Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 249 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.323.004 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartholo1985
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-06 22:49
Vliegvlug schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:32:
[...]

Het belangrijkste is dat je de nul na de automaat aftakt, zodat deze ook wordt onderbroken wanneer de automaat wordt uitgeschakeld.
Als je een dubbele klem per aansluiting hebt kan je die 2,5mm2 op je automaat aansluiten wanneer er daar nog één leeg van is.

En anders een aftakblokje gebruiken op de nul aansluiting van de automaat.

Sommigen automaten staan ook toe om er twee aders per klem onder te plaatsen maar dan moeten beiden van gelijke dikte zijn wat bij jou niet het geval is.
Als je een dubbele klem per aansluiting hebt kan je die 2,5mm2 op je automaat aansluiten wanneer er daar nog één leeg van is. --> Ik heb ABB zekeringautomaten waar inderdaad 2 aansluitingen opzitten voor nul en fase. Gaat er niks fout als ik hier de nul aansluiting voor de kWh Meter bij prik? Dan zit er dus op 1 automaat een bij elkaar horende fase en nul, en nog een extra nul.
Wolf87 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:40:
[...]

De nul is alleen nodig voor de meting VLN. Je kan deze meter ook aansluiten zonder nul (in een 3-fase delta opstelling). De interne voeding wordt gemaakt m.b.v. VLL.
Ik heb er toch de voorkeur voor om de nul aan te sluiten, maar dat is misschien meer een onderbuikgevoel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:40
Heb je de nul niet gewoon nodig mocht de belasting per fase verschillen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wolf87 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:40:
[...]

De nul is alleen nodig voor de meting VLN. Je kan deze meter ook aansluiten zonder nul (in een 3-fase delta opstelling). De interne voeding wordt gemaakt m.b.v. VLL.
Klopt, maar dan nog blijft dat de spanning ook nodig is voor de meting zelf. Mijn uitleg was een antwoord op de veronderstelling van iemand dat de spanning alleen nodig is voor het display, wat dus pertinent onjuist is.
Het zou overigens handig zijn geweest als je er even bij had vermeld wat de termen VLN en VLL betekenen en vooral wanneer het relevant is. Zoals wanneer alleen de driehoekspanningen beschikbaar zijn. Ik begrijp ze toevallig, maar ik denk dat dit niet voor iedereen geldt. Het is bepaald niet een alledaags onderwerp en als ik "even Google", dan vind ik meerdere betekenissen maar deze uitleg ervan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard899
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-06 20:26
Martin7182 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:17:
Heb je de nul niet gewoon nodig mocht de belasting per fase verschillen?
werkt ook zonder de 0 ;-) de powerbooster regelt de fase verdeling voor de laadpaal. Bij mij hangt de em340 in de meterkast in zonder aangesloten 0,geïnstalleerd door de installateur. fig. 4 in de handleiding van de em340. fig. 3 is 3 fase met 315ma zekering

bij mij is het scherm inmiddels na ruim een jaar overleden, contact gehad met de installateur, die mij doorverwees naar de Servicedesk van wallbox. binnenkort wordt er een nieuwe em340 verstuurd en een installateur van wallbox hem plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:16
Had net met de keukenboer een kleine discussie. De kookplaat heeft een aansluitwaarde van 7000W en gebruikt 2 fasen. Echter is de perilex aansluiting in de muur een drie fasen met de dus maar 1 nul. De keukenboer zegt dat de nul dan teveel belast kan worden. Maar volgens mij is dat geen probleem. Vanwege de fase verschuiving is het niet zo dat die nul met 32A belast gaat worden, toch?

Wel is het zo dat het 3 fasen gedeelte nog achter een antiek stukje meterkast zit. Mag dit zo (nog)? Elke fase heeft een eigen smeltzekering. Dus dan wordt de nul niet mee uitgeschakeld? En er zit zo ook geen aardlekschakelaar tussen lijkt me. Misschien toch maar een keer vervangen door een 3P+N aardlekautomaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cE9eguMrftTOT1mJZ9-3i--G2Sw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/crjZOposySzcHAK1DinxpCL8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:19
Bartholo1985 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:50:
[...]

Als je een dubbele klem per aansluiting hebt kan je die 2,5mm2 op je automaat aansluiten wanneer er daar nog één leeg van is. --> Ik heb ABB zekeringautomaten waar inderdaad 2 aansluitingen opzitten voor nul en fase. Gaat er niks fout als ik hier de nul aansluiting voor de kWh Meter bij prik? Dan zit er dus op 1 automaat een bij elkaar horende fase en nul, en nog een extra nul.

[...]
Ik zou de nul niet aftakken van een automaat, tenzij het een aardlekautomaat is waar je dat aan de onderkant kan doen en die zonder tussenkomst van andere componenten met de hoofdschakelaar is verbonden.
Anders wordt je nul onderbroken als de ALS onder de automaat afschakeld.

Heb je geen verdeelblokjes onderin je kast waar de aders uit de hoofdschakelaar in zitten?
Dat zou een prima plek zijn om de nul vandaan te halen.
Of anders kijken of je aardleks hebt met dubbele aansluiting onderop.

Want wanneer je die blokjes niet hebt wordt het vaak vanaf de HS naar een aardlek verbonden en vanaf daar door met een kam of draden met dubbele hulzen naar de overige aardleks.
Als die aardleks dubbele aansluitingen onder hebben kan je daar vast bij de laatste de nul aftappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartholo1985
Vliegvlug schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:42:
[...]

Ik zou de nul niet aftakken van een automaat, tenzij het een aardlekautomaat is waar je dat aan de onderkant kan doen en die zonder tussenkomst van andere componenten met de hoofdschakelaar is verbonden.
Anders wordt je nul onderbroken als de ALS onder de automaat afschakeld.

Heb je geen verdeelblokjes onderin je kast waar de aders uit de hoofdschakelaar in zitten?
Dat zou een prima plek zijn om de nul vandaan te halen.
Of anders kijken of je aardleks hebt met dubbele aansluiting onderop.

Want wanneer je die blokjes niet hebt wordt het vaak vanaf de HS naar een aardlek verbonden en vanaf daar door met een kam of draden met dubbele hulzen naar de overige aardleks.
Als die aardleks dubbele aansluitingen onder hebben kan je daar vast bij de laatste de nul aftappen.
Ik heb wel verdeelbokjes waar de draden vanuit de hoofdschakelaar worden verdeeld. Dit zijn echter allemaal 6 mm2 draden, terwijl in de nul-aansluiting van de kWh meter maximaal 2,5 mm2 (er zijn twee n-aanslutingen, zie foto van mijn eerdere post.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:09
Hallo,

Ik weet niet of dit het juiste topic is maar ik heb een vraag. Ik wil zelf de meterkast gaan vervangen in mijn woning van 1x25a naar 3x25a. Ik heb zelf een hoop ervaring dus dat is het probleem niet. Ik zit alleen met het spanningsloos maken van de hoofschakelaar. Dit kan alleen door een erkent elektricien met zegelrecht.

Ik ben dus nu offertes aan het aanvragen voor het vervangen van de kast, en dan alleen het verwijderen van de oude, de nieuwe aansluiten of de hoofdzekering en dan regel ik zelf het verder aansluiten van de groepen. Ik heb de nieuwe kast al liggen en die is al volledig ingedeeld en aangesloten van binnen.

Ik krijg nu offertes van rond de 300 tot 400 euro hier voor. Dus letterlijk kast verwijderen, nieuwe opschroeven en hoofschakelaar aansluiten. Dit moet binnen een uur kunnen lijkt mij. Is er een andere oplossing of is het niet anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:19
Binnenkort komt de netbeheerder langs voor het plaatsen van de tweede meter. Helaas ben ik niet zo scherp geweest om de volgende vraag aan de netbeheerder te stellen, vandaar dat ik dat hier doe:
Ik heb een nieuwe groepenkast waar de netbeheerder een meter voor komt plaatsen. Dien ik ervoor te zorgen dat er draden met overlengte al zijn aangesloten op mijn groepenkast die de netbeheerder op lengte gaat inkorten en aansluiten op de meter of verzorgen zij die draden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:45
KoenVW76 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:22:
Hallo,

Ik weet niet of dit het juiste topic is maar ik heb een vraag. Ik wil zelf de meterkast gaan vervangen in mijn woning van 1x25a naar 3x25a. Ik heb zelf een hoop ervaring dus dat is het probleem niet. Ik zit alleen met het spanningsloos maken van de hoofschakelaar. Dit kan alleen door een erkent elektricien met zegelrecht.

Ik ben dus nu offertes aan het aanvragen voor het vervangen van de kast, en dan alleen het verwijderen van de oude, de nieuwe aansluiten of de hoofdzekering en dan regel ik zelf het verder aansluiten van de groepen. Ik heb de nieuwe kast al liggen en die is al volledig ingedeeld en aangesloten van binnen.

Ik krijg nu offertes van rond de 300 tot 400 euro hier voor. Dus letterlijk kast verwijderen, nieuwe opschroeven en hoofschakelaar aansluiten. Dit moet binnen een uur kunnen lijkt mij. Is er een andere oplossing of is het niet anders?
De goedkoopste oplossing is wachten tot de netbeheerder is geweest en alles heeft omgezet naar 3 fasen. Daarna krijg je hoogstwaarschijnlijk automaten en die kun je dan zelf uit en inschakelen. Dan laat je de netbeheerder maar 1 fase aansluiten en de rest afdoppen. Je betaald dan alleen aan de netbeheerder voor het omzetten naar 3 fasen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:41
DutchKel schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:16:
[...]

De goedkoopste oplossing is wachten tot de netbeheerder is geweest en alles heeft omgezet naar 3 fasen. Daarna krijg je hoogstwaarschijnlijk automaten en die kun je dan zelf uit en inschakelen. Dan laat je de netbeheerder maar 1 fase aansluiten en de rest afdoppen. Je betaald dan alleen aan de netbeheerder voor het omzetten naar 3 fasen.
Wel even specifiek aanvragen dat je automaten wil en vragen of dit geen probleem is bij de installatie die er zit.

Bij mijn waren automaten niet mogelijk en dus heeft enexis voor mij ook de groepenkast aangesloten terwijl ze de omzetting van 1 naar 3 fase deden. Anders had ik geen stroom in huis..

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Bartholo1985 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:53:
[...]

Ik heb wel verdeelbokjes waar de draden vanuit de hoofdschakelaar worden verdeeld. Dit zijn echter allemaal 6 mm2 draden, terwijl in de nul-aansluiting van de kWh meter maximaal 2,5 mm2 (er zijn twee n-aanslutingen, zie foto van mijn eerdere post.)
Ik ben je even kwijt en wat nu het probleem is.
Als je een vrije plek op het nul blokje hebt kan je daar toch een 2,5mm2 ader in plaatsen richting je kWh meter?

Is enkel voor de aansluitingen van de meter, het is namelijk niet de bedoeling daarvandaan de nul door te zetten naar verbruikers.

