Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 238 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.354.296 views
Zwerius schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:20:
Maar nu zie ik tot mijn verbazing dat de nieuwe geen aarde-aansluiting meer heeft.
Ik snap dat je die voor het nromale functioneren niet nodig hebt. Als je de stroom door de fase en de nul meet, moet het verschil kleiner zijn dan 30 mA (in mijn geval). Maar als je de testknop indrukt moet je toch ergens een lekstroompje naar aarde creëren. Hoe gaat dat dan als er geen aardaansluiting meer is?
Kent iemand de details van de werking?
Om te testen kun je simpelweg een stroom van >30mA laten lopen van het fasecontact aan de onderkant van de automaat naar het nulcontact aan de bovenkant van de automaat. Deze stroom loopt dan buiten de meetspoel om dus zal de aardlekautomaat afschakelen.

Op je nieuwe automaat staat ongetwijfeld een schematje geprint waaruit duidelijk wordt hoe de testknop werkt.
Zwerius schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:47:
[...]

Misschien komt het dan dat ik een oude versie heb. Ons huis is van 1987.
Dit is 'm:
[Afbeelding]
Maar het blijft me toch bezig houden hoe je dan voor het testen een lekstroompje creëert.
Ik zou overwegen om al die oude meuk te saneren.

Dit zijn zo'n beetje de meest beruchte aardlekautomaten ooit gemaakt geloof ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 12-05-2022 11:14 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:55
[...]

Dit is 'm:
[Afbeelding]
Maar het blijft me toch bezig houden hoe je dan voor het testen een lekstroompje creëert.
De testschakelaar maakt doorgaans een lekstroom door met een weerstand een verbinding te maken tussen de nul aan de ene kant en de fase aan de andere kant. Er wordt dan bewust een onbalans van pakweg 50 mA gecreëerd die het circuit MOET aanspreken.
henkie196 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:44:
Kan iemand bevestigen dat ik het zo goed aan heb gesloten?
Zo te zien wel ja.

• FrankHe
Xander schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:06:
[...]

Ik zou overwegen om al die oude meuk te saneren.

Dit zijn zo'n beetje de meest beruchte aardlekautomaten ooit gemaakt geloof ik.
[YouTube: aardlekautomaat]
Inderdaad vervangen die handel.

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-12 21:19
FrankHe schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:10:
[...]

Inderdaad vervangen die handel.
Ik test ze regelmatig en heb nooit een probleem.

Maar hoezo staan deze bekend als "meest berucht".

Waar haal je die info vandaan?
Het gaat me er niet om, dat ik je niet geloof, maar je weet hoe het gaat op internet.
Iedereen kan van alles roepen, maar dat hoeft nog niet waar te zijn.
Is er ergens een publicatie te vinden van een instantie, waarbij deze conclusie is getrokken?

Zwerius Kriegsman

• FrankHe
Zwerius schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:22:
[...]

Het gaat me er niet om, dat ik je niet geloof, maar je weet hoe het gaat op internet.
Is er ergens een publicatie te vinden van een instantie, waarbij deze conclusie is getrokken?
Heb er zelf geen ervaring mee, kijken naar de video lijkt het erop dat er een probleem is waardoor ze niet afschakelen. Details weet ik verder niet.
[...]

Dat testen is waarschijnlijk je redding. Het probleem is volgens mij dat ze mechanisch vast gaan zitten als ze niet regelmatig in werking hoeven te treden.

Ik heb geen bronnen voor je, sorry. Anders dan dat filmpje (niet mijn filmpje trouwens).

Ik heb persoonlijk al wel tientallen van deze automaten defect gezien. Zowel exemplaren zoals in het filmpje die totaal niet meer afschakelen, als exemplaren die met de testknop nog wel uitschakelen maar dit niet meer snel genoeg (binnen 0,3s) doen. Test je ze regelmatig met een installatietester op uitschakeltijd en -stroom?

Mochten ze niet uitschakelen dan is het een slecht idee om de testknop vast te houden, want dan zegt het boem. :+ Dat is om te beginnen natuurlijk gewoon een ontwerpfout, daar zou het tegen moeten kunnen.

Ik heb er zelf pas 1 zien knallen, die was defect en de testknop bleef ingedrukt klem zitten, dat is geen goede combinatie. :X

Ik weet van een woningcorporatie hier in de regio die na een incident in al zijn huurwoningen waar deze automaten nog zaten het spul heeft laten vervangen. Zij zijn blijkbaar op de een of andere manier ook overtuigd geraakt. Nu jij nog. :+

In het algemeen zou ik trouwens ook wel willen stellen dat een groepenkast na 30 jaar gewoon is afgeschreven. Maar ja je moet er natuurlijk mee doen wat jij wilt. :)

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:05
Antwoord verwijderd. Vraag al door meerdere tweakers beantwoord d:)b

[ Voor 113% gewijzigd door amauer op 12-05-2022 15:30 ]

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Vast een simpele antwoord maar ik kom er niet uit.

Ik heb deze ABB aansluitblokjes:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.productimages.abb.com/6906.170_400x400.jpg
Meegeleverd met mijn ABB beltrafo.

Maar wat te doen met dat stukje plastic dat erbij wordt geleverd?
Ik dacht tussen de twee blokjes om ze van elkaar te scheiden maar de gaten in het plastic komen niet overheen met de aansluitpunten van een ABB automaat.

Is sowieso tijdelijk want ik vind die blokjes van ABB maar ondingen omdat ze niet aanraakveilig zijn.
Wil dergelijke kopen ter vervanging:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/cache/7254b39789edebd7b7c366a3fbcd6106/2/7/2700163154-jpeg_2.jpg

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vliegvlug schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:07:
[...]

Zo’n wartel onderinvoer is inderdaad nogal beperkt maar tegelijkertijd denk ik dat het in mijn situatie wel uitkomt. Mijn kast met onderinvoer bevat niet zoveel groepen als bij jou omdat er enkel 3-fase groepen in zitten.
En het ‘dwingt’ me ook om zoveel mogelijk van boven in te voeren wat toch praktischer is en netter.
De huidige 2 kabels die van onder komen gaan namelijk naar twee 1-fase groepen in de linker kast.
Ik hoop dat er nog genoeg lengte in zit om minimaal 1 via boven in te voeren.
Deze zijn namelijk door een elektriciën aangelegd bij de verbouwing en die heeft gewoon de makkelijkste weg gekozen aangezien ze van onderaf de groepenkast binnen komen.

[...]

Dat geldt voor de boveninvoeren natuurlijk net zo goed ;)

Ik ken die stapelbare klemzadels wel, heb ze in mijn vorige huis ook gebruikt bij het vernieuwen van de groepenkast en heb ze voor deze groepenkast ook al klaar liggen. :)
Zijn van ABB en die zijn inderdaad grijs.
(Wel toewijding om dan op zoek te gaan naar zwarte omdat dat er beter uitziet, dat kan ik wel waarderen zo’n oog voor detail)

Probleem bij mij is dat er 2 lasdozen maar een paar cm boven de linker groepenkast geplaatst zijn en het bovendien allemaal flexbuizen zijn die in allerlei hoeken de groepenkast in lopen.
Dus die zadels plaatsen is nu onmogelijk, dat moet ik eerst opschonen.

[...]

Bij mij zijn er ook groepen waar er meerdere buizen voor gebruikt worden maar die komen dus samen in de lasdozen boven de groepenkast en daar wil ik vanaf.

Hoe heb jij die dubbele draadparen in jouw groepenkast samengevoegd richting 1 groep?
Wago’s op DIN houders? Verdeelblokjes op de groep?
Ik heb ook een lasdoos vlak boven de groepenkast zitten, maar die heb ik wel tegelijkertijd met het aansluiten van die groepen geplaatst, dus ik had nog de mogelijkheid draden wat langer te houden en de doos op een bepaalde plek te plaatsen. :)

Ik heb er dus voor gezorgd dat de onderinvoer naar een ABB 3640W4 ging, welke meerdere uitvoeren naar de kruipruimte heeft, welke dan vervolgens weer naar verschillende pijpjes in de vloer lopen.

