Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 244 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.344.420 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:29

ericplan

5180 Wp PV

Het staat ook in de topicstart zag ik, al kan het daar wel iets uitgebreider met een voorbeeld wat je zonder problemen kan combineren. Iets voor deeltje 3 @T.Kreeftmeijer ?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wolf87 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:11:
[...]

Ja, dat kan prima. Let wel even goed op het aansluitschema mbt de testknop. Deze moet wel wel een lekstroom creëren.
Super, bedankt! Goed punt van de testknop, even scherp op zijn dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-10 15:16
Bij ons komen ze binnenkort de aansluiting verzwaren, van 1x35A naar 3x25A. Dit zou in juni gebeuren maar ze zijn er achter gekomen dat ze een nieuwe kabel moeten leggen en hebben het doorgestuurd naar een aannemer. Hierdoor wordt het waarschijnlijk pas augustus.

Nu ik wel alvast de groepenkast voorbereiden. Als ik het goed begrijp wordt dit gedaan door een 4 polige hoofdschakelaar te plaatsen en de 3 fase ingangen tijdelijk door te lussen met een brug, klopt dat?

Nu willen we maar 1x een installateur laten komen en kan ik de huidige installatie niet spanningsloos maken voor de hoofdschakelaar. Het idee is om de nieuwe 4-polige hoofdschakelaar tijdelijk na de 2-polige hoofdschakelaar te plaatsen, zodat deze er alleen nog maar tussenuit gehaald hoeft te worden. Nu kan ik niet verzinnen waarom dit niet zou mogen of kunnen, maar wellicht heb ik het mis. Kan ik dit zo doen?

Daarnaast krijgen we binnenkort zonnepanelen met micro omvormers (Enphase). Deze worden verdeeld over de verschillende fases en komen achter een 4-polige aardlekautomaat. Ze delen dus een nul.
Nu wil ik natuurlijk het liefste dat ik deze ook al aan kan sluiten als ik nog een 1-fase aansluiting heb. In theorie is de piekbelasting 23A bij 230V, maar ze liggen oost-west verdeeld dus in de praktijk zal dit niet voorkomen. Ik ga de vraag sowieso ook nog bij de installateur en bij Enphase navragen maar zij gaan waarschijnlijk niet te veel moeite doen, vandaar dat ik zelf ook op zoek ben naar een mogelijke oplossing.

Nu ken ik de interne werking niet van een 4-polige aardlekautomaat, maar schakelt deze ook af als de stroom (bij 230V) door de nul te groot wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:37
@Pejdref Meeste aardlekautomaten zijn 3p+n, dus nee, dan schakelt hij niet af.

En een installateur met zegelrecht kan het gewoon spanningsloos plaatsen. Heb je verder nog moderne meterkast? Geen kookgroep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:49
@Pejdref De 2polige laten zitten voorlopig kan wel, houd er wel rekening mee dat de netbeheerder te veel werk hier aan wil verrichten. Een installateur met zegelrecht kan het gewoon direct goed maken.
Een 3p+n aardlek automaat beveiligt alleen tegen te grote lekstroom door de nul voor de rest word de nul alleen geschakeld en beveiligd niet tegen overstroom.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Victor Zou gewoon de hele boel met N bedraden en deze alleen bij de unit zelf niet aansluiten. Amper extra moeite, hoeft niet op de testknop te letten en mocht er later wat komen dat de N wel nodig heeft is er geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Septillion Vogens mij zitten we op dezelfde fase :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
@Septillion @habbekrats . Het probleem is dat ik de groepenkast al voor wil bereiden. Als ik de 2 polige hoofdschakelaar er nu tussenuit haal dan moet een installateur met zegelrecht dit komen doen.

Als de aannemer (in opdracht van de netbeheerder) dan is geweest om de aansluiting te verzwaren dan moet de installateur weer langskomen, want de aannemer werkt maar tot aan de meter. De 4 kabeltjes naar de hoofdschakelaar doen ze niet... Dit staat in hoofdletters in hun berichtgeving en ik heb ze ook al gevraagd of ze dit tegen betaling niet alsnog willen doen. Ze beginnen er niet aan omdat ze dan ook moeten nakijken of alles na de hoofdschakelaar goed is aangesloten.

Omdat ik de installateur maar 1x langs wil laten komen, wil ik daarom nu de 2-polige hoofdschakelaar er tussen laten zitten.

Over de zonnepanelen/4-polige aardlekautomaat, bedankt voor de uitleg. Enige optie die ik kan verzinnen zou dan zijn om de fasen vanuit de zonnepanelen aan elkaar te lussen en op een 2-polige automaat aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Pejdref Dan zou ik toch nog eens contact opnemen met je netbeheerder. Ze horen gewoon de aansluiting compleet op te leveren tot aan je hoofdschakelaar, dit omdat de hele meter gewoon verzegeld wordt. Hoofdschakelaar is dus juist DE plek voor de overgang. Normale installateur blijft wel weg bij de meter, dat is echt voor de netbeheerder.

Normaal zou dus zijn om nu een installateur met zegelrecht te laten komen. Die draait de hoofdzekering eruit en laat je de 3-fase meterkast plaatsen met brug aan de onderkant van de hoofdschakelaar.Daarna plaatst hij de hoofdzekering terug en zegelt de doos. Dan komt whoever de netbeheerder laat opdraven de boel omzetten naar 3-fase. Die dient dan de hoofdzekeringen te vervangen, meter te wisselen en te zorgen voor nette bekabeling van hoofdzekering naar hoofdschakelaar en alles er tussen.

Met een tweepolige automaat ga je dus maar tot 16A kunnen. Als alles op dezelfde automaat zit heeft een 2polige ook geen zin en zou je gewoon een 1p+n kunnen pakken.

Je zou tijdelijk een 4polige automaat kunnen plaatsen. Maar net als een 2polige automaat (en dat is niet een standaard 1p+n) is een 4p automaat niet zo gangbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Pejdref schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:43:
@Septillion @habbekrats . Het probleem is dat ik de groepenkast al voor wil bereiden. Als ik de 2 polige hoofdschakelaar er nu tussenuit haal dan moet een installateur met zegelrecht dit komen doen.

Als de aannemer (in opdracht van de netbeheerder) dan is geweest om de aansluiting te verzwaren dan moet de installateur weer langskomen, want de aannemer werkt maar tot aan de meter. De 4 kabeltjes naar de hoofdschakelaar doen ze niet... Dit staat in hoofdletters in hun berichtgeving en ik heb ze ook al gevraagd of ze dit tegen betaling niet alsnog willen doen. Ze beginnen er niet aan omdat ze dan ook moeten nakijken of alles na de hoofdschakelaar goed is aangesloten.

Omdat ik de installateur maar 1x langs wil laten komen, wil ik daarom nu de 2-polige hoofdschakelaar er tussen laten zitten.
De aannemer doet het misschien niet, maar de netbeheerder moet het wel doen. Wie hangt de nieuwe 3-fase meter op? Niet je installateur. Dat doet toch echt de netbeheerder. En die wil een 4-polige hoofdschakelaar om z’n 4 draadjes aan te sluiten.

Lijkt mij trouwens een prima oplossing met de schakelaar na je huidige schakelaar. Als je het maar zo makkelijk mogelijk maakt voor de netbeheerder.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:23

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
ericplan schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:40:
[...]

Het staat ook in de topicstart zag ik, al kan het daar wel iets uitgebreider met een voorbeeld wat je zonder problemen kan combineren. Iets voor deeltje 3 @T.Kreeftmeijer ?
Deel 2 komt eerst nog...

Zelf heb ik niet echt meer de tijd om de (hele) TS te herschrijven en delen bij te werken. Ik weet dat die inmiddels wel aan een update is.

Mochten mensen zich aanbieden om (delen van) de TS te vernieuwen, wil ik best wel helpen dat te coördineren en in goede banen te leiden. Dus mocht je (iemand) wat willen doen, stuur mij dan even een DM.

Anders vrees ik dat er komende tijd niet veel mee zal gebeuren.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
Ok bedankt voor de reacties :). Ik vond het inderdaad al vreemd maar had er verder niet veel over nagedacht. Eens kijken hoe ik dat aan ga pakken, ik ben een beetje bang dat als die 2 de planningen op elkaar af moeten stemmen het nog langer gaat duren.

Ik ga de hoofdschakelaars in ieder geval naast elkaar plaatsen dus voor de netbeheerder moet dat geen extra werk zijn.

@Septillion Ik dacht dat 2-polig en 1+N hetzelfde was. Ik bedoelde met 2-polig dus een standaard 1+N automaat. 20A mag ook nog toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Pejdref Nee, dat is wel verschillend. Een 1P+N beveiligd alleen de P en schakelt de N alleen mee uit. Een 2P houdt beide paden in de gaten voor overstroom en schakelt beide af als de stroom te hoog is in een van de twee geleiders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:29

ericplan

5180 Wp PV

@T.Kreeftmeijer Wat mij betreft gebruik je de tekst uit deze post gorgi_19 in "Extra groep of verdelen" van @gorgi_19. Die is net iets informatiever.

"De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.", waarbij de eerdere harde 2 kVA eis vervallen is.

Dat kan je nu al gewoon knippen en plakken, dan is het maar gebeurd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Rzaan schreef op zondag 29 mei 2022 @ 23:15:
Ik wil mijn meterkast laten verplaatsen naar de bijkeuken die aan de achterzijde van het huis zit.
Hij zit nu nog bij de voordeur.
Verder zal ik moeten uitbreiden (maar ik weet niet met wat precies) aangezien ik zonnepanelen ga laten plaatsen, in de toekomst mijn auto aan huis wil opladen en van het gas af ga > koken met inductie.

Ik zit bij Enexis.
Hoe lang zou dit duren en wat zouden ze daar allemaal voor moeten doen?
Moet dan de straat open bijvoorbeeld?
Ik zat net de installatie journaal te lezen, de norm 2768 wordt aangepast.

De tekst luid nu
Aanpassingen in Ontwerp wijzigingsblad A2
De maximale afstand van de meterruimte tot aan de hoofdtoegangsdeur wordt verruimd naar 4,5 meter (dit was 3 meter). Daarmee kan de indeling van de vloerplannen van worden geoptimaliseerd, vooral van compacte woningen. Brandweer Nederland heeft hiermee ingestemd. Deze wijziging is ook in NEN 7244-10:2021 verwerkt.

