Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 100 Laatste
Acties:
  • 576.551 views
Heb meer dan 10 jaar geleden een studie gedaan om de snelheid te verhogen op die lijntjes (was overigens de 2e keer), daarna is er nog een keer een studie gedaan... en de provincie heeft alleen geld gestoken in ESGL (Groningen - Leeuwarden) en zelfs die wordt niet geëlektrificeerd...
Denk niet dat er ooit elektrische treinen over de noordelijke 4 lijnen gaan rijden.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Alex) schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 19:58:
[...]

Oh, nee. Dat bedoelde ik niet.

In Antwerpen Centraal staat een kraam waar ze Belgische wafels verkopen. Aanrader :P
Als de vrienden van NMBS wafels beginnen uitdelen, dan ben je nog niet thuis. Die delen ze uit als je hebt vastgezeten in een trein. https://m.hln.be/nieuws/b...ein-in-bierbeek~a1cfc35a/ :9

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:30

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Onder het mom van "Goed verhaal, lekker kort" meldt RTV Oost dat Locon failliet verklaard is:
http://www.rtvoost.nl/nie...olle-en-enschede-failliet

Afgelopen weken gonsde het al van de geruchten op Facebook dat het bedrijf in zwaar weer verkeerde, en uitstel van betaling aanvroeg. Ook hoor ik van anderen dat het locomotievenpark stil lijkt te staan.

Echter als ik bij openkvk.nl kijk of in faillissement-registers komt Locon niet naar voren als failliet?
Iemand die meer weet?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
AW_Bos schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 09:28:

Echter als ik bij openkvk.nl kijk of in faillissement-registers komt Locon niet naar voren als failliet?
Iemand die meer weet?
Als het bedrijf gisteren failliet is verklaard kan het zijn dat het nog niet is doorgevoerd in de registers.

We are shaping the future

• AW_Bos

AW_Bos

@Alex) De site vermeldt 'deze week'. Maar ik wacht af.... :)

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11 20:27
Een paar dagen geleden kwam er nog een berichtje voorbij op somda dat er een geldschieter was......
Maar misschien dat die het niet meer ziet zitten

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-11 22:42
ArcticWolf schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 22:22:
Heb meer dan 10 jaar geleden een studie gedaan om de snelheid te verhogen op die lijntjes (was overigens de 2e keer), daarna is er nog een keer een studie gedaan... en de provincie heeft alleen geld gestoken in ESGL (Groningen - Leeuwarden) en zelfs die wordt niet geëlektrificeerd...
Denk niet dat er ooit elektrische treinen over de noordelijke 4 lijnen gaan rijden.
Op de Prorail pagina staat dat de snelheid omhoog gaat.
Is dat een verhoging van 80 naar 100km/h?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

D_Jeff schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:24:
[...]

Op de Prorail pagina staat dat de snelheid omhoog gaat.
Is dat een verhoging van 80 naar 100km/h?
Welke lijn? :+

• D_Jeff
De waslijn waar (Fryske) kruidkoek te halen valt :P

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
D_Jeff schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 11:31:
[...]

Daar komt dus juist geen waslijn :+
D_Jeff schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 11:31:
[...]

Die lijn is al grotendeels 140, worden enkel wat optimalisaties doorgevoerd tussen Groningen - Zuidhorn en nabij Leeuwarden.

• Trainhunter2009
De nieuwe treinen worden elektrische FLIRTs met een diesel-powerpack en de mogelijkheid om 10 km op accustroom te rijden.
Met gunning noordelijk treinverkeer behoudt Arriva zijn 'ruggengraat'

Bij Stadler in Zwitserland worden de nieuwe hybride Flirtino-treinen gebouwd die tussen Leeuwarden en Groningen gaan rijden. Ze zijn uniek. De treinen werken eerst op duurzame biodiesel, maar zodra het tracé is aangepast kunnen ze elektrisch. Bij de start zit de pantograaf daarvoor al op het dak.

Ook de Flirtino heeft een accu. Het bijzondere hieraan is dat de trein 10 kilometer zonder bovenleiding kan doorzoeven. Zo hoeft niet het complete tracé van 40 kilometer tussen Leeuwarden en Groningen te worden geëlektrificeerd. ,,Ongekend’’, noemt Hettinga die vondst.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fqqiAuzh.jpg
Bron: Leeuwarder Courant

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:17

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Dat doet me denken aan Trolleybus 2.0 die kunnen ook iets van 15 km op de accu rijden, waar dus geen bovenleiding is.

Net gehoord dat ik morgen tijd heb om naar België te gaan. Zo eens een kaartje regelen. Heb er zin in. :) Op de Facebook pagina staan inmiddels ook de ingekorte versie van de details van de rit. Die hier verscheen is uitgebreider.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Verwijderd

Trainhunter2009 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 18:44:
De nieuwe treinen worden elektrische FLIRTs met een diesel-powerpack en de mogelijkheid om 10 km op accustroom te rijden.
Met gunning noordelijk treinverkeer behoudt Arriva zijn 'ruggengraat'

Bij Stadler in Zwitserland worden de nieuwe hybride Flirtino-treinen gebouwd die tussen Leeuwarden en Groningen gaan rijden. Ze zijn uniek. De treinen werken eerst op duurzame biodiesel, maar zodra het tracé is aangepast kunnen ze elektrisch. Bij de start zit de pantograaf daarvoor al op het dak.

Ook de Flirtino heeft een accu. Het bijzondere hieraan is dat de trein 10 kilometer zonder bovenleiding kan doorzoeven. Zo hoeft niet het complete tracé van 40 kilometer tussen Leeuwarden en Groningen te worden geëlektrificeerd. ,,Ongekend’’, noemt Hettinga die vondst.
[afbeelding]
Bron: Leeuwarder Courant
Toch wel (gedeeltelijke) elektrificatie in de planning dan? Zou wel dom zijn als ze 10KM niet elektrificeren dan. :F
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 18:54:
Dat doet me denken aan Trolleybus 2.0 die kunnen ook iets van 15 km op de accu rijden, waar dus geen bovenleiding is.

