Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 201 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.345.289 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
pickboy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:44:
[...]

Ik zou dat zeker niet doen. Als een WCD randaarde heeft moet die ook aangesloten worden. Iedereen gaat daar ook van uit.

Wat voor buizensysteem is er aanwezig? Vaak kun je er vrij makkelijk 1 draad bijtrekken door 1 van de bestande draden als trekdraad te gebruiken en er dan dus 2 draden bij te trekken.
Gewoon pvc-buizen. Er zitten ook nog oude kleuren (wel met kunststof isolatie). Maar ze willen het niet vervangen. Prima, niet mijn huis ;)

Heb trouwens begrepen dat het onverstandig is om draden bij te trekken. De wrijving kan voor hitte zorgen en de isolatie beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-10 09:28
sOid schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:46:
[...]

Gewoon pvc-buizen. Er zitten ook nog oude kleuren (wel met kunststof isolatie). Maar ze willen het niet vervangen. Prima, niet mijn huis ;)

Heb trouwens begrepen dat het onverstandig is om draden bij te trekken. De wrijving kan voor hitte zorgen en de isolatie beschadigen.
Als er oude kleuren zitten dan moet je toch al alle draden vervangen anders krijg je een mix van oude en nieuwe kleuren en dat word helemaal onoverzichtelijk.

Zolang de draden in de bestaande buis niet in elkaar verweven zijn en je soepel de draad kunt trekken heb je ook geen problemen met wrijving. Gaat het trekken van de enkee draad zwaar dan moet je er misscihen voor kiezen om alle draden te vervangen.

Als trekken van (extra) draad niet mogelijk/wenselijk is dan gewoon WCD zonder RA/PE plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
pickboy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:54:
[...]

Als er oude kleuren zitten dan moet je toch al alle draden vervangen anders krijg je een mix van oude en nieuwe kleuren en dat word helemaal onoverzichtelijk.

Zolang de draden in de bestaande buis niet in elkaar verweven zijn en je soepel de draad kunt trekken heb je ook geen problemen met wrijving. Gaat het trekken van de enkee draad zwaar dan moet je er misscihen voor kiezen om alle draden te vervangen.

Als trekken van (extra) draad niet mogelijk/wenselijk is dan gewoon WCD zonder RA/PE plaatsen.
Okay thanks. Het is een mix van inbouw en half-opbouw, dat maakt het er ook niet handiger op. Zo te zien is er ook geen halfopbouw zónder randaarde, maar misschien kijk ik er overheen (ik kijk naar Gira omdat ik daar zelf nog wat materiaal van heb liggen wat ze kunnen gebruiken).

Waar staat PE trouwens voor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-10 12:03

TGEN

Hmmmx_

sOid schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:59:
[...]

Okay thanks. Het is een mix van inbouw en half-opbouw, dat maakt het er ook niet handiger op. Zo te zien is er ook geen halfopbouw zónder randaarde, maar misschien kijk ik er overheen (ik kijk naar Gira omdat ik daar zelf nog wat materiaal van heb liggen wat ze kunnen gebruiken).

Protective Earth, meen ik, in goed Nederlands.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-10 15:45
tolunaygul12 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:51:
[...]

Bestickering ga ik achteraan, vellen waren per ongeluk weggegooid :)
Op de groepenkastconfigurator van Eaton kan je zelf nieuwe voorbedrukte inschuif labels en groepenkaarten printen. Daar heb je ook meer keuze uit kleurtjes.
Oh ik zie dat @dreamscape me met een ruime marge voor was 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door jordje op 03-12-2021 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-10 08:16

decramy

root@birdie:~#

Kun je die vrienden van je niet overtuigende draden wel te vervangen? Kost plm 100 euro?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:27

Ethirty

Who...me?

timovd schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:55:
[...]

Daar kunnen we weinig over zeggen. Een ALAMAT en een krachtgroep (zonder ALS?). Wordt er op gas gekookt en wordt het zwembad op gas verwarmd? Sauna heeft vaak 2 fasen nodig. Misschien zit er ergens een onderverdeler.
Geen gas, all electric.

