Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.321.495 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:22
mgizmo schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:48:
Ik heb drie vragen.
Ik ben zelf bezig met het uitbreiden van mijn groepenkast in mijn nieuwbouw huis. Niks bijzonders met de nodige achtergrond en inlezen.

Waarvan ik weinig kan vinden, ben ik wel op zoek naar het antwoord.
We hebben een aantal zonnepanelen op het dak (onderdeel van de nieuwbouw), 4 om precies te zijn. De omvormer staat op zolder en daar hangt ook de DC kabel. Deze is niet in de muur verwerkt maar bungelt vanaf het dak naar de omvormer. Tijdens de oplevering is aangegeven dat deze in een goot moet worden verwerkt (man van eigen huis heeft dit benadrukt), maar ik vraag me af of dit ook verplicht is.

Tweede vraag: In de groepenkast is een aparte eindgroep geplaatst voor de pv installatie. De 230 loopt ook direct door naar de omvormer waarbij in de lasdoos de draden zijn doorverbonden. Dat is de fase, nul en aarde. Bij de DC draden zie ik alleen de + en de - bungelen. Ik zie geen aarde. Ik lees op websites dat er ook een aarde moet lopen naar de omvormer volgens 2010:2015, maar ik vraag me of dat inderdaad verplicht is en waar ik dat uit de NEN kan halen (om ze mee te confronteren). Wellicht dat de + en/of - draad ook aarde in zich heeft, maar dat heb ik nog niet gecontroleerd (als dat überhaupt wordt toegepast).

Derde vraag: Ik ben in de woonkamer er achter gekomen bij het loshalen van de WCD's dat er in 1 inbouwdoos een extra draad is getrokken naar de gevel aan, ik vermoed, dezelfde muur omdat daar een extra aansluiting is gemaakt voor een buiten lamp aan gevel. Alleen wat ik constateer, lijkt mij niet conform hoe het hoort: Er is een extra geisoleerde draad getrokken met daarin fase en een nuldraad en een losse aarde draad zonder isolatie. Die drie draden zijn weer met wago lasdoppen naar vaste kern gekoppeld en in de WCD geprikt. Mag zoiets?
Een loshangende kabel is niet goed. Als iets of iemand (bezemsteel of zo) er achter blijft hangen dan kan de kabel worden losgetrokken en dat is potentieel gevaarlijk. Die DC-kabel moet voor mijn gevoel wel even in een gootje of door een buis. Maar misschien dat een expert dit beter kan onderbouwen.

Bij twee weet ik het antwoord niet direct. Is het misschien mogelijk dat aan de DC kant een van de twee is aangesloten op de aarde?

De ongeisoleerde aardedraad, kun je nagaan of die 2,5 mm2 is? Vaste kern VD draad of XMVK? Of bedoel je dat het fijnaderige soepele draad is? Op die manier toegepast is niet gebruikelijk in Nederland en ik vermoed ook niet in België of Duitsland. Kom blanke aardedraad het wel veel tegen in Engeland, Zuid-Afrika en soorgelijke landen met Engelse invloeden. In vaste installaties vind je doorgaans geen soepele draad. In beginsel zie ik er persoonlijk geen groot probleem met een ongeisoleerde aardedraad maar ik weet niet wat de normen erover zeggen. Maar misschien kijken we hier wel naar een YMVK-AS tweeaderig met aardedraad in de afscherming? Heb je anders misschien een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:08
Hoezo elke badkamer heeft een vertinde blank aarddraad.
Zo raar is het dus niet, vaak in de meterkast is ook de waterleiding / gasleiding geaard met blank vertint draad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-06 23:53
FrankHe schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:49:
[...]

Een loshangende kabel is niet goed. Als iets of iemand (bezemsteel of zo) er achter blijft hangen dan kan de kabel worden losgetrokken en dat is potentieel gevaarlijk. Die DC-kabel moet voor mijn gevoel wel even in een gootje of door een buis. Maar misschien dat een expert dit beter kan onderbouwen.

Bij twee weet ik het antwoord niet direct. Is het misschien mogelijk dat aan de DC kant een van de twee is aangesloten op de aarde?

De ongeisoleerde aardedraad, kun je nagaan of die 2,5 mm2 is? Vaste kern VD draad of XMVK? Of bedoel je dat het fijnaderige soepele draad is? Op die manier toegepast is niet gebruikelijk in Nederland en ik vermoed ook niet in België of Duitsland. Kom blanke aardedraad het wel veel tegen in Engeland, Zuid-Afrika en soorgelijke landen met Engelse invloeden. In vaste installaties vind je doorgaans geen soepele draad. In beginsel zie ik er persoonlijk geen groot probleem met een ongeisoleerde aardedraad maar ik weet niet wat de normen erover zeggen. Maar misschien kijken we hier wel naar een YMVK-AS tweeaderig met aardedraad in de afscherming? Heb je anders misschien een foto?
Foto van de desbetreffende WCD. Aan de linkerkant de kabel. Ik denk dat de kabel wel vaste kern heeft, maar de aardedraad dus niet. Dit is wel te zien op de foto denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/nvGegm/IMG_4259.jpg

Foto's van de PV installatie:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/dnezgm/IMG_4463.jpg
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/eMsD7R/IMG_4464.jpg

Die behuizing hoeft niet geaard te worden door de aarde in de 230v aansluiting? Of zou de zonnepanelen hierop geaard moeten worden?
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/fW5Bu6/IMG_4465.jpg

Waarbij ik dit nog even wil nagaan, want hier zijn de draden richting de groepenkast te zien, maar ik zie dat er nog meer draden doorheen lopen. Ik mag hopen dat dit niet door dezelfde buis met die van de PV naar de groepenkast loopt. Meerdere groepen mogen niet door 1 buis heb ik begrepen.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/ii2ru6/IMG_4466.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door mgizmo op 15-01-2018 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
mgizmo schreef op maandag 15 januari 2018 @ 22:21:
Foto van de desbetreffende WCD. Aan de linkerkant de kabel. Ik denk dat de kabel wel vaste kern heeft, maar de aardedraad dus niet. Dit is wel te zien op de foto denk ik?

[afbeelding]
Dat lijkt een YMVK-AS kabel. Voor mijn gevoel is dat ok. Het had netter geweest als ze wat groen-gele tape om de (litze) aardedraad hadden gewonden.
Foto's van de PV installatie:
[afbeelding]
[afbeelding]

Die behuizing hoeft niet geaard te worden door de aarde in de 230v aansluiting? Of zou de zonnepanelen hierop geaard moeten worden?
[afbeelding]
Dit gaat helemaal nergens over. Heeft de vorige bewoner van het huis dit zelf aangelegd? Het gaat zo te zien een diagonale kabelgoot worden. Ik mag hopen dat dit geen nieuwbouw is want dan zou ik gewoon op kosten van de bouwer de complete installatie laten vernieuwen door een competent en gecertificeerde installateur. Wel vooraf even aangeven dat je dit gaat doen en dat ze een dikke rekening kunnen verwachten. Ik zal niets vertrouwen aan die installatie en de boel volledig laten doorlichten.
Waarbij ik dit nog even wil nagaan, want hier zijn de draden richting de groepenkast te zien, maar ik zie dat er nog meer draden doorheen lopen. Ik mag hopen dat dit niet door dezelfde buis met die van de PV naar de groepenkast loopt. Meerdere groepen mogen niet door 1 buis heb ik begrepen.

[afbeelding]
Er zijn hier drie dingen interessant. In de eerste plaats mogen DC en AC niet op deze manier in dezelfde lasdoos uitkomen. Hoe opzichtig knullig het ook is. In de tweede plaats zie ik zes VD installatie draden door een buis lopen. Dat zouden er maximaal 5 van 2,5 mm2 mogen zijn. Waarom die fase en nul samen op het lasdop uitkomen is mij een volledig raadsel. Als je twee of drie groepen door een buis legt dan heb je vier draden die stroom geleiden en de vijfde draad is de aarde. De groepen moeten in de groepenkast gekoppeld zijn. Bij twee groepen spreken we van een kookgroep. Twee fases, twee nullen en aarde. Bij drie groepen gaan we uit van een krachtstroom groep, drie fases, een nul en een aarde. Twee aarde draden in dezelfde buis is gewoonweg onnodig en derhalve hoogst ongebruikelijk. De enige plaats waar je meerdere aardedraden zult aantreffen is bij een potentiaalvereffening. Zoals je bijvoorbeeld in de badkamer doorgaans onder de wastafel kunt vinden en bij de CV-ketel of in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:49
@mgizmo ik zit met verbazing naar de foto's te kijken :?

En eerlijk gezegd begin ik aan een bepaald liedje te denken.
Wellicht wat onterecht, maar dat was mijn gevoel ;)

Hoelang woon je er nu ?
Dit vroeg ik mij af omdat je aangaf dat het nieuwbouw was en je met een uitbreiding van de groepenkast bezig was ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
FrankHe schreef op maandag 15 januari 2018 @ 23:00:
[...]

Dat lijkt een YMVK-AS kabel. Voor mijn gevoel is dat ok. Het had netter geweest als ze wat groen-gele tape om de (litze) aardedraad hadden gewonden.
Dank. Mij komt het vooral knullig over dat ze het zo gedaan hebben. Waarom niet gewoon VD draden.
Dit gaat helemaal nergens over. Heeft de vorige bewoner van het huis dit zelf aangelegd? Het gaat zo te zien een diagonale kabelgoot worden. Ik mag hopen dat dit geen nieuwbouw is want dan zou ik gewoon op kosten van de bouwer de complete installatie laten vernieuwen door een competent en gecertificeerde installateur. Wel vooraf even aangeven dat je dit gaat doen en dat ze een dikke rekening kunnen verwachten. Ik zal niets vertrouwen aan die installatie en de boel volledig laten doorlichten.
Dit betreft een nieuwbouwproject opgeleverd door Dura Vermeer. 18 twee-onder-1-kappers zijn zo opgeleverd.
Er zijn hier drie dingen interessant. In de eerste plaats mogen DC en AC niet op deze manier in dezelfde lasdoos uitkomen. Hoe opzichtig knullig het ook is. In de tweede plaats zie ik zes VD installatie draden door een buis lopen. Dat zouden er maximaal 5 van 2,5 mm2 mogen zijn. Waarom die fase en nul samen op het lasdop uitkomen is mij een volledig raadsel.
Kijk hier kan ik wat mee! Dank. Het aantal 2,5 mm2 is mij bekend, maar even ontschoten bij het plaatsen. Dat fase en nul samen komen komt omdat ze in de groepenkast ook zo uitkomen, blijkbaar voor een nieuwe groep als we die wensen. Even geen idee waarom, want dit hebben we niet als optie gegeven. Wel veel loze leidingen, maar niet gevuld met fase en nul draden.
Als je twee of drie groepen door een buis legt dan heb je vier draden die stroom geleiden en de vijfde draad is de aarde. De groepen moeten in de groepenkast gekoppeld zijn. Bij twee groepen spreken we van een kookgroep. Twee fases, twee nullen en aarde. Bij drie groepen gaan we uit van een krachtstroom groep, drie fases, een nul en een aarde. Twee aarde draden in dezelfde buis is gewoonweg onnodig en derhalve hoogst ongebruikelijk. De enige plaats waar je meerdere aardedraden zult aantreffen is bij een potentiaalvereffening. Zoals je bijvoorbeeld in de badkamer doorgaans onder de wastafel kunt vinden en bij de CV-ketel of in de meterkast.
Eerste deel van je reactie is mij bekend. Ik heb een kookgroep eruit gehaald en een krachstroom groep aangelegd zoals je aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
MdO82 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 23:14:
@mgizmo ik zit met verbazing naar de foto's te kijken :?