Net gehoord dat ik morgen tijd heb om naar België te gaan. Zo eens een kaartje regelen. Heb er zin in. :) Op de Facebook pagina staan inmiddels ook de ingekorte versie van de details van de rit. Die hier verscheen is uitgebreider.
/me zit nog te twijfelen om even richting Roosendaal te gaan. Ben opzich de hele dag vrij. :P Maar vanuit Friesland is het nogal een kut eind. :X

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2017 19:02 ]

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 18:59:
[...]

Toch wel (gedeeltelijke) elektrificatie in de planning dan? Zou wel dom zijn als ze 10KM niet elektrificeren dan. :F
Ja inderdaad.
/me zit nog te twijfelen om even richting Roosendaal te gaan. Ben opzich de hele dag vrij. :P Maar vanuit Friesland is het nogal een kut eind. :X
Als je dat gaat doen, moet je me dat laten weten. Ook wel leuk om iemand van online in levende lijve te zien. :Y

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Verwijderd

T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:06:
[...]

Ja inderdaad.

[...]

Als je dat gaat doen, moet je me dat laten weten. Ook wel leuk om iemand van online in levende lijve te zien. :Y
Will do. :) Opzich is het gratis wegens studenten OV, dus dat is geen bezwaar, maar 4,5 uur enkele reis om hem even kort te bekijken. :X Anyway, mocht ik gaan dan stuur ik je wel even een DM, maar ga er maar niet vanuit met zo'n reistijd. :P

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:09:
[...]

Will do. :) Opzich is het gratis wegens studenten OV, dus dat is geen bezwaar, maar 4,5 uur enkele reis om hem even kort te bekijken. :X Anyway, mocht ik gaan dan stuur ik je wel even een DM, maar ga er maar niet vanuit met zo'n reistijd. :P
Voor mij is het maar 2,5 uur tot Kapellen. Dus dat valt mee. 4,5 uur is inderdaad erg lang. :|

Verwijderd

T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:13:
[...]

Voor mij is het maar 2,5 uur tot Kapellen. Dus dat valt mee. 4,5 uur is inderdaad erg lang. :|
2,5 uur had ik sowieso gedaan. :) Heb ongeveer een halfjaar lang regelmatig Gorredijk - Leiden gedaan, dus zo'n 3 uur enkele reis ben ik wel aan gewend. :) Maar 4,5 uur om even een halfuurtje maximaal naar een trein te kijken is me toch iets te gortig. :P Naar Kapellen zal het zelfs wel 5,5+ uur worden. :P

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:15:
[...]

2,5 uur had ik sowieso gedaan. :) Heb ongeveer een halfjaar lang regelmatig Gorredijk - Leiden gedaan, dus zo'n 3 uur enkele reis ben ik wel aan gewend. :) Maar 4,5 uur om even een halfuurtje maximaal naar een trein te kijken is me toch iets te gortig. :P Naar Kapellen zal het zelfs wel 5,5+ uur worden. :P
Dat stukje de grens over is ongeveer een half uur. Maar verder snap ik je wel. Ik ga in elk geval foto's maken, dus die komen ook hier terecht. Filmpje maken moet ook wel lukken.

Verwijderd

T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:19:
[...]

Dat stukje de grens over is ongeveer een half uur. Maar verder snap ik je wel. Ik ga in elk geval foto's maken, dus die komen ook hier terecht. Filmpje maken moet ook wel lukken.
Ah, dat valt dan nog mee inderdaad. :) Maar goed, veel plezier in elk geval en kijk zeker uit naar foto's en hopelijk wat bewegend beeld materiaal. :)

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:20:
[...]

Ah, dat valt dan nog mee inderdaad. :) Maar goed, veel plezier in elk geval en kijk zeker uit naar foto's en hopelijk wat bewegend beeld materiaal. :)
Moet lukken, ik ga de trein twee keer zien binnenrijden en een keer vertrekken. Dat wat filmen moet lukken.

• Arator
  • Nu online
Aan de spotters, have fun morgen, en denk aan ieders veiligheid. Ook in België is spoorlopen not done, ook niet voor die allerlaatste foto waarop het treinstel net zo mooi uitlijnt met het licht. Dus als ik morgen nacht op het werk kom, wil ik geen dossiertjes zien liggen met jullie namen op :P

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Arator schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 20:09:
Aan de spotters, have fun morgen, en denk aan ieders veiligheid. Ook in België is spoorlopen not done, ook niet voor die allerlaatste foto waarop het treinstel net zo mooi uitlijnt met het licht. Dus als ik morgen nacht op het werk kom, wil ik geen dossiertjes zien liggen met jullie namen op :P
Natuurlijk blijf ik netjes op de veilige plekken. :P O-)

Kaartje naar Kapellen is geboekt. :)

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-11 21:05
@T.Kreeftmeijer we zien graag de foto's en filmpjes tegemoet
and have fun

[ Voor 10% gewijzigd door Crossfire1987 op 13-07-2017 20:41 ]

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Crossfire1987 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 20:38:
@T.Kreeftmeijer we zien graag de foto's en filmpjes tegemoet
and have fun
Komt beide goed. Hoef pas om 09.00 weg, dus niet echt vroeg. Ik heb tijd zat, dus ik kan opzoek naar een goed plekje langs het spoor.

• Trainhunter2009
Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 18:59:
[...]

[...]

Ik heb dit ook maar ter kennisgeving aangenomen, ik ken geen plan voor ook maar een kilometer waslijn boven die noordelijke sporen.................... :X :?
Misschien insiders die wat weten??