Dus van je HS de fases via de kWh meter naar de blokjes en de nul direct naar het blokje, en dan daarvandaan een losse 2,5mm2 naar je kWh meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartholo1985
Vliegvlug schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:39:
[...]

Ik ben je even kwijt en wat nu het probleem is.
Als je een vrije plek op het nul blokje hebt kan je daar toch een 2,5mm2 ader in plaatsen richting je kWh meter?

Is enkel voor de aansluitingen van de meter, het is namelijk niet de bedoeling daarvandaan de nul door te zetten naar verbruikers.

Dus van je HS de fases via de kWh meter naar de blokjes en de nul direct naar het blokje, en dan daarvandaan een losse 2,5mm2 naar je kWh meter.
Dat was precies mijn oorspronkelijke vraag :P. Als het geen problemen oplevert om op het nul blokje een 2,5 mm2 te plaatsen die direct naar de kWh meter gaat, terwijl de andere nul kabels die wel naar de verbruikers gaan 6 mm2 zijn, dan is het prima. Ik wil de aansluiting zo eenvoudig mogelijk houden, maar wist niet of ik de 2,5 mm2 kabel zo veilig kon/mocht plaatsen. Excuses als ik het ingewikkelder maak dan dat het eigenlijk is...

[ Voor 3% gewijzigd door Bartholo1985 op 21-06-2022 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Blune schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:36:
Had net met de keukenboer een kleine discussie. De kookplaat heeft een aansluitwaarde van 7000W en gebruikt 2 fasen. Echter is de perilex aansluiting in de muur een drie fasen met de dus maar 1 nul. De keukenboer zegt dat de nul dan teveel belast kan worden. Maar volgens mij is dat geen probleem. Vanwege de fase verschuiving is het niet zo dat die nul met 32A belast gaat worden, toch?
Volgens mij heb je gelijk. Als je het correct aansluit (dus op 2 verschillende fasen) dan is het in orde.

Ik denk dat dit voor een deel ook uit voorzichtigheid gezegd wordt. Zo'n kookplaat kan immers ook in een 1 fase installatie worden toegepast. Of door vergissing kunnen de twee fasedraden op dezelfde fase terecht komen. Het apparaat zal gewoon werken maar dan heb je dus wel een maximale stroom door de nul die veel hoger kan zijn dan verwacht.

Als je een 2P + 2N aansluiting maakt dan KAN het niet verkeerd gaan zelfs al sluit je ze beide aan op dezelfde fase. Dus ik kan me voorstellen dat het om die reden de voorkeur zou zijn van de keukenleverancier om het zo te doen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:02
DutchKel schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:16:
[...]

Ik zou daar niet zomaar op gokken. Hier 5 jaar geleden van 1 naar 3 fase gegaan, de netbeheerder draaide er 2 smeltzekeringen bij en wisselde de meters. Dus (helaas) geen automaten.

Tevens is de voorwaarden dat ze aansluiten op een 3 fase hoofdschakelaar welke voor die tijd er al moet zijn.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ook bij ons enkele jaren geleden, 3 fasen installatie maar geen automaten. Als je dat graag wilt moet je het van tevoren aangeven (en waarschijnlijk meer betalen, maar is het waard zou ik zeggen).

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online

Wel is het zo dat het 3 fasen gedeelte nog achter een antiek stukje meterkast zit. Mag dit zo (nog)? Elke fase heeft een eigen smeltzekering. Dus dan wordt de nul niet mee uitgeschakeld? En er zit zo ook geen aardlekschakelaar tussen lijkt me. Misschien toch maar een keer vervangen door een 3P+N aardlekautomaat?

[Afbeelding]
Tja, toch maar een keer laten vervangen? Op zich is met wat je hier ziet weinig mis. En zo antiek is het nu ook weer niet, want dan zou het er heel anders uitzien. Het is dan maar net wat je wilt. Zo te zien zijn deze smeltpatronen verzegeld opgesloten in die kast en kun je daardoor je installatie niet op ieder gewenst moment even spanningsloos maken, althans als ook een hoofdschakelaar ontbreekt. In dat geval kan, als die wens er wel is, vervangen door een automaat die je zelf in- en uitschakelen beslist zin hebben. En dan zal dit vast en zeker ook worden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
KoenVW76 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:22:
Hallo,

Voor de hoofdschakelaar heb je toch geen zegelrecht nodig? Alleen een goede schroevendraaier en even opletten dat je geen sluiting maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Martin7182 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:59:
[...]

Voor de hoofdschakelaar heb je toch geen zegelrecht nodig? Alleen een goede schroevendraaier en even opletten dat je geen sluiting maakt :)
Ik heb net bericht gehad van stedin dat ze geen uitzonderingen maken en dat ik echt een elektricien met zegelrecht moet laten komen van tevoren. De hoofdschakelaar losdraaien met de spanning er op vindt ik iets te spannend....

De smeltzekering wordt inderdaad vervangen voor een automaat, maar zelfs daar mag ik niet aan komen zonder zegelrecht volgens stedin. Snap ik niet helemaal want in mijn kantoor heb ik ook automaten die ik zelf om kan wippen zonder dat er een zegel op zit.

[ Voor 20% gewijzigd door KoenVW76 op 21-06-2022 18:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat laatste is vreemd, want er zijn hier meer dan eens berichten geweest die meldden dat je die wel zelf kan bedienen. Overigens is op de vergelijking die je maakt wel aan te merken dat dat heel wat anders is. In huisinstallaties met ouderwetse stoppen waren/zijn die ook niet verzegeld. Evenmin is dat nu het geval bij de groeps-installatieautomaten in de huidige nieuwere woningen. Maar mocht dit in het Stedin-gebied met het beleid met hoofdzekeringen anders zijn dan bij sommige andere beheerders, dan is het natuurlijk helemaal geen probleem meer na het installeren van de hoofdschakelaar.
Maar afgezien hiervan, als je die klus maar engszins zelf niet aandurft, is dat absoluut niet iets om je te schamen. Dan moet je het ook zeker niet doen en nooit luisteren naar een op zich goed bedoelde raad van "valt best mee". Levensgevaarlijk als je ook maar een beetje onzeker bent. Een vakman zal dit weliswaar zonder enige aarzeling gewoon doen, ook al mag het niet van de ARBO-wet, maar weet dat die daarin geoefend is. Je zou eventueel daarvoor bestemde isolerende handschoenen aan kunnen trekken, maar het lijkt me beter om ook dat maar achterwege te laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
@Homer-Simpson Ik heb laatst een kast omgebouwd naar 3 fase. Keurig een zakje met 3 x bruin 6 mm2 en 1 x blauw 6 mm2 aan de hoofdschakelaar gehangen. Waren door de monteur namens Enexis niet gebruikt maar gewoon een set nieuwe draden gemonteerd.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

[Afbeelding]
Zijn die drie smeltzekeringen van je kookplaat of zijn dit de hoofdzekeringen van je hele installatie?
En is die zwarte draaiknop er boven misschien een hoofdschakelaar?

Vind het namelijk wel frappant dat die zekeringen deel lijken uit te maken van het meterbord waar de elektriciteitsmeter op hangt links daarvan en dat het kastje verzegeld is.
Lijkt me vreemd voor enkel een 3-fase groep voor een perilex aansluiting.

Ik had voordat ik mijn groepenkast verving ook een 3-fase groep met smeltzekeringen voor mijn kookplaat + oven en dat was gewoon toegankelijk en zag er zo uit (rechts op de foto):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yko5nv6aGCnsodTL9Y0CwDrQszA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ufWdxNckda0SsJJUsapZmxfw.jpg?f=user_large

Werkte prima en heeft ruim 30 jaar zo gefunctioneerd, maar niet achter een aardlek en neemt nogal veel ruimte in en om die reden vervangen.
Was wel netjes een hoofdschakelaar aanwezig trouwens wat me niet tegenviel voor een woning van 30+ jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Techneut schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:12:
Dat laatste is vreemd, want er zijn hier meer dan eens berichten geweest die meldden dat je die wel zelf kan bedienen. Overigens is op de vergelijking die je maakt wel aan te merken dat dat heel wat anders is. In huisinstallaties met ouderwetse stoppen waren/zijn die ook niet verzegeld.
Ik zit in Liander gebied en zowel bij mijn huidige als mijn vorige woning waren de hoofdstoppen niet bereikbaar en zitten deze achter een zwarte kap die door de netbeheerder is verzegeld.
Dat zijn huizen van 30 jaar oud.

En bij het oude huis van mijn ouders uit 1978 waren de hoofdstoppen eveneens niet bereikbaar en verzegeld, dat was ook Liander gebied.

Dus het verschilt waarschijnlijk per netbeheerder of misschien wel per gebied, maar simpelweg stellen dat ouderwetse stoppen in huisinstallaties niet verzegeld zijn is dus te kort door de bocht.
Evenmin is dat nu het geval bij de groeps-installatieautomaten in de huidige nieuwere woningen. Maar mocht dit in het Stedin-gebied met het beleid met hoofdzekeringen anders zijn dan bij sommige andere beheerders, dan is het natuurlijk helemaal geen probleem meer na het installeren van de hoofdschakelaar.
Maar afgezien hiervan, als je die klus maar engszins zelf niet aandurft, is dat absoluut niet iets om je te schamen. Dan moet je het ook zeker niet doen en nooit luisteren naar een op zich goed bedoelde raad van "valt best mee". Levensgevaarlijk als je ook maar een beetje onzeker bent. Een vakman zal dit weliswaar zonder enige aarzeling gewoon doen, ook al mag het niet van de ARBO-wet, maar weet dat die daarin geoefend is. Je zou eventueel daarvoor bestemde isolerende handschoenen aan kunnen trekken, maar het lijkt me beter om ook dat maar achterwege te laten.
Als alternatief heb ik hier eerder ook de tip gelezen om de zegels zelf te verwijderen om dan veilig te kunnen werken en daarna de netbeheerder langs te laten komen om nieuwe te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Vliegvlug schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:39:
[...]

Ik zit in Liander gebied en zowel bij mijn huidige als mijn vorige woning waren de hoofdstoppen niet bereikbaar en zitten deze achter een zwarte kap die door de netbeheerder is verzegeld.
Dat zijn huizen van 30 jaar oud.

En bij het oude huis van mijn ouders uit 1978 waren de hoofdstoppen eveneens niet bereikbaar en verzegeld, dat was ook Liander gebied.