En eerlijk gezegd begin ik aan een bepaald liedje te denken.
Wellicht wat onterecht, maar dat was mijn gevoel ;)

Hoelang woon je er nu ?
Dit vroeg ik mij af omdat je aangaf dat het nieuwbouw was en je met een uitbreiding van de groepenkast bezig was ?
Project kent 18 huizen. In een week zijn 4 huizen opgeleverd. Die van ons was op 20 oktober.
Dat de DC kabel niet in een goot is opgenomen, is ook vermeld op het verbaal. Dura Vermeer is alleen laks in handelen en het lijkt er wel op dat ze hierop gokken. Geen controle van de onderaannemers en wachten of bewoners gaan klagen. Zo niet, mooi winst erbij, gaan ze wel doen, dan stellen we het zo lang mogelijk uit, totdat ze opgeven.

Ik ben druk in het huis bezig met het aanbrengen van een verlaagd plafond op de begane grond. Daarin heb ik momenteel 30 electra buizen getrokken die ik veelal niet ga gebruiken, maar heb gerealiseerd om later te voorkomen dat ik later "had ik maar". In mijn huidige huis heb ik ervaring opgedaan met Domotica met Homeseer en veel A10 daarna Zwave. Ik wil in het nieuwe huis Loxone gaan toepassen.

Dus door veel zelf doen loop ik later tegen dingen aan die bij oplevering niet gezien zijn of door andere bewoners worden opgemerkt.

Wij zijn voor nieuwbouw gegaan door niet de kosten koper en de mogelijkheden die je hebt bij de koop, maar als je ziet wat die onderaannemers allemaal flikken en Dura Vermeer een ticketsysteem volgt... broek zakt er vanaf.

In onze groepenkast, 3 fase installatie, worden ook nog de aardlekschakelaars gebruikt voor 3 fasen. Nu las ik laatst dat het een aanbeveling is om hier vanaf te stappen. Dat was in de nen normering 2015 eerst verplicht begreep ik, maar is later naar een aanbeveling afgezwakt.

En het begint nu wel een sport te worden, zoek de fouten, om er maar een beetje met een humor tegenaan te kijken, want de andere optie is ellendig worden. Ik nodig jullie uit om te komen kijken (Rotterdam Nesselande) ;)

[ Voor 18% gewijzigd door mgizmo op 15-01-2018 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
leonbong schreef op maandag 15 januari 2018 @ 20:37:
Hoezo elke badkamer heeft een vertinde blank aarddraad.
Zo raar is het dus niet, vaak in de meterkast is ook de waterleiding / gasleiding geaard met blank vertint draad.
Klopt dat is voor potentiaalvereffening en die draden zijn altijd ten minste 6 mm2 of meer. Bij spanningsvoerende draden is het niet gebruikelijk om er een blanke aardedraad naast te hebben. Althans niet in Nederland.

Het blijkt om 2,5 mm2 litze te gaan van een YMVK-AS kabel. Daarvan is het netjes als er wat groen-geel gekleurd tape omheen zit gewikkeld. Weet niet precies in hoeverre de normen hier iets over zeggen. Persoonlijk zou ik het wel een fijn idee vinden als er iets van isolatie omheen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
@mgizmo is die PV installatie zo opgeleverd door een instalateur ?

Dat ziet er wel heel treurig uit. Vooral die draad die iets boven de doos de muur in gaat, en er dan in de doos weer uit komt.

En de bouwer wist vast wel dat hij PV panelen nodig had voor de EPC te halen, dan had hij toch netjes een losse groep door een buis kunnen leggen naar de plaats waar de inverter komt..

[ Voor 14% gewijzigd door jacovn op 16-01-2018 07:45 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jacovn schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 07:41:
@mgizmo is die PV installatie zo opgeleverd door een instalateur ?

Dat ziet er wel heel treurig uit. Vooral die draad die iets boven de doos de muur in gaat, en er dan in de doos weer uit komt.

En de bouwer wist vast wel dat hij PV panelen nodig had voor de EPC te halen, dan had hij toch netjes een losse groep door een buis kunnen leggen naar de plaats waar de inverter komt..
Als ik de foto's bekijk zit hij door de lasdoos en heeft hij in de muur gezeten gezien de stuc.
Alleen lijkt het dat diegene die de ventilatie unit heeft opgehangen door de kabel geboord heeft.
Vandaar ook de extra verbinding :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Rol-Co schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 07:53:
[...]

Als ik de foto's bekijk zit hij door de lasdoos en heeft hij in de muur gezeten gezien de stuc.
Alleen lijkt het dat diegene die de ventilatie unit heeft opgehangen door de kabel geboord heeft.
Vandaar ook de extra verbinding :)
De conventie is dat installatiebuizen altijd verticaal omhoog gaan. De ventilatie installateur kon niet weten dat er een buis diagonaal door de muur zou lopen. Wie dat in hemelsnaam heeft bedacht? En hoe het vervolgens is opgelost...
Ik zou de aannemer melden dat de gehele elektrische installatie door een externe derde instantie gekeurd gaat worden en dat zij daar een rekening voor gaan krijgen. Ik zou er geen vertrouwen meer in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

FrankHe schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 08:00:
[...]

De conventie is dat installatiebuizen altijd verticaal omhoog gaan. De ventilatie installateur kon niet weten dat er een buis diagonaal door de muur zou lopen. Wie dat in hemelsnaam heeft bedacht? En hoe het vervolgens is opgelost...
Ik zou de aannemer melden dat de gehele elektrische installatie door een externe derde instantie gekeurd gaat worden en dat zij daar een rekening voor gaan krijgen. Ik zou er geen vertrouwen meer in hebben.
Klopt, echter bij het verbouwen van mijn keuken kwam ik ook een wcd af bouw tegen waar de installatie buis diagonaal weg liep, en dat al in 89. Dus het komt voor.
Alleen lijkt het hier op de foto's gewoon kaal in de muur gestuct te zitten zonder buis.
Voor een nieuwbouw huis allemaal wel een rommeltje ja, een 3e laten kijken is geen slecht plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:03

Exigence

dnkroz

mgizmo schreef op maandag 15 januari 2018 @ 23:14:
[...]

Kijk hier kan ik wat mee! Dank. Het aantal 2,5 mm2 is mij bekend, maar even ontschoten bij het plaatsen. Dat fase en nul samen komen komt omdat ze in de groepenkast ook zo uitkomen, blijkbaar voor een nieuwe groep als we die wensen. Even geen idee waarom, want dit hebben we niet als optie gegeven. Wel veel loze leidingen, maar niet gevuld met fase en nul draden.
Dus men heeft drie loze draden aangelegd voor een extra groep? Daarvan heeft men de fase en nul aan beide zeiden (zowel inbouwdooszijde als groepenkastzijde) onder één lasdop gestopt? En deze lopen door dezelfde buis als een andere (reeds bestaand) groep?

Man, wat een ellende en trieste boel voor een nieuwbouw. Dit voldoet nergens aan. Ik hoop voor je dat ze dit gaan herstellen naar hoe het hoort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Dank allen voor de bijdragen. Dat steunt mij in de meldingen die ik doe naar ze.
Door de problemen in het huis (maar iedere buur heeft issues, zoals een gat in de gevel omdat de onderaannemer dacht dat dat huis een open haard zou krijgen, bleek het een andere woning), leer je lezen hoe de bouwvakkers te werk gaan.

Ik ga vanmiddag weer naar het huis. Ik vermoed dat de extra 3x 2,5mm2 in de inbouwdoos naar beneden loopt in een tweede buis, maar dat ze dus samenkomen in die inbouwdoos. Waarom ik dat denk, is omdat ze in de meterkast niet uit 1 buis komen. De hamvraag is dan waarom ze niet gewoon een aparte inbouwdoos hebben geplaatst. Maar ik vermoed tijdgebrek/kosten besparing/of gewoon "shit, diegene die gefreesd heeft, is het vergeten".

En wat betreft die kabel uit de muur mbt de PV installatie. Alle 18 huizen hebben dit. Wat ik denk wat gebeurd is: De electra installatie wordt door een andere partij gedaan dan die de PV installatie heeft verzorgd. De muurtjes zijn weer dichtgezet door een andere partij. Ik denk dat er in de planning/volgorde wat fout gegaan is, waardoor deze situatie ontstaan is.
De sleuf is namelijk wel aangebracht (ongetwijfeld weer door een 4e partij), maar is later dichtgesmeerd. Wellicht omdat de sleuf te smal was of dat het ongewenst is door de connectoren in de kabel?

Zo had ik in de woonkamer ook een WCD met de platen erop en de stucwerk tegenaan gesmeerd. Omdat mijn neef stucadoor is, heb ik die electra losgemaakt en kwam het pleisterwerk mee. Zover zelfs dat het smeerwerk om de inbouwdoos te bevestigen mee kwam. Kortom, de electraman kwam er achter dat de inbouwdoos nog niet vast zat, maarja, hij moet verder, dus sluit alles aan, en ze gaan bij nalopen met quick en fix die wcd vastsmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
mgizmo schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:02:
Zo had ik in de woonkamer ook een WCD met de platen erop en de stucwerk tegenaan gesmeerd. Omdat mijn neef stucadoor is, heb ik die electra losgemaakt en kwam het pleisterwerk mee. Zover zelfs dat het smeerwerk om de inbouwdoos te bevestigen mee kwam. Kortom, de electraman kwam er achter dat de inbouwdoos nog niet vast zat, maarja, hij moet verder, dus sluit alles aan, en ze gaan bij nalopen met quick en fix die wcd vastsmeren.
Dat meen je niet. Wat een enorme pruts onderaannemers zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

FrankHe schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:28:
[...]