Verwijderd

Trainhunter2009 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 22:01:
[...]

Ik heb dit ook maar ter kennisgeving aangenomen, ik ken geen plan voor ook maar een kilometer waslijn boven die noordelijke sporen.................... :X :?
Misschien insiders die wat weten??
Begrijp ik, je neemt het gewoon van de LC over, maar het word nu wel wat verwarrend....... :X
Nee, er komt geen bovenleiding op de noordelijke lijnen.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

ArcticWolf schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 22:10:
Nee, er komt geen bovenleiding op de noordelijke lijnen.
Er zit dus nu een pantograaf op als voorbereiding op de elektrificatie die misschien pas gaat komen als de treinen uit dienst gaan. :X :N

Verder vind ik dat we uiteindelijk 100% duurzaam en zonder emissie moeten rijden, zowel trein, bus als auto. Maar dat zal helaas nog even duren... |:(

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 22:20:
[...]

Er zit dus nu een pantograaf op als voorbereiding op de elektrificatie die misschien pas gaat komen als de treinen uit dienst gaan. :X :N
Mogelijkheid dat er accu's met spanning van de bovenleiding worden opgeladen als de treinen onder een bovenleiding staan geparkeerd?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• D_Jeff
Ik was eventjes vergeten dat station Oostplein (RET), Rotterdam een mooie geschiedenis laat zien over de trams en metro stellen

:$

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Onbekend schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 22:25:
[...]

Mogelijkheid dat er accu's met spanning van de bovenleiding worden opgeladen als de treinen onder een bovenleiding staan geparkeerd?
Kan. Ik weet niet over welke Leon het gaat en welke stations/rangeerterreinen daarbij zijn. Maar in ieder geval staan de GTW's bij Arnhem op de sporen geparkeerd zonder bovenleiding.

Weet iemand hier naar welke loods de Benelux gaat? Volgens de FB pagina zal de trein direct doorgaan.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 07:45:

Kan. Ik weet niet over welke Leon het gaat en welke stations/rangeerterreinen daarbij zijn. Maar in ieder geval staan de GTW's bij Arnhem op de sporen geparkeerd zonder bovenleiding.
In Groningen is het rangeerterrein voor Arriva ook zonder bovenleiding.
[...]

Verder vind ik dat we uiteindelijk 100% duurzaam en zonder emissie moeten rijden, zowel trein, bus als auto. Maar dat zal helaas nog even duren... |:(
Arriva moet zelf weten welke treinen ze bestellen 8)7

Misschien moet je dit eens lezen:
Verkenning elektrificatie Noordelijke Diesellijnen

Misschien dat ze partieel gaan elektrificeren maar zelfs dat heeft een lange terugverdientijd, moeten nog maar zien of er over 48 jaar nog treinen rijden met bovenleiding.

• Trainhunter2009
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 07:45:
[...]

Weet iemand hier naar welke loods de Benelux gaat? Volgens de FB pagina zal de trein direct doorgaan.
Yep, die van de firma Spoorijzer in Roosendaal, voor een paar maanden om de draaistellen en remwerk te reviseren, dan door naar Amersfoort

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Trainhunter2009 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 08:30:
[...]

Yep, die van de firma Spoorijzer in Roosendaal, voor een paar maanden om de draaistellen en remwerk te reviseren, dan door naar Amersfoort
Gevonden. Deze loods:
https://goo.gl/maps/pKWoZY8NgYP2. Moet lukken om daar in de buurt te komen.
Ik denk dat je vanaf de Bosstraat (en die zijweg, als je daar kan komen) goed zicht hebt. Moet er niet net iets groots voorbij komen.

[ Voor 15% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 14-07-2017 08:36 ]

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ArcticWolf schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 08:08:
Misschien dat ze partieel gaan elektrificeren maar zelfs dat heeft een lange terugverdientijd, moeten nog maar zien of er over 48 jaar nog treinen rijden met bovenleiding.
Misschien komt er een megagrote aardbeving en zinkt Groningen de waddenzee in.

Heb je ineens een ondergrondse metro :P

• anboni
  • Nu online
Iemand bekend met de werkzaamheden die de RET komende week bij Schiedam Centrum gaat uitvoeren? Lijnen A+B gaan de hele week keren op Marconiplein. Lijn C wordt opgeplitst, waarbij beide helften de eerste dagen keren op Parkweg, de tweede helft van de week op Schiedam.

• AW_Bos

AW_Bos

Hier heeft voorzitter Erik de Zwart het transport bij Aarschot vastgelegd. En ja, dat het spotten altijd routlette blijft, blijkt uit dat er zojuist een passerende trein langskomt ;)

https://www.pscp.tv/w/1MYxNXZjqaXGw

• Trainhunter2009
Wat een kwalitatief hoogwaardige Nederlandse degelijkheid, het rolt gewoon huiswaarts

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 23:01

Luke!

#Treinbaas
Dat noemen ze nou wielen, die rollen als de beste. Heel Nederlands. ;-)

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Inderdaad altijd roulette.

Zo te zien, sta ik in de regen. ;(

https://www.buienradar.nl/weer/kapellen/be/2794730/3uurs

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Je koelkast of bankstel in de trein? In Australië zijn ze het zat
Afbeeldingslocatie: https://nos.nl/data/image/2017/07/12/402579/xxl.jpg
Ga je binnenkort verhuizen? Kies dan niet voor het openbaar vervoer. Dat is de boodschap van de Australische spoorwegmaatschappij Queensland Rail. Die is het zat dat mensen meubels verhuizen per trein en zet voortaan beelden online van reizigers die dat doen.

Op de video hieronder is te zien hoe een Australische man zijn koelkast een wagon insleept.
(zie link bovenaan)

De spoorvervoerder geeft aan dat grote spullen in de trein niet zijn toegestaan. Kies je hier wel voor, dat kan dit een boete van 252 Australische dollar (zo'n 170 euro) opleveren.

