After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Jeetje alweer een jarigeT.Kreeftmeijer schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 08:17:
Is het zo dat het tramspoor in de Leidsestraat in Amsterdam een strengelspoor is? De rede dat ze dat zo gedaan hebben in plaats van een normaal enkelspoor zal wel zijn om het aantal wissels te verminderen. Wel handig gedaan en dan bij de bruggen twee sporen voor het passeren van trams.
Iedereen een stukje.
Het is wel zo dat ik er vroeger mee gepest werd, Thomas de Trein. Maar voor nu vind ik het wel grappig.
Wie is er morgen aan de beurt
Alhoewel..........met elke dag taart groeien we hier dicht
even over je strengelspoor:
Dat is gedaan uit ruimte gebrek voor spoor naast elkaar, de rede dat er in Amsterdam geen wisels in zitten is om veiligheids redenen. Het zou niet handig zijn als je op het linker spoor terecht zou komen in dat drukke centrum, niet alleen voor een frontale botsing met je tegenwagen, maar ook met alle doldwaze fietsers, brommers auto's en ander weggespuis.
Rotterdam heeft wel tijdens werkzaamheden enkelspoor gereden met een simpele seinconstructie. maar daar ging het wel eens mis, gelukkig maar enkele meters.
Ik moet even op zoek naar foto's, kom er op terug.

Schiekade Rotterdam Strengelspoor ala 020

Enkelspoor rijden met overloop(klap)wissels en seinen.
[ Voor 15% gewijzigd door Trainhunter2009 op 17-08-2017 12:03 ]
Ja idd: http://www.railwaygazette...quire-v250-trainsets.htmlMaasluip schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:21:
Ondertussen in Italië heeft Trenitalia de aankoop van de V250 Fyra stellen afgerond. In oktober zou er een stel op de Ferroviaria in Milaan een volledig omgebouwd stel tentoongesteld worden. Eerdere berichten spraken van een inzet op Rome - Bari.
http://www.ferrovie.it/portale/articoli/6601
Dus ze gaan ze inzetten op trajecten met medium snelheid... Goh, waarom zou dat nou zijn
Wel apart dat ze door 'Uitzonderlijke marktomstandigheden' deze V250's goedkoop hebben kunnen kopen. Kennelijk wat niet goed is voor België en Nederland is wel acceptabel voor Italië? Ze worden wel door Hitachi train gecheckt, maar of die Aziaten hun Italiaanse collega's in het gareel kunnen houden is maar de vraag.
Ben benieuwd wanneer er eentje uitfikt daar in Italië.
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Dat lijkt me vrij duidelijk, omdat de V250 niet harder kan dan 250 km/h (hence the name), en "high speed' in Italie 300 km/h is (voor hun 25 kV-lijnen dan).zwahiel schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:23:
[...]
Ja idd: http://www.railwaygazette...quire-v250-trainsets.html
Dus ze gaan ze inzetten op trajecten met medium snelheid... Goh, waarom zou dat nou zijn
Virussen? Scan ze hier!
Die lage snelheid kon hij hier in de benelux al niet eens goed halen, dus blijft 't argument nog steeds overeind.wildhagen schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:26:
[...]
Dat lijkt me vrij duidelijk, omdat de V250 niet harder kan dan 250 km/h (hence the name), en "high speed' in Italie 300 km/h is (voor hun 25 kV-lijnen dan).
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Het ding heeft hier ook zijn top gehaald hoor. Daarnaast staat er toch vrij duidelijk dat er de nodige aanpassingen zijn uitgevoerd.
Het gaat ETR485 en ETR600 vervangen op de lijnen waarop hij ingezet gaat worden. Die hebben dezelfde dienst-snelheid als de V250, namelijk 250 km/h.
Ze gaan ze daar echt niet aanschaffen als het spul niet bruikbaar zou zijn, zo gek zijn ze na de eerdere ervaringen nu ook weer niet lijkt me.
[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 17-08-2017 13:34 ]
Virussen? Scan ze hier!
Het blijft Italië en die houden 't liever onder elkaar. En ja, ze verkochten op papier ook 100% correcte treinen, de werkelijkheid was echter wat weerbarstiger.wildhagen schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:32:
Welk argument?
Het ding heeft hier ook zijn top gehaald hoor. Daarnaast staat er toch vrij duidelijk dat er de nodige aanpassingen zijn uitgevoerd.
Het gaat ETR485 en ETR600 vervangen op de lijnen waarop hij ingezet gaat worden. Die hebben dezelfde dienst-snelheid als de V250, namelijk 250 km/h.
Ze gaan ze daar echt niet aanschaffen als het spul niet bruikbaar zou zijn, zo gek zijn ze na de eerdere ervaringen nu ook weer niet lijkt me.
Ja, als we zo gaan genaliseren dan houdt het op en kan je alles wel denigrerend wegzetten.zwahiel schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:34:
[...]
Het blijft Italië en die houden 't liever onder elkaar.
Ik zie liever feiten dan wat generaliserende borrelpraat vanuit de onderbuik.
Virussen? Scan ze hier!
Ik ben nu een paar dagen in Japan en heb voor bezoeken buiten Tokyo gebruik gemaakt van die Shinkansen-treinen. Totaal dus vier ritten (tweemaal retour) met die dingen gemaakt. Maar ik meende altijd dat die dingen eigenlijk nooit vertraagd waren, maar daar ben ik maar snel afgestapt met een vertragingspercentage van 50%
Niets schokkends, paar minuutjes hier en daar, maar er stond mij iets van bij dat de vertraging in seconden gemeten werd, wat volgens Wikipedia: Shinkansen zou moeten kloppen, maar ik zie er daar geen bron van terug.
Of bedoelen ze de gemiddelde vertraging als je het over alle treinen gaat uitsmeren?
Dus in de categorie: één trein heeft +5 en vier treinen zijn op tijd, dan is de gemiddelde vertraging 1 minuut.
Wat maken die dingen een ongelooflijke herrie als ze op volle snelheid langs rijden, trouwens
Thalys en ICE zijn een heel stuk minder luidruchtig volgens mij.
* EDIT viert even lekker vakantie, dus gaat niet in op alle berichten rondom ICD/Fyra, e.d.
Ja, maar dat zijn kantelbaktreinen. Als die rijden op trajecten waar je alleen met kantelbaktreinen snel kunt rijden (zoals in eerste instantie Rome - Bari genoemd werd) dan heb je daar niet zo veel aan.wildhagen schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:32:
Welk argument? Ik zie alleen wat aannames en onderbuik-borrelpraat.
En die "marktomstandigheden" werden een paar maanden geleden uitgelegd als "de Italiaanse overheid pusht Trenitalia om V250 te kopen als verkapte staatssteun aan het noodlijdende Ansaldo/Hitachi".
Signatures zijn voor boomers.
Absoluut true, maar dat is natuurlijk het treinstel/materieel an sich niet aan te rekenen. Een trein die geen kantelmechanisme heeft, kan die ook niet gebruiken. Het is ook helemaal niet ontworpen voor die noodzaak, want "onze" HSL heeft dat ook niet nodig.Maasluip schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:58:
[...]
Ja, maar dat zijn kantelbaktreinen. Als die rijden op trajecten waar je alleen met kantelbaktreinen snel kunt rijden (zoals in eerste instantie Rome - Bari genoemd werd) dan heb je daar niet zo veel aan.
Dat is dan eerder een rare keuze van het bedrijf om niet-kantelmaterieel op een kantel-traject in te zetten.
Het ging meer om de oorspronkelijke vraag waarom hij op 'medium speed'-trajecten ingezet werd, en niet op high-speed trajecten. Dat heeft dus met zijn lagere topsnelheid te maken.
Virussen? Scan ze hier!
Weet je waarom er in de Leidsestraat sterengelspoor ligt en in de Utrechtsestraat wel enkelspoor?Trainhunter2009 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 10:09:
[...]
Jeetje alweer een jarige![]()
![]()
![]()
Ook jij van Harte Gefeliciteerd Thomas!
Wie is er morgen aan de beurt![]()
??
Alhoewel..........met elke dag taart groeien we hier dicht
even over je strengelspoor:
Dat is gedaan uit ruimte gebrek voor spoor naast elkaar, de rede dat er in Amsterdam geen wisels in zitten is om veiligheids redenen. Het zou niet handig zijn als je op het linker spoor terecht zou komen in dat drukke centrum, niet alleen voor een frontale botsing met je tegenwagen, maar ook met alle doldwaze fietsers, brommers auto's en ander weggespuis.
Rotterdam heeft wel tijdens werkzaamheden enkelspoor gereden met een simpele seinconstructie. maar daar ging het wel eens mis, gelukkig maar enkele meters.
Ik moet even op zoek naar foto's, kom er op terug.
[afbeelding][afbeelding]
Schiekade Rotterdam Strengelspoor ala 020zonder wissels met seinen.
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Enkelspoor rijden met overloop(klap)wissels en seinen.
Misschien omdat je in een straat met veel fietsers/autos liever enkel hebt dan strengel ivm. uitglijden/wegzakken in de rails?menzo schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 15:24:
[...]
Weet je waarom er in de Leidsestraat sterengelspoor ligt en in de Utrechtsestraat wel enkelspoor?
Geen flauw idee, ik ken alleen het strengelspoor in de Leidsestraat, de Utrechtsestraat heb ik geen weet van.menzo schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 15:24:
[...]