Als er een onderverdeler is, zou die in de schuur moeten zitten, er liep wel een hele dikke kabel weg. Daar zouden dan zwembad, sauna, wp én de zonnepanelen moeten zitten, die daar op het dak liggen.

Maar die is dan niet voorgezekerd, want op 1 krachtgroep na (heb niet goed gekeken of het een alamat was) was er verder ook geen kookgroep. Kan me niet voorstellen dat je een 90cm inductieplaat aansluit op een 1f groep.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Laatst online: 24-10 15:45
[...]
Zo te zien is er ook geen halfopbouw zónder randaarde, maar misschien kijk ik er overheen (ik kijk naar Gira omdat ik daar zelf nog wat materiaal van heb liggen wat ze kunnen gebruiken).
Dat zijn deze toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Laatst online: 22-10 09:28
[...]

PE is idd Protective Earth, de engelse term voor wat wij als randaarde beschouwen.
Kom je vaak genoeg tegen, soms ook de variant PEN als in PEN-leiding bijvoorbeeld. Protective-Earth-Neutral (een gecombineerde aarde en nu leiding/draad)

Zonder randaarde past een 2 voudig WCD in een enkele wanddoos, dus dat zijn dan van die platte modellen. Voor de uitvoering met randaarde heb je meer ruimte nodig dus word het half opbouw (of volledig opbouw natuurlijk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:47
sOid schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:32:
Ik ga bij vrienden helpen om wat wcd's en schakelaars te vervangen (echt schandalig wat elektricien ervoor rekent). Het is een jaren '70 huis zonder overal een aardedraad. Ze willen niet alle draden vervangen, wat ik ook best begrijp, maar ik vraag me af wat verstandig is.

Wcd's met randaarde kopen en de randaarde niet aansluiten? Of wcd's zonder randaarde kopen? Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste oplossing aangezien ik nog wat van die dingen heb liggen (Gira). En afgezien van het feit dat de randaarde dan niet werkt kan het ook geen kwaad.

Of is dit vanuit gebruiksoogpunt af te raden? Dat een gebruiker denkt dat een wcd randaarde heeft maar dat in de praktijk niet zo is? Hoewel 9 v/d 10 mensen überhaupt niet weet waar het voor dient...

Edit: met randaarde is nog een euro per stuk goedkoper ook. Minder plastic wellicht :+
Dat is een hele slechte besparing die je bedenkt. En ga dan maar vast sparen voor later, een leuk opknap klusje als "verborgen gebrek" die de koper dan op hun komt verhalen.

Op plekken waar je geen aarde draad kan of wil maken een niet geaarde wcd gebruiken.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
decramy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:18:
Kun je die vrienden van je niet overtuigende draden wel te vervangen? Kost plm 100 euro?
Het stressniveau zit al behoorlijk hoog omdat prutsende aannemer weken uitloopt en nu de rest v/d planning ook in de soep loopt. Ik heb het aangekaart maar uiteindelijk is het hun keuze. Het is soms ook wel lastig om mensen in te laten zien wat het toevoegt "Ja het werkt al jaren zo, waarom aanpassen?".
pickboy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:28:
[...]

PE is idd Protective Earth, de engelse term voor wat wij als randaarde beschouwen.
Kom je vaak genoeg tegen, soms ook de variant PEN als in PEN-leiding bijvoorbeeld. Protective-Earth-Neutral (een gecombineerde aarde en nu leiding/draad)
Ah ja, van PEN-leiding heb ik inderdaad wel eens gehoord. Dank voor de uitleg, weer wat geleerd :)
Erwin_83 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:05:
[...]

Dat is een hele slechte besparing die je bedenkt. En ga dan maar vast sparen voor later, een leuk opknap klusje als "verborgen gebrek" die de koper dan op hun komt verhalen.

Op plekken waar je geen aarde draad kan of wil maken een niet geaarde wcd gebruiken.
Was ook een geintje hoor, van die besparing. Gaat om een stuk of 12 wcd's dus die 12 euro kunnen ze ook nog wel lijden op een verbouwbudget van 25-30k ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameraadpjotr
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-09 09:30
Erwin_83 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:05:
[...]