"Het laatste dat we willen, is dat een klant zichzelf of een ander schade aanbrengt of het pad voor anderen blokkeert", zegt een woordvoerder tegen persbureau AFP. Als advies geven ze nog mee dat een verhuiswagen huren of een vriend met een busje inschakelen goedkoper is dan zo'n boete.

Hoe zit het in Nederland?
In treinen van de NS mogen goederen officieel een maximale afmeting van 85x80x50 cm hebben. "Maar als je iets hebt dat net wat groter is en je reist buiten de spits, dan zal daar niet snel bezwaar tegen worden gemaakt", zegt een woordvoerder van de NS. Of een koelkast ook is toegestaan? "Zolang je de doorgang niet hindert of het vertrekproces niet verstoort, dan wel."
Witgoed in de trein 8)7 , 't is een manier :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Skyaero schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 08:05:
[...]

In Groningen is het rangeerterrein voor Arriva ook zonder bovenleiding.
Same thing in Leeuwarden.

• D_Jeff
anboni schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 10:10:
Iemand bekend met de werkzaamheden die de RET komende week bij Schiedam Centrum gaat uitvoeren? Lijnen A+B gaan de hele week keren op Marconiplein. Lijn C wordt opgeplitst, waarbij beide helften de eerste dagen keren op Parkweg, de tweede helft van de week op Schiedam.
Heb geen 'inside info', maar ik kan wel een gokje doen:
Schiedam Centrum Metro wordt aangesloten op de Hoekse Lijn. Achter het metro station is een keerspoor met wissel en juist de keerspoor wordt ook aangesloten op de Hoekse Lijn.

In de avonduren is het missen van dat keerspoor niet zo'n punt, maar in de spits rijdt er verstrekking op lijn A & B, waardoor je met een keercapaciteit - probleempje zit ;)

C: Deze rijdt, in verband met de zomerdienst (beter gezegd: nog stammend uit het tijdperk paard en wagen), een frequentie van 30 min (spits 15 min) en kan hierdoor een spoortje opschuiven, zodat ook het spoor van de metro (aan treinstation zijde) gekoppeld kan worden aan NS Spoor 1.

• Trainhunter2009
SSSSSTTTT O-)

Dit staat er te gebeuren, was ff wat typwerk maar dan zijn jullie op de hoogte ;)

In verband met de vervanging van het wisselcomplex SDC2 en de perronsporen SDC 1 en 2 wordt er op de lijnen A, B en C een aangepaste dienstregeling gereden.

De totale werkzaamheden vinden plaats vanaf zaterdag 15 juli tot en met zondag 23 juli en zijn opgesplitst in twee fases:

Fase 1:

Zaterdag 15 juli aanvang dienst t/m dinsdag 18 juli einde dienst

Vervanging wissels 1158, 1160, 1162 en SDC perronspoor 2

Lijn A rijdt van aanvang dienst tot ± 19.00 uur het traject BNH - MCP en keert op MCP spoor 2

Lijn A rijdt van ± 19.00 uur tot einde dienst het reguliere traject BNH - KLZ

Lijn B rijdt van aanvang dienst tot einde dienst het traject NSL - MCP en keert op MCP spoor 2

Reizigers in de richting SDC kunnen op MCP overstappen op lijn C, tramlijnen 21/24 en op de pendelbussen vervangend vervoer ten behoeve van de Hoekse Lijn.

Lijn C wordt in deze periode geknipt.

Lijn C1 rijdt van aanvang dienst tot einde dienst het traject TRP - PWG en keert op PWG spoor 1

Lijn C2 rijdt van aanvang dienst tot einde dienst het traject AKS - PWG en keert op PWG spoor 2

Op PWG dienen de reizigers met een verdere bestemming dus altijd over te stappen.

De lijnen A en B worden conform de dienstregeling ontkoppeld. Lijn C wordt niet ontkoppeld.

In deze fase zijn op SDC de perronsporen 2 en 20 buiten dienst. Op SDC worden de toegangen op halniveau naar perronspoor 2/20 afgezet. De CVL draagt zorg voor het uitschakelen van de roltrap en lift.

Fase 2:

Woensdag 19 juli aanvang dienst t/m zondag 23 juli einde dienst

Vervanging wissels 1159, 1161 en SDC perronspoor 1

Lijn A rijdt van aanvang dienst tot ± 19.00 uur het traject BNH - MCP en keert op MCP spoor 2

Lijn A rijdt van ± 19.00 uur tot einde dienst het reguliere traject BNH - KLZ

Lijn B rijdt van aanvang dienst tot einde dienst het traject NSL - MCP en keert op MCP spoor 2

Lijn C wordt in deze periode geknipt.

Lijn C1 rijdt van aanvang dienst tot einde dienst het traject TRP - SDC en keert op SDC spoor 20

Op MCP halteert lijn C1 in beide richtingen op spoor 1.

Lijn C2 rijdt van aanvang dienst tot einde dienst het traject AKS - SDC en keert op SDC spoor 2

Op SDC dienen de reizigers met een verdere bestemming dus altijd over te stappen.

De lijnen A en B worden conform de dienstregeling ontkoppeld. Lijn C wordt niet ontkoppeld.

In deze fase zijn op SDC en PWG de perronsporen 1 buiten dienst. Op SDC worden de toegangen op halniveau naar perronspoor 1 afgezet. De CVL draagt zorg voor het uitschakelen van de roltrap, lift en de tourniquetlijn op perronspoor 1.

In deze fase worden informanten ingezet op MCP en SDC om de passagiers te verwijzen.

Gedurende de gehele periode worden de buslijnen 711, 712, 713 en op stranddagen buslijn 716, ten behoeve van het pendelvervoer voor de Hoekse Lijn, doorgetrokken naar het busstation bij metrostation MCP.

