Ja. Andersom ook. (Vroeger was kabel standaard zwart/blauw/geel-groen en men deed niet anders)
Waarom zou je daar in hemelsnaam een kookgroep voor gebruiken? Een kookgroep is om één apparaat aan te sluiten. Niets meer. En zeker als je zo gemakkelijk met leidingen van de groepenkast naar de keuken kunt snap ik niet zo goed dat je dit overweegt.
Gewoon 2 losse groepen dus.
De woning is 1 fase, naar 3 fase omzetten kost ongeveer €300 met enkele weken wachttijd. Is dit echt nodig of zou ik met bovenstaande kast op 1 fase (2x kookgroep + 8/10 groepen + 3x ALS) ook uit de voeten kunnen? Bovenstaande groepenkast zou eventueel in de toekomst wel overgezet kunnen worden op 3 fase als ik het goed begrepen heb.
Dat zal afhangen van de gelijktijdigheid. 1x35A is niet zo heel ruim, dat is maar 8050W. Als je van plan bent om dat fornuis à 7400W, de oven van 3650W en de andere oven van 2800W allemaal op vol vermogen te gebruiken terwijl je boiler op 2000W staat te verwarmen dan zal het wat krap worden he?
Gezien de keukenapparatuur (elektrisch koken, 2 ovens) zou ik voor een 3-fasen aansluiting kiezen.
En qua merk zit ik met Eaton goed? Lees bijna overal Hager als nummer 1, echter is de kast daar bijna drie keer zo groot om hetzelfde te kunnen plaatsen.
Alle A-merken zijn goed. Hager, Eaton, ABB, Attema, Schneider Electric, het zal allemaal doen wat je er van verwacht...
Vreemd dat een Hager kast 3x zo groot zou moeten worden want de componenten zijn toch allemaal precies even groot...
Geen driefasen busboard hoop ik? Maar een busboard met 3 segmenten van 4 modules ieder op 1 fase?
Is in ieder geval netjes geworden toch? Als je de codering even fixt.

Optimaal gebruik gemaakt van de bestaande componenten lijkt me.
Ik heb gelijk ook de 2 bestaande aardleks laten vervangen door 3 nieuwe, leek me wel zo netjes want nu ik toch bezig ben in 1 keer goed.
Was het nog type AC wat er zat? Dan lijkt me dat verstandig. Als het al type A was en ze werken nog goed is er natuurlijk niets op tegen om ze te laten zitten..
Techneut schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 17:22:
Zoals mijn veronderstelling dat alle nieuwe meters gewoon 3 fasen hebben, ook als er maar één wordt aangesloten. Zou me namelijk niet verbazen. Misschien is er iemand in de groep die daar verheldering in kan geven?
Het zijn daadwerkelijk verschillende meters.
Zie hier bijvoorbeeld een aantal populaire modellen, in 3-fasen en 1-fase variant.

Jim423 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:34:
@
Xander zou zijn licht er nog even op kunnen laten schijnen maar volgens mij ben je dan aangewezen op XMVK of YMVK (of toch buis). Uiteraard mag je wel bij elk lichtpunt over naar VMvL (H05VV-F heet dat toch tegenwoordig?) met een las(kabel)doos.
Ik zie het probleem niet zo met VMVL voor vaste installatie, maar ook ik ben niet alwetend.

Wel inderdaad geiders van minimaal 1,5mm² gebruiken, mocht je er nog contactdozen op aan willen sluiten dan minimaal 2,5mm². En natuurlijk geschikte klemmen of verbindingsmaterialen gebruiken.
Soepele draad afmonteren op schakelmateriaal met steekcontacten is gepruts. Ik zou schakelmateriaal met schroefcontacten zoeken (al wordt dat steeds zeldzamer!) en adereindhulzen gebruiken.
kaasmakert schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:20:
Korte vraag over elektra in badkamer, want ik kom veel tegenstrijdige verhalen tegen op klussites etc.
Ik heb toegang tot laatste nen1010 (2016), daarin staan heel andere dingen dan de meeste (goede) klussites.
[...]
Is iedereen gek of lees ik de norm verkeerd?
Volgens mij lees je het prima en direct uit de juiste bron.

