Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 100 Laatste
Acties:
  • 576.528 views

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:57
Het is niet alsof NS niks in het materieel investeert hè. Het ICR heeft een beurt gehad, de FLIRTs zijn net binnen, SNG is in aantocht (de eerste stellen worden getest), men is bezig met de nieuwe intercities (ICNG), VIRM wordt gemoderniseerd en SLT wordt opgeknapt (nieuwe treeplanken, toiletten, eerste revisie).

En dat is dan alleen nog maar wat er bij NS gebeurt. Ondertussen is Arriva voorbereidingen aan het treffen voor de LiMAX (Luik - Maastricht - Heerlen - Aken), is Syntus in afwachting van een vloot FLIRT voor ZwEnZwoKa en gaat het Duitse Eurobahn nog wat FLIRTjes krijgen voor Hengelo - Bielefeld Brake.

We are shaping the future

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Alex) schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:39:
He, wat gek. De Beneluxtrein is trager dan ooit (en dus onaantrekkelijk) terwijl de Thalys vaker is gaan rijden en binnenkort ook de Eurostar een graantje zal meepikken van de markt Amsterdam - Brussel. En dan zijn er ook nog eens een hoop Flixbussen.
Dus is de trein dan überhaupt nog nodig? Kunnen ze beter de stekker eruit trekken.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Alex)
Bastien schreef op maandag 15 mei 2017 @ 18:26:
[...]
Dus is de trein dan überhaupt nog nodig? Kunnen ze beter de stekker eruit trekken.
Ja, inderdaad. Ik denk dat er nog maar weinig vraag is naar een rechtstreekse intercity op Amsterdam - Brussel.

Als je nu een reis plant van Amsterdam naar Brussel krijg je 3 adviezen:
- Neem de rechtstreekse intercity (3u23)
- Neem de Thalys (1u51)
- Neem Intercity Direct van Amsterdam naar Rotterdam, en stap daar over op de IC naar Brussel (2u53)

Je bespaart dus een half uur door over te stappen in Rotterdam. Waarom zou je dan de rechtstreekse trein nemen?

Je kunt denk ik de Benelux net zo goed beperken tot Breda - Antwerpen - Brussel.

• Eefje91
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-04 13:42
Alex) schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:39:
He, wat gek. De Beneluxtrein is trager dan ooit (en dus onaantrekkelijk) terwijl de Thalys vaker is gaan rijden en binnenkort ook de Eurostar een graantje zal meepikken van de markt Amsterdam - Brussel. En dan zijn er ook nog eens een hoop Flixbussen.
De Beneluxtrein is wel de goedkoopste, ik ben er een tijdje geleden nog mee naar Antwerpen geweest. Als je bij NS gratis reist kost dat maar 7 euro, maar voor thalys ben je toch een stuk meer kwijt!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Als je echter naar Brussel wil is het misschien zelfs nog sneller om in Antwerpen over te stappen dan om te blijven zitten. Een reis die ik vanmiddag geboekt heb komt met de TGV aan in Brussel, vervolgt met een IC naar Antwerpen en daar stap ik pas over op de IC richting Amsterdam.

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
ArcticWolf schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 07:25:
[...]

Was inderdaad 4-sporig gepland ja (en dus ook verdiept).

[...]

nagenoeg heel Amsterdam gaat sowieso omgebouwd worden in 2021 :)
Gaan ze het eindelijk afgraven en als haven voor Rotterdam laten dienen 8) :+ }) :D

Het grote adblocking topic

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:14
wildhagen schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:32:
Misschien was er een defect aan dat voorste treinstel, waardoor er geen passagiers mee vervoerd konden worden?
Waarschijnlijker is dat er maar één conducteur was en dat er daarom maar maximaal zes bakken open mochten zijn voor passagiers :F.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Misschien een beetje een simpel te beantwoorden vraag, maar toch was ik benieuwd.
Het valt mij op dat de FLIRT's van alle Nederlandse vervoerders een beetje een zelfde indeling hebben. Zelfde soort toilet, twee schermen aan het plafond, geen lichtkrant voor reisinfo.

Waarom eigenlijk nou praktisch dezelfde indeling (op het interieur na)? Is die indeling een standaard ontwerp soms? Met de Abellio-NRW treinen is de indeling best wel anders te noemen.

Ik weet dat die treinen modulair zijn, maar waarom de indeling in Nederland haast overal hetzelfde is, in vergelijking met Duitsland, daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

SRich schreef op maandag 15 mei 2017 @ 22:09:
[...]

Gaan ze het eindelijk afgraven en als haven voor Rotterdam laten dienen 8) :+ }) :D
;)

Volgens mij wordt Amsterdam CS een kopstation, dus geen doorgaande treinen meer (naar mijn weten is dat nog steeds de voorkeursvariant).

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Alex) schreef op maandag 15 mei 2017 @ 18:34:
[...]

Ja, inderdaad. Ik denk dat er nog maar weinig vraag is naar een rechtstreekse intercity op Amsterdam - Brussel.

Als je nu een reis plant van Amsterdam naar Brussel krijg je 3 adviezen:
- Neem de rechtstreekse intercity (3u23)
- Neem de Thalys (1u51)
- Neem Intercity Direct van Amsterdam naar Rotterdam, en stap daar over op de IC naar Brussel (2u53)

Je bespaart dus een half uur door over te stappen in Rotterdam. Waarom zou je dan de rechtstreekse trein nemen?

Je kunt denk ik de Benelux net zo goed beperken tot Breda - Antwerpen - Brussel.
Ik reis zelf met de ICdirect, maar als alternatief neem ik de beneluxtrein ook wel eens als ik de tijd heb, rustig krantje wil lezen en naar buiten wil kijken. (of als de ICdirect dus weer kuren heeft). Er is vaak zitplek zat, dus rustig is het wel.
Vanaf Schiphol gezien is de beneluxtrein echter nog best populair. Veelal Belgen met zware koffers vanuit het vliegtuig die zonder te reserveren, zonder over te stappen en met 1 enkel ticket zonder toeslag gewoon daarmee naar huis kunnen. De drempel om je zware koffers in en uit de ICdirect te sjouwen, over te stappen (met kans deze te missen) is toch te hoog. Tevens komt het Belgische personeel op die trein toch vaak wat vriendelijker over... >:)

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 21:39
Je kunt het ook omdraaien: waarom rijdt de IC Direct niet eens per uur "direct" door naar Brussel? Net als Get!em zegt denk ik dat naar een betaalbare verbinding zonder reserveren tussen Amsterdam en Brussel wel vraag kan zijn. Als Nederlander die in Belgie woont gebruik ik de Benelux toch heel regelmatig. Ik weet niet altijd drie maanden op voorhand wanneer ik naar NL moet en het comfort van de trein is toch wel een stukje groter dan van de bus.

