Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 100 Laatste
Acties:
  • 576.525 views

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-11 20:20
EDIT schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 19:20:
Naast controle in burger worden ook wel zogenaamde 'stop-and-go' acties uitgevoerd. Die zijn in samenwerking met politie e.a..
Zodra de trein stilstaat langs het perron wordt in ongeveer twee minuten de hele trein uitgekamd. Iedereen die geen geldig vervoersbewijs kan overhandigen wordt de trein uit gehaald, waarna die mensen geheel doorgelicht worden op bijvoorbeeld openstaande boetes, belastingen, etc.
Goed om te weten deze info @EDIT

was de eerste keer dat ik dit mee maakte
Die "stop & go" heb ik weleens meegemaakt idd op Driebergen-Zeist.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

In de trein nog nooit, maar de RET heeft ze geregeld in de metro.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
jvdr schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:28:
[...]

Een dieselelektrische loc heeft een gesloten stroomcircuit en hoeft dus geen aarde te maken met de buitenwereld. Zelf mee gemaakt dat bij bediening van een raccordement de sporen dermate vervuild waren dat op de wielflenzen in het zand dat in de groef lag werd gereden. Bij een elektrische loc zou dat grote problemen hebben opgeleverd vanwege gebrek aan aarde (vooral, staande naast de loc, de buitenkant dan niet aanraken) maar de DE-loc tufte rustig door.
Laatste keer dat ik keek, staan treinen nooit aan aarde tenzij de bovenleiding er op ligt en substation is uitgeschakeld

Het grote adblocking topic

• SRich
Trainhunter2009 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 21:21:
En misschien een domme opmerking..........Een Diesel-Elektrische loc of rijtuig met iets van stroom erin, die moet ook ergens heen, massa dus. Maar aangezien dat dan nergens heen kan is alles dan ook doorgelust, ik weet van het tramnet dat er zelfs hele trajecten die niet meer werden bereden als aarding zijn blijven liggen om "eilandvorming" te voorkomen. Maar dat is nu op andere manieren opgelost.
Dus misschien zit ik er naast...........
Een diesel elektrische loc is een elektrische locomotief met een powerplant aanboord.

De moderne diesel (meestal een V12 of V16) drijft een 3 fasen wisselstroom alternator (generator) aan die word gelijk gericht(DC). die DC word via een dc link weer omgezet met behulp van een inventor naar tractiespanning (3 fase ) of word gebruikt voor Hotel en Power((HEP)Voor eventuele reizigerstreinen) of onboard hulpsystemen. Dat is allemaal een gesloten systeem en daarom heeft een de loc ook geen aarde of als er aan de generator een aarde aan het sterpunt is gekoppeld (N+PE) een zwevend net.

De oude diesel heeft een voor reizgertreinen met HEP een constant draaiende diesel die vanwege de netfrequentie (50Hz) x aantal rpm moet draaien. Vaak werd er nog gelijkstroomgeneratoren er voor gebruikt die eerst omgezet moesten worden naar wisselstroom voor HEP(of een 2e wisselstroom generator op dezelfe as) en gelijkstroom voor de tractie motoren en hulpsystemen en ook dat waren gesloten circuits. Vaak hadden ze een kleine motoren voor hulpsysteem als de hoofdmotor niet in bedrijf was (V.B NS 6400)

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:41
EDIT schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:48:
[...]

Er lopen inderdaad een aantal collega's rond met nieuwe scanapparatuur, die de huidige zakcomputer (de zgn. Railpocket) gaan vervangen. Later dit jaar zal dit verder uitgerold worden.
Die nieuwe telefoons draaien Android? Heeft iemand misschien een APKtje? O-)

We are shaping the future

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-10 15:58
nee, symbian

:P

[ Voor 44% gewijzigd door Maegrim op 03-05-2017 01:01 ]

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:48
In Japan rijdt sinds deze week de Shiki Shima luxe trein:
http://www.bbc.com/news/in-pictures-39776889
https://www.jreast.co.jp/shiki-shima/en/

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:08
Vanmorgen hadden we nog een interessante situatie met de ICD en IC naar Den Haag op station Breda:
Ik kom rond 6:40 het perron opgelopen in de hoop de 6:44 ICD te kunnen nemen. Het scherm in de gang onder het perron toonde volgens mij een onvertraagde ICD, het scherm op het perron toonde "Niet instappen". www.rijdendetreinen.nl toonde een vertraging van 15 minuten. Het omroepbericht was onverstaanbaar zacht. De IC naar Den Haag (6:53) reed netjes op tijd op hetzelfde perron, onder hetzelfde "niet instappen"-scherm en bracht mij verder enige extra aankondiging keurig naar Rotterdam. Aangezien de ICD en IC Den Haag uiterlijk nogal op elkaar lijken, vraag ik me af hoeveel reizigers naar Schiphol een onbedoelde overstap hebben moeten maken..

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:21
Trainhunter2009 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 21:21:
En misschien een domme opmerking..........Een Diesel-Elektrische loc of rijtuig met iets van stroom erin, die moet ook ergens heen, massa dus. Maar aangezien dat dan nergens heen kan is alles dan ook doorgelust, ik weet van het tramnet dat er zelfs hele trajecten die niet meer werden bereden als aarding zijn blijven liggen om "eilandvorming" te voorkomen. Maar dat is nu op andere manieren opgelost.
Dus misschien zit ik er naast...........
Een diesel(elektrische) locomotief kan je vergelijken met een Lego trein op plastic rails:
Afbeeldingslocatie: http://www.jaapmoggre.nl/Lego/Legotrein.jpg
Als je het accupack op de trein zet heb je een gesloten systeem. De batterijen kan je vervangen door een dieselgenerator.

Een elektrisch trein is als een modelbaan met bovenleiding. Waar de de rails de retourleiding is naar de transformator. En de bovenleiding de voedingsleiding is.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-11 01:33
@SRich en @LordSinclair Dank voor de uitleg, ik zat er dus naast met de diesels.
De uitleg is duidelijk, geheel anders dus dan bij bovenleidingbedrijf.
Van de Tram weet ik het dat als er vuil en zand op de rails ligt er fikse vonken onder de wielen vandaan knetteren, omdat die Tram dan geïsoleerd staat.

• LordSinclair
Trainhunter2009 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:35:
@SRich en @LordSinclair Dank voor de uitleg, ik zat er dus naast met de diesels.
De uitleg is duidelijk, geheel anders dus dan bij bovenleidingbedrijf.
Van de Tram weet ik het dat als er vuil en zand op de rails ligt er fikse vonken onder de wielen vandaan knetteren, omdat die Tram dan geïsoleerd staat.
Dat klopt, want de tram is vergelijkbaar met een elektrische trein, de bovenleiding zorgt voor de aanvoer en de rails voor de afvoer. Echter is een tram veel lichter en de rails veel meer aan vervuiling onderhevig, dus dat contact wordt sneller slechter.
Bij slecht contact met de bovenleiding heb je eigenlijk hetzelfde type vonken. Alleen dat voelt logischer aan. Maar een elektriciteit werkt altijd in een cirkel. Dus als je een elektrische tram of trein op houten of plastic rails neer zet zal deze niet meer rijden omdat de stroomcirkel onderbroken is.

