Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.399 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 14:05
MdO82 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:13:
[...]

Die Hager heeft men bewust zo geplaatst omdat de ALS wel eens klapte als de omvormer uitsprong.
Ik begreep dat ze zo de automaat buiten de ALS geplaatst hebben.

DIt is een woning van de woningbouwvereniging, maar het aanvragen via hun schiet gewoon niet op dus ik ben nu zelf wat info aan het verzamelen :)
Om de vragen nog even voor te zijn we mogen zelf alles wijzigen in de woning tenzij dit netjes gebeurd
Omdat de Hager geen busboard heeft zit ie dan niet achter de aardlek. Je kan hem simpelweg verplaatsen naar de bovenste rij. Of inderdaad 1 groep op de ALS met 3 groepen en 1 alamat (die heb ik rechts boven ook op de foto). Genoeg opties zonder de kast te vervangen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:57
timleferink schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:50:
[...]

Omdat de Hager geen busboard heeft zit ie dan niet achter de aardlek. Je kan hem simpelweg verplaatsen naar de bovenste rij. Of inderdaad 1 groep op de ALS met 3 groepen en 1 alamat (die heb ik rechts boven ook op de foto). Genoeg opties zonder de kast te vervangen ;) .
Ik zie wederom dat ik even niet duidelijk was.
Voordat men de hager plaatste zat er een abb haf 0025 60 rechts naast de groep met de extra aansluiting bovenop.
Deze liep toen nog via de ALS rechts.

Ik had de hager automaat nog niet verder begrepen, maar die heeft geen pinnen dus die je in de bus drukt en daarom niet via de ALS loopt?
Of inderdaad 1 groep op de ALS met 3 groepen en 1 alamat (die heb ik rechts boven ook op de foto). Genoeg opties zonder de kast te vervangen ;) .
Ik probeer die zin even te begrijpen, maar het komt niet duidelijk op zijn plek in mijn bovenkamer ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

MdO82 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:01:
[...]

Ik zie wederom dat ik even niet duidelijk was.
Voordat men de hager plaatste zat er een abb haf 0025 60 rechts naast de groep met de extra aansluiting bovenop.
Deze liep toen nog via de ALS rechts.

Ik had de hager automaat nog niet verder begrepen, maar die heeft geen pinnen dus die je in de bus drukt en daarom niet via de ALS loopt?

[...]

Ik probeer die zin even te begrijpen, maar het komt niet duidelijk op zijn plek in mijn bovenkamer ;)
Die linker groepen kan je nog gewoon bij prikken natuurlijk, zolang je de 3600W niet haalt kan het op 1 van de bestaande groepen bij.
Zo heb ik ook wat verlichting en tv hoek samen met de boilers voor sww op 1 groep, en wasmachine en droger (2900W) samen op 1 groep. En ik heb 12 groepen :)
Dan hoef je niks bij te bouwen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Rol-Co schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:23:
[...]

Die linker vroepen kan je nog gewoon bij prikken natuurlijk, zolang je de 3600W niet haalt kan het op 1 van de bestaande groepen bij.
Zo heb ik ook wat verlichting en tv hoek samen met de boilers voor sww op 1 groep, en wasmachine en droger (2900W) samen op 1 groep. En ik heb 12 groepen :)
Dan hoef je niks bij te bouwen.
Als dat zou kunnen ben ik snel klaar.
Het “probleem” wat ik dan zie is 5 groepen achter een ALS.

Ik kan helemaal rechts nog een automaat kwijt want daar heb ik nu 3 groepen achter een ALS.
Alleen dan komt de zeikerige zeikerd in mij naar boven dat de nummers niet goed lopen. :F |:(

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MdO82 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:45:
[...]

Als dat zou kunnen ben ik snel klaar.
Het “probleem” wat ik dan zie is 5 groepen achter een ALS.

Ik kan helemaal rechts nog een automaat kwijt want daar heb ik nu 3 groepen achter een ALS.
Alleen dan komt de zeikerige zeikerd in mij naar boven dat de nummers niet goed lopen. :F |:(
Nee geen automaat maar de kabel/bedrading die je nog aan wilt sluiten op automaat 1 of 2 erbij zetten, die automaten hebben 2 aansluitingen.
Kijk alleen wat er nu op zit en of het aan te sluiten apparaat daar bij kan CQ veel tegelijk aan staan.

Edit:
Nummers niet gelijk? Hoe bedoel je? Zo'n busboard is verdeeld in 2x6 groepen, je kan die automaten er zo uit klikken en zetten waar je wilt, dus als je nog zo'n automaat kan kopen kan je hem zetten op de positie die je wilt.

[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 23-01-2018 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Rol-Co schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 17:56:
[...]

Nee geen automaat maar de kabel/bedrading die je nog aan wilt sluiten op automaat 1 of 2 erbij zetten, die automaten hebben 2 aansluitingen.
Kijk alleen wat er nu op zit en of het aan te sluiten apparaat daar bij kan CQ veel tegelijk aan staan.

Edit:
Nummers niet gelijk? Hoe bedoel je? Zo'n busboard is verdeeld in 2x6 groepen, je kan die automaten er zo uit klikken en zetten waar je wilt, dus als je nog zo'n automaat kan kopen kan je hem zetten op de positie die je wilt.
Nu loopt het bij mij zo

7-6-5-4-3-2-1 (dat het achterstevoren loopt heb ik nu vrede mee)

Als ik er een groep bij zou zetten dan krijg ik 7-6-5-4-3-2-1-8 en dat kan weer niet althans dat vind ik dan ;)

Voor groep 7 kan dan niks meer omdat je dan 5 groep krijgt achter 1 ALS.
Je kan bij die automaten toch geen dubbele bedrading plaatsen of snap ik je even niet :?

Het is allemaal waarschijnlijk niet zo moeilijk alleen ik denk wellicht te moeilijk :p

[ Voor 4% gewijzigd door MdO82 op 23-01-2018 18:17 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MdO82 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 18:16:
[...]

Nu loopt het bij mij zo

7-6-5-4-3-2-1 (dat het achterstevoren loopt heb ik nu vrede mee)

Als ik er een groep bij zou zetten dan krijg ik 7-6-5-4-3-2-1-8 en dat kan weer niet althans dat vind ik dan ;)

Voor groep 7 kan dan niks meer omdat je dan 5 groep krijgt achter 1 ALS.
Je kan bij die automaten toch geen dubbele bedrading plaatsen of snap ik je even niet :?

Het is allemaal waarschijnlijk niet zo moeilijk alleen ik denk wellicht te moeilijk :p
Dan zet je alle automaten toch 1 positie naar rechts, dan heb je rechts 4 automaten op 1 ALS en links 3 automaten op 1 ALS en kan je nummer 8 er links naast plaatsen.

Waarom kan je geen dubbele bedrading plaatsen dan? Ik had hier niet zo lang geleden 8 aansluitingen op 4 automaten.

Edit: zie hier bovenaan bij de automaten, veel met dubbele bedrading/kabel.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1801/361983/G67ebL2q.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 23-01-2018 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007

Ethirty

Who...me?

Nou ben ik geen electricien, maar zie ik nou goed dat 3x 40A zit achter 1 grote 40A hoofdschakelaar?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ethirty schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 19:12:
[...]

Nou ben ik geen electricien, maar zie ik nou goed dat 3x 40A zit achter 1 grote 40A hoofdschakelaar?
8 x 16A zefs. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 23:39
Ethirty schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 19:12:
[...]

Dat is een 3f+n schakelaar dus ja dan wordt 40a per fase bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Rol-Co schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 19:00:
[...]

Dan zet je alle automaten toch 1 positie naar rechts, dan heb je rechts 4 automaten op 1 ALS en links 3 automaten op 1 ALS en kan je nummer 8 er links naast plaatsen.

Waarom kan je geen dubbele bedrading plaatsen dan? Ik had hier niet zo lang geleden 8 aansluitingen op 4 automaten.

[afbeelding]
Ohh natuurlijk met de 0025-60 kan dat inderdaad wel :).
Ik was even in de war met de 0025-050 waar je dus maar 1 draad onder de schroef kunt plaatsen 8)7

Maar dan zou ik gelijk klaar kunnen zijn om op groep 6 (waar de meterkast op zit daar de boiler bij te plaatsen.
Op groep 7 (helemaal links) kan dat niet ivm de oven :+

Dus vandaar dat ik even zoiets had van huh? 2 draden op 1 groep.
Maar nu ik het visueel zie snap ik je :)

Alles 1 plek opzij zetten is natuurlijk ook gewoon te doen.
De automaten kan je volgens mij van onderen los klikken om ze los te halen.

(De zeikerd in mij zegt dan weer dan lopen de draden niet netjes naar boven (want die moeten dan 1 positie opschuiven) maar die zeikerd in mij zoekt het maar even uit en ik ga voor deze weg,
Je kijkt er ook niet elke dag tegenaan :P

Maar nogmaals wist niet dat het toegestaan was om 2 groepen op 2 automaat te zetten, maar je moet zoals je zegt inderdaad gewoon even rekening houden met wat je erop zet.

