Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 212 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.336 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:01:
[...]

Normaal juist beter door het later afschakelen van de nul maar hij wilt hem gebruiken voor een enkel fase plaat i.p.v een kookgroep begrijp ik? Dus 2 fase en 2 nullen schakelen?
Vooral: 2 fasen en 2 nullen beveiligen. De discussie ging juist over het beveiligen van de nulgeleider. Dan moet je geen 3P+N kopen.
Als je hem dan later op 3 fase zet kan je hem weer niet gebruiken.
Jawel hoor. Niemand die zegt dat je de nul later moet afschakelen. Genoeg componenten doen dit niet (bij veel 4-polige hoofdschakelaars staat bijvoorbeeld ook niet expliciet waar je de nul dient aan te sluiten).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Xander schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:08:
[...]

Vooral: 2 fasen en 2 nullen beveiligen. De discussie ging juist over het beveiligen van de nulgeleider. Dan moet je geen 3P+N kopen.
Is de nul geen beveiliging bij een 3p+n dan? Ik ging altijd uit van wel, alleen vanwege de rare constructie waar je hem wil gebruiken voor 2p+2n is het niet handig misschien.
Voordelen van 4-polig scheiden:

Naast veilig scheiden van alle actieve delen heeft 4-polig schakelen en scheiden ook nog andere voordelen. Een 4-polige automaat bijvoorbeeld kan ook de nulleiding beveiligen. Veel ICT apparatuur en verlichting genereert harmonische stromen en met name de derde harmonische cumuleert zich in de nulleiding. De nulstroom kan soms hoger worden dan de fasestromen, waardoor de nulleider overbelast kan raken. Het beveiligen van de nulleiding kan het risico van brand substantieel verlagen. 4-polige Compact NSX vermogensschakelaars met Micrologic beveiliging zijn standaard uitgerust met keuzeschakelaar voor de nulgeleider beveiliging. Deze kan naar wens "aan", "uit" of op "de helft van de fasestroom" worden ingesteld.
Daar is hij in te stellen waar hij op de nul moet afschakelen of zelfs uit.
Jawel hoor. Niemand die zegt dat je de nul later moet afschakelen. Genoeg componenten doen dit niet (bij veel 4-polige hoofdschakelaars staat bijvoorbeeld ook niet expliciet waar je de nul dient aan te sluiten).
Hoofdschakelaar niet nee maar dat is scheiden en niet afschakelen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:35:
[...]

Is de nul geen beveiliging bij een 3p+n dan? Ik ging altijd uit van wel
Nope, dat is exact het verschil tussen 3P+N en 4P. Net zoals de standaard 1P+N automaten trouwens, die schakelen de nul alleen maar, het is geen beveiliging. Het schema wat op het component getekend staat maakt dit ook duidelijk.
[...]

Daar is hij in te stellen waar hij op de nul moet afschakelen of zelfs uit.
Ja, daarbij wel. Hadden we maar allemaal dergelijke vermogensautomaten in onze woning. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lprPYVUEQAJExNcJaSTuamM-TVQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MmDCF09kELKUMUo5vVo8hzU5.jpg?f=user_large
Hoofdschakelaar niet nee maar dat is scheiden en niet afschakelen.
Ook afschakelen gaat prima zonder de nul later te schakelen. Zolang hij maar niet eerder schakelt.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 22-01-2022 23:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 17:28
leonbong schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:08:
Ik vind een 4 polig automaat nog niet eens zo’n gekke optie, heb je voor 40-50€ zelfs van bepaalde A-merken.
Als je je kast omzet naar 3 fase kan je hem gewoon blijven gebruiken.

Deze bijvoorbeeld.
https://www.vekto.nl/inst...t-4-polig-16a-b-6ka-ic60n
Deze komt idd in de nieuwe kast had de electricien het over. Word een Schneider kast.
Edit: deze is voor een krachtgroep, dus niet in mijn kast.

[ Voor 5% gewijzigd door scofield op 23-01-2022 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik had de constructie van de "vreemde kookplaat" gemist inderdaad, het is niet een gebruikelijke aansluiting, als je uberhaupt die 2 nullen onder de klem krijgt bij zo'n kookplaat.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Die twee nullen van 2,5 of 1,5 soepel van het aansluitsnoer krijg je er wel onder als je een dubbele adereindhuls gebruikt.

Die klem zou immers ook geschikt voor 4mm2 moeten zijn als je een fase plus nul toepast wat een toegestane aansluit methode voor die plaat. Dat wordt alleen niet in NL gedaan omdat dat een 32A automaat en bedrading vereist.

Ps ik bedoel deze kookplaat
aeg IKB 6430 SFB

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 23-01-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Is nb tot beste kookplaat verkozen in 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:17
scofield schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:09:
Omdat ik dan aan de liander kant ook moet upgraden van 1 x 35 A naar 3 x 25A. Dus dan komt er nog eens €350 bij aan kosten richting liander en ws ook nog weer een andere ,ws duurdere meterkast. En hier komt geen wp of pv.
In de meeste gevallen €260,- en enige duurdere in de meterkast is een 4-polige hoofdschakelaar. Prijsverschil bij Eaton is €13,-. Ja, is wat geld. Maar je bent veel meer kwijt als je het over paar jaar als nog nodig hebt voor WP of EV.

Anders inderdaad beveiligen met een 4-polige automaat en niet met een 2p+2n.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Geen interesse in een wp in een rijtjeshuis en wat is ev? Elektrisch vervoer?

[ Voor 14% gewijzigd door scofield op 23-01-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00
Electric Vehicle. Oftewel laadpaal.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Daar geld dan hetzelfde voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G7B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-09 12:48

G7B

Ik heb krachtstroom in de schuur en dit heb ik niet nodig. Ik zou daar wel graag een eigen groep willen hebben. Kan ik de kabel van de krachtstroom hiervoor gebruiken of is dit niet toegestaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

G7B schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:12:
Ik heb krachtstroom in de schuur en dit heb ik niet nodig. Ik zou daar wel graag een eigen groep willen hebben. Kan ik de kabel van de krachtstroom hiervoor gebruiken of is dit niet toegestaan?
Je kan die krachtgroep uitsplitsen naar 3 losse groepen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:25

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

G7B schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:12:
Ja dat kan, er 3 enkel fasige groepen van maken, of wat ik heb gedaan, de hele kabel op dezelfde fase zetten en dan kan je de zwarte en grijze ader gebruiken om verlichting of wcd's vanuit je mk te schakelen.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

JackBol schreef op maandag 24 januari 2022 @ 07:11:
[...]

Je kan die krachtgroep uitsplitsen naar 3 losse groepen.
Drie apart geschakelde groepen, die één nul-geleider delen in één kabel? Lijkt mij geen goed idee...

Of bedoel je het uitsplitsen te doen in de garage met een onderverdeelkast?

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

TGEN schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:24:
[...]

Drie apart geschakelde groepen, die één nul-geleider delen in één kabel? Lijkt mij geen goed idee...

Met een onderverdeelkast zou het veiligst zijn, maar in dat geval moet je wel een nieuwe nul trekken.
Het uitsplitsen is niet netjes, maar als ales al ligt wel het meest praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 14:58
Wij hebben een aardpen van 3meter de grond in geslagen. Nu vraag ik me af of 6mm draad volstaat om deze te verbinden met het aardblok (en meterkast). Of zal Enexis eisen dat deze bijv 16mm is?

We zullen de installatie testen op spreidingsweerstand alvorens schouwing.

Installatie betreft 3x25A.

[ Voor 5% gewijzigd door Daikirai op 24-01-2022 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:52
Daikirai schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:00:
Wij hebben een aardpen van 3meter de grond in geslagen. Nu vraag ik me af of 6mm draad volstaat om deze te verbinden met het aardblok (en meterkast). Of zal Enexis eisen dat deze bijv 16mm is?

normaal is van de aardpen naar je cap 25mm2

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
JackBol schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:58:
[...]

