Verwijderd
/me heeft er zin in. Weer een dagje treinen anders dan Heerenveen - Leeuwarden v.v. voor studie, lang geleden.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2017 14:59 ]
dat spul mag ik niet aanraken gok ikEDIT schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:44:
@Get!em Nee, deze dagen wat nachtdiensten, dus op dat tijdstip lag ik heerlijk in mijn bed
Voor het wassen moet je @Maegrim even aankijken
[ Voor 6% gewijzigd door Maegrim op 19-09-2017 15:42 ]
Tenminste, volgens mij ging de comment over de vieze ramen van de ICD
Verwijderd
Zo las ik hem ook inderdaad.EDIT schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:44:
ICD kan ie toch wel aan?
Standaard? Het eerste wat me opkomt is om bij Amersfoort al rechtsaf te slaan richting Amsterdam Centraal, en de reisplanner is het met me eensVerwijderd schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:39:
Vrijdag een ritje Heerenveen - Zandvoort aan Zee. Zit er aan te twijfelen even via Rotterdam Centraal te reizen en daar met de ICD naar Amsterdam Centraal te gaan, leuk ritje, maar kost wel weer extra tijd.Heb nu niet echt een acute reden, dus denk dat ik maar gewoon de standaard route neem via Utrecht Centraal.
![]()
[...]
Verwijderd
Naar Zandvoort aan Zee geeft de reisplanner mij alleen de optie via Utrecht Centraal. Naar Amsterdam centraal als eindbestemming is Almere Centrum de beste optie, zal wel wat met de overstap te maken hebben.marcop23 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:59:
[...]
Standaard? Het eerste wat me opkomt is om bij Amersfoort al rechtsaf te slaan richting Amsterdam Centraal, en de reisplanner is het met me eensEen ander reisplanner-alternatief is via Leiden, dan ga je best wel om maar qua tijd is het vergelijkbaar. Via Utrecht staat er niet bij
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2017 16:08 ]
Dat gaat dus ook via Utrecht (de lijn Utrecht - Leiden).marcop23 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:59:
[...]
Een ander reisplanner-alternatief is via Leiden, dan ga je best wel om maar qua tijd is het vergelijkbaar. Via Utrecht staat er niet bij
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Verwijderd
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Nee, dat is via de intercity Groningen/Leeuwarden - Den Haag centraal. Die gaat via de Hanzelijn en Schiphol naar Leiden.Freee!! schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 18:37:
[...]
Dat gaat dus ook via Utrecht (de lijn Utrecht - Leiden).
Toch staat de rit via Utrecht niet bij mij in de reisplanner als ik zo in de middag kijk, wel gek.
Verwijderd
Gek inderdaad. Ik krijg via Amersfoort overstappen op de sprinter naar A'dam centraal of in Utrecht op de IC naar Alkmaar. Die tweede is toch fijner naar mijn mening, stopt alleen op A'dam Amstel onderweg naar A'dam centraal, de sprinter stopt volgens mij tien keer ofzo onderweg naar A'dam centraal.marcop23 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 19:03:
[...]
Nee, dat is via de intercity Groningen/Leeuwarden - Den Haag centraal. Die gaat via de Hanzelijn en Schiphol naar Leiden.
Toch staat de rit via Utrecht niet bij mij in de reisplanner als ik zo in de middag kijk, wel gek.
Had hem al gevraagd of die toevallig op de ICD reed vrijdag, maar hij zit in nachtdiensten momenteel.ArcticWolf schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 19:03:
Als @EDIT die ICD bestuurd kom je sneller aan dan gepland
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2017 19:09 ]
03022017 - Eurostar 4013/4014 te Woerden by Ariën Claij, on FlickrBij werkzaamheden of stremming aan de HSL zie ik dit wel weer eens gebeuren, net als de Thalys doet
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
1 deel wordt beveiligd (vanwege paspoort controles) andere deel is gewoon vrij instappen (maar dan kan je niet naar London).iBugged schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:29:
Waarom heeft die Eurostar eigenlijk twee nummers, die 4013 en 4014? Is er een regel bij > x meter of bakken dat je aparte nummers nodig hebt of iets?
Een Eurostar-treinstel bestaat eigenlijk uit twee losse treinen, in het midden zitten echter gewone bakken in plaats van bakken met een cabine. Je zou een Eurostar kunnen splitsen en een andere "half train" eraan kunnen knopen.
We are shaping the future
Van de huidige Eurostar (TMST) weet ik dat in het midden kan ontkoppelen en dat elk deel op eigen kracht kan wegrijden, al lijkt het 1 treinstel. Ik geloof dat die maatregel was opgenomen ivm de veiligheid in de Kanaaltunnel bij brand. Ik weet niet of nu nog is opgenomen, maar anders zou ik kunnen denken dat 1 trein bestaat uit 2 stellen, zonder stuurrijtuig(en) er tussen.iBugged schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:29:
Waarom heeft die Eurostar eigenlijk twee nummers, die 4013 en 4014? Is er een regel bij > x meter of bakken dat je aparte nummers nodig hebt of iets?
edit : @Alex) was me net voor
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Oh zoEDIT schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:44:
ICD kan ie toch wel aan?
Ik heb net anderhalve week vrij gehad, morgen de nacht in dus dat wordt vast wel een keertje wassen.
How moet ik de voorstellen? Een trein die dus gewoon in het midden in tweeën kan? Maar hoe zit dat dan met de stuurrijtuigen in het midden?Arator schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:27:
[...]
Van de huidige Eurostar (TMST) weet ik dat in het midden kan ontkoppelen en dat elk deel op eigen kracht kan wegrijden, al lijkt het 1 treinstel. Ik geloof dat die maatregel was opgenomen ivm de veiligheid in de Kanaaltunnel bij brand. Ik weet niet of nu nog is opgenomen, maar anders zou ik kunnen denken dat 1 trein bestaat uit 2 stellen, zonder stuurrijtuig(en) er tussen.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Zelfs de M5-metro's in Amsterdam zijn eigenlijk twee aparte stellen.
Die zijn er niet, er is maar één stuurrijtuig per treindeel. Normaal ontkoppelen ze niet, tenzij er nood is.T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:32:
[...]
How moet ik de voorstellen? Een trein die dus gewoon in het midden in tweeën kan? Maar hoe zit dat dan met de stuurrijtuigen in het midden?
