Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 250 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.345.167 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
JackBol schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:43:
[...]

In die fig 4 in het boekje staat toch dat je de nul helemaal niet hoeft aan te sluiten? Dus gewoon afdoppen en gaan met die banaan!
Er staat een doorlopende lijn en stroom moet altijd een gesloten kring maken, dus vandaar dat dit mijn electra iq even te boven gaat, maar je bent serieus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-10 22:04
iamcj schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Er staat een doorlopende lijn en stroom moet altijd een gesloten kring maken, dus vandaar dat dit mijn electra iq even te boven gaat, maar je bent serieus?
Je elementen zitten tussen de fasen, dus op 400v. Dan heb je geen nul nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iamcj schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:02:
Hai,

Hoe moet ik dit goed aansluiten? Het is een elektrische geiser van 11 kW en daarvoor ook een perilex stopcontact aangevraagd in mijn nieuwbouwhuis.
Heb je "een Perilex stopcontact" aangevraagd of heb je een Perilex contactdoos aangesloten op een 3-fasen groep aangevraagd?

Voordat je straks een Perilex contactdoos op een kookgroep krijgt... Daar kun je dus niets mee.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.O.E
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:30
timovd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:04:
@M.O.E Heb je wel stroom op fase 3?
Het is allemaal wel erg oud spul en ik zou overwegen om de boel te vervangen. Zo te zien heb je geen aardlekschakelaars voor de groepen op de bovenste rij. Waarom heb je drie aardlekautomaten en niet gewone automaten acher een ALS? Voor groepen buiten kan het wel handig zijn.

Los van je vraag: je hebt de laadpaal 25A afgezekerd en ik zie geen load balancing. Gaat dat wel goed?
Thanks voor je input. Het is inmiddels opgelost. Het lag niet aan de aardlekautomaat maar aan de badkamer afzuiging. Die er tussen uitgehaald en de aardlekautomaat werkt weer. En de testknop ook.

Voor wat betreft de meterkast:
- de installatie is ongeveer 10 jaar oud. Het zat er al in toen we de woning kochten. Waarom wel 3 alamat en geen ALS weet ik niet. Vooralsnog prima voor ons. Maar het mag inderdaad een keer vernieuwd worden.
- Het betreft een drie fase schakeling
- loadbalancing is aangesloten op de p1 poort. Of zien jullie iets dat niet hoort?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

iamcj schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Klopt. Die geizer heeft een driehoek schakeling, zoals dit rechtse plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://www.sitecsolutions.be/images/img0063.png
Zoals je ziet zit daar geen N in die tekening. (R, S, T = L1, L2, L3).

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!
M.O.E schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:15:
- de installatie is ongeveer 10 jaar oud.
Ik geloof er niets van...

De merknaam Holec bestaat al sinds 2003 niet meer en die ongeaarde contactdoos mag niet in installaties van na 1997. Ik weet niet wat er precies op die groepen zonder aardlekbeveiliging is aangesloten, maar voor heel veel groepen in een woonhuis is 30mA aardlekbeveiliging verplicht sinds 1975.

10 jaar geleden aangelegd met gerecyclede componenten zonder kennis van de norm misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JackBol schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:19:
[...]

[Afbeelding]
Hoe weet je dat zo zeker?

De verwarmingselementen zouden ook in ster aangesloten kunnen zijn. Bij gelijke belasting gaat dat prima zonder nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:26

timovd

Voorsprong door techniek

@M.O.E het is zeker niet meer conform de huidige maatstaven en ook niet van 20 jaar geleden. Maar dat is een afweging die je moet maken.
Ik zie nu ook een draadje uit de P1-poort komen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Xander schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:04:
[...]

Heb je "een Perilex stopcontact" aangevraagd of heb je een Perilex contactdoos aangesloten op een 3-fasen groep aangevraagd?

Voordat je straks een Perilex contactdoos op een kookgroep krijgt... Daar kun je dus niets mee.
Goede tip: dit heb ik aangevraagd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PX6wCBOndgesLKkIo6tGUc7hNEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GDPllcraPsefR9QmSMrtQkCR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iamcj schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:51:
[...]

[Afbeelding]
Dan zou het goed moeten komen.

Of ze plaatsen een 25A Perilex met 25A kookgroep à 11,5kW. })
Nee, dat zal niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
[...]

[Afbeelding]
Goede kans dat je dan ook een 3x40A hoofdaansluiting krijgt. Dat gaat je een lieve duit aan vastrecht kosten.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Blihi schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 07:47:
[...]

Goede kans dat je dan ook een 3x40A hoofdaansluiting krijgt. Dat gaat je een lieve duit aan vastrecht kosten.
Gewoon tegen de bouwer zeggen dat je dat niet wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 14:26

timovd

Voorsprong door techniek

[...]

[Afbeelding]
Blijkbaar heeft de installateur het al bepaald. 8)7

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:09
Xander schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:24:
[...]

Hoe weet je dat zo zeker?

De verwarmingselementen zouden ook in ster aangesloten kunnen zijn. Bij gelijke belasting gaat dat prima zonder nul.
Driehoek of Ster zonder Nul; voor 't aansluiten van die doorstromer maakt 't niet uit: de nul dient niet aangesloten te worden.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blb4 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:17:
[...]

Driehoek of Ster zonder Nul; voor 't aansluiten van die doorstromer maakt 't niet uit: de nul dient niet aangesloten te worden.
Dat leek me ondertussen wel duidelijk genoeg. ;)

Maar dat hoeft dus niet te betekenen dat de elementen in driehoek zijn aangesloten. Dat wilde ik even aangeven, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:11
JackBol schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:19:
[...]

[Afbeelding]
Over het algemeen hebben driefase drootstroomapparaten een ster-schakeling met virtueel middelpunt. Geen nulgeleider nodig. De reden waarom de drie verwarmingselementen in ster worden aangesloten is dat ze voor de 1-fase en 3-fase versie dezelfde 230 V elementen kunnen gebruiken. Bij 1-fase zet je er drie parallel en bij 3-fase zet je ze in ster-schakeling. De 1-fase modellen vind je vooral in GB. In BE, DE, FR en NL is alles hoofdzakelijk 3-fase uitgevoerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:01

ericplan

5180 Wp PV

[...]

[Afbeelding]
@iamcj Als het toch in de trapkast komt zou ik geen Perilex maar CEE plaatsen. Dat is allemaal wat minder gepriegel, vooral voor de stekker.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

FrankHe schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:01:
[...]

Over het algemeen hebben driefase drootstroomapparaten een ster-schakeling met virtueel middelpunt. Geen nulgeleider nodig. De reden waarom de drie verwarmingselementen in ster worden aangesloten is dat ze voor de 1-fase en 3-fase versie dezelfde 230 V elementen kunnen gebruiken. Bij 1-fase zet je er drie parallel en bij 3-fase zet je ze in ster-schakeling. De 1-fase modellen vind je vooral in GB. In BE, DE, FR en NL is alles hoofdzakelijk 3-fase uitgevoerd.
Ja dat realiseer ik me nu.
Xander gaf dat hierboven inderdaad ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:51
iamcj schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:39:
[...]