Het plaatsen van een geaard stopcontact waarbij de aarde niet is aangesloten is, behalve verwarrend en gevaarlijk omdat je niet zeker bent wat er exact is aangesloten, ten strengste verboden (althans in België, en ik vermoed in Nederland hetzelfde).

Dus niet-geaarde stopcontacten gebruiken. Al zou ik zelf overal aarde trekken, maar klant is koning. Voor zover ik mij herinner moet je trouwens de metalen delen in de badkamer ook verbinden met de aarde (denk aan verwarming) (in België opnieuw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:24
Goedendag, een paar maanden geleden is onze groepenkast vervangen door de installateur. Op dit moment is mijn hoofdzekering 1x35A. Die wordt volgende week verzwaard naar 3x25A.

De installateur heeft een 3-fasen groepenkast geplaatst. Volgens hem is deze direct geschikt als de verzwaring heeft plaatsgevonden. Klopt dat? Of zouden er nog aanpassingen moeten plaatsvinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

turkeyhakan schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:02:
Goedendag, een paar maanden geleden is onze groepenkast vervangen door de installateur. Op dit moment is mijn hoofdzekering 1x35A. Die wordt volgende week verzwaard naar 3x25A.

De installateur heeft een 3-fasen groepenkast geplaatst. Volgens hem is deze direct geschikt als de verzwaring heeft plaatsgevonden. Klopt dat? Of zouden er nog aanpassingen moeten plaatsvinden?
De groepenkast heeft waarschijnlijk voor nu de enkele fase doorgelust op de drie fase-aansluitingen van de hoofdschakelaar, waardoor alles 'voorbereid' is. De netbeheerder zal bij de verzwaring vervolgens deze doorlussing ongedaan maken en elk van de drie fases op hun eigen klem van de hoofdschakelaar aansluiten.

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
kameraadpjotr schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:56:
[...]

Het plaatsen van een geaard stopcontact waarbij de aarde niet is aangesloten is, behalve verwarrend en gevaarlijk omdat je niet zeker bent wat er exact is aangesloten, ten strengste verboden (althans in België, en ik vermoed in Nederland hetzelfde).
Interessant. Dank.
Dus niet-geaarde stopcontacten gebruiken. Al zou ik zelf overal aarde trekken, maar klant is koning. Voor zover ik mij herinner moet je trouwens de metalen delen in de badkamer ook verbinden met de aarde (denk aan verwarming) (in België opnieuw).
Zeker, potentiaalvereffening is een must in de badkamer. Maar het gaat hierbij om de woonkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@turkeyhakan Als hij een 3-fase kast geplaatst heeft zal alles wat 1-fase doet wel gelijk goed gaan. Inderdaad, brudje eruit en gaan.

Alleen even opletten met kookgroepen. Als je een inductieplaat hebt dan heeft de installateur als hij zijn werk goed heeft gedaan een 3-fase groep (krachtgroep) geplaatst. Dan zal je even moeten kijken hoe de kookplaat nu zit aangesloten en hoe dit dient te zijn op 3-fase.

En heb je een fornuisgroep (2 gekoppelde 1x16A) dan uhm, dat hoort gewoon niet in een 3-fase kast... (iig niet op 3x25A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
TGEN schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:20:
[...]

De groepenkast heeft waarschijnlijk voor nu de enkele fase doorgelust op de drie fase-aansluitingen van de hoofdschakelaar, waardoor alles 'voorbereid' is. De netbeheerder zal bij de verzwaring vervolgens deze doorlussing ongedaan maken en elk van de drie fases op hun eigen klem van de hoofdschakelaar aansluiten.
Doen ze dat automatisch die klem weghalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Septillion schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:31:
@turkeyhakan Als hij een 3-fase kast geplaatst heeft zal alles wat 1-fase doet wel gelijk goed gaan. Inderdaad, brudje eruit en gaan.

Alleen even opletten met kookgroepen. Als je een inductieplaat hebt dan heeft de installateur als hij zijn werk goed heeft gedaan een 3-fase groep (krachtgroep) geplaatst. Dan zal je even moeten kijken hoe de kookplaat nu zit aangesloten en hoe dit dient te zijn op 3-fase.

