Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 202 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.345.041 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:29
Valorian schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 16:42:
Vraagje: ik heb een enkele lichtschakelaar in een ruimte met een plafondlamp. In die plafondlamp zit inmiddels een Hue-lamp, waar je idealiter continu stroom op hebt staan. Om dit te verzorgen (en te voorkomen dat mensen alsnog de lichtknop gebruiken) heb ik de draden die daar achter zitten (1x zwart en 1x blauw) samen gevoegd in een lasklemmetje. Zou ik nu ook nog een stopcontact kunnen monteren op de plek waar de schakelaar zat, of moet ik dan meer draden trekken? Naast de zwarte en blauwe draad zit er nu verder niets.
Wat wel gek is is dat normaal de schakelaar een bruine en zwarte heeft.. de blauwe draad zit dan normaal met de zwarte op de lamp.

Dus als je er nu een bruine zou bij trekken dan moet je die op de bruine in de centraaldoos zetten, maar de blauwe die nu achter je schakelaar zit zou je dan in de centraaldoos los moeten halen en op de andere blauwe draden zetten. En dan nog een aarde erbij, de zwarte kun je dan afgedopt achter de wcd laten zitten. En de lamp op de bruine in de centraaldoos, zwarte dan helemaal niet gebruiken.

Snap je?

[ Voor 4% gewijzigd door fredhuizinga op 11-12-2021 16:54 ]

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:06
fredhuizinga schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 16:51:
[...]

Wat wel gek is is dat normaal de schakelaar een bruine en zwarte heeft.. de blauwe draad zit dan normaal met de zwarte op de lamp.

Dus als je er nu een bruine zou bij trekken dan moet je die op de bruine in de centraaldoos zetten, maar de blauwe die nu achter je schakelaar zit zou je dan in de centraaldoos los moeten halen en op de andere blauwe draden zetten. En dan nog een aarde erbij, de zwarte kun je dan afgedopt achter de wcd laten zitten.
Dat is wel vreemd ja. Misschien heeft de vorige bewoner iets door elkaar gehaald met kleuren. Dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:29
Valorian schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 16:55:
[...]

Dat is wel vreemd ja. Misschien heeft de vorige bewoner iets door elkaar gehaald met kleuren. Dank voor de tip.
Dat is dan wel erg gevaarlijk en mag regelgevingtechnisch ook niet, pas dan extra op met de rest van je installatie en meet vantevoren.

Succes

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-10 19:07
Ik heb veel aan dit topic gehad. Hoe het vooral wél moet, maar ook hoe 't niet moet (sorry @Scooper :P). De post van @milo-vs is een mooie inspiratie voor me geweest. Daarom deel ik ook hier m'n project. Merk op dat ik geen installateur ben, heb me louter veel doen inlezen in de hoofdzaken rondom de NEN-1010.

Vandaag de laatste loodjes gelegd om de meterkast voor te bereiden op een upgrade van 1 naar 3 fases. 22 december komt Liander langs om de aanpassing door te voeren.

Aanleiding

Ik ben van plan zonnepanelen op m'n dak te gaan leggen. Ik heb gekozen voor Enphase, uiteraard niet voor de business case, het is namelijk iets duurder spul, wel gezien de mogelijkheden die het systeem biedt om elk paneel afzonderlijk te monitoren icm micro-omvormers. Om in de toekomst een toenemde stroom-vraag te kunnen beantwoorden met extra zonnepanelen heb ik besloten meteen een YMvK kabel 5x4 mm2 naar de zolder te trekken en de meterkast daar op voor te bereiden.

Situatie voorafgaand

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0DY6I5HH8OoEcxY7k4DteNt23M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IuHKM0oy93GLIV69q5PpOW7A.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je kunt zien een redelijk rommeltje, dus in ieder geval ook als doel gesteld de netwerkapparatuur (buiten zicht van foto) een mooi plekje te aan geven, die KPN aansluiting te verplaatsen (niet in gebruik) en de glasvezelkabel wat beter te beschermen.

De huidige groepenkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3L4t9elTUfgErHKurJzpkHsHqhM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WrdlivdOT3Rlm6jYE7FE7qis.png?f=fotoalbum_large
Wat me meteen op viel:
  • Geen hoofdschakelaar
  • Onderste aardlek 500ma :N

Plan

Ik heb me voorgenomen het volgende aansluitschema aan te houden van solar-bouwmarkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hisj1Uum7jmJicnieJ97YIAMAU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1qXUvZ8MaBJu5tBvrvZpW3jT.png?f=fotoalbum_large

Waar ik op wilde gaan afwijken was het aantal 3-fase groepen, ik wil namelijk de Envoy op een aparte groep, zodat ik de panelen afzonderlijk van de Envoy kan schakelen; dit vergemakkelijkt ook de installatie, alsus een Enphase installatie-training van youtube :P.

Ik wilde het volgende erbij plaatsen:
  1. Enphase 3-fase Q-relais
  2. Envoy S Metered 3-fase
  3. 2 X Krachtgroep 3P+N 16A
  4. 40A 30mA 4P aardlek
  5. 40A 4P hoofdschakelaar, om vervolgens ook de bestaande kast hier achter te hangen
  6. 3 ferrietringen
  7. 6 CT's
Kwam er al gauw achter dat dit niet past niet in de bestaande kast, dus 't oog laten vallen op een Hager Vision:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmnSuKrbZssOCFM3HeGorfHWXx0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kPAr0caFPvO8pwKFgh1xe9SG.png?f=fotoalbum_large

Flinke kast gekozen, want er moeten ook aardig wat aan componenten in; kwam er namelijk achter dat bij zo'n Enphase installatie best nog wat componenten komen kijken. De Envoy past hier echter niet in, dus daar nog een seperate kast voor aangeschaft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4VyqVmKyVNIo1LG_8_cF19iW9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pfjmecMdI4Ke4zoRkhQ8b3co.png?f=fotoalbum_large

Links van bestaande kast was nog net 25 cm over, dus voorgenomen hem hier te plaatsen.

Installatie

Kast als volgt binnengekregen van Elektramat (met bedrading vast uiteraard):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dg-XySF1i3BMuoh-Bjf2gE4jnu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVh07sPPyjrwUjSvbLO0f3jX.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens een aantal componenten gaan plaatsen, alvorens de kast op te hangen. De kam voor 2 krachtgroepen vervangen door een kam voor 3, maakt het geheel een stuk strakker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egrQ79hFY28CTPMARcOh49p_KFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GyWXVKx8YEKWZt1MADjgxnbs.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet:
  • Onderin: Links hoofdschakelaar en rechts 3 CT's om conspumptie net per fase te meten
  • 3 ferrietringen, 1 per fase
  • Midden: Aarlek en 2 krachtgroepen
  • Boven: q-relais

Eindresultaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGXsnUAram7yNmCxk9JK-5SOrG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91kLSuHv6Q66otIjybQRFIbH.jpg?f=fotoalbum_large

Close-ups (boven,midden,onder):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2P1jD8LyzazLm9I-Rp3a3_AWpw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f29L9bMZCb7hjDNHLBD7R4Ck.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwGxRht16pt44aX9zTN89Qrdjcg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uUArRWNm2BkSPIHLrfRM38P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpsg73grbWg9WPqgvvluCir4ggs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21JumSF7XLC3Jg0khSnPJelq.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik had hier en daar wat shortcuts kunnen nemen, zoals bijvoorbeeld de bedrading van de CT's naar de Envoy (de seperate kast onderin). Dit hadden ook rechtstreeks gekunt, maar dat leek me niet helemaal NEN waardig, dus ook maar door een losse PVC getrokken.

De netwerkapparatuur naar boven weggewerkt, neerklapbaar naar beneden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHlOQ-RcXpcTrYPCamgsFULiLJc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2QLXdVhd3mvtQGKdHWTZ5PoJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvUiejCui1MxkagHt79z1Ge3Rm0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yljRYtTW1uIdtphP97AxpIiQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Gesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_w0ymTRYLL2kY7kQ2kZQoctvII=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lppbSR5AIcsV7E9R28kY2AQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wk_KvdDqI8UYWQmDH74GQl10-s4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSPBkk4m9fER3vNsqSPU7W0f.jpg?f=fotoalbum_tile

Todo

1. 3 fase aankoppelen aan hoofdschakelaar (doet Liander)
  2. De 2 groepen uit oude kast aansluiten achter nieuwe hoofdschakelaar, misschien kan liander dat ook meteen meepakken
  3. RJ45 op de netwerkkabel voor de envoy
  4. Oude aardlek vervangen, 30mA ipv 500.
  5. Nu ik toch bezig ben: misschien alsnog die bestaande kast vervangen door een nieuwe Vision, dit sluit ook niet echt mooi aan. Edit: besteld. Binnenkort ook die oude kast vervangen. Wordt vervolgd.
En natuurlijk hopen dat Liander tevreden is met het voorwerk.
Iemand die nog iets opvalt wat nog aandacht verdient?

[ Voor 17% gewijzigd door Kaspers op 11-12-2021 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
fredhuizinga schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 16:51:
[...]

Dus als je er nu een bruine zou bij trekken dan moet je die op de bruine in de centraaldoos zetten, maar de blauwe die nu achter je schakelaar zit zou je dan in de centraaldoos los moeten halen en op de andere blauwe draden zetten. En dan nog een aarde erbij, de zwarte kun je dan afgedopt achter de wcd laten zitten. En de lamp op de bruine in de centraaldoos, zwarte dan helemaal niet gebruiken.

Snap je?
Ik snap het. De vorige bewoner van je huis heeft een blauwe draad als fasedraad gebruikt in plaats van een bruine. Een prutser-knoeier-dilettant in het kwadraat. Als mij dit zou zijn overkomen zou ik het sowieso verbeteren zoals het moet. Ik zou nooit met zoiets jaren in zo'n huis kunnen wonen. Maar omdat je er toch draden moet bijtrekken is dat nog gemakkelijk ook, dat is je al duidelijk gemaakt. Inderdaad gewoon die al bestaande blauwe draad losmaken en verbinden met de andere blauwe draden. Vervolgens de nieuwe te trekken bruine en groen-gele draden verbinden zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Portugal
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-07 16:38
Hallo!