Je bent dus sterk afhankelijk van de netbeheerder of deze hier aan mee gaat werken.
Daarnaast eisen ze bij de nieuw/verplaatsing dat er vanuit de meterkast een buisinvoer door de gevel ligt en de monteur niet onder de vloer hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-10 10:39
Vliegvlug schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:06:
[...]

Ik weet niet of stranded kabel mag maar zie eigenlijk geen reden waarom niet als je maar adereindhulzen gebruikt voor het aansluiten.
De aders die voor verbinden van componenten in de groepenkast worden gebruikt zijn tenslotte tegenwoordig ook allemaal van het soepele type.
En bij dezelfde mm2 zou ik ook niet meer verlies verwachten.
Maar ik hoor graag of het zo is van een expert want ik ben ook wel benieuwd.

De opmerking van @Andrehj ging trouwens niet over het in buizen plaatsen maar over het aansluiten in de werkschakelaar waar beperkte ruimte is en dan is soepel gewoon veel makkelijker.
Die kabel van mij zit alleen voor de geleiding op de muur in pvc buis maar voor de rest niet, hij hangt in de kruipruimte langs de afvoerbuizen :)
Ik had de opmerking van @Andrehj inderdaad ook niet opgevat als dat het over in buizen plaatsen ging, maar vooral over de beperkte ruimte in de werkschakelaar.

Echter, het lijkt mij dat de suggestie van @Andrehj (Kabel met stranded aders gebruiken in de werkschakelaar) eigenlijk alleen zin heeft als het hele pad tot de groepenkast stranded mag zijn. Want anders zou je tussen de werkschakelaar en de groepenkast ook nog weer ergens een overgang moeten hebben naar solid YMVK.

Dus vandaar mijn vraag (zou idd fijn zijn als er toevallig iemand hier mee leest die daar wat over weet te zeggen).

In mijn geval wil ik ook wat voorbereidend werk doen voor als mijn (hopelijk snel) aanstaande PV installatie (met Enphase) wordt geplaatst. Draad buitenom en via de kruipruimte naar de meterkast lijkt mij niet zo aantrekkelijk, dus ik ben van plan om op strategische plekken de leidingschacht open te maken en dan buizen te plaatsen waar kabel doorheen kan (minimaal 19mm, misschien nog wat wijder als dat bestaat). Buizen, zodat er in de toekomst nog iets te vervangen is zonder weer de leidingschacht open te breken.

En ik vermoed dat kabel met stranded aders ook wel wat makkelijker door een buis hene te trekken zal zijn :).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:56
Septillion schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:19:
@Vliegvlug Dan verschillen onze mening daarover :D Vond het eigenlijk nog best wel ruim.
waarschijnlijk dan net het verschil tussen 4 en 6mm2 aders ;)
Qua ruimte ging het nog net wel inderdaad maar ze waren te stug om echt goed te buigen en aan te sluiten.
Buiten de behuizing was dan makkelijker geweest.
In een gemiddelde centraaldoos moet ik meer moeite doen.
Dat is inderdaad ook vaak een gedoe bij een volle centraaldoos en dan moet je ook nog boven je hoofd werken wat heel onprettig is.
Maar daar kan je de adres nog wel buiten de centraaldoos aansluiten op de lasklemmen en dan erin vouwen, zou bijna niet te doen zijn wanneer je dat ook in de doos zelf moet doen. :X
Heb wel de aan en afvoer aan dezelfde kant zitten, dus voor één kant had ik wat meer ruimte. Maar goed, daar kwam de PE van de panelen er dan wel weer bij.
Hebben de panelen dan een losse aarde nodig die je apart naar de meterkast moet brengen?
Ik ging er vanuit dat die op de daarvoor bedoelde aarde aansluiting van de omvormer wordt aangesloten en dat het dan intern met de aarde van de AC aansluiting wordt verbonden zodat enkel de aardedraad in de ymvk kabel volstaat voor zowel panelen als omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
eymey schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:57:
[...]

Ik had de opmerking van @Andrehj inderdaad ook niet opgevat als dat het over in buizen plaatsen ging, maar vooral over de beperkte ruimte in de werkschakelaar.

Echter, het lijkt mij dat de suggestie van @Andrehj (Kabel met stranded aders gebruiken in de werkschakelaar) eigenlijk alleen zin heeft als het hele pad tot de groepenkast stranded mag zijn. Want anders zou je tussen de werkschakelaar en de groepenkast ook nog weer ergens een overgang moeten hebben naar solid YMVK.
Daar ga ik ook vanuit inderdaad.
Dus vandaar mijn vraag (zou idd fijn zijn als er toevallig iemand hier mee leest die daar wat over weet te zeggen).
eens!
In mijn geval wil ik ook wat voorbereidend werk doen voor als mijn (hopelijk snel) aanstaande PV installatie (met Enphase) wordt geplaatst. Draad buitenom en via de kruipruimte naar de meterkast lijkt mij niet zo aantrekkelijk,
Dat is ook mijn motivatie, buitenom over de gevel ziet er niet uit en wanneer je het zelf doet kan je rustig de tijd nemen om alles netjes af te werken.
Installateurs zitten op de klok dus hebben daar meestal minder tijd en aandacht voor.
En als het dan ook nog wat korting oplevert op de offerte is dat ook prettig :)
dus ik ben van plan om op strategische plekken de leidingschacht open te maken en dan buizen te plaatsen waar kabel doorheen kan (minimaal 19mm, misschien nog wat wijder als dat bestaat). Buizen, zodat er in de toekomst nog iets te vervangen is zonder weer de leidingschacht open te breken.
Er is ook 25mm pvc, bijv bij Wildkamp: grijs en geel

Daar zit ik nu ook naar te kijken want de 19mm grijze pvc die ik nu heb liggen heeft een binnendiameter van 15mm en ik vraag me af of daar wel 2x een 6mm2 PV solar kabel in krijg.
Zeker aangezien er in een van de twee buizen ook nog een aarde draad vanaf de panelen bij moet, hoewel die gelukkig een kleine diameter heeft naar ik begreep.

Nadeel is wel dat ik voor 25mm pvc geen buigveer heb liggen :|
Dus als 15mm binnendiameter volstaat voor 2x solar kabel en eventueel aarde dan heeft 19mm pvc wel mijn voorkeur.
En ik vermoed dat kabel met stranded aders ook wel wat makkelijker door een buis heen te trekken zal zijn :).
Ik weet het niet eigenlijk. Tuurlijk zal het wat flexibeler zijn om de bocht te maken maar die bochten moet je sowieso niet te strak maken. En soepel kan tegelijk ook een nadeel zijn; wanneer je gaat duwen buigt het ook eerder en zet zich dan misschien klem tegen de wanden.
Welk effect groter is weet ik niet en speelt waarschijnlijk ook enkel als je het alleen doet.
Wanneer je met zijn tweeën bent en er iemand kan duwen en de ander trekken dan zal het wel los lopen of je nu solide of soepele kabel gebruikt.
Belangrijkste is dat de kabeldiameter niet te groot is voor de buisdiameter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• habbekrats
Als iedereen het nou gewoon soepel en massief noemt raken we die veramerikaansing weer een wat kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:10
Ik heb een probleem met betrekking tot het aansluiten van spotjes. Voor zover ik begrijp moet je je draden altijd dubbel isoleren. Maar als ik de spotjes wil aansluiten dan zie ik dat het heel vaak niet gedaan is. Is dit algemeen geaccepteerd of zijn hier andere mooie oplossingen voor?

Ik heb weinig ruimte en moet 5 draden doorverbinden. Mijn plan was nu de ymvk kabel die erg stug is door te verbinden in een kleine lasdoos die later altijd nog bereikbaar is via het gat van de spot. En daar dan een siliconen kabel uit te laten komen welke ik aansluit op de spot. Maar dan heb je dus rondom de spot (die zelf ook geen dubbele isolatie heeft) draad lopen welke niet dubbel geïsoleerd is. Nu gaat er 18V over deze draden dus is het risico erg laag maar toch. Stel dat ik 1 spot later wil vervangen met een Philips Hue lamp dan gaat er wel 230V over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PA55wBogqDwH7pRH48rmmMRJJ4M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f8LMQ7NFOYEKzBGAHOQO0Jdh.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
walletje-w schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:00:
Ik heb een probleem met betrekking tot het aansluiten van spotjes. Voor zover ik begrijp moet je je draden altijd dubbel isoleren. Maar als ik de spotjes wil aansluiten dan zie ik dat het heel vaak niet gedaan is. Is dit algemeen geaccepteerd of zijn hier andere mooie oplossingen voor?
Goed begrepen. En het wordt inderdaad heel vaak fout gedaan. Ik weet niet wat ik me bij "algemeen geaccepteerd" moet voorstellen? De gemiddelde thuisklusser vind het misschien wel prima maar dat maakt het niet ineens goed. :+
Ik heb weinig ruimte en moet 5 draden doorverbinden. Mijn plan was nu de ymvk kabel die erg stug is door te verbinden in een kleine lasdoos die later altijd nog bereikbaar is via het gat van de spot. En daar dan een siliconen kabel uit te laten komen welke ik aansluit op de spot.
Ik zou de YMVK helemaal achterwete laten en gewoon alles met een soepele leiding aansluiten. Vroeger bij halogeenspots werd hier inderdaad altijd siliconen / edrateen voor gebruikt maar met LED-verlichting is dat niet echt nodig. Je kunt ook simpel PVC snoer toepassen.
Maar dan heb je dus rondom de spot (die zelf ook geen dubbele isolatie heeft) draad lopen welke niet dubbel geïsoleerd is. Nu gaat er 18V over deze draden dus is het risico erg laag maar toch. Stel dat ik 1 spot later wil vervangen met een Philips Hue lamp dan gaat er wel 230V over.
Bij spots op een veilige lage spanning is het een ander verhaal natuurlijk, niemand zegt dat je dit dubbel moet isoleren. Maar voor 230V is dat inderdaad wel een eis.

Maar er bestaan gelukkig ook gewoon spullen waarmee je prima dubbel geïsoleerd spotjes aan kunt sluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrvI7pLhwxZyB5JzZt9vlYBoj3E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZlQlgQRJxQgYPdD9lXcBmD69.jpg?f=user_large
Voer daar een dubbel geisoleerd snoer in en je bent klaar toch?