Met een onderverdeelkast zou het veiligst zijn, maar in dat geval moet je wel een nieuwe nul trekken.
Het uitsplitsen is niet netjes, maar als ales al ligt wel het meest praktisch.
Hoezo heb je dan een een nieuwe nul nodig? Juist met een onderverdeler niet... Bij uitsplitsen in de meterkast wel. Bij alles op een 3-fase automaat houden voldoet ook één nul. Maar netjes is anders.

Maar belangrijk voor eindgroepen, aardlekschakelaars. Nu mag een 3-fase aardlekschakelaar weer voor 1-fase groepen maar fan ben ik er niet van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Septillion schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:42:
[...]

Hoezo heb je dan een een nieuwe nul nodig? Juist met een onderverdeler niet... Bij uitsplitsen in de meterkast ook. Bij alles op een 3-fase automaat houden voldoet ook één nul. Maar netjes is anders.
Je hebt gelijk, ik was even abuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G7B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-09 12:48

G7B

TGEN schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:24:
[...]

Ik zou hem dan in de meterkast al willen splitsen en als er één groep overblijft is het voldoende.

Het ging mij er voornamelijk om of ik dezelfde kabel mag gebruiken waar ik dan een aantal aders niet van gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@G7B Als je maar één groep wilt overhouden is het zeker prima. Gewoon 1-fase automaat (/alamat) plaatsen en andere 2 adres afdoppen. Eventueel zelfs op een 3-fase automaat. Zolang deze maar gewoon B16 is en aardlekbeveiliging heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuffles
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-08 13:14
De deurbel draad in mijn meterkast is veel te kort afgeknipt door de vorige bewoner. Ik heb geen idee hoe ik de kabel moet verlengen want ik kom er niet goed bij om open te knippen, zit net te diep in de wand. Ook aan geprobeerd te trekken maar hij zit goed vast.

Iemand enig idee of hier een handige oplossing voor is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnSWwqMJv_K3e_o7VV1TznU0DxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDuxLmkqqfHLJ6PTDW2tODmO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Shuffles Toch voorzichtig aanstrippen met een klein mesje. En dan maar 2 draden er aan solderen, iets anders krijg je niet meer voor elkaar. Krimpkousje over beide aders en klaar. :Y)

Maarja ook dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Anders een nieuwe kabel leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-09 16:41
Even wat frustratie delen:

Op 12-11-2021 vraag ik digitaal een wijziging aan om de bestaande meterkast van 1 naar 3 fase te laten uitbreiden. Uitvoerweek voorkeur week 6 2022.
Ruim op tijd zo je denken?

Gisteren gebeld met Liander, mededeling door gebrek aan personeel 6 tot 12 weken vertraging.

Dit betekend dat de pv installatie die morgen geplaatst wordt met een 3 fase omvormer, niet aangezet kan worden. ( dit kon pas in week 6, maar dat wist ik)

De warmtepomp die in maart geplaatst zou worden proberen we wat door te schuiven.

Maar bij liander kom je niet verder dan de frontoffice :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Zal je eerlijk zeggen vind ik nog snel. Hoor van veel mensen dat ze heel lang moeten wachten op een aansluiting. Door de transitie naar electrisch ipv gas zijn installateurs niet aan te slepen. Overal wordt aan het net gewerkt, de schakelstations, huizen, etc..

Hopelijk komen ze hun nieuwe belofte wel na. Sterkte!

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:31
Ja, dat krijg je bij gebrek aan monteurs.
Dat is bij Liander, maar ook bij alle andere partijen waar mensen werken die een schroevendraaier vast (horen te) kunnen houden.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ah, dat is balen zeg!

Hopelijk gaat het eerder richting de zes dan twaalf weken. Als dat PV-systeem rond week 12 aan gaat, heb je niet veel gemist. Als het week 18 wordt, is het zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:33
Ik vind het op zich ook wel vreemd dat je al zaken plant die hangen op deze wijziging, voordat je schijnbaar een definitieve bevestiging hebt van Liander met de datum. Ik zou zelf eigenlijk niet gaan plannen op een 'voorkeurs' week alleen en dan verwachten dat het allemaal op tijd klaar is in deze tijden.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 25-01-2022 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuffles
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-08 13:14
Ik heb een draadloze videodeurbel, maar ik wil hem juist aan de bekabeling aansluiten. Dat zorgt voor een wat stabielere reactietijd en dan hoef ik er nooit meer aan te denken om hem op te laden.
Xander schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:37:
@Shuffles Toch voorzichtig aanstrippen met een klein mesje. En dan maar 2 draden er aan solderen, iets anders krijg je niet meer voor elkaar. Krimpkousje over beide aders en klaar. :Y)

Maarja ook dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Anders een nieuwe kabel leggen.
Gek genoeg heb ik nog niet aan solderen gedacht. Ik zat zelf te denken dat ik moest gaan prielen met een lasklem o.i.d.

Ik ga het proberen. Dank voor het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat zei Liander toen je ze belde? :P

Tja, jammer joh... Handjes te weinig. Misschien hebben ze die ook nodig om jouw wijkkast te upgraden, want de helft van jouw straatburen heeft ineens ook 3 fases nodig, want ja, de EVehicle, WP en EV panelen gaan niet meer samen op de oude infra.

Succes met de frustratie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
Shuffles schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:20:
[...]

Ik heb een draadloze videodeurbel, maar ik wil hem juist aan de bekabeling aansluiten. Dat zorgt voor een wat stabielere reactietijd en dan hoef ik er nooit meer aan te denken om hem op te laden.

[...]

Gek genoeg heb ik nog niet aan solderen gedacht. Ik zat zelf te denken dat ik moest gaan prielen met een lasklem o.i.d.

Ik ga het proberen. Dank voor het advies.
Je zou ook deze klemmen van wago kunnen gebruiken, gat iets breder maken en er passen wel 2 in denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/002355189PI00/image.jpg?x=400&y=400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-03 11:12
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar ik ben op zoek naar hulp bij inbouwspotjes.

Ik heb deze 4 spots in het plafond van mijn badkamer laten plaatsen: https://www.ledstripxl.nl...pLEAFS1w4aiBoCo_gQAvD_BwE
Daar heb ik dit draadloze bedieningspaneel bij gekocht:https://www.ledstripxl.nl...c9rDOJtFx5bRoCGmoQAvD_BwE

Dit werkt prima. Nu heb ik voor de nis in mijn badkamer een kleiner spotje moeten komen, namelijk deze: https://www.applamp.nl/mi...FyInMwVCzYIhoCMScQAvD_BwE

Dit spotje heeft echter andere verbindingskabels en valt daarom niet goed aan te sluiten. Blijkbaar is hiervoor een apart boxje nodig (zie plaatje hieronder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Owjvcb6AoBv8Hd6NgeoZ1xTnhc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RKFoanNiZSY5lB7ED7ymqdkx.png?f=user_large

Wat ik vreemd vind, want de andere spotjes (zelfde merk) hebben dat niet. Maargoed, voor zo'n boxje is geen plaats dus ik heb een ander mini-spotje nodig.

Dit mini-spotje moet wel werken met het huidige bedieningspaneel. Alleen kan ik dus nergens een mini-spotje vinden van dit merk (Mi-Light) met 'normale' verbindingskabels. Zie ik iets over het hoofd, of waarom zijn deze er niet? En als ze er niet zijn, hoe zorg ik er dan voor dat een ander mini-spotje wel bediend kan worden met dit bedieningspaneel?

[ Voor 14% gewijzigd door Morfang op 25-01-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voederbietel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-08 15:05
habbekrats schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:23:
[...]