Passagiers met bestemming SDC kunnen op MCP ook gebruik maken van de tramlijnen 21/24 en op de pendelbussen vervangend vervoer ten behoeve van de Hoekse Lijn.

• Crossfire1987

Ik weet dat Connexxion en Hermes/Breng er druk mee bezig zijn om emissieloos te gaan rijden

Hermes heeft al een deel van de vloot elektrisch bussen rond rijden

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Crossfire1987 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 18:48:
[...]

Ik weet dat Connexxion en Hermes/Breng er druk mee bezig zijn om emissieloos te gaan rijden

Klopt, de Breng bussen in Arnhem zijn grotendeels ook al elektrisch.

Even ter controle: Is de Hondenkop van vandaag nou een mat'54 of een mat'57?

• Crossfire1987
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 18:51:
[...]

Klopt, de Breng bussen in Arnhem zijn grotendeels ook al elektrisch.

Even ter controle: Is de Hondenkop van vandaag nou een mat'54 of een mat'57?
Mat57

• Trainhunter2009
De RET gaat ook Elektrisch Bussen in de concessie die inbesteed is vanaf Dec 2018.
Dan stromen er 50 elektrische bussen in en nog een stapeltje Hybride bussen omdat sommige lijnen te lang zijn om elektrisch te rijden.
Maar snel worden er meer elektrische bussen gekocht.

En Eindhoven heeft er ook al ;)

@T.Kreeftmeijer Een Mat '57

[ Voor 5% gewijzigd door Trainhunter2009 op 14-07-2017 18:53 ]

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@Skyaero en @Trainhunter2009 Bedankt!
Ik heb een filmpje gemaakt, dat zit nu in de render en zal zo klaar zijn. Komt zo op YouTube en natuurlijk hier op het forum. Zal nu ook wat foto's er los opzetten.

• Crossfire1987
@T.Kreeftmeijer Ben benieuwd naar je foto's

• Trainhunter2009
Hier nog een :P *O* :)B :)F
De kleurstelling van de Mat 57 was echt mooi _/-\o_

• Crossfire1987
ArcticWolf schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 19:05:
[...]

De kleurstelling van de Mat 57 was echt mooi _/-\o_
Zeker een mooie kleur en blauw is mijn lievelingskleur

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Hier zijn ze dan:

Ik zal bij de meeste foto's (of groepjes van) even een korte toelichting geven.

Daar beginnen we dan.
Benelux 1
Het is niet de Mat'57 waar ik naar opzoek was, maar wel een bijzondere. Ik noem hem maar zijn broertje. De mat'54 staat (in ieder geval om 16.00 nog) op Nijmegen.

Benelux 2
De loc waarmee getrokken werd. Nu langs spoor drie, waar ik stond, in Kapellen.
De trein kwam een paar minuten later aan dan gepland.

Benelux 3
De trein is nu aan het wachten op het zijspoor bij Kapellen. Mooi moment om daar naartoe te gaan en even flink wat foto's te maken. Die komen nu:
Hondekop Benelux Mat57
De foto's van de Benelux Mat'57 gemaakt op 14 juli 2017
Benelux 9Benelux 6Benelux 5
Benelux 4Benelux 3Benelux 2

Zo, dat is de trein. Er waren nog zo'n tien andere treinspotters, schat ik zo. Het was al met al een prima dag, ondanks de regen waar ik toch flink nat van werd.

Hondekop Benelux Mat57
De foto's van de Benelux Mat'57 gemaakt op 14 juli 2017
Benelux 8Benelux 7

Op aanraden een wafel gehaald. Was erg lekker. :) Met de IC Brussel-Amsterdam weer terug naar Roosendaal.

Benelux 10
Daar stond te trein trouwens buiten, foto gemaakt vanuit de IC naar Zwolle.

Filmpje dat ik gemaakt heb:

Je mag de foto's gebruiken, graag wel naamsvermelding. Ik heb nog meer foto's in hoge kwaliteit, mocht je willen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 17-07-2017 12:10 ]

• Crossfire1987
@T.Kreeftmeijer Ziet er mooi uit het filmpje en de foto's

• Alex)
Leuk :D

• Trainhunter2009
Super! _/-\o_ d:)b

Ik deel je filmpje en foto's op een ander Nederlands spoor forum.

[ Voor 63% gewijzigd door Trainhunter2009 op 14-07-2017 20:37 ]

Gaaf hoor :) heb het filmpje op m'n FB gedeeld.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Mooi gedaan. :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Zijn die twee extra wagons voor extra gewicht om mogelijke ontsporingen tegen te gaan?

• Trainhunter2009
Nee dat zijn wettelijk bepaalde Remwagens, dit omdat de Benelux zelf niet remt.
edit: @Trainhunter2009 was sneller :+

is het ook niet vanwege het type koppeling?

[ Voor 239% gewijzigd door ArcticWolf op 14-07-2017 20:50 ]

• Trainhunter2009
Ja en Nee, ze hebben de buffer van de Hondekop verbreed met een opzetstuk, zodat normale buffers het ook raken. Een Hondekop heeft feitelijk ook trek en stootwerk, maar net ff anders, dus de koppelhaken zijn aanwezig en die worden gebruikt.
Theoretisch kan de Class 66 hem dus ook los meenemen, alleen gaat dat lokje een beetje doorglijden als er geremd gaat worden, eigenlijk hadden het koppelwagens moeten zijn, met Scharfenberg koppelingen zodat het stel zonder te breken mee had gekund, maar die zijn er ook als extra remkracht.
Het is wettelijk zelfs bepaald dat het laatste rijtuig geremd moet zijn. Vandaar ook het leidinkje wat door de koplamp naar buiten komt.