Stel je voor dat treinstel 4013 in de tunnel stilstaat met een brandje of ander technisch defect, dan lijkt mij dat ze iedereen over kunnen zetten naar de 4014 die ze apart afkoppelen, en zo de passagiers in veiligheid kunnen brengen naar de andere kant.
Geen idee of dat de procedure is, maar het lijkt me wel met zo'n techniek.
[ Voor 29% gewijzigd door AW_Bos op 20-09-2017 10:38 ]
Vandaar dus die twee nummers?AW_Bos schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:33:
[...]
Die zijn er niet, er is maar één stuurrijtuig per treindeel. Normaal ontkoppelen ze niet, tenzij er nood is.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Ja, het zijn twee identieke treinen.
Yep
Mocht er iets gebeuren met een trein (bijvoorbeeld een ongelukje tijdens het rangeren) dan kunnen ze 'm splitsen en er een andere helft aan plakken.
Iets soortgelijks heeft DB uitgehaald met een ICE-3: na het ongeluk in Zevenaar hadden ze een beschadigd ICE3-treinstel. Een andere ICE3 was ook beschadigd geraakt na een aanrijding, ze hebben toen de "goede" helften van beide treinstellen samengevoegd tot één nieuwe ICE3.
Best kans dat er op die splitsing achter een of ander deurtje een minimale bediening verstopt zit waarmee rangeerbewegingen kunnen worden uitgevoerd. Ik weet in ieder geval dat de "oude" HTM GTL8 trams ("oud".. ik heb de introductie nog meegemaaktT.Kreeftmeijer schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:32:
[...]
How moet ik de voorstellen? Een trein die dus gewoon in het midden in tweeën kan? Maar hoe zit dat dan met de stuurrijtuigen in het midden?
Bogies and couplings[edit]
The class was designed to meet Channel Tunnel safety regulations, and consists of two independent half-sets, each with its own power car. Most of the trailers rest on Jacobs bogies shared between adjacent carriages, supporting both of them, with the cars next to the power cars and the two central cars (coaches 9 and 10 in a full-length set) not articulated. Non-shared bogies are coupled with Scharfenberg couplers, providing three points for separation in the event of an emergency in the Channel Tunnel. The electrical supply cables between a power car and the first carriage are designed to break apart during an emergency separation. In the event of a serious fire in the Tunnel the passengers would be transferred into the undamaged half of the train, which would then be uncoupled from the damaged half and driven out of the tunnel.[32] If the undamaged part is the rear half of the train, this would be driven by the Chef du Train who is a fully authorised driver and occupies the rear driving cab in the tunnel for this purpose.[33] Due to limitations on driving hours, the driver and Chef du Train exchange roles for the return journey.
Een blijkbaar had de oude Eurostar ook al aparte nummers voor elk deel, en is dit gewoon overgenomen in de nieuwe treinen.Two types were built: Three Capitals sets, consisting of two power cars and 18 carriages, including two with one powered bogie each; and North of London sets, with 14 carriages. They consist of two identical half-sets that are not articulated in the middle, so that in case of emergency in the Channel Tunnel one half can be uncoupled and leave the tunnel. Each half-set is numbered separately.
The carriages are numbered in half-sets of eight-vehicles as 93 70 3740 NNN-N GB-EIL, where 93 denotes high-speed EMU, 70 denotes Great Britain, 374 is the class, 40NN (sharing the 4 from the class 374) is the unit number followed by a single digit for each carriage counting from the driving car towards the centre, a check digit, GB for Great Britain and EIL for Eurostar International Limited.
[ Voor 12% gewijzigd door Arator op 20-09-2017 11:00 ]
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Tis zelfs een vereiste aan de trein om door de kanaaltunnel te mogen rijden. Ook de oude eurostar treinen kunnen in geval van nood gesplitst worden. Is ook bij deze Velaro D's een heel gedoe over geweest, omdat Alsthom en de franse overheid verwachtten dat zij de order binnen zouden halen maar Siemens hem won. Rechtzaken en alles omdat volgens de Franzen die Velaro trein niet gesplitst kon worden.AW_Bos schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:33:
[...]
Die zijn er niet, er is maar één stuurrijtuig per treindeel. Normaal ontkoppelen ze niet, tenzij er nood is.
Stel je voor dat treinstel 4013 in de tunnel stilstaat met een brandje of ander technisch defect, dan lijkt mij dat ze iedereen over kunnen zetten naar de 4014 die ze apart afkoppelen, en zo de passagiers in veiligheid kunnen brengen naar de andere kant.
Geen idee of dat de procedure is, maar het lijkt me wel met zo'n techniek.
Signatures zijn voor boomers.
https://twitter.com/OvDRail_Hans/status/910414859182989312
Ik had verwacht dat bij zoiets de stroom er automatisch af gaat. Maar dat moet handmatig gebeuren?
Ja omdat de bovenleiding de retour (=kortsluiting) niet raakt wordt de snelschakelaar niet automatisch afgeschakeld.maarud schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:30:
Woops: https://www.assercourant....orgt-voor-vertraging.html
https://twitter.com/OvDRail_Hans/status/910414859182989312
Ik had verwacht dat bij zoiets de stroom er automatisch af gaat. Maar dat moet handmatig gebeuren?
Als de bovenleiding op het spoor zou vallen, dan wel.
Hier staat trouwens dat de trein al terugreed naar Zwolle vanwege de problemen. Het risico zou wel genomen zijn omdat er bij Hoogeveen geen opstelsporen zijn. Nu is dit natuurlijk wel redelijk worst-case, het lijkt me veel waarschijnlijker dat hij 'gewoon' stil kwam te staan zonder bovenleiding mee te nemen in zn dood.
[ Voor 39% gewijzigd door marcop23 op 20-09-2017 13:38 ]
Denk niet dat het dak ongeisoleerd aan de spoorstaven verbonden ismarcop23 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:28:
In theorie zit de trein aan het spoor, dus de snelschakelaar zou er wel uit moeten gaan tijdens de val van de bovenleiding. Dat betekent alleen nog niet dat de brandweer mag blussen, aangezien het niet 'veilig' is. Hij moet gewoon officieel goed geaard worden, om te zorgen dat de spanning niet per ongeluk weer in kan schakelen.