Dus het verschilt waarschijnlijk per netbeheerder of misschien wel per gebied, maar simpelweg stellen dat ouderwetse stoppen in huisinstallaties niet verzegeld zijn is dus te kort door de bocht.
Dat werd ook niet gezegd, dat is niet goed gelezen. Misverstand dus.
Wat betreft de oude afgesloten ouderwetse stoppenkastjes, zal het beleid, weet ik bijna wel zeker, overal gelijk zijn geweest, namelijk overal verzegeld. Waar het hier wel over ging zijn de installatieautomaten die er voor in de plaats zijn gekomen. Natuurlijk zijn de aansluitingen daarvan ook verzegeld. Maar het in- en uitschakelen kan zo worden gemaakt dat dit door de kap heen kan plaats vinden. Je laat dan de aansluitingen dus met rust. En dat zou zoals nu werd gezegd bij Stedin ook niet kunnen en naar verluidt bij sommige andere netbeheerders wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:41
Voor iedereen die al een poosje wacht op Liander (ik sinds februari, aanvraag voor eind april). Ik kreeg het volgende bericht:
Beste klant,

Eerder hebben wij uw afspraak helaas moeten afzeggen door een acuut tekort aan slimme meters. Gelukkig kunnen we u nu vertellen dat onze leveranciers weer meters gaan leveren. We maken binnenkort een nieuwe afspraak met u. In deze e-mail leest u wat u van ons kunt verwachten.

We zijn blij dat we eindelijk goed nieuws voor u hebben!

Door het wereldwijde tekort aan materialen konden onze belangrijkste leveranciers de meters die wij nodig hebben lange tijd niet leveren. Zij konden ons ook geen duidelijke informatie geven over wanneer de juiste meters weer leverbaar zouden zijn. Daardoor konden we geen afspraak met u inplannen en heeft u een poos niets van ons gehoord. Wij begrijpen goed dat deze situatie erg vervelend voor u is geweest. Daarom zijn we heel blij dat we nu eindelijk goed nieuws voor u hebben.

U ontvangt binnen 6 weken een datum en tijdstip voor een afspraak met de monteur

Binnen 6 weken ontvangt u een e-mail. In deze e-mail staat wanneer de monteur langskomt om uw meter te vervangen. Wij willen u eraan herinneren dat de meterkast aan bepaalde richtlijnen moet voldoen voordat de monteur aan de slag kan. Denk in het bijzonder aan de 3-fasen-hoofdschakelaar die aanwezig moet zijn.

Wilt u meer weten? Ga dan naar www.liander.nl/metertekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:41
Vliegvlug schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:39:

[...]

Als alternatief heb ik hier eerder ook de tip gelezen om de zegels zelf te verwijderen om dan veilig te kunnen werken en daarna de netbeheerder langs te laten komen om nieuwe te plaatsen.
Ook daarvoor zal je eerst in overleg moeten met je netbeheerder.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb hier toendertijd ook gewoon de zegels van de hoofdzekering kast verwijderd om de boel spanningsvrij te maken en de nieuwe kast geplaatst.
Van 1 naar driefasen.
De liander monteur die de nieuwe meter en zekeringen kwam plaatsen maakte er geen probleem van.
Het zag er allemaal keurig uit.

Je kunt natuurlijk een verkeerde monteur treffen die er wel een probleem van maakt.

Bovendien moet je wel weten wat je doet want in dat kastje is het niet aanraakveilig en de volgende zekering is een paar honderd ampere als je pech hebt....

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald.42 op 21-06-2022 23:12 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Techneut schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:47:
[...]
Dat werd ook niet gezegd, dat is niet goed gelezen.
Misverstand dus.
Zou goed kunnen maar dan net zo goed niet duidelijk opgeschreven ;)
Want ik weet niet hoe ik “In huisinstallaties met ouderwetse stoppen waren/zijn die ook niet verzegeld.” anders moet lezen dan dat dergelijk stoppen niet verzegeld en dus bereikbaar waren/zijn.
Wat betreft de oude afgesloten ouderwetse stoppenkastjes, zal het beleid, weet ik bijna wel zeker, overal gelijk zijn geweest, namelijk overal verzegeld.
:? Hierboven zeg je toch het omgekeerde?

Nog een aanwijzing dat ik je eerste zin blijkbaar verkeerd lees :D, maar ik zie niet hoe.

Lijkt me ook logisch dat die dingen verzegeld zijn eigenlijk want itt een automaat met bedienbaar hendeltje waarbij je geen stroom kan aftappen kan je dat met bereikbare stoppen natuurlijk wel.
Waar het hier wel over ging zijn de installatieautomaten die er voor in de plaats zijn gekomen. Natuurlijk zijn de aansluitingen daarvan ook verzegeld. Maar het in- en uitschakelen kan zo worden gemaakt dat dit door de kap heen kan plaats vinden. Je laat dan de aansluitingen dus met rust. En dat zou zoals nu werd gezegd bij Stedin ook niet kunnen en naar verluidt bij sommige andere netbeheerders wel.
Dat is me duidelijk, heb die automaten als hoofdzekeringen vaker gezien in nieuwbouw bij vrienden en die waren allemaal bedienbaar dus ik vind het ook apart om te horen dat die van hem dat niet zouden zijn maar verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
Vliegvlug schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:29:
[...]

Zijn die drie smeltzekeringen van je kookplaat of zijn dit de hoofdzekeringen van je hele installatie?
En is die zwarte draaiknop er boven misschien een hoofdschakelaar?

Vind het namelijk wel frappant dat die zekeringen deel lijken uit te maken van het meterbord waar de elektriciteitsmeter op hangt links daarvan en dat het kastje verzegeld is.
Lijkt me vreemd voor enkel een 3-fase groep voor een perilex aansluiting.

Ik had voordat ik mijn groepenkast verving ook een 3-fase groep met smeltzekeringen voor mijn kookplaat + oven en dat was gewoon toegankelijk en zag er zo uit (rechts op de foto):
[Afbeelding]

Werkte prima en heeft ruim 30 jaar zo gefunctioneerd, maar niet achter een aardlek en neemt nogal veel ruimte in en om die reden vervangen.
Was wel netjes een hoofdschakelaar aanwezig trouwens wat me niet tegenviel voor een woning van 30+ jaar oud.
Ik vind het ook een vreemde locatie voor deze groep. Maar ik kan me goed voorstellen dat dit eigenlijk niet zo bedoelt is. Binnenin kan ik niet kijken, maar ik vermoed dat er tussen de hoofdzekeringen en deze smeltzekeringen de draden zijn afgetakt. Hierboven zit namelijk een ABB kast met een eigen hoofdschakelaar, aardleks en automaten. De zwarte draaischakelaar die je ziet bedient alleen de 3 fase groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:49
Techneut schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:47:
[...]
Dat werd ook niet gezegd, dat is niet goed gelezen. Misverstand dus.
Wat betreft de oude afgesloten ouderwetse stoppenkastjes, zal het beleid, weet ik bijna wel zeker, overal gelijk zijn geweest, namelijk overal verzegeld. Waar het hier wel over ging zijn de installatieautomaten die er voor in de plaats zijn gekomen. Natuurlijk zijn de aansluitingen daarvan ook verzegeld. Maar het in- en uitschakelen kan zo worden gemaakt dat dit door de kap heen kan plaats vinden. Je laat dan de aansluitingen dus met rust. En dat zou zoals nu werd gezegd bij Stedin ook niet kunnen en naar verluidt bij sommige andere netbeheerders wel.
Ik heb nog nooit in een woning met hoofdautomaten gezien dat je die als gebruiker niet kunt uitschakelen. Dat kan namelijk altijd, en is nou net hét grote voordeel van die automaten. Het scheelt de netbeheerder ook waanzinnig veel werk, want die hoeft niet steeds een monteur te sturen als iemand weer een hoofdautomaat er uit heeft liggen door een overbelaste fase of keiharde kortsluiting.
Dus: Hoofdautomaten kun je altijd zelf aan- en uitschakelen. Hoofdzekeringen horen altijd achter een verzegeld deksel te zitten (maar daar ontbreken de zegels soms, omdat iemand die heeft losgeknipt om zelf die zekering te vervangen).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-06 13:53
Ronald.42 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:11:
Ik heb hier toendertijd ook gewoon de zegels van de hoofdzekering kast verwijderd om de boel spanningsvrij te maken en de nieuwe kast geplaatst.
Van 1 naar driefasen.
De liander monteur die de nieuwe meter en zekeringen kwam plaatsen maakte er geen probleem van.
Het zag er allemaal keurig uit.

Je kunt natuurlijk een verkeerde monteur treffen die er wel een probleem van maakt.

Bovendien moet je wel weten wat je doet want in dat kastje is het niet aanraakveilig en de volgende zekering is een paar honderd ampere als je pech hebt....
Ik heb meerdere groepenkasten vervangen, meestal was de zegel al eerder losgemaakt of was weg. Netbeheerder heeft nog nooit moeilijk gedaan bij het omzetten naar 3 fasen.

Alleen als je zonder medeweten van netbeheerder de hoofdzekeringen gaat verzwaren gaan ze moeilijk doen.

Dus gewoon zegel doorknippen (meestal doe ik het zo dat ik m nog terug erop krijg dat het lijkt dat er niks gebeurd is :P)

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Blune schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:09:
[...]

Ik vind het ook een vreemde locatie voor deze groep. Maar ik kan me goed voorstellen dat dit eigenlijk niet zo bedoelt is. Binnenin kan ik niet kijken, maar ik vermoed dat er tussen de hoofdzekeringen en deze smeltzekeringen de draden zijn afgetakt. Hierboven zit namelijk een ABB kast met een eigen hoofdschakelaar, aardleks en automaten. De zwarte draaischakelaar die je ziet bedient alleen de 3 fase groep.
Aparte constructie dan inderdaad.
Mogelijk is bij het vernieuwen van de groepenkast destijds deze groep gelaten voor wat het is juist omdat deze achter een zegel zit.
Ik zou in jouw geval die groep buiten werking stellen door de zekeringen eruit te draaien en een nette 3-fase groep aan leggen achter een aardlekschakelaar of een aardlekautomaat gebruiken in de ABB kast er boven.

Zit die speciale 3 fase groep trouwens wel achter de meter? >:)
In mijn vorige huis had ik namelijk een stop die voor de meter zat maar wel bereikbaar was, daar zat vroeger schijnbaar de voeding van de stadswarmte op maar die is bij de overgang naar een batterijgevoede meter er simpelweg uitgedraaid en de kabel afgeknipt.
Het was erg makkelijk geweest daar een stopcontact op te realiseren maar dat heb ik uiteraard niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
Vliegvlug schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:14:
[...]

Aparte constructie dan inderdaad.
Mogelijk is bij het vernieuwen van de groepenkast destijds deze groep gelaten voor wat het is juist omdat deze achter een zegel zit.
Ik zou in jouw geval die groep buiten werking stellen door de zekeringen eruit te draaien en een nette 3-fase groep aan leggen achter een aardlekschakelaar of een aardlekautomaat gebruiken in de ABB kast er boven.

Zit die speciale 3 fase groep trouwens wel achter de meter? >:)
In mijn vorige huis had ik namelijk een stop die voor de meter zat maar wel bereikbaar was, daar zat vroeger schijnbaar de voeding van de stadswarmte op maar die is bij de overgang naar een batterijgevoede meter er simpelweg uitgedraaid en de kabel afgeknipt.
Het was erg makkelijk geweest daar een stopcontact op te realiseren maar dat heb ik uiteraard niet gedaan.
Ik vermoed ook zoiets idd. Ik ga het wel een keer aanpassen.

