Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 100 Laatste
Acties:
  • 576.539 views

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ArcticWolf schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:24:
Daarnaast zal ik vanaf 1 juli niet meer werkzaam zijn bij een aannemer maar treed ik in dienst bij ProRail in een heel andere functie, dus zal ik niet veel meer buiten zijn tijdens werkzaamheden en anders op een andere manier }:O
Gefeliciteerd! *O*
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:18:
Oja. Nou die gaan we dan missen... ;w Misschien iemand anders die dat kan doen? ;)
Misschien heb je zelf wel die ambitie? :)

• julian19haas
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-11 15:07
basmq schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:37:
[...]

Is dit het materieel voor Zwolle - Enschede en Zwolle - Kampen wellicht?
Is het ook, het kleuren schema komt door de provincie Overijssel die het graag zo wil hebben, kijk maar naar de vechtdallijn (Zwolle-Emmen) die hebben ook die kleur.

[ Voor 4% gewijzigd door julian19haas op 14-06-2017 08:42 ]

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:34

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Skyaero schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:31:
Misschien heb je zelf wel die ambitie? :)
Het is dat ik niet werkzaam ben. (Lees maar mijn biografie; gallery: T.Kreeftmeijer had ik het denk ik wel gedaan.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57

We are shaping the future

Met civiele techniek of werktuigbouwkunde kom je al een heel eind bij een aannemer en er zijn maar weinig die na het afstuderen de spoorsector in gaan, dus er is meestal wel werk te vinden.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-10 22:16

Goner

What can I do you for ?

Wat is er met die IC van Den Haag CS naar Eindhoven die om xx:17 en xx:47 rijdt ?
Ik pak altijd de sprinter naar Dordrecht op perron ernaast en om de dag loopt die IC vlak voor vertrek ineens leeg en stapt iedereen in de sprinter ?!

• Alex)
"Dames en heren, door een technisch probleem weten we nog niet of we kunnen vertrekken" misschien?

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:12
Alex) schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:31:
"Dames en heren, door een technisch probleem weten we nog niet of we kunnen vertrekken" misschien?
"Dames en heren deze trein stopt niet te Best, u kunt nu nog uitstappen" :+

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

LordSinclair schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:51:
[...]

Doet me denken aan, "Dames en heren, deze trein stopt extra in Driebergen-Zeist".... *nadert Driebergen-Zeist* .... *vroom*.... Driebergen-Zeist voorbij, "Dames en heren, vanwege te veel vertraging stoppen we niet in Driebergen-Zeist" 8)7

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:51
Goner schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:24:
Wat is er met die IC van Den Haag CS naar Eindhoven die om xx:17 en xx:47 rijdt ?
Ik pak altijd de sprinter naar Dordrecht op perron ernaast en om de dag loopt die IC vlak voor vertrek ineens leeg en stapt iedereen in de sprinter ?!
Van welk station? Die IC gaat over de HSL en stopt dus niet te Dordrecht, dus misschien dat reizigers naar Dordrecht massaal overstappen naar jouw sprinter?
Onbekend schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:24:
[...]
Iets zegt mij dat ze de capaciteitsplanning niet goed hadden.
[...]
Dat is wel mogelijk een belangrijke oorzaak van (lokale) drukte in een trein. Maar als je af-en-toe hoort dat mensen moeten wachten op de volgende trein omdat deze te vol zit, verwacht ik niet dat achterin de trein nog genoeg ruimte vrij was.
[...]
Ik heb dus wel eens in een leeg (echt leeg leeg, op mij na) VIRM-rijtuig gezeten, terwijl een klasgenoot van me die ik later pas tegen kwam juist klaagde dat de trein zo vol zat. Het gebeurt dus wel eens :P In dat geval was het een lange trein, waarbij een korte trein een cross-platform had. Iedereen uit de overvolle korte trein liep recht het perron over, en niemand nam de moeite om honderd meter naar voren te lopen.

De capaciteisplanning was inderdaad niet geweldig, maar dat komt dus vanwege de plannen met de OV studentenkaart. Als de NS een reizigersdaling verwacht, en dan zegt de overheid ineens 'ohnee toch niet', wat wil je dan?

@ArcticWolf: Wat duurt zo lang aan het beladen van een ombouwtrein eigenlijk? Het is toch een kwestie van wagons met oude dwarsliggers naar het emplacement rijden, en nieuwe mee terug nemen? Wat als ze dat toen terwijl het personeel van de ombouwtrein bijvoorbeeld lunchpauze heeft?

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-11 14:47
Onbekend schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:24:
[...]
Dat is wel mogelijk een belangrijke oorzaak van (lokale) drukte in een trein. Maar als je af-en-toe hoort dat mensen moeten wachten op de volgende trein omdat deze te vol zit, verwacht ik niet dat achterin de trein nog genoeg ruimte vrij was.
Nee dat klopt. Alleen geeft het wel een paar minuten vertraging als de mensen eerst 10 bakken naar voren moeten lopen voordat ze in kunnen stappen. Maar als ze anders niet meer mee kunnen zullen ze dat vast doen.
Garyu schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 18:01:
[...]
Ik vraag me af hoe vaak dit voorkomt, het is niet de eerste keer dat ik dit lees. Ditzelfde terwijl ontgrendelen van deze deuren technisch gezien een van de meest kritieke functies is (SIL 4, met een THR van 10^-9 fouten/uur ofwel ca 1 fout per 100 miljoen uur). Maar een machinist hoeft bij wijze van spreken maar op het verkeerde knopje te duwen en hupsakee, mogelijk dodelijke gevolgen.
Ik denk wel wekelijks ergens. Nu kan je het zien doordat de knop groen wordt, voorheen zag je het niet. Maar ik vraag me wel af hoeveel ruimte is er vrij naast een flirt dat die plank een probleem kan geven voor passerende treinen? Het Profiel vrije ruimte, valt die plank daar nog wel binnen? Volledig uitgeschoven leek mij wel 30 cm.

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-11 19:20

Goverman

not loaded

[...]

Daarnaast zal ik vanaf 1 juli niet meer werkzaam zijn bij een aannemer maar treed ik in dienst bij ProRail in een heel andere functie, dus zal ik niet veel meer buiten zijn tijdens werkzaamheden en anders op een andere manier }:O
Gefeliciteerd!! Wat ga je bij ProRail precies doen?

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

marcop23 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:25:
[...]

Ik heb dus wel eens in een leeg (echt leeg leeg, op mij na) VIRM-rijtuig gezeten, terwijl een klasgenoot van me die ik later pas tegen kwam juist klaagde dat de trein zo vol zat. Het gebeurt dus wel eens :P In dat geval was het een lange trein, waarbij een korte trein een cross-platform had. Iedereen uit de overvolle korte trein liep recht het perron over, en niemand nam de moeite om honderd meter naar voren te lopen.

De capaciteisplanning was inderdaad niet geweldig, maar dat komt dus vanwege de plannen met de OV studentenkaart. Als de NS een reizigersdaling verwacht, en dan zegt de overheid ineens 'ohnee toch niet', wat wil je dan?
[..]
Reizigersspreiding is helaas echt een probleem. Mensen willen graag zo dicht mogelijk bij de trap in- en uitstappen. Dat is natuurlijk begrijpelijk, maar dan moet je niet gaan klagen dat de treinen 'zo vol' zitten.
Ik zie toch wel behoorlijk vaak dat mensen op een kluitje op het balkon blijven staan, terwijl er verderop in de trein (of sterker nog: in fe coupé er naast) gewoon nog meer dan genoeg zitplaatsen zijn.
Eergisteren ook weer. Vijf minuten voor vertrek staat het hele balkon bovenaan de trap in Rotterdam van de Intercity naar Groningen al helemaal vol. Ik hoor ze vervolgens mopperen over 'te korte treinen' en 'veevervoer'. Toevallig kwam ik net van voren naar achteren lopen en ik had gezien dat het voorste treinstel nog vrijwel helemaal leeg was.
Toen ik ze dat vertelde, keken ze mij aan alsof ik gek was. 'Maar dan moeten we helemaal naar voren lopen' was de reactie.
Tja, dan houdt het wat mij betreft ook weer op 8)7

Ik heb het uiteraard niet over treinen die echt te kort zijn, om wat voor reden dan ook (meer mensen dan voorzien in de planning, door verstoring te weinig materieel, etc.).