Maar waarom sinds het falen van de Fyra de Beneluxtrein niet al lang over de HSL rijdt is me een raadsel. Zou dat niet tussen Rotterdam en Antwerpen al flink wat tijd kunnen schelen, zelfs met het huidige materieel?

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:08
whistler schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 10:41:
Maar waarom sinds het falen van de Fyra de Beneluxtrein niet al lang over de HSL rijdt is me een raadsel. Zou dat niet tussen Rotterdam en Antwerpen al flink wat tijd kunnen schelen, zelfs met het huidige materieel?
NS zal wel geen ruzie met Dordrecht en Roosendaal willen.
Sowieso zouden van mij wel wat lijnen die nu aan de grens ophouden doorgetrokken mogen worden: Een ICD Breda-Brussel zou leuk zijn als verlenging van die Amsterdam, de IC uit Den Haag zou na Venlo best af en toe door mogen naar Düsseldorf, de IC uit Zwolle kan na Roosendaal ook even Antwerpen en evt Gent aantikken.

• whistler
@Bacchus Waarom dan niet direct door naar Oostende? ;) En eentje die ook echt naar Luxemburg doorrijdt.

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-11 15:10
AW_Bos schreef op maandag 15 mei 2017 @ 23:14:
Misschien een beetje een simpel te beantwoorden vraag, maar toch was ik benieuwd.
Het valt mij op dat de FLIRT's van alle Nederlandse vervoerders een beetje een zelfde indeling hebben. Zelfde soort toilet, twee schermen aan het plafond, geen lichtkrant voor reisinfo.

Waarom eigenlijk nou praktisch dezelfde indeling (op het interieur na)? Is die indeling een standaard ontwerp soms? Met de Abellio-NRW treinen is de indeling best wel anders te noemen.

Ik weet dat die treinen modulair zijn, maar waarom de indeling in Nederland haast overal hetzelfde is, in vergelijking met Duitsland, daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik vermoed kostenbesparing. De NS Flirts zijn relatief snel aanbesteed en aangeschaft, en omdat ze de treinen snel wilden hebben is aan het standaard ontwerp dus relatief weinig aangepast. Anderzijds is het uiterlijk van het interieur wel echt anders bij de verschillende ontwerpen, toch? Ik denk dat de indeling gewoon prima bevalt, want de NS Flirt hebben bijvoorbeeld wel wat aanpassingen die niet standaard zijn (cabinedeur, remsysteem en nog meer dingen die ik niet precies weet). Volgens mij is de R-NET FLIRT het meest standaard van allemaal, want die moest écht goedkoop zijn ;)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:05

Garyu

WW

Heel makkelijk. Stadler biedt niet zoveel opties voor customizing als andere aanbieders. Geen maatpakken, alleen confectie. Wel goedkoop, niet uniek. :)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Alex)
Je kunt bij Stadler best wel wat anders krijgen, maar daar hangt een prijskaartje aan.

Wat ook nog eens telt is dat de FLIRTs die hier rondrijden in een relatief kort tijdsbestek zijn besteld. De R-Net-versie is als eerste besteld, de spoedbestellingen van NS en Arriva Limburg kwamen daarna. Waarschijnlijk heeft men gezegd "doe maar wat R-Net ook krijgt" omdat de treinen dan van dezelfde lopende band konden rollen.

• Maasluip
  • Laatst online: 17:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Garyu schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:53:
Heel makkelijk. Stadler biedt niet zoveel opties voor customizing als andere aanbieders. Geen maatpakken, alleen confectie. Wel goedkoop, niet uniek. :)
En IMHO wel een beetje terecht. Dit soort treinen moet niet nodeloos duur zijn.

Signatures zijn voor boomers.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:24

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Maasluip schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 17:48:
[...]

En IMHO wel een beetje terecht. Dit soort treinen moet niet nodeloos duur zijn.
Dat is voor die korte stukjes ook niet nodig.
Zolang je comfortabel kan zitten en op tijd gebracht wordt, vind ik dat genoeg voor een sprinter. Je hebt er ook niet veel meer nodig voor de korte ritjes.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:35
Garyu schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:53:
Voor de smalspoorspoorwegen in Zwitserland doet Stadler toch wel aardig wat maatwerk.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Verwijderd

Voor wat betreft de Benelux, al sinds februari is bekend dat de NS van plan is om de Benelux vanaf eind dit jaar (dienstregeling 2018) over de HSL te laten rijden. Dat blijft 16 keer per dag, maar dan wel vier keer per dag vanuit Den Haag in plaats van Amsterdam. Persoonlijk denk ik dat er op die tijden een aansluitende trein (ICD?) vanuit Amsterdam komt met cross-platform overstap in Rotterdam, maar ik kan daar zo 123 geen bron van vinden.

Tussen Amsterdam en Rotterdam scheelt dat een hoop tijd (dus ook voor de totale reistijd) maar door de tussenstop in Breda scheelt het tussen Rotterdam en België helaas maar weinig. Nou is die stop voor de verbinding van Brabant met België wel belangrijk, maar qua reistijd zou het beter zijn als de Benelux Breda over zou slaan en in plaats daarvan een aparte trein van Breda naar België te laten rijden (doortrekken van Nederlandse of Belgische intercity naar de andere kant van de grens). Misschien komt het daar ooit nog van.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2017 19:42 ]

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-11 20:20
ArcticWolf schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:35:
[...]

;)

Volgens mij wordt Amsterdam CS een kopstation, dus geen doorgaande treinen meer (naar mijn weten is dat nog steeds de voorkeursvariant).
Willen ze Amsterdam centraal weer maken zoals het ooit was

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:11

Onbekend

...