De boveninvoer hetzelfde: ook naar een 3640W4, welke dan 2 uitgangen heeft naar de pijpjes die in de betondek lopen.

Gevolg is dus dat er van boven 1 set draden binnen komen en van onder 1 set draden.
De ABB flexomaten hebben een dubbele aansluitklem voor de bruine en blauwe draad: https://www.elektramat.nl...roefloos-1spf006906f0115/ dus die kunnen daar mooi voor gebruikt worden. :)

Alternatief was inderdaad om allerlei kabels en buizen met draad de groepenkast binnen te laten komen en daar alles op te lossen. Qua hoeveelheid buisinvoeren zou dat te doen zijn (evt met extra zadels gestapeld), maar dan zou er idd ergens een vorm van lassen moeten plaatsvinden en ik vind dat dat beter buiten de groepenkast gedaan wordt.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:39
Vliegvlug schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:07:
Hoe heb jij die dubbele draadparen in jouw groepenkast samengevoegd richting 1 groep?
Wago’s op DIN houders? Verdeelblokjes op de groep?
Bij veel automaten mag je twee draden per klem aansluiten (mits gelijke diameter en alleen als de fabrikant het toestaat). En Sander Vunderink verkoopt hier heel handige blokjes voor die je direct op de automaat monteert.
Beide oplossingen zijn mooi compact.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 12-05-2022 18:25 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-10 21:56
[...]

Dit is 'm:
[Afbeelding]
Dit is zo oud en onbetrouwbaar, ik zou heel de kast vervangen!

Edit heb dit gelijk geschreven zonder verder te lezen, zegt genoeg denk ik!
Ook veel defecte tegen gekomen..... :'(

[ Voor 9% gewijzigd door DeHollander op 12-05-2022 19:43 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:33
[...]

Deze dingen hebben er smeervet in zitten voor de werking. Dat verdroogd waardoor het vet hard wordt.
Als jij ze hebt uit 1987 dan zijn ze ruim over de technische levensduur heen.

Ps een aardlek heeft geen aarde nodig om lekstroom te creëren, je kan ook deel via de nul laten wegvloeien wat “om” het meetgedeelte heen zit gemaakt intern.

• Vliegvlug
  • Nu online
Andrehj schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:25:
[...]

Bij veel automaten mag je twee draden per klem aansluiten (mits gelijke diameter en alleen als de fabrikant het toestaat). En Sander Vunderink verkoopt hier heel handige blokjes voor die je direct op de automaat monteert.
Beide oplossingen zijn mooi compact.
Dat moet ik dan even uitzoeken of dat bij mijn automaten mag, de ABB SN201.
Zou wel makkelijk zijn.

En anders bedoel je van dit soort blokjes:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/cache/7254b39789edebd7b7c366a3fbcd6106/2/7/2700163154-jpeg_2.jpg

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:32
Tanuki schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:03:
[...]
Er zijn 2 groepen die de meterkast verlaten door meerdere buizen en ook de groepenkast verlaten door 2 buizen. Uiteindelijk zou ik dan 4 onbenutte buizen hebben en mijn autisme kon die lege plekken niet aan. Maar daar loopt dus (nog) niets doorheen. :)
Je autisme kon wel de 2 verschillende kappen van de HLD-33's aan? Ik heb hetzelfde met die twee verschillende kappen en het stoort me echt 8)7

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zojuist las ik ergens dat groepenkasten binnen 3m van de ingang van een woning geplaatst moeten zijn en direct vanuit de hal bij de ingang bereikbaar moeten zijn. Zoals ik het lees, is het niet toegestaan een groepenkast in de kelder te plaatsen, omdat deze (in het geval van deze buurt) niet vanuit de hal toegankelijk is.

De eigenaar van de huurwoningen in deze buurt, verplaatst bij renovaties echter de groepenkast naar de kelder, die alleen vanuit de keuken toegankelijk is.

Mag dat wel? :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-12 22:21
Dat lijkt me niet, bovendien denk ik dat het niet handig is om een gasmeter in de kelder te hebben ivm ontploffingsgevaar.
Dacht dat gas zwaarder is dan lucht, in elk geval propaan en butaan zijn dat wèl

edit: nee, aardgas is lichter dan lucht, dus dit argument vervalt.......

[ Voor 15% gewijzigd door Naalroc op 13-05-2022 15:01 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:35
Groepenkast hoeft niet hetzelfde te zijn als meterkast. Het zou kunnen dat de meters en hoofdzekeringen vrij compact dicht bij de ingang zitten, en de rest van de verdeling in de kelder gebeurt?

It's time to play the music, it's time to light the lights

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
Ik heb in een apartement gewoond waar de meterkast 5 verdiepingen lager (samen met nog 100 meterkasten) in een gemeenschappelijke ruimte was, en de groepenkast in het apartement zelf naast de voordeur. Betrof een gloednieuw appartement in een gerenoveerd kantoorpand.

Geen idee of dat betekent dat het allemaal volgens de normen was though. Er waren wel wat rare zaken uitgehaald. Zo zat er in de meterkast een 25A zekering, en daar achter in de groepenkast een 2x16A kookgroep.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
leonbong schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:13:
[...]

Deze dingen hebben er smeervet in zitten voor de werking. Dat verdroogd waardoor het vet hard wordt.
Als jij ze hebt uit 1987 dan zijn ze ruim over de technische levensduur heen.
Vind je dat,?
Zo ja, hoe lang is die technische levensduur dan ongeveer? Volgens mij is daar helemaal niets over omschreven en evenmin staat er een fabricage jaartal op dergelijk materiaal. Wat betreft aardlekschakelaars wordt er weliswaar geadviseerd om ze eenmaal per halfjaar te testen om vastzitten te voorkomen, maar meer ook niet.
Doorgaans zien spullen uit die tijd er nog perfect uit, wie maakt mensen er dan op attent dat het aan vervanging toe is? Voor de meeste mensen die ik ken is de meterkast alleen maar de opbergplaats van de stofzuiger en is die de enige reden dat die kastdeur regelmatig wordt geopend. De "zooi aan techniek" die zich daar toevallig ook in bevindt gaat de meesten van hen, geven ze ook eerlijk toe, ver boven de pet. En daar verwacht je dan de nodige oplettendheid van?

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Raven schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:59:
Zojuist las ik ergens dat groepenkasten binnen 3m van de ingang van een woning geplaatst moeten zijn en direct vanuit de hal bij de ingang bereikbaar moeten zijn. Zoals ik het lees, is het niet toegestaan een groepenkast in de kelder te plaatsen, omdat deze (in het geval van deze buurt) niet vanuit de hal toegankelijk is.

De eigenaar van de huurwoningen in deze buurt, verplaatst bij renovaties echter de groepenkast naar de kelder, die alleen vanuit de keuken toegankelijk is.

Mag dat wel? :S
Bij renovaties "mag" er sowieso veel meer dan bij nieuwbouw - daar wordt je doodgegooid met regeltjes. Ik snap echt niet waarom een meterkast minimale en maximale afmetingen zou moeten hebben en vlak bij de deur moet zitten.

Een gemiddeld grachtenpand uit 17zoveel zit het al 100 jaar ergens in een kelder onder grachtniveau :?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• leonbong
Techneut schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:38:
[...]
Vind je dat,?
Zo ja, hoe lang is die technische levensduur dan ongeveer? Volgens mij is daar helemaal niets over omschreven en evenmin staat er een fabricage jaartal op dergelijk materiaal. Wat betreft aardlekschakelaars wordt er weliswaar geadviseerd om ze eenmaal per halfjaar te testen om vastzitten te voorkomen, maar meer ook niet.
Doorgaans zien spullen uit die tijd er nog perfect uit, wie maakt mensen er dan op attent dat het aan vervanging toe is? Voor de meeste mensen die ik ken is de meterkast alleen maar de opbergplaats van de stofzuiger en is die de enige reden dat die kastdeur regelmatig wordt geopend. De "zooi aan techniek" die zich daar toevallig ook in bevindt gaat de meesten van hen, geven ze ook eerlijk toe, ver boven de pet. En daar verwacht je dan de nodige oplettendheid van?
Nee ik verwacht geen oplettendheid.

