Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 100 Laatste
Acties:
  • 576.561 views

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:02

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

CodeCaster schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:14:
[...]
Leuk dat de NS eraan meewerkt, leuk voor de mensen voor wie het wel werkt. Niet voor mij.
NS werken daar niet genoeg aan mee en lokaal OV nog veel minder. Het vroegste dat ik met OV op mijn werk kan zijn (als alles op tijd rijdt) is om 07:50. Ik wil/moet af en toe om 06:30 beginnen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De dader van het treinongeval in Dalfsen wordt vervolgd:
Het Openbaar Ministerie gaat de 23-jarige bestuurder van de hoogwerker vervolgen die in februari 2016 een treinongeluk veroorzaakte bij Dalfsen. Hierbij kwam de machinist van de trein om het leven en raakten zes mensen gewond.

De 23-jarige man wordt verdacht van het veroorzaken van een verkeersongeval met dood en letsel ten gevolge, zo maakte het Openbaar Ministerie (OM) dinsdag bekend.

Hem wordt verweten dat hij onoplettend, dan wel onachtzaam heeft gereden en zich daarbij onvoldoende heeft geïnformeerd over de dienstregeling op het spoor ter plaatse.

Daarbij zou hij zich van te voren niet goed hebben gerealiseerd of hij met een langzaam voortbewegend voertuig veilig kon oversteken op deze spoorwegovergang.

De trein botste in volle vaart op een hoogwerker op de spoorwegovergang bij Dalfsen. De trein ontspoorde daarbij volledig. De bestuurder van de hoogwerker kon vlak voor de botsing van zijn voertuig springen.

De zaak dient op 12 september bij de rechtbank in Zwolle.

De Onderzoeksraad voor Veiligheids presenteerde een half jaar geleden haar bevindingen naar aanleiding van het ongeval. Bij gevaarlijke overwegen moet een grote alarmknop komen waarmee bestuurders van voertuigen die vast staan op de overweg machinisten van treinen die dicht bij de overweg zijn kunnen waarschuwen, zo adviseert de raad.

In Dalfsen had de machinist te weinig tijd om te anticiperen op de hoogwerker toen hij deze zag. Verder moet Prorail volgens de Onderzoeksraad zorgen voor betere informatie en instructies bij overwegen. Dat is nodig om duidelijk te maken of zware en langzame voertuigen zonder gevaar kunnen oversteken.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...treinongeluk-dalfsen.html

Virussen? Scan ze hier!

• Freee!!

Freee!!

wildhagen schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 16:25:

[...]

Terecht, nu de uitspraak afwachten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Verwijderd

wildhagen schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 16:25:

[...]

Verdachte nu nog.

Het is nog maar de vraag of het tot een straf komt, omdat uit onderzoek al naar voren kwam dat er ook nog wel e.e.a. verbeterd kan worden aan de beveiliging van de overweg. Als daar iets vast had gestaan op de overweg, on welke reden dan ook, was er precies hetzelfde gebeurd.

Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt als hij opgediend wordt. Zou me niets verbazen als de uitspraak alleen gaat bepalen welke verzekering moet gaan betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2017 18:15 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:17
Hebben jullie het ILT rapport gelezen? Het komt er wel op neer dat ze gewacht hebben met oversteken tot de vorige trein gepasseerd was, en vervolgens met hun armen hebben staan zwaaien tot de trein overstak. Ook stond in het rapport dat de oversteker geen bron beschikbaar heeft om betrouwbaar te zien welke treinen er op welke tijden rijden: Bij passagierstreinen kan je wel een schatting maken adhv de dienstregeling, maar goederentreinen etc staan daar niet is.

Ik denk dat er niet veel gaat gebeuren, ze hebben het duidelijk geprobeerd te voorkomen.
marcop23 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 19:32:
Hebben jullie het ILT rapport gelezen? Het komt er wel op neer dat ze gewacht hebben met oversteken tot de vorige trein gepasseerd was, en vervolgens met hun armen hebben staan zwaaien tot de trein overstak. Ook stond in het rapport dat de oversteker geen bron beschikbaar heeft om betrouwbaar te zien welke treinen er op welke tijden rijden: Bij passagierstreinen kan je wel een schatting maken adhv de dienstregeling, maar goederentreinen etc staan daar niet is.

Ik denk dat er niet veel gaat gebeuren, ze hebben het duidelijk geprobeerd te voorkomen.
Er rijden daar geen goederentreinen.

Daarnaast meen ik dat ze de arm niet hadden ingeschoven dus (pin me er niet op vast) was de snelheid van het apparaat gelimiteerd tot 3km/u.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• marcop23
ArcticWolf schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 19:52:
[...]

Er rijden daar geen goederentreinen.

Daarnaast meen ik dat ze de arm niet hadden ingeschoven dus (pin me er niet op vast) was de snelheid van het apparaat gelimiteerd tot 3km/u.
Dan nog kunnen er werktreinen rijden. Maar er is toch de containertrein Rotterdam - Coevorden die ook nog best vaak rijdt?
marcop23 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 19:55:
[...]

Dan nog kunnen er werktreinen rijden. Maar er is toch de containertrein Rotterdam - Coevorden die ook nog best vaak rijdt?
Werktreinen rijden amper overdag :> maar goed er rijdt inderdaad een goederentrein naar Coevorden (weet alleen niet of die toen ook reed vanwege de werkzaamheden daar).

Ik denk dat de rechter het op het intrekken van die arm gooit (als die daadwerkelijk de snelheid beperkt) en dan op grove nalatigheid, ongeacht de trein frequentie.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:36
CodeCaster schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 10:04:
Over treinreizen in de spits gesproken (wanneer anders):

[...]

Laat ik nu net om 08:23 de trein moeten nemen, maar toch.
Jaren geleden hadden 65+ers in België ook vermindering als ze de trein namen na, ik dacht, 9 uur. De trein van Antwerpen naar de zee vertrok natuurlijk te Antwerpen-Centraal een paar minuten voor dat uur. Waren er toch heel wat bejaarden die toch deze trein wilden nemen ipv een uurtje te wachten of te reizen met een overstap. De truc : koop een kaartje antwerpen-centraal - antwerpen-berchem. Is spotgoedkoop, en je vertrekt in Berchem officieel na 9 uur met je 65+korting. Misschien ook een oplossing voor u om die 7 minuten te overbruggen?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:33
ArcticWolf schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 20:01:
Ik denk dat de rechter het op het intrekken van die arm gooit (als die daadwerkelijk de snelheid beperkt) en dan op grove nalatigheid, ongeacht de trein frequentie.
Ik denk dat je gelijk hebt. Van de vervolging moet ook een signaalwerking uit gaan. Als je dat niet zou doen, zou je kunnen denken dat dit acceptabel is.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Arator schreef op woensdag 6 september 2017 @ 09:10:
[...]

Jaren geleden hadden 65+ers in België ook vermindering als ze de trein namen na, ik dacht, 9 uur. De trein van Antwerpen naar de zee vertrok natuurlijk te Antwerpen-Centraal een paar minuten voor dat uur. Waren er toch heel wat bejaarden die toch deze trein wilden nemen ipv een uurtje te wachten of te reizen met een overstap. De truc : koop een kaartje antwerpen-centraal - antwerpen-berchem. Is spotgoedkoop, en je vertrekt in Berchem officieel na 9 uur met je 65+korting. Misschien ook een oplossing voor u om die 7 minuten te overbruggen?
Oh nee, de oplossing voor al mijn OV-ellende is een motorfiets.

