Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 18:59
Welke bruine/zwarte staat continu spanning op? Even checken met MM of spanningszoeker.
Die draad moet op L. Overgebleven 2 op AB en AUF en omwisselen als omhoog/omlaag gewisseld is.
Blauw en aarde gewoon doorverbinden zoals bij de oude situatie.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18:38

Exigence

dnkroz

quote:
Asprine schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:15:
Hoi probeer hier een jalousie op/neer te vervangen door een jalousietaster. Kom alleen niet uit de bedrading. Heb dubbel blauw en dubbel aarde, 2x bruin los en een zwarte schakeldraad.

[afbeelding]

[afbeelding]
De fasedraad (middelste op je bovenste foto, komend vanaf stekker of inbouwdoos) wordt door de schakelaar geschakeld naar links (bruine draad naar je jaloezie, stuurt hem omhoog) of naar rechts (zwarte draad naar je jaloezie, stuurt hem omlaag). De nul en de aarde zijn gewoon doorgekoppeld door ze onder dezelfde klem te zetten (nul en aarde van de jaloezie gaan direct naar de nul en aarde van de stekker/inbouwdoos).

Als de onderste foto je nieuwe is, dan moet de fasedraad vanaf stekker of inbouwdoos op de L (rechtsboven), en de resterende zwarte en bruine op AB en AUF. Schema staat er zelfs op getekend, schakeling/schema is op het eerste gezicht onlogisch, maar is zo gekozen omdat je op deze wijze niet op zowel AB als AUF tegelijk spanning kunt zetten.

Zet trouwens wel even adereindhulzen op je bedrading (is geen VD maar flexibel zo te zien), want je nieuwe schakelaar heeft geen schroefklemmen maar steekklemmen. Of zoek een schakelaar met schroefklemmen.

Exigence wijzigde deze reactie 24-06-2018 14:53 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07:32
Ik heb inmiddels de groepenkast vervangen. Omdat de hoofdschakelaar inmiddels ook bijna 40 jaar oud is, wil ik die ook graag voor de zekerheid vervangen. Vanwege zegelrecht wil ik het laten doen, maar nu vraag ik me af... hoe weet je dat een monteur daadwerkelijk zegelrecht heeft? Iedereen kan wat roepen, maar neem aan dat ze een soort pas of certificaat moeten kunnen tonen?

Veuillez agrer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
Als die nieuwe zegels bij zich heeft dan kun je er haast vanuit gaan dat ie zegelrecht heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kompanje87
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 05-12 22:33
Heeft iemand nog een tip waar er goedkoop een Pvc 3/4 buis te halen is? Inclusief koppelstukken en bochtjes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 17:43

Wokschotel

Op 6 wielen

quote:
Kompanje87 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 20:42:
Heeft iemand nog een tip waar er goedkoop een Pvc 3/4 buis te halen is? Inclusief koppelstukken en bochtjes.
Geen bochtjes gebruiken, gewoon netjes buigen met een veer. En low friction buis gebruiken, bv Pipelife Polivolt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JoostVerh
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16-12 21:42
Ik ben bezig met het uitbreiden van mijn groepenkast en daarbij zijn de onderste aansluitblokken van mijn ABB HAF kast vol. Voorbeeld van een dergelijke kast met onderin nog vrije plekken voor aansluitblokken: https://images5.images-sp.../1730/173001925_2_big.jpg

Ik kan vervolgens een renovatieset kopen om de 2 vrije plekken bij de aansluitblokken te voorzien van extra aansluitblokken https://www.123groepenkas...nsluitset-1SPF007929F0150
echter zie ik bij de specificaties dat er plek is voor 3 maal < 6mm2 (kleiner dan) dat heeft toch geen zin als je daarachter een nieuwe groep met aardlekautomaat wilt maken want daarvoor moet je met 6 mm2 doorverbinden.

Zeker ook omdat de bijgeleverde draadbrug volgens mij slechts 4 mm2 is. Wat is dan het nut van een extra aansluitblok of hoe kan ik dit wel goed oplossen zodat ik twee groepen kan toevoegen die ik volwaardig met 6 mm2 met de hoofdaansluiting verbindt?

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19:01
Nog weer een keer dit topic doorgelezen over TN/TT

Ik heb een aard electrode laten slaan voor vereffening, die is 1.2Ohm (meting gedaan bij oplevering)

In deze link: http://www.nieuws1010.nl/...i-2013-TN-TT-stelsels.pdf
Staat:
Bij een TT stelsel ligt de maximale waarde van de nominale stroom van de voor foutbescherming te gebruiken gG-smeltpatronen en installatieautomaten, afhankelijk van het toegepaste beveiligingstoestel en de geiste afschakeltijd, tussen de 25 A en 40 A;

Er komt een 3x 25A aansluiting.

Ze rekenen met foutstroom.
Weerstand aarde in centrale 0.5 Ohm
Weerstand in draad naar huis 0.15 Ohm
Locale aarde 1.2 Ohm

Het stelsel krijgt dan 0.5+0.15+1.2 = 1,85 Ohm
Foutstroom kan dan niet groter worden dan 230/1,85= 125 A

Een zekering automaat moet dan 5x Inom hebben om af te schakelen. Dus een 16A automaat kan dan zonder problemen. Zou ik naar 3x35A net aansluiting gaan zou 25A ook nog net mogen (type-B )

Staat ook hier in tabelvorm: https://www.uneto-vni.nl/cms/streambin.aspx?documentid=56950

Moet ik bij de Nuts aansluting gaan vragen om een TT systeem, of een TN systeem met ondersteuning ?
Of krijg ik gewoon TN standaard en heb ik niets te vragen ?

Of moet ik de gehele vereffening maar domweg aan de aarde van de leverancier knopen. Dus inductie op zonnepanelen die ik afvang met een Dehn DCU YPV SCI 1000 1M, en de binnekomende hoofd verbinding met een Dehnguard. Etc, domweg koppelen aan de meegeleverde aarde.

Waar ik nu woon is er ook een TN aansluiting (3x25), en de hoofd kabel met 3fase endan N en PE lijkt niet zo een heel dikke kabel vergeleken bij die 50 mm2 aardpen.

Is het geen issue om inductie overspanning te vereffenen op het TN systeem. En potentieel een directe inslag op de geaarde zonnepanelen gaat ook goed door die 6 mm2 kabel (geschat) helemaal door de bekabeling naar de central/distributie punt en dat blijft dan allemaal heel ?

Ik dacht het zelf helemaal in 50mm2 uit te voeren, en dan kan er iets meer stroom door heen. Wellicht helemaal een verkeerde gedachte.

Losse bliksem installatie komt er wellicht ook nog maar vanwege kosten niet direct gedaan.

• wopper
  • Laatst online: 17:32
quote:
jacovn schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 06:40:

Of moet ik de gehele vereffening maar domweg aan de aarde van de leverancier knopen. Dus inductie op zonnepanelen die ik afvang met een Dehn DCU YPV SCI 1000 1M, en de binnekomende hoofd verbinding met een Dehnguard. Etc, domweg koppelen aan de meegeleverde aarde.

Waar ik nu woon is er ook een TN aansluiting (3x25), en de hoofd kabel met 3fase endan N en PE lijkt niet zo een heel dikke kabel vergeleken bij die 50 mm2 aardpen.

Is het geen issue om inductie overspanning te vereffenen op het TN systeem. En potentieel een directe inslag op de geaarde zonnepanelen gaat ook goed door die 6 mm2 kabel (geschat) helemaal door de bekabeling naar de central/distributie punt en dat blijft dan allemaal heel ?

Ik dacht het zelf helemaal in 50mm2 uit te voeren, en dan kan er iets meer stroom door heen. Wellicht helemaal een verkeerde gedachte.

Losse bliksem installatie komt er wellicht ook nog maar vanwege kosten niet direct gedaan.
Ik wil misschien zelf panelen gaan neerleggen, maar ik begrijp de aardingseis niet helemaal, hieronder mijn gedachten op dit moment.

In een normaal huis waar een "loze groep/bedrade" ligt komt er een normale 2.5mm2 groen/geel mee omhoog. Als een installateur panelen plaatst dan is de eis dat het metalen frame geaard wordt, niet de panelen zelf las ik op een blog. Dat kan dan toch op deze groen/gele kabel? Ik heb nog niemand gehoord die zei "naast mijn groep is er een dikke aardkabel naar de PV omvormer getrokken" Of spreek ik met de verkeerde mensen :P ?

Bij bliksem gaat ongeveer alles defect, daar gaat een 6mm2 draadje vanaf je metalen paneel drager toch niets bij helpen? Het enige wat mijn inziens kan helpen is idd de dikte van bliksemafleiding naar buiten trekken en aansluiten, maar dat is niet te monteren zo stug.

Hoe doen jullie dat?

PVoutput 2720WP ZW en Oost-West

• jacovn
Totaal onbekend met installaties heb ik dus een 50 mm2 aardpen laten slaan met 1.2 Ohm weerstand.
Die gaat met 50 mm2 door via meterkast naar technische ruimte
Daar kan een aardleiding naar dak toe met een bepaalde dikte. Ik dacht dat het 16 mm2 moet zijn.

Edit, het is eigenlijk alleen voor vereffening van inductie spanning op alle metalen delen in het huis.

Directe inslag in een paneel en via de aard verbinding en je hebt een groot probleem.
Als je niets aard en het mocht inslaan heb je denk ik zo'n groot probleem want het slaat vrolijk over op de DC bekabeling en komt dan alsnog op je installatie.

Enige wat help is een bliksem beveiliging systeem. en dan moet je zelfs goed vereffenen, want anders gaat nog veel defect door de inductie stromen rond om de afleiders.

jacovn wijzigde deze reactie 27-06-2018 15:23 (50%)

• N1ckk
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 14:08

N1ckk

#hashtag

Vraagje met betrekking tot lichtschakelaars / dimmers. Is de bekabeling hetzelfde? Of moet ik ergens op letten als ik een schakelaar vervang voor een dimmer?

“And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.”