En heb je een fornuisgroep (2 gekoppelde 1x16A) dan uhm, dat hoort gewoon niet in een 3-fase kast... (iig niet op 3x25A)
Ik heb inderdaad een inductieplaat die aangesloten is op 2 automaten/groepen/zekeringen (hoe die dingen ook heten). Is dit onjuist? Wat is hier het gevolg van?

Ik zie het... ik heb voor de inductieplaat inderdaad 2 groepen en dit moeten er dan 4 zijn?

Edit 2: in de meterkast zie ik ook fornuisgroep staan…. Wat nu?

[ Voor 8% gewijzigd door turkeyhakan op 03-12-2021 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
turkeyhakan schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:12:
[...]

Ik heb inderdaad een inductieplaat die aangesloten is op 2 automaten/groepen/zekeringen (hoe die dingen ook heten). Is dit onjuist? Wat is hier het gevolg van?
Dat je nu dus per definitie de aansluiting gaat overbelasten. Gebeurd alleen met boost waarschijnlijk. Maar het is gewoon incorrect als een enkel apparaat voor overbelasting kan zorgen. Want zelfs in normaal gebruik zal die fase tijdens het koken dus al zwaarder belast worden ipv dat het netjes gespreid werd over 2 (of 3) fases.
Ik zie het... ik heb voor de inductieplaat inderdaad 2 groepen en dit moeten er dan 4 zijn?
Dat had dus gewoon een enkele 3x16A krachtgroep moeten zijn. Daarmee wordt het netjes over de fases verdeelt en kan hij niet alleen voor overbelasting zorgen. En dan had je er ook nog een 11kW plaat van kunnen maken in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

turkeyhakan schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:12:
[...]

Edit 2: in de meterkast zie ik ook fornuisgroep staan…. Wat nu?
Die fornuisgroep moet in het ideale geval vervangen worden door een 3-fase-krachtgroep/krachtalamat. De aansluiting van het fornuis moet ook gecheckt worden of deze correct (en op 3-fase mogelijk) is.

Het gevaar van de bestaande kookgroep is dat deze 2x 16A wil trekken van dezelfde fase, wat bij een aansluiting van 1x35A prima kan (immers, 2x16 = 32 < 35), maar bij een 3x25A aansluiting kan deze een enkele fase overbelasten (immers, 2x16 = 32 > 25). Met een beetje boel pech is de bedrading van de meterkast naar de kookplaat ook niet geschikt voor een 3-fase aansluiting.

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 18:39

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Weet iemand ook of soort "opdik deksels" zijn waardoor je veel meer ruimte in de lasdoos krijgt?

Kan alleen platte vinden. Krijg de wago klemmen er niet pas in. Ga de draden nog extra inkorten anders, maar het word wel een geprop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGAdUbTYuJ7EE9SRs4etvOoA3bE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9dBWQjzEgGPolfE6BQRJDDKV.jpg?f=fotoalbum_medium

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:14
Er staat waarschijnlijk niks voor niks op die lasdozen dat er maximaal 6 inputs gebruikt mogen worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Septillion schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:20:
[...]

Dat je nu dus per definitie de aansluiting gaat overbelasten. Gebeurd alleen met boost waarschijnlijk. Maar het is gewoon incorrect als een enkel apparaat voor overbelasting kan zorgen. Want zelfs in normaal gebruik zal die fase tijdens het koken dus al zwaarder belast worden ipv dat het netjes gespreid werd over 2 (of 3) fases.

[...]

Dat had dus gewoon een enkele 3x16A krachtgroep moeten zijn. Daarmee wordt het netjes over de fases verdeelt en kan hij niet alleen voor overbelasting zorgen. En dan had je er ook nog een 11kW plaat van kunnen maken in de toekomst.
Super, dank voor het meedenken!! De installateur had dit zelf moeten bedenken. Hij geeft nu aan dat het in principe kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
TGEN schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:21:
[...]

Die fornuisgroep moet in het ideale geval vervangen worden door een 3-fase-krachtgroep/krachtalamat. De aansluiting van het fornuis moet ook gecheckt worden of deze correct (en op 3-fase mogelijk) is.