Vreemd dat ze Amsterdam CS als kopstation willen gaan maken. Er zijn veel doorgaande treinen (intercity Den Helder -> Utrecht) en misschien dat in de toekomst echte stoptreinen weer gaan rijden die Amsterdam niet als eindstation hebben.

De huidige sporenlayout in het station (steeds twee doorgaande sporen met een kruising in het midden) is goed en in principe toekomstbestendig. Alleen die max. snelheid moet daar gewoon flink omhoog.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Onbekend schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 20:57:
De huidige sporenlayout in het station (steeds twee doorgaande sporen met een kruising in het midden) is goed en in principe toekomstbestendig. Alleen die max. snelheid moet daar gewoon flink omhoog.
Op Amsterdam Centraal worden de perrons toch verbreed? Mijn ervaring is dat het op dagen waarop er veel minder ervaren reizigers zijn (toeristen, aanbiedingskaartjes) krap of misschien zelfs gevaarlijk is.

Men staat stil op plekken waar de doorgang smal is (ipv door te lopen naar waar ruimte is). Misschien omdat ze een korte trein verwachten

• Onbekend

Onbekend

...

Ik bedoelde dus alleen de sporen. De perrons mogen inderdaad breder worden.
Wat mij betreft mogen spoor 14 en 15 zelfs komen te vervallen, en dan de alle perrons verlengen zodat je perron 4a, 4b en 4c krijgt met daartussen natuurlijk de kruisingen.

Onbekend schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 20:57:
Vreemd dat ze Amsterdam CS als kopstation willen gaan maken. Er zijn veel doorgaande treinen (intercity Den Helder -> Utrecht) en misschien dat in de toekomst echte stoptreinen weer gaan rijden die Amsterdam niet als eindstation hebben.

De maximum snelheid van Amsterdam CS kan maar heel weinig omhoog, gewoon omdat het vast zit tussen heel veel vastgoed en weginfra.
Sowieso is het plan om meer focus te leggen op Amsterdam Zuid icm Noordzuidlijn om CS te ontlasten van zowel toeristen als internationale reizigers. In het project OV-SAAL zijn enkele sporen niet gerealiseerd in de scope tussen Amsterdam Riekepolder en Diemen-Zuid omdat zowel Zuidasdok en de NZL nog niet af zijn.
De internationale treinen willen ze dus laten beginnen/eindigen op Amsterdam Zuid en lang laten keren op Diemen-Zuid.
Daardoor vervalt de focus op Amsterdam CS en kan het een kopstation worden. Sowieso is het ook slim om de doorgaande IC's te splitsen op CS om eventuele calamiteiten op te vangen zodat die niet door ebben tussen Amsterdam - Utrecht - Arnhem/Den Bosch.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Heeft station zuid daar wel capaciteit voor? Zo groot is het station niet en er is ook niet veel ruimte om uit te breiden.

En met Adam Centraal als kopstation wordt de kop van Noord-Holland natuurlijk weer genaaid. Maar dat zijn we inmiddels wel gewend. :'(

[ Voor 36% gewijzigd door Skyaero op 17-05-2017 09:13 ]

• whistler
@Verwijderd Bedankt voor de toelichting over de Benelux, ik had die aankondiging ook gezien, maar wist niet welk effect dat heeft op de reistijden.

Toch begrijp ik het nog niet helemaal. De stop in Breda vervangt die in Roosendaal (en ook Dordrecht?) dus de tijd dat 'ie stil staat zou dan toch niet zo veel uit moeten maken? En over de HSL kan 'ie toch harder dan nu op het gewone net? Of is de route langer?
Skyaero schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:10:
Heeft station zuid daar wel capaciteit voor? Zo groot is het station niet en er is ook niet veel ruimte om uit te breiden.
Dat gaat dus het project Zuidasdok oplossen:
https://www.amsterdam.nl/zuidas/zuidasdok/

En er komt meer capaciteit beschikbaar bij de metro aangezien de Amstelveenlijn in 2019 losgekoppeld gaat worden van de ringlijn.
En met Adam Centraal als kopstation wordt de kop van Noord-Holland natuurlijk weer genaaid. Maar dat zijn we inmiddels wel gewend. :'(
Het ligt er maar aan hoe je het ziet... Amsterdam - Utrecht - Arnhem/Den Bosch is altijd druk maar is wel afhankelijk van de IC's uit Schagen en Den Helder, terwijl die minder druk zijn. Mocht er iets gebeuren op dat traject (overweg storing etc...) dan is de impact erg groot. Door de splitsing is bijsturing makkelijker... maar vind wel dat ze dan moeten zorgen voor een overstap op hetzelfde perron (dus alleen het perron oversteken).

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Pooahh een project van 11 jaar... Leuk als je daar woont of werkt ;w

• Bacchus
whistler schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:34:
Toch begrijp ik het nog niet helemaal. De stop in Breda vervangt die in Roosendaal (en ook Dordrecht?) dus de tijd dat 'ie stil staat zou dan toch niet zo veel uit moeten maken? En over de HSL kan 'ie toch harder dan nu op het gewone net? Of is de route langer?
1. Hij zal in Breda kop moeten maken.
2. Het HSL-deel in het zuiden is beperkt: Tussen +/- Zevenbergschen Hoek en Breda is het gewoon spoor.
3. Het is inderdaad een stukje om. (5 km korter vanwege niet-via-Dordt, 10 km verder vanwege wel-via-Breda)
4. De trein kan niet zo gek veel harder dan de baanvaksnelheid (ICR is max 160 tov 130/140) op conventioneel spoor.

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-11 01:33
Bacchus schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 10:53:
[...]