[...]
Hij is bedoeld als warm watervoorziening (bad (verder) vol laten lopen) of de keukenkraan voor als de boiler leeg raakt en dan is mijn plan om hem 40 graden laten leveren en hem dus niet maximaal te belasten.
Als het echt een boiler is en geen doorstroomverwarmer let je dan op legionella? Zonder wekelijkse legionella-run is 40 graden niet verstandig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Maak het nou niet onnodig moeilijk; het is een "elektrische geiser van 11 kW". Dan lijkt een boiler uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Mijn vermoeden is ook dat die geen opslagvat heeft en uitsluitend doorstroomend water verhit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik heb recent een nieuwe 3-fase groepenkast laten plaatsen en heb nu een 3x25A aansluiting. De bedrading tussen de componenten in de nieuwe groepenkast was bij aanleg 6mm2. Nu heeft de zonnepanelenboer een distributiegroep bijgeplaatst en een en ander doorgelust om het aan te sluiten. Op de bijbehorende bedrading zie ik 1x4 staan, wat volgens mij duidt op 4mm2 draad.
Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat de bedrading allemaal dezelfde dikte moet hebben en minimaal 6mm2 moet zijn. Hoe zit dat precies in de nen1010?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
BounceMeister schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:34:
Ik heb recent een nieuwe 3-fase groepenkast laten plaatsen en heb nu een 3x25A aansluiting. De bedrading tussen de componenten in de nieuwe groepenkast was bij aanleg 6mm2. Nu heeft de zonnepanelenboer een distributiegroep bijgeplaatst en een en ander doorgelust om het aan te sluiten. Op de bijbehorende bedrading zie ik 1x4 staan, wat volgens mij duidt op 4mm2 draad.
Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat de bedrading allemaal dezelfde dikte moet hebben en minimaal 6mm2 moet zijn. Hoe zit dat precies in de nen1010?
Bij een hoofdbeveiliging van 25 Ampère volstaat 4 mm2 maar het is wel netjes om bij een uitbreiding 6 mm2 te gebruiken wanneer de kast reeds daarmee is bedraad.

Wat de NEN 1010 daar precies over zegt weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetpoederbos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-03-2024
BounceMeister schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:34:
Zoals eerder al genoemd is 4mm² prima voor de toepassing. De NEN1010 geeft alleen aan dat de bedrading de juiste dikte moet hebben voor de gekozen toepassing. In de NEN1010 wordt geen tabel of iets dergelijk gegeven die aangeeft welke diameter bij welke stroom gebruikt mag worden.

Omdat de installateur de extra groep heeft bedraad met 4mm² en de rest van de installatie met 6mm² is gedaan vermoed ik dat er ergens onder een aansluitschroefje van een automaat de 4mm² draad en de 6mm² draad samen komen. Dit voldoet dan niet aan de NEN1010, omdat er geen 2 draden van verschillende diameters onder 1 aansluitschroefje mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Hetpoederbos schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:14:
[...]

Zoals eerder al genoemd is 4mm² prima voor de toepassing. De NEN1010 geeft alleen aan dat de bedrading de juiste dikte moet hebben voor de gekozen toepassing. In de NEN1010 wordt geen tabel of iets dergelijk gegeven die aangeeft welke diameter bij welke stroom gebruikt mag worden.

Omdat de installateur de extra groep heeft bedraad met 4mm² en de rest van de installatie met 6mm² is gedaan vermoed ik dat er ergens onder een aansluitschroefje van een automaat de 4mm² draad en de 6mm² draad samen komen. Dit voldoet dan niet aan de NEN1010, omdat er geen 2 draden van verschillende diameters onder 1 aansluitschroefje mogen.
Ik moet nog eens goed kijken, maar ik meen gezien te hebben dat hij een 4mm2 en een 6mm2 samen in één (dubbele) adereindhuls heeft geknepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BounceMeister schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:27:
Ik moet nog eens goed kijken, maar ik meen gezien te hebben dat hij een 4mm2 en een 6mm2 samen in één (dubbele) adereindhuls heeft geknepen.
Kun je anders een foto plaatsen?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
BounceMeister schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:27:
[...]

Deel ff een foto van je (open) groepenkast, kunnen we weer lekker commentaar leveren ;)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 22:20
Wij gaan binnenkort starten met het uitbreiden van onze woning inclusief nieuwe keuken en een aantal zonnepanelen op het dak. In voorbereiding hierop wil ik eerst de groepenkast aanpakken.

De huidige situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXlbdCrDxhhD9E2raifKMH9a2ak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HuOOr1Ia8Mn42BNSXEo3hHv1.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-CKdPDxRzVMNG2hl2khQOtrakA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U9rEtYCuhoZs6YJnRNsGamGO.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LeKA7HVaC5789dC7WEj8Qi6RzpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOE9EumKdZlXfa7IRKbE9vJU.jpg?f=fotoalbum_large

Het betreft een huisaansluiting 1x35A.
  • 1 aardlekschakelaar
  • 4 groepen
  • 1 kookgroep (op een krachtautomaat als 2p+2n)
  • 1 beltrafo (welke op de kookgroep is aangesloten)
Enkel de eerste 2 groepen zitten achter de aardlekschakelaar

Waar ik naar toe wil

Huisaansluiting van 3x25A
  • 1 Hoofdschakelaar 40A
  • 3 aardlekschakelaars 2p
  • 1 aardlekschakelaar 4p
  • 12 afgaande groepen B16A
  • 3 krachtgroepen B16A (1x voor kookplaat, 1x voor toekomstige warmtepomp, 1x extra voor garage)
  • 1 aardlekautomaat B16A 300mA tbv omvormer
  • 1 beltrafo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9L2ZRO3udf7XzDq_ta3lT60gS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XYzh4DLe7Xi1VM9U1PvjYNL7.png?f=fotoalbum_large

In mijn optiek moet dit kloppen(en volgens de normen zijn), maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Als ik dan een kam mee bestel voor de onder de hoofdschakelaar, kan ik dit zo installeren totdat ze de 3fase aansluiting komen maken. Correct?

Graag een check zodat ik kan bestellen.

Your time as a student is the best time of your life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
@PeetR Ik zou een 3-fase omvormer nemen met een 3-fase groep. Je kunt dan op drukke dagen waarschijnlijk ook langer terug blijven leveren. Voor de garage zou ik altijd een aardlek automaat nemen ipv een gedeelde aardlek met o.a. de warmtepomp.

[ Voor 27% gewijzigd door big bang op 30-06-2022 16:44 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-10 16:15

MrScratch

I am rubber, you are glue

PeetR schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:39:
Wij gaan binnenkort starten met het uitbreiden van onze woning inclusief nieuwe keuken en een aantal zonnepanelen op het dak. In voorbereiding hierop wil ik eerst de groepenkast aanpakken.

De huidige situatie
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

• 1 aardlekschakelaar
  • 4 groepen

Waar ik naar toe wil

• 1 Hoofdschakelaar 40A
  • 1 aardlekschakelaar 4p
  • 3 krachtgroepen B16A (1x voor kookplaat, 1x voor toekomstige warmtepomp, 1x extra voor garage)
  • 1 beltrafo
[Afbeelding]

In mijn optiek moet dit kloppen(en volgens de normen zijn), maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Als ik dan een kam mee bestel voor de onder de hoofdschakelaar, kan ik dit zo installeren totdat ze de 3fase aansluiting komen maken. Correct?

Inderdaad 3 fase omvormer te prefereren. En die warmtepomp, weet je zeker dat dit een 3fase variant wordt? Ik heb zelf gewoon een 1 fase warmtepomp met B16 en nog een 2e B16 voor het elektrisch element.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:46

Mr-D.

interpunctie? no hero here

PeetR schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:39:

De huidige situatie
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

• 1 aardlekschakelaar
  • 4 groepen

Waar ik naar toe wil

• 1 Hoofdschakelaar 40A
  • 1 aardlekschakelaar 4p
  • 1 beltrafo
[Afbeelding]

ik begrijp alleen je 40A hoofdschakelaar niet met 3 x 25A
per fase heb je "maar" 25A ter beschikking dus een hoofdschakelaar van 3x25A lijkt mij wijzer
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/cache/7254b39789edebd7b7c366a3fbcd6106/2/7/2700386263-jpeg.jpg

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:47
@Mr-D.

Een hoofdschakelaar heb je alleen puur nodig om het geheel spanningsloos te maken. Je kan beter een hoofdschakelaar van 40A of 63A hebben, terwijl je aanvoer slechts 25A is, zodat je zeker weet dat je hoofdschakelaar het aan kan.

