Inmiddels rijdt alles weer normaal en ben ik thuis.
Ik heb op Duiven ongeveer anderhalf uur staan wachten.

De bussen waren vol...
* T.Kreeftmeijer heeft wel genoten van de, terwijl hij aan het wachten was, gehaalde pizza. 
Eerst zouden de treinen weer om 15.30 rijden, werd uitgesteld naar 16.00, maar ook dat werd later. Om 16.30 reden de treinen weer normaal op Duiven. Uiteindelijk door het sein aan Zevenaarkant van Duiven, wist ik dat er een trein zou komen. Als dat sein op rood staat, weet je dat er een trein uit Zevenaar komt en toevallig was dat net een paar minuten voor dat de trein zou moeten vertrekken. Dat heeft iemand mij een keer uitgelegd...
Dat was mij ook niet helemaal duidelijk. Ik kan me wel vinden in de antwoorden van @
Dido:
Dus
aanrijding met persoon? Dit is bij dit stuk spoor niet echt mogelijk, natuurlijk met moeite kan alles. We hebben het hier over een traject dan op een dijk licht en je kan dus niet het spoor over steken, wel onderdoor via bruggen. Je wil niet dat deze gevaarlijke gek in de binnenstad komt. Dat kan namelijk vrij makkelijk vanaf station Arnhem Velperpoort en daar in de buurt.
Omdat je wilt voorkomen dat er schoten gelost worden in de richting van een trein?
Dat is nog wel de meest waarschijnlijke rede. Er rijden vrij veel treinen over dat stuk spoor.
Omdat je wilt voorkomen dat er paniek uitbreekt op een station als die gek die kant op rent?
Tja, het station is ook hoog, dus alleen dat station afzetten was waarschijnlijker geweest. Er reden wel bussen naar dat station, dus of het echt veiliger was weet ik niet. Verder zou hij dan in het verkeer terecht komen en niet direct op het station, maar toch. Als hij eenmaal op het station is, kunnen de mensen geen kant op.
Ik kan me redelijk wat redenen bedenken waarom je spoor / station stillegt / ontruimt als er in de buurt iets aan de hand is dat op enig moment op een gewapende gijzeling lijkt.
Zelf dacht er meer aan dat hij dan makkelijk kon ontsnappen en daarom dus niet meer vindbaar zou zijn, samen met het feit dat hij in de trein gevaarlijk was. Dat leek mij een goede reden.
We weten het gewoon niet.
Volgens mij, is er een probleem ergens hier en dan ten noorden van het spoor:
Want:
- Alle treinen tussen Arnhem en Zevenaar reden niet.
- Alle treinen tussen Arnhem en Dieren reden niet.
- Er reden wel treinen aan de westkant van Arnhem, dus Arnhem centraal was niet afgesloten.
Dus tussen de splitsing (of iets verder) en station Arnhem centraal moest het gebeurt zijn.