Yep is de AB 4005 >> slopermambo No5 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:32:
Middenbak van een koploper (ICM) vermoed ik zo; de helft is 1e klasse en dat heb je niet bij ICR.
Anoniem: 483276
Meen dat er ergens op YouTube een filmpje staat over dit specifiek rijtuig, en de bijbehorende kop en staart delen, maar kan hem nergens terug vinden. Iemand anders meer geluk?
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 483276 op 09-06-2017 16:41 ]
Bedoel je deze misschien?
Is de AB4005 idd. Een van de voormalige ICM0-prototypes (4001-4007).
De beiden kopbakken van de 4005 zijn (of waren? geen idee) in gebruik als oefenobject voor brandoefeningen bij Falck/Stator:

De beiden kopbakken van de 4005 zijn (of waren? geen idee) in gebruik als oefenobject voor brandoefeningen bij Falck/Stator:

Virussen? Scan ze hier!
@wildhagen De kopbakken waren geplaatst als oefenobjecten bij Falck, voorheen Stator in Utrecht, ter vervanging van treinstel 376[1]. Inmiddels werd in eerste instantie een kopbak hiervan afgevoerd, terwijl later een andere volgde. Beide zijn weg
Ah dank je @Crossfire1987, dat wist ik niet. Ik volg dat soort zaken wat minder allemaal
Virussen? Scan ze hier!
Misschien een domme vraag, maar heeft het nut om te oefenen in materiaal wat niet daadwerkelijk gebruikt word? Is het niet veel zinvoller om te oefenen in materiaal dat daadwerkelijk op de baan is? Ik kan mij in elk geval voorstellen dat ze in bijvoorbeeld de nieuwe flirt's heel anders te werk moeten gaan dan in ICM0. Voor ICMm zal het redelijk uitwisselbaar zijn aangezien de basis hetzelfde is, maar what about compleet ander materiaal?
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 483276 op 09-06-2017 19:47 ]
Ik denk alleen niet dat de NS het heel erg gaat waarderen als je een in gebruik zijn treinstel even in de fik steekt om te gaan oefenen. Geeft zoveel gedoe met schade enzo
Virussen? Scan ze hier!
Eentje extra bouwen van elke serie voor hulp diensten? (zowel politie, brandweer als medisch personeel) Ja, dat kost geld, maar als het mensen levens kan redden......wildhagen schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 19:47:
Ik denk alleen niet dat de NS het heel erg gaat waarderen als je een in gebruik zijn treinstel even in de fik steekt om te gaan oefenen. Geeft zoveel gedoe met schade enzo
Je hebt toch prototypes van de bouw zoals bovenstaande ICM?Anoniem: 483276 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 19:48:
[...]
Eentje extra bouwen van elke serie voor hulp diensten? (zowel politie, brandweer als medisch personeel) Ja, dat kost geld, maar als het mensen levens kan redden......
Dan gebruiken ze die toch? Werkt natuurlijk niet voor de al aanwezige treinen.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Dat werkt inderdaad perfect, maar ik heb niet het idee dat dat voor alle types aanwezig is?T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 20:00:
[...]
Je hebt toch prototypes van de bouw zoals bovenstaande ICM?

Meeste moderne treinstellen zijn redelijk off-the-shelf, en dus geen prototypes aanwezig bij de NS.T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 20:00:
[...]
Voor sommige custom-made treinen, zoals VIRM, zijn de prototypes (destijds 8201-8215) nog in dienst, en kan je daarvoor dus niet inzetten.
Vroeger (zoals ICM, VIRM) werd materieel speciaal voor de NS ontworpen. Tegenwoordig gebeurt dat (bijna) niet meer, maar neemt men off-the-shelf produkten die men dan enigszins aan de eisen/wensen aanpast. Denk aan de Flirts, of de SNG's die CAF nu aan het bouwen is.
Virussen? Scan ze hier!
Het oefenen zal eerder gaan om werken in kleine ruimtes met weinig deuren en veel hindernissen (zoals stoelen). Of je dan in een ICM of in een FLIRT oefent maakt niet zo veel verschil.
In beide treinen heb je maar een paar toegangspunten en staan er overal stoelen in de weg.
In beide treinen heb je maar een paar toegangspunten en staan er overal stoelen in de weg.
We are shaping the future
Klopt. Op Schiphol hebben ze ook maar één testvliegtuig, welke niet eens op een echte lijkt. Dus een soort simulatie opstelling zou al genoeg zijn.Alex) schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 20:04:
Het oefenen zal eerder gaan om werken in kleine ruimtes met weinig deuren en veel hindernissen (zoals stoelen). Of je dan in een ICM of in een FLIRT oefent maakt niet zo veel verschil.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
De prototypes hebben gewoon nog meegereden in de dienst voor lange tijd. Het wordt een dure hobby om een hele extra trein te bestellen voor oefeningen.T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 20:00:
[...]
Daarnaast als een trein in de fik staat lijken alle treinen op elkaar. Een smal gangpad met stoelen aan weerszijde met ergens (smalle) deuren naar buiten.
Het "droog" oefenen zou wel probleemloos kunnen met materieel wat daarvoor beschikbaar wordt gesteld tijdelijk.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
* Anoniem: 483276 vond zijn idee dat het uit zou maken eigenlijk best logisch.
Blijkbaar niet.
Ik zal jullie een beetje uit de droom helpen.
Het is idd een redelijke gedachte, maar zo'n prototype kost een fortuin, die ga je niet ff afschrijven in 2 jaar door er brandjes en water in te doen, of je stopt er zelfs een bom in (hebben ze bij de RET is gedaan met een metro).
Nee meestal gaat oud materieel naar dit soort oefencentra.

Ze oefenen ontruimen, hersporen, branden blussen en dergelijke, dat maakt niet uit met wat voor soort materieel dat gebeurt.

Hier bij RISK maasvlakte RET oefenmaterieel, tram metro bussen en nog wat voorkomend materieel van het spoor en weg uit de haven regio.
De expliciete oefening per materieel soort wordt ook gegeven, maar dan in een gewoon treinstel met experts van de NS die de hulpdiensten precies vertellen wat ze wel en niet mogen doen. Maar heel vaak zal Prorail of NedTrain ter plaatse komen voor assistentie, maar ook NS personeel zelf krijgt training en assisteert.
Maar ook regulier materieel wordt gebruikt bij oefeningen, maar die blijven heel.
[YouTube: https://youtu.be/iuCsXHT--8U]
Of er wordt een schade stelletje gebruikt alvorens men het opknapt

Het is idd een redelijke gedachte, maar zo'n prototype kost een fortuin, die ga je niet ff afschrijven in 2 jaar door er brandjes en water in te doen, of je stopt er zelfs een bom in (hebben ze bij de RET is gedaan met een metro).
Nee meestal gaat oud materieel naar dit soort oefencentra.

Ze oefenen ontruimen, hersporen, branden blussen en dergelijke, dat maakt niet uit met wat voor soort materieel dat gebeurt.