Als je helemaal voor de schoonheidsprijs gaat, moet je ook niet prutsen met mini lasdoosjes maar kiezen voor een stekerbaar installatiesysteem met bijvoorbeeld Wieland of Wago connectors (GST18 is een populaire). Dan hoef je alleen een stekker aan de spot te maken (dit kan lekker zittend achter het bureau), boven het plafond kun je alles in elkaar stekkeren met prefab koppelsnoeren, T-stukken, splitters etc. Het wordt er alleen niet goedkoper van.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Vliegvlug Misschien, maar kan ze mooi vouwen en erin doen, als je maar juiste lengte hebt.

Maar het is schijnbaar verplicht om je panelen apart te aarden als je een transformatorloze omvormer hebt. De aardaansluiting op de omvormer is er eigenlijk om geaard te worden, niet om mee te aarden. Bij mij gaan de panelen nu via de PE van de omvormer naar de PE ader in de lastscheider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:30:
Bij mij gaan de panelen nu via de PE van de omvormer naar de PE ader in de lastscheider.
Hier heeft Eaton ook hele mooie lastscheiders voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PSX1QJgdwy7AJwNdO6xPg5G49I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w8MwPYkCzY5KToC7qrPOxUVz.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Xander Deze zit dan naar binnen doorgelust? Op zich wel praktisch maar vind het niet de meest mooie oplossing dan weer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-10 10:39
Vliegvlug schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:38:
[...]

Er is ook 25mm pvc, bijv bij Wildkamp: grijs en geel

Daar zit ik nu ook naar te kijken want de 19mm grijze pvc die ik nu heb liggen heeft een binnendiameter van 15mm en ik vraag me af of daar wel 2x een 6mm2 PV solar kabel in krijg.
Zeker aangezien er in een van de twee buizen ook nog een aarde draad vanaf de panelen bij moet, hoewel die gelukkig een kleine diameter heeft naar ik begreep.

Nadeel is wel dat ik voor 25mm pvc geen buigveer heb liggen :|
Dus als 15mm binnendiameter volstaat voor 2x solar kabel en eventueel aarde dan heeft 19mm pvc wel mijn voorkeur.
Nice, die 25mm buis! Dat geeft wel genoeg ruimte, ook eventueel voor UTP en dergelijke (uiteraard niet samen met ymvk :P ).

Ik heb überhaupt (nog) geen buigveer. Zou wrs wel verstandig zijn om te hebben, want kant en klare bochtjes zijn misschien weer te krap voor (dikke) YMVK kabels. Buigen is dan nog wel een uitdaging, want deels moet dat IN de schacht gebeuren (want op de begane grond moet er ook een bochtje in van de schacht naar de meterkast, terwijl zulke lengtes invoeren vanaf zolder weer logischer is). Nog een groter probleem voor mij is dat mijn dikste betonboor 20mm is, dus daar zou ik dan ook nog een dikkere voor moeten kopen (moet toch door 2 verdiepingsvloeren heen in de schacht).

Aan de andere kant, ik denk vrij zeker te weten dat ik geen 5x6mm2 nodig heb. Huidige plan is toch 2 dakdelen enkelfase naar beneden (ene kant 9 of 10 panelen, andere kant 6 of 7, waarbij het dak dan ook wel 'vol' is). Lengte zal maximaal 8-10 meter zijn dus ik zal denk ik genoeg hebben aan 2 kabels van ten hoogste 3x4mm2. Dat moet waarschijnlijk ook nog wel door 19mm buizen kunnen :).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:34:
@Xander Deze zit dan naar binnen doorgelust? Op zich wel praktisch maar vind het niet de meest mooie oplossing dan weer :+
Zit doorgelust inderdaad.

Als je de PE binnen in de lastscheider aansluit zit je weer met het zoeken van een geschikte wartel (handig met M25 wartelopeningen als je een 6mm² draad in wilt voeren) en meestal tref je in de scheider ook geen klem geschikt om 3 draden aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Xander schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:21:
[...]

Goed begrepen. En het wordt inderdaad heel vaak fout gedaan. Ik weet niet wat ik me bij "algemeen geaccepteerd" moet voorstellen? De gemiddelde thuisklusser vind het misschien wel prima maar dat maakt het niet ineens goed. :+
Ik was natuurlijk gaan googelen en er werd vaker de bovenstaande oplossing gegeven, maar ook op een site als SanderVunderink staat het zo: https://www.sandervunderink.nl/inbouwspots-aansluiten :o
[...]

Ik zou de YMVK helemaal achterwete laten en gewoon alles met een soepele leiding aansluiten. Vroeger bij halogeenspots werd hier inderdaad altijd siliconen / edrateen voor gebruikt maar met LED-verlichting is dat niet echt nodig. Je kunt ook simpel PVC snoer toepassen.
De YMVK ligt er nu al dus die ga ik niet meer verwijderen, en loopt ook door tot aan de meterkast waarbij hij gebundeld is dus dan is YMVK ook vereist. Maar ik zou dan wel in plaats van de siliconen kabel een goedkopere PVC kabel kunnen nemen, dat is een goede tip.
[...]

Bij spots op een veilige lage spanning is het een ander verhaal natuurlijk, niemand zegt dat je dit dubbel moet isoleren. Maar voor 230V is dat inderdaad wel een eis.

Maar er bestaan gelukkig ook gewoon spullen waarmee je prima dubbel geïsoleerd spotjes aan kunt sluiten.
[Afbeelding]
Voer daar een dubbel geisoleerd snoer in en je bent klaar toch?
In dit geval helaas niet omdat ik voor tunable white dus 4 aders nodig heb, en dus ook geen GU10 fitting heb.
Dan zou ik inderdaad kunnen kijken naar een stekerbaar systeem, maar blijf ik met de laatste stap naar de spot zitten. Die blijft dan niet dubbel geïsoleerd. Nu is dit enkel een probleem wanneer ik ze toch besluit te vervangen voor een 230V systeem, en in dat geval zou ik dan wel zo’n systeem als hierboven kunnen gebruiken.
Als je helemaal voor de schoonheidsprijs gaat, moet je ook niet prutsen met mini lasdoosjes maar kiezen voor een stekerbaar installatiesysteem met bijvoorbeeld Wieland of Wago connectors (GST18 is een populaire). Dan hoef je alleen een stekker aan de spot te maken (dit kan lekker zittend achter het bureau), boven het plafond kun je alles in elkaar stekkeren met prefab koppelsnoeren, T-stukken, splitters etc. Het wordt er alleen niet goedkoper van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greunkop1234
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-09 12:12
In principe heb ik al een tv beugel, zwenkbaar, en heb ik het idee om hier een Quick Release systeem op te monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdrucz6e1FKp944-aIAydALWgW0=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/cmDTWqeGpk8PaFxyMsYSiQK3.webp?f=fotoalbum_large
Dit is wat ik heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBp35ZDKo0MPP9dzm1c_aQnCEaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9ELie29zRhhTMXtA6ZeZ4JHs.webp?f=fotoalbum_large
Dit wil ik er bij op monteren(voorbeeld, mag wat anders zijn), alleen kan ik de juiste VESA mount niet vinden.
400x400 i.p.v. 100x100.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YlR1FeV7MzNyLL0osIvW861gwc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NqptdTvwzrYrakGEF9wj2gX4.jpg?f=user_large
Zoiets moet het dus worden.

Ik wil dus de quick release monteren op de al bestaande TV meurbeugel.
De tv is 37".
Als er ook zwenkbare, kantelbare en afneembare tv beugels bestaan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
walletje-w schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:01:
[...]

Ik was natuurlijk gaan googelen en er werd vaker de bovenstaande oplossing gegeven, maar ook op een site als SanderVunderink staat het zo: https://www.sandervunderink.nl/inbouwspots-aansluiten :o
Ook de tekst gelezen?
Hieronder schematisch afgebeeld hoe u inbouwspots aansluit. Wij adviseren het gebruik van mini lasdozen bij elke verbinding. Zie onderaan deze pagina. Er staan ook hele mooie GU10 fittingen compleet met lasdoos bij.
Toegegeven, dat dan ook in doosjes afbeelden was wel zo netjes geweest.

Maar echt 4 adres nodig? Meestal hebben ze een commen +. Maar voor laagspanning zou ik er gewoon een langere draad aan solderen met een stukje krimpkous. Lijkt me veel netter dan losse klemmen of klooien om ze in een doosje te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
walletje-w schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:01:

In dit geval helaas niet omdat ik voor tunable white dus 4 aders nodig heb, en dus ook geen GU10 fitting heb.
Dan zou ik inderdaad kunnen kijken naar een stekerbaar systeem, maar blijf ik met de laatste stap naar de spot zitten. Die blijft dan niet dubbel geïsoleerd. Nu is dit enkel een probleem wanneer ik ze toch besluit te vervangen voor een 230V systeem, en in dat geval zou ik dan wel zo’n systeem als hierboven kunnen gebruiken.
Je mag er vanuit gaan dat een 230V spot met tunable white, DALI, 0-10V of wat voor extra stuursignaal dan ook, er op voorzien is dat je deze volgens de normen kunt aansluiten. Misschien wel met aansluitklemmen en een trekontlasting netjes onder een kapje op de spot zelf ofzo.

Met een SELV spot zijn de normen anders en daarom waarschijnlijk ook de aansluitwijze.

Hoe gaat de gehele keten van driver tot spot eruit zien? LED-drivers zijn niet altijd SELV. Met 10x 18V spots in serie komt er 180V uit je LED-driver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Greunkop1234 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:07:
In principe heb ik al een tv beugel, zwenkbaar, en heb ik het idee om hier een Quick Release systeem op te monteren.
Wordt dat een elektrisch bediende Quick Release ofzo? Ik mis de relatie met elektra huisinstallaties. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greunkop1234
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-09 12:12
Xander schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:47:
[...]

Wordt dat een elektrisch bediende Quick Release ofzo? Ik mis de relatie met elektra huisinstallaties. :?
Excuus, zie het nu pas, verkeerde topic, zal het verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

Volgens de NEN 1010 mag, als ik het goed heb, er 4 maal 6mm^2 door een 19mm elektrabuis. Nu lijkt me dat veel maar de vraag is eerder heeft iemand al eens 3 draden van 6mm^2 door een elektrabuis van 19mm getrokken en is dat een beetje te doen?

