Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 100 Laatste
Acties:
  • 576.552 views

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 11:51

mambo No5

Bad Apple?

Vinnienerd schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 23:17:
Dus een vertreksein geeft alleen maar aan of het uitrijsein veiliger dan rood geeft?
Not quite, deze brand enkel als het uitrijdsein een seinbeeld toont dat geel of beter is. De vertreklamp zal afaik niet branden bij een stoptonend sein of een sein welke bediend is met geel knipper (rijden op zicht). :)
ArcticWolf schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 08:18:
[...]

Een V-sein is een verlengstuk voor de conducteur, de machinist ziet nagenoeg altijd het vertreksein (kan me geen situatie bedenken in NL waar hij het sein niet zou kunnen zien).
Niet veel nee, echter kan een kerende trein te lang zijn voor een perron of per abuis te vroeg neer gezet zijn bij aankomst, waardoor je uit de cabine het sein niet meer kan waarnemen. In een dergelijk geval (pin me niet op de exacte bewoording in het handboek MCN vast) moet een machinist zich er dan ook via de treindienstleider van zeker stellen dat het sein ook daadwerkelijk uit de stand stop staat en volgens mij vervolgens ook op zicht vertrekken. Een vertreklicht is in deze ook geen sein voor de MCN, maar dat zullen de mensen die daadwerkelijk op de bok zitten wel beter uit kunnen leggen vermoed ik. :P

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
ArcticWolf schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 08:18:
[...]

Een V-sein is een verlengstuk voor de conducteur, de machinist ziet nagenoeg altijd het vertreksein (kan me geen situatie bedenken in NL waar hij het sein niet zou kunnen zien).
Een halte langs de vrije baan, misschien?

Daar ligt ook een risico voor STS-passages (roodseinpassages): het vorige sein toonde geel, het volgende sein is nog niet te zien, en tussen die seinen moet nog gehalteerd worden. Wanneer de trein wegrijdt is er een kans dat de machinist vergeet dat het vorige sein geel toonde, en dat hij wegrijdt alsof het sein groen toont. Nou zal dat in Nederland niet zo snel gebeuren dankzij onze beveiligingssystemen, maar in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk hebben ze niet zulke uitgebreide beveiligingssystemen.

In het VK hebben ze daarvoor de 'drivers reminder appliance': een knop in de cabine die, wanneer hij wordt ingedrukt, voorkomt dat er tractie kan worden genomen door de machinist. Het idee is dat de machinist de DRA aanzet wanneer moet halteren na een "cautionary aspect", zodat hij zich bij het wegrijden herinnert dat het vorige sein geel toonde.

We are shaping the future

Alex) schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 08:46:
[...]

Daar ligt ook een risico voor STS-passages (roodseinpassages): het vorige sein toonde geel, het volgende sein is nog niet te zien, en tussen die seinen moet nog gehalteerd worden. Wanneer de trein wegrijdt is er een kans dat de machinist vergeet dat het vorige sein geel toonde, en dat hij wegrijdt alsof het sein groen toont. Nou zal dat in Nederland niet zo snel gebeuren dankzij onze beveiligingssystemen, maar in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk hebben ze niet zulke uitgebreide beveiligingssystemen.

In het VK hebben ze daarvoor de 'drivers reminder appliance': een knop in de cabine die, wanneer hij wordt ingedrukt, voorkomt dat er tractie kan worden genomen door de machinist. Het idee is dat de machinist de DRA aanzet wanneer moet halteren na een "cautionary aspect", zodat hij zich bij het wegrijden herinnert dat het vorige sein geel toonde.
Volgens mij bestaan die situaties niet in Nederland, vrije baan haltes zitten meestal in een P-seinen stelsel, dus mag de machinist gewoon oprijden tot het volgende sein (met 40km/u) als hij daarvoor geel heeft gehad.
Zat net even te kijken en zie dat het P-sein bij Veenendaal de klomp op ca. 350 meter van het perron staat (ri. Ede-Wageningen) dus die zou je net niet kunnen zien >:)

Bij Maarn zit overigens geen P-sein (ri. Utrecht) na het perron, dus weer oprijden tot het sein (als de machinist het vorige seinbeeld is vergeten).

Ik kwam laatst wel een halte tegen waar je inderdaad het vertreksein niet kon zien, maar dat bediende sein diende ook als sein voor een beweegbare brug en daarom staat er een herhaalsein die aangeeft of het bediende sein rood of geel/groen aangeeft.

Maar ik ken ook niet alle situaties in Nederland dus misschien zijn ze er wel :o

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:13
Ik moet, als IB, alle vertragingen wettigen. En de statistieken leren me dat jaarlijks 20%-25% van vertragingen te wijten is aan de infrastructuur (defecte wissel, sein, ....), een goede 50% aan de IG (defecte trein, wachten op aansluiting, geen treinpersoneel), overige % zijn derden (spoorlopers, zelfmoord, overweg aangereden, auto in het spoor, agressie)

Vertrekprocedure is bij ons als volgt. Ongeveer 1 minuut voor vertrektijd, sluit de boordchef de deuren en draait de AVG. Staat het uitritsein open, dan gaat de AVG van rood naar wit na 10 seconden. Staat het uitritsein nog gesloten, blijft de AVG rood staan, tot als het sein open komt. AVG is een signaal van boordchef naar bestuuder. Hierdoor weet de bestuurder dat de boordchef gereed is, en dat hij kan vertrekken. Daarom dat bij ons niemand meer mag opstappen als de AVG (rood of wit) brandt, aangezien de trein elk moment kan vertrekken.
Reizigers hebben bij ons trouwens de verplichting om 5 minuten voor vertrek op het perron te wezen. Staat in de algemene voorwaarden, maar ik denk niet dat iemand dat leest :P

Afbeeldingslocatie: http://www.nicospilt.com/2005/20050630_0356.JPG Afbeeldingslocatie: http://www.nicospilt.com/2005/20050630_0360.JPG

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:35
Onbekend schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 07:57:
Het lijkt mij toch heel vreemd dat een reiziger rekening moet houden met het vertrekproces van een trein. Precies op de vertrektijd zou de conducteur moeten fluiten en mag niemand meer instappen, want anders is het per trein en personeel anders, en daar gaat een reiziger nooit rekening mee houden.

In de praktijk zal dit probleem waarschijnlijk wel meevallen, want vaak komt een trein pas na de vertrektijd op het station aan.
Hoezo vreemd? Als reiziger hoor je gewoon op tijd te zijn als je meewilt. Wanneer ik een bus pak, dan zorg ik ervoor dat ik zeker 5 minuten vóór de vertrektijd bij de halte sta omdat deze dingen nogal eens te vroeg langskomen buiten de spits.

Nu rijden treinen meer star op de tijden bij elk station dan een bus maar het vertrektijdstip is het tijdstip dat de trein vertrokken hoort te zijn! Niet het tijdstip dat men pas het fluitje opzoekt en nog eens rondkijkt naar verlate reizigers.

Naar mijn weten is het ook heel gangbaar dat als de trein op tijd is, de conducteur 20 seconden voor de wijzer verspringt al begint met de vertrekprocedure.

• noppus
  • Registratie: April 2006
Als overstapper heb je het niet altijd voor het kiezen hoe laat je op het perron aankomt.

