Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 100 Laatste
Acties:
  • 576.563 views

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Trainhunter2009 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 17:24:
[...]

[afbeelding]
Je ziet er e.e.a. in terug :P
oke oke oke, smaken verschillen, maar op zo'n vogelbek dier lijkt ie niet............
Er wordt al geopperd "Drakenkop" of "Nessie"(van het monster van Loch Ness)
Ik denk dat ik het wel "mee gaat vinden vallen".
Zei je nou NS Multipla ?? >:)

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:47

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Onder dat doek lijkt eerder een knobbelzwijn te zitten.... Die impressie gaat nog wel, niet heel mooi maar ook zeker niet lelijk.

Specs

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:51
Het zou mooi zijn als ze wat extra vormen hebben aangebracht zodat het iedereen gek maakt :D

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11 20:27
Ik durf het niet te zeggen, dinsdag aan het eind van de dag staat dit forum bol van de reacties >:) B)
Ik hoop dat hij op deze lijkt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sOCvnlkl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2aaZO6ul.jpg

Maar dat zal wel niet :P

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Trainhunter2009
_O- _O- :Y Whaaahaaahaaaaa
"Lijkt" want zo hard gaat ie ech nie

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:49
ArcticWolf schreef op donderdag 28 september 2017 @ 19:47:
Ik hoop dat hij op deze lijkt:
[afbeelding]

[afbeelding]

Maar dat zal wel niet :P
Neu, dat kan je wel vergeten. Ook het interieur is ietsiepietsie anders :P
Trainhunter2009 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 19:51:
_O- _O- :Y Whaaahaaahaaaaa
"Lijkt" want zo hard gaat ie ech nie
Inhalen niet, maar de ICNG benadert 2/3 van de snelheid :P
Zelfs ICE en de nieuwere TGV's zijn sneller dan die dingen. Dat viel mij wel op in Japan: die dingen zien er allemaal hartstikke flitsend uit, maar in werkelijkheid rijden ze daar maar heel beperkt echt 300 en de 320 wordt zo ongeveer helemaal nergens aangetikt. Dat doen ze in Frankrijk toch beter.

[ Voor 16% gewijzigd door EDIT op 28-09-2017 21:10 ]

• bvk

bvk

En vergeet de Chinezen niet, daar is 350 normaal met deze treinen:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/39/CRH380A-6068L.jpg

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b2/CRH380D_in_Guangzhou_North_Station.jpg

Maar daar zal de ICNG óók wel niet op lijken.... ;)

Specs

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:24

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Of deze:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/Talgo_350.jpg
AVE
Beetje lage neus alleen.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/08/KTX-Sancheon.jpg
KTX Korea

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/46/X2000_i_originalf%C3%A4rg.jpg
X2000

Vind die KTX wel gaaf. Ben best benieuwd naar de nieuwe ICNG. :P :o

[ Voor 31% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 28-09-2017 21:33 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:17
Ik denk dat het gewoon weer traditioneel geel met een blauwe band wordt, aangezien de de Traxx en de VIRMm ook gewoon zo'n uiterlijk hebben gegeven.

Qua interieur ben ik eigenlijk benieuwder, ik vind deels lagevloertreinen eigenlijk lelijker. Banken op een verhoogd stukje etc. Uiteraard snap ik dat het veel handiger is voor gehandicapten, ouderen, mensen met kinderwagens etc maar toch. Wat mij betreft mag het een directe kopie zijn van de ICM, op de prullenbakjes na :P Maar die stoelen zijn redelijk geweldig, beenruimte, indeling.

Overigens hoop ik ook op compartimering zoals de ICM heeft, deurtjes naar de balkons. Oh, en ik wil het elektrisch vermogen ook wel weten :p Maar dat zal nog wel even langer duren.

[ Voor 14% gewijzigd door marcop23 op 28-09-2017 21:55 ]

• Trainhunter2009
Nou de stoelen zijn zetels hoor! :*)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VwskxZ3.png
Persoonlijk door @EDIT getest :P

• EDIT
Nog verstelbaar ook. Maar ik had over de stoelkeuze weinig te zeggen. Daar gingen vooral een groep reizigers, reizigersorganisaties, conducteurs, schoonmakers en monteurs over, en ben er ook niet zeker van dat de stoel op de foto ook daadwerkelijk in de trein komt te zitten.

[ Voor 22% gewijzigd door EDIT op 28-09-2017 22:01 ]

• bvk

bvk

Trainhunter2009 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 21:39:
Nou de stoelen zijn zetels hoor! :*)
[afbeelding]
Persoonlijk door @EDIT getest :P
Maar dat is 1e klas neem ik aan en als dit 2e klas is wil ik de 1e wel eens zien ;)

Specs

• EDIT
Laat maar, ik snap mijzelf nu ook niet meer :P

[ Voor 196% gewijzigd door EDIT op 28-09-2017 22:00 ]

• Trainhunter2009
.................Bij mijn weten niet, ook niet vindbaar op @Googleafbeeldingen..................
Hmmm @EDIT dipje :P

Dit is dus eerste klasse, van de tweede klasse zijn geen afbeeldingen vindbaar helaas.
Maar dinsdag weten(zien) we meer ;)

[ Voor 60% gewijzigd door Trainhunter2009 op 28-09-2017 22:09 ]

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
Ik zat vanavond in de ICE tussen Amsterdam en Utrecht, en deze reed 160!
ATB staat toch alleen maar 140 toe? Reden we op ERTMS?