Hier bij RISK maasvlakte RET oefenmaterieel, tram metro bussen en nog wat voorkomend materieel van het spoor en weg uit de haven regio.
De expliciete oefening per materieel soort wordt ook gegeven, maar dan in een gewoon treinstel met experts van de NS die de hulpdiensten precies vertellen wat ze wel en niet mogen doen. Maar heel vaak zal Prorail of NedTrain ter plaatse komen voor assistentie, maar ook NS personeel zelf krijgt training en assisteert.
Maar ook regulier materieel wordt gebruikt bij oefeningen, maar die blijven heel.
[YouTube: https://youtu.be/iuCsXHT--8U]
Of er wordt een schade stelletje gebruikt alvorens men het opknapt

[ Voor 24% gewijzigd door Trainhunter2009 op 09-06-2017 22:20 ]
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Ik ben voor!D_Jeff schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 12:38:
De discussie gaat voort:
https://www.nrc.nl/nieuws...klas-af-11000894-a1562349
Maar ik snap best dat mensen met een luxe (door de werkgever betaalde) eersteklas jaarkaart daar niet blij van worden...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik ben tegen. De grote gelijkschakeling, niemand mag meer zijn dan de ander. Nee, daar ben ik niet voor. 1e klas is bij uitstek een plek om prettiger te zitten, rustiger, om maar niet te zeggen "ver van het plebs".
Verder is zijn berekening van "25% meer zitplaatsen" onjuist:
Een 6-baks dubbeldekker heeft 132 zitplaatsen 1e klas en 442 zitplaatsen 2e klas, totaal 574. Als je alle (44) rijen 1e klas van 3 naar 4 stoelen kunt brengen krijg je 44 zitplaatsen extra, dat is 7,7%. Misschien dat je een paar extra rijen kunt monteren omdat in de 2e klas de stoelen dichter bij elkaar zijn, maar daarmee haal je die 25% nooit. 10% op zijn best.
En in de stoptreinen haal je het al helemaal niet want daar staan al 4 stoelen naast elkaar.
Verder is zijn berekening van "25% meer zitplaatsen" onjuist:
Een 6-baks dubbeldekker heeft 132 zitplaatsen 1e klas en 442 zitplaatsen 2e klas, totaal 574. Als je alle (44) rijen 1e klas van 3 naar 4 stoelen kunt brengen krijg je 44 zitplaatsen extra, dat is 7,7%. Misschien dat je een paar extra rijen kunt monteren omdat in de 2e klas de stoelen dichter bij elkaar zijn, maar daarmee haal je die 25% nooit. 10% op zijn best.
En in de stoptreinen haal je het al helemaal niet want daar staan al 4 stoelen naast elkaar.
Signatures zijn voor boomers.
Alle beetjes helpen, en als je 'prettiger, rustiger, om maar niet te zeggen "ver van het plebs".' wilt zitten doe je dat maar in je luxe eigen auto. Scheelt weer wat ruimte in de trein... 
En zijn berekening is er op gebaseerd dat die 132 zitplaatsen 1e klas nu dus vrijwel leeg zijn en dan dus wel gevuld kunnen worden... dan kom je dus makkelijk op 25 procent extra...
En zijn berekening is er op gebaseerd dat die 132 zitplaatsen 1e klas nu dus vrijwel leeg zijn en dan dus wel gevuld kunnen worden... dan kom je dus makkelijk op 25 procent extra...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Geheel tegen. Reis langere stukken altijd 1e klas, een stuk rustiger en daar wil ik best voor betalen. Als er zo nodig plaats gecreëerd moet worden in de trein, leg dan het 'vrij' reizen van studenten maar aan banden: alleen in de daluren of zo.
En daarbij, het zou de vervoersbedrijven sieren om hun bedrijfsvoering eens beter op orde te brengen. Dat geneuzel van 'beperking in de inzet van materieel' is doorgaans gebrek aan personeel: http://www.rtvoost.nl/nie...neelsproblemen-bij-arriva . En Arriva is daar vast niet alleen in.
En daarbij, het zou de vervoersbedrijven sieren om hun bedrijfsvoering eens beter op orde te brengen. Dat geneuzel van 'beperking in de inzet van materieel' is doorgaans gebrek aan personeel: http://www.rtvoost.nl/nie...neelsproblemen-bij-arriva . En Arriva is daar vast niet alleen in.
[ Voor 40% gewijzigd door Bastien op 10-06-2017 13:28 ]
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Ik reis zelf 2e klas en ik zie mezelf ook nooit 1e klas betalen, maar het helpt bedrijven in het algemeen wel om meer winst te maken:
Ik ben het sowieso niet eens met het idee dat de mensen met geld maar in de auto gaan/moeten. Werken in de trein kan een groot voordeel zijn, files ontwijken kan een groot voordeel zijn. En het is niet alsof de typische 1e klas reiziger zich zomaar een chauffeur kan veroorloven ofzo. Een IC-direct 1e klas bijvoorbeeld is denk ik gewoon een best luxe manier van reizen die de auto niet zomaar evenaart?
Meer winst = meer ruimte voor nieuwe treinen, toch?Het achterliggend motief voor prijsdifferentiatie is meestal dat het de producent in staat stelt additionele winst te realiseren door een specifieke doelgroep met een andere prijs te benaderen
Ik ben het sowieso niet eens met het idee dat de mensen met geld maar in de auto gaan/moeten. Werken in de trein kan een groot voordeel zijn, files ontwijken kan een groot voordeel zijn. En het is niet alsof de typische 1e klas reiziger zich zomaar een chauffeur kan veroorloven ofzo. Een IC-direct 1e klas bijvoorbeeld is denk ik gewoon een best luxe manier van reizen die de auto niet zomaar evenaart?
Ik denk dat het je zal tegenvallen hoe leeg die 1e klas daadwerkelijk is.Fiber schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 13:24:
Ligt 'm er ook een beetje aan waar je zit denk ik. Op mijn dagelijkse schoolroute kunnen ze de 1e klas voor driekwart opheffen en nog steeds kunnen alle mensen die normaal in de 1e klas zitten in de 1e klas zitten. De Syntus stellen hebben al geen eens 1e klas meer.Maasluip schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 13:36:
[...]
Ik denk dat het je zal tegenvallen hoe leeg die 1e klas daadwerkelijk is.
[ Voor 5% gewijzigd door Detmer op 10-06-2017 13:40 ]
Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com
Bij mij hetzelfde. Zeker in die SGMm stellen. In de eerste klas zit regelmatig alleen de conducteur en nog iemand. De rest mag dan druk staan. De Arriva en Breng stellen hebben nu nog 8 lege eersteklas plekken.Detmer schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 13:38:
[...]
Ligt 'm er ook een beetje aan waar je zit denk ik. Op mijn dagelijkse schoolroute kunnen ze de 1e klas voor driekwart opheffen en nog steeds kunnen alle mensen die normaal in de 1e klas zitten in de 1e klas zitten. De Syntus stellen hebben al geen eens 1e klas meer.
Dus een deel ombouwen naar 2e klas kan prima, voor niemand hinder, denk ik.
Aan de andere kant, wat heeft die eerste klas in die arriva stellen voor nut? Iets betere stoelen, maar de reden dat de meeste mensen in eerste klas reizen (rust) is volledig weg aangezien alles open is naar de tweede klas toe.T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 13:55:
[...]
Bij mij hetzelfde. Zeker in die SGMm stellen. In de eerste klas zit regelmatig alleen de conducteur en nog iemand. De rest mag dan druk staan. De Arriva en Breng stellen hebben nu nog 8 lege eersteklas plekken.
Dus een deel ombouwen naar 2e klas kan prima, voor niemand hinder, denk ik.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 483276 op 10-06-2017 15:29 ]
Er staat ookMaasluip schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 13:36:
[...]
Ik denk dat het je zal tegenvallen hoe leeg die 1e klas daadwerkelijk is.
Jah nou en, wie regelmatig met de trein reist ziet ook wel eens hele 2e klas rijtuigen leegWie wel eens per trein reist, ziet vaak hele eersteklascoupés leeg voorbij komen.
Op zondagavond 10u is trouwens niet altijd alles leeg hoor, kijk maar eens naar 774 Schiphol-Leiden. Altijd volle gangpaden in de ICM-4
Ben blij dat er mensen zijn die de trein verkiezen boven een leasebak voor woon-werkverkeer. Scheelt voor het milieu en de verkeersdrukte. Zouden veel minder mensen doen als er geen 1e klas was.Fiber schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 13:24:
Alle beetjes helpen, en als je 'prettiger, rustiger, om maar niet te zeggen "ver van het plebs".' wilt zitten doe je dat maar in je luxe eigen auto. Scheelt weer wat ruimte in de trein...
De reden is simpel: als je productief wilt zijn in de trein heb je een rustige ruimte nodig waar je fijn kunt zitten. De tweede klas biedt dat soms wel, maar vaak ook niet. In drukke treinen kun je het vergeten in de tweede klas, mijn concentratie is dan in ieder geval wel weg. Stiltecoupés helpen wel, maar als ik met een tas voor mijn voeten en een laptop voor me opgepropt op een stoel zit merk ik dat ik een stuk minder lekker werk.
Het grote probleem is dat de verdeling van bezetting in de eerste klas over een dag zo verschrikkelijk scheef is. In de spits kan een eerste klas makkelijk >75% bezetting bereiken, maar in de daluren is >25% een zeldzaamheid.
Het zou lonen als NS een upgrade naar eerste klas aanbiedt in de daluren voor een gereduceerd tarief. Ik zou zonder nadenken 15-20% extra betalen voor een upgrade naar eerste klas in de daluren.
Volgens mij doen ze dat in de UK wel, eerste klas goedkoper aanbieden in de daluren. Dat is inderdaad best een goed idee, langere reizen binnen NL doe ik meestal binnen de daluren en dan zou ik daar inderdaad best regelmatig gebruik van maken als ik voor een klein bedrag een upgrade kan kopen.DiedB schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 16:35:
[...]
Ben blij dat er mensen zijn die de trein verkiezen boven een leasebak voor woon-werkverkeer. Scheelt voor het milieu en de verkeersdrukte. Zouden veel minder mensen doen als er geen 1e klas was.
De reden is simpel: als je productief wilt zijn in de trein heb je een rustige ruimte nodig waar je fijn kunt zitten. De tweede klas biedt dat soms wel, maar vaak ook niet. In drukke treinen kun je het vergeten in de tweede klas, mijn concentratie is dan in ieder geval wel weg. Stiltecoupés helpen wel, maar als ik met een tas voor mijn voeten en een laptop voor me opgepropt op een stoel zit merk ik dat ik een stuk minder lekker werk.
Het grote probleem is dat de verdeling van bezetting in de eerste klas over een dag zo verschrikkelijk scheef is. In de spits kan een eerste klas makkelijk >75% bezetting bereiken, maar in de daluren is >25% een zeldzaamheid.
Het zou lonen als NS een upgrade naar eerste klas aanbiedt in de daluren voor een gereduceerd tarief. Ik zou zonder nadenken 15-20% extra betalen voor een upgrade naar eerste klas in de daluren.
Doen wij hier ook 
Ik geloof dat ik recent nog eerste klas dagkaarten voor de daluren à 14 euro p.p. voorbij zag komen. Volgens mij valt over zo'n prijs, zeker op de lange afstanden, niets te zeggen.
Ik geloof dat ik recent nog eerste klas dagkaarten voor de daluren à 14 euro p.p. voorbij zag komen. Volgens mij valt over zo'n prijs, zeker op de lange afstanden, niets te zeggen.
Maar daar heb je dan ook de dal voordeel abbonement voor. Sinds een paar dagen heb ik dat toevallig en is enorm fijn. Voor de prijs van volledig tweede klas zit ik in de eerste klasAnoniem: 483276 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 17:35:
[...]
Volgens mij doen ze dat in de UK wel, eerste klas goedkoper aanbieden in de daluren. Dat is inderdaad best een goed idee, langere reizen binnen NL doe ik meestal binnen de daluren en dan zou ik daar inderdaad best regelmatig gebruik van maken als ik voor een klein bedrag een upgrade kan kopen.
Dat is voor relatief regelmatige reizigers inderdaad een goede optie. Maar voor incidentele reizigers is er niets voor zover ik weet?polopolo150 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 18:10:
[...]
Maar daar heb je dan ook de dal voordeel abbonement voor. Sinds een paar dagen heb ik dat toevallig en is enorm fijn. Voor de prijs van volledig tweede klas zit ik in de eerste klas
Vandaag voor het eerst sinds mijn jeugd weer eens naar het spoorwegmuseum. Het is nog steeds leuk. Ze waren vandaag met de Arend aan het rijden, wat een mooi ding is dat.
De boemel Utrecht CS - Utrecht Maliebaan is ook een grappige ervaring met het omdraaien midden in de rit.
De boemel Utrecht CS - Utrecht Maliebaan is ook een grappige ervaring met het omdraaien midden in de rit.
Of zelfde systeem als met vlucht/spitsstrookDiedB schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 16:35:
[...]
Een digitaal bord met: "De 1ste klas is nu geopend voor het plebs in de tweede klas"
Dat werkt dus niet, dan zijn de mensen die wel gewoon betalen voor 1e klas de pineut.Skyaero schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 20:07:
[...]
Of zelfde systeem als met vlucht/spitsstrook
Een digitaal bord met: "De 1ste klas is nu geopend voor het plebs in de tweede klas"
Wat mooi zou zijn is per trein de bezetting bepalen (door sensoren in stoelen, of bij deuren), en vervolgens de mogelijkheid bieden om in de NS-app te upgraden tegen een variabel tarief afhankelijk van de bezetting. Een soort van Uber Surge
De informatievoorziening op station Meppel was vandaag alles behalve duidelijk.
Er zijn werkzaamheden tussen Hoogeveen en Groningen. Nu zag ik op het bord een creatieve oplossing staan zodat de reizigers toch in Groningen komen, via Steenwijk en Heerenveen:

Echter toen de trein binnen kwam rijden kreeg ik toch mijn vraagtekens bij de haalbaarheid van het traject Leeuwarden Groningen:

We weten allemaal hoe het afgelopen is met de Wadloper die een ICM getrokken heeft...
Nu was ik vanavond weer op het station en gaf het bord met komende treinen ook interessante info:

De IC naar Leeuwarden rijdt naar Hoogeveen
En de IC naar Groningen rijdt nog steeds via Steenwijk en Heerenveen
(blijkbaar gaat dat slepen daar toch goed
)
Er zijn werkzaamheden tussen Hoogeveen en Groningen. Nu zag ik op het bord een creatieve oplossing staan zodat de reizigers toch in Groningen komen, via Steenwijk en Heerenveen:

Echter toen de trein binnen kwam rijden kreeg ik toch mijn vraagtekens bij de haalbaarheid van het traject Leeuwarden Groningen:

We weten allemaal hoe het afgelopen is met de Wadloper die een ICM getrokken heeft...
Nu was ik vanavond weer op het station en gaf het bord met komende treinen ook interessante info:

De IC naar Leeuwarden rijdt naar Hoogeveen

En de IC naar Groningen rijdt nog steeds via Steenwijk en Heerenveen

Misschien kan een D-GTW het wel aan om een VIRM te slepen. 
Waarschijnlijker is het dat de trein van 22:35 rijdt met het treinnummer dat gewoonlijk bij de trein naar Groningen hoort en dat men wel de nieuwe tussenstations heeft ingevoerd, maar niet de nieuwe eindbestemming. Dat verklaart echter weer niet de aanduiding "Extra trein" op het eerste plaatje.
Er heeft inderdaad iemand zitten suffen bij de informatievoorziening.
Waarschijnlijker is het dat de trein van 22:35 rijdt met het treinnummer dat gewoonlijk bij de trein naar Groningen hoort en dat men wel de nieuwe tussenstations heeft ingevoerd, maar niet de nieuwe eindbestemming. Dat verklaart echter weer niet de aanduiding "Extra trein" op het eerste plaatje.
Er heeft inderdaad iemand zitten suffen bij de informatievoorziening.
Ik was wel blij met de werkzaamheden en aanpassingen voor vandaag op deze route. Ik had vandaag namelijk de trein vanuit Amsterdam naar Meppel (dus IC Leeuwarden en vv) die nu vandaag op Duivendrecht stopte vanwege al die werkzaamheden als "Extra trein". En hoefde ik dus niet eerst naar Zuid
Dit is eigenlijk nog veel erger dan elke andere aanrijding/spoorwegovergang ongeval.
Gelukkig zijn ze wel bezig om al die 'moordenaars' te verwijderen en te vervangen voor tunnels of bruggen.