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:51

Reptile209

- gers -

quote:
N1ckk schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:07:
Vraagje met betrekking tot lichtschakelaars / dimmers. Is de bekabeling hetzelfde? Of moet ik ergens op letten als ik een schakelaar vervang voor een dimmer?
Dat zijn gewoon dezelfde draden. Let op dat dimmers vaak een grotere inbouwdiepte nodig hebben dan een schakelaar, dus bij een ondiep of erg vol inbouwdoosje is dat nog wel eens een dingetje.

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
quote:
N1ckk schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:07:
Sommige moderne LED dimmers hebben een nul nodig. Dat is iets om op te letten want die draad zal waarschijnlijk niet achter de schakelaar zitten.

Mocht er nu een wisselschakelaar zitten (licht ook te bedienen op een andere plaats) en moet dat blijven werken, dan moet je een dimmer met wisselcontact plaatsen.

Behoudens deze uitzonderingen is het qua bedrading hetzelfde.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• N1ckk

N1ckk

#hashtag

Ah dank, ik heb contact gehad met de fabrikant van de lamp - maar echt veel wijzer wordt ik er niet uit behalve dan dat ik een "klik"-deurbel principe nodig heb. Maakt me ook niet heel veel uit of het zo'n draaisysteem of klikje is, maar ik ben wel benieuwd hoe het aansluiten van zoiets moet - is dat te doen met mijn beperkte kennis of zal ik een professional in moeten huren?

Zie: https://cdn.shopify.com/s....pdf?12872651228831557134

“And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.”

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 16:03
quote:
N1ckk schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:31:
Ah dank, ik heb contact gehad met de fabrikant van de lamp - maar echt veel wijzer wordt ik er niet uit behalve dan dat ik een "klik"-deurbel principe nodig heb. Maakt me ook niet heel veel uit of het zo'n draaisysteem of klikje is, maar ik ben wel benieuwd hoe het aansluiten van zoiets moet - is dat te doen met mijn beperkte kennis of zal ik een professional in moeten huren?

Bij "push switch" sluit je een momentschakelaar aan. Een bekende en veel toegepaste momentschakelaar is de gewone deurbeldrukker.

Maar er zijn natuurlijk mooiere mogelijkheden.

• Xander
  • Nu online
quote:
N1ckk schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:31:

Das wel even andere koek... Dat gaat niet werken met een conventionele dimmer. De dimmer zit al ingebouwd in het armatuur.

Je moet de lamp aansluiten op vaste spanning (er zal vast wel een bruine draad in de centraaldoos boven het lichtpunt zitten), de schakelaar vervangen voor een pulsdrukker en 2 aders rechtstreeks van de drukker naar de lamp regelen.

Als de leiding van de schakelaar rechtstreeks naar het lichtpunt loopt zou je de bruine en zwarte draad daarvoor kunnen misbruiken als je die aan beide kanten los maakt. Ik zou dat niet doen maar zou om verwarring te voorkomen een belkabeltje ofzo trekken.

• N1ckk

N1ckk

#hashtag

Ik begreep van een collega dat het eerder "fijner" "makkelijker" was dan andersom. Vander Kooij geeft aan dat een dimmer ook werkt, waar die adaptief zou zijn naar de dimmer / te ontvangen stroom. Of dat waar is weet ik niet, maar tegelijkertijd maakt mij het niet zoveel uit (drjukknop of draaiknop). Kosten zijn ook wat lager (for what it's worth):

https://www.hornbach.nl/s...0pawviEAQYASABEgJTAfD_BwE

//

https://elektradirect.nl/...1VgQjPEAQYAiABEgKbHfD_BwE

Het gaat er mij om dat ik niet deze mooie lamp kapot maak door iets verkeerd te doen met aansluiten. Heb vaker in het leven lampen aangesloten, maar dat was niet zo moeilijk: twee kabeltjes en een kroonsteentje en klik-aan. Dit leek me wat spannender, maar valt denk ik wel mee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
quote:
wopper schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 07:28:
[...]
In een normaal huis waar een "loze groep/bedrade" ligt komt er een normale 2.5mm2 groen/geel mee omhoog. Als een installateur panelen plaatst dan is de eis dat het metalen frame geaard wordt, niet de panelen zelf las ik op een blog. Dat kan dan toch op deze groen/gele kabel? Ik heb nog niemand gehoord die zei "naast mijn groep is er een dikke aardkabel naar de PV omvormer getrokken" Of spreek ik met de verkeerde mensen :P ?
Het is ook een nieuwe eis, daarnaast is aarding veel onbegrepen. Er moet een aardrailtje komen bij je omvormer, welke geaard is op de hoofdaardrail van het pand. Op dit aardrailtje kun je je omvormer aarden (dat schroefje op de zijkant), je metalen frame op het dak en je omvormernetaansluiting. Minimale dikte was volgens mij de grootste dikte bij de AC/DC kabels, in de praktijk dus vaak 4mm. Volgens mij zijn er geen bezwaren om de (4mm) aardedraad van de omvormergroep hiervoor te gebruiken. Niet zo spannend dus, in de praktijk komt er een aarderail en een aardedraad naar de rails op het dak bij en dat is het.
quote:
jacovn schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 06:40:
Nog weer een keer dit topic doorgelezen over TN/TT
Ze rekenen met foutstroom.
Weerstand aarde in centrale 0.5 Ohm
Weerstand in draad naar huis 0.15 Ohm
Locale aarde 1.2 Ohm

Het stelsel krijgt dan 0.5+0.15+1.2 = 1,85 Ohm
Foutstroom kan dan niet groter worden dan 230/1,85= 125 A
Voor een TN-C met hulpaarde 1.2Ohm klopt deze berekening niet helemaal volgens mij...

Jim423 wijzigde deze reactie 29-06-2018 19:03 (18%)

• jacovn
quote:
Jim423 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 18:59:

Voor een TN-C met hulpaarde 1.2Ohm klopt deze berekening niet helemaal volgens mij...
Dit is voor een TT systeem inderdaad.

Hier staan alle voorbeelden van de systemen:
http://www.applitech.nl/w...epaste-stroomstelsels.ppt

En bij conduct hangen ze overal een locale aarde aan: http://www.conduct.nl/tool/stroomstelsel/stroomstelsel-tnc/

En hier is het te complex voor me zonder er echt in te duiken: https://phasetophase.nl/boek/boek_1_5.html

Dus het is enigszins verwarrend voor mij.
Ik ga maar gewoon door met de vereffenings bedradingen en ik kan kiezen om het niet aan de aardpen vast te maken.
Is nu in prinicpe: aardpen 50 mm2, aardrail, 50mm2 naar technische ruimte, aardrail, en dan xx mm naar inverter, xx mm naar panelen/schans.

jacovn wijzigde deze reactie 30-06-2018 07:08 (27%)

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Vraagje, ik moet binnenkort de groepenkast wat opschonen. De adereindhulstang die ik heb is er 1 van Aliexpress:

Ik heb twee vragen:

1. Kan ik hiermee ook twin hulsjes knijpen?
2. Is het verplicht om geisoleerde adereindhulzen te gebruiken in de groepenkast? Is nu namelijk niet het geval :X

• Xander
  • Nu online
@Wolly Ja, daar kun je twinhulsjes mee persen. Echter geen 2x6mm aangezien 1x6mm de maximum maat is. ;)

Hulsen hoeven niet per se gesoleerd te zijn maar ik zou daar zelf wel voor kiezen. Het werkt makkelijker (de isolatie geleidt ook de draad naar binnen), het staat netter. Enige reden dat ik wel eens ongeisoleerde hulsen pak is als ik de gesoleerde niet kwijt kan (in een stekker ofzo). Daar is in een groepenkast geen sprake van. Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten toch?

Geloof trouwens niet dat ik ooit ongeisoleerde twinhulsen heb gezien.

• Wolly
  • Niet online
quote:
Xander schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 00:06:
@Wolly Ja, daar kun je twinhulsjes mee persen. Echter geen 2x6mm aangezien 1x6mm de maximum maat is. ;)

Hulsen hoeven niet per se gesoleerd te zijn maar ik zou daar zelf wel voor kiezen. Het werkt makkelijker (de isolatie geleidt ook de draad naar binnen), het staat netter. Enige reden dat ik wel eens ongeisoleerde hulsen pak is als ik de gesoleerde niet kwijt kan (in een stekker ofzo). Daar is in een groepenkast geen sprake van. Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten toch?

Geloof trouwens niet dat ik ooit ongeisoleerde twinhulsen heb gezien.
Dank. Welke maat krimptang moet ik dan hebben voor een 2x6mm2 twin huls?

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 17:01
Eentje die minimaal 12 mm kan?

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

quote:
Wolly schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 00:15:
[...]

Dank. Welke maat krimptang moet ik dan hebben voor een 2x6mm2 twin huls?
Heb je wel 2 in 1 adereindhuls nodig? Er zijn zoveel andere oplossingen zoals verbindingsblokjes en aansluitblokjes waar 2 in kunnen.

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Zou je in theorie dan eigenlijk niet kwetsbaarder worden voor blikseminslag met aarding? Aangezien je een goed geleidend pad aanbied naar de aarde? Kan me voorstellen dat je de aarding van het gebouw via de buitenkant laat lopen en de aarde van binnen pas ergens op grond eraan knoopt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: januari 2000

The Wizard

Moderator Mobile
nm

The Wizard wijzigde deze reactie 01-07-2018 12:17 (99%)

6760 kWp, 3 subsystemen (19x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
quote:
Rol-Co schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 06:30:
[...]

Heb je wel 2 in 1 adereindhuls nodig? Er zijn zoveel andere oplossingen zoals verbindingsblokjes en aansluitblokjes waar 2 in kunnen.
Goede vraag, ik ben nog aan het kijken wat er nodig is en hoe ik dat kan doen met de spullen die ik heb.

Andere vraag, in de meterkast heb ik een aardblokje waar de dikke aardpen op is aangesloten. Verder gaan er dunnere vertinde draden naar de groepenkast, de badkamer en de water/gasleiding.