Edit: @ArcticWolf Ik had je al eerder gefeliciteerd, maar bij deze nogmaals :)
En je bent uiteraard altijd van harte welkom ;)

[ Voor 7% gewijzigd door EDIT op 14-06-2017 11:13 ]

[...]

@ArcticWolf: Wat duurt zo lang aan het beladen van een ombouwtrein eigenlijk? Het is toch een kwestie van wagons met oude dwarsliggers naar het emplacement rijden, en nieuwe mee terug nemen? Wat als ze dat toen terwijl het personeel van de ombouwtrein bijvoorbeeld lunchpauze heeft?
Als jij een ombouwtrein kan lossen en beladen tijdens een lunchpauze mag je meteen in dienst komen :D

Je kan de dwarsliggers niet lossen en laden als hij aan het werk is, dus als ze op zijn moeten de wagons afgekoppeld worden en richting het depot worden afgevoerd, daarna moet de hele trein leeggehaald worden en weer worden beladen, dat duurt ook nog eens een paar uur. Dus dan ben je alleen al uren bezig met alleen lossen en laden van de ombouwtrein.
Dan zit je ook nog eens met de in en uitbouw punten van de trein.... een ombouwtrein is in Nederland veel te inefficiënt en alleen handig op plekken waar je logistiek niet goed bij kan of wanneer het nevenspoor in dienst is (wat in Nederland al niet meer mag).
Goverman schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:39:
[...]

Gefeliciteerd!! Wat ga je bij ProRail precies doen?
Thanks, ga meer de seintechnische kant op en dan FIS/RVTO toetsing en advieswerk voor capaciteitsuitbreiding.
En er komt een kans dat ik @EDIT mag lastig vallen tijdens z'n werk 8)

[ Voor 12% gewijzigd door ArcticWolf op 14-06-2017 11:02 ]

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-11 19:20

Goverman

not loaded

ArcticWolf schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:58:
[...]

Als jij een ombouwtrein kan lossen en beladen tijdens een lunchpauze mag je meteen in dienst komen :D

Je kan de dwarsliggers niet lossen en laden als hij aan het werk is, dus als ze op zijn moeten de wagons afgekoppeld worden en richting het depot worden afgevoerd, daarna moet de hele trein leeggehaald worden en weer worden beladen, dat duurt ook nog eens een paar uur. Dus dan ben je alleen al uren bezig met alleen lossen en laden van de ombouwtrein.
Dan zit je ook nog eens met de in en uitbouw punten van de trein.... een ombouwtrein is in Nederland veel te inefficiënt en alleen handig op plekken waar je logistiek niet goed bij kan of wanneer het nevenspoor in dienst is (wat in Nederland al niet meer mag).

[...]

Thanks, ga meer de seintechnische kant op en dan FIS/RVTO toetsing en advieswerk voor capaciteitsuitbreiding.
En er komt een kans dat ik @EDIT mag lastig vallen tijdens z'n werk 8)
Leuk, leuk!! Ja, en mogelijk met mij dus... Veel capaciteitsuitbreidingen komen (uiteindelijk) op mijn bord terecht... Hierdoor weet ik al het nodige van zichtlengtes, remtabellen en geel-geel-rood schakelingen...

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-10 22:16

Goner

What can I do you for ?

[...]
Van welk station? Die IC gaat over de HSL en stopt dus niet te Dordrecht, dus misschien dat reizigers naar Dordrecht massaal overstappen naar jouw sprinter?
Op startstation (Den Haag) al.
Het is geen overstappen, die trein loopt gewoon leeg omdat hij blijkbaar om de dag uitvalt !? Zijn er zo vaak problemen op de HSL of zijn die IC's zo brak ?
EDIT schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:54:
[...]
Toen ik ze dat vertelde, keken ze mij aan alsof ik gek was. 'Maar dan moeten we helemaal naar voren lopen' was de reactie
Bekend verschijnsel.
Ik zie het regelmatig op 'mijn' 2 stations ; op Lombardijen loopt iedereen de trap op en blijft daar staan onder de overkapping. Ik loop naar achteren en stap in een (meestal) coupe met nog zitplaatsen. Vervolgens hoor je een omroep met verontschuldiging (!!) dat de trein zo vol zit ... ja, logisch.
En op Den Haag CS (startstation) stapt iedereen gelijk aan de stationzijde in ipv naar de voorkant van de trein te lopen. Ik loop langs coupé's die al vol zitten en ga vervolgens helemaal voorin ruim zitten.

[ Voor 45% gewijzigd door Goner op 14-06-2017 11:27 ]

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:12
LordSinclair schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:51:
[...]
"Het volgende station is Goor"
Hè bah!

• marcop23
ArcticWolf schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:58:
[...]

[...]
Maar staan de wagons met nieuwe dwarsliggers niet al klaar? Ik dacht dat ik het zo gezien had, toen Spitzke 'mijn' trajectje Groningen-Delfzijl ging vernieuwen met een ombouwtrein. Ik vond het er nog superefficient uit zien :P

Op het opstelterrein van Delfzijl stonden toen wel een stuk of 20 wagons denk ik, en ik ging er vanuit dat ze die gewoon tegen de ombouwtrein aan konden koppelen en gaan. En, de oude dwarsliggers gewoon op de wagons laten liggen, ze moeten toch nog worden afgevoerd.

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
[...]
Verrek, gaat er gewoon technisch kennis bij ProRail komen? :+

Gefeliciteerd!
marcop23 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:34:
[...]

Maar staan de wagons met nieuwe dwarsliggers niet al klaar? Ik dacht dat ik het zo gezien had, toen Spitzke 'mijn' trajectje Groningen-Delfzijl ging vernieuwen met een ombouwtrein. Ik vond het er nog superefficient uit zien :P

Op het opstelterrein van Delfzijl stonden toen wel een stuk of 20 wagons denk ik, en ik ging er vanuit dat ze die gewoon tegen de ombouwtrein aan konden koppelen en gaan. En, de oude dwarsliggers gewoon op de wagons laten liggen, ze moeten toch nog worden afgevoerd.
Ja de eerste trein wordt idd van te voren geladen en de volgende dan? Maar goed, de inzet van een ombouwtrein is gewoon duur in verhouding. Spitzke en Swietelsky hebben sowieso het voordeel dat ze deze veel vaker kunnen inzetten binnen Europa.

De ombouwtrein van de BAM draait bij lange na niet zo vaak en de kettinghor van Strukton ook niet.

• marcop23
ArcticWolf schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:43:
[...]

Ja de eerste trein wordt idd van te voren geladen en de volgende dan? Maar goed, de inzet van een ombouwtrein is gewoon duur in verhouding. Spitzke en Swietelsky hebben sowieso het voordeel dat ze deze veel vaker kunnen inzetten binnen Europa.

De ombouwtrein van de BAM draait bij lange na niet zo vaak en de kettinghor van Strukton ook niet.
Hoe lang, als in, hoeveel dagen kan je spoor vernieuwen met het aantal wagons wat redelijk op een klein rangeerterrein past? Veel werkzaamheden duren toch maar een weekend. Gn-Dz deden ze ook in meerdere weekenden eigenlijk, doordeweeks konden ze dan vast afvoeren en nieuwen ophalen.

En anders zou je nog 2 setjes wagons kunnen hebben, waarbij je de ene laadt en ontlaadt terwijl je de andere gebruikt, en dan omwisselen. Tuurlijk heb je meerdere setjes wagons nodig, maar ik denk dat die niet zo veel kosten?

Dat de machines zelf behoorlijk duur zijn geloof ik best :P En inderdaad, dan heeft het een groot voordeel als je ook België/Duitsland mee kan pakken.