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:33

Luke!

#Treinbaas
ICE rijdt toch al een tijdje op ETCS daar? ETCS overlay is daar gewoon in dienst.

• EDIT
Tussen Amsterdam en Utrecht wordt inderdaad door de treinen die dit kunnen gewoon onder ERTMS gereden. Daardoor kan er inderdaad 160 gereden worden.

• Vinnienerd
Luke! schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:39:
ICE rijdt toch al een tijdje op ETCS daar? ETCS overlay is daar gewoon in dienst.
Dat geloof ik wel, maar vaak rijdt hij volgens mij gewoon 140, en nu viel het me op dat de rit hobbeliger en sneller dan gewoonlijk was.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Als er iets voor je zit wat maar 140 km/u mag is het snel uit met de pret. :-P

• EDIT
Vinnienerd schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:40:
[...]

Dat geloof ik wel, maar vaak rijdt hij volgens mij gewoon 140, en nu viel het me op dat de rit hobbeliger en sneller dan gewoonlijk was.
Machinist wilde snel thuis zijn :+

• Vinnienerd
Dus in theorie zouden we gewoon 200 km/u kunnen (incl. 1800V vonkenregen en mensen die in het plafond hangen want het is superhobbelig).

• EDIT
Nee. 160 is de max tussen Bijlmer ArenA en Utrecht.
Vinnienerd schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:43:
Dus in theorie zouden we gewoon 200 km/u kunnen (incl. 1800V vonkenregen en mensen die in het plafond hangen want het is superhobbelig).
Nee, Amsterdam - Utrecht is civieltechnisch goedgekeurd tot 160km/u, dus harder mogen (en kunnen ze niet). Alleen de Hanzelijn is goedgekeurd tot 200km/u (al is dat ook niet echt aan te raden civieltechnisch).

Tractievoeding is inderdaad geschikt tot 220km/u onder 1500V gelijkspannning.

Voor 220km/u+ heb je 25kV nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 28-09-2017 22:47 ]

• EDIT
Even een stopmachine er overheen sturen :P

• Trainhunter2009
Idd, gewoon ff het kleedje opkloppen en de staafjes weer rechttrekken, gaat het al een stuk minder "Bumpy".
EDIT schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:46:
Even een stopmachine er overheen sturen :P
Die baanvakken zetten veel sneller dan ze kunnen stoppen helaas :/

• EDIT
Ik weet te weinig van echte baantechnieken af, maar is dat überhaupt eigenlijk op te lossen? Of kom je dan op zo'n betonbaan als de HSL uit?

• Trainhunter2009
We verplaatsen Nederland gewoon hierheen, minder last van instabiele grond ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OoD3IQo.jpg

Gérard van Teeffelen

Studio_20161103_145810

Luxemburg (Stad), 7 oktober 1996.

NS DM'90 3419 keert terug naar Nederland nadat ie meegedaan had aan de activiteiten van 50 jaar CFL.

Het stel passeerd hierbij het Pulvermühleviaduct in Luxemburg Stad op weg naar Gouvy - Maastricht en Zwolle.

[ Voor 53% gewijzigd door Trainhunter2009 op 28-09-2017 23:00 ]

EDIT schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:54:
Ik weet te weinig van echte baantechnieken af, maar is dat überhaupt eigenlijk op te lossen? Of kom je dan op zo'n betonbaan als de HSL uit?
Ja en nee;
Palen matras is natuurlijk de ideale optie voor elke spoorbaan, maar onmogelijk te financieren in welk opzicht dan ook.
Er lopen wat alternatieve studies naar baan/zettingsverbeteringen.

Je hebt PSS, wat een soort zandcement is en wat aangebracht kan worden met een (paar) kettinghor machines, maar die kosten gruwelijk veel per inzet.
Er loopt nu ook een pilot naar "geostab", is van een buitenlands bedrijf die met een soort ploeg de slechte ondergrond stabiliseert met een een kalkzand mengsel waardoor de ondergrond een stabiele maar flexibel "vlak" vormt. Waardoor de golf beweging in het spoor wel wordt opgevangen maar dat het baanlichaam niet verder (of minimaal) zakt/zet.
Geostab is nu op 2 a 3 plekken in Nederland gebruikt als test, ik weet alleen (nog) niet wat de resultaten daar van zijn.
De locaties voor zover ik zeker weet:
-Nijmegen (onder knooppunt Ressen)
-Leeuwarden (Julianastraat)

Denk dat iedereen wel geïnteresseerd is naar deze resultaten, want het kan een hoop problemen vermijden. Maar het blijft dus een lastig probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 28-09-2017 23:07 ]

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:10
EDIT schreef op donderdag 28 september 2017 @ 17:29:
Nou, het ding ziet er in ieder geval niet zo uit als op die impressie, dat kan ik al wel zeggen :P
Ik werk bij die toko en ik zelfs heb geen idee hoe de ICNG eruit ziet :'(

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• LordSinclair
Trainhunter2009 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:57:
We verplaatsen Nederland gewoon hierheen, minder last van instabiele grond ;)
Het is altijd wel opvallend dat het als je bij Zevenaar de grens over gaat de trein gelijk een stuk minder hobbelig rijdt. Ik kan mij niet voorstellen dat de ondergrond gelijk bij de grens anders wordt. Dus het zal ook wel met de manier van het aanleggen van het spoorbed te maken hebben.