Je zou ook deze klemmen van wago kunnen gebruiken, gat iets breder maken en er passen wel 2 in denk ik.
[Afbeelding]
Ik zou dan zelf eerder voor de mini-steekdoppen van wago kiezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_1z0XH5dyjcHYklY2NTlknba0E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ns9LWsz36cJiAuGfuDuWOSeU.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Morfang De kleine is simpelweg een 12V versie en heeft dus nog een adapter nodig. Sterker nog, volgens mij heeft hij zelfs nog een externe controller nodig en is het dus puur alleen een led. Verder niet zo bekend met het MiLight assortiment. Dus of ze iets hebben dat past, geen idee. Maar ben er bang voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:17:
Ik vind het op zich ook wel vreemd dat je al zaken plant die hangen op deze wijziging, voordat je schijnbaar een definitieve bevestiging hebt van Liander met de datum. Ik zou zelf eigenlijk niet gaan plannen op een 'voorkeurs' week alleen en dan verwachten dat het allemaal op tijd klaar is in deze tijden.
Dat is formeel zelfs ruim gepland. Termijn die er voor staat is 6 weken. Haalden ze bij ons begin vorig jaar ook niet, maar daar was een goed excuus voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:33
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:36:
[...]

Dat is formeel zelfs ruim gepland. Termijn die er voor staat is 6 weken. Haalden ze bij ons begin vorig jaar ook niet, maar daar was een goed excuus voor.
Heb je daar toevallig een bron voor? Ik kan zo snel niet terug vinden dat er een wettelijke maximale levertermijn van 6 weken voor zou staan. Ik kom wel langere termijnen tegen (18 weken) maar dat is voor nieuwe aansluitingen.

Verder geeft Liander wel heel duidelijk aan dat er rekening gehouden moet worden met vertraging, en daar doelde mijn post dan ook op: https://www.liander.nl/co...elijk-langere-levertijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-09 16:41
Dennism schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:17:
Als ik in eind dec / begin Jan een bericht had gekregen van Liander. Dan had ik de planning ook kunnnen aanpassen. Let op ik heb geen ervaring met deze zaken en ga af op de informatie die ik krijg van “ experts” die aangaven dat het een reële planning was.

Als Liander niet van zijn ivoren toren, maar meedenkt met de consumenten dan zou het efficiënter kunnen werken denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:47:
[...]

Heb je daar toevallig een bron voor? Ik kan zo snel niet terug vinden dat er een wettelijke maximale levertermijn van 6 weken voor zou staan. Ik kom wel langere termijnen tegen (18 weken) maar dat is voor nieuwe aansluitingen.

Verder geeft Liander wel heel duidelijk aan dat er rekening gehouden moet worden met vertraging, en daar doelde mijn post dan ook op: https://www.liander.nl/co...elijk-langere-levertijden
Klopt. En bij ons was het ook fors vertraagd. Maar daar ga je mij dus zeker niet over horen, als je ziet wat ze allemaal gedaan hebben voor 0 euro. Graafmachine, werkploeg.... ook bij de buren. Ze begonnen om 7 uur 's ochtends. Dat was begin vorig jaar, ook corona tijd dus. Dat dat dan allemaal niet binnen 6 weken lukt, dat snap ik. No problem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:50:
[...]

Maar daar ga je mij dus zeker niet over horen, als je ziet wat ze allemaal gedaan hebben voor 0 euro. Graafmachine, werkploeg.... ook bij de buren.
Nou ja, je betaalt er al jaren lang elke maand gewoon voor - en dat blijf je ook nog wel even doen. ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ethirty schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:52:
[...]

Nou ja, je betaalt er al jaren lang elke maand gewoon voor - en dat blijf je ook nog wel even doen. ;)
Natuurlijk. Voor niets gaat de zon op. Maar het werd allemaal keurig geregeld. Was het wachten zeker waard.

Maar bij dit huis hebben we wel iets met "nutsvoorzieningen". Binnen 1 jaar nadat we hier woonden:
- nieuwe straatinrichting
- nieuwe gasleidingen
- nieuwe waterleiding
- nieuwe electra aansluiting (tot in huis dus)
- nieuwe riolering

Oja, het huis wordt ook opgeknapt. :) 1937

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2022 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Daikirai schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:00:

Geen antwoord op je vraag, maar kan je wel vertellen dat je niet teveel moet voorstellen van die schouw. Ik was zelf niet aanwezig bij de schouw van mijn meterkast, maar van mij vader (elektricien) die er bij was vertelde dat ik e.e.a. ook prima had kunnen bedraden met nat touw, geen hond die ergens naar keek.

De ploeg die de aansluiting kwam maken was heel wat beter technisch onderlegd, maar ook heel behulpzaam en meedenkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Voederbietel schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:20:
[...]

Ik zou dan zelf eerder voor de mini-steekdoppen van wago kiezen.
[Afbeelding]
mini steekdoppen met soepel draad is lastig en heel dun massief ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
habbekrats schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:10:
[...]

normaal is van de aardpen naar je cap 25mm2
Klopt, maar "normaal" zou je kunnen lezen dat het slechts een advies is. Dat is absoluut niet het geval, het is een verplichting voor het deel dat buiten onder de grond ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Techneut schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:12:
[...]
Klopt, maar "normaal" zou je kunnen lezen dat het slechts een advies is. Dat is absoluut niet het geval, het is een verplichting voor het deel dat buiten onder de grond ligt.
Eigenlijk is de hele NEN1010 een normaal, waar zoals de NEN zelf schrijft je deze toepast je hoogst waarschijnlijk een veilige installatie hebt.

In feite zou je de installatie ook volgens een Duitse DIN VDE 0100 of Belgische AREI kunnen aanleggen, aangezien hier ook veilige installaties worden aangelegd en ik niet het idee heb dat deze onveiliger zijn dan in Nederland.

In je eigen huis sta je ook nog vrij om ipv van de NEN1010 de TNN toe te passen. ( Tweakers Norm Nederland) als die er zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

habbekrats schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:10:
[...]

In je eigen huis sta je ook nog vrij om ipv van de NEN1010 de TNN toe te passen. ( Tweakers Norm Nederland) als die er zou zijn.
Die is in ieder geval strenger dan wat in Nederland vaak wordt opgeleverd :D

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
habbekrats schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:10:
[...]

Eigenlijk is de hele NEN1010 een normaal, waar zoals de NEN zelf schrijft je deze toepast je hoogst waarschijnlijk een veilige installatie hebt.
Ja, maar de NEN1010 is nou eenmaal bindend in Nederland en niet de Duitse, Belgische of welke andere dan ook. En dat het woordje "normaal" kan worden opgevat als advies. wat het niet is, maar verplichting. Dat probeerde ik duidelijk te maken, dat is alles. Ik constateer namelijk dat gezien bij de vragen die worden gesteld soms antwoorden worden gegeven die voor de persoon die ze geeft misschien zo logisch zijn als het maar kan, maar voor degene die de vraag stelt dat maar voor een deel is en het zich net even anders voorstelt dan wat de bedoeling ervan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voederbietel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-08 15:05
leonbong schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:28:
[...]

mini steekdoppen met soepel draad is lastig en heel dun massief ook.
Daar heb je helemaal gelijk in, zag echter nergens staan dat het om soepel draad ging. Had zelf het idee dat het 2x0,8 massief was en dat gaat prima met de mini doppen. Overigens ook de dunne draden van een cat5e kabel kun je er prima mee verbinden. (Uiteraard niet als je deze als datakabel gebruikt, maar we gebruikten het wel eens voor intercominstallaties en dan werkt het prima.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:36

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik heb een 5x6mm2 die naar buiten loopt, en 2x een 5x 2.5mm2 YmvK-as. Alles loopt tot vlak naast de oprit met het idee om vanuit daar verder te verdelen naar tuinverlichting, schuur en laadpaal, al dan niet door een KNX-actor daar in een kast te hangen (er ligt ook een mantelbuis met KNX en UTP heen)

Formeel mag UTP niet bij 230V in dezelfde kast uitkomen, zelfde geld voor een KNX kabel waar de mantel weggestript is. De twee 5x2.5 mm2 kabels komen vanaf dezelfde 230V groep, de 5x6mm2 vanaf een eigen krachtgroep voor de laadpaal.

Idealiter komt alles binnen in een buitenkast waar ik vanuit weer verder verdeel. Het combineren vna verschillende groepen in een lasdoos is een nog, want gevaarlijk en verwarrend. Helemaal eens. Maar waar houd de lasdoos op en wanneer is het een verdeelkast?

