Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 243 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.344.431 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
lifefix schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:00:
[...]

haha ja, twee kleine puntjes. Geen plek meer op het dak zonder veel schaduw en de huidige PV is al besteld :P
Maar omschakelen naar 3x25A gaat maanden duren, want de meters zijn op.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifefix
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-09 12:50
Blihi schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:05:
[...]

Ik heb net de aanvraag gedaan, op ze vroegst half juli. Janken dit.
Even kijken wat ik dan volgende week met die panelen ga doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dan heb je wel de tijd om even goed na te denken hoe je je meterkast en pv verdeler opnieuw in gaat richten...

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:27
lifefix schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:29:
[...]

Ik heb net de aanvraag gedaan, op ze vroegst half juli. Janken dit.
Even kijken wat ik dan volgende week met die panelen ga doen..
Hier is de aanvraag naar 3 fase begin dit jaar gedaan, en vooralsnog geen zicht op wanneer het gaat gebeuren. Liander heeft gewoon geen meters, en plaatst momenteel zelfs draaischijfmeters in nieuwe woningen. Die worden dan later weer vervangen voor slimme meters.

Alleen voor omzetten naar 3 fase doen ze dat dan helaas weer niet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:34
@lifefix dat valt mij heel erg mee. @John767 Dat is balen, tekort aan meters is niet bij alle netbeheerders..
10 week is bij Enexis niet vreemd, bij mijn kameraad aanvraag januari en uitvoering half maart inclusief nieuwe digitale meter.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:27
@habbekrats Gelukkig werkt alles ook gewoon op 1 fase, maar Liander heeft gewoon de meters niet. Ik weet uiteraard niet helemaal hoe dat bij de anderen zit.

Van mij mogen ze een draaischijfmeter ophangen die terug kan lopen. Geen probleem. Dat doen ze helaas niet.

Kwestie van 3 hoofdstoppen omwisselen, meter er tussen en 3 fase op de meterkast aansluiten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Blihi schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:05:
[...]

Bij Liander wel maar bij Stedin niet. Binnen een maand na aanvraag was het geregeld, van 1x35A naar 3x25A.
Ik hoorde van de Stedin monteur dat zij er wel genoeg hebben en tot op zekere hoogte helpen ze Liander ook aan meters.
Nu zit het hoofddepot van Stedin in mijn regio, dus zij hebben hier de beste voorraad. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik hoop komende vrijdag een 3 fasen meter te krijgen (Stedin gebied) Ze komen de complete aanvoerleiding vervangen inclusief de huidige meter (draaistroom uit 1964) en overbodige oude apparatuur weghalen.

Punt is dat dit blijkbaar een soort prioriteitsmaatregel is en ik het slechts weet omdat er iemand aan de deur is geweest toen ik niet thuis was en de buurman mij heeft geinformeerd. Bellen naar stedin heeft geleid tot een bevestiging aan de telefoon maar nog geen schrijven of zo.

Ik heb gelijk verzocht een 3 fasen meter aan te sluiten. Of dat gaat lukken zal vrijdag moeten blijken.

De driefasen groepenkast is binnen en zal ook op vrijdag worden geïnstalleerd.

Fingers crossed om zo maar even te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik zat denk ik even op een verkeerd spoor, dat kan gebeuren, is wel vaker het geval. Maar ik wil het je toch "ter lering en vermaak" even vermelden. Je zegt dat je een driefasenmeter hebt gevraagd ter vervanging van de oude draaistroommeter, En laat dat woord nou juist een driefasenmeter betekenen. Draaistroom betekent namelijk drie fasen, denk aan de voeding aan motoren die zonder meer draaien op drie fasen. Al is het een woord dat niet zoveel meer wordt gebruikt. Maar verder lezend begreep ik dat je dát er niet mee bedoelde, maar draaischijfmeter.

[ Voor 16% gewijzigd door Techneut op 29-05-2022 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Indoubt schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:03:
Ik hoop komende vrijdag een 3 fasen meter te krijgen (Stedin gebied) Ze komen de complete aanvoerleiding vervangen inclusief de huidige meter (draaistroom uit 1964) en overbodige oude apparatuur weghalen.

Punt is dat dit blijkbaar een soort prioriteitsmaatregel is en ik het slechts weet omdat er iemand aan de deur is geweest toen ik niet thuis was en de buurman mij heeft geinformeerd. Bellen naar stedin heeft geleid tot een bevestiging aan de telefoon maar nog geen schrijven of zo.

Ik heb gelijk verzocht een 3 fasen meter aan te sluiten. Of dat gaat lukken zal vrijdag moeten blijken.

De driefasen groepenkast is binnen en zal ook op vrijdag worden geïnstalleerd.

Fingers crossed om zo maar even te zeggen.
Als je nou 1 fase hebt zul je waarschijnlijk ook een nieuwe 1 fase aansluiting krijgen, van 1 naar 3 fase kost normaal tegen de €300,- extra en was er niet iets met een 3 fase meter tekort bij Stedin?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Techneut schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:35:
Ik zat denk ik even op een verkeerd spoor, dat kan gebeuren, is wel vaker het geval. Maar ik wil het je toch "ter lering en vermaak" even vermelden. Je zegt dat je een driefasenmeter hebt gevraagd ter vervanging van de oude draaistroommeter, En laat dat woord nou juist een driefasenmeter betekenen. Draaistroom betekent namelijk drie fasen, denk aan de voeding aan motoren die zonder meer draaien op drie fasen. Al is het een woord dat niet zoveel meer wordt gebruikt. Maar verder lezend begreep ik dat je dát er niet mee bedoelde, maar draaischijfmeter.
Sorry, moest draaischijf meter zijn.

@klump4u

Stedin schijnt nog wel te hebben. Of het gaat lukken is inderdaad dubieus, communicatie met de afdeling die het uitvoert is onmogelijk gebleken. Ik hoop er gewoon het beste van.

De groepenkast is een 3 fase groepenkast maar in een handomdraai om te zetten naar 1 fase gebruik. Ik heb reserve extra klemmetjes (doorverbinders) en bedrading bijbesteld.

Of eigenlijk moet er een klem uit op de hoofdschakelaar als er wel 3 fase mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glitchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-10 19:44
Even wat newbie vraagjes hier. We krijgen binnenkort de sleutel van ons nieuwe huis. We willen hier 9x 400WP zonnepanelen op gaan leggen (meer gaat helaas niet), een laadpaal voor de Tesla en op inductie gaan koken i.p.v. gas. Wellicht op korte termijn ook nog een warmtepomp maar dit heeft geen prioriteit.

Nu heeft de woning een 1 fase aansluiting welke we willen omzetten naar 3 fases. Wat ik er nu van heb begrepen is dat we hiervoor de groepenkast zullen moeten vervangen. Ik ben uitgekomen op de volgende opzet:
  • 1 Schneider groepkast van 220x600 met 36 slots
  • 1 Hoofdschakelaar 4P 140A 4P
  • 1 kWh meter 3 fase 180A digitaal MID
  • 2 Aardlekschakelaar 2P 240A 30mA 2P
  • 3 Aardlekautomaat 3P+N 316A 30mA 3P+N B-kar
  • 8 Installatieautomaat 1P+N 816A 1P+N B-kar
  • 1 Beltrafo11A 8V
Op de 3 ALA's gaan we dan de inductieplaat, laadpaal en toekomstige warmtepomp kunnen aansluiten. Voor de zonnepanelen een aparte installatieautomaat en een kWh meter voor de verrekening van de laadpaal met de leasemaatschappij.

Is dit een een juiste opzet? En wie kan me vertellen wat zoiets ongeveer moet kosten om aan te sluiten, inclusief WCD voor de indictieplaat en eventueel de laadpaal?