Weet je waarom er in de Leidsestraat sterengelspoor ligt en in de Utrechtsestraat wel enkelspoor?
Ben 010 en redelijk geïnformeerd over 020, dus vertel!!! Ben altijd bereid tot meer leren
Ik weet ook niet waarom, maar het viel me laatst op. Als ik even google kan ik ook niets vinden naast dat het, het enige stuk veel gebruikte enkelspoor is in Amsterdam.Trainhunter2009 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 15:58:
[...]
Geen flauw idee, ik ken alleen het strengelspoor in de Leidsestraat, de Utrechtsestraat heb ik geen weet van.
Ben 010 en redelijk geïnformeerd over 020, dus vertel!!! Ben altijd bereid tot meer leren
Gemiddelde vertraging inderdaad, maar zal nooit meer dan een paar minuten zijn. Ik had bij een normale IC ook een keer vertraging (+7 zelfsEDIT schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:54:
Even iets met hak-op-de-tak qua hogesnelheidstreinen:
Ik ben nu een paar dagen in Japan en heb voor bezoeken buiten Tokyo gebruik gemaakt van die Shinkansen-treinen. Totaal dus vier ritten (tweemaal retour) met die dingen gemaakt. Maar ik meende altijd dat die dingen eigenlijk nooit vertraagd waren, maar daar ben ik maar snel afgestapt met een vertragingspercentage van 50%![]()
Niets schokkends, paar minuutjes hier en daar, maar er stond mij iets van bij dat de vertraging in seconden gemeten werd, wat volgens Wikipedia: Shinkansen zou moeten kloppen, maar ik zie er daar geen bron van terug.
Of bedoelen ze de gemiddelde vertraging als je het over alle treinen gaat uitsmeren?
Dus in de categorie: één trein heeft +5 en vier treinen zijn op tijd, dan is de gemiddelde vertraging 1 minuut.
Wat maken die dingen een ongelooflijke herrie als ze op volle snelheid langs rijden, trouwens![]()
* EDIT viert even lekker vakantie, dus gaat niet in op alle berichten rondom ICD/Fyra, e.d.
Weet niet welke lijn je had? Vertraging op de Tokaido lijn. (Tokyo - Shin-Osaka) is naar mijn weten "niet bestaand" maar goed kan gebeuren... De Tohoku (naar het noorden) is wat drukker bereden namelijk.
En je moet eens bij Lage Zwaluwe staan als de Thalys langs komt
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Kan het ook niet liggen aan de marge die ze hanteren?EDIT schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:54:
Even iets met hak-op-de-tak qua hogesnelheidstreinen:
Ik ben nu een paar dagen in Japan en heb voor bezoeken buiten Tokyo gebruik gemaakt van die Shinkansen-treinen. Totaal dus vier ritten (tweemaal retour) met die dingen gemaakt. Maar ik meende altijd dat die dingen eigenlijk nooit vertraagd waren, maar daar ben ik maar snel afgestapt met een vertragingspercentage van 50%![]()
Wat maken die dingen een ongelooflijke herrie als ze op volle snelheid langs rijden, trouwens![]()
De NS hanteert 5 minuten voordat ze het bestempelen als vertraging, wellicht zijn ze in Japan daar iets strenger mee?
Is even ge-Googled, is idd enkelspoor met klapwissels, had er nog niet van gehoord.menzo schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 16:10:
[...]
Ik weet ook niet waarom, maar het viel me laatst op. Als ik even google kan ik ook niets vinden naast dat het, het enige stuk veel gebruikte enkelspoor is in Amsterdam.
Geen idee dus waarom daar wel en in de Leidsestraat niet.........
En de aanleg van strengelspoor lijkt mij voor een langer stuk duurder dan een enkelspoor met 2 (klap)wissels.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Hoe raak je zo'n ding nu kwijtErgens in Utrecht staat een geheime loods. Een bordje van NS ontbreekt, maar hij is wel degelijk van Nederlandse Spoorwegen. Binnen liggen kasten vol met duizenden spullen: gevonden voorwerpen uit de trein.
Tussen al die pinpassen, sleutels, slaapzakken, kinderwagens en laptops mochten wij een kijkje nemen.
Waarom is deze plek zo geheim? "We zijn juridisch verantwoordelijk voor de spullen", legt Gerjan Vasse van de NS uit tijdens de rondleiding. "Als mensen spullen verliezen, willen we die graag terugbrengen."
Met andere woorden: ze willen dieven buiten houden. Ook is het niet de bedoeling dat er straks reizigers voor de deur staan.
Reizigers laten ieder jaar meer spullen liggen, zegt de NS. In de eerste helft van dit jaar werden er gemiddeld 323 voorwerpen per dag gevonden. In totaal bleven in de eerste zes maanden van 2017 ruim 59.000 spullen achter.
In 2016 waren dat er nog 54.000, in 2015 ging het om ruim 47.000 voorwerpen. Passagiers laten het vaakst paspoorten, rijbewijzen of andere pasjes liggen.
Hoe komen al die gevonden voorwerpen daar precies terecht? Een reiziger of conducteur vindt iets en brengt het naar de balie van een station. Daar blijft het vijf dagen liggen. Als het dan nog niet is opgehaald, gaat het naar het depot.
Reizigers die iets terug willen, moeten online een formulier invullen: het depot kan het voorwerp dan tegen vergoeding opsturen. Krijg je je rugzak of iPhone dan zo mee? "Je moet een paar vragen beantwoorden: hoe hij er precies uitziet en op welk traject je hem bent verloren."
En als niemand het ophaalt? "We zijn verplicht alles - behalve eten - drie maanden te bewaren. Als mensen zich niet melden, wordt een deel doorverkocht aan opkopers." Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je je verloren jas terugvindt op de Waterloopleinmarkt in Amsterdam, vertelt hij. En de rest? "Die wordt duurzaam verwerkt", vertelt Vasse.
Slang ophalen
90 procent van de gevonden voorwerpen wordt al bij het station opgehaald, vertelt Vasse. "De meeste spullen die hier terechtkomen, daar bekommeren de eigenaren zich al niet meer om", zegt hij.
Vasse roept daarom reizigers op vooral hun spullen op te halen. Dus is de knuffelbare pluche slang hieronder van jou? Vul dan even dit formulier in.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik heb ooit eens een overstap gemist omdat ik een slaapzak in de trein had laten liggen, waar ik gelukkig net op tijd achter kwam op het perron. Heel simpel: ik had een los object bij me naast een weekendtas, maar omdat ik in die tijd normaal alleen met weekendtas reisde, was ik die slaapzak vergeten. Uit het oog, uit het hart. Tegenwoordig houd ik het wel goed in de gaten als ik met losse objecten reis, maar soms gaat het alsnog mis (trui onder bank laten liggen op het vliegveld, en erop gewezen worden door een medepassagier, en dus nog een keer de beveiliging doormoeten.Raven schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 17:29:
Als jij iets verliest in de trein, komt het hier terecht
[...]
Hoe raak je zo'n ding nu kwijtDe slang dus
Voor wat betreft het niet ophalen: onbekend met de procedures en te lui om er achteraan te gaan? Te goedkoop of onbelangrijk om er achteraan te gaan? Denken van: "Die zal iemand anders wel hebben meegenomen naar huis"?
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange
Geef het maar toe, tis gewoon jou slangRaven schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 17:29:
[...]
ArcticWolf schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 18:38:
[...]
Geef het maar toe, tis gewoon jou slang
Oscar Wilde
Verwijderd
Nope, het is de slang van @CoffeemonsterArcticWolf schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 18:38:
[...]
Geef het maar toe, tis gewoon jou slang
Nee hoor, die trams rijden makkelijk met 50 over die klapwissels (tot ergernis van omwonenden).Onbekend schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 17:13:
Zou dat met de max. rijsnelheid te maken kunnen hebben? Ik vermoed dat klapwissels waar met een hogere snelheid overheen gereden wordt tot ontsporingen kan lijden omdat er toch een kleine massa aan staal verplaatst moeten worden.
En de aanleg van strengelspoor lijkt mij voor een langer stuk duurder dan een enkelspoor met 2 (klap)wissels.
De Utrechtsestraat is te smal voor strengelspoor in combinatie met verkeersstroken aan weerszijden. Overigens ligt in de Ferdinand Bolstraat ook enkelspoor tegenwoordig.Trainhunter2009 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 15:58:
Geen flauw idee, ik ken alleen het strengelspoor in de Leidsestraat, de Utrechtsestraat heb ik geen weet van.
Heb twee richtingen op gereden (zowel naar het noorden als naar het zuiden) en beide keren op de heenweg vertraging. Gisteren de Tokaido lijn. We vertrokken al een aantal minuten te laat uit Tokyo en kwamen ook te laat aan op mijn plaats van bestemming. Maar goed, over die paar minuutjes maak ik mij op mijn vakantie niet druk. Ik vond het enkel opvallend gezien de claims van vertraging per secondeArcticWolf schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 16:40:
[...]
Gemiddelde vertraging inderdaad, maar zal nooit meer dan een paar minuten zijn. Ik had bij een normale IC ook een keer vertraging (+7 zelfs)
Weet niet welke lijn je had? Vertraging op de Tokaido lijn. (Tokyo - Shin-Osaka) is naar mijn weten "niet bestaand" maar goed kan gebeuren... De Tohoku (naar het noorden) is wat drukker bereden namelijk.