NS zal wel geen ruzie met Dordrecht en Roosendaal willen.
Sowieso zouden van mij wel wat lijnen die nu aan de grens ophouden doorgetrokken mogen worden: Een ICD Breda-Brussel zou leuk zijn als verlenging van die Amsterdam, de IC uit Den Haag zou na Venlo best af en toe door mogen naar Düsseldorf, de IC uit Zwolle kan na Roosendaal ook even Antwerpen en evt Gent aantikken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UuRzd67l.jpg
Ooit ergens in het verre verleden....................
Werd er ook doorgereden naar Duitsland, ik meen Köln 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Trainhunter2009 op 17-05-2017 15:51 ]

• Crossfire1987
@Trainhunter2009 Mooie foto
ArcticWolf schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:57:

Het ligt er maar aan hoe je het ziet... Amsterdam - Utrecht - Arnhem/Den Bosch is altijd druk maar is wel afhankelijk van de IC's uit Schagen en Den Helder, terwijl die minder druk zijn. Mocht er iets gebeuren op dat traject (overweg storing etc...) dan is de impact erg groot. Door de splitsing is bijsturing makkelijker... maar vind wel dat ze dan moeten zorgen voor een overstap op hetzelfde perron (dus alleen het perron oversteken).
@ArcticWolf En hoe willen ze dat gaan oplossen als ze om de 10 minuten willen rijden met intercity's

[ Voor 92% gewijzigd door Crossfire1987 op 17-05-2017 20:54 ]

Crossfire1987 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 20:26:
@Trainhunter2009 Mooie foto

[...]

@ArcticWolf En hoe willen ze dat gaan oplossen als ze om de 10 minuten willen rijden met intercity's
Ik snap je vraag niet?

Sowieso duurt het nog 4 jaar voordat er begonnen wordt met PHS Amsterdam. Ik weet alleen dat de voorkeursvariant; Amsterdam CS als kopstation heeft.

• Crossfire1987
ArcticWolf schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:17:
[...]

Ik snap je vraag niet?

Sowieso duurt het nog 4 jaar voordat er begonnen wordt met PHS Amsterdam. Ik weet alleen dat de voorkeursvariant; Amsterdam CS als kopstation heeft.
NS had toch ook het het plan om spoorloos bookje te gaan rijden
Crossfire1987 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:20:
[...]

NS had toch ook het het plan om spoorloos bookje te gaan rijden
Ja... wat heeft dat met het plan te maken? Welk obstakel zie jij in het plan?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het lijkt me eerlijk gezegd niet zo'n geweldig plan om alle treinen te laten kopmaken in Amsterdam. Dat kost veel meer tijd (en dus capaciteit) dan 2 minuten stoppen en doorrijden. En dan wil NS dus nog meer treinen rijden. Nog meer capaciteit nodig.
Ik snap ook niet welk probleem er mee opgelost gaat worden.

• Onbekend

Onbekend

...

Zijn er ook al tekeningen beschikbaar van de nieuwe Amsterdam CS?

• AW_Bos

AW_Bos

Afbeeldingslocatie: https://www.prorail.nl/sites/default/files/field/image/amsterdamcuypershal.png?itok=QuTGxokn
Bron: http://www.prorail.nl/nie...al-wordt-mooier-en-mooier

Het zal alleen nog wel eventjes duren :P

[ Voor 10% gewijzigd door AW_Bos op 18-05-2017 00:20 ]

• Crossfire1987
ArcticWolf schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:21:
[...]

Ja... wat heeft dat met het plan te maken? Welk obstakel zie jij in het plan?
Meer treinen en waarschijnelijk ook korte treinen die voller zitten

en wat @Maasluip zegt
Maasluip schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 22:26:
Het lijkt me eerlijk gezegd niet zo'n geweldig plan om alle treinen te laten kopmaken in Amsterdam. Dat kost veel meer tijd (en dus capaciteit) dan 2 minuten stoppen en doorrijden. En dan wil NS dus nog meer treinen rijden. Nog meer capaciteit nodig.
Ik snap ook niet welk probleem er mee opgelost gaat worden.
Crossfire1987 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 07:43:
[...]

Meer treinen en waarschijnelijk ook korte treinen die voller zitten

en wat @Maasluip zegt
Tja lijkt me sterk dat ze daadwerkelijk kop maken maar dat het gewoon lang keren wordt... daar wordt de capaciteit niet minder van.
Elke 10 min. een IC naar Schagen/Den Helder heeft ook weinig nut en is zonde van de capaciteit.

Er zijn talloze redenen te bedenken waarom dit wel of niet een goed plan is, maar laten we de aanbesteding even afwachten :P want die komt pas in 2019.

• Dennis
ArcticWolf schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:25:
Tja lijkt me sterk dat ze daadwerkelijk kop maken maar dat het gewoon lang keren wordt... daar wordt de capaciteit niet minder van.
Elke 10 min. een IC naar Schagen/Den Helder heeft ook weinig nut en is zonde van de capaciteit.
Dat gaat ook niet gebeuren, er gaan gewoon 2 intercity's van de 6 per uur doorrijden naar Hoorn. Dat wordt al zo vanaf aankomende december :).
Er zijn talloze redenen te bedenken waarom dit wel of niet een goed plan is, maar laten we de aanbesteding even afwachten :P want die komt pas in 2019.
Zou het er echt komen denk je? Wat hebben al die fly-overs dan nog voor zin...
Dennis schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:30:
[...]

Dat gaat ook niet gebeuren, er gaan gewoon 2 intercity's van de 6 per uur doorrijden naar Hoorn. Dat wordt al zo vanaf aankomende december :).

[...]

Zou het er echt komen denk je? Wat hebben al die fly-overs dan nog voor zin...
We gaan het zien :>

Denk dat @Goverman iets meer weet dan ik.

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 18-05-2017 08:36 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:25:
[...]

Het plan was elk half uur naar Den Helder (3000), elk half uur naar Schagen (800) en elk half uur naar Enkhuizen (4500, of wat daar voor als vervanger komt). Daarvan is de 4500 nu de enige die niet doorrijdt, de rest stopt 4 minuten. Als je die twee series lang laat keren op Amsterdam dan kost je dat wel degelijk veel capaciteit. Waar denkt je dat die staan, in de tuin of zo? Als je 10 minuten langs het perron staat (van beide kanten, want ook vanuit Alkmaar zal er een kwartiersdienst blijven) dan kost je dat gigantisch aan capaciteit.

Maasluip schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:49:
[...]