Daarnaast nog een andere vraag, in de huidige groepenkast zie ik slechts 2 aardlekschakelaars maar 10 groepen. Neem aan dat dit anders moet? Met bovenstaaande lijstje gaat 10 groepen met 3 ALS i.p.v. 8 groepen gaat dan niet ook passen dus is het de vraag of ik een grotere kast hier kwijt ga kunnen, de ruimte is wel beperkt (zie foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYz4GqFvLGXxcBeyBNIbCyKIJ2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PW1NTAEO5KXZJwcRgG55c1x2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

lifefix schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:15:
Vraagje:

Ik ga mijn PV uitbreiden, er komt naast een 3000W nog een 3300W omvormer te hangen.
Tijdens het installeren van mijn eerste omvormer heb ik mijn groepenkast (1x 35A) vervangen omdat er te weinig plek was (en de helft van de groepen had geen aardlek)
De oude groepenkast heb in de schuur gehangen met een overgebleven installatie automaat waar vervolgens dan de omvormer aanhangt.

[ Meterkast : ALS - 16A installatieautomaat ]__[ Schuur: 16A installatieautomaat ]___[ PV ]

Ik dacht de een grotere automaat in de meterkast te plaatsen en een de 16A automaat die dan uit de meterkast komt in de schuur te plaatsen.

[ Meterkast : ALS - 25A installatieautomaat ]__[ Schuur: 2x 16A installatieautomaat ]___[ PV ]

Is dit oke, of zie ik iets over het hoofd?
Ach, ik heb ik 10 kWp op een 1×35A aansluiting :P

@lifefix
Op marktplaats een 1-fase omvormertje scoren. Verkoop je weer voor dezelfde prijs. Hou er met stringindeling (polystring?) rekening mee dat veel 1-fase omvormers niet hoger gaan dan 500-600 Volt. Uitzondering is onder andere de StecaGrid en Kostal Piko 3.6, die gaan tot wel 845-950 Volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:54:
@lifefix
Op 3 fase kan je ook lekker door bouwen naar 17000Wp :+
Ik denk dat 30000 Wp ook wel gaat hoor, op een 17 kW omvormer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-09 16:42

XOR

Wellicht een simpele vraag, maar als de meterkast uitgebreid wordt naar 3 fase, moet de hoofdaansluiting dan ook aangepast worden? Of blijft die wat deze is? Ik zie wel vermeld worden dat de hoofdzekering aangepast moet worden, maar niets over het stuk ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
XOR schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:50:
Wellicht een simpele vraag, maar als de meterkast uitgebreid wordt naar 3 fase, moet de hoofdaansluiting dan ook aangepast worden? Of blijft die wat deze is? Ik zie wel vermeld worden dat de hoofdzekering aangepast moet worden, maar niets over het stuk ervoor.
Dat is afhankelijk hoe de situatie nu is, vaak ligt de aansluiting 3 fase er al en is er slechts 1 zekering ingedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-09 16:42

XOR

habbekrats schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:56:
Dat is afhankelijk hoe de situatie nu is, vaak ligt de aansluiting 3 fase er al en is er slechts 1 zekering ingedraaid.
Het gaat om een erg oude installatie, ik gok dat dat de kans vergroot dat het slechts 1 fase is. Ik zal eens gaan bellen met de netleverancier, zeker gezien de leveringstijden die ik hier voorbij zie komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
XOR schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:57:
[...]

Het gaat om een erg oude installatie, ik gok dat dat de kans vergroot dat het slechts 1 fase is. Ik zal eens gaan bellen met de netleverancier, zeker gezien de leveringstijden die ik hier voorbij zie komen.
Een foto kan ons vaak al helpen met voorspellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

XOR schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:50:
Hangt helemaal van de situatie af. Ik heb hier momenteel een 70 jaar oude invoerleiding met isolatie van gewaxed katoen of vlas. Daar zat een 1 maal 20A zekering in uit het jaar kruik. Met veel pijn en moeite heeft de netbeheerder er een 25A zekering van gemaakt.

Gelukkig komen ze vrijdag een nieuwe hoofdleiding aanleggen (vanaf de straat, dus ook de tuin en kruipruimte moet open) maar daar zijn jaren overheen gegaan.

Edit:
De mijne ziet er nu nog zou uit. Als je dej ouwe er vergelijkbaar uitziet........

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1taUAKyh9I_Da6atZuj_0vmrybc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5tRHJAliuosjwUAn5cSzXGU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Indoubt op 29-05-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 22:15

Ethirty

Who...me?

Indoubt schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:59:
[...]

Met veel pijn en moeite heeft de netbeheerder er een 25A zekering van gemaakt.

Gelukkig komen ze vrijdag een nieuwe hoofdleiding aanleggen (vanaf de straat, dus ook de tuin en kruipruimte moet open) maar daar zijn jaren overheen gegaan.

[Afbeelding]
Pfff, als dat vaker voorkomt dan hebben we nog een lange weg te gaan met de energietransitie 8)7

En ik maar denken dat wij ouwe zooi in huis hadden. Stoffen bedrading viel uit elkaar toen ik eraan zat. Dan heb je ineens kaal metaal in een metalen buis. :X

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-10 18:42

Rzaan

Altijd zoekende

Ik wil mijn meterkast laten verplaatsen naar de bijkeuken die aan de achterzijde van het huis zit.
Hij zit nu nog bij de voordeur.
Verder zal ik moeten uitbreiden (maar ik weet niet met wat precies) aangezien ik zonnepanelen ga laten plaatsen, in de toekomst mijn auto aan huis wil opladen en van het gas af ga > koken met inductie.

Ik zit bij Enexis.
Hoe lang zou dit duren en wat zouden ze daar allemaal voor moeten doen?
Moet dan de straat open bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Rzaan schreef op zondag 29 mei 2022 @ 23:15:
Ik wil mijn meterkast laten verplaatsen naar de bijkeuken die aan de achterzijde van het huis zit.
Verder zal ik moeten uitbreiden (maar ik weet niet met wat precies) aangezien ik zonnepanelen ga laten plaatsen, in de toekomst mijn auto aan huis wil opladen en van het gas af ga > koken met inductie.

Ik zit bij Enexis.
Ja, de straat moet open tot aan het wijkstation :+

Hoe moet iemand hier dat nu weten, dat is echt situatie en locatie afhankelijk.

Bij mij is het al erg maar er zijn helaas nog veel ergere gevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:11
Glitchy schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:30:
Even wat newbie vraagjes hier. We krijgen binnenkort de sleutel van ons nieuwe huis. We willen hier 9x 400WP zonnepanelen op gaan leggen (meer gaat helaas niet), een laadpaal voor de Tesla en op inductie gaan koken i.p.v. gas. Wellicht op korte termijn ook nog een warmtepomp maar dit heeft geen prioriteit.

Nu heeft de woning een 1 fase aansluiting welke we willen omzetten naar 3 fases. Wat ik er nu van heb begrepen is dat we hiervoor de groepenkast zullen moeten vervangen. Ik ben uitgekomen op de volgende opzet:
  • 1 Beltrafo11A 8V
Op de 3 ALA's gaan we dan de inductieplaat, laadpaal en toekomstige warmtepomp kunnen aansluiten. Voor de zonnepanelen een aparte installatieautomaat en een kWh meter voor de verrekening van de laadpaal met de leasemaatschappij.

Is dit een een juiste opzet? En wie kan me vertellen wat zoiets ongeveer moet kosten om aan te sluiten, inclusief WCD voor de indictieplaat en eventueel de laadpaal?