• Trainhunter2009
Nee dat zou wel heel bizar zijn als er OP de grens ineens rotsgrond onder het spoor ligt :P
Maar des te meer je naar het oosten/zuiden gaat is het wel zo dat de ondergrond steeds zanderiger of rotsachtiger wordt, en daardoor de zetting van het ballast en spoor heel anders kan zijn.
Hier in ons zompige moeras deel van Nederland is de diepere ondergrond ook de spelbreker zoals @ArcticWolf al aangeeft.
In Rotterdam is er ook een stuk Metro/Sneltram aangelegd,in de -5,80 mtr NAP liggende Alexanderpolder, op een palenmatras, alles eromheen zakt als een gek, behalve die metrobaan :9
Even grof gezegd (en getekend :P) hebben alle spoorlijnen boven de rode lijn bovengemiddelde problemen met zettingen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g3bdIbOl.gif

en Zeeland natuurlijk ook

[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 29-09-2017 11:31 ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 21:39

Garyu

WW

bvk schreef op donderdag 28 september 2017 @ 21:02:
En vergeet de Chinezen niet, daar is 350 normaal met deze treinen:

[afbeelding]

[afbeelding]

Maar daar zal de ICNG óók wel niet op lijken.... ;)
Dat is dan ook een veredelde ICE. Wel machtig mooi, die HST. Wordt tijd dat er zoiets in NL gaat rijden O-)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:24

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

"Dames en heren, de intercity van 13:37 naar Spekholzerheide............."
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/F4cDvYaSf52JfzdjxtiV3wMu/full.png

:+

Moge duidelijk zijn waar dit is, en dat treinliefhebbers hun plezier weer niet op kunnen :p

[ Voor 21% gewijzigd door AW_Bos op 30-09-2017 13:05 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Trainhunter2009
Laat me raden, Utrecht C met de door Virm vervangen "werkplaatstrein" naar Maastricht. Dit omdat de 766 opgesloten staat op Uto door een wisselstoring................

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Trainhunter2009 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 13:54:
Laat me raden, Utrecht C met de door Virm vervangen "werkplaatstrein" naar Maastricht. Dit omdat de 766 opgesloten staat op Uto door een wisselstoring................
Best wel balen voor de mensen die in dit weer hebben staan wachten. * T.Kreeftmeijer heeft ervaring... :P

Vandaag ook last van de werkzaamheden tussen Utrecht en Arnhem. Moet vandaag naar Amsterdam en dat moest via 's Hertogenbosch. Later wat er ook nog een wisselstoring tussen Arnhem en Rode-Wageningen. Terugweg kan via Deventer. Of met de bus. Qua tijd maakt het weinig uit.

Volgend filmpje over Arnhem Centraal station is al in de maak... Klaar voor week 43.

En net de Hondekop op een opstelspoor Utrecht Zuid gezien. ;w

DM'90 Nijmegen
Nijmegen dump plek voor oud materieel? Er staan daar ook twee van deze die rangeerdiesels te verroesten. En nog een oude goederenbak.
Zo'n een, dacht ik:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f6/Rangeerlocomotor_NS_228.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 30-09-2017 19:23 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Sik 228 staat niet echt te verroesten... die is gewoon eigendom van Stoomstichting Nederland (SSN). Volgens mij is hij ook rijvaardig (of is dat niet meer het geval tegenwoordig)/

Afbeeldingslocatie: http://mat54.nl/upload/9eB6k76L0.jpg

Virussen? Scan ze hier!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Deze waren wel sterk verroest. Heb helaas geen foto gemaakt, maar het waren/zijn er twee. Zal kijken of ik nog een keer een foto kan maken.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
wildhagen schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 14:59:
Sik 228 staat niet echt te verroesten... die is gewoon eigendom van Stoomstichting Nederland (SSN). Volgens mij is hij ook rijvaardig (of is dat niet meer het geval tegenwoordig)/

[afbeelding]
"Zo een" schrijft 'ie, de locomotoren in Nm zijn in een beduidend mindere staat dan die van de SSN.

• wildhagen
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 15:06:
Deze waren wel sterk verroest. Heb helaas geen foto gemaakt, maar het waren/zijn er twee. Zal kijken of ik nog een keer een foto kan maken.
Ah, ok, had je niet goed begrepen, dacht dat je de 228 gezien had :)

Weet niet of de lijst nog helemaal actueel is, maar je kan hier kijken welke locomotoren waar staan: http://www.locomotor.nl/locaties.htm

Volgens die site zouden de 231, 314 en 327 in Nijmegen moeten staan. Diverse eigenaren, geen van allen rijvaardig.

Virussen? Scan ze hier!

T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 14:22:
[...]

