Bron: http://www.bndestem.nl/bi...ers-op-het-spoor~ad5a96e3Spoorexploitant ProRail ziet een zorgwekkende stijging in het aantal mensen dat het spoor op gaat voor het maken van foto's. Om die reden waarschuwt het bedrijf nu om dat toch vooral niet te doen. 'Zo'n trein zie je niet aankomen, met alle gevolgen van dien.'
Hoe groot de stijging precies is, durft woordvoerder Jaap Eikelboom van ProRail niet te zeggen, omdat makers van selfies vallen in de algemene categorie van spoorlopers. Dat het spoorlopen voor selfies steeds vaker voorkomt, staat volgens hem echter vast. ,,Spoorlopers zien we steeds vaker, gemiddeld 9 per dag'', zegt hij. ,,Dat zijn mensen die even de hond uitlaten of een kortere weg naar het werk nemen, maar ook steeds vaker mensen die een foto willen maken. Ze zijn de grootste externe factor van vertraging.''
De afgelopen jaren nam het aantal spoorlopers toe van 2.353 in 2012, tot 2.905 in 2015 (laatste gemelde cijfer). Een toename van maar liefst 23,5 procent. Zelfdodingen worden daarbij niet meegerekend. Ook in het aantal storingen door externe factoren is een stijging te zien. Waren dat er in 2012 nog 4.568, vorig jaar was dat aantal opgelopen tot 5.556 (een toename van 21,6 procent). Spoorlopers vormen in deze categorie de grootste groep.
De spoorlopers zorgen voor veel overlast. Eikelboom: ,,Ze veroorzaken dagelijks meer dan drie en half uur vertraging. Ruim een kwart van alle treinvertragingen wordt veroorzaakt door mensen die niets op het spoor te zoeken hebben. Dit zorgde er vorig jaar voor dat ruim 16.000 treinen vertraging opliepen en meer dan 1,6 miljoen reizigers te laat op hun bestemming arriveerden.''
In sommige gevallen heeft het spoorlopen een dodelijke afloop. ,,Jaarlijks is er een aantal ongevallen met zwaar letsel te betreuren'', aldus Eikelboom. ,,Maar vaker gaat het nét goed. Dat is meer geluk dan wijsheid. Je denkt dat je genoeg tijd hebt om weg te komen, maar treinen rijden vaak op zo'n hoge snelheid dat je ze niet aan ziet komen. Met alle gevolgen van dien. Op jaarbasis vallen er zo'n 3 tot 5 gewonden. Bij sterfgevallen is dat lastiger te zeggen, omdat dat ook suïcide kan zijn.''
ProRail probeert de spoorlopers op meerdere manieren te stoppen. Zo plaatst het bedrijf extra en betere hekken en zet het data over eerdere incidenten in om te proberen toekomstig spoorlopen te voorspellen. Tenslotte houdt ProRail goed in de gaten wat er op social media gebeurt. Eikelboom: ,,Wij nemen contact op met mensen die foto’s vanaf het spoor publiceren op internet. Die worden dan verwijderd. We willen niet dat mensen op rare gedachten gebracht worden.'' Maak je toch een foto, dan riskeer je een fikse boete.
Virussen? Scan ze hier!
Bron:https://www.rijdendetreinen.nl/storingen?traject=&periode=2017&oorzaak=persoon+op+het+spoor
vandaag in de vernieuwde VIRMm gezeten lekker ruim op gezet en veel licht en voldoende ruim zit plekken
Zoals @Thomas als zei is de algemene privacy minder
Aan de andere kant: juist omdat er op deze manier standaard mee om wordt gegaan, gebeurt het ook dat collega's mensen van het spoor plukken en over kunnen dragen aan de hulpverlening. Dus dat is dan weer positief.
[ Voor 18% gewijzigd door EDIT op 08-05-2017 19:06 ]
@EDIT nette uitleg ookEDIT schreef op maandag 8 mei 2017 @ 18:52:
En dat zijn enkel de meldingen met een grotere impact. Ik word toch met enige regelmaat gebeld door de treindienstleider dat de collega voor mij iemand zag lopen en of ik even kan kijken of diegene er nog steeds is. Dat betekent dat ik over langere afstand al langzaam moet gaan rijden, omdat ik niet exact weet waar die persoon zich bevind. Gevolg is dus dat ik vertraging oploop en klanten mogelijke aansluitingen al missen, terwijl in veel gevallen de persoon al weer weg is.
Aan de andere kant: juist omdat er op deze manier standaard mee om wordt gegaan, gebeurt het ook dat collega's mensen van het spoor plukken en over kunnen dragen aan de hulpverlening. Dus dat is dan weer positief.
Hoop mensen in de trein beginnen altijd te zeuren of te mopperen in de trein als ie langzaam gaat rijden
Verwijderd
Ook wel begrijpelijk toch? Tuurlijk gaat veiligheid boven alles maar dat betekend natuurlijk niet dat vertraging en gemiste connecties fijn zijn.Crossfire1987 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 21:03:
[...]
@EDIT nette uitleg ookalles doen om het spoor veilig te houden
Hoop mensen in de trein beginnen altijd te zeuren of te mopperen in de trein als ie langzaam gaat rijden
* Maegrim heeft gisteren weer wat stammetjes gewassen
[ Voor 6% gewijzigd door Tochjo op 09-05-2017 15:54 ]
Nog genoeg ruimte in het gangpad (zichtbaar door het raam), als de mensen nou eens zouden doorlopenGet!em schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 08:18:
U wilt mee? Dat kan, op T dak...... (fyi dit is dagelijks, maar nu maar eens een fotootje)
Ik ben zelf maar niet ingestapt , dan had ik aan de treeplank gehangen...