Mijn zonnepanelen omvormer is gemonteerd in de schuur. Ik begrijp uit urenlang surfen dat ik bij die omvormer in de schuur ook een 'vereffeningsrail' moet monteren en hier de aarde van de omvormer op moet monteren (die met een aardschroef aan het chassis vastzit) en de aarde-aansluiting van de panelen.

De omvormer zit ook aan de aarde aangesloten via de reguliere 3-aderige kabel.

Klopt het dat de vereffeningsrail in de schuur ook zo'n aarde blokje is net als in de meterkast? Moet ik hier een aparte kabel voor trekken vanuit het aardeblok in de meterkast naar het blok in de schuur, of mag ik ook de binnenkomende 'omvormer' kabel in een lasdoos zetten en daar de aardekabel van gebruiken?

Hoe doen bedrijven die het komen aansluiten zoiets? Bij installatie van een omvormer op zolder trekken ze een seperate aarde draad? Is het niet een beetje overdreven om de omvormer op twee manieren te aarden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
quote:
Mr_gadget schreef op zondag 1 juli 2018 @ 10:24:
Zou je in theorie dan eigenlijk niet kwetsbaarder worden voor blikseminslag met aarding? Aangezien je een goed geleidend pad aanbied naar de aarde? Kan me voorstellen dat je de aarding van het gebouw via de buitenkant laat lopen en de aarde van binnen pas ergens op grond eraan knoopt.
Dit "dan eigenlijk" suggereert een reactie op een eerder bericht. Ik zie echter niet welk.
In principe zou je helemaal gelijk hebben met je veronderstelling als je voor beide dezelfde aardelektrode gebruikt. Maar bij mijn weten is dat nou juist op dit gebied het grootste taboe wat je maar kan bedenken. De beide elektroden moeten (wederom bij mijn weten) minimaal een voorgeschreven afstand van elkaar hebben. Anders liggen ze in elkaars invloedsfeer, iets wat je uiteraard niet wilt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 14:31
quote:
Wolly schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 23:32:
Vraagje, ik moet binnenkort de groepenkast wat opschonen. De adereindhulstang die ik heb is er 1 van Aliexpress:

[afbeelding]

Ik heb twee vragen:

1. Kan ik hiermee ook twin hulsjes knijpen?
2. Is het verplicht om geisoleerde adereindhulzen te gebruiken in de groepenkast? Is nu namelijk niet het geval :X
ik heb zo'n tang werkt top.
Maar ik heb ook de variant tot 25mm2 top aankoop van Ali

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FrankHe
quote:
Techneut schreef op zondag 1 juli 2018 @ 14:03:
[...]
Dit "dan eigenlijk" suggereert een reactie op een eerder bericht. Ik zie echter niet welk.
In principe zou je helemaal gelijk hebben met je veronderstelling als je voor beide dezelfde aardelektrode gebruikt. Maar bij mijn weten is dat nou juist op dit gebied het grootste taboe wat je maar kan bedenken. De beide elektroden moeten (wederom bij mijn weten) minimaal een voorgeschreven afstand van elkaar hebben. Anders liggen ze in elkaars invloedsfeer, iets wat je uiteraard niet wilt.
De PV-panelen en het metalen frame waarmee ze aan het dak bevestigd zijn dienen inderdaad netjes verbonden te zijn met een "lokale potentiaalvereffening" bij de omvormer. Zodat je geen doodsklap krijgt als je iets aanraakt. Daarmee is je dak inderdaad nog niet veilig voor blikseminslag. De veiligheidsaarde van de potentiaalvereffening gaat binnendoor en een eventuele bliksemafleider gaat buitenom. Een bliksemafleider moet bij mijn weten altijd minimaal twee paden naar de aarde hebben. Dus dan kom je al uit op twee aardelektroden buiten de woning voor bliksemafleider en een aardelektrode voor de veiligheidsaarde binnen / onder de woning. Inderdaad moeten deze aardpennen op voldoende afstand van elkaar liggen.

De "lokale potentiaalvereffening" van de omvormer mag voor zover ik weet gewoon zijn verbonden met de aarde die in de WCD zit. Daarvoor zijn als ik het mij goed herinner geen zwaardere maatregelen nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
Bij bliksem afleiding systemen is meer afleiders naar aarde beter (en duurder)
Soms moet je er gewoon meer maken, want rond de afleider komt een inductie veld mocht de bliksem inslaan.
Als er weer geleidende elementen binnen de afstand "s" (die term gebruiken ze in bliksem land) zitten dan moeten die weer bescherm worden.

Dus als je door een extra verbinding naar aarde die afstand zo veel verkleind dat je bekabeling en geleidende delen buiten die afstand S liggen zit je veiliger.

Maar inderdaad is een aard draad door huis waarschijnlijk een minder goed idee Mocht het inslaan.
Maar een 2.5 mm draad verdampt haast als de bliksem inslaat denk ik. De energie springt dan over naar alles in de buurt wat geleid.

Ik zie me er ook nog wel een bliksem afleiding op zetten als het klaar is en de financien er weer toereikend voor zijn. De lasten lopen nu wat op met bouwen. en het was vanaf een tekening ook niet de makkelijkse inschatting voor bliksem instlateurs blijkbaar.

Verder heb ik gelezen dat een (geaard of niet) zonnepaneel de kans op blikseminslag niet vergroot.

jacovn wijzigde deze reactie 02-07-2018 17:04 (0%)
Reden: spelling

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FrankHe
Ik weet niet of een draad van 2,5 mm2 de bliksem zo hard zal aantrekken.

Blikseminslag valt gewoon onder de opstalverzekering of inboedelverzekering, afhankelijk van de soort schade. De kans op een voltreffer is heel erg klein. Een hoofdprijs winnen in de loterij is waarschijnlijker. Mocht de boel inslaan dan is het te hopen dat iedereen tijdig het pand weet te verlaten. De verzekering zal uitkeren en je kunt de schade (laten) herstellen. Voor gebrouwen met een belangrijke functie, ziekenhuis, kantoor, winkelcentrum, datacenter wordt vaak verlangt dat deze zijn voorzien van bliksemafleiders.

Bliksemschade door inductie zal niet in alle gevallen verzekerd zijn. Hangt af van de polis. Met een degelijke overspanningsbeveiliging kun je de risico's inperken. Het zal je spullen echter niet kunnen beschermen wanneer de bliksem vol inslaat. Dan is er ook geen sprake meer van schade door inductie maar schade door directe inslag en dan keert de verzekering juist wel weer alles uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SJB
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 09:20
Voor ons te verbouwen jaren 60 huis wil ik de groepenkast (laten) vervangen door een nieuwe kast met meer groepen.
De plaats van de huidige groepenkast is in de trapkast en daar wil ik ook de nieuwe plaatsen. In de laatste norm hebben ze het over een aparte ruimte voor de groepenkast, maar dat is in mijn geval niet mogelijk.
Moet ik door het vervangen van de groepenkast aan die eis voldoen? Of mag ik wel de groepenkast op dezelfde plaats plaatsen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

quote:
SJB schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:24:
Voor ons te verbouwen jaren 60 huis wil ik de groepenkast (laten) vervangen door een nieuwe kast met meer groepen.
De plaats van de huidige groepenkast is in de trapkast en daar wil ik ook de nieuwe plaatsen. In de laatste norm hebben ze het over een aparte ruimte voor de groepenkast, maar dat is in mijn geval niet mogelijk.
Moet ik door het vervangen van de groepenkast aan die eis voldoen? Of mag ik wel de groepenkast op dezelfde plaats plaatsen?
Ik zou zeggen: dat is gewoon een aparte ruimte. Heel wat anders dan open en bloot in de keuken of de gang.

Edit: zorg iig dat er een ventilatiesleuf in de deur zit. En je kunt nog overwegen om de onderkant van de trap met gipsplaat (dubbele laag) te bekleden als brandvertrager. Als er dan iets in de fik zou vliegen, staat tenminste niet meteen je vluchtweg vanaf boven in de hens.

Reptile209 wijzigde deze reactie 02-07-2018 22:25 (17%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ruimte welke toch ook een minimale oppervlakte ( of inhoud) zou moeten zijn?

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based, Custom Dekstop I5 4670K based..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FrankHe
Het is verplicht bij nieuwbouw maar bij renovatie moet er neem ik aan toch wel een mouw aan te passen zijn. Wat niet mogelijk is is niet mogelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mebrein
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 01-12 06:52
Masterplan:
- fase 1: ombouwen meterkast
- fase 2: plaatsen zonneinstallatie (ca 8000 Wp, AC-zijde max 5750W, Enphase 3-fase, Oost/west)
- fase 3: plaatsen warmtewisselaar (Mitsubishi 8kW Zubadan split unit 3-fase)

Binnenkort wordt dus mijn 1-fase aansluiting van 40A omgezet naar 3x25A. Net bericht gehad van Stedin. Er moet een 4-polige 3-fase hoofdschakelaar in, waar de monteur van Stedin op kan aansluiten.

Zie hier mijn huidige kast(je).

Meterkast

Ik heb nog geen offerte, maar via de telefoon kreeg ik de volgende optie. Er komen 4 groepen bij, en een aardlekschakelaar. En er komt een extra automaat bij waar ik de micro omvormers op kan inprikken. (3-fase van Enphase). Ik weet nog niet hoe dit precies in zijn werk gaat, maar ik vermoed dat dan de bovenste rail vervangen wordt door een 3-fase exemplaar. En natuurlijk een nieuwe hoofdschakelaar. Wel zo'n veilige gedachte maar dat ter zijde.

Alleen in het masterplan (hoofdzakelijk in mijn hoofd) komt er boven bij het dak nog een 3-fase warmtepomp bij. Dat zou betekenen dat er ng een kabel naar beneden komt. En dan wordt het in de meterkast wel heel krap. Cq past niet. En als er later dan ooit nog een kookgroep bij komt.... etc etc etc.

Nu heb ik mijn meterkast helemaal opgeruimd. En links naast de bestande HAF kast kan er nog eentje bij :+. Mijn gedachte is dan:
In de bestaande kast:
- bovenste rail vervangen door 3-fase rail
- beneden met een renovatiesetje 2 extra aansluitingen realiseren
- hoofdschakelaar inbouwen
- eea doorverbinden met originele HAF aansluitdraden
Wasmachine en droger komen dan ieder op een eigen fase uit.

