17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Dan zeggen we toch hetzelfde?ds23man schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:59:
[...]
Hoofdschakelaar? Dat is gewoon een aardlek uit het jaar kruik.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik ben het met de PV boer eens, dit hoef je niet te vervangen. Je werkt niet onder spanning want je zet de aardlekschakelaar uit.DutchWing schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:29:
Een familielid wilt zonnepanelen plaatsen, hierbij gaf ik aan: groepenkast moet hoogstwaarschijnlijk vervangen worden ivm ontbreken hoofdschakelaar, leeftijd groepenkast.
Hun hebben de foto’s gezien en geven aan, dat hoeft niet. Dit gaat via een PV boer via eigen huis.
Lekker veilig werken ten eerste…
(Of ze moeten zegelrecht hebben.)
Maar er zal wel een extra kastje bijkomen voor de PV en dan wordt het helemaal een bende, ik zou het dus wel vervangen.
Je zult waarschijnlijk wel tegen een paar problemen aanlopen als je dit vervangt. Bijvoorbeeld of de draden van die fornuisgroep en de groep links ervan lang genoeg zijn voor de nieuwe meterkast.
Wat is die meter linksonder?
(en 20A smeltpatronen
Signatures zijn voor boomers.
Nee dat kan niet 1 meter is gekoppeld aan 1 energiecontract met 1 EAN. Je moet de meternummer doorgeven en dan k @AquaPlanning ijken bij welke energiecontract deze hoort. Als je dan 1 EAN nummer over hebt kun je pas een SAP aanvragen anders krijg je veel ellende administratie bij netbeheerders in een puinhoop.AquaPlanning schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:07:
Vraag over secondaire allocatiepunten.
Graag zou ik op één EAN terugleveren,en op de andere mijn huidige energiecontract behouden.
Op mijn adres zijn twee EAN codes geregistreerd:
871687120053883869 xxxx xx AFFERDEN GLD xxxx12 Onbekend ELEK Liander N.V. 8716871000002
871687120101310033 xxxx xx AFFERDEN GLD xxxx12 Ja ELEK Liander N.V. 8716871000002
de kolom EAN gekoppelde PAP is leeg. Bijzondere aansluiting is "onbekend" bij de ene, en 'ja" bij de andere.
In de meterkast hangt één slimmemeter, een ISKRA MT382-D2A52. Liander gaf telefonisch aan dat er twee slimme meters staan geregistreerd op mijn adres. NUON heeft me, als mijn geheugen me niet in de steek laat, ooit verteld dat deze meter twee dubbele telwerken heeft, dus geschikt is voor twee EAN codes. Maar dat is lang geleden, en kan ook een misverstand zijn met de twee EAN codes.
Mijn vraag: kan het kloppen dat deze meter dubbele telwerken heeft voor twee EAN codes? Al googelend kan ik er niet goed achterkomen. De MT382 kan het niet, maar de toevoeging D2 kun je zien als een andere versie, die dubbel is (wishfull thinking modus, ik weet het, zou ook double Dutch kunnen zijn :-) )
Vervangen is niet verplicht.DutchWing schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:29:
Een familielid wilt zonnepanelen plaatsen, hierbij gaf ik aan: groepenkast moet hoogstwaarschijnlijk vervangen worden ivm ontbreken hoofdschakelaar, leeftijd groepenkast.
Hun hebben de foto’s gezien en geven aan, dat hoeft niet. Dit gaat via een PV boer via eigen huis.
Betreft 8 PV panelen met enphase IQ7+ micro-omvormers.
Foto groepenkast:
[Afbeelding]
Wel zullen ze ergens een hoofschakelaar tussen moet proppen en een aardlek + automaat (al dan niet een aardlekautomaat) voor de PV groep.
Dat zal wel in een los kastjes gebeuren, of 2.
<edit>
Veilig werken. Dat gebeurd vaak bij kleine goedkope partijen minder vaak dan je zou willen. Ik heb vaker gezien dat hoofdschakelaars worden geplaatst zonder dat de voeding word afgeschakeld en de schakelaar dus onder spanning word aangesloten.
</edit>
Ik zou persoonlijk een nieuwe kast plaatsen (of laten plaatsen door een vakman). Kost wat meer, maar je bent gelijk van die hele oude spullen af en dan kan deze ook gelijk de PV groep maken. Dan weet je in ieder geval zeker dat dat stukje goed word gedaan.
[ Voor 9% gewijzigd door pickboy op 11-07-2022 17:19 . Reden: toevoeging ]
Zal geen meter zijn maar een TF schakelaar voor een boiler.Maasluip schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:11:
[...]
Ik ben het met de PV boer eens, dit hoef je niet te vervangen. Je werkt niet onder spanning want je zet de aardlekschakelaar uit.
Maar er zal wel een extra kastje bijkomen voor de PV en dan wordt het helemaal een bende, ik zou het dus wel vervangen.
Je zult waarschijnlijk wel tegen een paar problemen aanlopen als je dit vervangt. Bijvoorbeeld of de draden van die fornuisgroep en de groep links ervan lang genoeg zijn voor de nieuwe meterkast.
(en 20A smeltpatronen)
Ik denk niet dat ze het gaan doen, dan moeten ze gelijk ook overal rand aarde aanbrengen, nieuwe stopcontacten etc. Volgens huidige norm voldoen. Wordt wel een kostenpost.Maasluip schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:11:
[...]
Ik ben het met de PV boer eens, dit hoef je niet te vervangen. Je werkt niet onder spanning want je zet de aardlekschakelaar uit.
(en 20A smeltpatronen)
De oude toon frequentie voor dag/nacht tarief.
Deze is al buiten werking gesteld.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Dat weet ik wel zekerGizz schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:51:
@DutchWing het is slecht te zien op je foto, maar die aardlekschakelaar lijkt zo oud dat hij waarschijnlijk niet meer veilig is in een installatie waar moderne schakelende voedingen worden gebruikt.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Die aardlekschakelaar is alleen voor de rechter 3 groepen zo te zien, de rest zal niet door een aardlekschakelaar zijn beveiligd.Maasluip schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:11:
Je werkt niet onder spanning want je zet de aardlekschakelaar uit.