[afbeelding]
@ns. Als iets een succes is, moet je het vieren en groeien, niet beperken......
Icdirect rdam adam viceversa.
* Freee!! heeft ook wel eens een ICD laten gaan om die reden.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Verwijderd
Leeuwarden) Randstad capaciteit (regelmatig 9-12 bakken ICMm of 6-9 bakken VIRM in de spits) met noorden drukte.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2017 18:02 ]
Hmmm 9 bakken virm, dat moet dan een IRM zijn die nog ergens verdwaald in het noorden rond tuftVerwijderd schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 18:02:
/me is blij met de rustige treinen in het noorden die eigenlijk vanuit de randstad komen. (IC Rotterdam centraal - Leeuwarden en IC Den Haag centraal -
Leeuwarden) Randstad capaciteit (regelmatig 9-12 bakken ICMm of 6-9 bakken VIRM in de spits) met noorden drukte.Zelfs midden in de spits is het zeer uitzonderlijk dat ik moet staan.
Verwijderd
Of ik kan gewoon niet tellen.schumi1986 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 19:04:
[...]
Hmmm 9 bakken virm, dat moet dan een IRM zijn die nog ergens verdwaald in het noorden rond tuft
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2017 19:12 ]
Euwh, ik nodig je uit in de treinen richting de randstad vanuit Groningen in het weekendVerwijderd schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 18:02:
/me is blij met de rustige treinen in het noorden die eigenlijk vanuit de randstad komen. (IC Rotterdam centraal - Leeuwarden en IC Den Haag centraal -
Leeuwarden) Randstad capaciteit (regelmatig 9-12 bakken ICMm of 6-9 bakken VIRM in de spits) met noorden drukte.Zelfs midden in de spits is het zeer uitzonderlijk dat ik moet staan.
Leeuwarden kan best anders zijn ja, die stad heeft veel minder inwoners en studenten.
Is dit niet recent aangepast? Ik weet dat er rondom Amersfoort ook te korte treinen waren in het weekend, tot een paar weken geleden.marcop23 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 19:35:
[...]
Euwh, ik nodig je uit in de treinen richting de randstad vanuit Groningen in het weekendElke week ICM-4 in de trein die ik neem (19.48 vanuit Groningen), elke week mensen die staan vanaf station Groningen al. En ja, die moeten dan waarschijnlijk een heel uur staan tot aan Zwolle.
Leeuwarden kan best anders zijn ja, die stad heeft veel minder inwoners en studenten.
En wow: is Groningen nog een uur vanaf Zwolle?
Tochjo schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 15:54:
Dat is de Intercity direct, die rijdt tussen Rotterdam en Amsterdam (over de hogesnelheidslijn).
Stond gewoon op de deuren
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Het zou aangepast worden, maar sinds de werkzaamheden heb ik trein nog maar 1x genomen, en toen was het weer een ICM-4ANdrode schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 19:53:
[...]
Is dit niet recent aangepast? Ik weet dat er rondom Amersfoort ook te korte treinen waren in het weekend, tot een paar weken geleden.
offtopic:
En wow: is Groningen nog een uur vanaf Zwolle?
En ja, het is echt 57 minuten. Het is echt een heerlijk saai stuk
Echt belachelijk dit. En dan betaal je nog toeslag ook. Maar die trein rijdt al elk kwartier.Get!em schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 08:18:
U wilt mee? Dat kan, op T dak...... (fyi dit is dagelijks, maar nu maar eens een fotootje)
[afbeelding]
Trouwens, sinds het de IC Direct is (en geen Fyra) en er dus weer 'gewone' conducteurs op de trein zitten (in plaats van NS HiSpeed elite clubje) is de hoeveelheid controles ook sterk afgenomen
Ik wil eerder beweren dat er een toename is en meer personeel @ icd
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
200km/u tussen Zwolle en Groningen is al 80x onderzocht en 80x afgeschoten (bijwijze van). De bovenleiding over het gehele baanvak en de bogen bij Meppel zijn de grootste bottleneck.marcop23 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 20:25:
[...]
Het zou aangepast worden, maar sinds de werkzaamheden heb ik trein nog maar 1x genomen, en toen was het weer een ICM-4Maar misschien dat dat een uitzondering was.
En ja, het is echt 57 minuten. Het is echt een heerlijk saai stuk1 stopje bij Assen, en voor de rest is het een beetje met 140 km/h door het landschap glijden. Vandaar dat ik wel eens mijn voorliefde voor 200 km/h heb uitgesproken
Misschien als de bovenleiding vervangen moet worden dat men het dan ombouwt naar 200km/u, maar voorlopig nog niet.
De bogen bij Hoogeveen worden binnenkort in ieder geval wel aangepast zodat daar 140 km/u kan worden gereden.ArcticWolf schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 07:14:
[...]
200km/u tussen Zwolle en Groningen is al 80x onderzocht en 80x afgeschoten (bijwijze van). De bovenleiding over het gehele baanvak en de bogen bij Meppel zijn de grootste bottleneck.
Misschien als de bovenleiding vervangen moet worden dat men het dan ombouwt naar 200km/u, maar voorlopig nog niet.
Maar zolang de bovenleiding niet omgebouwd wordt naar een beweegbaar systeem blijft de maximum snelheid 140.
Typische spitstreinen... Als je hem een half uur eerder of later pakt kun je vrijwel altijd nog zitten in mijn ervaring. Dat is ook het zotte, het zijn echt max 3 of 4 treinen waar echt ruimte tekort is.Get!em schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 08:18:
[afbeelding]
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Wat moet ik me bij een 'beweegbaar systeem' voorstellen bij de bovenleiding? Hoezo kan er niet 200km/h gereden worden onder 'gewone' bovenleidingen?ArcticWolf schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 08:39:
Maar zolang de bovenleiding niet omgebouwd wordt naar een beweegbaar systeem blijft de maximum snelheid 140.
