Ik heb een vraag over een groepenkast uitbreiding. Wij krijgen binnen nu en hopelijk een half jaar een 1-fase 9kW warmtepomp (Panasonic), en een boiler of warmtepompboiler. Hier zal ik 3 extra groepen voor willen aanleggen, ik heb begrepen dat je de naverwarmer van de Panasonic warmtepomp op een eigen groep kunt zetten. Daarnaast heb ik momenteel een enkelfase PV omvormer, maar zou ook de pv installatie op redelijk korte termijn (binnen anderhalf jaar) willen uitbreiden, dan zou dat wellicht een 3-fase omvormer worden, of nog een extra omvormer, kortom in elk geval ook weer een groep. In de verdere toekomst zou er ook ruimte moeten zijn voor een 3 fase groep voor EV.
De groepenkast zit bededen in de meterkast bij de voordeur. De overige genoemde installaties staan op de bovenste etage bij elkaar, in het "cv hok", waar ook wasmachine, mechanische ventilatie en nu nog CV ketel staan. Die laatste gaat uiteraard weg maar zit helaas niet op een eigen groep.
In de huidige meterkast, kan ik volgens mij nog maar 2 extra 1-fase groepen toevoegen (zie foto), en sowieso geen 3-fase groep/automaat meer. Wel heb ik nog 2 ongebruikte loze leidingen lopen van meterkast naar cv-hok (18 mm). Tevens heb ik nog een groep "over", we hebben geen wasdroger, maar daar is wel een groep voor aangelegd die ook uitkomt in het cv-hok.
Tot slot heeft de aannemer destijds een "kookgroep" geplaatst in plaats van een 3 fase groep voor onze inductieplaat. Deze is instelbaar voor zowel kookgroep als 3-fase. Dit zou ik dan gelijk willen laten aanpassen naar een 3-fase groep.
Nodig voor is dan:
Bestaande enkelfase groepen 1, 2, 3, 4, 5, 6, en 9 in meterkast
3 nieuwe enkelfase groepen voor warmtepomp (*) naar / in cv-hok
Nieuwe 3-fase groep voor fornuis in meterkast
Ruimte voor 3 fase groep voor PV naar / in cv hok
Ruimte voor 3 fase groep voor EV in meterkast
(*) boiler kan evt eerst op wasdrogergroep, maar mooier is daar ook een aparte groep voor aanleggen.
Wat is dan het handigste / wat moet er sowieso. De groepenkast uitbreiding in de meterkast realiseren, of juist een extra 3-fase verdeelkast in het cv hok? In dat laatste geval kan ik denk ik nog steeds geen 3 fase groep voor fornuis kwijt, omdat er dan nog een extra 3-fase automaat beneden bij moet voor de verdeler en het dan alsnog niet past? Maar als ik de groepenkast verdeler in de meterkast doe, en alles in het cv-hok ook goed wil doen, mis ik eigenlijk nog loze leidingen voor eventuele 2e PV omvormer en 1 van de groepen voor warmtepomp en boiler. Dat laatste is dan weer te omzeilen door de wasdrogergroep op te offeren, en PV uitbreiding zal dan sowieso een 3 fase moeten worden...
Misschien denk ik te moeilijk, in elk geval heb ik er te weinig verstand van, dus adviezen van ervaren mensen zijn welkom. Ik schakel uiteraard een elektricien in, maar wil van tevoren graag de mogelijkheden weten om gefundeerd keuzes te maken. Input wordt zeer gewaardeerd.
Fotootjes (let niet op de draad wirwar, ben bezig met herschikking meterkast ivm overgang van Ziggo naar KPN, is straks hopelijk weer netjes):
PS mocht ik een eigen topic moeten aanmaken hoor ik het graag.