Ik zat al te denken: goh, dan moet dit wel een heel slecht jaar zijn
Ik heb even een kwartiertje op een station staan wachten voor mijn trein terug en elke trein die langs kwam racen deed werkelijk pijn aan mijn oren. Dat heb ik, zelfs met onze klankkast HSL, nog niet eerder meegemaakt.En je moet eens bij Lage Zwaluwe staan als de Thalys langs komtdat maakt echt veel lawaai.
Dank voor deze uitleg! Weer wat geleerdDennis schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 00:15:
[...]
De Utrechtsestraat is te smal voor strengelspoor in combinatie met verkeersstroken aan weerszijden. Overigens ligt in de Ferdinand Bolstraat ook enkelspoor tegenwoordig.
Dat gaat dan werkelijk maar om enkele tientallen centimeters, die sporen liggen max. 30cm naast elkaar
Ja dat kan ik me voorstellen dat dat ergernis oplevert, zeker als ze dat tot einde dienst rond 01:00 doen.Vinnienerd schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 23:07:
[...]
Nee hoor, die trams rijden makkelijk met 50 over die klapwissels (tot ergernis van omwonenden).
Die wissels en trams kunnen dat wel hebben, tramwissels worden ook "open gereden" als ze tegen de rijrichting liggen, alleen wissels in de rijrichting zijn elektrisch bediend.
Welke vervoerder zou IC-D over willen nemen/ook diensten plannen? DB/SNCF, of een lokale vervoerder?
Aanhoudende vertragingen op de hogesnelheidslijn dreigen exploitant NS opnieuw een boete op te leveren. De speciale treinen tussen Schiphol en Breda zijn zo vaak vertraagd dat de vervoerder zelfs het alleenrecht op het snelle spoor kan verliezen, schrijft Het Financieele Dagblad vanochtend.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu overweegt een andere vervoerder in te schakelen die het NS kan bijstaan of zelfs de diensten kan overnemen.
Uit NS-gegevens over de eerste jaarhelft, die het FD in handen heeft, blijkt dat de NS te veel vertragingen heeft met de Intercity Direct, waarmee de vervoerder na het Fyra-debacle over de prijzige hogesnelheidslijn is gaan rijden.
In het afgelopen halfjaar reed 81,2 procent treinen op tijd. Op tijd wil zeggen: minder dan vijf minuten vertraging. Maar dat had minstens 82,5 procent moeten zijn. De rest van het jaar moet minstens 83,8 procent van de treinen op tijd rijden om de jaar-eis te halen. Anders dreigt een boete.
Herfstblaadjes
Maar om die achterstand in de herfst in te halen, is een bijna onmogelijke opgave. De NS zegt in de krant dat het juist in de tweede helft van het jaar moeilijker wordt om treinen op tijd te laten rijden door regen, storm, vallende bladeren en hordes studenten die via het spoor reizen.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu benadrukt dat er een onderzoek loopt. Al sinds de start van de hsl-lijn worstelt de NS met vertragingen, hoge uitval en een tekort aan zitplaatsen. Als na de zomer uit het onderzoek blijkt dat er onvoldoende uitzicht is op een verbetering van de prestatie, zou de NS of voortaan kunnen worden bijgestaan door een ander spoorbedrijf of komt het snelle spoor zelfs definitief in handen van een andere partij.
Hard werken
De NS heeft tegenover de NOS geen behoefte om uitgebreid te reageren. Een woordvoerder bevestigt dat er op de snelle lijn problemen zijn: "Die hebben onze aandacht. We werken er hard aan om de prestaties te verbeteren. Een uitdaging, zeker. Maar om nu al - na een halfjaar - allerlei conclusies te trekken, gaat ons te ver. Een jaar heeft 12 maanden, dan zien we verder."
[ Voor 85% gewijzigd door Slaut op 18-08-2017 10:33 ]
Verdorie, toch nog de verkeerde...
@Trainhunter2009 en @Dennis, bedankt voor de uitleg.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Arriva heeft al interesse getoond. De vraag is natuurlijk hoe de aanbesteding uitgeschreven wordt. Als het weer alleen Asd-Bd is dan is het maar een kleine concessie.Slaut schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:32:
https://nos.nl/artikel/21...l-spoor-te-verliezen.html
Welke vervoerder zou IC-D over willen nemen/ook diensten plannen? DB/SNCF, of een lokale vervoerder?
[...]
Natuurlijk is het beter dat je geïntegreerd met het HRN rijdt zoals nu Gvc-Ehv, maar dan moet NS dat wel eens een keer op de rit krijgen.
Was er geen aardbeving geweest of storm in een deel van het land? Dat wilt de dienstregeling ook weleens ontregelen.EDIT schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 02:03:
[...]
Heb twee richtingen op gereden (zowel naar het noorden als naar het zuiden) en beide keren op de heenweg vertraging. Gisteren de Tokaido lijn. We vertrokken al een aantal minuten te laat uit Tokyo en kwamen ook te laat aan op mijn plaats van bestemming. Maar goed, over die paar minuutjes maak ik mij op mijn vakantie niet druk. Ik vond het enkel opvallend gezien de claims van vertraging per seconde
Ik zat al te denken: goh, dan moet dit wel een heel slecht jaar zijn
Hmm, misschien dat de regelbare spoor constructie op beton in NL toch een ander geluid geeft dan het ballast spoor op beton zoals in Japan?[...]
Ik heb even een kwartiertje op een station staan wachten voor mijn trein terug en elke trein die langs kwam racen deed werkelijk pijn aan mijn oren. Dat heb ik, zelfs met onze klankkast HSL, nog niet eerder meegemaakt.
Nu heb ik op Odawara st. moeten wachten en toen kwamen er ook een 700 en 500 series langs maar kan me niet herinneren dat die echt buitensporig veel lawaai maakten.
Heb toen (2007) ook deze filmpjes gemaakt (net maar even geüpload
YouTube: Hikari 300 series driveby Odawara station
YouTube: Nozomi 700 series driveby Odawara station
Nu je daar toch bent kun je mooi een decibel meting doen
Voor zover ik weet niet. Beide keren stond de trein al bijna een kwartier van te voren klaar en was gereinigd/vrijgegeven voor de reizigers.ArcticWolf schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:43:
[...]
Was er geen aardbeving geweest of storm in een deel van het land? Dat wilt de dienstregeling ook weleens ontregelen.
Toevallig was het bij mij ook op Odawara (ik moest toch een keer die zwarte eieren van Ōwakudani zien[...]
Hmm, misschien dat de regelbare spoor constructie op beton in NL toch een ander geluid geeft dan het ballast spoor op beton zoals in Japan?
Nu heb ik op Odawara st. moeten wachten en toen kwamen er ook een 700 en 500 series langs maar kan me niet herinneren dat die echt buitensporig veel lawaai maakten.
Heb toen (2007) ook deze filmpjes gemaakt (net maar even geüpload), maar daar valt idd lastig uit te halen hoeveel herrie ze nou maken.
YouTube: Hikari 300 series driveby Odawara station
YouTube: Nozomi 700 series driveby Odawara station
Nu je daar toch bent kun je mooi een decibel meting doen
Toevallig heb ik daar ook een filmpje gemaakt, dus even vergelijken
YouTube: Odawara
In jouw opnames mis ik die zwaar irritante hoge toon. Je hoort 'm bij mij in het filmpje zelfs even oversturen qua geluid, direct in het begin. Zelfs bij concertfilmpjes is mij dat nog niet eerder gelukt. Wellicht heeft het iets te maken met die extra zwarte anti-ontsporingsrails die is toegevoegd sinds jouw bezoek?
In die categorie worden er wel vaker rare dingen vergeten hoor.. Een kunstgebit bijvoorbeeldRaven schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 17:29:
[...]
Het meest rare wat ooit in een trein is achtergelaten is een scootmobiel
If you want to be the best, you need to work with the best :)
Bij het vorige bericht over dit onderwerp (tijdje terug) was er zelfs een keer een beenprothese gevondenMaardiweb schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:50:
[...]
In die categorie worden er wel vaker rare dingen vergeten hoor.. Een kunstgebit bijvoorbeeld![]()
Het meest rare wat ooit in een trein is achtergelaten is een scootmobiel![]()
![]()
De scootmobiel is mogelijk expres achter gelaten. Je wilt niet weten hoe lang het duurde voordat het ding van mijn overleden oma werd opgehaald. Dacht ruim een half jaar of zo, hoor ik wel vaker. De krukken rolstoel en nog iets hebben we bij 't MST achtergelaten, daar konden ze dat toen wel gebruiken.
edit: De krukken hebben we nog steeds, die gaan de hele familie rond wanneer er iemand die wel kan gebruiken
[ Voor 34% gewijzigd door Raven op 18-08-2017 12:55 ]
Oscar Wilde
Ze worden dus omgebouwd door de fabriek die ze gemaakt heeft. AnsaldoBreda bestaat niet meer (als naam) en heet tegenwoordig Hitachi Rail Italy.zwahiel schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:23:
[...]
Wel apart dat ze door 'Uitzonderlijke marktomstandigheden' deze V250's goedkoop hebben kunnen kopen. Kennelijk wat niet goed is voor België en Nederland is wel acceptabel voor Italië? Ze worden wel door Hitachi train gecheckt, maar of die Aziaten hun Italiaanse collega's in het gareel kunnen houden is maar de vraag.
HakoneEDIT schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:43:
[...]