Het gevaar van de bestaande kookgroep is dat deze 2x 16A wil trekken van dezelfde fase, wat bij een aansluiting van 1x35A prima kan (immers, 2x16 = 32 < 35), maar bij een 3x25A aansluiting kan deze een enkele fase overbelasten (immers, 2x16 = 32 > 25). Met een beetje boel pech is de bedrading van de meterkast naar de kookplaat ook niet geschikt voor een 3-fase aansluiting.
Ook erg bedankt voor de heldere uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Nog even wat anders: een groep kan toch maximaal 16A aan. Stel dat mijn kookgroep maar 20A nodig heeft, heb ik dan niet voldoende aan een fornuisgroep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Atomic2005 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:44:
Weet iemand ook of soort "opdik deksels" zijn waardoor je veel meer ruimte in de lasdoos krijgt?

Kan alleen platte vinden. Krijg de wago klemmen er niet pas in. Ga de draden nog extra inkorten anders, maar het word wel een geprop.

[Afbeelding]
verdeel het gewoon even over 2 dozen, je mag ook maar 6 poorten op een lasdoos gebruiken. kan je meteen beter labelen waar elke aansluiting heengaat, ;)
turkeyhakan schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:05:
Nog even wat anders: een groep kan toch maximaal 16A aan. Stel dat mijn kookgroep maar 20A nodig heeft, heb ik dan niet voldoende aan een fornuisgroep?
je hebt doorgaans nog wel meer dingen aan 1 fase hangen. dus dat is niet handig. als de afwashmachine of magetron aanspringt ga je er al vet overheen. daarom is het ook handig om het goed te verdelen over 3 fasen als je meerdere gebruikers hebt die tegleijk aanstaan.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 03-12-2021 17:25 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
flippy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:24:
[...]

verdeel het gewoon even over 2 dozen, je mag ook maar 6 poorten op een lasdoos gebruiken. kan je meteen beter labelen waar elke aansluiting heengaat, ;)

[...]

je hebt doorgaans nog wel meer dingen aan 1 fase hangen. dus dat is niet handig. als de afwashmachine of magetron aanspringt ga je er al vet overheen. daarom is het ook handig om het goed te verdelen over 3 fasen als je meerdere gebruikers hebt die tegleijk aanstaan.
Eens! En met 2 airco’s van 3,5 kW per stuk tikt het ook aan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

turkeyhakan schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:30:
[...]

Eens! En met 2 airco’s van 3,5 kW per stuk tikt het ook aan..
koelvermogen is iets anders dan electrisch vermogen. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
flippy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:30:
[...]

koelvermogen is iets anders dan electrisch vermogen. ;)
Ah.. maar nu is alles toch aangesloten op 1 hoofdzekering. Hoe is die verdeling straks dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35

BCC

[Afbeelding]
Nette oplossing - draden inkorten - lelijke oplossing - stopcontact deksel erop zetten (al dan niet aangesloten). Ps je kan ook een twee doos er naast zetten - heb ik hier zelf ook, er zitten wel heel veel buizen op.

[ Voor 6% gewijzigd door BCC op 03-12-2021 17:39 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

turkeyhakan schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:32:
[...]

Ah.. maar nu is alles toch aangesloten op 1 hoofdzekering. Hoe is die verdeling straks dan?
als je 1 fase hebt zit alles op 1 zekering (de hoofdzekering) en dat je gewoon je harde limiet. doorgaans iets van 50A afhankelijk van je netbeheerder.

ga je naar 3 fase heb je 3x 25A hoofdzekeringen en kan je dus de grote verbruikers verdelen over de fases zodat je verbruik verdeeld word. dus bijvoorbeeld fase 1 en 2 komt de kookplaat en fase 3 de oven en magetron. dus staan alle die aan trek je bijvoorbeeld 3kW op elke fase, 9kW totaal en heb je nog genoeg over voor andere zaken of hoef je niet bang te zijn dat je in het donker staat als de wasmachine, airco/warmtepomp/boiler/whatever ineens erbij springt bijvoorbeeld. echte serieuze kookplaten zijn al 3 fase, dus die trekken alle 3 de fases dicht, net als laadpalen voor electrische autos.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 03-12-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
flippy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:39:
[...]