En jouw foto laat een automaat zien, geen hoofschakelaar?

[ Voor 11% gewijzigd door GioStyle op 30-06-2022 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Laatst online: 15:52

BrZ

Mr-D. schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:28:
[...]

per fase heb je "maar" 25A ter beschikking dus een hoofdschakelaar van 3x25A lijkt mij wijzer
[Afbeelding]
Die 40A is de maximale stroom die er door heen kan, meer is in principe altijd beter. Maar ook duurder, dus 63A is onzin ;) Ik ben zelf nog nooit hoofdschakelaars die minder dan 40A aankunnen tegen gekomen.

Dat plaatje is geen hoofdschakelaar maar een krachtautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[@PeetR als je nadenkt over opladen van elektrische voertuigen in de garage in de toekomst is het wellicht handig om voor krachtaardlekautomaten te kiezen in plaats van voor een aardlek met installatieautomaten. Die laders moeten namelijk sowieso een eigen aardlek.

Voor PV kan een 3-fase automaat verstandig zijn. De netbeheerder ziet ook het liefst 3-fase omvormers.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
blb4 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:33:
[...]

Deel ff een foto van je (open) groepenkast, kunnen we weer lekker commentaar leveren ;)
blackd schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:30:
[...]

Kun je anders een foto plaatsen?
Ja, dat kan. ;) Ik heb er nog wat gemaakt en daarbij nog even gekeken naar de bedrading. De thumbnails laten niet de hele foto zien overigens.

Hieronder het overzicht van de groepenkast. Dit is het rechter deel waar het om gaat, links zit nog een klein kastje met wat automaten op fase 3. Een elektricien heeft de kast aangelegd met alles 6mm2 draad en daarbij rechtsonder ruimte gelaten voor de zonnepanelenboer. De elektricien had echter alles doorgelust waarbij hij geen aansluitingen heeft vrijgelaten. Daardoor moest de zonnepanelenboer zelf wat rommelen met de bedrading om alles toch aangesloten te krijgen. De zonnepanelenboer had echter alleen 4mm2 op het menu staan. (De zonnepanelenboer heeft een distributiegroep geplaatst zonder aardlek richting een onderverdeler in de schuur, daar heb ik eerder al wat over gevraagd en daar heeft o.a. Xander toen uitgebreid antwoord op gegeven)
Het gaat me nu even om de mix van 4mm2 en 6mm2 draden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmYQUlvXxoO3YqS2MEiKgNg_pDI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KWripuQWoKsHlP65G2ZCZYZP.jpg?f=fotoalbum_medium

Vanaf de HS linksonder gaat er bedrading naar de krachtgroep (midden boven) waarvandaan via de voorste aansluitingen weer verder gelust wordt met bruin&blauw naar de distributiegroep (rechtsonder) en via de achterste aansluitingen met zwart&blauw naar 3 aardlekschakelaars (twee midden onder en één in de linkerkast).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DP1tJVpYGNvgEHz5h6Pw2CLbFzk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ufE4z7fwhyxlflLFGUQOXxFt.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOxgZYpP1Fsz9NDS11NKiRUgWmQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTPX2HJA5WXZmlM4FxeZACJ1.jpg?f=fotoalbum_medium

Bij de krachtgroep (midden boven) zie je in de voorste gaten de bruine draden doorgelust. De ene draad heeft de 1x4 markering, de andere draad heeft geen markering, maar lijkt wel even dik te zijn. Achteraan zitten zwarte draden die naar de aardlekschakelaars gaan, deze zijn wel 6mm2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iURAIcjEfoEjpDJugvnVTbcjaFg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYVhqcLTjvY1GIkgKNoa2viA.jpg?f=fotoalbum_medium

Onderin de groepenkast komen de drie bruine draden de distributiegroep in en wordt er vanaf een aardlekschakelaar ernaast de nul doorgelust. Daarbij is de dubbele voorste blauwe draad 2x6mm2 en de achterste de 4mm2.

Het is dus niet in hetzelfde gat geschroefd, maar wel met dezelfde schroef vastgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:02
Blihi schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:48:
[@PeetR als je nadenkt over opladen van elektrische voertuigen in de garage in de toekomst is het wellicht handig om voor krachtaardlekautomaten te kiezen in plaats van voor een aardlek met installatieautomaten. Die laders moeten namelijk sowieso een eigen aardlek.

Voor PV kan een 3-fase automaat verstandig zijn. De netbeheerder ziet ook het liefst 3-fase omvormers.
Achter type B aardlek mogen toch ook huishoudelijke groepen?
Of mag een lader sowieso niet gecombineerd worden met andere groepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:46

Mr-D.

interpunctie? no hero here

BrZ schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:32:
[...]

Die 40A is de maximale stroom die er door heen kan, meer is in principe altijd beter. Maar ook duurder, dus 63A is onzin ;) Ik ben zelf nog nooit hoofdschakelaars die minder dan 40A aankunnen tegen gekomen.

Dat plaatje is geen hoofdschakelaar maar een krachtautomaat.
ik weet dat ik een verkeerd plaatje heb gedeeld, maar was even in de war met selectiviteit en afschakelen bij overstroom en in dit geval schakelt de hoofdschakelaar alleen en is geen beveiliging tegen overstroom.
my bad

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
leonbong schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:47:
[...]

Achter type B aardlek mogen toch ook huishoudelijke groepen?
Of mag een lader sowieso niet gecombineerd worden met andere groepen?
Als ik het goed begrepen heb dat laatste. De lader moet een eigen aardlek hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:51

_Ernst_

Mark It Zero!

Blihi schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:20:
[...]

Als ik het goed begrepen heb dat laatste. De lader moet een eigen aardlek hebben.
Correct.

Nen1010:722.531.2.6: "Met uitzondering van stroomketens die gebruik maken van elektrische scheiding als
beschermingsmaatregel, moet elk aansluitpunt worden beschermd door zijn eigen toestel voor
aardlekbeveiliging van ten minste type A, met een aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA."

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
[...]

[Afbeelding]
40 A is een standaardwaarde voor hoofdschakelaars, deze liggen overal op voorraad. Een 25 A hoofdschakelaar zal nergens op voorraad liggen en zal speciaal besteld moeten worden, de 25 A kost waarschijnlijk net zoveel of misschien zelfs meer dan de 40 A versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:02
[...]

[Afbeelding]
Je post een 25A automaat, dit is geen hoofdschakelaar.

40A is zo’n beetje de standaard voor woonhuis hoofdschakelaars.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 01-07-2022 05:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roefje
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-10 15:31
Wij krijgen binnenkort airco en daarvoor moet er een extra groep bijkomen. We krijgen 1 buiten unit en 3 binnen units. Daarom moet er een 20A C-kar groep bijkomen. (Dat heb ik doorgekregen van de airco specialist)

We krijgen 3 fase binnen in de meterkast. Hier zitten ook al 3 ALS'en (elk 40A) en daarachter heeft elke ALS 4 16A groepen.

Echter achter de 3e ALS zitten nog 2 groepen die nog niet in gebruik zijn. Kan/mag ik 1 van die 16A groepen vervangen voor een 20A groep.

Of kan ik liever een nieuwe 20A (met of zonder aardlek) groep eraan koppelen voor de ALS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
roefje schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:26:
Wij krijgen binnenkort airco en daarvoor moet er een extra groep bijkomen. We krijgen 1 buiten unit en 3 binnen units. Daarom moet er een 20A C-kar groep bijkomen. (Dat heb ik doorgekregen van de airco specialist)

We krijgen 3 fase binnen in de meterkast. Hier zitten ook al 3 ALS'en (elk 40A) en daarachter heeft elke ALS 4 16A groepen.

