Onder bepaalde voorwaarden, ja.blb4 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:26:
[...]
Jij bent niet echt fan van die spanningsafhankelijke aardlekautomaten, da's wel duidelijk. Volgens NEN1010 zijn ze echter wel toegestaan.
Nee, dat lees je toch echt verkeerd.Zijn conclusie is dat 't - tot NEN1010:2020 is ingegaan toegestaan is om in alle installaties spanningsafhankelijke aardlekschakelaar/automaten toe te passen
Het mag dus alleen als foutbescherming gegarandeerd is als de aardlekbeveiliging niet functioneert. Dit is zeer zeker niet in "alle installaties" het geval. Dat is in een TT-stelsel bijvoorbeeld afhankelijk van de aardverspreidingsweerstand. Wanneer deze te hoog is, zal een installatieautomaat niet tijdig uitschakelen. Je gaat veel te kort door de bocht als je leest dat het in alle installaties toegepast mag worden.Volgens de op dit moment van toepassing zijnde editie van NEN 1010,
NEN 1010:2015+C2:2016, mogen voor aanvullende bescherming ook, de ter dis-
cussie staande, spanningsafhankelijke aardschakelaars worden toegepast.
Dit is toegelaten als voor de foutbescherming door automatische uitschakeling
van de voeding een toestel voor overstroombeveiliging (bijvoorbeeld een
installatieautomaat) wordt toegepast dat bij een fout tijdig uitschakelt.
Omdat er zoveel mitsen en maren aan zitten ben ik er inderdaad niet echt fan van. Waarom zou ik er fan van moeten zijn? Ze zijn in ieder opzicht inferieur aan de conventionele elektromechanische aardlekautomaten en voordelen zie ik eerlijk gezegd niet.
Nou, dus in ieder geval niet voor een groot deel van de installaties waar NEN1010:2015 op van toepassing is zoals bevestigd door die artikelen.en dat na 't ingaan van NEN1010:2020 voor alle bestaande installaties ook toegestaan blijft.
NEN1010:2007 schrijft trouwens al precies hetzelfde als NEN1010:2015. Eerdere normen misschien ook wel, even geen zin om nog verder terug te zoeken.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+