Heb tijden een overstap gehad die je, als alles voorspoedig ging nét kon halen. Als je dan aan komt rennen en halverwege de trap zie je dat de trein al rolt, terwijl het nog .55 is van de minuut vóór de vertrektijd, dan is dat nogal frustrerend.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Andere situatie krijg ik juist bij de IC direct: bij stations Rotterdam en bij Schiphol moet 90% van de passagiers instappen en 90% uitstappen. Gevolg is dat de in en uitstap tijd veel langer is dan bij een andere trein.
Breda --> Rottterdam 90% eruit bij rotterdam, Rotterdam --> Schiphol 90% eruit bij Schiphol.
Amsterdam --> Schiphol 90% eruit bij Schiphol, Schiphol Rotterdam --> 90% eruit bij Rotterdam.
In combinatie met de krappe en trage deuren geeft dat ook veel frustratie. Voor overstappers dus ook, als je vanuit IC direct naar een andere trein moet, kan dat meerdere minuten duren voordat je kunt uitstappen.

Weet eigenlijk niet of daar in de dienstregeling rekening mee is gehouden.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:49
Alex) schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 08:46:
[...]

Ik denk dat op de locatie van een halte langs de vrije baan het volgende sein eigenlijk altijd wel al te zien is..tenzij de halte in een boog in een gebied met veel begroeing langs de baan, maar dan lijkt me dat ze een voorsein neerzetten. Zou anders slecht of in ieder geval niet optimaal ontworpen zijn.
Vinnienerd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:13:
[...]

Ik denk dat op de locatie van een halte langs de vrije baan het volgende sein eigenlijk altijd wel al te zien is..tenzij de halte in een boog in een gebied met veel begroeing langs de baan, maar dan lijkt me dat ze een voorsein neerzetten. Zou anders slecht of in ieder geval niet optimaal ontworpen zijn.
Herhaalsein ;)

Voorsein wordt voor inrijders gebruikt (ATB-NG of linkerspoor).

• Vinnienerd
ArcticWolf schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:15:
[...]

Herhaalsein ;)

Voorsein wordt voor inrijders gebruikt (ATB-NG of linkerspoor).
http://www.nicospilt.com/...nenboek_NSR_CV_Safety.pdf

Ze kennen hier alleen voorsein.
Misschien denk jij aan de in Duitsland gebruikte voorseinen met witte lamp die het seinbeeld van het voorsein herhaalt?
Vinnienerd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:19:
[...]

http://www.nicospilt.com/...nenboek_NSR_CV_Safety.pdf

Ze kennen hier alleen voorsein.
Misschien denk jij aan de in Duitsland gebruikte voorseinen met witte lamp die het seinbeeld van het voorsein herhaalt?
8)7

Herhaalsein is gewoon onderdeel van het Nederlandse net hoor:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Lichtseinen
Sein dat een seinbeeld herhaalt (zie afbeelding 27). Het herhalingssein gaat vooraf aan een hoofdsein. Dit wordt vooral toegepast op plaatsen waar de zichtlengte te kort is om het lichtsein bijtijds te kunnen zien. Denk aan een boog, kruisende infrastructuur of een perronkap. De mogelijke seinbeelden zijn: Diagonaal (stijgende lijn van linksonder naar rechtsboven): het eerstvolgende lichtsein toont een beter seinbeeld dan 'geel knipper'. (Het eerstvolgende lichtsein laat voorbij rijden toe). Horizontaal: Het eerstvolgende lichtsein toont 'rood' of 'geel knipper' (resp. 'stoppen', 'rijden op zicht').
edit:
check pagina 19 van die pdf die je net linkte.

[ Voor 41% gewijzigd door ArcticWolf op 19-07-2017 13:23 ]

• Vinnienerd
ArcticWolf schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:21:
[...]

8)7

Herhaalsein is gewoon onderdeel van het Nederlandse net hoor:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Lichtseinen

[...]

edit:
check pagina 19 van die pdf die je net linkte.
Ik cmd-F op herhaalsein, niet herhalingssein. :P

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Wokschotel schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:44:
[...]

Hmz, ik zal het eens doorgeven.
Wat heb je doorgegeven :p

Er is nu een update geweest. Het zijn nog steeds 3 opt-outs. Maar als als je nu de opt-outs aanklikt, krijg je eerst een boodschap dat je dat niet moet doen, aangezien de nieuwsbrief erg belangrijk is 8)7

• bvk
  • Laatst online: 13:18

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik lees dit nu op de NOS site, controles in België op de HSL lijnen:

http://nos.nl/artikel/218...e-belgische-stations.html

Dit is toch gewoon een wassen neus inzake de totale beveiliging? Ik kan nog gewoon op Schiphol op de Thalys stappen waarbij de hostess alleen maar even vluchtig naar mijn geprinte ticket kijkt. Ik kan zo een tas met bom in het bagagerek leggen (niet boven mijn eigen zitplaats uiteraard!) en in Rotterdam of Brussel weer uitstappen. Controle hierop is gewoon nihil.

En vervolgens is het BOEM tussen Brussel en Parijs.... :|

Hetzelfde de andere kant op, toen ik op 19 juni vanuit Parijs vertrok richting Amsterdam waren er ook ineens controles maar dat was alleen maar omdat er daar net wat gebeurt was. Normaliter kun je waarschijnlijk ook zo doorlopen en instappen. Als je echt terroristen tegen wil houden zouden er gewoon op elk station en altijd (paspoort) controles moeten zijn incl. Marechaussee en dergelijke.

Specs

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:53

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Maar 100% controles kosten ook tijd en vergen een flinke verbouwing van de hal. Bij de Eurostar is de terminal al best groot. Hoe zie je dat voor je op Schiphol en Antwerpen? Dat zijn al redenen dat de Eurostar die stations al over zal slaan. Hoewel Antwerpen meer een issue is omdat het al vlakbij Brussel zal liggen.. maar de terminal zal ook een rol spelen.

Het zal mij overigens niks verbazen dat zodra er in Nederland een aanslag plaatsvindt dat de Thalys en IC Brussel ook controles gaan krijgen in de nieuwe Eurostar Terminal die ze binnenkort gaan bouwen op Amsterdam.

De vraag is: Hoe timmer je het dicht? Een welwillende terrorist is niet verplicht de HSL te nemen. Genoeg regionale lijntjes. Ik vind het een beetje een wassen neus tot nu toe.

[ Voor 16% gewijzigd door AW_Bos op 19-07-2017 15:46 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Dan moet je alles dichttimmeren; ook de metro, bussen, normale treinen, trams....

• bvk

bvk

Het rare is ook dat het meestal "mosterd na de maaltijd" is, pas als er wat gebeurt is gaan ze streng controleren zoals in Parijs (Gare du Nord) dus het geval was.

Waar de poortjes incl. scanners al gewoon permanent op de internationale perrons aldaar aanwezig zijn, dat zou dan op de andere stations in BE en NL ook gewoon gebouwd kunnen worden lijkt me.

Het kost inderdaad alleen wel veel tijd en mankracht om altijd te checken...

[ Voor 0% gewijzigd door bvk op 19-07-2017 16:29 . Reden: typo ]

Specs

• cazzer22
noppus schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 12:19:
Als overstapper heb je het niet altijd voor het kiezen hoe laat je op het perron aankomt.