Zoals bij mij nogmaals op groep 6 heb ik de meterkast dan kan ik makkelijk voor de boiler in de keukenkast daarop een draad aansluiten. De boiller zal maximaal 2200 watt trekken uiterst en de meterkast in zijn geheel hooguit 100w

Dan zit je nog ruim onder de 3600 watt

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MdO82 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 19:34:
[...]

Ohh natuurlijk met de 0025-60 kan dat inderdaad wel :).
Ik was even in de war met de 0025-050 waar je dus maar 1 draad onder de schroef kunt plaatsen 8)7

Maar dan zou ik gelijk klaar kunnen zijn om op groep 6 (waar de meterkast op zit daar de boiler bij te plaatsen.
Op groep 7 (helemaal links) kan dat niet ivm de oven :+

Dus vandaar dat ik even zoiets had van huh? 2 draden op 1 groep.
Maar nu ik het visueel zie snap ik je :)

Alles 1 plek opzij zetten is natuurlijk ook gewoon te doen.
De automaten kan je volgens mij van onderen los klikken om ze los te halen.

(De zeikerd in mij zegt dan weer dan lopen de draden niet netjes naar boven (want die moeten dan 1 positie opschuiven) maar die zeikerd in mij zoekt het maar even uit en ik ga voor deze weg,
Je kijkt er ook niet elke dag tegenaan :P

Maar nogmaals wist niet dat het toegestaan was om 2 groepen op 2 automaat te zetten, maar je moet zoals je zegt inderdaad gewoon even rekening houden met wat je erop zet.

Zoals bij mij nogmaals op groep 6 heb ik de meterkast dan kan ik makkelijk voor de boiler in de keukenkast daarop een draad aansluiten. De boiller zal maximaal 2200 watt trekken uiterst en de meterkast in zijn geheel hooguit 100w

Dan zit je nog ruim onder de 3600 watt
Nog lastiger? ;) Eigenlijk moeten apparaten boven de 2000W op een eigen groep >:)
Maar ik zou gewoon even kijken wat die boiler trekt, meestal (bij nieuwere) blijven ze er net onder.
Maar die 100W van de meterkast? Die kan er best bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Rol-Co schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 19:40:
[...]

Nog lastiger? Eigenlijk moeten apparaten boven de 2000W op een eigen groep >:)
Maar ik zou gewoon even kijken wat die boiler trekt, meestal (bij nieuwere) blijven ze er net onder.
Maar die 100W van de meterkast? Die kan er best bij.
Ik gokte zomaar even wat het verbruik van de meterkast was :+
Maar zou het 100w zijn dan zal het nog veel zijn.

Even een plaatje uit het verleden

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/72f0061bd981f196bee7cc54d27ec6c5640cc418/?url=http%3A%2F%2Fi59.tinypic.com%2F2i043ll.jpg

Toen zat het stopcontact nog op de groep van de wasmachine :+
Dat was een 0025-050 met 2 draden onder 1 schroef :D

[ Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 23-01-2018 19:43 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-09 20:05
burne schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 23:50:
[...]

Het ziet eruit als een lijnrelais. Het werd gebruikt om twee telefoons aan te sluiten op één telefoonaansluiting. Als je de ene telefoon oppakte schakelde de lijnstroom door die telefoon het andere toestel af, zodat je niet stiekem mee kon luisteren met het andere toestel. In het origineel zitten twee hele mooie grote relais met dubbel uitgevoerde perfect anti-symmetrische wikkelingen zodat je de balans in de telefoonlijn niet verstoort.

In een vorig leven misbruikte ik ze om een telefoontap te maken. De contacten negeerde je, maar door alle vier de spoelen in fase of in tegenfase met elkaar te mixen kon je twee signalen van de telefoonlijn afhalen: eentje enkel het lokale spraaksignaal, de ander enkel het spraaksignaal van de andere kant. En dat was iets wat lokale radiostations heel leuk vonden: goed verstaanbare gesprekken met bellers zonder nare echo's of rare fase-verschillen tussen de studio-mike van de presentator en het spraaksignaal uit de telefoon.

In de digitale tijd gaat dat niet meer. Daar kom je achter als je belt met iemand in dezelfde kamer. Als je dat al niet eens een keer per ongeluk gedaan hebt.

(Dit is niet helemaal off-topic. Het gaat over huisinstallaties. Telefonie, maar huisinstallaties desalniettemin. :+ )
Je maakte mij zelf ook nieuwsgierig en heb even van binnen gekeken.
Het is inderdaad zo'n lijnrelais ... zonde om dat tzt weg te gooien maar VOIP is toch wat moderner ;)

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/a0GeHGbyFSco/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/U9hyQcTaf4fI/1k0.jpg

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Vraagje aan alle elektra-guru's hier;

Ik ben bezig met het maken van een nieuw bed waarbij ik een flink hoofdbord heb gemaakt van 140x240cm. In dat hoofdbord heb ik aan beide kanten een combi gemaakt van wcd + schakelaar + lamp. De bedoeling is dan dat straks aan beide kanten boven het nachtkasje een geïntegreerde nachtlamp + wcd beschikbaar is. Nu heb ik aan de achterkant van het hoofdbord alles netjes in pvc buizen gelegd met en de boel verbonden met stugge draad 2,5mm en lasklemmen.

Ik loop nu echter vast omdat ik niet weet hoe ik dit het beste kan verbinden met de aanwezige wcd op de muur. Om vanuit het centraaldoosje achterop het hoofdbord een soepele stekker naar de wcd op de muur te laten lopen lijkt me niet echt de manier. Ik heb er ook al aan gedacht om stugge draad door een flexbuis naar een stekker te laten lopen en die in te pluggen in de wcd? Hoe handel ik dit robuust en veilig af maar wel ontkoppelbaar? :?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Harrie_ schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 18:32:
Vraagje aan alle elektra-guru's hier;

Ik ben bezig met het maken van een nieuw bed waarbij ik een flink hoofdbord heb gemaakt van 140x240cm. In dat hoofdbord heb ik aan beide kanten een combi gemaakt van wcd + schakelaar + lamp. De bedoeling is dan dat straks aan beide kanten boven het nachtkasje een geïntegreerde nachtlamp + wcd beschikbaar is. Nu heb ik aan de achterkant van het hoofdbord alles netjes in pvc buizen gelegd met en de boel verbonden met stugge draad 2,5mm en lasklemmen.

Ik loop nu echter vast omdat ik niet weet hoe ik dit het beste kan verbinden met de aanwezige wcd op de muur. Om vanuit het centraaldoosje achterop het hoofdbord een soepele stekker naar de wcd op de muur te laten lopen lijkt me niet echt de manier. Ik heb er ook al aan gedacht om stugge draad door een flexbuis naar een stekker te laten lopen en die in te pluggen in de wcd? Hoe handel ik dit robuust en veilig af maar wel ontkoppelbaar? :?
Gewoon flex met stekker er aan zetten en deze gebruiken.

https://www.conrad.nl/nl/...a-369929211826_pla-522479

Daar zijn ze voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Rol-Co schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 18:55:
[...]

Gewoon flex met stekker er aan zetten en deze gebruiken.

https://www.conrad.nl/nl/...a-369929211826_pla-522479

Daar zijn ze voor.
Dus als ik het goed begrijp kan ik met zo'n lasklem flex + stug verbinden?

Edit: sorry ik zag het bij conrad al in de beschrijving staan, thanks d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door Harrie_ op 24-01-2018 19:08 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Oystein schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 18:25:
[...]
Het is inderdaad zo'n lijnrelais ... zonde om dat tzt weg te gooien maar VOIP is toch wat moderner ;)
Doneren?

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Als ik er iemand blij mee kan maken ... af te halen in Zierikzee :)

Ik realiseer mij nu pas dat het een link is naar het telecom museum ... ik zal er een mailtje aan wagen ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Oystein op 24-01-2018 20:25 ]

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Even een eenvoudig vraagje tussendoor.

Ik heb in mijn garage een elektrische deuropener.
Deze hangt uiteraard aan het lichtnet.
Daarin zit een lamp die na gebruik nog even blijft branden.
Op de gloeilamp (met bajonetfitting) staat 24volt, 21watt.

Vraag:
Ik heb een digitale multimeter die de spanning van gelijkstroom en wisselstroom kan meten.
Hoe kan ik meten of de 24volt in de lampfitting wisselstroom of gelijkstroom is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@nokiaan958GB dat ligt aan je multimeter. Bij de mijne komt er "AC" of "DC" in het schermpje te staan. Lees de handleiding? :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
En anders beide standen gebruiken en dan zie je vanzelf of de 24 Volt te meten is in de AC of de DC stand.

Ik neem dan wel aan dat je spanning gaat meten en niet stroom ;)
Meestal gaat het goed en bedoelde je ook om de spanning te meten maar de "leken" zeggen nog steeds dat er stroom op staat i.p.v. spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:25
nokiaan958GB schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 23:08:
Even een eenvoudig vraagje tussendoor.

Ik heb in mijn garage een elektrische deuropener.
Deze hangt uiteraard aan het lichtnet.
Daarin zit een lamp die na gebruik nog even blijft branden.
Op de gloeilamp (met bajonetfitting) staat 24volt, 21watt.

