijn plaat om foto's van het interieur te tonen, die gewoon een designschets waren van Alstom voor het model trein in het algemeen. Dus had dus niks met NS te maken :X.
En laat ik maar niks over de Hondekop v.s. Mat'64 zeggen ;)

@T.Kreeftmeijer Verder is de mockup niet zomaar voor publiek te bezoeken. Het voelt fragiel aan, omdat het houten model zo goedkoop mogelijk gebouwd moet worden. Dan wil je geen hordes publiek erin laten, lijkt mij. En uitzondering per persoon doen ze niet zo snel, tenzij je een goede reden hebt. ;)
Wel hebben ze een mooie VR video voor de beleving.

Verder is het niet zoveel meer spannends dan je op de foto's in de media ziet.
Het is echt geen hele trein hoor. ;)

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
AW_Bos schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:30:
de zwart-naar-blauw overloop is mooi uitgevoerd,
Dat vind ik juist niet mooi aan het ontwerp. Ik vind het geel niet mooi op de kop staan en die zwarte band ziet er raar uit omdat die kleur verder nergens in de NS-huisstijl voorkomt. De vorm van de overloop vind ik ook niet echt geslaagd.

We are shaping the future

• AW_Bos

AW_Bos

Ieder zijn smaak. Over de gapende neus.... Die meeste foto's zijn vanaf de grond genomen, en dan lijkt het perspectief anders dan je op perronhoogte staat, heb ik het idee.

Even wat anders. Vandaag is dus ook de Italiaanse variant van de Alstom Coradia Stream gepresenteerd:

Opmerkelijk verschil zijn de dubbele deuren (deze trein is bedoeld voor 160 km/u), en verder er is geen deur voor de machinist. En verder ook het interieur wat behoorlijk anders is. NS houdt nu eenmaal van iets wat bij hun past.

Verwijderd

Ligt het aan mij maar de indeling lijkt wel heel veel op de Coradia Lint @AW_Bos

Waar volgens mij Syntus Arriva nog mee rijden. Zolang de stoelen maar beter zitten als bij hun wat dat is bij Syntus echt een crime. :'(

• AW_Bos

AW_Bos

Verwijderd schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 00:43:
Ligt het aan mij maar de indeling lijkt wel heel veel op de Coradia Lint @AW_Bos

Waar volgens mij Syntus Arriva nog mee rijden. Zolang de stoelen maar beter zitten als bij hun wat dat is bij Syntus echt een crime. :'(
Maar dit is toch echt de Coradia Stream.
Maar soms lijken dingen op elkaar. ;)

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

AW_Bos schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 00:06:
De Telegraaf ging vanmorgen al op zijn plaat om foto's van het interieur te tonen, die gewoon een designschets waren van Alstom voor het model trein in het algemeen. Dus had dus niks met NS te maken :X.
En laat ik maar niks over de Hondekop v.s. Mat'64 zeggen ;)
Wat dat laatste niet iets van het NOS journaal?
Ik vind dat hij er sowieso niet op lijkt, behalve de uitstekende neus, misschien...
@T.Kreeftmeijer Verder is de mockup niet zomaar voor publiek te bezoeken. Het voelt fragiel aan, omdat het houten model zo goedkoop mogelijk gebouwd moet worden. Dan wil je geen hordes publiek erin laten, lijkt mij. En uitzondering per persoon doen ze niet zo snel, tenzij je een goede reden hebt. ;)
Wel hebben ze een mooie VR video voor de beleving.
Je wilt daar ook niet heel veel mensen door heen hebben, dan gaat alles zo stuk. Begrijpelijk, maar een plek om je te reserveren voor een kijkje was wel leuk geweest.
* T.Kreeftmeijer mag eens een hele goede reden bedenken. :P
Verder is het niet zoveel meer spannends dan je op de foto's in de media ziet.
Het is echt geen hele trein hoor. ;)
Het gaat denk ik meer het er zijn dan de inhoud, die is al zichtbaar. Maar ja dat is geen rede... :(

Konden ze niet bij de koppeling een constructie maken als de TGV of ICE heeft? Dus met zo'n klep ervoor. :?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 07:17:
*knip*

Konden ze niet bij de koppeling een constructie maken als de TGV of ICE heeft? Dus met zo'n klep ervoor. :?
Storingsgevoelig, die van de ICE staat meestal ook gewoon open.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• AW_Bos

AW_Bos

T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 07:17:
[...]

Wat dat laatste niet iets van het NOS journaal?
Ik vind dat hij er sowieso niet op lijkt, behalve de uitstekende neus, misschien...

[...]
Ik doelde op de verwarring in de Telegraaf tussen de Hondekop en Mat '64, die ze in het artikel van gisteren hadden aangehaald als geschiedenis. Iets wat de media regelmatig door elkaar haalt.

Ik had het niet over een vergelijking tussen IC NG en de Hondekop / Mat '64, hoewel ik nu toch vindt dat de zwarte band lijkt op de bril van de Plan-T van Mat'64 ;)

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 04-10-2017 07:59 ]

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 11:51

mambo No5

Bad Apple?

Het valt mij op dat er bij zowel bij het 5 delige als 8 delige stel niet volledig gebruik word gemaakt van jacobsdraaistellen; ergens tussen bak 3 en 4 bij het 5-je en bak 4 en 5 bij het 8-je (dat bekt niet erg lekker, maar enfin) staat er op de brochure van Alstom een extra draaistel ingetekend; wellicht om het gewicht van de omvormers op te vangen? Het zier er iig wat apart uit op tekening. :P

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Of is dat een aangedreven draaistel? Die zijn meestal wat groter. FLIRT heeft daar geloof ik ook "last" van in de langere versies.

• Dolan
  • Laatst online: 20-11 16:42
Motordraaistel inderdaad.

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Ah, bon.

• AW_Bos

AW_Bos

Ergens op Facebook gevonden in een spoorweg-groepje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uVYGUJuXOHtyZKZX2aGKa2AU/full.jpg

De nieuwe Syntus FLIRT is al ijverig aan het proefritten, maar volgens mij is die trein er nu wel klaar mee :+

[ Voor 16% gewijzigd door AW_Bos op 05-10-2017 23:20 ]

• Trainhunter2009
Dat is al verdomde snel, net uit de luiers en nu al met pensioen _O- :P

• AW_Bos

AW_Bos

Ik denk dat ik het al snap. Het informatiesysteem die deze extra tekst in het systeem heeft staan, komt denk ik uit een bus. Zo stonden er in de groep ook enkele foto's met de bestemming Discobus. En dat komt niet overeen met een trein :P

Ik heb wel eens gehoord dat Syntus EBI (o.i.d.) draait als informatievoorziening, de OBIS van de Syntus dus ;).