Dat meen je niet. Wat een enorme pruts onderaannemers zeg.
Daarom moet je het altijd een vakman laten doen, maar ja, die worden schaars/duur.
;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mgizmo
Rol-Co schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:45:
[...]

Daarom moet je het altijd een vakman laten doen, maar ja, die worden schaars/duur.
;)
Ja deels, maar doordat ik de zakelijk administratie van mijn neef doe, weet ik ook dat die hoofdaannemers het onderste halen uit de onderaannemers. Het is de normaalste gang van zaken dat ze de onderaannemer sturen op tijd en niet op kwaliteit, of in ieder geval "geaccepteerde kwaliteit", anders wordt het werk alsnog afgekeurd en kunnen ze het gratis oplossen. Alleen als een onderaannemer afhankelijk is van een andere en die doet zijn werk niet goed, kun je als onderaannemer zeggen "dat moet eerst gefixt worden", maar dan krijg je dus niet betaald voor je aanwezigheid, omdat je je werk niet uitgevoerd hebt en kiezen de gasten dus eieren voor hun geld (of kwaliteit doet er niet toe, kan natuurlijk ook) en voeren ze hun werk uit. Vaak zie je dan dat het werk afgekeurd wordt (zoals nu door mij als bewoner) en dan mag de onderaannemer het herstellen. Dura Vermeer kost dat geen geld, sterker nog, ze verwachten een credit nota anders mogen ze bij het volgende project niet meer komen.

En er zitten er volgens mij veel tussen die heel primair denken en niet doordenken wat de reactie is van een actie. Zo heb ik in de muur diverse sleuven zitten (die weer opgevuld zijn) voor de electraleidingen die daar helemaal niet horen te zitten. Ik denk dan dat het zo gegaan is dat ze te horen gekregen hebben dat die WCD daar helemaal niet hoort te zitten, en hup de volgende sleuf wordt aangebracht. Wat ook opvalt, in dit project zijn veel opties, en dat gaat vaak mis, omdat ze het niet verwachten (zoals een kozijn en deur plaatsen in ons huis, terwijl wij die juist hadden laten verwijderen in de offerte en boven komen ze er achter dat ze een deur en kozijn te kort komen. huh? ik had echt dat gezicht willen zien :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
FrankHe schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 06:59:
[...]
Het blijkt om 2,5 mm2 litze te gaan van een YMVK-AS kabel. Daarvan is het netjes als er wat groen-geel gekleurd tape omheen zit gewikkeld. Weet niet precies in hoeverre de normen hier iets over zeggen. Persoonlijk zou ik het wel een fijn idee vinden als er iets van isolatie omheen zit.
Vanmiddag nog gezocht naar waar de kabel uiteindelijk naar toe gaat en al snel kwam ik er achter dat deze in de schuur uitkomt. De kabel is inderdaad wat je aangegeven hebt en in de inbouwdoos is alleen de binnenste mantel zichtbaar. Ik twijfel alleen of het niet 2x 1,5mm2 is. Ik vind het verdacht veel op elkaar lijken tov 2,5mm2. Morgen maar even kijken of ik de kabel een stukje kan opgraven. Daar zal het vast op staan. Ik lees in de startpost dat 1,5 max 16A is. Veelal prima natuurlijk.
Het zal wel een kostenaspect zijn; Ik had het netter en logischer gevonden als ze de kabel naar de meterkast hadden getrokken. Nu zit ie gekoppeld aan een groep die gebruikt wordt voor de WCD's in woonkamer, hal en keuken samen met de verlichtingspunten in het plafond.

Wat betreft de inbouwdoos bij de PV omvormer. Er lopen twee buizen naar deze inbouwdoos. Eentje als extra groep en de andere voor de omvormer. Als ik de foto upload waarop die hele muur te zien is, dan lijkt het erop dat ze moesten zoeken waar ze wat zouden plaatsen. Je zou verwachten dat ze de omvormer loodrecht onder de DC kabels zouden hangen, maar daar zitten de stroompunten voor wasmachine en droger. Dus dan maar een stuk verderop. En wat hier geschreven is, zal wel de regel zijn geweest. Die schuine sluif mag niet, dus hebben ze deze dicht gemaakt en de kabels schuin laten hangen. Wellicht mag dat wel door de afscherming?

Ik gooi het op de stapel van meldingen, maar denk dat ik het maar zelf ga oplossen.

Dank tweakers voor het meedenken en het verstrekken van antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Graag gedaan en veel succes met het vervolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Rol-Co schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:45:
;)
Dat snap ik nou niet. We zijn rijker dan ooit tevoren. Waarom is een aannemer of een loodgieter of een electricijnman zo slecht te betalen?

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

burne schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 00:52:
[...]

Dat snap ik nou niet. We zijn rijker dan ooit tevoren. Waarom is een aannemer of een loodgieter of een electricijnman zo slecht te betalen?
Vraag het de werkgevers ;) maar zal concurentie zijn of zo iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Wij hebben de E en W installatie bij de bouwer weg gehaald. Dat was geen probleem maar:
- vrijdagmiddag om 12:00 vragen of een tekening opgeleverd kan worden voor 17:00 op dezelfde dag
- het lukt je wel om alle leidingen op de breedplaatvloer in 1 dag te leggen toch, want meer tijd hebben we niet in de planning staan.

Ja ja, en bij begin bouw er 30 werkbare dagen over te doen om een fundatiebalk te leggen.

verder zie ik alle bouwprojecten in de straat al uitlopen, sommige met 4 maanden.
Heb maar aangegeven dat ik dat niet wil, en de bouwbegeleider moet het maar gaan regelen. Hij heeft nog tijd (vindt hij zelf ook)

Onderdelen als palen en breedplaatvloeren schijnt geen logistiek probleem te zijn.
Ik neem aan de onderdelen voor de E installatie ook niet..

[ Voor 10% gewijzigd door jacovn op 17-01-2018 08:45 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
burne schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 00:52:
[...]

Ik denk niet dat het hem in salaris zit. Dat zou in ieder geval vreemd zijn, accepteer je een arbeidscontract en dan uit je je op deze manier je onvrede.

Volgens mij is het;
- Niet ervaren, goedkope kracht.
- Geen passie voor het vak
- Te hoge werkdruk
- Gebruiker staat te ver van de arbeider waardoor het ze niet interesseert

Ik denk vooral die laatste twee. Ze worden geacht binnen x tijd, x huizen te hebben gedaan volgens planning. Dan gaan ze de kantjes eraf lopen anders krijgen ze de wind van voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Laatst online: 27-05 05:41
Het is vaak meer dat er geen vakmanschap mentaliteit leeft bij werknemers. Er zijn genoeg mensen die een passie hebben voor het beroep maar er zijn ook gewoon veel mensen die maar in de bouw gaan werken en oh we doen dit er bij. Als je een passie heb voor je werk dan doe je het netjes en goed anders raffel je het af.

Ik heb zelf ook veel crap gezien bij mijn oplevering van mijn woning Gelukkig was het meestal al gedaan voordat we kwamen maar ook grote fouten (kwamen we jaren later achter) zoals in 2 aan een gesloten wandcontact dozen 2 verschillende groepen en 2 verschillende aardlek aansluitingen. Plus allen normale stopcontacten allemaal op 1 groep door het hele huis. En maar opleveren met 5 groepen ipv netjes per kamer / zone.

Maar goede nieuws aan mijn kant 3 fase is opgeleverd door liander helaas ook een nieuwe meter. Maar wel van het domme type ^_^ Nu alleen nog een kwh meter regelen voor de auto (of de rest van het systeem) om zakelijke kosten en privé te scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Markprinsen schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:54:
Ik heb een korte vraag aan de electra kenners hier. Ik ga binnenkort een 14 Kw warmtepomp aanschaffen. Ik heb daarbij de keuze uit een 1 fase of een 3 fase model. Er ligt een 5000Wp 1 fase PV installatie op het dak. De hoofdaansluiting is 3x25A.

De specificaties van de WP zijn als volgt:

1 Fase: Nominale bedrijfsstroom 2.97A, maximale is 7,01A
3 Fase (400V): nominale bedrijfsstroom 4,8A, maximale is 14,3A

Uiteraard laat ik alles aanleggen door een installateur maar ik wil nu graag weten voor welk model ik kan gaan (een 1fase model is 150 euro goedkoper dan een 3 fase maar het gaat mij met name om een optimale werking van het apparaat). Ik kan me ook voorstellen dat het aansluiten van een 1fase apparaat sneller/makkelijker is dan 3 fase.
Check even of je element niet een aparte aansluiting nodig heeft. Had ik me dus op verkeken,anders had ik nog een extra groep bij gemaak voor het element...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-05 10:40
Goedenmiddag allemaal,

Dit is mijn 1e topic hier en heb meteen een vraag.
Wij hebben afgelopen jaar een mooi karakteristiek huis gekocht uit 1928 en wij gaan de boel grondig verbouwen, e.e.a. gepland voor 2019..
De keuken doorbreken, de gehele infrastructuur vernieuwen zoals cv leidingen, radiatoren, elektra, groepenkast, beetje domotica en LAN netwerk.

Om bij het begin te beginnen .. de groepenkast.

Tot mijn blije verrassing blijken wij al een 3x25A aansluiting te hebben.
Wat mij echter opviel is dat in de hoofdschakelaar de nul niet meegeschakeld wordt, is dit nog volgens oude standaarden waar dit in het verleden gebruikelijk was ?
Ik heb nu de indruk dat nieuwe kasten zowel de fasen als de nul schakelen.

Ik realiseer mij wel de potentiële problemen van een slechte nul verbinding in een 3 fase netwerk.

Kan ik met het vernieuwen van de groepenkast beter de nul ook via de schakelaar laten lopen of juist niet ?
De nieuwe kast wordt een Eaton Holec System 55 bestaande 2 kasten van 330x220 naast elkaar, ik hou wel van een beetje ruimte om ook de domotica kwijt te kunnen.
Ik hou dan de bestaande hoofdschakelaar dus de System 55 zal dan meteen op de aardlekschakelaars gevoed worden.

En dan nu de plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/1wZ5EK16GtOD/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/SZutwi1rZO3L/1k0.jpg

Alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door Oystein op 17-01-2018 14:42 ]

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Het is tegenwoordig in NL gebruikelijk om de NUL te schakelen ook bij de automaten.
Ik weet niet of het verplicht is om de nul te schakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MeZZiN schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:56:
Het is vaak meer dat er geen vakmanschap mentaliteit leeft bij werknemers. Er zijn genoeg mensen die een passie hebben voor het beroep maar er zijn ook gewoon veel mensen die maar in de bouw gaan werken en oh we doen dit er bij. Als je een passie heb voor je werk dan doe je het netjes en goed anders raffel je het af.