Voor zover ik weet niet. Beide keren stond de trein al bijna een kwartier van te voren klaar en was gereinigd/vrijgegeven voor de reizigers.
[...]
Toevallig was het bij mij ook op Odawara (ik moest toch een keer die zwarte eieren van Ōwakudani zien(dat geologische centrum daar is overigens ook erg interessant)).
Wow ja dat is wel een flink verschil met toenToevallig heb ik daar ook een filmpje gemaakt, dus even vergelijken
YouTube: Odawara
In jouw opnames mis ik die zwaar irritante hoge toon. Je hoort 'm bij mij in het filmpje zelfs even oversturen qua geluid, direct in het begin. Zelfs bij concertfilmpjes is mij dat nog niet eerder gelukt. Wellicht heeft het iets te maken met die extra zwarte anti-ontsporingsrails die is toegevoegd sinds jouw bezoek?
Als je tijd hebt even bij Himeji uitstappen (kun je ook gelijk het kasteel bezoeken), daar rijden ze namelijk vol gas rechtdoor:
YouTube: 4K 新幹線姫路駅, superexpress, b...
Verwijderd
Heb je wel zo'n kaartje gekregen met de reden van de vertraging en een gratis treinrit? Heb begrepen dat je dat krijgt bij vertraging bij de Japanse HSL.EDIT schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 02:03:
[...]
Heb twee richtingen op gereden (zowel naar het noorden als naar het zuiden) en beide keren op de heenweg vertraging. Gisteren de Tokaido lijn. We vertrokken al een aantal minuten te laat uit Tokyo en kwamen ook te laat aan op mijn plaats van bestemming. Maar goed, over die paar minuutjes maak ik mij op mijn vakantie niet druk. Ik vond het enkel opvallend gezien de claims van vertraging per seconde
Ik zat al te denken: goh, dan moet dit wel een heel slecht jaar zijn![]()
[...]
Ik heb even een kwartiertje op een station staan wachten voor mijn trein terug en elke trein die langs kwam racen deed werkelijk pijn aan mijn oren. Dat heb ik, zelfs met onze klankkast HSL, nog niet eerder meegemaakt.
Vind het wel vreemd, ben zelf in 2007 en 2008 in Japan geweest en had op de Shinkansen lijnen nooit vertragingVerwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:59:
[...]
Heb je wel zo'n kaartje gekregen met de reden van de vertraging en een gratis treinrit? Heb begrepen dat je dat krijgt bij vertraging bij de Japanse HSL.If not, als je en vertraging hebt en dat dus niet krijgt, wat is er dan zo extreem speciaal aan die Japanse spoorwegen?
Overigens zit er op de Tokaido lijn D-ATC wat volgens mij dynamische blok detectie heeft (vergelijkbaar met ERTMS level 3), dus elke trein past zich aan de vertraging van 1 enkele trein. Sla me er niet op kapot want er is bar weinig te vinden over D-ATC.
Deze discussie wordt behoorlijk vaak gevoerd bij mij op het werk en ik denk dat de grootste verschillen de dedicated lijnen zijn en de standaardisatie van objecten (spoorbouw/stations).wat is er dan zo extreem speciaal aan die Japanse spoorwegen?
bv; in Japan hebben ze er voor gekozen om de HSL (en goederen ook in zekere zin) compleet los te koppelen van het "gewone" net.
Daarnaast zijn er minder politieke discussies (geweest?), transport/OV gaat boven alles in Japan dus de layout wordt zo goed mogelijk geoptimaliseerd zonder dat er eindeloze MER discussies worden gevoerd.
[ Voor 26% gewijzigd door ArcticWolf op 18-08-2017 17:48 ]
Hoezo? De feiten waren dat de treinen aan ALLE vlakken manco's hadden, structureel slecht geassembleerd waren, veel electro fuckups bevatten en uiteindelijk zelfs brandgevaarlijk geacht werden.wildhagen schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:35:
[...]
Ja, als we zo gaan genaliseren dan houdt het op en kan je alles wel denigrerend wegzetten.
Ik zie liever feiten dan wat generaliserende borrelpraat vanuit de onderbuik.
Er is geen fluit aan de stellen gedaan, nadat ze uit NL vertrokken zijn. Dezelfde basisstellen hebben in het noorden een spoor van ellende achter gelaten. En nu gaat Hitachi Italia (ex-de bouwer) ze wél goedmaken zodat ze ineens wel volledige goedkeuring zouden hebben voor het Italiaanse spoor. Sorry maar vooral bij een land als Italië riekt dat naar touwtjes die links en rechts aangetrokken worden. Want voor de Nederlandse en Belgische spoorwegen lukte het niet. Ze konden niet eens volgens hun eigen plannen de stellen produceren en afleveren. Maar nu kan dat ineens wel
* zwahiel zet zijn alu-hoedje op...
Hitachi zal de protocollen en processen voor kwaliteitscontrole wel hebben verbeterd, lijkt me?
We are shaping the future
Nope, niks. Maar ik versta die Japanse taal nog altijd niet, dus het kan zijn dat het gewoon omgeroepen is. Die man was behoorlijk lang aan het omroepen, maar dat konden net zo goed alle tussenstations zijn geweest (zat in de stoptreinshinkansen)Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:59:
[...]
Heb je wel zo'n kaartje gekregen met de reden van de vertraging en een gratis treinrit? Heb begrepen dat je dat krijgt bij vertraging bij de Japanse HSL.If not, als je en vertraging hebt en dat dus niet krijgt, wat is er dan zo extreem speciaal aan die Japanse spoorwegen?
Wat er zo speciaal is, is volgens mij ook een groot deel van de mentaliteit van de mensen.
De meesten hebben een gereserveerde zitplaats (en dat is in de 1e (Green Class) en business class (Gran Class) verplicht), en wachten netjes in de rij tot ze naar binnen mogen.
Omdat het allemaal vaste samenstellingen zijn en ze die dingen nergens kunnen driehoeken, weten ze precies waar de rijtuigen zitten. Hierdoor kan je dus iedereen al op zijn of haar plaats laten wachten tot de trein gearriveerd is.
Nederland kan je wat dat betreft beter vergelijken met de metro en de overige lijnen. Afhankelijk van het station hebben ze daar weliswaar die Platform Edge Doors, maar zodra de trein/metro is gestopt is het ieder voor zich. Ze gooien daar ook gewoon op tijd de deuren dicht, of mensen nog aan het in- of uitstappen zijn of niet. Past het niet, dan komen de aanduwers met hun witte handschoenen om te helpen
Ik zit nu ib Kyoto, daar hebben ze weer wat anders: Vrouwenrijtuigen. Op bepaalde treinen zijn die alleen bestemd voor vrouwen. De andere rijtuigen zijn gemixt.
Erg apart om te zien. Overigens lijkt iedereen zich er keurig aan te houden. Ik heb er nog geen man in kunnen ontdekken. Los van alle genderneutrale vragen denk ik niet dat het zou kunnen werken in Nederland, omdat de Nederlander volgens mij net zou doen alsof hij het niet zou hebben gelezen en gewoon ingestapt zijn
Ik was betrokken bij de Fyra voor het Belgische gedeelte van de test- en homologatieritten, en dat voor de verkeersleiding. 's Nachts ging de HSL 4 buiten dienst en werden er testritten gehouden, soms gepland van Y.Luchtbal tot Breda, dan tot Rotterdam. De keren dat men de test begon en dat men niet verder geraakte dan het spanningssas thv de Peerdsbostunnel, kan ik op 2 handen niet meer tellen. De keren dat men op een slakkengangetje terug kwam uit Nederland omdat men problemen kreeg met ETCS....Bacchus schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:53:
De reden dat de V250 hier niet rijdt is dat Descheemaecker de stekker eruit trok. De kinderziektes van de trein waren meer een excuus dan een reden voor hem.
Een nieuwe dienstregeling gaat altijd in op de 2de zondag van december (Europees zo geregeld), en het is op dat moment dat er dus nieuwe relaties worden gelanceerd, zoals bijvoorbeeld de Fyra. Die vrijdagnacht voor de lancering waren er ook nog testritten gepland, en niets, maar dan ook niets, ging goed. Dat wij zelfs aan de verantwoordelijke ingenieur zieden dat het niet verantwoord was dat die trein 2 dagen later op het Belgische net kwam. Waarbij de ingenieur zei : "Orders uit Brussel, die trein zal zondag rijden".
Fyra heeft dan een dikke maand gereden, en natuurlijk had die de pech dat het een rotwinter was met sneeuw, ijs en koude. Hoe dikwijls dat die trein heeft stilgestaan op de lijn, kan ik niet zeggen, maar op den duur konden we zeggen waar de trein ging strandden (als die vlot de grensovergang kon pakken dan ging het mis ter hoogte van de spanningssas en andersom). Altijd had dit natuurlijk wel gevolgen voor het andere verkeer op de HSL. En Thalys betaalt tickets terug vanaf x aantal minuten vertraging, maar komt die kost wel verhalen.
Van elk incident werd er trouwens door ons een mooi dossiertje opgesteld en naar Brussel gestuurd om toch maar die trein uit roulatie te krijgen, zonder succes.