• Crossfire1987
En weer wat geleerd thanks @Trainhunter2009 en @ArcticWolf

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Inderdaad, weer wat geleerd. :) Maar zoveel remt die laatste wagon dan toch niet extra in vergelijking tot de rest van de massa?

• Trainhunter2009
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9psbViyh.jpg
Hier de geplaatste verbreding op de 220.902

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8jfQfKCl.jpg
Hier een originele koppelwagen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VauePkym.jpg
Hier een transportje met koppelwagens en waarschijnlijk nog wat remwagens achterop

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1Y0UKw8m.jpg
En hier ook een transport middels koppel en remwagens.

Oh en nog een weetje, mits het treinstel een werkende treinleiding heeft hoeven er geen slangen los door het stel heen te lopen, dan wordt de treinleiding gebruikt via de scharfenbergs die op de koppelwagen zitten, ik weet alleen niet zeker of bij een werkend remsysteem het stel ook zelf mee remt.............

@Onbekend ruim voldoende, de loc remt samen met de eerste remwagen het meest, de achterste is een veiligheids issue.

[ Voor 34% gewijzigd door Trainhunter2009 op 14-07-2017 21:35 ]

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Leuk gedaan Thomas d:)b

En ook leuk dat er hiermee weer een stukje spoorhistorie gered is! Maar jeetje, hadden ze niet iets anders om dat treintje te trekken? Die Class 66 is twee maal zo zwaar als de last die "meegezeuld" moet worden...

Specs

• Maasluip
  • Laatst online: 08:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Crossfire1987 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 18:48:
[...]

Arriva ook. Stadsdienst Venlo is volgens mij uitsluitend elektrisch, een paar lijnen in de stadsdienst Maastricht zijn elektrisch en vanuit Venlo worden een paar streeklijnen elektrisch gereden, lijn naar 88 Venray (70 km retour zonder laadmogelijkheid) en ik zie ze regelmatig op de scholierenlijn 670 van Panningen naar Venlo.
Dus ik weet zeker dat het technisch gewoon mogelijk is. Er zullen niet gek veel buslijnen langer dan 70 km zijn.

Signatures zijn voor boomers.

• D_Jeff
@treinhunter2009: terwijl mcp een 3e spoor heeft. Waarom wordt die niet gebruikt om te keren?

• Trainhunter2009
Omdat dat een "noodperron" is, dit kan de grote stromen volk niet aan door de beperkte breedte en er is geen lift.
Het zou wel een mogelijkheid kunnen zijn, ik heb er helaas geen passend antwoord op daar ik niet bij de afdeling "Ondergronds vervoer" zit. De planners en knappe koppen die dit bedenken hebben in de loop der jaren al dit soort scenario's bedacht. En ze werken in de meest gunstige zin naar de reiziger.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YaGTQmwl.jpg
Zie hoe smal het perron is.......... tov het waar de metro langs staat.

[ Voor 8% gewijzigd door Trainhunter2009 op 14-07-2017 22:36 ]

• anboni
  • Nu online
Ja, dat perron is amper breder dan een metro. Ik heb ergens gelezen dat het nog wel eens gebruikt werd/wordt met wedstrijden in het kasteel. Het zal ook niet heel hard nodig zijn. A en B rijden nu elk hooguit 4x per uur, dus zeker een paar minuten om te keren (aangenomen dat C heen en terug het andere spoor gebruikt)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 19:23:

[afbeelding]
Daar stond te trein trouwens buiten, foto gemaakt vanuit de IC naar Zwolle.
Op dezelfde plek vanuit een andere hoek gefotografeerd, namelijk vanuit de trein richting Dordrecht, die net ff wat dichter langs dat spoor komt dan die naar Zwolle:

Afbeeldingslocatie: http://www.treinenweb.nl/uploads/image/DelftTrains-20138108_1525725950811033_675561953_o.jpg

(van Somda)

En beide bakken van elkaar ontkoppeld:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DEsqBYnXgAIPqC0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DEsqBYoXUAAShXW.jpg

(beide laatsten van https://twitter.com/RCJV/status/885847970251509761)

Virussen? Scan ze hier!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

wildhagen schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 08:55:
[...]

Op dezelfde plek vanuit een andere hoek gefotografeerd, namelijk vanuit de trein richting Dordrecht, die net ff wat dichter langs dat spoor komt dan die naar Zwolle:

[afbeelding]

(van Somda)
Ik zat vanuit die hoek net achter de bosjes. Dus kon geen goede foto maken.
En beide bakken van elkaar ontkoppeld:

[afbeelding]

[afbeelding]

(beide laatsten van https://twitter.com/RCJV/status/885847970251509761)
Toen was ik er niet meer. Ik denk dat ze net bezig waren met het ontkoppelen toen ik erlangs reed. Ze stonden daar zo bij de koppeling te praten...

En voor iedereen die een compliment gaf: bedankt! ;) :)

Verder had ik wel bedacht dat die extra wagonnen voor de veiligheid waren.

En waarom er zo'n grote loc gebruikt werd, geen idee. Dat ding was bijna net zo lang als de Hondekop.

Ik ga zo ook de even de foto's en het filmpje delen met Stichting Hondekop.
Trainhunter2009 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 20:25:
Super! _/-\o_ d:)b

Ik deel je filmpje en foto's op een ander Nederlands spoor forum.
Welke? ;) Verder heel fijn om dat te doen.

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 23:01

Luke!

#Treinbaas
Als je een dieselloc nodig hebt voor de inzet in NL+BE heb je drie opties: een 6400, een T77 of een Class 66. Gezien de eerste twee alleen bij de voormalige staatspartijen rijden blijft er dus maar een optie over. ;-)

• Trainhunter2009
anboni schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 00:11:
Het zal ook niet heel hard nodig zijn. A en B rijden nu elk hooguit 4x per uur, dus zeker een paar minuten om te keren (aangenomen dat C heen en terug het andere spoor gebruikt)
Die aanname staat in de IM die ik eerder plaatste, Lijn C rijdt via MCP spoor 1 naar SDM en PWG spoor 1.
Het stel uit AKS keert op PWG spoor 2.