Wij wonen in Portugal, sinds kort, en hebben een nieuwe installatie plus de keukenelektra opnieuw laten aanleggen. De rest van het huis ben ik zelf mee bezig, maar ik loop nu tegen iets geks aan waarvan ik hoop dat iemand dit kan duiden.

Allereerst gebruikt men hier (blijkbaar) 1P installatieautomaten. In de nieuwe kast komen drie fases binnen. Hier zit een 3-fase aardlekschakelaar (CDC440P) op, dan loopt het naar een serie IA's van Hager (MW116). Deze schakelen dus alleen de fase en niet de nul. De laatste wordt vergelijkbaar met de aarde gesplit over de verschillende groepen d.m.v. een contactstrip, of hoe heet zo'n ding.

Het uitbreiden gaat wel lukken, maar ik twijfel nu of ik op deze voet verder moet of dat ik beter 1P+N kan installeren (en wellicht de reeds geïnstalleerde vervangen). Ik lees online dat 1P+N verplicht is in NL. Blijkbaar hanteren ze hier een andere norm.

Verder is er dus iets geks: als we teveel stroom gebruiken in een groep, schiet niet de IA eruit, maar de hoofdschakelaar beneden, naast de meter (ik zeg beneden omdat we op de eerste verdieping wonen; beneden komt de stroom binnen, hangt de meter en heeft de elektricien een 3-fase afsplitsing gemaakt die netjes naar boven geleid is en hier de nieuw aangelegde kast voor de eerste verdieping binnenkomt).
Ik vraag mij nu specifiek af of het feit dat de IA's de nul niet schakelen op één of andere manier bij overbelasting zorgt dat de hoofdschakelaar afslaat, en niet de IA.

En verder ben ik best benieuwd wat men hier aanraadt: welk type 1P+N als ik zou vervangen/bijplaatsen, etc. Alles is nu van Hager.

Veel dank! (En de groeten uit Portugal!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 21:05
Welke type hoofdschakelaar(automaat?) zit er nu?

[ Voor 9% gewijzigd door Jim423 op 12-12-2021 00:06 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:28
Portugal schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:37:
Hallo!

Wij wonen in Portugal, sinds kort, en hebben een nieuwe installatie plus de keukenelektra opnieuw laten aanleggen. De rest van het huis ben ik zelf mee bezig, maar ik loop nu tegen iets geks aan waarvan ik hoop dat iemand dit kan duiden.

Allereerst gebruikt men hier (blijkbaar) 1P installatieautomaten. In de nieuwe kast komen drie fases binnen. Hier zit een 3-fase aardlekschakelaar (CDC440P) op, dan loopt het naar een serie IA's van Hager (MW116). Deze schakelen dus alleen de fase en niet de nul. De laatste wordt vergelijkbaar met de aarde gesplit over de verschillende groepen d.m.v. een contactstrip, of hoe heet zo'n ding.
......
Over dat niet-schakelen van de nul zou ik me maar niet druk maken: grote industriële landen als Duitsland en Groot Britanie schakelen de nul ook niet, en dat wordt dus volledig veilig ingeschat.

Ik vermoed zelfs dat je die 1P+N in Portugal helemaal niet kunt kopen: in de hierboven genoemde landen liggen ze ook niet in de winkel in het schap.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:46
Naalroc schreef op zondag 12 december 2021 @ 09:08:
Ik vermoed zelfs dat je die 1P+N in Portugal helemaal niet kunt kopen: in de hierboven genoemde landen liggen ze ook niet in de winkel in het schap.
Het niet schakelen van de nul heeft ook voordelen: In Duitsland liggen de automaten van Hager voor 3 euro in het schap, terwijl je daar in NL (met meeschakelende nul) zeker zo'n 16 euro voor moet betalen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-10 18:14
Kan er nog iemand wat tips geven voor mijn 'elektra plan'? :)
Zijn er punten die ik wellicht gemist heb? :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RlmPUf4.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:08
Misschien voorbereiding voor zonnescherm/screens/rolluiken aan de zonzijde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@Strider laat vooral ook een grotere meterkast plaatsen zodat je zelf makkelijk kan uitbreiden.
En die accesspoint bij je CAI komt dan dus op 30cm hoogte van de grond? De meeste accesspoints hangen graag aan het plafond of zo hoog mogelijk in ieder geval.
Lichtpunt g onderin wellicht ook twee van maken en verdelen in de breedte?
En denk om zoveel mogelijk alles op eigen groepen of automaten. (Die tuinverlichting bijvoorbeeld en je garage zou ik ook apart laten zetten).

[ Voor 29% gewijzigd door GeeMoney op 12-12-2021 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Portugal
Jim423 schreef op zondag 12 december 2021 @ 00:05:
Welke type hoofdschakelaar(automaat?) zit er nu?
Er zit een ding van GE in, zo te zien... zie foto. Is minder dan een jaar oud, geplaatst door het elektriciteitsbedrijf; de vorige klapte er in een paar maanden uit (was een oud ding). (Dat draadje rechtsboven- en onder is de verzegeling.)

Bedankt voor de reacties! Inderdaad veel goedkoper die 1P-dingen, bijna factor tien, dus als dat geen probleem is: top! Ik was even bang dat daar in Noord-Europa enorm op neergekeken zou worden of zo :-). 1P+N is overigens wel te krijgen hier, misschien niet in alle smaken die je kunt wensen, maar er is wel het één en ander verkrijgbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsQIoV89uOUj5w9C3yjN6Si4FwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJJAzprub9tmQfsNCoGccd5l.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Portugal op 12-12-2021 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:03
Ok de hoofdschakelaar is ook meteen een 500mA aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dat is een aardlek schakelaar, en nog wel eentje van 500 mA, hier niet gebruikelijk in huisinstallaties!
Is geen hoofd schakelaar, maar natuurlijk wel als zodanig te (mis)(ge)bruiken.
Zal hier wel niet mogen, maar mi niet onveilig

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dat zie je in wel meer landen dat hoofdschakelaar een aardlek is.

Andere landen andere regels!

[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 12-12-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Portugal
OK. Maar de hamvraag voor mij is: kan ik op één of andere manier voorkomen dat als een groep overvraagd wordt de hoofdschakelaar/-aardlek eruit springt? Is er m.a.w. een mismatch in het systeem?

(De aardlek van de installatie op de woonlaag is 30mA. Overigens las ik ook ergens dat het in NL niet de bedoeling is om een driefase-aardlek te installeren zonder ook een aparte aardlek voor elke fase. Of zoiets. Loop ik enig risico met de huidige installatie? Voor de duidelijkheid: er lopen drie fases naar de woonlaag (is ook nodig want op termijn komt er een flinke inductie-unit). De drie fases worden alledrie afwisselend gebruikt voor verschillende groepen, maar die splitsing is dus pas ná één algemene driefase-aardlek.)

Hopelijk is dit een begrijpelijk verhaal...

[ Voor 59% gewijzigd door Portugal op 12-12-2021 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik zou denken dat je een 30 mA aardlek wilt in elke fase in het woongebied, dus 2 extra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Portugal
Naalroc schreef op zondag 12 december 2021 @ 16:26:
Ik zou denken dat je een 30 mA aardlek wilt in elke fase in het woongebied, dus 2 extra?
OK. Zou ik best een second opinion op willen :-). Geen goedkope dingen...
En dan zou ik er drie moeten kopen, niet? Aangezien ik dan 1P schakelaars moet hebben... En hoe zit het dan met de aan te sluiten inductie? Kan je dan meerdere fases post-aardlek combineren, of moet dat deel parallel aan de aardlekschakelaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Er zit er toch al 1 in? Of heb ik dat verkeerd begrepen; idd, zijn niet goedkoop, maar wel belangrijk; ik hoor ook graag van anderen/ de echte experts...
De rest van je vraag begrijp ik helaas niet, maar misschien ligt dat aan mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Portugal schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:37:
<knip>
Verder is er dus iets geks: als we teveel stroom gebruiken in een groep, schiet niet de IA eruit, maar de hoofdschakelaar beneden, naast de meter (ik zeg beneden omdat we op de eerste verdieping wonen; beneden komt de stroom binnen, hangt de meter en heeft de elektricien een 3-fase afsplitsing gemaakt die netjes naar boven geleid is en hier de nieuw aangelegde kast voor de eerste verdieping binnenkomt).
Ik vraag mij nu specifiek af of het feit dat de IA's de nul niet schakelen op één of andere manier bij overbelasting zorgt dat de hoofdschakelaar afslaat, en niet de IA.
Dat is helemaal niet gek en het heeft niets te maken met die nul die niet wordt afgeschakeld. Het kan ook aan een defect kan liggen aan de installatieautomaat. Maar als we daar even niet van uitgaan is dit doorgaans gewoon een gevolg van niet voldoende selectiviteit. Dat wil zeggen dat de nominale waarden van de groepsautomaat en de hoofdautomaat te dicht bij elkaar liggen. Bovendien is het in Nederland gebruikelijk om voor de hoofdautomaat een tragere toe te passen, is dat allemaal in orde? Of je ziet mogelijk iets over het hoofd, namelijk dat de te hoge stroom wordt veroorzaakt door de som van twee of meer groepen. Die mogelijkheid wordt soms wel eens vergeten. Zou dat misschien het geval kunnen zijn?

PS:
Ik zie nu pas dat wat je hoofdschakelaar noemt een aardlekschakelaar is van 500mA (in Nederland al heel lang niet meer gebruikelijk). Hiermee vervalt het hele verhaal dat ik hield over selectiviteit omdat het een gevolg moet zijn van een verschilstroom van meer dan 500mA. Mogelijk is er dan een lelijke vergissing gemaakt met die nuldraden. Bijvoorbeeld dat ze niet allemaal bij elkaar komen op de gemeenschappelijke nul door die aardlekschakelaar. Raar geval dan! Je vraagt je al met al af of de persoon die dit heeft aangelegd een vakman is geweest.
Grappig dat dit ding differentiaalschakelaar heet. In Nederland een stokoude benaming, zou het kunnen dat het ook een oeroud exemplaar is?

PS2:
Ik had dat venstertje links over het hoofd gezien, dus toch ook een maximum stroom beveiliging. Hetgeen het weer anders maakt, wellicht gezien de instelling terecht aanspreken.