In de nieuwe kast (links ernaast)
- eigen aardlekautomaat voor zonnepanelen
- eigen aardlekautomaat voor warmtewisselaar (8kW Mitsubish Zubadan)
- nieuwe kookgroep (nog niet aangesloten)

Nu heb ik ergens gelezen dat een vierpolige automaat volgens NEN 1010 niet mag. Klopt dat? En willen jullie mijn plan lekschieten? By-the-way ik ga niet zelf prutsen. Kan ook niet want om de hoofdschakelaar te kunnen plaatsen moet toch echt de hoofdzekering eruit, wel zo veilig, en ik heb begrepen dat het niet verstandig is zelf te prutsen aan zegels 8)7

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
mebrein schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 18:53:
Masterplan:
- fase 1: ombouwen meterkast
- fase 2: plaatsen zonneinstallatie (ca 8000 Wp, AC-zijde max 5750W, Enphase 3-fase, Oost/west)
- fase 3: plaatsen warmtewisselaar (Mitsubishi 8kW Zubadan split unit 3-fase)

Binnenkort wordt dus mijn 1-fase aansluiting van 40A omgezet naar 3x25A. Net bericht gehad van Stedin. Er moet een 4-polige 3-fase hoofdschakelaar in, waar de monteur van Stedin op kan aansluiten.

Zie hier mijn huidige kast(je).

[afbeelding]

Ik heb nog geen offerte, maar via de telefoon kreeg ik de volgende optie. Er komen 4 groepen bij, en een aardlekschakelaar. En er komt een extra automaat bij waar ik de micro omvormers op kan inprikken. (3-fase van Enphase). Ik weet nog niet hoe dit precies in zijn werk gaat, maar ik vermoed dat dan de bovenste rail vervangen wordt door een 3-fase exemplaar. En natuurlijk een nieuwe hoofdschakelaar. Wel zo'n veilige gedachte maar dat ter zijde.

Alleen in het masterplan (hoofdzakelijk in mijn hoofd) komt er boven bij het dak nog een 3-fase warmtepomp bij. Dat zou betekenen dat er ng een kabel naar beneden komt. En dan wordt het in de meterkast wel heel krap. Cq past niet. En als er later dan ooit nog een kookgroep bij komt.... etc etc etc.

Nu heb ik mijn meterkast helemaal opgeruimd. En links naast de bestande HAF kast kan er nog eentje bij :+. Mijn gedachte is dan:
In de bestaande kast:
- bovenste rail vervangen door 3-fase rail
- beneden met een renovatiesetje 2 extra aansluitingen realiseren
- hoofdschakelaar inbouwen
- eea doorverbinden met originele HAF aansluitdraden
Wasmachine en droger komen dan ieder op een eigen fase uit.

In de nieuwe kast (links ernaast)
- eigen aardlekautomaat voor zonnepanelen
- eigen aardlekautomaat voor warmtewisselaar (8kW Mitsubish Zubadan)
- nieuwe kookgroep (nog niet aangesloten)

Nu heb ik ergens gelezen dat een vierpolige automaat volgens NEN 1010 niet mag. Klopt dat? En willen jullie mijn plan lekschieten? By-the-way ik ga niet zelf prutsen. Kan ook niet want om de hoofdschakelaar te kunnen plaatsen moet toch echt de hoofdzekering eruit, wel zo veilig, en ik heb begrepen dat het niet verstandig is zelf te prutsen aan zegels 8)7
Of:
Huidige kast een aardlek bij en 4 groepen, beltrafo weg of naar beneden.
Hoofdschakelaar kan er ook onder ipv er in (kan je nog een kWh meter plaatsen)
Dan zo'n zelfde kast er naast van 54,- en daar alle 3 fase automaten en aardlek in enz.

Zoiets dus :)
https://afbeeldinguploaden.nl/image/NfQwYE1L

Acties:
  • 0Henk 'm!

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
quote:
FrankHe schreef op maandag 2 juli 2018 @ 17:52:
Ik weet niet of een draad van 2,5 mm2 de bliksem zo hard zal aantrekken.
Er zijn bliksemonderzoekers die raketten in onweerswolken schieten om de bliksem te triggeren. Daar zit een haardunne koperdraad aan, die zodra de ontlading getriggered is ogenblikkelijk verdampt, maar die wel 'aarde' genoeg is om de bliksem op gang te brengen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 11:36

Illusion

(the art of)

quote:
burne schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 20:26:
[...]

Er zijn bliksemonderzoekers die raketten in onweerswolken schieten om de bliksem te triggeren. Daar zit een haardunne koperdraad aan, die zodra de ontlading getriggered is ogenblikkelijk verdampt, maar die wel 'aarde' genoeg is om de bliksem op gang te brengen.

[video]
Dat is van een heel andere orde:
Een bliksem die nog niet ontstaan is triggeren door een draad met een laag (aard-)potentiaal in de wolk schieten en daarmee een pad te forceren;

Is iets anders dan,

Op de aarde tussen allemaal geleiders en andere objecten die hetzelfde aardpotentiaal hebben, een bepaald object een iets lagere weerstand geven dmv aarding, om daarme bliksem aan te trekken.

ls de bliksem toch al in je huis in zou slaan, dan doet hij dat nu nog steeds, maar dan mogelijk in die geaarde rail. Als de bliksem van plan was 3 straten verderop in te slaan, breng jij hem heus niet op andere gedachten.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Nu online

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
quote:
mebrein schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 18:53:

3-fasen aardlek mag. Het is alleen niet aangeraden als je hiermee 1-fase eindgroepen gaat voeden. Het is verstandiger/veiliger om 3 enkel-fase aardleks te gebruiken.

Voor een 3-fase groep maakt dat natuurlijk niet uit, dus je warmtepomp kan daar prima op.

Ik zou zelf wel overwegen om een complete kast te plaatsen. Dan kun je eventueel wat groters nemen en kun je alles netjes indelen. Je zit nu toch enigszins beperkt doordat je huidige kast een busboard is. Dus dan moet je al creatief doen om daar een 3e fase bij in kwijt te kunnen.
't is mijn voorkeur niet om busboard en reguliere automaten te mixen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
DJSmiley schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 20:44:
[...]

3-fasen aardlek mag. Het is alleen niet aangeraden als je hiermee 1-fase eindgroepen gaat voeden. Het is verstandiger/veiliger om 3 enkel-fase aardleks te gebruiken.

Voor een 3-fase groep maakt dat natuurlijk niet uit, dus je warmtepomp kan daar prima op.

Ik zou zelf wel overwegen om een complete kast te plaatsen. Dan kun je eventueel wat groters nemen en kun je alles netjes indelen. Je zit nu toch enigszins beperkt doordat je huidige kast een busboard is. Dus dan moet je al creatief doen om daar een 3e fase bij in kwijt te kunnen.
't is mijn voorkeur niet om busboard en reguliere automaten te mixen.
Hoezo creatief? Alleen een ABB busboard wisselen naar 1 fase 3 split (24,-)en je kan elke 4 groepen een fase geven.
Kast wisselen voor een andere is niet nodig, kan er gewoon naast, onder boven kan hij dat niet kwijt gok ik, op misschien een 110 kastje na.
Busboard en regulier kan prima bij ABB waarom zou er anders een dinrail op dezelfde plek van het busboard zitten?
Ik heb ook de krachtgroepen op de din en de 3 pv setjes op een busboard, in dezelfde kast uitsparing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
quote:
Illusion schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 20:34:
Op de aarde tussen allemaal geleiders en andere objecten die hetzelfde aardpotentiaal hebben, een bepaald object een iets lagere weerstand geven dmv aarding, om daarme bliksem aan te trekken.
De technische verklaring is dat bliksem niet inslaat op de geleider met de laagste weerstand. Dat kan ook niet, want er loopt nauwelijks stroom, dus hoe kan je (als bliksem zijnde) weten welke geleider de laagste weerstand heeft?

Als je bliksem aan wilt trekken moet je het hoogste punt met het laagste potentiaal in de omgeving zijn, en zelfs dat is geen garantie. Zie de tweede inslag in het filmpje.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• mebrein
@DJSmiley Het idee om een hele nieuwe kast te plaatsen spreekt me op zich wel aan. Mijn buurman heeft dat onlangs laten doen, het zag er super netjes uit. En de oude groepenkast ging weer mee terug. Hij was rond de driehonderd euro kwijt. Alleen was dat voor een enkel 3-fase kastje. En dat ding zit nokkievol. Maar een dubbele nieuwe kast wordt toch wel aan de prijs. En ik kan er links naast een zelfde kastje kwijt. Ik denk dat dat een hele mooie oplossing wordt.

Eronder is denk ik geen ruimte voor een extra hoofdschakelaar kastje. Ik heb bij de buren gezien dat het een E350 3fase meter wordt, er blijft dan ook niet veel ruimte over. Gelijk bij Stedin nagevraagd of ik de technische sheet van het apparaat mag. Die kunnen ze niet geven. Raar eigenlijk want ik wil graag weten hoe het ding precies telt.

Ik moet trouwens ook nog checken dat er voldoende ruimte is voor de Enphase meetspoelen. Dan heb ik de kWh metertjes van abb niet nodig. @Rol-Co dank voor de foto hier heb ik heel veel aan.

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17-12 18:59
quote:
DJSmiley schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 20:44:
[...]

Wacht even:

Volgens de NEN 1010:2015 mogen installatieautomaten enkel nog op een 2-polige aardlekschakelaar worden aangesloten. De regel blijft nog steeds dat er maximaal vier installatieautomaten op n aardlekschakelaar mogen worden aangesloten. Minder mag altijd! Het verschil tussen de toepassing van de aardlekschakelaar in de NEN 1010:2007 en NEN 1010:2015 is onder andere gebaseerd op de verdeling van de lekstromen van groepen in een 3 fase aansluiting.

https://www.groepenkastbe...groepenkast-samenstelling

3 fase aardlek
Een 3 fase aardlekschakelaar werd (tot en met 1 juli 2016) gebruikt voor de aardlekbeveiliging van installatieautomaten 1P+N. Voor 3 fase aansluitingen blijft de toepassing van een krachtgroep echter nog steeds mogelijk. Hier zijn geen veranderingen voor aangekondigd! De 4P aardlekschakelaar blijft zodoende ook nog steeds toegepast in groepenkasten, maar dan om een krachtgroep op aan te sluiten.