Vraag:
Ik heb een digitale multimeter die de spanning van gelijkstroom en wisselstroom kan meten.
Hoe kan ik meten of de 24volt in de lampfitting wisselstroom of gelijkstroom is?
Staat er niet toevallig nog een logo'tje achter de 24V op het lampje?

GELIJKSTROOM:
Afbeeldingslocatie: https://www.electrical-symbols.com/images/electrical-symbols/electric-currents/direct-current_2.png

WISSELSTROOM:
Afbeeldingslocatie: https://www.electrical-symbols.com/images/electrical-symbols/electric-currents/alternating-current_2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Op het lampje zelf zal dat symbool niet staan, maar wellicht op de behuizing van het apparaat zelf wel.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dirtbiter schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:17:
[...]

Staat er niet toevallig nog een logo'tje achter de 24V op het lampje?

GELIJKSTROOM:
[afbeelding]

WISSELSTROOM:
[afbeelding]
TS vermeldt dat het een gloeilamp is, dan maakt het niets uit. Maar dat sluit niet met absulute zekerheid uit dat het een LED-lamp is. En dan staat het wel terdege op de lamp zelf. Reden daarvan is dat voor alleen gelijkspanning er een voorschakelweerstand in zit terwijl bij enkel AC in plaats van een weerstand voor een condensator met bij 50Hz dezelfde schijnbare weerstand kan zijn gekozen. Die gebruikt namelijk geen energie en een weerstand doet dat wel. Die wordt dan ook warmer. Daarnaast mag je natuurlijk zoals je zegt de aanduiding ook op de behuizing verwachten. Want als die zou ontbreken, stel je dan de verwarring voor als bij vervanging blijkt dat je het kapotte lampje al hebt weggegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:12
Xander schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:58:
[...]

Dat is de aansluitkap van de meter dus. Zeker geen klantdomein. :) Dit hoort net als de hoofdzekeringkast gewoon verzegeld te zijn.

Ik zou nog een keer terugbellen. Als als ze weer beweren dat dit klantdomein is dan vragen of ze dat even schriftelijk kunnen bevestigen.

Als je die bevestiging binnen hebt even de draden doorverbinden en van gratis elektriciteit genieten. :+
Even een update! Eindelijk reactie terug en ze hebben de foto van toen de installatie is geïnstalleerd erbij gepakt en was ook geen zegel op te zien. Resultaat is dat ze volgende week gratis alsnog de zegel gaan plaatsen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 23:41:
@nokiaan958GB dat ligt aan je multimeter. Bij de mijne komt er "AC" of "DC" in het schermpje te staan. Lees de handleiding? :P
Nee zulke luxe spullen heb ik niet. Ik heb een mulitmeter die lijkt op de goedkoopste multimeter die op conrad.nl staat. Als ik hem op de goede stand in het stopcontact steek komt er geen AC in beeld.

Eigenlijk wilde ik ook voorkomen dat de multimeter kapot gaat als ik iets op de verkeerde stand meet.
Nee, er staat uiteraard niets op de lamp of opener of het gelijkstroom of wisselstroom is.
Het is zeker weten een GLOEIlamp. Precies zo'n eentje die in je auto zit voor de richtingaanwijzer.

Ik wilde eigenlijk een 24V ledlamp met meer lichtopbrengst kopen maar daarvoor heb ik gelijkstroom nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Rol-Co schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 19:00:
[...]

[afbeelding]
Werkt dat YouLess spul goed/mooi?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TommyGun schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:55:
[...]

Werkt dat YouLess spul goed/mooi?
Ja super, ik heb hem tekoop inmiddels omdat alle 4 de pulse meters inmiddels op 1 netduino draaien.
Kwh meters ook

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 26-01-2018 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Rol-Co schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:22:
[...]

Ja super, ik heb hem tekoop inmiddels omdat alle 4 de pulse meters inmiddels op 1 netduino draaien.
Kwh meters ook
Ik moet me even inlezen maar ik begrijp dat er wel wat extra componenten en dus wijzigingen nodig zijn aan de kast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TommyGun schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:29:
[...]

Ik moet me even inlezen maar ik begrijp dat er wel wat extra componenten en dus wijzigingen nodig zijn aan de kast?
Nee hoor, alleen een kWh meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 11:00
Iemand hier bekend met asbest in hoofdzekeringen? Wij hebben zo'n wit metalen kastje (enkele fase) waar de hoofdzekering in zit. Vandaag kwam Liander om een nieuwe, slimme, meter op te hangen, de monteur stond echter binnen 5 minuten alweer buiten. Volgens hem zat er asbest in de hoofdzekering en moest hier een speciale monteur voor komen.

Ik vind het een beetje vaag verhaal en kan er niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 21:03

Exigence

dnkroz

Zou best eens een asbestpakking (asbestkoord) kunnen zijn tussen het huis en de deksel. Dit komt nogal eens voor bij oude stalen behuizingen. Zou mij niks verbazen als dit het geval is.

[ Voor 13% gewijzigd door Exigence op 26-01-2018 21:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Groepenkast is klaar :)

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1801/363080/8ft7O5ut.jpeg

Alleen nog de benamingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 27-01-2018 21:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Dat is strak, zo'n papierbak aan de zijkant zonder dat de zooi omvalt ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TD-er schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:43:
Dat is strak, zo'n papierbak aan de zijkant zonder dat de zooi omvalt ;)
Staat de foto op zijn kant? :) op de ipad niet namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
Alleen beetje jammer van de grijze buizen die naar gele flex gaan #OCS >:).

Zelf deze week de meterkast ook vervangen. Alleen nog de kookgroep ombouwen naar 2 fasen en de 220v verplaatsen. En ook weer netjes een plafond en dergelijke inbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u0KA341GFnXTEGd81BGErHsk/medium.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-man op 27-01-2018 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jan-man schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 21:25:
Alleen beetje jammer van de grijze buizen die naar gele flex gaan #OCS >:).

Zelf deze week de meterkast ook vervangen. Alleen nog de kookgroep ombouwen naar 2 fasen en de 220v verplaatsen. En ook weer netjes een plafond en dergelijke inbouwen.

[afbeelding]
Netjes!
Ja ik vind dat grijs mooier dan dat geel, grijs flex nog niet gezien. :)

Edit:
Geen pv kWh meter? Je was toch bezig. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 27-01-2018 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 18:49:
Groepenkast is klaar :)

[afbeelding]

Alleen nog de benamingen.
Benamingen lijken me geen overbodige luxe. ;) De functie van de 3 aardlekschakelaars in de rechter (bovenste >:) ?) kast kan ik wel gokken, maar wat je in de linker geknutseld hebt...? :P

Ik hoop trouwens dat je in de kast nog de aardrail van de rechter kast met die van de linker kast gekoppeld hebt? Normaal doe je dat bij ABB kasten buiten de kast (met dit stripje: https://www.elektroschake...verb-strip-2742-184-96676) maar dat heb je iig niet gedaan.
Rol-Co schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 21:38:
[...]

Netjes!
O.a. Attema en Wavin maken dat wel. ;)

Maar waarom niet met vaste grijze buis tot boven het plafond gegaan? Die moffen hadden toch best 20cm hoger gekund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Xander schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 21:57:
[...]

Benamingen lijken me geen overbodige luxe. ;) De functie van de 3 aardlekschakelaars in de rechter (bovenste >:) ?) kast kan ik wel gokken, maar wat je in de linker geknutseld hebt...? :P

Ik hoop trouwens dat je in de kast nog de aardrail van de rechter kast met die van de linker kast gekoppeld hebt? Normaal doe je dat bij ABB kasten buiten de kast (met dit stripje: https://www.elektroschake...verb-strip-2742-184-96676) maar dat heb je iig niet gedaan.

[...]

O.a. Attema en Wavin maken dat wel. ;)

Maar waarom niet met vaste grijze buis tot boven het plafond gegaan? Die moffen hadden toch best 20cm hoger gekund?
benaming komt nog, groepen indeling hangt er wel, dat scheelt.
de rechter kast zijn 3 ALS met ieder 4 groepen inderdaad, de linker kast is een 3 fase ALS met 2x 3 fase automaat. De 2 enkel fase groepen zijn voor de PV die links en rechts zitten (op een busboard) hun eigen ALS hebben en via de 2 kWh meters op de hoofdschakelaar L1 en L2 terug voeden voor de bruto ABB 3 fase meter.
zo kan ik bruto verbruik en netto opwek meten en naar pvoutput sturen.
de 3e enkel fase meter met verlichting is het verbruik van de warmtepomp.

aardrail is gekoppeld inderdaad met een aardedraad binnen, thanks voor de link ik zocht dat plaatje al maar kon hem zo snel niet vinden, dat abb er iets voor had dacht ik wel.