Echter achter de 3e ALS zitten nog 2 groepen die nog niet in gebruik zijn. Kan/mag ik 1 van die 16A groepen vervangen voor een 20A groep.

Of kan ik liever een nieuwe 20A (met of zonder aardlek) groep eraan koppelen voor de ALS.
Welke airco is het precies? Grote kans dat het op een B16 of C16 ook prima werkt.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik zou ook gewoon de bestaande B16 gebruiken. Blijkt die nou af en toe uit te vallen kun je altijd nog naar C20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchy188
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-10-2023
Even een vraagje welke ik kreeg van een vriend van me met het volgende probleem,

Er worden 2 nieuwe wisselschakelaar aangesloten voor een lamp op zolder, beneden een bruine draad met 2 schakel draden naar boven toe (zie afbeelding)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCk0xrLA63R_Wh6Xq8TkpsiAbzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNYtuBYJfuVR2Q8H1flBEjPY.jpg?f=fotoalbum_large

Boven wordt er een schakelaar geplaats met een stopcontact. Enkel komen de 2 schakel draden van beneden naar boven en gaat er een schakeldraad naar de lamp vak boven toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcKSok-JDEHRMuO_aguyAS03pMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUCBAuSBV2moVwBIOC06q22s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_W3h9wSMvB4OemaIc-XOEnk1pc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLro2OQCTvaDZ63PQMeZpHXP.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het issue is dus dat in elke aansluit vorm de stop eruit vliegt.

Kunnen jullie wellicht het issue mee helpen te bedenken zodat ik aankomende week dit persoon even kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:16
@dutchy188 Dat gaat zo niet.
Misschien zou de bedrading aangepast kunnen worden naar een aderbesparende wisselschakeling.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noodels
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
dutchy188 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:51:
Even een vraagje welke ik kreeg van een vriend van me met het volgende probleem,

Er worden 2 nieuwe wisselschakelaar aangesloten voor een lamp op zolder, beneden een bruine draad met 2 schakel draden naar boven toe (zie afbeelding)

[Afbeelding]

Boven wordt er een schakelaar geplaats met een stopcontact. Enkel komen de 2 schakel draden van beneden naar boven en gaat er een schakeldraad naar de lamp vak boven toe.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar het issue is dus dat in elke aansluit vorm de stop eruit vliegt.

Kunnen jullie wellicht het issue mee helpen te bedenken zodat ik aankomende week dit persoon even kan helpen.
Je blauwe draad zit volgens mij verkeerd, die zou ik op het rechter contact plaatsen.
Vanaf de schakelaar, zonder stopcontact, moet je naar de lamp.
Je moet 3 zwarte draden bij de schakelaar hebben aangezien een draadbesparende wisselschakeling met combi niet gaat werken.

[ Voor 15% gewijzigd door Noodels op 01-07-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchy188
Het issue was dus dat de lamp beneden niet altijd aan /uit ging en dus via boven geschakeld moedt worden voordat het beneden ook weer werkte.

De aansluiting zit op de benedenverdieping:

Bruin in de N en de 2 zwarte schakel draden link en rechts. Boven heb je dus de blauwe en bruine draad voor de permanente voeding van het stopcontact (blauwe dan omwisselen) maar er zijn maar 2 aansluitingen te zien voor de 3 schakeldraden boven (de 2 vanuit beneden + eentje naar de lamp hemzelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noodels
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
dutchy188 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:23:
Het issue was dus dat de lamp beneden niet altijd aan /uit ging en dus via boven geschakeld moedt worden voordat het beneden ook weer werkte.

De aansluiting zit op de benedenverdieping:

Bruin in de N en de 2 zwarte schakel draden link en rechts. Boven heb je dus de blauwe en bruine draad voor de permanente voeding van het stopcontact (blauwe dan omwisselen) maar er zijn maar 2 aansluitingen te zien voor de 3 schakeldraden boven (de 2 vanuit beneden + eentje naar de lamp hemzelf)
De combinatie van schakelaar + stopcontact is nieuw?
Zo ja dan was het hiervoor als draadbesparende wisselschakeling aangesloten, dat kan nu niet meer.
Je mist de draad van het p-contact naar de lamp, dan ontkom je er niet aan om de schakeling om te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dutchy188 Je kunt boven dus simpelweg niet zo'n combinatiegeval aansluiten. Je zou hier 3 zwarte draden op de wisselschakelaar moeten aansluiten, maar dat gaat niet omdat 1 contact van de schakelaar vast verbonden is met de contactdoos.

Een aderbesparende wisselschakeling gaat ook niet werken.

Het enige alternatief is om de zwarte draad naar het verlichtingsarmatuur van boven door te trekken naar de schakelaar beneden, en de hele schakeling "om te draaien". Dan hoef je boven naast de bruine draad maar 2 zwarte draden op de schakelaar aan te sluiten en dat gaat wel.

Of gewoon alleen een schakelaar plaatsen en de contactdoos vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BounceMeister schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:14:
Bij de krachtgroep (midden boven) zie je in de voorste gaten de bruine draden doorgelust. De ene draad heeft de 1x4 markering, de andere draad heeft geen markering, maar lijkt wel even dik te zijn.
Tja, 4mm² is natuurlijk genoeg voor max 25A. Maar er zijn wel de verkeerde adereindhulzen gebruikt (voor 2x6mm²).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
ron321 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:38:
@dutchy188 Dat gaat zo niet.
Misschien zou de bedrading aangepast kunnen worden naar een aderbesparende wisselschakeling.
Nee, want er valt geen draad te besparen, alle benodigde draden zijn er. De oorzaak is al heel kort aangeroerd en dat is de blauwe draad. Volgens mij is het een combinatie schakelaar-stopcontact en bij zo'n combinatie is de linker pool van het stopcontact standaard verbonden met een kant van de schakelaar. Heel begrijpelijk gaat het daar hartstikke fout, want daar zit nou juist die blauwe draad, de nul, m.a.w. kortsluiting. Daar zou bij zo'n combi dan ook de fasedraad moeten zitten. Maar dan heb je op beide wisselschakelaars een fasedraad en dat is niet nodig want je hebt beide wisseldraden tot je beschikking. Je dient daarom ook dat doorverbindingsstripje te verwijderen. Ik neem aan dat de schakelaar wel een wisselschakelaar is, want anders kom je er uiteraard nog niet.
Edit:
Correctie. Ik vernam van Xander dat het verwijderen van dat doorverbindingsstripje niet (altijd) mogelijk is. Het levert je bij domweg doorknippen niet de gewenste twee aansluitpunten op.

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 03-07-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Techneut schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:47:
[...]
Volgens mij is het een combinatie schakelaar-stopcontact en bij zo'n combinatie is de linker pool van het stopcontact standaard verbonden met een kant van de schakelaar.
Bij deze (Peha?) blijkbaar, getuige ook de P die er naast gedrukt staat. Maar ik heb ook genoeg exemplaren gezien waar het juist de rechter is (Jung, Gira, Niko iirc).
Je dient daarom ook dat doorverbindingsstripje te verwijderen.
Dat gaat normaliter dus niet zomaar.

Fase en nul verwisselen lost ongetwijfeld de kortsluiting op, maar dat maakt niet dat de schakeling werkt. Dat ga je niet zomaar voor elkaar krijgen met deze componenten. Dit gaan tweaken en extra aansluitingem creëren lijkt me ook niet echt aan te bevelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Xander op 01-07-2022 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchy188
[...]
Nee, want er valt geen draad te besparen, alle benodigde draden zijn er. De oorzaak is al heel kort aangeroerd en dat is de blauwe draad. Volgens mij is het een combinatie schakelaar-stopcontact en bij zo'n combinatie is de linker pool van het stopcontact standaard verbonden met een kant van de schakelaar. Heel begrijpelijk gaat het daar hartstikke fout, want daar zit nou juist die blauwe draad, de nul, m.a.w. kortsluiting. Daar zou bij zo'n combi dan ook de fasedraad moeten zitten. Maar dan heb je op beide wisselschakelaars een fasedraad en dat is niet nodig want je hebt beide wisseldraden tot je beschikking. Je dient daarom ook dat doorverbindingsstripje te verwijderen. Ik neem aan dat de schakelaar wel een wisselschakelaar is, want anders kom je er uiteraard nog niet.
De schakelaar zoals geplaatst zijn beide wisselschakelaren inderdaad.