Het genadeschot werd echter gegeven nadat er vanuit Nederland het bericht kwam dat er Fyra's toekwamen met missende onderdelen. Toen werd direct de HSL gesloten en hebben technische ploegen de ganse lijn te voet geschouwd om te kijken of er nog stukken lagen. Toen ze een bodemplaat hebben gevonden, hebben ze (eindelijk) de juiste beslissing genomen om die trein van het Belgische net te halen. Je wil niet weten wat er kan gebeuren als een dergelijke bodemplaat wordt opgezogen door een passerende trein (ICE 884 is bijvoorbeeld gecrashed door een een geleidingsrail die werd opgeschept. Eerste oorzaak is wel een wielband die loskwam, maar het was de geleidingsrail die de trein deed ontsporen)
Het toeval wil dat naar aanleiding van dit nieuws, de Fyra ook nog eens besproken werd bij ons op het werk. Een nieuwe collega is van Italiaanse afkomst, en die zei letterlijk "hmm ik sta vandaag aan de rechterkant van het stel, goed dat hang ik die kabelboom wel rechts ipv links zoals op het plan." Of "oow geen snelhechters meer op zak, en geen zit om er nieuwe te halen, met McGyvertape zal het ook wel lukken". Dat is dus blijkbaar de Italiaanse mentaliteit.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Die zullen ze vast verbetert hebben, maar ik ga als ik onderstaande lees nooit geloven dat die stellen door die "verbeterde controles" gaan komen dan. Elk stel zit anders in elkaar geschroefd, gelijmd of getapet, zijn ook nog is gevaarlijk vatbaar voor schroei brandjes........................... Alleen als ze ze compleet strippen en weer opbouwen zal een check lukken, nu riekt het naar praktijken die het daglicht feitelijk niet verdragen.Alex) schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 21:05:
Er is wel één ding veranderd sinds het vertrek van de Fyra: de fabriek is overgenomen door Hitachi, en is inmiddels onder Hitachi-vlag treinen aan het bouwen voor Italië en het VK.
Hitachi zal de protocollen en processen voor kwaliteitscontrole wel hebben verbeterd, lijkt me?
Arator schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 11:43:
[...]
Ik was betrokken bij de Fyra voor het Belgische gedeelte van de test- en homologatieritten, en dat voor de verkeersleiding. 's Nachts ging de HSL 4 buiten dienst en werden er testritten gehouden, soms gepland van Y.Luchtbal tot Breda, dan tot Rotterdam. De keren dat men de test begon en dat men niet verder geraakte dan het spanningssas thv de Peerdsbostunnel, kan ik op 2 handen niet meer tellen. De keren dat men op een slakkengangetje terug kwam uit Nederland omdat men problemen kreeg met ETCS....
Een nieuwe dienstregeling gaat altijd in op de 2de zondag van december (Europees zo geregeld), en het is op dat moment dat er dus nieuwe relaties worden gelanceerd, zoals bijvoorbeeld de Fyra. Die vrijdagnacht voor de lancering waren er ook nog testritten gepland, en niets, maar dan ook niets, ging goed. Dat wij zelfs aan de verantwoordelijke ingenieur zieden dat het niet verantwoord was dat die trein 2 dagen later op het Belgische net kwam. Waarbij de ingenieur zei : "Orders uit Brussel, die trein zal zondag rijden".
Fyra heeft dan een dikke maand gereden, en natuurlijk had die de pech dat het een rotwinter was met sneeuw, ijs en koude. Hoe dikwijls dat die trein heeft stilgestaan op de lijn, kan ik niet zeggen, maar op den duur konden we zeggen waar de trein ging strandden (als die vlot de grensovergang kon pakken dan ging het mis ter hoogte van de spanningssas en andersom). Altijd had dit natuurlijk wel gevolgen voor het andere verkeer op de HSL. En Thalys betaalt tickets terug vanaf x aantal minuten vertraging, maar komt die kost wel verhalen.
Van elk incident werd er trouwens door ons een mooi dossiertje opgesteld en naar Brussel gestuurd om toch maar die trein uit roulatie te krijgen, zonder succes.
Het genadeschot werd echter gegeven nadat er vanuit Nederland het bericht kwam dat er Fyra's toekwamen met missende onderdelen. Toen werd direct de HSL gesloten en hebben technische ploegen de ganse lijn te voet geschouwd om te kijken of er nog stukken lagen. Toen ze een bodemplaat hebben gevonden, hebben ze (eindelijk) de juiste beslissing genomen om die trein van het Belgische net te halen. Je wil niet weten wat er kan gebeuren als een dergelijke bodemplaat wordt opgezogen door een passerende trein (ICE 884 is bijvoorbeeld gecrashed door een een geleidingsrail die werd opgeschept. Eerste oorzaak is wel een wielband die loskwam, maar het was de geleidingsrail die de trein deed ontsporen)
Het toeval wil dat naar aanleiding van dit nieuws, de Fyra ook nog eens besproken werd bij ons op het werk. Een nieuwe collega is van Italiaanse afkomst, en die zei letterlijk "hmm ik sta vandaag aan de rechterkant van het stel, goed dat hang ik die kabelboom wel rechts ipv links zoals op het plan." Of "oow geen snelhechters meer op zak, en geen zit om er nieuwe te halen, met McGyvertape zal het ook wel lukken". Dat is dus blijkbaar de Italiaanse mentaliteit.
Iets van "Prestige project"?
AnsaldoBreda's planning om met flinterdunne HSR-ervaring een trein die nog niet ontworpen of zelfs maar volledig gespecificeerd is binnen drie jaar in dienst te hebben was in ieder geval hyperoptimistisch of gewoon ronduit onhaalbaar: de ICNG krijgt er, op basis van een bestaand ontwerp, vijf jaar voor!
Iets dat ons toen werd verteld door ingenieurs, en of het waar is weet ik niet, was dat een fyra was uitgerust met oudere systemen qua GSM-R, types die reeds vroeger uit Thalys werden gesloopt, werden daar in nieuwe treinen gebruikt. Aangezien HSL 4 getest is geweest met Thalysstellen, zou dat (onder andere) een oorzaak kunnen geweest zijn dat Fyra de verbinding verloor met het Radio Baken Center (via GSM-R), onderdeel van ETCS lvl 2. Zijn ganse GSM-R zou niet zo krachtig geweest zijn als bij een Thalys.
ik vermoed dat beide spoorwegondernemingen (zowel NS als NMBS) voor een dubbeltje op de eerste rij hebben willen zitten qua hogesnelheidstreinen. En dat Fyra daar het resultaat was. Mijn inziens hadden ze beter een deal gesloten met Alstom, die hun AGV probeerden te slijten. Was ook een nieuw type trein, maar Alstom had al wel de nodige ervaring qua HST-gebeuren. Het grappige is dat momenteel een Italiaanse SO de enigste is die dergelijke stellen gebruikt.
Ondertussen wordt HSL 4 volop gebruikt als testbaan, aangezien ze aan vele voorwaarden voldoet. Het normale treinverkeer stopt er vroeg in de avond, en komt maar terug op gang rond 6 uur. Er is zowel een stuk met 3kV gelijkspanning als 25kV wisselspanning. Lijn is uitgerust met ETCS lvl2, kan geschakeld worden naar lvl1, en richting Y.Luchtbal komt er ook klassieke (laterale) seininrichting bij.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
De BR186 locs hebben op de HSL ook problemen, terwijl het ontwerp van die locs al zo oud is als de weg naar Rome.Bacchus schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 12:23:
@Arator Interessant om te lezen hoe jullie daar tegenaan kijken. Ik ontken ook niet dat er serieuze technische problemen waren of dat er enorme vertragingen in het project optraden. Ik denk wel dat je uiteindelijk een werkende en veilige (maar in alle opzichten duurdere) trein had kunnen hebben.
AnsaldoBreda's planning om met flinterdunne HSR-ervaring een trein die nog niet ontworpen of zelfs maar volledig gespecificeerd is binnen drie jaar in dienst te hebben was in ieder geval hyperoptimistisch of gewoon ronduit onhaalbaar: de ICNG krijgt er, op basis van een bestaand ontwerp, vijf jaar voor!
Laatst was er ook een ICE3M kapot, die rijdt 1 maal in de ochtend in dubbel config (2x 8bakken) naar Zwitserland, toen is de hele trein maar geschrapt
Paar uur later was de trein van Venlo naar Ham (Düsseldorf) kapot.
Lijkt wel of we helemaal geen treinen meer kunnen bouwen in de EU
@Arator
RBC communicatie problemen waren nog wel de minste problemen van de V250 naar mijn mening.
Verwijderd
Die rijtuigen zijn er omdat ze in Japan een gigantisch probleem hebben met aanrandingen en zelfs verkrachtingen in volle metro's, treinen e.d., ook van minderjarige schoolmeisjes. De meerderheid van de volwassen vrouwen daar heeft dat eens of meerdere keren meegemaakt, en in die cultuur is dat vrijwel onbespreekbaar omdat een vrouw zich daar voor zou moeten schamen.EDIT schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 02:21:
[...]
Ik zit nu ib Kyoto, daar hebben ze weer wat anders: Vrouwenrijtuigen. Op bepaalde treinen zijn die alleen bestemd voor vrouwen. De andere rijtuigen zijn gemixt.
Erg apart om te zien. Overigens lijkt iedereen zich er keurig aan te houden. Ik heb er nog geen man in kunnen ontdekken. Los van alle genderneutrale vragen denk ik niet dat het zou kunnen werken in Nederland, omdat de Nederlander volgens mij net zou doen alsof hij het niet zou hebben gelezen en gewoon ingestapt zijn
Japan is een mooi land, maar de Japanse maatschappij heeft ook een hoop duistere kanten waar je bepaald niet vrolijk van wordt. En dan druk ik me nog heel voorzichtig uit.