Gaat om flexibele draad voor PV (solar) installatie dus rood, zwart en aardedraad.

Edit: de buis is wel grotendeels recht maar wordt iets van 10m dus met koppelstukken (sok)

[ Voor 12% gewijzigd door Indoubt op 01-06-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Even een vraagje over de Eastron SDM72D-M kWh meter.
Handleiding hier: https://stromzähler.eu/media/pdf/93/17/d7/SDM72DM-V2.pdf
(linkje maken lukt niet, waarschijnlijk vanwege de ä in de url)

Is het normaal dat deze niet aan gaat wanneer netstroom er vanaf onder op wordt aangesloten of is hij defect?
Aan de bovenkant wordt later de omvormer aangesloten maar die is er nu nog niet.

Aansluiten is als volgt gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTRY0FddKBBpZPDxjdki-7zlMlU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bqNLNOCdogkSHlgd7qHj6UaK.jpg?f=user_large
(Uit dit document)

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exQgOq-_Arxr_58ZjC-_f5ryDzo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xuhad988qFie2FpAIIjTiQYN.jpg?f=user_large
De aansluitkam aan de onderkant van de aardlekautomaat onder de elektriciteitsmeter ontbrak nog op deze foto vanwege leveringsproblemen maar die heb ik vandaag geplaatst ;)

Als de automaat aan wordt gezet staat er wel spanning op zowel de bovenste als onderste contacten van de Eastron maar het display gaat niet aan en er gaat ook geen ledje branden. :|

[ Voor 14% gewijzigd door Vliegvlug op 01-06-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:13
Vliegvlug schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:46:
Als de automaat aan wordt gezet staat er wel spanning op zowel de bovenste als onderste contacten van de Eastron maar het display gaat niet aan en er gaat ook geen ledje branden. :|
Zodra de meter onder spanning word gezet moet hij in ieder geval zijn opstart cyclus doorlopen volgens mij.
Doet het scherm ook niet als je op de knopjes drukt?

Als dat ook geen soelaas bied dan ben ik bang dat ie kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Indoubt Hou er rekening mee dat PV DC kabel meestal dubbel geïsoleerd is en de draad dus dikker is als een gewone 6 mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Indoubt Solar 6qmm is wel stukje dikker dan VD 6qmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
pickboy schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:14:
[...]

Zodra de meter onder spanning word gezet moet hij in ieder geval zijn opstart cyclus doorlopen volgens mij.
Dat had ik ook verwacht ja.
Doet het scherm ook niet als je op de knopjes drukt?
Nee, helaas niet.
Als dat ook geen soelaas bied dan ben ik bang dat ie kapot is.
Hmmm, dat is minder. :'(
Dan maar contact opnemen met de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:42

Rzaan

Altijd zoekende

habbekrats schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:09:
[...]

Ik zat net de installatie journaal te lezen, de norm 2768 wordt aangepast.

De tekst luid nu
Aanpassingen in Ontwerp wijzigingsblad A2
De maximale afstand van de meterruimte tot aan de hoofdtoegangsdeur wordt verruimd naar 4,5 meter (dit was 3 meter). Daarmee kan de indeling van de vloerplannen van worden geoptimaliseerd, vooral van compacte woningen. Brandweer Nederland heeft hiermee ingestemd. Deze wijziging is ook in NEN 7244-10:2021 verwerkt.

Je bent dus sterk afhankelijk van de netbeheerder of deze hier aan mee gaat werken.
Daarnaast eisen ze bij de nieuw/verplaatsing dat er vanuit de meterkast een buisinvoer door de gevel ligt en de monteur niet onder de vloer hoeft.
Binnenkort komt er een elekrotechnisch bureau kijken.
Bij mij is het een iets andere situatie op dit moment al.
Ik heb een meterkast in de hal.
Daar zit nu de electra, gas en glasvezel.
Maar de kast met de stoppen e.d zit in de bijkeuken.

De meterkast staat boven de kelder en volgens mij zie ik door de kelderruimte alle leidingen omhoog door het plafond van de kelder gaan.
Eens even kijken wat er allemaal mogelijk is om hier iets te verleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:05

Is het normaal dat deze niet aan gaat wanneer netstroom er vanaf onder op wordt aangesloten of is hij defect?
Aan de bovenkant wordt later de omvormer aangesloten maar die is er nu nog niet.
Het helpt als je de netspanning vanaf boven aansluit ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aG3o0LKQR9oyIwn7BE9ata5Lc_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3MCQ9ul5cwlNoK6eJ5vctaDb.png?f=fotoalbum_large

Zie de manual PDF op https://www.eastroneurope.com/products/view/sdm72modbus

Ik heb hem zelf ook, en was ook wat verbaasd, maar bij mij zit de warmtepomp echt aan de onderzijde aangesloten :)
Indoubt schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:46:
Volgens de NEN 1010 mag, als ik het goed heb, er 4 maal 6mm^2 door een 19mm elektrabuis. Nu lijkt me dat veel maar de vraag is eerder heeft iemand al eens 3 draden van 6mm^2 door een elektrabuis van 19mm getrokken en is dat een beetje te doen?
Solar kabels zijn dik en stuk, ik vrees dat je dit niet gaat lukken, maar heb het zelf gelukkig nooit geprobeerd ;) Wat ik me wel afvraag: mag je uberhaupt de kabels aan de DC zijde waarop een hoge spanning staat door dezelfde buis voeren? Bij mij thuis heb ik + en - in aparte buizen gestopt in ieder geval.

[ Voor 21% gewijzigd door Rockster op 01-06-2022 16:36 ]

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Rockster schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:28:
[...]

Het helpt als je de netspanning vanaf boven aansluit ;)

[Afbeelding]

Zie de manual PDF op https://www.eastroneurope.com/products/view/sdm72modbus

Ik heb hem zelf ook, en was ook wat verbaasd, maar bij mij zit de warmtepomp echt aan de onderzijde aangesloten :)
Maar hij sluit een omvormer aan, dus om de getallen te laten kloppen (opbrengst positief) moet het precies andersom ;)
De 'verbruiker' is hier het net, bij jou de warmtepomp.

En alle contacten hebben spanning (boven en onder), dus daar ligt het niet aan.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Septillion schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:42:
[...]

Ook de tekst gelezen?

[...]

Toegegeven, dat dan ook in doosjes afbeelden was wel zo netjes geweest.

Maar echt 4 adres nodig? Meestal hebben ze een commen +. Maar voor laagspanning zou ik er gewoon een langere draad aan solderen met een stukje krimpkous. Lijkt me veel netter dan losse klemmen of klooien om ze in een doosje te doen.
Ik ben inderdaad niet secuur geweest met het lezen van de tekst. Plaatjes zijn zo aantrekkelijk :+

Ja deze hebben echt 4 aders nodig, en mocht ik een houder uitzoeken van metaal dan is het ook wel zo netjes om die te aarden.
Xander schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:46:
[...]
Hoe gaat de gehele keten van driver tot spot eruit zien? LED-drivers zijn niet altijd SELV. Met 10x 18V spots in serie komt er 180V uit je LED-driver.
Eldoled driver https://eldoled.com/produ...rcialOrderNumber=DL0562A3 in de meterkast. En daar dan max 3 18V LED’s op aangesloten. Ik wil deze spots zelf maken naar aanleiding van dit topic: [KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic

Dan blijf ik denk ik bij mijn oorspronkelijke plan. YMVK splitsen in een mini lasdoos, daar kan ik nu nog allemaal goed bij. Daar een pvc kabel uit laten komen en die dan door middel van las klemmen nadat de plafond platen bevestigd zijn verbinden aan de spot. Omdat het dus laag voltage is, theoretische max 55V vanuit de driver. Mocht ik er dan later een 230V spot willen plaatsen dan kan ik de pvc kabel pakken en die waarschijnlijk op een veilige manier bevestigen aan de spot en in het uiterste geval nog een mini lasdoos ernaast proppen. Maar dat is een edge case die zeer waarschijnlijk niet gaat voorkomen.

Omdat de YMVK kabels er al liggen zijn de wieland stekkers niet meer sneller/makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:26
Goedendag, ik heb een vraag of je onder een de klemmen van een component in de groepenkast 2 draden mag klemmen of dat je dat altijd via een doorverbindstrook/doorverbindblok moet doen.

Ik wil mijn meterkast grotendeels vernieuwen en daarbij mijn zonnepanelen aansluiten zoals dat door ABB wordt aanbevolen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsOW-03h5ABm2nWP2a2cXeNYMjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1UwoNZL6Cjngx3Dkz6ywKwyG.png?f=fotoalbum_large

Er is dan 1 punt waarop de extra installatieautomaat, de hoofdschakelaar en de aardlekautomaat naar de PV samenkomen, dus 3 draden, zie rode cirkel. Mijn vraag is dus of ik de bedrading vanaf de extra installatieautomaat en de aardlekautomaat naar de PV samen mag vastklemmen op de hoofdschakelaar.

Ik gebruik in mijn installatie alleen aardlekautomaten en zal vanaf de extra installatieautomaat wel met een doorverbindblok werken (blauwe cirkel).

[ Voor 25% gewijzigd door blb4 op 01-06-2022 17:03 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:05
Aiolos schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:34:
[...]

Maar hij sluit een omvormer aan, dus om de getallen te laten kloppen (opbrengst positief) moet het precies andersom ;)
De 'verbruiker' is hier het net, bij jou de warmtepomp.

En alle contacten hebben spanning (boven en onder), dus daar ligt het niet aan.
Hij geeft aan dat de omvormer er nog niet is, dus slechts de helft van de contacten heeft spanning. Ik heb geen idee van de interne circuits, maar ik kan me voorstellen dat het display zijn stroom van de onderste contacten plukt.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Rockster schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:42:
[...]

Hij geeft aan dat de omvormer er nog niet is, dus slechts de helft van de contacten heeft spanning. Ik heb geen idee van de interne circuits, maar ik kan me voorstellen dat het display zijn stroom van de onderste contacten plukt.
@Vliegvlug schrijft:
Als de automaat aan wordt gezet staat er wel spanning op zowel de bovenste als onderste contacten van de Eastron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
blb4 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:42:
Goedendag, ik heb een vraag of je onder een de klemmen van een component in de groepenkast 2 draden mag klemmen of dat je dat altijd via een doorverbindstrook/doorverbindblok moet doen.