Klopt, maar een behoorlijk aantal mensen willen op een redelijke tijd beginnen met werken zodat ze ook weer op tijd naar huis kunnen. De eerste ICD (06:40) vanaf Rotterdam naar Schiphol kan ik bijvoorbeeld al niet halen omdat ik dan nog geen metro heb (en echt te vroeg mijn bed uit zou moeten). En de eerstvolgende (06:55, die ik in het verleden geregeld nam) is eruit gehaald, dus is de 07:10 propvol. En daarna duurt het 18 minuten (ipv 15) voordat de volgende gaat, dus die krijgt een extra lading gegadigden te verwerken.Hooglander1 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 08:53:
[...]
Typische spitstreinen... Als je hem een half uur eerder of later pakt kun je vrijwel altijd nog zitten in mijn ervaring. Dat is ook het zotte, het zijn echt max 3 of 4 treinen waar echt ruimte tekort is.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
De velden bij het B1 systeem zijn op de portalen/masten gefixeerd (de draagkabel) dus als het warmer wordt zakt de rijdraad enkele centimeters, waarop het originele B1 enkel geschikt was voor 100km/u, om dit op te voeren naar 140km/u passen ze de zogenaamde Y-draden toe die de zeeg enigszins beperkt, maar je houdt toch een golf beweging.Slaut schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 09:23:
[...]
Wat moet ik me bij een 'beweegbaar systeem' voorstellen bij de bovenleiding? Hoezo kan er niet 200km/h gereden worden onder 'gewone' bovenleidingen?
Bij een beweegbaar systeem zijn zowel de draagkabel en de rijdraad beweegbaar afgespannen over de gehele sectie (gewichten op begin/eind) waardoor er dus geen zeeg ontstaat en daarom kan men veel harder onder een beweegbaar systeem.
Tried them all... van 7:10 tot 8:28 en bij storingen nog 2 latere treinen.Hooglander1 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 08:53:
[...]
Typische spitstreinen... Als je hem een half uur eerder of later pakt kun je vrijwel altijd nog zitten in mijn ervaring. Dat is ook het zotte, het zijn echt max 3 of 4 treinen waar echt ruimte tekort is.
Ah, daarom stond ik laatst raar te kijken... Ik stond al raar te kijken dat de 6:55 verdwenen was.Freee!! schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 09:37:
[...]
Klopt, maar een behoorlijk aantal mensen willen op een redelijke tijd beginnen met werken zodat ze ook weer op tijd naar huis kunnen. De eerste ICD (06:40) vanaf Rotterdam naar Schiphol kan ik bijvoorbeeld al niet halen omdat ik dan nog geen metro heb (en echt te vroeg mijn bed uit zou moeten). En de eerstvolgende (06:55, die ik in het verleden geregeld nam) is eruit gehaald, dus is de 07:10 propvol. En daarna duurt het 18 minuten (ipv 15) voordat de volgende gaat, dus die krijgt een extra lading gegadigden te verwerken.
Maar dan heb je inderdaad een stuk minder opties. de 7:10 komt vanuit Breda en kan je ook niet alvast in gaan zitten als je er op tijd bent. En vanaf 7:28 ben je sowieso screwed...
Mgoe, ik pak dan de 8:56 met korting als het even kan, maar dan moet dat wel ff net kunnen met je werk, dat geluk heb ik dan weer.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Vanmorgen kon ik vanaf mijn zitplaats direct nog twee lege (tweedeklas) zitplaatsen zien in de 07:28.
Omdat het alternatief (via Leiden) voor Rotterdam-Amsterdam 20-30 minuten langer duurt. Ik denk dat voor veel mensen door de ICD, de trein als vervoersmiddel tussen deze twee steden ineens aantrekkelijker is geworden dan de auto.Dennis schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:08:
Bijzonder dat die treinen zo'n succes zijn zeg, ondanks de toeslag. Ik reis er bijna alleen in het weekend mee, maar dan is het - uiteraard - veel minder druk.
De randstad zit nu op veel plaatsen gewoon op de kritieke grens in bevolkingsdichtheid waarbij OV heel snel sneller en makkelijker wordt t.o.v. een eigen auto. M.n. Amsterdam en Den Haag/Rotterdam gaan hard wat dat betreft.Dennis schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:08:
Bijzonder dat die treinen zo'n succes zijn zeg, ondanks de toeslag. Ik reis er bijna alleen in het weekend mee, maar dan is het - uiteraard - veel minder druk.
Het is vooral dat mijn baas mijn abonnement betaalt. Met de auto is normaal gesproken nog steeds sneller en dat laat de (on)betrouwbaarheid van de dienst nog even buiten beschouwing.Skyaero schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:10:
[...]
Omdat het alternatief (via Leiden) voor Rotterdam-Amsterdam 20-30 minuten langer duurt. Ik denk dat voor veel mensen door de ICD, de trein als vervoersmiddel tussen deze twee steden ineens aantrekkelijker is geworden dan de auto.
Nee de betrouwbaarheid van de weg is feestFreee!! schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:17:
[...]
Het is vooral dat mijn baas mijn abonnement betaalt. Met de auto is normaal gesproken nog steeds sneller en dat laat de (on)betrouwbaarheid van de dienst nog even buiten beschouwing.
Gisterochtend 30 min stilgestaan vanwege een ongeluk (zoals gewoonlijk) en gisteravond 40 min langer overgedaan omdat de hele A50 dicht was en toen had ik nog mazzel dat er geen ongeluk op de A28 was gebeurd.