Er staat inderdaad nergens letterlijk omschreven wat de levensduur van componenten is.
Neemt niet weg dat het oude spullen zijn. Verschillende verzekeraars en bijvoorbeeld verenging eigenhuis adviseren 25 jaar voor grootschalig onderhoud aan de elektrische installatie.
Wat overigens niet betekent dat de meterkast na 25 jaar moet worden vervangen.

Maar we hebben het hier over een mechanisch component van bijna 40jaar oud.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
WVL_KsZeN schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:28:
[...]

Je autisme kon wel de 2 verschillende kappen van de HLD-33's aan? Ik heb hetzelfde met die twee verschillende kappen en het stoort me echt 8)7
Haha mee eens! Maar ik zal wel moeten, mijn bankrekening is het er niet mee eens om het te vervangen puur en alleen voor het uiterlijk.

Stom, dat ze dat hebben aangepast inderdaad.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:03
Ethirty schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:17:
[...]

Bij renovaties "mag" er sowieso veel meer dan bij nieuwbouw - daar wordt je doodgegooid met regeltjes. Ik snap echt niet waarom een meterkast minimale en maximale afmetingen zou moeten hebben en vlak bij de deur moet zitten.

Een gemiddeld grachtenpand uit 17zoveel zit het al 100 jaar ergens in een kelder onder grachtniveau :?
Stukje veiligheid, dat jijzelf of de hulpdiensten de boel spanningsloos/gasloos/waterdrukloos kunnen maken zonder zoektocht door het pand.

Stukje ARBO, zodat de monteurs zich niet in allerlei bochten hoeven te wringen bij onderhoud. Zo'n watermeter in een put achter de voordeur heeft zo z'n historie, maar is gewoon k*t om te werken.

Bij oude panden kun je soms niet heel veel zonder heel de inrichting om te gooien, dus zijn de eisen lager. Ooit vond het GEB het een goed idee om de hoofdaansluiting in een hoekje van de kelder te doen, of het waterbedrijf om het in een diepe put te doen. En zolang zij niet zelf de kosten gaan dragen om het te verplaatsen, zal het nog wel een tijdje zo blijven.

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

De deur van de meterruimte mag bij een woning niet grenzen aan een verblijfsruimte, toilet of badruimte. Dit dwingt om bij situering in de woning om ter plaatste van de toegang van de
woonfunctie een entreeportaal te maken
Leuk bedacht, in mijn appartement uit 2006 zat hij gewoon tussen de slaapkamer en de badkamer deur.
En waarom? Heb me daar als woningeigenaar echt nog nooit druk om kunnen maken.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• ds23man

ds23man

Eenum

Goed lezen, de deur mag niet in een verblijfsruimte zitten. Wel in algemene verkeersruimte ( hal, gang). Dat je WC, badkamer, slaapkamer daar ook een deur hebben maakt niet uit. Het gaat om de persoonlijke levenssfeer.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik kwam https://www.mijnaansluiti...ng%20laagbouwwoningen.pdf tegen bij het Googlen, die zegt
De meterruimte is vanaf de hal of gang – direct vanaf een toegang – te bereiken. Hij ligt niet meer
dan 3 meter van deze toegang verwijderd en op hetzelfde niveau. In de meterruimte en in de directe
omgeving ervan bevinden zich geen balken, leidingen en dergelijke, die een vrije invoering van de
aansluitleidingen in de weg staan. De meterruimte is zo gelegen, dat onze meters en leidingen niet
kunnen bevriezen.
In deze woning is de elektra-aansluiting, kWh-meter en groepenkast pal naast de voordeur in een nis in de muur geplaatst, gas en water in de kelder. Bij gerenoveerde woningen zit alles in de kelder, vandaar mijn vraag.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Raven schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:39:
In deze woning is de elektra-aansluiting, kWh-meter en groepenkast pal naast de voordeur in een nis in de muur geplaatst, gas en water in de kelder. Bij gerenoveerde woningen zit alles in de kelder, vandaar mijn vraag.
Ik vind het wel raar. Verplaatsen van de diverse hoofdaansluitingen kan alleen door de netbeheerders worden gedaan. Deze stellen normaalgesproken ook dezelfde eisen (<3m van een toegangsdeur). Het is bovendien een prijzige grap om de aansluitingen te laten verplaatsen, waarom zou een verhuurder dat überhaupt willen?

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:35
Xander schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:42:
[...]
waarom zou een verhuurder dat überhaupt willen?
Als je daarmee net een extra appartement/studio/kamer kunt realiseren oid dan kan ik me voorstellen dat dat snel terugverdient is.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Xander schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:42:
[...]

Ik vind het wel raar. Verplaatsen van de diverse hoofdaansluitingen kan alleen door de netbeheerders worden gedaan. Deze stellen normaalgesproken ook dezelfde eisen (<3m van een toegangsdeur). Het is bovendien een prijzige grap om de aansluitingen te laten verplaatsen, waarom zou een verhuurder dat überhaupt willen?
Meer ruimte gok ik, op de huidige plek dient er eerst een stuk muur weggefreest te worden om de groepenkast uit te kunnen breiden met ook maar één groep en/of aardlek. De kelder heeft wel een nadeel, die dient als voorraadkast, daar waren de planken al voor aanwezig bij het betrekken van de woning enkele decennia terug.

Oscar Wilde

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-12 21:47
ds23man schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:25:
Het gaat om de persoonlijke levenssfeer.
Dat geintje hebben wij hier ook gehad. De meterkast zat naast de deur.
Alleen werd de deur vervangen door een raam en moest (uiteraard toen de verbouwing bijna klaar was, we hadden pas 8 jaar ondergrondse stroom) de meterkast verplaatst worden. (jaren 80)
Dus hebben we in de huiskamer een binnenmuur met een "bult" waar aan de andere kant de meterkast zit in het halletje. (en de aansluiting buiten moest 3 meter verplaatst worden)
En inderdaad hèt argument was dat de meteropnemer (die hadden we toen nog) niet de woonkamer in mocht komen.

• ds23man

ds23man

Eenum

hou het ontopic

[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 14-05-2022 11:24 ]

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-12 07:37
Joris 407 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:45:
Een vraag: ik wil mijn groepenkast uitbreiden door er een (uitbreidings)groepenkast naast / tegen aan te plaatsen. In de huidige groepenkast zit een (3-fasen)-hoofdschakelaar. Moet in de uitbreidingskast dan ook weer een hoofdschakelaar toegepast worden?

Ik zou zeggen van niet omdat dit verwarrend kan zijn, omdat niet duidelijk is welke van de twee dan aanwezige hoofdschakelaars de complete installatie spanningsloos maakt. Iemand op de hoogte van de regels op dit vlak?
Dank voor het antwoord dat 2 kasten tegen elkaar aan als 1 kast gezien worden en dat 1 hoofdschakelaar dus genoeg is.

Een vervolgvraag: mag ik in de 2e kast, die ik dus tegen de 1e plaats, de buisuitvoer ook aan de onderzijde doen? Dat zou in de meterkast veel praktischer en mooier zijn.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

ds23man schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:25:
Goed lezen, de deur mag niet in een verblijfsruimte zitten. Wel in algemene verkeersruimte ( hal, gang). Dat je WC, badkamer, slaapkamer daar ook een deur hebben maakt niet uit. Het gaat om de persoonlijke levenssfeer.
Er staat toch echt "niet grenzen aan een verblijfsruimte", er staat niet eens iets over in :?

Ik weet dat ik niet heel goed was in begrijpend lezen, maar volgens mij staat er echt wat anders als wat jij zegt.