[ Voor 20% gewijzigd door AW_Bos op 05-10-2017 23:33 ]

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

AW_Bos schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 23:20:
Ergens op Facebook gevonden in een spoorweg-groepje:

[afbeelding]

De nieuwe Syntus FLIRT is al ijverig aan het proefritten, maar volgens mij is die trein er nu wel klaar mee :+
Mooi, maar die is er wel snel klaar mee. :)
Is vast een dure grap geweest. ;)

Of dat de machinist gewoon zin om er iets grappigs op te zetten?

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-11 11:35
Of een machinist die afzwaait?

Kan dat display elke willekeurige tekst weergeven (als in zit er een toetsenbord in de cabine), of kan je alleen eindbestemmingen kiezen in een voorgedefinieerde optielijst, óf na het invullen van het trein nummer, neem het informatiesysteem van de trein deze eindbestemming automatisch over?

• Trainhunter2009
Als ik het goed heb begrepen hebben Arriva en Syntus voor een treinaanduidingssysteem gekozen waar het ook mogelijk is om zelf teksten in te typen. Maar ik geloof ook dat alle bestemmingen die op de bussen staan ook in dat systeem aanwezig zijn.

• AW_Bos

AW_Bos

cazzer22 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:18:
Kan dat display elke willekeurige tekst weergeven (als in zit er een toetsenbord in de cabine), of kan je alleen eindbestemmingen kiezen in een voorgedefinieerde optielijst, óf na het invullen van het trein nummer, neem het informatiesysteem van de trein deze eindbestemming automatisch over?
Ik vermoed dat er sowieso grappige bestemmingen in staan, die ook in een bus gebruikt worden. Of ze eenvoudig aangepast kunnen worden door de machinist weet ik niet.

Bij Arriva is het een systeem (RIS) waarbij ze a.h.v. een treinnummer de bestemming ophalen, of e.v.t handmatig een tekst instellen op drie verschillende koersdisplays.

De exacte werking van het Syntus-systeem weet ik niet.

[ Voor 16% gewijzigd door AW_Bos op 06-10-2017 08:42 ]

• Trainhunter2009
Ik heb ooit is een foto voorbij zien komen waarop de filmkast stond groet aan de fotograaf en Mooie foto??
Dus ik denk dat zelf typen wel degelijk mogelijk is.
Ik ga niet actief opzoek, maar als ik de foto's nog is tegenkom plaats ik ze

• AW_Bos

AW_Bos

Trainhunter2009 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:50:
Ik heb ooit is een foto voorbij zien komen waarop de filmkast stond groet aan de fotograaf en Mooie foto??
Elke vervoer bepaalt zelf welk reisinformatie-systeem ze willen gebruiken.

Bij de FLIRT van de NS (OBIS) kan het niet. Maar er zitten wel heel exotische plaatsnamen in (bij handmatige stand), heb ik gehoord en gezien. En vast en paar standaardteksten zoals: Buiten gebruik. Of de tijd als het hele OBIS-systeen uit staat.

• Trainhunter2009
Niet de bestemming die ik bedoelde, maar toch................
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6pz7e1xh.jpg

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-11 16:43
Trainhunter2009 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 14:03:
Niet de bestemming die ik bedoelde, maar toch................
[afbeelding]
Helemaal vanuit Madrid gekomen zeker ;)

• AW_Bos

AW_Bos

Slaut schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 14:16:
[...]

Helemaal vanuit Madrid gekomen zeker ;)
Vast wel, ik zie zelfs Zwarte Piet! :)

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-11 21:05
Bij Connexxion wordt het infoxx genoemd
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Infoxx

Hier wat meer uitleg over DRIS
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/DRIS

• Dolan
Alleen gebruikt Connexxion het InfoXX systeem niet in de treinen. Daar zit gewoon het systeem in dat de fabrikant meeleverde. (In de Stadler GTW gebruiken ze bijvoorbeeld het RUF systeem, Arriva gebruikt dit ook).

Bij Syntus heet het EBS. Exploitatie Beheer Systeem. HTM en RET gebruiken hetzelfde systeem. Bij Syntus zit dit systeem in zowel de bussen als treinen.

Video over de RET versie:

[ Voor 19% gewijzigd door Dolan op 07-10-2017 11:11 ]

• AW_Bos

AW_Bos

trolleystad schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 11:10:
Alleen gebruikt Connexxion het InfoXX systeem niet in de treinen. Daar zit gewoon het systeem in dat de fabrikant meeleverde. (In de Stadler GTW gebruiken ze bijvoorbeeld het RUF systeem, Arriva gebruikt dit ook).
RUF werkt volgens mij toch net zoals het RIS-systeem in de SGM? Je moet ook daar handmatig je treinnummer invoeren, waarna die aan de hand van de geüploade schema's en coördinaten de juiste locaties en dienstregeling zal tonen? Dus geen boord-wal connectie?

• Dolan
Correct. Alleen zit dat RUF systeem in Nederland ook gekoppeld aan de GSM-R als ik het niet mis heb. Dus de machinist hoeft alleen maar aan te melden op de GSM-R en dan pakt het RUF systeem automatisch het treinnummer daar uit over.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

In Uitgeest kwam de trein dit jaar al 535 keer niet
De Sprinter tussen Amsterdam en Uitgeest is dit jaar al 535 keer omgedraaid voordat Uitgeest bereikt werd. Dat blijkt uit cijfers van reizigersorganisatie Rover, die wil dat de NS in actie komt.

Als de sprinter naar Uitgeest zes minuten of meer vertraging heeft, stopt de trein in Wormerveer. Door om te keren loopt de NS de vertraging in, maar in Uitgeest wachten passagiers dan vergeefs op de trein.

Erg snel opgeheven
De trein tussen Amsterdam en Uitgeest rijdt vier keer per uur. Volgens Rover wordt de Sprinter wel erg snel opgeheven, soms ook bij kleine vertragingen. In ongeveer een kwart van de gevallen was de vertraging minder dan zes minuten, en in een enkel geval niet meer dan 42 seconden, schrijft NH.

Rover wil dat er een reservetrein in Uitgeest komt, waarmee vertraging kan worden opgevangen.

De NS wil eerst onderzoeken waarom sommige treinen eerder omkeren. "Tot die tijd kunnen we hier niks over zeggen. We weten simpelweg nog niet waarom dit gebeurt."

