Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 100 Laatste
Acties:
  • 576.559 views

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:52
Voor de Roosendaal​ reizigers onder ons, ik zag de hondekop onder zeil buiten staan aan de kant van Kempenaars.

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11 20:27
Ah! Dan zou ie best weer op z'n eigen pootjes kunnen staan. Nu is afwachten hoe en wanneer ie naar Amersfoort gaat.
De draaistellen zien er na stralen met droogijs ook weer netjes uit zag ik op de Facebookpagina van de stichting. d:)b
Ik zie net nog even wat het verwijderen van 30 jaar stilstand voor verschil maakt :o :*)
https://m.facebook.com/ph...213068&source=49&refid=13

[ Voor 30% gewijzigd door Trainhunter2009 op 25-08-2017 09:27 ]

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-10 22:16

Goner

What can I do you for ?

Weet hier iemand waarom er vandaag (alweer) zeer beperkt trein-verkeer (eigenlijk alleen bussen) is tussen R'dam Lombardijen (Zuid?) en Dordrecht ?
Er staat alleen maar weer "werkzaamheden" ... zou toch wel 's willen weten wat er allemaal verbetert op dat traject.
https://www.prorail.nl/projecten/kijfhoek ??

[ Voor 35% gewijzigd door Goner op 25-08-2017 11:34 ]

Verwijderd

Toch een verzoek ingediend voor de uiteindelijk 50 minuten vertraging richting Berlijn afgelopen maandag. In overleg met de klantenservice 60 tot 119 minuten ingevuld en krijg nu binnen drie weken €9,75, 25%, gestort. :) Toch netjes. :)

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:33

Luke!

#Treinbaas
En wie ligt er morgen voor de #tweakersexpress op de loer...?

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:12
Ik ga er liever in zitten 8-)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:45

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik spot hem ook wel op station Venlo. Misschien ga ik op de terugreis wel een stukje verder mee. Eindelijk een echte trein op de Maaslijn. echte trein is diesel en de ramen kunnen open
@Luke! enige kans dat hij in Nijmegen tijdens het kopmaken aan het perron staat? Op spoor 2 kunnen ze hem niet kwijt omdat je dan niet in Den Bosch komt, niet dat ze hem op 5 gaan zetten.

Signatures zijn voor boomers.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Nope, in verband met het rangeerproces met onze Gay2000 en dito perroncapaciteitstekort gaat 'ie "buitenom".

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-10 15:58
Aaah daarom stond er een gay2k en gekke bakken op de C1 @ watergraafsmeer vorige week?
*kwartje valt*

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Nah, die hadden we voor een ander klusje daar nodig ;)

https://www.flickr.com/photos/jaaptreinfoto/36588397606/

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hmm, om dan weer helemaal naar Den Bosch te moeten en ook weer terug via Nijmegen naar Venlo is me ook wat te dol.

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 11:51

mambo No5

Bad Apple?

Niet speciaal voor gewacht (is normaal ook niet m'n ding), maar toch altijd leuk om de Tweakers express voorbij te zien komen: :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• Trainhunter2009
Ja, en ook leuk te zien dat 'ie in sandwichbedrijf wordt gereden met 13 rijtuigen :o :*) d:)b

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:49
Als ik zie hoeveel moeite NS heeft moeten doen voor de toelating van de 9 rijtuigen in sandwich, voordat de meest hinderlijke beperkingen er af waren, denk ik niet dat deze trein in echte sandwich heeft gereden.
Achterste loc voor de stroomvoorziening met ASG's uitgeschakeld? :P

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Achterste loc alleen maar in dienst tbv snel keren, doet verder niks. ;-)

• Trainhunter2009
Ah oké sorry O-) :$
Ik dacht al.............

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:05

Onbekend

...

Hij hoeft toch maar 1x te keren? Is het dan niet veel te duur om een extra loc mee te laten rijden?
Of is het een angstloc? ;)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Trainhunter2009
Ze rijden 'm zelfs met drie locs, @Luke! dieselt zelfs een stukkie
En hij kwam om 9:29u door Vierlingsbeek. IRP 2101 voorop. Daarachter de zwarte Lineas en helemaal achterop de Railpool-loc.
Citaat van somda
https://www.flickr.com/ph...5979159464/in/dateposted/

[ Voor 65% gewijzigd door Trainhunter2009 op 26-08-2017 12:53 ]

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Onbekend schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 11:37:
Hij hoeft toch maar 1x te keren? Is het dan niet veel te duur om een extra loc mee te laten rijden?
Of is het een angstloc? ;)
Angstloccen... het is 2017.
En of het duur is of niet is voor de hele goegemeente toch überhaupt niet relevant? ;-)

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4405/36672636381_fb0de651e5_k.jpgIRP 2101 met Lineas 186 293-7 en 291-1 met Tweakers-Express te Sint Agatha, 26-08-2017 by Pieter Plas, on Flickr

[ Voor 31% gewijzigd door Luke! op 26-08-2017 13:06 ]

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:36
Dat is bijna allemaal Belgisch materiaal. :)B
Was vroeger met die ski-treinen ook al. Heeft NS dan zo weinig (internationaal gekeurd) materieel of is NS gewoon pokkeduur?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Of NS heeft het zelf nodig en bouwt het zo om dat inzet in normale getrokken treinen weer heel erg lastig is.

• EDIT
De enige rijtuigen die NS heeft zijn de ICRm rijtuigen. Die zijn allemaal nodig voor de binnenlandse diensten en de IC Bxl.
Kortom: die zijn er gewoon niet genoeg om ook nog te verhuren.
Sterker nog: op dit moment huurt NS van de NMBS een paar stammen I6/I10 materieel om tekorten aan te vullen (er worden nogmaals diverse aanpassingen aan ICRm doorgevoerd om het materieel betrouwbaarder te krijgen).

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Dat en we hebben gewoon onze vaste partners voor de huur en verhuur van materieel dus ook geen reden wat anders in te zetten. Verder is NS niet eens betrokken bij deze treinen.