Met onderbreking van een jaar waarin ik een auto had, heb ik de afgelopen twaalf jaar bijna dagelijks met de trein gereisd, maar ik ben het tussen de stinkende studenten staan in een bomvolle trein een beetje zat aan het worden.

Ik zou inderdaad kunnen proberen op mijn overstapstation uit- en weer in te checken, waardoor ik de tweede helft van mijn reis tegen 40 in plaats van 20 procent korting vervolg, maar ik weet niet of ze daar in trappen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:24

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

CodeCaster schreef op woensdag 6 september 2017 @ 10:26:
[...]

Met onderbreking van een jaar waarin ik een auto had, heb ik de afgelopen twaalf jaar bijna dagelijks met de trein gereisd, maar ik ben het tussen de stinkende studenten staan in een bomvolle trein een beetje zat aan het worden.

Ik zou inderdaad kunnen proberen op mijn overstapstation uit- en weer in te checken, waardoor ik de tweede helft van mijn reis tegen 40 in plaats van 20 procent korting vervolg, maar ik weet niet of ze daar in trappen.
Dat heeft een tijdje de conducteur nog uitgelegd. Weet niet of het nog steeds werkt, is al een tijdje geleden.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:12
CodeCaster schreef op woensdag 6 september 2017 @ 10:26:
[...]

In- en uitchecken gaat niet werken, tenzij je een half uur wacht en het daardoor als nieuwe reis geldt ipv een overstap.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:51
iBugged schreef op woensdag 6 september 2017 @ 10:30:
[...]

In- en uitchecken gaat niet werken, tenzij je een half uur wacht en het daardoor als nieuwe reis geldt ipv een overstap.
Tenzij je met 2 OV chipkaarten reist, 1 anonieme voor het 100% tarief en je normale voor de korting 8)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Freee!!

Freee!!

Arator schreef op woensdag 6 september 2017 @ 09:10:
[...]
Dat werkte in Nederland uitstekend tot de invoering van de OV-chipkaart.

Verwijderd

marcop23 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 19:55:
[...]

Dienstregeling zegt ook niets. Dat is meer een indicatie van hoelaat de trein zou moeten rijden, geen garantie dat dat ook daadwerkelijk zo is. Ik had vanmorgen een trein die ruim 10 minuten vertraging had. Die trein rijdt dan dus een paar minuten voor de volgende trein (elk kwartier een trein). Uitgaande van de dienstregeling zou er dus bijvoorbeeld nog bijna 10 minuten niets moeten rijden. Sta je toch raar te kijken als er na 3 minuten ineens een trein met 10 minuten vertraging voorbij komt zetten. Die rijdt misschien zelfs ook nog wel ietsje harder dan normaal, in een poging wat van die vertraging weg te werken.

Ik ben benieuwd wat eruit komt. Er werd destijds geopperd dat de arm niet helemaal ingeschoven was en dat die hoogwerker daardoor veel minder snel ging. Maar dat zijn ook maar geruchten / speculaties. Ik heb mensen het horen zeggen / op zien schrijven, maar dat maakt het nog niet waar. De rechter mag nu gaan bepalen of dat een bewezen feit is, of niet.

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:23
Die nieuwe flirts van de NS hebben een vrij krachtig wifi-signaal. Toen ik in Roosendaal et de intercity langs het perron stond, wat vrij lang duurt tegenwoordig, pikte mijn laptop het signaal op van de sprinter aan de overkant van het perron. Nu vertelt het ene tabblad mij dat ik mij in de intercity naar Amsterdam bevind en het andere beweert dat in de sprinter naar Dordrecht zit.

flickr

• Arator
Vandaag zijn er in realtime testritten ingelegd met ingesloten benelux-materieel tussen Antwerpen-Centraal en Breda via de HSL. 't Moet ineens precies vooruitgaan. :Y

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:49
Wat ik begrepen heb is dat het vooral praktijkervaringsritten zijn. Als het goed is worden deze de komende maanden nog veel vaker ingelegd.
De bedoeling zou zijn om personeel alvast te laten wennen aan het nieuwe traject en de nieuwe treinsamenstelling en tegelijkertijd een soort van proefbedrijf te houden om eventuele praktijkproblemen al voor de daadwerkelijke introductie getackeld te hebben.

Edit: overigens gaat aankomende woensdag de 13e een E320 de volledige route van Amsterdam naar Londen voor het eerst afleggen zoals in de dienstregeling. De trein keert vrijdag de 15e weer terug naar Nederland. Vertrek op woensdag om 7u48 vanuit Amsterdam

[ Voor 24% gewijzigd door EDIT op 10-09-2017 18:34 ]

• Alex)
  • Laatst online: 18-11 20:57
Arator schreef op zondag 10 september 2017 @ 18:05:
Vandaag zijn er in realtime testritten ingelegd met ingesloten benelux-materieel tussen Antwerpen-Centraal en Breda via de HSL. 't Moet ineens precies vooruitgaan. :Y
Sommige ritten zijn ook weer in de reisinformatie verschenen, dit keer met NS als vervoerder.

We are shaping the future

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-11 12:19
Freee!! schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 18:00:
[...]

Terecht, nu de uitspraak afwachten.
En waarom is dit zo terecht volgens jou?

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:39
peterkuli schreef op maandag 11 september 2017 @ 13:00:
[...]

En waarom is dit zo terecht volgens jou?
Omdat er sprake lijkt te zijn van onzorgvuldig handelen door de bestuurder van de hoogwerker en het nu aan de rechter is om uit te vogelen of er sprake is van schuld?

• Freee!!

Freee!!

anboni schreef op maandag 11 september 2017 @ 13:15:
[...]
Omdat er sprake lijkt te zijn van onzorgvuldig handelen door de bestuurder van de hoogwerker en het nu aan de rechter is om uit te vogelen of er sprake is van schuld?
Precies, nu kan dit (desnoods) tot de hoogste juridische instantie uitgezocht worden.

• iBugged
Geen treinen tussen Zwolle en Kampen door een defecte bovenleiding.. hm.. hadden ze eerder nooit last van :p

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

iBugged schreef op maandag 11 september 2017 @ 17:25:
Geen treinen tussen Zwolle en Kampen door een defecte bovenleiding.. hm.. hadden ze eerder nooit last van :p
Ehm... die is toch nog niet in gebruik? :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Freee!!

Freee!!

Raven schreef op maandag 11 september 2017 @ 17:32:
[...]
Ehm... die is toch nog niet in gebruik? :?
Zal de Hanselijn zijn.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik doelde op de bovenleiding, niet de lijn :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Freee!!

Freee!!

Raven schreef op maandag 11 september 2017 @ 17:42:
[...]
Ik doelde op de bovenleiding, niet de lijn :P
De bovenleiding boven de Hanselijn is al een tijdje in gebruik. En volgens mij ligt de lijn van Zwolle naar het oude station Kampen eruit omdat daar de bovenleiding aangelegd wordt.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Freee!! schreef op maandag 11 september 2017 @ 17:46:
[...]

De bovenleiding boven de Hanselijn is al een tijdje in gebruik. En volgens mij ligt de lijn van Zwolle naar het oude station Kampen eruit omdat daar de bovenleiding aangelegd wordt.
Ik dacht dat die al aangelegd was en dan vanaf de nieuwe dienstregeling in gebruik wordt genomen.