Voor zover ik weet is het tegenwoordig niet meer verplicht om splitsbare treinen te hebben, omdat er in 20 jaar nog nooit een noodgeval is geweest waarbij dit nodig is. Daarbij is er in de afgelopen 20 jaar veel wijsheid vergaard omtrent tunnelbranden, doorrijden naar een veilige plek is beter dan in de tunnel tot stilstand komen (safe haven-principe).Maasluip schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:57:
Volgens mij hebben ze geen noodstuurstand in het midden. Het is ook niet bedoeld om mee te rangeren. In geval van nood gaat er een mannetje in de achterste stuurstand zitten (het kan best zijn dat die er altijd in moet zitten in de tunnen), breekt de trein en rijdt met die helft weg.
Tijdens de overtocht is de achterste cabine bemand, de chef trein is bevoegd om de trein in noodgevallen uit de tunnel te rijden.
Ik denk het wel eigenlijk. De hele bakconstructie is toch van staal/aluminium? Dat beschermt sowieso de passagiers bij een blikseminslag of bovenleiding, want als rondom alles +1500V is (of wat dan ook) zijn er geen spanningsverschillen voor de passagiers en blijven ze dus levenArcticWolf schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:37:
[...]
Denk niet dat het dak ongeisoleerd aan de spoorstaven verbonden is
Dan zitten de assen redelijk ongeisoleerd aan de bakconstructie lijkt me? Ik heb nog nooit gehoord dat ze dat opzettelijk isoleren. Maar ik kan het nu niet zo snel vinden, op een Duits verhaal over een loc na. Maar een geaarde bak lijkt me veiliger dan een zwevende, anders is die voor buitenstaanders levensgevaarlijk om aan te raken als die per ongeluk onder spanning komt?
Naja blijkbaar niet he, anders was de schakelaar wel afgeschakeldmarcop23 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:12:
[...]
Ik denk het wel eigenlijk. De hele bakconstructie is toch van staal/aluminium? Dat beschermt sowieso de passagiers bij een blikseminslag of bovenleiding, want als rondom alles +1500V is (of wat dan ook) zijn er geen spanningsverschillen voor de passagiers en blijven ze dus levenIn een auto is dat ook het geval trouwens.
Dan zitten de assen redelijk ongeisoleerd aan de bakconstructie lijkt me? Ik heb nog nooit gehoord dat ze dat opzettelijk isoleren. Maar ik kan het nu niet zo snel vinden, op een Duits verhaal over een loc na. Maar een geaarde bak lijkt me veiliger dan een zwevende, anders is die voor buitenstaanders levensgevaarlijk om aan te raken als die per ongeluk onder spanning komt?
Maar goed ook een keer een damwand dwars door een bovenleiding voedingskabel geslagen, vuur spoot 4 meter de lucht in (ding zelf zat 2 meter onder de grond) en het duurde 3 minuten voordat de schakelaar uberhaupt wat detecteerde.
Dus blijft gissen, maar waarschijnlijk was de weerstand door de trein toch zo groot dat de schakelaar niks detecteerde door de retour en dus niet afschakelde.
Lees verder via SpoorProRailGood is een petitie gestart om het kabinet ervan te overtuigen een omslag te maken in het Nederlandse overheidsbeleid voor het spoorgoederenvervoer. Daarin pleit de belangenvereniging onder meer voor het stopzetten van de uitrol van ERTMS en een verlaging van de gebruikersvergoeding van het spoor. Door de extreem hoge kosten in vergelijking met Duitsland loopt Nederland uit de pas, stellen de spoorgoederenvervoerders.
Ik zat even vreemd op te kijken toen ik dit bericht vandaag voorbij zag komen. Zeker omdat een aantal van die bedrijven momenteel samen met ProRail en het ministerie bezig zijn met de harmonisatie van ERTMS in Nederland en de implementatie vanaf 2023 (uiteraard doet NS daar ook aan mee).
Ook de petitie lijkt breed aan te sturen op het compleet stoppen met ERTMS. Pas toen ik bij de downloads de daadwerkelijke brief aanklikte, werd het allemaal iets genuanceerder en werd het ERTMS verhaal niet meer dan een voetnootje
Uiteindelijk blijkt het dus een pleidooi te zijn voor het compleet afschaffen van de infraheffing voor de goederenvervoerders omdat ze de 30 miljoen per jaar (in totaal voor het complete goederenvervoer!) niet willen betalen, als ik het goed lees.
Ik weet te weinig van het goederenvervoer af om hier werkelijk iets zinnigs over te zeggen, maar dit klinkt wel heel erg als: we willen wel het spoor gebruiken, maar er voor betalen zodat het in goede conditie kan blijven, ho maar
En dan de vergelijking maken met Duitsland, een land dat zo ongeveer compleet vol ligt met tijdelijke snelheidsbeperkingen omdat er niet voldoende onderhoud wordt gepleegd en er op vele lijnen nog ouderwetse armseinen met trekdraden zijn, zonder enige vorm van beveiliging omdat er vrijwel niet geïnvesteerd wordt in vernieuwing en verbetering
Ik zou dan bijna de conclusie willen trekken dat ze willen tornen aan de veiligheid in ruil voor winstmaximalisatie. Op die manier vind ik toch wel dat zij zichzelf buitenspel zetten.
Is de stroomkring niet: Bovenleiding>motor>spoorstaven? Waarbij bovenleiding +1500V is en spoorstaven 0?marcop23 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:12:
[...]
Ik denk het wel eigenlijk. De hele bakconstructie is toch van staal/aluminium? Dat beschermt sowieso de passagiers bij een blikseminslag of bovenleiding, want als rondom alles +1500V is (of wat dan ook) zijn er geen spanningsverschillen voor de passagiers en blijven ze dus levenIn een auto is dat ook het geval trouwens.
Dan zou ik verwachten dat de bak juist wel elektrisch aan de spoorstaven is gekoppeld. Scheelt ook weer met uitstappen: dan staat je ene voetje in de trein en de andere op het perron. Beetje jammer als de trein dan een potentiaal heeft van 1500V tov het perron. Dat maakt uitstappen redelijk dodelijk.
Dat kan best zo zijn, maar als de weerstand van de bak te groot is dan detecteert de snelschakelaar geen kortsluiting met de retour en blijft de spanning gewoon ingeschakeld.Raymond schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 15:56:
[...]