Op het Nederlandse spoor is het voor de detectie wel belangrijk dat een trein goed contact maakt met de rails. Daarom worden er roestkrab ritten gereden en moeten bepaalde materieelsoorten altijd met z'n tweeën rijden. Op trajecten waar detectie dan nog steeds een probleem is is om die reden ATB-NG geïnstalleerd met assentellers.

• Trainhunter2009
Ik snap het, maar dacht dat dat ook voor de diesel-elektrische locs gold.
Dat de detectie middels stroomloop gaat wist ik, maar dat is op museumlijnen vaak niet van toepassing.
En daar ging de feitelijke vraag om, waarom zijn de spoorstaven middels kabels over de scheenplaten met elkaar verbonden.......en daar wordt ook niet elektrisch gereden vaak nog niet eens diesel-elektrisch :P
En retour stoom hoeft niet via rails _O-
Maar blijkbaar zit om een of andere rede het gehele spoornet met dat soort draden aan elkaar "geknoopt".
Trainhunter2009 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:53:
Ik snap het, maar dacht dat dat ook voor de diesel-elektrische locs gold.
Dat de detectie middels stroomloop gaat wist ik, maar dat is op museumlijnen vaak niet van toepassing.
En daar ging de feitelijke vraag om, waarom zijn de spoorstaven middels kabels over de scheenplaten met elkaar verbonden.......en daar wordt ook niet elektrisch gereden vaak nog niet eens diesel-elektrisch :P
En retour stoom hoeft niet via rails _O-
Maar blijkbaar zit om een of andere rede het gehele spoornet met dat soort draden aan elkaar "geknoopt".
Zijn ook maar heel weinig mensen in Nederland die weten waarom hoe en wat. Dat hele retourstromen verhaal blijft een lastig punt.
Wisselspanning heeft dat probleem dan weer niet, echter is dat (nagenoeg) technisch onmogelijk in stedelijk gebied vanwege de EMC. Al hoewel gelijkspanning ook wel enigszins "last" heeft van EMC ontwikkeling is dat bijna verwaarloosbaar (behalve in de buurt van Ziekenhuizen bv.).

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:15
ArcticWolf schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 10:26:
[...]

Zijn ook maar heel weinig mensen in Nederland die weten waarom hoe en wat. Dat hele retourstromen verhaal blijft een lastig punt.
Wisselspanning heeft dat probleem dan weer niet, echter is dat (nagenoeg) technisch onmogelijk in stedelijk gebied vanwege de EMC. Al hoewel gelijkspanning ook wel enigszins "last" heeft van EMC ontwikkeling is dat bijna verwaarloosbaar (behalve in de buurt van Ziekenhuizen bv.).
Nouja, de basis is wel redelijk duidelijk natuurlijk. Stroom loopt 'terug' door de spoorstaven, maar omdat die een elektrische weerstand hebben zal er een spanning over komen te staan. Als vervolgens de spoorstaaf op meerdere plekken aan de fysieke aarde zit, zal er dus wat stroom door de fysieke aarde lopen. Die stroom gaat in de praktijk door bijvoorbeeld gas- en waterleidingen lopen, welke daardoor aangetast worden. Daarom is het doel om de spoorstaven een zo goed mogelijke geleider te maken, met zo goed als mogelijke isolatie naar de aarde. De Londense metro heeft bijvoorbeeld zelfs een vierde rail die op isolators staat voor dat doel.

Wat is nagenoeg technisch onmogelijk in stedelijke gebieden? AC-bovenleidingen? Dat wordt ja in de hele wereld toegepast? :p Ook al moet je daar inderdaad gewoon rekening houden met bouwwerken in de omgeving, hoewel ik eigenlijk niet weet of de regels in het buitenland ook zo streng zijn.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je naar Duitsland kijkt dan is elk stukje metaal dat op het perron te vinden is geaard. Dus elke paal, elk hekje, zelfs de betonnen perrondelen zijn met elkaar doorverbonden (betonijzer).
En ja, waarom zou AC een probleem zijn in stedelijke gebieden?

Signatures zijn voor boomers.

marcop23 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:33:
[...]
*knip*

Wat is nagenoeg technisch onmogelijk in stedelijke gebieden? AC-bovenleidingen? Dat wordt ja in de hele wereld toegepast? :p Ook al moet je daar inderdaad gewoon rekening houden met bouwwerken in de omgeving, hoewel ik eigenlijk niet weet of de regels in het buitenland ook zo streng zijn.
Maasluip schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:03:
Als je naar Duitsland kijkt dan is elk stukje metaal dat op het perron te vinden is geaard. Dus elke paal, elk hekje, zelfs de betonnen perrondelen zijn met elkaar doorverbonden (betonijzer).
Omdat er niet gegarandeerd kan worden dat de bestaande bebouwing naast het spoor volledig geaard kunnen worden. Er zijn vaak geen tekeningen meer van waar precies wapening in de gebouwen zit en welke netten/staven wel met elkaar verbonden zijn en welke niet.
25kV AC heeft zo'n groot invloedsgebied (zelfs met negatieve feeder) dat het dus technisch onmogelijk is om alle bestaande bouw volledig te aarden met alle gevolgen van dien (EMC opbouw in netten/staven).
Daarom was de raming (150 miljard+) ook zo hoog, niet vanwege de ombouw naar 25kV en de aarding van de spoorse objecten maar vanwege de aarding van bebouwing rondom het spoor.

Er is een verschil tussen landen waar het altijd al AC is en landen waar het altijd al DC is, die landen hebben daar al de gehele infra en bebouwing op ingericht.

[ Voor 23% gewijzigd door ArcticWolf op 03-05-2017 16:44 ]

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:24

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Fantastisch, niet dus... :( :(
https://www.rijdendetrein...station/duiven?tijd=beide
Op last van politie...
http://nos.nl/artikel/217...a-melding-over-wapen.html
Best heftig dat zoiets zo dicht bij huis gebeurd. Gelukkig wel aan de totaal andere kan van Arnhem, maar alsnog dichtbij dan de meeste overvallen die het nieuws raken.
De politie in Arnhem heeft in een wijkcentrum in de wijk Klarendal een man gearresteerd die daar volgens een melding met een wapen was binnengekomen. Bij Omroep Gelderland is te zien hoe zwaarbewapende politiemensen een geblinddoekte man meevoeren die alleen een onderbroek aan heeft. Het is niet duidelijk of hij ook echt een wapen had.
Kort voordat de politie ingreep bleek dat er mogelijk nog mensen in het wijkcentrum zaten en er sprake was van een gijzeling. De situatie is na de aanhouding onder controle, meldt de politie.