Oscar Wilde

• EDIT
Is voor zover ik weet volledig aangelegd en in gebruik. Keolis heeft volgens mij ook al wat tests gereden met hun nieuwe Flirts.
De reden dat NS nog met diesels rijdt is simpel: de DM'90 is het enige NSR materieel dat over ATB-NG beschikt.

Edit: en natuurlijk dat NS al het materieel momenteel hard nodig heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door EDIT op 11-09-2017 17:52 ]

• iBugged
Werkzaamheden aan Zwolle - Kampen zijn klaar en er rijden weer treinen (tot Syntus het overneemt nog gewoon DM90), maar een vrachtwagen is de schuldige: https://twitter.com/ProRail/status/907267973110476800. Die draden kan je daar niet zomaar laten hangen neem ik aan :P

• Freee!!

Freee!!

Het betreft dus toch de oude lijn daar. En daar hadden ze inderdaad nooit last van een kapotte bovenleiding. Iets zegt me dat een aantal bedrijven daar in de buurt hun logistiek nog niet helemaal hebben aangepast aan de aanwezigheid van de bovenleiding.

Iets totaal anders: Wanneer wordt die lijn nou eens doorgetrokken tot Emmeloord (of zelfs Lemmer) :?

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:28
Ik denk niet. Voornamelijk omdat het kamperlijntje op subsidie draait van de regionale overheden

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:47

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik lees op de NOS site in dit artikel:
Direct nadat de chauffeur de bovenleiding had losgetrokken, gingen voorbijgangers op het spoor staan om een naderende trein te waarschuwen.

Maar de trein reed door en zag daarbij de kapotte bovenleiding over het hoofd.
Wat ik me afvraag: Ik neem aan dat bij een dergelijke breuk ook meteen de spanning weg is over de hele lijn, of toch niet? En zo niet, wat gebeurt er dan als die vrachtwagen of naderende trein de los hangende bovenleiding kabel raakt.

Er is immers contact met de grond en er zit geen isolator tussen, geeft dat dan geen flinke vonken of erger?

Specs

Verwijderd

iBugged schreef op maandag 11 september 2017 @ 17:52:
Werkzaamheden aan Zwolle - Kampen zijn klaar en er rijden weer treinen (tot Syntus het overneemt nog gewoon DM90), maar een vrachtwagen is de schuldige: https://twitter.com/ProRail/status/907267973110476800. Die draden kan je daar niet zomaar laten hangen neem ik aan :P
Uitvoering word nu al door Syntus gedaan dacht ik? :? Ze huren/leasen/whatever de DM90 stellen geloof ik van de NS, waarschijnlijk zelfs inclusief NS personeel omdat het zo'n relatief korte tijd is, maar ik geloof dat het al onder verantwoordelijkheid van Syntus gebeurd en dat je technisch gezien een Syntus reiziger bent op de lijnen Zwolle - Kampen en Zwolle - Enschede.

Correct me if I'm wrong though. :)

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
bvk schreef op maandag 11 september 2017 @ 19:41:

[...]

Wat ik me afvraag: Ik neem aan dat bij een dergelijke breuk ook meteen de spanning weg is over de hele lijn, of toch niet? En zo niet, wat gebeurt er dan als die vrachtwagen of naderende trein de los hangende bovenleiding kabel raakt.

Er is immers contact met de grond en er zit geen isolator tussen, geeft dat dan geen flinke vonken of erger?
Als die kabel de grond raakt hoef je nog geen sluiting te hebben, beton en asfalt lijken me nog prima te isoleren.

• Dolan
  • Laatst online: 16:42
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 19:54:
[...]

Uitvoering word nu al door Syntus gedaan dacht ik? :? Ze huren/leasen/whatever de DM90 stellen geloof ik van de NS, waarschijnlijk zelfs inclusief NS personeel omdat het zo'n relatief korte tijd is, maar ik geloof dat het al onder verantwoordelijkheid van Syntus gebeurd en dat je technisch gezien een Syntus reiziger bent op de lijnen Zwolle - Kampen en Zwolle - Enschede.

Correct me if I'm wrong though. :)
December neemt Syntus pas het stokje over. Alles wordt nu nog door NS geregeld en gereden.

http://wiki.ovinnederland...Treindienst_Zwolle-Kampen

[ Voor 5% gewijzigd door Dolan op 11-09-2017 20:15 ]

Verwijderd

trolleystad schreef op maandag 11 september 2017 @ 20:13:
[...]

December neemt Syntus pas het stokje over. Alles wordt nu nog door NS geregeld en gereden.
Ah, my mistake then. :)

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:59
EDIT schreef op zondag 10 september 2017 @ 18:11:
Edit: overigens gaat aankomende woensdag de 13e een E320 de volledige route van Amsterdam naar Londen voor het eerst afleggen zoals in de dienstregeling. De trein keert vrijdag de 15e weer terug naar Nederland. Vertrek op woensdag om 7u48 vanuit Amsterdam
Hoe laat zal de e320 naar verwachting aankomen in Rotterdam? Ik neem aan dat hij er even lang over doet als de Thalys? Anders is het wel de moeite waard om voor schooltijd even te kijken op Rtd.

Is er overigens al bekend wanneer de Eurostar gaat rijden vanaf Amsterdam via Rotterdam. Voor zover ik weet gaan ze Spoor 1 op Rtd weghalen en Spoor 2 als Eurostarspoor gebruiken. Ik zie echter nog weinig verbouwd worden. :?

• EDIT
Ik heb voor beide vragen geen echt antwoord. Als de Eurostar op dezelfde tijden rijdt als de Thalys, dan komt de trein rond tien voor half negen/vijf voor half negen op Rotterdam, maar dat is een grote gok.

Het is inderdaad de bedoeling dat spoor 1 op Rotterdam verdwijnt en spoor 2 een perron krijgt (al dan geen tijdelijk perron). Ik heb geen idee wanneer de werkzaamheden moeten beginnen, maar vanaf december zou er 1 trein per dag moeten gaan rijden en vanaf april 2018 2, meen ik.

• marcop23
Bij een ongeluk met een trein in Zwitserland zijn zeker 30 mensen gewond geraakt. [...]Volgens de Zwitserse omroep SRF was het de bedoeling dat een locomotief van de achter- naar de voorkant van de trein zou worden gereden via een parallelspoor. Door onbekende redenen kwam de locomotief echter niet op het parallelspoor terecht, maar botste tegen de trein aan.[..]
Oeps... Normaal gesproken zie je aan een wissel toch wel welke kant hij op ligt? Zou die niet vergrendeld liggen ofzo?

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 21:39

Garyu

WW

marcop23 schreef op maandag 11 september 2017 @ 20:46:
[...]

Oeps... Normaal gesproken zie je aan een wissel toch wel welke kant hij op ligt? Zou die niet vergrendeld liggen ofzo?
Vooral scholieren die op schoolreisje gingen, gelukkig de meeste alweer het ziekenhuis uit (vooral kneuzingen e.d.). De Matterhorn Gotthard Bahn waar het ongeluk gebeurde is een smalspoorbaan met een kleine lokale operator (MGB).

Overigens gebeuren ondertussen de meeste ongelukken bij het rangeren, waarbij er vooral op manuele procedures moet worden vertrouwd, en de automatische systemen maar deels ingeschakeld zijn. In dit geval met een geschatte snelheid van 15-20 km/h. Ik weet niet hoe de regels m.b.t. veiligheid op een dergelijk "afgesloten" net zijn.