2430Wp ZW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Nu online

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
quote:
S0epkip schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:36:
[...]

Wacht even:

Volgens de NEN 1010:2015 mogen installatieautomaten enkel nog op een 2-polige aardlekschakelaar worden aangesloten. De regel blijft nog steeds dat er maximaal vier installatieautomaten op n aardlekschakelaar mogen worden aangesloten. Minder mag altijd! Het verschil tussen de toepassing van de aardlekschakelaar in de NEN 1010:2007 en NEN 1010:2015 is onder andere gebaseerd op de verdeling van de lekstromen van groepen in een 3 fase aansluiting.
Klopt. Echter is er in dec 2016 (dacht ik) een correctieblad uitgebracht die deze regel veranderd heeft van 'mag niet' naar 'afgeraden'

Per 1-1-2017 is NEN1010-2015 van kracht, incl correctieblad C1 in het bouwbesluit. En daar staat dit in.

http://www.nieuws1010.nl/...ubliceerd-met-bijlage.pdf
quote:
Advies in plaats van verbod
Het verbod uit bepaling 531.2.1.3 van NEN 1010:2105, dat het aansluiten van eenfase-eindgroepen
op een vierpolig toestel voor aardlekbeveiliging met een toegekende aanspreekstroom van ten
hoogste 30 mA niet toe liet, is ingetrokken. In plaats hiervan staat nu in de betreffende bepaling:
(…) “Het aansluiten van eenfase-eindgroepen op een vierpolig toestel voor aardlekbeveiliging met
een toegekende aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA wordt afgeraden.” (…)
Overigens deel ik wel de achterliggende gedachte achter dit verbod. Ik zou dus niet een 1-F groep achter een 3-fase aardlek zetten.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
mebrein schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:04:
@DJSmiley Het idee om een hele nieuwe kast te plaatsen spreekt me op zich wel aan. Mijn buurman heeft dat onlangs laten doen, het zag er super netjes uit. En de oude groepenkast ging weer mee terug. Hij was rond de driehonderd euro kwijt. Alleen was dat voor een enkel 3-fase kastje. En dat ding zit nokkievol. Maar een dubbele nieuwe kast wordt toch wel aan de prijs. En ik kan er links naast een zelfde kastje kwijt. Ik denk dat dat een hele mooie oplossing wordt.

Eronder is denk ik geen ruimte voor een extra hoofdschakelaar kastje. Ik heb bij de buren gezien dat het een E350 3fase meter wordt, er blijft dan ook niet veel ruimte over. Gelijk bij Stedin nagevraagd of ik de technische sheet van het apparaat mag. Die kunnen ze niet geven. Raar eigenlijk want ik wil graag weten hoe het ding precies telt.

Ik moet trouwens ook nog checken dat er voldoende ruimte is voor de Enphase meetspoelen. Dan heb ik de kWh metertjes van abb niet nodig. @Rol-Co dank voor de foto hier heb ik heel veel aan.
Geen probleem
De kWh meters zijn van inepro en zien er uit als abb , de grote 3 fase meter is wel van abb.
Ik heb alle ALS uit duitsland (ebay)1 of 3 fase kost daar 22,- ps nieuw dus een lachertje t.o.v hier.
Lege kast en zelfde als je nu hebt om er naast te maken is 56,- busboardje 26,- of zoiets.
Koop je 4 flexomaten bij, een 3 fase ALS en zet daar 2 3 fase automaten op.
Ben je ook rond de 300 kwijt en heb je dubbele kast zoals op mijn foto.
Kijk ook eens op mp, daar is ook veel tekoop van abb nieuw voor een stuk minder.

• Andrehj
quote:
DJSmiley schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:51:
[...]
Overigens deel ik wel de achterliggende gedachte achter dit verbod. Ik zou dus niet een 1-F groep achter een 3-fase aardlek zetten.
Voor de iets minder ingewijden: Wat is die achterliggende gedachte dan? Want hier in huis zitten (met een meterkast uit 1996) alle groepen (12) achter drie 3-fase aardleks...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
Door het principe van krachtstroom kan een lekstroom naar de aarde op een fase een lekstroom naar de aarde op een andere fase opheffen. Vanuit de aardlekschakelaar gezien. Stel er lekt op alle (3) fases 5000mA weg spreekt een 3-fase aardlekschakelaar niet aan als al deze groepen achter dezelfde 3-fase aardlekschakelaar zitten. Ook al is het risico vrij klein gewoon onwenselijk dus niet zo installeren.

• Andrehj
Thanks. Duidelijk. Voor een bestaande installatie niets aan de hand dus, maar voor een nieuwe (waar ik ook mee bezig ben) niet meer doen dus (maar dat was ik toch al niet van plan).

• S0epkip
quote:
Andrehj schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 19:19:
Thanks. Duidelijk. Voor een bestaande installatie niets aan de hand dus
Dat zou ik niet zo stellig zeggen. Liever niet gewoon, ook niet bestaande installaties.

Het mooiste voor thuis is overigens nog steeds aardlekautomaten, zowel voor lichtgroepen als krachtgroepen, vind ik.

2430Wp ZW

• mebrein
De adviezen hier neem ik graag ter harte. Liefst een paar centjes meer voor wat extra automaten. Op het totaalplaatje is dat natuurlijk een relatief kleine kostenpost.
Ik ben inmiddels weer wat verder en heb uitgevonden dat alle nieuwe busboard niet passen in mijn 2003 abb kastje.

Dus ik ga denk ik de hele jaar vervangen. De 16A zekeringen kan ik meenemen. Kom ik uit op tien groepen op een 3fase split busboard. Wasmasjien (en de droger die ik nu niet heb) elk op aparte fase. En de tweede groepenkast met de 2 krachtgroepen.

Alleen gaat het hele verhaal natuurlijk nooit voor 23 juli lukken, want dan staat Stedin al voor de deur. Dus ik denk dan dat ik als de spanning eraf is, de hoofdschakelaar erin prik zodat Stedin daarop kan aansluiten. En tijdelijk ga draaien met twee fasen. Dat geeft even tijd/ruimte om de gewenste situatie door te rekenen.

En als alles meezit kunnen medio augustus de panelen nog het dak op. Panelen die dan maar wel wel op een 4polige 3 fase automaat. Omdat het toch 3 strengen van 8 panelen zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
quote:
mebrein schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:59:
Ik ben inmiddels weer wat verder en heb uitgevonden dat alle nieuwe busboard niet passen in mijn 2003 abb kastje.

Dus ik ga denk ik de hele jaar vervangen. De 16A zekeringen kan ik meenemen. Kom ik uit op tien groepen op een 3fase split busboard. Wasmasjien (en de droger die ik nu
Klopt! De maat is veranderd.

De buitenmaten en bevestigingspunten van het witte frame zijn echter wel gelijk gebleven. Als je dus een nieuwe ledige 33x22 kast haalt, kun je het gehele witte binnenwerk in de bestaande kast klikken. Dan past je nieuwe busboard wel. Scheelt weer gedoe met alle leidingen opnieuw invoeren / aansluiten (de automaten kun je tijdens deze operatie even los laten bungelen).

De kast die je dan overhoudt kun je links monteren met daar in het oude binnenwerk. Als DIN-rail is dit natuurlijk nog steeds prima bruikbaar en die paar krachtgroepen kun je wel met draad aansluiten toch?

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Xander schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 22:06:
[...]

Klopt! De maat is veranderd.

De buitenmaten en bevestigingspunten van het witte frame zijn echter wel gelijk gebleven. Als je dus een nieuwe ledige 33x22 kast haalt, kun je het gehele witte binnenwerk in de bestaande kast klikken. Dan past je nieuwe busboard wel. Scheelt weer gedoe met alle leidingen opnieuw invoeren / aansluiten (de automaten kun je tijdens deze operatie even los laten bungelen).

De kast die je dan overhoudt kun je links monteren met daar in het oude binnenwerk. Als DIN-rail is dit natuurlijk nog steeds prima bruikbaar en die paar krachtgroepen kun je wel met draad aansluiten toch?
Slim :) de krachtgroepen kunnen prima bedraad aangesloten worden, van ALS naar de verdeel aansluitblokjes en van daar uit naar 2 automaten.
@mebrein
Vergeet ook niet het verbindings stripje voor de aardrail bovenin mee te bestellen, ik was hem ook vergeten en heb een aardedraad binnendoor.

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 09:22

psy

Kennis is macht

Ik heb een beetje vreemd verschijnsel laatste dagen. 's Nachts gaat n van mijn aardlekschakelaars uit en ik kan niet direct verklaren waarom.
Op deze 4 groepen zitten geen WCD's, alleen verlichting en rolluiken.

Nu heb ik twee verdachte rolluiken welke defect zijn die nog gerepareerd moeten worden. Maar hier staat normaal geen spanning op, alleen als ik deze omhoog of omlaag laat gaan, dit wordt gestuurd door een Loxone relais, deze schakelt altijd na 15 seconde de fase (omhoog) of schakeldraad (omlaag) weer uit naar betreffende rolluik zodat deze normaal spanningsloos blijft.

Maar stel er zit een minimale sluiting van bv de nuldraad naar de bekasting, of een probleem in de motor o.i.d., kan dan de aardlek hierdoor benvloed worden, ook al staat er geen spanning op fase of schakeldraad?

• mebrein
@Xander Briljant plan! En @Rol-Co het verbindingsstripje... dat was inderdaad letterlijk nog een open eindje. Ik kan nu beginnen met sourcen van de onderdelen.