Gelukkig zijn ze wel bezig om al die 'moordenaars' te verwijderen en te vervangen voor tunnels of bruggen.
Een 18-jarige bromfietser uit Lunteren is afgelopen nacht verongelukt op een spoorwegovergang. Een man probeerde de jongen nog van het spoor te halen voordat de trein eraan kwam.
Die poging mislukte. De 58-jarige man uit Wekerom reed daar toevallig met zijn auto, toen hij de jongen en de brommer op de overgang zag liggen. Hij werd volgens de politie verrast door de aankomende trein.
De jongen werd aangereden en de man werd zelf ook geraakt. Hij raakte lichtgewond en is voor behandeling naar het ziekenhuis gebracht.
Eenzijdig ongeluk
Het ongeluk gebeurde rond 01.00 uur op de spoorwegovergang aan de Ruitenbeekweg. De politie denkt dat er sprake is van een eenzijdig ongeval waardoor de jongen op het spoor terecht is gekomen. Of de jongen nog leefde voordat hij werd gegrepen door de trein is niet duidelijk.
De trein heeft een noodstop gemaakt. De passagiers zijn met bussen verder vervoerd.
RTL Nieuws
Om even terug te komen op de discussie van de gelijkstelling tussen de klasses. Langs de ene kant klopt het dat er in de spits enkele mensen extra kunnen gaan zitten (zeker geen 25%) maar aan de andere kant zal dat een grote aderlating zijn op gebied van inkomsten. Ja de bezettingsgraad is er lager, maar de extra inkomsten door de hogere prijs zijn hoger dan wanneer je de extra capaciteit aan het lagere tarief van tweede klasse gaat vullen.
Wanneer op een verbinding de treinen reeds een maximale samenstelling en capaciteit hebben dan is de volgende logische oplossing het inzetten van extra treinen. Het declasseren van 1st klasse is niet de oplossing.
Wanneer op een verbinding de treinen reeds een maximale samenstelling en capaciteit hebben dan is de volgende logische oplossing het inzetten van extra treinen. Het declasseren van 1st klasse is niet de oplossing.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Even een paar foto's uit de oude doos die ik tegenkwam. Het betreft de 938

De reklame op de zijkant is stiekem wel bijpassend
.
Het verhaal volgens Railwiki:

De reklame op de zijkant is stiekem wel bijpassend
Het verhaal volgens Railwiki:
In de nacht van 29 op 30 juli 1989 brak er brand uit in de vouwbalg van treinstel ElP2 938, terwijl het stel op de Binckhorst stond. Op 30 juli werd het treinstel opgezonden naar Maastricht met een Valkenburg express. In Heerlen brak opnieuw brand uit in het treinstel en hierbij brandde de ABk grotendeels uit en de BPk gedeeltelijk. Het treinstel werd hersteld in Haarlem. De ABk is vanaf de toiletten tot en met de bakovergang opgebouwd met het nog bruikbare deel van de ABk van de ElD2 839. Het herstelde rijtuig is gekoppeld met de BPk van de 839 en op 13 november 1990 afgeleverd. De BPk 938 werd gebruikt om de BPk 904 te vervangen. Op 9 november 1989 is het treinstel ElD2 904 afgeleverd. De beschadigde en niet bruikbare delen van de beide ABk rijtuigen zijn in oktober 1989 gesloopt.
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Als je van 3 naar 4 stoelen per rij gaat is dat eigenlijk een groei van 33% dunkt me. Die schrijver moet eens zijn cijfertjes nakijken voordat die roept. Maar dat gaat never nooit niet lukken, die extra rij stoelen omdat de stoelen breder zijn en je dus in feite het gangpad opheft. Daarmee een onneembare hindernis aan het creëren bent dus toch niet extra zitplaatsen realiseert.Blokker_1999 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 10:21:
Om even terug te komen op de discussie van de gelijkstelling tussen de klasses. Langs de ene kant klopt het dat er in de spits enkele mensen extra kunnen gaan zitten (zeker geen 25%) maar aan de andere kant zal dat een grote aderlating zijn op gebied van inkomsten. Ja de bezettingsgraad is er lager, maar de extra inkomsten door de hogere prijs zijn hoger dan wanneer je de extra capaciteit aan het lagere tarief van tweede klasse gaat vullen.
Ook ik vind het een slecht idee. laten we mensen die voor de rust en ruimte extra willen betalen (50% meer) het ze gunnen. Een zitplaats koop je niet bij de NS, het is een vervoersbewijs, recht om vervoerd te worden. Of het zittend of staand is, is niet waar je voor betaald, wat veel mensen nog niet snappen.
De NS is wel druk bezig om extra treinen in dienst te stellen. In hoeverre dat het probleem kan oplossen weet ik niet omdat er voorlopig niet echt extra infrastructuur bij komt en het spoor zit al wel vol in het westen. De enige echte oplossing is dan of extra treinen, of extra lange treinen of de passagiers laten spreiden in wanneer ze van huis gaan. Beetje spitsmeiden.
Daarnaast heeft een trein nu overloop capaciteit als hij echt te vol is. De-klasseer je de eerste klas permanent dan verlies je het "in de trein kan je werken terwijl je reist" narratief en deze buffercapaciteitcazzer22 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 08:59:
[...]
Ook ik vind het een slecht idee. laten we mensen die voor de rust en ruimte extra willen betalen (50% meer) het ze gunnen. Een zitplaats koop je niet bij de NS, het is een vervoersbewijs, recht om vervoerd te worden. Of het zittend of staand is, is niet waar je voor betaald, wat veel mensen nog niet snappen.
Ik vind het wel interessant dat Schuttert binnen twee alinea's kan opmerken dat eerste-klas-reizigers minder geld kwijt zijn en dat het afschaffen van de eerste klas het verschil in klassen voor NS budget-neutraal zou zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Bacchus op 12-06-2017 14:51 ]
Sterk staaltje framing hoorcazzer22 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 08:59:
[...]
Als je van 3 naar 4 stoelen per rij gaat is dat eigenlijk een groei van 33% dunkt me. Die schrijver moet eens zijn cijfertjes nakijken voordat die roept. Maar dat gaat never nooit niet lukken, die extra rij stoelen omdat de stoelen breder zijn en je dus in feite het gangpad opheft. Daarmee een onneembare hindernis aan het creëren bent dus toch niet extra zitplaatsen realiseert.
De NS is wel druk bezig om extra treinen in dienst te stellen. In hoeverre dat het probleem kan oplossen weet ik niet omdat er voorlopig niet echt extra infrastructuur bij komt en het spoor zit al wel vol in het westen. De enige echte oplossing is dan of extra treinen, of extra lange treinen of de passagiers laten spreiden in wanneer ze van huis gaan. Beetje spitsmeiden.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Welke vervoerders doen dat dan voor het normale Intercity-netwerk? Want je noemt nu wel geheel toevallig een hogesnelheidstrein voor lange afstanden (of althans: zo wordt het in de markt gezet). In Nederland kan je immers ook gewoon zitplaatsen voor de ICE en de Thalys reserveren.
Tsja, kán bij vele wel maar niet voor alle treinen. De Belgen overigens ook niet, maar inderdaad. En de Nederlandse IC is in het buitenland geen IC te noemen maar bij de Duitsers een RE. Die is ook niet voorzien van reserveerbare zitplaatsen.Garyu schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:01:
[...]
Sterk staaltje framing hoor. Bij zo'n beetje elke andere vervoerder in Europa kan je wél een zitplaats reserveren. Bij de NS kán het gewoon niet. Nou zijn de afstanden in Nederland relatief kort, maar ik zou best de 3€ per rit extra willen betalen voor een gegarandeerde zitplaats, zoals ik dat bijvoorbeeld in de ICE ook doe. Zeker als ik weet dat ik van Amsterdam naar Maastricht moet op een drukke reistijd of zo.
Ook maakt het het instapproces nou ook niet veel sneller. Als je ook op de muur/bagagerekken moet gaan kijken of je beoogde zitplaats echt vrij is. Nu plof je gewoon neer als er een lege zitplaats gevonden wordt. En de focus hier ligt meestal op snelheid, korte stationnementen.
Overigens, de ICE in Duitsland kan je ook gebruiken zonder reservering. Ironisch genoeg zijn het de duurste tickets, vlak voor vertrek geboekt die deze zitplaats niet bieden dus dat je met een beetje pech mag staan. Heb dat vaak genoeg gezien.
En de stiltecoupé geeft al aan dat we ook reizigers hebben die lak hebben aan regels, dus denk dat het ook lastig kan zijn om je betaalde zitplaats te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door cazzer22 op 12-06-2017 15:42 . Reden: toevoeging ICE ]
Zitplaatsen reserveren in NL? Wil je dat? Gaan we dan ook DB tarieven betalen? Het relaxte van in NL met de trein is juist dat je zonder gedoe gewoon kan inchecken/een kaartje kan kopen en meteen in de eerstvolgende trein kan springen.
Wat Garyu zegt: bijna elke andere vervoerder.dcm360 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:16:
Welke vervoerders doen dat dan voor het normale Intercity-netwerk? Want je noemt nu wel geheel toevallig een hogesnelheidstrein voor lange afstanden (of althans: zo wordt het in de markt gezet). In Nederland kan je immers ook gewoon zitplaatsen voor de ICE en de Thalys reserveren.
Verplicht in IC's bij de RENFE, Trenitalia, SNCF (sommige), maar bij DB, SBB, ÖBB, PKP, noem ze maar op, kun je ook in IC's plaatsen reserveren.
Hey, dat is gek.
Bij arriva heb ik om 15:50 in gecheckt met mijn dal voordeel abbo. Echter als ik overstap bij NS dan betaal ik alsnog het volle tarief. Overstap was na 4 uur.
Ik dacht dat ze tegenwoordig bij je overstap ook je voordeel kon meenemen als je eerder binnen de spits bent ingecheckt. Of hebben ze dit veranderd na de commotie die er was?
Bij arriva heb ik om 15:50 in gecheckt met mijn dal voordeel abbo. Echter als ik overstap bij NS dan betaal ik alsnog het volle tarief. Overstap was na 4 uur.
Ik dacht dat ze tegenwoordig bij je overstap ook je voordeel kon meenemen als je eerder binnen de spits bent ingecheckt. Of hebben ze dit veranderd na de commotie die er was?
Dat hadden ze aangepast, maar is zo ver ik weet enkel bij "overstap" NS > NS. niet NS > andere vervoerder en andersom.polopolo150 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 16:41:
Hey, dat is gek.
Is niet verplicht maar optioneel. Wil je geen zitplaats reserveren kan je nog steeds in de ICE instappen, maar heb je niet gegarandeerd een zitplaats. Als ik 7u in de trein ga zijn, dan vind ik het wel fijn als ik ook kan zitten. Natuurlijk, het is niet helemaal dezelfde schaalgrootte in NL, maar de DB laat zien dat het best kán.Vinnienerd schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:41:
Zitplaatsen reserveren in NL? Wil je dat? Gaan we dan ook DB tarieven betalen? Het relaxte van in NL met de trein is juist dat je zonder gedoe gewoon kan inchecken/een kaartje kan kopen en meteen in de eerstvolgende trein kan springen.
En qua prijs - ik weet niet of je wel eens in NL de volle mep hebt betaald? Treinen in Nederland zijn echt niet goedkoop te noemen hoor. Ook in DE heb je dingen als voordeelurenkaarten, trajectkaarten, etc.
De NS is al vele jaren bezig om nieuwe treinen te bestellen. Helaas bestellen ze er te kort waardoor ze steeds mensen moeten teleurstellen met een staplaats.cazzer22 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 08:59:
De NS is wel druk bezig om extra treinen in dienst te stellen. In hoeverre dat het probleem kan oplossen weet ik niet omdat er voorlopig niet echt extra infrastructuur bij komt en het spoor zit al wel vol in het westen.
In de meeste gevallen hoeven er geen treinen bij, maar is de treinlengte gewoonweg te kort. Veel mensen staan op de zelfde trein te wachten, en dat betekent dus dat ze de zelfde bestemmingen hebben. Met enkel al de treinen verlengen naar de maximale lengte zou al heel veel schelen.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Als ik dan bijvoorbeeld vanmiddag zie dat in Hengelo en Enschede om 17.00 uur meer dan tien ICMm stellen staan geparkeerd, dan twijfel ik toch wel aan het plannen van de treinlengtes. Kan me niet voorstellen dat die allemaal stuk zijn of wachten op betere momenten, in de spits wil je toch alles inzetten?
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Het is echter niet dat er expres te weinig besteld wordt. Er zijn gewoon prognoses gemaakt, en in de afgelopen jaren bleken die prognoses en de werkelijkheid flink uit elkaar te liggen. Zo was het geheel niet de bedoeling dat het ICR over de HSL zou gaan en blijven rijden, en de politiek heeft een wat onverwachte zwaai gegeven aan het studenten-OV.Onbekend schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:17:
[...]
De NS is al vele jaren bezig om nieuwe treinen te bestellen. Helaas bestellen ze er te kort waardoor ze steeds mensen moeten teleurstellen met een staplaats.
Nee, je wil alles inzetten op het moment dat je zeker weet dat de planning zonder afwijkingen uitgevoerd gaat worden. In andere gevallen zorg je voor reserves waarmee ingespeeld kan worden op incidenten.Bastien schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:42:
Als ik dan bijvoorbeeld vanmiddag zie dat in Hengelo en Enschede om 17.00 uur meer dan tien ICMm stellen staan geparkeerd, dan twijfel ik toch wel aan het plannen van de treinlengtes. Kan me niet voorstellen dat die allemaal stuk zijn of wachten op betere momenten, in de spits wil je toch alles inzetten?
Nou nou, teleurstellen? Tuurlijk is het fijner reizen met een zitplaats maar het is geen wanprestatie van de vervoerder. Dat is net als wanneer ik in de spits met mijn auto de snelweg op ga, verwacht ik ook niet om even snel in Amsterdam te zijn als wanneer ik om half 2 smiddags op de weg zit. Zo horen ook de verwachtingen op het vervoer per spoor anders te zijn wanneer je in diezelfde spits gaat reizen.Onbekend schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:17:
[...]
De NS is al vele jaren bezig om nieuwe treinen te bestellen. Helaas bestellen ze er te kort waardoor ze steeds mensen moeten teleurstellen met een staplaats.
In de meeste gevallen hoeven er geen treinen bij, maar is de treinlengte gewoonweg te kort. Veel mensen staan op de zelfde trein te wachten, en dat betekent dus dat ze de zelfde bestemmingen hebben. Met enkel al de treinen verlengen naar de maximale lengte zou al heel veel schelen.
En ook treinen verlengen naar maximaal aantal bakken zie ik maar beperkt oplossen. Veel stations (Almelo, Enschede, Eindhoven om maar wat te noemen) hebben maar 1 opgang naar het perron, en die ligt nou niet in het midden van het perron. Hierdoor verspreiden reizigers zich slecht, en blijft er dus gewoon een grote groep reizigers in de buurt van de trap.
In Belgie zie je wel regelmatig zitplaatsen of hele rijtuigen gereserveerd voor groepen. Dan hangen er papiertjes aan de ramen "rit xy gereserveerd van station A tot station B voor die-en-die schoolklas. Op het station wordt dan ook wel eens alvast omgeroepen dat een bepaald rijtuig gereserveerd is. Over het algemeen werkt dat prima.cazzer22 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:40:
[...]
Tsja, kán bij vele wel maar niet voor alle treinen. De Belgen overigens ook niet, maar inderdaad. En de Nederlandse IC is in het buitenland geen IC te noemen maar bij de Duitsers een RE. Die is ook niet voorzien van reserveerbare zitplaatsen.
Maar dat is natuurlijk wel voor groepen, niet voor individuen. Kan dat bij de NS eigenlijk ook, voor een schoolklas bijvoorbeeld?