Vaste buis hoger gaat niet echt, het is geen plafond namelijk maar een plank waar wat op staat. Dit is nog zonder.

https://static.afbeelding.../1801/363091/rPWeXvPT.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 27-01-2018 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:09:
[...]

aardrail is gekoppeld inderdaad met een aardedraad binnen, thanks voor de link ik zocht dat plaatje al maar kon hem zo snel niet vinden, dat abb er iets voor had dacht ik wel.
Gelukkig maar. d:)b Zoiets wordt nog wel eens over het hoofd gezien weet ik uit ervaring. :X
Vaste buis hoger gaat niet echt, het is geen plafond namelijk maar een plank waar wat op staat. Dit is nog zonder.

[afbeelding]
Kun je toch alsnog die grijze buis 10cm verder laten doorlopen en de flex 10cm later laten beginnen? Dan valt alles uit het zicht door de plank?

En dan de stukjes naar beneden de groepenkast in ook nog even door een 3/4" griuze buis schuiven, helemaal geen flex meer in het zicht dan. ;)

Maar dit is mierengeneuk natuurlijk. Technisch maakt het geen enkel verschil en zo vaak kijk je waarschijnlijk niet in die kast. ;) Het is netjes genoeg zo. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Xander schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:20:
[...]

Gelukkig maar. d:)b Zoiets wordt nog wel eens over het hoofd gezien weet ik uit ervaring. :X

[...]

Kun je toch alsnog die grijze buis 10cm verder laten doorlopen en de flex 10cm later laten beginnen? Dan valt alles uit het zicht door de plank?

En dan de stukjes naar beneden de groepenkast in ook nog even door een 3/4" griuze buis schuiven, helemaal geen flex meer in het zicht dan. ;)

Maar dit is mierengeneuk natuurlijk. Technisch maakt het geen enkel verschil en zo vaak kijk je waarschijnlijk niet in die kast. ;) Het is netjes genoeg zo. :P
Het had met een aantal kabels wel gegaan denk ik, maar sommige waren ook niet langer om even 50cm extra omweg te maken.
Ah het kan best zo, hij zit niet in de huiskamer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:32

Reptile209

- gers -

Ik ben begonnen met wat draden uit de elektraleidingen te halen (met een touw er aan om er later wat nieuws in te kunnen trekken). Dit bij een muur die gesloopt moet worden, waarbij ik de nieuwe draden niet wil beschadigen.

Bij eentje ging dat prima. De tweede zit nu echter muurvast na ongeveer 1,5 van de ca 3 meter. Wil niet meer voor of achteruit (heel hard trekken aan draden of aan touw). Heeft iemand nog een handige tip om dit op te lossen, zonder de boel open te hakken? En om het bij een volgende leiding te voorkomen? Want met N=2 gaatjes nu in 50% van de gevallen mis, en in het hele huis heb ik nog een hoop draad te vervangen. :+
Ik had een lusje in de draad gedraaid, touwtje er aan en wat ducttape er omheen om juist te voorkomen dat het eind vd draad vast zou komen te zitten. Huis is uit 1969, met voor zover ik kan zien, gewone 5/8 pvc buis (geen flexibele).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
Rol-Co schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 21:38:
[...]

Netjes!

Edit:
Geen pv kWh meter? Je was toch bezig. ;)
Schuur is een 550 Wh waar nog geen eigen kabel voor ligt dus die kWh meter hangt in de schuur.

De grote installatie hangt een SMA achter en die vertrouw ik wel voorlopig totdat we weer extra hobby geld hebben voor metertjes en ymvk kabel :)

Willen nog een uitbouw gaan doen van het huis dus hoop centjes sparen komende tijd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:27:
[...]

Het had met een aantal kabels wel gegaan denk ik, maar sommige waren ook niet langer om even 50cm extra omweg te maken.
Ah het kan best zo, hij zit niet in de huiskamer ;)
Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen.

Deze stukjes, had je in grijze vaste buis kunnen maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gcUzdoriLqXTCHI1b0L8TjL6/full.jpg

Dan heb je door die plank alle gele flexbuis uit het zicht en het kost je geen enkele centimeter extra draad. ;)

Maar het is inderdaad netjes zat zo voor een meterkast. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 05:07
Netjes hoor. Heb laatst ook links een kabelgoot gemaakt, zal nog wel is een foto schieten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Ik ben voor mijn nieuwe groepenkast bezig met het verdelen van de groepen over de 3 fasen (3x 25A).

Omdat er een inductiekookplaat komt, komt er ook een kookgroep in.
De kookplaat moet tzt nog uitgezocht worden maar voor nu ga ik uit van 2x 230V.

Een kookgroep is eigenlijk niets meer dan 2 standaard 1-fase automaten waarvan de hendel mechanisch gekoppeld is maar elektrisch gescheiden.

Mag ik dan 2 verschillende fasen gebruiken voor zo'n kookgroep ?
Of moet dat van dezelfde fase gevoed worden ?

En dan is het natuurlijk nog spannend in hoeverre een inductieplaat van 2x 230V er moeite mee heeft als tussen de 2 fasen onderling 400V verschil is ?

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oystein schreef op maandag 29 januari 2018 @ 11:07:
Ik ben voor mijn nieuwe groepenkast bezig met het verdelen van de groepen over de 3 fasen (3x 25A).

Omdat er een inductiekookplaat komt, komt er ook een kookgroep in.
De kookplaat moet tzt nog uitgezocht worden maar voor nu ga ik uit van 2x 230V.

Een kookgroep is eigenlijk niets meer dan 2 standaard 1-fase automaten waarvan de hendel mechanisch gekoppeld is maar elektrisch gescheiden.

Mag ik dan 2 verschillende fasen gebruiken voor zo'n kookgroep ?
Of moet dat van dezelfde fase gevoed worden ?

En dan is het natuurlijk nog spannend in hoeverre een inductieplaat van 2x 230V er moeite mee heeft als tussen de 2 fasen onderling 400V verschil is ?

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen ?
Persoonlijk zou ik zeggen pak een 3P+N groep voor het koken (of een 3P+N Alamat), en geen kookgroep.
Een "echte" kookgroep moet inderdaad op 1 fase t.o.v. een 3P+N groep, die verdeel je over 2 of 3 fase's al naar gelang je wenst/je kookplaat aankan.

Over het algemeen is het dan ook makkelijker verdelen door een kookplaat op 3P+N te plaatsen.

Gebruik voor de grap eens de zoekfunctie in dit topic (en het hele subforum), daar is genoeg te vinden over een kookgroep vs 3P+N, en wat er dus zo al met al geadviseerd wordt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Bedankt voor de nuttige input.

Ik zal dan toch voor een aparte aardlek en automaat kiezen (3P+N) omdat later ook nog zonnepanelen in de planning ligt en dan zou een 3-fase omvormer het meest voor de hand liggen.

Dan heb ik daarvoor alleen nog maar een 3P+N automaat nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Oystein
Ik heb onlangs ook alles omgebouwd naar 3-fase en een 3-fase omvormer.
Ik heb gewoon nog steeds een 7,2 kW inductie kookgroep op 1 fase zitten.
Je hebt die pitten nooit volluit aan. Dus is geen enkel probleem.
(tenzij je een restaurant runt of keuken princes bent)
my 2 cents.

edit: en ik log alles
edit2: uiteraard andere groot verbruikers wel op een andere fase

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-01-2018 11:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Ik wil zo veel mogelijk potentiële problemen voor zijn.

De keuken maakt het spannend met de kookplaat, een oven van 3600 W,vaatwasser, een Close-in boiler van 2000 W, waterkoker, koffiezet apparaat.

Dan is een goede fase verdeling wel handig als ik niet een hoofdzekering op wil blazen als we met de kerst voor de hele familie alles optuigen en ondertussen ook nog snel het glasservies voor de avond weer schoon willen hebben ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:49
Reptile209 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:31:
Ik ben begonnen met wat draden uit de elektraleidingen te halen (met een touw er aan om er later wat nieuws in te kunnen trekken). Dit bij een muur die gesloopt moet worden, waarbij ik de nieuwe draden niet wil beschadigen.

Bij eentje ging dat prima. De tweede zit nu echter muurvast na ongeveer 1,5 van de ca 3 meter. Wil niet meer voor of achteruit (heel hard trekken aan draden of aan touw). Heeft iemand nog een handige tip om dit op te lossen, zonder de boel open te hakken? En om het bij een volgende leiding te voorkomen? Want met N=2 gaatjes nu in 50% van de gevallen mis, en in het hele huis heb ik nog een hoop draad te vervangen. :+
Ik had een lusje in de draad gedraaid, touwtje er aan en wat ducttape er omheen om juist te voorkomen dat het eind vd draad vast zou komen te zitten. Huis is uit 1969, met voor zover ik kan zien, gewone 5/8 pvc buis (geen flexibele).
Uhm, een trekveer gebruiken? Je haalt de draden er toch niet 1 voor 1 uit? Alle draden in 1 keer uit een buis. En probeer ook nooit een draad erbij te trekken, altijd alle draden in 1 keer.
Voor de draden die vast zitten: probeer eens te duwen ipv alleen hard trekken. Het touw duwen gaat was lastig daar ook voor in de toekomst de trekveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oystein schreef op maandag 29 januari 2018 @ 12:18:
Ik wil zo veel mogelijk potentiële problemen voor zijn.