[ Voor 23% gewijzigd door Techneut op 12-12-2021 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Techneut schreef op zondag 12 december 2021 @ 18:18:
Ik zie nu pas dat wat je hoofdschakelaar noemt een aardlekschakelaar is van 500mA (in Nederland al heel lang niet meer gebruikelijk). Hiermee vervalt het hele verhaal dat ik hield over selectiviteit omdat het een gevolg moet zijn van een verschilstroom van meer dan 500mA.
@Portugal @leonbong @Naalroc Ik heb het idee dat dit ding ook beveiligt tegen overbelasting? :? Gezien de markering "IR: 10-30A". Zo te zien ingesteld op 15A (het venstertje links).

Zo'n 15A voorbeveiliging is natuurlijk nogal kansloos als er een groepenkast met 16A eindgroepen achter hangt, logisch dat dit ding dan eerder aanspreekt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Portugal
Techneut schreef op zondag 12 december 2021 @ 18:18:
[...]
Dat is helemaal niet gek en het heeft niets te maken met die nul die niet wordt afgeschakeld. Het kan ook aan een defect kan liggen aan de installatieautomaat. Maar als we daar even niet van uitgaan is dit doorgaans gewoon een gevolg van niet voldoende selectiviteit. Dat wil zeggen dat de nominale waarden van de groepsautomaat en de hoofdautomaat te dicht bij elkaar liggen. Bovendien is het in Nederland gebruikelijk om voor de hoofdautomaat een tragere toe te passen, is dat allemaal in orde? Of je ziet mogelijk iets over het hoofd, namelijk dat de te hoge stroom wordt veroorzaakt door de som van twee of meer groepen. Die mogelijkheid wordt soms wel eens vergeten. Zou dat misschien het geval kunnen zijn?

PS:
Ik zie nu pas dat wat je hoofdschakelaar noemt een aardlekschakelaar is van 500mA (in Nederland al heel lang niet meer gebruikelijk). Hiermee vervalt het hele verhaal dat ik hield over selectiviteit omdat het een gevolg moet zijn van een verschilstroom van meer dan 500mA. Mogelijk is er dan een lelijke vergissing gemaakt met die nuldraden. Bijvoorbeeld dat ze niet allemaal bij elkaar komen op de gemeenschappelijke nul door die aardlekschakelaar. Raar geval dan! Je vraagt je al met al af of de persoon die dit heeft aangelegd een vakman is geweest.
Grappig dat dit ding differentiaalschakelaar heet. In Nederland een stokoude benaming, zou het kunnen dat het ook een oeroud exemplaar is?
Nee, het is allemaal spiksplinternieuw. Boven allemaal recent geïnstalleerd door een lokale vakman (zover ik het kan beoordelen ook een vakman, die dus werkt volgens de lokaal geldende normen) met Hager-spul, beneden (de hoofd-aardlek dus) door een meneer van de maatschappij (heb ik ook niet voor betaald, en waarschijnlijk wat ze op dit/dat moment installeerden als een huis een nieuwe schakelaar behoeft en er sprake is van drie fasen).

Dat van die combinatie is wel interessant. Hoeveel kan ik via de hoofdautomaat trekken? Mijn gedachtegang: het is een aardlek en dus gaat het alleen over... nou ja, aardlekken. Maar dat zal wel te simpel gedacht zijn.
Er hangen een paar groepen achter, maar volgens mij is het niet meer dan normaal in een huishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Portugal
Xander schreef op zondag 12 december 2021 @ 19:39:
[...]

@Portugal @leonbong @Naalroc Ik heb het idee dat dit ding ook beveiligt tegen overbelasting? :? Gezien de markering "IR: 10-30A". Zo te zien ingesteld op 15A (het venstertje links).

Zo'n 15A voorbeveiliging is natuurlijk nogal kansloos als er een groepenkast met 16A eindgroepen achter hangt, logisch dat dit ding dan eerder aanspreekt.
Mm, interessante observatie. (Go Tweakers!)
Dan nog lijkt het me sterk dat ik met een waterkoker, vaatwasser, wasmachine, een enkel elektrisch kacheltje op een lage stand en verlichting die schakelaar 'omver trek'. Of?

Zou ik hoe dan ook die maximale stroom kunnen opvoeren zonder de verzegeling te verbreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Nu je het zegt er staat op 4 poles 3 beveiligd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Portugal schreef op zondag 12 december 2021 @ 19:42:
[...]

Mm, interessante observatie. (Go Tweakers!)
Dan nog lijkt het me sterk dat ik met een waterkoker, vaatwasser, wasmachine, een enkel elektrisch kacheltje op een lage stand en verlichting die schakelaar 'omver trek'. Of?
Dat lukt al prima met 2 van die apparaten die je noemt, als ze toevallig op dezelfde fase zijn aangesloten.
Zou ik hoe dan ook die maximale stroom kunnen opvoeren zonder de verzegeling te verbreken?
Don't count on it. ;) Dat is een beetje het equivalent van zelf zwaardere hoofdzekeringen erin willen draaien zonder de verzegeling te verbreken.

In Nederland hangt het capaciteitstarief ook af van de aansluitwaarde. Wellicht betaal je in PT ook meer voor een zwaardere aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-

[ Voor 100% gewijzigd door Xander op 12-12-2021 19:51 . Reden: Oeps, quote is geen edit... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Portugal
Xander schreef op zondag 12 december 2021 @ 19:51:
[...]

Dat lukt al prima met 2 van die apparaten die je noemt, als ze toevallig op dezelfde fase zijn aangesloten.

[...]
OK, maar, en sorry voor deze enorme noob-vraag, is het dan sowieso kansloos om dat 'allemaal' tegelijk te willen gebruiken? Ik bedoel, er komt t.z.t. sowieso een aparte groep voor die apparaten (ze gaan nog naar hun definitieve plek en staan nu even in een andere ruimte), maar dat verandert niks aan de stroom die ze trekken. Of kan ik 15A per fase trekken met de huidige instelling op de aardlek beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je een 3x15A voorbeveiliging hebt, is een groepenkast met meer dan 3x 16A eindgroepen compleet zinloos.

Je kunt per fase 15A trekken inderdaad, dus totaal zo'n 10kW. Maar een beetje waterkoker is al 3kW...

In Nederland is een aansluiting van 3x25A gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Portugal
Xander schreef op zondag 12 december 2021 @ 20:01:
Als je een 3x15A voorbeveiliging hebt, is een groepenkast met meer dan 3x 16A eindgroepen compleet zinloos.

Je kunt per fase 15A trekken inderdaad, dus totaal zo'n 10kW. Maar een beetje waterkoker is al 3kW...

In Nederland is een aansluiting van 3x25A gebruikelijk.
Juist ja. Ik heb even een factuur erbij gepakt, en daar staat op 10,35 kVA, dat is precies 15A x 3 x 230V (zie plaatje). Dan lijkt me dat het komt doordat er teveel op één fase zit, op dit moment.
Is het dan een goed idee om automaten met een kleinere piekstroom erin te zetten voor de groepen waar alleen een (bijv.) wasmachine op zit? Of misschien een subgroep voor dat type apparaten? Iemand een tip voor een tutorial aan de hand waarvan ik een logische indeling kan maken voor de verschillende apparaten met groepen en evt. subgroepen? Wat ik vooral wil is dat als ik teveel vraag, de automaat er hierboven uitklapt, en niet de hoofdschakelaar beneden.

En wellicht dat we op termijn een duurdere aansluiting aanvragen, maar dat lijkt me op dit moment nog iets te vroeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwG30tqT3Q6f3BK75nAxTWH-8us=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/23K8h8mEn8l0z1wXYJrcqLIz.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Portugal
En als ik het goed zie kan ik uit de volgende opties kiezen (allen kVA):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DUwJbaSwxbZ01hlLinpBJdCyjg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U6bQfh4q49RkMvSlD3lrglHF.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-10 14:45
@Strider Wat @GeeMoney zegt, regel 1 locatie voor een AP aan het plafond. Bedenk van te voren of je een PoE AP wil hebben of eentje met een aparte voeding. Dat kan bijv. het verschil maken tussen 1 of 2 biuizen naar het AP laten lopen.

De huidige AP locatie levert mogelijk een ferme dode hoek in het keukengebied en begin van het terras op.
Denk daar ook over na. De AP locatie kan slimmer worden gekozen, of worden uitgebreid met een tweede in het keukengebied. Waar komt de keukentafel? Ga je daar nooit aan werken? Heb je daar geen ethernet en/of wifi nodig? Nooit wifi op het terras gewenst?

Maak uberhaupt een dataplan. Heb je AP locaties in gedachten voor de verdiepingen? Wil je data in de garage? Is je LWP smart? Hoe communiceert die? Wat voor toekomstige smart apparaten verwacht je die ethernet nodig hebben. Zorg voor royaal aanbod aan ethernetaansluitingen, ook op de verdiepingen.
Waar komt de keukentafel?

Aanvullend is het te adviseren om alle elektrabuizen uit te laten voeren in 19mm glad. Dan kan je in de toekomst zelf relatief eenvoudig uitbreiden. Schakelaartje hier of daar erbij. Uiteraard valt of staat zo'n advies altijd met de evt. meerprijs die zoiets oplevert.

Ontbreken er geen loze leidingen/aansluitngen voor screens, luifels en laadpaal? Worden die apparaten wellicht smart in de toekomst? Dan dus dubbele loze leidingen.

[ Voor 6% gewijzigd door rbaidjoe op 12-12-2021 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ok ik snap het niet meer.
Ik zoek een nieuwe groepenkast. 12 groepen, fornuis, 3 fase, hoofdschakelaar etc.

Nu kom ik deze tegen: https://www.elektrooke.nl...xlzeRbD9dklsaAoedEALw_wcB

Maar dit mag toch helemaal niet? Maximum aantal groepen op een aardlekschakelaar is toch 4? Ik tel er toch echt 5 bij de fornuisgroep....

En zijn de spullen van Hager betrouwebaar? Of moet ik echt ABB hebben? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:24
@Atlas

Een kookgroep telt als 1 groep.

Overigens ben ik van mening dat een kookgroep niet thuishoort in een 3 fase groepenkast.