Het plan was elk half uur naar Den Helder (3000), elk half uur naar Schagen (800) en elk half uur naar Enkhuizen (4500, of wat daar voor als vervanger komt). Daarvan is de 4500 nu de enige die niet doorrijdt, de rest stopt 4 minuten. Als je die twee series lang laat keren op Amsterdam dan kost je dat wel degelijk veel capaciteit. Waar denkt je dat die staan, in de tuin of zo? Als je 10 minuten langs het perron staat (van beide kanten, want ook vanuit Alkmaar zal er een kwartiersdienst blijven) dan kost je dat gigantisch aan capaciteit.
jaja, ik zeg toch alleen wat ik weet.
Amsterdam CS is en blijft een enorme bottleneck in het hele net rond Amsterdam en daar kan je infra technisch niks aan veranderen 8)7

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee, maar Amsterdam Centraal als een kopstation gaan gebruiken geeft alleen maar meer capaciteitsproblemen. Ik snap de gedachte erachter niet.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Maasluip schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:03:
Nee, maar Amsterdam Centraal als een kopstation gaan gebruiken geeft alleen maar meer capaciteitsproblemen.
Dat snapt ieder weldenkend mens.
Ik snap de gedachte erachter niet.
Daar is in een commissie*) gewoon lang over vergaderd.

*) Commissie: Een bijna onsterfelijke levensvorm met meer dan vier magen en geen bruikbare hersens.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Skyaero
  • Niet online
Wat is er steeds tussen Almere Centrum en Amsterdam Centrum aan de hand? Van de afgelopen drie keer dat ik het traject Alkmaar-Groningen heb gereden reed de intercity niet door een defect spoor.

Ik moet steeds omrijden via Schiphol en dat is geen fijne overstap.

• Freee!!

Freee!!

Zijn er überhaupt fijne overstappen op Schiphol (met de trein) :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-11 19:20

Goverman

not loaded

ArcticWolf schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:35:
[...]

We gaan het zien :>

Denk dat @Goverman iets meer weet dan ik.
Nee sorry, van Amsterdam CS weet ik niet heel veel... Echter, ik heb ook niet iemand horen zeggen dat er over wordt nagedacht om van Amsterdam CS een kopstation te maken. Ik meen eerder dat er een soort doorstroomstation van wordt gemaakt. Misschien dat enkele sporen als kopspoor worden ingericht?

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:27
Freee!! schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:43:
Zijn er überhaupt fijne overstappen op Schiphol (met de trein) :?
Sprinter vanaf Hoofddorp naar Centraal/Hoorn Kersenboogerd en dan overstappen op de intercity richting Leeuwarden/Lelystad/Heerlen gaat allemaal binnen 5 min. Andere kant op meestal ook >:)
Verder is het helemaal poep, was het niet vanwege al die rolkoffers die je sprintje in de weg staan.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Doorstroomstation a la Utrecht heb ik ook wel eens van gehoord. De verbouwing behelst dan het opruimen van de middensporen zodat je de perrons kunt verbreden. Dan beperk je dus de capaciteit voor (niet-stoppende) goederentreinen, maar ik kan me niet indenken dat je dat met een doorrijspoor per richting niet kunt oplossen. Ook beperk je het stoppen op de A-B fases en dan vooral voor treinen uit verschillende richtingen (die elkaar nu via de middensporen passeren). Maar als je je station goed inricht zie ik ook niet zo in waarom je zo wil halteren. Alle lage sporen voor de richting Amstel, alle hoge sporen voor de richting Sloterdijk. Denk aan Eindhoven, Breda, Den Bosch.
Maar daarvoor zul je die verbouwing dus nodig hebben.

Verwijderd

Freee!! schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:14:
[...]
Dat snapt ieder weldenkend mens.

[...]

Daar is in een commissie*) gewoon lang over vergaderd.

*) Commissie: Een bijna onsterfelijke levensvorm met meer dan vier magen en geen bruikbare hersens.
Moet toch fijn zijn, zo'n glazen bol waarin je bij voorbaat al precies weet wat over twee jaar (!) het plan zal zijn. En dan ook nog zonder enige kennis van zaken er meer verstand van hebben dan de mensen die er voor opgeleid zijn en voor betaald worden! Tja, dan kun je ook echt alleen maar gelijk hebben natuurlijk. Altijd, over alles.

Ik wou dat ik dat had. :-(
Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 15:58:
[...]

Moet toch fijn zijn, zo'n glazen bol waarin je bij voorbaat al precies weet wat over twee jaar (!) het plan zal zijn. En dan ook nog zonder enige kennis van zaken er meer verstand van hebben dan de mensen die er voor opgeleid zijn en voor betaald worden! Tja, dan kun je ook echt alleen maar gelijk hebben natuurlijk. Altijd, over alles.

Ik wou dat ik dat had. :-(
Ach die commissie doet niets anders dan economische stromen in kaart brengen en geeft een advies af voor investeringen op de korte en lange termijn. Heel veel invloed op het uiteindelijk ontwerp heeft die commissie niet.

De 3 varianten (voor de ombouw van Amsterdam) die nu bij het ministerie liggen ter beoordeling en budgettering zijn door een ingenieursbureau gemaakt (FIS) en daarna wordt het RVTO opgesteld (weer door een IB). En als het RVTO is geprotocolleerd wordt het contract op de markt gezet.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ProRail moet het volledige beheer krijgen over het HSL-traject. Dat zei topman Pier Eringa vandaag tijdens de presentatie van het jaarverslag 2016. Nu nog ligt het uitvoerende deel van de hogesnelheidslijn bij Infraspeed.

,,Met de HSL gaat het prut', zei Eringa. ,,Den Haag kan nu alvast de boetebrief voor dit jaar schrijven, want de punctualiteit gaan wij weer niet halen. En dat willen we niet meer", zei hij.

De rol van ProRail op dit traject noemt hij 'sneu'. ,,Wij hebben hem niet mogen maken, maar worden er wel dagelijks mee geconfronteerd." De HSL moet naar hetzelfde niveau als het hoofdnet waar 90 procent van de treinen op tijd rijdt.

Volgens de spoorbeheerder is alles rond de spoorlijn in het verleden veel te ingewikkeld gemaakt.

Om op dit traject meer treinen stipt te laten rijden, moet er één beveiligingssysteem komen. Dat is nu nog niet het geval en dat maakt het ingewikkelder voor machinisten.

Ook de wind speelt het bedrijf parten. De verschillende spanningen op de bovenleiding en de sporenlayout moeten worden aangepakt. Dat kost veel geld. ,,Hoeveel is nog niet duidelijk, maar het gaat erom hoeveel waarde je hecht aan de prestaties. Als je ambitie hebt, moet je er genoeg geld voor over hebben", aldus financieel directeur Hans van Leeuwen.
Bron, en meer info: Topman Prorail: Schrijf boete maar vast uit, de HSL blijft prut

Virussen? Scan ze hier!