Is de stroomkring niet: Bovenleiding>motor>spoorstaven? Waarbij bovenleiding +1500V is en spoorstaven 0?
Dan zou ik verwachten dat de bak juist wel elektrisch aan de spoorstaven is gekoppeld. Scheelt ook weer met uitstappen: dan staat je ene voetje in de trein en de andere op het perron. Beetje jammer als de trein dan een potentiaal heeft van 1500V tov het perron. Dat maakt uitstappen redelijk dodelijk.
[ Voor 18% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 23-09-2017 10:38 ]
http://nieuws.ns.nl/downl...estemming-01072013_v2.pdf
Oh en ik was het in ieder geval niet. Ik was thuis heerlijk aan het bijkomen van een aantal nachtdiensten
[ Voor 18% gewijzigd door EDIT op 23-09-2017 11:26 ]
Die lijken mij alleszins redelijk en vallen voor een groot deel zelfs onder gezond verstand.EDIT schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 11:25:
Dit zijn de voorwaarden van NS met betrekking tot het filmen en fotograferen op en rond stations en in de trein:
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ik snap het ook weer wel. Spoorgoederenvervoer zou dominanter moeten zijn in het Nederlandse transport, omdat het veel milieuvriendelijker is en voor minder overlast zorgt dan vrachtwagens. Maar, vergeleken met vrachtwagens zijn ze in een nadeel gesteld door prijzen. Een Poolse transporteur kan hier gratis gebruik maken van de wegen, maar een Poolse treinvervoerder betaalt gewoon de volle mep.EDIT schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 15:50:
[...]
Ik weet te weinig van het goederenvervoer af om hier werkelijk iets zinnigs over te zeggen, maar dit klinkt wel heel erg als: we willen wel het spoor gebruiken, maar er voor betalen zodat het in goede conditie kan blijven, ho maar![]()
[...]
Een Nederlandse vrachtwagen (Euro 3, 30 ton) betaalt per jaar zon 1600 aan wegenbelasting, als ik snel google. Als je nu een containertrein neemt met 40 teu neemt, die elke dag 200 km rijdt, betaal je dus 2.56 * 200 * 365 = 187 000 euro aan infraheffing, volgens je linkje, of ~4700 per teu/vrachtwagen.
De binnenvaart kan volgens mij gewoon gratis gebruik maken van alle kanalen, ondanks dat de infrastructuur volgens mij veel ingrijpender is dan een simpele spoorlijn. Ook mogen zij nog rode diesel gebruiken, het spoor niet.
Misschien is de vergelijking met het veel dunbevolktere Duitsland niet zo goed, maar vergeleken met andere transportmethodes kan ik me best voorstellen dat ze vinden dat ze te veel betalen.
De vraag is echter ook: Hoe realistisch is dat? Op de weg gaan we langzaamaan naar een kilometerheffing toe, dus wellicht is het juist wel zo eerlijk om iedereen te laten betalen voor hetgeen er gebruikt wordt.
Overigens durven ze de vergelijking met België dan weer niet aan. Die sturen treinen via Nederland naar Duitsland omdat het zelfs mét die omweg goedkoper is dan door België heen te laten rijden.
Verwijderd
Is op zich wel logisch en gebruikelijk, want je bent in feite gewoon op de werkvloer van de NS/ProRail. Verder nog even in de cabine van de 766 geweest. Wat is dat ouderwets, zeg. Mijn dag kon niet meer stuk!EDIT schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 11:25:
Dit zijn de voorwaarden van NS met betrekking tot het filmen en fotograferen op en rond stations en in de trein:
Oh en ik was het in ieder geval niet. Ik was thuis heerlijk aan het bijkomen van een aantal nachtdiensten

Met de 766 en 101 by ThomasKreeft, on Flickr

En de rest: https://www.flickr.com/gp/159778378@N08/31fV73
[ Voor 39% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 24-09-2017 12:14 ]
En dat plaatje in die bus is natuurlijk ook briljant, passagiers onder de 21 moeten opstaan voor passagiers boven de 40. Mogen ze wat mij betreft zo weer invoeren, ik moest immers als klein jongetje vroeger ook altijd opstaan voor ouderen
Blij dat al dat spul nog bewaard is gebleven.
@bvk Ik ook, zo'n 45 jaar geleden, toen was dat normaal
Filmpje van het rollend materieel is nog in de maak.
Ik ook.Blij dat al dat spul nog bewaard is gebleven.
Ik heb dat met huidig afgeschreven materieel. Mat'64, DD-AR is het oudste spul geloof ik waar ik nog in gereisd heb.
Zat een te kijken in Wikipedia: Nederlands spoorwegmaterieel:
En dan is de Mat'64 toch wel het oudste waar ik op gewone (school)dagen nog mee gereisd heb.
[ Voor 19% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 24-09-2017 20:42 ]
edit:
oh ben toch niet helemaal gek
Wikipedia: Blauwe EngelDe dieseltreinen van het type DE2 reden tot eind juni 1997 op de lijn Tiel - Arnhem (-Velperpoort) en zijn daarna vervangen door de treinen van het type DE3 (Plan U).
Dacht dat die als mat 46' waren gedefinieerd, maar ze zijn afgeleid van de mat 46... weer wat geleerd.
[ Voor 47% gewijzigd door ArcticWolf op 24-09-2017 20:39 ]
Waar @Trainhunter2009 en ik op doelen is dat je vroeger als kind werd geacht om op te staan voor "ouderen", al heb ik nooit geweten dat dat al gold voor iemand van 40+. Ik stond pas op als ze er net zo uit zagen als opa en oma zeg maar...T.Kreeftmeijer schreef op zondag 24 september 2017 @ 20:22:
[...]
Ik heb dat met huidig afgeschreven materieel. Mat'64, DD-AR is het oudste spul geloof ik waar ik nog in gereisd heb.
edit:
Zat een te kijken in Wikipedia: Nederlands spoorwegmaterieel:
En dan is de Mat'64 toch wel het oudste waar ik op gewone (school)dagen nog mee gereisd heb.
Oudste materieel waar ik mee te maken kreeg was Mat '46 toen ik begin jaren 70 voor het eerst zelfstandig met de trein naar diezelfde opa en oma mocht. Maar die werden dus al beetje bij beetje afgevoerd, ik heb er niet heel vaak ingezeten. Negen van de tien keer was het gewoon een Mat '54 of '64 natuurlijk.