@Noodels de schakelaar met stopcontact heeft er al gezeten voordat deze nieuwe werd geplaatst.

@Xander inderdaad een peha alle andere schakelaars zijn jung schakelaars

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dutchy188 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:23:

@Noodels de schakelaar met stopcontact heeft er al gezeten voordat deze nieuwe werd geplaatst.
Maar het heeft dus nooit goed gewerkt:
dutchy188 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:23:
?

Logisch want je kunt dit niet goed aansluiten.

Je oplossingen zijn:
- De hele schakeling ombouwen. De draad naar de lamp direct naar de schakelaar beneden brengen, zodat je fase (bruin) op de combinatie boven aan kunt sluiten en 3 zwarte draden op de schakelaar beneden.
Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScIgsP-oUa18fLGd7jCQb3WGuS0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y1XSj2M49HEFYuZOLiSGEVw5.jpg?f=user_large
De combinatie kan alleen "links" in dit schema worden toegepast.

- De contactdoos vergeten.

- Boven een extra inbouwdoos plaatsen, zodat je een losse contactdoos en wisselschakelaar kunt plaatsen, welke geen contact delen.

- Opbouwmateriaal plaatsen, zodat je een losse contactdoos en wisselschakelaar kunt plaatsen, welke geen contact delen.

- Genoegen nemen met een contactdoos die alleen werkt als het licht brandt. :X

- Genoegen nemen met een schakeling die maar half werkt zoals voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchy188
Xander schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:29:
[...]

Maar het heeft dus nooit goed gewerkt:

[...]

?

Logisch want je kunt dit niet goed aansluiten.

Je oplossingen zijn:
- De hele schakeling ombouwen. De draad naar de lamp direct naar de schakelaar beneden brengen, zodat je fase (bruin) op de combinatie boven aan kunt sluiten en 3 zwarte draden op de schakelaar beneden.
Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden:
[Afbeelding]
De combinatie kan alleen "links" in dit schema worden toegepast.

- De contactdoos vergeten.

- Boven een extra inbouwdoos plaatsen, zodat je een losse contactdoos en wisselschakelaar kunt plaatsen, welke geen contact delen.

- Opbouwmateriaal plaatsen, zodat je een losse contactdoos en wisselschakelaar kunt plaatsen, welke geen contact delen.

- Genoegen nemen met een schakeling die maar half werkt zoals voorheen.
Duidelijk verhaal en al een beetje mijn vermoeden dat deze combi niet werkt. Hoe dit aangesloten heeft gezeten jozef mag het weten, maar naar mijn inziens is dit een hele wirwar geworden welke nooit zo bedoeld had moeten zijn.

Ik ga er morgen maar even heen om de opties te bespreken en de algehele situatie werkend maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roefje
big bang schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:28:
[...]

Welke airco is het precies? Grote kans dat het op een B16 of C16 ook prima werkt.
Blihi schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:33:
Ik zou ook gewoon de bestaande B16 gebruiken. Blijkt die nou af en toe uit te vallen kun je altijd nog naar C20.
Het wordt een LG, binnen 3 stuks, 3,5kw, 2,5kw en 1,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:58
Xander schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:29:

Let op, er vanuitgaande dat de zwarte aders van 1.5mm2 zijn is er dus nu een stroom beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:21
Ik ben opzoek of er nog speciale voorschriften zijn voor groepenkasten achter hybride omvormer?

Ik ga over naar alle verbruikers achter omvormer.

Of wel situatie, E-meter netwerkbeheerder>> groepenkast (hoofdschakelaar 1x3f 25A voor kabel naar werkschakelaar en hybride omvormer, wel parallel 3x16A aardlekautomaat type A met verbruikers die uitvallen als netspanning weg valt, verbruiks compensatie via CT-sensors voor hoofdschakelaar
Achter hoofd-omvormer heb ik
-1 hoofdgroepen kast met verbruikers en 2 kabel afzekeringen naar 2 andere onderverdeklers/groepenkasten met verbruikers
-2 groepenkast met verbruikers, deze is alleen actief als de accubank nog boven 7kWh heeft, PV-omvormers (grid-Tie type) op deze groepen kast worden uitgeschakeld mbt van frequentieverhoging
Er is nog een 4e net, maar dat is 12V buitenverlichting

Het is een opknapper in de vorm van een U, buitenom 24m bij 24m bij 24m en 1 dakvlak van 120m2 met PV en ongeveer op elke zijde van de U een groepenkast en wel die van de achter de omvormer

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-10 19:33
roefje schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:26:

Ik zou dit zeker navragen bij de fabrikant.
Voor onze 6kw warmtepomp werd ook een C20 automaat aangeraden door installateur. Daikin zelf geeft aan dat een c16 voldoende is tot 8kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:29
Zwartoog schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:17:
[...]

[Afbeelding]

Na advies van hier bedrading aangepast en de aansluitblokjes gebruikt. Met adereindhulsjes.

Ik begin langzaam de charme van kamrails in te zien :P Zo'n hoofdschakelaar, die wordt nu van onder gevoed. Ik neem aan dat je deze ook van boven mag invoeden? Anders kan ik niets met een kamrails van een hoofdschakelaar naar 3 automaten.

Sinds woensdag al aan het stoeien met een ander probleem. Aardlekschakelaar was dus stuk, nieuwe erin. Klapt deze eruit bij gebruik van de oven :'( Aardlekschakelaar omgewisseld met die van een andere groep, en die klapt er ook uit - het ligt dus niet aan de nieuwe aardlekschakelaar.

De oven is een goede trigger, en maakt zich verdacht.
- Zodra één van de warmte-elementen aan gaat, klapt de aardlekgroep eruit.
- Oven op een andere groep en aardlekgroep gaat prima.
- Alleen de ovengroep aan gaat prima.
- Gisteren de ovengroep uit gelaten, en gisteren overdag alsnog de aardlek uit gegaan

Bovenstaande doet dus vermoeden dat de oven wellicht een iets te hoge (maar <30 mA) lekstroom heeft dat de boel doet klappen, maar dat er elders iets niet goed zit.

Uiteindelijk is de grootste verdachte de woonkamergroep - staat deze groep uit, dan lijkt de oven het prima te doen.

Alle stekkers eruit, nog steeds problemen.

Ben nu dus een beetje clueless. Het enige dat ik kan bedenken, is de aansluiting vanuit de groepenkast te volgen, en elke lasdoos/centraaldoos ontkoppelen/aankoppelen om te zien waar het zit. Is natuurlijk een k*tklusje, dus alternatieven zijn welkom :)

Er hangt trouwens één buitenlamp op, zal die als eerste eens eraf halen.

Ondersteuning bij de foto erboven: de aardlekgroep zit op de 2e automaat van linksonder. De bijbehorende groepen zijn de 4 rechtsboven. De meest rechtste is de oven, één na rechts de woonkamer. Dat aftakblokje gaat naar het stopcontact op de DIN-rail.
Boosdoener gevonden. Inderdaad lasdoosjes open moeten maken en kijken welk deel problemen gaf. Had geluk dat het eerste doosje gelijk raak was :)

Ter lering: voor ieder die twijfelt of het vervangen van oude stalen leidingen het werk waard is: doen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7Rnm4YtPea-EMTD77dEvre9YOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGiXkkndcSvFZ7Oez4oam3x4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had hier uiteindelijk alles vervangen, op de stalen leidingen in de muren na, omdat dat ook een aantal klassieke elementen (plafond, labrisering) onherstelbaar zou beschadigen. En één paar draden laten zitten die al de goede kleuren hadden. Ofwel vroegâh niet zorgvuldig getrokken, of recent beschadigd geraakt bij het bijtrekken van aarde + schakeldraden.