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Die nieuwe Intercity doet mij meer denken aan Zorro met dat zwarte masker..

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Even los van of het moreel is om reizigers op deze manier te duperen, hoeveel tijd is nodig om een treinstel van rijrichting om te draaien, zodat deze terug kan rijden?

Op dit moment is er 5-7 minuten beschikbaar in Uitgeest tussen aankomst en vertrek.
Skyaero schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 15:22:
[...]

Even los van of het moreel is om reizigers op deze manier te duperen, hoeveel tijd is nodig om een treinstel van rijrichting om te draaien, zodat deze terug kan rijden?

Op dit moment is er 5-7 minuten beschikbaar in Uitgeest tussen aankomst en vertrek.
In theorie kan het heel snel, als de volgende machinist al staat te wachten aan de andere kant van de trein, dan is de bottleneck het aantal uit en instappers, meestal zit je dan incl. vertrekprocedure binnen een minuut.

Als de machinist moet omlopen moet je toch al gauw aan 3 minuten denken.

• EDIT
Absoluut niet fijn dat het gebeurd. Om het getal wel in perspectief te plaatsen: er rijden een slordige 65 treinen per dag van Uitgeest via Krommenie-Assendelft naar Amsterdam en verder (overdag elk kwartier).
Uiteraard zijn het er echter veel te veel. Als het een enkele keer gebeurd, dan is het niet anders. Als het structureel is, dan moet er eigenlijk iets aangepast worden. De vraag is hier: 'wat?'.
De lijn ligt zodanig vol met treinen dat je met kleine verschuivingen in de tijden al in de knel komt met andere treinen. Dus is dit zeker een uitdaging. Wellicht dat er met de nieuwe dienstregeling in december een beter oplossing verzonnen wordt.

Omkeertijd/ombouwtijd hangt af van het materieel en afhankelijk daarvan van zowel de treinsamenstelling (hoeveel bakken) én of er een remproef uitgevoerd dient te worden.
Bij SLT-4 kan je geloof ik in minder dan 2 minuten keren, mits de remproeven al zijn gedaan (die moeten 1x per 24 uur uitgevoerd worden, of na splitsen/combineren).
In de spits wordt er al snel met 5-6 bakken SGM of 8-10 bakken SLT gereden, dan moet je zeker op 4 minuten rekenen. Als dan bij SLT ook nog een remproef uitgevoerd moet worden, mag je daar nog 1 à 2 minuten bij optellen, afhankelijk van de beproevingen die gedaan moeten worden. Bij SGM kan je op 1 minuut rekenen, omdat die remproef altijd dient te gebeuren.
Dus je hebt die 5-7 minuten gewoon nodig.

Heb je een machinist die heel vaak met het materieel rijdt, dan kan het echter een stuk sneller. Ik heb wel eens getimed bij de IC Direct: die heb ik, met een beetje doorlopen, in 2,5 minuten volledig omgebouwd, inclusief alle vereiste beproevingen en controles. Zoiets moet dus theoretisch ook mogelijk zijn voor een SLT of SGM, maar daar kan je helaas niet van uit gaan.
Afgelopen week reed ik bijvoorbeeld weer eens op een DDAR. Daar rijd ik zelden op, en dan merk je dat de routine net even wat minder snel is. Iemand die er dagelijks op rijdt zal het ongetwijfeld zo hebben omgekeerd, maar mij kost het net even iets meer tijd.

[ Voor 12% gewijzigd door EDIT op 11-10-2017 17:43 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:00
Trainhunter2009 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:50:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3686/14111514690_79954bbefe.jpg
260 Ellen ten Damme in Groningen 06 by Boorsma, on Flickr
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7019/13927587692_f49359ca76.jpg
Fijne Paasdagen by Boorsma, on Flickr

Lijkt me dat deze bestemmingen niet in de reisinformatie staan inderdaad :P Kwam ze toevallig tegen, het zijn niet mijn foto's.

• Trainhunter2009
Hahaha ja dat bedoel ik, al is het misschien niet het geval dat alles "eigen teksten" zijn, bij de RET op de bus staan er ook een dozijntje grappige teksten in EBS, en daar kan men niet zelf invoeren, maar fijne vakantie, prettige kerstdagen, gelukkig nieuwjaar staan er daar ook in.
Ik denk dat het bij Arriva een mengeling is, zoals ik ooit is begrepen heb kunnen ze zelf idd middels een toetsenbordje tekst in een aantal karakters intypen, maar er is ook een ruime keuze uit exotische bestemmingen in het geheugen.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-11 17:01

sus

is druk :+

Komende maandagochtend moet ik met de trein van Charlerois Sud naar Vlissingen. Is het dan verstandig om via NS Internationaal de tickets te kopen? Ik heb *geen* printer tot mijn beschikking, wel een laptop en iPhone, beide met internet in het buitenland.

De reis op zich heb ik al gevonden; Charleroi - Antwerpen - Roosendaal - Vlissingen. Maar het gaat mij dus even om het ticket.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

sus schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:44:
Komende maandagochtend moet ik met de trein van Charlerois Sud naar Vlissingen. Is het dan verstandig om via NS Internationaal de tickets te kopen? Ik heb *geen* printer tot mijn beschikking, wel een laptop en iPhone, beide met internet in het buitenland.

De reis op zich heb ik al gevonden; Charleroi - Antwerpen - Roosendaal - Vlissingen. Maar het gaat mij dus even om het ticket.
https://www.ns.nl/en/trav...obile/mobile-tickets.html
https://www.nsinternation...nationalapp-1#tab__mobile

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

sus schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:44:

Ns international tickets kan je gewoon in de app krijgen door de link daarin te openen.

• Garyu

Garyu

WW

De chinezen hebben weer iets nieuws, een autonome "virtual track" tram :o

Afbeeldingslocatie: http://images.rednet.cn/ArticleImage/2017/06/02/20171158276041461.jpg
5 car tram, max 70 km/h

Afbeeldingslocatie: http://images.rednet.cn/ArticleImage/2017/06/02/201793517315661.jpg

Afbeeldingslocatie: http://images.rednet.cn/ArticleImage/2017/06/02/2017935375067660.jpg

Het ding moet autonoom gaan rijden op eigen virtuele rails die op het asfalt het geschilderd worden, om daarmee goedkoper aangelegd te kunnen worden. Het is een beetje als de autonome bus concepten, maar dan vanuit het trein perspectief ontwikkeld.