als je 1 fase hebt zit alles op 1 zekering (de hoofdzekering) en dat je gewoon je harde limiet. doorgaans iets van 50A afhankelijk van je netbeheerder.

ga je naar 3 fase heb je 3x 25A hoofdzekeringen en kan je dus de grote verbruikers verdelen over de fases zodat je verbruik verdeeld word. dus bijvoorbeeld fase 1 en 2 komt de kookplaat en fase 3 de oven en magetron. dus staan alle die aan trek je bijvoorbeeld 3kW op elke fase, 9kW totaal en heb je nog genoeg over voor andere zaken of hoef je niet bang te zijn dat je in het donker staat als de wasmachine, airco/warmtepomp/boiler/whatever ineens erbij springt bijvoorbeeld.
De installateur had alles goed over de 3 fasen verdeeld geeft hij aan. Niet nodig om aan te passen, tenzij ik het graag wil.

Ik ga het wel eerst zo proberen denk ik…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

turkeyhakan schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:45:
[...]

De installateur had alles goed over de 3 fasen verdeeld geeft hij aan. Niet nodig om aan te passen, tenzij ik het graag wil.

Ik ga het wel eerst zo proberen denk ik…
je kan een p1 monitor kopen om je verbuik goed in de gaten te hebben, dan kan je ook zien (en registreren) wat je per fase verbruikt. die sluit je aan op de poort aan de zijkant van je meter dus die ziet wat de netbeheerder ziet.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 03-12-2021 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
https://www.abbconnect.nl/details/index.aspx?id=104350

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
flippy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:46:
[...]

je kan een p1 monitor kopen om je verbuik goed in de gaten te hebben, dan kan je ook zien (en registreren) wat je per fase verbruikt. die sluit je aan op de poort aan de zijkant van je meter dus die ziet wat de netbeheerder ziet.
Ah, goed idee! Met welke kan ik dat zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

turkeyhakan schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:50:
[...]

Ah, goed idee! Met welke kan ik dat zien?
https://www.sossolutions....tarter-met-raspberry-pi3b

als je geen netwerkkabel hebt in de meterkast moet je nog even een wifi ding erbij doen.

alleen even de sd kaart opnieuw flashen met software van hier: https://www.ztatz.nl/p1-monitor/

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 03-12-2021 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
@flippy wat is er mis met de onboard wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mcDavid schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:59:
@flippy wat is er mis met de onboard wifi?
volgens mij zit die zit er niet op, die kwam pas later dacht ik.

gewoon even goed kijken voor je koopt en wat je kan krijgen. veel shops zijn uitverkocht. men heeft alleen die p1 kabel nodig en "een" raspberry 3 of later.

op de eerste versies was wifi trouwens ERG ruk. bereik en stabiliteit was/is een serieus probleem op de eerste generaties met wifi.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 03-12-2021 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
flippy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:53:
[...]

https://www.sossolutions....tarter-met-raspberry-pi3b

als je geen netwerkkabel hebt in de meterkast moet je nog even een wifi ding erbij doen.

alleen even de sd kaart opnieuw flashen met software van hier: https://www.ztatz.nl/p1-monitor/
Ik vraag me nog het volgende af. Onze inductieplaat is 7400 Watt = 32A. Dan zou onze huidige 1F aansluiting van 1X35A ook niet voldoende zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

turkeyhakan schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:43:
[...]

Ik vraag me nog het volgende af. Onze inductieplaat is 7400 Watt = 32A. Dan zou onze huidige 1F aansluiting van 1X35A ook niet voldoende zijn..
Dat klopt, als je de plaat vol open zet met boostfucties en zo en een oven dan kan je naar een paar minuten wel eens in het donker zitten.

Maar als je de netbeheerder laat komen voor nieuwr zekering plaatsen dan drukken ze er doorgaans wel een zwaardere erin.

Ik zou als je een kookplaat hebt gewoon die 200 euro lappen om over tr gaan naar 3 fase en je meterkast opdaten. Hoef je nergens druk om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:49:
[...]