• Crossfire1987
@Maasluip wordt ook tegenwoordig in de aanbestedingen meegenomen om zo schoonmogelijk

• Arator
  • Nu online
@T.Kreeftmeijer Ik heb je filmpje gedeeld op een intern platform op mijn werk. Nogal wat treinfreaks bij ons :P

• Trainhunter2009
Vreemd hoor als ze al de hele dag met treintjes werken _O-

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Trainhunter2009 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 15:17:
Vreemd hoor als ze al de hele dag met treintjes werken _O-
Dat dacht ik ook al.
Arator schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 14:55:
@T.Kreeftmeijer Ik heb je filmpje gedeeld op een intern platform op mijn werk. Nogal wat treinfreaks bij ons :P
Hmm... Hoe zou dat nou komen?

Dit is nu het vaakst bekeken filmpje van mij. Daar ben ik blij mee.
Inmiddels 200 keer. Dat is toch wel een prestatie.

[ Voor 4% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 15-07-2017 20:39 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DE7QrJ8WAAA1XTs.jpg:large
https://twitter.com/OvDRail_Joey/status/886875622877908992
Ana Paulowna: Soms is de oorzaak van een overwegstoring vrij duidelijk.....
....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vier grote treinstations in Nederland krijgen weer een groot bord met vertrektijden in de stationshal. De afgelopen jaren zijn de oude analoge borden weggehaald en daarna niet vervangen.

Volgens de Nederlandse Spoorwegen was er bij reizigers behoefte aan een overzichtelijk centrale plek waar alle vertrektijden te zien zijn.

Om die reden werkt het spoorwegbedrijf aan een nieuw bord dat op z'n vroegst in 2018 geplaatst zal worden op de stations Utrecht Centraal, Rotterdam Centraal, Amsterdam Centraal en Den Haag Centraal.

Volgens de NS worden de borden wel kleiner dan de oude borden, zoals het iconische Utrechtse bord. Bovendien zullen de nieuwe informatieborden digitaal zijn in plaats van analoog.

Op dit moment werkt de NS nog aan het ontwerp, samen met het reizigerspanel van het openbaarvervoerbedrijf.
Bron: http://www.nu.nl/reizen/4...rd-met-vertrektijden.html

Virussen? Scan ze hier!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:11
Gisteren ook zo'n mooi iets. Kwam de trein aanzetten op Utrecht CS van 17:18 naar Zwolle (intercity). Dus ik instappen, alles prima voor de rest. Wordt er opeens omgeroepen: Dames en Heren, het achterste treinstel ging zojuist niet open. Dit omdat de trein te lang is. Hadden ze hem 3x3 + 1x4 ICM van gemaakt. Hebben we dat ook maar eens een keer meegemaakt...
:P
Waarom ging die niet open dan? 13 bakken past toch prima op Utrecht CS? Of reageerde die 4 baks niet?

• Robkazoe
ArcticWolf schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 22:07:
:P
Waarom ging die niet open dan? 13 bakken past toch prima op Utrecht CS? Of reageerde die 4 baks niet?
Het zal wel iets met perronlengten te maken hebben. Utrecht CS (spoor 12) zal het probleem niet zijn. Mogelijk dat spoor 2 in Amersfoort kleiner is? Geen idee op welk spoor deze trein normaal stopt in Zwolle / Gouda. Mogelijk dat dat ook relatief kleine perrons zijn? Als één perron te kort is, dan zullen ze het hele treinstel wel niet gebruiken.

• Freee!!
  • Laatst online: 14:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Amersfoort is lang genoeg, Gouda ligt niet op de route van Utrecht naar Groningen, Zwolle zou ook lang genoeg moeten zijn, dus waarschijnlijk een kleiner station op de route (Meppel :? ).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Robkazoe schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 22:13:
[...]

Het zal wel iets met perronlengten te maken hebben. Utrecht CS (spoor 12) zal het probleem niet zijn. Mogelijk dat spoor 2 in Amersfoort kleiner is? Geen idee op welk spoor deze trein normaal stopt in Zwolle / Gouda. Mogelijk dat dat ook relatief kleine perrons zijn? Als één perron te kort is, dan zullen ze het hele treinstel wel niet gebruiken.
Heb weleens mee gemaakt met een verstoring dat de TRDL toch besloot om onze trein in Nijmegen achter een andere te zetten (heel Nijmegen stond vol met gestrande treinen) en toen werd er nadrukkelijk omgeroepen dat de laatste 2 rijtuigen niet aan het perron stonden dus of iets iedereen naar voren wilde lopen :P dus een paar grappenmakers toch die deuren openen en idd; lekker donker gat op het spoor (was laat in de avond).

Maar goed, wel vreemd dat ze een 13 baks in de dienstregeling inzetten terwijl de perronlengtes niet toereikend zijn...
Heb 1x een V-IRM 14 bakken (1x 6 en 2x 4) gezien op Utrecht CS (koninginnendag) die pendelde tussen Eindhoven en Amsterdam CS _/-\o_

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Freee!! schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 22:18:
Amersfoort is lang genoeg, Gouda ligt niet op de route van Utrecht naar Groningen, Zwolle zou ook lang genoeg moeten zijn, dus waarschijnlijk een kleiner station op de route (Meppel :? ).
Gouda komt die trein in zijn geheel wel langs voor Utrecht, en eventueel laten ze in Zwolle een stuk staan. Dat is dus niet het meest voor de hand liggend.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:49
Alexander past net niet.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Na het fluitsignaal instappen? Dat is dan 230 euro! - http://nos.nl/l/2183833
Kroeze doet een beroep op de reiziger. "Help de conducteur lekker op tijd te rijden door niet na het fluitsignaal in te stappen. Als er iets vastzit tussen de deuren, leidt dat direct tot vertraging
Is er bekend hoeveel vertraging hierdoor komt?