[ Voor 51% gewijzigd door GioStyle op 12-12-2021 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Portugal schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:26:
[...]

Er zit een ding van GE in, zo te zien... zie foto. Is minder dan een jaar oud, geplaatst door het elektriciteitsbedrijf; de vorige klapte er in een paar maanden uit (was een oud ding). (Dat draadje rechtsboven- en onder is de verzegeling.)
Zo te zien is je hoofdautomaat op 15A ingesteld. Als je dus meer dan 15A op een fase verbruikt slaan alle fases af. Was al door Xander beantwoord.
Ik zou dus automaten plaatsen in je woning van maximaal 10A.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 12-12-2021 21:16 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

GioStyle schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:14:
@Atlas

Een kookgroep telt als 1 groep.

Overigens ben ik van mening dat een kookgroep niet thuishoort in een 3 fase groepenkast.
Ja weet ik ,maar dan tel ik er nog steeds 5?

En waarom hoort een kookgroep niet thuis in een 3 fase groepenkast? Vanwege het feit dat je het via 3 losse groepen ook kan bereiken?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Omdat 1 groep voeden vanuit 2 aardlekschakelaars niet netjes is en je anders een speciale 4P aardlekschakelaar moet plaatsen voor de kookgroep. En omdat je de perilex dan beperkt op 7,4kW terwijl dat niet nodig is. Je kan dan dus niet alle kooktoestellen aansluiten. 3 losse groepen mag ook niet het wordt dan een krachtgroep: 1 groep dus maar 3-fasig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Atlas schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:11:
Ok ik snap het niet meer.
Ik zoek een nieuwe groepenkast. 12 groepen, fornuis, 3 fase, hoofdschakelaar etc.

Nu kom ik deze tegen: https://www.elektrooke.nl...xlzeRbD9dklsaAoedEALw_wcB

Maar dit mag toch helemaal niet? Maximum aantal groepen op een aardlekschakelaar is toch 4? Ik tel er toch echt 5 bij de fornuisgroep....
Fornuisgroep telt als één dus dat kan precies zo.
edit:
Verhip, je hebt gelijk. :+ Dit is niet volgens NEN1010:2015...

Maar in een 3-fasen opstelling met (ik neem aan) 3x25A moet je eigenlijk geen kookgroep willen. De kookplaat zit achter één 2-polige aardlekschakelaar aangesloten en dus ook achter één hoofdzekering van 25A. Terwijl het een toestel is waar je in theorie tot 32A mee kunt trekken...

In de praktijk trek je natuurlijk maar zelden het volle vermogen. Maar daarnaast zitten er nog 3 groepen op diezelfde hoofdzekering. Dan wordt het wel opletten wat je daar op aansluit.

Beter ga je voor een krachtgroep, dan is het vermogen van de kookplaat over 2 of 3 fasen verdeeld. Wel opletten dat je de kookplaat dan ook correct aansluit!
En zijn de spullen van Hager betrouwebaar? Of moet ik echt ABB hebben? :)
Hager is prima, merken als ABB, Eaton enzo natuurlijk ook.

Tipje: https://www.sandervunderi...pen-3-fase-220x440mm.html

Voor €403,99 een kast met 12 groepen en een 3-fasen aardlekautomaat. Volgens mij ga je dat niet goedkoper vinden van een A-merk.

Toevallig bij 2 familieleden recent dergelijke kasten gehangen (bijvoorbeeld bij mijn ouders, vandaag ook bij mijn zwager een kast uit 1974 vervangen). Mij bevallen ze prima vergeleken met de duurdere ABB kasten met busboard / flexomaten. Het voordeel van busboard ontgaat me een klein beetje als je een kast gevuld met 12 groepen besteld. "Makkelijk uitbreiden" maarja dat past dan toch niet meer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Portugal
Jim423 schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:15:
[...]

Zo te zien is je hoofdautomaat op 15A ingesteld. Als je dus meer dan 15A op een fase verbruikt slaan alle fases af. Was al door Xander beantwoord.
Ik zou dus automaten plaatsen in je woning van maximaal 10A.
Makes sense.
Maar stel ik zet er aparte groepen in voor wasmachine, vaatwasser en nog zo wat dingen, en stel ik heb meer dan drie apparaten waardoor ik gedwongen ben er in ieder geval een paar te combineren op één fase, dan kan ik ze wel een aparte groep geven, maar uiteindelijk zullen ze dan bij overbelasting alsnog de 'hoofdschakelaar' eruit knallen. Is een subgroep dan een oplossing? Of kan ik ze dan net zo goed combineren in één groep?

Thanks again!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Ik zou dan kiezen voor een prioriteitsschakeling. Ik gebruik deze ook van Eltako.
De non-preferente groepen (wasmachine,vaatwasser,boiler) worden tijdelijk uitgeschakeld als de stroom op de fase boven de x ampere komt. (Bijvoorbeeld als je een 3000W frituur aanzet op dezelfde fase). Je moet er dan wel zeker van zijn dat de apparaten weer automatisch starten na stroomuitval.
Je kan ook de grote apparaten op 1 automaat zetten maar dit is niet zo netjes natuurlijk.
Xander schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:21:
[...]

Fornuisgroep telt als één dus dat kan precies zo.
edit:
Verhip, je hebt gelijk. :+ Dit is niet volgens NEN1010:2015...
Het zou natuurlijk kunnen dat die fornuisgroep niet achter die Q3 zit.

[ Voor 36% gewijzigd door Jim423 op 12-12-2021 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jim423 schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:10:
Het zou natuurlijk kunnen dat die fornuisgroep niet achter die Q3 zit.
Omdat er in de kast alleen 2 polige aardlekschakelaars zijn geplaatst en de fornuisgroep door één van deze aardlekschakelaars moet worden beveiligd zit de fornuisgroep aangesloten op 2 x 1 fase en uiteraard een nul. Aardlekschakelaar 1 beveiligt dus de eerste 4 automaten de 2e aardlekschakelaar beveiligt automaat 5 tot en met 8 waardoor de 3e aardlekschakelaar automaat 9 tot en met 12 en de fornuisgroep beveiligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:13
@Strider Mijn punten:
  • Ik zou het denk ik erg vervelend vinden dat ik de hele keuken door moet als ik wakker wordt om daar het licht aan te doen. Zou denk ik zelf tegen de wand van de WC (bijvoorbeeld boven het stopcontact dat je verlaagd) D, E en 1 nog doen.
  • Groep 1 lijkt me wat dat betreft sowieso wat raar. Dat maar 2 van de 4 lampen boven het eiland? En die maar op één plaats te schakelen?
  • En ik zie geen licht boven de rest van je aanrecht. Die niet gewoon meeschakelen met het eiland?
  • Waarom R opeens in de keuken terwijl hij wel naast de andere deuren zit?
  • Extra lichtpunt hangt erg af van of je lichtplan in de woonkamer afhangt van plafondlampen of meer staande lampen / schemerlampen. Maar zeker als je D verplaatst ga je daar wel licht missen ja.
  • AP zou ik zelf ook niet daar plaatsen. In de trapkast (of daar tegen de muur) lijkt me iets centraler. En misschien dan nog rekening houden om achter in de huis ook nog een aansluiting te hebben voor tweede AP.
  • Op de plek waar je TV / versterker komt kan je nooit genoeg stopcontacten hebben
  • En een ding dat niet uit de tekening blijkt, kan je dit nog een beetje verdelen over groepen? Vooral dat je niet compleet in het donker zit als één groep (of aardlekschakelaar!) gaat. En tuin / buiten op eigen alamat is ook altijd handig.
En heb je werkelijk geen deur tussen hal en woonkamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Kaspers Lekker bezig. Opmerkingen die mij dan te binnen schieten:
  • Bij nieuwe rechter kast zou ik er gelijk een 3e aardlekschakelaar in doen zodat de 1-fase groepen ook over de 3 fases kunnen
  • Uitvoer van de rechter kast doet wel beetje onder die van links :+
  • Jemig, wat neemt dat Enphase veel ruimte in... Meerwaarde van Envoy op eigen automaat zie ik ook nog niet (maar kwaad kan het ook niet).
  • Je kookt niet op inductie? Geen plannen voor? Ook niet voor EV? Ruimte voor uitbreiding is erg beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Jim423 schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:19:
Omdat 1 groep voeden vanuit 2 aardlekschakelaars niet netjes is
Sterker nog, dat wordt dan meestal niet eens gedaan. En dan kan je dus structureel met een enkel apparaat een volledige fase overbelasten.

Naast dat er nog wel eens platen zijn die stiekem helemaal geen gescheiden nul hebben :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Septillion schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:03:
@Kaspers Lekker bezig. Opmerkingen die mij dan te binnen schieten:
  • Bij nieuwe rechter kast zou ik er gelijk een 3e aardlekschakelaar in doen zodat de 1-fase groepen ook over de 3 fases kunnen
  • Uitvoer van de rechter kast doet wel beetje onder die van links :+
  • Jemig, wat neemt dat Enphase veel ruimte in... Meerwaarde van Envoy op eigen automaat zie ik ook nog niet (maar kwaad kan het ook niet).
  • Je kookt niet op inductie? Geen plannen voor? Ook niet voor EV? Ruimte voor uitbreiding is erg beperkt.
Dank voor je feedback!
Ik heb inmiddels een 2e vision kast besteld, ter vervanging van de oude kast :>.
We koken idd (nog) niet op inductie, mogelijk wel in de toekomst. Huidige kast geeft idd 0 ruimte voor uitbreiding.