De (aardlekautomaat van de) omvormer moet voor deze aardlekschakelaar worden afgetakt. Al was het maar omdat de omvormer niet achter een type AC aardlekschakelaar mag. Maarja, dat kan natuurlijk gewoon als je zegelrecht hebt.
Extra kastje? Als je de Fein in het deksel van die kast met kookgroep zet past daar toch gewoon zo'n mooie spanningsonafhankelijke Emat aardlekautomaat bij!Maar er zal wel een extra kastje bijkomen voor de PV en dan wordt het helemaal een bende, ik zou het dus wel vervangen.
(* Xander is team vervangen)
En dan nog dit verhaal: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7lspickboy schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:17:
Wel zullen ze ergens een hoofschakelaar tussen moet proppen en een aardlek + automaat (al dan niet een aardlekautomaat) voor de PV groep.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Het kan in ieder geval geen kwaad, probeer het gewoon?Raznov schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:08:
Ik kan alleen geen vervanging hiervoor lokaal vinden, alleen snel 5a. Gaat een snel 5a ook werken? Wat ik zo lees moet het wel werken, maar ik vraag mij af of dit goed gaat op een schakelaar?
In het ergste geval is de inschakelpiek van je LED-lampen dermate hoog dat de snelle zekering het niet trekt. Weet je dat ook meteen.
Hoeveel vermogen aan LED-lampen zit er op? 5 lampen dat is misschien 35W ofzo? Het zou me zeer verbazen als de inschakelpiek daarvan een probleem is voor een zekering waar nominaal 1150W doorheen kan.
KEMA keur is op zijn minst een privaat keurmerk waarbij een onafhankelijke partij controleert of de fabrikant zich wel aan de gestelde eisen houdt… Dus niet de slager zijn eigen vlees keurt, maar een controleur die de slager inhuurt om zijn vlees te laten keuren zeg maar.Blihi schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:48:
Verder zegt een "kema-keur" precies helemaal niets. Dat is een marketing-instrument. (https://keurmerkenwijzer.nl/keurmerken/kema-keur/)
Ik ken niet alle sectoren waarin KEMA actief is, maar voor de meeste geldt dat de KEMA ook aanvullende eisen stelt zoals de interval van de steekproefcontrole, eisen op toegestane variatie etc, en dat ook actief onderzoekt. Ik zou het dus zeker niet afdoen als
marketing instrument, en er zijn heel wat producenten in “goedkope” landen die heel
goed weten wat KEMA wel inhoudt en er dus voor kiezen om voor de onderkant van de markt te gaan en er lekker zelf CE op te zetten en vooral geen KEMA langs te laten komen.
Verder goede info, maar moest ik toch even kwijt.
Dat we in Nederland zo gewend zijn dat elektrische zaken niet het risico hebben spontaan in de fik te vliegen hebben we ook onder andere te danken aan Kema, maar heeft ons een beetje verwend waarmee het hele kwaliteitsgebeuren een beetje op de achtergrond is geraakt want er werd gewoon niks verkocht dat omveilig was.
Dat er CE opstaat betekent niks meer en niks minder dan dat de fabrikant er 2 letters op heeft gezet. Het van de markt halen van spullen die gewoon aantoonbaar niet voldoen is in NL zelfs helemaal niet ingeregeld en kan echt lang duren.
Dus ik zou voor een TuV/Kema/Dekra/DNV of ander privaat keurmerk gaan zodat in ieder geval iemand naast de fabrikant ernaar gekeken heeft dat het voldeed aan de minimaal gestelde eisen.
Dat de echte KEMA en CE niet met elkaar te vergelijken zijn staat hier buiten.
Dit lijkt mij een uitgelezen moment om de boel aan te pakken. Klopt mijn indruk dat het een éénfase-aansluiting is? Laat en elektricien met zegelrecht komen die in een keer een nieuwe kast plaatst met twee aardlekschakelaars en een zwikje eindgroepen en een aardlekautomaat voor de PV. Plaatsing moet wel binnen een uur of twee afgerond kunnen zijn. Wellicht moeten er enkele (IP20) lasdozen komen om kabels te verlengen maar dat mag de pret niet drukken.DutchWing schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:29:
Betreft 8 PV panelen met enphase IQ7+ micro-omvormers.
Foto groepenkast:
[Afbeelding]
Ik heb altijd begrepen bij grote aanpassingen moet je voldoen volgens de huidige norm, dan moet er toch overal geaarde stopcontacten komen?FrankHe schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:25:
[...]
Dit lijkt mij een uitgelezen moment om de boel aan te pakken. Klopt mijn indruk dat het een éénfase-aansluiting is? Laat en elektricien met zegelrecht komen die in een keer een nieuwe kast plaatst met twee aardlekschakelaars en een zwikje eindgroepen en een aardlekautomaat voor de PV. Plaatsing moet wel binnen een uur of twee afgerond kunnen zijn. Wellicht moeten er enkele (IP20) lasdozen komen om kabels te verlengen maar dat mag de pret niet drukken.
Wat betreft grote aanpassingen en die verplichting van geaarde stopcontacten. Ik heb altijd begrepen dat als je een niet geaard stopcontact vervangt door een geaard, dat je dat dan sowieso bij alle stopcontacten moet doen in hetzelfde vertrek. Dus niet alleen maar bij grote aanpassingen. Hetgeen voor sommigen wel eens wat lastig kan worden ondervonden.
Die discussie is ook al zo oud als wat. Voor zaken die je aanpast (zoals de groepenkast) inderdaad de nieuwste normen aanhouden, zet je er een nieuwe garage naast dan ook, maar de hele woning aanpassen omdat je de groepenkast vervangt? Dat gaat in mijn ogen verder dan de normmaker bedoeld heeft.DutchWing schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:02:
[...]
Ik heb altijd begrepen bij grote aanpassingen moet je voldoen volgens de huidige norm, dan moet er toch overal geaarde stopcontacten komen?
Anders ben je toch al aan de beurt, het toevoegen van een extra voedingsbron lijkt mij ook een grote aanpassing.
Ik denk dat iedereen het er wel over eens kan zijn dat het na vervangen van de groepenkast veiliger is dan ervoor.