Waar in de NEN1010 kan ik lezen over die >2,30m, unieke stekkers, etc?
Het enige relevante wat ik uit de NEN1010:2015 ken is:
411.3.3 Aanvullende bescherming
In wisselspanningssystemen moet aanvullende bescherming tot stand worden gebracht door een toestel voor aardlekbeveiliging in overeenstemming met 415.1 voor:
- contactdozen met een toegekende stroom van ten hoogste 20 A voor algemeen gebruik door leken,
OPMERKING Een contactdoos voor algemeen gebruik is een contactdoos die niet voor specifiek gebruik is bestemd. Contactdozen voor specifiek gebruik zijn duidelijk herkenbaar door de plaatsing van de contactdoos of een aanduiding bij de contactdoos.
OPMERKING Een uitzondering mag worden gemaakt voor:- contactdozen voor gebruik onder toezicht van vakbekwame of voldoende onderrichte personen, bijvoorbeeld in bepaalde commerciële of industriële ruimten of
- een contactdoos die alleen is bedoeld voor het aansluiten van een bepaald elektrisch toestel.
- verplaatsbaar materieel met een toegekende stroom van ten hoogste 32 A voor gebruik buiten en
- aansluitpunten voor verlichting in ruimten met een woonfunctie, een celfunctie of een logiesfunctie of in woonschepen. Dit geldt niet voor aansluitpunten voor verlichting in gemeenschappelijke verkeersruimten.
Oftewel, in een woonhuis moet je contactdozen voor algemeen gebruik en aansluitpunten voor verlichting aanvullend beveiligen met een 30mA aardlekschakelaar. Bij een contactdoos welke alleen bereikbaar is door de keukenplint te demonteren, hoeft het dus niet (duidelijk herkenbaar als "niet voor algemeen gebruik" door de plaatsing). Bij een contactdoos die je labelt, "alleen wasmachine", in principe dus ook niet (duidelijk herkenbaar door de aanduiding). Eventuele extra eisen wanneer de wasmachine bijvoorbeeld in een badkamer of naast een zwembad zou staan even buiten beschouwing gelaten.
De valkuil is wel dat je, nog voordat je rekening gaat houden met aanvullende eisen zoals deze, natuurlijk wel de basis eisen voor wat betreft "Bescherming tegen elektrische schok" (41) in acht moet nemen. Dat doe je door één van de volgende beschermingsmaatregelen te treffen:
- 411 Beschermingsmaatregel: automatische uitschakeling van de voeding
- 412 Beschermingsmaatregel: dubbele of versterkte isolatie
- 413 Beschermingsmaatregel: elektrische scheiding
- 414 Beschermingsmaatregel: extra lage spanning: SELV en PELV
Die laatste 3 zullen als we de wasmachine weer even als voorbeeld nemen niet lukken. Ik ken weinig dubbel geïsoleerde wasmachines, ik ken weinig mensen die hun wasmachine achter een scheidingstransformator aansluiten en wasmachines op een veilige lage spanning zijn volgens mij ook wat zeldzaam. Daarom is 99,9% van de installaties ontworpen met als beschermingsmaatregel 411, automatische uitschakeling van de voeding.
Automatische uitschakeling van de voeding betekent in het kort dat wanneer er een fout optreedt waardoor een metalen gestel onder spanning komt te staan, de voeding automatisch en snel genoeg moet afschakelen. In een TT stelsel (90% van de laagbouw woningen) moet de beveiliging bij een aardsluiting binnen 0,2s uitschakelen.
Dit kan door een installatieautomaat gebeuren. Een B16 automaat schakelt binnen 0,2s af als er een foutstroom van tenminste 80A gaat lopen. Dit betekent bij een netspanning van 230V dat de totale weerstand van het foutstroomcircuit maximaal 230V/80A = 2,875Ω mag zijn.
En juist op dat laatste punt gaat het de laatste jaren vaak "fout". De aardcircuitweerstand mag maximaal 166Ω zijn, dus waarom zou een bouwbedrijf of installateur nog moeite doen om een weerstand lager dan 2,875Ω te realiseren? Hier in de regio zit je rond de 10Ω als je een pen van 6m slaat. Meestal laat men het daarbij. Niets mis mee,
maar dan moet dus wel alles in de woning worden beveiligd door een aardlekschakelaar. Niet vanwege de "aanvullende eisen" zoals die aan contactdozen voor algemeen gebruik en aansluitpunten voor verlichting gesteld worden, maar gewoon vanwege de eisen die al in de basis aan iedere elektrische installatie gesteld worden.
Je zou aan de eisen van "automatische uitschakeling van de voeding" kunnen voldoen met een aardlekschakelaar van 300mA. Bijvoorbeeld voor de wasmachine of vaatwasser. Zo lang je achter diezelfde schakelaar dus maar geen contactdozen voor algemeen gebruik of aansluitpunten voor verlichting plaatst (want die laatste moeten met 30mA beveiligd worden).
Of je moet het geluk hebben dat je thuis een TN-stelsel hebt (aarde geleverd door netleverancier) of een aardpen met een voldoende lage weerstand. Dan kun je voor bepaalde toepassingen de aardlekschakelaar geheel achterwege laten. Het is alleen wat jammer dat het laten meten van de aardverspreidingsweerstand je waarschijnlijk meer kost dan een paar aardlekschakelaars.
Gewoon alles achter een 30mA aardlekschakelaar is zo gek nog niet. Altijd goed, lekker simpel.
Zo, ik heb dit topic weer eens bijgelezen.