De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
19" wandbeugel voor switch en patch met daarin een 19" stekkerblok?JackBol schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:51:
Ik heb wat esthetisch advies nodig voor in de MK.
Iemand tips of advies?
[Afbeelding]
Thanks, maar ik wil de huidige indeling behouden, de rechterkast wil ik uitbreiden met een buitengroep (2TE aardlekautomaat) en de linkerkast in de toekomst met een extra set zonnepanelen, een stoomdouche en wat bemetering her en der.milo-vs schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:17:
[...]
Zoals ik het zie heb je nog ruimte zat om die kast links leeg te vegen naar de kast rechts.. De eerste 2 groepen in de linker kast kunnen sowieso naar de andere bussboard op fase 1. Voor die andere 2 groepen zou je kunnen kijken of er momenteel niet erg veel eindgroepen zijn. Wellicht is er iets te combineren? Zit er een groep voor buiten bij? Dan zou ik daar een aardlekautomaat van maken welke niet op de bussboard zit.
Ik weet je precieze groepenindeling niet en dus ook geen vermogen.
Maar ik zou kijken of je het volgende zou kunnen maken:
1e twee groepen linker kast op positie 1 en 2 van de rechterkast
2e twee groepen positie 10 - 11 van de rechter kast
De kookgroep een krachtgroep van maken en de 3F aardlekken vervangen voor 1F aardlekken.
Wat heb je dan nodig:
3x 2-polige aardlek
1x Bussboard 1F 3Split
Volgens mij hou je dan aardig evenveel modules vrij als je nu hebt, behalve dat je op deze manier al een 3F aardlekautomaat erin hebt voor koken en laadpaal. Er vanuitgaande dat de automaten met brug voor je kookstel zijn.
Kortom, als je ons voorziet van meer informatie kunnen we je nog beter helpen. Hoe is je troepenverdeling nu?
[Afbeelding]
Daarnaast wil ik nog een beetje beweegruimte voor de kabels en doorvoer, dus een 3e kast is voor mij prima (en vind ik ook leuk om te doen
Maar heb ik dan genoeg met mijn bestelling voor een 3e kast?
En kan ik de aarde zonder problemen 'doorlussen' naar de 3e kast?
/f/image/fDG4hfEl6cCXoFSICIfyfAeW.png?f=fotoalbum_large)
Nee, maar volgens mij is je lijstje weinig veranderd sinds mijn feedback.ivarv schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:04:
[...]
Maar heb ik dan genoeg met mijn bestelling voor een 3e kast?
En kan ik de aarde zonder problemen 'doorlussen' naar de 3e kast?
[Afbeelding]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Goed idee! Lichte overkilljadjong schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 06:19:
[...]
19" wandbeugel voor switch en patch met daarin een 19" stekkerblok?
Ik heb een patchkast met alles op de 1e verdieping.
Hier komt alleen de KPN router en een switch die eea in de mk verbindt, het wordt dus geen 19" switch.
Als ik dus de hoofdschakelaar uit de 2e kast weg laat is de samenstelling goed zo? (ik hoor deze week welke aansluiting ik voor de warmtepomp nodig ga hebben)jichem schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:27:
Op dit moment hebben we de volgende meterkast gemonteerd:
[Afbeelding]
Aangesloten op 3x25A, vervangen in de zomer vorig jaar met oog op de komende verbouwing.
In de huidige kast zit een kookgroep, die gaat er straks uit.
In de verbouwing gaan we een nieuwe keuken plaatsen en een geheel elektrische warmtepomp.
Dit gaat allemaal niet passen in de huidige setting en dus moet er een kastje bij komen.
Aan de linker zijwand hebben we de ruimte voor een 220x330 kast (en alle buizen)
In de huidige keuken zijn de volgende groepen aanwezig:
Losse groep voor de kookplaat (kookgroep)
Losse groep voor de oven
een groep met daarop de vaatwasser, koelkast, stopcontacten en verlichting.
Dit lijkt me een beetje krap bemeten, maar ik laat het allemaal maar even tot de verbouwing.
De nieuwe opbouw die ik in gedachten had:
krachtgroep voor de kookplaat
losse groep voor de stoom oven
groep voor koelkast en koffie automaat
losse groep voor de quooker
groep voor de vaatwasser en warmhoudlade
losse groep voor verlichting en stopcontacten.
Mijn idee is om de onderstaande kast te kopen en daarnaast het volgende aan te passen in de huidige kast
- kookgroep er uit-> aardlekautomaat er in voor de quooker
in de nieuwe kast komen dan de aansluitingen voor de nieuwe warmtepomp (ga uit van 3x kracht aardlekautomaat qua ruimte, weet niet precies wat er in komt, vanavond een gesprek) een kracht aardlek automaat voor de kookplaat, een groep voor de koelkast en koffieautomaat, een groep voor de vaatwasser en warmhoudlade.
[Afbeelding]
Zou bovenstaande de makkelijkste oplossing zijn?
N.b. ik leg zelf alleen de groepen naar de meterkast, dit heb ik al heel vaak gedaan. Het monteren van en in de meterkast wordt door een erkend monteur gedaan met zegelrechten.
Ik wil zelf alleen graag al veel voorwerk doen qua uitzoeken, het monteren is namelijk een vriendendienst.
heb 3 fase standaard (3x25) in mijn huis en zou met max 11kw willen laden. de kabel die naar de easee ligt is ymvk-as 4 aders van 6mm
De eerste heb ik besteld al en thuis liggen omdat ik dus had gelezen dat die voldeed voor de easee home. Alleen ben ik nu gaan twijfelen door dit topic. Kan iemand mij adviseren?
De eerste zal voldoen voor de aardlekbeveiliging van de laadpaal*, maar behalve aardlekbeveiliging moet je ook beveiliging tegen overbelasting en kortsluiting hebben. Daarom plaats je achter een aardlekschakelaar altijd nog een installatieautomaat.Oid schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:54:
ik wil een easee laadpaal aansluiten in de groepenkast. nu heb ik ergens (kan niet meer terug vinden waar) gelezen dat https://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/118125 zou moeten voldoen. echter lees ik in dit topic over een ander soort namelijk: http://www.abbconnect.nl/details/index.aspx?id=369100
heb 3 fase standaard (3x25) in mijn huis en zou met max 11kw willen laden. de kabel die naar de easee ligt is ymvk-as 4 aders van 6mm
De eerste heb ik besteld al en thuis liggen omdat ik dus had gelezen dat die voldeed voor de easee home. Alleen ben ik nu gaan twijfelen door dit topic. Kan iemand mij adviseren?
De tweede is een aardlekautomaat, dat combineert een aardlekschakelaar en installatieautomaat in één component en daar kun je dus direct de afgaande kabel op aansluiten.
* Ik ken de laadpaal niet en heb er niet naar gezocht, maar de laadpaal moet DC lekstroombeveiliging ingebouwd hebben, anders voldoet type A aardlekbeveiliging niet.
Een vraagje naar de meningen over de veiligheid van "Sun Showers"
Die worden volgens mij meestal gemonteerd in het douchedeel wat zone 0 wordt genoemd. Ik dacht dat daar helemaal geen elektronische componenten mogen worden gemonteerd?