Ik wil mijn meterkast grotendeels vernieuwen en daarbij mijn zonnepanelen aansluiten zoals dat door ABB wordt aanbevolen:

[Afbeelding]

Er is dan 1 punt waarop de 2 installatieautomaten en de installatieautomaat naar de PV samenkomen, dus 3 draden, zie rode cirkel. Mijn vraag is dus of ik de bedrading vanaf 2 van deze automaten mag vastklemmen op de 3de installatieautomaat.
Wacht even op de antwoorden van de experts, maar bij mij heeft de elektricien alles doorgelust via adereindhulzen waar twee draden in gaan, of door een dubbele aansluitmogelijkheid op een automaat te benutten. Via die blokjes is natuurlijk veel netter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ij8ACQzgjvYcbfQBt1D6WekJZ7A=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xm7r5pjHCfCr1ZKT22D6UwP9.jpg?f=fotoalbum_small
Je ziet bovenin dat hij doorgelust heeft via de onderkant van de krachtgroep en je ziet onderin dat hij doorgelust heeft via adereindhulzen.
Let niet op dat blokje rechtsonderin, daar zit een (fout aangelegd) bruggetje op omdat de kabel vanaf de meter te kort was.

[ Voor 7% gewijzigd door BounceMeister op 01-06-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

@habbekrats , @Septillion

Ja, dat is eigenlijk de reden dat ik het vraag. Ik weet dat die kabel dikker is maar ik kan vrijwel nergens de buitendiameter van de kabel vinden.

Misschien maar eglijk naar 25mm. Aan de ander kant zou 4mm^2 ook voldoende zijn voor een PV installatie van 2800WP met weinig uitbreidmogelijkheden maar je weet maar nooit. Kabel moet wel 3 etages naar beneden naar de meterkast toe, vandaar mijn overweging om eventueel 6mm^2 te leggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Indoubt Kan mijn kabel zo wel even opmeten. Maar stuk dat ik in pijp heb gelegd heb ik losse pijpjes voor + en voor -, gewoon 16mm. Als je al aan exotische 25mm pijp aan het denken bent lijkt me 2x 16mm stuk goedkoper en makkelijker.

[edit]Even gemeten, OD is toevallig ook 6mm :)

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 01-06-2022 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-10 21:56
blb4 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:42:

[Afbeelding]

Ik gebruik in mijn installatie alleen aardlekautomaten en zal vanaf de extra installatieautomaat wel met een doorverbindblok werken (blauwe cirkel).
Als er in je verdeler alleen aardlekautomaten zitten, hoef je het schema niet aan te houden omdat het dan niet klopt ;)
Wel je bedrading aanpassen op de stromen!

Sommige componenten mag je met dubbele draden weg gaan (lees de beschrijving), maar heeft vaak niet de voorkeur. Mag het niet kan je twin hulzen gebruiken.

Gebruik je aardlekschakelaars van 40A dan weer wel. Met 63A aardlekschakelaars hoef je het schema ook niet aan te houden.
Schema is puur om in bestaande (en nieuwe) installaties de 40A aardlekschakelaars te beschermen.
Nieuw wordt ook een 40A automaat geplaatst omdat 40A aardlekschakelaars een stuk goedkoper zijn dan die van 63A.

[ Voor 12% gewijzigd door DeHollander op 01-06-2022 17:41 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Septillion schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:19:
@Indoubt Kan mijn kabel zo wel even opmeten. Maar stuk dat ik in pijp heb gelegd heb ik losse pijpjes voor + en voor -, gewoon 16mm. Als je al aan exotische 25mm pijp aan het denken bent lijkt me 2x 16mm stuk goedkoper en makkelijker.

[edit]Even gemeten, OD is toevallig ook 6mm :)
OD is solar kabel?

Ik kreeg hier van de zonnepanelen firma door dat de 19mm grijze pvc (binnendiameter 15mm) die ik wilde plaatsen niet voldoet voor de 6mm2 pv kabels die zij gebruiken en waarvan er 2 in 1 buis moeten en er bij 1 van de buizen moet er ook nog een aarde bij.
Hoe dik is die aarde bij jou?

Want 2x 6mm diameter in 15mm klinkt wel alsof het zou moeten passen.
Of is dat te krap?
Zou ook kunnen dat ze dikkere solar kabel gebruiken, die vraag heb ik nog uitstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
DeHollander schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:35:
[...]

Als er in je verdeler alleen aardlekautomaten zitten, hoef je het schema niet aan te houden omdat het dan niet klopt ;)
Wel je bedrading aanpassen op de stromen!

Sommige componenten mag je met dubbele draden weg gaan (lees de beschrijving), maar heeft vaak niet de voorkeur. Mag het niet kan je twin hulzen gebruiken.

Gebruik je aardlekschakelaars van 40A dan weer wel. Met 63A aardlekschakelaars hoef je het schema ook niet aan te houden.
Schema is puur om in bestaande (en nieuwe) installaties de 40A aardlekschakelaars te beschermen.
Nieuw wordt ook een 40A automaat geplaatst omdat 40A aardlekschakelaars een stuk goedkoper zijn dan die van 63A.
Aha, nu wordt 't me duidelijk waar dat 40A probleem in zit; die 40A Aardlekschakelaars! Met alleen aardlekautomaten zal door geen van de componenten een te hoge stroom lopen, ook niet als ik vanuit 't net 25A (hoofdzekering) en vanuit PV 16 A dus samen max 41A in mijn installatie gebruik. Dan kan ik dit probleem dus gewoon vermijden door die extra installatieautomaat weg te laten.

[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 01-06-2022 17:57 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
Met aardlekautomaten krijg je dit schema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3nBpSHAkdf1M1-kxlql3g16vnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZVzQbPgCwQb47Yj9PkVMI6E.jpg?f=fotoalbum_large

Aardlekautomaten verbinden met Kamrails en zorgen dat je bedrading dik genoeg is.

Edit heb de stromen even ingetekend.

@blb4 Dus je verdeler even optekenen en de stromen er met pijlen inzetten.
Maak je een aftakking naar een 2 rails kunnen de stromen dus 25A+19A=44A worden dus 6mm2 nodig.

[ Voor 36% gewijzigd door DeHollander op 01-06-2022 18:16 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
DeHollander schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:56:
Met aardlekautomaten krijg je dit schema.

[Afbeelding]

Aardlekautomaten verbinden met Kamrails en zorgen dat je bedrading dik genoeg is.
Precies, en 1 van die aardlekautomaten kan dan de PV installatie zijn.
Dank voor alle toelichting @DeHollander! Ik ga voor een EMAT 125A aansluitblok, dat kan dan als centraal verdeelpunt dienen voor alle aangesloten aardlekautomaten. Hoofdschakelaar 3 x 40A (mijn netaansluiting is 3 x 25A) en dan kan gewoon alles via aardlekautomaten worden aangesloten. Maximale stroom bij mij per fase is 25A (net) + 16A (PV) + 11A (thuisaccu) = 52A. Ik zal hoofdschakelaar met 10 mm2 aansluiten, de rest allemaal met 6 mm2.

[ Voor 33% gewijzigd door blb4 op 01-06-2022 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
blb4 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:55:
[...]

Aha, nu wordt 't me duidelijk waar dat 40A probleem in zit; die 40A Aardlekschakelaars! Met alleen aardlekautomaten zal door geen van de componenten een te hoge stroom lopen, ook niet als ik vanuit 't net 25A (hoofdzekering) en vanuit PV 16 A dus samen max 41A in mijn installatie gebruik. Dan kan ik dit probleem dus gewoon vermijden door die extra installatieautomaat weg te laten.
Je hebt geen aardlekschakelaars dus geen extra automaat van 40A nodig ;)

Zie vorige plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Vliegvlug OD = Outer Diameter. En die 6mm is inderdaad voor 6qmm solar draad. Deze heeft al een aardige laag erom (zou dus neer moeten komen op 1,6mm wand). Denk dat het wel zou passen maar de kabel is wel goed stroef. Dus snap wel dat ze dat liever niet door één pijp moeten zien te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
@Septillion Dat het stroef is had ik nog geen rekening mee gehouden, hoewel ik wel twee verschillende kabel smeermiddelen heb liggen ;)

En is die aarde ook speciaal en hoe dik dan of is dat gewoon een massieve of soepele VD draad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Vliegvlug Zijn zeker veel stroever dan VD. Voor de aarde heb ik soepel VD van 2,5qmm liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:52

Aansluiten is als volgt gedaan:
[Afbeelding]
(Uit dit document)

Foto:
[Afbeelding]
De aansluitkam aan de onderkant van de aardlekautomaat onder de elektriciteitsmeter ontbrak nog op deze foto vanwege leveringsproblemen maar die heb ik vandaag geplaatst ;)

Ik heb er 3 (2 laadpalen en een PV omvormer) van in mijn kast zitten en daar gaat het display aan zodra er stroom op komt te staan. Dus denk een gevalletje defect..

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Septillion schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:10:
@Vliegvlug Zijn zeker veel stroever dan VD. Voor de aarde heb ik soepel VD van 2,5qmm liggen.
(y)

Bij zonnepanelen is het dus niet noodzakelijk dat aarde draad hetzelfde mm2 heeft als de de stroomvoerende kabels?
Aangezien die laatste 6mm2 zijn en de aarde 2,5mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Vliegvlug Ik kon daarover de regels niet compleet vinden. Maar qua stroom is de 6qmm zwaar overdreven natuurlijk. Qua stroom had het ook over 2,5qmm mogen lopen. Daar het gewoon een 16A groep betrof was 2,5qmm voor mij gewoon makkelijk en lijkt mij prima voor de taak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Himalaya schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:12:
[...]

Ik heb er 3 (2 laadpalen en een PV omvormer) van in mijn kast zitten en daar gaat het display aan zodra er stroom op komt te staan. Dus denk een gevalletje defect..
Bedankt voor de bevestiging, neem aan dat je die van de PV ook precies omgekeerd hebt aangesloten tov die van de laadpalen.

Dan heb ik blijkbaar gewoon pech met dit exemplaar.
Ik ga de Eastron als defect aanmelden, hopelijk wordt hij een beetje snel omgeruild.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:52
Vliegvlug schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:29:
[...]

Bedankt voor de bevestiging, neem aan dat je die van de PV ook precies omgekeerd hebt aangesloten tov die van de laadpalen.

