Absoluut niet fijn dat het gebeurd. Om het getal wel in perspectief te plaatsen: er rijden een slordige 65 treinen per dag van Uitgeest via Krommenie-Assendelft naar Amsterdam en verder (overdag elk kwartier).
Uiteraard zijn het er echter veel te veel. Als het een enkele keer gebeurd, dan is het niet anders. Als het structureel is, dan moet er eigenlijk iets aangepast worden. De vraag is hier: 'wat?'.
De lijn ligt zodanig vol met treinen dat je met kleine verschuivingen in de tijden al in de knel komt met andere treinen. Dus is dit zeker een uitdaging. Wellicht dat er met de nieuwe dienstregeling in december een beter oplossing verzonnen wordt.
Omkeertijd/ombouwtijd hangt af van het materieel en afhankelijk daarvan van zowel de treinsamenstelling (hoeveel bakken) én of er een remproef uitgevoerd dient te worden.
Bij SLT-4 kan je geloof ik in minder dan 2 minuten keren, mits de remproeven al zijn gedaan (die moeten 1x per 24 uur uitgevoerd worden, of na splitsen/combineren).
In de spits wordt er al snel met 5-6 bakken SGM of 8-10 bakken SLT gereden, dan moet je zeker op 4 minuten rekenen. Als dan bij SLT ook nog een remproef uitgevoerd moet worden, mag je daar nog 1 à 2 minuten bij optellen, afhankelijk van de beproevingen die gedaan moeten worden. Bij SGM kan je op 1 minuut rekenen, omdat die remproef altijd dient te gebeuren.
Dus je hebt die 5-7 minuten gewoon nodig.
Heb je een machinist die heel vaak met het materieel rijdt, dan kan het echter een stuk sneller. Ik heb wel eens getimed bij de IC Direct: die heb ik, met een beetje doorlopen, in 2,5 minuten volledig omgebouwd, inclusief alle vereiste beproevingen en controles. Zoiets moet dus theoretisch ook mogelijk zijn voor een SLT of SGM, maar daar kan je helaas niet van uit gaan.
Afgelopen week reed ik bijvoorbeeld weer eens op een DDAR. Daar rijd ik zelden op, en dan merk je dat de routine net even wat minder snel is. Iemand die er dagelijks op rijdt zal het ongetwijfeld zo hebben omgekeerd, maar mij kost het net even iets meer tijd.
[
Voor 12% gewijzigd door
EDIT op 11-10-2017 17:43
]