In ieder geval heeft 1 van de nieuwbouw woningen een sunshower op aparte groep dus het zal best wel wat stroom trekken.
Is het dan niet raar dat die verkocht mogen worden? Of zie ik iets verkeerd.
Ondersteun mijn projecten op:Patreon
Dat de Sun Shower in de douche hoek zit betekend toch niet dat de stekker zich daar bevindt? Het apparaat zelf is natuurlijk waterdicht.t4600c schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:40:
Elektricien van de nieuwbouw hier.
Die worden volgens mij meestal gemonteerd in het douchedeel wat zone 0 wordt genoemd. Ik dacht dat daar helemaal geen elektronische componenten mogen worden gemonteerd?
In ieder geval heeft 1 van de nieuwbouw woningen een sunshower op aparte groep dus het zal best wel wat stroom trekken.
Het is zone 1, geen zone 0. Tenzij het korter dan 10cm bij de vloer zit (dat mag dus niet).t4600c schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:40:
In zone 1 mag worden geïnstalleerd:
Een sunshower is een mooi voorbeeld van dat laatste.In zone 1 mogen uitsluitend vast opgestelde en vast aangesloten elektrische toestellen zijn geïnstalleerd. Dit materieel moet geschikt zijn voor installatie in zone 1 volgens de gebruiks- en montageaanwijzingen van de fabrikant.
Vergeet je niet dat aparte eindgroepen in de badkamer ook gekoppeld moeten worden met het centraal aardpunt?
dat kan en mag gewoon, niets anders dan een onderwaterlamp in een zwembad.t4600c schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:40:
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Die werken volgens mij zonder uitzondering op een veilige lage spanning (SELV). Toch anders dan een 230V apparaat onder de douche...flippy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:16:
[...]
dat kan en mag gewoon, niets anders dan een onderwaterlamp in een zwembad.
Maar die laatste zit gelukkig niet onderwater.
"tegenwoordig" (relatieve term) zit het allemaal achter een (isolatie) trafo ja. dat maakt de lampen aanzienlijk goedkoper en makkelijker te installeren. in de goeite oude tiet had je gewoon enorm zware metalen behuizingen met dik glas met honderden watten aan gloei of halogeenpitten erin. makkelijk qua bedrading maar duur in aanschaf en installatie en drama om te vervangen. gelukkig word dat niet meer gebruikt en gooien mensen TOTAAL niet aliexpress 220v onderwater loklampen voor vissers in hun zwembad...Xander schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:20:
[...]
Die werken volgens mij zonder uitzondering op een veilige lage spanning (SELV). Toch anders dan een 230V apparaat onder de douche...
Maar die laatste zit gelukkig niet onderwater.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Nog even een reactie op dit onderwerp: ik dacht dat ik de boel altijd redelijk strak aandraaide (op gevoel), maar was toch wel benieuwd of ik een beetje in de buurt zat.Andrehj schreef op zondag 9 januari 2022 @ 09:59:
[...]
Omdat ik mijn hele meterkast zelf heb samengesteld en het graag goed wilde doen, heb ik een set Wiha Torquevario-S gekocht. Werkt prima. Pas als je een goede momentschroevendraaier hebt besef je hoeveel 2 Nm op een schroefje eigenlijk is...
Omdat een momentschroevendraaier toch wel prijzig is voor die enkele keer dat ik hem gebruik en ik al het nodige van Wiha heb, heb ik deze aangeschaft. De aardlekschakelaars/alamats/hoofdschakelaar in mijn groepenkast schrijven toch allemaal 2,8 Nm voor, dus 1 maat is voor
mij voldoende, zeker om een beetje gevoel erbij te krijgen.
Nou,dat viel nog best tegen... 2,8 Nm is veel meer dan ik dacht en bijna alle schroefverbindingen zaten dus veel te los. De meeste gingen nog zeker een halve slag strakker, sommige zelfs een hele slag. Alleen de klemmen waar alleen een kamrail in zat gingen niet veel strakker, maar dat is ook logisch want de pootjes van de kammen kun je niet veel vervormen.
Maar overal waar VDS en zelfs waar VD in zit, zaten dus veel te los.
Kortom: ik kan het iedereen aanraden om het ook eens uit te proberen.
Bij Hager is dat afhankelijk van de serie.Xander schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:42:
[...]
Twee gelijke draden mogen bij de meeste fabrikanten naast elkaar in een kooiklem.
Bij MH, MK, MJ en ML is twee (2) massieve of soepele geleiders in de kooiklem niet toegestaan.
Bij de andere automaten series is uitsluitend 2 geleiders van 6 mm2 toegestaan:
:strip_exif()/f/image/p67EKDfYVW1YTEpOgUsgKGgn.jpg?f=fotoalbum_large)
Of de stift doorverbindingsrail gecombineerd mag worden met een massieve / soepele draad blijkt niet uit die documentatie en is ook lastig voor Hager support om te beantwoorden. Twee Hager support medewerkers later heb ik nog geen schriftelijke bevestiging dat combineren is toegestaan. Wordt vervolgd...
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Klopt, maar ik ben inmiddels al wat verder met de meterkast, dus dat komt goed!Xander schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:18:
[...]
Nee, maar volgens mij is je lijstje weinig veranderd sinds mijn feedback.
Wat betreft de componenten voor de laadpaal. De Aardlekautomaat lijkt mij de goede:Is het slim/gebruikelijk om er ook een hoofdschakelaar tussen te plaatsen?
Mijn idee daarbij is om de laadpaal af te kunnen sluiten van de installatie in de meterkast, maar dat zou uiteraard ook kunnen met de aardlekautomaat.En, wat betreft de kabel (lengte 60m), 5x6mm2 YMVK in een mantelbuis, of kan ik ook uit met een 5x4mm2?
De faserotatie in de meterkast, kan je er vanuitgaan dat dit vanuit de netbeheerder goed aangesloten is, of is het verstandig om het te laten meten of een meter te kopen hiervoor ? 4 jaar geleden is de 1x25 A aangepast naar 3x25 A. Bij aansluiten van de kookplaat hier nooit aan gedacht en deze werkt prima. Maar met een laadpaal is dit wellicht wat belangrijker dat het klopt.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Zoals ik al schreef: Als de laadpaal zelf voorzien is van DC lekstroomdetectie, is die prima. Het hangt dus af van de laadpaal.ivarv schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:10:
[...]
Klopt, maar ik ben inmiddels al wat verder met de meterkast, dus dat komt goed!
Wat betreft de componenten voor de laadpaal. De Aardlekautomaat lijkt mij de goede:
Dat is niet gebruikelijk en voegt naar mijn idee weinig toe.Is het slim/gebruikelijk om er ook een hoofdschakelaar tussen te plaatsen?
Mijn idee daarbij is om de laadpaal af te kunnen sluiten van de installatie in de meterkast, maar dat zou uiteraard ook kunnen met de aardlekautomaat.
5x4mm² is ook prima.En, wat betreft de kabel (lengte 60m), 5x6mm2 YMVK in een mantelbuis, of kan ik ook uit met een 5x4mm2?