Ik heb zelf ook veel crap gezien bij mijn oplevering van mijn woning Gelukkig was het meestal al gedaan voordat we kwamen maar ook grote fouten (kwamen we jaren later achter) zoals in 2 aan een gesloten wandcontact dozen 2 verschillende groepen en 2 verschillende aardlek aansluitingen. Plus allen normale stopcontacten allemaal op 1 groep door het hele huis. En maar opleveren met 5 groepen ipv netjes per kamer / zone.

Maar goede nieuws aan mijn kant 3 fase is opgeleverd door liander helaas ook een nieuwe meter. Maar wel van het domme type ^_^ Nu alleen nog een kwh meter regelen voor de auto (of de rest van het systeem) om zakelijke kosten en privé te scheiden.
Well, als bijna insider (2 huizen verbouwd, halve familie werkt in grote of kleine bouw) zie ik het heel simpel:
  • Opleidingen op het MBO zijn totaal uitgehold/wegbezuinigd. Het is goedkoper om 50 man in een klasje te stoppen en tot administratief medewerker (waar geen vraag naar is) op te leiden dan om iemand met (dure) materialen in directe begeleiding te leren bouwvakken
  • Bedrijven investeren amper meer in het personeel (leermeesters? Veel te duur! Straks gaan ze bij een ander werken als ze opgeleid zijn!
  • Al het werk is in stukjes geknipt wat voor veel discussies, verwarring, miscommunicatie en afschuiven zorgt (ja maar x had y moeten doen niet ik!/ik kan niet werken).
  • Slecht salaris en enorme druk op tijd (heel lage tarieven in 'de crisis') als vast contract verdien je ook geen drol (geld stiekem voor bijna elke sector, zie het topic over 'de middenklasse' een paar deuren verder).
  • Bij de oude garde zaten veel mensen die nu een beroep met hun hoofd zouden doen IPV hun handen, met andere woorden veel best slimme jongetjes werden vroeger bouwvakker, nu gaan de meeste mensen die een hoger Scholingsniveau aankunnen wat anders doen dan vakman worden.
Combineer dit met vergrijzing en de tragedie is compleet

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 17-01-2018 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Laatst online: 01-05 07:13
GoldenSample schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:49:
[...]

Well, als bijna insider (2 huizen verbouwd, halve familie werkt in grote of kleine bouw) zie ik het heel simpel:
  • Opleidingen op het MBO zijn totaal uitgehold/wegbezuinigd. Het is goedkoper om 50 man in een klasje te stoppen en tot administratief medewerker (waar geen vraag naar is) op te leiden dan om iemand met (dure) materialen in directe begeleiding te leren bouwvakken
  • Bedrijven investeren amper meer in het personeel (leermeesters? Veel te duur! Straks gaan ze bij een ander werken als ze opgeleid zijn!
  • Al het werk is in stukjes geknipt wat voor veel discussies, verwarring, miscommunicatie en afschuiven zorgt (ja maar x had y moeten doen niet ik!/ik kan niet werken).
  • Slecht salaris en enorme druk op tijd (heel lage tarieven in 'de crisis') als vast contract verdien je ook geen drol (geld stiekem voor bijna elke sector, zie het topic over 'de middenklasse' een paar deuren verder).
  • Bij de oude garde zaten veel mensen die nu een beroep met hun hoofd zouden doen IPV hun handen, met andere woorden veel best slimme jongetjes werden vroeger bouwvakker, nu gaan de meeste mensen die een hoger Scholingsniveau aankunnen wat anders doen dan vakman worden.
Combineer dit met vergrijzing en de tragedie is compleet
En zelfs als je nog een echte vakman hebt. Omdat ze het werk niet willen afraffelen, hebben ze meer tijd nodig. Dit zetten ze natuurlijk in rekening. Helaas is de praktijk zo dat er alleen maar onder aan de offerte wordt gekeken en daarop wordt geselecteerd. Het is zo jammer dat mensen voor meerdere tonnen een huis kopen maar dan op de kwaliteit besparen als het gaat over wat er in hun huis gebeurd. Alleen omdat de installateur (of schilder) 2 uur meer calculeert.
Pas nadat de goedkoopste slecht werk heeft afgeleverd, komen ze dan met hangende pootjes bij de vakman en proberen daar ook nog hun slag te slaan met 'Maar de andere had maar 500 euro gekost'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Roobje schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 16:32:
[...]

En zelfs als je nog een echte vakman hebt. Omdat ze het werk niet willen afraffelen, hebben ze meer tijd nodig. Dit zetten ze natuurlijk in rekening. Helaas is de praktijk zo dat er alleen maar onder aan de offerte wordt gekeken en daarop wordt geselecteerd. Het is zo jammer dat mensen voor meerdere tonnen een huis kopen maar dan op de kwaliteit besparen als het gaat over wat er in hun huis gebeurd. Alleen omdat de installateur (of schilder) 2 uur meer calculeert.
Pas nadat de goedkoopste slecht werk heeft afgeleverd, komen ze dan met hangende pootjes bij de vakman en proberen daar ook nog hun slag te slaan met 'Maar de andere had maar 500 euro gekost'.
Klopt, keerzijde is dat je ook vaak, zeker in deze tijd, het tegenovergestelde ziet. Been there done that, neem iemand in de arm die aardige naam leek te hebben, benadruk liever betaal ik je een dag meer voor het echt netjes maken en wat zie je? SHIT! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
leonbong schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:41:
Het is tegenwoordig in NL gebruikelijk om de NUL te schakelen ook bij de automaten.
Ik weet niet of het verplicht is om de nul te schakelen.
De 1-fase automaten die na de ALS zitten schakelen uiteraard de fase en nul.
Maar voor de ingaande hoofdschakelaar zoals op mijn 2e foto verbaasde mij dat de nul daar niet geschakeld wordt.
Dus als iemand hier nog meer aanvullende info over heeft hoor ik het graag :)

Het is wel een 4-polige schakelaar dus dan is het bewust zo gedaan in een (ver ?) verleden.

[ Voor 8% gewijzigd door Oystein op 17-01-2018 20:19 ]

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:52
Een 4 polige schakelaar in een 3 fase net is niet zomaar geschikt om de nul te schakelen vanwege voorgenoemde risico. Zo te zien staat op de schakelaar 1 2 3 4 en niet L1 L2 L3 N. Ik zou het afraden om met deze schakelaar de nul te schakelen vandaar dat de nul permanent is aangesloten denk ik. Je nieuwe officiële hoofdschakelaar van Eaton heeft een N aanduiding hier kun je de nul mee schakelen/aansluiten, in je nieuwe kast behoort deze wel meegeschakeld te worden, de aarde blijft uiteraard ongeschakeld.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Bedankt voor de info.
De N-functie heeft dan te maken met laat verbreken en vroeg maken t.o.v. de fasen ?

Omdat ik de bestaande hoofdschakelaar wil behouden hoef ik toch geen extra schakelaar in de nieuwe groepenkast te hebben ?
Dan blijft de nul voor de Aardlekschakelaars ongeschakeld maar verderop in de keten komt dat dan wel goed.

Of is het niet zo simpel ?

[ Voor 17% gewijzigd door Oystein op 17-01-2018 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Waarom zo zuinig een schakelaar is niet zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

leonbong schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:37:
Waarom zo zuinig een schakelaar is niet zo duur.
In dezelfde vorm kast van abb met hoofdschakelaar een tientje of 6, dan kan de nieuwe kast daar weer boven.
Lastigste is dat je die moet vervangen met de stroom er op, de meter zit er onder namelijk met verzegelde hoofdzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Het gaat mij niet om de kosten o.i.d.

Ik was alleen benieuwd of de huidige hoofdschakelaar goed aangesloten was en het is mij nu duidelijk dat ik het zo kan (moet) laten.
Dan hoef ik toch niet nog een 2e hoofdschakelaar (3xL + N) na de bestaande te plaatsen?
Scheelt toch weer 4 posities in de nieuwe groepenkast.

Ik moet er alleen voor zorgen met het weghalen van de oude groepenkast (en dan de nul draad los haal aan de bovenkast van de doorverbind strip) dat ik die als eerste weer goed vast zet aan de nieuwe groepenkast voordat ik de hoofdschakelaar weer inschakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Laatst online: 27-05 05:41
Ik zou zelf de hele kast vervangen alles na de meter het is zo kleine moeite extra en dan is het helemaal de update. Je moet alleen waarschijnlijk iemand laten komen om je nieuwe hoofdschakelaar te laten aansluiten. Maar als je toch alles aan het doen ben lijkt me dat een verstandige keuze. En een extra groepenkast kost ook niet heel veel als je meer ruimte nodig heb.

Aardlek schakelaars o.a. die zijn duur. Heb er net 4 mogen kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Als volgens de huidige eisen de bestaande schakelaar (zonder schakelende nul) mag blijven dan laat ik het zo.
De vraag was alleen of het zo mag blijven als ik er een nieuwe groepenkast boven zet, deze dan zonder hoofdschakelaar.

En op deze vraag heb ik nog niet een eenduidig antwoord behalve dan de adviezen hoe het ook zou kunnen ;-)

Aanvulling:

Ik zie dat de Eaton hoofdschakelaars (IS-40/4) die in de System 55 kasten worden geplaatst allemaal 4P schakelaars zijn en geen 3P+N.
Dat zou betekenen dat de polen (ongeveer) gelijktijdig verbroken/gemaakt worden met het risico dat de N draad wellicht net iets later maakt bijvoorbeeld.
Dan kan ik net zo goed de N ook via mijn huidige schakelaar laten lopen.

De huidige Holec Duco (draai) schakelaars hebben in 3P+N met een doorverbonden N waarbij de N dus helemaal niet verbroken wordt.
Mijn huidige aansluiting werkt dus ook al zo met de N (buiten de schakelaar om) hard doorverbonden.

Alles bij elkaar wordt het er voor mij niet duidelijker op 8)7

[ Voor 50% gewijzigd door Oystein op 18-01-2018 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Het is vrij eenvoudig, het hangt af van het gebruikte netstelsel. Bij een TT-stelsel moet je de nul meeschakelen, omdat het potentiaal van je eigen aardpen meer dan 12V af kan wijken van de nulleider. Bij een TN-C stelsel zitten de aarde en nul aan elkaar doorgaans in je hoofdzekeringenkast, dan kun je een garantie afgeven dat aarde en nul niet meer dan 12V potentiaalverschil hebben, nu hoef je de nul niet mee te schakelen. Wij kunnen op afstand niet zien wat voor stelsel jij hebt... betreft het woonhuis of flat?