[ Voor 16% gewijzigd door Luke! op 27-08-2017 14:38 ]

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:54

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Heeft die TRAXX nou gewoon een sneeuwschuiver? Doet dat ding ook dienst in Zwitserland of zo?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/94q2FJ4.jpg

En @Luke! plus zijn collega's: complimenten hoor, alles met de trein was prima picobello geregeld! In ieder geval in de wagon met de 1e klas coupé's, sommige andere rijtuigen hadden hier en daar wat last van de warmte.... ;)

Specs

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Arator schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 09:02:
Heeft NS dan zo weinig (internationaal gekeurd) materieel of is NS gewoon pokkeduur?
NS heeft bijna geen getrokken materieel. Alleen de rijtuigen die in de Beneluxtrein rijden zijn nog klassieke getrokken rijtuigen, en zelfs dat eindigt over een paar maanden wanneer de Benelux in sandwich-samenstelling gaat rijden.

De rest van de ICRm-vloot rijdt over de hogesnelheidslijn en is zodanig omgebouwd dat je er niet zomaar een loc voor kunt hangen en ermee kunt rijden alsof het getrokken materieel is.
bvk schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 17:24:
Heeft die TRAXX nou gewoon een sneeuwschuiver? Doet dat ding ook dienst in Zwitserland of zo?

[afbeelding]
Dat heet een baanruimer, de locs van NS hebben dat ook. Het doel van een baanruimer is om de kans op een ontsporing na een aanrijding op een overweg te verminderen.

[ Voor 25% gewijzigd door Alex) op 27-08-2017 17:37 ]

We are shaping the future

• EDIT
@bvk Dat is inderdaad de sneeuwschuiver/baanruimer. Waar dat ding rijdt is afhankelijk van het 'optiepakket'.
Van de Lineas-locs weet ik niet wat dat pakket is, maar volgens mij is die hetzelfde als van NS: DABNL, oftewel Duitsland, Oostenrijk (Austria), België en Nederland.
Voor die landen zijn de benodigde hardware (denk aan beveiligingssysteem, stroomafnemers) en software (modules voor ETCS voor conversie van de lokale beveiligingssystemen naar commando's voor de centrale boordcomputers (EVC, European Vital Computer), oftewel de STM modules) en eventuele losstaande andere systemen die voor specifieke landen benodigd zijn geïnstalleerd.

• Alex)
De NMBS/Lineas-locs uit de reeks 28 zijn inderdaad voorzien van D-A-B-NL.

Daarnaast heeft NMBS nog een tijd locs gehad uit de reeks 29: Traxx-locs voor België en Frankrijk. Of ze deze nog hebben weet ik niet.

• Arator
Alex) schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 17:35:
NS heeft bijna geen getrokken materieel. Alleen de rijtuigen die in de Beneluxtrein rijden zijn nog klassieke getrokken rijtuigen, en zelfs dat eindigt over een paar maanden wanneer de Benelux in sandwich-samenstelling gaat rijden.
Wij blijven maar rijtuigen aanschaffen. Er zijn nu rond de 450 M7 dubbeldek-rijtuigen besteld, met nog eens een optie van 900. Ze zouden ook geschikt zijn om in Nederland te rijden, dus misschien worden ze wel eens ingelegd voor grensoverschrijdend verkeer (bijvoorbeeld Antwerpen-Breda).

• Alex)
Arator schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 17:59:
[...]

misschien worden ze wel eens ingelegd voor grensoverschrijdend verkeer (bijvoorbeeld Antwerpen-Breda).
Ik zou het komisch vinden als dat eerder geregeld is dan de Beneluxtrein via Breda.

• Arator
Alex) schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 18:03:
[...]

Ik zou het komisch vinden als dat eerder geregeld is dan de Beneluxtrein via Breda.
Bij ons is het precies van voor de zomervakantie geleden dat er nog testritten met het materieel zijn gebeurd. Doch ik lees net een artikel uit 2015 dat het Maastricht en Roosendaal zou worden met de M7.

• Maegrim
Alex) schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 17:35:
[...]

De rest van de ICRm-vloot rijdt over de hogesnelheidslijn en is zodanig omgebouwd dat je er niet zomaar een loc voor kunt hangen en ermee kunt rijden alsof het getrokken materieel is.
Tuurlijk wel, kwestie van wat knopjes omzetten :P

• Alex)
Maegrim schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 19:29:
[...]

Tuurlijk wel, kwestie van wat knopjes omzetten :P
Moet je wel weten welke knopjes het zijn. :P

• Maegrim
Met ZMS naar 0, TAV naar 1, achterste loc afkoppelen en sluitseinen maken kom je al een heel eind denk ik 8)

• Alex)
TAV is het deursturingssysteem, toch?

• AW_Bos
  • Laatst online: 23:29

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Trainhunter2009 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 08:36:
Ja, en ook leuk te zien dat 'ie in sandwichbedrijf wordt gereden met 13 rijtuigen :o :*) d:)b
Je zou het op het eerste gezicht wel zeggen. Maar als ik de situatie had gezien, voordat ik de discussie zag, had ik al direct wat roepies ingezet dat hij in opzending meeliep, zonder tractie te geven.

Ik betwijfel of de gebruikte rijtuigen wel de nodige aansturingskabels hebben voor sandwich-modus. En zou de Lineas-loc (voor hoofdzakelijk vracht) het ondersteunen?

Geen idee of ze beiden tegelijk stuurstroom gaven, en of dat überhaupt kan. Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Verder een puike operatie met het kopmaken en de tijdelijke dieselloc. Zie je niet vaak.... ;)

[ Voor 18% gewijzigd door AW_Bos op 27-08-2017 21:02 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Trainhunter2009
Trainhunter2009 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 11:33:
Ah oké sorry O-) :$
Ik dacht al.............
Ik sloeg eigenlijk aan door een melding op Somda, ik zag het filmpje en vermoede het.
Maar zie bovenstaande.................ook ik leer nog elke dag ;) O-)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

AW_Bos schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 20:58:
[...]