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

empy

Rijdt rondjes

Garyu schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:43:
De chinezen hebben weer iets nieuws, een autonome "virtual track" tram :o

[afbeelding]
5 car tram, max 70 km/h

[afbeelding]

[afbeelding]

Het ding moet autonoom gaan rijden op eigen virtuele rails die op het asfalt het geschilderd worden, om daarmee goedkoper aangelegd te kunnen worden. Het is een beetje als de autonome bus concepten, maar dan vanuit het trein perspectief ontwikkeld.
Maar is zoiets niet veel te gevoelig voor 'grappenmakers' met een pot verf en te veel vrije tijd? Dan kan je zo'n ding in een infinite loop om een blok heen zetten.

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

^ laat staan een vrachtwagen die even een noodremming moet maken en de witte belijning over een aanzienlijk stuk voorziet van een laagje rubber? Klinkt een beetje als een gevalletje penny wise, pound foolish om eerlijk te zijn. :P

• Garyu

Garyu

WW

Ik denk dat allebei wel meevalt. In principe werkt dit immers hetzelfde als elke autonome auto. Ze zullen niet alleen op basis van deze streep gaan rijden neem ik aan, maar veel meer sensors (incl GNSS) gebruiken, hoop ik.

Daarnaast kan je met dezelfde logica ook gewone trams afschrijven, aangezien die met wat steen of staal in het spoor ook makkelijk ontspoord kunnen worden.

[ Voor 26% gewijzigd door Garyu op 13-10-2017 18:13 ]

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:30
Garyu schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 18:12:
Ik denk dat allebei wel meevalt. In principe werkt dit immers hetzelfde als elke autonome auto. Ze zullen niet alleen op basis van deze streep gaan rijden neem ik aan, maar veel meer sensors (incl GNSS) gebruiken, hoop ik.

Daarnaast kan je met dezelfde logica ook gewone trams afschrijven, aangezien die met wat steen of staal in het spoor ook makkelijk ontspoord kunnen worden.
Dat is wel een even een ander niveau natuurlijk. Om die pot verf zou ik best kunnen lachen, maar om nou een stuk staal of steen tussen een rails in te duwen... Dat is geen kwajongensstreek meer...

• Garyu

Garyu

WW

Dat snap ik niet? Je ontspoort willens en wetens een voertuig van het openbaar vervoer. Of je daar nu verf of een stuk steen voor gebruikt, maakt dan ook niet uit. Iemand neerschieten met je pistool is toch ook niet wezenlijk anders dan iemand neersteken met een keukenmes, ondanks dat het keukenmes makkelijker te krijgen is?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nieuwe sneltrein in 48 minuten van Enschede naar Zwolle
NIJVERDAL - De stations Nijverdal, Almelo en Hengelo worden een stopplaats voor de nieuwe intercity, die vervoersmaatschappij Keolis Nederland (het vroegere Syntus) met ingang van de nieuwe dienstregeling op 10 december tussen Enschede en Zwolle laat rijden. De sneltrein stopt daarnaast ook nog in Raalte.

Volgens Keolis Nederland gaat de intercity van maandag tot en met vrijdag tussen ongeveer 06.30 en 19.30 uur rijden en wordt hierdoor de reistijd tussen Enschede en Zwolle zo'n 18 minuten korter. Op dit moment bedraagt de reistijd op het traject 1 uur en 6 minuten. Dat wordt door de nieuwe snelheid 48 minuten.

Er is echter nog één 'maar' wat de nieuwe intercity betreft: het duurt waarschijnlijk nog tot aan de zomervakantie voordat deze het hele tracé kan afleggen.

Voorlopig rijdt de sneltrein vanuit Enschede niet verder dan station Raalte, omdat in Zwolle nog enige werkzaamheden aan het perron moeten worden verricht om hier veilig te kunnen in- en uitstappen. Volgens de Hellendoornse vervoerswethouder Jelle Beintema kunnen passagiers van de sneltrein in Raalte overstappen op een bus richting Zwolle of wachten op een stoptrein.

Wifi
De nieuwe Flirt-trein is voorzien van tal van gemakken als wifi, stopcontacten, usb-aansluitingen om de telefoon op te laden, informatieschermen, gelijkvloerse instap en een rolstoeltoegankelijk toilet. Om de veiligheid te vergroten zijn camera's aanwezig.
48 minuten? Dat scheelt nogal met de route die ik altijd neem (Ens->Dvt->Zwl) omdat ik bij de DM90 telkens wil uitstappen en duwen omdat dat ding niet vooruit te branden is :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Alleen jammer (voor mij) dat ie voor de spits 's morgens niet gaat rijden zo te lezen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:30
Intercity?!? :D

• Garyu

Garyu

WW

* Garyu heeft er zo weer ruim 9 uur treinen op een dag op zitten. Wordt je wel een beetje gaar van, onafhankelijk van de kwaliteit van de trein :o.

Maar laten we zeggen: blij dat het geen VIRM is, want zo kan ik tenminste nog een beetje doorwerken tijdens het rijden, wat in de Nederlandse treinen toch echt niet zo goed gaat.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:23
Tja, zoveel smaken zijn er niet meer tegenwoordig.

Een sprinter die niet stopt op alle stations klinkt ook zo raar.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ik denk dat de stop in Nijverdal nodig is om te passeren. En dat kan alleen bij stations, dan kun je er net zo goed mensen in- en uitlaten. En Raalte uiteraard omdat Prorail de boel niet op orde heeft in Zwolle. Denk dat die stop wel weer vervalt volgend jaar zomer. Maar de nieuwe dienstregeling is blijkbaar nog top secret, anders zou daaruit wel blijken of mijn aanname klopt. :+

Maar als de smaken in NL sprinter of intercity zijn... misschien sprintcity introduceren of zo. :P

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Raymond
Gewoon sneltrein toch? Of bestaat die term niet meer?

• Facepalm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:30
Bastien schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:26:
Ik denk dat de stop in Nijverdal nodig is om te passeren. En dat kan alleen bij stations, dan kun je er net zo goed mensen in- en uitlaten. En Raalte uiteraard omdat Prorail de boel niet op orde heeft in Zwolle. Denk dat die stop wel weer vervalt volgend jaar zomer. Maar de nieuwe dienstregeling is blijkbaar nog top secret, anders zou daaruit wel blijken of mijn aanname klopt. :+

Maar als de smaken in NL sprinter of intercity zijn... misschien sprintcity introduceren of zo. :P
Ik heb geen idee waarom de NS de dienstregeling nog niet online heeft, maar bij de Deutsche Bahn staat hij al in de reisplanner. Ik pendel elke dag tussen Kampen-Zwolle en die verbinding gaat er ook op vooruit. :)

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 14:59
Raymond schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 22:00:
Gewoon sneltrein toch? Of bestaat die term niet meer?
Ja hoor die bestaat nog.
Ik kan vanuit Emmen namelijk kiezen voor een stoptrein of sneltrein naar Zwolle. En volgens mij gebruikt Arriva de term sneltrein op wel meer trajecten. Het is maar net welke naam de vervoerder eraan wil geven.