Helaas telt de meter deze groep ook gewoon mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:45
@Blune Bij mijn ouders zit iets soortgelijks in de meterkast, tegenwoordig ook ongebruikt. Blijft inderdaad apart omdat je het als eindgebruiker dus eigenlijk niet kan vervangen afgezien van doorknippen. En het dus inderdaad niet achter de hoofdschakelaar zit enzo. Zou denk ik tegenwoordig niet snel meer zo gelaten worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Vliegvlug schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:52:
[...]

Zou goed kunnen maar dan net zo goed niet duidelijk opgeschreven ;)
Want ik weet niet hoe ik “In huisinstallaties met ouderwetse stoppen waren/zijn die ook niet verzegeld.” anders moet lezen dan dat dergelijk stoppen niet verzegeld en dus bereikbaar waren/zijn.
Zou goed kunnen dat het niet voor iedere lezer duidelijk genoeg was. Het is echter heel eenvoudig de context die je even moet lezen. Hoe eenvoudig kan het zijn, daar werden door mij de smeltpatronen bedoeld in de installatie zelf, m.a.w. van de groepen, niet de hoofdzekering. Dit als antwoord op de constatering van iemand dat installatieautomaten van groepen ook niet verzegeld zijn (uiteraard niet). Ik gaf hiermee alleen maar aan dat dit natuurlijk niet met de hoofdzekering vergeleken kan worden. Ik hoop dat hiermee dit misverstand opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
@Techneut Dat is dan inderdaad waar de verwarring zit, ik kon de zin niet anders lezen dan dat het over hoofdstoppen ging.
Aangezien ik deze vet gemarkeerde zin van @KoenVW76 hieronder
KoenVW76 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:05:
[...]

Ik heb net bericht gehad van stedin dat ze geen uitzonderingen maken en dat ik echt een elektricien met zegelrecht moet laten komen van tevoren. De hoofdschakelaar losdraaien met de spanning er op vindt ik iets te spannend....

De smeltzekering wordt inderdaad vervangen voor een automaat, maar zelfs daar mag ik niet aan komen zonder zegelrecht volgens stedin. Snap ik niet helemaal want in mijn kantoor heb ik ook automaten die ik zelf om kan wippen zonder dat er een zegel op zit.
lees als dat hij het over hoofdzekeringen heeft aangezien hij dat tegenover verzegelde hoofdzekeringen in zijn thuissituatie zet. Lijkt me dan onwaarschijnlijk dat hij het op kantoor dan opeens over automaten van groepen heeft, dan gaat zijn vergelijking compleet mank namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@Vliegvlug,
Best mogelijk dat dit dan op mijn beurt een verkeerde inschatting is geweest. Alleen Koen kan daar als hij er zin in heeft een antwoord op geven. Maar goed, over en weer denk ik dat een en ander nu wel is opgehelderd. Toch merkwaardig, alles samengevat geeft het de indruk dat het beleid wat betreft de bedienbaarheid van de installatieautomaat die de functie heeft van hoofdzekering (of kan het nog duidelijker worden geformuleerd? :) ) kan variëren. Ik zou hebben verwacht dat daar overal één lijn wordt getrokken.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 22-06-2022 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
@Techneut Ik denk ook dat het nu wel opgehelderd is. En Koen heeft inderdaad het laatste woord. ;)

Vind het ook vreemd wanneer dergelijk hoofdautomaten niet bedienbaar zouden zijn door de huisbewoners. Heb het ook nog nooit gezien maar mijn ervaring is daarbij ook maar beperkt tot vrienden en familie en bij hun kom ik ook niet bij iedereen in de meterkast. :P

Kan ook nog een communicatiestoring tussen Stedin en Koen zijn geweest en dat ze niet daadwerkelijk de hendeltjes onbereikbaar maken maar het hadden over het kastje waar de hoofdautomaten in geplaatst worden.

Maar mogelijk kunnen Tweakers uit Stedin gebied dit ophelderen wanneer degene waarbij het wel degelijk compleet verzegeld is zich hier meldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-06 05:14
Ik wil graag een zwaardere distributiegroep leggen naar de garage tbv de laadpaal. De huidige is een 20A installatieautomaat, en deze wil ik vervangen door een 32A variant van Eaton. Nu kom ik er 2 tegen van Eaton:

Eaton 243021 (PLS6)
Eaton 242546 (PLSM)

Het enige verschil zou zijn Nom. schakelvermogen conform IEC/EN 60898-1 [Icn]
6 kA vs Nom. schakelvermogen conform IEC/EN 60898-1 [Icn]
10 kA volgens de datasheets (https://datasheet.eaton.c...model=243021&locale=nl_NL en https://datasheet.eaton.c...model=242546&locale=nl_NL). Is dit iets voor mij als thuisgebruiker om rekening mee te houden, of loopt dat wel los?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KoenVW76
Ik heb in mijn kantoor nog onder de meter 3 automaten ( hoofdzekering inderdaad) zitten, een van elke fase die ik zelf om kan wippen zodat de hele meterkast inclusief hoofdschakelaar spanningsvrij wordt. Die zijn dus gewoon bereikbaar zonder zegels. Mijn kantoor ( gebouwd in 2020) staat net als mijn woonhuis beide in dezelfde stad dus het lijkt mij raar als Stedin ineens de automaten nu wel gaat verbergen in een verzegeld kastje. Maar zo is het wel naar mij verwoord....

Trouwens niet doorvertellen maar ik heb de schroef inclusief intacte zegel thuis losgekregen. Het voordeel van een kast uit de jaren 60 waar de marges nog niet zo strak zijn als nu, de draadjes van de zegel draaide mooi mee met de schroef zonder dat die brak. Het zat mij te veel dwars om 400 euro te betalen voor iets wat ik zelf prima kan!

[ Voor 5% gewijzigd door KoenVW76 op 22-06-2022 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:12
_Brake_ schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:35:
Ik wil graag een zwaardere distributiegroep leggen naar de garage tbv de laadpaal. De huidige is een 20A installatieautomaat, en deze wil ik vervangen door een 32A variant van Eaton. Nu kom ik er 2 tegen van Eaton:

Eaton 243021 (PLS6)
Eaton 242546 (PLSM)

Het enige verschil zou zijn Nom. schakelvermogen conform IEC/EN 60898-1 [Icn]
6 kA vs Nom. schakelvermogen conform IEC/EN 60898-1 [Icn]
10 kA volgens de datasheets (https://datasheet.eaton.c...model=243021&locale=nl_NL en https://datasheet.eaton.c...model=242546&locale=nl_NL). Is dit iets voor mij als thuisgebruiker om rekening mee te houden, of loopt dat wel los?
Voor residentieel gebruik voldoet 6kA (10kA mag ook toegepast worden), voor gebruik in de industrie is 10kA verplicht. Het geeft aan tot welke kortsluitstroom de automaat nog uitschakelt.

Echter ben ik wel benieuwd wat voor hoofdaansluiting je hebt als je een 32A groep wil gaan plaatsen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Wolf87 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:51:
Echter ben ik wel benieuwd wat voor hoofdaansluiting je hebt als je een 32A groep wil gaan plaatsen…
Ik begrijp dat wel en zou dat ook doen als ik een elektrische auto had.
Het komt namelijk overdag vaak voor dat mijn PV-systeem >10 ampere teruglevert. Samen met de 25 uit het net kun je die 32A groep dan wel voeden.
Een lader zou ik dan zo instellen dat ie standaard slechts traag laadt (beter voor de accu), maar als het dan een keertje nodig is gewoon vol gas, dus de volle capaciteit van aansluiting + PV benutten (wel met load balancing uiteraard). Daarvoor is zo'n 32A groep best handig.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
KoenVW76 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:38:
Ik heb in mijn kantoor nog onder de meter 3 automaten ( hoofdzekering inderdaad) zitten, een van elke fase die ik zelf om kan wippen zodat de hele meterkast inclusief hoofdschakelaar spanningsvrij wordt. Die zijn dus gewoon bereikbaar zonder zegels.
Oké Koen, daarmee is nu het misverstaan ook van die kant opgelost, bedankt voor deze verheldering achteraf.
Trouwens niet doorvertellen maar ik heb de schroef inclusief intacte zegel thuis losgekregen. Het voordeel van een kast uit de jaren 60 waar de marges nog niet zo strak zijn als nu, de draadjes van de zegel draaide mooi mee met de schroef zonder dat die brak. Het zat mij te veel dwars om 400 euro te betalen voor iets wat ik zelf prima kan!
Dan heb je gewoon hartstikke mazzel gehad. Want met de manier van verzegelen zoals het hoort, kwestie van goed geïnstrueerd worden, zou dit onmogelijk zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Gezien ik dit nog niet eerder gedaan heb hoor ik graag of mijn werkwijze de juiste is. Ik wil onderstaande lichtschakelaar (bedient 2 lampen) verlagen en meteen aan de andere kant van de muur een inbouwstopcontact plaatsen.

Mijn plan vanaf de centraaldoos: 5 nieuwe draden trekken (2x schakel, 1x fase, nul en aarde), waarbij de nul- en aardedraad rechtstreeks naar het stopcontact kunnen, voor de fasedraad een lasklem in de doos waarin de schakelaar komt (aftakking) en door naar het stopcontact. Gaat het dan goed?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUFH7x5kAjxUUucNRuEPmbep3CA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dIwXcSfzyEQvWlGzsmSgSiUV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:29
Thijskoman schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:46:
Gezien ik dit nog niet eerder gedaan heb hoor ik graag of mijn werkwijze de juiste is. Ik wil onderstaande lichtschakelaar (bedient 2 lampen) verlagen en meteen aan de andere kant van de muur een inbouwstopcontact plaatsen.

Mijn plan vanaf de centraaldoos: 5 nieuwe draden trekken (2x schakel, 1x fase, nul en aarde), waarbij de nul- en aardedraad rechtstreeks naar het stopcontact kunnen, voor de fasedraad een lasklem in de doos waarin de schakelaar komt (aftakking) en door naar het stopcontact. Gaat het dan goed?
[Afbeelding]
Dat gaat goed. Vaak is 't zo - ook op de schakelaar op de foto - dat je op een WCD of een schakelaar kan doorlussen, je kan 2 draden inklemmen of vastschroeven. Dan hoef je geen lasklem te gebruiken die ook weer ruimte inneemt.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
blb4 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:51:
[...]

Dat gaat goed. Vaak is 't zo - ook op de schakelaar op de foto - dat je op een WCD of een schakelaar kan doorlussen, je kan 2 draden inklemmen of vastschroeven. Dan hoef je geen lasklem te gebruiken die ook weer ruimte inneemt.
Top dankjewel, goed om te weten. Kan je op die manier ook schakeldraad doorlussen? Dan kan ik meteen een extra lichtpunt maken (gaat om een voorraadkast onder de trap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Thijskoman schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:05:
[...]