[ Voor 7% gewijzigd door marcop23 op 14-06-2017 11:51 ]

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ja, als je bijna 15 jaar bent... 8)7
Laat ik eerst maar eens gewoon mijn VWO afmaken, dan zie ik wel wat ik ga doen. Volgend jaar zit ik (al!) in 4 VWO. Wat gaat het leven dan weer snel, zeg.
EDIT schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:54:
[...]

Reizigersspreiding is helaas echt een probleem. Mensen willen graag zo dicht mogelijk bij de trap in- en uitstappen. Dat is natuurlijk begrijpelijk, maar dan moet je niet gaan klagen dat de treinen 'zo vol' zitten.
Ik zie toch wel behoorlijk vaak dat mensen op een kluitje op het balkon blijven staan, terwijl er verderop in de trein (of sterker nog: in fe coupé er naast) gewoon nog meer dan genoeg zitplaatsen zijn.
Eergisteren ook weer. Vijf minuten voor vertrek staat het hele balkon bovenaan de trap in Rotterdam van de Intercity naar Groningen al helemaal vol. Ik hoor ze vervolgens mopperen over 'te korte treinen' en 'veevervoer'. Toevallig kwam ik net van voren naar achteren lopen en ik had gezien dat het voorste treinstel nog vrijwel helemaal leeg was.
Toen ik ze dat vertelde, keken ze mij aan alsof ik gek was. 'Maar dan moeten we helemaal naar voren lopen' was de reactie.
Tja, dan houdt het wat mij betreft ook weer op 8)7

Ik heb het uiteraard niet over treinen die echt te kort zijn, om wat voor reden dan ook (meer mensen dan voorzien in de planning, door verstoring te weinig materieel, etc.).
Die situatie die je schets had ik maandag middag in een DD-AR. Echt heel bizar. Iedereen probeerde op het balkon te staan. Beide coupés waren gewoon vrij leeg. Dat zak ik dan nog met een fiets... Was lekker vol, weer... :( Best gek eigenlijk, ik ga gewoon zitten als dat kan en niet vrijwillig op het balkon staan, er zijn dus mensen die er anders over denken. :?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Goverman schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:14:
[...]

Leuk, leuk!! Ja, en mogelijk met mij dus... Veel capaciteitsuitbreidingen komen (uiteindelijk) op mijn bord terecht... Hierdoor weet ik al het nodige van zichtlengtes, remtabellen en geel-geel-rood schakelingen...
Ik had wel begrepen dat je met opstelcapaciteit bezig was (Zijn daar inmiddels al wat creatieve oplossingen gevonden? :)), maar je houdt je dus ook bezig met daadwerkelijke treincapaciteit op de lijnen?

Wellicht dan een gekke vraag, maar weet jij toevallig of er ook gekeken wordt naar verbetering van seingeving op bestaande baanvakken, buiten de grote vernieuwingen om?
Dan heb ik het dus niet over een OV SAAL project, of een Utrecht Centraal, maar bijvoorbeeld een simpel baanvak als Woerden - Gouda, om maar een voorbeeld te nemen. Ik moest er aan denken door die geel-geel-rood schakeling die je noemde :P
Daar zit nog een stukje oude seingeving met o.a. dus die geel-geel-rood schakeling (ex-dubbel geel-geel-rood) bij Oudewater, waardoor je onnodig moet afremmen voor je voorganger als je een beetje vlot er achteraan rijdt (wat eigenlijk standaard elk kwartier voorkomt met de IC Den Haag/IC Rotterdam). Hierdoor moet de sprinter achter je ook weer afremmen, en dat terwijl het volgens mij eigenlijk niet nodig zou hoeven zijn. Door de wissels bij Oudewater mag je dan ook nog eens niet direct je snelheid hernemen zodra het seinbeeld verbetert, dus rij je een stuk 40 voordat je weer mag opschakelen.
Het zal uiteraard in totaal misschien een 30 seconden schelen, maar het is gewoon irritant dat je dan weer onnodig af moet remmen :P

Dit is uiteraard slechts één klein voorbeeld van dit soort onhandigheden, waardoor mijns inziens onnodig een kleine vertraging gecreëerd wordt. Zo zijn er nog veel meer plekken in Nederland waar de seingeving meer geoptimaliseerd zou kunnen worden voor betere doorstroming.
Dit zijn uiteraard kleine dingen, al helemaal in vergelijking met de megaprojecten en zullen in verhouding waarschijnlijk voor erg veel kosten zorgen, zeker met een al lopend project als ERTMS in het achterhoofd, dus wat dat betreft kan ik mij heel goed voorstellen dat het totaal niet lonend is om er überhaupt naar te kijken ;)
marcop23 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:47:
[...]

Hoe lang, als in, hoeveel dagen kan je spoor vernieuwen met het aantal wagons wat redelijk op een klein rangeerterrein past? Veel werkzaamheden duren toch maar een weekend. Gn-Dz deden ze ook in meerdere weekenden eigenlijk, doordeweeks konden ze dan vast afvoeren en nieuwen ophalen.

En anders zou je nog 2 setjes wagons kunnen hebben, waarbij je de ene laadt en ontlaadt terwijl je de andere gebruikt, en dan omwisselen. Tuurlijk heb je meerdere setjes wagons nodig, maar ik denk dat die niet zo veel kosten?

Dat de machines zelf behoorlijk duur zijn geloof ik best :P En inderdaad, dan heeft het een groot voordeel als je ook België/Duitsland mee kan pakken.
Dat verschilt per trein, maar een paar kilometer moet wel lukken. Een ombouwtrein heeft een snelheid van gem. 200~250m per uur dat zijn ca. 333 ~ 416 dwarsliggers. 1 wagon kan zo'n 150 dwarsliggers dragen (vanwege as-last), dus met 20 wagons kan hij zo'n 1,8km ombouwen en dan weer 1 dienst lossen en laden.
Net even na gevraagd, maar het laden (en lossen) van een ombouwtrein kost gemiddeld gezien een dienst (8u).

En die setjes moeten dan wel beschikbaar zijn he, tis niet dat er onbeperkt ombouwtrein wagons beschikbaar zijn, net als er niet onbeperkt MFS'en beschikbaar zijn (en die kosten echt een vermogen).

De kosten van een inzet (8u) hor of ombouwtrein kun je vergelijken met een modaal jaarsalaris... dat is nog exclusief EU transport en materiaal.

edit: aantallen.

• Skyaero
  • Niet online
Wat is dan het grote voordeel van zo'n ombouwtrein als deze zoveel geld kost en je continue niets kunt doen omdat ie beladen moet worden?

Ik ben een leek, maar ik zou zeggen, ontwerp dat ding zodanig dat je de wagons afkoppelt en wegrijdt en direct nieuwe wagons eraan koppelt. Een beetje zoals asfaltering gaat, ene vrachtwagen is leeg, de volgende staat al klaar.
Skyaero schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 12:35:
Wat is dan het grote voordeel van zo'n ombouwtrein als deze zoveel geld kost en je continue niets kunt doen omdat ie beladen moet worden?

Ik ben een leek, maar ik zou zeggen, ontwerp dat ding zodanig dat je de wagons afkoppelt en wegrijdt en direct nieuwe wagons eraan koppelt. Een beetje zoals asfaltering gaat, ene vrachtwagen is leeg, de volgende staat al klaar.
Ze zijn ook niet echt voor de Nederlandse markt ontworpen ;)

Het antwoord gaf ik in m'n vorige post al; enkelsporige baanvakken/slecht bereikbare locaties en in situaties waarbij het nevenspoor in dienst is (wat al niet meer mag in Nederland).

Overigens kan je gewoon een dienst overslaan met de ombouwtrein en andere werkzaamheden doen tijdens de los/laad beweging.