Dit is m'n vervolgplan, deze kast moet de oude vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMVpt__J6soACu8geKWGy6D7T7o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8vF9Pkav5burGBAXCTZv1gPk.png?f=fotoalbum_large

Dit is helaas een iets kleinere kast dan de degene die ik net heb geplaatst, maar even hoog als die gaat 'm gewoonweg niet worden: de kabels vd groepen van de oude kast die van onderen komen zijn veel te kort:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f983T2g0B6BRbgN4UHy5eCE6o6w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sasJRh7mAs4vNt0puHSGvqOx.png?f=fotoalbum_large

@Septillion, ben ik verplicht die bestaande 8 groepen over 3 fase te verdelen, of mag ik ze ook over 2 fases verdelen, zoals ingetekend in screenshot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Xander schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:21:
[...]
Toevallig bij 2 familieleden recent dergelijke kasten gehangen (bijvoorbeeld bij mijn ouders, vandaag ook bij mijn zwager een kast uit 1974 vervangen). Mij bevallen ze prima vergeleken met de duurdere ABB kasten met busboard / flexomaten. Het voordeel van busboard ontgaat me een klein beetje als je een kast gevuld met 12 groepen besteld. "Makkelijk uitbreiden" maarja dat past dan toch niet meer. ;)
Wat ik nog als voordeel kan bedenken dat busboard/flexomaat kasten vrijwel alleen insteek-connectoren heeft wat in theorie een lagere kans op losse verbindingen heeft.
Maar ik zelf heb inderdaad ook gewoon een normale ABB als uitbreiding opgehangen, maar ik controleer zeker 1 keer per jaar de schroefverbindingen en heb ook momentschroevendraaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Kaspers Verplicht is het niet volgens mij. Maar dan laat je een volledige fase eigenlijk onbenut voor gebruikers.

En nog niet zo verdiept in kaste, maar geen zijinvoer beschikbaar voor de hager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Septillion schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:34:
En nog niet zo verdiept in kaste, maar geen zijinvoer beschikbaar voor de hager?
Ik heb daar ook even aan gedacht, maar trek de conclusie dat een enkele buis nog wel via de zijkant is in te overen, maar t wordt een ander verhaal met meerdere groepen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBBGDu8QPiZmiwZOzS6CgKA72TU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RRs9VwuUHH0ddZubABqqhT4I.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:47

timovd

Voorsprong door techniek

@Kaspers Had iemand al een opmerking gemaakt over de verbinding tussen de ALS naar de groepen op de bovenste rij van de rechter kast? Daar ligt de N open.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
timovd schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:01:
@Kaspers Had iemand al een opmerking gemaakt over de verbinding tussen de ALS naar de groepen op de bovenste rij van de rechter kast? Daar ligt de N open.
Je doelt ongetwijfeld op dit kunstwerk van m'n voorganger:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QakKzT6tSAf-T3tkXBmwH5ALe1c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DBrKIlxw9fc7rJHtERpoqwyT.png?f=fotoalbum_large

Ik pak 't uiteraard mee bij het vervangen van de kast. Hij maakt overigens nog wel verbinding, maar ik kom er niet aan voordat Liander de nieuwe hoofdschakelaar van de linkerkast aansluit op de nieuwe 3 fasen; in de huidige situatie kan ik in deze kast niet spanningsloos werken, ivm gebrek aan hoofschakelaar.

Ik zag trouwens dit weekend bij een familie-lid een dergelijke constructie als onderstaande; per fase een schakelaar, nog voor de meter. Waar dient dit voor? Kun je hiermee je meterkast volledig spanningsloos maken, inclusief je 'eigen' hoofdschakelaar? Ik heb dat niet in m'n kast zitten, valt het te vragen aan Liander om tijdens m'n 1 naar 3 fase wissel dit mee te nemen, zodat ik in de toekomst veiliger kan werken?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XlRq7leVuW_Lc9DGodY-pO7otQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NymG96rWDRLrIguOsrjXQlHg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Kaspers smeltzekeringen laten vervangen voor automaten kan meestal wel, maar kost een een paar honderd euro.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-10 16:04
Kaspers schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:19:
[...]

Ik zag trouwens dit weekend bij een familie-lid een dergelijke constructie als onderstaande; per fase een schakelaar, nog voor de meter. Waar dient dit voor? Kun je hiermee je meterkast volledig spanningsloos maken, inclusief je 'eigen' hoofdschakelaar?

[Afbeelding]
Dat zijn de hoofdzekeringen, maar dan niet als smeltzekering uitgevoerd maar als automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-10 18:14
Septillion schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:48:
@Strider Mijn punten:
  • Ik zou het denk ik erg vervelend vinden dat ik de hele keuken door moet als ik wakker wordt om daar het licht aan te doen. Zou denk ik zelf tegen de wand van de WC (bijvoorbeeld boven het stopcontact dat je verlaagd) D, E en 1 nog doen.
  • Groep 1 lijkt me wat dat betreft sowieso wat raar. Dat maar 2 van de 4 lampen boven het eiland? En die maar op één plaats te schakelen?
  • En ik zie geen licht boven de rest van je aanrecht. Die niet gewoon meeschakelen met het eiland?
  • Waarom R opeens in de keuken terwijl hij wel naast de andere deuren zit?
  • Extra lichtpunt hangt erg af van of je lichtplan in de woonkamer afhangt van plafondlampen of meer staande lampen / schemerlampen. Maar zeker als je D verplaatst ga je daar wel licht missen ja.
  • AP zou ik zelf ook niet daar plaatsen. In de trapkast (of daar tegen de muur) lijkt me iets centraler. En misschien dan nog rekening houden om achter in de huis ook nog een aansluiting te hebben voor tweede AP.
  • Op de plek waar je TV / versterker komt kan je nooit genoeg stopcontacten hebben
  • En een ding dat niet uit de tekening blijkt, kan je dit nog een beetje verdelen over groepen? Vooral dat je niet compleet in het donker zit als één groep (of aardlekschakelaar!) gaat. En tuin / buiten op eigen alamat is ook altijd handig.
En heb je werkelijk geen deur tussen hal en woonkamer?
Bedankt voor je waardevolle feedback, hier heb ik echt iets aan.

1. Niet aan gedacht, ik ga die meenemen. Ik twijfel alleen nog of ik hier extra schakelaars ga plaatsen, of schakelaars van een andere plek daar naar toe ga verplaatsen. 1 extra wisselschakelaar zit op € 175,- en wellicht kan ik het straks ook veel goedkoper oplossen met een HUE installatie inclusief dim functie.

2. Ik wil dadelijk 2 hanglampen rondom het spoelgedeelte, en 2 spots boven het kook gedeelte. Ik hoop dat 2 spots voor het kook gedeelte genoeg is. Die ik afzonderlijk wil gaan bedienen. 's avonds alleen de hanglampen, en tijdens het koken ook de spots aan. Klinkt dit vreemd? De vrouw kwam hiermee, die is geen spot liefhebber :+

3. Ah, de andere kant zijn kasten + een koffie nis van 1 meter. Die nis krijgt zelf ook nog 2 spotjes.

4. Ik dacht dat het handig is dat schakelaar R in de keuken zit, zodat als je de deur naar de garage opent doet, je in de keuken het licht al kan aan doen?

5. Ik heb nog niet echt een lichtplan, dat is ook wel lastig. Ik denk dat ik als backup er maar een lichtpunt ga bijmaken. De vraag is dan alleen of ik dat op een plek boven een tafelpositie wil gaan doen, of gewoon ergens in het midden voor de deur van de woonkamer naar de hal. Zo'n lichtplan is lastig :)

6. Ik zou de AP ook graag in de trapkast plaatsen, maar ik twijfel of ik in de woonkamer dan nog wel voldoende bereik heb. Tegen het plafond in de woonkamer vind ik niet echt mooi.
Ik vraag mezelf nu ook af waar ik een AP moet gaan plaatsen om straks ook Wifi in de tuin te hebben. Ik zou een loze leiding vanaf de meterkast naar buiten kunnen laten leggen.

7. Die WCDs, ik ga denk ik deze week nog eens kijken of ik straks zelf niet 1 WCD eenvoudig kan upgraden naar 2 WCDs langs elkaar. Tips daarvoor?

8. Ik heb nog niet naar de groepen gekeken, bedankt voor de tip. Ik twijfel of ik straks een taatsdeur tussen de woonkamer en de hal wil gaan plaatsen. Goede catch!

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Strider

1. Als je al aan smart ziet te denken is het misschien toch slim om dat nu al wat meer aandacht te geven. Zoals je zegt komen er snel kosten bij maar je wilt denk ik ook niet zonder zitten.

2. Zou denk ik wel kunnen ook al kan je dan ook aan dimmen denken. Maar goed, ik ken de exacte indeling daar niet natuurlijk. Wel heb je liever een lamp te veel dan te weinig als het om werkbladverlichting gaat. En zeker omdat je geen licht boven de paden hebt en vooral kast aan de andere kant.

3. Zou dan in ieder geval de schakeling daarvoor nu al wel meenemen. Anders wordt dat zo'n lampje die je nooit aan doet omdat de schakelaar niet in de flow zit. En denk juist wel mooi al die ook altijd aan staat.

4. Natuurlijk persoonlijke voorkeur, maar ik zou denk ik dan vaak ongemerkt de garageverlichting aan laten of per ongeluk aan zetten omdat je geen directe feedback hebt.

5. Yep, ik moet ook nog puzzelen :p

6. Ik denk dat het zelf beter is in de trapkast doordat je hem wel wat hoger en centraler kan plaatsen en hij niet langs alle AV-apparatuur moet. Ligt natuurlijk wel een beetje aan waar de muur van gemaakt is. Voor wifi in de tuin zou je ook kunnen kijken of je een tuinhuis hebt of hem buiten kan hangen.

7. Als het volle inbouw is en je dat wilt houden (wel het mooiste naar mijn idee) dan zit je vast aan 1 doos = 1 stekker.

8. Dit is zeker het moment daarvoor zou ik zeggen :)

En als de trap open is zou ik zeker een deur willen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voederbietel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-10 19:24
Kaspers schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:56:
[...]