Heb tijden een overstap gehad die je, als alles voorspoedig ging nét kon halen. Als je dan aan komt rennen en halverwege de trap zie je dat de trein al rolt, terwijl het nog .55 is van de minuut vóór de vertrektijd, dan is dat nogal frustrerend.
I know, en dat is vervelend. Maar als ik dit hoor vermoed ik dat het niet een officiële overstap is, en kan je de vervoerder dan ook niet aanspreken op het missen ervan. Is het eerder andersom, dat je een mazzeltje hebt wanneer je hem wel haalt.

De conducteur van je eerste trein zou dan ook dus mee moeten werken om de ideale dienstregeling te halen met op tijd vertrekken (= voor vertrekminuut al de deuren te sluiten).

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Arator schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:31:

Reizigers hebben bij ons trouwens de verplichting om 5 minuten voor vertrek op het perron te wezen. Staat in de algemene voorwaarden, maar ik denk niet dat iemand dat leest :P

[afbeelding] [afbeelding]
Die is leuk die kende ik niet :-)

Eigenlijk gebruik ik de trein alle dagen om naar het werk te gaan maar ik zou eigenlijk graag eens meer realistische cijfers zien over vertragingen.

- Meten zoals in Nederland op xxx belangrijkste doorgangspunten en niet op het eindstation.
- Cijfers opsplitsen :
* globale stiptheid
* stiptheid dal / weekend
* stiptheid spitsuren
- Trein op tijd = max 3 min gemiddeld over xxx doorgangspunten

En dan vooral ook nadenken of de trein echt een alternatief wil zijn, ik woon op 26km en doe er 50 min over want we stoppen overal altijd. En graag treinen tot 1 uur 's nachts ofzo, is handig de trein maar je mag niet ff er mee weggaan naar een stad of je geraakt niet thuis.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Arator
bvk schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 16:19:
Het rare is ook dat het meestal "mosterd na de maaltijd" is, pas als er wat gebeurt is gaan ze streng controleren zoals in Parijs (Gare du Nord) dus het geval was.

Waar de poortjes incl. scanners al gewoon permanent op de internationale perrons aldaar aanwezig zijn, dat zou dan op de andere stations in BE en NL ook gewoon gebouwd kunnen worden lijkt me.

Het kost inderdaad alleen wel veel tijd en mankracht om altijd te checken...
Te Antwerpen-Centraal zijn er dus inderdaad vaste poortjes en bagagescanners gebouwd op niveau -2. In principe kan men dan elke reiziger checken die daar de trein wil nemen (naar eender welke locatie). In praktijk zullen het internationale treinen zijn, en zullen deze at random gekozen worden. (dus deze morgen toen het open ging en alle grote meneren daar waren, elke trein. Van zodra de hoogwaardigheidsbekleders weg waren, geen enkele)
noppus schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 12:19:
Bij ons zijn er voorziene aansluitingen. Deze treinen hebben minstens 5 minuten verschil tussen aankomst en vertrek. Mocht de aankomende trein vertraging hebben, zijn er extra wachtminuten voorzien dat de vertrekker mag wachten (beslissing ligt niet bij de boordchef, maar bij dispatching en verkeersleiding). Overdag zijn die wachttijden beperkt tot 3-4 minuten extra, 's avonds loopt dat op tot 10 minuten, en de laatste treinen durft men al eens tot 30 minuten laten staan.
Tomsworld schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 18:30:
[...]
Eigenlijk gebruik ik de trein alle dagen om naar het werk te gaan maar ik zou eigenlijk graag eens meer realistische cijfers zien over vertragingen.

- Meten zoals in Nederland op xxx belangrijkste doorgangspunten en niet op het eindstation.
- Cijfers opsplitsen :
* globale stiptheid
* stiptheid spitsuren

En dan vooral ook nadenken of de trein echt een alternatief wil zijn, ik woon op 26km en doe er 50 min over want we stoppen overal altijd. En graag treinen tot 1 uur 's nachts ofzo, is handig de trein maar je mag niet ff er mee weggaan naar een stad of je geraakt niet thuis.
Intern zijn die cijfers beschikbaar, zelfs tot verschil ochtend- en avondspits, en dat per lijn en per station. Er zijn diensten in Brussel die niets anders doen als statistieken trekken. Deze cijfers zullen volgens mij nooit publiek gemaakt worden, aangezien er dan zal gereageerd worden dat het niet kan. Dan blijkt dat er veel vertraging gemaakt wordt door/voor de reizigers : aansluitingen, laattijdige reizigers (wel met een bekertje koffie en croissant), ... Dat zijn altijd maar kleine vertragingen, maar die tellen allemaal wel op. 12 treinen met 5 minuten en je zit al aan een uur. En die 12 treinen krijg je soms snel aangezien een trein zomaar niet een andere trein kan voorbij steken.

BTW gemiddelde snelheid van een stoptrein op de lijnen die ik al heb uitgeteld is 50km/u.

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:43
Tomsworld schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 18:30:

- Cijfers opsplitsen :
* globale stiptheid
* stiptheid spitsuren
Al eens op http://kpi.prorail.nl/ gekeken?

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:18
@Slaut Heb je een deeplink naar de getallen voor Infrabel daar? Ik zie ze niet zo 1-2-3 staan.

• Slaut
Bacchus schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:22:
@Slaut Heb je een deeplink naar de getallen voor Infrabel daar? Ik zie ze niet zo 1-2-3 staan.
Ah, ik zie nu pas dat je iets zoekt 'zoals in Nederland', ipv cijfers van Nederland.
Google gaf me dit: https://www.infrabel.be/nl/over-ons/stiptheidscijfers

Verwijderd

Weet nog of het al gepost was, kan het niet terug vinden, dus bij deze:

Trein ongeval bij Heiloo tussen een bestelbus en VIRM 8729
HEILOO - Op het spoor in Heiloo zijn vanmiddag een trein en een bestelbus op elkaar gebotst. Volgens de Veiligheidsregio zijn er drie slachtoffers gevallen. Het ongeluk gebeurde op een onbewaakte spoorwegovergang.

Volgens een woordvoerster van de Veiligheidsregio zijn drie mensen gewond geraakt. Twee van hen zijn naar het ziekenhuis gebracht, een derde is ter plekke behandeld. De woordvoerster kan nog niet zeggen wat de aard van hun verwondingen is. Een traumahelikopter die in aantocht was, is geannuleerd.

Ze bevestigt ook dat het gaat om een bestelbusje dat in botsing kwam met een trein. Het is onbekend wat er in de wagen vervoerd werd.

Treinverkeer plat
De trein en een bovenleiding raakten door het ongeluk beschadigd. Het treinverkeer tussen Uitgeest en Alkmaar ligt voorlopig plat, de NS zet stopbussen in tussen Uitgeest, Castricum, Heiloo en Alkmaar. Tussen Alkmaar en Schagen rijden minder Intercity's. Op dat traject is de extra reistijd ongeveer een kwartier.