Aan de andere kant is het ook totaal niet logisch om de sneltrein intercity te noemen met stops in o.a.Nieuw-Amsterdam,Marienberg en Dalfsen.

• Raymond
Ik zie het idd ook op de wikepediapagina: Wikipedia: Sneltrein

Tsjah, what's in a name :)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Eerste resultaten van de proef met de spoorboekloze dienstregeling (aka elke 10 minuten een trein) zijn bekend:
De tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven rijdt veelal op tijd en ook valt deze trein nauwelijks uit. Dat blijkt uit de eerste cijfers van de proef die de NS en Prorail met deze treindienst op woensdagen houden.

Tussen 7.00 uur en 19.00 uur rijden er 144 intercity's op het traject, gemiddeld vallen er drie uit.

Dat is vergelijkbaar met het landelijke gemiddelde van de NS. Het percentage treinen dat op tijd reed met een marge van 5 minuten was bij intercity’s 96 procent en bij sprinters bijna 95 procent.

Volgens de NS hadden reizigers vaker een zitplaats en hoefden ze minder lang te wachten. Ook was het minder druk op de perrons. Dankzij het grotere aantal treinen, was de impact van de verstoringen voor reizigers kleiner.

Verkeersleiders van Prorail hanteren achter de schermen ook een nieuwe werkwijze op deze trajecten om problemen snel op te vangen. Treinen worden met regelmaat 'gewisseld'. Dit betekent dat een nieuwe trein, die al staat te wachten op het perron, wordt ingezet als een andere trein op dat traject toch vertraging oploopt.

Reizigers merken verder niets van deze 'wisseltrucs'. De trein die inviel kan alleen een andere eindbestemming krijgen nadat het traject is voltooid.

Ondanks de positieve resultaten is reizigersorganisatie Rover nog steeds kritisch. Vooral de aansluitingen tussen de tienminutentreinen en treinen die elk kwartier of halfuur rijden, laten te wensen over, zegt een woordvoerder. "Met name bij het overstappen geeft dat problemen."

De NS erkent dat reizigers die van de 'tienminutentrein' gebruikmaken soms problemen hebben met het halen van hun aansluiting, zo stelde een woordvoerder bij de NOS.

Ook is nog niet duidelijk hoe snel de dienstregeling in deze opzet kan worden hervat als zich een groot probleem met uitval van treinen voordoet, zoals een stroomstoring of een extreme herfststorm.

De NS wil dit systeem van spoorboekloos rijden vanaf december op meerdere trajecten gaan invoeren.
Bron: https://www.nu.nl/binnenl...ef-tienminutentrein-.html

Virussen? Scan ze hier!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Die wisseltrucs begrijp ik niet helemaal. Welke trein staat er dan al aan het perron te wachten? Dit kan alleen werken als een van de treinen minstens +10 heeft. En dat het geen wisseltruc inhoudt is te zien aan de laatste opmerking "De trein die inviel kan alleen een andere eindbestemming krijgen nadat het traject is voltooid.".
Ja, dat is gewoon "de 3500 voor de 800" wegsturen. Voor reizigers tussen Utrecht en Eindhoven maakt dat niets uit, want beide gaan naar Den Bosch en Eindhoven. Verder is het volstrekt logisch dat je een IC die eerder weg kan ook eerder weg stuurt, dat zal toch geen nieuwe afhandelingsstrategie zijn? Als de 800 nu ergens tussen Maastricht en Eindhoven +20 oploopt, mag de 3500 in Eindhoven nu dan niet vertrekken voordat die 800 langs is geweest?

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Ik meen eerder dat men nieuw mat inzet voor een vertraagde trein, zodat deze op het vervolgtraject op tijd kan rijden; de vertraagde trein word vervolgens opgeheven bij hetzelfde station en de reizigers moeten met de eerstvolgende mogelijkheid verder reizen. :)

/edit:
Dalkaartje: ook bij vertraging de trein uit

NS biedt op dit moment een dagkaartje aan voor de daluren, maar met een bijzondere voorwaarde. Je moet de trein verlaten, zodra de spits begint – ook in geval van vertraging. Het leidt tot verbaasde reacties bij gebruikers en Rover.

Het is de eerste keer dat NS een e-ticket aanbiedt dat niet te gebruiken is in de avondspits (16:00 – 18:30 uur). In de voorwaarden staat dat een reiziger kans krijgt op een boete als hij na 16:00 uur in de trein zit. Dat geldt ook als er sprake is van vertraging. Normaal geproken is het tijdstip van inchecken leidend, maar dat kan bij een e-ticket niet worden nagegaan.

Reizigers en personeel zetten kritische kanttekeningen bij de voorwaarde op het NS-forum en ook reizigersorganisatie Rover is niet te spreken over de voorwaarde. “De eis vinden wij onredelijk en in sommige situaties voor reizigers onuitvoerbaar”, schrijft de reizigersvereniging in een schrijven aan NS. Rover vindt het onredelijk dat een reiziger door vertraging zijn reis 2,5 uur eerder moet uitstappen en zijn reis 2,5 uur moet onderbreken. Daarnaast staat de voorwaarde op gespannen voet met artikel 16 van EU-verordening 1371/2007, stelt Rover.

Medewerkers van NS vragen zich af hoe ze de voorwaarden moeten handhaven. “Het gaat zeker verderop in de spits problemen opleveren. Ik kan nu echt niet voorspellen wat ik ga doen. Eerst eens zien hoeveel dit gaat spelen, maar vooraf zeggen alleen maar coulant te zijn klopt ook niet”, schrijft een hoofdconducteur op het NS-forum.

NS benadrukt dat het om een pilot gaat die ze achteraf willen evalueren.