Vreemd is wel dat de draad op 2 verschillende stukken flink is beschadigd.

Verdere interessante observaties:
- de eerdere aardlekschakelaar werkte, is getest, en daarna niets meer gedaan aan dit deel van de installatie. Na een jaar is de aardlek blijkbaar "vast" komen te zitten. Test je aardlekschakelaars!
- de aardlek sloeg vooral uit zichzelf af op warmte momenten. Zou het iets met de luchtvochtigheid te maken kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
[...]
Dat ik een aderbesparende wisselschakeling voorstelde is niet om een ader te besparen maar om een aansluiting te besparen die je op de combi te kort komt.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 15:57
Ik ben druk bezig nieuwbouw te plannen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_kgf6rG5K8tSDxYtZpYLuxdnc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwHsUbzNF9NHxgw63ulywC1S.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat alles LED-verlichting wordt, ga ik geen traditioneel centraaldoos-opzet toepassen. Alleen ben ik op zoek naar een oplossing voor de WCD's. Alles naar de meterkast voeren is wel heel veel, en brengt ook niets en doorlussen mag niet.
Eigenlijk ben ik op zoek naar een soort inbouwaansluitdozen voor (laag) in de muur, waar een groep pijpen kunnen samenkomen. Ik ben al aan het zoeken geweest, maar ik kan niets vinden. Heeft iemand een idee?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:21
Conrado schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:33:
Eigenlijk ben ik op zoek naar een soort inbouwaansluitdozen voor (laag) in de muur, waar een groep pijpen kunnen samenkomen. Ik ben al aan het zoeken geweest, maar ik kan niets vinden. Heeft iemand een idee?
In mijn opknapper gebruik, ik kleine inbouw installatie kastjes als verder, Hager golf VF1xxxx, Schneider Pragma (EAN: 3303432391928) etc

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ron321 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:29:
[...]

Dat ik een aderbesparende wisselschakeling voorstelde is niet om een ader te besparen maar om een aansluiting te besparen die je op de combi te kort komt.
Maar dat los je niet op met een aderbesparende wisselschakeling. Daarbij moet je de P-contacten van beide schakelaars met elkaar verbinden. Ook dat lukt niet als bij die combinatie het P-contact van de schakelaar vast is verbonden met de contactdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Alleen reduceer je dan het aantal pijpen naar de meterkast met een factor drie. Uitgaande van 21 WCD's per groep, zijn dat toch nog 7 pijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
Xander schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:50:
[...]

Maar dat los je niet op met een aderbesparende wisselschakeling. Daarbij moet je de P-contacten van beide schakelaars met elkaar verbinden. Ook dat lukt niet als bij die combinatie het P-contact van de schakelaar vast is verbonden met de contactdoos.
Je hebt gelijk, dat had ik niet goed gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeetR
  • Laatst online: 13-09 22:20
Blihi schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:48:

Dank voor de info. De garage wordt omgevormd tot schuur, de auto kan er toch niet in (rare bouwfout, waardoor het huis eigenlijk voor de ingang staat.) 3-fase daar is puur voor eventuele machines. Wat de 3fase omvormer betreft. Ik heb nog een eigen topic geopend, omdat ik niet zeker weet of dit in mijn situatie rendabel is.

Your time as a student is the best time of your life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leeri003
  • Nu online
Zo vandaag klusje afgerond, oude groepenkast verwijderd en nieuwe geplaatst onder toezicht van een maatje met de benodigde kennis.

Nu 10 aardlekautomaten (spanningsonafhankelijk) en voorbereid voor richting 3fasen te gaan. Zodat in toekomst er nog wat bij kan, wellicht kookgroep en zonnepanelen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyZRlGMQej8FP0ZZvR1zQSq9B4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9I9IAaTCG08lB60GWhFIeEln.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98D0iWIhzSONlC4NcbwbEikOv88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eoUkZygQFGethhAWRGQ6i2hO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door leeri003 op 02-07-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 09:33
Klein klusje vandaag.

Oud aardpunt in de meterkast vervangen voor een nieuwe:
Aardpunt meterkast; oud vs nieuw
Op de lege plek komt later de PE aansluiting voor de overspanningsbeveliging.

Het meeste werk was nog het vastzetten van de ribbelbuizen van de aardleiding en de coaxkabel omdat deze direct achter de gasleiding zitten dus moest ik met een haakse bithouder aan de slag waarmee het net ging. Er zit namelijk niet veel ruimte tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Xander schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:55:
[...]
Bij deze (Peha?) blijkbaar, getuige ook de P die er naast gedrukt staat. Maar ik heb ook genoeg exemplaren gezien waar het juist de rechter is (Jung, Gira, Niko iirc).
[...]
Dat gaat normaliter dus niet zomaar.
Dat dit kan verschillen wist ik helaas niet. Ooit zelf wel eens gedaan, vandaar in de veronderstelling dat het altijd mogelijk moet zijn. Ik bedoel dat doorverbindingsstripje verwijderen waarna je gewoon aan weerszijden een aansluitklem beschikbaar had.
Sorry dus voor de verwarring!

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 02-07-2022 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 13:09

Ethirty

Who...me?

Conrado schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:29:
[...]

Alleen reduceer je dan het aantal pijpen naar de meterkast met een factor drie. Uitgaande van 21 WCD's per groep, zijn dat toch nog 7 pijpen.
8 per kring lees ik, dat zijn maar 3 pijpen naar de meterkast. Alleen de bron lijkt wel Belgisch te zijn, weet niet wat het verschil is met Nederland.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ethirty schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:25:
[...]
Alleen de bron lijkt wel Belgisch te zijn, weet niet wat het verschil is met Nederland.
Ook hier mag je wat doorlussen maar heel beperk. Daarnaast is dat onhandig, dan leg ook wat pijp weg zogezegd.
Er zijn wel inbouwverdelers, maar dat is allemaal met DIN-rail en zo. dat heb ik niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-10 21:28
Conrado schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:33:
Ik ben druk bezig nieuwbouw te plannen:
..................
Gezien de commentaren hierboven: waarom dan toch niet een centraal doos, op een plek die jou uitkomt, in een hoekje van het plafond, of desnoods laag in de muur op een onopvallende plek?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Laatst online: 23-10 21:28
Waarmee we op pagina 1000 zijn aangekomen, tijd voor een deel 2?

@T.Kreeftmeijer @Annuk @cobo

[ Voor 27% gewijzigd door Naalroc op 02-07-2022 21:40 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Conrado schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:30:
[...]

Ook hier mag je wat doorlussen maar heel beperk. Daarnaast is dat onhandig, dan leg ook wat pijp weg zogezegd.
Er zijn wel inbouwverdelers, maar dat is allemaal met DIN-rail en zo. dat heb ik niet nodig.
Ik was straks ook van plan om de contactdozen van 1 of 2 wanden gewoon door te lussen met 5x 2.5. Geen centraaldozen en een klein beetje beperken hoeveel buizen er naar de meterkast lopen.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 14:39
Ethirty schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:25:
[...]

8 per kring lees ik, dat zijn maar 3 pijpen naar de meterkast. Alleen de bron lijkt wel Belgisch te zijn, weet niet wat het verschil is met Nederland.
In België mag je maximaal 8 WCD's* op 1 kring hebben.