De keuken maakt het spannend met de kookplaat, een oven van 3600 W,vaatwasser, een Close-in boiler van 2000 W, waterkoker, koffiezet apparaat.

Dan is een goede fase verdeling wel handig als ik niet een hoofdzekering op wil blazen als we met de kerst voor de hele familie alles optuigen en ondertussen ook nog snel het glasservies voor de avond weer schoon willen hebben ;-)
Zoals je hierboven ziet heb ik dat ook allemaal en nog een combimagnetron.
De kookplaat kan bij mij beide en heb hem nu op 400v (2fase en een nul) zitten maar dat is eigenlijk gewoon het zelfde bij mijn kookplaat van ikea. Dus 2x dezelfde fase met 2x een nul of 2x een andere fase met 1xeen nul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Komt goed ... ik heb net mijn groepenkast(en) besteld en ook een 3-fase aardlek en automaat erbij voor het koken.

Ik kan er nu alle kanten mee op ... ook de goede ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:32

Reptile209

- gers -

wmeester schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:10:
[...]

Uhm, een trekveer gebruiken? Je haalt de draden er toch niet 1 voor 1 uit? Alle draden in 1 keer uit een buis. En probeer ook nooit een draad erbij te trekken, altijd alle draden in 1 keer.
Voor de draden die vast zitten: probeer eens te duwen ipv alleen hard trekken. Het touw duwen gaat was lastig daar ook voor in de toekomst de trekveer.
Ik haal ze er inderdaad beiden (bruin/zwart in dit geval) tegelijk uit. Het touwtje er aan was om na de werkzaamheden aan de muur nieuwe draden te kunnen trekken. Heb al geprobeerd om te duwen en te trekken, zowel per draad als beiden samen, geen effect tot dusver. Ga vanavond eens kijken of het lukt om mijn USB-endoscoopje aan de trekveer te plakken en te kijken waar de boel nu vast zit. Worst-case zitten er straks ook een trekveer en een endoscoop vast :X

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Reptile209 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 15:04:
[...]

Ik haal ze er inderdaad beiden (bruin/zwart in dit geval) tegelijk uit. Het touwtje er aan was om na de werkzaamheden aan de muur nieuwe draden te kunnen trekken. Heb al geprobeerd om te duwen en te trekken, zowel per draad als beiden samen, geen effect tot dusver. Ga vanavond eens kijken of het lukt om mijn USB-endoscoopje aan de trekveer te plakken en te kijken waar de boel nu vast zit. Worst-case zitten er straks ook een trekveer en een endoscoop vast :X
Je kan de stofzuiger er eens op zetten voor het geval er gruis van muur of pleisterwerk in de buis terecht is gekomen en het daarom vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:49
Reptile209 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 15:04:
[...]

Hmmm, dat is zuur. Soms wil er wel eens een grindje of stukje mortel van betonnenvloer in zo'n pijp komen en precies in de bocht klem zitten. Dan gaat het nergens meer heen.

Edit @Ploink precies wat ik dacht dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met een goedkopere variant van deze Fibaro:

pricewatch: Fibaro Wall Plug 2 (Z-Wave Plus) (NL model)

Ben aan het zoeken geweest, de NEO Coolcam krijgt veel negatieve reviews, ook de Aeon versie lijkt niet zo geweldig te zijn.

Welke alternatieven gebruiken jullie hier? Het enige wat ik nodig heb is een schakeling en evt. dimmer. Verbruik e.d. is voor mij niet zo spannend.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-08 18:36
Algemene vraag.

Onze E instalateur heeft me ooit verteld dat hij het systeem ging leveren wat in de aanbieding is.

Of dat een grapje was of niet, toch liever maar een redelijk merk, en wat € erbij voor een kast die beter is denk ik dan. Maar volgende week afspraak om alles uit te tekenen.

Ik kom geschat op 14-16 1-fase groepen en 4 3-fase.
Het lijkt me dat 3 fase 4 units breed zijn, dus totaal 26-28 units breed.
De meeste merken leveren 12 units in 22 cm (breedte) blijkbaar.

Is het dan simpelweg 3 naast elkaar hangen ?

En dan is de hoogte ook nog wat, als ik er een eigen stroom meter tussen wil hangen voor verschillende groepen, dan zijn die ook weer dezelfde breedte.zeg 2 x 3-fase en 3 x 2-fase

Wordt het dan:
groepen op bovenste rij. (Rij 1)
Meters in rij eronder (rij 2)
Aardlek etc (rij 3)
Hoofd schakelaar (rij 4)

Of combineer je dingen als aardlek met meters ernaast (als dat passen zou)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02:58
Hier heb ik om het duidelijker te maken
Aardlek-groep-groep-groep-groep Aardlek-groep-groep-groep-groep enz.
Dan is meteen duidelijk welke aardlekken bij welke groepen hoort. Ook alle modules van gekleurde labels voorzien om alles snel overzichtelijk te hebben. Hager heeft daar labelhouders voor op alle modules.
Verder de hoofdschakelaar, Overspanningsbeveiliging en kWhmeter/Pv groep in de onderste rij, alle verbruiker-modules erboven.

[ Voor 4% gewijzigd door Stanley22_7 op 31-01-2018 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jacovn schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 19:28:
Algemene vraag.

Onze E instalateur heeft me ooit verteld dat hij het systeem ging leveren wat in de aanbieding is.

Of dat een grapje was of niet, toch liever maar een redelijk merk, en wat € erbij voor een kast die beter is denk ik dan. Maar volgende week afspraak om alles uit te tekenen.

Ik kom geschat op 14-16 1-fase groepen en 4 3-fase.
Het lijkt me dat 3 fase 4 units breed zijn, dus totaal 26-28 units breed.
De meeste merken leveren 12 units in 22 cm (breedte) blijkbaar.

Is het dan simpelweg 3 naast elkaar hangen ?

En dan is de hoogte ook nog wat, als ik er een eigen stroom meter tussen wil hangen voor verschillende groepen, dan zijn die ook weer dezelfde breedte.zeg 2 x 3-fase en 3 x 2-fase

Wordt het dan:
groepen op bovenste rij. (Rij 1)
Meters in rij eronder (rij 2)
Aardlek etc (rij 3)
Hoofd schakelaar (rij 4)

Of combineer je dingen als aardlek met meters ernaast (als dat passen zou)
leef je uit :)

http://www.abbconnect.nl/hafonorm/index.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Hmm moet ik me als instalatuer registreren ?
Als gebruiker kan ik er niet veel,mkan een dealer zoeken.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jacovn schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 20:27:
[...]

nee, gewoon op ok klikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 22:41

painkill

Pain(k)(ill)

De stand van mijn meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/g5cHvuZ3evfgWn41MmllYcwR/medium.jpg

In de kabelgoot links zitten alle overlengtes, niet te zijn is links de verdeeldoos met wat poe adapters.
Dat is trouwens wel een echte aanrader, die kabelgoot, bovenin de meterkast komen alle buizen uit en alle netwerk en coax gaat rechtstreeks de kabelgoot in, geen gedoe met buisjes oid.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

painkill schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 20:40:
De stand van mijn meterkast:

[afbeelding]

In de kabelgoot links zitten alle overlengtes, niet te zijn is links de verdeeldoos met wat poe adapters.
Dat is trouwens wel een echte aanrader, die kabelgoot, bovenin de meterkast komen alle buizen uit en alle netwerk en coax gaat rechtstreeks de kabelgoot in, geen gedoe met buisjes oid.
gelukkig ook niet zoveel netwerk >:) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jacovn schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 20:27:
[...]

zo dus even een kastje gemaakt

12 groepen, kookgroep en een bel trafo :)

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1801/363964/0LhUeKP3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Zal wel niet goed werken onder safari op ipad :(
Ik krijg 1x aardlek en daar kan dan beltrafo, kookgroep en nog 2 groepen op zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jacovn schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 21:02:
Zal wel niet goed werken onder safari op ipad :(
Ik krijg 1x aardlek en daar kan dan beltrafo, kookgroep en nog 2 groepen op zetten..
Op de ipad iets anders, kijk in de onderste zwarte balk, daar staat configurator, tik die aan en de pagina die opent op ok.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 08:34
Rol-Co schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 20:55:
[...]

[afbeelding]
Weet iemand waar dat gleufje onderaan de ABB zekeringsautomaten voor is? Op de foto hierboven kan je het goed zien. Kan daar iets van een kleur markering in ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 20:45

Onbekend

...

MeTooPV schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 22:16:
[...]

Weet iemand waar dat gleufje onderaan de ABB zekeringsautomaten voor is? Op de foto hierboven kan je het goed zien. Kan daar iets van een kleur markering in ofzo?
Het staat nu aan, en daarom is hij nu rood. Hij wordt groen als je dat ding uit zet. :)
[...]