Japan lijkt mij ook zeker een bijzonder land. Zou daar graag nog een keer komen, maar gelukkig heb ik nog de meeste jaren hier. Kwam (met m'n reisgroepje) in Engeland in de trein van Londen naar Canterbury een stel Japanners tegen. Dat waren hele gezellige mensen.EDIT schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 02:10:
Er waren inderdaad behoorlijk wat zaken die mij opvielen aan de Japanse maatschappij en de Japanse cultuur, maar daar zal ik in het treinentopic maar verder geen aandacht aan besteden
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Heeft Railpromo een setje extra machinisten bij zich? Voor als je dus 18 uur stil komt te staan? Of gebruiken ze machisten van lokale bedrijven ivm wegbekendheid?
Verwijderd
Weet iemand waarom de sporen tussen laan van noi en mariahoeve in een boog loopt? Er lopen twee sporen kaarsrecht en twee sporen in een boog over de randstadrail, ik zie het nut niet.
Dat laatste. Dat deed NS ook bij de wintersporttreinen. Alleen voor frequente diensten over de grens willen ze nog wel eens eigen machinisten opleiden, maar ik maak me sterk dat er NS machinisten naar Berlijn rijden.marcop23 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 13:04:
Hier: https://nos.nl/artikel/21...p-station-oostenrijk.html
Heeft Railpromo een setje extra machinisten bij zich? Voor als je dus 18 uur stil komt te staan? Of gebruiken ze machisten van lokale bedrijven ivm wegbekendheid?
Thalys rijdt volgens mij wel gemengd met NL/BE/FR machinisten.
Je kunt sowieso niet één machinist naar Oostenrijk laten rijden. Die mensen hebben ook rust nodig.
Om niet gelijkvloers te hoeven kruisen voor treinen die naar Centraal of naar Hollands Spoor gaan. Vanuit Mariahoeve is rechtdoor naar Hollands Spoor en via de boog naar Centraal.Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 13:16:
Gekke vraag
Weet iemand waarom de sporen tussen laan van noi en mariahoeve in een boog loopt? Er lopen twee sporen kaarsrecht en twee sporen in een boog over de randstadrail, ik zie het nut niet.
[ Voor 24% gewijzigd door Maasluip op 20-08-2017 13:42 ]
Verwijderd
Dat hadden ze ook kunnen oplossen met een simpele dive under, had heel veel ruimte gescheeld.
[ Voor 177% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2017 14:52 ]
"simpel"?Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 14:07:
Ik zie het.
Dat hadden ze ook kunnen oplossen met een simpele dive under, had heel veel ruimte gescheeld.
Ik denk dat het te maken heeft met het hoogte verschil, NOI ligt al een stuk hoger dan het knooppunt richting Mariahoeven/Gouda, dan moet je dus dubbel de hoogte overbruggen, wat de aanloop dubbel zo groot maakt... geen ruimte en dat maakt het al helemaal problematisch voor goederen verkeer.
Uiteraard gewoon lokale ploegen op de loc - we hebben zo onze vaste partners in de diverse landen.marcop23 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 13:04:
Hier: https://nos.nl/artikel/21...p-station-oostenrijk.html
[ Voor 3% gewijzigd door Luke! op 20-08-2017 16:49 ]
Niet alleen dat, de Zoetermeerlijn was toen nog gewoon hoofdspoor dus het was logisch om de sporen voor de ongelijkvloerse kruising daarmee te bundelen.anboni schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 16:37:
En natuurlijk aangelegd in de jaren 70 (denk ik, tenminste - gelijk met de zoetermeerlijn), toen golden er wellicht nog andere normen en limieten ook.
Ohja, natuurlijk, die boog lag er natuurlijk al vanwege de Hofpleinlijn (daar zat tot 1953 ofzo ook de aansluiting voor het spoor richting Wassenaar/Scheveningen Kurhaus)Maasluip schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 16:55:
[...]
Niet alleen dat, de Zoetermeerlijn was toen nog gewoon hoofdspoor dus het was logisch om de sporen voor de ongelijkvloerse kruising daarmee te bundelen.
Klopt. 1+2 op NOI was Gvc naar Mariahoeve, 3+4 was Hofplein/Zoetermeerlijn.Trainhunter2009 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 18:19:
En bij de ombouw Is er vanwege de scheiding voor randstadrail met de sporen gehusseld, vroeger liep de hofpleinlijn op de Laan via de midden sporen als ik mij goed herinner. Heb op dit moment geen voor/na plaatjes tot m'n beschikking.
Verwijderd
Wat is die NS international app irritant trouwens. Blijkbaar kun je de notificatie over je reis niet dismissen.
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2017 09:41 ]
Zeker. Toen ik naar België ging, had ik een andere trein dan ik had geboekt. Maakte niet uit, want geen vaste plaatsen. Maar wel een app die meldingen gaf dat ik moest overstappen, terwijl ik nog in de trein zat. En aanpassen zat er niet in. Was al een uur thuis volgens de app...Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 09:40:
/me zit in Apeldoorn op IC Berlijn te wachten. Zin in.
Wat is die NS international app irritant trouwens. Blijkbaar kun je de notificatie over je reis niet dismissen.
Veel plezier in Berlijn.
Verwijderd
Bedankt, komt vast goed.T.Kreeftmeijer schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 09:59:
[...]
Zeker. Toen ik naar België ging, had ik een andere trein dan ik had geboekt. Maakte niet uit, want geen vaste plaatsen. Maar wel een app die meldingen gaf dat ik moest overstappen, terwijl ik nog in de trein zat. En aanpassen zat er niet in. Was al een uur thuis volgens de app...
Veel plezier in Berlijn.
Oh, en veel plezier uiteraard en een goede reis!
[ Voor 11% gewijzigd door EDIT op 21-08-2017 10:22 ]
Overigens krijg ik er de laatste tijd weer veel te veel meldingen van. En dan niet omdat de app verkeerd is, maar omdat de treinen zo regelmatig onregelmatigheden vertonen....
Vorige week gewoon 2x niet op werk kunnen komen, en de andere dagen vertraagd. Vanochtend ook weer.
Dit overzicht is de ernstige verstoringen (rijdt helemaal geen trein) https://www.rijdendetreinen.nl/storingen?lines[]=24 en daarbovenop komen nog de (ernstig) vertraagde treinen die niet door (prorail) oorzaak aan het spoor zijn. Vanochtend vertrok de 8.11 ook pas om 8.30 (ICD). Waardoor de 8.28 ook pas om 8.31 vertrok.
Als ik nu een voortschrijdend gemiddelde betrouwbaarheid zou tekenen van de ICD in de ochtendspits van de laatste week, dan zakt hij tot onder de 50%. Waarbij de drukte dus op de wel rijdende treinen komt en verruit in het rood staat (helft van passagiers moet staan).
Is er ergens een site (publiek), waar je behalve de historische verstoringen, ook de historische vertrektijden ziet? Ik zag al eens een screenshot voorbijkomen, maar is dat een interne site?
[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 21-08-2017 11:18 ]
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Verwijderd
Ah, thanks voor de tip.EDIT schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:21:
Kan je gewoon aanpassen hoor. Even in Opgeslagen Reizen kijken, daar kan je gewoon de hele reis verwijderen, notificaties uitzetten of een nieuw reisadvies toevoegen met notificaties voor de juiste trein.
Oh, en veel plezier uiteraard en een goede reis!
So far so good. Staan inmiddels op Osnabruck Hbf. Volgens mij wat vertraging bij Bad Bentheim opgelopen want die loc wissel duurde bijna een halfuur inplaats van de geplande 10-15 minuten, vermoed niet dat die dat gaat inhalen. Maar ik heb de tijd wel.
zoals anderen ook al hadden gemeld, de mobiele ontvangst is wel echt een ramp.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2017 12:26 ]
Verwijderd
IC143 inderdaad.Maasluip schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 12:27:
@Verwijderd Je zit in IC143? Die wordt ook nog eens omgeleid via Magdeburg. "Beeinträchtigung durch Vandalismus"
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2017 12:37 ]
dit is de infopagina van de trein, maar ik weet niet of hier een sessieid in zit.
Anders https://www.bahn.de/p/vie...enktlichkeits_tools.shtml of de dienstregeling van je trein zoeken op https://reiseauskunft.bahn.de
And there's an app for that: Google Play: Ist mein Zug pünktlich? – Android-Apps auf Google Play
[ Voor 154% gewijzigd door Maasluip op 21-08-2017 13:26 ]
Verwijderd
+45 staat Hbf nu op, makes sense. Hebben bij Bad Bentheim al +/- een kwartier verloren, plus een halfuur ongeveer voor omrijden, komt wel uit.Maasluip schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 13:11:
+43 wordt aangegeven. Dus dat zit nog wel goed. Zo ver is het ook niet om.
dit is de infopagina van de trein, maar ik weet niet of hier een sessieid in zit.
Bedankt voor de link trouwens.
[ Voor 100% gewijzigd door wouter6022 op 27-03-2018 17:41 ]
Verwijderd
Dat dus.