PS: blijkbaar ook twee Nederlanders onder de gewonden.

[ Voor 3% gewijzigd door Garyu op 11-09-2017 21:02 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Alex)
EDIT schreef op maandag 11 september 2017 @ 20:46:
Ik heb van beide vragen echt antwoord. Als de Eurostar op dezelfde tijden rijdt als de Thalys, dan komt de trein rond tien voor half negen/vijf voor half negen op Rotterdam, maar dat is een grote gok.
Een tijd geleden verscheen de aanvraag van Eurostar bij de Belgische regulator online, hierin staat een (indicatieve) dienstregeling.

Linkje: aanvraag pdf

• wildhagen
  • Niet online
Spoorbeheerder ProRail start een proef om het oversteken van ouderen bij overwegen veilig te maken. Het toenemend aantal incidenten van ouderen die vast komen te zitten met een rollator of scootmobiel baart ProRail zorgen.

In totaal vonden er in de eerste acht maanden van dit jaar twintig gemelde bijna-ongelukken plaats met ouderen.

Maar vermoedelijk is dat het topje van de ijsberg, stelt woordvoerder Jaap Eikelboom van Prorail. "We denken dat er vaker van dit soort bijna-ongelukken gebeuren waar men, bijvoorbeeld uit schaamte, geen melding van maakt", legt hij uit.

ProRail doet nu onder meer een proef in Haarlem met een 'oversteekhulp' bij beveiligde overwegen. Dit is een soort stoplicht dat aangeeft of er nog voldoende tijd is om veilig over te steken. Als de bellen gaan rinkelen is de trein al bijna bij de overweg.

De oversteekhulp "kijkt een stuk verder" dan een oudere in een rolstoel of rollator zelf kan kijken. De senior kan de oversteekhulp zelf activeren bij een overweg.

Daarnaast experimenteert ProRail met andere belijning en kleurpatronen voor noodvakken bij een overweg. Wanneer iemand dan toch in de problemen komt op een overweg, kan een gekleurd 'noodvak' als toevluchthaven dienen.

Ook installeert ProRail bij een aantal overgangen overwegbellen, de zogenoemde 'AnnA-bel', die bij druk verkeer harder en in stille situaties zachter kunnen rinkelen. Een geluidssignaal is dan niet te missen.

De spoorbeheerder vreest dat, als er niets wordt ondernomen, de komende jaren vaker ouderen in de problemen komen op overwegen. De wieltjes van de hulpmiddelen worden steeds kleiner; hierdoor blijven ze sneller in de rails vastzitten. Bovendien neemt het aantal ouderen in Nederland de komende jaren flink toe door de vergrijzing.

"Bij jongeren is het probleem vaak dat ze de signalen op de overweg negeren", legt woordvoerder Eikelboom uit. "Ouderen raken snel in paniek. Ook als er geen ongelukken gebeuren, is dat voor veel senioren toch een zeer traumatische ervaring." ProRail werkt voor de tests samen met ouderenbond ANBO en Veilig Verkeer Nederland.
Bron: https://www.nu.nl/binnenl...uderen-bij-overwegen.html

Virussen? Scan ze hier!

• Arator
[...]

Bij ons wordt de bovenleiding gecontroleerd door Verdeler(s) ES, ik geloof te vergelijken met de Schakel- en Meldcentra in Nederland. Bij een uitschakeling van een bovenleiding wordt deze automatisch, ik dacht 2 maal, herladen. Daarna begint de speurtocht naar een mogelijke breuk. Hierbij worden zones, met behulp van de T- en Ts-schakelaars, geïsoleerd gevoed (op de zone waar stoppen terug doorslagen, zit de storing). Dus op dat moment kan het zijn, dat een bovenleidingskabel voor een derde keer begint te dansen. Daarom dat het levensgevaarlijk is om naar een loshangende bovenleidingskabel te gaan.

Een (vracht-)wagen is normaal geïsoleerd van de aarde door middel van de rubber wielen. De carrosserie aanraken is op dat moment ten stelligste af te raden, aangezien jíj dan de verbinding met aarde kan vormen. Een trein heeft natuurlijk geen rubberwielen, en zal bijgevolg wel geleiden. Normaal gezien wordt de elektrische lading via de rails afgevoerd naar de tractiestations (dit is de normale gesloten kring voor een E-trein).

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
Arator schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 15:46:
[...]

[ ...] Lang doch informatief verhaal [...]
Maar is er ook bescherming tegen als de kring niet helemaal onderbroken is? Bijvoorbeeld als alleen de rijdraad op één plek onderbroken is?

• EDIT
Voor de mensen die naar de Eurostar wilden gaan kijken: door de verwachting van stormachtig weer morgen is besloten om de testrit niet door te laten gaan.
Naar verwachting gaat vrijdag de rit vanuit Londen naar Amsterdam wel gewoon door.

[...]

Nee, meestal niet. De snelschakelaar zal waarschijnlijk wel wat "merken" (hopelijk) wanneer er een stuk bovenleiding de spoorstaaf raakt (=kortsluiting) en zal afschakelen en proberen op te komen met een "veilige" test stroom (750V). Kan ook zijn dat de weerstand opeens veranderd en dat hij daarom afschakelt.
Als de weerstand in orde is of hij het retourpad niet raakt zal hij weer opkomen, zo niet; probeert hij het nog 2x en zal daarna helemaal afschakelen, dat is overigens niet bij elke snelschakelaar zo. Er zijn ook snelschakelaars die continue volledig proberen op te komen, al krijgt het OBI wel een melding te zien en zullen zij snel de schakelaar deactiveren.

[ Voor 20% gewijzigd door ArcticWolf op 12-09-2017 17:26 ]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Arator schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 15:46:
[...]

Bij ons wordt de bovenleiding gecontroleerd door Verdeler(s) ES, ik geloof te vergelijken met de Schakel- en Meldcentra in Nederland. Bij een uitschakeling van een bovenleiding wordt deze automatisch, ik dacht 2 maal, herladen. Daarna begint de speurtocht naar een mogelijke breuk. Hierbij worden zones, met behulp van de T- en Ts-schakelaars, geïsoleerd gevoed (op de zone waar stoppen terug doorslagen, zit de storing). Dus op dat moment kan het zijn, dat een bovenleidingskabel voor een derde keer begint te dansen. Daarom dat het levensgevaarlijk is om naar een loshangende bovenleidingskabel te gaan.

Een (vracht-)wagen is normaal geïsoleerd van de aarde door middel van de rubber wielen. De carrosserie aanraken is op dat moment ten stelligste af te raden, aangezien jíj dan de verbinding met aarde kan vormen. Een trein heeft natuurlijk geen rubberwielen, en zal bijgevolg wel geleiden. Normaal gezien wordt de elektrische lading via de rails afgevoerd naar de tractiestations (dit is de normale gesloten kring voor een E-trein).
Dat betekent dan denk ik ook dat als je met je vrachtauto de bovenleiding stuk rijdt, je pas veilig kunt uitstappen nadat je je volledig van de bovenleiding hebt losgereden, immers bestaat altijd het gevaar dat je carosserie onder spanning staat. En als je niet weg kunt komen dat je fucked bent.
Is dit iets wat bij vrachtautochauffeurs onder de aandacht wordt gebracht?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Freee!!