En niet te vergeten dat het bestaande materieel tot het uiterste wordt gedreven. Stond gisteren met de intercity weer eens achter een kapotte stoptrein. Een uur op Wormerveer mogen wachten.Onbekend schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:17:
[...]
Bij Wormerveer kan hij er toch langs 4 sporen of was het bij deel van krommenie dat het weer twee sporen wordSkyaero schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:13:
[...]
En niet te vergeten dat het bestaande materieel tot het uiterste wordt gedreven. Stond gisteren met de intercity weer eens achter een kapotte stoptrein. Een uur op Wormerveer mogen wachten.
Nou, ja, het is inderdaad geen zitplaats bewijs, maar een vervoersbewijs. Toch heb ik afgelopen maanden al meerdere keren de trein over moeten slaan, omdat ik er gewoon domweg niet inpaste (zie foto in dit topic verder terug). In de volgende trein ben ik dan wel op tijd binnen, maar zijn er weer andere mensen die buiten blijven staan...cazzer22 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 10:31:
[...]
Nou nou, teleurstellen? Tuurlijk is het fijner reizen met een zitplaats maar het is geen wanprestatie van de vervoerder. Dat is net als wanneer ik in de spits met mijn auto de snelweg op ga, verwacht ik ook niet om even snel in Amsterdam te zijn als wanneer ik om half 2 smiddags op de weg zit. Zo horen ook de verwachtingen op het vervoer per spoor anders te zijn wanneer je in diezelfde spits gaat reizen.
Dat noem ik wel degelijk wanprestatie... Zeker omdat het op momenten was waarop de dienstregeling wel normaal was. Afgelopen weken nagenoeg elke ochtend mogen meemaken dat de trein uitvalt of meer dan 10min later is. Dan kun je helemaal uitgaan van sardientjes werk.
Dat is waar ja, in een normale situatie moet wel iedereen mee kunnen in de trein. Ook in de spits.Ben in dat opzicht benieuwd naar september. De NS heeft hoog van de toren lopen te blazen dat sep 2017 de capaciteitsproblemen in het sprintervervoer over zijn dus ben erg benieuwd.
Sprinter stond vast op station Zaandijk. Mijn intercity (komend vanuit Alkmaar) stond daarachter en moest van de treinleiding een paar honderd meter achteruit rijden naar Wormerveer en daar afwachten.Crossfire1987 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:35:
[...]
Bij Wormerveer kan hij er toch langs 4 sporen of was het bij deel van krommenie dat het weer twee sporen word
Station Zaandijk is 2-sporig. Voorheen kon je via het linker spoor er langs, maar de wissels aan beide kanten van het station hebben ze geloof ik vorig jaar weggehaald. Iets met minder overlast of zo
Wormerveer heeft inderdaad 4 sporen. Wat mij wel opviel is dat er geen digitale reisinformatie boven de perrons hangt. Je bent afhankelijk van de omroepinstallatie.
Pfff, echte mannen hangen dan gewoon aan de treinGet!em schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:50:
[...]
Toch heb ik afgelopen maanden al meerdere keren de trein over moeten slaan, omdat ik er gewoon domweg niet inpaste (zie foto in dit topic verder terug).

[ Voor 22% gewijzigd door Skyaero op 13-06-2017 12:06 ]
In de periode van 1 april tot nu bij een gemiddelde van 3 a 4 retourritten per week zit ik nu al op 14 claims van geld terug bij vertraging. Dat is nog maar een subset, want ik ben meerdere keren al thuis gebleven of langer op kantoor gebleven omdat de treinen weer uitvielen, maar die ik niet kan claimen omdat ik niet was ingecheckt. Wat dat betreft is er ook nog wel wat werk aan de winkel bij de NS.
Lijstje van storingen is nagenoeg elke werkdag weer 1 of 2x aangevuld afgelopen weken: https://www.rijdendetreinen.nl/storingen?traject=24
Lijstje van storingen is nagenoeg elke werkdag weer 1 of 2x aangevuld afgelopen weken: https://www.rijdendetreinen.nl/storingen?traject=24
Conducteur roept ondertussen bij drukte netjes om dat je niet op het opstapje moest blijven staan, want dan krijg je die deurbeugels tegen je benen aan. Wat een service toch heSkyaero schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 12:04:
[...]
Pfff, echte mannen hangen dan gewoon aan de trein
Dan kan ik het begrijpen dat je weer terug moetSkyaero schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 12:04:
[...]
Sprinter stond vast op station Zaandijk. Mijn intercity (komend vanuit Alkmaar) stond daarachter en moest van de treinleiding een paar honderd meter achteruit rijden naar Wormerveer en daar afwachten.
Station Zaandijk is 2-sporig. Voorheen kon je via het linker spoor er langs, maar de wissels aan beide kanten van het station hebben ze geloof ik vorig jaar weggehaald. Iets met minder overlast of zo
Wormerveer heeft inderdaad 4 sporen. Wat mij wel opviel is dat er geen digitale reisinformatie boven de perrons hangt. Je bent afhankelijk van de omroepinstallatie.
[...]
[afbeelding]
Ken het traject goed (woon er zelf ) en er hangen geen digitale borden op Wormerveer
Heeft niet zoveel met oud materieel te maken, dit was een gecombineerd SLT stel wat problemen had met de deuren sluiten. Helaas op een nare plek, waardoor het veel impact hadSkyaero schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:13:
[...]
En niet te vergeten dat het bestaande materieel tot het uiterste wordt gedreven. Stond gisteren met de intercity weer eens achter een kapotte stoptrein. Een uur op Wormerveer mogen wachten.

If you want to be the best, you need to work with the best :)
Van t weekend zat ik in een Flirt waar de machinist de deuren aan de verkeerde kant ontgrendelde. Die treeplank kan best ver uitschuiven als er geen perron te vinden is. 30 cm gok ik zo.
De eerste 2 Keolis (vh Syntus) Flirts 7401 en 7402 onderweg van Bad Bentheim naar Amersfoort.

Gisteren reed er eentje van die Syntus treinen door Ah? Dat was niet die, want veel te vies daarvoor. Weet niet wat die moest doen. Hij kwam uit het oosten.Trainhunter2009 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 15:45:
De eerste 2 Keolis (vh Syntus) Flirts 7401 en 7402 onderweg van Bad Bentheim naar Amersfoort.
[afbeelding]
Pff, dat 's nog niks man, in Bangladesh kan dat nog veel drukker:Skyaero schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 12:04:
[afbeelding]

Ik wens de conducteur die daar kaartjes moet controleren veel plezier
En dan klagen ze dat in NL de treinen vol zijn... watjes...
Virussen? Scan ze hier!
Uhm... Wie is zijn seksspeeltje vergeten op station Deventer?
Elk jaar worden er vele spullen verloren op en rond het spoor. Linda vond vanmiddag op station Deventer wel een heel bijzonder item: een pocketpussy.
Het kleinood werd gevonden op het bankje bij spoor 4B.
https://twitter.com/lindaprulleke/status/874618737739137024
Reactie NS
De NS reageert met een flinke kwinkslag:
@lindaprulleke Zo zie je maar wat voor een wanhopige maatregelen wij nemen om het wachten in de spits draaglijker te maken. Bedankt voor de zoom-in. ^LK

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik vrees dat dat geen Syntus was..........tenminste kan het mij niet voorstellen omdat ik dacht dat Syntus nog geen Wit/Blauw materieel heeft.T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:09:
[...]
Gisteren reed er eentje van die Syntus treinen door Ah? Dat was niet die, want veel te vies daarvoor. Weet niet wat die moest doen. Hij kwam uit het oosten.