Sowieso, waarom mag ik bij een verbouwing niet zelf bepalen of er wel of niet iemand in mijn persoonlijke leefomgeving binnen mag komen. Ik moet nu extra hoge kosten maken om een meterkast, die daar al 90 jaar zit, 10m te verplaatsen ipv een meter 8)7

[ Voor 44% gewijzigd door teacher op 14-05-2022 11:24 ]

#team_UTC+1

• Vliegvlug
  • Nu online
Joris 407 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:26:
[...]

Dank voor het antwoord dat 2 kasten tegen elkaar aan als 1 kast gezien worden en dat 1 hoofdschakelaar dus genoeg is.

Een vervolgvraag: mag ik in de 2e kast, die ik dus tegen de 1e plaats, de buisuitvoer ook aan de onderzijde doen? Dat zou in de meterkast veel praktischer en mooier zijn.
Dat kan zeker, zie hier een goed voorbeeld:
Tanuki in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

• ds23man

ds23man

Eenum

Grenzen moet je opvatten als uitkomend op. De deur van je meterkast mag niet uitkomen op een verblijfsruimte. Verder mag je zelf weten of je wel of geen hal hebt alleen mag je gewoon geen meterkast in een verblijfsruimte hebben.

• Vliegvlug
  • Nu online
Ik heb gisteren mijn los hangende Friedland beltrafo vervangen door een ABB DIN rail trafo in de groepenkast.
Na het aansluiten de uitgangsspanning gemeten om te controleren dat hij goed was aangesloten en daarbij mat ik 12,65 V wisselspanning terwijl er ~8V uit hoort te komen.
Daarop heb ik ook de oude Friedland nagemeten en daar komt zelfs 14,6V uit.

Is het normaal dat beltfrafo's zo afwijken van hun opgegeven spanning?

Voor de bel maakt het niet uit want die kan tot ~24V maar ik vond het wel opvallend.

• ds23man

ds23man

Eenum

Is de onbelaste spanning.

• Vliegvlug
  • Nu online
Oké, bedankt. :)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
ds23man schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:19:
Grenzen moet je opvatten als uitkomend op. De deur van je meterkast mag niet uitkomen op een verblijfsruimte. Verder mag je zelf weten of je wel of geen hal hebt alleen mag je gewoon geen meterkast in een verblijfsruimte hebben.
De meterkast zit hier iets van 11 meter vanaf de buitendeur in de woonkamer achter een oude paneel deur...
Gaan ze me nu afsluiten en dwingen aan te passen... :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vraagje over de planning. Wij laten over een paar maanden de meterkast ombouwen met extra (kracht) groepen en 3 fase voor pv panelen. Exacte datum hangt af wanneer de panelen worden geïnstalleerd dus nog onbekend. Nu heb ik ook via mijn aansluiting.nl een verzoek gedaan om 1 fase om te zetten naar 3 fase.
Moet dat gelijktijdig met de uitbreiding vd meterkast?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

@Sport_Life Er moet een 4-polige hoofdschakelaar in de groepenkast zijn geplaatst voordat de netbeheerder de aansluiting komt wijzigen.

De aansluiting moet zijn aangepast voordat je de krachtgroepen kunt gebruiken.

Je woont toch niet in Liander gebied? https://www.liander.nl/metertekort

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Sport_Life schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 23:10:
Vraagje over de planning. Wij laten over een paar maanden de meterkast ombouwen met extra (kracht) groepen en 3 fase voor pv panelen. Exacte datum hangt af wanneer de panelen worden geïnstalleerd dus nog onbekend. Nu heb ik ook via mijn aansluiting.nl een verzoek gedaan om 1 fase om te zetten naar 3 fase.
Moet dat gelijktijdig met de uitbreiding vd meterkast?
Als eerst de 3-fase-aansluiting wordt, dan mag de rest van de groepenkast in principe nog op 1 fase gelaten worden. De monteur moet wel de 3 fasen + nul op een hoofdschakelaar aan kunnen sluiten. (Let wel op met de maximale stroom die je op die ene fase mag afnemen. Je gaat namelijk bijvoorbeeld van 1x40A naar 3x25A. )

In principe mag je ook eerst de groepenkast laten doen zodat deze 3-fase voorbereid is, maar dan mag je krachtgroepen niet gebruiken. Je hebt immers nog maar 1 fase. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tnx :). Geen liander gelukkig maar Stedin.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-12 08:49

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Edit:dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door DualDevil op 14-05-2022 08:42 ]

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-12 08:49

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Ha Elektra specialisten. Situatie bij mn ouders is als volgt: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9HBUU5wqW6s6-ZgjEBucD2upHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4HlNlLVTRlYFmlIo0F6NKHS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mlgmamve-bWuRYOeNI19gFR9oIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vyH5h6PVxdzw3tEsEQwU1Pes.jpg?f=fotoalbum_large

Ze willen maximaal zonnepanelen en kunnen tot 25a max zo'n beetje kwijt op hun dak. Nu de vraag hoe we dat goed en veilig in deze kast maken. Ik heb geen ervaring met dit soort oude kasten, ik ben al verbaasd geen aparte aardlekschakelaar te zien? Die lijkt in de hoofd schakelaar te zitten.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Verwijderd

DualDevil schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:41:
Ha Elektra specialisten. Situatie bij mn ouders is als volgt: [Afbeelding]

[Afbeelding]

Ze willen maximaal zonnepanelen en kunnen tot 25a max zo'n beetje kwijt op hun dak. Nu de vraag hoe we dat goed en veilig in deze kast maken. Ik heb geen ervaring met dit soort oude kasten, ik ben al verbaasd geen aparte aardlekschakelaar te zien? Die lijkt in de hoofd schakelaar te zitten.
Dat red je niet met de huidige kast. Je hebt gelukkig ruimte genoeg en, kan dan gelijk alle afgaande groepen achter een aardlekschakelaar kwijt.

• Vliegvlug
  • Nu online
DualDevil schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:41:
Ha Elektra specialisten. Situatie bij mn ouders is als volgt: [Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat is geen hoofdschakelaar maar een aardlekschakelaar, vroeger was een hoofdschakelaar niet verplicht.
Vraag me in dit geval af welke groepen hij beveiligd aangezien ik geen rode groepen zie. Dat wordt in die oude kasten namelijk aangegeven door de kleur van de knoppen en ik zie hier alleen maar witte.
Waarschijnlijk zijn de automaten in het linker kastje dan de vervanging van de oude rode smeltzekeringen en zitten die wel achter de aardlek, zal dan de badkamer en/of keuken zijn vermoedelijk.
De oude smeltzekeringen die er nu zitten kan je dan niet spanningsloos maken omdat die direct op de meter zitten.

Je zou de kappen eraf moeten halen om het te verifiëren.
Maar wees wel voorzichtig, dergelijke kasten zijn van binnen niet aanraakveilig!
Ik heb dergelijke kasten in mijn vorige en huidige huis gehad en er zitten blanke draaden in en alle schroefcontacten zijn gewoon open en bloot.
Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yko5nv6aGCnsodTL9Y0CwDrQszA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ufWdxNckda0SsJJUsapZmxfw.jpg?f=user_large
Mijn oude groepenkast na demontage.

Wat hierboven al gezegd is, laat de boel vervangen door wat nieuws en dan door iemand met zegelrecht want je ouders hebben ongetwijfeld ook smeltzekeringen als hoofdzekeringen.

Nadeel van vervangen van de hele kast is dat het een duur grapje wordt, naast de kast zal je ook naar alle stopcontacten aarde moeten gaan brengen en deze wcd’s vervangen door varianten met aarde.
Omdat je met zo’n grote aanpassing de hele elektra installatie naar de huidige normen moet brengen.