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 14-06-2017 12:42 ]

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 21:39
Nog een nieuwtje uit Belgie: na de bierpijplijn in Brugge is er nu ook een biertrein die zo'n 5000 vrachtauto's op jaarbasis van de weg moet houden. Toch een aardige ontwikkeling.

http://www.hln.be/hln/nl/...r-van-de-weg-houden.dhtml

Afbeeldingslocatie: https://deredactie.be/polopoly_fs/1.3002043!image/4243550318.jpg_gen/derivatives/landscape670/4243550318.jpg

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:05
whistler schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:52:
Nog een nieuwtje uit Belgie: na de bierpijplijn in Brugge is er nu ook een biertrein die zo'n 5000 vrachtauto's op jaarbasis van de weg moet houden. Toch een aardige ontwikkeling.

http://www.hln.be/hln/nl/...r-van-de-weg-houden.dhtml

[afbeelding]
Die mag wel eens stil komen te staan op het station >:)

• Alex)
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:54:
[...]

Laat ik eerst maar eens gewoon mijn VWO afmaken, dan zie ik wel wat ik ga doen. Volgend jaar zit ik (al!) in 4 VWO. Wat gaat het leven dan weer snel, zeg.
Dat is al wel de tijd dat je moet gaan nadenken over vervolgopleidingen ;)

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Alex) schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 15:35:
[...]

Dat is al wel de tijd dat je moet gaan nadenken over vervolgopleidingen ;)
Dat klopt, maar ik heb nog geen idee, eigenlijk. Iets in de richting informatica, natuurkunde, scheikunde, biologie. :P Dat is al wel zeker. :)

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-11 14:47
Zit je in ieder geval al op t juiste forum! }:O

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:54:
[...]

En dan kom ik aan als 30-jarige vwo'er :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
[...]

Gefeliciteerd :)F

Het grote adblocking topic

• Crossfire1987
@ArcticWolf Gefeliciteerd met de nieuwe baan

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 16:08:
[...]
Dat klopt, maar ik heb nog geen idee, eigenlijk. Iets in de richting informatica, natuurkunde, scheikunde, biologie. :P Dat is al wel zeker. :)
Drie uit vier goed :? Kijk eens naar farmacie.

* Freee!! heeft farmacie gestudeerd (niet afgemaakt) en is tegenwoordig programmeur ;) .

[ Voor 5% gewijzigd door Freee!! op 14-06-2017 18:03 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Freee!! schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 18:01:
[...]

Drie uit vier goed :? Kijk eens naar farmacie.
Jahoor, ik weet dat informatica en de exacte vakken niet echt samen gaan in één studie. Iets in de chemische biologie is zeker een optie. ;) Van me decaan mocht ik niet alles zeggen toen hij vroeg welke richting in op wilde :9 . Komt vast goed!

Maar als ik nog hulp nodig heb open ik wel een eigen topic in Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan.

[ Voor 3% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 14-06-2017 19:09 ]

[...]

Civiele techniek of werktuigbouwkunde B)

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:07
[...]

Genoeg mensen die uiteindelijk ergens terecht komen wat niet zoveel met de opleiding te maken heeft, ikzelf heb Aardwetenschappen gedaan en ben ook in de spoorwereld beland :P

• Skyaero
  • Niet online
FoxLenny schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:23:
Genoeg mensen die uiteindelijk ergens terecht komen wat niet zoveel met de opleiding te maken heeft, ikzelf heb Aardwetenschappen gedaan en ben ook in de spoorwereld beland :P
Het spoor leg je toch op de aarde? :P

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:07
Skyaero schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:36:
[...]

Het spoor leg je toch op de aarde? :P
Nee, op ballast :+
Of beton.

Maar met aardwetenschappen doe je volgens mij niks met fundatie technieken :P

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Of staal.

Misschien ergens een klein raakvlakje met het aanleggen van de onderbaan?

Ach, een groot deel van ons werk is te specialistisch om er een gepaste studie voor te vinden. Zou me niet verbazen als ook de minor spoortechniek voor 95% over ballastspoor gaat.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wie weet kom ik wel in de spoorwereld terecht. Al zal dat dan niet in de richting​van de civiele techniek zijn. Wellicht als software engineer (iets in die richting), het kan. ;) Ik weet het gewoon nog niet. :S

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Er rijden nog steeds te veel goederentreinen met gevaarlijke stoffen door Noord-Brabant, Limburg, Overijssel en Gelderland. Het aantal 'giftreinen' is echter wel gedaald.

Dat zei staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) donderdag. Dijksma is bang dat de overschrijdingen zonder ingrijpende maatregelen door zullen gaan.

Vooral het aantal 'giftreinen' dat rijdt via het zuiden (Brabantroute) en het oosten (Bentheimroute) ligt lager dan voorheen. Dijksma geeft vervoerder en verladers nog een kans om met ProRail de zaken te veranderen. Lukt dit het komende half jaar niet, dan gaat zij vervoerders dwingen een bepaalde spoorroute te nemen.

De bewindsvrouw wil vervoerders stimuleren om de Betuweroute naar Duitsland optimaal te benutten. Ze gaat dit financieel zo aantrekkelijk mogelijk maken. Ze benadrukt dat de veiligheid overal is gewaarborgd. In het zuiden en oosten bestaat weerstand tegen de 'giftreinen'.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...-delen-van-nederland.html

Virussen? Scan ze hier!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:12
Oh fijn, gelukkig gaat nu alles per vrachtwagen door dichtbevolkte gebieden heen, een stuk veiliger 8)7

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:51

mambo No5

Bad Apple?

Uiteraard is de Betuweroute over het volledige tracé naar het Ruhrgebied al helemaal af en volledig te gebruiken: een goede zaak dat de Staatssecretaris het inzicht heeft om dit probleem bij de kern op te lossen!

spoiler:
|:(

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:26
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 19:09:
[...]

Jahoor, ik weet dat informatica en de exacte vakken niet echt samen gaan in één studie. Iets in de chemische biologie is zeker een optie. ;) Van me decaan mocht ik niet alles zeggen toen hij vroeg welke richting in op wilde :9 . Komt vast goed!

Maar als ik nog hulp nodig heb open ik wel een eigen topic in Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan.
Al eens gekeken naar Biofarmaceutische Wetenschappen (BFW/BPS), Life Science and Technology (LST) of Molecular Science and Technology (MST)?

• IJnte
  • Laatst online: 18-11 14:44
Betuwelijn 10 jaar
Aai aaiiiii aiiii NOSje.... :'( 8)7 :X
Er zijn grenzen aan hoe vaak je iets fout in een artikel kan zetten.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• wildhagen
  • Niet online
Rekenen kunnen ze daar niet idd, de Betuwelijn is al geopend (iig deels) sinds 1882.

Het is ook moeilijk om de juiste benamingen te gebruiken natuurlijk...

Virussen? Scan ze hier!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Voor de experts en spoorliefhebbers is het de Betuweroute en voor het 'gewone volk' de Betuwelijn. :X 7(8)7

cordonbleu schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 23:00:
[...]

Al eens gekeken naar Biofarmaceutische Wetenschappen (BFW/BPS), Life Science and Technology (LST) of Molecular Science and Technology (MST)?
Nee, maar klinkt wel interessant. Ik heb weer wat ideeën opgedaan. Nu even genoeg. Wel bedankt iedereen die wat geroepen heeft. :Y

[ Voor 68% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 16-06-2017 07:49 ]

• marcop23
IJnte schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 07:16:
Betuwelijn 10 jaar
Aai aaiiiii aiiii NOSje.... :'( 8)7 :X
Er zijn grenzen aan hoe vaak je iets fout in een artikel kan zetten.
In het artikel staat nog wel
De aanlegkosten van de Betuweroute, zoals het spoor officieel heet,...
:P

Maar ja, als er 40 vrachtwagens op een gemiddelde trein zouden gaan, en je zou al veel vermogen gebruiken met je dieselloc:

Vrachtwagen, 150km, verbruik 1:3, * 40 = 2 000 L diesel
Trein, 2 MW voor 2 uur rendement 33% -> 1 200 L diesel

En ik denk dat dit al een pessimistische schatting is, ook al gebruikt 100 km/h rijden best wel vermogen natuurlijk. Maar misschien weet @Luke! het, met zijn IRP (toch?). En dan nog, rijden de zwaarste treinen daar niet allemaal met elektrische locs?

