Ik heb veel aan dit topic gehad. Hoe het vooral wél moet, maar ook hoe 't
niet moet (sorry @
Scooper 
). De
post van @
milo-vs is een mooie inspiratie voor me geweest. Daarom deel ik ook hier m'n project. Merk op dat ik geen installateur ben, heb me louter veel doen inlezen in de hoofdzaken rondom de NEN-1010.
Vandaag de laatste loodjes gelegd om de meterkast voor te bereiden op een upgrade van 1 naar 3 fases. 22 december komt Liander langs om de aanpassing door te voeren.
Aanleiding
Ik ben van plan zonnepanelen op m'n dak te gaan leggen. Ik heb gekozen voor Enphase, uiteraard niet voor de business case, het is namelijk iets duurder spul, wel gezien de mogelijkheden die het systeem biedt om elk paneel afzonderlijk te monitoren icm micro-omvormers. Om in de toekomst een toenemde stroom-vraag te kunnen beantwoorden met extra zonnepanelen heb ik besloten meteen een YMvK kabel 5x4 mm2 naar de zolder te trekken en de meterkast daar op voor te bereiden.
Situatie voorafgaand
Zoals je kunt zien een redelijk rommeltje, dus in ieder geval ook als doel gesteld de netwerkapparatuur (buiten zicht van foto) een mooi plekje te aan geven, die KPN aansluiting te verplaatsen (niet in gebruik) en de glasvezelkabel wat beter te beschermen.
De huidige groepenkast:
/f/image/WrdlivdOT3Rlm6jYE7FE7qis.png?f=fotoalbum_large)
Wat me meteen op viel:
- Geen hoofdschakelaar
- Onderste aardlek 500ma

Plan
Ik heb me voorgenomen het volgende aansluitschema aan te houden van solar-bouwmarkt:
Waar ik op wilde gaan afwijken was het aantal 3-fase groepen, ik wil namelijk de Envoy op een aparte groep, zodat ik de panelen afzonderlijk van de Envoy kan schakelen; dit vergemakkelijkt ook de installatie, alsus een Enphase installatie-training van youtube

.
Ik wilde het volgende erbij plaatsen:
- Enphase 3-fase Q-relais
- Envoy S Metered 3-fase
- 2 X Krachtgroep 3P+N 16A
- 40A 30mA 4P aardlek
- 40A 4P hoofdschakelaar, om vervolgens ook de bestaande kast hier achter te hangen
- 3 ferrietringen
- 6 CT's
Kwam er al gauw achter dat dit niet past niet in de bestaande kast, dus 't oog laten vallen op een Hager Vision:
Flinke kast gekozen, want er moeten ook aardig wat aan componenten in; kwam er namelijk achter dat bij zo'n Enphase installatie best nog wat componenten komen kijken. De Envoy past hier echter niet in, dus daar nog een seperate kast voor aangeschaft:
Links van bestaande kast was nog net 25 cm over, dus voorgenomen hem hier te plaatsen.
Installatie
Kast als volgt binnengekregen van Elektramat (met bedrading vast uiteraard):
Vervolgens een aantal componenten gaan plaatsen, alvorens de kast op te hangen. De kam voor 2 krachtgroepen vervangen door een kam voor 3, maakt het geheel een stuk strakker:
Je ziet:
- Onderin: Links hoofdschakelaar en rechts 3 CT's om conspumptie net per fase te meten
- 3 ferrietringen, 1 per fase
- Midden: Aarlek en 2 krachtgroepen
- Boven: q-relais
Eindresultaat
Close-ups (boven,midden,onder):
Ik had hier en daar wat shortcuts kunnen nemen, zoals bijvoorbeeld de bedrading van de CT's naar de Envoy (de seperate kast onderin). Dit hadden ook rechtstreeks gekunt, maar dat leek me niet helemaal NEN waardig, dus ook maar door een losse PVC getrokken.
De netwerkapparatuur naar boven weggewerkt, neerklapbaar naar beneden:
Gesloten:
Todo
- 3 fase aankoppelen aan hoofdschakelaar (doet Liander)
- De 2 groepen uit oude kast aansluiten achter nieuwe hoofdschakelaar, misschien kan liander dat ook meteen meepakken
- RJ45 op de netwerkkabel voor de envoy
- Oude aardlek vervangen, 30mA ipv 500.
- Nu ik toch bezig ben: misschien alsnog die bestaande kast vervangen door een nieuwe Vision, dit sluit ook niet echt mooi aan. Edit: besteld. Binnenkort ook die oude kast vervangen. Wordt vervolgd.
En natuurlijk hopen dat Liander tevreden is met het voorwerk.
Iemand die nog iets opvalt wat nog aandacht verdient?
[
Voor 17% gewijzigd door
Kaspers op 11-12-2021 22:40
]