Maar dat is niet omdat je aan nieuwere normen moet voldoen. Geaarde en ongeaarde contactdozen in dezelfde ruimte voldoet niet aan de oude normen. Ga je ze door elkaar gebruiken voldoe je niet eens meer aan NEN1010:1962.Techneut schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:26:
Ik heb altijd begrepen dat als je een niet geaard stopcontact vervangt door een geaard, dat je dat dan sowieso bij alle stopcontacten moet doen in hetzelfde vertrek.
Ik zou soms wensen dat de huidige NEN1010 net zo duidelijk was als dit stukje antiek.quote: NEN1010:1962210 *2 Wandcontactdozen, tafelcontactdozen of koppelcontactstoppen met aardcontact en wandcontactdozen, tafelcontactdozen of koppelcontactstoppen zonder aardcontact mogen niet in dezelfde ruimte zijn aangebracht, met dien verstande evenwel dat buiten beschouwing blijven buiten handbereik aangebrachte contactdozen zonder aardcontact voor de aansluiting van een eveneens buiten handbereik aangebrachte scheltransformator of elektrische klok
[ Voor 36% gewijzigd door Xander op 12-07-2022 12:50 ]
CE is 'slechts' en eigen verklaring van de fabrikant. Als die er van overtuigd is dat zijn product er aan voldoet is dat voldoende. Er zijn geen controlerende instanties die dat zouden kunnen handhaven. Pas bij klachten zal er iets onderzocht gaan worden (NVWA).Martin7182 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:04:
De CE-markering is een wettelijk verplichte aanduiding en het vervalsen ervan is een economisch delict.
De tijd van de keuringsdienst van waren is (helaas) ver achter ons.
Dat vind ik ook! Maar soms als er iets gebeurd, dan krijg je zo’n getouwtrek met de verzekeringen…Xander schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:34:
[...]
Die discussie is ook al zo oud als wat. Voor zaken die je aanpast (zoals de groepenkast) inderdaad de nieuwste normen aanhouden, zet je er een nieuwe garage naast dan ook, maar de hele woning aanpassen omdat je de groepenkast vervangt? Dat gaat in mijn ogen verder dan de normmaker bedoeld heeft.
Anders ben je toch al aan de beurt, het toevoegen van een extra voedingsbron lijkt mij ook een grote aanpassing.
Ik denk dat iedereen het er wel over eens kan zijn dat het na vervangen van de groepenkast veiliger is dan ervoor.
Ik ga gewoon aangeven, advies vervangen.
In de wetgeving staat ook voor welke producten externe edit:en welke testen vereist zijn om er CE op te mogen vermelden.LooneyTunes schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:36:
[...]
CE is 'slechts' en eigen verklaring van de fabrikant. Als die er van overtuigd is dat zijn product er aan voldoet is dat voldoende. Er zijn geen controlerende instanties die dat zouden kunnen handhaven. Pas bij klachten zal er iets onderzocht gaan worden (NVWA).
De tijd van de keuringsdienst van waren is (helaas) ver achter ons.
Brandeisen van (bouw)materialen bijvoorbeeld.
Je verklaart dan als fabrikant met het CE logo dat je aan al die eisen voldoet.
Aanvulling:leonbong schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:01:
[...]
In de wetgeving staat ook voor welke producten externe testen vereist zijn om er CE op te mogen vermelden.
Brandeisen van (bouw)materialen bijvoorbeeld.
Je verklaart dan als fabrikant met het CE logo dat je aan al die eisen voldoet.
Als het extern getest is, dan veelal staat er ook een PIN nummer met de notify body erop.
Of je kan via de website deze externe controles verifiëren.
100% garantie op kwaliteit heb je nooit.
Om toch maar weer ff de knuppel in 't hoenderhok te gooien: aanpassingen aan je installatie/meterkast hoeven niet aan de meest recente normen te voldoen maar aan het volgens rechten verkregen niveau. De ondergrens is NEN1010:1962. Of dat verstandig is of 't beste advies is een andere discussie, er is in elk geval geen verplichting.DutchWing schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:52:
[...]
Dat vind ik ook! Maar soms als er iets gebeurd, dan krijg je zo’n getouwtrek met de verzekeringen…
Ik ga gewoon aangeven, advies vervangen.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Klopt maar vaak ook niet omdat het aantal verplichte testen nogal lang kan zijn en dan past het niet op het product.DutchWing schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:21:
[...]
Aanvulling:
Als het extern getest is, dan veelal staat er ook een PIN nummer met de notify body erop.
Of je kan via de website deze externe controles verifiëren.
100% garantie op kwaliteit heb je nooit.
En ondanks dat het de EU is zitten er vaak toch nog land specifieke testen tussen. Waardoor het product voor dezelfde eigenschap door meerdere instanties is getest.
Dat NEN1010-artikel is precies wat ik bedoelde, dat dit los staat van nieuwe of oude normen en grote of kleine aanpassingen. Inderdaad is dit zo verrassend duidelijk, dat er bij het lezen van dit artikel geen enkel misverstaan mogelijk is. Niettemin zie je meer dan eens dat mensen met nog een wat oudere installatie het achteraf aarden slechts bij één stopcontact in een kamer uitvoeren, zoals vaak voor een computer en randapparatuur. Doorgaans weten ze het bestaan van dit artikel in de NEN1010 niet eens. Bovendien redeneert men, worden die andere stopcontacten helemaal niet gebruikt voor geaarde apparatuur. Tja, wat moet je daar dan op antwoorden? Ik ben geen gezaghebbend persoon.Xander schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:36:
[...]
Maar dat is niet omdat je aan nieuwere normen moet voldoen. Geaarde en ongeaarde contactdozen in dezelfde ruimte voldoet niet aan de oude normen. Ga je ze door elkaar gebruiken voldoe je niet eens meer aan NEN1010:1962.
Ik zie 3x zwart 1x blauw maar ook 1x bruin, 1x blauw, 1x grijs, 1x zwart
Maar zelfs elektramat verkoop geen grijs VD draad, dus dan toch maar 3x zwart?
[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 12-07-2022 22:40 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Dat klopt, maar je kunt je voorstellen dat 3x zwart nogal verwarrend kan zijn.LED-Maniak schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:37:
Klopt het dat de kleuren van de draden voor een drie fase aansluiting naar perilex kookplaat niet gestandaardiseerd zijn?
Ik zie 3x zwart 1x blauw maar ook 1x bruin, 1x blauw, 1x grijs, 1x zwart
Voor een kookplaat maakt het draaiveld normaal gesproken niets uit dus is dat ook geen probleem.