• Crossfire1987
quote: url
Medewerkers van NS gaan maandagochtend in staking. Dat doen ze op de belangrijke spoorknooppunten Den Haag Centraal en Zwolle. De staking in de ochtendspits duurt tot van vijf tot negen uur.

Dat meldt de vakbond FNV Spoor. De bond wil dat NS stopt met 'het afbreken' van het bedrijf. De actievoerende werknemers willen dat NS weer meebiedt op de concessies voor regionale lijnen, stopt met de werkgelegenheid uit de regio's te halen en de werkgelegenheid van de winkels en horeca op stations in eigen beheer houdt. Ook willen ze dat NS twee conducteurs inzet op alle dubbeldekkers.

"We zitten al anderhalf jaar tegenover de directie aan tafel", zegt FNV Spoor-bestuurslid Henri Janssen, "en al anderhalf jaar is er geen enkele beweging bij NS. Dat de werknemers nu het werk neerleggen betekent: het is menens."
Gevolgen in hele land merkbaar

FNV Spoor heeft ongeveer zesduizend leden. Het gevolg van hun actie is dat er maandagochtend vanuit Den Haag Centraal en Zwolle 'minder of geen treinen rijden'. De knooppunten zijn zo belangrijk, dat de actie vermoedelijk gevolgen heeft voor treinverkeer in praktisch het hele land.

NS is niet blij met de staking, zegt een woordvoerder. "We betreuren het dat nu toch voor actie is gekozen, ondanks eerdere verzoeken tot inhoudelijk overleg. We zagen en zien nog steeds voldoende aanknopingspunten om met de FNV in gesprek te blijven." Het spoorbedrijf vindt het vervelend dat de reizigers hinder van de acties zullen ondervinden. "We zullen er alles aan doen om de hinder zo veel mogelijk te beperken."
Bron:https://www.rtlnieuws.nl/nederland/deel-treinverkeer-maandag-in-ochtendspits-plat-door-staking

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

En dat terwijl maandag de herkansingsweek van de CE's begint :X

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:39

Garyu

WW

Raven schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 21:05:
En dat terwijl maandag de herkansingsweek van de CE's begint :X
Hoeveel mensen moeten er dan met het OV de trein naar hun examen toe dan? Ik neem aan dat je daar toch normaal gesproken dicht genoeg bij in de buurt woont om er ook zonder te treinen op tijd te kunnen zijn.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Nou, wat een goede redenen om te gaan staken en de reizigers weer de vertrouwde middelvinger te geven. Applaus. Hopelijk denken de leden van FNV 3 keer na voordat ze hieraan meedoen maandag.

* Bastien moet toch al niets hebben van stakingen in het algemeen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Crossfire1987
Bastien schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 21:52:
Nou, wat een goede redenen om te gaan staken en de reizigers weer de vertrouwde middelvinger te geven. Applaus. Hopelijk denken de leden van FNK 3 keer na voordat ze hieraan meedoen maandag.

* Bastien moet toch al niets hebben van stakingen in het algemeen.
ja zeker dikke vinger naar de reiziger toe ben ook benieuwd naar de impact op het spoor

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 23:01

Luke!

#Treinbaas
marcop23 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 08:14:
[...]

In het artikel staat nog wel

[...]
:P

Maar ja, als er 40 vrachtwagens op een gemiddelde trein zouden gaan, en je zou al veel vermogen gebruiken met je dieselloc:
Op een beetje shuttle zet je 80-90 teu.
Vrachtwagen, 150km, verbruik 1:3, * 40 = 2 000 L diesel
Trein, 2 MW voor 2 uur rendement 33% -> 1 200 L diesel

En ik denk dat dit al een pessimistische schatting is, ook al gebruikt 100 km/h rijden best wel vermogen natuurlijk. Maar misschien weet @Luke! het, met zijn IRP (toch?). En dan nog, rijden de zwaarste treinen daar niet allemaal met elektrische locs?
Wij rijden alle line haul doorgaand met diesels tussen havens en grens. Brandstofverbruik met moderne diesels is wel lager hoor. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Luke! op 16-06-2017 22:12 ]

Onze locs verbruiken gemiddeld ongeveer 800L per dag meen ik.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:43
Garyu schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 21:41:
Hoeveel mensen moeten er dan met het OV de trein naar hun examen toe dan? Ik neem aan dat je daar toch normaal gesproken dicht genoeg bij in de buurt woont om er ook zonder te treinen op tijd te kunnen zijn.
Bijvoorbeeld op de Veluwe gaan heel veel middelbare scholieren met de trein naar school. En dat ligt dichtbij Zwolle.

Het is een kansloze missie van de FNV. Maar ben wel benieuwd wat er gebeurt. Even een paar keer door de zure appel heen bijten en daarna verbiedt de rechter toch meer stakingen :). En dan hop het rondje om de kerk invoeren.

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

/rant
Heerlijk. Op vakantie in Nederland, moet zondag naar Schiphol. Op de heenweg de ICD vanuit R'dam gepakt. Was goed te doen vanuit Schiphol, zit je zo in R'dam. Maar nu terug.
Dit weekeinde geen ICD, moet dus via Leiden. 2 minute om over te stappen met 2 koffers.. extra reistijd dus, dan maar extra vroeg weg. Oh, tussen Dordrecht en Rotterdam geen treinen zo vroeg door werkzaamheden ..
/rant off

Verwijderd

[...]

/me voorspelt dat @Raven nu over zijn relatief uitzonderlijke situatie met vavo gaat beginnen. Maar inderdaad, in "normale" situaties zit je over het algemeen op fietsafstand van je middelbare school. :Y

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 23:43:
[...]

/me voorspelt dat @Raven nu over zijn relatief uitzonderlijke situatie met vavo gaat beginnen. Maar inderdaad, in "normale" situaties zit je over het algemeen op fietsafstand van je middelbare school. :Y
Wat vind je fietsafstand?
/me moet 15 KM fietsen naar school. Dat doe ik alleen als het mooi weer is en niet om 8.00/8.10 moet beginnen. Ik reken daar ongeveer 1.10 uur voor. Inclusief de de pond, dus daar is extra speling voor nodig. Optimaal kan ik het in 50 min. Dat vind ik de max.

Met de trein kan ik vaak een kwartier later weg. 5 min fietsen naar station 30 min onderweg met de trein (15 min de trein) en dan nog even naar school​. Ik zorg dat ik de trein heb die minimaal 10/15 min (afhankelijk van gebouw) voor de les aankomt. Gaat altijd goed.

• Skyaero
  • Niet online
Dat doen ze op de belangrijke spoorknooppunten Den Haag Centraal en Zwolle.
Sinds wanneer is Den Haag Centraal een belangrijk knooppunt geworden?
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 06:32:
[me=148671] moet 15 KM fietsen naar school. Dat doe ik alleen als het mooi weer is en niet om 8.00/8.10 moet beginnen.
De jeugd van tegenwoordig. Vroegah... >:) :P

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 23:43:
[...]

* Raven mompelt iets over vavo dat niet overal te vinden is :P

Mijn klasgenoten (en leraren) komen overal en nergens vandaan. Er zijn er niet zo heel veel die op fietsafstand wonen.

Oscar Wilde

Verwijderd

T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 06:32:
[...]

Wat vind je fietsafstand?
/me moet 15 KM fietsen naar school. Dat doe ik alleen als het mooi weer is en niet om 8.00/8.10 moet beginnen. Ik reken daar ongeveer 1.10 uur voor. Inclusief de de pond, dus daar is extra speling voor nodig. Optimaal kan ik het in 50 min. Dat vind ik de max.

Met de trein kan ik vaak een kwartier later weg. 5 min fietsen naar station 30 min onderweg met de trein (15 min de trein) en dan nog even naar school​. Ik zorg dat ik de trein heb die minimaal 10/15 min (afhankelijk van gebouw) voor de les aankomt. Gaat altijd goed.
Ik heb diezelfde afstand 6 jaar lang jaar in jaar uit gefietst. :) En met mij bijna iedereen die ik kende op zo'n afstand. Dus ja, dat noem ik fietsafstand. Boven de 20KM word het imo pas geen fietsafstand meer.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik voel me al een watje... :|

[ Voor 3% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 17-06-2017 09:48 ]

• Garyu

Garyu

WW

Dennis schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 22:54:
[...]