Ik heb daar ook even aan gedacht, maar trek de conclusie dat een enkele buis nog wel via de zijkant is in te overen, maar t wordt een ander verhaal met meerdere
Zo te zien komt in ieder geval een aantal van deze kabels uit een lasdoos, deze zijn eenvoudig te vervangen door een iets langere kabel zodat je ze alsnog aan de bovenzijde kunt invoeren. De resterende kabel(s) kunnen dan misschien via de zijkant ingevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Vandaag voorschouw gehad van het huis. De meterkast staat er prima bij, nog wel de kabels links een beetje opruimen uiteraard. Die extra HLD33 is voor een extra 3-fase flexomaat voor de laadpaal. Daarnaast komen daar 4 kWh meters (laadpaal, warmtepomp, airco en zonnepanelen). Dus dat wordt lekker klussen als we de sleutel hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGgI0DOficfdG9yWPGLWciOWu9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RO5KVDRatkEztOEag0mm4xhD.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens kwam ik er vandaag ook achter dat we geen losse omvormer voor de PV meer hebben maar dat deze onder de panelen verwerkt zijn. Alleen een soort van 'hoofdschakelaar' nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPxvw4V_YMqumljemy9lwmwLR38=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5aZ4AZGjqiIeqoBGed9rXCpM.png?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@JackBol Micro-omvormers dus :)

Zou alleen nog even verduidelijken dat de krachtgroepen achter de 3-fase aardlek zitten. En natuurlijk PV-stickertje even bij de juiste groep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ja een geheel nieuw concept voor mij. Ik weet niet of dat voordelig of nadelig is, als er nu iets mis is met je omvormer, moet je het dak op...
Zou alleen nog even verduidelijken dat de krachtgroepen achter de 3-fase aardlek zitten. En natuurlijk PV-stickertje even bij de juiste groep :)
Dit is door de E-installateur van de aannemer aangelegd, ik ga die kast nog verbouwen voordat ik stickers ga plakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:22
Krijg je geld toe voor die ziggo reclame poster in de meterkast? Volgens mij kan je 'm niet eens makkelijk
verwijderen.
Wellicht de groepen nog van markering voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Voederbietel schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:50:
Zo te zien komt in ieder geval een aantal van deze kabels uit een lasdoos, deze zijn eenvoudig te vervangen door een iets langere kabel zodat je ze alsnog aan de bovenzijde kunt invoeren. De resterende kabel(s) kunnen dan misschien via de zijkant ingevoerd worden.
Dank, 2e kast is besteld. Goed punt voor wat betreft verlengen van die kabels, dus ook de tweede kast in zelfde uitvoering gekozen; staat ongetwijfeld een stuk beter.

Mochten de kabels toch het net halen, dan zou ik graag boven in de kast op de DIN rail het e.e.a. willen doorverbinden met railrijgklemmen. Ik heb het e.e.a. aan aanbod van Wago en Phoenix bekeken, dit ziet er best strak uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRydbtyWN8GRO0NseY_6fq23e5Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3mchys5BjDz8i2u6Qztw4jzD.png?f=user_large

Voor 8 groepen, heb je hier 8 van nodig (L+N) + 2 keer eindkap? (en PE via aardblok)
Tweakers die hier ervaring mee hebben?

Dit lijkt ook een optie, al ziet het er wat goedkoper uit, en is het natuurlijk minder mooi doorverbinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pHr-azoPQP-qkE1JZQzVJ-x46g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CS2Oq2alcGk2jl7VtE35Z6Nx.png?f=user_large

Update:
Alright, we gaan 't zien, setje van Wago besteld om op een DIN van 35mm te plaatsen:
10x 2002-1304
10x 2002-1301
en wat tussenplaatjes.

[ Voor 8% gewijzigd door Kaspers op 13-12-2021 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:07:
Vandaag voorschouw gehad van het huis. De meterkast staat er prima bij, nog wel de kabels links een beetje opruimen uiteraard. Die extra HLD33 is voor een extra 3-fase flexomaat voor de laadpaal. Daarnaast komen daar 4 kWh meters (laadpaal, warmtepomp, airco en zonnepanelen). Dus dat wordt lekker klussen als we de sleutel hebben.

[Afbeelding]
Wat is het voordeel van die gekoppelde automaten als krachtgroepen? Voor m'n gevoel is het onveiliger: 1 van de 3 kan er uitklappen, waardoor er nog 2 fases spanning houden. Als de 0 via die ene automaat liep en niet via de andere 2, kan er daardoor ook een zwevende nul tussen die 2 fases ontstaan.

En heb je daardoor nu niet eigenlijk 9 groepen achter 1 aardlek?

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Aiolos schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:58:
[...]

Wat is het voordeel van die gekoppelde automaten als krachtgroepen? Voor m'n gevoel is het onveiliger: 1 van de 3 kan er uitklappen, waardoor er nog 2 fases spanning houden. Als de 0 via die ene automaat liep en niet via de andere 2, kan er daardoor ook een zwevende nul tussen die 2 fases ontstaan.

Geen idee, wordt zo opgeleverd. Scheelt 1 TE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:43
Kaspers schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:50:
[...]

Mochten de kabels toch het net halen, dan zou ik graag boven in de kast op de DIN rail het e.e.a. willen doorverbinden met railrijgklemmen. Ik heb het e.e.a. aan aanbod van Wago en Phoenix bekeken, dit ziet er best strak uit:

[Afbeelding]

Voor 8 groepen, heb je hier 8 van nodig (L+N) + 2 keer eindkap? (en PE via aardblok)
Tweakers die hier ervaring mee hebben?
Ik heb zo'n paar TopJob klemmen van Wago in mijn kast zitten. Je hebt slechts aan één kant die eindkap nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ghOkRHd9JbFXGFYH6WUMzCW5lg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zmeKhyOqscSUoQlPJsQJNsny.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKwrmzSnQi4DV7Nt-FzFa4ZO2wY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m3h8AG6TSlXaIFRyjNZhnqJR.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door whoami op 13-12-2021 20:38 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:26
Aiolos schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:58:
[...]

JackBol schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:21:
[...]

Mijn gok is dat het gewoon goedkoper danwel makkelijker is voor de installateur, hoef je maar 1 type automaat te hebben. Kookgroep setje erbij voor 3 fase en klaar is klara :P

De nullen worden doorverbonden, zie ABB handleiding dus dat zal geen punt zijn maar ik vraag me inderdaad af of het de bedoeling is dit in te zetten als een krachtgroep.
ABB zet niet voor niets “3-fase fornuisgroep” op die brug.
Dat kan je zien als je het hi-res plaatje hier download: 1010.031 samenbouwset kookgroep

[ Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 13-12-2021 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonbong schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:21:
[...]

Wat ik nog als voordeel kan bedenken dat busboard/flexomaat kasten vrijwel alleen insteek-connectoren heeft wat in theorie een lagere kans op losse verbindingen heeft.
Maar ik zelf heb inderdaad ook gewoon een normale ABB als uitbreiding opgehangen, maar ik controleer zeker 1 keer per jaar de schroefverbindingen en heb ook momentschroevendraaier.
Tjah en vervolgens raakt een schroefverbinding in de hoofdzekeringkast of in de meter los... :+

Het is natuurlijk niet dat schroefverbindingen ineens pertinent onbetrouwbaar zijn. Ook in kasten met busboard zitten die genoeg. Ik ben er niet zo bang voor. :)
JackBol schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:07:

[Afbeelding]
Die extra kast hangt ondersteboven. Normaal niet echt een issue, je kunt de componenten immers gewoon rechtop plaatsen. Maar je wilt flexomaten plaatsen dus op busboard, dat gaat toch niet passen? :? Het busboard zit dan aan de verkeerde kant van de DIN-rail...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Xander schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:41:
[...]

Tjah en vervolgens raakt een schroefverbinding in de hoofdzekeringkast of in de meter los... :+

Het is natuurlijk niet dat schroefverbindingen ineens pertinent onbetrouwbaar zijn. Ook in kasten met busboard zitten die genoeg. Ik ben er niet zo bang voor. :)

[...]

Die extra kast hangt ondersteboven. Normaal niet echt een issue, je kunt de componenten immers gewoon rechtop plaatsen. Maar je wilt flexomaten plaatsen dus op busboard, dat gaat toch niet passen? :? Het busboard zit dan aan de verkeerde kant van de DIN-rail...
Scherp! Daar moet ik bij de oplevering eens goed naar kijken. Maar ik wilde bij de vooroplevering nog niet de kappen van de groepenkast af gaan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

“3-fase fornuisgroep”
Volgens mij is dat gewoon allemaal 3P+N en zit er technisch geen enkel verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
MeTooPV schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:40:
Krijg je geld toe voor die ziggo reclame poster in de meterkast? Volgens mij kan je 'm niet eens makkelijk
verwijderen.
Wellicht de groepen nog van markering voorzien.
Zit er ook nog eentje van KPN hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
JackBol schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:49:
[...]

Volgens mij is dat gewoon allemaal 3P+N en zit er technisch geen enkel verschil in.
Zo’n bruggetje zit enkel aan de midden automaat vast waardoor de linker en rechter automaat van zo’n trio onafhankelijk van de rest kan afschakelen, dat is waar @Aiolos op doelde.
Een normale krachtgroep schakelt alle fasen in één keer.

Of dat gedeeltelijk afschakelen iets is waar kookplaten per definitie geen problemen mee hebben en sommige andere apparaten wel weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat het iets dergelijks zou kunnen zijn.
Waarom zou ABB er anders specifiek die tekst “3-fase fornuisgroep” erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
JackBol schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:21:
[...]

ABB Hafonorm busboard kast
3 gekoppelde flexomaten = officieel een krachtgroep in dit systeem: https://www.sandervunderink.nl/abb-krachtbrug-3-fase.html

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Vliegvlug schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:32:
[...]

Zo’n bruggetje zit enkel aan de midden automaat vast waardoor de linker en rechter automaat van zo’n trio onafhankelijk van de rest kan afschakelen, dat is waar @Aiolos op doelde.
Een normale krachtgroep schakelt alle fasen in één keer.
Dus als je op de linkse of rechtse fase een overbelasting hebt schakelt alleen die fase af, maar als de middelste overbelast dan schakelen ze alle drie af? Lijkt me onveilig.
Of dat gedeeltelijk afschakelen iets is waar kookplaten per definitie geen problemen mee hebben en sommige andere apparaten wel weet ik niet maar
Het heeft niets te maken met waar de apparatuur problemen mee heeft maar met veiligheid. Een apparaat staat onder spanning of niet. Een apparaat kan niet half onder spanning staan.
ik kan me voorstellen dat het iets dergelijks zou kunnen zijn.
Waarom zou ABB er anders specifiek die tekst “3-fase fornuisgroep” erop zetten.
Omdat deze termen veel door elkaar gehusseld worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JackBol schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 06:45:
Het heeft niets te maken met waar de apparatuur problemen mee heeft maar met veiligheid. Een apparaat staat onder spanning of niet. Een apparaat kan niet half onder spanning staan.
Jawel dus.