Die is inderdaad ook niet zaligmakend, maar gisteren was ik aan het begin van de middag met een goed uur (inclusief 10 minuten lopen vanaf de parkeerplaats) vanaf huis op mijn werk. Dat neemt met de ICD toch al minimaal vijf kwartier en dan moeten alle aansluitingen goed lopen. Het enige voordeel is dat ik vanaf het laatste station binnen vijf minuten op mijn werk ben. En terug had ik inderdaad wat vertraging door file, maar nog in anderhalf uur gereden.ArcticWolf schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:21:
[...]
Nee de betrouwbaarheid van de weg is feest![]()
Gisterochtend 30 min stilgestaan vanwege een ongeluk (zoals gewoonlijk) en gisteravond 40 min langer overgedaan omdat de hele A50 dicht was en toen had ik nog mazzel dat er geen ongeluk op de A28 was gebeurd.
If you want to be the best, you need to work with the best :)
Maar de bovenleiding gaat ook ooit vervangen worden, want er zijn nu nog de originele betonnen portalen uit 1952, en die zijn toch aan het einde van hun levensduur? Tuurlijk, ik begrijp dat het nog 10 jaar kan duren, bij wijze van. Maar het is een stapje, en ik blijf dromenArcticWolf schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 08:39:
Zwolle - Herfte aansl. gaat ook omgebouwd worden, zodat ze ongelijkvloers kunnen kruisen en sneller Zwolle in en uit kunnen rijden.
Nieuw aangelegde bovenleidingen worden wel beweegbaar aangelegd lijkt me? En ERTMS komt er ook wel, ooit
Klopt, half Nederland staat volgens mij op de planning om de bovenleiding te vervangen. De vervanging is iets uitgesteld omdat ze nog bezig zijn met het 3kV systeem maar de vernieuwing komt wel in de nabije toekomst.marcop23 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:41:
[...]
Maar de bovenleiding gaat ook ooit vervangen worden, want er zijn nu nog de originele betonnen portalen uit 1952, en die zijn toch aan het einde van hun levensduur? Tuurlijk, ik begrijp dat het nog 10 jaar kan duren, bij wijze van. Maar het is een stapje, en ik blijf dromen
Nieuw aangelegde bovenleidingen worden wel beweegbaar aangelegd lijkt me? En ERTMS komt er ook wel, ooitMogen overwegen eigenlijk met 160 km/h worden bereden?
En nee, niet alle nieuwe bovenleiding wordt het beweegbare systeem. De nieuwbouw Zwolle - Almelo is bv. compleet B1 geworden. Denk dat de Maaslijn ook compleet B1 wordt omdat er geen meerwaarde is voor 140km/u+ op die lijnen (en daar veel meer aan vast hangt dan alleen de bovenleiding ombouw).
Als ik even een wilde gok mag doen verwacht ik dat Utrecht - Arnhem, Utrecht - Den Bosch - Eindhoven, Zwolle - Groningen wel de ombouw naar het beweegbare systeem krijgen. Alhoewel het project Driebergen-Zeist wel weer gewoon B1 terug bouwt voor zover ik weet, echter moet de nieuwe infra voor de doorgaande sporen wel voorbereidt zijn op 160km/u (of 200... weet niet meer welke het was
Overwegen mogen toegepast worden tot 140km/u, echter denk ik dat het Strail systeem wel geschikt is tot 160km/u.
Vergeet Amersfoort - Apeldoorn en Amersfoort- Zwolle niet. Daar zitten lange, rechte stukken in over harde ondergrond, ideaal voor hogere snelheden.ArcticWolf schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:00:
[...]
Als ik even een wilde gok mag doen verwacht ik dat Utrecht - Arnhem, Utrecht - Den Bosch - Eindhoven, Zwolle - Groningen wel de ombouw naar het beweegbare systeem krijgen.
Die was ik niet vergeten, ik denk alleen niet dat die omgebouwd gaan worden.Freee!! schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:15:
[...]
Vergeet Amersfoort - Apeldoorn en Amersfoort- Zwolle niet. Daar zitten lange, rechte stukken in over harde ondergrond, ideaal voor hogere snelheden.
OK, duidelijk (wel jammer, laag hangend fruit).ArcticWolf schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:19:
[...]
Die was ik niet vergeten, ik denk alleen niet dat die omgebouwd gaan worden.
Tussen Meppel en Hoogeveen zijn circa 10 overwegen. Tussen Hoogeveen en Assen circa 25. Tussen Amersfoort en Apeldoorn een kleine 20.
Ik vind het persoonlijk niet erg hoor
Valt inderdaad mee trouwens. Als je vanaf Hoevelaken tot aan de laatste 'scherpe' bocht voor Apeldoorn neemt (km 83 voor de insiders) zijn het er maar 10 trouwens. En drie niet-openbare. Die kun je met wat beperkte middelen wel sluiten schat ik zo in op basis van de luchtfoto's.Freee!! schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 13:40:
Dat laatste is een zeer overzienbaar aantal voor die afstand.
En daarmee is die lijn dan geschikt voor 200+ KM/h (er wordt nu al geregeld 160 gereden om vertragingen weg te werken).Dennis schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:00:
[...]
Valt inderdaad mee trouwens. Als je vanaf Hoevelaken tot aan de laatste 'scherpe' bocht voor Apeldoorn neemt (km 83 voor de insiders) zijn het er maar 10 trouwens. En drie niet-openbare. Die kun je met wat beperkte middelen wel sluiten schat ik zo in op basis van de luchtfoto's.