Daarnaast nog een andere vraag, in de huidige groepenkast zie ik slechts 2 aardlekschakelaars maar 10 groepen. Neem aan dat dit anders moet? Met bovenstaaande lijstje gaat 10 groepen met 3 ALS i.p.v. 8 groepen gaat dan niet ook passen dus is het de vraag of ik een grotere kast hier kwijt ga kunnen, de ruimte is wel beperkt (zie foto).

[Afbeelding]
Zo te zien alleen op wit teveel groepen. Op groen zit een beltrafo.
Waarom breidt je deze -zo het lijkt- prima ABB kast niet uit ipv compleet vervangen?
Als je de rechter buis van de 4punt WCD verplaatst, kan er volgens mij een kast naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Indoubt schreef op zondag 29 mei 2022 @ 23:46:
[...]

Ja, de straat moet open tot aan het wijkstation :+

Hoe moet iemand hier dat nu weten, dat is echt situatie en locatie afhankelijk.

Bij mij is het al erg maar er zijn helaas nog veel ergere gevallen
Ik begrijp echt geen kut van dat hele electra gedoe, dus ik dacht ik doe een poging tot zinnige vraag :)

Wat ik begrepen had is het verplaatsen van de positie van een meterkast niet zo eenvoudig.
Ik dacht 'je verlengt gewoon de kabel die van de staat afkomt en klaar is kees'.
Maar zo simpel schijnt het dus niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats

Ik zit bij Enexis.
Daar is men vaak niet happig op
https://www.meterkastchec...nvullende%20voorschriften.

Enexis gaat je waarschijnlijk ook een fix bedrag rekenen, of de kabel opgelast gaat worden of een nieuwe vanaf de straatmof weet je maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-10 23:56
De meterkast mag niet verder dan 3 meter van de voordeur zitten. (bron)
Je zou wel nog een extra verdeelkast kunnen plaatsen in de bijkeuken.

[ Voor 15% gewijzigd door LooneyTunes op 30-05-2022 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Glitchy schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:30:

• 1 Beltrafo11A 8V

[Afbeelding]
Pas op voor EMAT spullen en waarom hergebruik je de bestaande ABB kast niet? Ben je dan niet goedkoper uit?

Achter een aardlek mogen maximaal 4 groepen. De kookgroep telt als 1, maar ik zie nu 6 automaten achter 1 aardlek. Dat mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Nog een vraag betreft de meterkast en zonnepanelen. Is het verplicht om een PV sticker te plaatsen in de meterkast wanneer er zonnepanelen aanwezig zijn?

Tevens las ik een stuk over capacitieve lekstroom bij zonnepanelen. Dit heeft invloed op de aardlekschakelaar. Kan dat een reden zijn om in de meterkast geen aardlekbeveiliging toe te passen en dat alleen bij de onderverdeler te doen?

Situatie is als volgt: 3x25A hoofdaansluiting -> krachtgroep b16 -> 3-fase ymvk-as kabel door tuin -> 4p hoofdschakelaar in onderverdeler (schuur) -> 2p B16/300mA alamat -> 1-fase omvormer PV.

[ Voor 43% gewijzigd door BounceMeister op 30-05-2022 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glitchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-10 19:44
Source90 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 23:54:
[...]

Zo te zien alleen op wit teveel groepen. Op groen zit een beltrafo.
Waarom breidt je deze -zo het lijkt- prima ABB kast niet uit ipv compleet vervangen?
Als je de rechter pijp van de 4punt WCD verplaatst, kan er volgens mij een kast naast.
Hoe zit het dan met de uitbreiding van 1 naar 3 fase? Kan de bestaande groepenkast hiermee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Glitchy schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:50:
[...]

Hoe zit het dan met de uitbreiding van 1 naar 3 fase? Kan de bestaande groepenkast hiermee om?
Ik heb niet de kennis in huis om (vanaf deze afbeelding) te zien of dit een ABB Busboard systeem is of een regulier systeem. In geval van busboard, moet er een 3fase busboard komen plus andere Hoofdschakelaar.

Als het normale automaten zijn, hoeft enkel de Hoofdschakelaar vervangen te worden van 2Pin naar 4Pin (en uiteraard alles daaronder via de netbeheerder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

LooneyTunes schreef op maandag 30 mei 2022 @ 01:34:
[...]

De meterkast mag niet verder dan 3 meter van de voordeur zitten. (bron)
In de voorschriften uit jouw bron staat
"de meterruimte mag niet verder dan 3 m van de toegang tot de woning liggen"
In een ander topic had iemand zijn meterkast naar (ik dacht) de garage verplaatst.
Daar was ook een toegangsdeur en dit was ook goedgekeurd door de netbeheerder.

De vraag is dus op met toegang per se de voordeur bedoeld wordt.
Of dat wellicht elke toegangsdeur (dus ook achterdeur bijvoorbeeld) voldoet aan de eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:10

Tijntje

Hello?!

Is er eigenlijk een maximum aan elektra draden die je door een 19 mm flex pvc mag trekken?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 20-10 17:43

timovd

Voorsprong door techniek

@Tijntje sowieso niet meer dan één groep. Vanwaar je vraag?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

timovd schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:18:
@Tijntje sowieso niet meer dan één groep. Vanwaar je vraag?
Heb in mijn meterkast een 1,5m flexbuis die naar de kruipruimte gaat, die zit momenteel nog al vol :). Het is trouwens ook een 16 mm zie ik nu.
Er loopt:
  • 1 x fase
  • 1 x nul
  • 1 x aarde
  • 3 x schakeldraad
Alles van dezelfde groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:03
Dan wens ik je veel succes dat krijg je er nooit door heen. Voor 16mm flex 3x2,5 + 2x1,5 wel de max.

[ Voor 25% gewijzigd door leonbong op 30-05-2022 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-10 23:56
Rzaan schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:17:
In de voorschriften uit jouw bron staat
"de meterruimte mag niet verder dan 3 m van de toegang tot de woning liggen"
Het was nog erger in de jaren 80. Bij ons zat de meterkast ruim binnen de 3 meter (hemelsbreed). Alleen moest de meteropnemer (die had je toen nog) de huiskamer in. En dat mocht niet. Dus verplaatsen die handel.
De vraag is dus op met toegang per se de voordeur bedoeld wordt.
Of dat wellicht elke toegangsdeur (dus ook achterdeur bijvoorbeeld) voldoet aan de eisen.
Zal waarschijnlijk ook te maken hebben met de toegankelijkheid vanaf de openbare weg of dat geaccepteerd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
BounceMeister schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:06:
Nog een vraag betreft de meterkast en zonnepanelen. Is het verplicht om een PV sticker te plaatsen in de meterkast wanneer er zonnepanelen aanwezig zijn?
Ja, voor de brandweer. Die moet in een oogopslag kunnen zien dat de installatie nog spanning kan hebben, ondanks dat de hoofdschakelaar uit is.
Tevens las ik een stuk over capacitieve lekstroom bij zonnepanelen. Dit heeft invloed op de aardlekschakelaar. Kan dat een reden zijn om in de meterkast geen aardlekbeveiliging toe te passen en dat alleen bij de onderverdeler te doen?

Situatie is als volgt: 3x25A hoofdaansluiting -> krachtgroep b16 -> 3-fase ymvk-as kabel door tuin -> 4p hoofdschakelaar in onderverdeler (schuur) -> 2p B16/300mA alamat -> 1-fase omvormer PV.
De aardlek hoort in de meterkast. Nu is de kabel naar de schuur niet beveiligd. Dus in de meterkast in plaats van de krachtgroep b16, kun je beter C20 300mA alamat toepassen, of zelfs een C25 300mA alamat.