[ Voor 77% gewijzigd door mambo No5 op 18-10-2017 15:15 ]

• EDIT
Een aardig artikel over zuinig met energie omgaan met de trein via de Volkskrant:

https://www.volkskrant.nl...erkt-dat-anders~a4522227/
Plankgas geven met de auto vreet brandstof, bij treinen blijkt snel optrekken energie te besparen. Want zo kan de trein lang uitrollen zonder stroomverbruik. De NS doet een succesvolle proef met dit 'nieuwe rijden'.
Helaas wel een account/abonnement vereist voor verder lezen.

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

En nog wat positief nieuws uit het oosten:
GS Overijssel: "In- en uitchecken bij overstap regionale treinen verleden tijd"

Vanaf 10 december heeft de reiziger de keuze uit twee OV-chipkaartpoortjes en -palen: één voor de NS en één voor alle andere Overijsselse treinen van Arriva en Keolis Nederland (voorheen Syntus). Met deze maatregel zorgen Gedeputeerde Staten van Overijssel voor meer reisgemak in het openbaar vervoer, door één enkele 'check-in check-out’ voor de treinreizigers op alle regionale treinlijnen.

Daarnaast hebben Gedeputeerde Staten besloten het opstaptarief bij een overstap tussen regionale treinen en bussen te laten vervallen. Dit geldt ook voor de treinen die doorrijden naar Drenthe en Gelderland.

[...]

"In Overijssel zouden we straks te maken krijgen met drie tot vier verschillende OV-chipkaartpalen. Dat maakt het er voor de reiziger niet makkelijker op en zorgt ook voor oponthoud in de spits. Met onze regionale vervoerders Arriva en Keolis Nederland hebben we een oplossing gevonden: één uniforme OV-chipkaartpaal voor single check-in check-out op regionaal niveau. Daarnaast zijn de nieuwe palen sneller bij het in- en uitchecken en zijn ze technisch al geschikt voor nieuwe betaalmethoden in de toekomst, zoals bijvoorbeeld bankpassen. Hiermee lopen we vooruit op wat in Nederland de standaard wordt", zegt gedeputeerde Bert Boerman, verantwoordelijk voor openbaar vervoer in de provincie Overijssel.

[...]

Blauw netwerk

Om het regionale vervoer duidelijk zichtbaar en herkenbaar te maken voor de treinreizigers krijgen de OV-chipkaartpoortjes, -palen en de treinen de blauwe provinciale OV-huisstijl. De Vechtdallijnen rijden al in de blauwe kleur. Deze stijl wordt ook toegepast op de treintrajecten Zwolle-Kampen, Zwolle-Enschede en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Het regionale vervoer krijgt de verzamelnaam: Blauwnet. De wens van de provincie Overijssel en de regionale vervoerders is om de regionale single check-in check-out op termijn uit te breiden met bijvoorbeeld NS en regionaal treinvervoer in Gelderland.

[...]
Eindelijk dan eens een keer een begin hiermee. Nu hopelijk dan doorpakken en heel dat geouwehoer met in- en uitchecken voor dezelfde vervoersvorm afschaffen. Als dat gepeupel in Den Haag het niet wil regelen is het mooi dat het provinciaal wel wordt opgepakt.

• EDIT
Zo nieuw is dat toch niet? Dat gebeurt al jaren in de stadsregio Arnhem/Nijmegen met Arriva en Breng (Hermes/Transdev).

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

EDIT schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:01:
Zo nieuw is dat toch niet? Dat gebeurt al jaren in de stadsregio Arnhem/Nijmegen met Arriva en Breng (Hermes/Transdev).
Dat is al zolang ik met de trein reis naar school (3+ jaar), maar waarschijnlijk nog wel langer.

Echt heel fijn, want ik kan tussen Arnhem en Duiven met zowel Breng als Arriva en bij vertraging of niet stoppende treinen hoef je niet na te denken over welke vervoerder je hebt.

Nu nog de uitbreiding naar NS, maar dan krijg je weer dat eigenlijk alles NS wordt, willen ze vast ook niet. Zou voor de reiziger wel handig zijn...

• Garyu

Garyu

WW

EDIT schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 19:28:
Een aardig artikel over zuinig met energie omgaan met de trein via de Volkskrant:

https://www.volkskrant.nl...erkt-dat-anders~a4522227/

[...]

Helaas wel een account/abonnement vereist voor verder lezen.
Volgens mij ligt dit ook nogal aan het materieel. Met moderne remsystemen wordt immers het grootste deel van de rem-energie weer teruggewonnen. Daarnaast zitten functies voor energie-optimalizatie standaard in moderne ATO systemen. En dan heb je nog de vraag hoeveel tijdswinst/verlies je neemt door al veel vroeger over te gaan op "uitrollen".

Verder is het natuurlijk een nobel initiatief om stroom te besparen waar het kan. Nu nog zo'n app voor de gemiddelde automobilist ;).

• EDIT
Het uitrollen gebeurd dus alleen als de ruimte in de dienstregeling dit toestaat. Het idee zelf komt overigens al uit de jaren '90:

Nieuw is nu dat alle adviezen in een app zijn gestopt die op basis van actuele treinsamenstelling, positie, vertraging en nog wat parameters een advies geeft over het punt waarop je kan uitschakelen. Daarmee kan dus de trein zo optimaal mogelijk rijden.

[ Voor 6% gewijzigd door EDIT op 19-10-2017 10:56 ]

• marcop23
Ik heb bijvoorbeeld het idee dat op Zwolle - Groningen totaal geen ruimte is in de dienstregeling. Ondanks dat het een stuk van een uur is met maar 1 tussenstop, als er in Zwolle 5 minuten vertraging is is dat er in Groningen vaak nog. Bij de bocht bij Hoogeveen, die met 80 km/h genomen mag worden, gaan machinisten ook altijd flink in de rem voor mijn gevoel, zodat ze dus langer 140 kunnen rijden.

3 kV gaat ook flink helpen trouwens, dan is er minder verlies bij het optrekken en kan meer energie worden teruggeleverd bij het remmen.

Trouwens, bij vervoerders die incheckpalen delen, is het mogelijk om geld terug te vragen bij vertraging? Ik heb nu al 3 keer dit collegejaar een uur vertraging gehad, door vertraging bij NS waardoor ik de overstap naar Arriva mistte. Maar ik heb dus geen recht op iets dan.

• EDIT
Valt best mee, ik ben recent nog met +9 uit Zwolle vertrokken (een andere trein hield de wisselstraat bezet, dus kon niet vertrekken), en met flink doorrijden kwam ik met +2 aan, waardoor de reizigers nog de overstap naar Arriva konden halen. Daar valt dus zeker wat tijd in te halen.

