Goverman schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:14:
[...]
Leuk, leuk!! Ja, en mogelijk met mij dus... Veel capaciteitsuitbreidingen komen (uiteindelijk) op mijn bord terecht... Hierdoor weet ik al het nodige van zichtlengtes, remtabellen en geel-geel-rood schakelingen...
Ik had wel begrepen dat je met opstelcapaciteit bezig was (
Zijn daar inmiddels al wat creatieve oplossingen gevonden? 
), maar je houdt je dus ook bezig met daadwerkelijke treincapaciteit op de lijnen?
Wellicht dan een gekke vraag, maar weet jij toevallig of er ook gekeken wordt naar verbetering van seingeving op bestaande baanvakken, buiten de grote vernieuwingen om?
Dan heb ik het dus niet over een OV SAAL project, of een Utrecht Centraal, maar bijvoorbeeld een simpel baanvak als Woerden - Gouda, om maar een voorbeeld te nemen. Ik moest er aan denken door die geel-geel-rood schakeling die je noemde

Daar zit nog een stukje oude seingeving met o.a. dus die geel-geel-rood schakeling (ex-dubbel geel-geel-rood) bij Oudewater, waardoor je onnodig moet afremmen voor je voorganger als je een beetje vlot er achteraan rijdt (wat eigenlijk standaard elk kwartier voorkomt met de IC Den Haag/IC Rotterdam). Hierdoor moet de sprinter achter je ook weer afremmen, en dat terwijl het volgens mij eigenlijk niet nodig zou hoeven zijn. Door de wissels bij Oudewater mag je dan ook nog eens niet direct je snelheid hernemen zodra het seinbeeld verbetert, dus rij je een stuk 40 voordat je weer mag opschakelen.
Het zal uiteraard in totaal misschien een 30 seconden schelen, maar het is gewoon irritant dat je dan weer onnodig af moet remmen
Dit is uiteraard slechts één klein voorbeeld van dit soort onhandigheden, waardoor mijns inziens onnodig een kleine vertraging gecreëerd wordt. Zo zijn er nog veel meer plekken in Nederland waar de seingeving meer geoptimaliseerd zou kunnen worden voor betere doorstroming.
Dit zijn uiteraard kleine dingen, al helemaal in vergelijking met de megaprojecten en zullen in verhouding waarschijnlijk voor erg veel kosten zorgen, zeker met een al lopend project als ERTMS in het achterhoofd, dus wat dat betreft kan ik mij heel goed voorstellen dat het totaal niet lonend is om er überhaupt naar te kijken