Je zou het op het eerste gezicht wel zeggen. Maar als ik de situatie had gezien, voordat ik de discussie zag, had ik al direct wat roepies ingezet dat hij in opzending meeliep, zonder tractie te geven.

Ik betwijfel of de gebruikte rijtuigen wel de nodige aansturingskabels hebben voor sandwich-modus. En zou de Lineas-loc (voor hoofdzakelijk vracht) het ondersteunen?
Zouden niet allemaal die locs standaard ZDS hebben? Het lijkt me dat ze allemaal wel in dubbel- en multitractie kunnen rijden en het zijn van origine duitse producten, dus ligt de aanwezigheid van ZDS (en ZWS) wel voor de hand. En ik neem eigenlijk ook wel aan dat alle I6, I10 en de oude duitse meuk van Railpromo UIC kabels heeft liggen.
Het is geen NS die voor elke loc en stuurstand combinatie weer het wiel opnieuw gaat uitvinden he?

• EDIT
Die locs hebben standaard de hele zwik aan multiple/wendezugsteuerung (stuurstandrijtuig) aan boord. Het spul kan multiple rijden met andere 186-ers, maar ook met bijvoorbeeld een BR 120, om maar een sprongetje te nemen.
Enige dat de goederenlocs niet standaard ondersteunen is de zijdekeuze voor het selectief ontgrendelen van de deuren. Echter met de Belgische rijtuigen is dat geen probleem, die hebben een eigen systeem daarvoor of kunnen (net als ICRm) in UIC modus geplaatst worden.
Overigens als je sandwich/ZMS wilt rijden, moeten de rijtuigen van de 'uitgebreide' UIC kabel voorzien zijn. Ook daarom moesten alle ICRm rijtuigen destijds omgebouwd worden. De oude UIC standaard voldoet daar niet voor, omdat communicatie tussen de twee locs over een van de extra aderparen gaat.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Maasluip schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:17
En ik neem eigenlijk ook wel aan dat alle I6, I10 en de oude duitse meuk
Geen Duitse bak gezien...

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Luke! schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 07:43:
[...]
Geen Duitse bak gezien...
Zijn jouw rijtuigen geen voormalige DB rijtuigen?

• AW_Bos

AW_Bos

EDIT schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 07:33:
Die locs hebben standaard de hele zwik aan multiple/wendezugsteuerung (stuurstandrijtuig) aan boord. Het spul kan multiple rijden met andere 186-ers, maar ook met bijvoorbeeld een BR 120, om maar een sprongetje te nemen
Ik dacht dat er wel minimale verschillen zijn tussen multple rijden (achter elkaar) en sandwich-modus. Er moet toch rekening gehouden worden met een zwikkie rijtuigen tussen beide locs?
Overigens als je sandwich/ZMS wilt rijden, moeten de rijtuigen van de 'uitgebreide' UIC kabel voorzien zijn. Ook daarom moesten alle ICRm rijtuigen destijds omgebouwd worden. De oude UIC standaard voldoet daar niet voor, omdat communicatie tussen de twee locs over een van de extra aderparen gaat.
En beschikken die I6/I10 rijtuigen daarover?

• EDIT
AW_Bos schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 09:37:
[...]

Ik dacht dat er wel minimale verschillen zijn tussen multple rijden (achter elkaar) en sandwich-modus. Er moet toch rekening gehouden worden met een zwikkie rijtuigen tussen beide locs?
Ik kan wel een heel verhaal gaan typen over de verschillen tussen ZDS en ZMS, maar hier is een klein beetje leesvoer (wel in het Duits):

https://books.google.nl/b...AEIHzAA#v=onepage&f=false
[...]

En beschikken die I6/I10 rijtuigen daarover?
Geen idee. Daar heb ik geen ervaring mee.

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-11 07:07

Ron

Video op verzoek verwijderd

dit is de tweede tweakers express die niet heel terug is gekomen, de voorste twee wagons moesten er deuren op slot omdat ze defect waren

[ Voor 14% gewijzigd door Ron op 28-08-2017 10:14 ]

• AW_Bos

AW_Bos

Weet @Luke! misschien of de rijtuigen over de 'uitgebreide' UIC kabels beschikken voor sandwich?

[ Voor 62% gewijzigd door AW_Bos op 28-08-2017 10:07 ]

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Deel wel (18-aderig), deel niet (13-aderig).

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens het documentje van EDIT kun je met beide kabels ZWS/ZMS doen.

• EDIT
Theoretisch zal het wel lukken voor basiscommunicatie tussen meerdere locs, maar de 186 heeft ook andere communicatie tussen de locs, zoals foutmeldingen, waarvoor wel de uitgebreide variant noodzakelijk is.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Er wordt in het document niet gezegd dat je voor een bepaalde extra functie de 18-polige variant nodig hebt. Er staat alleen "een aderpaar" en "extra datatelegrammen".

Leuk weetje: Lokomotion rijdt mulitple met ZWS tussen een BR139 (jaren 50 mechanisch aangestuurde loc) en een BR186 (moderne draaistroomloc). Maar dat heeft weer niks met die rijtuigen te maken. Meer als in: the sky is the limit met deze techniek.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:17
De Amerikanen gebruiken gewoon radioverbindingen voor hun loc-loc communicatie. Die kunnen gerust een willekeurig opdruklocje achter een bestaande trein zetten en geen bestuurder nodig hebben, geen kabels nodig.

Als ik filmpjes van de binnenkant bekijk, lijken die Amerikaanse dingen toch wat minder professioneel denk ik trouwens? Bij een Traxx/Eurosprinter zit alle electronica toch netjes in kasten en dergelijke?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wikipedia: UIC-Kabel – Wikipedia

ZWS gebruikt aders 10 en 11. De 18-polige kabel is backwards compatible met de 13-polige kabel dus met een trein met rijtuigen met 13- en 18-polige kabels zou je gewoon ZDS/ZMS moeten kunnen doen.