Ik zit eigenlijk niet te wachten op 5 verschillende lasdozen op een paaltje in de tuin, liever 1 grotere kast met tussenschotten om scheiding tussen de verschillende groepen/laagspanning te creeren, maar mag dat, kan dat? Kan en mag dat in bijvoorbeeld zo'n kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

In de openingspost heeft "Note 3" nog een aanvulling nodig. De halogeenvrije mantel "Z" ontbreekt. Bijvoorbeeld H07Z-K. Vaak betreft het polyolefine as materiaal.

Daarnaast staat er in de OP sectie "In de groepenkast - bedrading":
NEN-EN-IEC 61439 altijd VDS montagedraad (H07V2-K) (soepele/litze draad) gebruikt tussen de componenten,
Benieuwd ben ik waar (NEN,EN,IEC?) en wanneer deze beperking tot soepele draad is geïntroduceerd. In de IEC 61439-1-2011, zoeken op "flexible conductors" kom ik in sectie 8.6.1 geen beperking tegen. Kan iemand waar en wanneer deze soepele/litze draad in de groepenkast werd geïntroduceerd?

Is het draadgebruik tussen componenten in de groepenkast echt zo beperkt dat enkel H07V2-K is toegestaan, of zou halogeenvrij H07Z-K ook zijn toegestaan in de groepenkast?

Mag -K (flexibele draad) ook door een buis worden getrokken in een huisinstallatie om een groep aan te sluiten, of enkel -U (massief)?
Mag halogeenvrije draad eigenlijk door buis getrokken worden?

[ Voor 12% gewijzigd door cj1 op 26-01-2022 14:03 . Reden: hyperlinks naar OP sectie bedrading ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
cj1 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:27:
In de openingspost heeft "Note 3" nog een aanvulling nodig. De halogeenvrije mantel "Z" ontbreekt. Bijvoorbeeld H07Z-K. Vaak betreft het polyolefine as materiaal.

Daarnaast staat er in de OP:
[...]

Benieuwd ben ik waar (NEN,EN,IEC) en wanneer deze beperking tot soepele draad is geïntroduceerd. In de IEC 61439-1-2011, zoeken op "flexible conductors" kom ik in sectie 8.6.1 geen beperking tegen. Kan iemand waar en wanneer deze soepele/litze draad in de groepenkast werd geïntroduceerd?

Is het draadgebruik tussen componenten in de groepenkast echt zo beperkt dat enkel H07V2-K is toegestaan, of zou halogeenvrij H07Z-K ook zijn toegestaan in de groepenkast?

Mag -K (flexibele draad) ook door een buis worden getrokken in een huisinstallatie om een groep aan te sluiten, of enkel -U (massief)?
Mag halogeenvrije draad eigenlijk door buis getrokken worden?
H07V2-K is max geleider temperatuur 90 graden , zonder 2 is 70 graden.
Het gebruik van H07V2-K is min of meer verplicht tegenwoordig om aan de maximaal te verwachten kast temperatuur + de draadtemperatuur verhoging door belasting.
Indien je H07V-K toepast moet er soms dikker draad toegepast worden en 10mm2 H07V-K is duurder dan 6 2 H07V2-K
Massief draad mag wel alleen is bijna geen hond die dat nog gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door habbekrats op 26-01-2022 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:56
deWit schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:56:
Ik heb een 5x6mm2 die naar buiten loopt, en 2x een 5x 2.5mm2 YmvK-as. Alles loopt tot vlak naast de oprit met het idee om vanuit daar verder te verdelen naar tuinverlichting, schuur en laadpaal, al dan niet door een KNX-actor daar in een kast te hangen (er ligt ook een mantelbuis met KNX en UTP heen)

Formeel mag UTP niet bij 230V in dezelfde kast uitkomen, zelfde geld voor een KNX kabel waar de mantel weggestript is. De twee 5x2.5 mm2 kabels komen vanaf dezelfde 230V groep, de 5x6mm2 vanaf een eigen krachtgroep voor de laadpaal.

Idealiter komt alles binnen in een buitenkast waar ik vanuit weer verder verdeel. Het combineren vna verschillende groepen in een lasdoos is een nog, want gevaarlijk en verwarrend. Helemaal eens. Maar waar houd de lasdoos op en wanneer is het een verdeelkast?

Ik zit eigenlijk niet te wachten op 5 verschillende lasdozen op een paaltje in de tuin, liever 1 grotere kast met tussenschotten om scheiding tussen de verschillende groepen/laagspanning te creeren, maar mag dat, kan dat? Kan en mag dat in bijvoorbeeld zo'n kast?
Ben geen expert, maar zit in dezelfde fase met plannen van een laadpaal en verlichting voor in de schuur en een paar UTP kabels voor een wifipunt en/of een IP camera.

Jij voorziet een kast waar alles in samen komt, maar kan je dan niet beter gewoon de kabel van de laadpaal door trekken tot aan de plek van de laadpaal? Dan zou je nog 2 kleine kasten naast elkaar kunnen monteren voor de 2 5x2.5 kabels (is 1 niet meer dan genoeg, 2.5mm^2 kabels zouden 16A gewoon aan moeten kunnen)? Breek je voor nu een tussenschot eruit, ga je verder splitsen met die kabels maak je het tussenschot weer dicht. En ik vermoed dat KNX dus altijd bepaalde normen overtreed want je mixt ergens in je installatie laagspanning 24v met 230v voor je verlichting? Dus dat moet je een beetje voor lief nemen.

Voor nu is mijn intentie om een mantelbuis (50mm) te trekken vanaf het huis naar de schuur met daarin dus een aantal YMVK-as kabels en een paar UTP kabels en die zo lang te hebben dat ze in één keer naar de juist plek gaan. 1x laadpaal, 1x plafonddoos (verlichting), 1x reserve voor uitbreiding en verder 2 UTP kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
deWit schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:56:

Natuurlijk mag UTP in een kast met 230/400Volt, mits de isolatie voldoende is. Dius neem een goed merk.

Leg ze niet over ellenlange afstanden parallel , en zorg bij het gecombineerd trekken door een buis dat de utp en ymvk niet getwist te worden. En houd in de kast een paar cm afstand t.o.v. de hoge spanningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:36

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Gaat me niet perse om de UTP en KNX, dat is wel op te lossen op een manier dat de scheiding te garanderen is. Gaat me meer om het feit dat het uitschakelen van 1 van de groepen niet perse als resultaat heeft dat de andere ook uit zijn, en daarmee ga je volgens mij tegen de NEN1010 in dat je geen groepen mag combineren in een kabel/lasdoos omdat het een verwarrende situatie kan opleveren. Je denkt dat iets spanningsvrij is (want 1 van je groepen is uit) maar je hebt nog voeding via de andere. Praktisch gezien is dat gewoon op de lossen met per groep een indicatielampje oi.d. Daar zou ik me persoonlijk best ok bij voelen maar ik vraag me vooral even af wat wel en niet 'mag'.

De 5x 2.5mm2 is vooral voorzien voor geschakelde opties voor dingen als tuinverlichting, gaat dus niet perse om het vermogen waarom het er twee zouden zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door deWit op 27-01-2022 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:37
Er is wat nieuws op deze topic:
Ingelogd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Directeur heeft gereageerd, al had ik de indruk dat die er totaal geen zin in had.
- Aardlekautomaat hoeft niet voor deze installatie, ik vroeg om het te beargumenteren maar daar geen reactie op gekregen.
- Aansluiten onder de hoofdschakelaar doen ze vaker, is geen probleem want je kan de installatie uitschakelen doormiddel van de schakelaars van de netbeheerder onder de slimme meter.
- Blauwe draad zwart getaped. Hoe durf ik daarover te klagen, kwaliteit is hetzelfde, heel normaal.

Ik had over nog meer dingen geklaagd over alles omhoog tillen via de ladder, geen beveiliging etc. Maar dat gaat te veel off topic worden.