Mensen die in de bewuste trein zaten, zijn eruit gehaald. Zij worden met bussen naar hun bestemming gebracht. ProRail onderzoekt ondertussen het spoor op beschadigingen.
Bron: http://www.nhnieuws.nl/ni...in-en-bestelbus-in-Heiloo

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Handig maar ik zoek ze eerder voor infrabel.be ;)

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• mambo No5
  • Laatst online: 19-11 11:51

mambo No5

Bad Apple?

https://www.theguardian.c...ewest-member-of-its-fleet
Trainy McTrainface: Swedish rail firm approves name following online poll
De Zweden hebben een goed gevoel voor humor. :P

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Deze week 5 dagen Berlijn gedaan. Heen met IC Berlijn tot Hannover en toen met de ICE verder. Deels omdat de IC Berlijn afgelopen weekend niet naar zijn normale eindstation reed en deels omdat het kon. Terug een stukje omgereden om eens wat anders te zien dan het wat bekende traject en vanaf Ostbahnhof naar Dortmund gegaan, vandaar naar Munster en toen naar Enschede. Wel wat langer onderweg maar ik had geen haast. Helaas nogal wat baustelles onderweg dus de ICE heeft maar een enkele keer 250 km/h gereden. Wel allemaal prima geregeld, geen noemenswaardige vertraging gehad (2 minuten op > 4 uur is niet veel :P).

OV in Berlijn met al die bahnen is trouwens ook meer dan prima. Langer dan 5 minuten wachten is het niet met de S en U bahn overdag als je in de stad zit. En vaak ook een RE of RB trein gepakt tussen grotere stations omdat die iets rustiger zijn en je daar soms wel kan zitten overdag. :P Had een ABC kaart gekregen van het hotel (nou ja, zal ik wel zelf hebben betaald ;)) dus ik kon alle kanten op, zelfs naar Potsdam. Weer genoeg gedaan en gezien in ieder geval en heel veel gebruik gemaakt van vooral de treinen en metro's.

Wel een heel groot verschil in stations. De meeste zijn al (erg) oud en dat is wel te zien. Maar het heeft ook wel wat. Maar er worden er nu ook verschillende vernieuwd zag ik. Heeft wel wat, die grote hallen. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Bastien op 21-07-2017 22:03 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• AW_Bos

AW_Bos

Ja, Berlijn is echt heel leuk om doorheen te reizen met het OV. Ik ben vorig jaar naar de InnoTrans-beurs geweest en mijn entreebewijs was meteen geldig als OV-kaart door heel Berlijn. Ook nergens poortjes, en zelfs niet bij de U-bahn wat mij direct opviel :D

Mijn favoriete U-bahn station is Wittenbergplatz, dat ziet er echt nostalgisch uit, en bevindt zich in een van de mooiste centrums van Berlijn. Lekker sfeervol, lekker rustig, leuke eettentjes eromheen.

Verder kan je met Google Maps prima door het OV navigeren. Alles ging zo zuiver :).

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ProRail gaat de spoorconstructie van de Moerdijkbrug vernieuwen. De belangrijke noord-zuidverbinding over het Hollandsch Diep gaat vanaf dinsdag dicht tot en met 11 augustus.

Treinreizigers tussen Zwijndrecht en Breda, en Zwijndrecht en Roosendaal worden in die periode per bus vervoerd.

Het is een complexe klus omdat die in relatief korte tijd klaar moet zijn, zegt netbeheerder Prorail over de werkzaamheden. Als eerste wordt begonnen met het verwijderen van de oude spoorstaven. Dat is een lastig karwei omdat het spoor is ingegoten en vastzit met een soort lijm.

De nieuwe spoorstaven zijn met 120 meter langer dan de oude.

"Die gebruiken we om zo min mogelijk spoorstaven met elkaar te hoeven verbinden. Deze verbindingen zijn immers zwakke punten die de kans op storingen vergroten" legt Prorail uit. Tegelijk met het werk wordt bij Lage Zwaluwe een groot deel van de sporen, inclusief ballast en dwarsliggers vervangen.

Het spoor op de brug werd in 2003 ook al eens vervangen.Tussen 2014 en 2015 had groot onderhoud plaats aan de constructie, maar dat werd niet goed uitgevoerd. Er ontstonden haarscheurtjes.

Vorig jaar vonden daarom spoedreparaties plaats met veel hinder voor reizigers en het goederenvervoer. Dagelijks gaan 75.000 treinpassagiers de brug over en passeren gemiddeld 75 goederentreinen.

Er zijn drie Moerdijkbruggen over het Hollandsch Diep: de brug voor het wegverkeer (uit 1978), de spoorburg (1955) en de spoorburg voor hogesnelheidstreinen (2005). De eerste spoorbrug dateert van 1872 en werd in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers grotendeels vernield.

De HSL-burg blijft de komende weken gewoon open voor intercity's tussen Rotterdam en Breda.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...ht-alle-treinverkeer.html

Virussen? Scan ze hier!

• Arator
In september en oktober gaan er weer een aantal Infrabel-werkplaatsen open voor het publiek. Voor mensen uit Nederland lijkt me vooral Berchem handig, aangezien dit rechtstreeks te bereiken is met de trein vanuit Nederland (Benelux vanuit Amsterdam en stoptrein vanuit Roosendaal). Hier kan u het seinhuis bezoeken (gelegen in het station) en op 5 minuutjes wandelen kan u gaan kijken op het LCI, de lokale uitvalbasis van onze technische diensten.

Meer info op de site van infrabel

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Enig idee welke constructie ze nu gaan toepassen?

Ingegoten spoor kan heel mooi zijn, maar dan moet je het wel perfect bouwen. Naderhand afstellen is logischerwijs niet mogelijk, je moet dus echt de tijd hebben/nemen. Hoop ook dat die 120m geen gekke dingen doet tijdens het werk.
Robertdj schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 10:20:
[...]

Enig idee welke constructie ze nu gaan toepassen?

Ingegoten spoor kan heel mooi zijn, maar dan moet je het wel perfect bouwen. Naderhand afstellen is logischerwijs niet mogelijk, je moet dus echt de tijd hebben/nemen. Hoop ook dat die 120m geen gekke dingen doet tijdens het werk.
Het was regelbaar maar is in 2003 omgebouwd naar ingegoten en nu wordt het weer ingegoten }:O

• Robertdj
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 10:47:
[...]

Het was regelbaar maar is in 2003 omgebouwd naar ingegoten en nu wordt het weer ingegoten }:O
Dacht dat er voor 2003 brugdwarsliggers lagen?

edit: https://live.netcamviewer.nl/ProRail-Moerdijkbrug/859
Loop hier net tegenaan, live webcam van de werkzaamheden.

edit2: wat meer informatie.
http://www.prorail.nl/nie...brug-de-feiten-op-een-rij
Hier wordt zelfs gesproken over lengtes van 157m...

[ Voor 35% gewijzigd door Robertdj op 27-07-2017 11:25 ]

Robertdj schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 11:00:
[...]

Dacht dat er voor 2003 brugdwarsliggers lagen?

edit: https://live.netcamviewer.nl/ProRail-Moerdijkbrug/859
Loop hier net tegenaan, live webcam van de werkzaamheden.
Ook goed, hij is in ieder geval omgebouwd naar ingegoten.

• Arator
Robertdj schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 10:20:
[...]
Hoop ook dat die 120m geen gekke dingen doet tijdens het werk.
Wij lassen ze in België tot 300m en brengen ze per robeltrein ter plaatse. Bij het laden en lossen zie je dan hoe flexibel dergelijke rails eigenlijk wel zijn. Op de werf worden ze dan per spoorwegkraan op de juiste plaats gelegd. Ik zie het eerder mislopen met korte stukjes rail die ze met een kraan hanteren, aangezien een kort stukje rail niet echt doorhangt van gewicht.