@marcop23 Een radioverbinding is zeker een stuk makkelijker (vooral bij goederentreinen, bij reizigerstreinen moet je toch al verbindingen maken voor zaken als deursluiting en verwarming) maar het is natuurlijk ook kwestbaarder.

[ Voor 28% gewijzigd door Maasluip op 28-08-2017 11:56 ]

• EDIT
@Maasluip Je haalt volgens mij ZWS, ZMS en ZDS én backwards-compatible compleet door elkaar.
Het zijn allen andere protocollen die op andere manieren gebruikt worden.
ZWS (Zeitmultiplexe Wendezugsteuerung) is voor stuurstandrijtuigen en niet bestemd voor meerdere locs. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat dit gebruikt wordt voor aansturing van meerdere locs, omdat de commando's bij deze variant alleen overgedragen worden naar de loc en niet zelf uitgevoerd (logisch bij een stuurstandrijtuig).
ZDS (Zeitmultiplexe Doppeltraktionssteuerung) is bedoeld voor het rijden in dubbeltractie, maar kan enkel voor echte dubbeltractie gebruikt worden (dus twee locs of twee treinstellen die direct aan elkaar zitten).
ZMS (Zeitmultiplexe Mehrfachtraktionssteuerung) is bestemd voor het rijden tot 4 locs of treinstellen aan elkaar en gebruikt het treinnetwerk voor de communicatie, waardoor de locs/treinstellen niet per se direct aan elkaar geknoopt hoeven te zijn, en er dus ook rijtuigen of wagons tussen geplaatst kunnen zijn, mits deze zijn uitgerust met de benodigde communicatiekabels.
Deze optie kan dus ook gebruikt worden voor sandwichconfiguratie en is dan ook wat NS gebruikt.

Wat backwards-compatible betreft:
Zeker, de 18-aderige kabel is in die zin compatible, dat de basisfuncties van de 13-aderige kabel zullen functioneren. Dat betekent niet dat de functies van de 18-aderige kabel op een 13-aderige kabel functioneren.
Absoluut niet. Dat is een beetje hetzelfde als 1 Gbit/s door een 10 Mbit LAN aansluiting proberen te proppen. 1 Gbit/s apparatuur zal prima tot een snelheid van 10 Mbit kunnen komen, maar 10 Mbit apparatuur zal je nooit op 1 Gbit/s kunnen laten functioneren.
Je mist in de 13-polige kabel voor de Traxx de optie om een treinbus tot stand te brengen (dus intern netwerk) voor communicatie tussen de locs én de rijtuigen, die op hun beurt weer uitgerust zijn met een FMZ module (FrequenzMultiplexe Zugsteuerung) voor communicatie tussen de locs en de rijtuigen. Zit er dus ook maar één rijtuig met een 13-polige kabel tussen, dan zal het al niet werken.

[ Voor 54% gewijzigd door EDIT op 28-08-2017 13:18 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@EDIT
Niet eens. ZWS is het communicatieprotocol en ZMS en ZDS zijn de implementaties daarvan. Ofwel: ZWS is de TCP/IP en ZMS en ZDS zijn de http en ftp protocollen. Dat gaat allemaal over de zelfde twee aders van de UIC kabel. Of locs of stuurstanden ZMS en/of ZDS met elkaar kunnen praten ligt aan die loc, niet aan de kabel.
Verder gebruik je aderparen 10 en 11 en die zijn in beide kabels aanwezig en je kunt 13-polige kabels in 18-polige dozen steken. Rijtuigen hebben zowel kabel als doos, dus dat gaat altijd werken (zolang het niet fysiek stuk is).
De 18-polige kabels heb je alleen nodig als je FMZ wil doen met je rijtuigen. Heb je dus een rijtuig met een 13-polige kabel kun je geen FMZ doen, maar nog altijd ZMD en ZDS via ZWS.

• EDIT
Het CAN-busnetwerk dat gebruikt wordt door de Traxx voor communicatie bij ZMS loopt vziw over aders 17/18 en zal dus nooit werken op een 13-aderige kabel.

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 28-08-2017 13:17 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ZMS loopt niet over aders 17 en 18. Dat is TCN/WTB, wat bedoeld is voor statusinformatie van rijtuigen. ZMS blijft, ook bij 18-polige kabel, over aders 10 en 11 lopen.
Wikipedia: UIC-Kabel – Wikipedia

• EDIT
Zeg jij even tegen Bombardier dat ze de verkeerde aders én verkeerde communicatie gebruiken omdat het zo op Wikipedia staat? :P

Zonder gekheid:

De Traxx gebruikt vziw dus het CAN-busnetwerk voor de communicatie tussen de locs bij ZMS. Dat netwerk verloopt over aders 17/18.
Als wij met oudere en andere locs dan locs uit de Traxx-familie willen communiceren, dan moeten we specifiek de schakelaar omzetten, waardoor communicatie met ook die andere locs mogelijk wordt. Daarbij is overigens dan geen ZMS mogelijk, enkel ZWS/ZDS.
Als in de normale modus de CAN-bus verstoord is om wat voor reden dan ook, dan is er ook geen rijden onder ZMS mogelijk met de Traxx.
De 'legacy-modus' heb ik nooit in de praktijk gebruikt, dus hoe die precies werkt zou ik niet durven zeggen.

De Traxx is overigens niet de enige die zo'n geintje uithaalt. Ook bijvoorbeeld de BR182 van Siemens doet zoiets. Ook bij die loc moet je specifiek de 'legacy communicatie' aanzetten wil je met oudere locs kunnen communiceren.

[ Voor 91% gewijzigd door EDIT op 28-08-2017 13:28 ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 21:39

Garyu

WW

17/18 is genormeerd voor WTB, wordt daar echt CAN voor gebruikt? WTB lijkt me logisch voor ZMS, ik wist niet dat überhaupt CAN voor communicatie tussen wagens werd gebruikt (dacht dat dat alleen binnen bepaalde lokale systemen gebruikt werd)?