* 1 WCD mag ook een meervoudige doos zijn, dat is hoe de meeste mensen het ook daadwerkelijk gebruiken; bijv. 8 x 2 WCD's, of 6x2 en 2x4, of ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dat stond inderdaad in de tekst, maar zegt nog niks over NL. Een centraaldoos werkt iets anders dan doorlussen, maar ik gok dat het in de dagelijkse realiteit niet heel veel verschil maakt.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-10 07:14
Net zoals @Ethirty van plan is heb ik per verblijfsruimte maximaal drie dubbele WCD's per buis gevuld met 5x2,5. Woonkamer = 3 buizen, kleine slaapkamer is 1, grote slaapkamer is 2. Kom totaal op 13 buizen voor WCD's (excl verbruikers met een eigen groep / enkele wcd). 13 buizen lijkt me te overzien ?

Diepe inbouwdozen gebruiken, doorlussen achter de WCD's. Ben nog niet tegen de beperking aangelopen dat ik te weinig schakel/dim draden per ruimte heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ethirty schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:53:
Dat stond inderdaad in de tekst, maar zegt nog niks over NL. Een centraaldoos werkt iets anders dan doorlussen, maar ik gok dat het in de dagelijkse realiteit niet heel veel verschil maakt.
Ik dacht dat doorlussen met ee WCD inderdaad gelimiteerd is en bij voorkeur niet vaker dan 3x in NL.
Vanaf een centraaldoos telt niet mee, met lasklemmen zou je ongelimiteerd mogen 'doorlussen'.

Dit had ik zo van klusidee, daar zitten nogal azijnze*ikers

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-10 21:46
leeri003 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:05:
Zo vandaag klusje afgerond, oude groepenkast verwijderd en nieuwe geplaatst onder toezicht van een maatje met de benodigde kennis.

Nu 10 aardlekautomaten (spanningsonafhankelijk) en voorbereid voor richting 3fasen te gaan. Zodat in toekomst er nog wat bij kan, wellicht kookgroep en zonnepanelen.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat voor kamrail heb je hier nu gebruikt voor die Siemens aardlekautomaten?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Nu online
Deze werd zo geleverd door Sander V.

https://www.sandervunderi...n-steek-17-8mm-haaks.html

Maar zijn volgens mij deze kamrails 17,8Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXAsEiEQUWW0CpXW1WZEOqL9Dc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UKPXrgJYKVfOZbB2x9znQfrn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door leeri003 op 03-07-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-10 21:46
leeri003 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:37:
Deze werd zo geleverd door Sander V.

https://www.sandervunderi...n-steek-17-8mm-haaks.html

Maar zijn volgens mij deze kamrails 17,8[Afbeelding]
Maar dan heb je toch 2 van deze kammen nodig? Hoe krijg je dan een draad in de eerste automaat?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
LED-Maniak schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 23:14:
[...]

Ik dacht dat doorlussen met ee WCD inderdaad gelimiteerd is en bij voorkeur niet vaker dan 3x in NL.
Kon zo gauw niets vinden in de NEN1010, maar wat is gelimiteerd als getal, of berekende max Amperage? Voorkeur is wat anders dan gelimiteerd.

Hoe zit het met 3 of 4 WCD naast elkaar in 1 frame/inbouwdoos? Telt dat als 1 of als 3 ( of 4 )?
Zou je twee st. van 3 WCD met elkaar mogen door verbinden; bedoelend telt dat als 2?

BTW, ik ga 2,5mm2 kabels leggen en geen buizen met losse aders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Nu online
WVL_KsZeN schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:37:
[...]

Maar dan heb je toch 2 van deze kammen nodig? Hoe krijg je dan een draad in de eerste automaat?
Klopt zitten ook twee kammen van 5 in kreeg hem zo aangeleverd blauw is erbij gestoken denk ik met adereindhuls.

Bij de fasedraad kan je zien dat er twee kammen van drie en een van vier zijn gebruikt.

Weet niet of het een goede optie was om bij fasedraad ook twee kammen van vijf te gebruiken dan blijft er één fase over voor latere toevoegingen.
Fase is nu nog doorverbonden onder de hoofdschakelaar dus alles zit nu nog op 1 fase.

[ Voor 22% gewijzigd door leeri003 op 03-07-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
LED-Maniak schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 23:14:
[...]

Vanaf een centraaldoos telt niet mee, met lasklemmen zou je ongelimiteerd mogen 'doorlussen'.
Niet volgens mijn elektricien, althans in nieuwbouw. Naast de elektrische kant speelt ook een rol om een installatie overzichtelijk te houden, want je zou een aardige spaghetti kunnen maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Conrado op 03-07-2022 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Conrado schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:14:
[...]

Niet volgens mijn elektricien, althans in nieuwbouw. Naast de elektrische kant speelt ook een rol om een installatie overzichtelijk te houden, want je zou een aardige spaghetti kunnen maken.
Volgens de elektricien of volgens de regels ?
Klinkt meer als een elektricien die vast wil houden aan z'n eigen manier van werken.

Het scenario zoals ik eerder beschreef is prima door de NEN 3140 keuring gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Fabian schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:41:
[...]

Volgens de elektricien of volgens de regels ?
Klinkt meer als een elektricien die vast wil houden aan z'n eigen manier van werken.

Het scenario zoals ik eerder beschreef is prima door de NEN 3140 keuring gekomen.
Is NEN 3140 niet voor gereedschappen e.d.?

En idd, hoe meer ik lees of hoor volgens "iemand" hoe meer ik altijd twijfel. Begin dan aan FaceBook verhalen te denken, daar weet ook iedereen 'het'.

Ik weet een set WCD achter een groep, mag niet meer dan 3500 of 3600W als belasting hebben; ook dat als er WCD met meer dan 2000W belast wordt dient het op een eigen groep te zitten.

Maar dit zegt nog weinig over doorlussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Conrado schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:14:
[...]
Naast de elektrische kant speelt ook een rol om een installatie overzichtelijk te houden, want je zou een aardige spaghetti kunnen maken.
Dit is natuurlijk het belangrijkst.

Ik kan de aantallen niet meer vinden en lees dat de limieten uit de norm zijn gehaald, maar het wel als tabel in een vorige norm versie staat.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Lord Anubis schreef op maandag 4 juli 2022 @ 00:17:
[...]
Is NEN 3140 niet voor gereedschappen e.d.?
Het internet heeft een hele makkelijke zoekfunctie.
ook dat als er WCD met meer dan 2000W belast wordt dient het op een eigen groep te zitten.
Achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
NEN1010 of niet, overzichtelijkheid moet je altijd nastreven. Onbeperkt doorlussen via lasklemmen mag misschien volgens de norm, maar iedereen weet dat dit op een gegeven moment fout gaat. Misschien kunnen ze geen aantal noemen, maar 'onbeperkt' vind ik wel wat veel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roefje
Op mijn vorige vraag kreeg ik wel wat reacties. Echter ging dit meer in op de airco die komt dan op de vraag of ik 1 van de bestaande groepen kan vervangen danwel een nieuwe groep voor een bestaande ALS te plaatsen.

Dus is er iemand hier die hier wat zinnigs over kan zeggen.

Kan ik 1 van de 2 linker B16 groepen vervangen door een C20 groep?

Of liever een nieuwe C20 (met of zonder aardlek) groep eraan koppelen voor de ALS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfEjJZeAXk7jgVCNp8hNGfpoAPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/peJohOS4p7NyuE8QKATyGSUi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
roefje schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:24:
Op mijn vorige vraag kreeg ik wel wat reacties. Echter ging dit meer in op de airco die komt dan op de vraag of ik 1 van de bestaande groepen kan vervangen danwel een nieuwe groep voor een bestaande ALS te plaatsen.