Heb je een apparaat waarbij het draaiveld (fase volgorde) wel van belang is dan word het meten, meten en nog eens meten.
Paar clubs waar ik nu gekeken hebben verkopen geen 2.5mm2 zwart en ook geen grijs.pickboy schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:40:
[...]
Dat klopt, maar je kunt je voorstellen dat 3x zwart nogal verwarrend kan zijn.
Voor een kookplaat maakt het draaiveld normaal gesproken niets uit dus is dat ook geen probleem.
Heb je een apparaat waarbij het draaiveld (fase volgorde) wel van belang is dan word het meten, meten en nog eens meten.
Moet ik dan 3x bruin leggen en 1x blauw?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Of bij een andere shop bestellenLED-Maniak schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:37:
Maar zelfs elektramat verkoop geen grijs VD draad, dus dan toch maar 3x zwart?
https://www.sandervunderi...d-draad-2-5mm2-grijs.html
Ze hebben ook zwart 2,5mm2.
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Niet op voorraad.blackd schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:45:
[...]
Of bij een andere shop bestellen
https://www.sandervunderi...d-draad-2-5mm2-grijs.html
Ze hebben ook zwart 2,5mm2.
Eerste 2 pagina's op google levert iig al niets op. Dan zou je toch denken dat het niet veel gedaan wordt..

Ik heb maar 20m nodig dus 100m is ook weer wat overdreven.
[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 12-07-2022 22:51 ]
Gaat dan hard blijkbaar want ik heb dit recent nog besteld. Precies voor hetzelfde doel, 3 fase aansluiting voor inductie.LED-Maniak schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:50:
Niet op voorraad.![]()
Eerste 2 pagina's op google levert iig al niets op. Dan zou je toch denken dat het niet veel gedaan wordt..
Ik zie dat ze 100m nog wel hebben, misschien even contact opnemen of je per meter kan bestellen.
Deze gezien?LED-Maniak schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:50:
https://www.elektrobode.n...raad-2-5mm-grijs-802885d3
1-3 werkdagen, kunt 20 meter afnemen.
Dat kan zeker ja, bruin is een prima kleur voor de fases en word meer gebruikt dan de zwarte. Zeker bij aansluiting voor een kookplaat omdat je dan toch minder rekening hoeft te houden met de fase verdeling.LED-Maniak schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:43:
[...]
Paar clubs waar ik nu gekeken hebben verkopen geen 2.5mm2 zwart en ook geen grijs.
Moet ik dan 3x bruin leggen en 1x blauw?
Minder van beland omdat het voor de kookplaat niet uitmaakt. Echter worden voor het koken doorgaans maar 2 fasen gebruikt (3e fase vaak voor sturing, afzuiging of helemaal niet) en voor een nette verdeling is het aan te raden om de oven op de andere fase te zetten.
Mocht je ze dan tegelijk gebruiken heb je geen/minder kans op overbelasting van 1 van de fasen.
Omdat de zwarte en grijze 2.5mm veel minder gebruikt worden zul je iets meer moeite hebben om deze te krijgen.
Vergeet de groen/gele voor de aarding niet, zou zonde zijn als je die mist.
Minimum 100 meterblackd schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:02:
[...]
Deze gezien?
https://www.elektrobode.n...raad-2-5mm-grijs-802885d3
1-3 werkdagen, kunt 20 meter afnemen.
Ik doe 3x bruin, 1x blauw, 1x groen/geel. En dan maar labels er aan krimpen.
Goede tip! Dankpickboy schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:15:
[...]
Dat kan zeker ja, bruin is een prima kleur voor de fases en word meer gebruikt dan de zwarte. Zeker bij aansluiting voor een kookplaat omdat je dan toch minder rekening hoeft te houden met de fase verdeling.
Minder van beland omdat het voor de kookplaat niet uitmaakt. Echter worden voor het koken doorgaans maar 2 fasen gebruikt (3e fase vaak voor sturing, afzuiging of helemaal niet) en voor een nette verdeling is het aan te raden om de oven op de andere fase te zetten.
Mocht je ze dan tegelijk gebruiken heb je geen/minder kans op overbelasting van 1 van de fasen.
Omdat de zwarte en grijze 2.5mm veel minder gebruikt worden zul je iets meer moeite hebben om deze te krijgen.
Vergeet de groen/gele voor de aarding niet, zou zonde zijn als je die mist.
Werkt zonder problemen inderdaad (tot nu toe). Wel vreemd dat de handleiding specifiek over traag praat, maar dat zal dan wel komen omdat ik er maar een paar watt op zet. Dankje!Xander schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:17:
[...]
Het kan in ieder geval geen kwaad, probeer het gewoon?
In het ergste geval is de inschakelpiek van je LED-lampen dermate hoog dat de snelle zekering het niet trekt. Weet je dat ook meteen.
Hoeveel vermogen aan LED-lampen zit er op? 5 lampen dat is misschien 35W ofzo? Het zou me zeer verbazen als de inschakelpiek daarvan een probleem is voor een zekering waar nominaal 1150W doorheen kan.
Alternatief is een grond/wandkabel halen per meter, en strippen. Die zijn makkelijker te vinden met grijze en zwarte aders van 2,5 mm². Zijn soms ook te vinden in gebruikte bouwmaterialen dumpstores. Moet je wel zoeken...LED-Maniak schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:24:
[...]
Minimum 100 meter.
Ik doe 3x bruin, 1x blauw, 1x groen/geel. En dan maar labels er aan krimpen.
[...]
Goede tip! Dank
Verder aan een lokale electriciën vagen of je een paar meter kunt overkopen.
Anderzijds: wij Tweakers zijn geneigd om een installatie aan te leggen alsof we er een professionele draaimolen op willen kunnen aansluiten. Die kookplaat interesseert zich geen drol voor het draaiveld, en als het eenmaal zit, zie je er niets meer van. Met 3x bruin is daarin niets mis.
En mocht je regelmatig een draaimolen voor het buurtfeest willen draaien, dan trek je een keer andere kleuren door
https://www.hornbach.nl/s...ubmVuIl1dLCJ1cmxWZXIiOjJ9
Alleen zwart 2,5 hebben ze niet.