Best wel balen voor de mensen die in dit weer hebben staan wachten. * T.Kreeftmeijer heeft ervaring... :P

Vandaag ook last van de werkzaamheden tussen Utrecht en Arnhem. Moet vandaag naar Amsterdam en dat moest via 's Hertogenbosch. Later wat er ook nog een wisselstoring tussen Arnhem en Rode-Wageningen. Terugweg kan via Deventer. Of met de bus. Qua tijd maakt het weinig uit.

Volgend filmpje over Arnhem Centraal station is al in de maak... Klaar voor week 41.

En net de Hondekop op een opstelspoor Utrecht Zuid gezien. ;w
Utrecht Zuid?
[afbeelding]
Nijmegen dump plek voor oud materieel? Er staan daar ook twee van deze die rangeerdiesels te verroesten. En nog een oude goederenbak.
Zo'n een, dacht ik:
[afbeelding]
Nijmegen wordt idd als *graf* gebruikt om oud materieel op te stellen wat verkocht wordt aan het buitenland of gesloopt wordt.
De DM90's worden vanaf december nergens meer ingezet meen ik.

• marcop23
De DM'90's zijn trouwens te koop:
http://www.nsfinancialservices.ie/fleet/dm90/

Ik gok een miljoentje ofzo per stuk. Dat is een hele ruime schatting, recht uit mijn onderbuik, gebaseerd op de tweedehands prijs van een 6400 locje :P Die zijn volgens mij rond ~6 ton te koop. Als iemand wat geld heeft, begin eens een pendel Lelystad - Lelystad Airport over 2 jaar ofzo :P

• wildhagen
  • Niet online
1 miljoen euro? Is dat niet wat hoog voor materieel van bijna 22 jaar oud, dat nooit significant gemoderniseerd is? Ze kostten destijds 6,6 miljoen gulden (dus 3 miljoen euro) per stuk. Lijkt me dat er in 22 jaar tijd wel iets meer afgeschreven is qua waarde?

Vraag me ook af of ze uberhaupt verkocht gaan worden gezien hun leeftijd, of ze niet alsnog onder de snijbrander van de slopers eindigen...

Lijkt me ook geen aantrekkelijk materieel voor vervoerders. Niet alleen hun leeftijd, maar denk ook aan de detectie-problemen die dit matereel heeft, het gebrek aan een airco (voor de passagiers) etc.

[ Voor 21% gewijzigd door wildhagen op 30-09-2017 16:59 ]

Virussen? Scan ze hier!

1 miljoen voor de hele vloot ;)

Maar goed, je denkt nu alleen aan NL/EU vervoerders... er zijn meer landen waar deze kunnen rijden.

• wildhagen
  • Niet online
Dat is waar, maar als je ze naar buiten Europa verscheept heb je er ook nog transportkosten bovenop, bovenop de al genoemde nadelen. Dat zal ook niet goedkoop zijn lijkt me.

Het gebeurt sowieso maar zelden dat er treinen naar buiten de EU verkocht worden. Ja, er zijn toen 10 Wadlopers naar Argentinië verkocht, maar dat is volgens mij ook de enige verkoop van reizigersmaterieel naar een niet-Europees land de laatste paar decennia? En die Wadlopers hadden tussentijds nog een modernisering en revisie ondergaan, wat deze DM90's niet gehad hebben.

Naar andere EU-landen verkopen kan uiteraard, vroeger werd er ook heel veel naar Oost-Europa verkocht (kijk wederom naar die Wadlopers, die naar Polen, Tsjechië en Roemenie gegaan zijn), maar ook daar stelt de reiziger natuurlijk steeds meer eisen, net als concessie-verleners. Het is maar net de vraag of die nog op uitgeleefd, versleten materieel zitten te wachten met een gebrekkig comfort (geen airco), en waarschijnlijk ook een hoger dieselverbruik (was toch al duur is) tov moderner materieel.

Kijk, ik hoop dat het lukt, maar laat ik het zo zeggen: ik heb er toch wel ernstige twijfels bij hoor.

Virussen? Scan ze hier!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ten zuiden van Utrecht Centraal in elk geval.
[...]

Nijmegen wordt idd als *graf* gebruikt om oud materieel op te stellen wat verkocht wordt aan het buitenland of gesloopt wordt.
De DM90's worden vanaf december nergens meer ingezet meen ik.
Ja, vandaar dat er zoveel staan.

• Oekiejoekie
wildhagen schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 17:34:
Kijk, ik hoop dat het lukt, maar laat ik het zo zeggen: ik heb er toch wel ernstige twijfels bij hoor.
Als je zelfs V250's nog verkocht krijgt... Dan moet een DM90 zeker lukken >:)

• marcop23
Die dingen vind ik er van de buitenkant nog best wel oke uitzien. Oke, misschien moeten er nieuwe stoelen en een airco in, maar dat wordt al zoveel gedaan. Gewoon naar een of ander Roemeens revisiebedrijf sturen, die ook de motoren even naloopt. Dan is het echt prima dieselmaterieel denk ik hoor. In Nederland is de vraag gewoon weg, want hoge vloer en NS heeft geen diesellijntjes meer vanaf december. 22 jaar is helemaal niet heel oud voor een trein. De oudste VIRMs zijn ouder, en die beginnen inderdaad nu aan hun revisie.