Het wijkcentrum ligt aan een spoorweg. Op last van de politie werd daar het treinverkeer naar Dieren en Zevenaar stilgelegd.

[ Voor 78% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 03-05-2017 15:04 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:59:
Fantastisch, niet dus... :( :(
https://www.rijdendetrein...station/duiven?tijd=beide
Op last van politie...
http://nos.nl/artikel/217...a-melding-over-wapen.html
Best heftig dat zoiets zo dicht bij huis gebeurd. Gelukkig wel aan de totaal andere kan van Arnhem, maar alsnog dichtbij dan de meeste overvallen die het nieuws raken.

[...]
ach ik woon in Nieuwegein en dan lees je dit :P

http://www.nu.nl/binnenla...peurtocht.html?redirect=1

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Dat zag ik ook voorbij komen. Beide irritant...

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hoezo ligt het wijkcentrum "aan een spoorweg"? Rappardstraat 28-32 : http://www.openstreetmap.org/#map=18/51.98612/5.92020

Ja, er ligt twee straten verderop een spoorweg. Waarom moet je in hemelsnaam daarom daar het verkeer stoppen?

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Maasluip schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 15:43:
Hoezo ligt het wijkcentrum "aan een spoorweg"? Rappardstraat 28-32 : http://www.openstreetmap.org/#map=18/51.98612/5.92020

Ja, er ligt twee straten verderop een spoorweg. Waarom moet je in hemelsnaam daarom daar het verkeer stoppen?
Omdat je wilt voorkomen dat een mogelijk gewapend figuur probeert te vluchten en daarbij een trein over het hoofd ziet? Omdat je wilt voorkomen dat er schoten gelost worden in de richting van een trein? Omdat je wilt voorkomen dat er paniek uitbreekt op een station als die gek die kant op rent?

Ik kan me redelijk wat redenen bedenken waarom je spoor / station stillegt / ontruimt als er in de buurt iets aan de hand is dat op enig moment op een gewapende gijzeling lijkt.

Wat betekent mijn avatar?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maasluip schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:03:
Nu vraag ik mij alleen af of dat ook daadwerkelijk goed gedaan is, denkend aan het geblunder met dat ene perron :+ Als ze zoiets al niet goed doen, wat is er dan nog meer niet goed :X

Afbeeldingslocatie: https://www.noz-cdn.de/media/2016/08/26/bahnhof-bentheim-fsu-8072_201608261609_full.jpg

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Inmiddels rijdt alles weer normaal en ben ik thuis. *O*
Ik heb op Duiven ongeveer anderhalf uur staan wachten. :( De bussen waren vol... -O-
* T.Kreeftmeijer heeft wel genoten van de, terwijl hij aan het wachten was, gehaalde pizza. :Y)
Eerst zouden de treinen weer om 15.30 rijden, werd uitgesteld naar 16.00, maar ook dat werd later. Om 16.30 reden de treinen weer normaal op Duiven. Uiteindelijk door het sein aan Zevenaarkant van Duiven, wist ik dat er een trein zou komen. Als dat sein op rood staat, weet je dat er een trein uit Zevenaar komt en toevallig was dat net een paar minuten voor dat de trein zou moeten vertrekken. Dat heeft iemand mij een keer uitgelegd...
Maasluip schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 15:43:

Dat was mij ook niet helemaal duidelijk. Ik kan me wel vinden in de antwoorden van @Dido:
Dido schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 16:55:
Omdat je wilt voorkomen dat een mogelijk gewapend figuur probeert te vluchten en daarbij een trein over het hoofd ziet?
Dus aanrijding met persoon? Dit is bij dit stuk spoor niet echt mogelijk, natuurlijk met moeite kan alles. We hebben het hier over een traject dan op een dijk licht en je kan dus niet het spoor over steken, wel onderdoor via bruggen. Je wil niet dat deze gevaarlijke gek in de binnenstad komt. Dat kan namelijk vrij makkelijk vanaf station Arnhem Velperpoort en daar in de buurt.
Omdat je wilt voorkomen dat er schoten gelost worden in de richting van een trein?
Dat is nog wel de meest waarschijnlijke rede. Er rijden vrij veel treinen over dat stuk spoor.
Omdat je wilt voorkomen dat er paniek uitbreekt op een station als die gek die kant op rent?
Tja, het station is ook hoog, dus alleen dat station afzetten was waarschijnlijker geweest. Er reden wel bussen naar dat station, dus of het echt veiliger was weet ik niet. Verder zou hij dan in het verkeer terecht komen en niet direct op het station, maar toch. Als hij eenmaal op het station is, kunnen de mensen geen kant op.
Ik kan me redelijk wat redenen bedenken waarom je spoor / station stillegt / ontruimt als er in de buurt iets aan de hand is dat op enig moment op een gewapende gijzeling lijkt.
Zelf dacht er meer aan dat hij dan makkelijk kon ontsnappen en daarom dus niet meer vindbaar zou zijn, samen met het feit dat hij in de trein gevaarlijk was. Dat leek mij een goede reden.
We weten het gewoon niet.

Volgens mij, is er een probleem ergens hier en dan ten noorden van het spoor:
Kaart spoor 3-5-2017 overval

Want:
  1. Alle treinen tussen Arnhem en Zevenaar reden niet.
  2. Alle treinen tussen Arnhem en Dieren reden niet.
  3. Er reden wel treinen aan de westkant van Arnhem, dus Arnhem centraal was niet afgesloten.
Dus tussen de splitsing (of iets verder) en station Arnhem centraal moest het gebeurt zijn.

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:21
Nieuwe maatregelen m.b.t. storingen op de HSL (via Somda):
quote: MetroRET @ Somda
Daar waar de HSL nogal een zorgenkindje is qua uitval en verstoringen en ook NS is daar klaar mee, dus wordt er een nieuw pakket verstoringsmaatregelen geïntroduceerd om de reiziger met zo min mogelijk extra vertraging op de plaats van bestemming te krijgen bij een verstoring op de HSL. Vanaf 8 mei gaat onderstaand pakket in:

Verstoring op de HSL-Noord sectie:
900 (IC direct Amsterdam - Breda) rijdt Amsterdam - Den Haag HS, biedt daar cross-platform overstap op de 1100.
De 1100 (IC Den Haag - Eindhoven) blijft rijden.
De 1000 (IC direct Amsterdam - Rotterdam) wordt opgeheven.

Verstoring op de HSL-Zuid sectie:
900 (IC direct Amsterdam - Breda) en 1100 rijden om via conventioneel spoor (via Dordrecht):
- 1100 (IC Den Haag - Eindhoven) stopt extra in Dordrecht.
- 900 (IC direct Amsterdam - Breda) stopt extra in Breda Prinsenbeek, Lage Zwaluwe, Dordrecht Zuid & Dordrecht.
2300 (IC Dordrecht - Breda) wordt opgeheven.
2400 (IC Lelystad - Dordrecht) wordt opgeheven tussen Rotterdam en Dordrecht.
6600 (SPR Dordrecht - 's-Hertogenbosch) wordt opgeheven tussen Dordrecht en Breda (wordt vervangen door de 900).