* Garyu werkt alleen met *kuch* moderne *kuch* technologie (ETB/ECN) :P

Edit: niet-genormeerd wordt het volgende wel op 10-11 gebruikt:
10/11 6 V ~ 19200 Hz Kanal für französische Zeitmultiplexe Wendezugsteuerung
10/11 <950 mV 69.6, 96, 120 und 165 kHz Kanäle für deutsche Zeitmultiplexe Wendezug-, Doppeltraktions- oder Mehrfachtraktionssteuerung (ZWS, ZDS, ZMS)

[ Voor 34% gewijzigd door Garyu op 28-08-2017 13:42 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• EDIT
Ik heb geen idee of het echt CAN is. Het lijkt mij ook sterk, maar zo staat het in de diagnose/foutmeldingen omschreven die ik als machinist te zien krijg, dus die gebruik ik hier ook maar. Het kan goed zijn dat het begrip "CAN-bus" gewoon is gebruikt omdat het een wijder verspreid begrip is dan een in-house oplossing van Bombardier of WTB zou zijn (WTB is meen ik de Oostenrijkse variant voor communicatie, toch?).

Het kan dus goed zijn dat met het omdraaien van de schakelaar de loc terugschakelt naar legacy-modus, en daarmee met beperkte functionaliteit de communicatie weer naar de standaard-aders zend, dat weet ik niet.

[ Voor 38% gewijzigd door EDIT op 28-08-2017 14:03 ]

• Garyu

Garyu

WW

EDIT schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:46:
Ik heb geen idee of het echt CAN is. Zo staat het in de diagnose/foutmeldingen omschreven die ik als machinist te zien krijg, maar het kan goed zijn dat het begrip "CAN-bus" gewoon is gebruikt omdat het een wijder verspreid begrip is dan een in-house oplossing van Bombardier zou zijn.
Er wordt wel CAN en CANopen gebruikt binnen een voertuig, maar dat het ook voor communicatie naar buiten werd gebruikt wist ik niet. Zal bij gelegenheid eens navragen :).

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ok, dus moderne locs gebruiken wel die aders voor de loc communicatie. Maar dan nog zou het dus wel werken als je in legacy mode gaat zitten. Ik neem toch aan dat Traxxen ook nog met elkaar praten in legacy mode.

• EDIT
Bij de Traxx is enkel ZDS mogelijk in legacy-modus, geen ZMS.

Edit: ik denk dat het grootste probleem de uitgebreide communicatie tussen de locs in ZMS is. Net als de Flirt zal de Traxx eerst het interne netwerk initialiseren, waarna de verbinding tussen de locs tot stand wordt gebracht.
Bij de Flirt is dat draadloos, bij de Traxx dus via de kabels.
De standaarden zijn ooit ontworpen met een bepaald doel voor ogen, maar de ontwikkeling, ook bij treinen, gaat heel erg snel en er is steeds meer communicatie nodig tussen de treinen/locs. Ga je dan terug naar de officieel gedefinieerde standaarden, dan zal bepaalde functionaliteit niet meer werken.

Edit 2: @Garyu zou dit het kunnen zijn?
http://www.tcnopen.eu/description.aspx
Bombardier (en ook andere fabrikanten als Siemens, CAF) zijn deelnemer daaraan.
Ik weet daarvoor te weinig van de exacte communicatie tussen de locs, enkel hoe die grofweg werkt.

[ Voor 107% gewijzigd door EDIT op 28-08-2017 14:10 ]

• Garyu

Garyu

WW

TCN is niet hetzelfde als CAN ;).

TCN = Train Communication Network en is gestandardiseerd in IEC 61375, dat gebruiken alle OEMs. TCN bevat allerlei protocollen, zoals MVB, WTB, ECN, ETB, etc.
CAN = Controller Area Network en wordt vooral in automotive gebruikt.

• EDIT
Ik heb alle documentatie die ik hier heb er op nageslagen.
Vergeeft u mij, ik heb de benaming CAN onjuist voor de communicatie tussen de locs gebruikt. Je hebt geheel gelijk dat dit enkel binnen de besturingselectronica van de loc zelf gebruikt wordt. Het wordt echter interessant bij multiple rijden: dan wordt, als ik het goed begrijp, de tweede loc als onderdeel gezien van de trein (logisch) en is daardoor de CAN-bus in beide locs actief voor de aansturing.
Echter de CAN-bus zelf wordt niet gebruikt als netwerk, zoals ik dacht dat het geval was. Welk systeem er dan wel gebruikt wordt om die netwerkverbinding tot stand te brengen, zou ik niet durven zeggen, dat wordt mij niet duidelijk.

Overigens is ook volgens de Bombardier documentatie die ik hier heb voor ZMS echt de 18-polige UIC kabel een vereiste voor multiple rijden.

[ Voor 39% gewijzigd door EDIT op 28-08-2017 14:48 ]

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Allemaal interessant om te lezen, alleen voor de leek (ik zegt de gek) zijn die afkortingen van gisteren en vandaag nogal onbekend. Kunnen jullie die niet bij het eerste gebruik met de abbr-tag toelichten? :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Garyu

Garyu

WW

Oh, oeps, inderdaad :).

Ik zal eens even mijn best doen met een glossary:

Algemene communicatienetwerken binnen een trein:
MVB - Multipurpose Vehicle Bus (een soort CAN fieldbus voor lokale netwerken)
WTB - Wire Train Bus (langer fieldbus netwerk dat MVB netwerken met elkaar verbindt)
ECN - Ethernet Consist Network (vergelijkbaar met MVB maar dan op Ethernet basis, dus veel sneller)
ETB - Ethernet Train Backbone (vergelijkbaar met WTB, maar dan op Ethernetbasis, dus veel sneller)
Dit is allemaal gestandaardiseerd mbv IEC 61375 (TCN - Train Communication Network) waar alle treinbouwers in samenwerken om interoperabiliteit te waarborgen. Dan heb je nog een aantal wireless standaarden (bijvoorbeeld voor train-2-ground), maar die zijn meestal niet geschikt voor safety/real-time-doeleinden.