In de schuur kan de aardlek dan weg, want die is niet meer nodig voor de omvormer, maar het kan geen kwaad hem te laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

LooneyTunes schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:13:
[...]

Het was nog erger in de jaren 80. Bij ons zat de meterkast ruim binnen de 3 meter (hemelsbreed). Alleen moest de meteropnemer (die had je toen nog) de huiskamer in. En dat mocht niet. Dus verplaatsen die handel.

[...]

Zal waarschijnlijk ook te maken hebben met de toegankelijkheid vanaf de openbare weg of dat geaccepteerd wordt.
Vroeger had je ook de eisen van de brandweer die mede-bepaalden waar de meterkast moest komen.
Maar die zijn vervallen, naar ik begrepen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Snelle vraag. Ik wil drie EATON 16 A aardlekautomaten vervangen door exemplaren van 1U breed, want ik heb ruimte nodig.
Ik kan niet meer vinden welke ik moest hebben, iets met spanningsonafhankelijk of zo. Zijn dat deze van Siemens?
https://www.elektramat.nl...-b-kar-30ma-5sv13166kk16/

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
leonbong schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:13:
Dan wens ik je veel succes dat krijg je er nooit door heen. Voor 16mm flex 3x2,5 + 2x1,5 wel de max.
Succes met? Zoals ik het lees zitten de kabels er al doorheen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
ericplan schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:32:
Snelle vraag. Ik wil drie EATON 16 A aardlekautomaten vervangen door exemplaren van 1U breed, want ik heb ruimte nodig.
Ik kan niet meer vinden welke ik moest hebben, iets met spanningsonafhankelijk of zo. Zijn dat deze van Siemens?
https://www.elektramat.nl...-b-kar-30ma-5sv13166kk16/
Klopt, dat zijn de juiste als je de ruimte echt nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

leonbong schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:13:
Het zit er al doorheen :)
Source90 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:34:
[...]

Succes met? Zoals ik het lees zitten de kabels er al doorheen...
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Blihi schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:40:
[...]
Klopt, dat zijn de juiste als je de ruimte echt nodig hebt.
Dat klinkt alsof er ook een nadeel aan verbonden is?
Wil de ruimte gebruiken voor een paar Finder 7M.24 kWh-meters

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:04
Nadeel aan de Siemens lijkt dat ze geen aparte indicator hebben om aan te geven of het trippen door overbelasting of een aardfout was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Septillion schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:55:
Nadeel aan de Siemens lijkt dat ze geen aparte indicator hebben om aan te geven of het trippen door overbelasting of een aardfout was.
Dat heeft de Eaton die ik nu heb ook niet, is inderdaad wel eens hinderlijk.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-10 08:28
Wat zijn goede winkels met een uitgebreide voorraad elektra spullen? Bouwmarkten hebben maar een beperkt assortiment en zijn hierin vaak duur. Webshops zijn er genoeg maar om even snel iets te halen is een fysieke winkel wat makkelijker. Heb al zitten googelen maar kom ze niet echt tegen. Wat ik wel tegenkom is vaak niet voor particulieren.

(omgeving Utrecht)

[ Voor 7% gewijzigd door Blune op 30-05-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Blune schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:53:
Wat zijn goede winkels met een uitgebreide voorraad elektra spullen? Bouwmarkten hebben maar een beperkt assortiment en zijn hierin vaak duur. Webshops zijn er genoeg maar om even snel iets te halen is een fysieke winkel wat makkelijker. Heb al zitten googelen maar kom ze niet echt tegen. Wat ik wel tegenkom is vaak niet voor particulieren.

(omgeving Utrecht)
Hornbach heeft redelijk wat. Spullen zijn niet verpakt in een blister. Scheelt flink met de Gamma.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:10
Voor mijn elektra installatie gebruik ik ymvk kabels die ik met spijkerclips vast zet. Ik heb express de ymvk kabels genomen zodat ik ze ook kan bundelen. Is het dan prima om die met spijkerband in een bundel over het plafond te laten gaan of moet ik ze nog steeds allemaal individueel vast zetten?

Daarnaast heb ik een kabel van de screens (een witte kabel met daarin 3 aders). Dit is aangeleverd en geen ymvk. Het lijkt me dan dat deze kabel individueel met spijkerclips vastgezet moet worden en met enige afstand van de overige kabels zodat die niet teveel kan opwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
walletje-w schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:24:
Voor mijn elektra installatie gebruik ik ymvk kabels die ik met spijkerclips vast zet. Ik heb express de ymvk kabels genomen zodat ik ze ook kan bundelen. Is het dan prima om die met spijkerband in een bundel over het plafond te laten gaan of moet ik ze nog steeds allemaal individueel vast zetten?

Daarnaast heb ik een kabel van de screens (een witte kabel met daarin 3 aders). Dit is aangeleverd en geen ymvk. Het lijkt me dan dat deze kabel individueel met spijkerclips vastgezet moet worden en met enige afstand van de overige kabels zodat die niet teveel kan opwarmen.
Als die spijkerband van kunststof is wel. Stalen lijkt mij snel in de mantel te snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:22:

De aardlek hoort in de meterkast. Nu is de kabel naar de schuur niet beveiligd. Dus in de meterkast in plaats van de krachtgroep b16, kun je beter C20 300mA alamat toepassen, of zelfs een C25 300mA alamat.

In de schuur kan de aardlek dan weg, want die is niet meer nodig voor de omvormer, maar het kan geen kwaad hem te laten zitten.
In principe hoeft een kabel die direct van meterkast naar onderverdeler gaat niet met een aardlek beveiligd te zijn, zolang er geen andere verbruikers of stopcontacten o.i.d op de lijn zitten.

Uiteraard wel beveiligen met een automaat.

Je gaat dan direct van je automaat in de hoofdkast naar je hoofdschakelaar in je subkast.

[ Voor 6% gewijzigd door Navi op 30-05-2022 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Navi schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:40:
[...]

In principe hoeft een kabel die direct van meterkast naar onderverdeler gaat niet met een aardlek beveiligd te zijn, zolang er geen andere verbruikers of stopcontacten o.i.d op de lijn zitten.

Uiteraard wel beveiligen met een automaat.
Als je die kabel niet beveiligd moet je, voor zover ik weet, meten of de aardweerstand niet te hoog is. Daarbij is hier een YMVK-as kabel gebruikt die niet dubbel geisoleerd is.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 30-05-2022 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Wie o wie weet wat dit voor plafonddozen zijn?
Ik heb er 2 in mijn woonkamer, en heb afdekkappen nodig...
Ik weet dat ze geel zijn, rond, en 11cm diameter.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WNxx6BFm.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticTiger op 30-05-2022 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
ArcticTiger schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:28:

[Afbeelding]
Die zijn uit begin van de kunststof periode. Of ze nog te krijgen zijn weet ik niet, een 3d printer kun je ze wel (laten) maken denk ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-10 13:53
ArcticTiger schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:28:

[Afbeelding]
Zo'n standaard afdekkap met één bevestigingspunt, die past er toch wel op?
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/13133.jpg
Vastzetten op één van die schroefpunten en hem dan over de doos heen draaien. Is misschien niet de mooiste oplossing, maar het werkt prima.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:44:
[...]

Als je die kabel niet beveiligd moet je, voor zover ik weet, meten of de aardweerstand niet te hoog is. Daarbij is hier een YMVK-as kabel gebruikt die niet dubbel geisoleerd is.
Dat hoorde ik ook van Xander inderdaad. De meeste woningen hebben een TT-stelsel, dat betekent dat je de aarde niet via je netbeheerder/aansluiting krijgt, maar vanaf een eigen aardpen. De meeste woningen hebben dit.
Dan moet volgens NEN1010 eerst gemeten worden of de aardingsweerstand wel laag genoeg is voordat je kunt volstaan met overstroombeveiliging ipv aardlekbeveiliging.