120, 180 en 360 zijn de standaard langgelaste lengtes hier in Nederland, maar 360m zie je het minst vaak.

[ Voor 12% gewijzigd door ArcticWolf op 27-07-2017 14:19 ]

• Robertdj
  • Niet online
Arator schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 13:32:
[...]

Wij lassen ze in België tot 300m en brengen ze per robeltrein ter plaatse. Bij het laden en lossen zie je dan hoe flexibel dergelijke rails eigenlijk wel zijn. Op de werf worden ze dan per spoorwegkraan op de juiste plaats gelegd. Ik zie het eerder mislopen met korte stukjes rail die ze met een kraan hanteren, aangezien een kort stukje rail niet echt doorhangt van gewicht.

[video]
Die lange stukken zijn inderdaad net slierten spaghetti :P.
Ik doelde meer op het werken van de spoorstaaf. Ingegoten spoor stel je af met diverse losse vulplaatjes (tenzij de goot perfect is). Tot de gietmassa uitgehard is kan er nog van alles mee gebeuren, want het ligt niet echt vast, dan zit er ook nog best veel tijd tussen het afstellen van je spoor en het daadwerkelijke vastleggen.
Als je spoorstaaf in die tijd net anders werkt dan het dek kan hij door de goot gaan schuiven met als mogelijk gevolg dat de ligging niet goed meer is. Als je krap zit in de tijd gaat de boel in zo'n geval waarschijnlijk niet opnieuw afgesteld worden.

Ingegoten spoor kan heel mooi zijn en is in theorie niet heel lastig te bouwen. Maar eenmaal ingegoten kan je er niets meer aan doen. Daarom, check check dubbelcheck en de tijd nemen.

Voor wie het interessant vindt, hieronder vanaf 7:25 hoe dat in z'n werking gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Robertdj op 27-07-2017 14:31 . Reden: filmpje toegevoegd ]

• Arator
Ik zou eens moeten gaan kijken hoe wij het eigenlijk doen op bruggen. Bij ons houden ze nogal graag van een ballastbedding, zelfs op vaste bruggen. Maar op beweegbare bruggen moet dat wel iets anders zijn

• Slaut
https://www.edx.org/cours...-approach-delftx-rail101x

Voor wie het nog niet tegen gekomen is, in de link kun je je opgeven voor een online cursus van TU/Delft over Railway Engineering. Voor zowel enthousiasten, reizigers als mensen werkzaam in de spoorwereld.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Is een vervolg op boaty mcboatface , en toen was trainy mctrainface ook al geboren http://www.independent.co...ce-waterloo-a6947831.html

• wildhagen
  • Niet online
Treinreizigers van de NS worden met ingang van de nieuwe dienstregeling niet meer aangesproken als 'Dames en heren' maar met het sekseneutrale 'Beste reizigers'. Dat heeft de vervoerder vrijdag bekendgemaakt.

Per dag worden er in NS-treinen ongeveer 24.000 automatische omroepberichten afgespeeld. Deze teksten worden aangepast. Op alle stations spreken de menselijke omroepers de reizigers wekelijks gemiddeld zeventigduizend keer aan.

Machinisten, conducteurs en omroepers krijgen de instructie om de passagiers vanaf december genderneutraal toe te spreken.

De wijziging wordt officieel ingevoerd op 10 december van dit jaar.

NS-topman Roger van Boxtel zegt: ''Een kleine wijziging, maar tegelijkertijd is het toch ook heel logisch om onze reizigers aan te spreken met wat ze voor ons zijn? Namelijk: beste reizigers. Onze mensen op de trein willen graag dat iedereen zich welkom voelt. In persoonlijke gesprekken is het natuurlijk aan de conducteur zelf hoe hij zijn of haar gastvrijheid invult. Iedere reiziger is ons even lief.''

De beleidswijziging van de NS past in een maatschappelijke trend die al langer gaande is. Vorig jaar besloot bijvoorbeeld het bedrijf achter de OV-chipkaart dat de geslachtsaanduiding op de kaarten zou verdwijnen.

Donderdag maakte de gemeente Amsterdam bekend haar inwoners niet langer met mijnheer of mevrouw, maar met mens of inwoner aan te spreken. Ook in de Londense metro is eerder deze maand het welbekende 'Ladies and gentlemen' (Dames en heren) vervangen door 'Good morning everyone' (Goedemorgen allemaal).
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...rneutraal-aanspreken.html

Virussen? Scan ze hier!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
8)7

Waar gaat het heen. En daarnaast ben je pas een reiziger als je je verplaatst, dat is bij de NS ook nog wel een uitdaging :+

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

LordSinclair schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 09:02:
[...]

8)7

Waar gaat het heen. En daarnaast ben je pas een reiziger als je je verplaatst, dat is bij de NS ook nog wel een uitdaging :+
Naja in Japan zeggen ze ook "geachte klant" (okyakusama) of gewoon "goedendag, kaarten aub". Dus zo heel gek is het niet eens.
Alleen "beste reiziger" klinkt ook maar raar }:O

• anboni
  • Laatst online: 15:15
RET doet het inderdaad ook al een tijdje, "Beste reiziger". Ik vind het eigenlijk al niet eens meer heel gek klinken.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:58
Het is een interessante verschuiving die volgens mij meer behelst dan enkel genderneutraal aanspreken.
Met "Dames en heren" is (voor mij althans) logischerwijs bij de rest van de omroep het aanspreekwoord 'u'.
Bij "beste reiziger" ga ik automatisch 'je' gebruiken, omdat "beste" bij mij een stuk informeler is.

• anboni
Lekker IKEA achter na... "Jij kunt hier overstappen voor de richting Utrecht" :+

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11 20:27
Beste reizigers, men kan hier overstappen naar alle windrichtingen _O- 8)

• EDIT
Ik hoef alleen maar de kleine stations om te roepen, hè :P
Dat overstappen laat ik aan mijn collega's over :)
"Goedemorgen, beste reizigers. Het volgende station is Delft. Station Delft."

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:18
Het "reizigers"-deel van "beste reizigers" lijkt mij wel een stap vooruit, niet eens zozeer om specifiek ook transgenders aan te spreken maar gewoon omdat wat de aanwezigen op een treinstation verbindt niet is dat ze dame of heer zijn maar dat ze reiziger zijn, of op zijn minst zouden willen zijn. ;)

• EDIT
Reizigers is zooo 1900. Wij maken tegenwoordig gebruik van een dienst (of zouden gebruik willen maken van een dienst) en zijn daarom klanten. Geen reizigers.

:P

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003

icecreamfarmer

en het is

Ik vertrek morgen met de eurostar naar Londen. Trein vertrekt om 14:56 vanaf Midi en incheck sluit een half uur van te voren. Ben ik op tijd als ik om 14:15 arriveer of wordt dat erg krap en kan ik beter de trein een uur eerder pakken?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• EDIT
Met de vakantiedrukte zou ik net even wat eerder vertrekken.
Over het algemeen is mijn ervaring dat je vrij snel door de security heen bent, maar 40 minuten, rekening houdend met de drukte, wordt krap. Zeker als je dan ook nog eens vertraging oploopt.
Ik zou een uurtje eerder gaan.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Ik zou ook niet gokken op aankomst om 14:15... de Benelux hoeft maar 10 minuten vertraging te hebben en je bent al te laat voor je trein.