Verder was die miljoen echt uit de lucht gegrepen zoals ik al zei, ik ken die markt helemaal niet :P
Hier kan je overigens nog de nodige te koop staande treintjes zien: https://www.db-gebrauchtz...ew=vehicleList&filter=set

• Trainhunter2009
Vraag de kopers van de wadlopertjes of ze interesse hebben :P
Of idd een lokaaltje ergens in het verre oosten van Europa of net daar naast..........

@T.Kreeftmeijer Utrecht Opstelterrein Zuid

Utrecht Opstelterrein Zuid (verkorting: Utoz) is een opstelterrein ten zuiden van Utrecht Centraal. Het opstelterrein is gelegen tussen Utrecht Centraal en Utrecht Veemarkt Aansluiting (Utva), tussen de sporen 15/GO en 16b van Utrecht Centraal (alle spoornummers van Utoz zijn hoger dan 100). Opstelterrein Zuid wordt in beperkte mate gebruikt voor het opstellen van reizigersmaterieel. In het verleden beschikte het terrein over een eigen wasplaats en een put voor onderhoudswerkzaamheden.

Het gehele wissel-bediensysteem ligt eruit door een defect........De 766 moet morgen ook rijden, al gaat de rit naar Goes niet door, maar ook een gezelschap. En blijkbaar wil er niemand de beslissing nemen het stel eraf te "loodsen" en een ventje met een wisselkruk mee te sturen :X :?

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:28
Vandaag in Antwerpen CS geweest, weinig meer te zien van die "doorschuiver"

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Bijna goed.
Utrecht Opstelterrein Zuid (verkorting: Utoz) is een opstelterrein ten zuiden van Utrecht Centraal. Het opstelterrein is gelegen tussen Utrecht Centraal en Utrecht Veemarkt Aansluiting (Utva), tussen de sporen 15/GO en 16b van Utrecht Centraal (alle spoornummers van Utoz zijn hoger dan 100). Opstelterrein Zuid wordt in beperkte mate gebruikt voor het opstellen van reizigersmaterieel. In het verleden beschikte het terrein over een eigen wasplaats en een put voor onderhoudswerkzaamheden.

Het gehele wissel-bediensysteem ligt eruit door een defect........De 766 moet morgen ook rijden, al gaat de rit naar Goes niet door, maar ook een gezelschap. En blijkbaar wil er niemand de beslissing nemen het stel eraf te "loodsen" en een ventje met een wisselkruk mee te sturen :X :?
Het is dus toch iets erger dan een fysiek kapotte wissel. Ze zouden dan toch wel even handmatig de 766 mogen bevrijden.

• Trainhunter2009
Ja idd, zoals ik het begrijp is het ook zeer verwonderlijk dat die storing er is, naar verluid werkt het al probleemloos sinds vele jaren. Maar gelukkig sinds gisteren 17:00 uur is de storing passé.
En rijdt de 766 gewoon zijn zondagsrit met gezelschap

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen treinen van en naar Utrecht Centraal door grote stroomstoring
Van en naar Utrecht Centraal rijden maandagochtend geen treinen door een stroomstoring.

Het is onbekend wanneer het probleem is verholpen.

In de Utrechtse wijk Lombok en in de Carthesius Driehoek is ook geen stroom, laat netbeheerder Stedin weten. Monteurs zijn onderweg, de oorzaak is nog onbekend.

@Stedin "Door een #stroomstoring is de spanning weggevallen in #Utrecht Lombok en de Carthesius Driehoek. Oorzaak nog onbekend. Monteurs onderweg."
Feest op het spoor vandaag :P

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 02-10-2017 10:17 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Tr4il
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-11 20:31
Ik sta inmiddels in de ICE, al het andere was tot half twaalf ofzo al preventief gecanceld

Tadaaa

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 11:51

mambo No5

Bad Apple?

Oh dear, dat gaat de rest van de dag wel dorwerken vermoed ik zo. :+

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• marcop23
De stroomstoring is alweer over, en het treinverkeer wordt al weer opgestart. Ik denk dat de chaos qua hoeveelheden reizigers en op gekke plekken belande vermiste treinen nog meevalt :)

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:28
Doe die van de Metro er maar bij.
Iemand had een kabeltje geraakt, waardoor er een netwerk (aka signaal)storing was tijdens de ochtend spits.
Spijkenisse Centrum, Slinge en Zuidplein stonden vol richting CS

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

D_Jeff schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:01:
Doe die van de Metro er maar bij.
Alle info borden op de Metro A, B, C, D en E vielen eruit. Geen dienstregeling meer (al is dat al niet echt nodig in ochtendspits met elke 7 minuten). Metro's van alle lijnen waren opgehoopt tijdens de storing. Daardoor vielen er gaten en sommige zaten dicht op elkaar. Tussentijd fluctueerde tussen 3 en 20 minuten tussen elk metrostel toen alles weer reed (Lijn E, daar moest ik mee, en je kunt op de kaart live zien waar die Metro's zich bevinden).