Stremming Amsterdam-Schiphol:
900 (IC direct Amsterdam - Breda) gaat via en met stop te Amsterdam Zuid naar Diemen Zuid en keert daar.
1000 (IC direct Amsterdam - Rotterdam) wordt opgeheven.

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-11 22:08
iBugged schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:55:
Nieuwe maatregelen m.b.t. storingen op de HSL (via Somda):

[...]
Oftewel, eigenlijk wordt de hele IC direct opgegeven, aangezien het stuk Rotterdam - Schiphol eruit gaat? En dus alleen de "normale" dienstregeling tussen Amsterdam - Den Haag - Rotterdam - Dordrecht over blijft, die hooguit wat vaker gaat?

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:21
FoxLenny schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 18:02:
[...]

Oftewel, eigenlijk wordt de hele IC direct opgegeven, aangezien het stuk Rotterdam - Schiphol eruit gaat? En dus alleen de "normale" dienstregeling tussen Amsterdam - Den Haag - Rotterdam - Dordrecht over blijft, die hooguit wat vaker gaat?
Zijn drie situaties die beschreven worden he :) Dit zijn de plannen (voor zover ik begrijp) die ingaan wanneer er problemen zijn op (een deel van) de HSL.

Als Rotterdam - Schiphol eruit ligt, neem je dus de IC richting Den Haag HS waar je een crossplatform overstap hebt op de IC direct (die dan Den Haag HS - Amsterdam CS aanhoudt).
Die 8 mei die op Somda wordt genoemd (en hier geciteerd) is volgens mij iets te enthousiast. Ik begreep vandaag dat nog niet duidelijk is wanneer deze maatregelen in gaan, e.e.a. zou nog afhangen van ProRail of zou verder afgestemd moeten worden met ProRail in dit geval.

[ Voor 11% gewijzigd door EDIT op 03-05-2017 19:07 ]

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:33
Als dat doorgaat.. +20 min reistijd richting schiphol. De lijn tussen Hoofddorp en Leiden is al erg druk en de Vmax. is 130 - 140 km/h.

Mag hopen dat dan ook de toeslag vervalt, wat dat nut zie ik dan ook niet meer.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:37

mambo No5

Bad Apple?

Let op: dit betreft niet de standaard dienstregeling, maar enkel aanpassingen in het geval van verstoringen. :) +20 Is waarschijnlijk in ieder geval beter dan helemaal niets of met de reguliere IC richting Rotterdam en verder.

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• D_Jeff
Ik stond eerst met een uur op Schiphol Security check Vertrekhal 1. Zelfs om 3 uur in de nacht red ik die afstand niet per auto binnen 1 uur. En ik ben misschien dan de geluksvogel die alleen +15 heeft gezien (1x, verder sharp op tijd met 24 mins)

En op de een of ander manier heeft de Schiphollijn toch ook wat vervelende "keurtjes" op zn tijd. (Vorig topic staat er goed gevuld mee)

@EDIT : Ik vraag mij af of je weet of het hier om een tijdelijke maatregel gaat en of deze nog breed bekend gemaakt gaat worden?

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-11 15:10
D_Jeff schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 22:12:
Ik stond eerst met een uur op Schiphol Security check Vertrekhal 1. Zelfs om 3 uur in de nacht red ik die afstand niet per auto binnen 1 uur. En ik ben misschien dan de geluksvogel die alleen +15 heeft gezien (1x, verder sharp op tijd met 24 mins)

En op de een of ander manier heeft de Schiphollijn toch ook wat vervelende "keurtjes" op zn tijd. (Vorig topic staat er goed gevuld mee)

@EDIT : Ik vraag mij af of je weet of het hier om een tijdelijke maatregel gaat en of deze nog breed bekend gemaakt gaat worden?
Het is een soort proef, als blijkt dat het een positief effect heeft zal de maatregel wel even blijven bestaan. Als blijkt dat het geen toegevoegde waarde heeft kan deze set maatregelen binnen een paar maanden alweer ongedaan worden gemaakt.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:19
Wel goed dat er iets blijft rijden, voorheen werden namelijk ALLE ic directs opgeheven volgens mij. En dat leidt tot problemen met de toeristenstromen, omdat er dan nog slechts vier sprinters per uur rijden en dit op drukke momenten eigenlijk onvoldoende is.
@D_Jeff Wat hierboven al gezegd werd:
dit is niet een nieuwe dienstregeling, maar omvat een interne beschrijving van nieuwe (standaard)maatregelen die in de toekomst getroffen zouden kunnen worden bij verstoringen op de HSL.
In de nieuwe situatie:
- Bij een verstoring tussen Amsterdam en Schiphol kan dan uitgeweken worden naar Amsterdam Zuid (en daarna leeg naar Diemen om te keren).
- Bij verstoring op de HSL zelf tussen Schiphol en Rotterdam 2x per uur kan uitgeweken worden naar Den Haag HS, waar cross-platform overstap geboden wordt op de IC Den Haag - Eindhoven voor de reizigers om zo met minimale vertraging naar Rotterdam en Breda te kunnen laten reizen.
- Bij stremming op de HSL tussen Rotterdam en Breda kan er via Dordrecht gereden worden. Om dit mogelijk te maken worden op dat moment de IC's Rotterdam - Dordrecht opgeheven en de IC en SPR Dordrecht - Breda eveneens. De IC en ICD zullen die functie overnemen en op de betreffende stations stoppen.

Nogmaals: nog altijd niet definitief!

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 04-05-2017 07:00 ]

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wat is een cross-platform overstap?
Is dat dat je direct het peron over kan steken voor de nieuwe trein, dus niet over een trap moet?

Klopt als een bus, Eh trein :P

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
EDIT schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 06:57:
dit is niet een nieuwe dienstregeling, maar omvat een interne beschrijving van nieuwe (standaard)maatregelen die in de toekomst getroffen zouden kunnen worden bij verstoringen op de HSL.
Dus gewoon de nieuwe dienstregeling. Op de HSL is immers altijd verstoring :P
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 07:13:
Wat is een cross-platform overstap?
Je stapt over van een trein die op Windows draait naar een trein met MacOS. :+

Ik zit teveel op Tweakers
Skyaero schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 08:18:
[...]

Dus gewoon de nieuwe dienstregeling. Op de HSL is immers altijd verstoring :P

[...]