Freee!!

evilution schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 17:47:
[...]
Dat betekent dan denk ik ook dat als je met je vrachtauto de bovenleiding stuk rijdt, je pas veilig kunt uitstappen nadat je je volledig van de bovenleiding hebt losgereden, immers bestaat altijd het gevaar dat je carosserie onder spanning staat. En als je niet weg kunt komen dat je fucked bent.
Je kunt ook nog altijd springen.
Is dit iets wat bij vrachtautochauffeurs onder de aandacht wordt gebracht?
Vast wel, anders zouden er meer verhalen in de krant staan over geëlectrocuteerde vrachtwagenchauffeurs.

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11 20:27
Na het onderspanning staan van een voertuig op rubber wielen, bijv. blikseminslag of idd elektrocutie van een bovenleiding het voertuig nooit aanraken of verlaten, naar een ijzeren paal rijden en het voertuig aarden door zachtjes tegen de paal aan te rijden. Of ook bij een railvoertuig, wanneer deze geïsoleerd staat, dus geen aarding middels de rails heeft door rem zand of vervuiling van de rails, het voertuig niet verlaten, als je dat voor/door hulp halen wel wilt doen het voertuig uitspringen idd.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Die ijzeren paal klinkt wel leuk maar auto's zijn aan alle kanten met plastic omgeven, en lak isoleert ook. Me dunkt dat je die paal behoorlijk moet raken wil je contact maken. Is dat niet iets uit de tijd dat auto's nog stalen bumpers hadden?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Trainhunter2009
Tsja idd, je moet wel een ijzeren onderdeel tegen de paal zetten, lak maakt niet zo uit, dat is zo dun dat brand zo weg. Maar idd aangezien steeds meer onderdelen zoals deuren, spatborden en kleppen ook van polyester zijn zal het wel moeilijker worden >:) :X

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Zucht, afgelopen donderdag naar Schiphol voor een vlucht: wisselstoring tussen Lelylaan en Schiphol. Uiteindelijk bleven er wel een aantal sprinters rijden.

Vandaag terug gekomen van mijn vlucht: minder treinen vanwege een defect spoort bij Schiphol. Was lekker knus in de enkele sprinter welke wel reed.

Het wordt echt tijd dat Schiphol eens aangepakt wordt. Of dat de Metro doorgetrokken wordt. Er is gewoon te vaak iets, waardoor je extra tijdmarge in moet bouwen om zeker er van te zijn je vlucht niet te missen.
Skyaero schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 20:20:
*knip*

Het wordt echt tijd dat Schiphol eens aangepakt wordt. Of dat de Metro doorgetrokken wordt. Er is gewoon te vaak iets, waardoor je extra tijdmarge in moet bouwen om zeker er van te zijn je vlucht niet te missen.
Helaas, met dank aan het ministerie en de NS is dat plan al lang verleden tijd. Het originele trace van de Noordzuidlijn is zo verbouwd dat het enkele honderden miljoenen extra kost als ze die nu zouden doortrekken in vergelijking met het originele plan.
Hooguit dat de toekomstige oost-westlijn dat probleem kan verhelpen, maar volgens mij duurt de financiering nog 20 jaar voor dat plan :P

[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 12-09-2017 20:29 ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 21:39

Garyu

WW

evilution schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 18:03:
Die ijzeren paal klinkt wel leuk maar auto's zijn aan alle kanten met plastic omgeven, en lak isoleert ook. Me dunkt dat je die paal behoorlijk moet raken wil je contact maken. Is dat niet iets uit de tijd dat auto's nog stalen bumpers hadden?
Gewoon de sloot in rijden, dan maakt er wel iets contact :P.

Ad Schiphol - perfect op het intercity-net aangesloten, dus metro niet nodig. In theorie :'(

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
EDIT schreef op maandag 11 september 2017 @ 20:46:
Ik heb voor beide vragen geen echt antwoord. Als de Eurostar op dezelfde tijden rijdt als de Thalys, dan komt de trein rond tien voor half negen/vijf voor half negen op Rotterdam, maar dat is een grote gok.

Het is inderdaad de bedoeling dat spoor 1 op Rotterdam verdwijnt en spoor 2 een perron krijgt (al dan geen tijdelijk perron). Ik heb geen idee wanneer de werkzaamheden moeten beginnen, maar vanaf december zou er 1 trein per dag moeten gaan rijden en vanaf april 2018 2, meen ik.
Dat is wel grappig, ik vroeg het namelijk aan ProRail en die zeiden dat spoor 1 gewoon blijft en de eurostar op spoor 3 terecht komt...

Het grote adblocking topic

• EDIT
Dat lijkt mij erg lastig. Je moet dan elke keer compleet spoor 3 en 4 ontruimen, controleren op achtergelaten mensen, dieren en dingen, dan een mogelijkheid opzetten voor de immigratiedienst voor controle. Vervolgens iedereen daar doorheen.
Al die tijd kunnen daar geen treinen stoppen.
Spoor 1 wordt sinds de Hoekse Lijn weg is, niet meer echt planmatig gebruikt (vertrekken misschien een paar treinen), dus die kan veel makkelijker afgesloten worden. Ook gaat er een tijdelijk permanente voorziening voor controles gebouwd worden.
EDIT schreef op woensdag 13 september 2017 @ 05:37:
Dat lijkt mij erg lastig. Je moet dan elke keer compleet spoor 3 en 4 ontruimen, controleren op achtergelaten mensen, dieren en dingen, dan een mogelijkheid opzetten voor de immigratiedienst voor controle. Vervolgens iedereen daar doorheen.
Al die tijd kunnen daar geen treinen stoppen.
Spoor 1 wordt sinds de Hoekse Lijn weg is, niet meer echt planmatig gebruikt (vertrekken misschien een paar treinen), dus die kan veel makkelijker afgesloten worden. Ook gaat er een tijdelijk permanente voorziening voor controles gebouwd worden.
Sterker nog, spoor 1 gaat weg en het perron wordt uitgebreid naar spoor 2 en die gaat gebruikt worden voor de Eurostar.

• marcop23
Trainhunter2009 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 17:59:
Na het onderspanning staan van een voertuig op rubber wielen, bijv. blikseminslag of idd elektrocutie van een bovenleiding het voertuig nooit aanraken of verlaten, naar een ijzeren paal rijden en het voertuig aarden door zachtjes tegen de paal aan te rijden. Of ook bij een railvoertuig, wanneer deze geïsoleerd staat, dus geen aarding middels de rails heeft door rem zand of vervuiling van de rails, het voertuig niet verlaten, als je dat voor/door hulp halen wel wilt doen het voertuig uitspringen idd.
Een auto kan niet zo veel lading opbouwen tov de aarde dat de spanning 'blijft' na een blikseminslag, de auto proberen te aarden is daarom niet nodig. Als er een bovenleidingskabel op je dak ligt is het wat anders natuurlijk. Bron: Wikipedia: Bliksem

Overigens hebben treinen ook wel een soort beveiliging tegen gedeeltelijke isolatie zoals je zei, ik las over een BR146 en BR185 dat deze drie assen gebruiken voor retourstroom normaal gesproken, en de vierde een soort 'veiligheidsaarde' is. Als daar 50A door begint te lopen omdat de geleiding met de rails slecht wordt, en de stroom zich meer gaat verdelen ook over de vierde as, dan gaat de hoofdschakelaar er uit. Ik weet alleen niet hoe gevaarlijk de spanning op de buitenkant op dat moment is, en ik kan me best voorstellen dat je liever voorzichtig bent.