• EDIT
De ICNG is zojuist officieel gepresenteerd. Er zullen vast nog officiële persfoto's en impressies komen, maar een eerste foto via Treinreiziger.nl:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7WWG3aqpVECrL3mhb37PKyjq/full.jpg

• Trainhunter2009
Nou dat valt me in zijn geheel niet tegen. Alleen toch gele deuren..............is dat nou niet tegen de nieuwbouw regeltjes?
Dus feitelijk het eerste tekeningetje, dat was heel close.
Trainhunter2009 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:53:
Nou dat valt me in zijn geheel niet tegen. Alleen toch gele deuren..............is dat nou niet tegen de nieuwbouw regeltjes?
Dus feitelijk het eerste tekeningetje, dat was heel close.
Bedoel je dat er rondom de deuren ook een gele lijn moet zitten?

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik denk dat @Trainhunter2009 juist meer contrast had verwacht. Net zoals de refurbished VIRM dat heeft:
https://www.flickr.com/photos/47900776@N02/28046768691/

• Trainhunter2009
Yep dat had ik bij nieuwbouw wel in de verwachting zitten.
Als je die regel letterlijk neemt moet die deur een heel andere kleur hebben dan de zijwand zodat die door een slechtziende ook wordt waargenomen.

Edit :
Het model kan ik mij in vinden, die kleur discussie laat ik verder voor Wat het Is.
Nu nog benieuwd naar het interieur en de werkplek van de coureur 😁😉

[ Voor 30% gewijzigd door Trainhunter2009 op 03-10-2017 11:06 ]

• wildhagen
  • Niet online
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die voorkant niet echt heel erg fraai vind.... die hele koppeling met dat grote gat is imho een beetje te nadrukkelijk aanwezig.

Virussen? Scan ze hier!

• EDIT
Op de foto's valt het behoorlijk op, maar in het echt is het niet zo nadrukkelijk aanwezig (tenminste, dat vond ik niet). Natuurlijk zou een dichte neus mooier zijn geweest, maar de bedrijfszekerheid van die dingen is helaas dramatisch.

• LordSinclair
wildhagen schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:10:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die voorkant niet echt heel erg fraai vind.... die hele koppeling met dat grote gat is imho een beetje te nadrukkelijk aanwezig.
Dat heeft ook met de camera te maken. De juiste hoek en de juiste lens kan een trein best vertekenen:
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5646/30199150025_d8c6e89175_b.jpg

• EDIT
Nog wat meer foto's en impressiefilmpjes, ook van het interieur:
http://nieuws.ns.nl/ns-presenteert-ontwerp-nieuwe-intercity/
Met een virtuele tour door de mock-up:

[ Voor 59% gewijzigd door EDIT op 03-10-2017 11:52 ]

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-11 15:52
EDIT schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:45:
Nog wat meer foto's en impressiefilmpjes, ook van het interieur:
http://nieuws.ns.nl/ns-presenteert-ontwerp-nieuwe-intercity/
Met een virtuele tour door de mock-up:
[video]
leuk hoor die tafeltjes, maar die worden kei snel ranzig. zo wel boven als onder van de tafel. Daarnaast krijg ik de impressie dat er niet heelveel stoeltjes in een coupe staan. Kwa uitstappen lijkt mij het ook niet handig, de gene die aan de binnenkant zit, zal altijd moeten anticiperen op de reiziger tegen het raam.

Daarnaast waarom niet een dubbeldekker?

[ Voor 11% gewijzigd door Luukje01 op 03-10-2017 12:03 ]

• LordSinclair
In de eerste klas is de kans dat je fatsoenlijk naar buiten kunt kijken ook erg klein. 1 raam voor 3 rijen stoelen en dan staat er maar 1 rij naast het raam. De overige 2 rijen staan langs een dichte wand.

• EDIT
De impressie van de hoeveelheid stoelen is correct. Dit is een mock-up waarin zoveel mogelijk onderdelen van het interieur zijn gepropt. Zo staan ook beide typen toiletten naast elkaar in de ruimte.
De bedoeling van de mock-up is niet om te kijken hoe de indeling van de trein er uit ziet, maar om individuele elementen uit die indeling in de praktijk te bekijken en te beoordelen.
Je ziet dus bijvoorbeeld een eerste klas opstelling met slechts drie rijen stoelen: Twee stoelen tegenover elkaar en één rij er achter. Zo kunnen zowel de opstelling van de stoelen tegenover elkaar als achter elkaar beoordeeld worden.

Ook de uitlijning van de stoelen met het interieur is natuurlijk anders in de echte trein. Omdat er zo veel mogelijk elementen in een model gepropt worden, klopt ook dus de indeling niet met de uiteindelijke indeling, maar geeft enkel een impressie.

[ Voor 16% gewijzigd door EDIT op 03-10-2017 12:10 ]

• marcop23
Luukje01 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:01:
[...]

leuk hoor die tafeltjes, maar die worden kei snel ranzig. zo wel boven als onder van de tafel. Daarnaast krijg ik de impressie dat er niet heelveel stoeltjes in een coupe staan. Kwa uitstappen lijkt mij het ook niet handig, de gene die aan de binnenkant zit, zal altijd moeten anticiperen op de reiziger tegen het raam.