Top dankjewel, goed om te weten. Kan je op die manier ook schakeldraad doorlussen? Dan kan ik meteen een extra lichtpunt maken (gaat om een voorraadkast onder de trap).
Je bedoeld 2 lampen aansluiten op 1 schakelaar? Dat kan inderdaad door op dezelfde manier 2 schakeldraden op de schakelaar aan te sluiten. Meestal heb je geen aparte buis van schakelaar naar dat 2de lichtpunt en kan je het dus ook regelen door in de plafonddoos (van 't eerste lichtpunt) met een lasdop de schakeldraad naar dat 2de lichtpunt door te zetten.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
blb4 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:20:
[...]

Je bedoeld 2 lampen aansluiten op 1 schakelaar? Dat kan inderdaad door op dezelfde manier 2 schakeldraden op de schakelaar aan te sluiten. Meestal heb je geen aparte buis van schakelaar naar dat 2de lichtpunt en kan je het dus ook regelen door in de plafonddoos (van 't eerste lichtpunt) met een lasdop de schakeldraad naar dat 2de lichtpunt door te zetten.
Ik bedoel, vanaf de schakelaar een schakeldraad doorlussen naar een tweede schakelaar zodat die weer onafhankelijk een lamp kan bedienen. Maar volgens mij werkt dat niet, ik zou dan een 3e schakeldraad moeten trekken vanaf de centraaldoos (wat niet mag i.v.m. teveel aders in de elektrabuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Thijskoman schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:38:
[...]

Ik bedoel, vanaf de schakelaar een schakeldraad doorlussen naar een tweede schakelaar zodat die weer onafhankelijk een lamp kan bedienen. Maar volgens mij werkt dat niet, ik zou dan een 3e schakeldraad moeten trekken vanaf de centraaldoos (wat niet mag i.v.m. teveel aders in de elektrabuis).
Op die schakeldraad vanaf de eerste schakelaar staat alleen spanning als die eerste schakelaar aan staat, je kan dan dus de 2de lamp niet onafhankelijk van de 1ste bedienen maar alleen als de 1ste al aan is. Je moet dus de fasedraad doorlussen naar een 2de schakelaar en daarvandaan een schakeldraad naar de 2de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-06 22:22
Zwartoog schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:35:
Was bezig alvast m'n groepenkast voor te bereiden op 3 fasen. Mag dit zo?

[Afbeelding]

Tevens kwam ik erachter dat één aardlekschakelaar niet meer reageerde op het testknopje. Lijkt me vrij vlot voor een ding van nog geen 2 jaar oud. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5taUaKSqxuG8d5EBEdvW0WdYVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpGAyjeerrPTG13prK3UPpkb.jpg?f=fotoalbum_large

Na advies van hier bedrading aangepast en de aansluitblokjes gebruikt. Met adereindhulsjes.

Ik begin langzaam de charme van kamrails in te zien :P Zo'n hoofdschakelaar, die wordt nu van onder gevoed. Ik neem aan dat je deze ook van boven mag invoeden? Anders kan ik niets met een kamrails van een hoofdschakelaar naar 3 automaten.

Sinds woensdag al aan het stoeien met een ander probleem. Aardlekschakelaar was dus stuk, nieuwe erin. Klapt deze eruit bij gebruik van de oven :'( Aardlekschakelaar omgewisseld met die van een andere groep, en die klapt er ook uit - het ligt dus niet aan de nieuwe aardlekschakelaar.

De oven is een goede trigger, en maakt zich verdacht.
- Zodra één van de warmte-elementen aan gaat, klapt de aardlekgroep eruit.
- Oven op een andere groep en aardlekgroep gaat prima.
- Alleen de ovengroep aan gaat prima.
- Gisteren de ovengroep uit gelaten, en gisteren overdag alsnog de aardlek uit gegaan

Bovenstaande doet dus vermoeden dat de oven wellicht een iets te hoge (maar <30 mA) lekstroom heeft dat de boel doet klappen, maar dat er elders iets niet goed zit.

Uiteindelijk is de grootste verdachte de woonkamergroep - staat deze groep uit, dan lijkt de oven het prima te doen.

Alle stekkers eruit, nog steeds problemen.

Ben nu dus een beetje clueless. Het enige dat ik kan bedenken, is de aansluiting vanuit de groepenkast te volgen, en elke lasdoos/centraaldoos ontkoppelen/aankoppelen om te zien waar het zit. Is natuurlijk een k*tklusje, dus alternatieven zijn welkom :)

Er hangt trouwens één buitenlamp op, zal die als eerste eens eraf halen.

Ondersteuning bij de foto erboven: de aardlekgroep zit op de 2e automaat van linksonder. De bijbehorende groepen zijn de 4 rechtsboven. De meest rechtste is de oven, één na rechts de woonkamer. Dat aftakblokje gaat naar het stopcontact op de DIN-rail.

[ Voor 14% gewijzigd door Zwartoog op 24-06-2022 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
blb4 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 00:23:
[...]

Op die schakeldraad vanaf de eerste schakelaar staat alleen spanning als die eerste schakelaar aan staat, je kan dan dus de 2de lamp niet onafhankelijk van de 1ste bedienen maar alleen als de 1ste al aan is. Je moet dus de fasedraad doorlussen naar een 2de schakelaar en daarvandaan een schakeldraad naar de 2de lamp.
Thx, dan weet ik wat me te doen staat d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ik had even 2 vragen, zie hieronder:
Van Internet:
Last en vermogensschakelaar zijn hetzelfde. Ze mogen allebei onder vollast een stroom onderbreken. Tussen een scheider en een lastscheider zit wel een verschil. een scheider mag je alleen stroomloos bedienen , lastscheider onder vollast.
1.Wat word bedoeld met een scheider alleen stroomloos bedienen? Installatieautomaten zijn namelijk ook scheiders (zelfde symbol)
Maar je zet normaal eerst de hoofdschakelaar aan en dan onderling de groepen.

2.Om veilig te werken wordt veelal een lastscheider geadviseerd (werkschakelaar)
Maar is een aardlekautomaat welke alleen het symbol van een scheider heeft ook geschikt?
Zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhBvw3pOsjzRkMPx9rebD8QUHnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O8YxiXTIjG3L3EsIDa37g7co.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-06 18:18

OmeJoyo

This is me

[Afbeelding]
Het ligt ook helemaal aan het type kookplaat die erin gaat. Er zijn platen die op 1 fase mogen, op 2, of 2x dezelfde fase of op 3 fase. Ook zijn er kookplaten die alle 3 aankunnen (zoals de Neff plaat die ik heb liggen) die bij mij dan ook op 3 fase zit, maar dan ook volgens de aanlsuiting van de fabrikant.

In de handleiding, maar vaak ook op de kookplaat staan alle mogelijkheden.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
@DutchWing https://installo.nl/insta...st/schakelen-en-scheiden/

Niet elk land gebruikt helaas exact dezelfde symbolen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
OmeJoyo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:36:
[...]
Het ligt ook helemaal aan het type kookplaat die erin gaat. Er zijn platen die op 1 fase mogen, op 2, of 2x dezelfde fase of op 3 fase. Ook zijn er kookplaten die alle 3 aankunnen (zoals de Neff plaat die ik heb liggen) die bij mij dan ook op 3 fase zit, maar dan ook volgens de aanlsuiting van de fabrikant.

In de handleiding, maar vaak ook op de kookplaat staan alle mogelijkheden.
(ook voor @Blune )

Er is in dit topic (en alle anderen) volgens mij nog nooit een kookplaat langsgekomen die niet op (2 van de) 3-fasen kon.
De keukenboer is natuurlijk geen elektricien, en heeft wellicht alleen het kookgroep-trucje geleerd. Daarbij is inderdaad die 2e nul noodzakelijk.

Want stel hem eens de tegenvraag: hoe zit dat dan met een kookplaat op 3 fasen? Daar worden ook geen 3 nullen gelegd hoor.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:00
DutchWing schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:14:
1.Wat word bedoeld met een scheider alleen stroomloos bedienen? Installatieautomaten zijn namelijk ook scheiders (zelfde symbol)
Automaten zijn lastscheiders: ze springen uit als de last te hoog is, en schakelen dus onder (meer dan) vollast.

Een scheider die je niet belast mag schakelen moet je inderdaad omzetten terwijl de groep spanningsloos is of wanneer de gebruiker uit staat. Deze zijn simpeler / minder robuust omdat onbelast schakelen geen vonken of vlambogen oplevert.

Dat gezegd hebbend, veruit de meeste schakelaars die je in huis tegenkomt zijn lastscheiders; de stromen zijn te klein om echt last te hebben van de last.
2.Om veilig te werken wordt veelal een lastscheider geadviseerd (werkschakelaar)
Maar is een aardlekautomaat welke alleen het symbol van een scheider heeft ook geschikt?
Een aardlekautomaat is ook een lastscheider, want een automaat schakelt af bij te hoge stroom.

Als je deze schakelaar vaak om moet zetten is het wel beter om er een echte schakelaar tussen te zetten, want een automaat is niet bedoeld voor regelmatig gebruik.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
DutchWing schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:14:
Maar je zet normaal eerst de hoofdschakelaar aan en dan onderling de groepen.
Het verschil zit o.a. in het schakelmoment.
Een installatieautomaat is eigenlijk een kleine vermogen schakelaar, wat betekent dat die ook kortsluitstromen kan afschakelen, d.w.z. inclusief het onderdrukken van de vlamboog die kan ontstaan (blussen heet dat in vaktermen). Vermogenschakelaars zijn daartoe voorzien van zogenaamde bluskamers die de luchtweg tussen de contacten vergroten, soms ook nog ondersteund door een in serie geschakelde spoel van een paar windingen die de vonk magnetisch wegblaast. Dat kan in een lastscheider niet, die kan alleen de nominale belastingstroom veilig verbreken en kan de vonk die daarbij ontstaat voldoende afleiden. Een gewone scheidingsschakelaar tenslotte heeft dat alles niet en heeft bovendien een dermate traag schakelmoment, waardoor schakelen alleen in stroomloze toestand mag gebeuren. Dus enkel robuust genoeg om hoge stromen te kunnen voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Techneut schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:11:
[...]
Het verschil zit o.a. in het schakelmoment.
Een schakelautomaat is eigenlijk een kleine vermogen schakelaar, wat betekent dat die ook kortsluitstromen kan afschakelen, d.w.z. inclusief het onderdrukken van de vlamboog die kan ontstaan (blussen heet dat in vaktermen). Vermogenschakelaars zijn daartoe voorzien van zogenaamde bluskamers die de luchtweg tussen de contacten vergroten, soms ook nog ondersteund door een in serie geschakelde spoel van een paar windingen die de vonk magnetisch wegblaast. Dat kan in een lastscheider niet, die kan alleen de nominale belastingstroom veilig verbreken en kan de vonk die daarbij ontstaat voldoende afleiden. Een gewone scheidingsschakelaar tenslotte heeft dat alles niet en heeft bovendien een dermate traag schakelmoment, waardoor schakelen alleen in stroomloze toestand mag gebeuren. Dus enkel robuust genoeg om hoge stromen te kunnen voeren.
Dus als ik het goed begrijp:
Schakelautomaat(installatieautomaat) is het zusje van de vermogensautomaat.
En een lastscheiding/werkschakelaar is puur bedoeld om spanningsloos te maken, maar wil je deze inschakelen; Dan moet de spanning voor de werkschakelaar eerst onderbroken worden of geen grootvermogen(stroom) willen trekken.
Een scheidingsschakelaar is ook een soort werkschakelaar, alleen deze mag je pas bedienen als er geen spanning aanwezig is.