Er is geen goed of fout, de netbeheerders lijken ook niet meer op te letten of ze links of rechts aansluiten.Erwin_83 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:56:
De faserotatie in de meterkast, kan je er vanuitgaan dat dit vanuit de netbeheerder goed aangesloten is, of is het verstandig om het te laten meten of een meter te kopen hiervoor ? 4 jaar geleden is de 1x25 A aangepast naar 3x25 A. Bij aansluiten van de kookplaat hier nooit aan gedacht en deze werkt prima. Maar met een laadpaal is dit wellicht wat belangrijker dat het klopt.
Voor een laadpaal maakt het net als voor een kookplaat niet uit.
Vraag ze anders eens hoe je zo'n kamrail moet gebruiken. Er is geen andere mogelijkheid dan combineren met draad.cj1 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:02:
[...]
Of de stift doorverbindingsrail gecombineerd mag worden met een massieve / soepele draad blijkt niet uit die documentatie en is ook lastig voor Hager support om te beantwoorden. Twee Hager support medewerkers later heb ik nog geen schriftelijke bevestiging dat combineren is toegestaan. Wordt vervolgd...

nee, kan je niet vannuit gaan. sommige monteurs zijn wel netjes daarin ivm hun eigen OCD. maar doorgaans doen ze maar wat.Erwin_83 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:56:
Sinds kort een electrische auto en ik ben mij aan het oriënteren op een laadpaal en de aansluiting daarvan. Het meeste ben ik ondertussen wel achter alleen het volgende nog niet.
op de webshop van zappi kan je zon ding kopen voor 15 euro.
labelen en het juist hebben van de fasees inje meterkast maakt het wel een stuk makkelijker om zaken te verdelen en met een p1 monitor je verbruik in kaart te brengen. leuk als je bijvoorbeeld je aircos/warmtepomp(en) op 1 fase drukt en de rest van je huis op de andere 2.
[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 18-01-2022 18:09 ]
Alleen voor draaistroommotoren die je zonder inverter aansluit is die oriëntatie van belang. Bij alles wat een gemiddelde consument thuis aansluit boeit het niet. Ook niet bij 3-fasen warmtepompen (die toch een dikke compressor hebben), want daar zit er een inverter met frequentieregelaar tussen.Erwin_83 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:56:
Voor een laadpaal, inductiekookplaat of PV-inverter boeit het dus ook niet.
Ik begrijp alleen niet waarom Zappi zo'n ding verkoopt. Uit de tekst lijkt een beetje te blijken dat je die kunt gebruiken om de fases bij de laadpaal juist te labelen (L1 t/m L3), maar dat kun je volgens mij beter doen door de draadkleuren gewoon te laten kloppen (bruin, zwart en grijs) en bovendien kun je dit alleen maar gebruiken voor de fasevolgorde, je kunt dan dus net zo goed op L2, L3, L1 uitkomen. Beetje vaag dus.
[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 18-01-2022 18:21 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ja, maar voor een laadpaal zou dat dus niet uitmaken.timovd schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:31:
@Andrehj wellicht omdat de fases niet altijd kloppen, of dat de draairichting de andere kant op is.
Heb net de handleiding van de Zappi nog even doorgekeken, het enige wat belangrijk is is dat de monitoring van de drie fasen overeenkomt met de werkelijke fasen zoals ze in de Zappi binnenkomen. Je moet ze dus niet verwisselen, maar de rotatie maakt niet uit.
[ Voor 32% gewijzigd door Andrehj op 18-01-2022 19:09 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Heeft een 3 fase EV dan 3 omvormers er in zitten? Want bij 400V zou dat toch wel uitmaken?Andrehj schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:02:
[...]
Ja, maar voor een laadpaal zou dat dus niet uitmaken.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Uiteindelijk wordt in een EV die spanning toch gelijkgericht. Dan is de rotatierichting van je draaistroom totaal niet interessant.timovd schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:07:
Heeft een 3 fase EV dan 3 omvormers er in zitten? Want bij 400V zou dat toch wel uitmaken?
nee,die gebruikt een 3 fase gelijkrichter. dus het maakt niet uit wat de faserichting is, men beperkt het vermogen gewoon als er fases missen. al zal je het wel kloppend moeten hebben als je load balancing laadpalen gebruikt. als je de CT klemmen op de verkeerde fases hebt zitten dan hij denkt dat het is loopt het verhaal wel spaak en kan je liander bellen in het donker....timovd schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:07:
[...]
Heeft een 3 fase EV dan 3 omvormers er in zitten? Want bij 400V zou dat toch wel uitmaken?
[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 18-01-2022 19:15 ]
Laden op 3 fasen gaat volgens mij altijd met een gelijktijdige belasting op alle 3 de fasen. Dus zelfs dan maakt het weinig uit, de laadpaal zal zijn laadstroom bepalen aan de hand van de beschikbare ruimte op de zwaarst belaste fase.flippy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:14:
[...]
al zal je het wel kloppend moeten hebben als je load balancing laadpalen gebruikt. als je de CT klemmen op de verkeerde fases hebt zitten dan hij denkt dat het is loopt het verhaal wel spaak en kan je liander bellen in het donker....
Bij laden van een auto die maar op 1 fase kan laden maakt het wellicht uit, als de laadpaal slim genoeg is om daar rekening mee te houden.
Maar om dit correct aan te sluiten heb je weinig aan een draaiveldtester, L1-L2-L3, L2-L3-L1 en L3-L1-L2 resulteert namelijk in exact dezelfde draairichting.
dat werkt dus niet als je op L1 een huislast hebt van 10A en je laadpaal denkt dat het L2 is en je hebt een 1 fasige auto eraan hangen op L1. dan zal die paal doodleuk 30A uit je L1 trekken zonder dat die doorheeft dat je op dezelfde fase zit. en dan krijg je nog het zonnepaneel-issue erbij. als je terugleveren op de verkeerde fase meet dan je vermogen trekt gaat de load balacing ook weer niet kloppen. als je 2000 euro lapt voor een laadpaal is het een kleine moeite om het gewoon aan te sluiten zoals het hoort.Xander schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:22:
[...]
Laden op 3 fasen gaat volgens mij altijd met een gelijktijdige belasting op alle 3 de fasen. Dus zelfs dan maakt het weinig uit, de laadpaal zal zijn laadstroom bepalen aan de hand van de beschikbare ruimte op de zwaarst belaste fase.
Bij laden van een auto die maar op 1 fase kan laden maakt het wellicht uit, als de laadpaal slim genoeg is om daar rekening mee te houden.
Maar om dit correct aan te sluiten heb je weinig aan een draaiveldtester, L1-L2-L3, L2-L3-L1 en L3-L1-L2 resulteert namelijk in exact dezelfde draairichting.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 18-01-2022 19:27 ]
Dat is dus wat ik schreef in mijn 2e alinea.flippy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:26:
[...]
dat werkt dus niet als je op L1 een huislast hebt van 10A en je laadpaal denkt dat het L2 is en je hebt een 1 fasige auto eraan hangen op L1. dan zal die paal doodleuk 30A uit je L1 trekken zonder dat die doorheeft dat je op dezelfde fase zit.
Uiteraard, maar dat lukt prima zonder het draaiveld te meten. Consequent kleurgebruik en je bent er al.als je 2000 euro lapt voor een laadpaal is het een kleine moeite om het gewoon aan te sluiten zoals het hoort.