3 kV kan je voorlopig wel vergeten. Als het project doorgaat, staat het op de agenda in de periode 2030-2035 (althans, dat was de stand een paar maanden terug).

[ Voor 22% gewijzigd door EDIT op 19-10-2017 10:59 ]

• cazzer22
  • Laatst online: 20-11 11:35
marcop23 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:53:
Bij de bocht bij Hoogeveen, die met 80 km/h genomen mag worden, gaan machinisten ook altijd flink in de rem voor mijn gevoel, zodat ze dus langer 140 kunnen rijden.
Ik ken de situatie in Hoogeveen zelf niet maar ga ervan uit dat hij hetzelfde is als bij veel bochten in het Nederlandse spoorwegnet. De machinist moet dan gewoon al 1 blok van tevoren gaan afremmen om de snelheid te bereiken (geel driehoekig bord met cijfer). en dit word met ATB ook afgedwongen mits mogelijk.

Om te zorgen dat ook een zwarte goederentrein op tijd vaart mindert is de afstand dus lekker ruim genomen, waardoor een reizigerstrein (die licht zijn) dus voor langere tijd langzaam zal moeten rijden.

Als we overstappen op ETCS dan komt hier een intelligenter systeem voor in de plaats die weet hoe zwaar de trein is, remcapaciteit etc en hiermee een uiterste remcurve uitrekent tot aan het gevaarpunt, waarmee de trein langer op snelheid door kan rijden mits dat veilig is. ATB - NG heeft deze technologie overigens ook al.

• marcop23
EDIT schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:58:
Valt best mee, ik ben recent nog met +9 uit Zwolle vertrokken (een andere trein hield de wisselstraat bezet, dus kon niet vertrekken), en met flink doorrijden kwam ik met +2 aan, waardoor de reizigers nog de overstap naar Arriva konden halen. Daar valt dus zeker wat tijd in te halen.

3 kV kan je voorlopig wel vergeten. Als het project doorgaat, staat het op de agenda in de periode 2030-2035 (althans, dat was de stand een paar maanden terug).
Hmm. Wil jij wat vaker mijn trein rijden? Zou me wat uurtjes schelen soms :P

Zonde van de 3 kV trouwens. Ik dacht, het staat zelfs in het regeerakkoord genoemd, misschien komt het er nog eens van.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Statenfractie PvdA maakt zich boos over rolstoelers die niet met de trein kunnen
Bij de Statenfractie PvdA in de provincie Overijssel groeit het ongenoegen over het uitblijven van aanpassingen voor rolstoelers die de trein Zwolle-Leeuwarden willen nemen. De intercity vertrekt op station Zwolle van perron 7, waar rolstoelers niet kunnen komen.

Op vragen van de PvdA over de reden waarom het perron is geblokkeerd antwoordt NS dat het perron niet geschikt is voor rolstoelassistentie. NS zegt het heel vervelend te vinden, maar geeft ook geen termijn waarop het perron wel toegankelijk wordt.

Aankaarten bij de minister
De PvdA heeft het uitblijven van een oplossing aangekaart bij gedeputeerde Bert Boerman, die in de provincie gaat over mobiliteit. Hij heeft

aangegeven dat het onderwerp samen met reizigersorganisatie ROCOV wordt aangekaart bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

PvdA-Statenlid Hans Nooter wil dat zo snel mogelijk een oplossing komt voor het perron. "Al maanden moeten rolstoelers omreizen. Dat kost tijd, dat kost energie, dat veroorzaakt ergernis. Het is echt onacceptabel dat zo’n situatie gewoon maar voortduurt zonder dat er zelfs maar uitzicht is op een oplossing."

Perron moet worden opgehoogd
Het Zwolse perron 7 loopt enigszins schuin af en moet worden opgehoogd zodat het weer geschikt is voor rolstoelassistentie. Voor deze aanpassing is een buitendienststelling nodig, zodat de aannemer op een veilige manier het perron kan aanpassen. "Het lijkt me niet meer dan normaal dat NS en ProRail dat op korte termijn in orde maken", zegt Nooter.

Ook het Zwolse PvdA-raadslid Sanne Snuverink vindt de situatie onacceptabel. "Iedereen moet met de trein kunnen reizen van en naar Zwolle, of je nu in een rolstoel zit of niet", zegt ze. "De provincie en de gemeente Zwolle investeren tientallen miljoenen in de herontwikkeling van het station Zwolle, daar moeten alle reizigers de vruchten van kunnen plukken. Daarbij hoort dus een station dat voor iedereen toegankelijk is."

Oscar Wilde

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:28
Ik dacht dat het hier al eerder besproken was, maar kan het even zo snel niet vinden.

Vanochtend was op RTL Ontbijtnieuws een clip over de zeer oude trein die van de VS naar het depot van Goes verhuisd voor het lokale spoorwegmuseum. Na de restauratie moet deze trein de toeristische ritjes rondom Goes gaan rijden.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:29

Onbekend

...

D_Jeff schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 20:49:
Ik dacht dat het hier al eerder besproken was, maar kan het even zo snel niet vinden.
Deze heeft een eigen topic:
NS 2000 Crowdfunding (Locomotief)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• EDIT
Dit bedoel je?
Metzie in "NS 2000 Crowdfunding (Locomotief)"
Heeft zelfs een eigen topic :P

EDIT: pff, te laat :(

[ Voor 9% gewijzigd door EDIT op 19-10-2017 20:52 ]

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Vandaag heeft de NS de nieuwe Sprinter gepresenteerd: SNG.

http://nieuws.ns.nl/ns-nieuwe-sprinters-en-vaker-sprinters/

Ook met ons (ik maak het met iemand van mijn klas) filmpje van station Arnhem Centraal gaat het helemaal goed: dinsdag opnames gemaakt en is nu in de editing. Ik beloof dat het een gaaf filmpje wordt! ;) Nog even geduld...

En ondertussen las ik een uitgebreid artikel in de Gelderlander over de spoorverdubbeling tussen Zevenaar en Doetinchem. En de spoorkruising bij AVP die nogal druk is. Ik ken het, komt regelmatig voor dat ik moet wachten voor een STS (de trein met mij erin natuurlijk ;) ) omdat er weer iets vertraagd is... ProRail had het over een tunnel, maar hoe dat bedoelt ik zie ik niet...

En wat ik nogal gek vind is de houding van de NS bij het ontoegankelijke perron voor rolstoelen in Zwolle, zie bericht van @Raven hiervoor.