Maar de afbeelding op mij 4P aardlekautomaat geeft aan dat het een scheider betreft, alleen dat klopt normaliter niet wat het is gewoon een installatieautomaat + aardlekautomaat.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Paul schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:37:
[...]
Automaten zijn lastscheiders: ze springen uit als de last te hoog is, en schakelen dus onder (meer dan) vollast.

Een scheider die je niet belast mag schakelen moet je inderdaad omzetten terwijl de groep spanningsloos is of wanneer de gebruiker uit staat. Deze zijn simpeler / minder robuust omdat onbelast schakelen geen vonken of vlambogen oplevert.

Dat gezegd hebbend, veruit de meeste schakelaars die je in huis tegenkomt zijn lastscheiders; de stromen zijn te klein om echt last te hebben van de last.

[...]
Een aardlekautomaat is ook een lastscheider, want een automaat schakelt af bij te hoge stroom.

Als je deze schakelaar vaak om moet zetten is het wel beter om er een echte schakelaar tussen te zetten, want een automaat is niet bedoeld voor regelmatig gebruik.
Eventueel zet ik er een veiligheidsschakelaar(werkschakelaar) tussen.
Was sowieso niet mijn bedoeling om er constant aan te zitten. Maar dat als ik het moet uitschakelen wel alle delen (veilig) spanningsloos worden met voldoende afstand tussen de contacten ivm 3 fase + N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Lekker verwarrend 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
DutchWing schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:27:
[...]

Dus als ik het goed begrijp:
Schakelautomaat(installatieautomaat) is het zusje van de vermogensautomaat.
En een lastscheiding/werkschakelaar is puur bedoeld om spanningsloos te maken, maar wil je deze inschakelen; Dan moet de spanning voor de werkschakelaar eerst onderbroken worden of geen grootvermogen(stroom) willen trekken.
Een scheidingsschakelaar is ook een soort werkschakelaar, alleen deze mag je pas bedienen als er geen spanning aanwezig is.
Klopt, op de laatste zin na. Stroomloos hoeft niet altijd spanningsloos te betekenen. Zo'n scheider kan inderdaad ook de functie van werkschakelaar hebben, die je alleen mag bedienen als er geen belasting meer op staat. Dat is dus niet hetzelfde als spanningsloos, want daar dient hij juist voor om dat te bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Techneut schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:02:
[...]
Klopt, op de laatste zin na. Stroomloos hoeft niet altijd spanningsloos te betekenen. Zo'n scheider kan inderdaad ook de functie van werkschakelaar hebben, die je alleen mag bedienen als er geen belasting meer op staat. Dat is dus niet hetzelfde als spanningsloos, want daar dient hij juist voor om dat te bereiken.
Inderdaad een veelvoorkomend misverstand.

Spanning is potentieel, er stroomt geen energie maar er kan wel energie gaan stromen. Stroom betekent dat er energie doorheen gaat. Bij een lage of geen stroom zal een schakelaar / apparaat nog wel onder spanning staan. Een lage of geen stroom betekent dat deze zorgeloos kan worden afgeschakeld / kan worden gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barkar
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-06 13:02
Een vriend van mij heeft een huis gekocht en daar heeft hij deze groepenkast hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXH8wfNXsFYqGrgx-FAzLCFaNrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V7TXtutD8RndQiZpkucUBah8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil deze gaan vervangen voor hem door een moderne groepenkast met automaten om ruimte te winnen en om alle groepen achter een aardlekschakelaar te kunnen plaatsen.

Er waren een aantal dingen die mij opvielen:
1. De hoofschakelaar lijkt een 3-fase hoofschakelaar te zijn die maar met 1 fase is aangesloten. Kan dit gewoon zonder problemen? Is er een reden om deze hoofdschakelaar op den duur te vervangen door een modernere unit, en zo ja: waarom?
2. De draden uit de hoofzekering zijn via een kroonsteen verbonden met de hoofdschakelaar. Is dit een gewenste situatie? De hoofdzekering is geen automaat, dus ik kan de spanning niet afsluiten. De hoofdschakelaar zal dus hoe dan ook moeten blijven zitten totdat er iemand van de netbeheerder komt.

Mochten er nog andere dingen opvallen hoor ik het graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:44
@Barkar 3 fase schakelaar kan geen kwaad, is niet nodig. Kroonsteentje is een ander verhaal en die zou ik er ook snel uit willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
barkar schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:05:
Een vriend van mij heeft een huis gekocht en daar heeft hij deze groepenkast hangen.

[Afbeelding]

Ik wil deze gaan vervangen voor hem door een moderne groepenkast met automaten om ruimte te winnen en om alle groepen achter een aardlekschakelaar te kunnen plaatsen.

1. De hoofschakelaar lijkt een 3-fase hoofschakelaar te zijn die maar met 1 fase is aangesloten. Kan dit gewoon zonder problemen? Is er een reden om deze hoofdschakelaar op den duur te vervangen door een modernere unit, en zo ja: waarom?
2. De draden uit de hoofzekering zijn via een kroonsteen verbonden met de hoofdschakelaar. Is dit een gewenste situatie? De hoofdzekering is geen automaat, dus ik kan de spanning niet afsluiten. De hoofdschakelaar zal dus hoe dan ook moeten blijven zitten totdat er iemand van de netbeheerder komt.

Behalve dat kroonsteentje |:( denk ik dat 't zou kunnen dat de aansluiting naar 't huis en de meter 3-fase is en dat mogelijk dit een x ongedaan is gemaakt toen een de elektrische boiler is weggehaald. Zo is 't bij mij thuis in elk geval gegaan.

Ik neem aan dat de hoofdzekeringen in een stalen verzegelde kast zitten?

[ Voor 20% gewijzigd door blb4 op 26-06-2022 22:05 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Andrehj

[Afbeelding]

Ja. Als jij deze vragen moet stellen dan vraag ik mij af of het wel verstandig is als jij deze groepenkast gaat vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182

Je hele huis aan een kroonsteentje :F
Waar zit de meter eigenlijk? Normaalgesproken zit die tussen de hoofdzekering en hoofdschakelaar. Als je nog een ferrarismeter hebt, dan kun je die misschien kosteloos laten vervangen en gelijk draden op lengte laten installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voederbietel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-06 09:28
Martin7182 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 07:19:
[...]

Je hele huis aan een kroonsteentje :F
Waar zit de meter eigenlijk? ........
Zo te zien valt de meter net buiten de foto, je ziet aan de onderkant nog net een bevestigingspunt van de meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Voederbietel schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:22:
[...]

Zo te zien valt de meter net buiten de foto, je ziet aan de onderkant nog net een bevestigingspunt van de meter.
En aan het bevestigingspunt te zien een Ferraris meter.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Laatst online: 10-06 09:37
-Knip-

De hoofdschakelaar zal dus hoe dan ook moeten blijven zitten totdat er iemand van de netbeheerder komt.

Netbeheerder komt volgens mij niet om dit te vervangen. Hier heeft een installateur (met zegelrecht) dit opgelost (wel pas nadat ze zelf eerst de boel aan een paar kroonsteentjes hadden gehangen).

Opgelost na een hoop gesteggel want ze wisten zelf niet dat ze dit mochten doen. Maar na een telefoontje met netbeheerder was het duidelijk.

(Meter los en nieuwe langere draden naar hoofdschakelaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-06 20:02
Misschien is er voor deze kast ook wel een verdeelklem in de juiste diameter te verkijgen voor de inkomende draad, dan kun je vanaf daar verlengen naar de hoofdschakelaar. Enige nadeel is dat je dit dus eigenlijk ook niet wilt omdat je dan voor de hoofdschakelaar werkt. Dus eigenlijk moet er sowieso iemand komen met zegelrecht.

3 fase hoofdschakelaar is eigenlijk wel fijn. Wil je dan ooit overstappen op 3 fase dan hoeft er niet weer iemand langs te komen met zegelrecht om een 3 fase hoofdschakelaar te plaatsen.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17:18
Na de vragen over overspanningsbeveiliging wil ik er serieus voor gaan, zeker gezien mijn woning binnenkort 3 fase stroom krijgt.

Er is geen ruimte in de huidige meterkast dus ik voorzie een combinatie van deze 2:

https://www.elektramat.nl...ij-12-modules-220x220-mm/
https://www.elektramat.nl...ig-type-3-dr-m-4p-255-fm/

Mijn doel is om overspanningsschade te voorkomen, met name als het ooit gebeurd dat ik met 3-fase stroom een losse/zwevende nul krijg - dat dan niet alles - het liefst niks - kapot gaat.

Mogelijk dat ik in die 12 rijen nog andere spullen wil stoppen als een deurbeltrafo en kWh meters per fase oid.
Anders was ik wel voor 6 modules breed gegaan.

Zijn er nog dingen waar ik voor uit moet kijken?

Ik zie dat er zoiets is als een Veiligheidsniveau:
Veiligheidsniveau L-N (kV) 1
Veiligheidsniveau L-PE/N-PE (kV) 1.50
Is dit slecht? goed?

Is dit type 2+3? Deze die ik heb gekozen is type-3 (dus ook type 2 neem ik aan?).

Verder zie ik er ook nog een voor 275V.. moet men nou 255 of 275 ( https://www.elektramat.nl...ig-type-2-dg-m-tt-275-fm/ ) pakken om schade te voorkomen aan huishoudelijke apparaten? Maar dit is dan weer geen type 3 beveiliging? Of moet ik dit er ook nog eens *erbij* kopen? (oof duur grapje).

Ik wil dan de spanningsbeveiliging direct op de hoofdschakelaar / alle fasen aansluiten (+ op de aarde natuurlijk).

Ik zie dat deze 10 aansluitingen heeft zodat deze tussen de hoofdschakelaar en de rest geplaatst kan worden, maar kijkend naar het schema is het zo te zien voldoende om deze net als alle andere overspanningsbeveiligingen aan te sluiten op de fases, nul en PE - zonder dat ik deze "tussen" iets moet plaatsen. Gewoon parallel op de hoofdschakelaar, toch?

Moet ik verder nog naar iets uit kijken?