Bijvoorbeeld op de Veluwe gaan heel veel middelbare scholieren met de trein naar school. En dat ligt dichtbij Zwolle.
Die vinden vast een oplossing in de vorm van papa/mama.
Het is een kansloze missie van de FNV. Maar ben wel benieuwd wat er gebeurt. Even een paar keer door de zure appel heen bijten en daarna verbiedt de rechter toch meer stakingen :). En dan hop het rondje om de kerk invoeren.
Het is kansloos hoe hier het recht op staking wordt neergesabeld. Verworvenheden worden in rap tempo in allerlei sectoren afgebroken, en de betroffenen moeten maar aan de zijlijn gaan staan juichen? Ik vind het hun volste recht om daartegen te protesteren.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:48

Onbekend

...

Staken of niet, het gaat uiteindelijk ten koste van de reiziger.
Werknemers zijn voornamelijk bezig om er zelf beter van te worden, en de echte klant komt op een veel lagere plaats. (Dat geldt voor mij ook. Het maakt niet uit hoe goed ik onze klanten help, mijn maandsalaris blijft toch gelijk.)
Voor de NS geldt dat net zo. Van die 1,2 miljoen reizigers per dag, hebben er maar tienduizend een paar uurtjes last van de stakingen. De NS interesseert dat totaal niet, want morgen gaan de reizigers (betalende klanten) weer gewoon met de trein mee. ;)

Die stakingen zijn dus leuk voor de stakers zelf, en enkel de reiziger is de dupe.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• wildhagen
  • Niet online
Zweden is het eerste land ter wereld waar passagiers kunnen inchecken voor de trein met een onderhuidse chip.

De proef met de chip is enkele weken geleden begonnen, schrijft de Volkskrant. SJ, de Zweedse tegenhanger van de NS, verwacht dat ongeveer honderd treinreizigers dit jaar gebruik gaan maken van de incheckmethode.

De onderhuidse chip is een NFC-chip, die ook in bankpassen gebruikt worden. De chips maken bijvoorbeeld contactloos betalen mogelijk. In speciale piercingwinkels in Zweden wordt de chip geïmplanteerd.

Om gebruik te maken van de chip moet er eenmalig een online-account aangemaakt worden. Daarnaast moet de chip aan een treinabonnement gekoppeld worden. SJ zegt dat de informatie-uitwisseling beperkt blijft tot de treinreis. Onder meer locatiedata buiten het reizen om wordt niet met de vervoerder gedeeld.
Bron: http://www.nu.nl/internet...met-onderhuidse-chip.html

Het uitgebreidere Volkskrant-artikel: http://www.volkskrant.nl/...0content&utm_content=free

Lijkt me op zich best handig, wellicht een idee om het hier ook in te gaan voeren?

Virussen? Scan ze hier!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:25

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Garyu schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 10:04:
[...]

Het is kansloos hoe hier het recht op staking wordt neergesabeld. Verworvenheden worden in rap tempo in allerlei sectoren afgebroken, en de betroffenen moeten maar aan de zijlijn gaan staan juichen? Ik vind het hun volste recht om daartegen te protesteren.
De staking is volstrekt nutteloos. FNV eist dingen die volgens hunzelf ertoe leiden dat NS betere continuïteit krijgt maar die in effect ertoe leiden dat NS nog meer wordt opgedeeld. Van de ene kant willen ze dat NS mee moet kunnen bieden op aanbestedingen maar van de andere kant eisen ze ook meer personeel op de trein en blijven ze volharden in hun dienstroostereisen. Die laatste twee eisen maken dat NS absoluut niet effectief kan meebieden op aanbestedingen en leiden gewoon tot het verlies van treindiensten van NS.
Hoe vervelend dit ook is voor de medewerkers (geloof me, ik begijp het volledig, het bedrijf waar ik werk zit in een zelfde soort positie), je kunt hier gewoon geen winst uit halen. Het enige wat je doet is middelvinger naar de reiziger opsteken.

Signatures zijn voor boomers.

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Zie er geen enkel voordeel in, de pinpas gebruikt ik minimaal 5x vaker per dag dus dat zou een groter voordeel zijn. Het echte voordeel voor de consument is als je nog maar één chip nodig hebt voor alles, i.p.v. de 10+ pasjes van nu die ook lekker met elkaar storen waardoor je elk pasje bij gebruik uit de portemonnee moet halen.
[...]
Wie sabelt hier het recht neer dan? Ik merk enkel op dat de aangegeven redenen imo geen reden zijn tot staking. Zoals hierboven ook al gezegd, men wil er persoonlijk beter van worden en niet het bedrijf er perse beter van maken. Daar is het recht op staken niet voor bedoeld. Ik heb al jaren het gevoel dat NS als bedrijf wel vooruit wil maar dat het personeel (gepusht door de vakbond) zich in het stoomtijdperk op blijft houden.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
wildhagen schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:01:
[...]

Het uitgebreidere Volkskrant-artikel: http://www.volkskrant.nl/...0content&utm_content=free

Lijkt me op zich best handig, wellicht een idee om het hier ook in te gaan voeren?
En laat dan net ook blijken dat die chip een GPS tracker heeft, zodat de Staat altijd weet waar je uitspookt.
RIP Privacy.

@marcop23 Zover ik weet kan een EURO5 truck 1:3,33 halen, mits dit treintje rijden is op ~80 - 85 km/h.
Het artikel spreekt over de Brusselse ring, welke dezelfde ellende kent als "De Ruit van Rotterdam" en de Antwerpse Ring. Kortom, die 1:3 haal je niet :P

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• wildhagen
  • Niet online
D_Jeff schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:18:
[...]

En laat dan net ook blijken dat die chip een GPS tracker heeft, zodat de Staat altijd weet waar je uitspookt.
RIP Privacy.
Dit lijkt me niet het juiste topic voor complottheorien of paranoia ;)

Trust me, niet alles in het leven is een complot, hoewel velen overal een complot in zullen zien.

De SNCF, het Franse nationale spoorwegbedrijf, wil in 2023 autonome hogesnelheidstreinen laten rijden.

De SNCF begint in 2019 met het testen van een prototype van de zogenaamde drone-trein, meldt FranceInfo. De nieuwe trein krijgt sensoren waarmee het obstakels kan herkennen en automatisch kan remmen wanneer dat nodig is.

De TGV zou op afstand bestuurd kunnen worden, al blijven er in het begin nog wel machinisten en conducteurs aan boord om met noodgevallen om te gaan.

Het doel van de drone-trein is om de TGV sneller en vaker te laten rijden. Volgens de SNCF moet de autonome trein 25 procent meer reizen mogelijk maken tussen Parijs en Lyon. Blijkt het project succesvol, dan maakt het spoorwegbedrijf volgens SNCF-president Guillaume Pepy als eerste gebruik van autonome hogesnelheidstreinen.
Bron: http://www.nu.nl/gadgets/...treinen-laten-rijden.html

[ Voor 53% gewijzigd door wildhagen op 17-06-2017 11:31 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:43
Stakingsrecht is prima. En ik ben daar helemaal niet op tegen. Alleen moet je zaken wel in proportie zien. Het rijdend personeel van NS heeft enorme verworvenheden en weigert ook maar mee te gaan met de huidige tijd. Ze hebben baangaranties, hoger dan marktconforme salarissen (niet voor niets dat Arriva geen personeel kan vinden omdat iedereen overstapt naar NS omdat zij meer betalen) en dan zeuren ze over rondje om de kerk. Terwijl de reiziger enorm veel last heeft van de pretparkroosters van NS die vooral bedoeld zijn om het personeel tevreden te houden.

En er zijn veel goede conducteurs, maar er zitten ook pannenkoeken tussen. Ik reis dagelijks met de trein maar heb denk ik maximaal 1x per 3 weken een controle. Ik zie ze nooit, bijna altijd zitten ze achterin hun cabine.