[edit] Toch niet nodig, zie: Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

[ Voor 7% gewijzigd door Vliegvlug op 14-05-2022 12:41 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:39
Vliegvlug schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:33:
Nadeel van vervangen van de hele kast is dat het een duur grapje wordt, naast de kast zal je ook naar alle stopcontacten aarde moeten gaan brengen en deze wcd’s vervangen door varianten met aarde.
Omdat je met zo’n grote aanpassing de hele elektra installatie naar de huidige normen moet brengen.
Volgens mij doet bijna niemand dat. Zo'n kast wordt gewoon vervangen door een nieuwe, en randaarde naar alle stopcontacten brengen komt dan later wel. Het is uiteraard wel beter om dat ook te doen, maar de kosten daarvan zijn vooral door het vele werk een veelvoud van het vervangen van de kast, wat op zich ook al voor een flinke stap vooruit zorgt.
En ondanks dat het misschien ergens in een norm staat, zou ik mensen er ook nooit op wijzen. Het risico is dan veel te groot dat ze de groepenkast niet vervangen, waardoor de enorme stap vooruit qua veiligheid (alle groepen achter een moderne aardlekschakelaar) niet wordt genomen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Vliegvlug
  • Nu online
@Andrehj
Je hebt ergens gelijk hoor, ik heb het in mijn vorige huis ook niet gedaan, enkel de kast aangepast.
In mijn huidige huis wel trouwens maar dat was dan ook een complete verbouwing van het huis en de stopcontacten heb ik bijna allemaal ook verlaagd.

Aan de andere kant is het is een huis met centraaldozen ook niet zo heel moeilijk werk om de bedrading en wcd’s zelf te vervangen maar als je het laat doen wordt het snel heel duur ja.

Ik wijs er alleen op dat het eigenlijk wel zou moeten officieel, of je er wat mee doet is aan jezelf natuurlijk aangezien er geen jaarlijkse keuring oid is in Nederland. nvt

• roelbouwman
  • Laatst online: 26-07 15:01
Dan ben ik benieuwd uit welk deel van het bouwbesluit of andere afhankelijke wetgeving jij dit afleidt.

In alle wetgeving wordt altijd verwezen naar het deel van de installatie dat gewijzigd wordt. Dus: wijzig je de meterkast, dan moet /dat deel/ van de installatie gaan voldoen aan de huidige norm, niet de gehele installatie.

• Vliegvlug
  • Nu online
roelbouwman schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:19:
[...]

Dan ben ik benieuwd uit welk deel van het bouwbesluit of andere afhankelijke wetgeving jij dit afleidt.

In alle wetgeving wordt altijd verwezen naar het deel van de installatie dat gewijzigd wordt. Dus: wijzig je de meterkast, dan moet /dat deel/ van de installatie gaan voldoen aan de huidige norm, niet de gehele installatie.
Blijkbaar is er in 2016 wat gewijzigd en heb je gelijk als ik dit zo lees:

Renovatie belangrijk deel.
Voor het installeren van een nieuwe GroepenKast, nieuwe leidingen of het vernieuwen van schakelmateriaal geldt dat de recente editie van de norm moet worden toegepast. Dat geldt dan uiteraard alleen voor het deel van de elektrische installatie dat wordt gerenoveerd. Het te handhaven installatie-deel hoeft niet te worden aangepast.

bron

Goed nieuws voor de ouders van @DualDevil dus! :)

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:40
Vliegvlug schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:35:
[...]

Renovatie belangrijk deel.
Voor het installeren van een nieuwe GroepenKast, nieuwe leidingen of het vernieuwen van schakelmateriaal geldt dat de recente editie van de norm moet worden toegepast. Dat geldt dan uiteraard alleen voor het deel van de elektrische installatie dat wordt gerenoveerd. Het te handhaven installatie-deel hoeft niet te worden aangepast.

bron

Goed nieuws voor de ouders van @DualDevil dus! :)
En onder welk deel valt aarden dan? Leidingwerk, schakelmateriaal, beiden, of tezamen? Als in: wanneer moet je in een ouder huis alles gaan aarden? Als je het schakelmateriaal vervangt (omdat nieuwe schakelmateriaal geaard moet zijn), waarbij je dus een aarde kabel moet trekken. Of moet je aarde kabel trekken als je leidingwerk / bekabeling vervangt, waarbij je dus ook alle schakelmateriaal zult moeten vervangen. Of moet je in beide gevallen dan "de ander ook doen"? Of moet je het alleen doen als je beide tegelijkertijd doet?

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Als je een bepaalde ruimte uitsluit van renoveren hoe je daar niks te doen. Ga je er wel iets doen... .aard kabel naar doorttrekken dan moet de rest van die ook aan de nieuwe regels voldoen. Mijn zoon met eega kwamen daar ook achter... De eletriek man weigerde anders iets te doen....
Vliegvlug schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:35:
[...]

In oktober 2016 zijn diverse bladen van de NPR5310 (Nederlandse Praktijk Richtlijn) immers vervallen. Een van deze vervallen bladen is blad 30, en dit blad beschreef nu juist het antwoord op de vraag hoe in de praktijk moet worden omgegaan met wijzigingen en uitbreidingen in de elektrische installatie.
Meh, het vervallen van een NPR blad (Nederlandse Praktijk Richtlijn) kan natuurlijk geen invloed hebben op wat "moet". Het is immers maar een praktijkrichtlijn, geen norm of wet. Deze praktijkrichtlijn heeft dus nooit een verplichting kunnen opleggen ook niet toen deze nog bestond.

Dit blad beschreef hoe je mogelijk in de praktijk kunt omgaan met wijzigingen en uitbreidingen in de elektrische installatie. Volg je de richtlijnen dan voldoe je zeker aan de wetten en normen. Maar dat maakt het nog geen wet of norm en het wil ook niet zeggen dat je niet iets anders kunt doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Xander op 14-05-2022 13:11 ]

• roelbouwman
  • Laatst online: 26-07 15:01
Dit is ook niet vastgelegd in een NEN norm of de bijbehorende NPR (welke verder eigenlijk helemaal geen status heeft).

Deze eis (gewijzigd deel installatie voldoet aan huidige norm, bestaande installatie mag blijven bestaan conform regelgeving op het moment van aanleg) volgt uit het bouwbesluit en vaststellingsbesluit. En dat is al vele tientallen jaren hetzelfde.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:27
RobertMe schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:53:
[...]

En onder welk deel valt aarden dan? Leidingwerk, schakelmateriaal, beiden, of tezamen? Als in: wanneer moet je in een ouder huis alles gaan aarden? Als je het schakelmateriaal vervangt (omdat nieuwe schakelmateriaal geaard moet zijn), waarbij je dus een aarde kabel moet trekken. Of moet je aarde kabel trekken als je leidingwerk / bekabeling vervangt, waarbij je dus ook alle schakelmateriaal zult moeten vervangen. Of moet je in beide gevallen dan "de ander ook doen"? Of moet je het alleen doen als je beide tegelijkertijd doet?
Gezond verstand gebruiken verder niets nodig.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Zwerius
Zoals eerder deze week geschreven ging ik enkele aardlekautomaten (Alamat) van Eaton vervangen omdat ik exemplaren met een C-karakteristiek ipv een B-karakteristiek nodig had ivm aanloopstroom van een hoge druk spuit.
Er werd toen door enkelen van jullie even aangehaald dat deze oude dingen sowieso aan vervanging toe waren ivm vele problemen.
Het ging om dit type:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4sVd-unVHmu80NpzgYen0XH9TA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvicUs4sQo1dRS3eTvHSs9Su.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het vervangen zag ik dit aan de zijkant van de oude alamat's
Zwarte aanslag alsof er rook langs gekomen is. Ziet er niet echt lekker uit wat mij betreft....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7bv9j0yaCBWvCI1Cxx4lEYcTVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFLPEFhpab8SH15Vw7XIMeVm.jpg?f=fotoalbum_large
Dus toch maar gaan vervangen denk ik......