[ Voor 6% gewijzigd door grasmanek94 op 27-06-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

grasmanek94 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:38:
Gewoon parallel op de hoofdschakelaar, toch?
Ik zou zeggen in serie (dus de route van de stroom is door de hoofdschakelaar én overspanningsbeveiliging). Parallel aan de hoofdschakelaar zou betekenen dat er vanuit de hoofdzekering zowel een route door de alleen de hoofdschakelaar als een route door alleen de overspanningsbeveiliging zou zijn :P

Maar waarschijnlijk bedoelde je ook gewoon in serie.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul
nee, ze moeten parallel. Ze hebben te weinig aansluitingen voor in serie :) Er zit alleen een N, 1 of 3 fases en een PE op. Je hebt er niks aan om deze in serie te zetten, want het is geen schakelaar of stroommeter.

Ze werken afaik met een varistor (spanningafhankelijke weerstand) van L naar N, en van N naar PE. Hoe hoger de spanning, hoe lager de weerstand, waardoor de overspanning af kan vloeien naar de N (of bij een groot verschil tussen N en PE, naar PE).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Lijkt ook van het model (type 2/3?) af te hangen, want deze van Eaton heeft wel aansluitpunten boven én onder voor alle fases en de 0?

Maar goed, weer wat geleerd! :) Al zou ik het nog steeds in serie noemen, want je hangt dan de overspanningsbeveiliging direct achter je hoofdschakelaar? Parallel lijkt me als je voor de hoofdschakelaar een splitsing krijgt naar hoofdschakelaar en overspanningsbeveiliging, die daarna weer samenkomen voordat het de rest van je groepenkast in gaat.

[ Voor 37% gewijzigd door Gizz op 27-06-2022 12:13 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:28

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@grasmanek94 Als het jou gaat om een zwevende nul (of soortgelijke rare fratsen) kan je beter kijken naar een
Afbeeldingslocatie: https://nl.farnell.com/productimages/standard/en_GB/2677817-40.jpg
spanningsbewaker

samen met een
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61LnTN-75lL._AC_SY741_.jpg
relais

Heeft hier al zijn dienst bewezen door bij een slecht contact bij de hoofdzekering het huis af te schakelen omdat het spanningsverschil tussen de fases groter werd dan verwacht.

Heb ook wel een overspanningsbeveiliging, maar die doet niet veel onder 1kV (ongeveer?).

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug
@Gizz
Als je hoofdschakelaar kamrail ondersteunt kan je het daarmee makkelijk aansluiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWevXb64oMvOc_vO3ZZu4U5EGDw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ly2TRaHNMomityb9UYkEKEhM.jpg?f=user_large

Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

En ik zou dat wel parralel noemen, in serie is dat er iets achter zit, deze zit ernaast.

[ Voor 27% gewijzigd door Vliegvlug op 27-06-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Gizz schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:11:
Lijkt ook van het model (type 2/3?) af te hangen, want deze van Eaton heeft wel aansluitpunten boven én onder voor alle fases en de 0?
https://datasheet.eaton.c...model=167596&locale=en_GB
Afbeeldingslocatie: https://pl.eaton.com/image?doc_name=sg04813&locale=en&type=big
Zo te zien onderin allemaal aarde :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Gizz schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:51:
[...]

Ik zou zeggen in serie (dus de route van de stroom is door de hoofdschakelaar én overspanningsbeveiliging). Parallel aan de hoofdschakelaar zou betekenen dat er vanuit de hoofdzekering zowel een route door de alleen de hoofdschakelaar als een route door alleen de overspanningsbeveiliging zou zijn :P

Maar waarschijnlijk bedoelde je ook gewoon in serie.
Nja dit is het schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TGV6aIO8NbMJw9jfebwAt4pIsw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/X8BXwClu68rCSvIlJRoqUm5g.png?f=user_large

Dus het is altijd parallel. Ik denk dat de extra aansluitingen vooral voor het gemak zijn.
Rimco schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:26:
@grasmanek94 Als het jou gaat om een zwevende nul (of soortgelijke rare fratsen) kan je beter kijken naar een
[Afbeelding]
spanningsbewaker

samen met een
[Afbeelding]
relais

Heeft hier al zijn dienst bewezen door bij een slecht contact bij de hoofdzekering het huis af te schakelen omdat het spanningsverschil tussen de fases groter werd dan verwacht.

Heb ook wel een overspanningsbeveiliging, maar die doet niet veel onder 1kV (ongeveer?).
Hmm top! Dan moet ik deze zeker instellen op 0.2s (laagste tijd iig, ik weet niet of er al apparatuur kapot gaat als er 0.2s lang 380V op de nul en fase staat - waarschijnlijk wel?).

Dan moet ik de 4-wire zeker op 240 instellen (liefst 255 toch?).

Of moet ik hem "3-wire" L>L installeren? Nee toch, want ik wil juist L>NUL groter dan 255V voorkomen? (denk ik)

Ik zie dat hij dan schakelt tussen 15 --> 16 OF 17 (afhankelijk van de status), en 25 --> 26 OF 27. Dat is simpel. Dus bv bewaker 15 -> relais A1, bewaker 17 -> relais A2 (of 16, afhankelijk van de output, even nameten als het binnen is).

Misschien dat ik ook snellere kan vinden, of is een beetje overspanning "verplicht" (380V @ 0.2s) om op te kunnen vangen in apparatuur (bv TUV keurmerk, of CE)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Gizz schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:51:
[...]

Wat denk je dan van een soort bypass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
@grasmanek94 4 wire , in een huis wil je juist de 230v bewaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.O.E
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-06 23:25
Ik verplaats mijn vraag even naar deze topic, ipv mijn zelf gemaakte topic;

Één van de aardlekautomaten bij ons thuis is gisteren defect gegaan / of is de beveiliging ingeschakeld.

Situatie:
Bij het inschakelen van de badkamer afzuiging, is de stroom eruit gevallen bij de betreffende groep. Alle aangesloten lampen / installaties gingen kort knipperen en vielen vervolgens uit.

Situatie
  • Er is onlangs niks aangepast aan de installatie
  • De betreffende groep is uitgevallen
  • De schakelaar van de aardlekautomaat was nog omhoog
  • De testknop werkt niet meer bij de betreffende groep, nog wel bij de andere groepen
  • De algehele elektrische installatie thuis had het gisteren wel zwaar te voorduren, op het zelfde moment stond de auto aan de lader, droger stond aan, vaatwasser stond aan. Het was ook vrij warm in de meterkast. De Unifi UDM was ook behoorlijk aan het stoken.
Mogelijke oorzaken waar ik aan zit te denken:
  • Ventilatie badkamer defect? Veroorzaakt een te hoge lekstroom?
  • Een andere lekstroom aanwezig in de badkamer groep?
  • De meterkast had het zwaar te voorduren + warmte ontwikkeling heeft ervoor gezorgd dat de alamat defect is gegaan?
Nu heb ik gisteren avond geen tijd gehad om één voor één alle aangesloten installaties los te koppelen maar toch zou ik jullie advies willen:

- de aardlekautomaat vervangen? Zo ja, door welke? Zie foto's voor de huidige unit.
- of zou de aardlekautomaat nog ok zijn, ondanks dat de testknop nu niet werkt, omdat er nog een lekstroom aanwezig is?

Ik ben nu namelijk op kantoor en wil vanavond aan de slag, maar wellicht handig om onderweg een nieuwe automaat te halen maar daarvoor graag jullie advies welke exact.

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbwK9coHOApz0OUWGfQojPZGOr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwyR81YG87xgzT2HRukmcdgi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PwfMFFaKGVcQz0lWN-9Hq-DZMs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/62g1njl6BNqaqcMHonHt5QNv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:07

timovd

Voorsprong door techniek

@M.O.E Heb je wel stroom op fase 3?
Het is allemaal wel erg oud spul en ik zou overwegen om de boel te vervangen. Zo te zien heb je geen aardlekschakelaars voor de groepen op de bovenste rij. Waarom heb je drie aardlekautomaten en niet gewone automaten acher een ALS? Voor groepen buiten kan het wel handig zijn.

Los van je vraag: je hebt de laadpaal 25A afgezekerd en ik zie geen load balancing. Gaat dat wel goed?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
timovd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:04:
Het is allemaal wel erg oud spul en ik zou overwegen om de boel te vervangen.
Vind je dat "erg oud" niet zwaar overdreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-06 07:42
Vliegvlug schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:31:
@Gizz
Als je hoofdschakelaar kamrail ondersteunt kan je het daarmee makkelijk aansluiten:
[Afbeelding]

Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

En ik zou dat wel parralel noemen, in serie is dat er iets achter zit, deze zit ernaast.
Ben jij toevallig in je onderzoek naar SPD's ook het verschil tegengekomen tussen SPD's die wel en niet gezekerd moeten worden?

De variant van hager laat twee zekeringen zien SPB415

...

na een 2e blik op de datasheet van ABB zie ik ook twee production devices. Die heb jij weggelaten ?

[ Voor 13% gewijzigd door Fabian op 27-06-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

grasmanek94 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:01:
[...]

Hmm top! Dan moet ik deze zeker instellen op 0.2s (laagste tijd iig, ik weet niet of er al apparatuur kapot gaat als er 0.2s lang 380V op de nul en fase staat - waarschijnlijk wel?).

Dan moet ik de 4-wire zeker op 240 instellen (liefst 255 toch?).

Of moet ik hem "3-wire" L>L installeren? Nee toch, want ik wil juist L>NUL groter dan 255V voorkomen? (denk ik)

Ik zie dat hij dan schakelt tussen 15 --> 16 OF 17 (afhankelijk van de status), en 25 --> 26 OF 27. Dat is simpel. Dus bv bewaker 15 -> relais A1, bewaker 17 -> relais A2 (of 16, afhankelijk van de output, even nameten als het binnen is).

Misschien dat ik ook snellere kan vinden, of is een beetje overspanning "verplicht" (380V @ 0.2s) om op te kunnen vangen in apparatuur (bv TUV keurmerk, of CE)?
Aangezien je inderdaad de nul hebt en wilt beveiligen wil je 4-wire 230V (nominal) gebruiken. In dat geval schakelt hij het relais uit als een fasespanning buiten 207-253V valt. Aangezien er in de praktijk altijd wel wat capaciteit is op het net zal die 0.2s snel genoeg zijn.

Ook de asymmetry instelling kan heel gevoelig zijn. Met de laagste optie van 2% kan je een onbalans al veel eerder detecteren. Let wel op dat de netbeheerder een onbalans van 10% acceptabel vindt, dus je moet daar wel opletten dat je niet te gevoelig wordt. Op 10% en volle belasting van 1 van onze fases werd het losse contact bij onze hoofdzekering gedetecteerd.