• anboni
  • Nu online
Zoals gebruikelijk zorgt de politiek weer voor allerlei ellende die ze vervolgens ergens anders neerleggen. Wat ik me alleen af vraag: wat is de rol van de wind in dit hele verhaal? (laatste alinea van de quote)

• wildhagen
  • Niet online
anboni schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 17:44:
[...]

Zoals gebruikelijk zorgt de politiek weer voor allerlei ellende die ze vervolgens ergens anders neerleggen.
Uiteraard. Als politicus wil je wel geassocieerd worden met de PR-waarde van een project, maar de nadelen heb je liever niet aan je naam gekoppeld, en die drop je dus gewoon lekker bij een andere partij, ben jij er als politicus iig vanaf. Niks nieuws hoor :)
Wat ik me alleen af vraag: wat is de rol van de wind in dit hele verhaal? (laatste alinea van de quote)
Bij een beetje wind wordt het verkeer op de Moerdijkbrug (HSL-versie iig) al snel lamgelegd. Dit was overigens al bekend voor de HSL ook maar werd opgeleverd.

Zie http://nos.nl/artikel/210...brug-al-jaren-bekend.html

Virussen? Scan ze hier!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

anboni schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 17:44:
[...]

Zoals gebruikelijk zorgt de politiek weer voor allerlei ellende die ze vervolgens ergens anders neerleggen. Wat ik me alleen af vraag: wat is de rol van de wind in dit hele verhaal? (laatste alinea van de quote)
De brug over Hollands Diep is blijkbaar zo dusdanig dat als het wat te hard waait, het alarm afgaat en de treinen er niet meer rijden. Was deels afstelling van het alarm blijkbaar maar er zijn zo te lezen mogelijk ook schermen nodig om te voorkomen dat de trein de plomp in waait. :P

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Niet alleen die brug zo te lezen :)

• mambo No5
  • Laatst online: 15:37

mambo No5

Bad Apple?

Oeps: :X
Sprinter ontspoord bij station Ede-Wageningen, minder treinen
EDE/WAGENINGEN - Een sprinter die net was vertrokken vanaf station Ede-Wageningen is vrijdagmiddag ontspoord.

De wielen van het eerste treinstel staan naast het spoor. Momenteel zitten er geen passagiers in de trein. Volgens een omstander zijn bussen ingezet om de treinreizigers op te halen.

Er rijden nog steeds treinen op het traject. Wel rijden er minder treinen tussen Ede-Wageningen en Wolfheze.

Volgens NS kan de vertraging voor reizigers oplopen tot een uur. Het is nog niet bekend hoe lang de verstoring zal duren.
Flirt ontspoort (veraf)

Flirt ontspoort

Flirt ontspoort

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• bullpower
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-10 16:33
Zeer waarschijnlijk een STS-passage begaan, en daar dus over de ontspoortong gegaan..

• Trainhunter2009
Hmmm zeker weten?? Er liggen ATB-vv bakens, dan zou ie toch een ingreep hebben gehad..........
Hebben we nog ontspoorwissels(of tongen) in Nederland??

[ Voor 23% gewijzigd door Trainhunter2009 op 19-05-2017 17:56 . Reden: toevoeging ]

Trainhunter2009 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 17:53:
Hmmm zeker weten?? Er liggen ATB-vv bakens, dan zou ie toch een ingreep hebben gehad..........
Hebben we nog ontspoorwissels(of tongen) in Nederland??
Zal zo even op het OBE blad kijken.

En er zijn nog wel ontspoortongen in Nederland :Y

• bullpower
Laat daar nou net geen vv liggen. Zou eigenlijk ook niet zo heel veel meerwaarde hebben. Aangezien je (zoals vandaag gebeurd) toch het spoor afrijdt, voordat je het 'gevaartepunt' bereikt hebt.

In Nederland liggen zeker nog ontspoortongen. O.a. eentje bij Ede-Wageningen en Alkmaar.

• Trainhunter2009
Net dat ene spoor dan? Ik zie op het nevenspoor wel van die vv platen liggen bij die "dwerg".
Dan heb ik vandaag weer wat geleerd, jaja ook ik leer nog elke dag ;) :+

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Maasluip schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:03:
Nee, maar Amsterdam Centraal als een kopstation gaan gebruiken geeft alleen maar meer capaciteitsproblemen. Ik snap de gedachte erachter niet.
Snel doorkachelen naar Watergraafsmeer opstel en meteen terugrijden? :P
Zoiets doet het 160km/h materiaal ook toch?
bullpower schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 18:06:
Laat daar nou net geen vv liggen. Zou eigenlijk ook niet zo heel veel meerwaarde hebben. Aangezien je (zoals vandaag gebeurd) toch het spoor afrijdt, voordat je het 'gevaartepunt' bereikt hebt.

In Nederland liggen zeker nog ontspoortongen. O.a. eentje bij Ede-Wageningen en Alkmaar.
En bij Driebergen-Zeist, heel handig net na een overgang vlakbij de op/afritten naar de A12 :F

[ Voor 39% gewijzigd door Vinnienerd op 19-05-2017 19:11 ]

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wat is een vv? Dat gele 'plankje' aan de spoorstaaf? En waar zorgt het voor? Vast iets tegen ontsporingen... :?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Crossfire1987
Vinnienerd schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:09:
[...]

Snel doorkachelen naar Watergraafsmeer opstel en meteen terugrijden? :P
Zoiets doet het 160km/h materiaal ook toch?

[...]

En bij Driebergen-Zeist, heel handig net na een overgang vlakbij de op/afritten naar de A12 :F
of naar Dijkgracht kan ook nog een optie zijn

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-11 22:08
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:16:
Wat is een vv? Dat gele 'plankje' aan de spoorstaaf? En waar zorgt het voor? Vast iets tegen ontsporingen... :?
Onderdeel van het treinbeveiligingssysteem. Wiki linkje

• bullpower
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:16:
ATB-Verbeterde Versie. Idd van die gele plankjes, je herkent het soms ook aan een lus die tussen het spoor in ligt. Het zorgt er simpel gezegd voor dat treinen die het rode seinen (dreigen te) passeren door een beveiliging stilgezet worden. Het werkt met een remcurve, het systeem controleert dus of je aan de remcurve voldoet. Zo niet volgt er een snelremming.
Vinnienerd schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:09:
Die is zeer binnenkort weg. Dan wordt heel spoor 3 weggehaald. :-)

[ Voor 19% gewijzigd door bullpower op 19-05-2017 19:41 ]

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Bedankt, @bullpower en @FoxLenny.
Die spoorafkortingen zijn niet zo handig op te zoeken.