Nu heb ik het volgende probleem:
Ik wil een schakelaar achter in de kamer naast de deur voor de lamp achterin de kamer en de lamp voor in de kamer.
Deze 2 lampen zitten beide op een andere groep.
Mag ik het volgende doen:
2 gekoppelde lasdozen achterin de kamer met een buis van boven (groep achter) en een buis van onder (groep van voor)?
Technisch gezien zijn het 2 aparte lasdozen, dat zou dus moeten mogen toch?
De kabels lopen nergens door dezelfde buis en komen niet bij elkaar in de lasdoos. Wel zitten de 2 groepen dus 5cm van elkaar (de schakelaars zitten onder elkaar).
De startpost en zoeken in dit forum op 'buitenstopcontact' leveren mij nog geen antwoord op, dus hier mijn vraag: ik zie dat er over het algemeen stroomkabels (bijv. xvmk***/yvmk***) gebruikt worden bij buitenstopcontacten en -lampen en niet losse VD-draden.Andrehj schreef op zondag 4 juli 2021 @ 11:25:
Buitenstopcontacten IP55 met achterinvoer?
Bij onze nieuwbouwwoning komen op diverse plaatsen kabels uit de buitenmuren waar nog buitenstopcontacten op gemonteerd moeten worden. Graag wil ik daar netjes afgedichte IP55 wcd's gebruiken. Goede ervaringen heb ik al met de Niko Hydro serie, maar volgens mij hebben die geen achteringang. Dan moet ik dus de onderaansluiting gebruiken en krijg ik een wartel in het zicht. Dat zou jammer zijn.
(Ja, ik weet het, we hadden bij de bouw gelijk inbouw-buitenstopcontacten moeten monteren. Maar dat is helaas wegens tijdgebrek niet meer gelukt. Het is niet anders.)
Weet iemand een IP55 buitenstopcontact met achteringang? Of hoe zouden jullie dit oplossen?
Bij het gebruik van IP55+ materiaal en verbinden via de achterkant heeft een kabel toch weinig toegevoegde waarde, of zie ik dan iets over het hoofd?
Aan de entreezijde zit een inbouwschakelaar met geaard stopcontact.
Nu was mijn idee om aan de bergingszijde daarnaast een extra inbouwdoos te monteren en de installatiedraden van de bestaande doos aan de entreekant daarnaartoe door te trekken. Gelden hier dan nog specifieke regels aangezien de afstand te kort is voor een PVC buis en ik verwacht dat ie schuin achter de bestaande inbouwdoos komt te zitten... Dus wellicht nog wat gepiel om die draden door te trekken.
Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten?
:strip_exif()/f/image/srmFkvodiR6iPA3aXF3OPLNC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door witterholt op 14-07-2022 07:52 ]
Volgens mij is dat geen punt, als er maar geen open verbinding tussen de twee gekoppelde lasdozen is.RubenA schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:24:
Ik ben momenteel bezig met de installatie van ons nieuwe huis aan te passen.
Nu heb ik het volgende probleem:
Ik wil een schakelaar achter in de kamer naast de deur voor de lamp achterin de kamer en de lamp voor in de kamer.
Deze 2 lampen zitten beide op een andere groep.
Mag ik het volgende doen:
2 gekoppelde lasdozen achterin de kamer met een buis van boven (groep achter) en een buis van onder (groep van voor)?
Technisch gezien zijn het 2 aparte lasdozen, dat zou dus moeten mogen toch?
De kabels lopen nergens door dezelfde buis en komen niet bij elkaar in de lasdoos. Wel zitten de 2 groepen dus 5cm van elkaar (de schakelaars zitten onder elkaar).
Dus dat het echt twee gescheiden dozen zijn die toevallig naast elkaar dan wel aan elkaar geklikt zijn.
Zo heb ik ook twee schakelaars achter hetzelfde inbouwraam in mijn gang van twee verschillende groepen. De ene is van de buitenlamp de andere van de ganglamp.
Uhm, ik wist niet dat het gat een max mag hebben. Is recht erboven zonder buis een betere optie?amauer schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:16:
Krijg je dan niet een te breed gat in die cellenbetonwand? De wcd + schakelaar in de gang is een gat van 14cm breed. Als je aan de andere kant van de muur direct daarnaast een gaat maakt dan heb je een sleuf van 30cm breed. Kun je de wcd in de berging niet op een andere hoogte zetten? Dan kun je netjes met buis werken.
[ Voor 97% gewijzigd door Andrehj op 13-07-2022 17:36 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het gaat niet om de breedte van het gat maar om de ondersteuning van de cellenbetonblokken boven het gat. Als je de WCD's naast elkaar zet dan heb je een gat van +- 30 cm in je muur. De cellenbetonblokken boven je gat kunnen nergens op steunen.witterholt schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:51:
[...]
Uhm, ik wist niet dat het gat een max mag hebben. Is recht erboven een betere optie?
Ok, helder. Ik ga dan voor de optie om de inbouwdoos boven de bestaande te plaatsen.amauer schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:00:
[...]
Het gaat niet om de breedte van het gat maar om de ondersteuning van de cellenbetonblokken boven het gat. Als je de WCD's naast elkaar zet dan heb je een gat van +- 30 cm in je muur. De cellenbetonblokken boven je gat kunnen nergens op steunen.
Ik zie net ook dat in de berging het schakelmateriaal 7 cm hoger zit dan in de entree. Dus dan is zelfs een buis ertussen goed te doen.
[ Voor 13% gewijzigd door witterholt op 13-07-2022 17:30 ]
Je kan ook ervoor kiezen om ze in de muur van de meterkast te zetten. Via achterkant invoeren en oplassen bij dezelfde of evt. Een andere groep.witterholt schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:01:
[...]
Ok, helder. Ik ga dan voor de optie om de inbouwdoos boven de bestaande te plaatsen.
Ik zie net ook dat in de berging het schakelmateriaal 7 cm hoger zit dan in de entree. Dus dan is zelfs een buis ertussen goed te doen.
Dat heb ik overwogen, maar ik vind de plek van de dubbele wcd mooier en handiger als ie in de nis achter de meterkast zit.xtsx schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:04:
[...]
Je kan ook ervoor kiezen om ze in de muur van de meterkast te zetten. Via achterkant invoeren en oplassen bij dezelfde of evt. Een andere groep.