Dan heb je verschillende stekkers en componenten om dat allemaal te verbinden, waarvoor de UIC ook weer standaarden heeft bedacht, die hierboven genoemd worden (bijvoorbeeld de 13 en 18-aderige kabel).

En je hebt verschillende applicaties die gebruikmaken van die communicatieprotocollen, bijvoorbeeld ZMS voor het variabel aandrijven van de trein (regelt de bediening van een of meerdere locs vanuit een andere cabine, maakt duwen mogelijk, etc.).

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Dank @Garyu :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:28
Garyu schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:40:
[..]

* Garyu werkt alleen met *kuch* moderne *kuch* technologie (ETB/ECN) :P

[..]
Op een oude fiets... ehh Loc moet je het leren :+

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:24

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Bastien schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 16:48:
Allemaal interessant om te lezen, alleen voor de leek (ik zegt de gek) zijn die afkortingen van gisteren en vandaag nogal onbekend. Kunnen jullie die niet bij het eerste gebruik met de abbr-tag toelichten? :)
Ik lees het nu en gisteren en poeh, af en toe is het toch wel weer graven. ZMS, ZDS bijvoorbeeld. Zie dat er al een afkortingen lijst is. Bedankt. Verder zeker interessant.
EDIT schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 02:21:

Nederland kan je wat dat betreft beter vergelijken met de metro en de overige lijnen. Afhankelijk van het station hebben ze daar weliswaar die Platform Edge Doors, maar zodra de trein/metro is gestopt is het ieder voor zich. Ze gooien daar ook gewoon op tijd de deuren dicht, of mensen nog aan het in- of uitstappen zijn of niet. Past het niet, dan komen de aanduwers met hun witte handschoenen om te helpen :P
Is het zo dat de filmpjes op tv gisteren bij het journaal en 1Vandaag uitzonderingen zijn of is dat dagelijkse kost? Volgens mijn pa is dat extreem uitzonderlijk, dat soort volle treinen, maar mijn broertje denkt dat het redelijk normaal is daar. Ik denk dat het wel regelmatig zo is op de drukke lijnen. Maar jij bent de ervaringsdeskundige nu, of iemand anders hier.

[ Voor 47% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 29-08-2017 12:53 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• EDIT
Ik heb ze zelf ook meerdere keren gezien in Tokyo. Andere steden eigenlijk niet. Maar in alle gevallen was dat midden in de spits.
Zijn de aanduwers weer terug? Toen ik daar was waren ze net afgeschaft :P

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• EDIT
@ArcticWolf Het was wel in de metro en niet bij de treinen, moet ik eerlijkheidshalve bekennen.
Ik was blij dat ik beide keren in tegenovergestelde richting reisde en daardoor heerlijk vanaf mijn stoel naar het schouwspel kon kijken :P
Ik weet ook niet of het echt speciale aanduwers waren of dat het gewoon stationspersoneel was die even een handje hielp.

[ Voor 31% gewijzigd door EDIT op 29-08-2017 14:55 ]

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:50
Mooi stukje van de Speld weer:

Afbeeldingslocatie: https://hooiberg.speld.nl/speld.nl/wp-content/uploads/wolkendekker.png

https://speld.nl/2017/08/...kker-van-20-verdiepingen/

En dit maakt het af ;) "Het bedrijf wijst erop dat het ook in de torentrein geen zitplaats kan garanderen."

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

EDIT schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 14:46:
@ArcticWolf Het was wel in de metro en niet bij de treinen, moet ik eerlijkheidshalve bekennen.
Ik was blij dat ik beide keren in tegenovergestelde richting reisde en daardoor heerlijk vanaf mijn stoel naar het schouwspel kon kijken :P
Ik weet ook niet of het echt speciale aanduwers waren of dat het gewoon stationspersoneel was die even een handje hielp.
Idd als toerist hoef je meestal niet die lijnen te pakken 's ochtends :+ heb zelf wel een keer als sardientje in een metro gezeten pfff. En dan rijden ze op die lijnen al om de 1,5 minuut tijdens de spits :X

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

JeroenH schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 14:54:

[afbeelding]

En dit maakt het af ;) "Het bedrijf wijst erop dat het ook in de torentrein geen zitplaats kan garanderen."
Mooi verhaal, En de bovenleiding, die gaat toch in het midden er tussen door?
Of moet iedereen gewoon heel plat gaan liggen om onder de 5 meter uit te komen?
ArcticWolf schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 15:27:
[...]

Idd als toerist hoef je meestal niet die lijnen te pakken 's ochtends :+ heb zelf wel een keer als sardientje in een metro gezeten pfff. En dan rijden ze op die lijnen al om de 1,5 minuut tijdens de spits :X
Ik ook wel een keer. Ik geloof een keer in een Breng/Ariivatrein Duiven-Arnhem. En anders sowiso wel in de metro in Parijs, Londen, of een van die andere steden.

Trouwens, een mooie documentaire over The Tube.
[YouTube: https://youtu.be/u3k_2_VxbdY?list=PLaznurKiXlt-tbsv3SZ5zpStasnuGd_in]
Erg indrukwekkend hoe ze zo'n druk systeem maar toch weer elke keer snel onder controle krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 29-08-2017 17:41 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Arator
JeroenH schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 14:54:

[afbeelding]

Ik zag hem ook juist :P

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:12
Zijn ze bezig met het vervangen van de Railpockets? Werd zojuist in de IC Vlissingen - A'dam (V15.52) gecontroleerd door een conductrice met een groot uitgevallen bouwvakkerssmartphone met NS logo erop, die had ik nog niet eerder gezien

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:51
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:54:
Mooi verhaal, En de bovenleiding, die gaat toch in het midden er tussen door?
Of moet iedereen gewoon heel plat gaan liggen om onder de 5 meter uit te komen?
Het is duidelijk te zien op de foto dat de bovenleiding (tijdelijk) wat hoger opgehangen wordt. Ik ben wel blij dat ze de eerste klas niet boven hebben gemaakt. :+

Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.org/nd20qw621/AAq_YVq_V.jpg
Leuke afbeelding met de snelste treinen ter wereld van hoe snel ze mogen en hoe snel ze kunnen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:57
Ik mis Nederland, kan dat kloppen? :+

• EDIT
Da's de TGV (Thalys). Rijdt overigens slechts 300 km/u in Nederland.
Ook hebben wij een aantal ICE's. ICE mag overigens 330 in dienst, maar de hogesnelheidslijnen in Europa gaan maar tot 320 in normale dienst, hoewel ik geloof dat de Italianen bezig zijn om hun HSL deels te upgraden naar 350, waar die ETR 1000 (Frecciarossa 1000) voor gebruikt moet gaan worden.