Toch heeft het bedrijf dezelfde onderaannemer teruggestuurd, kreeg meteen het volste vertrouwen dat het goed zou komen :X

Ze hebben nu wel een aardlekautomaat geïnstalleerd en boven de hoofdschakelaar aangesloten.
Het resultaat is geen schoonheidsprijs, eens een ..... altijd een .....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwm3O7MKKcBq1ddg5UH-vmoGrNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xNaaZqIFlK0XNW6efeEKMbYo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXEai_Vo2C4h7xD4-fdRAzlu_28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBupXYVEwYuRDtQuXAgVg3HI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga het zelf wel netjes maken, beter dan dit wordt het niet bij dit bedrijf. Weet iemand welke kabeldikte mm² gebruikt wordt van de slimme meter naar de hoofdschakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• getyoursit
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-08-2024
Hallo,

Ivm de bouw van een nieuwe woning ben ik aan het kijken wat er minimaal nodig is voor de meterkast. Misschien dat jullie mij hierbij kunnen helpen meedenken.

Vanuit de bouw krijgen we 3 x 25 A meterkast met 8 groepen. Dit is te weinig om te mijn plan te realiseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCQLIVrypd1kQzTA0BnT3B4EQuA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Pyq47VsVVGd6HrtEbdq3Lkja.jpg?f=user_large

Ik heb helaas nog geen info van de WP maar ga er vanuit dat deze krachtstroom nodig heeft. Sauna en jacuzzi moet ik me nog over laten informeren naar de mogelijkheden. Desondanks vraag ik me af of ik het hiermee ga redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

getyoursit schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:14:
Hallo,

Ivm de bouw van een nieuwe woning ben ik aan het kijken wat er minimaal nodig is voor de meterkast. Misschien dat jullie mij hierbij kunnen helpen meedenken.

Vanuit de bouw krijgen we 3 x 25 A meterkast met 8 groepen. Dit is te weinig om te mijn plan te realiseren.

[Afbeelding]

Ik heb helaas nog geen info van de WP maar ga er vanuit dat deze krachtstroom nodig heeft. Sauna en jacuzzi moet ik me nog over laten informeren naar de mogelijkheden. Desondanks vraag ik me af of ik het hiermee ga redden.
weg met die kookgroep en gewoon 3 fase aanleggen naar je kookplaat. het is 2022, niet 1980.

auto opladen gaat ook met 3 fase dus daar kan je allemaal 3 fase alamatten voor gebruiken dus die staan los van je reguliere groepen.
de meeste warmtepompen zijn gewoon 1 fase. alleen 12kW pompen zijn 3 fase. die hebben niet veel mensen nodig.

je tuinverhaal allemaal op losse alamat groepen. dan blijft de rest aan als er een probleem is.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 27-01-2022 14:26 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• getyoursit
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-08-2024
flippy schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:26:
[...]

weg met die kookgroep en gewoon 3 fase aanleggen naar je kookplaat. het is 2022, niet 1980.

auto opladen gaat ook met 3 fase dus daar kan je allemaal 3 fase alamatten voor gebruiken dus die staan los van je reguliere groepen.
de meeste warmtepompen zijn gewoon 1 fase. alleen 12kW pompen zijn 3 fase. die hebben niet veel mensen nodig.

je tuinverhaal allemaal op losse alamat groepen. dan blijft de rest aan als er een probleem is.
Dus eigenlijk geef je aan alle eventuele krachtstroom gebruikers op zoiets aan te sluiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12XaphBVtl_acyyDH8MJUYJpe0I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YBaLDeUEFoYdx6StuaiDFKEP.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ingelogd schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:13:
Ze hebben nu wel een aardlekautomaat geïnstalleerd en boven de hoofdschakelaar aangesloten.
Dan was het zeuren niet voor niets, je hebt er in ieder geval een component van €90 voor terug gekregen. :)
Ik ga het zelf wel netjes maken, beter dan dit wordt het niet bij dit bedrijf. Weet iemand welke kabeldikte mm² gebruikt wordt van de slimme meter naar de hoofdschakelaar?
Meestal is dit 10mm² bij moderne aansluitkasten. Dat zal het wel zijn, dat klopt ook met de bruine adereindhuls.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
getyoursit schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:42:
[...]

Dus eigenlijk geef je aan alle eventuele krachtstroom gebruikers op zoiets aan te sluiten:

[Afbeelding]
Ja, alleen dan B16 voor de meeste toepassingen.

De autolader moet achter een eigen aardlekschakelaar, dus daarvoor sowieso zo'n aardlekautomaat nemen.

Mocht je veel meer krachtgroepen nodig hebben (bijvoorbeeld ook voor de sauna of jacuzzie) dan kun je ook overwegen om tot 4 installatieautomaten samen achter een 4-polige aardlekschakelaar te zetten, bijvoorbeeld de kookplaat, sauna en jacuzzi. Alleen voor de autolader mag dit dus niet. Het is iets goedkoper dan alles uitrusten met aardlekautomaten, maar neemt wel meer plek in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Xander schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:31:
[...]

tot 4 installatieautomaten samen achter een 4-polige aardlekschakelaar te zetten, bijvoorbeeld de kookplaat, sauna en jacuzzi. Alleen voor de autolader mag dit dus niet. Het is iets goedkoper dan alles uitrusten met aardlekautomaten, maar neemt wel meer plek in.
Dit is toch niet praktisch in een 12 module brede kast? Vaak zie ik afbeeldingen met maar 2 automaten achter 1 aardlek op een kamrail. Dan zit het al vol en moet je dus met kabels en dubbele hulzen werken voor de overige 2?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:41:
[...]

Dit is toch niet praktisch in een 12 module brede kast? Vaak zie ik afbeeldingen met maar 2 automaten achter 1 aardlek op een kamrail. Dan zit het al vol en moet je dus met kabels en dubbele hulzen werken voor de overige 2?
Bijvoorbeeld.

Of 3 automaten op een kam en de aardlekschakelaar er onder.

Aardlekautomaten zijn mooier maar ook duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:56

timovd

Voorsprong door techniek

Ingelogd schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:13:
Er is wat nieuws op deze topic:
Ingelogd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Directeur heeft gereageerd, al had ik de indruk dat die er totaal geen zin in had.
- Aardlekautomaat hoeft niet voor deze installatie, ik vroeg om het te beargumenteren maar daar geen reactie op gekregen.
- Aansluiten onder de hoofdschakelaar doen ze vaker, is geen probleem want je kan de installatie uitschakelen doormiddel van de schakelaars van de netbeheerder onder de slimme meter.
- Blauwe draad zwart getaped. Hoe durf ik daarover te klagen, kwaliteit is hetzelfde, heel normaal.

Ik had over nog meer dingen geklaagd over alles omhoog tillen via de ladder, geen beveiliging etc. Maar dat gaat te veel off topic worden.

Toch heeft het bedrijf dezelfde onderaannemer teruggestuurd, kreeg meteen het volste vertrouwen dat het goed zou komen :X

Het resultaat is geen schoonheidsprijs, eens een ..... altijd een .....

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat losse koper op fase 2 is gevaarlijk en dat mag je zelf niet vervangen. Geen idee of die dubbele adereindhuls zo mag op een enkele ader, maar ik vermoed van niet, want de huls is nu te groot. Hebben ze nog een oplossing voor de geveldoorveur met potentieel gevaar op lekkage. Die lekkage zal heel langzaam gaan en daar kom je pas jaren later achter.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timovd schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:03:
[...]

Dat losse koper op fase 2 is gevaarlijk en dat mag je zelf niet vervangen.
Van wie niet?

Hij kan het zelf spanningsloos maken als ik het goed begrijp (hoofdautomaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Xander schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:23:
[...]

Van wie niet?