Zwerius Kriegsman

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-12 01:46
Een kleine crosspost. Ik wil een tweede allocatiepunt laten installeren. Dit is bedoeld om mijn zonnepanelen op terug te laten leveren. Een onvolledige foto van mijn groepenkast in de quote hieronder, hoop dat het hiermee kan. Ik begrijp dat ik hierin een tweede hoofdschakelaar, een aardlekschakelaar en een groepenautomaat moet laten plaatsen? En dat kan in deze kast? En afhankelijk van wat de zonnepanelenboer komt plaatsen in de meterkast, bel ik een elektricien om het ontbrekende spul in de bestaande groepenkast te komen plaatsen en de zonnepanelengroep + HS + ALS naar het tweede allocatiepunt te geleiden? De zonnepanelenboer dacht ook aan een extra minigroepenkastje waar hopelijk een hoofdschakelaar, aardlekschakelaar en groepenautomaat in zit maar weet niet zeker wat ze nu definitief besloten hebben.

Kan iemand mij dit bevestigen?
Tiffanylampje schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:34:
Goed, ik heb de offerte voor het tweede allocatiepunt binnen. 650 euro. Stedin.

Hoe nu verder na accepteren?
1. Ik zorg voor een leverancier op het tweede allocatiepunt.
2. Zonnepanelenboer komt over een paar weken al. Groep zonnepanelen wordt vooralsnog geïnstalleerd in de bestaande groepenkast voor zo ver ik weet, dus achter de bestaande hoofdschakelaar. Er is ook over gesproken om een apart kastje te installeren maar dat was waarschijnlijk niet nodig. Meer weet ik niet.
3. Stedin komt tweede allocatiepunt installeren.
4. Ik regel een elektricien die 'iets' komt doen zodat de zonnepanelen op een aparte groep achter een aparte hoofdschakelaar en aardlekschakelaar komen te staan.

Dan ook maar even een foto van (de onderkant van) de groepenkast. Er is volgens mij ruimte voor een hoofdschakelaar extra maar ik weet niet zeker of het de bedoeling is dit allemaal in de bestaande groepenkast te doen? @reneeke1970 zegt dat dat mag ? Even afwachten wat ik maandag hoor van de zonnepanelenboer, als die al met een apart minigroepenkastje aan komen zetten met hoofdschakelaar en aardlekschakelaar, hoef ik de elektricien al een stuk minder te laten doen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzA4vht-0ZYIo7_-9pQt3ADUJTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPpqOiHKcEF05JviilsMl0Hr.jpg?f=fotoalbum_large

Zie ik dit zo goed? Wordt nog leuk met omwisselen: ik wil het primaire allocatiepunt al rond de installatiedatum van de panelen op Eneco hebben. En per punt 4 moet Eneco op het tweede allocatiepunt komen en moet ik weer een andere leverancier regelen voor het primaire allocatiepunt. Dat wordt héél secuur EAN-nummers copypasten :P

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:03
Tiffanylampje schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 17:48:
Een kleine crosspost. Ik wil een tweede allocatiepunt laten installeren. Dit is bedoeld om mijn zonnepanelen op terug te laten leveren. Een onvolledige foto van mijn groepenkast in de quote hieronder, hoop dat het hiermee kan. Ik begrijp dat ik hierin een tweede hoofdschakelaar, een aardlekschakelaar en een groepenautomaat moet laten plaatsen? En dat kan in deze kast? En afhankelijk van wat de zonnepanelenboer komt plaatsen in de meterkast, bel ik een elektricien om het ontbrekende spul in de bestaande groepenkast te komen plaatsen en de zonnepanelengroep + HS + ALS naar het tweede allocatiepunt te geleiden? De zonnepanelenboer dacht ook aan een extra minigroepenkastje waar hopelijk een hoofdschakelaar, aardlekschakelaar en groepenautomaat in zit maar weet niet zeker wat ze nu definitief besloten hebben.

Kan iemand mij dit bevestigen?

[...]
Ik zou zo snel niet weten waarom je precies de kosten wilt maken voor een 2e meetpunt. Niet om een discussie te starten overigens, maar ik ben gewoon benieuwd.

Je krijgt dat een 2e meter, plaatsingstechnisch waarschijnlijk naast de huidige meter. Ze moeten immers de huidige aansluiting delen.
Daarboven dan een seperate meterkast. Althans, ik ben niet 100% op de hoogte van de norm, maar volgens mij mag je dat niet combineren in dezelfde kast.

• leonbong
@Zwerius
Die zijn zwart door hitte van binnenuit of door de naastliggende component.
Pvc wordt zwart bij blootstelling aan hitte.

• Zwerius
leonbong schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:53:
@Zwerius
Die zijn zwart door hitte van binnenuit of door de naastliggende component.
Pvc wordt zwart bij blootstelling aan hitte.
Maar ik veeg het zwarte er zo af, dus volgens mij is het rook die er langs getrokken is.
En zo te zien is het uit een spleet van de Alamat gekomen.

Zwerius Kriegsman

• ds23man

ds23man

Eenum

Volgens mij hoort die spleet daar gewoon niet te zitten....

• Zwerius
ds23man schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:27:
Volgens mij hoort die spleet daar gewoon niet te zitten....
Maar de alamat is toch gewoon uit verschillende kunststofdelen opgebouwd die tegen elkaar bevestigd zijn.
Daar zit bij alle Alamat's een deling. Zou kunnen dat de spleet op de deling iets groter is dan normaal, dat weet ik niet. Maar dat ziet er allemaal normaal uit.

Zwerius Kriegsman

• Jim423
  • Laatst online: 04-12 22:58
Die spleet hoort daar. Die breuk in het kunststof niet.
Ik heb er ook 2 liggen die zien er precies hetzelfde uit met het roet. Er zit binnenin een printplaat, als ik het me goed herinner was die verbrand. Deze rook is dus uit de behuizing gekomen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Verwijderd

Zwerius schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:30:
[...]

Maar de alamat is toch gewoon uit verschillende kunststofdelen opgebouwd die tegen elkaar bevestigd zijn.
Daar zit bij alle Alamat's een deling. Zou kunnen dat de spleet op de deling iets groter is dan normaal, dat weet ik niet. Maar dat ziet er allemaal normaal uit.
Aan de verschillende kleuren plastic te zien, dan zou het idd het verschillende delen bestaan.
Dat neemt verder niet weg dat vervangen alleen maar verstandig is met oog op niet zichtbare schade.

En voor 3/4 tientjes ga je toch geen onnodig risico lopen bij zo'n belangrijk onderdeel?

• Zwerius
Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:29:
[...]

Aan de verschillende kleuren plastic te zien, dan zou het idd het verschillende delen bestaan.
Dat neemt verder niet weg dat vervangen alleen maar verstandig is met oog op niet zichtbare schade.

En voor 3/4 tientjes ga je toch geen onnodig risico lopen bij zo'n belangrijk onderdeel?
Inderdaad. Zie de tekstregel onder de foto.

Zwerius Kriegsman

• Vliegvlug
  • Nu online
Iemand een idee op welk moment ik de schroeven van de Eastron SDM72D-M kWh meter moet aandraaien?

Afbeeldingslocatie: http://eastrongroupen2.zjjz.cc/addons/leiniao_www//upload/2020-01-13/7813fa42c1463e9e.jpg
Ik heb gezocht op internet en gekeken in de manual, quick start guide en specs maar kan het helaas niet vinden. :|

En als het inderdaad niet is opgegeven, is er als fallback een aanbevolen standaardwaarde voor dergelijke componenten?
Ik heb ze nu op 1,5 Nm gezet.

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-12 23:17
Vliegvlug schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 23:18:
Iemand een idee op welk moment ik de schroeven van de Eastron SDM72D-M kWh meter moet aandraaien?

[Afbeelding]
Ik heb gezocht op internet en gekeken in de manual, quick start guide en specs maar kan het helaas niet vinden. :|

En als het inderdaad niet is opgegeven, is er als fallback een aanbevolen standaardwaarde voor dergelijke componenten?
Ik heb ze nu op 1,5 Nm gezet.
Er zijn voldoende mensen die dit soort dingen handvast of op gevoel vastzetten, gaat vrijwel altijd goed (maar op moment is beter). Ik denk dat je het beste met de leverancier of producent contact op kan nemen, die zijn hierin de enige die jou van de juiste info kunnen voorzien.