[afbeelding]
Ziet er strak uit. Teken je nog lijntjes om aan te geven welke groepen er op welke aardlek zit? (Je moet per 4 tellen waarschijnlijk, maar als je snel iets wilt omzetten kan ik mij voorstellen dat er een kans is dat je 1tje mis telt.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:39
Ik heb een tijdje terug een PVC buis van de vliering naar de begane grond aangebracht. De buis heb ik met een kleine camera door een koof gemanoeuvreerd waar ook water/gas/afvoer doorheen gaan. Het idee was deze buis in een (voor nu afgedekte) hollewanddoos uit te laten komen zodat ik daar stroom uit kan pakken voor een aantal spotjes in het plafond (ook in een koof).
Het laatste stukje PVC ging echter niet omdat er te scherpe bochten gemaakt moesten worden (twee keer 90 graden kort achter elkaar).

Nu had ik begrepen dat je YMVK kabel niet perse in een buis hoeft te leggen en die laatste open paar cm niet uitmaken. Nu zag ik dat ik mij vergist heb en er XMVK kabel in heb gestopt. Maakt dat wat uit?
Vervangen is nog gewoon mogelijk maar kost weer geld en moeite dus als het zo mag laat ik het zitten.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 10:40
Nu had ik begrepen dat je YMVK kabel niet perse in een buis hoeft te leggen en die laatste open paar cm niet uitmaken. Nu zag ik dat ik mij vergist heb en er XMVK kabel in heb gestopt. Maakt dat wat uit?
Vervangen is nog gewoon mogelijk maar kost weer geld en moeite dus als het zo mag laat ik het zitten.
zowel YMVK als XMVK zijn van zichzelf al dubbelgeisoleerd. Die mag je dus bovengronds leggen zonder buis, of gedeeltelijk door een buis. Ideaal dus voor wat jij hier beschrijft!

XMVK is de 'lichte' broer van YMVK.

Het verschil tussen YMVK en XMVK zit hem er in dat YMVK verder gaat waar XMVK stopt. YMVK heeft dikkere isolatie (geschikt voor 1000volt). Dat is voor jou niet van toepassing. Daarnaast gaat YMVK verder waar XMVK stopt. YMVK is verkrijgbaar met hele grote aderdiameters (die je thuis dus niet nodig hebt) en bijvoorbeeld met brandvertragende isolatie. Daarnaast mag je XMVK niet bundelen (dus een hele stapel kabels naast elkaar in zo'n industrieele goot)

XMVK voldoet hier dus prima en je doet het dus helemaal netjes! Je gebruikt de kabel precies waar hij voor is bedoeld!

[ Voor 47% gewijzigd door FragDaddy op 01-02-2018 08:37 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:53
Hoi Medetweakers,

Binnenkort wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd met al het schakelmateriaal van B&J Reflex SI. Nu is dit niet echt een hele fraaie serie en wil ik deze graag vervangen. Om enigszins kosten te besparen wil ik bij B&J blijven zodat ik een deel van de basiselementen kan hergebruiken en wil ik gaan voor de Future Linear waarbij ik de laagzittende WCDs meteen kindveilig wil uitvoeren.

Nu heb ik hier twee vragen over:
  • Ik heb een site gevonden die losse centraalplaten levert voor de Future Linear, passen deze zonder meer op het binnenwerk van de Reflex SI?
  • Moet ik om een kindveilige oplossing te krijgen de gehele WCD (centraalplaat inclusief binnenwerk) vervangen voor een kindveilige variant, of kan ik volstaan met een kindveilige centraalplaat? En zo ja: is eerder genoemde lossen centraalplaat kindveilig (kan de gegevens van de losse centraalplaat namelijk nergens vinden)?
Onderstaand heb ik al wel in dit topic gevonden over kindveilige centraalplaten, maar dit geeft nog niet echt uitsluitsel. Iemand die mij hier verder mee kan helpen?
GerjanT schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:37:
[...]
het zit inderdaad in de afdekking. Hoe het zit bij WCD's zonder aarde weet ik niet.
Annuk schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 18:40:
[...]
Dat kindveilige zit inderdaad in de afdekking, het is een plastic geveerde schuif die alleen geopend kan worden door beide pennen in het stopcontact te steken (zoals je dus doet met een stekker ;) )

kijk maar eens naar de verschillen tussen beide WCD's:
Zonder kinderveiligheid:
[afbeelding]

Met kinderveiligheid:
[afbeelding]

Je ziet bij de wcd zonder kinderveiligheid rechtstreeks de fase & nul "klem", terwijl je bij de wcd met kinderveiligheid een schuifje ziet zitten, heb jammer genoeg hier niets op voorraad liggen waarvan ik zo even een foto kan maken van de achterkant.

Durf alleen niet te zeggen of ze ook losse afdekkingen zo verkopen met kinderveiligheid.

Edit:
Heb nu alleen even bij de Balance SI serie gekeken bij BJ, maar daar staan ook WCD's met verhoogde aanraakveiligheid (kinderveiligheid) tussen zonder RA.
zie hier: http://www.busch-jaeger-c...e=1041338&produkt=1054085

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
Wat betreft kindveilige stopcontacten... is voor een nieuwsgierig jongetje zoals ik vroeger machtig interessant om mee te spelen.
Ik had van die draaidingen in het stopcontact op mijn slaapkamer, zoiets dergelijks, maar dan de robuuste jaren '70 versie die met holle metalen pennen in het stopcontact zat.:
Afbeeldingslocatie: https://www.conrad.be/medias/global/ce/5000_5999/5500/5520/5520/552024_BB_00_FB.EPS_1000.jpg
Zo heb ik geleerd hoe 220V voelt.Toen mijn moeder een paar seconden later binnen kwam, mijn bleke gezicht zag en vroeg 'ís er iets? Ben je ziek?' deed ik net of er niks aan de hand was. :D

Zelfs nu voel ik nog wel eens de drang om uit te vissen hoe je die schuifjes in veilige stekkerdozen kan open prutsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:53
Ploink schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:13:
Wat betreft kindveilige stopcontacten... is voor een nieuwsgierig jongetje zoals ik vroeger machtig interessant om mee te spelen.
Ik had van die draaidingen in het stopcontact op mijn slaapkamer, zoiets dergelijks, maar dan de robuuste jaren '70 versie die met holle metalen pennen in het stopcontact zat.:
[afbeelding]
Zo heb ik geleerd hoe 220V voelt.Toen mijn moeder een paar seconden later binnen kwam, mijn bleke gezicht zag en vroeg 'ís er iets? Ben je ziek?' deed ik net of er niks aan de hand was. :D

Zelfs nu voel ik nog wel eens de drang om uit te vissen hoe je die schuifjes in veilige stekkerdozen kan open prutsen :+
Als kinderen wat ouder zijn en ze graag iets willen uithalen met een WCD zul je ze nergens echt mee tegenhouden, maar het gaat dan ook voornamelijk voor de wat jongere kinderen. Ik heb begrepen dat die "kindveilige" wandcontactdozen "veilig" zijn omdat je op beide openingen met even veel kracht druk moet zetten om ze open te krijgen. Dat is voldoende voor de leeftijd dat ze nog niet beseffen dat het gevaarlijk is (en het dus ook niet per sé een uitdaging is :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tieske88 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:49:
Hoi Medetweakers,

Binnenkort wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd met al het schakelmateriaal van B&J Reflex SI. Nu is dit niet echt een hele fraaie serie en wil ik deze graag vervangen. Om enigszins kosten te besparen wil ik bij B&J blijven zodat ik een deel van de basiselementen kan hergebruiken en wil ik gaan voor de Future Linear waarbij ik de laagzittende WCDs meteen kindveilig wil uitvoeren.

Nu heb ik hier twee vragen over:
[list]
• Ik heb een site gevonden die losse centraalplaten levert voor de Future Linear, passen deze zonder meer op het binnenwerk van de Reflex SI?
Ja die gaan passen, binnenwerken binnen BJ blijven verder gelijk :)
Kan je ook al vrij simpel zien aan b.v. de dimmers/schakelaars en andere inbouw.. het daadwerkelijke schakelmateriaal is in de basis hetzelfde, alleen je afdekramen & centraalplaten veranderen naar wens.
• Moet ik om een kindveilige oplossing te krijgen de gehele WCD (centraalplaat inclusief binnenwerk) vervangen voor een kindveilige variant, of kan ik volstaan met een kindveilige centraalplaat? En zo ja: is eerder genoemde lossen centraalplaat kindveilig (kan de gegevens van de losse centraalplaat namelijk nergens vinden)?
[/list]

Onderstaand heb ik al wel in dit topic gevonden over kindveilige centraalplaten, maar dit geeft nog niet echt uitsluitsel. Iemand die mij hier verder mee kan helpen?
Ik ben bang dat het er wel op neer komt inderdaad dat je (jammer genoeg) ook de goede binnenwerken moet vervangen, kan zo nog geen losse centraalplaten vinden in de FL-lijn die kind-veilig zijn.
Je kan natuurlijk de dingen gebruiken die @Ploink aangeeft maar ik kan me voorstellen dat je dat minder/niet mooi vind.

Je kan evt. nog eens kijken naar de BJ Reflex SI Linear serie kijken, is iets strakker dan de standaard Reflex SI lijn maar kan je nagenoeg alles hetzelfde gebruiken :)
Tieske88 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:32:
[...]