• Trainhunter2009
Ik kan melden dat gisteravond laat de eerste SNG op Nederlandse bodem Is gearriveerd.
Om 23:08 kwam deze aan in Bad Bentheim, en om 03:59 kwam er een berichtje dat deze in Amersfoort gestrand Is wegens herstel werkzaamheden die niet gepasseerd konden worden.
De eindbestemming is mij nog onbekend.
Het betreft stel 2703.

• wildhagen
  • Niet online
Volgens https://twitter.com/AddeZwart/status/908186854691938305 staat de 2703 inmiddels op de Zaanstraat.

Virussen? Scan ze hier!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:24

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

En hier is een video ervan te vinden:
https://www.facebook.com/.../videos/1217522935020640/

Verwacht de komende dagen nog geen proefritten op het spoor. Mogelijk zal pas over enkele weken de eerste proefrit in Nederland gaan plaatsvinden.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• iBugged
Ik zat voor de gein is wat rond te kijken op de website van NS en kwam daarbij het volgende tegen:

Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/ZJ8azL6wRTGSoLflO0rSKQ.png
Grotere versie

Ben toch benieuwd welke regionale trein dat mag zijn :P

• LordSinclair
iBugged schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 12:56:
Ik zat voor de gein is wat rond te kijken op de website van NS en kwam daarbij het volgende tegen:

[afbeelding]
Grotere versie

Ben toch benieuwd welke regionale trein dat mag zijn :P
Ik weet wel dat het niet gaat passen op ons normaalspoor. De trein die je ziet is van de Rhätische Bahn. Het zou mij niks verbazen als het de Bernina Express is.

Correct: Archivio Fotografico - Bernina Express, Svizzera - 21 Luglio 2015: La gente che si siede sul Bernina Express treno e ammirando la vista panoramica sulle Alpi svizzere
bron: https://it.123rf.com/arch....html?mediapopup=43037042

[ Voor 22% gewijzigd door LordSinclair op 15-09-2017 13:15 ]

• iBugged
Interessant dat ze dan die afbeelding gebruiken voor 'regionale treinen' en als bestandsnaam 'albellio.jpg' :P

• Maasluip
  • Laatst online: 17:45

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ach, NS en treinen. In het verleden hebben ze ook reclame gemaakt met een luchtfoto van een (volgens mij exact dat) viaduct met een trein getrokken door een 1100.
Dat een reclamefirma een willekeurige loc op een willekeurige foto soept is nog tot daar aan toe, maar als jezelf respecterend bedrijf moet je als je dat ziet toch zeggen "dat gaan we niet doen".

Signatures zijn voor boomers.

• cazzer22
  • Laatst online: 20-11 11:35
Fotograaf staat wel erg dicht op die trein... :z

Over die Eurostar op Rotterdam, ik dacht dat ze een eilandperron gaan ombouwen tot incheck/security location voor de Eurostar? Of wordt het zijperron aan spoor 1 hiervoor verbreed en voorzien van incheck/security huisje?

• LordSinclair
cazzer22 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 14:00:
Fotograaf staat wel erg dicht op die trein... :z
Als je de bron bekijkt die ik hierboven noem zie je dat de fotograaf niet dicht naast de trein staat maar in de trein staat en uit het raam hangt ;)

• cazzer22
  • Laatst online: 20-11 11:35
LordSinclair schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 14:08:
[...]

Als je de bron bekijkt die ik hierboven noem zie je dat de fotograaf niet dicht naast de trein staat maar in de trein staat en uit het raam hangt ;)
I know, maar dat was mn eerste gedachte, zo, die staat dichtbij de trein, daarna viel er een kwartje 8)7

• Alex)
LordSinclair schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 14:08:
[...]

Dat is niet altijd een goed idee :X

• LordSinclair
Nee, maar een groot deel van de klanten van de RhB zijn toeristen en die doen dat al snel. Dus moet je daar als spoorwegmaatschappij rekening mee houden of niet mogelijk maken, of een beetje kunnen rekenen op common sense overlevingsinstinct van de gebruikers.

Ze hebben er zelfs nog hele open wagons waar je sowieso dingen kan doen die gruwelijk mis kunnen gaan:
Afbeeldingslocatie: https://www.rhb.ch/fileadmin/_processed_/csm_erlebniszug-aussichtswagen_20080805151011_0d320364bf.jpg

Maar als je gewoon normaal doet is het een prachtige ervaring en een mooie rit met een goed uitzicht.

• Freee!!

Freee!!

LordSinclair schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 14:17:
[...]
of een beetje kunnen rekenen op common sense van de gebruikers.
* Freee!! verwijst naar zijn sig :(

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

https://twitter.com/LPAnt...08797269398446081/photo/1

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DJyySt4XUAELqt3.jpg

En toen ging het mis in antwerpen centraal, gelukkig staan er stootblokken op de kopsporen maar deze is aan vervanging toe.

https://www.vrt.be/vrtnws...in-station-van-antwerpen/

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zo te zien die bovenleidingspaal ook. Handig om dat ding midden voor het spoor te zetten. Laat het stootjuk doen waar die voor is en de bovenleidingspalen ook.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:28
Ik dacht te herinneren dat Den Haag Centraal ook zo opgesteld is.
Kan zijn dat door de verbouwing de palen van plaats veranderd zijn.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Deze situatie zie je inderdaad ook heel veel in Nederland, dus ja...

• Arator
Ik ben heel de morgen ter plaatse geweest. Straks wel eens kijken welke foto's en filmpjes ik heb

Verwijderd

Tomsworld schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 23:36:
https://twitter.com/LPAnt...08797269398446081/photo/1

[afbeelding]

En toen ging het mis in antwerpen centraal, gelukkig staan er stootblokken op de kopsporen maar deze is aan vervanging toe.

https://www.vrt.be/vrtnws...in-station-van-antwerpen/
Opvallend hoe hier in België over wordt geschreven. Als zoiets in Nederland gebeurt krijg je koppen als "Antwerpen ontsnapt aan treinramp" en worden de passagiers geïnterviewd, waarbij de meest bizarre uitspraken geselecteerd worden. Zoals een paar maanden geleden toen een passagier van een trein die tegen een oplegger aan was gereden doodleuk riep dat de trein wel "over de kop had kunnen slaan". :X Nou zijn er waarschijnlijk in België ook wel media die meer sensationeel zijn dan de VRT, maar in Nederland doen ze het allemaal...

Maasluip schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 10:49:
Zo te zien die bovenleidingspaal ook. Handig om dat ding midden voor het spoor te zetten. Laat het stootjuk doen waar die voor is en de bovenleidingspalen ook.
De bovenleiding hangt boven het midden van het spoor, volstrekt logische plek voor die paal dus. Het is ook niet zo dat treinen zo vaak doorschieten dat het de moeite waard is om daar rekening mee te houden. Wat een paniekvoetbal weer zeg.

• Arator
Maasluip schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 10:49:
Die palen zijn er gekomen na de verbouwing van Antwerpen-Centraal. Vroeger liepen er draagkabels over alle sporen en perrons, en op de perrons zelf stond er dan een paal om die draagkabel omhoog te houden. Nu staat er dus een paal achter de stootbok, die voldoende trekkracht heeft om de bovenleiding naar boven te houden tot buiten de koepel waar de normale bovenleidingspalen staan.
Ik vermoed wel dat als die paal er niet had gestaan, de trein tot op het perron had gestaan.