[ Voor 35% gewijzigd door EDIT op 30-08-2017 16:51 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Duitsland klopt ook niet helemaal. De ICE3 rijdt misschien in Frankrijk 320 en mag zelf dan 368 gereden hebben, de ICE-V (ICE1 techniek) heeft 406 km/h gereden.

• Garyu

Garyu

WW

LordSinclair schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:31:
[...]

Het is duidelijk te zien op de foto dat de bovenleiding (tijdelijk) wat hoger opgehangen wordt. Ik ben wel blij dat ze de eerste klas niet boven hebben gemaakt. :+

[afbeelding]
Leuke afbeelding met de snelste treinen ter wereld van hoe snel ze mogen en hoe snel ze kunnen.
Daar missen toch nog een paar chinese snelheidsmonsters afgezien van de Maglev variant (Fuxing met max >400kmh bijvoorbeeld).

60% van het high-speed netwerk ter wereld ligt immers in China:
Wikipedia: High-speed rail in China

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Misschien eerder wat gemist, maar zag vandaag in Rotterdam op westkant van centraal een dubbeldekker in nieuwe geel/bauw kleurpatroon en belettering. Gaan ze allemaal zo worden?

• mambo No5
  • Laatst online: 19-11 11:51

mambo No5

Bad Apple?

Vooralsnog alleen de oudste exemplaren, de nieuwere deelserie is voorlopig nog niet aan renovatie toe. :)

/edit: vanmiddag een brand in een treinstel van Arriva te Dodewaard; gelukkig enkel materiële schade:

https://twitter.com/ICB_Teus/status/902870501139329024

Arriva Dodewaard

[ Voor 62% gewijzigd door mambo No5 op 30-08-2017 20:22 ]

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 21:31
EDIT schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:47:
Da's de TGV (Thalys). Rijdt overigens slechts 300 km/u in Nederland.
Ook hebben wij een aantal ICE's. ICE mag overigens 330 in dienst, maar de hogesnelheidslijnen in Europa gaan maar tot 320 in normale dienst, hoewel ik geloof dat de Italianen bezig zijn om hun HSL deels te upgraden naar 350, waar die ETR 1000 (Frecciarossa 1000) voor gebruikt moet gaan worden.
wanneer gaat de IC direct harder dan 160km/h rijden?

• EDIT
Als het nieuwe materieel (ICNG) in 2022 de huidige IC direct treinen volledig heeft vervangen. 200 km/u wordt het dan.

• Garyu

Garyu

WW

mambo No5 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 18:22:
Vooralsnog alleen de oudste exemplaren, de nieuwere deelserie is voorlopig nog niet aan renovatie toe. :)

/edit: vanmiddag een brand in een treinstel van Arriva te Dodewaard; gelukkig enkel materiële schade:

https://twitter.com/ICB_Teus/status/902870501139329024

[afbeelding]
Is dat een diesel-GTW van Stadler? Is volgens mij niet de eerste keer dat er eentje in brand vliegt, volgens mij zijn daar in Zwitserland ook al wat incidentjes mee geweest waarbij de aandrijfmodule is uitgebrand. Is echter op het web weinig over te vinden, zie hier Wikipedia: SAD ATR 100.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Garyu schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:01:
[...]

Is dat een diesel-GTW van Stadler? Is volgens mij niet de eerste keer dat er eentje in brand vliegt, volgens mij zijn daar in Zwitserland ook al wat incidentjes mee geweest waarbij de aandrijfmodule is uitgebrand. Is echter op het web weinig over te vinden, zie hier Wikipedia: SAD ATR 100.
Jazeker, dat zijn de dieselelektrische GTW's van Stadler.

• Arator
Vandaag dit transportje tegengekomen in bundel Q te Antwerpen-Schijnpoort. Een Citylink van Stadler ingesloten tussen wagens met speciale koppeling. Geen tijd gehad om verdere gegevens op te zoeken.
Misschien morgen. Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/dX9TSQ/WP_20170831_001.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/dk5P1k/WP_20170831_002.jpg

• Alex)
Afgaande op de livrei zou die bestemd moeten zijn voor Karlsruhe.

• EDIT
Voor allen die het graag willen: vanaf vandaag mag de fiets mee in de Intercity Direct:
http://nieuws.ns.nl/strak...-op-de-hogesnelheidslijn/

Wel even goed vastzetten in het speciale fietsgedeelte in één van de rijtuigen die direct tegen de locomotief aan zit. In de meeste ICD-stammen is dit het oude stuurstandrijtuig, in een paar van de stammen is dit het rijtuig waar ook het hokje voor de train manager zit (helaas is dat minder makkelijk te zien). Uiteraard zijn er ook stickers op de buitenkant van de deuren van het fietsgedeelte.

• Arator
Arator schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 22:51:
Geen tijd gehad om verdere gegevens op te zoeken.
Vandaag dus wel wat tijd gehad. Kwam dus blijkbaar uit de Antwerpse haven en had een rijpad naar Klinkum, Duitsland. Mocht 80 km/u.
Alex) schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 22:57:
Afgaande op de livrei zou die bestemd moeten zijn voor Karlsruhe.
Dat zou dus best wel eens kunnen.