We are shaping the future

• Trainhunter2009
Koffie en een wafeltje als wachtverzachter, zou dat uurtje maar voor lief nemen
EDIT schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:16:
Reizigers is zooo 1900. Wij maken tegenwoordig gebruik van een dienst (of zouden gebruik willen maken van een dienst) en zijn daarom klanten. Geen reizigers.

:P
Daarom zeggen ze in Japan ook okyakusama (klanten) in het OV.

Je kan ook gewoon helemaal "beste reizigers" weglaten, dat is misschien nog wel beter.

• Slaut
http://nos.nl/artikel/218...einongeluk-barcelona.html
Trein is bij kopspoor op buffer gereden, 54 gewonden, 1 zwaar gewonde. Niet alleen de kop van de trein is flink beschadigd, maar ook tussen 2 stellen in. Zal wel een flinke klap geweest zijn, vermoed zo maar 40 tot 60km/h.

• cazzer22
Je kan ook gewoon helemaal "beste reizigers" weglaten, dat is misschien nog wel beter.
Dat zou ik juist niet doen, veel mensen moeten door die worden juist alert gemaakt worden, of zijn nog in gesprek waardoor de eerste woorden vaak verloren gaan. Deze geven nog geen informatie waarmee geen informatie verloren gaat over verstoringen of stations met of zonder overstappen.

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-10 14:34
Ik heb aardig wat vrienden in Barcelona, waaronder één die in het ziekenhuis in de buurt werkt. Er is één zwaargewonde (een medewerker van datzelfde ziekenhuis), maar die gaat weer geheel herstellen. De rest van de gewonden zijn na behandeling weer naar huis/werk gestuurd.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

icecreamfarmer schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:41:
Ik vertrek morgen met de eurostar naar Londen. Trein vertrekt om 14:56 vanaf Midi en incheck sluit een half uur van te voren. Ben ik op tijd als ik om 14:15 arriveer of wordt dat erg krap en kan ik beter de trein een uur eerder pakken?
Twee weken geleden heb ik een dergelijke overstap gedaan, en het was maar net aan. De reisplanner van de NS houdt een overstaptijd van minstens 45 minuten aan (dat is dus inclusief het sluiten van de incheck een half uur vooraf). Bedenk dan dat als je de overstap niet haalt, er enkel gecompenseerd wordt als je die tijd aanhoudt (of als je officieel vertraging hebt. Bij mij was de trein een uur eerder uitgevallen, en had ik bij de servicebalie van de NS de nodige stempels gevraagd).

• Arator
Nu zijn er in Antwerpen-Centraal ook al wel eens trein tegen de stootbok gereden, maar die zagen er beter uit (daarna moet wel het perron gekuist worden, want die op de +1 werken met hydraulische olie die alle kanten op spuit). Ik geloof zelfs dat er tegenwoordig TBL1+ bakens liggen in het doodspoor, moest er een trein te hard richting stootbok rijden, dat die in noodremming gaat.

btw @Slaut dit is een buffer
Afbeeldingslocatie: https://thumbs.dreamstime.com/t/treinbuffer-39899992.jpg

dit kan op een stootbok staan, maar dit hoeft niet. Dus als je schrijft dat een trein op een buffer is gereden, denk ik dus dat een vorige trein een stukje heeft achtergelaten. ;)

• bvk

bvk

Is een onderdeel van dit ongeval niet gewoon dat de moderne treinen geen buffers meer hebben? Want wat heb je nou aan die stootbuffers als je alleen maar tegen het beton aan ramt?

Zoals ook in Tours en een TGV:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dOOvexU.jpg

En dan is het natuurlijk de vraag hoeveel krachten die buffers op kunnen vangen.

Specs

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:01
Ik kan wel wennen aan al dat DDZ op de Zeeuwse lijn hoor, ik zeg: houden zo! 8-)

• EDIT
bvk schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 01:57:
Is een onderdeel van dit ongeval niet gewoon dat de moderne treinen geen buffers meer hebben? Want wat heb je nou aan die stootbuffers als je alleen maar tegen het beton aan ramt?

Zoals ook in Tours en een TGV:

[afbeelding]

En dan is het natuurlijk de vraag hoeveel krachten die buffers op kunnen vangen.
Moderne treinen hebben wel degelijk buffers, maar die zijn meestal weggewerkt in het design.

• LordSinclair
  • Nu online
EDIT schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 08:57:
[...]

Moderne treinen hebben wel degelijk buffers, maar die zijn meestal weggewerkt in het design.
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/k3dnWYVzVG0/maxresdefault.jpg
En soms wat minder goed weggewerkt in het design :)

Afbeeldingslocatie: http://www.etsspoor.nl/wp-content/uploads/2010-12-06-004.jpg
In Nederland hebben ze vaak een uitsparing voor de koppeling. En volgens mij zijn ze zo gemaakt dat ze nog een stuk kunnen doorschuiven op het spoor om de remweg iets te verlengen.

Afbeeldingslocatie: https://images.fok.nl/upload/trein_bonbonwinkel3.jpg
Maar als de machinist echt zin heeft in een lekkere bonbon is zelfs dat niet toereikend ;)

Treinen gleden in die tijd letterlijk makkelijk door door alle ontlasting die op het spoor lag, op kopstations is dat doorglijden heel vervelend.

[ Voor 9% gewijzigd door LordSinclair op 29-07-2017 11:49 ]

• EDIT
Die koppeling is veel simpeler meende ik: zodra de koppeling daarmee in aanraking komt, zou (onder voorbehoud dat ik het goed begrepen én onthouden heb) de trein moeten 'denken' dat er gecombineerd wordt en wordt de treinleiding (mocht dat om wat voor reden dan ook nog niet gebeurd zijn) alsnog leeg gemaakt, waardoor de remmen helpen met het verminderen van de snelheid én zorgen dat de trein stil blijft staan en niet weer achteruit rolt door de impact.

Die bonbon-zaak was meende ik een geval niet goed functionerende remmen, hoewel dat achteraf nooit bewezen heeft kunnen worden, begreep ik. De ritregistratie in de trein was heel erg beperkt, dus kon niet alles worden nagekeken.
In moderne treinen wordt elk knopje in de ritregistratie opgeslagen. Als jij beweert dat je iets over het hoofd zag omdat de ruiten beslagen waren en je net de ontwasemfunctie gebruikte, kan er gecontroleerd worden of dat klopt.
Sterker nog: tegenwoordig kunnen bij bijvoorbeeld de SLT alle sensoren op afstand worden uitgelezen en gemonitord worden. Net als bij moderne auto's wordt de actuele status van de trein continu gemeld naar de wal en als er ook maar iets mis is (vaak voordat überhaupt de machinist het in de gaten heeft) wordt het treinstel al ingepland om een specifiek onderdeel even na te kijken. Daarmee kunnen we dus de betrouwbaarheid en daarmee de beschikbaarheid van het materieel enorm laten toenemen.
Bij Amsterdam Zuid WTC is er ook ooit een SGM over een Fixstop geknald, nu moeten op alle risicovolle locaties RAWI's worden gebouwd.