Je stapt over van een trein die op Windows draait naar een trein met MacOS. :+

Ik zit teveel op Tweakers
En dan MacOS boven Linux verkiezen :X

• Skyaero
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 08:29:
Linux is te goed voor de NS :>

Gefeliciteerd btw
Oh, de Traxx rijdt op Linux :P

• LordSinclair
EDIT schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 08:36:
Oh, de Traxx rijdt op Linux :P
Ik dacht op stroom rails :+

[ Voor 3% gewijzigd door LordSinclair op 04-05-2017 09:27 ]

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-10 15:58
Ik dacht op rails -O-
Met behulp van Linux dan? :P

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-11 07:03
FLIRT is ook Linux. OBIS is dan weer Windows. Heb een keer MS Paint gestart op het OBIS scherm :P

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:05

Garyu

WW

Ik denk niet dat je een trein gaat vinden waar géén Linux in zit. Maar meestal ook OSes als VxWorks, Integrity of iets anders vergelijkbaars.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Skyaero
  • Niet online
Als de omroepinstallatie het niet doet weet je dat ze Slackware draaien /linuxjokes 8)

• Dolan
Omroep (OBIS) is dan juist weer Windows he :P ;)

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-11 22:08
En programmeren gaat dan zeker met Ruby on Rails?

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:15
Crossfire1987 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 18:58:
[...]

Het werd wel omgeroepen in de trein dat controle plaats vond in burger
en hadden boa handje om hun nek hangen en legitimatie was wel zichtbaar te zien

die heb ik nog niet meegemaakt die van de zakdoekjes wel
Ik ben binnen de NS werkzaam bij veiligheid en service, omdat er de laatste maanden veel overlast is door bedelaars zijn wij veel in burgerkleding aanwezig, als wij vervoerbewijzen gaan controleren zullen wij altijd zichtbaar ons BOA embleem dragen

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

ArcticWolf schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 08:29:
[...]

Dat wilde ik ook al zeggen. Bij MacOS krijg ik altijd ruzie, dus laten we dat dan maar niet in de trein stoppen. :X
Haha.

En gefeliciteerd.
trolleystad schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 10:01:
FLIRT is ook Linux. OBIS is dan weer Windows. Heb een keer MS Paint gestart op het OBIS scherm :P
Zit OBIS in een op Chrome gebaseerd programma? Laatst was er zo'n melding storing dat er geen internetverbinding was en die leek erg op die in Chrome.

• Dolan
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 15:49:
[...]

Zit OBIS in een op Chrome gebaseerd programma? Laatst was er zo'n melding storing dat er geen internetverbinding was en die leek erg op die in Chrome.
Dat is het reizigersscherm. Dat draait weer apart. De teksten zijn idd gewoon (dynamische) webpagina's voor zover ik kan zien. Ik had het over het OBIS scherm in de cabine. ;)

• AW_Bos
  • Laatst online: 15:34

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik heb begrepen dat de software van de OBIS-schermen in het passagiersgedeelte op Java gebaseerd is, en Chrome gebruikt als webinterface die alle informatie lijkt te tonen. Dat de OBIS-bediening in de cabine (die eigenlijk veelal overbodig is, omdat alles op afstand wordt bediend) op WIndows draait, dat wist ik nog niet :P. Maar dat geldt ook bij het diagnose-scherm van de VIRM. Die draait nog op Windows 95 of 98 :P

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

R2L

EDIT schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 07:21:
Klopt als een bus, Eh trein :P
Het klopt als een zwerende vinger en het sluit als een bus uhh trein... :)

• Crossfire1987
schumi1986 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 15:36:
[...]

Ik ben binnen de NS werkzaam bij veiligheid en service, omdat er de laatste maanden veel overlast is door bedelaars zijn wij veel in burgerkleding aanwezig, als wij vervoerbewijzen gaan controleren zullen wij altijd zichtbaar ons BOA embleem dragen
@schumi1986 wel al paar keer meegemaakt die bedelaars in de trein of perron

Keep up the good work

_/-\o_

@ArcticWolf Gefeliciteerd
Alweer een aantal maanden geleden had ik een cabinerit van Breda naar Den Haag over de HSL geüpload, waarbij de discussie destijds (en ook al eerder) ging over de onhandige plaatsing van de spanningssluis bij Zevenbergschen Hoek (vanaf Breda richting Rotterdam).

Recent hoorde ik 'm weer van een treinspotter (?) die mij aansprak op Breda: volgens de wilde verhalen die de ronde doen in het 'treinenland' zou de HSL zo slecht zijn ontworpen dat je met de serie 1100 (Traxx-loc + 9 rijtuigen + Traxx loc) vanuit stilstand vóór het laatste SMB (sein) voor de spanningssluis niet meer de voldoende snelheid kunnen maken voor de spanningssluis Zevenbergschen Hoek. De trein zou (volgens de verhalen) dus onvoldoende snelheid kunnen maken en daardoor stranden in de spanningssluis of weer achteruit rollen 8)7
Vandaag had ik toevallig de eer om met de 1100 even te moeten wachten op een vertraagde Thalys. Ik heb even de gelegenheid aangegrepen om een filmpje te maken van wat er gebeurd als je precies dát doet.

Factcheck: Het verhaal kunnen we dus gerust naar het rijk der fabelen verwijzen :)
Nee, het gaat niet snel, maar je komt er prima overheen. Laagste snelheid: 32 km/u. Zelfs met glad spoor kom je daar dan nog wel overheen.
Mocht iemand dus treinspotters kennen (of andere mensen met hetzelfde idee :P): wijs ze gerust op dit filmpje, hopelijk kan dan ooit dit broodje-aap-verhaal de wereld uit geholpen worden >:)

[ Voor 13% gewijzigd door EDIT op 04-05-2017 21:27 ]

Verwijderd

EDIT schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 19:36:
Alweer een aantal maanden geleden had ik een cabinerit van Breda naar Den Haag over de HSL geüpload, waarbij de discussie destijds (en ook al eerder) ging over de onhandige plaatsing van de spanningssluis bij Zevenbergschen Hoek (vanaf Breda richting Rotterdam).

Recent hoorde ik 'm weer van een treinspotter (?) die mij aansprak op Breda: volgens de wilde verhalen die de ronde doen in het 'treinenland' zou de HSL zo slecht zijn ontworpen dat je met de serie 1100 (Traxx-loc + 9 rijtuigen + Traxx loc) niet meer de helling op kunnen rijden (of onvoldoende snelheid maken) om de trein door de spanningssluis bij Zevenbergschen Hoek vanuit Breda richting Rotterdam te rijden. De trein zou (volgens de verhalen) dus onvoldoende snelheid kunnen maken en daardoor stranden in de spanningssluis of weer achteruit rollen 8)7
Vandaag had ik toevallig de eer om met de 1100 even te moeten wachten op een vertraagde Thalys. Ik heb even de gelegenheid aangegrepen om een filmpje te maken van wat er gebeurd als je precies dat doet.