Dan heb ik blijkbaar gewoon pech met dit exemplaar.
Ik ga de Eastron als defect aanmelden, hopelijk wordt hij een beetje snel omgeruild.
Klopt, die van de omvormer is omgekeerd aangesloten.

Ik heb ze via Modbus weer gekoppeld aan Home Assistant :*)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Septillion schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:22:
@Vliegvlug Ik kon daarover de regels niet compleet vinden. Maar qua stroom is de 6qmm zwaar overdreven natuurlijk. Qua stroom had het ook over 2,5qmm mogen lopen. Daar het gewoon een 16A groep betrof was 2,5qmm voor mij gewoon makkelijk en lijkt mij prima voor de taak.
2,5mm is te dun....

Met Google kom je best ver....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@DeHollander En dan vind je wel veel meer... Ook bij de eerste hit (waar je denk ik op doelt) komt het weer aardig uit de lucht vallen. De aarding in me meterkast is ook maar 2,5qmm. Ken er weinig waar er een 6qmm naar de PV getrokken is. Eigenlijk al onmogelijk met een PV verdeler op de wasmachinegroep situatie. Dus misschien is het te dun, ik zie de meerwaarde van dikker (nog?) niet.

* Septillion Mompelt weer wat over niet vrije normen

PS Je mag het ook wat aardiger posten ;) Denk dat iedereen hier met meer dan 100 posts Google wel snapt.

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 01-06-2022 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-09 08:32
Om even terug te komen over het dilemma met zonnepanelen en te veel stroom door aardlekschakelaars.

Mag je een automaatzekering plaatsen i.p.v. een hoofdschakelaar en dan de PV invoeden aan dezelfde kant als de draden van de netbeheerder.

Waarschijnlijk niet, omdat dit niet wordt gesuggereerd in het document van ABB. (Zij schrijven wel iets over om het aan de normcommissie voor te stellen)

Is het alleen niet toegestaan omdat de hele installatie dan niet in een stap uit te zetten is? Want de PV blijft dus actief en levert nog stroom ook al zet je de hoofdschakelaar(automaat) uit.

Hoe denken de experts hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
Septillion schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:31:
@DeHollander En dan vind je wel veel meer... Ook bij de eerste hit (waar je denk ik op doelt) komt het weer aardig uit de lucht vallen. De aarding in me meterkast is ook maar 2,5qmm. Ken er weinig waar er een 6qmm naar de PV getrokken is. Eigenlijk al onmogelijk met een PV verdeler op de wasmachinegroep situatie. Dus misschien is het te dun, ik zie de meerwaarde van dikker (nog?) niet.

* Septillion Mompelt weer wat over niet vrije normen

PS Je mag het ook wat aardiger posten ;) Denk dat iedereen hier met meer dan 100 posts Google wel snapt.
Was misschien wat kort door de bocht. ;)

Meterkast is echt 6mm2

Namelijk aardpen dan 25mm2 naar hoofdaardrail dan 6mm2 naar de aardrail in je verdeler van daar vertrekken je groepen met 2,5mm (woonhuis)

Die aarding trekken is ook veel werk en wordt dus niet gedaan 8)7

Dikker kan hogere stromen afvoeren en is mechanisch sterker.
Naliya schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:39:
Om even terug te komen over het dilemma met zonnepanelen en te veel stroom door aardlekschakelaars.

Mag je een automaatzekering plaatsen i.p.v. een hoofdschakelaar en dan de PV invoeden aan dezelfde kant als de draden van de netbeheerder.

Waarschijnlijk niet, omdat dit niet wordt gesuggereerd in het document van ABB. (Zij schrijven wel iets over om het aan de normcommissie voor te stellen)

Is het alleen niet toegestaan omdat de hele installatie dan niet in een stap uit te zetten is? Want de PV blijft dus actief en levert nog stroom ook al zet je de hoofdschakelaar(automaat) uit.

Hoe denken de experts hierover?
Mag nog niet, in je verdeler moet alles na de hoofdschakelaar zitten.
blb4 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:59:
[...]

Precies, en 1 van die aardlekautomaten kan dan de PV installatie zijn.
Dank voor alle toelichting @DeHollander! Ik ga voor een EMAT 125A aansluitblok, dat kan dan als centraal verdeelpunt dienen voor alle aangesloten aardlekautomaten. Hoofdschakelaar 3 x 40A (mijn netaansluiting is 3 x 25A) en dan kan gewoon alles via aardlekautomaten worden aangesloten. Maximale stroom bij mij per fase is 25A (net) + 16A (PV) + 11A (thuisaccu) = 52A. Ik zal hoofdschakelaar met 10 mm2 aansluiten, de rest allemaal met 6 mm2.
Wat voor aardlekautomaten ga je gebruiken en hoeveel?

Hager aardlekautomaat kan mooi met deze kamrail Is netter en scheelt heel veel in ruimte en bedrading.

[ Voor 46% gewijzigd door DeHollander op 01-06-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik wil in de meterkast een aarddraadje leggen naar een netwerkaansluiting (rj45 wandcontactdoos met shielded FTP kabel naar de schuur), zodat de shielded kabel ook geaard is.
Kan ik dat vanuit de groepenkast met een geïsoleerde aardedraad doen?
Zo ja, moet dat in een buis door de meterkast of mag de groengele draad zo over de muur? Naar de telefoonaansluiting loopt er ook een losse groengele, maar die zit op het aardverdeelblokje onderin wat nu al vol zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
DeHollander schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:57:
[...]

Wat voor aardlekautomaten ga je gebruiken en hoeveel?

Hager aardlekautomaat kan mooi met deze kamrail Is netter en scheelt heel veel in ruimte en bedrading.
Ik ga idd alle 1 fase aardlekautomaten (totaal 11) aangesloten op dezelfde fase zoveel mogelijk naast elkaar plaatsen en met een kamrail aansluiten. Ik heb echter ook 4 stuks 3 fase aardlekautomaten (PV, EV, (Smappee) Monitoring, Fornuis) waarmee ik per fase / nul sowieso 6 aansluitingen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:07
Naliya schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:39:
Ik neem aan dat je de omvormer in Nederland koopt. Alle omvormers die in Nederland worden verkocht worden uitgeschakeld op het moment dat er geen netstroom is.

Dus met de hoofdschakelaar uit is ook geen stroom meer vanuit de zonnepanelen. Bij de meeste woningen zit de omvormer achter een aparte eigen groep.

Bij mij willen ze de omvormer tussen de hoofdschakelaar en meter aansluiten zonder automaat ertussen dus precies zoals jij het schetst, er zit wel nog een schakelaar bij de omvormer zelf (tussen de meterkast en de omvormer) om het geheel uit te schakelen. De stelling van de installateur is dat deze dan geen onderdeel meer is van je groepenkasten er dus geen automaten e.d. nodig zijn, de automaten van de netbeheerder zitten er nog tussen en dat is ook voldoende bescherming (aldus de installateur). Of het mag weet ik niet, maar ik denk eerder dat het is om kosten te besparen en omdat het moeilijk is om aan de automaten etc te komen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
DutchKel schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:48:
[...]

Ik neem aan dat je de omvormer in Nederland koopt. Alle omvormers die in Nederland worden verkocht worden uitgeschakeld op het moment dat er geen netstroom is.

Dus met de hoofdschakelaar uit is ook geen stroom meer vanuit de zonnepanelen. Bij de meeste woningen zit de omvormer achter een aparte eigen groep.

Bij mij willen ze de omvormer tussen de hoofdschakelaar en meter aansluiten zonder automaat ertussen dus precies zoals jij het schetst, er zit wel nog een schakelaar bij de omvormer zelf (tussen de meterkast en de omvormer) om het geheel uit te schakelen. De stelling van de installateur is dat deze dan geen onderdeel meer is van je groepenkasten er dus geen automaten e.d. nodig zijn, de automaten van de netbeheerder zitten er nog tussen en dat is ook voldoende bescherming (aldus de installateur). Of het mag weet ik niet, maar ik denk eerder dat het is om kosten te besparen en omdat het moeilijk is om aan de automaten etc te komen.
Dus bij kortsluiting klapt gelijk je hoofdzekering eruit en aardlekbeveiliging zit er helemaal niet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:07
BounceMeister schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:58:
[...]

Dus bij kortsluiting klapt gelijk je hoofdzekering eruit en aardlekbeveiliging zit er helemaal niet op?
Dat zie je helemaal goed!

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
BounceMeister schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:24:
Ik wil in de meterkast een aarddraadje leggen naar een netwerkaansluiting (rj45 wandcontactdoos met shielded FTP kabel naar de schuur), zodat de shielded kabel ook geaard is.
Moet die aarddraad dan helemaal naar de schuur of zit de netwerkaansluiting waar de aarde naar toe moet in je meterkast?
Kan ik dat vanuit de groepenkast met een geïsoleerde aardedraad doen?
Zo ja, moet dat in een buis door de meterkast of mag de groengele draad zo over de muur?
Ik weet niet in hoeverre daar eisen aan zitten maar ik heb bij mij in de meterkast mijn patchpaneel geaard met een geel/groene 2,5mm2 VD draad los over de grond tegen de muur aan vanaf het aardblokje onderin de kast.
Zie hier: Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
(iets naar beneden scrollen voor de foto van het aardblokje)
Naar de telefoonaansluiting loopt er ook een losse groengele, maar die zit op het aardverdeelblokje onderin wat nu al vol zit.
Bij mij zit die nu ook vol en ik heb een nieuwe gekocht met meer ingangen omdat ik de OSB nog moet aansluiten:
Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/b8525e332a78134c3a4be6222e903bdc/j/m/jmv_aardrail.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DutchKel schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:48:

Dit mag dus niet.

En als het de bedoeling is om hiermee overbelasting van de groepenkast te voorkomen dan schiet je er niets mee op, dat lukt nog steeds. Of je moet aansluiten vóór de hoofdzekering. 8)7

Dat laatste is natuurlijk geen serieuze suggestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Septillion schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:22:
Ik ben geneigd om te zeggen dat het 6mm² moet zijn, maar moet daar nog eens dieper in duiken. Weinig ervaring met zonnepanelen.