Hij kan het zelf spanningsloos maken als ik het goed begrijp (hoofdautomaten).
De netbeheerder is toch verantwoordelijk voor de aansluiting tot de hoofdschakelaar?
Ik zou eigenlijk de installateur aansprakelijk stellen, want best kans dat dit gebeurd is toen de krachtgroep van onder is doorgelust.
Maar als je geen verder gedoe wil en je kunt het zelf spanningsloos maken met automaten, is het inderdaad een optie om het zelf te doen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
timovd schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:26:
[...]

De netbeheerder is toch verantwoordelijk voor de aansluiting tot de hoofdschakelaar?
Of is de klant verantwoordelijk voor de installatie na de meter? :)

Nieuwe aansluitingen leveren ze ook op met 4 draden los uit het meterbord, en zoek het verder zelf maar uit... Denk niet dat de netbeheerder hier voor langs wil komen.
Ik zou eigenlijk de installateur aansprakelijk stellen, want best kans dat dit gebeurd is toen de krachtgroep van onder is doorgelust.
Maar als je geen verder gedoe wil en je kunt het zelf spanningsloos maken met automaten, is het inderdaad een optie om het zelf te doen.
Zeker weten dat die het veroorzaakt heeft maar dat lijkt een dood spoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als ik het goed heb begrepen mag je de aarde draad voor een driefase groep door een aparte buis trekken, mits dit 6mm2 is.

Zodoende zou ik grijs/blauw/bruin/zwart door een tweede 16mm buis kunnen trekken.

Vraag is nu; mag dit een blanke draad of een flexibele draad zijn? Vd draad van 6mm kan ik zo snel niet vinden.

Flexibel zou wel de voorkeur hebben. Zal makkelijker door de buis te trekken zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 27-01-2022 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
getyoursit schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:14:
Ik heb helaas nog geen info van de WP maar ga er vanuit dat deze krachtstroom nodig heeft.
Meestal heeft een WP maar 1 groep nodig, soms 2 groepen. Waarom denk je dat een WP een energievreter is? Die dingen moeten juist op een zuinige manier warmte opwekken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Omdat de meeste warmtepompen ook een verwarmingselement hebben voor als het koud is en deze vereist naar mijn idee vaak een 3fase groep?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

getyoursit schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:42:
[...]

[Afbeelding]
yup. neemt de minste ruimte in beslag.

kookautomaten hebben geen plaats in een meterkast in 2022. dat hadden ze 15 jaar geleden al niet.
Ethirty schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:04:
Omdat de meeste warmtepompen ook een verwarmingselement hebben voor als het koud is en deze vereist naar mijn idee vaak een 3fase groep?
de meeste zijn gewoon 1 fase. dus je trekt 2 groepen. 1 voor de compressor en electronica en een 2e voor het 3kW element die erin zit. alleen zware units van 9~12kW bijvoorbeeld hebben meer dan 3kW aan elementen erin zitten en die hebben 3 fase nodig of zwaardere 1 fase aansluitingen.

dat element word overgens alleen gebruikt in noodgevallen.

[ Voor 35% gewijzigd door flippy op 27-01-2022 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:36
gezien je plannen met jacuzi”s, autoladers en inductie sowieso 3 fasen
dan alles wat moet blijven werken als er ergens anders storing is op een eigen alamat - dus de wp eigen alamat.
alle dingen die nat en buiten zijn scheiden van de rest op eigen groep, als daar dingen van moeten blijven werken die op aparte alamat.
-meeste warmtepompen zijn 2 groepen, 1 voor de binnenunit en 1 voor de buitenunit. als er een bijverwarmer inzit is die vaak 3 fase, maar dat ia afhankelijk van het merk. buitenunit tot 11 kw is vaak 2 fase maar verkrijgbaar op 3 wat dan wel weer mooier is. Dus bekijk even de specs van wat je aan wil sluiten
- verlichting wil je eigenlijk zi verdeeld hebben dat als er een stop of aardlek uitgaat je niet in het donker zit. vaak daarom de wc in een ruimte op andere groep dan het licht, of mixen per ruimte.
- moderne wasdrogers en wasmachines kunnen damen op 1 groep al is de aanbeveling in de nen1010
nog steeds aparte groep wasmachine, droger, oven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
timovd schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:03:
[...]

Dat losse koper op fase 2 is gevaarlijk en dat mag je zelf niet vervangen. Geen idee of die dubbele adereindhuls zo mag op een enkele ader, maar ik vermoed van niet, want de huls is nu te groot. Hebben ze nog een oplossing voor de geveldoorveur met potentieel gevaar op lekkage. Die lekkage zal heel langzaam gaan en daar kom je pas jaren later achter.
Eens een .... altijd een ....

De losse koper draad is inderdaad niet hoe het moet, foto's zijn ook naar mijn rechtsbijstand gegaan voor in het dossier. Die adereindhulzen is weer zo knullig, net of het zakje op was van de enkele 6mm² adereindhuls, waarom dan toch zo verder aansluiten zal ik nooit snappen.

De geveldoorvoer hebben ze met een klodder kit zitten dicht smeren. Of het professioneel en netjes is doet er niet toe, ik heb het helaas te pikken. Van mijn rechtsbijstand moet ik het bedrijf de mogelijkheid geven om alles op te lossen en dit is in principe een oplossing.

De rechtbijstandverzekering heeft al te kennen gegeven dat het waarschijnlijk te duur en onzeker is om een zaak te starten en gaan in beraad. Wat ik verwacht is dat de verzekering met een bedrag komt wat ik kan accepteren om het zelf op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Ingelogd ik neem aan dat je niet het volledige bedrag hebt betaald aan de installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
timovd schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:23:
@Ingelogd ik neem aan dat je niet het volledige bedrag hebt betaald aan de installateur?
Dit is een hele lastige juridische kwestie. Het bedrijf heeft de punten opgelost, alleen de aansluitingen in de groepenkast is nog discutabel. De enigste mogelijkheid nog voor uitstel betaling is een externe adviseur te laten controleren maar dat zal op mijn kosten komen. De vraag ligt nog bij de rechtsbijstandverzekering met wat te doen.

Het is gewoon balen dat ik gekozen heb voor dit bedrijf, volgende keer nog beter opletten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

MikeyMan schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:51:
Als ik het goed heb begrepen mag je de aarde draad voor een driefase groep door een aparte buis trekken, mits dit 6mm2 is.

Zodoende zou ik grijs/blauw/bruin/zwart door een tweede 16mm buis kunnen trekken.

Vraag is nu; mag dit een blanke draad of een flexibele draad zijn? Vd draad van 6mm kan ik zo snel niet vinden.

Flexibel zou wel de voorkeur hebben. Zal makkelijker door de buis te trekken zijn.
6mm²-aders ben ik eigenlijk alleen tegengekomen als onderdeel van (grond-)kabels, en als soepele draad (zoals H07V2-K). VD-draad van meer dan 2,5mm² heb ik ook nog niet met eigen ogen mogen aanschouwen :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TGEN schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:55:
[...]

6mm²-aders ben ik eigenlijk alleen tegengekomen als onderdeel van (grond-)kabels, en als soepele draad (zoals H07V2-K). VD-draad van meer dan 2,5mm² heb ik ook nog niet met eigen ogen mogen aanschouwen :).
Zit me het ongans te zoeken. Ook losse grijze en zwarte draad in 2.5 is niet echt overal te krijgen.

Heb voor groen/geel deze gevonden:
VD:
https://www.elektroschake...roen-per-meter-vaste-kern

Flexibel:
https://www.elektramat.nl...72c-X9gq7rl8aAhNzEALw_wcB

Zonder mantel:
https://www.kabel24.nl/aarddraad-6mm-vertind-per-meter

Nu nog een tent vinden die per meter verkoopt.
Als we inderdaad bevestigd krijgen dat ik de aarde draad in een aparte buis mag doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
MikeyMan schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:04:
[...]

Zit me het ongans te zoeken. Ook losse grijze en zwarte draad in 2.5 is niet echt overal te krijgen.