[video]

Factcheck: Het verhaal kunnen we dus gerust naar het rijk der fabelen verwijzen :)
Nee, het gaat niet snel, maar je komt er prima overheen. Laagste snelheid: 32 km/u. Zelfs met glad spoor kom je daar dan nog wel overheen.
Heeft de Thalys voorrang? Discriminatie! :+

Maar goed om te weten dat dat inderdaad een non-issue is. :) Bedankt voor het beeldmateriaal. :)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En dan moet je (vind ik) de stroomafnemers nog vroeg neerlaten. Pas 8 bovenleidingsmasten later (die blijkbaar 50 meter uit elkaar staan, dus 400 meter) komt de spanningsscheiding. Zit er op de sectie voor de spanningsscheiding een kortsluitdetectie, of zou je in geval van uiterste nood daar nog tractie kunnen nemen? Want 200 meter na de stroomafnemers neer bordje ben je met je hele trein ook al over de heuvel heen en maak je weer vaart.

De spanningssluis begint al direct na het bord 'stroomafnemers neer' die te zien is op 1:53. Dus de stroomafnemers worden ongeveer 100 meter voordat ze naar beneden moeten zijn, naar beneden gelaten.
De sectie tussen dat bord en het omschakelbord (1,5/25kv) is een schakelbare sectie. Zelfs als je daar dus komt te staan, kan je via de treindienstleider de spanning er op laten zetten en nog dat stukje als extra aanzetstuk gebruiken.

Edit: iets meer uitleg.
Op 0:17-0:18 is te zien hoe de oprijlamp bij het SMB gaat branden. Dat is voor mij het teken dat ik de rijweginformatie (Level 1) op mag halen en het SMB mag passeren. Ik mag dan met 'release speed' (in dit geval 15 km/u) die informatie op gaan halen. Zodra ik het SMB gepasseerd ben, hoor je op 1:05-1:07 een paar piepjes. Op dat moment krijg ik de nieuwe rijweginformatie (MA, Movement Authority) binnen en kan ik dus snelheid gaan maken.
Op 1:38 hoor je opnieuw die piepjes, dit is het teken dat ik toch echt de stroomafnemers neer moet laten. De tractie wordt dus uitgeschakeld, de snelschakelaar gaat uit en de stroomafnemers gaan neer.
Op 1:57 hoor je nogmaals piepjes, deze geven aan dat de stroomafnemer écht neergelaten moet zijn. Zou ik nu de stroomafnamers nog op hebben staan (mijn MA (ERTMS) voorkomt dat, dus technisch is dat in normale omstandigheden niet mogelijk), dan zou ik vanaf dat moment (je ziet de bovenleiding intakken) dus kortsluiting creëren. Als dat toch gebeurd, dan zou de bovenleiding daarna geheel gecontroleerd moeten worden en ligt dus het treinverkeer weer stil (en je staat er verbaasd van hoe vaak dat toch, ondanks de technische beperkingen, gebeurd).
Op 2:39 heb je de 10 meter permanent geaarde bovenleiding. Hier kan dus nooit spanning op komen te staan.
Op 3:06 klinkt het signaal dat het voorste krachtvoertuig (loc dus) de spanningssluis verlaten heeft, en dat ik eventueel daarvan de stroomafnemer weer omhoog kan doen, na de juiste (nieuwe) spanning te hebben gekozen). Dat doe ik echter pas bij het bordje 'stroomafnemers op' met onderbord '16'. Een stukje daarvoor is mijn hele trein de spanningssluis gepasseerd en kan ik dus ook de stroomafnemers van de achterste loc weer opzetten.

[ Voor 66% gewijzigd door EDIT op 04-05-2017 20:54 ]

• Trainhunter2009
@EDIT Het vat mij alleszins mee met wat ik nu zie en wat ik heb gelezen aan suggesties.
Je bent een zeer rustig ademend mens, kon je nauwelijks horen d:)b , maar hoorde wel dat Mr. Newton het al heel snel overnam ;)
Op KM 300.84 stapte hij in, en op 300.79 deed hij z'n werk.
Ik moet zeggen gezien de sleep die je nog achter je hebt al heel snel.

Is het nog mogelijk om iets sneller aan te zetten voor je het bord stroomafnemers neer nadert? Dan zou je zelfs nog iets meer snelheid kunnen genereren, al is het absoluut niet nodig.

@ArcticWolf :)F *O* Van Harte Gefeliciteerd

• SRich
D_Jeff schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 21:52:
Als dat doorgaat.. +20 min reistijd richting schiphol. De lijn tussen Hoofddorp en Leiden is al erg druk en de Vmax. is 130 - 140 km/h.

Mag hopen dat dan ook de toeslag vervalt, wat dat nut zie ik dan ook niet meer.
Dat zou toch ook 160 km/h kunnen wezen, zeker als de ATBL module in de Traxx zit, krijgt de mcn gewoon groen 160 op Schiphol - Den H.S. De baan en ATB EG + ATB + zijn er klaar voor.

Trainhunter2009 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 20:22:
Is het nog mogelijk om iets sneller aan te zetten voor je het bord stroomafnemers neer nadert? Dan zou je zelfs nog iets meer snelheid kunnen genereren, al is het absoluut niet nodig.
Technisch: ja.
Regeltechnisch: nee. In verband met kans op overbuffering als er iets mis gaat met de voorste loc (en de achterste op volle kracht blijft duwen) mag er met maximaal 300 kN (of 150 kN per loc) uitgestuurd worden. Dat is het nadeel van de sandwichconfiguratie. Bij twee locs voorop is dat uiteraard niet van toepassing.
Ook zijn er andere beperkingen, zoals dat de bovenleidingspanning van 1,5 kV te weinig is voor vol vermogen (zelfs van één loc al), dus de locs worden vanaf een bepaalde snelheid sowieso daardoor beperkt. Ook rijden we met de AFB aan om de versnelling van de trein tot een comfortabel niveau te brengen (maximale versnelling is 0,5 m/s2).
Technisch kan tot 54 km/u de Traxx een maximale trekkracht leveren van 300 kN per loc, dus 600 kN totaal, onder optimale omstandigheden. Zonder AFB kan dat prima gehaald worden.
SRich schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 20:37:
[...]

Dat zou toch ook 160 km/h kunnen wezen, zeker als de ATBL module in de Traxx zit, krijgt de mcn gewoon groen 160 op Schiphol - Den H.S. De baan en ATB EG + ATB + zijn er klaar voor.
De Traxx locs van NS hebben geen ATBL module, maar een aparte STM-ATB module en een losse TBL1+ module voor België (indien de loc ingezet wordt in de IC Brussel).
Op die lijn zal dus nooit 160 gereden kunnen worden, tenzij er eindelijk eens ERTMS komt te liggen.
Overigens is op conventioneel spoor sowieso slechts 140 km/u toegestaan met de Traxx in Nederland. De HSL met 160 is juist een uitzondering op de regel.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:41
Wordt het neerlaten van de stroomafnemers niet afgedwongen door ERTMS?

We are shaping the future

@Alex) Klopt, zoals ik ook typ in mijn korte uitleg, maar schijnbaar was ik daarin niet duidelijk genoeg :$

[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 04-05-2017 20:52 ]

• SRich
EDIT schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 20:48:

[...]