Maar 2,5mm² is sowieso te dun want een vereffeningsleiding die niet mechanisch beschermd is moet sowieso tenminste 4mm² zijn, zoals bijvoorbeeld wel bekend vanuit de badkamer.
543.1.3 De kerndoorsnede van beschermingsleidingen die geen deel uitmaken van een kabel of die zich
niet met de faseleiding in een gezamenlijk omhulsel bevinden, mag niet kleiner zijn dan:
— 2,5 mm2 bij koper of 16 mm2 bij aluminium indien zij zijn beschermd tegen mechanische beschadiging;
— 4 mm2 bij koper of 16 mm2 bij aluminium indien zij niet zijn beschermd tegen mechanische beschadiging.
En zou je het wel direct met de hoofdaardrail verbinden, dán moet het minimaal 6mm² zijn...
544.1 Beschermende vereffeningsleidingen die zijn verbonden met de hoofdaardrail of -klem
Beschermende vereffeningsleidingen die zijn verbonden met de hoofdaardrail of -klem moeten een kerndoorsnede hebben die niet kleiner is dan de helft van de kerndoorsnede van de grootste beschermingsleiding in de installatie en die niet kleiner is dan:
— 6 mm2 bij koper,
— 16 mm2 bij aluminium of
— 50 mm2 bij staal.
8)7

Houd ook rekening met het soort draad, blank koper oxideert zo weg buiten. Voor dit soort toepassingen gebruik je vertind koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:24:
[...]

Moet die aarddraad dan helemaal naar de schuur of zit de netwerkaansluiting waar de aarde naar toe moet in je meterkast?

[...]
Aarddraad blijft in de meterkast, van de groepenkast naar de rj45-wcd die er schuin onder hangt.
Ik weet niet in hoeverre daar eisen aan zitten maar ik heb bij mij in de meterkast mijn patchpaneel geaard met een geel/groene 2,5mm2 VD draad los over de grond tegen de muur aan vanaf het aardblokje onderin de kast.
Zie hier: Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
(iets naar beneden scrollen voor de foto van het aardblokje)

[...]

Bij mij zit die nu ook vol en ik heb een nieuwe gekocht met meer ingangen omdat ik de OSB nog moet aansluiten:
[Afbeelding]
Ik wilde eigenlijk niet aan het originele blokje zitten van de aarddraad. Ik wil natuurlijk niet dat daar iets los aan raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Septillion schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:30:
@Vliegvlug
...

Maar het is schijnbaar verplicht om je panelen apart te aarden als je een transformatorloze omvormer hebt. De aardaansluiting op de omvormer is er eigenlijk om geaard te worden, niet om mee te aarden. Bij mij gaan de panelen nu via de PE van de omvormer naar de PE ader in de lastscheider.
Is me niet duidelijk wat je precies bedoelt.
Je mag eigenlijk niet via de omvormer aarden maar je hebt het alsnog gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:10
Ik heb een vraag over een groepenkast uitbreiding. Wij krijgen binnen nu en hopelijk een half jaar een 1-fase 9kW warmtepomp (Panasonic), en een boiler of warmtepompboiler. Hier zal ik 3 extra groepen voor willen aanleggen, ik heb begrepen dat je de naverwarmer van de Panasonic warmtepomp op een eigen groep kunt zetten. Daarnaast heb ik momenteel een enkelfase PV omvormer, maar zou ook de pv installatie op redelijk korte termijn (binnen anderhalf jaar) willen uitbreiden, dan zou dat wellicht een 3-fase omvormer worden, of nog een extra omvormer, kortom in elk geval ook weer een groep. In de verdere toekomst zou er ook ruimte moeten zijn voor een 3 fase groep voor EV.

De groepenkast zit bededen in de meterkast bij de voordeur. De overige genoemde installaties staan op de bovenste etage bij elkaar, in het "cv hok", waar ook wasmachine, mechanische ventilatie en nu nog CV ketel staan. Die laatste gaat uiteraard weg maar zit helaas niet op een eigen groep.

In de huidige meterkast, kan ik volgens mij nog maar 2 extra 1-fase groepen toevoegen (zie foto), en sowieso geen 3-fase groep/automaat meer. Wel heb ik nog 2 ongebruikte loze leidingen lopen van meterkast naar cv-hok (18 mm). Tevens heb ik nog een groep "over", we hebben geen wasdroger, maar daar is wel een groep voor aangelegd die ook uitkomt in het cv-hok.

Tot slot heeft de aannemer destijds een "kookgroep" geplaatst in plaats van een 3 fase groep voor onze inductieplaat. Deze is instelbaar voor zowel kookgroep als 3-fase. Dit zou ik dan gelijk willen laten aanpassen naar een 3-fase groep.

Nodig voor is dan:

Bestaande enkelfase groepen 1, 2, 3, 4, 5, 6, en 9 in meterkast
3 nieuwe enkelfase groepen voor warmtepomp (*) naar / in cv-hok
Nieuwe 3-fase groep voor fornuis in meterkast
Ruimte voor 3 fase groep voor PV naar / in cv hok
Ruimte voor 3 fase groep voor EV in meterkast

(*) boiler kan evt eerst op wasdrogergroep, maar mooier is daar ook een aparte groep voor aanleggen.

Wat is dan het handigste / wat moet er sowieso. De groepenkast uitbreiding in de meterkast realiseren, of juist een extra 3-fase verdeelkast in het cv hok? In dat laatste geval kan ik denk ik nog steeds geen 3 fase groep voor fornuis kwijt, omdat er dan nog een extra 3-fase automaat beneden bij moet voor de verdeler en het dan alsnog niet past? Maar als ik de groepenkast verdeler in de meterkast doe, en alles in het cv-hok ook goed wil doen, mis ik eigenlijk nog loze leidingen voor eventuele 2e PV omvormer en 1 van de groepen voor warmtepomp en boiler. Dat laatste is dan weer te omzeilen door de wasdrogergroep op te offeren, en PV uitbreiding zal dan sowieso een 3 fase moeten worden...

Misschien denk ik te moeilijk, in elk geval heb ik er te weinig verstand van, dus adviezen van ervaren mensen zijn welkom. Ik schakel uiteraard een elektricien in, maar wil van tevoren graag de mogelijkheden weten om gefundeerd keuzes te maken. Input wordt zeer gewaardeerd.

Fotootjes (let niet op de draad wirwar, ben bezig met herschikking meterkast ivm overgang van Ziggo naar KPN, is straks hopelijk weer netjes):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qm1uwsBWDO1YhDCbKBsoyFK2LPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZuONjooGVfUppvo1WnCW4FI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Kxa3cs6XmQzq2jqhtSUnvRPm6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jUW7UqmfPe99au10w51yKQRj.jpg?f=fotoalbum_large

PS mocht ik een eigen topic moeten aanmaken hoor ik het graag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-10 13:53
jurjen_g schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:05:
Fotootjes (let niet op de draad wirwar, ben bezig met herschikking meterkast ivm overgang van Ziggo naar KPN, is straks hopelijk weer netjes):
Stoppen met dat herschikken en al die netwerkapparatuur links naast je groepenkast weghalen. Dan past daar nog een mooie kast naast en zijn al je ruimteproblemen opgelost. En dan vind je daarna vast wel een plek voor je netwerkapparatuur. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
dreamscape schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:17:
[...]

Stoppen met dat herschikken en al die netwerkapparatuur links naast je groepenkast weghalen. Dan past daar nog een mooie kast naast en zijn al je ruimteproblemen opgelost. En dan vind je daarna vast wel een plek voor je netwerkapparatuur. :)
Je bedoelt dan juist doorgaan met herschikken, maar op de gewenste manier ;)
Inderdaad links kan ik ruimte creëren zodat de uitbreiding in de meterkast lukt, maar ik krijg dan uiteindelijk toch niet genoeg groepen 'omhoog', althans niet als ik ook de pv wil uitbreiden? Dan zou ik als ik daar aan toe ben, alsnog een extra verdeelkast boven moeten maken denk ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@jurjen_g 1 x geld uitgeven 72 modules te plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/cache/7254b39789edebd7b7c366a3fbcd6106/2/0/2066003.jpg
https://www.elektramat.nl...en-72-modules-440x550-mm/

Is 440 breed en 550 hoog.

[ Voor 4% gewijzigd door habbekrats op 02-06-2022 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20:32
jurjen_g schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:05:

Nodig voor is dan:

Bestaande enkelfase groepen 1, 2, 3, 4, 5, 6, en 9 in meterkast
3 nieuwe enkelfase groepen voor warmtepomp (*) naar / in cv-hok
Nieuwe 3-fase groep voor fornuis in meterkast
Ruimte voor 3 fase groep voor PV naar / in cv hok
Ruimte voor 3 fase groep voor EV in meterkast

(*) boiler kan evt eerst op wasdrogergroep, maar mooier is daar ook een aparte groep voor aanleggen.
Dit gaat wel passen met een uitbreiding links. Je hebt dan plek voor 48 modules.

- 10 installatieautomaten, = 10 modules
- 3x aardlekschakelaar 2 polig = 6 modules
- 4 polige hoofdschakelaar = 4 modules
- 3x 4 polige aardlekautomaat = 12 modules
- 1x beltrafo = 2 modules
= totaal 34 modules breed en je hebt plek voor 48.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soopa
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:08
Ik weet niet of ik hier goed ben, maar ik heb een vraag over twee bijzondere elektriciteitscircuits rond mijn woning. Een vorige bewoner heeft tuinverlichting aangelegd of aan laten leggen. Dat heeft hij op zo'n manier gedaan dat het uiteinde van de circuits een stekker is. Deze stekker kan maar op één manier in het stopcontact. Als ik deze andersom in steek dat ontstaat er sluiting. Om de tuinverlichting aan te doen, moet ik naar de kelder om de stekker op de juiste manier in te steken. Als ik deze uit wil, moet ik weer naar de kelder. Nu had de laatste bewoner naar eigen zeggen daar een Hue plug tussen gezet om de tuinverlichting met de app te kunnen schakelen. Als ik dit ook probeer met bijvoorbeeld een klikaanklikuit 'slim' stopcontact of met die van IKEA en ik steek vervolgens de tuinverlichting daarop in, dan staan de lampen gewoon aan. Ongeacht of de gebruikte smart plug aan of uit staat. Kan iemand mij hiermee helpen? Doe ik iets verkeerd? Heb ik een andere smart plug nodig? Is er een andere simpele oplossing? Ik hoor het graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:58
Ik zou een electricien laten komen en het netjes aan laten sluiten.
Ik weet wel wat er aan de hand is maar het gevolg is dat als je deze stekker op de verkeerde manier aanraakt je waarschijnlijk geëlectrocuteerd wordt, dus eerst wat aanpassingen lijken me wel aan de orde.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• habbekrats
@Soopa Eerste gedachte is dat de nul en aarde verwisseld zijn ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Dat is wel een mooie grote kast.... Wel een beetje te breed voor ernaast maar kan wel in de plaats van de bestaande kast. Maar passen hier mijn bestaande ABB automaten en aardleks en hoofdschakelaar ook in? Of moet ik dan alles nieuw aanschaffen...