Heb voor groen/geel deze gevonden:
VD:
https://www.elektroschake...roen-per-meter-vaste-kern

Flexibel:
https://www.elektramat.nl...72c-X9gq7rl8aAhNzEALw_wcB

Zonder mantel:
https://www.kabel24.nl/aarddraad-6mm-vertind-per-meter

Nu nog een tent vinden die per meter verkoopt.
Als we inderdaad bevestigd krijgen dat ik de aarde draad in een aparte buis mag doen.
In principe hoort de aardedraad in dezelfde buis te zitten., iemand die later die buis met aardedraad tegenkomt kan denken dat deze overbodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

habbekrats schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:18:
[...]

In principe hoort de aardedraad in dezelfde buis te zitten., iemand die later die buis met aardedraad tegenkomt kan denken dat deze overbodig is.
Waarom zou iemand denken dat een aarde draad overbodig is? :?
In principe had ik ook liever een 19mm buis gehad. Het is kiezen tussen kwaden. En als het mag lijkt dit me een vatbare oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:31
@MikeyMan
4mm mag in een buis, 6mm als het zonder buis wordt uitgevoerd.

Is het een monoblock of bi-block warmtepomp?

Bij een bi-block loopt de voeding normaliter van je buitenunit naar je binnenunit en wordt de aarde ook doorgelust. Je kan het dus ook andersom doen voor je aarde:
een aardekabel leggen naar je binnenunit en hiervandaan je aarde doorlussen naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Murkmans schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:21:
@MikeyMan
4mm mag in een buis, 6mm als het zonder buis wordt uitgevoerd.

Is het een monoblock of bi-block warmtepomp?

Bij een bi-block loopt de voeding normaliter van je buitenunit naar je binnenunit en wordt de aarde ook doorgelust. Je kan het dus ook andersom doen voor je aarde:
een aardekabel leggen naar je binnenunit en hiervandaan je aarde doorlussen naar buiten.
Is 4mm voldoende? Heb geen toegang tot NEN, maar ik zie het en der genoemd worden dat een losse aarde 6mm moet zijn.
Van 4mm zie ik overigens ook meer flexibel dan massief langs komen.

Ben er nog niet uit of het monoblock of split wordt. Maar denk dat ik in beide gevallen netjes vijf aders die kant uit moet helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 27-01-2022 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MikeyMan schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:34:
[...]
Ben er nog niet uit of het monoblock of split wordt. Maar denk dat ik in beide gevallen netjes vijf aders die kant uit moet helpen.
als je gewoon 3 fase met 2.5mm die kant op trekt zit je altijd goed. ;)

niet vergeten wat extra draadjes te trekken voor aansturing en wat cat5 voor internet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
@MikeyMan In theorie mag het nog kleiner. Maar persoonlijk zou ik gewoon 4mm pakken. In principe dient je aarde minimaal dezelfde doorsnee te hebben als je andere vd-draden. Mits je optie A kiest.

vereffeningsleiding ten minste zijn:

a) 2,5 mm2 indien de leiding tegen mechanische beschadiging is beschermd, of

b) 4 mm2 indien de leiding niet tegen mechanische beschadiging is beschermd.

A betekent in een buis
b als het een losse vertinde kabel is ingestort in beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

habbekrats schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:20:
[...]
Massief draad (in de groepenkast) mag wel alleen is bijna geen hond die dat nog gebruikt.
In de OP staat:
In een groepenkast wordt volgens de huidige norm NEN-EN-IEC 61439 altijd VDS montagedraad (H07V2-K) (soepele/litze draad) gebruikt tussen de componenten
Zou het kunnen zijn dat die verplichting voor flexibele draad er helemaal niet is?

Het beste dat ik heb kunnen vinden is dat met de invoering van IEC61439 in november 2014, dat de belastbaarheid drastisch omlaag gaat ten opzichte van de oude norm (IEC60439).

Zo is de maximale belastbaarheid van bijvoorbeeld 70 graden montagesnoer H07V-K (1 x 2,5mm2) bijna gehalveerd in de nieuwe norm. Deze belastbaarheid is nu 10A.

bron: <https://installo.nl/welke-interne-bedrading-in-groepenkasten-en-verdeelinrichtingen/>

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Murkmans schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:05:
vereffeningsleiding ten minste zijn:

a) 2,5 mm2 indien de leiding tegen mechanische beschadiging is beschermd, of

b) 4 mm2 indien de leiding niet tegen mechanische beschadiging is beschermd.

A betekent in een buis
b als het een losse vertinde kabel is ingestort in beton.
Het gaat in dit geval trouwens wel om beschermingsleidingen, niet om vereffeningsleidingen. Daarvoor geldt in essentie wel dezelfde doorsnede trouwens.

Maar een beschermingsleiding moet ook minimaal dezelfde doorsnede hebben als de faseleiding (tenzij deze >16mm² is). Wel iets om rekening mee te houden mocht je dikker dan 2,5mm² gaan toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cj1 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:23:
[...]

In de OP staat:

[...]

Zou het kunnen zijn dat die verplichting voor flexibele draad er helemaal niet is?
Dat klopt.

Het is mij alleen nog niet gelukt om VD met een max. geleidertemperatuur van 90°C te vinden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Xander schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:29:
[...]
Dat klopt.

Het is mij alleen nog niet gelukt om VD met een max. geleidertemperatuur van 90°C te vinden. :+
Misschien is VD niet nodig, omdat er in de groepenkast minder mechanische belasting is dan bij trekken door buis?

Dan zou VMD 90C kunnen, bron: https://www.donne-catalogus.nl/s/#/family/VMD_90C
Die VD 90ºC die Donné zelf noemt kan ik ook niet vinden.

Waar het mij om gaat, is dat er in de OP staat dat "soort van verplicht" altijd VDS montagedraad (H07V2-K) gebruikt moet worden, wat naar mijn mening niet juist is. 90ºC hoeft ook niet percé, maar dan moet de geleiderdiameter (flink) omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:17

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
cj1 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:50:
[...]

Misschien is VD niet nodig, omdat er in de groepenkast minder mechanische belasting is dan bij trekken door buis?

Dan zou VMD 90C kunnen, bron: https://www.donne-catalogus.nl/s/#/family/VMD_90C
Die VD 90ºC die Donné zelf noemt kan ik ook niet vinden.

Waar het mij om gaat, is dat er in de OP staat dat "soort van verplicht" altijd VDS montagedraad (H07V2-K) gebruikt moet worden, wat naar mijn mening niet juist is. 90ºC hoeft ook niet percé, maar dan moet de geleiderdiameter (flink) omhoog.
Ik snap je punt wel, nu was de insteek enige tijd geleden ook vooral om het eenvoudig te houden, dus zonder allerlei voorwaarden en uitzonderingen, etc.

Ik zal morgen eens kijken of ik het iets anders kan formuleren. Misschien wil @Annuk of @cobo hier nog iets over kwijt?

Sowieso is de TS wel aan een update toe, een aantal plaatjes doen het niet meer en er zijn wel wat meer suggesties voor verbeteringen/uitbreidingen geweest. Helaas heb ik momenteel gewoon niet de tijd en mogelijkheid om echt grote stukken te herschrijven. :|

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:09:
[...]

Ik snap je punt wel, nu was de insteek enige tijd geleden ook vooral om het eenvoudig te houden, dus zonder allerlei voorwaarden en uitzonderingen, etc.

Ik zal morgen eens kijken of ik het iets anders kan formuleren. Misschien wil @Annuk of @cobo hier nog iets over kwijt?