* bvk stapte dan in de trein op het toen net geopende Station Bijlmer wat eigenlijk niet meer dan een paar houten planken en een trapje was
Rolstoelreizigers kunnen al maanden geen gebruik maken van de intercity tussen Zwolle en Leeuwarden. Perron 7, van waar de trein vertrekt, is al maanden voor rolstoelen geblokkeerd. Rolstoelassistentie bij in- en uitstappen is niet mogelijk, schrijft de Statenfractie van de PvdA in Overijssel.
Statenlid Hans Nooter noemt het een bizarre situatie. Hij wil dat de NS opheldering geeft over de problemen en zo snel mogelijk met een oplossing komt. "Het is ronduit bizar dat rolstoelers maandenlang wordt gevraagd om te reizen", zegt Nooter.
Toegankelijkheid OV piept en kraakt
De NS zegt niet te weten hoe lang de huidige situatie nog duurt. Nooter wil dat de provincie de NS desnoods aanspoort om het probleem sneller op te lossen.
Verder noemt Nooter ook de slechte toegankelijkheid van bussen voor rolstoelgebruikers. "De PvdA wil dat alle Overijsselse bussen geschikt zijn en blijven voor rolstoelvervoer. Ik ben benieuwd wat onze provinciebestuurders doen om dat te garanderen."
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik kom het nu zo'n 2 a 3x per week tegen in de overvolle ICD, waarbij iemand de stoel naast zich reserveert met een tas en dan zegt dat collega/vriend/kennis/whatever, er zo aankomt.
Laatst weer eens uitgescholden voor asociale hond, omdat ik toch ging zitten, gangpad incl balkons stonden op dat moment vol en er was geen beweging meer in de mensen te krijgen, dus die zgn collega ook niet gezien. Stoel naast waar ik stond was leeg, dus.....
Opstaan = plaats vergaan, toch?Get!em schreef op maandag 25 september 2017 @ 10:56:
Over opstaan gesproken: wat vinden jullie van zitplaatsreservering door medereizigers?
Ik kom het nu zo'n 2 a 3x per week tegen in de overvolle ICD, waarbij iemand de stoel naast zich reserveert met een tas en dan zegt dat collega/vriend/kennis/whatever, er zo aankomt.
Laatst weer eens uitgescholden voor asociale hond, omdat ik toch ging zitten, gangpad incl balkons stonden op dat moment vol en er was geen beweging meer in de mensen te krijgen, dus die zgn collega ook niet gezien. Stoel naast waar ik stond was leeg, dus.....
Ik vind het sowieso not done om stoelen met allerlei accessoires vol te plakken zodat er maar niemand naast je gaat zitten. Aan de andere kant, bij gebrek aan bagagecapaciteit elders in de trein -moet- je een koffer wel ergens neerzetten waar ie in de weg staat. Maar reserveren voor een niet-bestaande collega is echt zwaar asociaal.
Barrierevrij reizen kost miljoenen en miljoenen. Als ze dat geld gewoon in interstedelijk taxivervoer zouden investeren zou iedereen blij zijn met een fractie van de kosten. Reizigers kunnen point-to-point reizen en hoeven niet meer met assistentie de trein in en uit gemanouvreerd worden. Maar nee, het "moet".
Natuurlijk moeten er voorzieningen zijn voor rolstoelgebruikers (kijk eens hoe goed het geregeld is in bijvoorbeeld Oostenrijk), maar daar staat een prijs tegenover die we met zijn allen zullen moeten betalen. Misschien dat de NS tenminste verplicht kan worden om dit aan te bieden als overgangsfase zolang het spoor niet bereikbaar is? Dan kunnen we er in de tusesntijd over nadenken of die bereikbaarheid helemaal anders willen inrichten. Dat is echter meer een politieke discussie dan een technische.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
In dit geval gaat het vaak anders:
Instappen in de ICD is een lang proces van meerdere minuten met wachtrijen voor de deuren. Als collega 1 wel voor de deur staat en collega 2 helemaal achteraan in de rij, dan gaat collega 1 als eerste naar binnen, en ''reserveert 2 plekken'. Van de 30 mensen die tussen die 2 collega's in staan, kunnen er dan 20 zitten op de laatste zitplaatsen en de overige 10 staan dan in het gangpad. Collega 2 gaat dan dwars door de 10 mensen in het gangpad naar collega 1 toe om alsnog te zitten.
Bij vader/moeder met kind vind ik het nog logisch, maar collega's?
Ronduit asociaal.Get!em schreef op maandag 25 september 2017 @ 10:56:
Over opstaan gesproken: wat vinden jullie van zitplaatsreservering door medereizigers?
De smoes 'is voor collega' heb ik nog nooit gehoord. Ik zou vragen hoelang dat zou duren en als het de volgende stop is, dan is het pech, maar vraag ik toch echt om het bordje 'reservering' weg te halen. In het uiterste geval en als hij niet te breed is, zou ik me langzaam op z'n tas laten zakken ...
Een zelfde soort plaatje (metaal) heb ik nog gezien in de 5100/5200 serie van de RET.bvk schreef op zondag 24 september 2017 @ 16:29:
Mooie foto's hoor, leuk!
En dat plaatje in die bus is natuurlijk ook briljant, passagiers onder de 21 moeten opstaan voor passagiers boven de 40. Mogen ze wat mij betreft zo weer invoeren, ik moest immers als klein jongetje vroeger ook altijd opstaan voor ouderen
Kan zo snel even geen goede foto vinden
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Ik zat gewoon eens door wat spoor-sites te bladeren mbt oud materieel. Volgens mij heb ik een nieuw record gevonden, in dit geval weliswaar metro ipv normaal spoor, maar toch, het valt onder spoor
Wat blijkt, de Metro van Buenos Aires had tot 2013 nog materieel uit 1913 rondrijden in dagelijkse dienst. Nee, dit is geen typo, het materieel was echt 100 jaar oud
Ging om materieel van Belgisch fabrikaat, namelijk de La Brugeoise cars van de Belgische spoormaterieel-bouwer La Brugeoise et Nivelles (sinds 1988 onderdeel van Bombardier).