Vanaf 8 december 2013 voert Syntus enkel nog de treindienst Zutphen – Oldenzaal uit en huurt daarvoor 9 Lint's (36, 38-45).

Ik denk dat het zoiets was van Arriva, dat lijkt er heel veel op.
Inderdaad, had ook blauw-wit Arriva kunnen zijn. Er stond in elke geval provincie Overijssel op.
Nu ik wat plaatjes opzoek kan het best Arriva zijn.
Denk dat het deze was:

Zoiets in elk geval. Maakt nogal veel herrie in de bocht van spoor 5(?) naar spoor 6a en aan de andere kant van dat midden spoor. Dat weet ik nog.
Denk dat het deze was:

Zoiets in elk geval. Maakt nogal veel herrie in de bocht van spoor 5(?) naar spoor 6a en aan de andere kant van dat midden spoor. Dat weet ik nog.
[ Voor 47% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 13-06-2017 17:38 ]
De Arriva rijdt met blauw/wit materiaal. Soms komen ze wel eens langs op Hengelo. Staat iets met 'vechtdallijn' ofzo op.T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 17:34:
Inderdaad, had ook blauw-wit Arriva kunnen zijn. Er stond in elke geval provincie Overijssel op.
[ Voor 5% gewijzigd door Detmer op 13-06-2017 17:40 ]
Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com
Er is sowieso niet echt een materieeltekort met massa's SGM II en ICM op reserve.cazzer22 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:56:
Dat is waar ja, in een normale situatie moet wel iedereen mee kunnen in de trein. Ook in de spits.Ben in dat opzicht benieuwd naar september. De NS heeft hoog van de toren lopen te blazen dat sep 2017 de capaciteitsproblemen in het sprintervervoer over zijn dus ben erg benieuwd.
Die tweede foto: heeft de machinist daar nog wel zicht.wildhagen schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:33:
[...]
Pff, dat 's nog niks man, in Bangladesh kan dat nog veel drukker:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik wens de conducteur die daar kaartjes moet controleren veel plezier
En dan klagen ze dat in NL de treinen vol zijn... watjes...
Was het niet een Abellio FLIRT? Die rijden van Arnhem naar Düsseldorf.T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:09:
[...]
Gisteren reed er eentje van die Syntus treinen door Ah? Dat was niet die, want veel te vies daarvoor. Weet niet wat die moest doen. Hij kwam uit het oosten.
Ik vraag me af hoe vaak dit voorkomt, het is niet de eerste keer dat ik dit lees. Ditzelfde terwijl ontgrendelen van deze deuren technisch gezien een van de meest kritieke functies is (SIL 4, met een THR van 10^-9 fouten/uur ofwel ca 1 fout per 100 miljoen uur). Maar een machinist hoeft bij wijze van spreken maar op het verkeerde knopje te duwen en hupsakee, mogelijk dodelijke gevolgen.cazzer22 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 12:50:
Van t weekend zat ik in een Flirt waar de machinist de deuren aan de verkeerde kant ontgrendelde. Die treeplank kan best ver uitschuiven als er geen perron te vinden is. 30 cm gok ik zo.
Ze rijden daar waarschijnlijk toch by the seat of the pants, dus zicht voor de machinist is optioneelJolke schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 17:45:
[...]
Die tweede foto: heeft de machinist daar nog wel zicht.
Virussen? Scan ze hier!
Iedere machinist maakt wel eens een foutje. Dat is (gelukkig) menselijk. Mij is het ook wel eens overkomen. Tja, shit happens. In mijn geval was het gelukkig met een SGM, dus ik kon met de knop ernaast de deuren direct weer in de vergrendeling zetten, zonder dat ze open gingen en heb daarna de juiste kant geopend. De reizigers hebben er niets van gemerkt en dankzij mijn snelle correctie kon er niets gebeuren.Garyu schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 18:01:
[...]
Ik vraag me af hoe vaak dit voorkomt, het is niet de eerste keer dat ik dit lees. Ditzelfde terwijl ontgrendelen van deze deuren technisch gezien een van de meest kritieke functies is (SIL 4, met een THR van 10^-9 fouten/uur ofwel ca 1 fout per 100 miljoen uur). Maar een machinist hoeft bij wijze van spreken maar op het verkeerde knopje te duwen en hupsakee, mogelijk dodelijke gevolgen.
Hoe vaak het gebeurd? Geen idee. Als het misschien een paar keer per jaar gebeurd, dan zal dat om wellicht 0,000001% van alle stops op stations zijn.*
De vraag is in hoeverre het echt ongelukken veroorzaakt. Er rijden in Nederland nog tientallen treinritten per dag rond waarbij standaard aan beide zijdes de deuren ontgrendelen (vrijwel zonder uitzondering internationaal treinverkeer of chartertreinen, waarbij de rijtuigen in UIC (automatisch ontgrendelen onder de 5 km/u, tenzij dit handmatig geblokkeerd wordt) of de uitgebreidere variant TB0 (Türblockierung ab 0 km/s) staan). Hoewel dit steeds meer uitgebannen wordt, bestaat het nog steeds. Om die reden werd in Duitsland bijvoorbeeld ook de uitstaprichting genoemd, hoewel het tegenwoordig eigenlijk meer voor de service is.
*Waarbij het aantal nullen volledig uit de duim gezogen is. Er kunnen dan ook geen rechten aan deze uitspraak worden ontleend. Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen
Uiteraard zijn er incidenten geweest waarbij mensen inderdaad aan de verkeerde kant uitstapten. Tot niet zo heel lang geleden (begin 21e eeuw zelfs), reden er treinen rond waarvan de deuren zelfs tijdens de rit geopend konden worden. Dat viel simpelweg onder eigen verantwoordelijkheid.
Ik mag hopen dat je even kijkt waar je gaat staan voor je zomaar uit een trein stapt.
Voor de slechtzienden is het een ander verhaal. Daar zijn gelukkig geleidehonden voor getraind. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat deze even in- en uitstaptraining kwamen doen. Een van de dingen waarop getraind werd, was het herkennen van een veilige perronsituatie. De honden bleven keurig zitten als er geen perron aanwezig was. Als de deuren aan beide zijdes geopend werden, dan kozen ze de kant van het perron van uitstappen.
Uiteraard heb ik het dan niet over het incident in Roosendaal afgelopen jaar waarbij, als ik het goed heb begrepen, de blindengeleidehond overruled werd en de reiziger zo het spoor in viel

[ Voor 14% gewijzigd door EDIT op 13-06-2017 18:33 . Reden: Aanvulling ]
Verhip, valt mij nu ineens op, er zit maar aan 1-zijde een cabinedeur

In de rijrichting rechts, handig met een links liggend perron

Nee, het was 100% zeker weten een blauwe trein.Maasluip schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 17:49:
[...]
Was het niet een Abellio FLIRT? Die rijden van Arnhem naar Düsseldorf.
[afbeelding]
Het is niet de enige trein die dat heeft hoorTrainhunter2009 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 19:03:
Verhip, valt mij nu ineens op, er zit maar aan 1-zijde een cabinedeur![]()
Gegooglede foto:

@marcop23 De enekop heeft hem aan de linkerkant zitten en de andere aan de rechterkant op de koploper dus
Ja, dat geldt voor de Stadler trein ookCrossfire1987 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 20:14:
@marcop23 De enekop heeft hem aan de linkerkant zitten en de andere aan de rechterkant op de koploper dus
Is dit het materieel voor Zwolle - Enschede en Zwolle - Kampen wellicht?Trainhunter2009 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 17:28:
[...]
Ik vrees dat dat geen Syntus was..........tenminste kan het mij niet voorstellen omdat ik dacht dat Syntus nog geen Wit/Blauw materieel heeft.
[afbeelding]
Vanaf 8 december 2013 voert Syntus enkel nog de treindienst Zutphen – Oldenzaal uit en huurt daarvoor 9 Lint's (36, 38-45).
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik denk dat het zoiets was van Arriva, dat lijkt er heel veel op.
Dwarsliggers vervangen in Nieuw-Zeeland... maar dan niet met dat automatische 'speelgoed' al lijkt het bijna wel zo 
https://www.facebook.com/...d/videos/436994219996540/
Ik volg KiwiRail een beetje sinds ik daar was en de aardbeving van 14 november vorig jaar. Hoe daar gewerkt wordt om spoor en weg weer over een lang traject te repareren, volhardend zeg maar. Bruggen stuk/weg, spoor/weg compleet weg door lawines van steen, tunnels stuk. Na een half jaar is er al enorm veel gedaan (ook wel terug te lezen op de FB pagina van KiwiRail).
En dan bedenk je dat zo'n spoorbruggetje in het noorden in DLD, die geramd is door een boot, nog steeds niet is hersteld en dat dat nog jaren gaat duren. Kwestie van prio's denk ik...
Ik volg KiwiRail een beetje sinds ik daar was en de aardbeving van 14 november vorig jaar. Hoe daar gewerkt wordt om spoor en weg weer over een lang traject te repareren, volhardend zeg maar. Bruggen stuk/weg, spoor/weg compleet weg door lawines van steen, tunnels stuk. Na een half jaar is er al enorm veel gedaan (ook wel terug te lezen op de FB pagina van KiwiRail).
En dan bedenk je dat zo'n spoorbruggetje in het noorden in DLD, die geramd is door een boot, nog steeds niet is hersteld en dat dat nog jaren gaat duren. Kwestie van prio's denk ik...
Het is het huidige Arriva materieel van de concessie vechtdallijnen (Zwolle-Emmen), maar daar ging het niet over.basmq schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:37:
[...]
Is dit het materieel voor Zwolle - Enschede en Zwolle - Kampen wellicht?
Een mede forumlid had op Arnhem iets Wit/Blauws wat nogal vies was voorbij zien komen en dacht dat het de nieuwe Flirt van Keolis was, maar het bleek uit zijn repost dat het idd een Arriva vechtdal GTW moest zijn geweest.
marcop23 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 19:25:
[...]
Het is niet de enige trein die dat heeft hoor
Gegooglede foto:
[afbeelding]
Ja verrek nou jullie het zeggenLordSinclair schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 20:19:
[...]
Ja, dat geldt voor de Stadler trein ookIn de rijrichting zit de deur dus altijd rechts. Maar via het balkon kom je ook de cabine binnen.

Maar het viel mij op eigenlijk omdat de R-Net en Arriva Flirts geen cabinedeuren hebben en de NS Flirts er dus 2 hebben per cabine, deze variant had ik nog helemaal niet gezien in "Flirtland".
10 jaar geleden moesten we ook al staan in de trein, en toen hadden ze ook al te weinig materieel besteld.dcm360 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 23:55:
[...]
Het is echter niet dat er expres te weinig besteld wordt. Er zijn gewoon prognoses gemaakt, en in de afgelopen jaren bleken die prognoses en de werkelijkheid flink uit elkaar te liggen. Zo was het geheel niet de bedoeling dat het ICR over de HSL zou gaan en blijven rijden, en de politiek heeft een wat onverwachte zwaai gegeven aan het studenten-OV.
En op internet vind ik genoeg linkjes (zoals deze http://www.treinreiziger....n-uitstappers-per-station ) waarmee duidelijk te zien is dat het aantal reizigers op het spoor nog steeds zal groeien. Op de een of andere manier rijden ze weer planmatig met de dd-ar-dubbeldekstreinen (ook buiten de spits) terwijl die vanaf 2014 als reserve stonden gepland. Iets zegt mij dat ze de capaciteitsplanning niet goed hadden.
Dat is wel mogelijk een belangrijke oorzaak van (lokale) drukte in een trein. Maar als je af-en-toe hoort dat mensen moeten wachten op de volgende trein omdat deze te vol zit, verwacht ik niet dat achterin de trein nog genoeg ruimte vrij was.cazzer22 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 10:31:
Veel stations (Almelo, Enschede, Eindhoven om maar wat te noemen) hebben maar 1 opgang naar het perron, en die ligt nou niet in het midden van het perron. Hierdoor verspreiden reizigers zich slecht, en blijft er dus gewoon een grote groep reizigers in de buurt van de trap.
Dat je af-en-toe moet staan omdat er net geen zitplaats meer beschikbaar is, kan gebeuren. Maar om planmatig de staplaatsen als normale treincapaciteit mee te rekenen is niet goed, en heb je totaal geen capaciteit over als er toevallig iets meer mensen op het station staan te wachten.Get!em schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:50:
Nou, ja, het is inderdaad geen zitplaats bewijs, maar een vervoersbewijs. Toch heb ik afgelopen maanden al meerdere keren de trein over moeten slaan, omdat ik er gewoon domweg niet inpaste (zie foto in dit topic verder terug). In de volgende trein ben ik dan wel op tijd binnen, maar zijn er weer andere mensen die buiten blijven staan...
Speel ook Balls Connect en Repeat
Dwarsliggers steken gebeurd in Nederland ook nog steeds hoor, ombouwtreinen worden steeds minder vaak ingezet omdat ze zo gruwelijk duur zijn en het laden/lossen veel tijd kost.Bastien schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:45:
Dwarsliggers vervangen in Nieuw-Zeeland... maar dan niet met dat automatische 'speelgoed' al lijkt het bijna wel zo
Goedkoopste en snelste is gewoon de spoorstaaf eraf halen, de hele zooi vernieuwen, spoorstaven terug... klaar.
Voor de liefhebbers: Week 43/44 (9 dagen 24/7) gaan we 8,2km spoor vernieuwen tussen Deventer en Olst (met kettinghor, zonder ombouwtrein), 2 wissels op empl. Olst en 10 overwegen tussen Olst en Zwolle.
Daarnaast zal ik vanaf 1 juli niet meer werkzaam zijn bij een aannemer maar treed ik in dienst bij ProRail in een heel andere functie, dus zal ik niet veel meer buiten zijn tijdens werkzaamheden en anders op een andere manier
Gefeliciteerd!
Maar ik ga je mooie reportages missen

Welke?Trainhunter2009 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:57:
Gefeliciteerd!![]()
![]()
@ArcticWolf Gefeliciteerd met je nieuwe baan. Mag ik vragen wat je gaat doen?

Welkom collegaArcticWolf schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:24:
Daarnaast zal ik vanaf 1 juli niet meer werkzaam zijn bij een aannemer maar treed ik in dienst bij ProRail in een heel andere functie, dus zal ik niet veel meer buiten zijn tijdens werkzaamheden en anders op een andere manier
Zo paar keer per maand plaatste ArticWolf foto's van werk langs de baan.
Dit komt vaak omdat de overheid in Den Haag de NS aan het lijntje houdt. De NS gaat natuurlijk geen nieuw materieel bestellen als ze niet zeker weten dat ze over 5 jaar nog mogen rijden op het spoor. Zodra de NS die zekerheid heeft zie je dat er altijd gelijk een berg materieel besteld wordt, alleen is de levertijd vaak zo lang.Onbekend schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:24:
10 jaar geleden moesten we ook al staan in de trein, en toen hadden ze ook al te weinig materieel besteld.
Het was niet voor NS haar lol dat destijds de Diesel III's weer van stal werden gehaald en er met Buffels onder de draad gereden werd. Wat dan wel weer een strakke actie was om de overtollige Wadlopers aan Veolia te geven
Oja. Nou die gaan we dan missen...LordSinclair schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:11:
[...]
Zo paar keer per maand plaatste ArticWolf foto's van werk langs de baan.

Dit topic is gesloten.