Verwijderd

EDIT schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:02:
Voor allen die het graag willen: vanaf vandaag mag de fiets mee in de Intercity Direct:
http://nieuws.ns.nl/strak...-op-de-hogesnelheidslijn/

Wel even goed vastzetten in het speciale fietsgedeelte in één van de rijtuigen die direct tegen de locomotief aan zit. In de meeste ICD-stammen is dit het oude stuurstandrijtuig, in een paar van de stammen is dit het rijtuig waar ook het hokje voor de train manager zit (helaas is dat minder makkelijk te zien). Uiteraard zijn er ook stickers op de buitenkant van de deuren van het fietsgedeelte.
De mensen passen er vaak genoeg al niet in, waar willen ze die fietsen kwijt? >:)

Je post weer over de ICD en dergelijke. Dat zal wel betekenen dat je weer thuis bent? :P Hoe was je vakantie? :)

• EDIT
@Verwijderd Haha, klopt helemaal. Ik mag maandag direct weer in de vroege uurtjes van de dag aan het werk :P

Ik kan Japan zeker aanraden als vakantieland, erg mooie ervaringen gehad :)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Omdat hij weer actueel is, even een oude colum opgedoken
Er waren tijden dat je in rust en blijheid met een krantje-croissantje naar je werk kon treinen – reikhalzend op weg naar veelbelovende functies, met lome akkers eindeloos aan je voorbijloungend. Die tijd is voorbij. Tegenwoordig storten massa’s in rotten van duizend zich als hooligans op smerige, vertraagde treinen in de spits, allemaal tegelijk op weg naar uitzichtloze kantoren, met grote bakken friet met pindasaus op schoot. Treinforenzen is een keiharde struggle om het bestaan geworden. Niet voor niets dat mensen me vragen: hoe kom ik de spits door, met de trein?
Dan nog even een paar woorden speciaal voor de vouwfietsers: lieve mensen, iedereen haat jullie. Even afgezien van de thermosflessen, de windjacks en de rugzakken: doe even normaal. Doe niet net alsof een vouwfiets prima is in de trein. Jullie staan onwijs in de weg man! Met je dertig kilo staal voor ieders schenen. Ik stel voor: of we zien jullie nooit meer in de spits, of jullie krijgen standaard pek en veren en een omroepbericht in de categorie: ‘in rijtuig 4345 stapt een lul met een vouwfiets in’.
https://www.nrc.nl/nieuws...-kantoor-1374661-a1032215

*die laatste quote, omdat er vanochtend dus inderdaad weer zo'n ding half in het gangpad stond, om vervolgens een trapper tegen mn schenen aan te krijgen..... :(

[ Voor 41% gewijzigd door Get!em op 04-09-2017 14:33 ]

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-11 21:05
Get!em schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:31:
Omdat hij weer actueel is, even een oude colum opgedoken

[...]

[...]

https://www.nrc.nl/nieuws...-kantoor-1374661-a1032215

*die laatste quote, omdat er vanochtend dus inderdaad weer zo'n ding half in het gangpad stond, om vervolgens een trapper tegen mn schenen aan te krijgen..... :(
Colum is wel goed geschreven

Heb er ook een hekel aan vouwfietsen of mensen die met een gewone fiets in de spits gaan reizen.

Ben ik blij dat ik vroeg reis naar het werk (helaas de laatste tijd terug in de spits maar dan soms met een leuke dame O+ )

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Over treinreizen in de spits gesproken (wanneer anders):
Van 17 september t/m 16 december zijn de tijden van de ochtendspits alleen voor Altijd Voordeel abonnementhouders tijdelijk aangepast, waardoor u op bepaalde tijden met extra korting kunt reizen.

Normaal duurt de ochtendspits van 6.30 - 9.00 uur en reist u in deze 2,5 uur met 20% korting en daarbuiten (m.u.v. de avondspits) met 40% korting.

Gedurende de looptijd van de proef verkorten we tijdelijk de ochtendspits en reist u van 7.30 tot 8.30 uur met 20% korting en daarbuiten (m.u.v. de avondspits) met 40% korting.
Laat ik nu net om 08:23 de trein moeten nemen, maar toch.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 05-09-2017 10:04 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:07
CodeCaster schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 10:04:
Over treinreizen in de spits gesproken (wanneer anders):

[...]

Laat ik nu net om 08:23 de trein moeten nemen, maar toch.
Precies bedoeld om mensen zoals jij een incentive te geven een trein later te pakken ;)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Maardiweb schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:04:
[...]

Precies bedoeld om mensen zoals jij een incentive te geven een trein later te pakken ;)
Oh ja, die trein die 1 op de 3 keer uitvalt zonder melding ("Rijdt niet. Punt."), die zo mogelijk nog voller zit dan die ervoor en die waarmee ik vijf minuten na het begin van de onverplaatsbare daily standup binnenkom. ;)

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ga daar dan eens je vraagtekens bij zetten, heb je nu een mooie aanleiding voor.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

CodeCaster schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:11:
[...]

onverplaatsbare* daily standup binnenkom. ;)
*dat noemen ze agile? :X

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Niet dat die standup zo zeer het probleem is, veel bedrijven willen gewoon graag dat iedereen rond dezelfde tijd aanwezig is en weer vertrekt. Ooit heeft men besloten dat dat zo'n beetje negen tot half zes is.

Natuurlijk kun je daar je vraagtekens bij zetten, maar dan worden er bij een contractverlenging ook vraagtekens gezet bij jouw zin om mee te werken zoals het bedrijf dat verlangt.

Dat flexibele of nieuwe werken, waar nu al tientallen jaren mee geschermd wordt, leeft gewoon niet zo in het MKB. Dat ga ik in mijn eentje niet veranderen.

Leuk dat de NS eraan meewerkt, leuk voor de mensen voor wie het wel werkt. Niet voor mij.

[ Voor 12% gewijzigd door CodeCaster op 05-09-2017 14:07 ]

Pagina: 1 ... 28 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.