In werkelijkheid zit het schakelmateriaal ook wat meer rechts van de meterkast dan op de tekening staat.
Ik zal alleen wat meer moeite moeten doen om de sleuf van 7 cm. naderhand dicht te moeten smeren.
[ Voor 21% gewijzigd door witterholt op 13-07-2022 18:39 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zw2OcBmyLutsg9Os3jr8j0yd.jpg?f=user_large)
Dit mag totaal niet meer, geen enkele aardlekschakelaar. Zo snel mogelijk per brief met een ingebrekestelling naar de verhuurder....Vaevictis_ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:27:
[Afbeelding]
Bij klussen in een huurhuis van familie kwam ik deze tegen. Net slimme meter erin geplaatst. Heb maar gevraagd of de WoCo een nieuwe meterkast wil plaatsen. Wat een oude meuk. Het aantal groepen uitbreiden naar 6 was niet mogelijk alleen 1 op 1 vervanging.
Punctuality is the politeness of kings
Hoezo?ds23man schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:11:
[...]
Dit mag totaal niet meer, geen enkele aardlekschakelaar.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ja ja de groepenkast. Maar goed geen aardlek en hoofdschakelaar is wel in strijd met NEN 1010 en misschien wel ingrijpen van brandweer nodig?dreamscape schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:16:
Ik zou de meterkast laten voor wat hij is (bouwkundig veel gedoe, een nieuwe meterkast) en alleen de groepenkast vervangen.
Al sinds 1975.
Die groepenkasten waren al sinds 68 in productie misschien wel eerder. Dan is de NEN1010 1962 van toepassing. Maar een revisie na 50 jaar lijkt mij wel handig en veiliger.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ingrijpen van de brandweer lijkt me niet nodig. Dit ziet er wel uit alsof er al die jaren niemand met zijn amateuristische poten aan gezeten heeft, dus - hoewel hopeloos achterhaald en niet meer volgens de normen - vormt het niet direct brandgevaar.Vaevictis_ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:25:
[...]
Ja ja de groepenkast. Maar goed geen aardlek en hoofdschakelaar is wel in strijd met NEN 1010 en misschien wel ingrijpen van brandweer nodig?
Het is niet direct gevaarlijk, maar het biedt ook niet het veiligheidsniveau dat je al zeker twintig jaar mag verwachten in een huis.
Blijkbaar is gisteren de groepenkast vervangen, foto hierboven was van een paar weken geleden toen had ik al aan de bel getrokken.dreamscape schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:02:
[...]
Ingrijpen van de brandweer lijkt me niet nodig. Dit ziet er wel uit alsof er al die jaren niemand met zijn amateuristische poten aan gezeten heeft, dus - hoewel hopeloos achterhaald en niet meer volgens de normen - vormt het niet direct brandgevaar.
Het is niet direct gevaarlijk, maar het biedt ook niet het veiligheidsniveau dat je al zeker twintig jaar mag verwachten in een huis.
:strip_exif()/f/image/SPpOo2IzSKI8TaPauiSBUROY.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit ziet er goed uit wel te weinig groepen, maar goed dat kan worden uitgebreid met 2 stuks zo te zien.
Zwart is altijd 1.5?ds23man schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:17:
Al die webshops zijn te duur, gewoon naar de Hornbach:
https://www.hornbach.nl/s...ubmVuIl1dLCJ1cmxWZXIiOjJ9
Alleen zwart 2,5 hebben ze niet.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ziet er natuurlijk netjes uit zo recht boven het meterbord, maar er had ook ruimte vrij gehouden kunnen worden voor een uitbreidingskast ernaast. Nu mag de corporatie over een paar jaar terugkomen als de boel van het gas gaat, want het lijkt nét niet te passen.Vaevictis_ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 06:28:
[...]
Blijkbaar is gisteren de groepenkast vervangen, foto hierboven was van een paar weken geleden toen had ik al aan de bel getrokken. [Afbeelding]
Dit ziet er goed uit wel te weinig groepen, maar goed dat kan worden uitgebreid met 2 stuks zo te zien.
Maarja, ook mijn ervaring met woco's is dat alles nu zo snel en goedkoop mogelijk moet. Preventie en vooruitdenken wordt vaak vergeten.
Voor het stukje in de WCD(behuizing) niet nee896gerard schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:28:
Bij het gebruik van IP55+ materiaal en verbinden via de achterkant heeft een kabel toch weinig toegevoegde waarde, of zie ik dan iets over het hoofd?
YMvK-AS kun je rechtstreeks in de grond leggen en hoeft dus niet in een slagvaste buis. YMvK mag je niet (zonder buis) ingraven maar hoeft bovengronds niet in een buis. Ook als je het wel in een buis legt is een YMvK kabel mijns inziens beter, omdat die beter zijn afgeschermd tegen de elementen. Je kunt PVC-buizen wel aan elkaar lijmen, maar voor de kosten hoef je het niet te laten:
Elektramat:
- https://www.elektramat.nl/xmvk-kabel-3x2-5-per-1-meter/ € 1,08/meter
- https://www.elektramat.nl...-5mm-blauw-rol-100-meter/ 3x € 35/100m -> € 1,05/m
Hornbach (duurder):
- https://www.hornbach.nl/s...00-m/8549754/artikel.html € 1,55/m
- https://www.hornbach.nl/s...00-m/6066072/artikel.html 3x € 37,40/100m -> € 1,12/m
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ik krijg eind augustus een inductie kookplaat en ik was nu de manual aan het doorlezen over hoe deze aan te sluiten. Dan kom ik op de volgende mogelijkheden:
/f/image/TQeUt6aFfoJN6HBBCTNCVdsC.png?f=fotoalbum_large)
In mijn groepenkast(3x25A) heb ik een spare krachtstroomgroep (Eaton aardlekautomaat 3-polig+nul 16A 30mA B-kar FLEX), nu was het idee om voor de linker optie te gaan. En dus 2 fasen van de 3 fasen aardlekautomaat te gebruiken. Ik lees elders op internet dat dit ook wel eens voorgesteld wordt.