Is een aardlekautomaat in de groepenkast dan nog nodig of is een gewone 3P+N automaat voldoende ? De kabel gaat vanaf de groepenkast door de kruipruimte en dan naar buiten langs de gevel (in buis) weer omhoog. Risico op graaf schade is er dus niet echt.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Is er ook geen kans op knaagschade?Erwin_83 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:14:
Ok nog een vraagje, de Heidelberg wallbox heeft een ingebouwde aardlekschakelaar, voor AC en DC als ik het goed heb.
Is een aardlekautomaat in de groepenkast dan nog nodig of is een gewone 3P+N automaat voldoende ? De kabel gaat vanaf de groepenkast door de kruipruimte en dan naar buiten langs de gevel (in buis) weer omhoog. Risico op graaf schade is er dus niet echt.
Ongedierte wat heerlijk aan de kabels knaagt?
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Met de andere kabels in de kruipruimte geen last van. Heb sowieso geen last van muizen, wellicht door de geur van katten en een hond.DutchKel schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:34:
[...]
Is er ook geen kans op knaagschade?
En een uitgefikte muis is wel makkelijk zoeken naar de kabel beschadiging
Maar mag het kwa regelgeving? Of is het echt af te raden in mijn situatie?
Edit: ik weet niet of we het over de zelfde hebben, maar ik zie alleen staan:
Dus je hebt dan nog wel een ALAMAT nodig.Integrated residual current detection: 6 mA DC
[ Voor 67% gewijzigd door timovd op 18-01-2022 21:45 ]
Toevallig ben ik hier naar op zoek omdat ik dit zag bij de meterkast in mijn nieuwbouwhuis. Zo te zien mag het dus alleen bij bepaalde automaten, weet je toevallig of het ook mag bij CDA540G aardlekschakelaars? Ik krijg het niet gevonden.cj1 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:02:
[...]
Bij Hager is dat afhankelijk van de serie.
Bij MH, MK, MJ en ML is twee (2) massieve of soepele geleiders in de kooiklem niet toegestaan.
Bij de andere automaten series is uitsluitend 2 geleiders van 6 mm2 toegestaan:
[Afbeelding]
Huh? Misschien mis ik iets maar bij gebruik van kamrails hoef je toch geen draad bij te steken? Of begrijp ik het verkeerd?Xander schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:05:
[...]
Vraag ze anders eens hoe je zo'n kamrail moet gebruiken. Er is geen andere mogelijkheid dan combineren met draad.
Muizen en ratten knagen zelden aan kabels. Eten is het niet. Enigste is als ze er perse lang willen . Ik werk in een grote food fabriek en de muizenoverlast is soms best wel groot maar knaagschade is echt zelden. Wel kruipen ze graag in schakelkasten als deze niet dicht zijn, ze houden van warmte.DutchKel schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:34:
[...]
Is er ook geen kans op knaagschade?
Zolang je YMvK of YMvK-as gebruikt zie ik geen probleem.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Hier staat AC en DCtimovd schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:42:
@Erwin_83 wat zegt de fabrikant er zelf over?
Edit: ik weet niet of we het over de zelfde hebben, maar ik zie alleen staan:
[...]
Dus je hebt dan nog wel een ALAMAT nodig.
/f/image/Up5QuQt2DmxbGRVKLoqeMwzW.png?f=fotoalbum_large)
Hoe komt er dan stroom op de kam?xpc schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:49:
[...]
[...]
Huh? Misschien mis ik iets maar bij gebruik van kamrails hoef je toch geen draad bij te steken? Of begrijp ik het verkeerd?
Als je geen draad op de kam aansluit dan krijgt die geen stroom. Het ging erom dat er juist geen aardlekschakelaar is.xpc schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:49:
Huh? Misschien mis ik iets maar bij gebruik van kamrails hoef je toch geen draad bij te steken? Of begrijp ik het verkeerd?
Hetgeen wat jij zoekt staat in deze post beschreven en is veel makkelijker in gebruik:
cj1 in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Dat klopt helemaal, maar er zijn meer dieren naast muizen en ratten. Hier zitten ook konijnen, hazen, mollen en steenmarters. Volgens mij heb ik dan nog maar een klein gedeelte genoemd wat hier allemaal rondloopt.habbekrats schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:52:
[...]
Muizen en ratten knagen zelden aan kabels. Eten is het niet. Enigste is als ze er perse lang willen . Ik werk in een grote food fabriek en de muizenoverlast is soms best wel groot maar knaagschade is echt zelden. Wel kruipen ze graag in schakelkasten als deze niet dicht zijn, ze houden van warmte.
Zolang je YMvK of YMvK-as gebruikt zie ik geen probleem.
[ Voor 23% gewijzigd door DutchKel op 18-01-2022 22:03 ]
Ah, OK, zover had ik niet teruggelezen, dank!DutchKel schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:57:
[...]
Als je geen draad op de kam aansluit dan krijgt die geen stroom. Het ging erom dat er juist geen aardlekschakelaar is.
Hetgeen wat jij zoekt staat in deze post beschreven en is veel makkelijker in gebruik:
cj1 in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Ik denk dat je alleen maar benauwd hoeft te zijn voor de steenmarter, dat is een berucht beestje, en nog beschermd ook.....DutchKel schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:02:
[...]
Dat klopt helemaal, maar er zijn meer dieren naast muizen en ratten. Hier zitten ook konijnen, hazen, mollen en steenmarters. Volgens mij heb ik dan nog maar een klein gedeelte genoemd wat hier allemaal rondloopt.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Het setje met de VKS04COMBI bevat een CDA540G. Die CDA540G bevalt mij niet en wil ik vervangen door een unit inclusief vlamboogbeveiliging. Die vlamboog unit past echter niet op de rail waar normaal de CDA540G zit.xpc schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:49:
[...]
Toevallig ben ik hier naar op zoek omdat ik dit zag bij de meterkast in mijn nieuwbouwhuis. Zo te zien mag het dus alleen bij bepaalde automaten, weet je toevallig of het ook mag bij CDA540G aardlekschakelaars? Ik krijg het niet gevonden.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Zo'n soort bar zou ik wel willen in 12 modules breed met vorken en met deze indeling:Ethirty schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:57:
Denk dat je naar dit soort bars moet kijken
[Afbeelding]
L1 L2 L3 N N N L1 L1 L2 L2 L3 L3
of
L1 L2 L3 N N N L3 L3 L2 L2 L1 L1
Dan kan ik de Type 1 SPD netter koppelen aan de SBN440 hoofdschakelaar.
Er is toch geen enkel nut aan jou indeling?cj1 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 00:55:
[...]
Zo'n soort bar zou ik wel willen in 12 modules breed met vorken en met deze indeling:
of
Welk elektrisch din rail toestel zou überhaupt geholpen worden door jou volgorde, na de eerste 4?
Zoek je deze niet?cj1 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 00:55:
[...]
Zo'n soort bar zou ik wel willen in 12 modules breed met vorken en met deze indeling:
of
L1 L2 L3 N L1 N L2 N L3 N L1 N.
:fill(white):strip_exif()/f/image/HKGn0X80H5Br3CB05azvz743.png?f=user_large)
Daar is er ook 1 van Hager van. Mijn elkutec komt bij Sander vunderink vandaan (mailtje sturen).