Wat een geweldig forum is dit toch ook. Voor de genteresseerden. Ik heb zelf al heel wat schakelaars in mijn huis uitgerust met Fibaro. Inclusief hotelschakelingen, daar moest een extra draad getrokken worden. Ik stuur de boel aan met Athom Homey. Daar heb ik inmiddels ook een module voor geprogrammeerd. Als ik daar iemand een keer mee kan helpen be my guest. Omgeving Rotterdam.

Alleen moet ik met mijzelf afspreken dat ik eerst de meterkast af heb voor ik verder ga met de panelen en WTW (8>

• Rol-Co

Rol-Co

• Steyn_E
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 12:07
quote:
psy schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:12:
Ik heb een beetje vreemd verschijnsel laatste dagen. 's Nachts gaat n van mijn aardlekschakelaars uit en ik kan niet direct verklaren waarom.
Op deze 4 groepen zitten geen WCD's, alleen verlichting en rolluiken.

Nu heb ik twee verdachte rolluiken welke defect zijn die nog gerepareerd moeten worden. Maar hier staat normaal geen spanning op, alleen als ik deze omhoog of omlaag laat gaan, dit wordt gestuurd door een Loxone relais, deze schakelt altijd na 15 seconde de fase (omhoog) of schakeldraad (omlaag) weer uit naar betreffende rolluik zodat deze normaal spanningsloos blijft.

Maar stel er zit een minimale sluiting van bv de nuldraad naar de bekasting, of een probleem in de motor o.i.d., kan dan de aardlek hierdoor benvloed worden, ook al staat er geen spanning op fase of schakeldraad?
Een aardlek kan er niet uitspringen vanwege een draad waar geen spanning op staat. Het zit hoe dan ook ergens waar wl spanning op staat (en weglekt). Het zou dus wel bij het relais kunnen zitten. Wat ook kan is een defecte lamp, heb het ook al eens gehad met een ledlamp.

Zie hier nog een reden waarom je bij een nieuw systeem gewoon enkelfasige aardlekschakelaars (of, lekker makkelijk, Alamats) moet gebruiken; maakt het vinden van de storing zo veel makkelijker.

Oh ja, er is natuurlijk nog een optie: Aardlekschakelaar kaduuk. Ik vind het trouwens maar vreemd dat ie er schijnbaar alleen 's nachts mee ophoudt, ik zou zo niet weten wat er dan zou moeten gebeuren?

• psy

psy

Kennis is macht

quote:
Steyn_E schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:49:
[...]
Een aardlek kan er niet uitspringen vanwege een draad waar geen spanning op staat. Het zit hoe dan ook ergens waar wl spanning op staat (en weglekt). Het zou dus wel bij het relais kunnen zitten. Wat ook kan is een defecte lamp, heb het ook al eens gehad met een ledlamp.

Zie hier nog een reden waarom je bij een nieuw systeem gewoon enkelfasige aardlekschakelaars (of, lekker makkelijk, Alamats) moet gebruiken; maakt het vinden van de storing zo veel makkelijker.

Oh ja, er is natuurlijk nog een optie: Aardlekschakelaar kaduuk. Ik vind het trouwens maar vreemd dat ie er schijnbaar alleen 's nachts mee ophoudt, ik zou zo niet weten wat er dan zou moeten gebeuren?
Er staat wel continue een led lamp aan, die kan ik eens uitschakelen komende nacht.

Ja ik weet het ook niet, ik vind het ook maar raar dat dit alleen 's nachts gebeurt. Daarom zat ik met een scheef oog te kijken naar die defecte rolluiken (condens?), maarja als er geen spanning op staat...

• mauricej
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 18:18
quote:
Steyn_E schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:49:
[...]

Een aardlek kan er niet uitspringen vanwege een draad waar geen spanning op staat.
Zeker wel. Als er contact is tussen nul en aarde (en er zit enige belasting op de groep waar die nul bij hoort) dan zal een deel van de retourstroom via aarde lopen. In de aardlek is er dan geen evenwicht meer tussen de stromen in de fase en de nul en dus schakelt je aardlek uit.

Het is verder volstrekt ongevaarlijk (nul en aarde zitten overal in het laagspanningsnet aan elkaar gekoppeld), maar je aardlek reageert er wel op. Die kan immers niet zien of het lek aan de kant van de fase zit of aan de kant van de nul.

• wopper
quote:
psy schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:00:
[...]

Er staat wel continue een led lamp aan, die kan ik eens uitschakelen komende nacht.

Ja ik weet het ook niet, ik vind het ook maar raar dat dit alleen 's nachts gebeurt. Daarom zat ik met een scheef oog te kijken naar die defecte rolluiken (condens?), maarja als er geen spanning op staat...
Weet je al 100% zeker op welke 16 amp automaat de groep zit waardoor het ontstaat? Dat scheelt al zoeken op 1 groep ipv 4

• Steyn_E
^^
Eensch, op de nul kan dat wel. De fasedraad is onderbroken door de schakelaar dus daar kan het 'm niet zitten (dat was mijn insteek, inhakend op de niet-ingeschakelde motor van het rolluik). Wel zou bij een doorverbonden nul de aardlek er altijd uitschieten, en dat lijkt hier niet het geval, dus het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dat hier aan de hand is.
En er zit echt helemaal niets anders op dan lampen en rolluiken?

• psy

psy

Kennis is macht

Er zit inderdaad alleen maar verlichting op, en die rolluiken.
WCD's heb ik bewust apart van de domotica gelaten en zitten op andere groepen met eigen aardlek's.

@wopper nee ik heb er pas twee, drie nachten last van, ik kan nog niet zeggen op welke groep dit zit van de 4 helaas.

• wopper
quote:
psy schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:19:
@wopper nee ik heb er pas twee, drie nachten last van, ik kan nog niet zeggen op welke groep dit zit van de 4 helaas.
Elke nacht maar 1 groep aanlaten, dan weet je het binnen 4 dagen >:)

• psy

psy

Kennis is macht

Oh ja, nog iets.

Het gekke is, dat mijn vrouw die afgelopen nacht niet kon slapen, de audioreceiver aanzette, welke vervolgens de aardlek uit liet slaan???
De receiver, die op een geheel andere groep, met een andere aardlek zit. Schiet mij maar lek!

Zou die aardlekschakelaar gewoon defect zijn?

• Steyn_E
Ik zou eens kijken of alle kabels in je groepenkast wel goed vast zitten (als in stevig aangeklemd). Misschien kan iemand die meer weet van de karakteristieken van zo'n ding vertellen of een aardlekschakelaar ook kan reageren op een verstoring/vonk/whatever die stroomopwaarts wordt veroorzaakt (dus aan de kant van de hoofdschakelaar bij een andere groep).

• Reptile209

Reptile209

- gers -

quote:
psy schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:22:
Oh ja, nog iets.

Het gekke is, dat mijn vrouw die afgelopen nacht niet kon slapen, de audioreceiver aanzette, welke vervolgens de aardlek uit liet slaan???
De receiver, die op een geheel andere groep, met een andere aardlek zit. Schiet mij maar lek!

Zou die aardlekschakelaar gewoon defect zijn?
Dat zou dan te reproduceren moeten zijn, maar ik denk dat het stom toeval is. Dus dat de receiver (bedoel je niet gewoon een radiootje?) niet instantaan bij inschakelen de andere aardlek liet trippen, maar dat daar enige tijd tussen heeft gezeten.
Is er een mogelijkheid dat er bijvoorbeeld grondkabels op je 'probleemgroepen' zitten? Wellicht zit daar dan een oorzaak. Of inderdaad vocht/condens in de nacht in bijvoorbeeld je luiken. Op zich is dat idee van groepen allemaal uitzetten en een voor een 's nachts aanlaten helemaal niet gek volgens mij. Je kan het ook nog eerst in paren doen, dan scheelt je dat een nacht. :).

• psy

psy

Kennis is macht

Geaarde 7.2 receiver dus geen gewone radio. Dat van de groepen ga ik sowieso proberen.

Ik kom thuis en nu is de aardlek weer om. Het ligt dus niet aan die twee rolluiken want die had ik vanmorgen geheel losgekoppeld.
Probleem doet zich nu dus ook overdag voor wat beter is voor het uitzoekwerk :)

Twee groepen uit laten staan. Twee groepen aan.

EDIT2:Weer uitgeslagen. Nu laat ik nog slechts n groep aan. Fingers crossed, ik hoop dat ie nu weer snel omgaat, anders moet ik lang gaan wachten.

psy wijzigde deze reactie 05-07-2018 17:06 (82%)

• Techneut
  • Niet online
quote:
Jim423 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:54:
Door het principe van krachtstroom kan een lekstroom naar de aarde op een fase een lekstroom naar de aarde op een andere fase opheffen. Vanuit de aardlekschakelaar gezien. Stel er lekt op alle (3) fases 5000mA weg spreekt een 3-fase aardlekschakelaar niet aan als al deze groepen achter dezelfde 3-fase aardlekschakelaar zitten. Ook al is het risico vrij klein gewoon onwenselijk dus niet zo installeren.
Eigenlijk vind ik het vreemd dat men zich dit bezwaar niet jaren eerder (voldoende) heeft gerealiseerd, want zo moeilijk is dit niet te begrijpen. Of zou het zo zijn dat er heus wel aan is gedacht, lijkt me toch heel aannemelijk, maar dat men er van uitging dat de kans hierop maar heel klein is? Maar dat in de praktijk bleek dat het risico wel terdege reel was. Je kan zelfs op alle drie fasen een nagenoeg gelijke beschadiging hebben met in elke een forse aardlelstroom tot gevolg, maar dat de somstroom gewoon nul is.

• leonbong
Het voorschrift mbt aardlek staat in een norm.

Normen worden opgesteld door de markt dat is dus voor elektra:
Fabrikanten
Klanten (installatiebranch)
Technische input (bijvoorbeeld universiteiten, overheid)
Enz.

Dat betekent dat een norm altijd een compromis op het moment van schrijven, tussen de verschillende belangen. Een norm is dus nooit het hoogst haalbare op dat moment.