Niets mis mee verder, met smeltpatronen smelten ze ook niet spontaan alle 3 tegelijkertijd door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
JackBol schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 06:45:
[...]

Omdat deze termen veel door elkaar gehusseld worden?
Ik bedoel niet de ‘fornuisgroep’ vs ‘kookgroep’ discussie maar dat ABB er überhaupt iets van die strekking op zet.
Dat geeft voor mij aan dat de fabrikant het blijkbaar als een oplossing specifiek voor kookplaten ziet.

Maar @Xander heeft al aangegeven dat het gewoon kan, en hij weet er veel meer van af dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-10 19:33
In voorbereiding op de verbouwing van onze benedenverdieping inclusief keuken ben ik aan het nadenken over hoe de elektravoorziening er uit komt te zien.

De huidige kast ziet er als volgt uit Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaiaiKVzelq3rprwTmp_BCz4mx0=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/olnN3qMsFu9gkAlexSj5mzab.png?f=fotoalbum_small

Huidige keuken situatie is:
Kookgroep voor de kookplaat
Losse groep voor de oven
de rest van de apparatuur en verlichting op 1 groep. (vaatwasser, koelvries/ stopcontacten/verlichting)

De nieuwe situatie wordt als volgt :
Quooker
Vaatwasser
Oven
Koel/vries
Koffieautomaat
Kookplaat (3-fase)

De kookplaat wil ik graag op 3 fase aansluiten en dan is de kast meteen vol helaas.
Ik denk zelf dat de quooker, vaatwasser, koffieautomaat en koelvries op 1 groep met alle verlichting en stopcontacten misschien wat veel is.
Hoe zou dit het makkelijkste opgelost kunnen worden?
(een kennis, elektricien, zal dit uiteindelijk gaan aanpassen maar ik hoor graag hoe er hier tegenaan gekeken wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@jichem kun je er een kast naast of boven plaatsen? Een kookgroep zoals afgebeeld hoort niet thuis bij een 3x25A aansluiting. Als het écht moet, kun je het apparatuur aansluiten met een prioriteitenschakelaar, maar is het niet veel gemakkelijker om een nieuwe groep te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
timovd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:32:
@jichem kun je er een kast naast of boven plaatsen? Een kookgroep zoals afgebeeld hoort niet thuis bij een 3x25A aansluiting. Als het écht moet, kun je het apparatuur aansluiten met een prioriteitenschakelaar, maar is het niet veel gemakkelijker om een nieuwe groep te trekken?
Misschien niet helemaal duidelijk.
Die kookgroep zit er nu in ter overbrugging naar de nieuwe keuken, anders kon ik de kookplaat niet gebruiken.
In de nieuwe keuken wil ik daar een krachtgroep hebben! (vandaar ook de vraag, gezien mijn kast dan helemaal vol zit)

De meterkast is helaas aardig vol, maar wat moet dat moet en dan moeten we een plek vinden/creëren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
Ik heb een vraagje over een pv verdeler.

Op zolder willen wij een extra set zonnepanelen plaatsen.
Ik heb 2 groepen (1 voor wasmachine en 1 voor droger) en kan hier geen kabels meer bij trekken.

In de meterkast zit een 16A zekering. en ik begrijp dat wanneer je op deze groep zowel PV als andere apparaten aansluit er een >16A (kortsluit)stroom zou kunnen gaan lopen.

Hiervoor heb je pv verdelers, welke de stroom dus op 16A kunnen afzekeren (zodat zowel door de draad van de zonnepanelen en van de andere apparaten nooit meer dan 16A kan lopen).

Als ik echter naar die pv verdelers kijk zit hier vaan ook een 40A zekering in en dat snap ik niet.
Kan iemand mij dit uitleggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:58
jichem schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:34:
[...]

Misschien niet helemaal duidelijk.
Die kookgroep zit er nu in ter overbrugging naar de nieuwe keuken, anders kon ik de kookplaat niet gebruiken.
In de nieuwe keuken wil ik daar een krachtgroep hebben! (vandaar ook de vraag, gezien mijn kast dan helemaal vol zit)

De meterkast is helaas aardig vol, maar wat moet dat moet en dan moeten we een plek vinden/creëren
Als je écht geen kast bij kan plaatsen kan je die aardlekautomaat vervangen door een model van 1 unit breed. Dan kan je nog een extra automaat kwijt voor de vaatwasser en quooker samen met een prioriteitschakelaar.

Als je meer groepen wilt moet kan je het beste de automaten vervangen door aardlekautomaten. Dan kunnen de drie aardlekschakelaars weg, en heb je plek voor zes extra groepen.

Vergeet ook niet dat de kookplaat op een 3-fase aardlekautomaat moet, aangezien je geen plek hebt voor een losse ALS en automaat.
darklord007 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:21:

Op zolder willen wij een extra set zonnepanelen plaatsen.
Ik heb 2 groepen (1 voor wasmachine en 1 voor droger) en kan hier geen kabels meer bij trekken.

In de meterkast zit een 16A zekering. en ik begrijp dat wanneer je op deze groep zowel PV als andere apparaten aansluit er een >16A (kortsluit)stroom zou kunnen gaan lopen.

Hiervoor heb je pv verdelers, welke de stroom dus op 16A kunnen afzekeren (zodat zowel door de draad van de zonnepanelen en van de andere apparaten nooit meer dan 16A kan lopen).

Als ik echter naar die pv verdelers kijk zit hier vaan ook een 40A zekering in en dat snap ik niet.
Heb je een voorbeeld daarvan? Want ik vermoed dat dat 40A component alleen een schakelaar is en geen zekering.

[ Voor 31% gewijzigd door jordje op 14-12-2021 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online

[knip]

Is dat niet een 40A schakelaar?

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

...

Nee, dat is een schakelaar die max 40A belast mag worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-10 11:41

Zoefff

❤ 

Kaspers schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:59:
@Septillion, ben ik verplicht die bestaande 8 groepen over 3 fase te verdelen, of mag ik ze ook over 2 fases verdelen, zoals ingetekend in screenshot?
Interessante vraag, die speelt bij mij nu ook. Binnenkort vervang ik de groepenkast van m'n ouders. Daar zitten nu een bescheiden 7 groepen in. De kast wordt voorbereid op 3 fase i.v.m. (toekomstige) kookplaat.

De vraag is nu of ik die bestaande 7 groepen over 2 of 3 fases verdeel. Verdelen over 2 fases heeft een kosten en ruimtevoordeel omdat het een aardlekschakelaar scheelt. De theoretische belasting van die 4 om 3 groepen is lager (25A i.p.v. 40A nu) maar in de huidige situatie zie ik überhaupt niet in hoe ze aan die 25A zouden moeten komen als ik er voor zorg dat wasmachine en keuken wel over 2 verschillende fases gaan.

Of is het "best practice" om, als er 3 fasen beschikbaar zijn, de groepen daar ook áltijd netjes over te verdelen?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:03
Ik heb zelf een Spelsberg kast op het oog waar legio openingen voor M20 zijn voorbereid. Hier wil ik 19mm flex op aansluiten. Is het product van Attema echt het enige bruikbare om dat te regelen? En werkt dat een beetje? Ik kan op basis van het plaatje niet echt inschatten of de flexbuis ook (stevig) blijft zitten.

Spelsbjerg heeft overigens zelf ook wel een optie (https://www.spelsberg.nl/...meen-toebehoren/28842201/), maar die is nagenoeg nergens leverbaar. En die Attema's zijn er ook veelal alleen maar per 50 (wat nogal overkill is).

Je zou toch denken dat de een 19mm buis wel vaker op een wartel wordt aangesloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pekelveld schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:31:
Je zou toch denken dat de een 19mm buis wel vaker op een wartel wordt aangesloten...
Ik zou niet weten waarom. Kabeldozen of behuizingen met wartelinvoer gebruik je als je het spul waterdicht wilt hebben, dan gebruik je natuurlijk geen draad in buis, maar gewoon kabel.

En anders pak je gewoon een IP20 lasdoos of behuizing met buisinvoeren.

Ik ken verder ook alleen de oplossing van Attema...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
jordje schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:27:
[...]

Als je écht geen kast bij kan plaatsen kan je die aardlekautomaat vervangen door een model van 1 unit breed. Dan kan je nog een extra automaat kwijt voor de vaatwasser en quooker samen met een prioriteitschakelaar.

Als je meer groepen wilt moet kan je het beste de automaten vervangen door aardlekautomaten. Dan kunnen de drie aardlekschakelaars weg, en heb je plek voor zes extra groepen.

Vergeet ook niet dat de kookplaat op een 3-fase aardlekautomaat moet, aangezien je geen plek hebt voor een losse ALS en automaat.
Ik ga overigens sowieso nieuwe bekabeling trekken, de quooker en vaatwasser beide een eigen groep geven is geen probleem. Maar het liefst zou ik de koffieautomaat bij de oven/quooker/vaatwasser/koelvries in een groep plaatsen.

De mogelijkheid voor een extra kast ga ik vanavond toch ook even goed bekijken.
Zou ik er mee weg komen als ik de volgende groepen leg?

Koelkast/vaatwasser/ stopcontacten en verlichting (die zitten nu wel zo aangesloten)
koffieautomaat/oven
Kookplaat
Quooker

Dan zou ik namelijk 1 groep bij moeten leggen. De krachtaansluiting van de kookplaat komt dan ipv de kookgroep. De oven ligt er al, maar moet verplaatst. De koelkast/vaatwasser ligt er al maar moet verplaatst. De quooker moet dan nieuw aangelegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
Xander schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:57:
[...]
Ik zou niet weten waarom. Kabeldozen of behuizingen met wartelinvoer gebruik je als je het spul waterdicht wilt hebben, dan gebruik je natuurlijk geen draad in buis, maar gewoon kabel.
Ik zocht/zoek een behuizing om een stuk of 8/10 buizen bij elkaar te brengen en de stroom aan elkaar te knopen (zolder, verdeelpuntje). Een deel van de buizen is 19mm. De boxen van Spelsberg (voorbeeldje) zijn in dat opzicht goedkoop, praktisch, wellicht wat overrated qua IP-waarde, maar bevatten dus uitbreekopeningen voor wartels.