Afgelopen zaterdag vergat mijn machinist te stoppen op het station waar ik eruit moest. Geen omroepbericht of wat dan ook, bij het volgende station werd 'gewoon' het volgende station aangekondigd.

Dit heb ik een keer eerder ook gehad, toen werd via de omroepinstallatie gezegd dat "de trein niet meer kon stoppen"... nee logisch want de machinist vergat te remmen.

• Garyu

Garyu

WW

Dennis schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 12:05:
[...]

Stakingsrecht is prima. En ik ben daar helemaal niet op tegen. Alleen moet je zaken wel in proportie zien. Het rijdend personeel van NS heeft enorme verworvenheden en weigert ook maar mee te gaan met de huidige tijd. Ze hebben baangaranties, hoger dan marktconforme salarissen (niet voor niets dat Arriva geen personeel kan vinden omdat iedereen overstapt naar NS omdat zij meer betalen) en dan zeuren ze over rondje om de kerk. Terwijl de reiziger enorm veel last heeft van de pretparkroosters van NS die vooral bedoeld zijn om het personeel tevreden te houden.
Misschien dat marktwerking ook de andere kant op zou kunnen werken, en Arriva zijn salarissen maar aan moet passen om personeel te kunnen vinden? Niet alles -moet- een race to the bottom zijn, zolang het personeel ook nog iets mee te bepalen heeft. Blijkbaar werkt dat toch nog goed genoeg in treinenland.

Het gaat hier niet over persoonlijk voordeel of om enorme eisen van de FNV, het gaat erom dat het minder slechter wordt, nogal een verschil zou ik zeggen.
En er zijn veel goede conducteurs, maar er zitten ook pannenkoeken tussen. Ik reis dagelijks met de trein maar heb denk ik maximaal 1x per 3 weken een controle. Ik zie ze nooit, bijna altijd zitten ze achterin hun cabine.

Afgelopen zaterdag vergat mijn machinist te stoppen op het station waar ik eruit moest. Geen omroepbericht of wat dan ook, bij het volgende station werd 'gewoon' het volgende station aangekondigd.

Dit heb ik een keer eerder ook gehad, toen werd via de omroepinstallatie gezegd dat "de trein niet meer kon stoppen"... nee logisch want de machinist vergat te remmen.
Haha, dat is inderdaad wel een gevalletje *oeps* :o , maar wel extreem lullig als jij al knap bemeten was en dan vervolgens weer een trein terug kan nemen. Of betaalt de NS je taxi terug?

PS: ik ben niet aangesloten bij een vakbond en werk niet bij de spoorwegen (noch in NL noch in het buitenland), maar vind het nogal kortzichtig om altijd maar meteen kritiek te hebben op stakers. Bedenk wel dat staken ook echt geen lolletje is. Je riskeert er carrieretechnisch en financieel best wel wat mee. De hoeveelheid stakingen in Nederland valt zowiezo wel mee.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:25

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En onderzoek naar de volgende stap is ook al gedaan: https://www.ovmagazine.nl...in-mogelijk-in-2050-0800/ (betaald artikel). Elke minuut een autonome trein.

[ Voor 19% gewijzigd door Maasluip op 17-06-2017 13:15 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Crossfire1987
quote: url
Flitstrein naar Brussel opnieuw vertraagd

De intercity die tussen Amsterdam en Brussel over de HSL Zuid moet gaan rijden, loopt opnieuw vertraging op. De start was al uitgesteld naar december, maar door latere levering van de beveiligingssoftware voor de locomotieven door fabrikant Bombardier wordt het weer later. Dat heeft de NS aan staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) laten weten.
Karolien Koolhof 16-06-17, 19:38

2
14
M

,,NS heeft alle mogelijkheden bezien om deze dienst per start dienstregeling 2018 te introduceren, maar moet concluderen dat dit niet kwalitatief verantwoord kan. Tot het startmoment blijft deze treindienst rijden over het conventionele spoor, via Roosendaal", valt er te lezen in een brief van NS aan Dijksma. Die reageerde vanmiddag op de kwestie.

De staatssecretaris liet vanmiddag weten het ,,zeer teleurstellend'' voor de reiziger te vinden dat die nu nog langer moet wachten op een snellere verbinding tussen beide hoofdsteden. Dijksma: ,,Ik ga uit van een spoedige introductie in 2018."
Minder betrouwbaar

Eind vorig jaar bleek al uit onderzoek dat de HSL-trein nooit zo betrouwbaar zal worden als de reguliere trein. NS en ProRail pakken de treinuitval volgens deskundigen wel 'met voldoende urgentie aan', maar doordat er te veel treinen op verschillende snelheden over het spoor rijden, zal de uitval blijven schommelen tussen de 5 en 7 procent. Bij reguliere treinen ligt dit op amper 2 procent.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:21

Fiber

Beaches are for storming.

Maasluip schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 13:14:
[...]

En onderzoek naar de volgende stap is ook al gedaan: https://www.ovmagazine.nl...in-mogelijk-in-2050-0800/ (betaald artikel). Elke minuut een autonome trein.
Moeten ze wel eerst alle gelijkvloerse spoorwegovergangen en kruisingen aanpakken... :)

Maar inderdaad, ik denk dat machinist een uitstervend beroep is, net als taxi-, bus-, vrachtwagenchauffeur, etc.
Zelfs rijschool instructeurs zijn niet meer nodig als over enkele tientallen jaren je geen rijbewijs meer nodig hebt om in een autonoom rijdende auto te stappen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 23:01

Luke!

#Treinbaas
ArcticWolf schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 22:26:
Onze locs verbruiken gemiddeld ongeveer 800L per dag meen ik.
Per dag zegt niks, een beetje rondkoetsen in rangeerbedrijf met wat wagentjes is iets anders dan 2000 t met 100 km/u door het land zeulen. En dan nog: zo'n V 100 is ook maar een veredelde trapfiets. :+
Luke! schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 19:40:
[...]
Per dag zegt niks, een beetje rondkoetsen in rangeerbedrijf met wat wagentjes is iets anders dan 2000 t met 100 km/u door het land zeulen. En dan nog: zo'n V 100 is ook maar een veredelde trapfiets. :+
Ja klopt, bedoelde gemiddeld :P sommige staan 8u lang stationair te draaien, dan verbruiken ze niet veel :P

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-11 23:13
wildhagen schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:01:
[Bericht over inchecken met onderhuidse chip.]

Er is een Utrechter die al eerder bij zichzelf de chip uit zijn OV-chipkaart in zijn hand heeft geïmplanteerd, maar het was wel pijnlijk.
Edit: Is ook al gemeld op Tweakers.net: geek: Utrechter zet ov-chipkaart in eigen lichaam

[ Voor 9% gewijzigd door arnold_m op 17-06-2017 21:05 ]

flickr

• Onbekend

Onbekend

...

arnold_m schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 20:49:
[...]

Er is een Utrechter die al eerder bij zichzelf de chip uit zijn OV-chipkaart in zijn hand heeft geïmplanteerd, maar het was wel pijnlijk.
Edit: Is ook al gemeld op Tweakers.net: geek: Utrechter zet ov-chipkaart in eigen lichaam
Ik hoop niet dat hij hem elke 5 jaar moet gaan vervangen. :P
ArcticWolf schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 20:01:
[...]

Ja klopt, bedoelde gemiddeld :P sommige staan 8u lang stationair te draaien, dan verbruiken ze niet veel :P
Hoeveel verbruiken ze dan eigenlijk? :) Zo'n flinke motor lange tijd draaiend te houden kost ook niet niks.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Gaan ze bij de NS morgenvroeg nog reizigers pesten ? Moet ik mijn afspraken vast af gaan zeggen ?

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Onbekend schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 21:27:
[...]

Ik hoop niet dat hij hem elke 5 jaar moet gaan vervangen. :P

[...]