/edit een fotootje gevonden op het net uit de oude doos om de situatie van de kabels aan te geven
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1327/5123374135_9a89cd28de_b.jpg

Ik heb de ganse voormiddag dus aanwezig geweest om alle hulptreinen toe te laten, te rangeren etc.
Brossel ES (trein om aan de bovenleiding te werken) vanuit Hasselt was deze nacht al toegekomen. Deze morgen is dan nog een Brossel ES van Antwerpen-Oost komen helpen, deze heeft platformen die over de nevenliggende sporen kan werken. Verder een hersporingstrein vanuit Antwerpen-Noord, en de hersporingskraan vanuit Schaarbeek.
Arator schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 15:06:
Ik ben heel de morgen ter plaatse geweest. Straks wel eens kijken welke foto's en filmpjes ik heb
Et voila, de meeste foto's heb ik moeten maken voor het onderzoek, en heb ik dus niet ter beschikking. (Heeft ook wel een voordeel, ik mag lopen waar de rest niet mag komen :9) Volgende selectie echter wel.
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/mTcMjQ/20170916_114746.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/j6Lz4Q/20170916_111115.jpg
Links op spoor 3 de hersporingstrein van Antwerpen-Noord. en een zicht in de materiaalwagen van de hersporingstrein
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/djOK4Q/20170916_103615.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/cqcnPQ/20170916_112203.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/iczOyk/20170916_120103.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/b20JW5/20170916_125447.jpg
Toekomen op spoor 1 van de kraan met de hersporingstrein vanuit Schaarbeek, en het opstellen van de kraan. Dienstbovenleiding heeft ondertussen de bovenleiding van spoor 2 opzij gehangen zodat er ruimte is voor de kraan
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/hRLVdk/20170916_145148.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/hPGQB5/20170916_145156.jpg
De voorste boogie was compleet naar de vaan, dus werd de trein op een voorlopige boogie geplaatst. Vergelijk het met een groot skateboard. De ravage in de kutzak

Ik heb nog een paar filmpjes maar die zijn nog aan het uploaden

/edit de beloofde filmpjes
De hersporingstrein uit Schaarbeek bestond uit een loc, de kraan en een materiaalwagen. Nadat we de materiaalwagen hadden afgezet op spoor 3, werd de kraan naar spoor 1 gerangeerd met een loc. Eens op spoor 1 werd de kraan losgekoppeld en kon die op eigen kracht naar de stootbok rijden. Enkel wees de kraanarm nog richting Berchem, dus moest er even gedraaid worden zonder klokken en aankondigingsborden naar beneden te helpen

het achteruit takelen van het stel met de kraan. Iets later werden de werken op last van het parket wederom stilgelegd voor onderzoek.

Hippocampus schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 20:20:
Dat is toch een aardige kleun geweest zo te zien. Enig idee hoe hard het ging? En wat de oorzaak was?
Snelheid naar het spoor is maximum 40 km/u. En ik heb wel eerder een trein daar tegen het stootbok zien rijden, maar dan heeft de trein een buts, en men moet de olie bij de stootbok terug opnieuw aanvullen. Een dergelijke ravage heb ik zelf in Antwerpen-Centraal nog niet gezien. Aangezien het onderzoek in handen is van het parket, kan ik verder geen info geven.

[ Voor 26% gewijzigd door Arator op 16-09-2017 21:23 ]

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Dat is toch een aardige kleun geweest zo te zien. Enig idee hoe hard het ging? En wat de oorzaak was?

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Hippocampus schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 20:20:
Zeker een grote klap geweest. Ben best wel benieuwd hoe zoiets is gebeurd.

@Arator Mooie foto's.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Alex)
De ravage aan dat stootjuk is enorm. :X

• Arator
Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 17:58:
[...]
Opvallend hoe hier in België over wordt geschreven. Als zoiets in Nederland gebeurt krijg je koppen als "Antwerpen ontsnapt aan treinramp" en worden de passagiers geïnterviewd, waarbij de meest bizarre uitspraken geselecteerd worden. Zoals een paar maanden geleden toen een passagier van een trein die tegen een oplegger aan was gereden doodleuk riep dat de trein wel "over de kop had kunnen slaan". :X Nou zijn er waarschijnlijk in België ook wel media die meer sensationeel zijn dan de VRT, maar in Nederland doen ze het allemaal...
Ik denk dat die tweet van de politie vooral bedoeld was om de buurtbewoners (iets verder ligt het Jodenkwartier) gerust te stellen. Niet vergeten dat er momenteel nog altijd militairen de stations "bewaken", dat er in Londen die dag ook een aanslag op de metro is gebeurd, en dat een dergelijke knal veel mensen schrik kan hebben aangejaagd
thx, gewoon met het mobieltje :P
Alex) schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 20:57:
De ravage aan dat stootjuk is enorm. :X
Yep, en dat zijn antieke stukken. Er zal worden gekeken of die toch niet gerepareerd/gerestaureerd kan worden. Of dat er een replica kan komen. Een moderne stootbok (zoals er een verdieping lager staan) zou echt niet passen.

[ Voor 66% gewijzigd door Arator op 16-09-2017 21:34 ]

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Op wikipedia staat een foto van in betere tijden toen de renovatie nog niet helemaal klaar was denk ik.

https://nl.wikipedia.org/...S_stootblok-Antwerpen.JPG

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f0/NMBS_stootblok-Antwerpen.JPG/2560px-NMBS_stootblok-Antwerpen.JPG

[ Voor 29% gewijzigd door Tomsworld op 16-09-2017 22:15 ]

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ook een vreemd stootblok. Geen buffers om een gewone trein "normaal" te bufferen, maar vooral: geen uitsparing voor de scharfenberg koppeling zoals ze in Nederland doen. Dat kan vaak helpen om oprijden te voorkomen (alhoewel het in dit geval blijkbaar met flinke kracht ging).

Afbeeldingslocatie: http://www.nicospilt.com/2005/20050204_6728.JPG

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Hoe zit het dan met de BSI koppeling? Gaat dat een beetje met die huidige stoothokken? Ze hebben nu een gat voor de Scharfenberg koppeling, heeft dat dan nog nut bij een aanraking met een site koppeling. Worden nieuw niet meer gebruikt, toch?

• bvk
  • Laatst online: 01:47

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Maasluip schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 22:56:
Ook een vreemd stootblok. Geen buffers om een gewone trein "normaal" te bufferen, maar vooral: geen uitsparing voor de scharfenberg koppeling zoals ze in Nederland doen. Dat kan vaak helpen om oprijden te voorkomen (alhoewel het in dit geval blijkbaar met flinke kracht ging).

[afbeelding]
Zo zijn er wel meer voorbeelden van blokken waarbij je je af kunt vragen of die een trein wel enigszins kunnen tegenhouden.

Tours (FR):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dOOvexUh.jpg

London Paddington (volgens TSW)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ywy0QEch.jpg

Alleen bestand tegen een klein tikje lijkt me voor het geval de machinist net niet op tijd tot stilstand komt? Als die TGV uit het eerste plaatje door dendert om wat voor reden dan ook komt die in de stationshal terecht...