Gebouwd tussen 1911 en 1944, enige grote modernisering was in 1927 (toen de leveringen dus nog liepen!), in 1987 zijn er 15 stellen nogmaals gemoderniseerd. Er zijn er in totaal 125 gebouwd, waarvan er in 2013, dus 100 jaar later, nog 100 in dienst waren.

Er is er maar één van bewaard gebleven voor zover ik kon vinden.
Onvoorstelbaar dat die dingen na 100 jaar nog in dienst zijn geweest, en de meesten nog in de originele staat ook.
Ding was sowieso een beetje uniek, door zijn wat rare spanning van 1100V die hij gebruikte, de rest van het metro-netwerk gebruikte 1500V, dus hij kon ook alleen op die ene lijn rijden.
Ze hebben bij hetzelfde metro-bedrijf overigens nog steeds wat antiek spul rondrijden, want een aantal van hun Siemens-Schuckert Orenstein & Koppel-rijstellen rijden daar ook nog rond, en die zijn ook al vanaf 1934 gebouwd en in 2013 zelfs nog gemoderniseerd... dus ook alweer 83 jaar oud voor de oudste stellen.
Zou er ergens nog ouder materieel in dagelijkste commerciele dienst zijn? Dus even los van museum-ritten etc?
Virussen? Scan ze hier!

Gemaakt tussen 1908 en 1911 en ze rijden nog steeds mee in de zomer.
Grappig hoe het interieur van 100 jaar terug op elkaar lijkt:
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Kan er anders ook een potje van
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
De overheden schijnen akkoord en het geheel zal waarschijnlijk later vandaag, na meetings van de raden van toezicht, officieel bekend gemaakt worden:
https://www.ft.com/conten...8a-11e7-9e4f-7f5e6a7c98a2
Het idee is dat er zo een grote Airbus-achtige Europese reus kan ontstaan die genoeg gewicht in de schaal kan leggen om te concurreren met de sterke Chinese opkomende concurrentie.
IMHO is het absoluut noodzakelijk voor de Europese OEMs om meer samen te werken, en dit is de enige manier dat ze de komende tien jaar kunnen overleven.
Overigens, lees ik net dat Abellio Scotrail verlies maakt in Schotland, terwijl die chauvinisten daar juist beweerden dat de NS en Nederlandse staat daar winst zaten te maken die ten gunste kwam van Nederland... NS heeft Abellio Scotland ook 10m pond geleend: http://www.bbc.com/news/uk-scotland-41388672
Koste even tijd, maar het is gelukt.
Had geluk dat de intercity net iets sneller was. Dus twee keer de Hondekop mogen zien vertrekken en binnekomen.
Als jullie voortaan iets anders willen of ideeën hebben, laat het weten, mogelijk kan ik er wat mee...
[ Voor 20% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 26-09-2017 20:26 ]
Is er wellicht een bijzondere reden waarom de afgelopen anderhalve week al vier keer sprake is geweest van een defecte trein op het traject Rotterdam-Den Haag HS tussen 7.00 en 8.00 uur? Dit gebeurde op 20, 21, 26 en 27 september. De Randstadrail is uiteraard een aardig alternatief (als je tenminste in Rotterdam komt, anders dan vandaag), maar ik zou graag gewoon in de trein kunnen blijven zitten in plaats van als een sardientje in de Randstadrail te staan
Be yourself, no matter what they say ...
Sterker nog, volgens Somda lijkt het minstens 2x de 1116 bij Delft Zuid (trein Eindhoven - Den Haag centraal van 6.14) te zijn geweestvoske schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:10:
TLDR: selection bias
Is er wellicht een bijzondere reden waarom de afgelopen anderhalve week al vier keer sprake is geweest van een defecte trein op het traject Rotterdam-Den Haag HS tussen 7.00 en 8.00 uur? Dit gebeurde op 20, 21, 26 en 27 september. De Randstadrail is uiteraard een aardig alternatief (als je tenminste in Rotterdam komt, anders dan vandaag), maar ik zou graag gewoon in de trein kunnen blijven zitten in plaats van als een sardientje in de Randstadrail te staan
[ Voor 6% gewijzigd door EDIT op 27-09-2017 15:03 ]
RailbusGaryu schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:07:
Aangezien de fusie tussen Siemens en Bombardier Transportation afgeketst was, staat er nu toch echt een grote fusie voor de deur: Siemens (mobility) en Alstom (transport).
De overheden schijnen akkoord en het geheel zal waarschijnlijk later vandaag, na meetings van de raden van toezicht, officieel bekend gemaakt worden:
https://www.ft.com/conten...8a-11e7-9e4f-7f5e6a7c98a2
Het idee is dat er zo een grote Airbus-achtige Europese reus kan ontstaan die genoeg gewicht in de schaal kan leggen om te concurreren met de sterke Chinese opkomende concurrentie.
IMHO is het absoluut noodzakelijk voor de Europese OEMs om meer samen te werken, en dit is de enige manier dat ze de komende tien jaar kunnen overleven.
Dat zeiden wij ook al. Maar het wordt dus schijnbaar Alstom-Siemens, met 50%+1 aandeel voor Siemens, met headquarter in Parijs en de voormalig CEO van Alstom als kleine pleister op de wonde. Uiteindelijk zullen er zeker ontslagen gaan vallen, de grote vraag is waar (Frankrijk en Duitsland, en op welke plekken precies). Uiteindelijk zijn het twee redelijk vergelijkbare bedrijven en kan er bij een fusie dus aardig wat op overhead worden bespaard en productie worden gecentraliseerd. Het is de vraag hoeveel de vakbonden daarover nog te zeggen hebben, maar het wordt de komende tijd zeker onrustig. Echter baangarantie voor de komende vier jaar, dus het gaat nog eventjes duren in ieder geval tot er echte onrust komt.
Ik vraag me toch altijd af hoe dit soort types zo extreem hufterig en asociaal geworden zijn. Of zijn ze gewoon zo geboren ofzo?
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Het helpt ook niet echt dat de politiek dit vuurtje aanwakkert met hun gewauwel over de "hardwerkende Nederlander", waar deze man gezien z'n tekst een typisch voorbeeld van is.
We zullen zien ja. Er is overlap maar een grote groei in mobiliteit zal er wel voor zorgen dat een hoop mensen aan het werk kunnen blijven. Voorlopig blijft Siemens onze concurrent totdat de deal rond is. Ik vind het zelf wel een positieve stap en verwacht dat er voor mijn werk voorlopig weinig veranderd. Bij ons was vooral 'ow, weer een IT migratieGaryu schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:20:
[...]