[ Voor 9% gewijzigd door Jim423 op 18-01-2018 20:31 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:06
In woonhuizen dienen zowel de fasen als de nul geschakeld door de hoofdschakelaar te worden, dit om vergissingen uit te sluiten. In Nederland zijn de fase en de nul beide actieve delen. Bij bedrijven is de verplichting anders. Daar hoeft soms de nul niet geschakeld te worden , is de installatie soms ooit een bedrijfs installatie geweest, bijvoorbeeld boerderij of winkel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Het lijkt erop dat je gelijk hebt MadDog, al heeft het schakelen van de nul bij een correcte installatie in het geval van TN-C met de splitsing in de hoofdzekeringkast weinig zin:
In installaties voor tot bewoning bestemde gebouwen moet de nul worden geschakeld en gescheiden
Hoe sta jij erin om een 4 polige HS met 4 gelijke contacten te gebruiken als HS voor een 3fase groepenkast? Aan de ene kant lijkt het me dat die jongens van Eaton wel weten wat ze doen, aan de andere kant als iemand traag die hendel overhaalt en de nul verbreekt enkele milliseconden eerder dan de 3 fasen krijgt je apparatuur een aardige opdoffer. Al zul je niet vaak de HS bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Bedankt voor de aanvullende informatie.

Het betreft een huisaansluiting (centrum vann Zierikzee) dus ik mag er dan wel van uitgaan dat het een TT stelsel betreft.

Anders kan ik het ook nog navragen bij Saman, een hele grote installateur hier in de buurt.
Zij doen ook veel projecten en bij renovaties

Ik kan er bij een 4P schakelaar natuurlijk ook voor kiezen om eerst alle ALS of groepen uit te zetten voordat ik de hoofdschakelaar uit zet.
Het zal inderdaad niet vaak nodig zijn maar dan voorkom ik wel de potentiele timing verschillen tussen het maken of verbreken van de nul t.o.v. de fasen.

[ Voor 32% gewijzigd door Oystein op 19-01-2018 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Aardpunt is geslagen, 1.22 Ohm gemeten. Het zou 10 Ohm minimaal moeten zijn lijk ik in het rapport te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-06 20:15
Ik wil in mijn nieuwe woning een doorstroomverwarmer aansluiten. Nu heb ik er 1 gevonden van 7kW ( type Wijas perfect 7000) welke op 400V aangesloten moet worden. Tot mijn verbazing, want het gaat hier niet om een 3 fase aansluiting maar om een 2 fase aansluiting. Dus 1 automaat waarop je L1 en L2 aansluit.

Het leek me een beetje gek omdat ik het nog nooit ben tegengekomen in een woning. Kan iemand mij vertellen of dit gewoon aangesloten kan worden op een standaard automaat waarbij de N aansluiting nu L2 zal voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:48
Raies schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:33:
Ik wil in mijn nieuwe woning een doorstroomverwarmer aansluiten. Nu heb ik er 1 gevonden van 7kW ( type Wijas perfect 7000) welke op 400V aangesloten moet worden. Tot mijn verbazing, want het gaat hier niet om een 3 fase aansluiting maar om een 2 fase aansluiting. Dus 1 automaat waarop je L1 en L2 aansluit.

Het leek me een beetje gek omdat ik het nog nooit ben tegengekomen in een woning. Kan iemand mij vertellen of dit gewoon aangesloten kan worden op een standaard automaat waarbij de N aansluiting nu L2 zal voeren?
klinkt als een kookgroep

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
jacovn schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:08:
Aardpunt is geslagen, 1.22 Ohm gemeten. Het zou 10 Ohm minimaal moeten zijn lijk ik in het rapport te lezen.
Ik denk dat ze "maximaal" bedoelen, je wil een zo laag mogelijke weerstand in je aardelektrode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Ploink schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:48:
[...]

Ik denk dat ze "maximaal" bedoelen, je wil een zo laag mogelijke weerstand in je aardelektrode.
Ehh ja 10 Ohm lijk de bovenwaarde te zijn, alles eronder is dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kookgroep is geen 400v maar 2x230 enkel fase daar heb je echt 3 fase voor nodig waar je er 2 van gebruikt.
Wijas heeft ook enkel fase 7000W of 3 fase 15kW die je op 11kW kan zetten, die laatste is beter geschikt voor 3 fase huis aansluitingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-06 20:15
Rol-Co schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:41:
[...]

Kookgroep is geen 400v maar 2x230 enkel fase daar heb je echt 3 fase voor nodig waar je er 2 van gebruikt.
Wijas heeft ook enkel fase 7000W of 3 fase 15kW die je op 11kW kan zetten, die laatste is beter geschikt voor 3 fase huis aansluitingen
1 fase 7000W is 32A op 230V, dat kan ik niet aansluiten. De perfect 7000 heeft dus die rare 400V aansluiting die niet op 3 fasen zit maar gevoed wordt door de 400V tussen L1 en L2 of 2 andere fasen.

Iemand die dit al eerder is tegengekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 12:24
Zo raar is die aansluiting niet. Er zijn volgens mij wel meer apparaten die je op drie fasen aansluit en die eigenlijk maar twee van de drie gebruiken. Hier hebben ze alleen nog een schroefje in het aansluitblok wegbezuinigd.

Kortom: zet een driefasen automaat of alamat in je groepenkast (als je die niet al had) voor dit ding en bepaal aan de hand van de belasting van gebruikers op de fasen welke twee je wilt gebruiken. Ik kan me zo voorstellen dat je zo'n doorstroomverwarmer gebruikt voor bad of douche. Als je dan op een fase bijvoorbeeld je whirpool en een elektrische vloerverwarming van je badkamer hebt zitten, gebruik je juist de andere twee.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Jim423 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 20:27:
Het is vrij eenvoudig, het hangt af van het gebruikte netstelsel. Bij een TT-stelsel moet je de nul meeschakelen, omdat het potentiaal van je eigen aardpen meer dan 12V af kan wijken van de nulleider. Bij een TN-C stelsel zitten de aarde en nul aan elkaar doorgaans in je hoofdzekeringenkast, dan kun je een garantie afgeven dat aarde en nul niet meer dan 12V potentiaalverschil hebben, nu hoef je de nul niet mee te schakelen. Wij kunnen op afstand niet zien wat voor stelsel jij hebt... betreft het woonhuis of flat?
Ik denk toch dat je dingen door elkaar haalt.
Met de aarde vanaf de energie centrale zou het een TNS systeem moeten zijn.
Tenzij de aarde in de wijkcentrale gecreeerd is en die beschikbaar is voor de woonhuizen lijkt het op een TNC-S systeem.
Correct zo ver ?

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/bubB3t3EDT7y/1k0.jpg

De beredenering dat er door de afstand tussen het aardpunt en de nul een hoger potentiaalverschil kan zijn klinkt logisch dus dan zou ik de nul wel mee moeten schakelen thuis.
Maar dan lijkt mij een 3P+N lastscheider met vertraagd verbrekende / vervroegd makende N de enige juiste keuze.

Is mijn lastscheider dan verkeerd aangesloten of mocht dit vroeger wel zo volgens een oudere NEN1010 norm ?

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/SZutwi1rZO3L/1k0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
Jim423 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 23:12:
Het lijkt erop dat je gelijk hebt MadDog, al heeft het schakelen van de nul bij een correcte installatie in het geval van TN-C met de splitsing in de hoofdzekeringkast weinig zin:

[...]

Hoe sta jij erin om een 4 polige HS met 4 gelijke contacten te gebruiken als HS voor een 3fase groepenkast? Aan de ene kant lijkt het me dat die jongens van Eaton wel weten wat ze doen, aan de andere kant als iemand traag die hendel overhaalt en de nul verbreekt enkele milliseconden eerder dan de 3 fasen krijgt je apparatuur een aardige opdoffer. Al zul je niet vaak de HS bedienen.
Deze constructie zie je vaker, het is het beste om inderdaad de nul als laatste af te laten schakelen, echter een scheider dien je stroomloos te schakelen, dus eerst de groepen uit en dan pas de hoofdschakelaar uit schakelen. Derhalve in dit geval kun je de hoofdschakelaar laten zitten.
Oystein schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 15:58:
[...]

Tenzij de aarde in de wijkcentrale gecreeerd is en die beschikbaar is voor de woonhuizen lijkt het op een TNC-S systeem.
Correct zo ver ?

[afbeelding]

De beredenering dat er door de afstand tussen het aardpunt en de nul een hoger potentiaalverschil kan zijn klinkt logisch dus dan zou ik de nul wel mee moeten schakelen thuis.
Maar dan lijkt mij een 3P+N lastscheider met vertraagd verbrekende / vervroegd makende N de enige juiste keuze.

Is mijn lastscheider dan verkeerd aangesloten of mocht dit vroeger wel zo volgens een oudere NEN1010 norm ?

[afbeelding]
In een aantal gevallen kun je in jouw regio verschillende situaties aantreffen, ik denk dat het af heeft gehangen van welke controleur cq monteur van het energiebedrijf daar rond liep. Maar in woonhuizen is het tegenwoordig verplicht de nul te schakelen en is dat ook vroeger niet anders geweest.
Maar diverse monteurs van verschillende energiebedrijven sloten het dus verkeerd aan.

Zonder een installatieschema van jouw installatie kun je alleen door middel van meting het juiste stelsel vaststellen.

Daarnaast nogmaals mijn vraag, is deze aansluiting ooit als winkelaansluiting of bedrijfsaansluiting gebruikt ?

Maak eens meer foto's van de verdeler en rond de meter.

[ Voor 45% gewijzigd door MadDog11 op 19-01-2018 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
MadDog11 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 19:53:

Daarnaast nogmaals mijn vraag, is deze aansluiting ooit als winkelaansluiting of bedrijfsaansluiting gebruikt ?
Het is altijd een woonhuis geweest en heeft geen commerciële bestemming gehad.
Er komt 1 kabel binnen en zie verder ook geen aparte aardedraad of aardpin.

Dit is onder de meter:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/BedCyLOhpGbt/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/sBlV0E8CSRJc/1k0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
Oystein schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 20:45:
[...]

Het is altijd een woonhuis geweest en heeft geen commerciële bestemming gehad.
Er komt 1 kabel binnen en zie verder ook geen aparte aardedraad of aardpin.

Dit is onder de meter:

[afbeelding]

[afbeelding]
Nog een foto van de bovenzijde van de verdeler ?
Heeft het huis een kelder ?
Je meterkast is zonder watermeter of gasmeter, dus die zitten elders in het pand of misschien buiten in een ruimte of put ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
We hebben een trapkast welke naar beneden gaat als een soort wijnkelder onder de hal.
Als je de voordeur binnenstapt sta je er boven.
Daar komt ook het gas en water binnen.