De kabel is een gewone ymvk-as van 4mm2 met 4 draden en een mantel. De markering zegt: "Waskönig+Walter KEMA-KEUR VO-YMvKas Dca_s2_d2_a3 4x4+as4 0,6/1kV".

De discussie met de installateur loopt al, ik heb nu gevraagd om schriftelijke technische onderbouwing van zijn standpunt.

Dat stukje over capacitieve lekstroom bij PV omvormers las ik gisteravond laat pas, dus ik vroeg me af of dat de beweegreden van de installateur kon zijn om geen aardlek toe te passen in de hoofdgroepenkast.

[ Voor 9% gewijzigd door BounceMeister op 30-05-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Nu online
habbekrats schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:20:
[...]

Die zijn uit begin van de kunststof periode. Of ze nog te krijgen zijn weet ik niet, een 3d printer kun je ze wel (laten) maken denk ik.
Het huis stamt uit 1977 of 1978, oud dus :+
dreamscape schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:35:
[...]

Zo'n standaard afdekkap met één bevestigingspunt, die past er toch wel op?
[Afbeelding]
Vastzetten op één van die schroefpunten en hem dan over de doos heen draaien. Is misschien niet de mooiste oplossing, maar het werkt prima.
Deze zou er uiteindelijk ook nog eens overheen komen, maar het ging mij ook meer om het afdekken van de inbouwdoos zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-10 08:28
ericplan schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:59:
[...]

Hornbach heeft redelijk wat. Spullen zijn niet verpakt in een blister. Scheelt flink met de Gamma.
Hmm, ik vind het aanbod daar eigenlijk ook vrij karig. Paar basis dingen hebben ze wel, maar daar houdt het ook wel mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Blune schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:40:
[...]

Hmm, ik vind het aanbod daar eigenlijk ook vrij karig. Paar basis dingen hebben ze wel, maar daar houdt het ook wel mee op.
https://www.technischeunie.nl/vestigingen/

Die hebben erg veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Blune schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:40:
[...]

Drie van de grotere winkels waar ik wel eens wat bestel zijn Sandervunderink, Elektramat en Elektrobode.
Zitten echter allen niet naast de deur van Utrecht.

Je zou bij Toolstation kunnen kijken? Die hebben her en der nog wat filialen.

Wellicht helpt het als je benoemt wat je zoekt, dat direct afgehaald moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Blune schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:53:

(omgeving Utrecht)
Moet het dichtbij zijn , bv elektramat verzenden gratis vanaf 100 euro en daar zit ik meestal zo op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:50
ArcticTiger schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:16:

[...]

Deze zou er uiteindelijk ook nog eens overheen komen, maar het ging mij ook meer om het afdekken van de inbouwdoos zelf.
Die is hiermee toch ook afgedekt? Hoeveel méér wil je een inbouwdoos in een plafond afgedekt hebben :)

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10 17:38

MrScratch

I am rubber, you are glue

Wat zijn goede merken voor een 3P+N aardlekautomaat B16 30mA? Ik heb nu een SEP voor mijn laadpaal en ene Chint voor mijn inductiekookplaat, maar begreep dat dit slechte merken zijn. Rest van mijn kast is ABB, maar ik heb de indruk dat de varianten van ABB totaal onleverbaar zijn op enige termijn momenteel?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

habbekrats schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:09:
[...]

Moet het dichtbij zijn , bv elektramat verzenden gratis vanaf 100 euro en daar zit ik meestal zo op.
€100,- ex. BTW. ;) maar wel altijd snel verzonden.

[ Voor 6% gewijzigd door klump4u op 30-05-2022 18:00 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BounceMeister schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:54:
De meeste woningen hebben een TT-stelsel, dat betekent dat je de aarde niet via je netbeheerder/aansluiting krijgt, maar vanaf een eigen aardpen. De meeste woningen hebben dit.
Denk niet dat je dit zomaar kunt stellen. Het is afhankelijk van de netbeheerder, het jaar van aanleggen, de stand van de maan? Bij mijn weten voert Stedin tegenwoordig alle huisaansluitingen als TN-stelsel uit, terwijl Enexis juist helemaal geen TN-stelsels meer aansluit bij aansluitingen t/m 3x80A.

Maar het is niet zo relevant wat de meeste woningen hebben. Je had toch al vastgesteld dat jij een TT-stelsel hebt? De rest van de woningen lijkt me niet interessant. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Nu online
Glenfiddich schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:15:
[...]

Die is hiermee toch ook afgedekt? Hoeveel méér wil je een inbouwdoos in een plafond afgedekt hebben :)
Klopt helemaal :)
Maar is meer iets van mij dat iets compleet hoort te zijn zeg maar }:O

Ik ben ook stuk chagrijnig dat ze in de keuken het plafond 3 cm hebben verlaagd en de centraaldoos niet meer toegankelijk is.
Maar dat is waarschijnlijk omdat er niets meer voor te krijgen is.

[ Voor 23% gewijzigd door ArcticTiger op 30-05-2022 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
MrScratch schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:39:
Wat zijn goede merken voor een 3P+N aardlekautomaat B16 30mA? Ik heb nu een SEP voor mijn laadpaal en ene Chint voor mijn inductiekookplaat, maar begreep dat dit slechte merken zijn. Rest van mijn kast is ABB, maar ik heb de indruk dat de varianten van ABB totaal onleverbaar zijn op enige termijn momenteel?
In ieder geval ABB, Eaton, Hager en Schneider wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifefix
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-09 12:50
Dre schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:35:
[...]

Ach, ik heb ik 10 kWp op een 1×35A aansluiting :P
Ja ik sla het grote PV topic er op na, en daar staat 8Kw max, en 5750W maximaal per omvormer.
Dus als ik een extra lijn trek vanaf een andere ALS komt het goed mi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Even een korte vraag waarvan ik niet 100% zeker ben met betrekking tot een nieuwe 3 fasen groepenkast.

Achter de 4 polige 40 A hoofdschakelaar komen 3 (40A) aardlekschakelaars. Elke aardlekschakelaar bedient 3 16A automaten.

Nu heeft de hoofdschakelaar maar 1 nul aansluiting (uiteraard) en 3 fase aansluitingen.

Nu heb ik wel een twin aansluitdraad in 6mm^2 (geperst uiteinde) maar geen triple.
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/cache/136919c23f8ae387bf327a510ef6ff54/4/0/401174202-jpg.jpg

Mag ik op 1 van deze 6mm^2 draden een twin adereindhuls zetten en de derde aardlekschakelaar daarmee aansluiten (met een extra stuk 6mm^2 uiteraard)?

Me dunkt dat 6mm^2 voldoende is, het betreft een 3x25A netaansluiting.

Qua stroom zal het kunnen maar mag het ook op deze manier aangesloten worden. Bedoeling is wel om Nen 1010 compliant te zijn

[ Voor 7% gewijzigd door Indoubt op 30-05-2022 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-10 21:56
Bijna ieder merk heeft van dit soort blokjes.
Deze onder in de kast monteren en dan netjes verder verdelen. Twin huls kan ook dit is nog iets netter.

6mm is idd dik genoeg.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

DeHollander schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:47:
Deze onder in de kast monteren en dan netjes verder verdelen. Twin huls kan ook dit is nog iets netter.