Mijn gevoel is dat je anders al snel vervalt in een reguliere lege groepenkast, terwijl er geen groep in hoeft, hoogstens wat rijgklemmen of lasklemmen. Die kasten zijn relatief duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@pekelveld Of je schroeft 2x 3611 doosjes ofzo naast elkaar, dan ben je er toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Xander schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:57:
[...]
Toch zijn er wel situaties dat je met een buis (met draden) op een wartel uit komt:
Zo heb hier in de technische ruimte drie werkschakelaars van ABB, (1x PV, 2x WP), waar ik met een 16 of 19mm buis bij uit kom. Die werkschakelaars zijn voorzien van wartelopeningen, dus daar heb ik ook een wartel in geschroefd. Probleem is alleen dat je in die wartel geen 19mm buis krijgt. Dat heb probleem heb ik maar omzeild met een stukje van 5cm 16mm buis, die aan het ene eind mooi in die 19mm buis past en met zijn andere eind vast in de wartel. Zo zit het hartstikke netjes.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 22:38

Ethirty

Who...me?

Andrehj schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:04:
[...]

Toch zijn er wel situaties dat je met een buis (met draden) op een wartel uit komt:
Zo heb hier in de technische ruimte drie werkschakelaars van ABB, (1x PV, 2x WP), waar ik met een 16 of 19mm buis bij uit kom. Die werkschakelaars zijn voorzien van wartelopeningen, dus daar heb ik ook een wartel in geschroefd. Probleem is alleen dat je in die wartel geen 19mm buis krijgt. Dat heb probleem heb ik maar omzeild met een stukje van 5cm 16mm buis, die aan het ene eind mooi in die 19mm buis past en met zijn andere eind vast in de wartel. Zo zit het hartstikke netjes.
Ik snap de rol van de werkschakelaar maar kan je dan niet handiger 3 "hoofdschakelaars" in een 1x12 kastje stoppen met standaard buisinvoer? Staat imo ook nog netter dan van die losse behuizingen naast elkaar.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:11
jichem schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:05:
[...]

Ik ga overigens sowieso nieuwe bekabeling trekken, de quooker en vaatwasser beide een eigen groep geven is geen probleem. Maar het liefst zou ik de koffieautomaat bij de oven/quooker/vaatwasser/koelvries in een groep plaatsen.

De mogelijkheid voor een extra kast ga ik vanavond toch ook even goed bekijken.
Zou ik er mee weg komen als ik de volgende groepen leg?

Koelkast/vaatwasser/ stopcontacten en verlichting (die zitten nu wel zo aangesloten)
koffieautomaat/oven
Kookplaat
Quooker

Dan zou ik namelijk 1 groep bij moeten leggen. De krachtaansluiting van de kookplaat komt dan ipv de kookgroep. De oven ligt er al, maar moet verplaatst. De koelkast/vaatwasser ligt er al maar moet verplaatst. De quooker moet dan nieuw aangelegd worden.
Je kunt ook de Quooker energieverdeler overwegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Zou inderdaad ook een mogelijkheid zijn als ik er in de meterkast niet uit kom. Maar omdat ik toch alles nieuw ga trekken heb ik liever dat alle groepen gewoon werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Ethirty schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:13:
[...]
Ik snap de rol van de werkschakelaar maar kan je dan niet handiger 3 "hoofdschakelaars" in een 1x12 kastje stoppen met standaard buisinvoer? Staat imo ook nog netter dan van die losse behuizingen naast elkaar.
Die zitten niet allemaal naast elkaar. Alleen de twee van de WP (eentje voor het verwarmingselement in de binnenunit wat permanent uit staat, en eentje voor het dompelelement in mijn SWW-vat) hangen naast elkaar. De andere hangt 3 meter verderop naast de PV-omvormer.

Bovendien is bij een werkschakelaar het doel direct duidelijk. Het gebruik van hoofdschakelaars als werkschakelaar werkt volgens mij alleen maar verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-10 16:38
Ik heb een vraag over het aansluiten van onze kookplaat als we binnenkort onze aansluiting van 1x35A naar 3x25A laten upgraden.

Ik dacht eigenlijk dat ik de aansluiting aan kookplaat zijde zou moeten te wijzigen bij overgang naar 3 fase aansluiting, en dat er vanuit de groepenkast een 'normale' 3 fase aansluiting tot in de keuken zou liggen (handig, mocht er ooit nog een andere kookplaat in komen die wel echt 3 fase is).
Maar nu lijkt dat toch niet helemaal het geval; dus voor de zekerheid wilde ik dat hier even vragen.

Huidige aansluiting: 1x 35A, groepenkast is 3 fase voorbereid bij aanleggen van kookplaatgroep (2021)
Kookplaat: Bosch PIV895FC5E (1 of 2 fase)

Aansluiting volgens de installatie instructie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEhbZUjd3fKTdlA8MPplZNUrbtM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/b0uhffBd7kq47kxyHVOlp4QW.png?f=fotoalbum_tile

Huidige situatie is als volgt aangesloten, met 2 L + 2N:
(ik zie net dat de blauwe lijn tussen de 3F alamat + aardlekschakelaars en de hoofdschakelaar niet doorloopt, maar dat is natuurlijk wel het geval :) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQsBZlSr8lTCBiZft0T9l0m8mNs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/t7da5ppog8GjMI8Wsrep5KAO.png?f=fotoalbum_tile

Om de aansluiting volgens de installatie instructie te realiseren denk ik dat ik nu de grijze en de blauwe aders van de bekabeling moet bundelen op de N van de 3 fase alamat voor de kookplaat dmv de 2e vrije terminal op N van de alamat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caku5bJnJ2Y2coe7qRkETlvYTiU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LQVrqsBrYEFHJkAgYVPUXejC.png?f=fotoalbum_tile

Is dit de juiste manier om dit te doen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-10 11:41

Zoefff

❤ 

Zoefff schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:03:
[...]

Of is het "best practice" om, als er 3 fasen beschikbaar zijn, de groepen daar ook áltijd netjes over te verdelen?
Om mijn eigen vraag maar te beantwoorden ;) heb ik er voor gekozen om er nu gewoon een "2 fasen" kast in te zetten (dus 2 aardlekschakelaars met 4 om 3 groepen). In eerste instantie lus ik ze toch nog door op 1 fase; als de aansluiting veranderd wordt naar 3 fasen dan kijk ik dan wel even of het nodig is om nog een extra aardlekschakelaar toe te voegen en wat te husselen met de groepenverdeling. In een kast als https://www.sandervunderi...aars-2-p-220-x-475mm.html is daar toch nog ruimte zat voor :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
@pekelveld @Xander @_Ernst_
https://www.elektrobode.n...oeringen-rst-m20-28842001
https://www.sandervunderi...kabeldoos-ak1-en-ak2.html

Die oplossingen bestaan ook.

@pekelveld + nog wat opties aan installatiedozen die voldoen aan je aantal invoeren (de ene is compacter dan de andere. wellicht kan dat nog verschil maken):
https://www.elektramat.nl...-ledige-kst-me-180x94x57/
https://www.sandervunderink.nl/obo-t250-kabeldoos.html

[ Voor 44% gewijzigd door rbaidjoe op 15-12-2021 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 14:58
Iemand enig idee waar je zoal een aardpen kunt kopen?
In de reguliere bouwmarkten zie ik ze niet en bezorgen is ook lastig vanwege het formaat (3+ meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
Die spelsberg buisinvoer kende ik inmiddels, maar die RST M20 schijnt voor de Duitse markt te zijn en "net te groot" voor 19mm buizen (ze zitten dan niet vastgeklemd). De RST M20-19 variant is speciaal voor NL, maar die is dus niet fatsoenlijk verkrijgbaar. De Attema buisinvoer ken ik , maar de gelinkte is weer 16 mm.

De installatiedozen waaraan je refereert zijn prima, ook qua aantal invoeren. Enige punt daarbij was dus de buisinvoer....

Toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Daikirai schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:55:
In de reguliere bouwmarkten zie ik ze niet en bezorgen is ook lastig vanwege het formaat (3+ meter)
Ik heb mijn aardpennen, koppelstuk en aandrijfmof (slagijzer zodat je de pennen met een moker in de grond kunt slaan) van Erico gekocht bij Elektrobode.
Het slagijzer (aandrijfmof) heb ik hier (regio Arnhem) nog liggen. Mag weg voor de halve nieuwprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
pekelveld schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:06:
[...]

Die spelsberg buisinvoer kende ik inmiddels, maar die RST M20 schijnt voor de Duitse markt te zijn en "net te groot" voor 19mm buizen (ze zitten dan niet vastgeklemd). De RST M20-19 variant is speciaal voor NL, maar die is dus niet fatsoenlijk verkrijgbaar. De Attema buisinvoer ken ik , maar de gelinkte is weer 16 mm.

De installatiedozen waaraan je refereert zijn prima, ook qua aantal invoeren. Enige punt daarbij was dus de buisinvoer....

Toch bedankt!
Je hebt gelijk, deze past wel: https://www.elektrobode.n...-buisinvoeringen-28842201
Als je geen haast hebt kun je ze gewoon bestellen natuurlijk.

Die rubberen invoeringen van de gerefereerde OBO doos sluiten toch ook strak om de buis aan? Als je de buis kort voor de doos van een buisklem voorziet (wat sowieso een goed idee is) gaat die verder nergens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:03
Daikirai schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:55:
Gewoon eens bij een lokale installateur vragen eventueel ook laten slaan en meten, weet je tenminste zeker dat je een aarde volgens voorschriften hebt.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik ben zelf niet werkzaam in dit vak, vandaar deze vraag. Worden er tegenwoordig alleen maar aardingspennen in de grond geslagen? Vroeger werd er namelijk vaak een heel lange gegalvaniseerde buis met een slang aan de waterleiding in de grond gespoten. Met een beetje geluk, geen keileem laag of stenen er tussen, was men er in een paar minuten mee klaar. Gebeurt dat helemaal niet meer?
Pagina: 1 ... 202 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.