De meterkast staat in de garage welke een gegoten vloer heeft.
Deze garage staat tegen het huis gebouwd met een binnendeur vanaf de hal.
De garage is heel vroeger een schuurtje geweest.
Het huis is uit 1928 dus wie weet wat er allemaal veranders is sinds die tijd.

Ik heb net mijn digitale multimeter gepakt en op dit moment is de ohmse weerstand 2 ohm en spanning 15 mV tussen de nul en de aarde.

Deze lage waarden suggereert dat de nul en aarde zowat in huis met elkaar verbonden zijn ?

Bovenaan pag. 110van dit topic staat de groepenkast reeds afgebeeld.
Ook daar geen aardedraad te zien welke naar buiten komt, tenzij die in een buisje loopt maar met schroefpatronen haal je niet zo makkelijk de deksels los ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Oystein op 19-01-2018 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
Oystein schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 21:12:
We hebben een trapkast welke naar beneden gaat als een soort wijnkelder onder de hal.
Als je de voordeur binnenstapt sta je er boven.
Daar komt ook het gas en water binnen.

De meterkast staat in de garage welke een gegoten vloer heeft.
Deze garage staat tegen het huis gebouwd met een binnendeur vanaf de hal.
De garage is heel vroeger een schuurtje geweest.
Het huis is uit 1928 dus wie weet wat er allemaal veranders is sinds die tijd.

Ik heb net mijn digitale multimeter gepakt en op dit moment is de ohmse weerstand 2 ohm en spanning 15 mV tussen de nul en de aarde.

Deze lage waarden suggereert dat de nul en aarde zowat in huis met elkaar verbonden zijn ?

Bovenaan pag. 110van dit topic staat de groepenkast reeds afgebeeld.
Ook daar geen aardedraad te zien welke naar buiten komt, tenzij die in een buisje loopt maar met schroefpatronen haal je niet zo makkelijk de deksels los ;)
Goed, aan de installatie te zien en die meetwaarde ga ik uit van een zogenaamd TT stelsel, bij een ohmse waarde van 2 ohm kan het nooit een TN stelsel zijn.
Bij een TN stelsel verwacht je op dat punt maximaal 0,5 ohm, echter de door jou gebruikte meetmethode is zeer foutgevoelig.

Als het dus een TT stelsel is, dan zou de nul geschakeld moeten worden door de hoofdschakelaar.
De verdeler, linker deel is van de jaren 85-90, toen besliste de controleur van het energiebedrijf hoe het volgens hem zou moeten.

Ik zou hem zelf afkeuren en aangeven nul via de hoofdschakelaar te laten schakelen.

Nu ben ik zelf NEN3140 inspecteur, en helaas komt deze situatie nog heel veel voor door een stukje onduidelijkheid bij de voormalige energiebedrijven, tegenwoordig de netbeheerders en de netcode.

Ik zou voor alle zekerheid de situatie laten keuren door het installatiebedrijf waar je het eerder over had, zij zullen zeker de metingen correct kunnen uitvoeren en de situatie ter plaatse kunnen beoordelen, van foto's en aannames blijft het lastig beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Dat ga ik zeker doen, nog bedankt voor de hulp en input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
Oystein schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 21:40:
Graag gedaan, blijft leuk werk voor vakidioot en toch mensen anders kunnen helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@MadDog11

Misschien dat jij hier antwoord op hebt.
Ik heb sinds kort 3 fase in huis en heb een groepenkast met hoofdschakelaar, 3 aardlek elk op 1 fase met elke aardlek weer 4 groepen.
Naast deze groepenkast wil ik nog 1 maken voor de 3 fase groepen, dus 1 aardlek die gevoed word vanuit de eerste kast.
Op die aardlek komen 2 automaten 3p, 1 voor de doorstromer (heeft geen nul) en 1 voor een 2 fase kookplaat (wel een nul) .
Kan/mag ik een 3p automaat gebruiken voor de kookplaat en daar 2 fasen en een nul mee schakelen? Of moet dat een 3p+n zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Oystein schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 21:40:
Iets heel anders: heb je wel eens in die beige PTT-doos gekeken? Als dat is wat ik denk dat het is, is het een mooi stukje engineeringporn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
burne schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 23:00:
[...]

Iets heel anders: heb je wel eens in die beige PTT-doos gekeken? Als dat is wat ik denk dat het is, is het een mooi stukje engineeringporn.
Haha ... ik zal binnenkort eens kijken, ik heb zelf geen idee wat het is.
Wij hebben dit huis pas sinds afgelopen jaar dus er is nog veel onbekend.
Ik zal dan meteen een foto maken en plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Oystein schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 23:05:
Haha ... ik zal binnenkort eens kijken, ik heb zelf geen idee wat het is.
Het ziet eruit als een lijnrelais. Het werd gebruikt om twee telefoons aan te sluiten op één telefoonaansluiting. Als je de ene telefoon oppakte schakelde de lijnstroom door die telefoon het andere toestel af, zodat je niet stiekem mee kon luisteren met het andere toestel. In het origineel zitten twee hele mooie grote relais met dubbel uitgevoerde perfect anti-symmetrische wikkelingen zodat je de balans in de telefoonlijn niet verstoort.

In een vorig leven misbruikte ik ze om een telefoontap te maken. De contacten negeerde je, maar door alle vier de spoelen in fase of in tegenfase met elkaar te mixen kon je twee signalen van de telefoonlijn afhalen: eentje enkel het lokale spraaksignaal, de ander enkel het spraaksignaal van de andere kant. En dat was iets wat lokale radiostations heel leuk vonden: goed verstaanbare gesprekken met bellers zonder nare echo's of rare fase-verschillen tussen de studio-mike van de presentator en het spraaksignaal uit de telefoon.

In de digitale tijd gaat dat niet meer. Daar kom je achter als je belt met iemand in dezelfde kamer. Als je dat al niet eens een keer per ongeluk gedaan hebt.

(Dit is niet helemaal off-topic. Het gaat over huisinstallaties. Telefonie, maar huisinstallaties desalniettemin. :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Oystein schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 15:58:
[...]

Correct zo ver ?
Ik haal niets door elkaar, het gaat om het geleverde netstelsel tot je hoofdstoppen. Dit is TN-C of TT (doorgaans, zeer oud komt TN-S nog voor). Pas na je hoofdstoppen wordt de keuze gemaakt tussen TN-C of TN-C-S maar dit is niet interessant omdat voor alle vormen TN-C dezelfde regels gelden. (zie vg post) Sommige wat grotere afnemers maken bijvoorbeeld de keuze om naar de onderverdelers het TN-C behouden en in de ovk pas aarding-nul te splitsen. Ik vraag me overigens af of dit een TT stelsel betreft want ik zie nergens een aardleiding de kast in gaan, die staaf links in beeld is gewoon een stang toch? Heb nog even productsheet van de IS40/4 erbij gepakt, hier staat contact 7/8 voor de nulleider. Beste kans dat deze voor/naijlend is uitgevoerd.
Rol-Co schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 22:44:
Kan/mag ik een 3p automaat gebruiken voor de kookplaat en daar 2 fasen en een nul mee schakelen? Of moet dat een 3p+n zijn ?
Waarom wil je exact een 3P gebruiken? Het lijkt me netter om 3P+N te pakken en de derde fase ook gewoon aan te sluiten richting kookplaat. Mocht er in de toekomst een 3fase kookgerei komen hoef je niet meer aan de slag. Als je geen angst hebt voor nulpuntsverschuivingen kun je hem overigens gewoon met een 3P aansluiten :+

[ Voor 25% gewijzigd door Jim423 op 20-01-2018 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jim423 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 01:12:
[...]

Waarom wil je exact een 3P gebruiken? Het lijkt me netter om 3P+N te pakken en de derde fase ook gewoon aan te sluiten richting kookplaat. Mocht er in de toekomst een 3fase kookgerei komen hoef je niet meer aan de slag. Als je geen angst hebt voor nulpuntsverschuivingen kun je hem overigens gewoon met een 3P aansluiten :+
Omdat ik die heb liggen, de doorstromer heeft ook niet meer nodig natuurlijk, de kookplaat wel.
Scheelt ook weer 2p ruimte in de kasten die bijna vol zitten :)

Nulpunt verschuiving is wel een aandacht punt maar niet het belangrijkste in deze, wel of de automaat nog naar behoren werkt.
Nog een mogelijkheid is gewoon de nul niet schakelen maar gelijk op de aansluit rail van de aardlek zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Dat kan, echter is niet volgens de norm. Omdat bij bestemming ''wonen'' de nul dus geschakeld moet worden. Overigens hoef je dus voor de doorstromer geen 3P+N te gebruiken alleen voor de kookplaat. Dus het kost je 1P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Het verschil TNC-S of TNS kan je direct bij je aansluiting niet zien.

Maar dat maakt ook niet uit als er een aardedraad in de hoofdaansluiting-kabel zit dan is het TNC-S of TNS en dan kan die als aarde worden gebruikt.

Daarnaast zou ik altijd op je hoofdschakelaar altijd de nul schakelen.

[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 20-01-2018 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDog11
Rol-Co schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 22:44:
@MadDog11

Misschien dat jij hier antwoord op hebt.
Ik heb sinds kort 3 fase in huis en heb een groepenkast met hoofdschakelaar, 3 aardlek elk op 1 fase met elke aardlek weer 4 groepen.
Naast deze groepenkast wil ik nog 1 maken voor de 3 fase groepen, dus 1 aardlek die gevoed word vanuit de eerste kast.
Op die aardlek komen 2 automaten 3p, 1 voor de doorstromer (heeft geen nul) en 1 voor een 2 fase kookplaat (wel een nul) .
Het zal toch een 3p+n moeten zijn, 3p is niet toegestaan in een woning, alleen eventueel voor een 3p motor van een afzuiging of pomp. Of een 3p doorstromer idd

[ Voor 1% gewijzigd door MadDog11 op 20-01-2018 15:23 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
MadDog11 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 15:19:
[...]

Het zal toch een 3p+n moeten zijn, 3p is niet toegestaan in een woning, alleen eventueel voor een 3p motor van een afzuiging of pomp. Of een 3p doorstromer idd
De verwarmingselementen van de doorstromer zijn waarschijnlijk in ster geschakeld dus met virtueel nulpunt. Ik weet niet wat de norm zegt maar in beginsel hoeven er alleen drie fasen en een aardedraad naartoe. Je hebt geen nul nodig. Maar ik zou hem er toch inleggen voor het geval je hem nodig hebt wanneer je de doorstromer ooit zou vervangen. Wie weet heeft een toekomstige doorstromer een elektronische regeling die voor zijn eigen voeding graag een nul wil zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

FrankHe schreef op zondag 21 januari 2018 @ 17:51:
[...]