Het is dus onwaarschijnljik dat dit niet bekent was op moment van schrijven maar ongetwjifeld ook een compromis tussen veiligheid en kosten.

• Techneut
  • Niet online
Ik kan me de gedachte die je weergeeft in je laatste zin voorstellen. Maar ik geloof niet dat er gesjoemeld is met voorschriften. In sommige landen rommelt men met veiligheidseisen zoals het geschatte aantal dodelijke ongelukken, waarbij een berekening van helemaal nul vaak te duur wordt gevonden. Dus een paar doden moet kunnen. Zo werken de Nederlandse normen niet. Dus geloof ik niet in die door jou veronderstelde compromissen bij de totstandkoming van de NEN1010.

• leonbong
Zo werkt elke norm.
Want normen zijn oorspronkelijk in basis bedoelt om de handel te bevorderen.
Natuurlijk worden er compromissen gesloten bij het opstellen van een norm.
Er kan wel iets super veilig worden bedacht maar als het onbetaalbaar is dan komt het er niet omdat het onwerkbaar is.

Mooiste voorbeelden zijn de risico inschatting die gemaakt zijn mbt werken in stof, zoals je in de bouw ziet. Jaren geleden was al bekend dat dit gevaarlijk was echter de technieken om stofvrij/stofarm te werken waren nog niet zo ver om het betaalbaar te doen gevolg het komt niet de normeringen zo strict. Nu is de industrie/fabrikanten wel klaar en ja hoor de stofnormen worden strenger.

Asbest nog zo'n voorbeeld in jaren 90 waren de risico's al volledig duidelijk alleen de maatschappelijk economische belangen stonden een verbod in bouw eigenlijk in de weg.

Straling van radon is als kankerverwekkend benoemd met kans groter een op de miljoen. Echter er is geen verbod gekomen op het toepassen van beton want dat is economisch praktisch niet haalbaar in NL.

Meer actueel de denkwijze (van overheid en industrie) mbt dit soort zaken mbt veiligheid wordt nu zeer helder als je de ontwikkelingen in groningen met aardbevingen volgt.

PS Ik ben bij mijn vorige werkgever jaren lang zijdelings betrokken geweest bij het tot stand komen van diverse bouwnormen, mijn directe collega zat in de Europese normcommies mbt productemissie uit bouwmaterialen. (Voor leken o.a dampen die uit lijmen/vloerbedekking/kitten/verven enz ontstaan/vrij komen en die schadelijk zijn voor mensen)

leonbong wijzigde deze reactie 05-07-2018 20:15 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psy

psy

Kennis is macht

Gisteravond n groep overgehouden, en de aardlek bleef uitslaan. Toen heb ik de ledlamp op het toilet maar eens eruit gedraaid, en tadaa, alles bleef nu aanstaan. Nieuwe lamp erin, en tot nu toe is de aardlek niet meer uitgesprongen.

Blijft voor mij toch raar hoe een niet geaarde lamp toch een lekstroom heeft kunnen veroorzaken. Waar is die stroom dan heen gegaan, via de behuizing naar het plafond dan toch?

EDIT: toch net weer door....grrr

psy wijzigde deze reactie 06-07-2018 08:48 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online
Dan zou ik je aardlek maar eens vervangen of voor de test 2 aardleks met elkaar verwisselen dan merk je wel of het probleem mee verhuist dan weet je zeker dat je een gare aardlek hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mebrein
quote:
Rol-Co schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 22:50:
[...]

Slim :) de krachtgroepen kunnen prima bedraad aangesloten worden, van ALS naar de verdeel aansluitblokjes en van daar uit naar 2 automaten.
@mebrein
Vergeet ook niet het verbindings stripje voor de aardrail bovenin mee te bestellen, ik was hem ook vergeten en heb een aardedraad binnendoor.
Toch nog even een vraagje hierover. De twee krachtgroepen komen dus achter de 3 bestaande aardlekautomaten. Kun je dan niet beter de hoofdschakelaar verbinden met de verdeelblokjes. En dan van de verdeelblokjs naar de 3 ALS. En dan ook van de verdeel blokjes naar de twee nieuwe krachtgroepen? Ik had bedacht dat dat ook twee krachtgroepautomaten kunnen zijn, met ieder een eigen ingebouwde ALS. Of is dat overkill en niet nodig?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
quote:
mebrein schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:17:
[...]

Toch nog even een vraagje hierover. De twee krachtgroepen komen dus achter de 3 bestaande aardlekautomaten.
Huh? Nee. Je kunt een groep nooit achter verschillende aardlekschakelaars plaatsen.

Hoezo 3 bestaande? Je hebt er nu toch maar 2?

Welke componenten wilde je precies allemaal gaan bestellen (welke aardlekschakelaars en welk busboard enzo)? Ik dacht dat je een goed plan had maar nu begin ik te twijfelen. :>
quote:
Kun je dan niet beter de hoofdschakelaar verbinden met de verdeelblokjes. En dan van de verdeelblokjs naar de 3 ALS. En dan ook van de verdeel blokjes naar de twee nieuwe krachtgroepen? Ik had bedacht dat dat ook twee krachtgroepautomaten kunnen zijn, met ieder een eigen ingebouwde ALS. Of is dat overkill en niet nodig?
Ja, de krachtgroepen (dit zijn sowieso krachtgroepautomaten, mogelijk krachtgroepaardlekautomaten?) moeten vr de aardlekschakelaars van je Lichtgroepen afgetakt worden.

Het hangt van de apparaten, het netstelsel en eventueel de aardverspreidingsweerstand af of je deze groepen nog aanvullend moet beveiligen met een aardlekschakelaar. Mijn antwoord zonder verdere informatie is "ja".

Dan kun je kiezen of je twee 4-polige aardlekautomaten neemt, of twee 4-polige automaten achter n 4-polige aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mebrein
@Xander ja ik vond het ook vreemd. Omdat ik lees 'van de ALS naar de verdeelblokjes, en dan naar de 2 automaten'. Maar ik haalde de bestaande aardlekautomaten en de nieuwe krachtgroepaardlekautomaten door elkaar 8)7 Beter doublecheck dan een fout plan.

Voor de goede orde: de electricien gaat me hierbij helpen! Het wordt sowieso niet door ondergetekende uitgevoerd....

mebrein wijzigde deze reactie 06-07-2018 21:44 (26%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
quote:
mebrein schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:40:
@Xander ja ik vond het ook vreemd. Omdat ik lees 'van de ALS naar de verdeelblokjes, en dan naar de 2 automaten'. Maar ik haalde de bestaande aardlekautomaten en de nieuwe krachtgroepaardlekautomaten door elkaar 8)7
Je hebt helemaal geen bestaande aardlekautomaten.

Je haalt aardlekautomaten en aardlekschakelaars ook door elkaar. ;) Een aardlekautomaat is de combinatie van een aardlekschakelaar en installatieautomaat in n behuizing.
quote:
Beter doublecheck dan een fout plan.

Voor de goede orde: de electricien gaat me hierbij helpen! Het wordt sowieso niet door ondergetekende uitgevoerd....
Maar je gaat wel zelf de materialen regelen? Post dan eens je boodschappenlijstje. Beter doublechecken. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mebrein
Ik denk dat het laat is... en dan schrijf ik het ook nog verkeerd op.... Ik bedoelde inderdaad de ALS.

Dan heb je nog de begrippen 'zekering' en 'overstroombeveiliging'. Ik denk dat dat laatste 1 en hetzelfde is..... Alleen vroeger deed mijn vader thuis altijd de electra en dan zag ik hem met die stoppen in de weer. Sinds dat ik zelf een huis heb heb ik nog nooit 1 storing gehad..Ik denk dat dat de reden is dat ik me er ook nog nooit cht in verdiept heb...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
mebrein schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:40:
@Xander ja ik vond het ook vreemd. Omdat ik lees 'van de ALS naar de verdeelblokjes, en dan naar de 2 automaten'. Maar ik haalde de bestaande aardlekautomaten en de nieuwe krachtgroepaardlekautomaten door elkaar 8)7 Beter doublecheck dan een fout plan.

Ja ik bedoel vanaf de hoofdschakelaar naar de 3 fase aardlek, vandaar naar de verdeelblokjes in die kast en van daar uit de 2 automaten voeden. Je mag namelijk geen 2 draden in 1 aansluiting van de aardlek aansluiten, dat los je op door eerst naar de verdeelblokjes te gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
quote:
mebrein schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:03:
Dan heb je nog de begrippen 'zekering' en 'overstroombeveiliging'. Ik denk dat dat laatste 1 en hetzelfde is.....
Niet exact... Een normale zekering is overstroombeveiliging en kortsluitbeveiliging.

Er zijn ook beveiligingen die alleen tegen overstroom beveiligen maar niet tegen kortsluiting. Een thermisch pakket op een relais om een motor mee te beveiligen bijvoorbeeld.

Of zekeringen die alleen maar beveiligen tegen kortsluitstromen en niet tegen overbelasting. Zekeringen met aM karakteristiek.

Maar normaal kom je in je woonhuis maar 3 soorten beveiligingen tegen: beveiligingen tegen aardfouten, overstroom en kortsluiting. De laatste 2 zijn gecombineerd in een smeltpatroon of installatieautomaat. Aardlekbeveiliging kan apart of kan gecombineerd met overstroombeveiliging en kortsluitbeveiliging in een aardlekautomaat.
quote:
Rol-Co schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:36:
[...]

Ja ik bedoel vanaf de hoofdschakelaar naar de 3 fase aardlek, vandaar naar de verdeelblokjes in die kast en van daar uit de 2 automaten voeden. Je mag namelijk geen 2 draden in 1 aansluiting van de aardlek aansluiten, dat los je op door eerst naar de verdeelblokjes te gaan.
Dat is ook wat kort door de bocht. De meeste kooiklemmen mogen twee identieke draden in (zelfde soort en zelfde diameter). Er zijn automaten met dubbele klemmen, waaronder een groot deel van het ABB assortiment. Je kunt met soepele draad werken en een dubbele adereindhuls. Aftakblokjes gebruiken waardoor je twee schroefcontacten hebt. Of inderdaad de aansluitblokjes in de kast gebruiken. ;)

Ik zou kijken of er een kamrail is waar de automaten op passen.