Zoek eens op Bahncard op de site van DB. De Duitse kortingskaart. Korting op het NL-traject zul je weinig aan hebben op het relatief korte stukje grens-Hengelo...wouter6022 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 13:37:
Ik heb een vraag die volgens mij in dit forum thuishoort:
Weet iemand of er een abonnement of andere 'korting' beschikbaar is voor als je maandelijks tussen Berlijn Ostbahnhof en Hengelo reist met de trein? Het maakt mij niet uit of dit abonnement bij NS (international) of die Bahn of nog ergens anders afgesloten wordt. Ik vraag dit omdat ik enkele jaren in Berlijn ga studeren en wel regelmatig mijn familie wil bezoeken.
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Verwijderd
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 13:41:
Weet iemand trouwens of er een geld retour regeling is voor dit geintje?Als ik nog wat geld terug kan krijgen is dat natuurlijk altijd fijn maar kan zo snel niet vinden of dit er is voor internationale reizen.
Vertraging overige internationale treinen
Compensatie voor bijvoorbeeld ICE International, Intercity Brussel, Intercity Berlijn of TGV.
code:
1 2 3 4 Hoeveel vertraging? Hoogte compensatie Minder dan 60 minuten U krijgt geen compensatie 60 t/m 119 minuten 25% van de ticketprijs (enkele reis) 120 minuten of meer 50% van de ticketprijs (enkele reis)
[ Voor 31% gewijzigd door LordSinclair op 21-08-2017 13:47 ]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Verwijderd
Thank you very much.
Edit: helaas.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2017 13:57 ]
Bahncard inderdaad, of een Railplus-aanvulling op een NS-abonnement.Oekiejoekie schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 13:40:
[...]
Zoek eens op Bahncard op de site van DB. De Duitse kortingskaart. Korting op het NL-traject zul je weinig aan hebben op het relatief korte stukje grens-Hengelo...
We are shaping the future
Ik gok dat die Bahncard gunstiger is voor @wouter6022 . Als student (dus vermoedelijk <27 jaar oud) kan die bij Deutsche Bahn heel goedkoop de My Bahncard 50 krijgen. Daarmee heb je 50% korting op flexpreise, en 25% op sparpreise.Alex) schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:00:
[...]
Bahncard inderdaad, of een Railplus-aanvulling op een NS-abonnement.
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Kost inderderdaad 69€ per jaar voor <27, en levert je 50% korting op. Alsnog kan een Spar-ticket goedkoper zijn natuurlijk.Oekiejoekie schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:04:
[...]
Ik gok dat die Bahncard gunstiger is voor @wouter6022 . Als student (dus vermoedelijk <27 jaar oud) kan die bij Deutsche Bahn heel goedkoop de My Bahncard 50 krijgen. Daarmee heb je 50% korting op flexpreise, en 25% op sparpreise.
[ Voor 59% gewijzigd door Garyu op 21-08-2017 14:33 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Alleen Railplus is niet meer aan te raden, eind van dit jaar gaat de korting omlaag naar 15%. Ik zou ook een BahnCard gebruiken en proberen de Sparpreis-tickets te boeken.Garyu schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:28:
Railplus is toch zo goed als gratis? Bij de Oostenrijkse Vorteilscard 26 inbegrepen, kost je 19€ voor een jaar, levert je 25% korting op internationaal reizen op t.o.v. regulier tarief. Maar meestal goedkoper zijn de Sparpreise van de DB. Daar ben ik laatst ook met drie personen voor in totaal 90€ (1e klas) door half Duitsland gereden.
Ah, dat wist ik niet - dank, weer wat geleerd.Pajaras schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:34:
[...]
Alleen Railplus is niet meer aan te raden, eind van dit jaar gaat de korting omlaag naar 15%. Ik zou ook een BahnCard gebruiken en proberen de Sparpreis-tickets te boeken.
Even gekeken en een enkeltje Berlijn-Hengelo kost zonder korting ongeveer €100. Met een Bahncard kost je dat dus nog ca. €50. Veel goedkoper gaat een Sparangebot waarschijnlijk niet worden, maar je kan het proberen natuurlijk.
[ Voor 46% gewijzigd door Garyu op 21-08-2017 14:36 ]
Verwijderd
Kan goedkoper. Maar dan moet je wel 3 maanden van tevoren boeken. Kan me voorstellen dat hij dat niet altijd kan/wil. En ook al doe je dat wel altijd, een keer onverwacht terug moeten naar NL en je hebt die bahncard er uit.Garyu schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:36:
[...]
Ah, dat wist ik niet - dank, weer wat geleerd.
Even gekeken en een enkeltje Berlijn-Hengelo kost zonder korting ongeveer €100. Met een Bahncard kost je dat dus nog ca. €50. Veel goedkoper gaat een Sparangebot waarschijnlijk niet worden, maar je kan het proberen natuurlijk.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2017 14:54 ]
Zelfs overmorgen is nog € 60 voor de IC vanaf Hengelo te krijgen. Als je ver genoeg van te voren boekt en op onaantrekkelijke uren reist zelfs € 30 vanaf Bad Bentheim. En daar krijg je dus nog eens korting op.Garyu schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:36:
[...]
FOLLOWING its recent decsion to acquire 17 of the 19 redundant AnsldoBreda V250 Fyra high-speed trains, Trenitalia has revealed its plans to modify the trains for operation in Italy.
According to sources close to the project, Trenitalia wants to alter the nose design and the seating layout, modify the pantographs and onboard ETCS equipment and repaint the fleet in a new livery. Trenitalia has also asked for a full overhaul to be carried out.
The first train should be ready at the end of this year, and the remaining 16 trains will be modified in first half of 2018. The trains will then need to obtain an authorisation to place in service. Trenitalia plans to introduce the trains on services from Puglia to Naples and Rome at end of 2018.
The V250 trains were originally supplied by AnsldoBreda to Netherlands Railways (NS) and Belgian National Railways (SNCB), for operation on Amsterdam - Brussels Fyra high-speed service, but were rendered surplus by the collapse of Fyra in 2013 and returned to AnsaldoBreda in 2014.
Bron: International Railway Journal.
Hier een filmpje van Prorail over Dienstregeling 2018
En nog wat leuke beelden van het transport over de Hoekselijn van de test metro.
[ Voor 5% gewijzigd door Trainhunter2009 op 21-08-2017 20:42 ]
Hier een videotje van wat er ongetwijfeld binnen een uur of zo voorbij komt.
Verwijderd
Op het bovenste filmpje komt Leeuwarden - Meppel voorbij, maar het is mij niet helemaal duidelijk wat daar gaat veranderen? Komt de beloofde tweede sprinter hier te rijden waardoor de IC Den Haag centraal - Leeuwarden een echte IC kan worden inplaats van dat die vanaf Zwolle overal stopt om de belofte van een halfuursdienst op de kleinere stations na te komen?Trainhunter2009 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 20:34:
Trenitalia reveals plans to modify V250 fleet
FOLLOWING its recent decsion to acquire 17 of the 19 redundant AnsldoBreda V250 Fyra high-speed trains, Trenitalia has revealed its plans to modify the trains for operation in Italy.
According to sources close to the project, Trenitalia wants to alter the nose design and the seating layout, modify the pantographs and onboard ETCS equipment and repaint the fleet in a new livery. Trenitalia has also asked for a full overhaul to be carried out.
The first train should be ready at the end of this year, and the remaining 16 trains will be modified in first half of 2018. The trains will then need to obtain an authorisation to place in service. Trenitalia plans to introduce the trains on services from Puglia to Naples and Rome at end of 2018.
The V250 trains were originally supplied by AnsldoBreda to Netherlands Railways (NS) and Belgian National Railways (SNCB), for operation on Amsterdam - Brussels Fyra high-speed service, but were rendered surplus by the collapse of Fyra in 2013 and returned to AnsaldoBreda in 2014.
Bron: International Railway Journal.
[video]
Hier een filmpje van Prorail over Dienstregeling 2018
[video]
En nog wat leuke beelden van het transport over de Hoekselijn van de test metro.
Edit:
Ja dus.Tussen Leeuwarden en Meppel gaat op werkdagen tot circa 20:00 tweemaal per uur een Sprinter rijden. Tussen 20:00 en 22:00 en op zaterdag en zondag tot 22:00 rijdt eenmaal per uur een Sprinter tussen Leeuwarden en Meppel. Te Leeuwarden sluiten deze treinen aan op de treinen van Arriva en te Meppel wordt aansluiting geboden op de Sprinters richting Groningen en Zwolle.
De Intercity's die tussen Leeuwarden en Zwolle rijden stoppen alleen nog maar te Heerenveen, Steenwijk en Meppel. 's Avonds na 22:00 stopt de Intercity tussen Leeuwarden en Rotterdam Centraal op alle tussengelegen stations. Ook 's ochtends vroeg zullen enkele treinen dit doen.
Dit lijkt te betekenen dat Meppel nu ook als IC station geclassificeerd gaat worden?
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2017 14:10 ]
Enorme vermindering in capaciteit. Aan de ene kant net klaar met de Gotthard en iedereen blij, en dan ditMaasluip schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 22:45:
Zoals jullie misschien wel gelezen hebben is er ten zuiden van Rastatt een tunnel onder het spoor ingestort. De enige omleidingsroute voor goederentreinen van en naar Zwitserland is via de diesellijn Tübingen - Horb. De hoofdlijn Stuttgart - Horb is vanwege onderhoud namelijk ook niet beschikbaar.
Hier een videotje van wat er ongetwijfeld binnen een uur of zo voorbij komt.