Mzz qua prijs kan ik volgens mij toch beter dan een ABB A1500 kast kopen bij Sander Vunderink, iets teveel 1 fase groepen maar al wel 2 keer 4 polige aardlek en 1 krachtgroep. Even afgezien van het feit dat ze momenteel niet leverbaar zijn :(

Begrijp ik goed van die website dat dan alles in de kast al is voorgeinstalleerd en ik alleen nog maar een connectie tussen bestaande kast en uitbreiding hoef te (laten) maken? (Naast uiteraard de groepen naar boven leiden en bij het inductie fornuis de perilex correct laten maken en fornuis instelling op 3 fase zetten)

[ Voor 33% gewijzigd door jurjen_g op 02-06-2022 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soopa
@Jim423 : hoe kan ik geëlektrocuteerd worden door een stekker als er op het circuit geen spanning staat? Ik zet er toch pas spanning op als ik de stekker in het stopcontact steek, niet?

@habbekrats : ik zoek niet naar een verklaring van de situatie, maar ik zoek naar een oplossing dat ik niet telkens de stekker in het stopcontact hoef te doen als ik de buitenverlichting aan wil. Als het allemaal goed werkt en niet onveilig is, wil ik eigenlijk niet weer een elektricien laten komen. Het is even mooi geweest met het betalen van vaklui

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 22:58
Het punt is dat het waarschijnlijk niet veilig is, immers ligt het circuit waarschijnlijk ergens tegen een ander circuit aan of is onjuist bedraad waardoor er spanning op de armaturen kan komen te staan. Dit is voor ons op afstand zo niet te zeggen. Dat je ''vaklui'' hebt betaald en het probleem niet hebt opgelost is treurig natuurlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Soopa schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:13:
@habbekrats : ik zoek niet naar een verklaring van de situatie, maar ik zoek naar een oplossing
En je denkt het te kunnen oplossen zonder dit fenomeen te verklaren?

Tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soopa
@Jim423 : begrijpelijk. Vwb vaklui bedoelde ik het zo niet. Er is inmiddels veel aangepast aan de woning door vaklui (het is een oude woning). Dit zijn van die kleine open eindjes die nog niet zijn opgepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@jurjen_g Ik bedoelde de oude kast weg en deze ervoor in de plaats. Standaard dinrail automaten van bijna elke merk passen er in.
Bij Elektramat en Sander Vunderink koen je de kast samenstellen en die komt dan helemaal voorbedraad aan. 2 losse kasten kan wel maar zul je moeten vragen wat er kan of zelf aan de gang gaan.

De voorraad van verschillende leveranciers verschilt wel, kan soms even een oplet puntje zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Soopa Ik zou mijzelf niet lekker voelen in zo'n situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Soopa schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:13:
@habbekrats : ik zoek niet naar een verklaring van de situatie, maar ik zoek naar een oplossing dat ik niet telkens de stekker in het stopcontact hoef te doen als ik de buitenverlichting aan wil. Als het allemaal goed werkt en niet onveilig is, wil ik eigenlijk niet weer een elektricien laten komen. Het is even mooi geweest met het betalen van vaklui
Vreemde gedachte, want zonder de oorzaak gevonden te hebben vind je gegarandeerd NOOIT een oplossing, ik moet Xander daarin groot gelijk geven. Maar goed, wat is dan dan die oorzaak? Wel, voor 99% zekerheid is die al gegeven door habbekrats, namelijk heel simpel, ergens is door een enorme knoeier de aarde en de nul verwisseld. In de "goede" stand van de stekker merk je daar niets van, in de verkeerde stand verbind je fase met aarde, met de reeds bekende gevolgen van dien.
Met een heel klein beetje je gezonde verstand gebruiken had je dat zelf ook kunnen bedenken. Gewoon door je zelf af vragen waardoor sowieso een kortsluiting ontstaat en wat verwissel je dan als je die kortsluiting elimineert door een stekker om te draaien. Oké er is heel misschien 1% (of nog minder) kans dat het toch een andere oorzaak is, maar ik kan met de beste wil van de wereld niet bedenken wat die dan is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:13

thijsco19

KTM 990 SMT

Is er een fysieke winkel met een zeer uitgebreid assortiment schakelmateriaal?
Voor m'n huis moet ik al het schakelmateriaal vervangen en in plaats van iets op het internet te bestellen wat uiteindelijk niet de goede kleur is wil ik het materiaal eerst in het echt bekijken.

Op het moment kijk ik vooral naar gira schakelmateriaal in de kleur antraciet.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:33
thijsco19 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:21:
Is er een fysieke winkel met een zeer uitgebreid assortiment schakelmateriaal?
Voor m'n huis moet ik al het schakelmateriaal vervangen en in plaats van iets op het internet te bestellen wat uiteindelijk niet de goede kleur is wil ik het materiaal eerst in het echt bekijken.

Op het moment kijk ik vooral naar gira schakelmateriaal in de kleur antraciet.
Zaken als Hornbach hebben qua schakelmateriaal genoeg liggen.
Eventueel een Toolstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@thijsco19 Hornbach heeft wel het een en ander.

Anders eens bij een filiaal van Technische Unie binnenwandelen. Hier kun je als particulier eigenlijk niet terecht, maar zolang je ook niets probeert af te rekenen maar alleen wat rondwandelt kun je waarschijnlijk gewoon je gang gaan. :+

Sommige installateurs hebben ook demoborden staan, misschien dat je daar eens binnen kunt lopen.

Maar een assortiment zo groot als de webwinkels, ga je denk ik nergens vinden. ;)

Gira E2 antraciet al bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:13

thijsco19

KTM 990 SMT

Xander schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:25:
@thijsco19 Hornbach heeft wel het een en ander.

Anders eens bij een filiaal van Technische Unie binnenwandelen. Hier kun je als particulier eigenlijk niet terecht, maar zolang je ook niets probeert af te rekenen maar alleen wat rondwandelt kun je waarschijnlijk gewoon je gang gaan. :+

Sommige installateurs hebben ook demoborden staan, misschien dat je daar eens binnen kunt wandelen.

Maar een assortiment zo groot als de webwinkels, ga je denk ik nergens vinden. ;)

Gira E2 antraciet al bekeken?
Hornbach al geweest, assortiment vond ik eigenlijk een beetje tegenvallen..

Uiteraard, kan effe langslopen bij de lokale installateur.

Je kan dus wel als particulier binnenlopen bij een technische Unie filiaal? Ook nog wel een optie dan.

Ben inderdaad aan het kijken naar de Gira E2 serie. Maar voornamelijk de verschillende kleuren en de andere materiaal opties wil ik dus graag in het echt bekijken.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thijsco19 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:29:
Je kan dus wel als particulier binnenlopen bij een technische Unie filiaal? Ook nog wel een optie dan.
Ik verwacht daar geen problemen mee, ik spreek meestal pas een mens als ik met mijn spullen aan de balie sta. Als je uitstraalt dat je er thuishoort kun je zo binnen lopen bij de filialen die ik ken.
thijsco19 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:29:
Ben inderdaad aan het kijken naar de Gira E2 serie. Maar voornamelijk de verschillende kleuren en de andere materiaal opties wil ik dus graag in het echt bekijken.
Anders even wat enkelvoudige afdekramen of wippen in verschillende kleuren bestellen, dat hoeft je de kop niet te kosten.

[ Voor 32% gewijzigd door Xander op 02-06-2022 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 22:15

Ethirty

Who...me?

Volgens mij heeft Gira in ieder geval een eigen showroom, dacht Niko ook. Dan zijn er vast meer.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Laatst online: 20-10 14:39
Ik wil mijn meterkast gaan uitbreiden. Ter voorbereiding van een inductie kookplaat en een PV installatie.

Momenteel is een 2-rij's ABB HAF (met busboard (bovenste rij)) aanwezig.

Onderste rij is een hoofdschakelaar (3 fase) 2x Aardlek (3-fase) met daarop 7x B16 en 1x B25.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ty_lZUFz6sDclaDSm3fSW24QFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4SbB8iaoOkDNrjEJalVqoxf.jpg?f=fotoalbum_large

Het idee is om de huidige kast met 2 rijen op te schuiven naar boven en er een 1-rij kast tussen te plaatsen.
(tussen meter en huidige 2-rijen kast dus)
Vervolgens wil ik de hoofdschakelaar en aardlekschakelaren in deze nieuwe kast plaatsen (eigenlijk op dezelfde plek waar ze nu zitten)

De lichtgroepen kunnen dan in de bovenste rij blijven, ik heb dan de middelste rij over voor nieuwe materialen.

Ik denk dat ik hiervoor een lege kast met 1 rij en DIN-rail nodig heb.

https://www.elektramat.nl...-met-din-rail-220x220-mm/

Kan ik hier de buisinvoer afhalen zodat deze tussen meter en 2-rijen kast geplaatst kan worden?

Vervolgens kan ik in een later stadium een extra aardlek of alamat plaatsen voor de kookplaat.

Voor de PV wil ik (links) naast de huidige kast een kast plaatsen van 2-rijen. Op de foto zit daar nu nog een stopcontact en het KPN modem, deze zullen verplaatst gaan worden.

De invoer zal dan via de zijkant gaan (door de zijschotten eruit te halen en vanaf de hoofdschakelaar bedrading naar deze kast te trekken).

Hiervoor heb ik een lege kast met 2-rijen en DIN-rail nodig. Misschien is het makkelijk als de bovenste rij een busboard heeft (zoals mijn huidige kast).

Nu heb ik 2 opties:Dit zou een kast moeten zijn met 2-din rails, en een gesplitste 3 fase busboard.

Andere optie, lege kast + los rek + los busboardDeze laatste optie is dus goedkoper, zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door Burning_Tyre op 03-06-2022 08:15 ]

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:47
Pagina: 1 ... 244 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.