Hoeveel verbruiken ze dan eigenlijk? :) Zo'n flinke motor lange tijd draaiend te houden kost ook niet niks.
Geen idee helaas

• Crossfire1987
Oekiejoekie schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:31:
Gaan ze bij de NS morgenvroeg nog reizigers pesten ? Moet ik mijn afspraken vast af gaan zeggen ?
Maandag hinder voor treinreizigers rond Den Haag en Zwolle

Laatst gewijzigd: 18 juni 2017, 15.21 uur

Maandag 19 juni is er hinder voor reizigers rond Den Haag en Zwolle door acties van FNV Spoor. Wij weten niet precies hoeveel collega’s actie gaan voeren en hoe groot de overlast voor reizigers daadwerkelijk wordt. De gevolgen voor het treinverkeer kunnen zich ook uitbreiden naar andere plekken in het land. Houdt u maandag 19 juni rekening met extra reistijd. Bedraagt deze minstens 30 minuten extra, dan heeft u recht op geld terug bij vertraging.
Dit is wat ik gevonden heb op de site van NS erover

• Oekiejoekie
Ja, en dat zegt ook vrij weinig helaas... Mijn eerste deel van de reis is met R-Net... en dat is ook NS, of ook toch weer niet. Tenminste, ze hebben andere uniformen, maar ondertussen is het nog wel NS, en komen ze ook uit Den Haag. Daarna van Alphen naar Leiden... Die komen uit Utrecht ? Hoop ik ? En daarna van Leiden naar Amsterdam... En die treinen komen uit Den Haag ??

Oekiejoekie schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:57:
[...]

Ja, en dat zegt ook vrij weinig helaas... Mijn eerste deel van de reis is met R-Net... en dat is ook NS, of ook toch weer niet. Tenminste, ze hebben andere uniformen, maar ondertussen is het nog wel NS, en komen ze ook uit Den Haag. Daarna van Alphen naar Leiden... Die komen uit Utrecht ? Hoop ik ? En daarna van Leiden naar Amsterdam... En die treinen komen uit Den Haag ??
Ik reageerde toch niet op jou? :?

• Oekiejoekie
ArcticWolf schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:20:
[...]

Ik reageerde toch niet op jou? :?
Sorry nee, was op @Crossfire1987

• Crossfire1987
@Oekiejoekiealphen naar leiden komen uit Utrecht als je de intercity of uit Denhaag of Vlissingen

Mischien weet @EDIT meer over de staking

Verwijderd

Moet morgen Heerenveen - Leeuwarden doen in principe, denk dat ik maar even via Drachten ga reizen met de bus. :P

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Oekiejoekie schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:31:
Tja want knappe arbeidsvoorwaarden en toekomst is z'n onzin. De lonen blijven achter terwijl 'de economie' bloeit. Nee heel Nederland zou moeten staken. En ja waar gehakt wordt vallen spaanders.

• marcop23
Zo'n V100 heeft een 800 kW motor. Als je heel vies extrapoleert en 1L / 50 kW stelt (dat klinkt redelijk voor auto's), dan kom je dus op ~16 L/h.

Vol vermogen zal rond de 220 L/h liggen.

Ik heb/beheer/berijdt verder geen locjes, dus houd er rekening mee dat het hele wilde schattingen zijn :P Maar als je benieuwd bent, dit is denk ik ongeveer de orde van grootte.

• Onbekend

Onbekend

...

Dat valt dan gelukkig wel mee, als je dat vergelijk met de gebruikskosten en onderhoudskosten van zo'n ding.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:02
Wat stakingen betreft vind ik het voorstel dat op dit moment in België op tafel ligt zo slecht nog niet. Personeel zou minstens 4 dagen op voorhand moeten laten weten of zij meestaken of niet opdat er gekeken kan worden naar welke treinen men wel en welke men niet kan laten rijden. Uiteraard heeft er al 1 vakbond een stakingsaanzegging ingediend tegen dit voorstel (wie had iets anders verwacht?)

No keyboard detected. Press F1 to continue.

marcop23 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 18:39:
[...]

Zo'n V100 heeft een 800 kW motor. Als je heel vies extrapoleert en 1L / 50 kW stelt (dat klinkt redelijk voor auto's), dan kom je dus op ~16 L/h.

Vol vermogen zal rond de 220 L/h liggen.

Ik heb/beheer/berijdt verder geen locjes, dus houd er rekening mee dat het hele wilde schattingen zijn :P Maar als je benieuwd bent, dit is denk ik ongeveer de orde van grootte.
Das wel heel vies dan ;) m'n auto (Z16XEP benzine) verbruikt ca. 1L per uur stationair met 78kW. Mag hopen dat een diesel stationair wat zuiniger is.

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Blokker_1999 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 18:46:
Wat stakingen betreft vind ik het voorstel dat op dit moment in België op tafel ligt zo slecht nog niet. Personeel zou minstens 4 dagen op voorhand moeten laten weten of zij meestaken of niet opdat er gekeken kan worden naar welke treinen men wel en welke men niet kan laten rijden. Uiteraard heeft er al 1 vakbond een stakingsaanzegging ingediend tegen dit voorstel (wie had iets anders verwacht?)
Dat zal hier in het 'polderlandschap' vast niet gaan gebeuren, want dan kan de werkgever het personeel zo (proberen) te plannen dat de stakingsinvloed nihil is. Immers is de bedoeling van een staking een zo groot mogelijke overlast voor mensen die er niets mee te maken hebben om op die manier de werkgever te chanteren/onder druk te zetten.

Al is er onlangs door de rechter hier in NL wel iets in die geest opgelegd aan de stakers bij het nationale gokinstituut. Maar dat was dacht ik slechts een paar uur van tevoren.

• Oekiejoekie
GoldenSample schreef op zondag 18 juni 2017 @ 17:15:
[...]

Tja want knappe arbeidsvoorwaarden en toekomst is z'n onzin. De lonen blijven achter terwijl 'de economie' bloeit. Nee heel Nederland zou moeten staken. En ja waar gehakt wordt vallen spaanders.
`
En dat rechtvaardigt dan meteen dat je het vervoer binnen een groot deel van de randstad stil legt ? In het verleden konden er ook servicegerichte acties gehouden worden ? Servicerondes ipv kaartcontrole ?

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:02
Bastien schreef op zondag 18 juni 2017 @ 19:16:
[...]
Dat zal hier in het 'polderlandschap' vast niet gaan gebeuren, want dan kan de werkgever het personeel zo (proberen) te plannen dat de stakingsinvloed nihil is. Immers is de bedoeling van een staking een zo groot mogelijke overlast voor mensen die er niets mee te maken hebben om op die manier de werkgever te chanteren/onder druk te zetten.

Al is er onlangs door de rechter hier in NL wel iets in die geest opgelegd aan de stakers bij het nationale gokinstituut. Maar dat was dacht ik slechts een paar uur van tevoren.
Zolang je voldoende stakers hebt (en dan vooral bij het rijdend personeel) zal de staking toch echt voelbaar zijn. Het grootste punt van kritiek (en daar kan ik wel ergens inkomen) is dat men vanuit de kant van de vakbond tijdens die 4 dagen eigenlijk niet veel zin zal hebben om verder te onderhandellen en je het sociaal overleg dus enkele dagen extra zal stilleggen (hoewel dat ook niet altijd slecht hoeft te zijn).

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Oekiejoekie schreef op zondag 18 juni 2017 @ 19:47:
[...]
En dat rechtvaardigt dan meteen dat je het vervoer binnen een groot deel van de randstad stil legt ?
Timing is inderdaad heel fraai, de komende week rijdt de ICD ook al niet, dus alle forensen, die die normaal gebruiken, worden ook geraakt.

* Freee!! vindt het niet vreemd dat het steeds drukker wordt op de wegen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Crossfire1987 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:34:

Mischien weet @EDIT meer over de staking
Nee, werkelijk geen idee. Het hangt er van af wie er op die standplaatsen mee gaat doen. Zijn het een paar machinisten, dan zullen er hooguit een paar treinen opgeheven worden. Staken er echter mensen die in de rangeerdienst lopen (voorbrengen/gereed maken van treinen), dan heb je een iets grotere uitdaging.
Pagina: 1 ... 19 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.