Dus is er iemand hier die hier wat zinnigs over kan zeggen.
Het meest zinnige lijkt me om gewoon de B16 groep te laten zitten. Waarom wil je dat antwoord niet horen?
Kan ik 1 van de 2 linker B16 groepen vervangen door een C20 groep?
Nee, niet zomaar 1 op 1, dit zijn ABB flexomaten en daarvan is er geen C20 exemplaar te koop.
Of liever een nieuwe C20 (met of zonder aardlek) groep eraan koppelen voor de ALS.

[Afbeelding]
Liever helemaal geen C20. Als je niet de bestaande B16 eindgroep wilt gebruiken zou je een B16 of C16 aardlekautomaat kunnen plaatsen. Kies dan wel een regulier exemplaar, deze zijn meestal 2 modules breed in plaats van 1 module zoals je tekent. Het merendeel van de 1 module brede aardlekautomaten is spanningsafhankelijke rotzooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roefje
Xander schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:41:
[...]
Het meest zinnige lijkt me om gewoon de B16 groep te laten zitten. Waarom wil je dat antwoord niet horen?
Okay, ik wil dit best horen, maar zoals ik al aangaf, gaf de airco specialist aan dat er een C20 in moet, dus als iemand zegt dat dat niet hoeft hoor ik ook graag waarom. In een andere reactie heb ik ook al laten weten dat het om 3 binnenunits gaat met een vermogen van 3,5kw, 2,5kw en 1,5kw, totaal dus 7,5kw. Denk daarom dus dat er gezegd wordt dat er een C20 in moet.
[...]
Nee, niet zomaar 1 op 1, dit zijn ABB flexomaten en daarvan is er geen C20 exemplaar te koop.
Dank, hier kan ik wat mee.
[...]
Liever helemaal geen C20. Als je niet de bestaande B16 eindgroep wilt gebruiken zou je een B16 of C16 aardlekautomaat kunnen plaatsen. Kies dan wel een regulier exemplaar, deze zijn meestal 2 modules breed in plaats van 1 module zoals je tekent. Het merendeel van de 1 module brede aardlekautomaten is spanningsafhankelijke rotzooi.
Ook dank hiervoor, wist niet dat de 1 module brede automaten minder goed zijn.
Nu ik beter weet kies ik de 1 module brede dus ook niet, niet dat het nodig is maar anders had ik dat misschien wel gedaan om ruimte te besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:34
roefje schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:57:
[...]

Okay, ik wil dit best horen, maar zoals ik al aangaf, gaf de airco specialist aan dat er een C20 in moet, dus als iemand zegt dat dat niet hoeft hoor ik ook graag waarom. In een andere reactie heb ik ook al laten weten dat het om 3 binnenunits gaat met een vermogen van 3,5kw, 2,5kw en 1,5kw, totaal dus 7,5kw. Denk daarom dus dat er gezegd wordt dat er een C20 in moet.
Dat is je koelvermogen! Neem COP 4 en ja houd slechts 7,5/4 van de kw over.
welk merk is het, je moet echt een flinke ouderwetse zonder inverter hebben om C20 nodig te hebben.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:06
[...]

Nu ik beter weet kies ik de 1 module brede dus ook niet, niet dat het nodig is maar anders had ik dat misschien wel gedaan om ruimte te besparen.
Ruimte besparen. Je hebt een bijna lege kast, ruimte genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
roefje schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:57:
[...]

Okay, ik wil dit best horen, maar zoals ik al aangaf, gaf de airco specialist aan dat er een C20 in moet, dus als iemand zegt dat dat niet hoeft hoor ik ook graag waarom.
Omdat je in een 3x25A installatie geen eindgroepen groter dan 16A zou moeten willen plaatsen. Een B16 automaat is selectief ten opzichte van een 25A smeltpatroon en tot op zekere hoogte ten opzichte van een C25 automaat. Een C20 automaat is dat niet, wat betekent dat bij kortsluiting in de airco hoogstwaarschijnlijk 1 van je hoofdzekeringen eruit ligt, in plaats van alleen de eindgroep.
In een andere reactie heb ik ook al laten weten dat het om 3 binnenunits gaat met een vermogen van 3,5kw, 2,5kw en 1,5kw, totaal dus 7,5kw. Denk daarom dus dat er gezegd wordt dat er een C20 in moet.
Dat is waarschijnlijk koel/verwarmingsvermogen, niet het elektrisch aansluitvermogen (anders zou je eindgroep >32A moeten zijn).

Er werd niet voor niets gevraagd welke spullen je precies krijgt. Dan kun je er specificaties of een installatiehandleiding bij zoeken.
Volgens mij heb je meer dan genoeg ruimte. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roefje
habbekrats schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:09:
Dat is je koelvermogen! Neem COP 4 en ja houd slechts 7,5/4 van de kw over.
welk merk is het, je moet echt een flinke ouderwetse zonder inverter hebben om C20 nodig te hebben.
Oeh, dat weet ik niet, het is een LG. Ik zou de specs nog ontvangen van ze, gelijk maar even gemaild dat ik die nog niet heb.
coinman63 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:12:
Ruimte besparen. Je hebt een bijna lege kast, ruimte genoeg.
Haha, dat is zo, maar toch denk ik automatisch aan ruimte besparen. Inderdaad onnodig in dit geval.
Xander schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:18:
Omdat je in een 3x25A installatie geen eindgroepen groter dan 16A zou moeten willen plaatsen. Een B16 automaat is selectief ten opzichte van een 25A smeltpatroon en tot op zekere hoogte ten opzichte van een C25 automaat. Een C20 automaat is dat niet, wat betekent dat bij kortsluiting in de airco hoogstwaarschijnlijk 1 van je hoofdzekeringen eruit ligt, in plaats van alleen de eindgroep.
Aah, okay, weer wat bijgeleerd.
Dat is waarschijnlijk koel/verwarmingsvermogen, niet het elektrisch aansluitvermogen (anders zou je eindgroep >32A moeten zijn).

Er werd niet voor niets gevraagd welke spullen je precies krijgt. Dan kun je er specificaties of een installatiehandleiding bij zoeken.
Ja, zover had ik nog niet gedacht, moest even iets verder kijken dan mijn neus lang is :) .
Volgens mij heb je meer dan genoeg ruimte. ;)
Dat zeker :)

Bedankt voor de reacties, als ik de specs heb kom ik nog even terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Xander schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:41:
[...]
Het merendeel van de 1 module brede aardlekautomaten is spanningsafhankelijke rotzooi.
Jij bent niet echt fan van die spanningsafhankelijke aardlekautomaten, da's wel duidelijk. Volgens NEN1010 zijn ze echter wel toegestaan. Op installatiejournaal.nl is hier recent 2 x aandacht aan besteed in een blog van adviseur en opleider Jan van der Meer. Deze zijn ook direct op zijn eigen site (www.nieuws1010.nl) te downloaden:

SPANNINGSAFHANKELIJKE AARDLEKSCHAKELAARS WEL OF NIET TOEGESTAAN?
SPANNINGSAFHANKELIJKE AARDLEKSCHAKELAARS WEL OF NIET TOEGESTAAN (II)

Zijn conclusie is dat 't - tot NEN1010:2020 is ingegaan toegestaan is om in alle installaties spanningsafhankelijke aardlekschakelaar/automaten toe te passen en dat na 't ingaan van NEN1010:2020 voor alle bestaande installaties ook toegestaan blijft.

In 't tweede deel verwerkt hij 't commentaar van een fabrikant die van mening is dat spanningsafhanelijke aarlekbeveiliging niet is toegestaan, zijn conclusie blijft 't zelfde.

't Gaat er hier niet direct over of 't verstandig is of niet om ze toe te passen, 't is in elk geval volgens NEN1010 toegestaan.In 't tweede artikel geeft hij ook wel overwegingen waaruit je kan afleiden dat er wel meer risico's zijn die vanuit NEN1010 als een aanvaardbaar risico worden gezien.

Pagina: 1 ... 250 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.