[ Voor 14% gewijzigd door WVL_KsZeN op 19-01-2022 09:31 ]
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Bedankt voor de vraag.bottom line schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 02:20:
[...]
Er is toch geen enkel nut aan jou indeling?
Welk elektrisch din rail toestel zou überhaupt geholpen worden door jou volgorde, na de eerste 4?
Ik dacht een Hager SBN440 + Citel DS254VG-300/G.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Eu3PpBZLfT0Ld24jp5ZI4QJe.jpg?f=user_large)
Crap: nu ik de afbeeldingen er bij zoek zie ik dat dit niet past. Die combo heeft een L1 L2 L3 N Space Space L1 L2 L3 nodig, plus nog draad voor N en PE.
Oftewel, bedraden in V-diagram wordt het.
Iedere kamer heeft maar 1 stopcontact en een lichtpunt.
Alle leidingen zijn volgens mij van koper en de draad is rood en zwart. Alles wordt vervangen door voorberdrade flex (ik weet dat er veel tegenstanders van zijn).
Enkele vragen:
- Ik vermoed dat stroom op de bovenverdieping wordt gevoed vanuit de centraaldoos in het plafond van de begane grond. Mag dit zo blijven of is het verstandiger om vanuit de meterkast naar boven te werken?
- Het plan is om op de overloop de centraaldoos te verbinden met de meterkast waarbij deze centraaldoos zorgt voor verbindingen naar drie slaapkamers (die hun alledrie hun eigen centraaldoos krijgen). Kun je dan beter met een sternetwerk werken: vanuit 1 doos naar de drie kamers of vanuit de overloop naar slaapkamer 1, slaapkamer 1 naar slaapkamer 2 enz.
Ik weet dat 1 groep wellicht wat weinig is voor een bovenverdieping maar er wordt effectief nu maar 1 kamer gebruikt.
Zware apparaten en dergelijk staan op de begane grond.
Als je nu toch aan het renoveren bent en er bij kunt, dan zou ik het volgende doen:JayRune schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:13:
Ik ben de bovenverdieping aan het renoveren van een huis uit 1957 waarbij ik zelf de elektra wil vervangen.
Iedere kamer heeft maar 1 stopcontact en een lichtpunt.
Alle leidingen zijn volgens mij van koper en de draad is rood en zwart. Alles wordt vervangen door voorberdrade flex (ik weet dat er veel tegenstanders van zijn).
Enkele vragen:
- Ik vermoed dat stroom op de bovenverdieping wordt gevoed vanuit de centraaldoos in het plafond van de begane grond. Mag dit zo blijven of is het verstandiger om vanuit de meterkast naar boven te werken?
- Het plan is om op de overloop de centraaldoos te verbinden met de meterkast waarbij deze centraaldoos zorgt voor verbindingen naar drie slaapkamers. Kun je dan beter met een sternetwerk werken: vanuit 1 doos naar de drie kamers of vanuit de overloop naar slaapkamer 1, slaapkamer 1 naar slaapkamer 2 enz.
Ik weet dat 1 groep wellicht wat weinig is voor een bovenverdieping maar er wordt effectief nu maar 1 kamer gebruikt.
Zware apparaten en dergelijk staan op de begane grond.
- Elke kamer een eigen centraaldoos.
- Elke centraaldoos een eigen voeding naar de meterkast.
- In de meterkast kun je dan nog kiezen om elke kamer ook een eigen groep te geven, of kamers te combineren.
- Elke kamer twee loze (19mm) leidingen naar de meter kast, voor netwerk / CAI / DAB.
- In elke kamer minimaal 3x2 stopcontacten.
Bedankt voor de tips!Andrehj schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:29:
[...]
Als je nu toch aan het renoveren bent en er bij kunt, dan zou ik het volgende doen:
- In de meterkast kun je dan nog kiezen om elke kamer ook een eigen groep te geven, of kamers te combineren.
- Elke kamer twee loze (19mm) leidingen naar de meter kast, voor netwerk / CAI / DAB.
Wat ik vergeten ben te melden: iedere kamer krijgt wel een eigen centraaldoos maar het plan was dan dat deze gevoed wordt de centraaldoos op de overloop.
Met eigen voeding bedoel je dan ieder een aparte groep?
Als je renoveert, waarom zou je loze leidingen aanleggen voor netwerk kabels, als je die gewoon al kan aanleggen zelf?Andrehj schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:29:
[...]
Als je nu toch aan het renoveren bent en er bij kunt, dan zou ik het volgende doen:
Erwin_83 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:56:
Het is zelfs zo dat er vanuit de energiemeter naar de groepenkast vaak 3 zwarte draden lopen waardoor de installateur niet kan zien wat L1, L2 en L3 is om op die manier een natuurlijke spreiding van de fases te krijgen. Het komt vaak zat voor dat er in een nieuwbouwproject tientallen/honderden dezelfde groepenkasten worden opgehangen en dat ze dus willen voorkomen dat in een hele wijk bijvoorbeeld de PV op dezelfde fase zit in te voeden. Dat laatste zou waarschijnlijk gebeuren als de fasedraden tussen de energiemeter en de groepenkast bruin/zwart/grijs zouden zijn want dan gaat elke installateur die gewoon op die volgorde monteren.flippy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:06:
[...]
nee, kan je niet vannuit gaan. sommige monteurs zijn wel netjes daarin ivm hun eigen OCD. maar doorgaans doen ze maar wat.
En zoals anderen ook al aangaven: Voor huishoudelijke apparatuur is die fasevolgorde eigenlijk nooit een issue.
[ Voor 25% gewijzigd door godfriedd op 19-01-2022 14:54 ]
voor PV installaties gaat de PV installateur toch de voltages bekijken als je 3 fase hebt en pakt de laagste. als je maar 1 fase hebt is de verdeling al gemaakt door de netbeheerder.godfriedd schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:50:
Het is zelfs zo dat er vanuit de energiemeter naar de groepenkast vaak 3 zwarte draden lopen waardoor de installateur niet kan zien wat L1, L2 en L3 is om op die manier een natuurlijke spreiding van de fases te krijgen. Het komt vaak zat voor dat er in een nieuwbouwproject tientallen/honderden dezelfde groepenkasten worden opgehangen en dat ze dus willen voorkomen dat in een hele wijk bijvoorbeeld de PV op dezelfde fase zit in te voeden. Dat laatste zou waarschijnlijk gebeuren als de fasedraden tussen de energiemeter en de groepenkast bruin/zwart/grijs zouden zijn want dan gaat elke installateur die gewoon op die volgorde monteren.