Nee. Bovenleiding. Spoorhartafstand vergroten. Overwegen saneren. ERTMS invoeren (ATB mag maar tot 140). Mogelijk bogen vergroten (al denk ik zo dat dat daar niet nodig is). Alles bij elkaar een duur grapje hoor.Freee!! schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:16:
En daarmee is die lijn dan geschikt voor 200+ KM/h (er wordt nu al geregeld 160 gereden om vertragingen weg te werken).
Het gaat gewoon nog even duren. Als over 10-15 jaar overal ERTMS ligt en er ongetwijfeld al als natuurlijk verloop nóg meer overwegen gesaneerd zijn, zouden bepaalde trajecten best wel eens in aanmerking kunnen komen voor hogere baanvaksnelheden.
De vraag is dan alsnog of NS dat ook gaat rijden: de dienstregeling is gebaseerd op knooppunten en infra en er zou op dat baanvak wel eens helemaal geen voordeel kunnen zijn omdat de knopen op Apeldoorn en Deventer dan verstoord raken. In geval van Zwolle-Groningen is die kans minder groot, omdat dat een eindpunt is (en eventueel Arriva haar tijden zelfs iets kan aanpassen).
160? Onder ATB-EG?Freee!! schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:16:
[...]
En daarmee is die lijn dan geschikt voor 200+ KM/h (er wordt nu al geregeld 160 gereden om vertragingen weg te werken).
Dacht het niet.
We are shaping the future
[ Voor 100% gewijzigd door Tochjo op 10-05-2017 16:33 . Reden: Hier stond iets doms. ]
ERTMS gaat er komen. Dat is al 15 jaar geleden besloten ofzoSRich schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 17:06:
Als we dan toch ERTMS aanleggen, doe gelijk level 3 dan met level 2/ATB -EG als backup mogelijkheid.
Toch blijf ik het op een of andere manier veel vinden. Ja, je hebt planning en vergunningen enzo maar een huis wordt neergezet voor 2 ton en is zowat meer beton dan zo'n tunneltje. Ik wil eigenlijk echt een bedrijf oprichten, 123tunnel en dan lekker tunneltjes bouwen voor een paar miljoen per stuk. Gaatje graven, tunneltje erin hijsen, en spoortje weer aan elkaar maken.ArcticWolf schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 13:51:
Is toch weer 300 miljoen aan tunneltjes bouwen en enkele tientallen miljoenen voor de vernieuwing van de bovenleiding en daarna nog tientallen miljoenen voor de bouw van ERTMS tussen Zwolle en Groningen![]()
Ik vind het persoonlijk niet erg hoormaar ik denk dat het ministerie een beetje tegen de kosten gaat aanhikken.
Maar waarschijnlijker is dat ik totaal geen ervaring heb en niet snap wat er allemaal moet gebeuren
Het leek mij ook wel veel, maar je hebt waarschijnlijk een stuk meer factoren dan alleen materiaal en arbeid.marcop23 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 18:13:
[...]
ERTMS gaat er komen. Dat is al 15 jaar geleden besloten ofzoDus, ga lobbyen
[...]
Toch blijf ik het op een of andere manier veel vinden. Ja, je hebt planning en vergunningen enzo maar een huis wordt neergezet voor 2 ton en is zowat meer beton dan zo'n tunneltje. Ik wil eigenlijk echt een bedrijf oprichten, 123tunnel en dan lekker tunneltjes bouwen voor een paar miljoen per stuk. Gaatje graven, tunneltje erin hijsen, en spoortje weer aan elkaar maken.
Maar waarschijnlijker is dat ik totaal geen ervaring heb en niet snap wat er allemaal moet gebeuren
Kunnen ze niet door een spoordijk heen boren, zodanig dat de rails blijven liggen.
Verder wel een leuk idee.
Ik hoop dat bij een nieuwe spoorlijn/grote revisie niet weer overgangen worden aangelegd, maar alleen nog maar tunnels/bruggen... Door een steeds vollere infrastructuur voldoen overwegen niet meer. En ze zijn nog gevaarlijk ook.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Dat gebeurt al een poos. Hanzelijn, geen overwegen. Hele lijn Amsterdam-Rotterdam, amper een overweg. Amsterdam - Utrecht ook niet. Alleen er blijven nu heel veel over in de landelijkere gebieden.T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 18:25:
[...]
Ik hoop dat bij een nieuwe spoorlijn/grote revisie niet weer overgangen worden aangelegd, maar alleen nog maar tunnels/bruggen... Door een steeds vollere infrastructuur voldoen overwegen niet meer. En ze zijn nog gevaarlijk ook.
Haha wat jij voorstelt bestaat al.. de tunnel alliantie:marcop23 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 18:13:
[...]
ERTMS gaat er komen. Dat is al 15 jaar geleden besloten ofzoDus, ga lobbyen
[...]
Toch blijf ik het op een of andere manier veel vinden. Ja, je hebt planning en vergunningen enzo maar een huis wordt neergezet voor 2 ton en is zowat meer beton dan zo'n tunneltje. Ik wil eigenlijk echt een bedrijf oprichten, 123tunnel en dan lekker tunneltjes bouwen voor een paar miljoen per stuk. Gaatje graven, tunneltje erin hijsen, en spoortje weer aan elkaar maken.
https://www.prorail.nl/nieuws/graven-maar
Maar goed, om te ramen kan je grofweg zeggen dat een onderdoorgang onder het spoor (even specials daargelaten) zo'n 10 miljoen kost. Fiets/voetgangerstunnel kost weer iets minder en een auto tunnel weer iets meer; gem. 10 miljoen.
Idd en Utrecht - Arnhem zijn er ook nog maar een paar, Utrecht - Den Bosch ook nog maar enkele.marcop23 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 18:29:
[...]