Ik had de wiki al gelezen.

@Trainhunter2009

Bij dezen het OBE blad met ontspoortong :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BFMlHRb.png

ATB-Vv zit wel bij het perron.

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 19-05-2017 20:32 ]

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-11 15:10
Hij heeft inderdaad een STS passage gehad en is daardoor van het spoor gereden. Wordt nu herspoord, gaat tot einde reizigersdienst duren.

edit: Inmiddels is wel al het treinverkeer weer hervat. Alleen de 7500 had er last van, dus het had gelukkig weinig impact.

edit2: :F door het hersporingsvoertuig wordt een eis-wissel bezet en kan spoor 3 op Ede -Wageningen niet gebruikt worden, dus de 7500 wordt alsnog de rest van de avond opgeheven |:(

[ Voor 57% gewijzigd door Maardiweb op 19-05-2017 22:01 ]

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Ik stapte net mijn IC Vlissingen uit en ik zag tot mijn verbazing twee of drie stellen SGMm op Vlissingen binnenrijden, iemand een idee wat die stellen daar gaan doen/deden? Reden niet naar een spoor met een perron eraan, maar wat komen die stellen dan doen.. Op OVtijden zie k in ieder geval geen rit ingepland met SGMm...

• wildhagen
  • Niet online
Vervanging van defect materieel? Evt opleidingsritten voor personeel? :)

Virussen? Scan ze hier!

• iBugged
  • Nu online
wildhagen schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 10:45:
Vervanging van defect materieel? Evt opleidingsritten voor personeel? :)
Vervanging van defect materieel zal het niet zijn, was zonder reizigers en stopte ook niet aan op een perronspoor. Opleidingsrit zal wel kunnen, maar hoe veel gebeurt dat nog voor SGMm? In deze hoek (Roosendaal omgeving) wordt hopelijk binnenkort SGMm vervangen door Flirt voor Roosendaal - Dordrecht en Dordrecht - 's-Hertogenbosch.

• Freee!!

Freee!!

Wijziging in de dienstregeling :?

Vandaag stond voor de ICD van Rotterdam naar Schiphol/Amsterdam 07:11 aangegeven ipv 07:10. Mogelijk stond het er gisteren ook al, maar toen was ik met de auto en op dat tijdstip allang op kantoor.

• Bacchus
iBugged schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 10:27:
Ik stapte net mijn IC Vlissingen uit en ik zag tot mijn verbazing twee of drie stellen SGMm op Vlissingen binnenrijden, iemand een idee wat die stellen daar gaan doen/deden? Reden niet naar een spoor met een perron eraan, maar wat komen die stellen dan doen.. Op OVtijden zie k in ieder geval geen rit ingepland met SGMm...
Ik kan me voorstellen dat ze wat materieel overhebben van de Hoekse Lijn en dat nu in de regio verspreiden.

• iBugged
  • Nu online
Bacchus schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:22:
[...]

Ik kan me voorstellen dat ze wat materieel overhebben van de Hoekse Lijn en dat nu in de regio verspreiden.
Maar t gaat hier om SGMm in Vlissingen he.. Zeeuwse Lijn rijdt 98% VIRM, geen sprintermaterieel :p

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:56
Grote gok, maar ik denk dat er waarschijnlijk even te weinig opstelcapaciteit is op Roosendaal. Dat gebeurd wel vaker.

• Dolan
  • Laatst online: 16-11 07:03
Het zogenaamde 'vluchten'. Doen we hier rond Arnhem ook wel eens. Als er even geen ruimte is, naar de extra sporen in Zutphen of Nijmegen. Of als de nood erg hoog is een keer een stel naar spoor 2 in Wolfheze gestuurd.

• iBugged
  • Nu online
Net nog maar een kijkje genomen, het lijkt inderdaad daar om te gaan. Geen personen in de buurt, niks op bestemmingsborden, geen leven in en rond de trein.

Gaat om 3 stellen SGMm-2.

• Dolan
  • Laatst online: 16-11 07:03
Wel mooi hoe een simpel logistiek dingetje zo spannend kan zijn ;-)

• iBugged
  • Nu online
Tsja, 99% van de reizen die ik maak zijn Bergen op Zoom - Vlissingen, dus als ik iets anders tegenkom dan VIRM, is het voor mij al interessant :P

• bullpower
Roosendaal kampt inderdaad zo nu en dan met een tekort aan opstelruimte. Er is sinds een tijdje ook een maximaal aantal bakken door prorail vastgesteld. En dat is minder dan er werkelijk neergezet kan worden.

• EDIT
Nou ja, 'minder dan er werkelijk neergezet kunnen worden'... We hebben gezien wat er de vorige keer gebeurde dat we probeerden om er meer bakken neer te zetten dan er volgens de afspraken mochten staan :X
https://www.prorail.nl/ni...-na-brand-in-onderstation

• wildhagen
  • Niet online
Waarom dan eigenlijk helemaal van Rsd naar Vs sturen? Is er dichterbij (Bd? Zlw?) geen opstelmogelijkheid oid?

Virussen? Scan ze hier!

• EDIT
Niet waar NS over kan beschikken en waar een NS standplaats heeft. Enige andere plek is dan Dordrecht, maar ook die beschikt niet over ongelimiteerde opstelcapaciteit. Bij Vlissingen was er nog wat capaciteit, dus daar wordt dan zo af en toe gebruik van gemaakt door Roosendaal.

• bullpower
Ja dat klopt EDIT. :P Maar die nieuwe norm staat er als het goed is los van.

Dat is btw tzt. ook de reden geweest dat alle (niet benodigde) DDZ-stellen voor de 3600 's weekends naar Vs moesten.. Als die in Rsd in de parkeerstand bleven staan (ze hadden toen een bypass aangelegd) zou de SNS van het onderstation 'uit' vallen. Al gebeurde dat toch wel..