Xander wijzigde deze reactie 06-07-2018 22:43 (31%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Xander schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:38:
[...]

Dat is ook wat kort door de bocht. De meeste kooiklemmen mogen twee identieke draden in (zelfde soort en zelfde diameter). Er zijn automaten met dubbele klemmen, waaronder een groot deel van het ABB assortiment. Je kunt met soepele draad werken en een dubbele adereindhuls. Aftakblokjes gebruiken waardoor je twee schroefcontacten hebt. Of inderdaad de aansluitblokjes in de kast gebruiken. ;)

Ik zou kijken of er een kamrail is waar de automaten op passen.
Ja dat is waar, met flex kan je een dubbele adereind huls doen, maar 6mm2 dubbel is een flinke jongen en ging eigenlijk uit van vd.
Aftakblokjes kan ook al neemt dat weer veel ruimte in, maar ik heb ze ook op de hoofdschakelaar omdat ik daar terug lever met 3 sets pv :)
Veel automaten hebben ook een V vorm schroefcontact waar je geen 2 aders in mag steken, daarom gaf ik het aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonbong
Veel automaten hebben tegenwoordig klemmen waar soepeldraad zonder huls in mag. Meestal is dit de onderkant (aanvoerzijde) deze kant is meestal ook ingericht voor 10mm2 of groter zelfs.

De schroefautomaten van ABB (system pro) niet busboard hebben een 25mm2 klem die zodanig gemaakt is dat kamrail plus ader tegelijk in mag.
Daarnaast zijn er ook varianten met dubbele kooiklem zowel boven als onder. (daar mag dus soepel zonder huls in).

leonbong wijzigde deze reactie 07-07-2018 11:55 (40%)

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je zou zeggen met een dubbele klem heb je toch ook nog kans dat je flexibele draad splijt en slecht contact maakt? Of is het verschil dat de klem vlakken parallel staan en daardoor wel alles goed klemt oid?

• RandyLemaire
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 16:01
Dag allemaal, wij hebben net de sleutel van ons nieuwe huis & meteen de verouderde groepenkast laten vervangen door de aannemer (rechtsboven op de foto). Die was erg verbaasd over 2 dikke grijze kabels die uit de groepenkast komen vr de meter (linksonder op de foto), volgens hem wees dat op illegaal aftappen.

Verder info: beneden (buiten beeld) komt de hoofdleiding binnen. De verdere verdeelleidingen komen uit de bovenkant. Er is overigens krachtstroom (3-fase) aanwezig vanwege de inductie-kookplaat.

Wat zou het volgens jullie zijn & moet ik Stedin bellen om het te laten controleren?
Superbedankt alvast voor het meedenken.

Groet, Randy

PS. Hier nog een detail-foto

RandyLemaire wijzigde deze reactie 08-07-2018 08:24 (22%)
Reden: Nu met werkende plaatjes

• Xander
  • Nu online
@RandyLemaire je foto's doen het niet.

Xander wijzigde deze reactie 07-07-2018 21:31 (7%)

• S0epkip
Ben benieuwd naar de foto's inderdaad, maar ze werken niet!

2430Wp ZW

• leonbong
Let getikt toen de foto's nog niet zichtbaar waren.

Bedoel 2 extra kabel of twee totaal.
In het laatste geval is waarschijnlijk een doorlusaansluiting naar de buren toe.
Mid jaren negentig zijn behoorlijk wat woningen gebouwd waarbij de hoofdvoeding niet in de straat ligt maar onder de rij-huizen.

De kabel gaat dan steeds de woning in en weer uit naar buren. De kabel ligt dan steeds in een soort u-bocht. Is bij mijn ouders ook het geval, kan je daar leuk zien omdat het deksel van de hoofdzekeringen(automaten) transparant is. De kabel is daarom ook behoorlijk dik, omdat de kabel geschikt moet zijn voor de totale stroomsterkte van de hele straat.

leonbong wijzigde deze reactie 08-07-2018 09:58 (29%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RandyLemaire
quote:
quote:
S0epkip schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 21:39:
Ben benieuwd naar de foto's inderdaad, maar ze werken niet!
Sorry, nu doen ze het!
quote:
leonbong schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 22:29:
Bedoel 2 extra kabel of twee totaal.
In het laatste geval is waarschijnlijk een doorlusaansluiting naar de buren toe.
[...]
Ah, interessant! Hoop dat je gelijk hebt, maar zoals je (nu hopelijk) ziet zijn het dus wel 2 kabels...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S0epkip
quote:
RandyLemaire schreef op zondag 8 juli 2018 @ 08:28:
[...]

[...]

Sorry, nu doen ze het!

[...]

Ah, interessant! Hoop dat je gelijk hebt, maar zoals je (nu hopelijk) ziet zijn het dus wel 2 kabels...
Het ziet er wel erg netjes uit voor illegaal aftappen :+

Heb je een foto van iets verderaf, voor meer overzicht?

Edit: de vorige bewoners hebben overigens aardig wat stroom verbruikt, 5000kwh per jaar.

S0epkip wijzigde deze reactie 08-07-2018 09:19 (10%)

2430Wp ZW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
Ze gaan de kruipruimte in? Is dat deksel direct onder de meter verzegeld? Zitten er uberhaupt zegels :P
Het ziet er wel aardig origineel uit, ik heb zulke constructies wel eens gezien voor galerij/portiekverlichting. (1x6A onbemeten).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RandyLemaire
quote:
Het ziet er wel erg netjes uit voor illegaal aftappen :+

Edit: de vorige bewoners hebben overigens aardig wat stroom verbruikt, 5000kwh per jaar.
Ja bizar toch? Ik ben er straks weer, zal een foto van verderaf maken.
Huh, hoe kan je nou hun verbruik van vorig jaar zien? Ik dacht dat die I en II voor dag/nacht-tarief stonden?
quote:
Jim423 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 09:24:
Ze gaan de kruipruimte in? Is dat deksel direct onder de meter verzegeld? Zitten er uberhaupt zegels :P
Het ziet er wel aardig origineel uit, ik heb zulke constructies wel eens gezien voor galerij/portiekverlichting. (1x6A onbemeten).
Ja, het is allemaal wel verzegeld. Zou het dan toch een soort doorlus-actie naar de buren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
De kabels zijn wel erg dun voor een doorlus naar de buren. Ook zit het niet in buis wat wel gebruikelijk is voor een voedingskabel. Waarschijnlijk 3x2,5mm. Als je de hoofdschakelaar uitzet is alles in huis/tuin wel uit?
Tellers zijn inderdaad dag/nacht tarief vziw.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leonbong
quote:
RandyLemaire schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 21:29:
Dag allemaal, wij hebben net de sleutel van ons nieuwe huis & meteen de verouderde groepenkast laten vervangen door de aannemer (rechtsboven op de foto). Die was erg verbaasd over 2 dikke grijze kabels die uit de groepenkast komen vr de meter (linksonder op de foto), volgens hem wees dat op illegaal aftappen.

[afbeelding]

Verder info: beneden (buiten beeld) komt de hoofdleiding binnen. De verdere verdeelleidingen komen uit de bovenkant. Er is overigens krachtstroom (3-fase) aanwezig vanwege de inductie-kookplaat.

Wat zou het volgens jullie zijn & moet ik Stedin bellen om het te laten controleren?
Superbedankt alvast voor het meedenken.

Groet, Randy

PS. Hier nog een detail-foto
Is niet zichtbaar op je foto's maar zit er onder de plank ook nog een kabel zodat er drie totaal zijn?

Ik heb het parallel aansluiten van kabels ook wel gezien. Maar eigenlijk alleen in de industrie om aansluiting te verzwaren zonder de bestaande kabel te hoeven weg gooien. Bijvoorbeeld naast een bestaande 64mm2 een tweede leggen 64mm2. Maar dat dan gedaan ivm de kosten, heb ik in een woning nog nooit gezien.

Ik sluit mij aan bij de eerdere opmerking een onbemeterde aansluiting voor het n of ander.
Of toch een onbemeterde plantage.

leonbong wijzigde deze reactie 08-07-2018 10:08 (16%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leonbong
quote:
Jim423 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 09:44:
De kabels zijn wel erg dun voor een doorlus naar de buren. Ook zit het niet in buis wat wel gebruikelijk is voor een voedingskabel. Waarschijnlijk 3x2,5mm. Als je de hoofdschakelaar uitzet is alles in huis/tuin wel uit?
Tellers zijn inderdaad dag/nacht tarief vziw.
De voedingskabel die mijn woning in komst is YMVK-AS en vanaf de meterkast grondplaat zit deze ook niet in een buis, alleen met klemmen op de spaanplaat muur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
Klopt, ik was iets te kort door de bocht. Het laatste stukje is vaak gebeugeld zonder buis. Maar we moeten daarvoor even wachten op de grotere foto.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RandyLemaire
quote:
S0epkip schreef op zondag 8 juli 2018 @ 09:15:
Hierbij de foto's van iets verderaf, dank allen voor het meedenken!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Enige wat ik zie is dat je elektricien je aarding niet aangesloten heeft. :)

Die 2 kabels voor de meter zitten er al even zo te zien, kan dat niet voor straatverlichting zijn oid, of werd dat vroeger niet zo gedaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leonbong
Straatverlichting kan ook nog.

Maar mijn inschatting het is niet iets waar je zorgen over moet maken.
Maar stedin bellen geeft pas echt uitsluitsel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
Straatverlichting als in lichtmasten lijkt me onwaarschijnlijk. Ik denk in het geval van een woonhuis dan eerder in een voeding voor 2 boilers o.i.d. wat nu niet meer in gebruik is. Dat kastje waar het uitkomt is van origine vaak een boilerrelais (op die plek). Goede kans dat er ook geen spanning meer op die kabels staat. Ik zou het iig wel even laten checken door Stedin. Die aarding die los hangt is ook vreemd overigens.

Pagina: 1 ... 42 ... 52 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True