Dat gebeurt al een poos. Hanzelijn, geen overwegen. Hele lijn Amsterdam-Rotterdam, amper een overweg. Amsterdam - Utrecht ook niet. Alleen er blijven nu heel veel over in de landelijkere gebieden.
[ Voor 16% gewijzigd door ArcticWolf op 10-05-2017 18:31 ]
Ha, ik wilde hem ook al noemenArcticWolf schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 18:31:
Haha wat jij voorstelt bestaat al.. de tunnel alliantie:
https://www.prorail.nl/nieuws/graven-maar
Ik heb wel eens een kaart gemaakt met trajecten die overwegvrij zijn. Amsterdam-Utrecht. Schiphol-Almere-Lelystad-Zwolle. Delft-Den Haag-Leiden-Schiphol-Amsterdam CS. Utrecht-Gouda (sinds een tijdje). Gouda-Rotterdam wordt binnenkort de laatste weggehaald volgens mij. Rotterdam-Dordrecht ook.Maar goed, om te ramen kan je grofweg zeggen dat een onderdoorgang onder het spoor (even specials daargelaten) zo'n 10 miljoen kost. Fiets/voetgangerstunnel kost weer iets minder en een auto tunnel weer iets meer; gem. 10 miljoen.
Idd en Utrecht - Arnhem zijn er ook nog maar een paar, Utrecht - Den Bosch ook nog maar enkele.
En inderdaad Utrecht-Den Bosch-Boxtel wordt hard aan gewerkt om daar ook alles weg te halen als gevolg van PHS/ETMET. Zijn er inderdaad niet veel meer.
Wat trouwens echt duur is bij veel infraprojecten zijn de kabels & leidingen die verlegd moeten worden. Daar schrik je echt van. De buitendienststellingen kan ook aardig in de papieren lopen en tot slot ook de interne ProRail kosten.
Er zit er nog een bij 't Haantje (tussen Delft en Rijswijk)Dennis schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 20:25:
Delft-Den Haag
https://www.mapillary.com/map/im/5caLoXmWPNfP5x65KE1-oQ
Daar heb je gelijk in. Die is wel binnenkort weg, tracébesluit is dacht ik recent goedgekeurd (ten behoeve van viersporigheid t/m Delft). Maar nu is hij er inderdaad nog.HallonRubus schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 20:39:
Er zit er nog een bij 't Haantje (tussen Delft en Rijswijk)
https://www.mapillary.com/map/im/5caLoXmWPNfP5x65KE1-oQ
Amsterdam Centraal - Amersfoort daarentegen. Daar valt wel wat te winnenArcticWolf schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 18:31:
[...]
Idd en Utrecht - Arnhem zijn er ook nog maar een paar, Utrecht - Den Bosch ook nog maar enkele.
Kwa overwegen?ANdrode schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 20:53:
[...]
Amsterdam Centraal - Amersfoort daarentegen. Daar valt wel wat te winnen
Ja, daar zijn er aardig wat. Vooral in Naarden/Bussum trouwens, rest van het tracé valt mee.
Ik snap niet dat ze nu a) zoveel geld hebben gestoken in een lift in Naarden-Bussum voor het eilandperron, terwijl binnenkort het eilandperron geen eilandperron meer is. b) Er überhaupt nieuwe onderdoorgangen worden aangelegd terwijl stedenbouwkundig veel beter verdiept spoor had kunnen worden aangelegd want c) dit traject eigenlijk overbelast verklaard zou moeten worden.
Wel goed dat Amsterdam Bijlmer-Amsterdam Centraal nu formeel overbelast verklaard is. Nu nog kijken of het opgelost kan (gaat) worden. De viersporigheid die eindigt bij Bijlmer zou je nog voorbij Duivendrecht kunnen trekken, dat past wel qua ruimte. Niet goedkoop natuurlijk. Daarna wordt het wat lastiger.
Nou die gemeenten waren natuurlijk dol enthusiast en ze gingen het geld wel "even" regelen.
We zitten nu in 2017 en ze hebben nog steeds niks geregeld
Overigens zullen de bewoners in de buurt er zeker blij mee zijn als die sporen verdiept komen te liggen, want dat zal wel schelen in geluidsoverlast.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Na realisatie van enkele NaNOV-projecten is ook Arnhem - Nijmegen overwegvrij. Duurt nog tot ongeveer 2020.Dennis schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 20:25:
[...]
Ha, ik wilde hem ook al noemen
[...]
Ik heb wel eens een kaart gemaakt met trajecten die overwegvrij zijn. Amsterdam-Utrecht. Schiphol-Almere-Lelystad-Zwolle. Delft-Den Haag-Leiden-Schiphol-Amsterdam CS. Utrecht-Gouda (sinds een tijdje). Gouda-Rotterdam wordt binnenkort de laatste weggehaald volgens mij. Rotterdam-Dordrecht ook.
En inderdaad Utrecht-Den Bosch-Boxtel wordt hard aan gewerkt om daar ook alles weg te halen als gevolg van PHS/ETMET. Zijn er inderdaad niet veel meer.
Wat trouwens echt duur is bij veel infraprojecten zijn de kabels & leidingen die verlegd moeten worden. Daar schrik je echt van. De buitendienststellingen kan ook aardig in de papieren lopen en tot slot ook de interne ProRail kosten.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Wellicht off topic: We mogen dan ook in onze handjes knijpen met de laatste 5 kabinetten. Deze waren meester in het decentralisatie van Rijksoverheid taken naar Gemeentes. Onder het mom van de bezuinigingen kregen de gemeentes veel meer taken tegen 30 tot 50 % van het oorspronkelijke budget.ArcticWolf schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:14:
Naarden/Bussum is een geval apart. Ik heb in mijn stage tijd (ja das lang geleden) geholpen met het plan voor de ombouw Naarden/Bussum. Daarin werden meerdere varianten uitgewerkt met de voors en tegens... met als mooiste en duurste variant alle sporen verdiept (ca. 200 miljoen).