• Trainhunter2009
Help is even @ArcticWolf, een FIXSTOP is rood en een RAWI Is geel............zoek de 7 verschillen?u :?
Wat Is het verschil tussen die twee?
Fixstop is een vast stootjuk met breeklassen aan de voorkant van de spoorstaaf constructie, dus het ballastbed fungeert dan als demping (iig dat was de theorie). In de praktijk komt de klap vaak zo hard aan dat de eerste bogie afbreekt van de carrosserie, in het ergste geval schiet de carrosserie over het stootjuk heen.

RAWIE is een stootjuk die vastzit met een remmende constructie, die wordt geleid over 2 of 4 spoorstaven met remsloffen zodat de trein geleidelijk de maximum remming krijgt.

RAWIE:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/aa/Stootblok_Leiden-VI.JPG/854px-Stootblok_Leiden-VI.JPG

Fixstop:
Afbeeldingslocatie: http://www.feijenoordsemeesters.nl/Stootjukken/Stootjuk-21.JPG

• Trainhunter2009
Verrek :o :X ook in geel leverbaar dus, dacht dat die dingen alleen rood waren.
Tsja, in spoormeubilair ben ik nog niet zo thuis, maar dit is me geheel duidelijk d:)b
Trainhunter2009 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 17:21:
Verrek :o :X ook in geel leverbaar dus, dacht dat die dingen alleen rood waren.
Tsja, in spoormeubilair ben ik nog niet zo thuis, maar dit is me geheel duidelijk d:)b
Fixstop was rood, maar tegenwoordig heb je Fixstop OK en die zijn geel. Vraag me niet wat het verschil is tussen een Fixstop en een OK versie want dat weet ik niet :P

• wildhagen
  • Niet online
ArcticWolf schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 17:21:
[...]

Fixstop was rood, maar tegenwoordig heb je Fixstop OK en die zijn geel. Vraag me niet wat het verschil is tussen een Fixstop en een OK versie want dat weet ik niet :P
Ik zie sowieso al een paar optische verschillen (en dan doel ik niet op de kleur) tussen een Fixstop en een Fixstop OK:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/7/6085/6059575105_d04dfdd682_b.jpg

;)

Virussen? Scan ze hier!

• Trainhunter2009
ArcticWolf schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 17:21:
[...]

Hahaha, dank! Ik nog minder. Maar stond toch goed in mijn gedachte :9

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 23:01

Luke!

#Treinbaas
Vandaag was er weer materieeluitwisseling naar de Amsterdamse polder:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4309/36235590855_a71d809f92_z.jpg29-07-2017, Amsterdam Houtrakpolder, IRP 2102 + 2105 + NSR 9405 by Koen van der Lee, on Flickr

• AW_Bos

AW_Bos

...voor video-opnames... ;)
Inmiddels is de trein weer onder hoogspanning en rijdt hij zijn rondjes.

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-11 23:19
Hoeveel vernieuwde virms rijden er tegenwoordig al rond? Zie ze steeds vaker rijden.

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 23:01

Luke!

#Treinbaas
AW_Bos schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 22:55:
...voor video-opnames... ;)
Inmiddels is de trein weer onder hoogspanning en rijdt hij zijn rondjes.
Nope, nog aan de film.

[ Voor 5% gewijzigd door Luke! op 29-07-2017 23:32 ]

• AW_Bos

AW_Bos

Maar klaarblijkelijk wel weer onder hoogspanning waar hij inmiddels nu richting Arnhem rijdt als 'leeg-mat' 810045 ;). Of de GPS moet opeens wel heel vreemd doen :P
Woask schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 23:20:
Hoeveel vernieuwde virms rijden er tegenwoordig al rond? Zie ze steeds vaker rijden.
Ongeveer 15 stuks geloof ik.

[ Voor 57% gewijzigd door AW_Bos op 29-07-2017 23:38 ]

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik ga binnenkort naar Zwitserland. Ik zou dan graag met een (stoom)trein door de bergen willen gaan, iemand een mooie route? Ik zit in de buurt van Genève en Montreux.Oké, dat is niet bij elkaar, maar we zitten bij dat meer, waar weet ik ook nog niet.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik ga binnenkort naar Zwitserland. Ik zou dan graag met een (stoom)trein door de bergen willen gaan, iemand een mooie route? Ik zit in de buurt van Genève en Montreux. Oké, dat is niet bij elkaar, maar we zitten bij dat meer, waar weet ik ook nog niet.

Members only:

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• EDIT
Echte stoomtreinen heb je volgens mij maar relatief weinig nog in de bergen, uitgezonderd speciale excursies. Ik geloof dat de diverse lijnen in Zwitserland al heel snel op elektrisch materieel overgestapt zijn.
Wel bieden diverse lijnen panoramawagens aan die je mijns inziens beter kan vergeten en gewoon de normale rijtuigen kan pakken. Daar kan je namelijk vaak nog gewoon uit het raam hangen :P
In de omgeving waar jij zit heb je volgens mij het meterspoor Montreux - Zweisimmen - Lenk. Heb er zelf geen ervaring mee, maar schijnt ook een mooi lijntje te zijn. Wellicht dat je er een rondje van kan maken: Montreux - Zweisimmen - Spiez en dan met de BLS van Spiez via Kandersteg (dus niet via de nieuwe basistunnel, maar de oude route door de pas en de Kanderstegtunnel) naar Brig, om vervolgens met de IR weer maar Montreux terug te keren.
Of een uitstapje maken richting Interlaken en nog even de Jungfraujoch bezoeken. Heb je direct prachtig uitzicht op de Aletschgletsjer. Kost wat, maar heb je ook wat ;)

• Trainhunter2009
Dit zijn even vlug te vinden stoomloks die nog rijden in Der Schweiz.

https://www.sbbhistoric.c...-der-zephir-dampflok.html
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pIWR9qVm.jpg

https://www.sbbhistoric.c...traktion-am-gotthard.html
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P50qUVQm.jpg

:*) http://www.alternatives-w...rkehr/nostalgiebahnen.htm
Kijk hier maar is rond of er iets in je buurt te vinden is

[ Voor 13% gewijzigd door Trainhunter2009 op 30-07-2017 19:44 ]

• LordSinclair
  • Nu online

• EDIT
Mja, je hebt ook de Furka Dampfbahn, maar dat is een eindje van Genève/Montreux af :P

Edit: maar overigens wel een stukje dichterbij dan de RhB. Even met de trein naar Brig en met de Furka Oberalp Bahn Matterhorn Gotthard Bahn van Brig naar Oberwald of Realp rijden en vanaf daar met de stoomtrein door de oude Furkatunnel dwars door de bergen.
https://www.dfb.ch/index.php?id=erleben&L=0

Edit: oh ja, crap. Die FO Bahn heet alweer sinds 2003 Matterhorn Gotthard Bahn :X

[ Voor 75% gewijzigd door EDIT op 30-07-2017 20:23 ]

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
En terug van twee weken vakantie in Noorwegen. De Oslo-Bergen lijn is een erg mooie route. De treinstellen zijn ook zeer comfortabel. Zelfs voldoende beenruimte voor mij (> 2 meter lengte), en altijd catering aanwezig.