Maar nu heb ik mijn twijfels of dit wel gaat werken, want werkt de aardlekautomaat nog wel goed als er maar stroom gaat door 2 van de 3 fasen? Hier lees ik niets over op internet maar wil het toch even zeker weten.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Had iets duidelijker moeten zijn in mijn vraag, het ging uiteraard over buitenstopcontacten die direct aan een buitenmuur bevestigd worden. Natuurlijk zou ik het niet in mijn hoofd halen om losse VD draden door de grond aan te leggenPaul schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:24:
[...]
Voor het stukje in de WCD(behuizing) niet neeVoor de rest van het traject wel.
YMvK-AS kun je rechtstreeks in de grond leggen en hoeft dus niet in een slagvaste buis. YMvK mag je niet (zonder buis) ingraven maar hoeft bovengronds niet in een buis. Ook als je het wel in een buis legt is een YMvK kabel mijns inziens beter, omdat die beter zijn afgeschermd tegen de elementen. Je kunt PVC-buizen wel aan elkaar lijmen, maar voor de kosten hoef je het niet te laten:
Elektramat:
- https://www.elektramat.nl/xmvk-kabel-3x2-5-per-1-meter/ € 1,08/meter
- https://www.elektramat.nl...-5mm-blauw-rol-100-meter/ 3x € 35/100m -> € 1,05/m
Hornbach (duurder):
- https://www.hornbach.nl/s...00-m/8549754/artikel.html € 1,55/m
- https://www.hornbach.nl/s...00-m/6066072/artikel.html 3x € 37,40/100m -> € 1,12/m

Reden van deze vraag is dat ik bij onze directe buren (nieuwbouw) een inbouw buitenstopcontact geïnstalleerd heb zien worden. Keek ik binnen, dan liep er een voorbedrade flexibele buis naartoe. Dus géén kabel, alleen een flexibele buis met daarin losse draden. Ik wilde graag aan het forum voorleggen of dit een deugdelijke installatie is, dan kan ik het zelf ook zo maken.
Bij ons is het ook zo gedaan. Van een bestaand stopcontact/schakelaar aan de binnenkant gefreesd naar de plek waar het stopcontact aan de buitenkant moest komen en daar is een flexibele buis in gedaan met de 3 VD draden.896gerard schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:50:
[...]
Had iets duidelijker moeten zijn in mijn vraag, het ging uiteraard over buitenstopcontacten die direct aan een buitenmuur bevestigd worden. Natuurlijk zou ik het niet in mijn hoofd halen om losse VD draden door de grond aan te leggen![]()
Reden van deze vraag is dat ik bij onze directe buren (nieuwbouw) een inbouw buitenstopcontact geïnstalleerd heb zien worden. Keek ik binnen, dan liep er een voorbedrade flexibele buis naartoe. Dus géén kabel, alleen een flexibele buis met daarin losse draden. Ik wilde graag aan het forum voorleggen of dit een deugdelijke installatie is, dan kan ik het zelf ook zo maken.
Ik zie geen problemen daarmee.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
In aanvulling op @Aiolos : Zorg even dat je de kookplaat aansluit op de twee fasen waar je oven niet op zit. Dat scheelt weer overbelasting tijdens het koken.laforte schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:29:
In mijn groepenkast(3x25A) heb ik een spare krachtstroomgroep (Eaton aardlekautomaat 3-polig+nul 16A 30mA B-kar FLEX), nu was het idee om voor de linker optie te gaan. En dus 2 fasen van de 3 fasen aardlekautomaat te gebruiken. Ik lees elders op internet dat dit ook wel eens voorgesteld wordt.
Maar nu heb ik mijn twijfels of dit wel gaat werken, want werkt de aardlekautomaat nog wel goed als er maar stroom gaat door 2 van de 3 fasen? Hier lees ik niets over op internet maar wil het toch even zeker weten.
En de ongebruikte fasedraad voor de kookplaat even afdoppen.
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 14-07-2022 19:38 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Als je een buis gebruikt met losse draden dien je te eindigen met een doos, gebruik je een kabel (leiding) als YMvK door een buis dan mag je eindingen zonder doos. Ik kwam het toevallig tegen deze week met uitzoeken voor mijn PEI systeem,896gerard schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:50:
[...]
Nwe 1010:2020, hoeft kabel door de grond niet perse cas (armering) te hebben, de omschrijving is ruimer dat kabel dient beschermt te worden en diepte 50 cm of meer is ook een vorm van bescherming, net als tegels erop of dakpannen of in een buis. Maar de catch is hfd 1, dat je de gebruiks-instructies van fabrikant moet volgen en als die aangeeft ongeschikt voor door de grond aldan niet in buis, dien je als nog ander kabel (leiding) te kiezen
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Error E5 betekent power supply failure / power voltage wrong.xmatzx schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:10:
Ik kom er niet uit. Heb een kookplaat ETNA kif880 aangesloten maar blijkbaar verkeerd. Ik krijg foutcode E5. Iemand een idee wat ik verkeerd gedaan heb?
Daar is niets zinnigs over te zeggen zonder te weten waar en hoe de andere kant is aangesloten. Kookgroep? Krachtgroep?xmatzx schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:10:
Hi guys,
Ik kom er niet uit. Heb een kookplaat ETNA kif880 aangesloten maar blijkbaar verkeerd. Ik krijg foutcode E5. Iemand een idee wat ik verkeerd gedaan heb? (Zie bijlage) [Afbeelding]
Aansluiten met YMVK is trouwens ook niet echt de manier, normaalgesproken werk je de installatiekabel af op een contactdoos en doe je het laatste stukje met een aansluitsnoer met stekker.
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
Dan moet je hem aansluiten als op het onderste plaatje, dus de bruine op 3 en de blauwe op 4+5 doorverbonden.
[ Voor 9% gewijzigd door Naalroc op 16-07-2022 13:25 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Precies, er staat geen spanning op L3.Burning_Tyre schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:22:
Op elk plaatje is de aansluiting L3 gebruikt, bij jou niet…
Er staat echter ook een 2P+2N schema "alleen voor NL" op de plaat. Waarschijnlijk is het vermogen dan softwarematig te limiteren tot 7,4kW.Naalroc schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:23:
Gezien het feit dat deze plaat > 10.000W is, ga ik er van uit dat hij op een krachtgroep aangesloten is, dus bruin/zwart/grijs op L1,L2 en L3 (volgorde geeft niet, maar dit is gebruikelijk)
Scherp.Burning_Tyre schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:22:
Op elk plaatje is de aansluiting L3 gebruikt, bij jou niet…
Neemt natuurlijk niet weg dat je eerst iets van de aansluiting aan de andere kant zult moeten kennen.