En zoals anderen ook al aangaven: Voor huishoudelijke apparatuur is die fasevolgorde eigenlijk nooit een issue.
het is ook wel fijn als je een P1 monitor hebt dat je fases overeen komen met wat je meterkast is en wat je laadpaal krijgt. ook voor als je iets moet vervnagen of veranderen dat het gewoon aangesloten is zoals het hoort. het zijn vaak van die dingen die je pas jaren later ineens jezelf tegenkomt. en als de boel openligt is het een kleine moeite om het gewoon kloppend te maken en natuurlijk netjes de labelwriter erop los te laten voor de volgende. want de volgende ben jij ook doorgaans. dat fasedraaing niet veel uitmaakt staat er los van. het is gewoon een stukje informatievoorziening voor de volgende die de kast opentrekt en jezelf en/of anderen makkelijker en sneller diagnose te stellen of dingen veranderen.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 19-01-2022 15:59 ]
Nu is het zo dat de kookplaat die we hebben uitgezocht op 2 fasen werkt. Kan deze gewoon op de 3 fasen aardlekautomaat worden aangesloten?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n3TY3ckkUivXnaXwG2PYhkuz.jpg?f=user_large)
Ja.fujiphoto schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:07:
Ik heb als voorbereiding op een inductie kookplaat een 3-fasen aardlek automaat geplaatst.
Nu is het zo dat de kookplaat die we hebben uitgezocht op 2 fasen werkt. Kan deze gewoon op de 3 fasen aardlekautomaat worden aangesloten?
[Afbeelding]
Linker schema aanhouden, in de stekker 1 pen ongebruikt laten.
Zelfs dan. Een 3 fase warmtepomp heeft geen 3 fase motor. Die 3 fases zijn alleen nodig voor de warmte elementen, welke op een eigen fase zitten.Andrehj schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:14:
[...]
Ook niet bij 3-fasen warmtepompen (die toch een dikke compressor hebben), want daar zit er een inverter met frequentieregelaar tussen.
De motor zit op 1 fase. Als je warmtepomp niet hoeft bij te verwarmen zie je alleen belasting op 1 fase.
Dat klopt niet. In ieder geval Mitsubishi en Panasonic hebben echte 3-fasen warmtepompen, waarbij ook de inverter voor de compressor op drie fasen loopt. En hetzelfde geldt voor de grotere warmtepompen van veel andere merken.JackBol schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:22:
[...]
Zelfs dan. Een 3 fase warmtepomp heeft geen 3 fase motor. Die 3 fases zijn alleen nodig voor de warmte elementen, welke op een eigen fase zitten.
De motor zit op 1 fase. Als je warmtepomp niet hoeft bij te verwarmen zie je alleen belasting op 1 fase.
En ik kan het weten, want ik heb er zelf een.
ook de 1 fase modellen hebben een 3 fase compressor erin zitten.Andrehj schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:33:
[...]
Dat klopt niet. In ieder geval Mitsubishi en Panasonic hebben echte 3-fasen warmtepompen, waarbij ook de compressor op drie fasen loopt. En hetzelfde geldt voor de grotere warmtepompen van veel andere merken.
3 fase wil alleen zeggen dat de VFD met 1~3 fasen word gevoed.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 19-01-2022 19:45 ]
Ja, uiteraard, maar ik wilde het niet lastiger maken dan dat het al was. Ik heb mijn tekst nu aangepast en daarbij "compressor" vervangen door "inverter voor de compressor".flippy schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:44:
ook de 1 fase modellen hebben een 3 fase compressor erin zitten.
3 fase wil alleen zeggen dat de VFD met 1~3 fasen word gevoed.
Dan zal het per merk verschillend zijn.Andrehj schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:33:
[...]
Dat klopt niet. In ieder geval Mitsubishi en Panasonic hebben echte 3-fasen warmtepompen, waarbij ook de inverter voor de compressor op drie fasen loopt. En hetzelfde geldt voor de grotere warmtepompen van veel andere merken.
Ik heb een Nefit Enviline (E-S Split 7.0) en als die niet bij verwarmd zie ik maar op 1 fase belasting.
Ik denk dat je de gemiddelde PV-installateur iets te hoog inschat. Bovendien is de fasespanning een momentopname en kan die een paar seconde later weer anders zijn afhankelijk van apparatuur die in- of uitschakelt (en niet alleen in je eigen huis, ook in de buurt). Daarnaast hebben veel moderne groepenkasten reeds een PV-groep aan boord en op die manier bepaalt dus de fabrikant op welke fase die PV komt, tenzij het een 3-fase PV-groep is. Voor het slim regelen van een laadpaal is wel van belang dat de fases kloppen met een eventuele P1-meting maar dat zal toch echt neerkomen op iemand die dat even zelf uitzoekt (installateur of consument) want je netbeheerder zal zich daar niet druk om maken en dat zeker niet voor je oplossenflippy schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:57:
[...]
voor PV installaties gaat de PV installateur toch de voltages bekijken als je 3 fase hebt en pakt de laagste. als je maar 1 fase hebt is de verdeling al gemaakt door de netbeheerder.
het is ook wel fijn als je een P1 monitor hebt dat je fases overeen komen met wat je meterkast is en wat je laadpaal krijgt. ook voor als je iets moet vervnagen of veranderen dat het gewoon aangesloten is zoals het hoort. het zijn vaak van die dingen die je pas jaren later ineens jezelf tegenkomt. en als de boel openligt is het een kleine moeite om het gewoon kloppend te maken en natuurlijk netjes de labelwriter erop los te laten voor de volgende. want de volgende ben jij ook doorgaans. dat fasedraaing niet veel uitmaakt staat er los van. het is gewoon een stukje informatievoorziening voor de volgende die de kast opentrekt en jezelf en/of anderen makkelijker en sneller diagnose te stellen of dingen veranderen.
nee hoor, totaal niet.godfriedd schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:31:
[...]
Ik denk dat je de gemiddelde PV-installateur iets te hoog inschat.

ik probeer alleen de ideale wereld weer te geven.

Wat is hierin een P1 meting? Via de P1 poort op de slimme meter?godfriedd schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:31:
[...]
Ik denk dat je de gemiddelde PV-installateur iets te hoog inschat. Bovendien is de fasespanning een momentopname en kan die een paar seconde later weer anders zijn afhankelijk van apparatuur die in- of uitschakelt (en niet alleen in je eigen huis, ook in de buurt). Daarnaast hebben veel moderne groepenkasten reeds een PV-groep aan boord en op die manier bepaalt dus de fabrikant op welke fase die PV komt, tenzij het een 3-fase PV-groep is. Voor het slim regelen van een laadpaal is wel van belang dat de fases kloppen met een eventuele P1-meting maar dat zal toch echt neerkomen op iemand die dat even zelf uitzoekt (installateur of consument) want je netbeheerder zal zich daar niet druk om maken en dat zeker niet voor je oplossen
En hoe kun je hier een laadpaal slim op ‘regelen’?
Veel laadpalen hebben een optie om de P1 poort van de slimme meter uit te lezen. Afhankelijk daarvan regelen ze dan de laadstroom van de auto. Stel dat je bijvoorbeeld een 11 kW laadpunt hebt (3x16A) en een hoofdaansluiting van 17kW (3x25A) dan kan dat laadpunt in zijn eentje dus al bijna 2/3 van je totaal beschikbare vermogen gebruiken. Dat is prima op momenten dat er niet zo veel energie wordt gebruikt in de woning maar als de (vul maar in: wasmachine, droger, vaatwasser, warmtepomp) veel verbruikt is het wel lekker als het laadpunt tijdelijk terug regelt.ivarv schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:37:
[...]
Wat is hierin een P1 meting? Via de P1 poort op de slimme meter?