6mm is idd dik genoeg.
Thanks,

I'm stupid of ik heb niet genoeg koffie gehad. Die had ik notabene meebesteld 8)7 en zijn dus beschikbaar

Maar even een keer goed slapen vannacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Had het bij een kennis zo gemaakt rara wat doet de PV boer |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCDU-68Ss5i0jNVGCUX98WExeBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UINxf2bA0kIoM0wlc8bQNiI3.jpg?f=fotoalbum_large

Heb het maar weer aangepast.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WsQucONjZOZZfgV2E5Se3iLIGTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u71SLdCuRiUuPkEiO7RYyoPX.jpg?f=fotoalbum_large

3 fase kast, vanaf de HS weg met twin hulzen. De fasen 1x naar de aardlek (3 stuks 2P) en 1x keer naar z'n blokje.
De nul 2x naar z`n blokje, 1e blokje naar de 3 2 polige aardleks. 2e blokje voor het kracht gedeelte.

[ Voor 11% gewijzigd door DeHollander op 30-05-2022 21:13 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
@DeHollander Bij mij is ook een elektricien geweest die alles doorgelust heeft. Het ziet er niet uit vind ik. Dat met die blokjes is veel netter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
BounceMeister schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:30:
@DeHollander Bij mij is ook een elektricien geweest die alles doorgelust heeft. Het ziet er niet uit vind ik. Dat met die blokjes is veel netter.
Idd, en makkelijker aan te passen etc

Een kamrails hebben ze vaak ook nog nooit van gehoord.
Of dat vinden ze te duur....

Heb deze rail 15 jaar geleden al geplaatst toen ik de verdeler van m`n huis aanpaste.
Nu wordt het tijd om de verouderde aardlekschakelaars (type AC) eens te gaan vervangen.
Waarschijnlijk vervang ik de automaten ook omdat ik dan meer ruimte over houdt. (VKS04COMBI)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FezDE_1YpGMyT0_7ix89TS92mQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I0iv6ceDHqtjuH2TuuUPsLdE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:56
Van het weekend de AC kabel voor de zonnepanelen aan de kant van de garage aangelegd (nadat ik al eerder de kabel aan de kant van de meterkast had aangesloten) en voorzien van een werkschakelaar en metertje rubber aansluitkabel.

Was handig dat ik de oude doorvoer door de vloer vanuit de kruipruimte kon gebruiken waar voorheen een verwarmingsbuis liep van een verwijderde radiator, daar paste de ymvk kabel precies doorheen. (y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbcxUTubG6GU5zuwi7oNiBwKXdU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m8SHik4YAIFfPRj9OjONHxAH.jpg?f=user_large

Dat aansluiten van die 6mm2 aders was aan de kant van de groepenkast al lastig maar in de beperkte ruimte van de werkschakelaar bijna niet te doen, dat koper is zo stug en dan die kleine lusjes erin buigen, doet pijn aan je vingers :X en ze dan ook nog in de aansluitingen manoeuvreren.. maar het is gelukt! :)

Dat de schroeven van de werkschakelaar maar op 1,2 Nm vastgezet moeten worden voelde echt heel los vergeleken met de 2,8Nm voor de ABB 3 fase automaat, daar moest ik echt flink kracht op zetten terwijl ik het hierbij zonder momentschroevendraaier echt vaster zou hebben gezet.
Vraag me af op basis waarvan ABB die momenten bepaald.
Ik vermoed omdat bij deze werkschakelaar het uiteinde van de schroef direct tegen de ader wordt vastgedraaid terwijl dat bij de automaat een klemsysteem is wat je met de schroef strakker zet.

De 6mm2 ymvk kabel ging trouwens ook maar net in de slagvaste grijze 19mm pvcbuis, moest er wat kabel smeermiddel op doen om het voor elkaar te krijgen. Had ook nog zo’n 90° bocht tussen de twee buizen willen zetten maar die was echt te smal dus maar achterwege gelaten.

Vreemd genoeg ging de kabel wel heel soepel in de 19mm gele pvc buis die ik in de meterkast gebruikt heb.
Blijkbaar was die toch net een slagje groter en dat dit een low-friction buis was (met zo’n roze laagje aan de binnenkant) kan ook geholpen hebben.

Nu afwachten wanneer de zonnepanelen geplaatst kunnen worden en hopelijk is het niet te lang wachten op de 3 fase omvormer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Vliegvlug Dat die 6 mm2 ymvk moeilijk in de werkschakelaar gaat wil ik wel geloven, daar is deze eigenlijk niet voor gemaakt. Een slag grotere werkschakelaar waarschijnlijk wel.
Ik ben zelf meer fan van de grotere Eaton PV-25A-4P-AC-I2/SVB-SW/N

1,2 nm is door ABB denk ik bepaald op de bout grote en de mechanische stevigheid zonder dat je de boel stukdraaid.

Grijze pvc buis heeft meestal een iets grotere wanddikte dan de gele pvc.

Maar verder ziet er top uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:01
Vliegvlug schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 00:50:
Dat aansluiten van die 6mm2 aders was aan de kant van de groepenkast al lastig maar in de beperkte ruimte van de werkschakelaar bijna niet te doen, dat koper is zo stug en dan die kleine lusjes erin buigen, doet pijn aan je vingers :X en ze dan ook nog in de aansluitingen manoeuvreren.. maar het is gelukt!
Maar waarom gebruik je solid kabel? Met stranded kabel gaat dat toch veel makkelijker? Bijvoorbeeld met de Lapp Ölflex classic 100 5G6.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
habbekrats schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 06:34:
@Vliegvlug Dat die 6 mm2 ymvk moeilijk in de werkschakelaar gaat wil ik wel geloven, daar is deze eigenlijk niet voor gemaakt.
Een slag grotere werkschakelaar waarschijnlijk wel.
Ik ben zelf meer fan van de grotere Eaton PV-25A-4P-AC-I2/SVB-SW/N
In deze ABB BW425TPSN kan volgens de specificaties zelfs 10mm2 worden gebruikt.
En zoveel kleinere is die ABB schakelaar ook niet, zelfs breder maar wel stuk minder hoog, wat het waarschijnlijk bij de Eaton makkelijk maakt de aders aan te sluiten.

Ik heb nog gekeken of bij de ABB het binnenwerk er niet uit kon zodat het aansluiten buiten de behuizing kon en dan de kabel terugtrekken maar de twee schroeven zijn niet het enige waar het mee vastzit, zit vastgeklikt met plastic nokjes dus dat ging helaas niet.
1,2 nm is door ABB denk ik bepaald op de bout grote en de mechanische stevigheid zonder dat je de boel stukdraaid.

Grijze pvc buis heeft meestal een iets grotere wanddikte dan de gele pvc.
Dat zal het wel zijn dan, ik ging er vanuit dat de binnenmaat van beiden 19mm buizen wel hetzelfde zou zijn maar die 19mm slaat dus niet op de binnenmaat begrijp ik nu.
Maar verder ziet er top uit.
Dank je! Ben er zelf ook wel tevreden mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
Andrehj schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:50:
[...]

Maar waarom gebruik je solid kabel? Met stranded kabel gaat dat toch veel makkelijker? Bijvoorbeeld met de Lapp Ölflex classic 100 5G6.
Ik heb net even die kabel opgezocht en kom daar prijzen tegen van 12 tot 19 euro per meter terwijl de solide 6mm2 kabel bij SanderVunderink 7 euro per meter kost en ik er bij aankoop nog minder voor betaalde.
Dat telt wel op bij 17 meter kabel dus daar heb je je antwoord.

Ander antwoord is dat ik er bij aankoop niet bij stil had gestaan dat het zo priegelen zou zijn in die werkschakelaar. Maar gezien het prijsverschil zou de uitkomst niet anders zijn geweest. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:16
Vliegvlug schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:36:
[...]