Nou die gemeenten waren natuurlijk dol enthusiast en ze gingen het geld wel "even" regelen.
We zitten nu in 2017 en ze hebben nog steeds niks geregeld![]()
Infra is sowieso duur, dus wordt makkelijk op gekort, totdat het niet meer uitgesteld kan worden
(en men afvraagt waarom de prijsverhoging bij het eerder doen niet de lijn der inflatie volgt, maar groter is)
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Was inderdaad 4-sporig gepland ja (en dus ook verdiept).Onbekend schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:29:
Het zou mooi zijn dat ze bij de plannen dit meteen qua ruimte ook voorbereiden voor 4 sporen tussen Weesp en Hilversum. Het is namelijk aardig druk op dat spoor met ook nog eens twee stops tussen Naarden-Bussum en Hilversum. Bij een verstoring tussen Amsterdam en Utrecht wordt dat vaak als alternatief gebruikt. (Er moet nog wel aardig wat gesloopt worden voordat het helemaal 4-sporig is, maar je moet ergens beginnen.)
Overigens zullen de bewoners in de buurt er zeker blij mee zijn als die sporen verdiept komen te liggen, want dat zal wel schelen in geluidsoverlast.
nagenoeg heel Amsterdam gaat sowieso omgebouwd worden in 2021mambo No5 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 23:59:
Is er aan de kant van watergraafsmeer / diemen fysiek niet wat meer ruimte over om te verdubbelen? Theoretisch zou je door het aanleggen van een extra stel verbindingsbogen wat verkeer om kunnen leiden via de goederenbogen tussen Bijlmer en Diemen in en via die kant Amsterdam binnen hobbelen.Hoef je bij een versperring nabij Amstel of Duivendrecht ook niet helemaal via de Gooilijn om te rijden, wat qua capaciteit ook helemaal niet past.
In Elst heb je geloof ik nog een schuine overgang. Die is gemiddeld elke paar minuten ducht, daar mag inderdaad verandering in komen. (Niet dat ik er vaak kom...)Goverman schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 23:02:
[...]
Na realisatie van enkele NaNOV-projecten is ook Arnhem - Nijmegen overwegvrij. Duurt nog tot ongeveer 2020.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Nee, dat is inderdaad slecht. En als straks ndb ook wordt omgebouwd heb je daar ook geen bijsturing en keervoorziening meer waarschijnlijk. Dus als er dan bij Weesp iets is wordt nog maar tot Hilversum gereden.ArcticWolf schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:14:
Naarden/Bussum is een geval apart. Ik heb in mijn stage tijd (ja das lang geleden) geholpen met het plan voor de ombouw Naarden/Bussum. Daarin werden meerdere varianten uitgewerkt met de voors en tegens... met als mooiste en duurste variant alle sporen verdiept (ca. 200 miljoen).
We zitten nu in 2017 en ze hebben nog steeds niks geregeld![]()
Voor de viersporigheid hadden Bussum Zuid en Hilversum Mediapark aan de intercitysporen geen perron hoeven hebben trouwens.
Daar wordt inderdaad ook aan gewerkt ja, omdat daar met 11/12 treinen per uur per richting de dichtligtijden ook veel te groot zijn.Goverman schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 23:02:
Na realisatie van enkele NaNOV-projecten is ook Arnhem - Nijmegen overwegvrij. Duurt nog tot ongeveer 2020.
Twee weken terug op kantoor nog een discussie gehad over deze: http://www.ad.nl/nieuws/b...-knap-vervelend~a38a3c74/. Die gaat ook verwijderd worden. Toch is dat niet altijd een goedkoop grapje: hier moet een brug worden gebouwd over een slootje ten behoeve van een extra ontsluitingsweg.
Wat dacht je van de overweg bij het station in HilversumDennis schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:01:
[...]
Ja, daar zijn er aardig wat. Vooral in Naarden/Bussum trouwens, rest van het tracé valt mee.
Ik zeg valt mee, ik zeg niet dat ze er niet zijn. In Hilversum zijn 'maar' 2 openbare overwegen (aan de lijn Amsterdam-Amersfoort). In Naarden/Bussum 6.Freee!! schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 07:41:
Wat dacht je van de overweg bij het station in Hilversum(En die bij Hilversum Sportpark, maar die ligt aan de lijn naar Utrecht.)
[ Voor 4% gewijzigd door Dennis op 11-05-2017 07:44 ]
Mag ik dat rijkelijk overdreven veel vindenDennis schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 07:44:
[...]
Ik zeg valt mee, ik zeg niet dat ze er niet zijn. In Hilversum zijn 'maar' 2 openbare overwegen (aan de lijn Amsterdam-Amersfoort). In Naarden/Bussum 6.
NB: Ik zeg niet dat ze er niet zijn, maar ik vind het gewoon teveel voor zo'n drukke lijn en zo'n kort stuk.
Dat vind iedereen...Freee!! schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 08:10:
[...]
Mag ik dat rijkelijk overdreven veel vinden
NB: Ik zeg niet dat ze er niet zijn, maar ik vind het gewoon teveel voor zo'n drukke lijn en zo'n kort stuk.