Omdat dubbeldekkers relatief weinig voordeel hebben ten opzichte van enkeldekkers. Bijvoorbeeld, een VIRM-4 heeft zo'n 3,6 zitplaatsen per meter, een ICM-4 heeft er 2,4. Het is 'maar' 50% extra. Het is dus vooral nuttig als 12 bakken enkeldeks echt gewoon te weinig is. en dat is op sommige trajecten ook wel zo. Gelukkig hebben we daar DDZ en VIRM voor. Voor andere treinen kan enkeldeks prima genoeg zijn, en dat is dan makkelijker rolstoelvriendelijk te maken, aerodynamischer, goedkoper, etc.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

79 treinstellen; NS koopt 49 treinstellen met 5 rijtuigen en 30 treinstellen met 8 rijtuigen.
Ik had liever meer 8 rijtuigen gezien, je ziet nu al dat de IC Direct ook buiten de spits vol zit tussen Rotterdam en Schiphol. Dit aanschafbeleid lijkt erop dat ze geen plannen hebben om die te verlengen naar rijtuigen, maar in eerste instantie alleen de huidige stammen zullen vervangen. Daar kijk ik wel van op eigenlijk.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• EDIT
Verschil is dat deze gecombineerd kunnen rijden. Dus je kan 2x 5 bakken hebben of 5+8. Dat kan met de huidige trein niet. Wil je een extra rijtuig toevoegen, dan mag je weer door een complete toelatingsprocedure heen.

[ Voor 43% gewijzigd door EDIT op 03-10-2017 12:54 ]

• Garyu

Garyu

WW

[...]

Ranzige tafeltjes is een kwestie van fatsoen + fatsoenlijk poetsen. In andere landen werkt het prima, dus het zou in NL ook best prima moeten kunnen werken. En fijn is het wel.

• LordSinclair
marcop23 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:09:
[...]

Omdat dubbeldekkers relatief weinig voordeel hebben ten opzichte van enkeldekkers. Bijvoorbeeld, een VIRM-4 heeft zo'n 3,6 zitplaatsen per meter, een ICM-4 heeft er 2,4.
Maar in een VIRM heb je riante beenruimte en in een ICM zit je met je knieën tegen de stoel/prullenbak voor je. Als je in een VIRM de stoelen net zo krap zou zetten als in de ICM dan passen er veel meer stoelen in.

• EDIT
Foto van de cabine:

Afbeeldingslocatie: https://railmagazine.nl/wp-content/uploads/2017/10/ICNG7-1024x708.jpg

Mijn eigen foto's zijn helaas zwaar overbelicht (we waren bezig met tests voor de lichtinval en reflectie met grote schijnwerpers toen ik die foto's maakte), dus die plaats ik maar niet :P

[ Voor 8% gewijzigd door EDIT op 03-10-2017 13:23 ]

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Lijkt wel een ruimteschip

Ground Control to Major EDIT :p

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-11 10:59

Qu3st

Skyaero schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:48:
Lijkt wel een ruimteschip

Ground Control to Major EDIT :p
Postje T we have a problem :9

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-10 15:58
Die noodstop knop ziet er wel heel verleidelijk uit

• EDIT
De trein is trouwens géén Coradia Liner V200, maar een Coradia Stream, een platform voor snelle regionale en intercitytreinen, waarvan de regionale versie aan de Italiaanse Spoorwegen wordt geleverd en de intercity-variant aan NS. De Italiaanse regionale versie is eveneens vandaag gepresenteerd.

Wat meer info: zie de site van Alstom. Daar staan ook wat PDF bestanden met technische specificaties en artist impressions van de ICNG vanaf de buitenkant in volledige 5- en 8-delige uitvoering.

[ Voor 10% gewijzigd door EDIT op 03-10-2017 14:30 ]

• cazzer22
  • Laatst online: 20-11 11:35
Dus het is toch een regionale trein geworden. Na een IR trein die IC heet is t nu dus gewoon Regionaal.

Hij kan dan wel 200km/h maar in de mock up mis ik toch een beetje het gevoel wat je hebt in een ICR/ICM of ook VIRM van een duidelijke coupé en balkon afscheiding. Hij is erg open zoals ook de Flirts en SNG zijn.

Ben benieuwd naar het comfort en hoe dit ding ook op de HSL zal rijden.

• EDIT
@cazzer22 Ik heb mijn bericht iets aangepast. Het platform is dus voor zowel regionale treinen als intercitytreinen. Ik vermoed dat dit Alstoms weerwoord is op de Stadler Flirt, die is immers ook te bestellen in vele verschillende vormen en maten, van lokaaltreintjes die 120 kunnen tot intercitytreinen die 200 gaan.

• Garyu

Garyu

WW

cazzer22 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 14:25:
Dus het is toch een regionale trein geworden. Na een IR trein die IC heet is t nu dus gewoon Regionaal.

Hij kan dan wel 200km/h maar in de mock up mis ik toch een beetje het gevoel wat je hebt in een ICR/ICM of ook VIRM van een duidelijke coupé en balkon afscheiding. Hij is erg open zoals ook de Flirts en SNG zijn.

Ben benieuwd naar het comfort en hoe dit ding ook op de HSL zal rijden.
In het internationale jargon wordt meestal onderscheiden tussen:
- subway
- regional train
- high-speed train

En dan staat HST voor de ICE, TGV en consorten. Logisch dat de ICNG dan gewoon in die taxonomie gewoon onder het concept regional train wordt geschaard.