Specs

• Arator
Maasluip schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 22:56:
Ook een vreemd stootblok. Geen buffers om een gewone trein "normaal" te bufferen, maar vooral: geen uitsparing voor de scharfenberg koppeling
Het zou dom zijn om een stootbok in België uit te rusten met een uitsparing voor scharfenberg. Enkel Thalys passeert Antwerpen met een dergelijke koppeling. Een GF-koppeling is meer in gebruik, maar die hangt niet altijd even hoog.
Verder zijn het stootbokken uit 1903. Ik ben niet zeker, maar ik denk dat het toen vooral schroefkoppelingen waren.
Het onderzoek zal moeten uitwijzen tegen welke snelheid die trein is binnengereden. Volgens mij is zelfs de stootbok amper ingedrukt geweest (als ik naar de foto kijk van de schade, zie ik toch veel zuigerstang) en is die trein er direct overgevlogen.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wie heeft hier goede voorbeelden van een windspoortje, windkopje, kopspoortje, ontspoorwissel, ontspoorplaat en andere Wikipedia: Ontspoorinrichting?
In TSW komen ze voor, maar weet niet wat wat is en er zijn eigenlijk geen plaatjes van te vinden.
Ik denk ongeveer dit:
http://steamcommunity.com...iledetails/?id=1137143710
http://steamcommunity.com...iledetails/?id=1137143808
http://steamcommunity.com...iledetails/?id=1137143791
http://steamcommunity.com...iledetails/?id=1137143767
http://steamcommunity.com...iledetails/?id=1137143747
http://steamcommunity.com...iledetails/?id=1137143727
http://steamcommunity.com...iledetails/?id=1137143776

[ Voor 46% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 17-09-2017 09:29 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 23:13:
Hoe zit het dan met de BSI koppeling? Gaat dat een beetje met die huidige stoothokken? Ze hebben nu een gat voor de Scharfenberg koppeling, heeft dat dan nog nut bij een aanraking met een site koppeling. Worden nieuw niet meer gebruikt, toch?
Een BSI koppeling heeft nog gewone buffers ernaast.
Arator schreef op zondag 17 september 2017 @ 04:34:
[...]

Het zou dom zijn om een stootbok in België uit te rusten met een uitsparing voor scharfenberg. Enkel Thalys passeert Antwerpen met een dergelijke koppeling. Een GF-koppeling is meer in gebruik, maar die hangt niet altijd even hoog.
Ik heb geen idee of de Belgen Scharfenbergkoppelingen gebruiken. Laat ik het maar gewoon middenbufferkoppelingen noemen.
Verder zijn het stootbokken uit 1903. Ik ben niet zeker, maar ik denk dat het toen vooral schroefkoppelingen waren.
:o Hebben ze die niet vervangen bij de ombouw? In 100 jaar tijd zijn er toch heel wat nieuwe inzichten geweest in hoe je dit het beste kunt beveiligen.

bvk schreef op zondag 17 september 2017 @ 02:40:
[...]

Zo zijn er wel meer voorbeelden van blokken waarbij je je af kunt vragen of die een trein wel enigszins kunnen tegenhouden.

Tours (FR):

[afbeelding]

London Paddington (volgens TSW)

[afbeelding]

Alleen bestand tegen een klein tikje lijkt me voor het geval de machinist net niet op tijd tot stilstand komt? Als die TGV uit het eerste plaatje door dendert om wat voor reden dan ook komt die in de stationshal terecht...
Die in Paddington heeft een inbouwlengte van 10 meter en remsloffen, prima stootjuk dus.

Probleem van al die vaste stootjukken (zoals die in Tours) is dat ze gelanceerd worden omdat ze eroverheen schieten.

[ Voor 24% gewijzigd door ArcticWolf op 17-09-2017 10:50 ]

• wildhagen
  • Niet online
De NS gaat een proef doen om treinreizigers te bewegen de 'hyperspits' te mijden, het drukste uur in de ochtendspits van 7.30 tot 8.30 uur.

De proef, die deze week begint, wordt gehouden onder de 21.000 houders van een Altijd Voordeel-abonnement. Zij krijgen aan de randen van de spits, maar buiten de hyperspits, voortaan 40 procent korting. Mijden ze de ochtendspits helemaal, dan krijgen ze zelfs 60 procent korting.

De Spoorwegen willen weten of het verruimen van de korting helpt bij het beter spreiden van de ochtenddrukte. Tijdens de hyperspits is het aantal in- en uitstappers twee keer zo hoog als in de rest van de spits.

Wie aan de proef meedoet, kan er flink voordeel mee behalen om een trein eerder of later te nemen. Iemand die vier keer per week tussen Arnhem en Utrecht reist, kan in drie maanden tot ruim honderd euro besparen, rekent de NS voor.

De test duurt drie maanden. Naast de proef met de korting wordt ook een reizigersonderzoek gedaan. Treinpassagiers kunnen daarin hun voorkeuren en behoeften aangeven als het gaat om reistijd en prijzen. Afhankelijk van de resultaten van de test bepaalt NS of de korting definitief wordt ingevoerd en zo ja, voor welke reizigers.

De Spoorwegen kampen met enorme drukte in de treinen, onder meer door de groeiende economie en de dalende werkloosheid. In september komen daar duizenden studenten bij. Het spoorbedrijf probeert de drukte op verschillende manieren op te vangen, onder meer door extra Sprinters te laten rijden.
Bron: https://www.nu.nl/reizen/...ij-mijden-hyperspits.html

Virussen? Scan ze hier!

• Freee!!

Freee!!

Ik wens ze veel succes, de meeste mensen rijden op die tijd omdat ze niet veel keuze hebben (als ze wel de keuze zouden hebben, zouden ze waarschijnlijk al op andere tijden reizen).

• MuzenJaap
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-11 11:07
Zag vanmiddag een Eurostar op Dijksgracht staan. Nog nooit eerder gezien daar, normaal komen deze toch niet in Amsterdam. Was net te laat met mijn phone ( beetje moe na de Dan2DamLoop)

• Freee!!

Freee!!

MuzenJaap schreef op zondag 17 september 2017 @ 17:58:
Zag vanmiddag een Eurostar op Dijksgracht staan. Nog nooit eerder gezien daar, normaal komen deze toch niet in Amsterdam. Was net te laat met mijn phone ( beetje moe na de Dan2DamLoop)
Er is een test aangekondigd van Amsterdam naar London (zie eerder in dit topic).

• Trainhunter2009
Die is maar half uitgevoerd, de heen rit is door de storm mislukt, de retourrit is wel gereden.
Daarom staat ie op de Dijksgracht, maar is waarschijnlijk ook gesignaleerd in Breda gister.
MuzenJaap schreef op zondag 17 september 2017 @ 17:58:
Stond er vorig jaar ook hoor ;)

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:07
Vandaag en morgen worden testritten gereden met de Eurostar. Vanmorgen naar Odb vertrokken en straks rond 10:30 staat ie bijna 3 kwartier over op Rtd. Daarna via Gouda / Woerden terug naar de Dijksgracht :)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Speciaal voor de fans

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mvxncKCDKj2MBNW9rdvtgAuy/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xkojevFXf3YwJzL1bPwkv9EU/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JBPdyEIVePJVYP8rBrrcjjwI/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pHmqMc6XCgGa9n3A3U2a9ZSN/thumb.jpg

Ter info: vanochtend om 8:30 op Rotterdam centraal, mocht je de fotolocatie niet herkennen.

Edit: ik zat zelf in de ICD, rijdend, dus vandaar de foto's op matige kwaliteit. @EDIT , reed jij? FF ramen wassen... :>

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 19-09-2017 13:16 ]

Pagina: 1 ... 29 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.