-

• Zwerius
Jim423 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:35:
Die spleet hoort daar. Die breuk in het kunststof niet.
Ik heb er ook 2 liggen die zien er precies hetzelfde uit met het roet. Er zit binnenin een printplaat, als ik het me goed herinner was die verbrand. Deze rook is dus uit de behuizing gekomen.
Ik heb het nog even goed bekeken. Dat is geen breuk in het achterste kunststofdeel, maar een deelnaad van de mal die daar kennelijk uit meerdere delen heeft bestaan. Maar inderdaad op de foto lijkt het anders. Als je de zwarte "rookaanslag" verwijdert, zie je dat het anders is. De andere kant zijkant van de alamat is identiek. Ook daar zit de deelnaad.

Zwerius Kriegsman

• Roeloffzen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:55
@Zwerius kun je de schakelaar ook open maken en een paar foto’s plaatsen? Ben benieuwd wat er intern verbrand is.

PV Output; SolarEdge SE10K; 19x350Wp Oost; 19x350Wp West; Totaal 13.300Wp.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zo'n kwh meter lijkt me wel handig voor de zonnepanelen, zodat ik echt weet hoeveel ze opbrengen. Ik zag bijvoorbeeld de sdm-120-db, maar er is ook een mid variant. Iemand een idee wat de beste is hiervoor?
Wat is Eastron voor merk? Is dat net zoiets als Emat en Gacia, of beter spul zoals Eaton, ABB of Hager?

Het is overigens een 1-fase omvormer, maar deze gaat via een 3-fase bekabeling naar de meterkast. Moet ik dan per se een 3-fase kwh meter hebben, of is deze 1-fase ook goed?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Weer een prima zondagmiddag klusje gehad!
Vandaag de meterkast van mijn vader voorbereidt voor de laadpaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JKE1PmFyb-_rVneM2jA1BWZ5Bg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ds39niHSfX1918hmpQKKTOy9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3ZnFDO29foVn9ZxV3uP5vRIG2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cabZjV7ZVdUwpX1aTodMQgwZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwxE7voj9doUwZclnFv9Swoyy0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8abSSoMpvQsH3mtmIOTVhz5p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btze0mjCG_vvjkOSMY92tnbGNt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbtgJWUSAloyPpzF0UOQ8cnz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkIhmpTD6XvMzs944UmLRL_fFy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R64ihJaCzWT16AJ15jNORrgQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvY1B3aKMQ8wLwJK2daNWdX7_40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c4sPNlevnAX0nvNR4kFis4bs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8z_2AL4sHUQZjC3tSGx0mFNRKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkRPIFQiCQMOR6kxs5vSsDGY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 184% gewijzigd door JackBol op 15-05-2022 14:12 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• JackBol
  • Niet online

JackBol

BounceMeister schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:02:
Zo'n kwh meter lijkt me wel handig voor de zonnepanelen, zodat ik echt weet hoeveel ze opbrengen. Ik zag bijvoorbeeld de sdm-120-db, maar er is ook een mid variant. Iemand een idee wat de beste is hiervoor?
Wat is Eastron voor merk? Is dat net zoiets als Emat en Gacia, of beter spul zoals Eaton, ABB of Hager?

Het is overigens een 1-fase omvormer, maar deze gaat via een 3-fase bekabeling naar de meterkast. Moet ik dan per se een 3-fase kwh meter hebben, of is deze 1-fase ook goed?
Ik heb https://www.homewizard.nl...3-fase-din-rail-kwh-meter.
Die heeft wifi en je krijgt er een kekke app bij.

• Vliegvlug
  • Nu online
markje1 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 23:36:
[...]

Er zijn voldoende mensen die dit soort dingen handvast of op gevoel vastzetten, gaat vrijwel altijd goed (maar op moment is beter).
Dat kan natuurlijk ook, aandraaien tot het niet meer verder gaat. ;)
Deed ik ook voordat ik de moment schroevendraaier had.
Toen ik dat ding eenmaal had bleek bijv. 2Nm toch nog een stuk vaster dan ik vooraf dacht.
Ik denk dat je het beste met de leverancier of producent contact op kan nemen, die zijn hierin de enige die jou van de juiste info kunnen voorzien.
Inmiddels gedaan; zowel contact opgenomen met Eastron als de importeur B+G E-TECH.
Die laatste reageerde zojuist:
Once upon a time we had have heard of 2,5nM (main clamps) at the moment isn't a specific tightening torque known to us. But we want to ask the manufacturer whether there is a requirement.

Hopelijk dat de reactie van de fabrikant beter is want dit is wat matig ook qua taalgebruik, en “Once upon a time..” alsof het een sprookje betreft :P
Hun Duits is vast beter. ;)

• Vliegvlug
  • Nu online
JackBol schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:09:
Weer een prima zondagmiddag klusje gehad!
Vandaag de meterkast van mijn vader voorbereidt voor de laadpaal.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er weer netjes uit!

Zegels van de hoofdzekeringen zien er onaangeroerd uit; ik voorzie commentaar op de veiligheid van deze wissel. Don’t try this at home, folks! ;)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Vliegvlug schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:19:
[...]

Ziet er weer netjes uit!

Zegels van de hoofdzekeringen zien er onaangeroerd uit; ik voorzie commentaar op de veiligheid van deze wissel. Don’t try this at home, folks! ;)
Ja klopt, het afdoppen van die live draden was het spannendste momentje, maar met z'n tweeën ging dat prima. De netbeheerder kon pas in Augustus automaten komen installeren, dus dan maar zo.

• ds23man

ds23man

Eenum

Voorjaarsschoonmaak? De aardedraad naar je kast is wat aan de dunne kant en volgens mij moet ie blank zijn om de conditie te kunnen controleren.

• Vliegvlug
  • Nu online
JackBol schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:21:
[...]

Ja klopt, het afdoppen van die live draden was het spannendste momentje, maar met z'n tweeën ging dat prima. De netbeheerder kon pas in Augustus automaten komen installeren, dus dan maar zo.
Ik moet bij mij ook nog de hoofdschakelaar vervangen (die zit in zijn eigen kastje) maar ik ga toch voor de veilige optie: Hoofdzekeringen eruit en dan pas hoofdschakelaar wisselen en weer laten verzegelen.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ds23man schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:24:
Voorjaarsschoonmaak? De aardedraad naar je kast is wat aan de dunne kant en volgens mij moet ie blank zijn om de conditie te kunnen controleren.
Is 6mm2. Ze hadden geen blanke draad meer bij onze lokale praxis, dus maar zo.

• Zwerius
Roeloffzen schreef op zondag 15 mei 2022 @ 08:56:
@Zwerius kun je de schakelaar ook open maken en een paar foto’s plaatsen? Ben benieuwd wat er intern verbrand is.
Zal ik binnenkort doen. Komende week nog eerst even druk met andere bezigheden.

Zwerius Kriegsman

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:50
Als het goed is mag je een netwerkkabel en stroomkabels in dezelfde buis leggen toch?

Zou 5x 4mm2 draad(3 fase draad+aarde) en 1x sftp kabel in een 3/4" passen zonder bochten? :X

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 15-05-2022 15:56 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:22
Dat gaat je niet lukken. Met losse VD-draad wel denk ik, maar of het dan ook in dezelfde buis mag?

• ds23man

ds23man

Eenum

Dat mag dus echt niet.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:54
@JackBol Een laadpaal moet toch een eigen ALS hebben?

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-12 07:45
@JackBol heb je gecontroleerd of het draaiveld klopt van je 3fase groepen ?

Ik zou L1 (bruin), L2 (zwart), L3 (grijs), N verwachten.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Fabian schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:06:

Draaiveld? Voor inverters?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ophidian schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:59:
@JackBol Een laadpaal moet toch een eigen ALS hebben?
Boekje geeft aan dat ook losse RCD (ALS) en MCB (Automaat) kan, met de volgende specificaties:

ALS: 40 A, 30 mA AC type A
MCB: 20A C-kar

Ik heb gewoon een 16A b-kar. Ik zou niet weten waar ik die c-kar voor nodig zou hebben.