En geef toe, elke trein in NL -is- een regionale trein. Ook al rijdt ie 200km/h, je hebt nauwelijks een stuk waar ie langere tijd gewoon met 200km/h kan doortuffen, en dus is een soort veredelde metro toch prima?

• cazzer22
@EDIT Ah ja heb de site niet zo goed gelezen, roestig frans enzo...

Maar klopt wel, 200km/h is snel voor regionaal vervoer en moet ook zeggen dat de ruimtelijke blikken in de mock up vermoedelijk komen van groothoeklenzen. Dus hopelijk zit er beenruimte in de trein maar toch ook iets knussigs zoals HST's hebben.

@Garyu Ik snap het inderdaad, als IC niet meer een categorie is, dan is het een regionale trein. HST kan je het niet direct noemen. dus IR trein is dan ook een correcte naam?

En klopt, wij kennen op de buitenlandse vervoerders na, geen IC waardige IC treinen. Maar echte IC treinen stoppen ook niet elk kwartier. 8)

• Garyu

Garyu

WW

EDIT schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:49:
De ICNG is zojuist officieel gepresenteerd. Er zullen vast nog officiële persfoto's en impressies komen, maar een eerste foto via Treinreiziger.nl:

[afbeelding]
En de eerste huilies zijn alweer gesignaleerd :+

https://petities.nl/petit...t-niet-doorgevoerd-worden

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:12

Fiber

Beaches are for storming.

Dat is toch niet te hopen... :+

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:37
Wat een lelijk hok zeg, gelukkig heb ik standplaats HT dus kom deze voorlopig nog niet tegen :)

• Maegrim
Niemand komt ze voorlopig tegen :+

• cazzer22
Fiber schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 14:52:
[...]

Dat is toch niet te hopen... :+
ach, de 1300's reden eerder dit jaar ook nog rond! :D

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:37
Maegrim schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 15:23:
Niemand komt ze voorlopig tegen :+
Klopt maar ze gaan eerst breda-amsterdam rijden.

• Oekiejoekie

[afbeelding]
Duikbril ? Oh nee, duikbrillen rijden al rond in Belgie... Maar met zo'n gigantisch gat midden voorin, zeg ik dan opblaaspop >:)

• Omabeatle
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:59
De bijnaam 'de bij' vind ik ook wel toepasselijk, die werd blijkbaar vanochtend ook al genoemd.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

EDIT schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:54:
Verschil is dat deze gecombineerd kunnen rijden. Dus je kan 2x 5 bakken hebben of 5+8. Dat kan met de huidige trein niet. Wil je een extra rijtuig toevoegen, dan mag je weer door een complete toelatingsprocedure heen.
2 keer VIRM6 paste toch ook al niet op veel intercity-stations? Nog een bak extra zal dan echt een probleem worden..

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

[afbeelding]
Hmmmm, ik vind het lastig te beoordelen zo van een foto. Ben niet helemaal kapot van het zwart op de neus maar dat zou in werkelijkheid nog wel eens mee kunnen vallen. Ik vel m'n oordeel wel als de treinen t.z.t. op het spoor verschijnen.
EDIT schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:14:
Op de foto's valt het behoorlijk op, maar in het echt is het niet zo nadrukkelijk aanwezig (tenminste, dat vond ik niet). Natuurlijk zou een dichte neus mooier zijn geweest, maar de bedrijfszekerheid van die dingen is helaas dramatisch.
Als je er op foto's op gaat letten zie je dat veel treinen dat hebben, bijv. de SLT en VIRM, maar ook bij Mat '64 was dat gat niet echt klein. Dat zal inderdaad erg meevallen.

[...]

leuk hoor die tafeltjes, maar die worden kei snel ranzig. zo wel boven als onder van de tafel. [...] Kwa uitstappen lijkt mij het ook niet handig, de gene die aan de binnenkant zit, zal altijd moeten anticiperen op de reiziger tegen het raam.

[...]
Erm, verreweg de meeste treinen hebben tafeltjes bij vierzits en dat is ook geen probleem? Toegegeven, die zijn wat kleiner dan op deze impressie maar het lijkt me niet dat die ineens ranzig gaan worden omdat ze groter zijn. :? En voor wat betreft uitstappen, dat is bij coach-opstelling in trein, tram, metro en bus ook geen probleem dus waarom zou dat bij de ICNG ineens wel zo zijn? :?

• marcop23
burne schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 16:51:
[...]

2 keer VIRM6 paste toch ook al niet op veel intercity-stations? Nog een bak extra zal dan echt een probleem worden..
2x VIRM-6 past op elk intercitystation, vanaf 13 bakken wordt het problematisch met 'traditionele' baklengtes. Nu rust de ICNG alleen op jacobsdraaistellen, waardoor de bakken korter zijn. Hiervan past misschien een ICNG-16 wel op 1 perron, dat scheelt namelijk maar 6 meter met een VIRM-12 :)

• Maegrim
Omabeatle schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 16:40:
De bijnaam 'de bij' vind ik ook wel toepasselijk, die werd blijkbaar vanochtend ook al genoemd.
Wasbeer :p
Pagina: 1 ... 31 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.