Het is YMVK dus ik gok rechtstreeks vanuit de meterkast zonder stekkers ofzo er tussen? Dan lijkt het me heel raar dat bruin als nul wordt gebruikt maar zo zit het nu wel aangesloten.
Bel maar een elektricien, dit is zo’n beetje het meest duidelijke aansluitschema dat ik ben tegengekomen en nog lukt het jouw niet.xmatzx schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:10:
Hi guys,
Ik kom er niet uit. Heb een kookplaat ETNA kif880 aangesloten maar blijkbaar verkeerd. Ik krijg foutcode E5. Iemand een idee wat ik verkeerd gedaan heb? (Zie bijlage) [Afbeelding]
Dan schiet je kennis tekort, dat geeft niet ik kan ook niet alles.
[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 16-07-2022 13:45 ]
Dat is geen krachtstroom, maar een fornuisgroep. Dat is wat anders.xmatzx schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:30:
Thanks voor de reply’s!
De kracht stroom is aangesloten door een vakman. Met een aparte groep. Ik heb alleen zelf de stekker aan gesloten. Ik snap stroom maar heb geen idee van kracht stroom. Dit is de groep in de meterkast: [Afbeelding]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Haal even de kap van de verdeler af, en kijk welke kleuren er gebruikt zijn. En post daar een foto van. Ik vermoed dat blauw en grijs de nul zijn.xmatzx schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:30:
Thanks voor de reply’s!
De kracht stroom is aangesloten door een vakman. Met een aparte groep. Ik heb alleen zelf de stekker aan gesloten. Ik snap stroom maar heb geen idee van kracht stroom. Dit is de groep in de meterkast: [Afbeelding]
Dan schat ik in deze. Maar wel even controlerenxmatzx schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:30:
Thanks voor de reply’s!
:fill(white):strip_exif()/f/image/7r56eycBk0SFnVPoN0qOEHTP.png?f=user_large)
[ Voor 90% gewijzigd door martijn v o op 16-07-2022 14:47 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
In dat geval: afblijven en een specialist erbij halen, ondanks de goede adviezen in dit topic. Je hebt geen idee wat je doet terwijl het niet gaat om een schemerlamp, maar om spul dat langdurig heel veel vermogen verwerkt.xmatzx schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:30:
Ik snap stroom maar heb geen idee van kracht stroom.
Dat is echt iets anders dan gewoon een snoertje in een kroonsteentje duwen.
Het verbaast me dat ik dit ingewikkeld vind, excuses voor mijn onkunde.
Ik hoop dat ik de 5 draaitjes op de juiste manier in aalsuiten. De volgende foto’s zijn van zowel de stekker als t stopcontact die door een vakman aangesloten zijn.
:strip_exif()/f/image/dljGtvnrGT0fDU9B7Ex2e46y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jCPanx3NimchAKLF9xZPb85B.jpg?f=fotoalbum_large)
Betekend dit dat ik schema 3 aan moet houden? Welke kleur moet dan waar? 😅
Ik neem aan dat niet blauw en bruin, maar blauw en grijs als nul zijn gebruikt. Moet je de kap van de groepenkast trekken om dat zeker te weten.xmatzx schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:09:
Weer bedankt voor de reacties!
Ik hoop dat ik de 5 draaitjes op de juiste manier in aalsuiten. De volgende foto’s zijn van zowel de stekker als t stopcontact die door een vakman aangesloten zijn. [Afbeelding]
[Afbeelding]
En haal even een stuk snoer en adereindhulzen voor tussen de stekker en kookplaat, in plaats van installatiekabel. Of gewoon een kant en klaar aansluitsnoer met Perilex stekker.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9dAQWTyaLVmORG4qoMN1TEV9.jpg?f=user_large)
Als ik de foto’s zo zie dan is de elektriciën geen elektriciën van beroep. Zoals al is gezegd aan een stekker hoort flexibele draad en de draden zijn ook nog eens slecht afgeknipt.xmatzx schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:09:
Weer bedankt voor de reacties!
Ik hoop dat ik de 5 draaitjes op de juiste manier in aalsuiten. De volgende foto’s zijn van zowel de stekker als t stopcontact die door een vakman aangesloten zijn. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Haal er iemand bij met kennis van zaken ipv zelf te klooien. Tenzij je graag brand in huis hebt, dan heb ik niks gezegd. Geef dan wel bij de verzekering aan dat je zelf hebt zitten klooien, dat is wel zo eerlijk.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
stap 4, Hoe om zit de stekker in die perilex... komen de kleuren dan nog overeen? Volgens mij 1op1 zoals op de fotos he?
Dan matchen de kleuren dus
zwart L1
grijs L2
blauw N
Bruin N
Niet zoals t hoort volgens mij maar zo moet t bij de kookplaat...
Kookplaat:
L1 en L2 = zwart
L3 = grijs
N1 bruin
N2 blauw
[ Voor 104% gewijzigd door PCJR op 16-07-2022 15:52 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Groep 1:
Blauw nul
Bruin fase
Groep 2:
Grijs nul
Zwart fase.
Dat is de enige logische oplossing qua kleurgebruik.
Hoezo niet?xmatzx schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:18:
Ja ik ben er nu ook inderdaad achter dat er geen zak van klopt, ik een kabel gekocht maar die kan ik dan niet gebruiken lijkt me? [Afbeelding]
Dus de "vakman" gebruikt bruin als nul, maar sluit daarna wel de kleuren correct aan in het stopcontact?xmatzx schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:47:
Ik heb een goede verzekering haha. Maar zonder gein thanks. De stekker heb ik inderdaad zelf gemaakt. Ik zal een kant en klare gaan kopen.
Dit is de aansluiting in de meterkast: [Afbeelding]
[Afbeelding]
En daarna heb jij gegokt en toevallig ook bruin en blauw op de nullen aangesloten op de kookplaat?

Als je het alleen werkend wil hebben moet je zwart op L3 van de kookplaat zetten en de brug tussen L1 en L2 aansluiten. Maar dat zou ik niet doen, en die automaten gewoon op de correcte manier (laten) aansluiten.
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.