Laatst een keer gehad bij bij watergraafsmeer een half uur stil gestaan met de intercity naar Amersfoort word wel tijd dat het daar wat meer sporen komen kan ie temminste de sprinter in halen
Bij sportpark is de overweg best lastig als je trein wil halen die richting hilversum gaat (gelukig gaat het bedrijf waar ik werk verhuizen en naast Hilversum station zitten dus daar heb ik straks geen last meer van )
https://twitter.com/HVCapelle/status/863096082263400448
Ook wel leuk dat ze schijnbaar een intercity Utrecht - Rotterdam via Den Haag hebben omgeleid.
Virussen? Scan ze hier!
/badpuns
oké, ik duik mijn bed wel weer in
Ziet er erg heftig (en gaaf
Wat is de infrastructuurschade hiervan?
[ Voor 22% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 13-05-2017 08:32 ]
Ziet er zeker gaaf en heftig uitT.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 08:31:
Is er een vuurwolk om het portaal.
Ziet er erg heftig (en gaaf) uit.
Wat is de infrastructuurschade hiervan?
Ook dat het gebeurde iemand in de buurt was om het op te nemen \
@Skyaero
Het kost al twee uur om bussen te regelen voor de NS toen de die stroomstoring in Amsterdam plaats vond. Weet niet of je ook rekening heb gehouden met compensatie voor de vertraging die mensen oplopen
Niet superzalig maar met 1 overstap Rta>>Rtd of Rtb, en binnen het half uur naar Sdc(RET)/Sdm(NS).
Als er met bussen wordt gereden is dat meestal vanaf Rta naar Gouda v.v..
Lees 'em nog eens:Crossfire1987 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 13:55:
[...]
@Skyaero
Het kost al twee uur om bussen te regelen voor de NS toen de die stroomstoring in Amsterdam plaats vond. Weet niet of je ook rekening heb gehouden met compensatie voor de vertraging die mensen oplopen
Spannende beelden zeg. Het zal een vermogen kosten om een lading bussen te huren om de stroom passagiers op hun bestemming te krijgen.
/badpuns
verkeerd gelezen nog niet helemaal wakker
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Wel apart dat die malware op die servers binnen komt en geactiveerd/geopend wordt door iemand op die serversmambo No5 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 19:08:
Onze oosterburen hebben wat last van malware:
[...]
Hoeft niet, deze specifieke variant (Wcry, Wannacry) kan zich als worm verspreiden. Het gebruikt een door de NSA ontdekte kwetsbaarheid in Windows.ArcticWolf schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 19:26:
[...]
Wel apart dat die malware op die servers binnen komt en geactiveerd/geopend wordt door iemand op die servers
Gelukkig hier alleen Windows 10 en Fedora op m'n devices. Ransomware is echt niet grappig
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Heb zelf ook Windows 7 op m'n werk laptop, maar wij krijgen vanwege de domain policies meestal niet direct alle updates... maar vandaag werkt hij nogF.West98 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 20:44:
Klopt. Die kwetsbaarheid zat niet meer in Windows 10. Overigens is er al bijna 2 maanden een update uit voor W7+, en inmiddels ook voor WXP+.
ArcticWolf schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 20:50:
[...]
Heb zelf ook Windows 7 op m'n werk laptop, maar wij krijgen vanwege de domain policies meestal niet direct alle updates... maar vandaag werkt hij nog
Komt meestal ergens binnen via RDP hack, om dan via SMB te verspreiden. Dus als jullie geen SMB public open hebben staan of slechte wachtwoorden hebben op de RDP zou het goed moeten komen
Maar de systeembeheerders gebruiken misschien wel RDP (gezien het Windows draait, waarschijnlijk wel) en SMB staat denk ik niet overal uit. Sterker nog, Active Directory dingen in Windows zijn compleet afhankelijk van SMB en gezien je het had over een domain policy gebruiken jullie AD gewoon en staat SMB dus gewoon aan
Wat wel kan is dat SMBv1 (waar het lek in zit) uit staat en dat overal nieuwere versies worden gebruikt, maar dat vermoed ik dan weer niet.
2 incidenten rondom Schiphol. Ongeluk en kapot materieel.
Eerste is droevig voor de persoon , en levert begrijpelijk vertraging op.
Tweede is jammer van ns, maar kan voorkomen. Vervolgens rijdt er vanaf Schiphol bijna niks noordwaarts en zuidwaarts. Enig overgebleven trein is IC Dordrecht voor zuidwaarts.
Maar wat dan niet te begrijpen is: deze trein is stampensvol maar ze sluiten doodleuk voorste treinstellen af en rijden dus leeg mee....
Klaagmodus off...
Bron: http://www.nu.nl/economie...rliezen-beneluxtrein.htmlDe Beneluxtrein tussen Brussel en Amsterdam blijkt de NS veel geld te kosten.
Het Nederlandse spoorbedrijf heeft de afgelopen drie jaar 14,4 miljoen euro betaald om de verliezen van zijn Belgische tegenhanger NMBS te compenseren.
Het ging om 7,4 miljoen euro in 2016 en 7 miljoen over 2014 en 2015, blijkt uit het maandag gepubliceerde jaarverslag van de NMBS. De NS past de verliezen bij die het Belgische bedrijf lijdt als die hoger zijn dan 1,5 miljoen euro.
In 2013 was de Beneluxtrein nog winstgevend. Die ging in het begin van dat jaar weer rijden door het mislukken van het project met de hogesnelheidstrein Fyra.
[ Voor 77% gewijzigd door wildhagen op 15-05-2017 17:34 ]
Virussen? Scan ze hier!
Signatures zijn voor boomers.
Daar gaat helaas dus ook een stuk geld naar toe, i.p.v. investeringen in materieel hier....
Speel ook Balls Connect en Repeat
Dit topic is gesloten.
![]()