En Vs idd omdat ze daar plek hebben en Ddr maar beperkt is qua ruimte.

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-11 20:25
Voor de nummerliefhebbers, het zijn de 2114, 2133 en 2134. Ze staan daar op reserve tot ...?

• Crossfire1987
Tussen Hilversum en Utrecht ging het vandaag ook niet erg lekker
Eerst sein storing en daarna volgende een wisselstoring

maar van Hilversum naar Hilversum sportpark gelopen met dit mooie weer

• AW_Bos

AW_Bos

Voor de liefhebbers: Vandaag is de nieuwe Eurostar e320-trein gepresenteerd welke vanaf aanstaande zondag ook op het traject van Brussel naar Londen zal rijden.

Eurostar presenteert e320-trein voor route Brussel-Londen

Ik heb zelf ook een kijkje genomen in de trein (eigenlijk twee aan-elkaar gesmolten Siemens Velaro's) en het ziet er erg comfortabel uit. Goede zittingen in alle klassen, stopcontact aan boord, bar-rijtuig, afgeschermde enkelzits werk-coupe's, reisinformatieschermen en zelfs 300 uur aan films op het eigen wifi-netwerk, zodat je NetFlix (die toch niet over je bandbrette past) niet hoeft te missen.

Ja, het is een mooi pareltje ;). Eind dit jaar (ik mik op 10 december 2017) zal hij rijden vanaf Amsterdam. Zowel de NS als Eurostar weten nog niet de exacte datum, maar wel sowieso 'rond kerst'.

Tevens zal de trein NIET op Schiphol gaan stoppen (omdat de grenscontrole anders nodeloos complex wordt op Brussel voor de instappers op dit station) en zal station Rotterdam wederom weer verbouwd worden waarbij spoor 1 (voormalig spoor van de Hoekselijn) zal verdwijnen een verbreed perron te krijgen en waarbij het tussenspoor 2 uiteindelijk het Eurostar-spoor gaat worden. De faciliteiten (inchecken, douane en bagagecheck vinden in de voorzieningen langs dat bestaande perron plaats.

Ook op Amsterdam komt op spoor 15a een terminal voor de faciliteiten voor de 2 á 3 keer per dag aankomende Eurostar.
De reistijd van Amsterdam naar Londen zal 4 uur en 9 minuten gaan duren. De terugreis van Londen naar Amsterdam zal een kwartier korter duren, omdat de trein een kortere stop heeft gepland in Brussel. De extra tijd die op de heenreis nodig is is bedoeld voor een veiligheidscontrole voordat de trein naar het Verenigd Koninkrijk rijdt.
Wordt dus spannend komende tijd!

[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 23-05-2017 22:53 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Maasluip schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:45:
NS heeft in een paar jaar zeer succesvol afgebroken wat ze in de laatste 40 jaar met veel pijn en moeite opgebouwd hebben. Chapeau!
Tja door allerlei gekonkel wordt t vanzelf een irrelevante optie. Die flixbus krengen en varianten moeten ze wel gelijk verbieden. Er rijd een vaak niet volledig bezette trein en een bus op een overvolle snelweg even de stad vol te vervuilen.. waar zijn we mee bezig..

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:32
AW_Bos schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:50:

... en zal station Rotterdam wederom weer verbouwd worden waarbij spoor 1 (voormalig spoor van de Hoekselijn) zal verdwijnen een verbreed perron te krijgen en waarbij het tussenspoor 2 uiteindelijk het Eurostar-spoor gaat worden. De faciliteiten (inchecken, douane en bagagecheck vinden in de voorzieningen langs dat bestaande perron plaats.
Volgens berichtgeving komt de voorziening in Rotterdam niet aan spoor 1 maar op het perron van spoor 3-4. https://www.ovmagazine.nl...laats-op-de-perrons-1127/
Of is het dan toch een tijdelijke voorziening spoor 3-4 en definitieve oplossing op spoor 1?

• AW_Bos

AW_Bos

Dat plan is van de baan, de ombouw van spoor 1 werd gisteren officieel aangekondigd op de persconferentie. Mochten de voorzieningen op dat perron niet op tijd gerealiseerd kunnen worden, zullen ze de reizigers tijdelijk in Brussel controleren.

[ Voor 39% gewijzigd door AW_Bos op 24-05-2017 08:06 ]

• Dennis
Waarom gaat die trein 27 minuten halteren in Brussel? De reistijden zijn al amper concurrerend en op deze manier wordt het helemaal niet aantrekkelijk.

• EDIT
Ik heb het als volgt begrepen:
De trein zal uit twee gedeeltes bestaan:
De Eurostar Amsterdam - Londen, waar mensen in kunnen stappen die door de controles zijn geweest (8 rijtuigen, instappen mogelijk op Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal) en een gedeelte voor Amsterdam - Brussel als extra HSL verbinding tussen die twee steden, eveneens 8 rijtuigen, instappen in Amsterdam, Schiphol en Rotterdam zonder controles.
In Brussel Zuid worden langs de Thalys/ICE-perrons de 8 rijtuigen voor Amsterdam - Brussel leeg gemaakt. Na controle dat er niemand is achtergebleven zal de trein naar de speciale Eurostar Terminal rijden en daar passagiers voor Brussel - Londen oppikken en kunnen mensen die in Schiphol zijn opgestapt nog door de controles om daarna met dezelfde trein verder naar Londen te rijden.
Dat proces van leegmaken, controleren en nieuwe (of ook oude) reizigers in laten stappen zit in die 27 minuten.

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Stoppen op Schiphol is blijkbaar (alweer) geschrapt: https://www.ovmagazine.nl...hiphol-links-liggen-1940/

• Skyaero
  • Niet online
Of Groot-Brittannië tekent even het Schengen verdrag. Heb je ook geen douane meer nodig. :p

• Freee!!

Freee!!

Skyaero schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 08:25:
Of Groot-Brittannië tekent even het Schengen verdrag. Heb je ook geen douane meer nodig. :p
Werkelijkheid aan @Skyaero, neem even contact op, we zijn je kwijt ;)

• EDIT
Ik loop weer eens achter schijnbaar :P
Pagina: 1 ... 15 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.