Zwartoog schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:35:
Was bezig alvast m'n groepenkast voor te bereiden op 3 fasen. Mag dit zo?
[Afbeelding]
Tevens kwam ik erachter dat één aardlekschakelaar niet meer reageerde op het testknopje. Lijkt me vrij vlot voor een ding van nog geen 2 jaar oud. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
Na advies van hier bedrading aangepast en de aansluitblokjes gebruikt. Met adereindhulsjes.
Ik begin langzaam de charme van kamrails in te zien

Zo'n hoofdschakelaar, die wordt nu van onder gevoed. Ik neem aan dat je deze ook van boven mag invoeden? Anders kan ik niets met een kamrails van een hoofdschakelaar naar 3 automaten.
Sinds woensdag al aan het stoeien met een ander probleem. Aardlekschakelaar was dus stuk, nieuwe erin. Klapt deze eruit bij gebruik van de oven

Aardlekschakelaar omgewisseld met die van een andere groep, en die klapt er ook uit - het ligt dus niet aan de nieuwe aardlekschakelaar.
De oven is een goede trigger, en maakt zich verdacht.
- Zodra één van de warmte-elementen aan gaat, klapt de aardlekgroep eruit.
- Oven op een andere groep en aardlekgroep gaat prima.
- Alleen de ovengroep aan gaat prima.
- Gisteren de ovengroep uit gelaten, en gisteren overdag alsnog de aardlek uit gegaan
Bovenstaande doet dus vermoeden dat de oven wellicht een iets te hoge (maar <30 mA) lekstroom heeft dat de boel doet klappen, maar dat er elders iets niet goed zit.
Uiteindelijk is de grootste verdachte de woonkamergroep - staat deze groep uit, dan lijkt de oven het prima te doen.
Alle stekkers eruit, nog steeds problemen.
Ben nu dus een beetje clueless. Het enige dat ik kan bedenken, is de aansluiting vanuit de groepenkast te volgen, en elke lasdoos/centraaldoos ontkoppelen/aankoppelen om te zien waar het zit. Is natuurlijk een k*tklusje, dus alternatieven zijn welkom
Er hangt trouwens één buitenlamp op, zal die als eerste eens eraf halen.
Ondersteuning bij de foto erboven: de aardlekgroep zit op de 2e automaat van linksonder. De bijbehorende groepen zijn de 4 rechtsboven. De meest rechtste is de oven, één na rechts de woonkamer. Dat aftakblokje gaat naar het stopcontact op de DIN-rail.
[
Voor 14% gewijzigd door
Zwartoog op 24-06-2022 08:19
]