De spanningsbewaker heeft 2 interne relais, 1 daarvan kan je gebruiken om het 3-fase relais van spanning te voorzien. Daarvoor moet je 1 van de fases doorlussen via 15+18 en aan de andere kant van het relais aan de nul hangen. Kijk vooral even in het datasheet, dan zie je alle details. Onder andere dat deze unit ook kortstondig 4kV kan verwerken, dus samen met de passieve overspanningsbeveiliging tegen een stootje kan.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Dankjewel voor de antwoorden allemaal!

Ik zat nog te denken;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/f5894655511969efe6bed133f07d45be2fe89197/?url=https%3A%2F%2Fwww.klusidee.nl%2FForum%2Fuserpix%2F52218_krachtgroep_1.jpg

Als ik een spanningsbewaker op de hoofzekering zet (bij de tekst "breuk in nul"), dan kan het alsnog voorkomen dat er binnenhuis een nuldraad los raakt en alsnog apparatuur omver valt. Ik zou dan op elke aparte groep dus eigenlijk zo'n spanningsmonitor moeten hebben? Of op zijn minst 4, 1tje voor de hoofdzekering en eentje die voor elke fase de aardlekautomaat in de gaten houdt?

Ofwel het punt in de gaten houden waar de rest van de stroom "1 fase" wordt in het deel van het huis (elke "aparte" nul + bijbehorende fase in de gaten houden).

Tenzij dat niet hoeft, maar ik zie zo 1-2-3 niet hoe zo'n spanningsbewaker een hogere spanning zou kunnen detecteren op 1 van de groepen.

Dat wordt dan wel duur.. minimaal 4x relais (1x 3P+N 3x 1P+N) + 4x spanningsbewaker. 15 DIN slotjes! :o Dat zou nog wel moeten passen.

[ Voor 7% gewijzigd door grasmanek94 op 27-06-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wat voor kruiskopschroeven zitten er in installatieautomaten/aardlekschakelaars/etc van ABB en/of Eaton? Het lijkt op PZ omdat er een extra kruisje te zien is op de schroefkop, maar de meeste VDE schroevendraaiersetjes hebben PH erbij zitten? Ik wil eigenlijk niet een grote set in huis halen, maar enkele schroevendraaiers om veilig een groepje te kunnen bijplaatsen of verplaatsen o.i.d. Welke maten recht en kruis heb je dan nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:12

TGEN

Hmmmx_

BounceMeister schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:01:
Wat voor kruiskopschroeven zitten er in installatieautomaten/aardlekschakelaars/etc van ABB en/of Eaton? Het lijkt op PZ omdat er een extra kruisje te zien is op de schroefkop, maar de meeste VDE schroevendraaiersetjes hebben PH erbij zitten? Ik wil eigenlijk niet een grote set in huis halen, maar enkele schroevendraaiers om veilig een groepje te kunnen bijplaatsen of verplaatsen o.i.d. Welke maten recht en kruis heb je dan nodig?
Eaton is PZ2, iig voor de hoofdschakelaars, aardlekschakelaars, aardlekautomaten en installatieautomaten die ik hier heb (uit de xPole-serie).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
grasmanek94 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:34:

Ik zat nog te denken;

[Afbeelding]

Als ik een spanningsbewaker op de hoofzekering zet (bij de tekst "breuk in nul"), dan kan het alsnog voorkomen dat er binnenhuis een nuldraad los raakt en alsnog apparatuur omver valt. Ik zou dan op elke aparte groep dus eigenlijk zo'n spanningsmonitor moeten hebben? Of op zijn minst 4, 1tje voor de hoofdzekering en eentje die voor elke fase de aardlekautomaat in de gaten houdt?

Ofwel het punt in de gaten houden waar de rest van de stroom "1 fase" wordt in het deel van het huis (elke "aparte" nul + bijbehorende fase in de gaten houden).

Tenzij dat niet hoeft, maar ik zie zo 1-2-3 niet hoe zo'n spanningsbewaker een hogere spanning zou kunnen detecteren op 1 van de groepen.
Ik neem aan dat je het verschijnsel spanningsverhoging door een losgeraakte nul op zich goed begrijpt. Dus ook dat deze afhankelijk van de belastingverhouding tussen de fasen kan oplopen tot in de buurt van de 400V. Begrijp je dat nog niet helemaal, dan wil ik het wel even uitleggen, maar het wordt ook op diverse relevante sites uitgebreid beschreven. Feit is dat de fasespanning van 230V normaal 10% mag variëren. Naar boven is dat dus tot 253V. Die spanning tussen fase en nul kun je gewoon op elk gewenst punt bewaken door een éénfase spanningsbewakingsrelais, ingesteld op ongeveer 255V.
Het is trouwens wel nuttig je serieus af te vragen hoe groot de kans hierop is binnen een degelijk aangelegde huisinstallatie t.o.v, de veel grotere kans dat dit van buitenaf plaatsvindt b.v. door beschadiging van een grondkabel door graafwerkzaamheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Techneut schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:59:
Het is trouwens wel nuttig je serieus af te vragen hoe groot de kans hierop is binnen een degelijk aangelegde huisinstallatie t.o.v, de veel grotere kans dat dit van buitenaf plaatsvindt b.v. door beschadiging van een grondkabel door graafwerkzaamheden.
Juist tegen die kans dat dit van buitenaf gebeurt (door bijvoorbeeld graafwerk) beschermt dit systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4

Ik zat nog te denken;

[Afbeelding]

Als ik een spanningsbewaker op de hoofzekering zet (bij de tekst "breuk in nul"), dan kan het alsnog voorkomen dat er binnenhuis een nuldraad los raakt en alsnog apparatuur omver valt.
Volgens mij heb je na de meterkast geen gezamenlijke N dus kan dit helemaal niet optreden. Dit is waarom je niet meerdere fasen in dezelfde leidingen / installatiedozen mag combineren. Behalve dan voor 3-fase aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
Fabian schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:20:
[...]

Ben jij toevallig in je onderzoek naar SPD's ook het verschil tegengekomen tussen SPD's die wel en niet gezekerd moeten worden?

De variant van hager laat twee zekeringen zien SPB415

...

na een 2e blik op de datasheet van ABB zie ik ook twee production devices. Die heb jij weggelaten ?
Die tweede zekering is niet nodig wanneer de voorliggende zekering =<125A is.
Enkel wanneer die groter is moet er een extra zekering geplaatst worden welke =<125A is.
Zie beide datasheets die je gelinkt hebt.

Aangezien mijn hoofdzekeringen 25A zijn is een extra zekering dus niet nodig. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug
BounceMeister schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:01:
Het is SL/PZ2 meestal, maar SL/PZ1 voor kleinere componenten komt ook voor.
Het is een combinatie van een sleuf en pozidriv schroevendraaier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcSIAD54VadOzC28Ias8aKwLRDY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GxgwvZ3CNZeM03qalR2zNOv1.jpg?f=user_large
(Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Ik zat nog te denken;

[Afbeelding]

Dat wordt dan wel duur.. minimaal 4x relais (1x 3P+N 3x 1P+N) + 4x spanningsbewaker. 15 DIN slotjes! :o Dat zou nog wel moeten passen.
Je vergeet 1 detail, die breuk kan alleen zulke problemen geven als dat binnen de groepenkast gebeurt (of een andere plek waar je 3-fase hebt zoals richting een onderverdeler):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0p9hUufP-Sh1LSPYVbXzMxXezg4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XctAhBqIGj2goHAJJwh6UELP.png?f=user_large

Alle andere plekken in het huis heb je altijd maar 1 fase (zonder nul is het donker ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Hai,

Hoe moet ik dit goed aansluiten? Het is een elektrische geiser van 11 kW en daarvoor ook een perilex stopcontact aangevraagd in mijn nieuwbouwhuis. Ik begrijp niet goed wat ik met de blauwe nuldraad moet doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_xrArqQeXA1SH1NctpPT9p6AEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bdrs9gO7dCSla6Aqyw9L7aO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
iamcj schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:02:
Hoe moet ik dit goed aansluiten? Het is een elektrische geiser van 11 kW en daarvoor ook een perilex stopcontact aangevraagd in mijn nieuwbouwhuis. Ik begrijp niet goed wat ik met de blauwe nuldraad moet doen.
Als je dat niet begrijpt, lijkt het je dan wel verstandig om dit zelf aan te sluiten? Vooral omdat er water doorheen loopt waaronder je zelf zo meteen wilt gaan douchen?
11 kW is geen kattepis....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
iamcj schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:02:
Hai,

[Afbeelding]
Dat ding maakt dus gebruik van krachtstroom, hij neemt de spanning af tussen de fases en niet t.o.v. de N (blauwe draad). Ga je hier lang achter elkaar water mee verwarmen? Dan was 4 mm2 wel op z'n plaats geweest (t/m de meterkast). Ik zou ook de PE draad nog wat beter vast zetten. En verder wat @Andrehj zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Andrehj schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:08:
[...]

Als je dat niet begrijpt, lijkt het je dan wel verstandig om dit zelf aan te sluiten? Vooral omdat er water doorheen loopt waaronder je zelf zo meteen wilt gaan douchen?
11 kW is geen kattepis....
blb4 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:10:
[...]

Dat ding maakt dus gebruik van krachtstroom, hij neemt de spanning af tussen de fases en niet t.o.v. de N (blauwe draad). Ga je hier lang achter elkaar water mee verwarmen? Dan was 4 mm2 wel op z'n plaats geweest (t/m de meterkast). Ik zou ook de PE draad nog wat beter vast zetten. En verder wat @Andrehj zegt :)
Ik heb al aardig wat elektra aangesloten en aangelegd en het leek me een vrij simpel apparaaat met een vergelijkbare aansluiting als een kookplaat. Maar niet dus, ik kan straks een nieuwe buurman vragen of hij met me mee kijkt, of me helpt. Voor nu wil ik graag begrijpen hoe het met die nul zit en de goede spullen in huis halen, of zit die nul simpelweg ook niet in het stopcontact wat straks wordt opgeleverd?

Hij is bedoeld als warm watervoorziening (bad (verder) vol laten lopen) of de keukenkraan voor als de boiler leeg raakt en dan is mijn plan om hem 40 graden laten leveren en hem dus niet maximaal te belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

iamcj schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:39:
[...]

[...]

Ik heb al aardig wat elektra aangesloten en aangelegd en het leek me een vrij simpel apparaaat met een vergelijkbare aansluiting als een kookplaat. Maar niet dus, ik kan straks een nieuwe buurman vragen of hij met me mee kijkt, of me helpt. Voor nu wil ik graag begrijpen hoe het met die nul zit en de goede spullen in huis halen, of zit die nul simpelweg ook niet in het stopcontact wat straks wordt opgeleverd?

Hij is bedoeld als warm watervoorziening (bad (verder) vol laten lopen) of de keukenkraan voor als de boiler leeg raakt en dan is mijn plan om hem 40 graden laten leveren en hem dus niet maximaal te belasten.
In die fig 4 in het boekje staat toch dat je de nul helemaal niet hoeft aan te sluiten? Dus gewoon afdoppen en gaan met die banaan!

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Pagina: 1 ... 249 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.