Als kinderen wat ouder zijn en ze graag iets willen uithalen met een WCD zul je ze nergens echt mee tegenhouden, maar het gaat dan ook voornamelijk voor de wat jongere kinderen. Ik heb begrepen dat die "kindveilige" wandcontactdozen "veilig" zijn omdat je op beide openingen met even veel kracht druk moet zetten om ze open te krijgen. Dat is voldoende voor de leeftijd dat ze nog niet beseffen dat het gevaarlijk is (en het dus ook niet per sé een uitdaging is :P )
Klopt, je moet met aardig goede druk die "klepjes" weg/omhoog drukken.. maar hetzelfde punt is het over het algemeen met de eerder genoemde "draaischijfjes", dat valt je over het algemeen ook tegen om dat aan 1 kant te doen..

[ Voor 16% gewijzigd door Annuk op 01-02-2018 21:37 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Tieske88 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:32:
Ik zat op de kleuterschool destijds, zal een jaar of 4 zijn geweest. Mijn spelletje was om het los gepeuterde draaiding er ietsje in te steken en dan dat nachtlampje er iets in zodat de boel net contact maakte om het fenomeen electriciteit te onderzoeken. Toen raakte ik met me vingetje een stekker pootje....
Als het zo'n stopcontact was waar je flink moet duwen zou het me waarschijnlijk niet gelukt zijn.
Ik heb nu ook van die goedkope stekkerdozen waar je een ferme vuistslag nodig hebt om de stekker er in te krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Ploink op 01-02-2018 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
Sp33dFr34k schreef op maandag 29 januari 2018 @ 15:39:
Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met een goedkopere variant van deze Fibaro:

pricewatch: Fibaro Wall Plug 2 (Z-Wave Plus) (NL model)

Ben aan het zoeken geweest, de NEO Coolcam krijgt veel negatieve reviews, ook de Aeon versie lijkt niet zo geweldig te zijn.

Welke alternatieven gebruiken jullie hier? Het enige wat ik nodig heb is een schakeling en evt. dimmer. Verbruik e.d. is voor mij niet zo spannend.
Heb niet het idee dat dit helemaal het juiste topic is, maar kijk is in Duitsland. MediaMarkt.de de fibaro momenteel 49 euro en amazon.de nu 47,90 (als je iemand met prime kent ideaal). Paar weken terug nog 2 fibaro dimmers besteld met prime a 46 per stuk.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

BoschR schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 00:15:
[...]

Heb niet het idee dat dit helemaal het juiste topic is, maar kijk is in Duitsland. MediaMarkt.de de fibaro momenteel 49 euro en amazon.de nu 47,90 (als je iemand met prime kent ideaal). Paar weken terug nog 2 fibaro dimmers besteld met prime a 46 per stuk.
Dankje, had idd gemerkt dat amazon.de ze wel het goedkoopste heeft. Fibaro is volgens mij Pools(?), maar in Polen zelf zijn ze niet zo cheap.. raar :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Ploink schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:54:
[...]
Ik heb nu ook van die goedkope stekkerdozen waar je een ferme vuistslag nodig hebt om de stekker er in te krijgen.
Verschrikkelijk ja, ik heb alles vervangen door pricewatch: APC Performance SurgeArrest (8x)

EDIT; geen idee waarom die niet leverbaar is, deze wel; pricewatch: APC Performance SurgeArrest 8 Outlets w/ Phone / Coax Protection ...

[ Voor 30% gewijzigd door TommyGun op 02-02-2018 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 07:49
Weet iemand of je een klein stuk van je thuisnetwerk op hogere amperes (dikkere kabels) kan toelaten?

- hoofdaansluiting 3x25A
- zonnepanelen 3x10A
- load balancing laadpaal 1x16A + 1x10A met zon?

Maakt het opladen van een enkelfase auto een stukje sneller...

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nee, met een klein stukje, d.w.z. een éénfase oplaadinrichting kan dat niet. Daarvoor zal voor de hele installatie een zwaardere hoofdaansluiting nodig zijn. Maar je zegt dat je een driefasen aansluiting hebt, het alternatief is dan een driefasen oplaadapparaat. Dan heb je meteen drie keer zoveel laadvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@roelzadh
Ja, het laadpaalprotocol ondersteunt min of meer traploos stroomregeling (wel met alle fasen tegelijk).
Een laadpaal met componenten die 25A gespecd zijn kan je dus, indien nodig, knijpen op 6A.
Technisch geen probleem; met standaarddingen als SmartEVSE en Zappi Charger heb je het al voor elkaar.
Of het nen1010 OK is... gezien de selectiviteitsdiscussie met PV gok ik dat niemand dat echt weet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 07:49
@Techneut, @Proton_,
Ik bedoel alleen het stuk netwerk tussen de zonnepanelen en de laadpaal, aparte verdeel kast bijvoorbeeld. Als ik daar 4mm2 draad gebruik zou het 16 uit het net (dus selectief) plus 10A van de panelen makkelijk aan kunnen.

De vraag voor een fase is omdat de golf, leaf 2 en ioniq dit niet hebben.

Zolang de laadpaal de hoofdzekering in de gaten houd kan je dus sneller laden zonder naar 3x35A te hoeven gaan.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dan moeten op dat moment die panelen dat ook maar kunnen leveren. Anders val je toch echt terug op die 16A (primair) van die ene groep. Maar je kunt toch ook de pv buiten beschouwing laten. Bij een gewone driefasengroep heb je dan op 230V niveau 3x 16A tot je beschikking, d.w.z. 11kW. Dat moet toch voor de NEN1010 geen probleem zijn? Ik ben geen installatieman, maar als technicus zou ik niet weten waarvoor dat een probleem zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De nieuwe e-golf heeft een tweefase lader (ja echt), de leaf 2 lijkt een 3fase lader te kunnen krijgen (geruchten).
Ook lijkt DC laden voor thuis haalbaar te worden, zie Webasto Life. Dan heb je de volle 3x25A tot je beschikking in elke* auto.

Voor het betere hackwerk neem je een 11 kW hybride omvormer met assist functie, die kan zelfs zonder zon op twee fasen 8A opnemen en op de andere 16A uitspugen, waardoor je op die fase 41A tot je beschikking hebt.
Dan ben je wel een paar duizend euro verder...

* behalve Renault Zoe (die kan dat op elk laadstation en heeft geen DC nodig) en crippleware zonder snellaadfunctie zoals Ford, Mercedes.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19
roelzadh schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:53:
Weet iemand of je een klein stuk van je thuisnetwerk op hogere amperes (dikkere kabels) kan toelaten?

- hoofdaansluiting 3x25A
- zonnepanelen 3x10A
- load balancing laadpaal 1x16A + 1x10A met zon?

Maakt het opladen van een enkelfase auto een stukje sneller...
Combinatie met maximale stroom laden zonder het verbruik in huis en opbrengst zonnepanelen te beinvloeden kun je mooi laten regelen door de Maxem Energy Manager. Installeer ik wel eens voor klanten en werkt goed moet ik zeggen. Stukje software geeft mooi grafisch inzicht in de diversen stromen.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19
:D
[...]

[afbeelding]
Is er een reden dat er 2 hoofdschakelaars in deze groepenkast configuratie zitten?
Ik zou de hoofdschakelaar in de groepenkast verwijderen dan heb je plek over voor extra zekeringen, etc.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Theo74 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:58:
[...]

Is er een reden dat er 2 hoofdschakelaars in deze groepenkast configuratie zitten?
Ik zou de hoofdschakelaar in de groepenkast verwijderen dan heb je plek over voor extra zekeringen, etc.
Volgens mij is het een hoofdschakelaar en een driefasen alamat. Een hoofdschakelaar heeft geen testknop. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Theo74 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:58:
[...]

Ik wil geen verwarring zaaien met dit plaatje, het is gewoon een kast gemaakt met de abb configurator om als voorbeeld te dienen. ;)

Het is geen hoofdschakelaar in de kast maar een 3 fase alamat (veiligheid en aardlekschakelaar in 1) als kookgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:38

Harrie

NederVlaming

Ik heb een nieuwe kookplaat. De oude was 6.2kW, de nieuwe 7.4kW. Deze dient monofasig aangesloten te worden.
Ik heb een 32A aparte groep hiervoor. 6mm2 tot de "neus" aansluiting. (Geen idee of dat in NL ook zo heet).

Van daar lag een 3G4 kabel naar de oude plaat.
Ik dacht ik vervang die ineens door 3G6. Echter hadden ze enkel flexibele/soepele draad, geen stugge met single core.
Nu zeiden ze in de bouwmarkt dat soepele draad aangeraden is voor het laatste stukje tot de plaat.
Maar nu ik bezig ben, begin ik te twijfelen. Het aansluiten van gewoon soepele draad lijkt me niet optimaal, zowel op de "neus" als op de plaat. Maar ze verkopen hier nergens in de buurt deftige eindhulsen...

De kabel die met de plaat werd meegeleverd is 4G2.5. Lijkt me eigenlijk wat krap voor aansluiten op 1 fase.

