Een loshangende kabel is niet goed. Als iets of iemand (bezemsteel of zo) er achter blijft hangen dan kan de kabel worden losgetrokken en dat is potentieel gevaarlijk. Die DC-kabel moet voor mijn gevoel wel even in een gootje of door een buis. Maar misschien dat een expert dit beter kan onderbouwen.mgizmo schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:48:
Ik heb drie vragen.
Ik ben zelf bezig met het uitbreiden van mijn groepenkast in mijn nieuwbouw huis. Niks bijzonders met de nodige achtergrond en inlezen.
Waarvan ik weinig kan vinden, ben ik wel op zoek naar het antwoord.
We hebben een aantal zonnepanelen op het dak (onderdeel van de nieuwbouw), 4 om precies te zijn. De omvormer staat op zolder en daar hangt ook de DC kabel. Deze is niet in de muur verwerkt maar bungelt vanaf het dak naar de omvormer. Tijdens de oplevering is aangegeven dat deze in een goot moet worden verwerkt (man van eigen huis heeft dit benadrukt), maar ik vraag me af of dit ook verplicht is.
Tweede vraag: In de groepenkast is een aparte eindgroep geplaatst voor de pv installatie. De 230 loopt ook direct door naar de omvormer waarbij in de lasdoos de draden zijn doorverbonden. Dat is de fase, nul en aarde. Bij de DC draden zie ik alleen de + en de - bungelen. Ik zie geen aarde. Ik lees op websites dat er ook een aarde moet lopen naar de omvormer volgens 2010:2015, maar ik vraag me of dat inderdaad verplicht is en waar ik dat uit de NEN kan halen (om ze mee te confronteren). Wellicht dat de + en/of - draad ook aarde in zich heeft, maar dat heb ik nog niet gecontroleerd (als dat überhaupt wordt toegepast).
Derde vraag: Ik ben in de woonkamer er achter gekomen bij het loshalen van de WCD's dat er in 1 inbouwdoos een extra draad is getrokken naar de gevel aan, ik vermoed, dezelfde muur omdat daar een extra aansluiting is gemaakt voor een buiten lamp aan gevel. Alleen wat ik constateer, lijkt mij niet conform hoe het hoort: Er is een extra geisoleerde draad getrokken met daarin fase en een nuldraad en een losse aarde draad zonder isolatie. Die drie draden zijn weer met wago lasdoppen naar vaste kern gekoppeld en in de WCD geprikt. Mag zoiets?
Bij twee weet ik het antwoord niet direct. Is het misschien mogelijk dat aan de DC kant een van de twee is aangesloten op de aarde?
De ongeisoleerde aardedraad, kun je nagaan of die 2,5 mm2 is? Vaste kern VD draad of XMVK? Of bedoel je dat het fijnaderige soepele draad is? Op die manier toegepast is niet gebruikelijk in Nederland en ik vermoed ook niet in België of Duitsland. Kom blanke aardedraad het wel veel tegen in Engeland, Zuid-Afrika en soorgelijke landen met Engelse invloeden. In vaste installaties vind je doorgaans geen soepele draad. In beginsel zie ik er persoonlijk geen groot probleem met een ongeisoleerde aardedraad maar ik weet niet wat de normen erover zeggen. Maar misschien kijken we hier wel naar een YMVK-AS tweeaderig met aardedraad in de afscherming? Heb je anders misschien een foto?