• Vliegvlug
  • Nu online
Fabian schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:06:

Dat is wel de gebruikelijke kleurcodering maar wat heeft dat met het draaiveld te maken?

Wat ik begrepen heb houdt de netbeheerder helemaal geen rekening met het draaiveld wanneer ze een huisaansluiting opleveren.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Vliegvlug schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:24:
[...]

Dat is wel de gebruikelijke kleurcodering maar wat heeft dat met het draaiveld te maken?

Wat ik begrepen heb houdt de netbeheerder geen rekening met het draaiveld wanneer ze een huisaansluiting opleveren.
En als je geen 3-fase AC motor aansluit maakt het ook geen reet uit 😉

• Vliegvlug
  • Nu online
JackBol schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:25:
[...]

En als je geen 3-fase AC motor aansluit maakt het ook geen reet uit 😉
Dat weet ik maar dat is de vraag ook niet ;)
Relatie draaiveld en kleuren is wat ik me afvraag.
Dat ruimt wel lekker op zo!

Deze hoofdschakelaar heeft geen dubbele klemmen toch? Hoe heb je daar 2 draden aangesloten? Zo te zien ook geen dubbele adereindhulzen toegepast?

Jammer dat de eindgroepen nu over 2 fasen zijn verdeeld (met uitzondering van de 3-fasen groepen, al gebruikt de kookplaat? er wellicht ook maar 2). Die aardlekautomaat is voor PV, neem ik aan? Deze zit nu op de minst zwaar belaste fase, die kun je eigenlijk beter bij de zwaarst belaste fase erbij zetten.
JackBol schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:17:
[...]

Boekje geeft aan dat ook losse RCD (ALS) en MCB (Automaat) kan
Klopt, maar achter die RCD mogen dan eigenlijk geen andere groepen worden aangesloten.
quote: NEN1010:2015
722.531.2.6 Met uitzondering van stroomketens die gebruik maken van elektrische scheiding als beschermingsmaatregel, moet elk aansluitpunt worden beschermd door zijn eigen toestel voor aardlekbeveiliging van ten minste type A, met een aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA.

• Vliegvlug
  • Nu online
Xander schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:30:
[...]

Deze hoofdschakelaar heeft geen dubbele klemmen toch?

[..]
Klopt, de schakelaar versie wel, de draaiknop versie niet:
ABN Hoofdschakelaar SD204 vs 0903-40

Iemand zei hier wel eerder dat sommigen fabrikanten toestaan om twee dezelfde diameter draden onder dezelfde klem te doen, of dat ook voor deze ABB geldt weet ik niet.
En ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat dan ook voor twee adereindhulzen geldt.
Kan me namelijk voorstellen dat die eerder een iets afwijkende diameter hebben en het daarom niet mag omdat er één dan niet goed zou kunnen vastklemmen.

[ Voor 28% gewijzigd door Vliegvlug op 15-05-2022 19:39 ]

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:54
JackBol schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:17:
[...]

Boekje geeft aan dat ook losse RCD (ALS) en MCB (Automaat) kan, met de volgende specificaties:

ALS: 40 A, 30 mA AC type A
MCB: 20A C-kar

Ik heb gewoon een 16A b-kar. Ik zou niet weten waar ik die c-kar voor nodig zou hebben.
Geen andere automaat op dezelfde ALS ;)

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Xander schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:30:
[...]

Dat ruimt wel lekker op zo!
Ja ik ben best tevreden!
Deze hoofdschakelaar heeft geen dubbele klemmen toch? Hoe heb je daar 2 draden aangesloten? Zo te zien ook geen dubbele adereindhulzen toegepast?
Bij Elektramat zo besteld. De draad die uit de hs komt, zit aan elkaar vast.
Jammer dat de eindgroepen nu over 2 fasen zijn verdeeld (met uitzondering van de 3-fasen groepen, al gebruikt de kookplaat? er wellicht ook maar 2). Die aardlekautomaat is voor PV, neem ik aan? Deze zit nu op de minst zwaar belaste fase, die kun je eigenlijk beter bij de zwaarst belaste fase erbij zetten.
Achteraf een goed idee ja.
Klopt, maar achter die RCD mogen dan eigenlijk geen andere groepen worden aangesloten.

[...]
Ah zo. Tja, what’s the worst that can happen…

JackBol schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:42:
Bij Elektramat zo besteld. De draad die uit de hs komt, zit aan elkaar vast.
Dan zijn er toch dubbele adereindhulzen gebruikt o.i.d., het was alleen niet te zien op de foto. :)

Dat heb je voor de bruine draad naar de Eaton automaat natuurlijk ook nog even gefix? ;)
Ah zo. Tja, what’s the worst that can happen…
Je mag type A aardlekbeveiliging toepassen als er in de laadpaal een beveiliging zit die DC lekstromen groter dan 6mA voorkomt. Maar een DC lekstroom van 6mA kan dus nog voorkomen (dat is op zich niet erg, daar kan de type A aardlekschakelaar nog mee overweg).

Alleen als een ander apparaat ook nog een paar mA DC lekstroom zou toevoegen achter dezelfde aardlekschakelaar, dan werkt het ding wellicht niet meer.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Xander schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:48:
[...]

Dat heb je voor de bruine draad naar de Eaton automaat natuurlijk ook nog even gefix? ;)
Tuuuuurlijk! 😉
[...]

Je mag type A aardlekbeveiliging toepassen als er in de laadpaal een beveiliging zit die DC lekstromen groter dan 6mA voorkomt. Maar een DC lekstroom van 6mA kan dus nog voorkomen (dat is op zich niet erg, daar kan de type A aardlekschakelaar nog mee overweg).

Alleen als een ander apparaat ook nog een paar mA DC lekstroom zou toevoegen achter dezelfde aardlekschakelaar, dan werkt het ding wellicht niet meer.
Ah zo, hoeveel kans op lekstroom heeft een kookplaat?

JackBol schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:51:
Ah zo, hoeveel kans op lekstroom heeft een kookplaat?
Geen idee. Maar dit zal, neem ik aan, de reden voor bovenstaande normtekst zijn.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:33
loewie1984 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:54:
Vraag:

Recent hebben we zonnepanelen aan laten leggen met een 3fase omvormer. Hiervoor een is 5 aderige kabel van de omvormer naar de meterkast toegebracht met een 3fase+nul automaat.

In ons oude huis (we wonen er nu tegenover) was er een aparte groep op de zolder aanwezig voor de wasdroger en wasmachine. Beiden verbruiken als ze aan staan niet meer dan 16A samen.

In hoeverre zou het mogelijk zijn en is het elektrotechnisch verantwoord om de wasmachine en wasdroger op 1 van de 3 fases voor de zonnepanelen te voeden?

Een aparte kabel/groep naar de zolder toebrengen lukt helaas niet zonder ingrijpende werkzaamheden.

Een ander alternatief is kijken hoeveel ampere er door de automaat gaat van de technische installatie op zolder. Maar hoe kan ik dat het beste meten?

Aanvullend: de zonnepanelen opstelling bestaat ui 21 panelen, 10 oost, 11 west. En is dus nooit volledig tegelijkertijd belast met het maximale vermogen van 7100 watt.
Ik quote mezelf nog maar eens vanwege het uitblijven van een reactie op mijn vraag destijds.
Ik vernam van mijn overburen die heeft een 1 fase omvormer en hij heeft de wasmachine en wasdroger gelijktijdig op dezelfde groep/stroomkabel aangesloten (aangelegd gekregen) als de zonnepanelen/omvormer waardoor hij op zolder zijn was/droogcombinatie kan gebruiken.

Kan iemand bevestigen dat dit kan en verantwoord is?

discogs

Pagina: 1 ... 238 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.