De Flåmsbana is ook erg spectaculair. Hoewel, als je twee weken in Noorwegen hebt gewandeld, je het wel een beetje gezien hebt. "Aan uw rechterhand ziet u een waterval van 100 meter hoog", terwijl ik een dag eerder eenzelfde waterval heb moeten kruisen over een heel gammel bruggetje. Het is duidelijk meer gericht op de touristen die per cruiseschip aan komen.

De bijbehorende locomotief is inmiddels wel vervangen door de reguliere grijze NSB locomotieven. Staat wel een beetje gek.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:53
De tandradtrein van Zermatt (1600m) naar Gornergrat (3100m) is ook indrukwekkend, die rijdt langs de Matterhorn en enkele andere bergtoppen. En boven een hele zwik gletsjers, zeker als je ook nog een stuk te voet doet. Wel een beetje duur :X maar echt bijzonder mits het weer goed is. Zermatt is te doen vanuit Montreux, ik vermoed overstappen in Visp.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Iedereen bedankt voor de ideeën.
Members only:
Het ritje van @EDIT Montreux - Zweisimmen ziet er gaaf uit. En inderdaad, alles is relatief duur. De andere ga ik nog bekijken en vandaag de stad bezoeken om morgen mogelijk, als de rest dat ook goed vind, een route per trein te maken. Nu ook opzoeken wat een goed kaartje is, losse ritten of een dagkaart?
mekkieboek schreef op zondag 30 juli 2017 @ 21:47:
De tandradtrein van Zermatt (1600m) naar Gornergrat (3100m) is ook indrukwekkend, die rijdt langs de Matterhorn en enkele andere bergtoppen. En boven een hele zwik gletsjers, zeker als je ook nog een stuk te voet doet. Wel een beetje duur :X maar echt bijzonder mits het weer goed is. Zermatt is te doen vanuit Montreux, ik vermoed overstappen in Visp.
Zermatt is helaas iets van 3 uur rijden met de auto... En de kosten zijn voor ons bijna 300 CHF. Pfff. Verder wel een gave route. Maar het zal hem niet worden.

En stoomtreinen zijn geen must, maar wel gaaf. Ik kwam er zelf al achter dat die er bijna niet meer zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 31-07-2017 08:50 ]

• LordSinclair
  • Nu online
mekkieboek schreef op zondag 30 juli 2017 @ 21:47:
Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/52l2ub13z/2017-07-13_13.09.25-1.jpg

Mooi was het zeker, maar het zijn wel de duurste treinkilometers die ik in mijn leven gemaakt heb. Ik weet dat Zwitserland duur is, maar dit sloeg alles.

@EDIT Klopt, die heb ik nog niet gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door LordSinclair op 31-07-2017 09:51 ]

• EDIT
Dan heb je nog niet met de trein naar de Jungfraujoch gereden :P

Overigens is inderdaad ook de Gornergrat prachtig om te doen, maar dat vind ik überhaupt van het hele Zwitserse hooggebergte (en dan boeien die treintjes wat dat betreft mij ook weinig, ben daar voor de bergen. Treinen zie ik al genoeg elke dag :P).

[ Voor 66% gewijzigd door EDIT op 31-07-2017 18:41 ]

• Trainhunter2009
In Polen wordt de eerste Tricourant(Multicourant?) Flirt 3 voor de IC Liège-Maastricht-Heerlen-Aachen uitgelaten, die gaan we vast binnenkort in Nederland mogen gaan verwelkomen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6L6O6LUh.jpg
Opname rond 22-07-2017 door Mateusz Gadziński op Flickr

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

EDIT schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:45:
Dan heb je nog niet met de trein naar de Jungfraujoch gereden :P
Mijn ouders wel. Volgens hun is dat echt best heel duur. De camping voor 3 nachten is goedkoper. Maar wel zeker gaaf om naartoe te gaan, hoorde ik. Dit jaar gaat het niet meer lukken, helaas. De route van de Gornergrat is dan zeker een idee.

[ Voor 12% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 31-07-2017 20:35 ]

• Robertdj
  • Niet online
Onderstaand filmpje moet je dus niet op je werk kijken!

Vond 'm wel grappig. :)
[YouTube: https://youtu.be/mX-OkFWpNBM]

• Trainhunter2009
Hier wat leuk beeldmateriaal over de SNG
Bbbbrrrrrrrrrr :o

En nog wat weetjes.

En op snelheid.

Hier nog wat nostalgie van 60 jaar geleden.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Gornergrat en Jungfraujoch heb ik ooit ook gedaan... > 25 jaar geleden. Was toen al duur. :+

Al heb ik ook een paar jaar geleden een treinreis gedaan in Australië van Darwin naar Alice Springs met The Ghan waar ik iets van € 600 voor neer mocht tellen. Wel gold class (1e klas) met 1 persoons (letterlijk) slaaphok en inclusief maaltijden. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Bastien op 03-08-2017 18:43 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Trainhunter2009 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 18:36:
Hier wat leuk beeldmateriaal over de SNG
Bbbbrrrrrrrrrr :o
[video]
En nog wat weetjes.
[video]
En op snelheid.
[video]
Hier nog wat nostalgie van 60 jaar geleden.
[video]
Leuke video's :)

Deze kwam ook langs nadat ik jou video's van de SNG had bekeken :P
YouTube: Railadventure 139 mit niederländischem NS Sprinter (Typ SNG) durch D...

Youtube is soms best handig }:O

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-10 22:16

Goner

What can I do you for ?

iBugged schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 07:23:
Ik kan wel wennen aan al dat DDZ op de Zeeuwse lijn hoor, ik zeg: houden zo! 8-)
Lekkere treinen inderdaad!!
Ivm werkzaamheden rijden ze nu ook regelmatig als sprinter Dordrecht - Den Haag. Wat een verademing vergeleken met die SGM ; stil, fris, licht, beenruimte. Van mij mogen ze blijven !!

Overigens ; waar zijn die werkzaamheden van 14 tm 20 augustus precies ?? Er staat "geen treinverkeer tussen R'dam Centraal en Den Haag Centraal", maar dat is niet alles. Je kunt bijv. ook niet direct meer naar Leiden, A'dam, NOI en noem maar op, dat wordt 4 keer overstappen met sprinters/IC's en toeslag betalen ...

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tussen Rotterdam en Schiedam.
Misschien is de Randstadrail nog een optie?

Signatures zijn voor boomers.

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Ja, zat al aan de E-lijn te denken. Zal wel druk zijn, rijdt nog zomerschema.

Alleen daar ? Wel vreemd dat er dan vanaf Delft of HS ook niks naar het noorden rijdt ...

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja. Kun je niet meer keren in Delft of zo?

Signatures zijn voor boomers.

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Op Den Haag Centraal kun je ook niet keren ... nooit een probleem geweest.
Kan Delft niet tijdelijk kopstation worden ? Dat doen ze ook bij onverwachte storingen op dat traject ... bijv. sprinters uit zuiden rijden tot R'dam CS en sprinters uit noorden rijden tot Delft en terug.
Ik praat puur als reiziger, verder geen verstand van technische (on)mogelijkheden. Zal niet voor bijv. getrokken treinen kunnen, besef ik.

• anboni
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom Rtd - Sdm helemaal 'dicht' moet. Zeker met het wegvallen van de hoekse lijn zou je denken dat er capaciteit genoeg is om tenminste een beperkte dienstregeling te doen terwijl ze met de andere sporen bezig zijn.
Pagina: 1 ... 25 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.