[ Voor 46% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 18-07-2017 22:30 ]

• Alex)
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 22:30:

Dat kan een minuut zijn (vertrekproces opnieuw draaien) maar als er een deurstoring optreedt kan het zo 5 minuten vertraging opleveren. En dat kan dan weer oplopen tot 15 of meer minuten omdat de trein z'n pad kwijt is en achter een stoptrein aan mag rijden.

• Robkazoe
Dat zou goed kunnen. Net nog even opgezocht.

Rotterdam Centraal
richting Leeuwarden
Ritnummer: 661
16:43 16:43 Rotterdam Alexander
16:53 16:54 Gouda
17:12 17:18 Utrecht Centraal
17:32 17:35 Amersfoort
18:10 18:18 Zwolle
18:41 18:42 Steenwijk
18:57 18:57 Heerenveen
19:13 Leeuwarden

Dit was de trein en die komt inderdaad langs Alexander. Geloof dat ze pas bij Zwolle gingen ontkoppelen.
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 22:30:
Na het fluitsignaal instappen? Dat is dan 230 euro! - http://nos.nl/l/2183833

[...]

Ik snap dat de NS hier mee loopt te dreigen. Maar laten ze dan a.u.b. de conducteurs dan ook consequent fluiten. Laatst ook na het fluiten (maar nog voor het signaal van de deuren gingen) een sprintje moeten trekken. Ik probeer altijd uiterlijk een half minuut voordat de trein vertrek in de trein te zijn. Maar nu een overijverige conducteur meegemaakt die toen al 40 seconden voor vertrektijd, al op zijn fluitje zat te blazen.

Dan vraag ik mij af, wat zijn de officiële regels? Of is het maar net waar de conducteur zin in heeft?

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Alex) schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 22:35:
[...]

Dat kan een minuut zijn (vertrekproces opnieuw draaien) maar als er een deurstoring optreedt kan het zo 5 minuten vertraging opleveren. En dat kan dan weer oplopen tot 15 of meer minuten omdat de trein z'n pad kwijt is en achter een stoptrein aan mag rijden.
Dat snap ik. Maar ik bedoelde eigenlijk iets in de vorm van: hoeveel van de vertragingen hierdoor komt?
Robkazoe schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 22:36:

Ik snap dat de NS hier mee loopt te dreigen. Maar laten ze dan a.u.b. de conducteurs dan ook consequent fluiten. Laatst ook na het fluiten (maar nog voor het signaal van de deuren gingen) een sprintje moeten trekken. Ik probeer altijd uiterlijk een half minuut voordat de trein vertrek in de trein te zijn. Maar nu een overijverige conducteur meegemaakt die toen al 40 seconden voor vertrektijd, al op zijn fluitje zat te blazen.

Dan vraag ik mij af, wat zijn de officiële regels? Of is het maar net waar de conducteur zin in heeft?
Naar mijn idee zodra de V-lamp aan gaat. Maar dat is iets dat ik ergens gehoord heb...

• Alex)
De V-lamp (vertreksein) geeft aan of de trein mág vertrekken. Als het vertreksein op vertrektijd niet brandt mag de conducteur nog niet beginnen met het vertrekproces. Als de lamp wél brandt moet de conducteur alsnog wachten tot de vertrektijd volgens de dienstregeling (of meer specifiek, z'n dienstkaartje).

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:45
Dus een vertreksein geeft alleen maar aan of het uitrijsein veiliger dan rood geeft?

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:56
Robkazoe schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 22:36:

Als alles op tijd rijdt is fluiten rond 40 s voor vertrek niet heel gek. Naar mijn ervaring (puur reiziger) is dat ongeveer de tijd die verstrijkt tussen fluiten en aanzetten.

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Het lijkt mij toch heel vreemd dat een reiziger rekening moet houden met het vertrekproces van een trein. Precies op de vertrektijd zou de conducteur moeten fluiten en mag niemand meer instappen, want anders is het per trein en personeel anders, en daar gaat een reiziger nooit rekening mee houden.

In de praktijk zal dit probleem waarschijnlijk wel meevallen, want vaak komt een trein pas na de vertrektijd op het station aan.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:33
Bacchus schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 07:39:
Als alles op tijd rijdt is fluiten rond 40 s voor vertrek niet heel gek. Naar mijn ervaring (puur reiziger) is dat ongeveer de tijd die verstrijkt tussen fluiten en aanzetten.
De officiële instructie is 15 seconden voor vertrek fluiten. Dat is ook genoeg tijd. 40 seconden is belachelijk en als het mij overkomt dien ik daar een klacht over in.
Vinnienerd schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 23:17:
Dus een vertreksein geeft alleen maar aan of het uitrijsein veiliger dan rood geeft?
Een V-sein is een verlengstuk voor de conducteur, de machinist ziet nagenoeg altijd het vertreksein (kan me geen situatie bedenken in NL waar hij het sein niet zou kunnen zien).

Als de trein om 8:05 mag vertrekken wil je dat deuren rond 8:04:50s dicht gaan en dat de machinist om 8:05 kan vertrekken, dat is ook het streven van de conducteur/NS meen ik.
20~15s van te voren fluiten en dan 10~5s van te voren sluiten en op de minuut dicht en vertrekken.

Rijweg marges in Nederland zitten op de drukke stations tussen de 90s en 250s, maar je wilt zo snel mogelijk de rijweg afrijden zodat een andere weer vrijkomt.

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 19-07-2017 08:19 ]

Pagina: 1 ... 24 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.