De verwarmingselementen van de doorstromer zijn waarschijnlijk in ster geschakeld dus met virtueel nulpunt. Ik weet niet wat de norm zegt maar in beginsel hoeven er alleen drie fasen en een aardedraad naartoe. Je hebt geen nul nodig. Maar ik zou hem er toch inleggen voor het geval je hem nodig hebt wanneer je de doorstromer ooit zou vervangen. Wie weet heeft een toekomstige doorstromer een elektronische regeling die voor zijn eigen voeding graag een nul wil zien.
Goede tip
Ik heb de kabel wel 5x2,5uitgevoerd dus de nul gaat wel mee. Mocht dat later nodig zijn wisselen we de automaat wel.
3 fase smeltzekering heeft toch ook geen geschakelde nul? En de aardlekschakelaar er voor schakelt toch ook de nul? Alsmede de hoofdschakelaar.
Hoe zit dat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Rol-Co schreef op zondag 21 januari 2018 @ 17:59:
[...]

Goede tip
Ik heb de kabel wel 5x2,5uitgevoerd dus de nul gaat wel mee. Mocht dat later nodig zijn wisselen we de automaat wel.
3 fase smeltzekering heeft toch ook geen geschakelde nul? En de aardlekschakelaar er voor schakelt toch ook de nul? Alsmede de hoofdschakelaar.
Hoe zit dat dan?
Als er geen nul is dan kan die ook niet geschakeld worden :)

Oudere installaties hoeven pas op de laatste stand te worden gebracht wanneer er sprake is van grondige renovatie. Kleine uitbreidingen kunnen soms nog door onder de oude normen. Al moet je je misschien afvragen of je dat wel wilt.

Vroegâh werd de nul nooit geschakeld en waren er geen aardlekschakelaars. Stukje bij beetje worden de normen aangescherpt om de ( aanraak- ) veiligheid te verbeteren. Aardekschakelaar, dubbelpolig schakelende automaten en een verplichte hoofdschakelaar. De verplichting voor minimaal twee aardlekschakelaars zodat er op de verdieping altijd in een kamer of op de hal / overloop een lamp blijft branden wanneer een van de twee aardlekschakelaars eruit klapt. Dit laatste maakt de installatie niet technisch veiliger. Maar het is wel een goed idee waarmee je paniek en struikelen voorkomt wanneer ineens ( al ) het licht uitvalt.

Volgens het bouwbesluit zijn ( gekoppelde ) rookmelders voortaan ook verplicht in een woonhuis. De volgende stap in de rij verplichtingen zou kunnen zijn het aanbrengen van noodverlichting maar nu dwalen we een beetje af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:28
Iemand enige idee of dit kan ? Vorig jaar is er een slimme meter geplaatst en daarbij zijn foto's gemaakt van de plaatsing en opgeslagen in de tablet / werkbon kan je die opvragen ? Heeft iemand dat wel eens gedaan ?

Gaat erom dat ik van mening ben dat er geen verzegeling is geplaatst bij installatie. Hierbij heb ik van de netbeheerder pas na meerdere malen mailen antwoordt heb gekregen via de webchat dat het klantdomein is.

Ik betwijfel dit

a) als je het klepje opent zie je 4 draden 2 x de inkomende kant en 2 x de uitgaande kabels naar de meterkast.

b) was zonet bij iemand anders met de zelfde meterkast maar daar zit gewoon netjes een zegel op dat schroefje van die klep.

Ik wil gewoon straks geen gezeik hebben met eventuele boetes ed en weet vrijwel zeker dat er nooit een zegel geplaatst is maar heb het zelf nooit op de foto gezet.

Ik kom er nu pas erachter omdat ik bezig ben met aanpassingen aan mijn meterkast waarbij me dit opviel. Vandaar mijn 'bezorgdheid'.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-man op 22-01-2018 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jan-man foto?

[ Voor 16% gewijzigd door Xander op 22-01-2018 10:24 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Gaat om deze verzegeling. Hier zit hij wel erop maar is bij een andere genomen. Bij mij zit deze zegeling niet erop.

Heb zo 123 niet een eigen foto moet ik vanavond even maken.

https://www.dropbox.com/s.../20180122_082801.jpg?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 21 januari 2018 @ 17:59:
[...]

3 fase smeltzekering heeft toch ook geen geschakelde nul?
3 fase smeltzekering? Bestaan die???

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jan-man schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:33:
[...]

Gaat om deze verzegeling. Hier zit hij wel erop maar is bij een andere genomen. Bij mij zit deze zegeling niet erop.

Heb zo 123 niet een eigen foto moet ik vanavond even maken.

https://www.dropbox.com/s.../20180122_082801.jpg?dl=0
Dat is de aansluitkap van de meter dus. Zeker geen klantdomein. :) Dit hoort net als de hoofdzekeringkast gewoon verzegeld te zijn.

Ik zou nog een keer terugbellen. Als als ze weer beweren dat dit klantdomein is dan vragen of ze dat even schriftelijk kunnen bevestigen.

Als je die bevestiging binnen hebt even de draden doorverbinden en van gratis elektriciteit genieten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Xander schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:58:
[...]

Dat is de aansluitkap van de meter dus. Zeker geen klantdomein. :) Dit hoort net als de hoofdzekeringkast gewoon verzegeld te zijn.

Ik zou nog een keer terugbellen. Als als ze weer beweren dat dit klantdomein is dan vragen of ze dat even schriftelijk kunnen bevestigen.

Als je die bevestiging binnen hebt even de draden doorverbinden en van gratis elektriciteit genieten. :+
Bevestiging heb ik al zwart op wit want heb uiteraard screenshots uit het gesprek opgeslagen.

Maar bevestigd wel wat ik denk er hoort gewoon een verzegeling op. Dus ga vanavond maar weer eens mailen.

Doorverbinden doen we maar niet haha dan krijg je 100% zeker gezeik bij controle O-). Wil nu gewoon het voor elkaar hebben en gaan ze wel zeuren dan kan ik bewijzen dat ik er achteraan heb gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Techneut schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:46:
[...]
3 fase smeltzekering? Bestaan die???
Afbeeldingslocatie: https://elektrohonk.files.wordpress.com/2014/12/perilex__400v_groepenkast_001.png

Zo bedoel ik, dan schakel je toch ook geen nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nee, dat is duidelijk. Maar de aanduiding was een beetje vreemd, want het zijn drie afzonderlijke zekeringen en niet zoals het suggereerde een patroon met drie smeltdraden. Je kijkt namelijk soms vreemd op wat leken verzinnen, vandaar. Die dingen schakelen niet, ze onderbreken alleen maar als ze doorsmelten en de zekering moet vervangen. Schakelen vindt plaats als je ook weer zondermeer kan inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:53:
[...]

[afbeelding]

Zo bedoel ik, dan schakel je toch ook geen nul.
Dat daar links is geen driefasen groep, dat zijn gewoon drie losse 1 fasen groepen uitgevoerd met een patroonlastscheider. Zie de 3 hendeltjes. ;)

De nul wordt bij die patroonlastscheiders wél geschakeld btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Xander schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:35:
[...]

Dat daar links is geen driefasen groep, dat zijn gewoon drie losse 1 fasen groepen uitgevoerd met een patroonlastscheider. Zie de 3 hendeltjes. ;)

De nul wordt bij die patroonlastscheiders wél geschakeld btw.
Ja ik bedoel eigenlijk diezelfde kastjes met 3 smeltveiligheden er in zonder de schakelaars er onder.
Die worden vaak als krachtstroom groep gebruikt en dan schakell je ook de nul niet mee.

Ik heb de nul voor de kookplaat nu ook niet geschakeld maar direct op de rail van de aardlek gezet, dus die schakeld hem wel uit.
Het zal niet officieel zijn maar dat is terug voeden van de zonnepanelen op de hoofdschakelaar vast ook niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 21:22

Ethirty

Who...me?

Al heb ik een vrij simpele vraag, ik denk dat dit topic de beste kans geeft.

Ik wil graag een ronde spot ophangen aan een ronde centraaldoos. Huis is uit 2006 en het plafond is zo'n brede plaat met daarop een flinke laag beton en daarop het dakterras van de bovenbuurman.

Probleem is de gatafstand. De schroefgaten waar het kunstofdeksel aan vastzit zit te dicht op elkaar voor de beugel die bij de lamp zit (6cm). Maar de beugel is weer te klein (7cm) om naast de centraaldoos te boren, dan kom ik te dicht op de bedrading uit. Weet niet precies hoe die loopt en ik heb geen zin in onherstelbare schade.

Zat te denken om iets van een beugeltje te maken, maar dan komt de lamp weer van het plafond af. Iemand suggesties? En waarom stemmen ze lamp en centraaldoos niet op elkaar af? Al die standaarden, maar een simpel lampje ophangen kan niet zonder boren :?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ethirty schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:49:
Al heb ik een vrij simpele vraag, ik denk dat dit topic de beste kans geeft.

Ik wil graag een ronde spot ophangen aan een ronde centraaldoos. Huis is uit 2006 en het plafond is zo'n brede plaat met daarop een flinke laag beton en daarop het dakterras van de bovenbuurman.

Probleem is de gatafstand. De schroefgaten waar het kunstofdeksel aan vastzit zit te dicht op elkaar voor de beugel die bij de lamp zit (6cm). Maar de beugel is weer te klein (7cm) om naast de centraaldoos te boren, dan kom ik te dicht op de bedrading uit. Weet niet precies hoe die loopt en ik heb geen zin in onherstelbare schade.

Zat te denken om iets van een beugeltje te maken, maar dan komt de lamp weer van het plafond af. Iemand suggesties? En waarom stemmen ze lamp en centraaldoos niet op elkaar af? Al die standaarden, maar een simpel lampje ophangen kan niet zonder boren :?
Misschien heel stom, maar als ik je goed begrijp is de afstand van de schroefgaten 6cm en de beugel 7 cm.
Volg ik je nog ;)

Is het een optie om een gaatje te boren in de beugel op 6 cm ?
Of kom je daarmee ook niet lekker uit ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Helemaal goed. ;) Had ik ook aan gedacht, maar daar mis ik op dit moment het spul voor. Denk dat mijn boortje gaat lopen zodra ik hem erop zet. De beugel is dik gecoat, geen idee wat voor metaal ik mee te maken heb.

Misschien maar eens in mijn kennissenkring rondvragen of iemand de goede spullen heeft.

Stom dat ze zo'n beugel variabele gaten meegeven, maar dan van 7-9cm. Is daar geen standaard voor ofzo? :-(

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55
Meestal zijn die beugeltjes niet zo heel hard hoor. Even met een spijker (of priem indien aanwezig) een klein deukje tikken, en dan de staalboor erin. Moet lukken.