De Traxx locs van NS hebben geen ATBL module, maar een aparte STM-ATB module en een losse TBL1+ module voor België (indien de loc ingezet wordt in de IC Brussel).
Op die lijn zal dus nooit 160 gereden kunnen worden, tenzij er eindelijk eens ERTMS komt te liggen.
Overigens is op conventioneel spoor sowieso slechts 140 km/u toegestaan met de Traxx in Nederland. De HSL met 160 is juist een uitzondering op de regel.
Dat de Traxx locs van NS maar 140 km/h buiten de HSL mochten wist ik, ik had alleen gehoopt dat er een module STM-ATBL(Heeft de Thalys die wel?), in had gezeten, waardoor het technisch mogelijk is om 160 km/u te rijden op conventionele spoor zonder ERTMS.

• Trainhunter2009
EDIT schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 20:48:
[...]

Technisch: ja.
Regeltechnisch: nee. In verband met kans op overbuffering als er iets mis gaat met de voorste loc (en de achterste op volle kracht blijft duwen) mag er met maximaal 300 kN (of 150 kN per loc) uitgestuurd worden. Dat is het nadeel van de sandwichconfiguratie.AFB
Ik snap 'm helemaal.
Technisch dus idd, maar praktisch niet gezien AFB en het mogelijk overbufferen bij haperen van de trekkende loc.
En dat van die AFB had ik idd al gelezen d:)b

• marcop23
  • Laatst online: 16:15
@ArcticWolf: Heb jij die wissels bij Assen neergelegd? Je glijdt er overheen alsof je in een magneetzweeftrein zit ja :p Zelfs afbuigend.
marcop23 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:59:
@ArcticWolf: Heb jij die wissels bij Assen neergelegd? Je glijdt er overheen alsof je in een magneetzweeftrein zit ja :p Zelfs afbuigend.
Nope, dat was onze concullega :P

• AW_Bos

AW_Bos

@EDIT Wat is nou precies de reden dat het passeren van de spanningssluis een anderhalve minuut duurt? Best wel een lange sluis dan?

@AW_Bos Filmpje niet gekeken? ;)

Edit: of begrijp ik jouw vraag nu helemaal verkeerd? Waar wil je precies naar toe met de vraag? Bedoel je waarom de spanningssluis zo lang gemaakt is?

[ Voor 77% gewijzigd door EDIT op 04-05-2017 22:55 ]

• AW_Bos

AW_Bos

Filmpje heb ik al 3 keer gezien ;) Maar waarom het traject van de spanningssluis zo lang duurt? Op een gegeven moment krijg je dus de aardings-bovenleiding, zoals je al benoemt. En daar zit ruim 30 seconden tussen vanaf het moment dat de stroomafnemers écht neergelaten moet zijn.

Ik was even vergeten dat je pas de panto's weer omhoog zet als je volledig met je trein de sluis gepasseerd bent (als je sandwich rijdt). Dus die anderhalve minuut was iets voorbarig ;).

Maar die lengte verbaast me. Waarom eigenlijk :)?

[ Voor 50% gewijzigd door AW_Bos op 04-05-2017 23:10 ]

De spanningssluis is zodanig geconstrueerd dat het onmogelijk is om twee stroomafnemers in twee verschillende spanningen tegelijk omhoog te hebben.

Je hebt:
- Gedeelte (schakelbaar) 1,5 kV van ongeveer 350 meter, in normale situatie spanningsloos en geaard.
- Gedeelte (niet schakelbaar), 10 meter, permanent geaard.
- Gedeelte (schakelbaar) 25 kV van eveneens ongeveer 350 meter, in normale situatie eveneens spanningsloos en geaard.

Edit @ Edit van @AW_Bos :P
Ah, dat bedoel je. Dat is puur het beveiligingssysteem. Die neemt het zekere voor het onzekere en voegt een bepaalde marge toe voor het uitvoeren van de opdrachten, afhankelijk van de snelheid die de trein rijdt. Met 140 km/u waarmee je normaal de spanningssluis inrijdt, zal de stroomafnemer al automatisch naar beneden gaan voor je überhaupt dat SMB bereikt waar ik in het filmpje stil voor sta.
Als ik geen ETCS Movement Authority heb, moet ik de borden buiten opvolgen, in plaats van de cabinesignalering.

[ Voor 39% gewijzigd door EDIT op 04-05-2017 23:29 ]

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

trolleystad schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 10:01:
Weet je zeker dat de clients op Windows draaien? Of heb je MS paint gezien op de oude lcd muur in Utrecht Centraal?

De moderne CTA's draaien in ieder geval Linux :)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Is er een beveiliging dat je niet de pantograaf ingesteld op 1,5KV omhoog kan brengen waar je 25KV hebt?

Wat is de reden dat de stoptrein Arnhem naar Duitsland nog steeds via een andere route rijdt, weet iemand dat?

[ Voor 35% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 05-05-2017 07:57 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

AW_Bos schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 23:06:
Filmpje heb ik al 3 keer gezien ;) Maar waarom het traject van de spanningssluis zo lang duurt? Op een gegeven moment krijg je dus de aardings-bovenleiding, zoals je al benoemt. En daar zit ruim 30 seconden tussen vanaf het moment dat de stroomafnemers écht neergelaten moet zijn.

Ik was even vergeten dat je pas de panto's weer omhoog zet als je volledig met je trein de sluis gepasseerd bent (als je sandwich rijdt). Dus die anderhalve minuut was iets voorbarig ;).

Maar die lengte verbaast me. Waarom eigenlijk :)?
Omdat als je 160 km/h rijdt, je in 30 seconden ook 1300 meter verder bent. Je moet dit soort dingen ook bouwen zodat je er zonder snelheid te verminderen door kunt.

• Trainhunter2009
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 07:27:
Is er een beveiliging dat je niet de pantograaf ingesteld op 1,5KV omhoog kan brengen waar je 25KV hebt?

Wat is de reden dat de stoptrein Arnhem naar Duitsland nog steeds via een andere route rijdt, weet iemand dat?
Ja die heeft de Traxx ingebouwd zitten.
De Traxx "snuffelt" eerst even aan de stroom, ongeacht welke Pantograaf je opzet.
Klopt de spanning niet, dan gaat de Pantograaf direct weer "plat".

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Trainhunter2009 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 08:20:
[...]

Ja die heeft de Traxx ingebouwd zitten.
De Traxx "snuffelt" eerst even aan de stroom, ongeacht welke Pantograaf je opzet.
Klopt de spanning niet, dan gaat de Pantograaf direct weer "plat".
Bij oudere locs had je dat vast niet. Het is vast wel een keer gebeurd dat iemand de verkeerde pantograaf omhoog had gezet, met de gevolgen van dien.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 07:27:

Wat voor een andere route rijdt die dan? Want je kunt maar via één route rijden.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Maasluip schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 08:36:
[...]