[video]
Nee hoor, de IC's naar Groningen stoppen hier niet. Waarschijnlijk is dit om de reizigers voor de sprinter een goede overstap te geven, de SPR richting Groningen zal waarschijnlijk niet aansluiten op de SPR naar Leeuwarden.Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 14:06:
Dit lijkt te betekenen dat Meppel nu ook als IC station geclassificeerd gaat worden?
If you want to be the best, you need to work with the best :)
Verwijderd
Specifiek stukje uit de quote in mijn vorige post:Maardiweb schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 16:05:
[...]
Nee hoor, de IC's naar Groningen stoppen hier niet. Waarschijnlijk is dit om de reizigers voor de sprinter een goede overstap te geven, de SPR richting Groningen zal waarschijnlijk niet aansluiten op de SPR naar Leeuwarden.
Zoals ik dit lees gaat dit over de sprinters Meppel - Leeuwarden, dus dat lijkt mij wel?te Meppel wordt aansluiting geboden op de Sprinters richting Groningen en Zwolle.
Waarom de IC's uit Leeuwarden er wel stoppen en die uit Groningen niet kan ik dan ook totaal niet verklaren, buiten "omdat het kan."
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2017 14:39 ]
Ik ben het even nagegaan, maar de IC naar Groningen vertrekt eerst uit Zwolle, daarna die naar Leeuwarden. De IC naar Groningen kan daar niet stoppen want dan loopt de IC naar Leeuwarden vast, dus laten ze de IC naar Leeuwarden stoppen op Meppel.Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:37:
[...]
Specifiek stukje uit de quote in mijn vorige post:
[...]
Zoals ik dit lees gaat dit over de sprinters Meppel - Leeuwarden, dus dat lijkt mij wel?![]()
Waarom de IC's uit Leeuwarden er wel stoppen en die uit Groningen niet kan ik dan ook totaal niet verklaren, buiten "omdat het kan."
Daarna vertrekt de stoptrein naar Emmen uit Zwolle en daarop volgend de sprinter naar Groningen, je zit ook met tegengestelde richting... helaas is er niet meer capaciteit op de knoop (die pas in 2022+ ontvlochten is/gaat worden).
Geen idee of ze het ook mogelijk is om de IC naar Groningen en Leeuwarden om te draaien en op Meppel te laten stoppen, maar de keus ligt nu eenmaal op die naar Leeuwarden, veranderd weinig als je deze omdraait
Verwijderd
Bedankt voor de informatie.ArcticWolf schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:02:
[...]
Ik ben het even nagegaan, maar de IC naar Groningen vertrekt eerst uit Zwolle, daarna die naar Leeuwarden. De IC naar Groningen kan daar niet stoppen want dan loopt de IC naar Leeuwarden vast, dus laten ze de IC naar Leeuwarden stoppen op Meppel.
Daarna vertrekt de stoptrein naar Emmen uit Zwolle en daarop volgend de sprinter naar Groningen, je zit ook met tegengestelde richting... helaas is er niet meer capaciteit op de knoop (die pas in 2022+ ontvlochten is/gaat worden).
Geen idee of ze het ook mogelijk is om de IC naar Groningen en Leeuwarden om te draaien en op Meppel te laten stoppen, maar de keus ligt nu eenmaal op die naar Leeuwarden, veranderd weinig als je deze omdraait
Is dit hetzelfde capaciteit probleem wat NS een tijdje als excuus gebruikte waarom ze geen twee sprinters naast de twee IC's konden laten rijden vanuit Leeuwarden wat uiteindelijk eindigde in het plan van huur van GTW's van arriva omdat diesel wel kon maar elektrisch niet wegens capaciteit problemen op Meppel - Zwolle? Of haal ik nu problemen door elkaar cq herinner ik mij dat verhaal niet goed?
Ja dus:
De Nederlandse spoorwegen willen in 2017 ook meer en snellere treinen laten rijden in Noord-Nederland. Vanaf medio april komen er alsnog extra spitstreinen tussen Groningen en Assen. Daarnaast wil NS meer snelle treinen laten rijden tussen Leeuwarden en Zwolle. Echter vanwege problemen met de energievoorziening lukt dat misschien toch niet.
Zie ook: De Belangrijkste wijzingen van de dienstregeling 2017 op een rij
Update: De extra treinen Zwolle – Meppel en de versnelde intercity gaat vooralsnog niet door. De dienstregeling blijft vergelijkbaar met nu.
NS wil twee keer per uur een snelle trein laten rijden tussen Zwolle en Leeuwarden. Nu rijdt er nog maar één keer per uur een snelle Intercity. De andere Intercity stopt op elk station in Friesland. Dat wil NS veranderen, waardoor Friesland meer snelle treinen naar de Randstad moet krijgen.
Stroomvoorziening
Echter uit onderzoek is gebleken dat er bij meer treinen problemen ontstaan bij de stroomvoorziening. ProRail, NS en Provincie Friesland hebben besproken dat er nu praktijkmetingen in de diverse schakelstations gedaan worden. Als blijkt dat de stroomvoorziening toch geen probleem hoeft te zijn gaan de wijzingen door. Anders blijft de dienstregeling tussen Zwolle en Leeuwarden ongewijzigd en moet eerst de energievoorziening aangepast worden.
Overstappen in Meppel
Als de wijzingen wel door kunnen gaan zullen naast de twee snelle Intercity´s ook twee Sprinters komen te rijden tussen Leeuwarden en Meppel. Reizigers uit Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega verliezen daardoor een rechtstreekse trein met Zwolle en verder. In Meppel zal er wel aansluiting zijn op de Sprinter naar Zwolle.
Groningen – Assen
In de spits komen er treinen bij tussen Groningen en Assen. Dat had eigenlijk al dit jaar moeten gebeuren, maar dat is niet gelukt omdat ProRail de noodzakelijke aanpassingen aan de infrastructuur nog niet heeft afgerond. Dat zal nu waarschijnlijk in april 2017 het geval zijn. Vanaf dat moment zullen de extra treinen gaan rijden.
Sneller vanuit Friesland naar de Randstad
Verder moet Friesland een snellere reistijd met de Randstad krijgen doordat de Intercity´s zo´n drie minuten korter zullen stoppen te Zwolle. Daarnaast zal de intercity naar Amsterdam Zuid, Schiphol, Leiden en eindbestemming Den Haag iets sneller worden doordat de stop te Duivendrecht komt te vervallen. Reizigers van en naar Duivendrecht krijgen echter een extra reistijd van een kwartier.
Geen aansluiting richting Enschede
In het spoorboekje 2017 sluiten de Intercity´s uit Groningen in Zwolle niet meer aan op de Sprinters via Almelo naar Enschede. Dit zal in het spoorboekje 2018 weer teruggedraaid worden, op dat moment moet de infrastructuur zijn aangepast waardoor de aansluiting weer hersteld kan worden.
[ Voor 93% gewijzigd door Trainhunter2009 op 23-08-2017 15:11 ]
Geen idee, ken dat verhaal niet.Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:06:
[...]
Bedankt voor de informatie.![]()
Is dit hetzelfde capaciteit probleem wat NS een tijdje als excuus gebruikte waarom ze geen twee sprinters naast de twee IC's konden laten rijden vanuit Leeuwarden wat uiteindelijk eindigde in het plan van huur van GTW's van arriva omdat diesel wel kon maar elektrisch niet wegens capaciteit problemen op Meppel - Zwolle? Of haal ik nu problemen door elkaar cq herinner ik mij dat verhaal niet goed?
Verwijderd
Kan er zo snel niet erg veel over vinden, maar vond dit artikel op de website van omrop fryslan van 14 september 2016.
Bron: http://www.omropfryslan.n...va-voor-leeuwarden-zwolleDe Nederlandse Spoorwegen wil vervoerbedrijf Arriva inschakelen om extra treinen te laten rijden tussen Leeuwarden en Zwolle. Dat heeft de NS aangegeven in een gesprek met de provincie. Fryslân heeft de wens vier treinen per uur te laten rijden tussen beide steden.
De NS wil dat graag doen, maar loopt tegen technische problemen aan. Er is op het traject te weinig elektriciteit voor vier treinen. Directeur Anne Hettinga van Arriva zegt dat hij, als het verzoek komt, op zijn vroegst in december dieseltreinen kan leveren.
Het materieel moet eerst worden geregeld en verbouwd. De dieseltreinen nemen dan de plaats in van de stoptreinen op het traject. De reistijd tussen Leeuwarden en Zwolle blijft gelijk, 47 minuten.
Gemengde gevoelens
Hettinga heeft gemengde gevoelens over de vraag van de NS. Vijf jaar geleden had hij de NS ook aangeboden om extra treinen te laten rijden op het traject. De NS wees dat aanbod af omdat ze het zelfs wel konden doen. Mocht het nieuwe plan doorgaan dan voelt het voor de Arriva-topman ook wel als een overwinning. Vooral als de rood-witte treinen straks langs het hoofdkantoor van Arriva in Heerenveen rijden.
Duurzaam
De provincie is blij dat de NS nu in gesprek wil met Arriva om de extra treinen mogelijk te maken. Het is al langer een grote wens van de provincie vier treinen te laten rijden tussen beide steden. De inzet van de dieseltreinen is wat de provincie betreft tijdelijk.
"Wy gean as provinsje foar in duorsume oplossing en dat is elektrysk," zo zegt een woordvoerder. De NS heeft bij de provincie aangegeven dat het een kwestie van tijd is voordat er genoeg stroom op het traject staat om er vier treinen te laten rijden.
Dit topic is gesloten.
![]()