Ik heb net even die kabel opgezocht en kom daar prijzen tegen van 12 tot 19 euro per meter terwijl de solide 6mm2 kabel bij SanderVunderink 7 euro per meter kost en ik er bij aankoop nog minder voor betaalde.
Dat telt wel op bij 17 meter kabel dus daar heb je je antwoord.

Ander antwoord is dat ik er bij aankoop niet bij stil had gestaan dat het zo priegelen zou zijn in die werkschakelaar. Maar gezien het prijsverschil zou de uitkomst niet ander zijn geweest. ;)
Wat voor vermogen krijg je aan zonnepanelen dat je voor 6mmq kiest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Vliegvlug Dat zijn keuze's , hier op het werk zijn het eigenlijk altijd Eatons om de reden die jij noemt
Zijn hoger breedte is niet echt nodig
Schakelaar kun je er zo uitpakken om de draden in te voeren.

( De ABB heeft de hendel aan de zijkant zitten, dat is de reden dat het binnenwerk er zomaar niet uit gaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
DeHollander schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:47:

6mm is idd dik genoeg.
Ik denk het ook wel, want 6mm betekent 1/4pi.d² = ruim 27mm² :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-10 13:53
Techneut schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:15:
[...]
Ik denk het ook wel, want 6mm betekent 1/4pi.d² = ruim 27mm² :).
Wie zegt dat dat de doorsnede is? Het kan ook een platte strook zijn van 6mm breed. Als 'ie dan 1mm dik is, is het in ieder geval wel weer 6mm². ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-10 16:36
Even een vraagje aan de mensen die wat kijk hebben op een groepenverdeling.
Op de een of andere manier vind ik dit het lastigste onderdeel.

Ik heb een 3 fase aansluiting 3x25A
De meterkast heeft 3 aardlekschakelaars 12 groepen en 1 3F aardlekautomaat voor de kookplaat.

In de keuken heb ik het volgende:
3x dubbel wcd boven aanrecht (algemeen gebruik)
1x wcd koelkast
1x wcd magnetron (eigen groep)
1x wcd boiler (eigen groep)
1x wcd vaatwasser (eigen groep)
1x wcd oven (eigen groep)
1x wcd afzuigkap
1x perilex kookplaat 3F

Woonkamer
6x dubbel wcd (algemeen gebruik)

Slaapkamer 1
2x dubbel wcd (algemeen gebruik)
1x enkel wcd (algemeen gebruik)

Slaapkamer 2

Slaapkamer 3

Badkamer
1x wcd tbv fohn/scheerapparaat
1x wcd in kastje tbv tandenborstel
1x doos tbv elektrische radiator (eigen groep)

Vliering
1x wcd tbv ventilatie
1x wcd tbv vloerverwarmingpomp
1x dubbel wcd (geschakeld) tbv verlichting

Cv/washok
1x wcd tbv wasmachine (eigen groep)
1x wcd tbv wasdroger (eigen groep)
1x wcd tbv cv-ketel
1x wcd tbv vloerverwarming pomp
1x dubbel wcd (algemeen gebruik)
1x wcd (algemeen gebruik)

Nu zie ik 7 apparaten die een eigen groep zouden moeten hebben volgens de regels die ik op google vind.
Dan houd ik nog 5 groepen over.
Ook had ik begrepen dat de keuken over 2 groepen verdeeld moet worden.

Kom ik op het volgende lijstje:

AARDLEK 1

Groep 1
Keuken (1) + CV/washok

Groep 2
Slaapkamer 1 + Badkamer + Hal

Groep 3
Keuken-boiler

Groep 4
Oven

AARDLEK 2

Groep 5
Keuken (2)

Groep 6
Slaapkamer 2 en 3 + Tuin

Groep 7
Wasmachine

Groep 8
Vaatwasser

AARDLEK 3

Groep 9
Woonkamer

Groep 10
Droger

Groep 11
Magnetron

Groep 12
Badkamer radiator

Is dit een beetje goed verdeeld?

Of overdenk ik het en kan ik wel de vloerverwarming pompen en cv bij de badkamer radiator doen zodat alle verwarming op 1 groep zit?

Eigenlijk heb ik ook wel de wens de ventilatie op een eigen groep te zetten, of op zijn minst een eigen schakelaar te geven in de meterkast zodat je hem kan uitzetten. (maar dan weer liever niet permanent uit)

[ Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 31-05-2022 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@FRANQ Ik zou de verdeling naar het aantal gelijktijdige grote vermogens goed verdelen
andere tip, zet de tuinverlichting en dat soort zaken op eigen aardlek automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-10 16:36
habbekrats schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:16:
@FRANQ Ik zou de verdeling naar het aantal gelijktijdige grote vermogens goed verdelen
andere tip, zet de tuinverlichting en dat soort zaken op eigen aardlek automaat.
Ik wil inderdaad de tuin het liefst op een aparte groep hebben.
maar dan moet ik andere dingen bij elkaar schuiven.

Nu verwacht ik dat de badkamer ook met alle slaapkamers tegelijk kan, maar dat heb ik nu los van elkaar bedraad.
Boven ligt eigenlijk alles er al in, beneden moet ik nog doen.

Naar mijn idee heb ik de verbruikers met een eigen groep al redelijk verdeeld.
Ik zou de boiler weg kunnen laten, want die komt er niet in.
Maar die wil ik wel voorbedraden voor het geval dat er in de toekomst een boiler in moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Wolf87 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:51:
[...]

Die dikte heeft niet alleen met het vermogen te maken maar ook met je lengte.
Als je netjes een kabel berekening maakt komt er vanzelf de juiste kabel uit, wel altijd afronden naar boven.(dikste kiezen)

Ik reken zelf meestal met 1% al begreep ik dat dit niet meer nodig is en je tegenwoordig weer met 5% mag rekenen.(lager is beter m.b.t. spanningsopdrijving)

Er zijn diverse online tools

Edit: M`n eigen kabel even nagerekend zit op 1,5% spanningsverlies 18m 3x4mm2 B20 Automaat
4,2kW omvormer 19A .
Wilde 6mm leggen maar dat gaat wat lastig met een 3/4 buis.

[ Voor 13% gewijzigd door DeHollander op 31-05-2022 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@FRANQ Dat van die eigen groepen ligt wat genuanceerder. Het is beslist niet overal nodig. Het heeft in een versie van NEN1010 en NPR5310 gestaan, maar volgens mij is het alweer een tijdje uit de norm gehaald.
(Ik word wel gecorrigeerd als het niet zo is.)

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
FRANQ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:55:
Even een vraagje aan de mensen die wat kijk hebben op een groepenverdeling.
Op de een of andere manier vind ik dit het lastigste onderdeel.

Ik heb een 3 fase aansluiting 3x25A
De meterkast heeft 3 aardlekschakelaars 12 groepen en 1 3F aardlekautomaat voor de kookplaat.

....

Is dit een beetje goed verdeeld?

Of overdenk ik het en kan ik wel de vloerverwarming pompen en cv bij de badkamer radiator doen zodat alle verwarming op 1 groep zit?

Eigenlijk heb ik ook wel de wens de ventilatie op een eigen groep te zetten, of op zijn minst een eigen schakelaar te geven in de meterkast zodat je hem kan uitzetten. (maar dan weer liever niet permanent uit)
Ik zou even een Excel overzicht maken en dan de vermogens er achter zetten en noteren op welke fase ze zitten. Kan je het automatisch laten uitrekenen. En zien of de fase verdeling een beetje in balans is.
Denk ook aan je gelijktijdigheid, welke apparaten gebruik je vaak samen.....