Wat nu doen? Toch de soepele 3G6? Eventueel de uiteinden eerst vertinnen?
Of de bestaande 3G4 terug plaatsen?
Of toch gewoon de meegeleverde kabel gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 09:37

Illusion

(the art of)

Belgie neem ik aan?
3G6 flexibel met adereindhulzen lijkt mij de beste oplossing.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Harrie schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:08:
Ik heb een nieuwe kookplaat. De oude was 6.2kW, de nieuwe 7.4kW. Deze dient monofasig aangesloten te worden.
Ik heb een 32A aparte groep hiervoor. 6mm2 tot de "neus" aansluiting. (Geen idee of dat in NL ook zo heet).

Van daar lag een 3G4 kabel naar de oude plaat.
Ik dacht ik vervang die ineens door 3G6. Echter hadden ze enkel flexibele/soepele draad, geen stugge met single core.
Nu zeiden ze in de bouwmarkt dat soepele draad aangeraden is voor het laatste stukje tot de plaat.
Maar nu ik bezig ben, begin ik te twijfelen. Het aansluiten van gewoon soepele draad lijkt me niet optimaal, zowel op de "neus" als op de plaat. Maar ze verkopen hier nergens in de buurt deftige eindhulsen...

De kabel die met de plaat werd meegeleverd is 4G2.5. Lijkt me eigenlijk wat krap voor aansluiten op 1 fase.

Of de bestaande 3G4 terug plaatsen?
Of toch gewoon de meegeleverde kabel gebruiken?
32A enkele groep of een dubbele in de meterkast ?
hier in NL gebruiken we 2 automaten van 16A gekoppeld, 5 aderig 2,5 mm2 kabel en een perilex stekker voor een kookplaat van 7,2kW. in het stuk flex gebruiken we grijs en blauw als nul en bruin en zwart als de 2 fase.
dan heb je 5mm2 aan verbinding wat ruim voldoende is voor 32A, een 4mm2 zou dat al kunnen.

edit:
ow wacht, je zegt dat er 4x2,5 meegeleverd is? dan is het waarschijnlijk een 3 fase plaat, heb je 3 fase in huis?

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 03-02-2018 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Harrie schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:08:
Niet vertinnen! Tin kan vervormen onder de druk van een schroefklem waardoor de aansluiting slechter wordt na verloop van tijd.

Ik zou een 3G6 neopreenkabel pakken en netjes adereindhulzen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Rol-Co schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:40:
[...]

32A enkele groep of een dubbele in de meterkast ?
hier in NL gebruiken we 2 automaten van 16A gekoppeld, 5 aderig 2,5 mm2 kabel en een perilex stekker voor een kookplaat van 7,2kW. in het stuk flex gebruiken we grijs en blauw als nul en bruin en zwart als de 2 fase.
dan heb je 5mm2 aan verbinding wat ruim voldoende is voor 32A, een 4mm2 zou dat al kunnen.

edit:
ow wacht, je zegt dat er 4x2,5 meegeleverd is? dan is het waarschijnlijk een 3 fase plaat, heb je 3 fase in huis?
In belgie is het gebruikelijk om 6mm2 VOB te gebruiken voor een groep van 32A. Zo staat het ook op het schema van de elektrische keuring van ons huis.
De automaat is een 2-polige 32A automaat: http://www.hager.be/produ....htm?Suchbegriffe=MWN232A

De 4x2,5 is inderdaad om de plaat 2 fasig aan te sluiten; 2-fasen, een nul en een aarde draad.
Mijn plaat heeft exact hetzelfde aansluitschema als deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/117503_Schema_kookplaat_1.jpg
Ik heb dus het schema met de brug gebruikt, die was ook meegeleverd.

Voorlopig heb ik hem even met de 3G6 aangesloten, zodat ik vandaag ook kon koken. Ik zal eens zien naar eindhulzen of een gewone installatiedraad. Ik kan er nog redelijk gemakkelijk aan als ik de laden uit de kast eronder haal.

Eigenlijk is dat aansluitvakje van de plaat ook wel erg krap voor 3G6 kabel...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4DMRS6AOmO6G30RyE75ODJ4U/thumb.jpg
Volgens de kassa bon is het een "CTLB 3G6" Ik denk dat dat inderdaad voor Neopreen staat?
Op de kabel zelf staat Flextreme H07 RN-F- 255- 3G6mm2.

Ik heb nog voldoende lengte om een nieuwe kabel te maken en ineens van hulzen te voorzien; moet ik ergens 6mm2 hulzen en een tang? vinden. Of ik kan ze gewoon even van de plaat los doen, en erop knijpen.
wat voor eindhulzen zijn aan te raden? De geïsoleerde? Of de ongeisoleerde? (Ik ga eens wat verder zoeken in dit topic, dat is wellicht al eens gepasseerd)

[ Voor 4% gewijzigd door Harrie op 03-02-2018 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Harrie schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 19:56: Ik zal eens zien naar eindhulzen of een gewone installatiedraad.
Gewone installatiekabel met masieve kern is niet bedoeld hiervoor. Je huidige kabel is juist prima.
Eigenlijk is dat aansluitvakje van de plaat ook wel erg krap voor 3G6 kabel...
[afbeelding]
Gaat toch prima? :)
Volgens de kassa bon is het een "CTLB 3G6" Ik denk dat dat inderdaad voor Neopreen staat?
Op de kabel zelf staat Flextreme H07 RN-F- 255- 3G6mm2.
Jup H07RN-F is inderdaad neopreen/rubber. d:)b
Ik heb nog voldoende lengte om een nieuwe kabel te maken en ineens van hulzen te voorzien; moet ik ergens 6mm2 hulzen en een tang? vinden. Of ik kan ze gewoon even van de plaat los doen, en erop knijpen.
wat voor eindhulzen zijn aan te raden? De geïsoleerde? Of de ongeisoleerde? (Ik ga eens wat verder zoeken in dit topic, dat is wellicht al eens gepasseerd)
Hulzen moet je inderdaad aanknijpen met een tang. Hoeft voor dat sporadische gebruik geen dure tang te zijn...

Als je de ruimte hebt zou ik geïsoleerde hulzen nemen maar kijkend naar de foto zou ik ongeisoleerde pakken.

Geen idee hoe het aan de andere kant van het snoer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Xander schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 20:11:
[...]

Gewone installatiekabel met masieve kern is niet bedoeld hiervoor. Je huidige kabel is juist prima.

[...]

Gaat toch prima? :)

[...]

Jup H07RN-F is inderdaad neopreen/rubber. d:)b

[...]

Hulzen moet je inderdaad aanknijpen met een tang. Hoeft voor dat sporadische gebruik geen dure tang te zijn...

Als je de ruimte hebt zou ik geïsoleerde hulzen nemen maar kijkend naar de foto zou ik ongeisoleerde pakken.

Geen idee hoe het aan de andere kant van het snoer zit.
Thanks voor je snelle reactie!
Ik heb nu deze tang in de winkelwagen zitten:
https://www.sandervunderi...ndhulstang-tot-16mm2.html
En 6m2 ongeisoleerde adereindhulzen.

Ik zal ineens maar 1.5mm2 en 2.5mm2 mee bestellen, want er zijn ook wel wat lampen met soepele draad, nog zonder hulzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik ga morgen de elektra in mijn nieuwe badkamer aanleggen. Dit pak ik als volgt aan:

- Aardlek installeren
- Vanuit badkamercentraaldoos een aardedraad naar een doos onder de wastafel brengen, in die doos een CAP plaatsen.
- Vanuit de CAP twee blanke aarddraden van 6mm2 door een leiding naar onder laten lopen
- 1 aarddraad vastmaken aan het aardnet in de zandcementvloer
- De andere aarddraad door de zandcementvloer naar de radiator laten lopen en daaraan verbinden.

Verder aard ik niets. Alle leidingen zijn kunststof. Bad, douche en afvoeren zijn ook van kunststof.

Klopt dit?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 05:07
Proton_ schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:21:
Of het nen1010 OK is... gezien de selectiviteitsdiscussie met PV gok ik dat niemand dat echt weet.
Hoezo? NEN1010:2015 correctieblad C1 geeft aan dat invoeding op een afzonderlijke groep moet plaatsvinden voor de eindgroepen. Mogelijkheid 2 is geschrapt door de commissie. Oftewel niet OK, PV verdeler mag ook niet meer. Technisch gezien gaat de oplossing met 4mm²/6mm² vanaf de omvormer naar de laadpaal natuurlijk prima werken. Net zoals een PV verdeler gewoon prima werkt. Let altijd wel op dat bij laadpalen/omvormers de juiste aardlekbeveiligingen worden gebruikt.
-DarkShadow- schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 21:47:Verder aard ik niets. Alle leidingen zijn kunststof. Bad, douche en afvoeren zijn ook van kunststof.

Klopt dit?
Verder geen stopcontacten/armaturen metaal aanwezig? Je douche/badkraan evt douchedrain?

[ Voor 21% gewijzigd door Jim423 op 03-02-2018 21:51 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mijn google-fu laat het helaas even afweten, wat heb ik nodig om ongeveer 12 elektra buizen naast te monteren in een ruimte ? soort klem of beugel zoek ik .. (de 12 moeten in een houten "pilaar" van bgg naar zolder)

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 29 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.