Wat voor een andere route rijdt die dan? Want je kunt maar via één route rijden.
Via Doetinchem. Ik meende mij te herinneren dat die langs Emmerich hoort te komen. Dus na Zevenaar rechtdoor, direct de grens over. En op de borden staat ook andere route.
https://www.rijdendetrein...rnhem-centraal?tijd=beide

[ Voor 9% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 05-05-2017 08:42 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Via Doetinchem kom je niet meer in Duitsland, dus ik denk dat je abuis bent.
Ja, ik zie op rijdendetreinen "rijdt via een andere route", maar er staat Zevenaar, Duisburg, dus dat klopt.

[ Voor 41% gewijzigd door Maasluip op 05-05-2017 08:56 ]

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Maasluip schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 08:54:
Via Doetinchem kom je niet meer in Duitsland, dus ik denk dat je abuis bent.
Ik zie het al...
http://spoorkaart.mwnn.nl/
Hier had ik op de trein geklikt met BRE (Breng). Dat is dus de trein naar Doetinchem 8)7
Je moet de trein met ABR (?) hebben. Ik vond het al gek...
Ja, ik zie op rijdendetreinen "rijdt via een andere route", maar er staat Zevenaar, Duisburg, dus dat klopt.
Dus in Du gaat die iets anders.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zou je denken, maar ik betwijfel het want de volgende halte is D-Flughafen en dan Düsseldorf. Er waren wel werkzaamheden waardoor er via Ratingen gereden werd, maar die zijn volgens mij voorbij. Voor de RE19 kan ik ook geen werkzaamheden vinden.
Ik denk dat het gewoon een kwestie is dat NS/Prorail (ik weet niet wie die informatie maakt) niet weet wat de treinen in het buitenland doen.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 08:28:
[...]

Bij oudere locs had je dat vast niet. Het is vast wel een keer gebeurd dat iemand de verkeerde pantograaf omhoog had gezet, met de gevolgen van dien.
Ja vast. 8)7

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Maasluip schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 09:31:
Zou je denken, maar ik betwijfel het want de volgende halte is D-Flughafen en dan Düsseldorf. Er waren wel werkzaamheden waardoor er via Ratingen gereden werd, maar die zijn volgens mij voorbij. Voor de RE19 kan ik ook geen werkzaamheden vinden.
Ik denk dat het gewoon een kwestie is dat NS/Prorail (ik weet niet wie die informatie maakt) niet weet wat de treinen in het buitenland doen.
NS, YouTube: Een dagje mee met oNS ... VLOG#9: ProRail en NS, wie is nu waarvan?
Sorry :o

Oudere locs hebben die beveiliging inderdaad niet. Het is toch wel een aantal keer gebeurd dat op Venlo, Emmerich, Bad Bentheim (of welk station dan ook met omschakelbare bovenleidingspanning) 15 kV ~ op de bovenleiding stond, en per ongeluk de stroomafnemer opgezet werd. Laat ik het zo zeggen: die locs/treinen reden geen meter meer.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
EDIT schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 09:45:
[...]

Oudere locs hebben die beveiliging inderdaad niet. Het is toch wel een aantal keer gebeurd dat op Venlo, Emmerich, Bad Bentheim (of welk station dan ook met omschakelbare bovenleidingspanning) 15 kV ~ op de bovenleiding stond, en per ongeluk de stroomafnemer opgezet werd. Laat ik het zo zeggen: die locs/treinen reden geen meter meer.
Pics or uit didn't happen :D *POEF*

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Daar is weinig aan te zien, hoor ;)
Het is niet alsof de loc/trein in een keer in vlammen op gaat :P

[ Voor 48% gewijzigd door EDIT op 05-05-2017 10:04 ]

• Skyaero
  • Niet online
Ik heb een timelaps gemaakt van de bouw van station Assen.

Ik heb de foto's van de webcam van Strukton op station Assen gedownload en aan elkaar geplakt. Betreft de periode 11 april t/m 3 mei, dus een paar dagen voordat het station werd gesloten tot een paar dagen nadat het weer geopend was.

• Dolan
silverball schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 23:20:
[...]

Weet je zeker dat de clients op Windows draaien? Of heb je MS paint gezien op de oude lcd muur in Utrecht Centraal?
Nou, dat weet ik wel 100 procent zeker. Ik ben machinist op die dingen. Ze draaien op Windows 7. Als ik de trein opstart uit shutdown is dat heel duidelijk te zien. Zelfs Windows Media Center staat er op.
Maasluip schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 08:36:
[...]

Die trein (RE19) rijdt geen andere route, maar is een fout in het reisinfosysteem. Is 11 Juni opgelost.

• D_Jeff
Wat een verschil @ Station Assen.

Van een smaakje 2 betonnen plankjes in de wei naar een iets serieuzere vorm (en meer sporen)

• Crossfire1987
Skyaero schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:28:

[video]

Ik heb de foto's van de webcam van Strukton op station Assen gedownload en aan elkaar geplakt. Betreft de periode 11 april t/m 3 mei, dus een paar dagen voordat het station werd gesloten tot een paar dagen nadat het weer geopend was.
Wouw mooie timelapse

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Dat zeker, @Skyaero. Mooi gedaan _/-\o_

@Crossfire1987 Ook al jarig, gefeliciteerd 🎂 (deel maar met @ArcticWolf).

[ Voor 3% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 05-05-2017 21:15 ]

• Crossfire1987
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 21:14:
Dat zeker, @Skyaero. Mooi gedaan _/-\o_

@Crossfire1987 Ook al jarig, gefeliciteerd 🎂 (deel maar met @ArcticWolf).
Dankje wel *O* d:)b @T.Kreeftmeijer

[ Voor 3% gewijzigd door Crossfire1987 op 05-05-2017 21:25 ]

• Trainhunter2009
@Skyaero d:)b d:)b d:)b Heel erg leuk dat je dat zo gedaan hebt.
Ik heb wel elke dag even gekeken op beide cams voor de progressie, maar dit is heel leuk zo.

@Crossfire1987 Van Harte Gefeliciteerd :)F

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:26
Skyaero schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:28:

[video]

Holy shit, fucking vet. Thanks!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Laatst voor het eerst in zo'n vernieuwde VIRM gezeten. Wat een verschil zeg, ziet er allemaal veel mooier uit, al zorgen de lagere stoelen voor wat minder privacy.

• Crossfire1987
Thomas schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 16:08:
Laatst voor het eerst in zo'n vernieuwde VIRM gezeten. Wat een verschil zeg, ziet er allemaal veel mooier uit, al zorgen de lagere stoelen voor wat minder privacy.
@Thomas in Welke opzicht word je privacy minder
Dat mensen op je scherm kunnen kijken als ze langs lopen of in algemeen

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Crossfire1987 schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 20:17:
[...]

@Thomas in Welke opzicht word je privacy minder
Dat mensen op je scherm kunnen kijken als ze langs lopen of in algemeen
In algemene zin ja, je zit wat meer in de kijk.

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Tegenwoordig moet alles sociaal veilig zijn he.
Pagina: 1 ... 13 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.