• EDIT
Voor wat betreft die perrons: hier zie je de tweedeling tussen NS en ProRail. NS beheert vaak de stationsgebouwen, maar ProRail heeft de zorg over de daadwerkelijke perrons. Ligt het perron dus niet goed, dan zal NS een verzoek bij ProRail in moeten dienen voor verbetering.

• marijn15
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:34
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 22:24:
Vandaag heeft de NS de nieuwe Sprinter gepresenteerd: SNG.

[video]

http://nieuws.ns.nl/ns-nieuwe-sprinters-en-vaker-sprinters/

Ook met ons (ik maak het met iemand van mijn klas) filmpje van station Arnhem Centraal gaat het helemaal goed: dinsdag opnames gemaakt en is nu in de editing. Ik beloof dat het een gaaf filmpje wordt! ;) Nog even geduld...

En ondertussen las ik een uitgebreid artikel in de Gelderlander over de spoorverdubbeling tussen Zevenaar en Doetinchem. En de spoorkruising bij AVP die nogal druk is. Ik ken het, komt regelmatig voor dat ik moet wachten voor een STS (de trein met mij erin natuurlijk ;) ) omdat er weer iets vertraagd is... ProRail had het over een tunnel, maar hoe dat bedoelt ik zie ik niet...

En wat ik nogal gek vind is de houding van de NS bij het ontoegankelijke perron voor rolstoelen in Zwolle, zie bericht van @Raven hiervoor.
Zijn dit de zelfde treinen die nu al op bepaalde plekken in het zuiden rijden? Want zat laatst in een volgens mij nieuwe sprinter tussen Arnhem naar Zutphen, en die leek hier veel op.
marijn15 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:24:
[...]

Zijn dit de zelfde treinen die nu al op bepaalde plekken in het zuiden rijden? Want zat laatst in een volgens mij nieuwe sprinter tussen Arnhem naar Zutphen, en die leek hier veel op.
Nee dat zijn de Flirt 3 treinen van Stadler.

Wikipedia: NS FLIRT

Kleurstelling & interieur is nagenoeg gelijk maar ze zien er wel anders uit ;)

Wikipedia: Sprinter Nieuwe Generatie

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

marijn15 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:24:
[...]

Dat zijn inderdaad de FLIRT treinen (3 en 4 lang). Dit is de SNG, totaal andere trein dus, maar de kleurstelling is wel erg hetzelfde.

Moet de SNG de SGMm gaan vervangen of blijven die nog langer in dienst?

• marcop23
De SGM nadert het einde van haar leven, de SNG zijn zover ik weet de vervangers. Dat betekent niet dat de oude sprinters ook direct verdwijnen, ik denk dat je met een beetje pech tot 2025 nog wel in zo'n ding kan zitten. Het duurt sowieso even voordat alle SNG'en geleverd worden, en daarna heeft de NS geleerd van vroeger en zal er reserve zijn voor als bijvoorbeeld tijdens de winter ineens alle SNG's uitvallen, zoals de SLT's een paar jaar terug deden.

• Garyu

Garyu

WW

ArcticWolf schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:27:
[...]

Nee dat zijn de Flirt 3 treinen van Stadler.

Wikipedia: NS FLIRT

Kleurstelling & interieur is nagenoeg gelijk maar ze zien er wel anders uit ;)

Wikipedia: Sprinter Nieuwe Generatie
En ze werken anders, en de een komt van CAF in Spanje en de ander van Stadler in Zwitserland :D.

• Trainhunter2009
marcop23 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:57:
De SGM nadert het einde van haar leven, de SNG zijn zover ik weet de vervangers. Dat betekent niet dat de oude sprinters ook direct verdwijnen, ik denk dat je met een beetje pech tot 2025 nog wel in zo'n ding kan zitten. Het duurt sowieso even voordat alle SNG'en geleverd worden, en daarna heeft de NS geleerd van vroeger en zal er reserve zijn voor als bijvoorbeeld tijdens de winter ineens alle SNG's uitvallen, zoals de SLT's een paar jaar terug deden.
SGMm-2 gaat terzijde, en SGMm-3 gaan in de warme/koude reserve vloot.
Warme reserves zijn stellen die rijvaardig en onder de draad staan, koude reserves gaan naar een emplacement na een kleine conservatie en worden weggezet voor als ze door omstandigheden weer nodig zijn.

Verwijderd

Kan wat mij betreft niet snel genoeg gaan. Tot een tijdje terug hadden we hier veel SLT rijden, maar de laatste tijd zien we weer heel veel SGM. Geen prettige treinen, vooral in de zomer niet (rijdende sauna's).

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:28
Plan V deed meer pijn aan je oren en was nog warmer. :P
Ben blij dat die niet meer in dienst zijn

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

^ Ga je mond spoelen. Mat '64 > SGM All Day Erry' Day als het op comfort aan komt, daar neem ik de knarsende remmen en motorgeluid voor op de koop toe. 6-Persoons 1e klasse coupé ftw!

:>

• Trainhunter2009
Het is pas zo kort :'( maar ik mis die remmingen en dat gebrom best wel...........
Good "ol V en T ;w
Kroop maar wat graag tegen het einde van de wagenbak aan, op een bankie boven een motordraaistel <3

• marcop23
Ik ben dus niet de enige die soms een motordraaistel opzoekt :p Zelfs een VIRM klonk vandaag wel leuk, de wieehh die de motoren maakten als ze doorslipten met deze gladde sporen. Maar ICM'en kunnen ook wel gekke geluidjes maken.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Haha iedereen die de motor opzoekt. ;)

Ik zelf liever zo ver weg mogelijk van die herrie dingen. In de NID is boven de motor zitten veelste warm bijvoorbeeld.

Is waarschijnlijk hetzelfde als dat mijn broertje graag helemaal achterin in de bus wil zitten waar de motor onder zit...?

• bvk
  • Laatst online: 01:47

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik vond het erg jammer dat ik in de Thalys als passagier niet hetzelfde hoorde als de machinist, dat geluid is ook prachtig als die vol accelereert.

En als klein jongetje zat ik in de bus inderdaad ook altijd achterin, het geluid van die DAF DKDL motor incl. gierende 2 traps automaat :>

Daar zijn de huidige bussen ook maar naai machientjes bij vergeleken....

Specs

• Trainhunter2009
Dan is hier mijn jeugd, gerestaureerd en wel. Een heuse Kromhout TB 10 underfloor met voith diwabus versnellingsbak. En een enkel multiplex vloertje :o O-) :)F
Pagina: 1 ... 32 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.