[ Voor 9% gewijzigd door hesselbeertje op 22-01-2018 22:21 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Beugeltje is best stevig, een goede 2mm dik. Je ziet meestal zo'n dun blikken beugeltje.
Maar idd, zolang ik maar even een goed begin kan maken.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Misschien even vragen bij kennis die op school/technisch bedrijf werkt of je de kolomboormachine mag gebruiken. Dan loopt hij zeker niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Als ik zulke vrienden had, hoefde ik geen simpele vragen als deze te stellen. :P

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ethirty schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:19:
Denk dat mijn boortje gaat lopen zodra ik hem erop zet. De beugel is dik gecoat, geen idee wat voor metaal ik mee te maken heb.
Het mooiste is een centerpunt maar die moet je maar net hebben liggen. Alternatief: een spijker, liefst een geharde (zo'n zwarte voor in betonnen muren..) Als je beugel twee millimeter dik is zal het aluminium zijn. Heb je een magneet of iets met een magneet erin bij de hand?

Goed vastklemmen op een stuk hout (lijmklem?) en je eerste gat met 3 of 4 millimeter boren. Daarna opboren tot de juiste diameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

burne schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:43:
[...]

Als je beugel twee millimeter dik is zal het aluminium zijn. Heb je een magneet of iets met een magneet erin bij de hand?
Genoeg ijzer/rvs hier in huis dat ook niet reageert op een magneet, maar dat maakt het nog geen aluminium. ;) Maar als ik er tegenaan tik met iets van metaal klinkt het op zich wel als alu.

Ik ga morgen wel even pielen. Een gat van 4-5mm moet groot genoeg zijn.

Thanks all.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:38
Gister mijzelf bijna geëlektrocuteerd. Ik ging stopcontacten terugzetten (na stuken/verven) en dacht dat ik op de begane grond alle groepen uit had. Ik heb ook alle stopcontacten gecheckt op spanning, behalve 1 (in de keuken) en die zat toevallig niet op de keukengroep. Toen kwam de fase en nul tegen elkaar, grote blauwe vonk en de stoppen gingen uit. Maar even de mental note gemaakt voortaan alle groepen uit te zetten :P Het is een nieuwbouw huis waar de elektricien zeer creatief is omgegaan met het indelen van de groepen en het doorlussen van stopcontacten. De groepenkaart is niet echt representatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Nou weer even mijn foto naar voren halen ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/18oH1qQ.jpg?1

Ik kreeg vanuit dit topic van o.a. @Rol-Co de opmerking om het busboard te vervangen door een zgn 3 split busboard en een extra aardlekautomaat.

Ik had mijn opdracht op werkspot geplaatst om wat offertes te krijgen, want ik ga dit liever niet zelf doen en toch nog altijd de gedachten heb om een boiler te plaatsen in de keuken.

Ik kreeg echter van 1 geïnteresseerd bedrijf de volgende opmerking

"De groepenkast kan niet omgebouwd worden omdat dit een oudere type is waar het nieuwe moederboard niet in kan dus alleen vervangen is de enigste optie."

In hoeverre hebben ze hier gelijk ?

Ik krijg ook van elke reactie de melding dat er nog een hoofdschakelaar moet komen.
Echter heb ik onder de meter een 35A automaat zitten.
Neem aan dat dit voldoende is, want kan daarmee de installatie geheel spanningsloos maken ?

Kon deze niet op de foto krijgen :)

[ Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 23-01-2018 10:31 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een vraag: wat is een goed merk Duodimmer voor gloeilampen ?

Ik heb 2 lampen die ik wil dimmen (100 W. en 270 W.)

De afgelopen week al 2 dimmers geprobeerd (Busch Jeager en Peha) die beide op de 270 W. lampen er mee stopten.

Wat is een goed merk welke wat langer meegaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MdO82 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:23:
Nou weer even mijn foto naar voren halen ;)

[afbeelding]

Ik kreeg vanuit dit topic van o.a. @Rol-Co de opmerking om het busboard te vervangen door een zgn 3 split busboard en een extra aardlekautomaat.

Ik had mijn opdracht op werkspot geplaatst om wat offertes te krijgen, want ik ga dit liever niet zelf doen en toch nog altijd de gedachten heb om een boiler te plaatsen in de keuken.

Ik kreeg echter van 1 geïnteresseerd bedrijf de volgende opmerking

"De groepenkast kan niet omgebouwd worden omdat dit een oudere type is waar het nieuwe moederboard niet in kan dus alleen vervangen is de enigste optie."

In hoeverre hebben ze hier gelijk ?

Ik krijg ook van elke reactie de melding dat er nog een hoofdschakelaar moet komen.
Echter heb ik onder de meter een 35A automaat zitten.
Neem aan dat dit voldoende is, want kan daarmee de installatie geheel spanningsloos maken ?

Kon deze niet op de foto krijgen :)
Een automaat voor de meter en daar kan je zelf bij om uit te schakelen lijkt mij voldoeende maar een losse abb 11x 22 kastje met hoofdschakelaar zit er ook zo tussen hoor.
Je abb busboardje lijkt wel een andere versie inderdaad maar of dat niet meer te krijgen is weet ik niet. Zo niet dan word het:

Kast 22x33 52,-
Busboard 24,-
7x flexomaat x16,-
En eventueel die hoofdschakelaar in kastje van 65,-

Waarom moest die 3e aardlek er ook alweer bij? Ging je naar 3 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Rol-Co schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:30:
[...]

Een automaat voor de meter en daar kan je zelf bij om uit te schakelen lijkt mij voldoeende maar een losse abb 11x 22 kastje met hoofdschakelaar zit er ook zo tussen hoor.
Je abb busboardje lijkt wel een andere versie inderdaad maar of dat niet meer te krijgen is weet ik niet. Zo niet dan word het:

Kast 22x33 52,-
Busboard 24,-
7x flexomaat x16,-
En eventueel die hoofdschakelaar in kastje van 65,-

Waarom moest die 3e aardlek er ook alweer bij? Ging je naar 3 fase?
Ik wil straks 9 groepen in de kast hebben.
Heb er nu 7 inzitten waardoor ik maar 2 ALS-en nodig heb
Bij 9 automaten ga ik naar 3 ALS-en

Althans ik heb begrepen dat je maar 4 automaten achter een ALS mag heb zitten.
Als ik er links van de kast nog 1 bijplaats dan heb ik op de linker ALS 5 automaten achter de ALS zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door MdO82 op 23-01-2018 11:36 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-05 11:55
MdO82 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:33:
[...]

Als ik er links van de kast nog 1 bijplaats dan heb ik op de linker ALS 5 automaten achter de ALS zitten.
Als je je Hager groep even op de bovenste rij klikt kan je ook prima een ALS met tot wel 4 groepen toevoegen (zie mn fotoalbum). Of beide ALS'en op de bovenste rij zetten en onderin nog een busboard (idem). Mogelijkheden genoeg ;).

Ik zou de rest niet vervangen :) .

Een hoofdschakelaar toevoegen is wel netter (die schakelt ook de nul), maar een paar groepen toevoegen is denk ik niet echt een ingrijpende wijziging.

[ Voor 10% gewijzigd door timleferink op 23-01-2018 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
timleferink schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 12:08:
[...]

Als je je Hager groep even op de bovenste rij klikt kan je ook prima een ALS met tot wel 4 groepen toevoegen (zie mn fotoalbum). Of beide ALS'en op de bovenste rij zetten en onderin nog een busboard (idem). Mogelijkheden genoeg ;).
Die Hager heeft men bewust zo geplaatst omdat de ALS wel eens klapte als de omvormer uitsprong.
Ik begreep dat ze zo de automaat buiten de ALS geplaatst hebben.

DIt is een woning van de woningbouwvereniging, maar het aanvragen via hun schiet gewoon niet op dus ik ben nu zelf wat info aan het verzamelen :)
Om de vragen nog even voor te zijn we mogen zelf alles wijzigen in de woning tenzij dit netjes gebeurd

[ Voor 7% gewijzigd door MdO82 op 23-01-2018 13:14 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

MdO82 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:13:
[...]

Om de vragen nog even voor te zijn we mogen zelf alles wijzigen in de woning tenzij dit netjes gebeurd
Als bedoel je? Anders hoef je ook niet zo ingewikkeld te doen en zou ik het gewoon quick-and-dirty doen met een kroonsteentje. :+

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ethirty schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:20:
[...]

Als bedoel je? Anders hoef je ook niet zo ingewikkeld te doen en zou ik het gewoon quick-and-dirty doen met een kroonsteentje. :+
Hoort dat niet zo dan ? O-)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MdO82 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:33:
[...]

Ah wbv, nee dan niet vernieuwen maar gewoon 1-2 alamat bijzetten klaar. Of aardlek met groepje voor de pv, 2 groepen word al lastiger, dan heb je van die duo blokjes nodig zoals op groep 7 zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Rol-Co schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:02:
[...]

Ah wbv, nee dan niet vernieuwen maar gewoon 1-2 alamat bijzetten klaar. Of aardlek met groepje voor de pv, 2 groepen word al lastiger, dan heb je van die duo blokjes nodig zoals op groep 7 zitten.
Jij doelt op de 2 aansluitingen bovenop die automaat ?
Dat is de afsplitsing voor de beltrafo (geen idee waarom dat zo is ;) ).

Kijk, ik kan het nog simpeler aanpakken.
Ik wilde er uiteindelijk 2 bij hebben.

1 is reserve, maar als je dan toch bezig bent pakken we die gelijk mee.
en nog 1 die ik voor de keuken wil gebruiken zodat ik daar een boiler kan plaatsen.

Wat ik nog simpeler kan doen is links een automaat bijplaatsen, dan heb ik wel 5 achter een ALS.
Mij boeiend, maar als er iets gebeurd dan ben ik natuurlijk wel de sjaak, dus dat zal ik niet zo gauw gaan doen.

Net zoals de vorige bewoners die 2 draden aansluiten op een automaat die daar niet geschikt voor is :X
Heb daar helaas geen foto meer van ;)

Ander idee, maar of dat slim is.
Ik heb de meterkast op een aparte groep zitten voor modems en andere zaken.
Dit verbruikt niet zoveel.

Kan ik wellicht universele lasdoos plaatsen in de meterkast waar de groep die ik gemaakt heb voor de meterkast in uitkomt daar een splitsing maken voor de keuken en de rest van de meterkast daarop.

Volgen jullie mij nog ?

Maar dat zal niet de bedoeling zijn ;)

[ Voor 53% gewijzigd door MdO82 op 23-01-2018 14:16 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Pagina: 1 ... 28 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.