Dat zeiden wij ook al. Maar het wordt dus schijnbaar Alstom-Siemens, met 50%+1 aandeel voor Siemens, met headquarter in Parijs en de voormalig CEO van Alstom als kleine pleister op de wonde. Uiteindelijk zullen er zeker ontslagen gaan vallen, de grote vraag is waar (Frankrijk en Duitsland, en op welke plekken precies). Uiteindelijk zijn het twee redelijk vergelijkbare bedrijven en kan er bij een fusie dus aardig wat op overhead worden bespaard en productie worden gecentraliseerd. Het is de vraag hoeveel de vakbonden daarover nog te zeggen hebben, maar het wordt de komende tijd zeker onrustig. Echter baangarantie voor de komende vier jaar, dus het gaat nog eventjes duren in ieder geval tot er echte onrust komt.
Voor de Prorails in Europa is het wel minder, aangezien ze minder mogelijkheden hebben om te kunnen 'kiezen'.
Mogelijk dat in de nabije toekomst ook Thales (signalling) en Bombardier wel wat samen gaan doen.
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Nu ken ik de Nederlandse markt niet echt, maar waarom zou dat prorail treffen? Het is juist SNCF, Deutsche Bahn of de NS die treinen koopt. Ik denk eerder dat die treinen goedkoper gaan worden om beter te concurreren met CRRC. De vraag is ook wat CAF, Stadler en Bombardier gaan doen, hoewel die veel kleiner zijn natuurlijk.IJnte schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:09:
[...]
We zullen zien ja. Er is overlap maar een grote groei in mobiliteit zal er wel voor zorgen dat een hoop mensen aan het werk kunnen blijven. Voorlopig blijft Siemens onze concurrent totdat de deal rond is. Ik vind het zelf wel een positieve stap en verwacht dat er voor mijn werk voorlopig weinig veranderd. Bij ons was vooral 'ow, weer een IT migratie' de reactie
![]()
Voor de Prorails in Europa is het wel minder, aangezien ze minder mogelijkheden hebben om te kunnen 'kiezen'.
Mogelijk dat in de nabije toekomst ook Thales (signalling) en Bombardier wel wat samen gaan doen.
Anyhow, de vraag is of je verschillende kleine sites, verdeeld over een aantal landen, in de lucht wilt houden of die samenvoegt en delen gewoon op slot doet. Dat is waar ze in Frankrijk vooral bang voor zijn. Een kleine locfabriek met 500 medewerkers is niet heel efficiënt, maar lokaal misschien wel een belangrijk werkgever...
Siemens en Alstom zijn ook groot in de spoorbeveiligingstak (denk aan ERTMS, verkeersleiding, enz.). Daar heeft ProRail veel mee te maken.Garyu schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:35:
[...]
Nu ken ik de Nederlandse markt niet echt, maar waarom zou dat prorail treffen? Het is juist SNCF, Deutsche Bahn of de NS die treinen koopt.
[ Voor 4% gewijzigd door Alex) op 27-09-2017 21:37 ]
Yup inderdaad. Het is meer dan alleen de treinen en metro's. Beide bedrijven bieden het complete pakket aan. Wij bouwen in Denemarken aan de complete vervanging van het beveiligingssysteem (inclusief het Traffic Management Systeem). Ook leveren we treinen aan regionale vervoerders in DK.Alex) schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:36:
[...]
Siemens en Alstom zijn ook groot in de spoorbeveiligingstak (denk aan ERTMS, verkeersleiding, enz.). Daar heeft ProRail veel mee te maken.
Wij zitten in DK ongeveer naast Siemens, dus in de toekomst zullen daar vast wel wat 'administratieve' plekken verdwijnen maar gezien het feit dat we nu al handen tekort komen denk ik dat we de meeste mensen wel aan boord kunnen houden. Veel landen (vooral in Scandinavië) gaan de komende jaren heel veel investeren in vernieuwingen van treinen en baanaparatuur en verbeteringen in de veiligheid. Ook in NL komt hopelijk volgend jaar een groot project los. Globaal gezien, b.v. in India is nog een enorm potentieel voor bedrijven zoals Siemens en Alstom (los van elkaar). Samen kunnen ze beter opboksen tegen de andere grote spelers op de wereldmarkt.
In Nederland weinig naar mijn weten, heb er zelf nog niet mee te maken gehad.Garyu schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:39:
Ah ja logisch, ik zat vooral aan het rolling stock gedeelte te denken... Qua infra weet ik ook niet hoeveel concurrentie er momenteel al uit China te voelen is?
Alstom bouwt ook mooie locomotieven hoormarcop23 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:44:
Ik vind het wel mooi dat Siemens en Bombardier niet samen mochten gaan in ieder geval, voor bijvoorbeeld de e-loc markt zou het toch ook niet zo geweldig zijn denk ik. Toch hoop ik alsnog dat er meer concurrentie komt, van bijvoorbeeld Stadler of Skoda. Ik hoop toch dat ooit goederenvervoer hier wat goedkoper wordt en vrachtwagens van de weg krijgt.
Maar idd, eens. Voor de markt zijn meer spelers natuurlijk gunstiger (lagere prijs door meer concurrentie). Je hebt ook gezien wat lagere prijs doet met het uiteindelijke product. We gaan het meemaken,
Ze kunnen ze alleen niet zo goed verkopen binnen de EUIJnte schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:51:
[...]
Alstom bouwt ook mooie locomotieven hoorPrima zelf
Aan het water ligt het complete brugdek met sporen, bovenleiding en weet ik wat nog meer al klaar:

En dat moet dus straks tussen deze twee bruggen worden geplaatst:

Heeft iemand een idee hoe ze dit gaan doen? Brugdek op zn kant leggen en via een ponton op de juiste plek brengen en vervolgens optakelen? Of gaat hij via het land? Ik ben ernstig benieuwd want kan me niet voorstellen hoe dat eruit gaat zien.