Sowieso is de TS wel aan een update toe, een aantal plaatjes doen het niet meer en er zijn wel wat meer suggesties voor verbeteringen/uitbreidingen geweest. Helaas heb ik momenteel gewoon niet de tijd en mogelijkheid om echt grote stukken te herschrijven. :|
https://docplayer.nl/1067...tagesnoer-belangrijk.html

Als je in je meterkast save wil zitten gebruik je h07v2-k-90 zoals beschreven in het document.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
In het huis waar we in mei de sleutel van krijgen zit momenteel een oude groepenkast van Eaton Holec.
Helaas heb ik maar beperkte foto's (uit bouwkundig rapport/taxatierapport) dus kan er nog niet echt veel wijs uit worden verder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfDnytO58xHEk-WxTmnvdAvTH2U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tN481yHXVQdT1P475UKb2Q93.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCClfNbeLq3gRAgsr0xN1Wm8wv8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IEBgCIxMBJWnd6UjheRJvdnw.png?f=user_large

Op zich is het al positief dat er een groepenkast is (geen stoppen) dat betekent dat het in ieder geval sinds de bouw (eind 50/begin 60) vernieuwd is. En volgens mij is een Eaton Holec hoofdschakelaar in een aparte kast altijd geschikt voor 3 fase, zie in ieder geval geen 1-fase online (in dit geval is er nog een 1x25A aansluiting).

Enige waar ik wel twijfel over heb, is of deze aardlekschakelaars van de batch kunnen zijn die teruggeroepen kan zijn destijds. Weet iemand of heeft iemand daar nog informatie over welke types dit zijn, of waarom het teruggeroepen werd? Zodra ik er in kan dan controleer ik het gelijk namelijk.

Als deze voldoen wil ik er gewoon een nieuwe kast naast zetten met krachtgroepen van ABB.
https://www.sandervunderi...ast-3-fase-220x330mm.html
doorverbinden met een kabelboom https://www.sandervunderi...sbeveiliging-4-polig.html

Zo niet, neem ik gelijk onderstaande nieuwe kast
https://www.sandervunderi...0x440mm.html?options=cart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:09:
[...]
Ik zal morgen eens kijken of ik het iets anders kan formuleren.
Een voorzet:

Met de komst van NEN-EN-IEC 61439 op 1 november 2014 is onder meer de maximale belastbaarheid van draad en kabels met factor 0,488 (=0,61x0,8) omlaag gebracht. Een kabel die in de vorige norm (60439) nog tot 20A belast mocht worden, mag dat nu nog tot 9,76A.
Kies een dikkere kabel of hogere temperatuurbestendigheid.
  1. Een 6 mm2 (bijv. 36A bij 30ºC) is in de groepenkast belastbaar tot 17,5A (36x0,61x0,8)
  2. Een 2,5 mm2 90º (bijv. 28A bij 30ºC) is in de groepenkast belastbaar tot 17A (28x0,76x0,8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:17

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
cj1 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:53:
[...]

Een voorzet:

Met de komst van NEN-EN-IEC 61439 op 1 november 2014 is onder meer de maximale belastbaarheid van draad en kabels met factor 0,488 (=0,61x0,8) omlaag gebracht. Een kabel die in de vorige norm (60439) nog tot 20A belast mocht worden, mag dat nu nog tot 9,76A.
Kies een dikkere kabel of hogere temperatuurbestendigheid.
  1. Een 6 mm2 (bijv. 36A bij 30ºC) is in de groepenkast belastbaar tot 17,5A (36x0,61x0,8)
  2. Een 2,5 mm2 90º (bijv. 28A bij 30ºC) is in de groepenkast belastbaar tot 17A (28x0,76x0,8)
Dankjewel. :)

Ik heb er dit van gemaakt:
Kies dus een dikkere kabel of hogere temperatuurbestendigheid.
  1. Een 6 mm2 draad (bijv. 36A bij 30ºC) is in de groepenkast belastbaar tot 17,5A (36x0,61x0,8)
  2. Een 2,5 mm2 90ºC draad (bijv. 28A bij 30ºC) is in de groepenkast belastbaar tot 17A (28x0,76x0,8)
In de praktijk betekent dit dat 6mm2 VDS montagedraad (H07V2-K) (soepele/litze draad) tussen de componenten (dus tussen hoofdschakelaar > ALS en tussen ALS > eindgroep) over het algemeen voldoet. Soepele draad wordt afgewerkt met de zogenaamde adereindhulzen. Soepele draad is aanbevolen vanwege het gebruiksgemak bij het monteren van componenten.
Iemand nog opmerkingen?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Murkmans schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:53:
In het huis waar we in mei de sleutel van krijgen zit momenteel een oude groepenkast van Eaton Holec.
Helaas heb ik maar beperkte foto's (uit bouwkundig rapport/taxatierapport) dus kan er nog niet echt veel wijs uit worden verder.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op zich is het al positief dat er een groepenkast is (geen stoppen) dat betekent dat het in ieder geval sinds de bouw (eind 50/begin 60) vernieuwd is. En volgens mij is een Eaton Holec hoofdschakelaar in een aparte kast altijd geschikt voor 3 fase, zie in ieder geval geen 1-fase online (in dit geval is er nog een 1x25A aansluiting).

Enige waar ik wel twijfel over heb, is of deze aardlekschakelaars van de batch kunnen zijn die teruggeroepen kan zijn destijds. Weet iemand of heeft iemand daar nog informatie over welke types dit zijn, of waarom het teruggeroepen werd? Zodra ik er in kan dan controleer ik het gelijk namelijk.

Als deze voldoen wil ik er gewoon een nieuwe kast naast zetten met krachtgroepen van ABB.
https://www.sandervunderi...ast-3-fase-220x330mm.html
doorverbinden met een kabelboom https://www.sandervunderi...sbeveiliging-4-polig.html

Zo niet, neem ik gelijk onderstaande nieuwe kast
https://www.sandervunderi...0x440mm.html?options=cart
Ik heb een vermoede dat je aardlekschakelaars nog van het oude model zijn. Vroeger werd er alleen op wisselspanning gemeten, in de tussentijd is pulserend ook belangrijker geworden, en ook al een tijdje verplicht om toe te passen. Je kan het zijn op de aardlek staat een symbooltje van een sinus, en daar onder moet dit symbooltje staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
@Verwijderd super, zal er op letten. Er zit sowieso geen testknop op, dus dat vond ik al minder.
In principe wordt aan dit deel van de installatie niets aangepast, alleen een kast naast geplaatst.
Maar als het dusdanig verouderd is koop ik gewoon een geheel nieuwe kast.

Dan kan ik gewoon alles van ABB doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Murkmans schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:32:
@Verwijderd super, zal er op letten. Er zit sowieso geen testknop op, dus dat vond ik al minder.
In principe wordt aan dit deel van de installatie niets aangepast, alleen een kast naast geplaatst.
Maar als het dusdanig verouderd is koop ik gewoon een geheel nieuwe kast.

Dan kan ik gewoon alles van ABB doen.
Nu ik nog een x kijk, zie ik 9 automaten en 2 aardlekschakelaars. In woning installaties mogen er maar 4 automaten achter 1 aardlekautomaat.

Houd dan ook rekening met de toekomst. Eventuele zonnepanelen, warmtepomp, laadpaaltje etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Verwijderd Is dat dubbele ding helemaal rechts niet gewoon een kookgroep?

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 28-01-2022 17:37 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:36:
[...]

Nu ik nog een x kijk, zie ik 9 automaten en 2 aardlekschakelaars. In woning installaties mogen er maar 4 automaten achter 1 aardlekautomaat.

Houd dan ook rekening met de toekomst. Eventuele zonnepanelen, warmtepomp, laadpaaltje etc. :)
De meest rechtste is een fornuisgroep met bruggetje.

We gaan sowieso over naar 3 fase, dus in de kast ernaast komt een krachtgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gizz schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:37:
@Verwijderd Is dat dubbele ding helemaal rechts niet gewoon een kookgroep?
Zou ook zo maar kunnen. Het zijn niet de beste foto's ;) Was vroeger bv wel normaal om een wasmachine niet achter een aardlek te stoppen.
Murkmans schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:38:
[...]

De meest rechtste is een fornuisgroep met bruggetje.

We gaan sowieso over naar 3 fase, dus in de kast ernaast komt een krachtgroep.
Dus de bevestiging dat het een kookgroep is.

en ik veel tijd voor reactie nodig heb :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
@Verwijderd haha ja de foto's komen uit een PDF rapportje.
Naja volgens mij moet ik gewoon alles er uit trekken en nieuw plaatsen.
Pagina: 1 ... 212 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.