Bij de nieuwere slimme meters zendt de P1-poort iedere seconde een bericht met het energieverbruik of in ieder geval de stroom per fase (bij een 3 fase aansluiting).ivarv schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:37:
[...]
Wat is hierin een P1 meting? Via de P1 poort op de slimme meter?
De automaten schakelen nooit af op hun nominale waarde maar altijd vertraagd. Bij een overschrijding van 1,13 maal de nominale stroom mag een automaat zelfs niet afschakelen binnen 1 uur. Anderszijds bij een overschrijding van 1,45 maal de nominale stroom moet de automaat binnen 1 uur aanspreken. Zelfs grotere overschrijdingen zijn kortstondig toegestaan. Een automaat met type B karakteristiek mag zelfs bij 2 maal nominaal niet binnen 10 seconden, en bij 3 maal nominaal niet binnen 3 seconde afschakelen.
Dus heeft een computer/microcontroller die de P1-berichten leest en analyseert tijd om het afgenomen vermogen van de lader zo aan te passen dat de hoofdzekering niet aangesproken wordt.
Zelfs als de P1-poort al in gebruik is door de lader (of een andere apparaat), kun je met een P1 splitter en zoiets als een DSMR-logger V4 (Slimme Meter uitlezer) de uitgelezen waardes (bijna) live tonen in een (mobiele) webbrowser via /HJMindex.html:
:strip_exif()/f/image/Bg8z1lzeJh3JqcGoLrNlrVDC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door cj1 op 20-01-2022 20:34 . Reden: momenten waarop automaten afschakelen uitgebreid ]
dat is afhankelijk van je DSMR versie in de meter, tot 4.2 iedere 10 seconden dsmr > 4.2 1 x secondeJackBol schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 05:45:
Iedere 10 seconden zend de P1 poort een telegram.
Als ik me niet vergis is dit een bosch of Siemens inductieplaat?fujiphoto schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:07:
Ik heb als voorbereiding op een inductie kookplaat een 3-fasen aardlek automaat geplaatst.
[Afbeelding]
Bij een aeg welke ik verkozen heb, dit is een 2 fase plaat, is er maar 1 nul klem. Is het dan wel veilig genoeg om beide nul draden onder deze ene klem te bevestigen? Want ik heb wel een 5 aderige kabel van 2,5 mm2. Of kan je beter, lees veiliger, een apparaat uitkiezen met echt 2 nulklemmen 2 faseklemmen en aarde uiteraard.
PS:
Standaard kracht groep 3P+N (3-polig beveiligd dus nul niet beveiligd op overstroom)
4-polig automaat (alle 4 polen beveiligd op overstroom)
[ Voor 22% gewijzigd door leonbong op 21-01-2022 08:59 ]
Achter een 3-fase aardlekautomaat heb je toch maar één nul?scofield schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:32:
[...]
Als ik me niet vergis is dit een bosch of Siemens inductieplaat?
Bij een aeg welke ik verkozen heb, dit is een 2 fase plaat, is er maar 1 nul klem. Is het dan wel veilig genoeg om beide nul draden onder deze ene klem te bevestigen? Want ik heb wel een 5 aderige kabel van 2,5 mm2. Of kan je beter, lees veiliger, een apparaat uitkiezen met echt 2 nulklemmen 2 faseklemmen en aarde uiteraard.
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Je hebt dus een kookplaat met 2 positieve ingangen.scofield schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:32:
[...]
Als ik me niet vergis is dit een bosch of Siemens inductieplaat?
Het ligt er dus aan hoe je hem aansluit.
Als je deze aansluit op een 3 fase MK en daarbij de polen verdeeld over 2 fases heb je een 2P+N aansluiting.
De twee aanvoerende fases zijn 120 graden van elkaar geoffset, waardoor er in de nul pool 1 fase teruggaat naar de meterkast.
(Bij 3 gelijk belaste fases gaat er vrijwel geen stroom terug door de nul. Bij 2 fases mis je de 3e inkomende fase, waardoor de return een "nieuwe" 120 graden gedraaide fase is).
Dit kan je veilig aansluiten op 2,5mm2. Aangezien de retourstroom max 16A is.
Als je de twee polen van de plaat in de MK op dezelfde fase aansluit, krijg je dus potentieel 2x 16A binnen, welke niet geoffset is. Dat betekent dat er 32A terug moet naar de MK. 32A kan je niet terugsturen door 2,5mm2. Je hebt dus 2x Nul nodig (2P+2N).
In dit geval moet je de plaat volgens 2P+2N aansluiten.scofield schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:03:
Ja maar ik bedoel een zgn kookgroep, 2 x 16 A. Aangezien mijn hoofdaansluiting 1 x 35 A is.
Dat betekent dat je 4x 2,5mm2 aders nodig hebt (+ aarde). Je redt het dus prima met een 5G2,5 kabel.
Geef even het type nummer van je kookplaat, want ik kan niet geloven dat er kookplaten zijn die geen 2P+2N aansluitschema hebben.
Er komt een nieuwe meterkast met een aparte kookgroep als onderdeel van een setje van 4 groepen achter een ALS. Daarnaast nog een setje van 4 groepen met ALS en een hoofdschakelaar.
Bestaande kast is van 1992, vandaar dat modernisering wel veiliger is.
Is een crosspost met deze, Aansluiting 2 fase inductie.. Sorry hiervoor.
[ Voor 111% gewijzigd door scofield op 21-01-2022 09:15 ]
- VD-draad kiezen geschikt voor stroom van 32A (tbv nul)
- 4-polig automaat toepassen zodat beide nul-aders beveiligd zijn op max 16A per stuk
- De boel ombouwen naar 3-fase
Wat een beroerde handleidingscofield schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:08:
Een aeg IKB 6430 SFB
Er komt een nieuwe meterkast met een aparte kookgroep als onderdeel van een setje van 4 groepen achter een ALS. Daarnaast nog een setje van 4 groepen met ALS en een hoofdschakelaar.
Bestaande kast is van 1992, vandaar dat modernisering wel veiliger is.
Is een crosspost met deze, Aansluiting 2 fase inductie.. Sorry hiervoor.
Maar als het er zo uit ziet kan je beide N op de N pool plaatsen. 2 draden onder 1 schroefje dus.

Nee dat staat er niet.JackBol schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:15:
[...]
Wat een beroerde handleiding
Maar als het er zo uit ziet kan je beide N op de N pool plaatsen. 2 draden onder 1 schroefje dus.
[Afbeelding]
2 nullen onder 1 klem (er van uit gaande dat het überhaupt kan bij die klemmen) maakt een onbekende verdeling van (in potentie) 32A over 2 draden die max 16 mogen hebben.
Het linker plaatje is voor een 3F aansluiting (Waarvan 2 fasen gebruikt) waardoor er maar 1 nul is, en de nulstroom altijd <16A is. Dat is bij een kookgroep (op dezelfde fase) niet het geval.
@scofield
Heb je een 3 of 1 fase meterkast/aansluiting?
Als je een 3-fase aansluiting hebt is een krachtgroep de correct oplossing hier.
Een kookgroep op 2 fasen kan in principe ook (en lost de nuloverbelasting op), maar alleen als je een 3f aardlek er voor hebt.