If you want to be the best, you need to work with the best :)
Afaik gaat het geheel op wielen gezet worden en in z'n geheel richting station Leidsche Rijn gereden worden, zodat de brug parallel aan het spoor komt te liggen. Vervolgens steken ze de brug (ik vermoed met hulp van een ponton) tussen de 2 andere bruggen in en klaar is Kees. De weg zal hiervoor wel enige tijd afgesloten worden vermoed ik zo.Maardiweb schreef op donderdag 28 september 2017 @ 01:30:
In Utrecht wordt binnenkort een tweede spoorbrug over het Amsterdam - Rijnkanaal geplaatst voor de spoorverdubbeling tussen Utrecht CS en Utrecht Leidsche Rijn. Mooi en interessant project, want ik ben erg benieuwd hoe ze dat gaan doen!
Aan het water ligt het complete brugdek met sporen, bovenleiding en weet ik wat nog meer al klaar:
[afbeelding]
En dat moet dus straks tussen deze twee bruggen worden geplaatst:
[afbeelding]
Heeft iemand een idee hoe ze dit gaan doen? Brugdek op zn kant leggen en via een ponton op de juiste plek brengen en vervolgens optakelen? Of gaat hij via het land? Ik ben ernstig benieuwd want kan me niet voorstellen hoe dat eruit gaat zien.
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Weet niet wat ik hier van moet vinden, maar het blijft een gek verhaal.De andere 42 NS’ers zijn aan de hand van camerabeelden opgespoord en hebben allemaal een voorwaardelijke waarschuwing voor ontslag gekregen. Nog één keer en ze vliegen eruit. De toon is: iedereen die kritiek heeft flikkeren we er uit. En het werkt. NS-mensen zijn bang dat zij de volgende zondebok zijn. Het is doodstil.’’ Een enkele NS’er loopt met een protest-button waarop een machinist met afgeplakte mond is te zien en de tekst ‘De inquisitie van NS snoert medewerkers de mond… Teus moet blijven!’ De petitie voor zijn rehabilitatie is door slechts 200 mensen getekend.
[ Voor 5% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 28-09-2017 06:15 ]
Een wilde staking is één, je bedrijf saboteren is heel iets anders.
Hoe dat met die Flierman gelopen is is misschien niet heel handig, maar ik kan me indenken dat als een persoon de VL informeert met "er gaan mensen het spoor op!" dat de werkgever ook al gauw denkt dat hij de aanstichter is. En als je de quotes leest, rechtlijnig man en zo, dan zal hij het ook wel een beetje aan zichzelf te danken hebben. Ik heb hier ook een collega die zo flexibel als een spoorbiels is en dat doet hem weinig goed.
Signatures zijn voor boomers.
Inderdaad ze rijden hem er tussenin en daarna duwen ze hem naar de andere kant mbv pontons.mambo No5 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 04:09:
[...]
Afaik gaat het geheel op wielen gezet worden en in z'n geheel richting station Leidsche Rijn gereden worden, zodat de brug parallel aan het spoor komt te liggen. Vervolgens steken ze de brug (ik vermoed met hulp van een ponton) tussen de 2 andere bruggen in en klaar is Kees. De weg zal hiervoor wel enige tijd afgesloten worden vermoed ik zo.Vervolgens worden de sporen aan beide kanten aangesloten en zal de oude spoorbrug buiten gebruik gaan om deze een uitgebreide onderhoudsbeurt te kunnen geven. Als dat vervolgens klaar is worden de 2 overige sporen aangesloten (ergens volgend jaar, geen idee wanneer exact) en is er daadwerkelijk sprake van 4 sporen tussen Woerden en Utrecht.
Bron: https://www.nu.nl/binnenl...ngen-voorkomen-spoor.htmlKomende winter maakt ProRail voor het eerst gebruik van draadloze sensoren op wissels. Vanaf november worden 1500 sensoren aangebracht op belangrijke spoorknooppunten, meldt de spoorbeheerder
De apparaatjes kunnen op afstand aangeven of de wisselverwarming goed werkt. Is het te koud, dan stuurt de wissel een sms aan de onderhoudsdienst. Die kan er dan voor zorgen dat er geen storing optreedt, waardoor de kans op problemen in het treinverkeer wordt verkleind.
De sensoren zijn uitgebreid getest rond station Utrecht Centraal. Behalve temperatuur meten ze trillingen, versnellingen, luchtdruk en vocht.
In de winter kunnen wissels bevriezen of blokkeren. Daarom worden 5.500 van de ruim 7.000 wissels verwarmd.
Virussen? Scan ze hier!

Dit is 'm
Ik zie een paar verrassende rondingen, ook wat kenmerkende Alstom trekjes.
Ik ben heel benieuwd naar wat er onder dat doek vandaan komt
Nom nom nom (speculaas is weg
Edit: oh, ik mag niet meer meedoen hoor ik, omdat voor mij de verrassing er alweer een paar maandjes van af is
Maar ik ben uiteraard wel benieuwd naar jullie reacties
[ Voor 55% gewijzigd door EDIT op 28-09-2017 16:38 ]
Lijkt wel een FyraTrainhunter2009 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 16:27:
Speculaas modus aan!!
[afbeelding]
Dit is 'm![]()
Ik zie een paar verrassende rondingen, ook wat kenmerkende Alstom trekjes.
Ik ben heel benieuwd naar wat er onder dat doek vandaan komt![]()
* Garyu runs
Wanneer gaat het doek er af?EDIT schreef op donderdag 28 september 2017 @ 16:34:
Ik denk dat het een mock-up van een trein is.
Nom nom nom (speculaas is weg)
Edit: oh, ik mag niet meer meedoen hoor ik, omdat voor mij de verrassing er alweer een paar maandjes van af is
Maar ik ben uiteraard wel benieuwd naar jullie reacties

Je ziet er e.e.a. in terug
oke oke oke, smaken verschillen, maar op zo'n vogelbek dier lijkt ie niet............
Er wordt al geopperd "Drakenkop" of "Nessie"(van het monster van Loch Ness)
Ik denk dat ik het wel "mee gaat vinden vallen".
@ArcticWolf 3-10-2017!!
@EDIT Ja jij bent uitgesloten
[ Voor 1% gewijzigd door Trainhunter2009 op 28-09-2017 17:46 . Reden: sorry, verkeerde dubbele verwijderd ;-) ]
Maar enige trekjes zie je er wel in, tenminste met dat doek op z'n snuit.
Dat het uiteindelijke ontwerp afwijkt was al te verwachten.
Dit topic is gesloten.
![]()