Vermogens kunnen je wel eens verrassen, mijn warmtepomp droger is maar 1000w

De algemene groepen ook verdelen over de aardlekschakelaars, wordt het niet in een keer donker in je huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
DeHollander schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:53:
[...]

Die dikte heeft niet alleen met het vermogen te maken maar ook met je lengte.
Als je netjes een kabel berekening maakt komt er vanzelf de juiste kabel uit, wel altijd afronden naar boven.(dikste kiezen)

Ik reken zelf meestal met 1% al begreep ik dat dit niet meer nodig is en je tegenwoordig weer met 5% mag rekenen.(lager is beter m.b.t. spanningsopdrijving)
Dat weet ik, ik had misschien de kabellengte erbij moeten vragen. Hij heeft 5 aders 6mmq neergelegd. Ga er dus van uit dat het een 3 fase omvormer wordt. Afhankelijk van de lengte en het vermogen is dit inderdaad met de online tools goed uit te rekenen. Met een 3 fase omvormer moet je behoorlijk wat vermogen neerleggen/een grote afstand overbruggen om 6mmq nodig te hebben.

En wat betreft jou situatie snap ik met een 1 fase omvormer. Echter mag er volgens de norm door 19mm buis 4x6mmq. Dus waarom zou 3 niet passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolf87
ericplan schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:02:
@FRANQ Dat van die eigen groepen ligt wat genuanceerder. Het is beslist niet overal nodig. Het heeft in een versie van NEN1010 en NPR5310 gestaan, maar volgens mij is het alweer een tijdje uit de norm gehaald.
(Ik word wel gecorrigeerd als het niet zo is.)
Dit is inderdaad aangepast. Zie https://gathering.tweaker...message/66662086#66662086

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
Moest het ook nog door de buis met een aantal bochten zien te krijgen. En daar twijfelde ik over. Tevens was 3x4mm iets goedkoper en niet echt nodig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
habbekrats schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:09:
@Vliegvlug Dat zijn keuze's , hier op het werk zijn het eigenlijk altijd Eatons om de reden die jij noemt
Zijn hoger breedte is niet echt nodig
Schakelaar kun je er zo uitpakken om de draden in te voeren.
Dat klinkt inderdaad wel een stuk praktischer dan die ABB schakelaar, vooral dat het binnenwerk eruit kan, dan zou je die extra hoogte eigenlijk niet eens echt nodig hebben.

Was ook niet een hele bewuste keuze die ABB versie, meer dat mijn groepenkast ook van ABB is en daarom automatisch ook voor hun werkschakelaar gekozen.
( De ABB heeft de hendel aan de zijkant zitten, dat is de reden dat het binnenwerk er zomaar niet uit gaat)
Ja dat had ik al gezien, en dat hendeltje is niet los te maken want met plastic haakjes vastgeklikt in de schakelaar.
Die ronde knop van de Eaton ziet er ook wat veiliger uit dan het hendeltje van de ABB want het is niet ondenkbaar dat je die tijdens werkzaamheden aantikt en als je dat te hard doet schiet hij gelijk door naar de aan-positie. Dat zal met die Eaton draaiknop haast niet mogelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
Wolf87 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:51:
[...]

Ik heb nog geen definitieve keuze gemaakt maar op het dak past maximaal 11,5kWp.
Die 6mm2 kabel was ook niet voor het vermogen gekozen maar om de spanningsval te beperken.
Dat was voordat ik hier hoorde dat dit alleen relevant is voor 1-fase omvormers met hoge vermogens maar voor 3-fase omvormers eigenlijk geen factor is.
Zie: Andrehj in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Maar toen had ik de kabel al gekocht, dus vandaar dat die nu nogal overdreven dik is uitgevoerd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 20-10 10:39
Andrehj schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:50:
[...]

Hmm, mag je, voor een AC-kabel van PV naar de meterkast dan ook voor stranded kiezen, in plaats van solid?

En heeft stranded niet snel meer verlies dan solid ?

OK, deze kabel is inderdaad tandjes duur per meter, maar als het makkelijker in buizen te verwerken is......

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Vliegvlug Zelf die schakelaar afgelopen week ook geplaatst. Wel maar met 4qmm, dat wel. Maar mijn ervaring is iets terug moeten drukken met draden nog veel lastiger dan gewoon netjes op lengte maken en wat buigen om het in place te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb een warmtepomp aangeschaft, waarvan ik de elektrische bijverwarming op 1 fase aan kan sluiten (230v, afgezekerd op 32A) of op 3 fasen (400v, afgezekerd op 16A). Dat laatste heeft mijn voorkeur.

In die situatie wordt de nul dus niet gebruikt. Kan ik hiervoor dan een 4P aardlekautomaat gebruiken om ‘m af te zekeren? Specifiek de Hager ADM416G. Ik zou dus in feite één van de polen onaangesloten laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
eymey schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:53:
[...]

Hmm, mag je, voor een AC-kabel van PV naar de meterkast dan ook voor stranded kiezen, in plaats van solid?

En heeft stranded niet snel meer verlies dan solid ?

OK, deze kabel is inderdaad tandjes duur per meter, maar als het makkelijker in buizen te verwerken is......
Ik weet niet of stranded kabel mag maar zie eigenlijk geen reden waarom niet als je maar adereindhulzen gebruikt voor het aansluiten.
De aders die voor verbinden van componenten in de groepenkast worden gebruikt zijn tenslotte tegenwoordig ook allemaal van het soepele type.
En bij dezelfde mm2 zou ik ook niet meer verlies verwachten.
Maar ik hoor graag of het zo is van een expert want ik ben ook wel benieuwd.

De opmerking van @Andrehj ging trouwens niet over het in buizen plaatsen maar over het aansluiten in de werkschakelaar waar beperkte ruimte is en dan is soepel gewoon veel makkelijker.
Die kabel van mij zit alleen voor de geleiding op de muur in pvc buis maar voor de rest niet, hij hangt in de kruipruimte langs de afvoerbuizen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
Victor schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:58:
Ik heb een warmtepomp aangeschaft, waarvan ik de elektrische bijverwarming op 1 fase aan kan sluiten (230v, afgezekerd op 32A) of op 3 fasen (400v, afgezekerd op 16A). Dat laatste heeft mijn voorkeur.

In die situatie wordt de nul dus niet gebruikt. Kan ik hiervoor dan een 4P aardlekautomaat gebruiken om ‘m af te zekeren? Specifiek de Hager ADM416G. Ik zou dus in feite één van de polen onaangesloten laten.
Ja, dat kan prima. Let wel even goed op het aansluitschema mbt de testknop. Deze moet wel wel een lekstroom creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Septillion schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:58:
@Vliegvlug Zelf die schakelaar afgelopen week ook geplaatst. Wel maar met 4qmm, dat wel. Maar mijn ervaring is iets terug moeten drukken met draden nog veel lastiger dan gewoon netjes op lengte maken en wat buigen om het in place te doen.
Ik bedoel dan ook niet ‘terug drukken’ maar simpelweg aan de kabel zelf de boel terugtrekken nadat je de aders op het binnenwerk hebt aangesloten en de aders al de juiste vorm hebt gegeven om precies voor de wartelopening uit te komen en daarna pas de wartel vastdraaien.
Dat is echt veel makkelijker dan in die beperkte ruimte aders proberen te verbuigen in de juiste vorm en in de aansluiting te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Vliegvlug Dan verschillen onze mening daarover :D Vond het eigenlijk nog best wel ruim. In een gemiddelde centraaldoos moet ik meer moeite doen. Heb wel de aan en afvoer aan dezelfde kant zitten, dus voor één kant had ik wat meer ruimte. Maar goed, daar kwam de PE van de panelen er dan wel weer bij.
Pagina: 1 ... 243 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.