[ Voor 15% gewijzigd door timberleek op 21-01-2022 09:47 ]
Als allebei die polen verbonden zijn is het geen onbekende verdeling. Voor de weerstand door beide draden en kookgroepautomaat kunnen we wel stellen die vrijwel gelijk is. De belasting is dan ook ongeveer 50/50%.timberleek schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:45:
[...]
Nee dat staat er niet.
2 nullen onder 1 klem (er van uit gaande dat het überhaupt kan bij die klemmen) maakt een onbekende verdeling van (in potentie) 32A over 2 draden die max 16 mogen hebben.
Als 1 van de twee draden breekt, krijg je inderdaad een overbelasting, maar dan schakelt die automaat meteen af, omdat die daarvoor bedoeld is.
Dan neem je aan dat die verdeling inderdaad identiek is. en er geen klemmen losraken of kabels beschadigen.JackBol schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:55:
[...]
Als allebei die polen verbonden zijn is het geen onbekende verdeling. Voor de weerstand door beide draden en kookgroepautomaat kunnen we wel stellen die vrijwel gelijk is. De belasting is dan ook ongeveer 50/50%.
Als 1 van de twee draden breekt, krijg je inderdaad een overbelasting, maar dan schakelt die automaat meteen af, omdat die daarvoor bedoeld is.
Bij een ongelijke verdeling zal de kookgroep doorgaans niet uitschakelen, de nul is immers meestal niet beveiligd. De meeste automaten zijn xP+N ipv (x+1)P. Wat normaliter geen probleem is omdat je geen groepen mengt.
Als de meterkast toch vervangen wordt, waarom dat niet gelijk naar 3-fase? Geen gedoe met kookgroepen, extra vermogen en wat meer future proof voor eventueel WP of EV.
[ Voor 6% gewijzigd door scofield op 21-01-2022 15:19 ]
De platen van BSH (Bosch, Siemens, Neff, Gaggenau) hebben doorgaans ook 2 nulklemmen.scofield schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:07:
Ja dat gedoe met aeg schijnt nogal vaag te zijn. Ik heb een 1 fase hoofdaansluiting van 35 A. Als het onveilige situaties kan opleveren dat zoek ik liever naar een Nederlands product ofzo wat wel 2 x N heeft kwa aansluitingen zoals Etna of pelgrim platen. Misschien wel inventum maar ik dacht ik ga voor een topmerk maar in aansluit technisch een vaag iets.
In het rijtje met Etna en Pelgrim hoort natuurlijk ook nog ATAG.
De keuze is reuze.
Anders gewoon een 32 ampère automaat in de meterkast, 3x6mm2 naar de kookplaat. Ben je alleen niet selectief TOV je hoofd zekering.scofield schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:07:
Ja dat gedoe met aeg schijnt nogal vaag te zijn. Ik heb een 1 fase hoofdaansluiting van 35 A. Als het onveilige situaties kan opleveren dat zoek ik liever naar een Nederlands product ofzo wat wel 2 x N heeft kwa aansluitingen zoals Etna of pelgrim platen. Misschien wel inventum maar ik dacht ik ga voor een topmerk maar in aansluit technisch een vaag iets.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik heb een zgn 1x 35 A hoofdaansluiting en begrijp dat je dan in je meterkast geen 3 f groep kan plaatsen of 3 f aardlekschakelaar om het nul ‘probleem’ te omzeilen? Dus in dat geval geen kookgroep hoeven plaatsen.timberleek schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:45:
[...]
@scofield
Heb je een 3 of 1 fase meterkast/aansluiting?
Als je een 3-fase aansluiting hebt is een krachtgroep de correct oplossing hier.
Een kookgroep op 2 fasen kan in principe ook (en lost de nuloverbelasting op), maar alleen als je een 3f aardlek er voor hebt.
Op een enkelfase aansluiting kun je alleen een kookgroep (maar eigenlijk niet in deze plaat) op 32A groep (maar eigenlijk niet op deze installatie) toepassen.
Los van "dat zal wel werken" oplossingen is er geen echte combi van deze kookplaat en deze installatie mogelijk.
Dan heb je beide nullen gezekerd op overstroom dus een veilig oplossing.
Dus als één nul om wat voor reden loslaat onder de klem is het nog steeds veilig om dat bij stroom >16A op de nul de boel wordt afgeschakeld.
[ Voor 51% gewijzigd door leonbong op 22-01-2022 19:05 ]
Behalve dat de meeste automaten niet afschakelen bij overbelasting van de nul. Dan moet je een 4p automaat hebben in plaats van een 2p+2n zoals je dikwijls ziet.leonbong schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:01:
Dan heb je beide nullen gezekerd op overstroom dus een veilig oplossing
2 nullen op 1 klem gebeurd overigens vaak zat. En gaat over het algemeen ook wel goed.
Maar het is een baggeroplossing voor een baggeroplossing (de nederlandse kookgroep)
[ Voor 20% gewijzigd door timberleek op 22-01-2022 20:30 ]
Juist, dat zegt hij toch?timberleek schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:18:
[...]
Behalve dat de meeste automaten niet afschakelen bij overbelasting van de nul. Dan moet je een 4p automaat hebben
Ah, dat was volgens mij een latere toevoeging. Of ik las het verkeerd.
Hij schreef het gisteren zelfs al: leonbong in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"timberleek schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:38:
[...]
Ah, dat was volgens mij een latere toevoeging. Of ik las het verkeerd.
Het lijkt mij een prima acceptabele oplossing voor deze situatie. Maar het blijft aanmodderen met een kookgroep en een toestel wat daar niet expliciet voor is gemaakt.
Dus als de kookgroep er moet komen en de kookplaat nog niet definitief is uitgezocht, zou ik een andere kookplaat kiezen.
[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 22-01-2022 20:42 ]
Als je je kast omzet naar 3 fase kan je hem gewoon blijven gebruiken.
Deze bijvoorbeeld.
https://www.vekto.nl/inst...t-4-polig-16a-b-6ka-ic60n
[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 22-01-2022 21:09 ]
Kan nog wat goedkoper https://www.sandervunderi...automaat-4-polig-16a.htmlleonbong schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:08:
Ik vind een 4 polig automaat nog niet eens zo’n gekke optie, heb je voor 40-50€ zelfs van bepaalde A-merken.
Als je je kast omzet naar 3 fase kan je hem gewoon blijven gebruiken.
Deze bijvoorbeeld.
https://www.vekto.nl/inst...t-4-polig-16a-b-6ka-ic60n
En nog een 10 tje minderhabbekrats schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 22:42:
[...]
Kan nog wat goedkoper https://www.sandervunderi...automaat-4-polig-16a.html
https://www.sandervunderink.nl/abb-automaat-3p-n.html
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Nee, want 3P+N is dus geen 4P...Rol-Co schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 22:48:
[...]
En nog een 10 tje minder![]()
https://www.sandervunderink.nl/abb-automaat-3p-n.html
Normaal juist beter door het later afschakelen van de nul maar hij wilt hem gebruiken voor een enkel fase plaat i.p.v een kookgroep begrijp ik? Dus 2 fase en 2 nullen schakelen?
Als je hem dan later op 3 fase zet kan je hem weer niet gebruiken.
[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 22-01-2022 23:02 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.