Maar als je de netbeheerder laat komen voor nieuwr zekering plaatsen dan drukken ze er doorgaans wel een zwaardere erin.
Als er nog 25A in zit, willen ze wel gratis 35A plaatsen. Maar zwaarder dan dat zullen ze er niet zomaar indrukken hoor. De eerstvolgende gangbare zekering is 50A en de doorsnee verdeelkast is daar niet eens voor geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Xander schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:52:
[...]

Als er nog 25A in zit, willen ze wel gratis 35A plaatsen. Maar zwaarder dan dat zullen ze er niet zomaar indrukken hoor. De eerstvolgende gangbare zekering is 50A en de doorsnee verdeelkast is daar niet eens voor geschikt.
Ligt aan de monteur denk ik. Mijn 25a klapte eruit door een puntlasmachine. Laten zien aan de monteur dat we kookplaat hadden, airco en een flink puntlasmachine achter een D automaat en die had zoiets "ik heb geen zin zondag weer uit mn nest te woden gebeld" dus heeft ie uiteindelijk 50A erin gedrukt en mij een prettig weekeind gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:56:
[...]

Ligt aan de monteur denk ik. Mijn 25a klapte eruit door een puntlasmachine. Laten zien aan de monteur dat we kookplaat hadden, airco en een flink puntlasmachine achter een D automaat en die had zoiets "ik heb geen zin zondag weer uit mn nest te woden gebeld" dus heeft ie uiteindelijk 50A erin gedrukt en mij een prettig weekeind gewenst.
Dat is dan fuckin' lucky met je monteur want daar worden ze voor ontslagen als men er achter komt. Aangezien 50A en leverklasse hoger is moet je daar normaliter ook flink voor betalen.

of de monteur heeft je mogelijk iets wijs gemaakt

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
flippy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:56:
[...]

Domme monteur, als je nog eens een storingsmonteur over de vloer hebt die het zegelnummer natrekt... dan heeft de vorige monteur een probleem.

Is jouw groepenkast wel geschikt voor 50A (hoofdschakelaar, aardlekschakelaars, bedrading)? Anders deugt daar nu ook weinig van.
Annuk schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 00:17:
[...]

Aangezien 50A en leverklasse hoger is moet je daar normaliter ook flink voor betalen.
Dat dan weer niet, (bij de meeste netbeheerders?) is het hetzelfde tarief voor 1-fase t/m 1x80A of 3-fasen t/m 3x25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xander schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 00:25:
[...]

Domme monteur, als je nog eens een storingsmonteur over de vloer hebt die het zegelnummer natrekt... dan heeft de vorige monteur een probleem.

Is jouw groepenkast wel geschikt voor 50A (hoofdschakelaar, aardlekschakelaars, bedrading)? Anders deugt daar nu ook weinig van.
Dat sowieso inderdaad, aangezien het meeste standaard htk spul rated tot 40A is.
En afhankelijk ook nog hoe de zonnepanelen zijn/worden aangesloten en met welke waardes natuurlijk.
[...]

Dat dan weer niet, (bij de meeste netbeheerders?) is het hetzelfde tarief voor 1-fase t/m 1x80A of 3-fasen t/m 3x25A.
I stand corrected! Ik had de 3F aansluiting nog in m'n hoofd indd.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Xander schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 00:25:
[...]

Volgens mij is het bij de meeste netbeheerders überhaupt niet mogelijk een enkelfase aansluiting zwaarder dan 1x35A te krijgen? Wil je zwaarder dan krijg je drie fasen.

Misschien is er een uitzondering voor locaties waar maar één fase het pand in ligt of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mcDavid schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:13:
[...]

Volgens mij is het bij de meeste netbeheerders überhaupt niet mogelijk een enkelfase aansluiting zwaarder dan 1x35A te krijgen? Wil je zwaarder dan krijg je drie fasen.

Misschien is er een uitzondering voor locaties waar maar één fase het pand in ligt of zo...
Het zal in veel gevallen inderdaad niet mogelijk zijn, de huisaansluitkabel moet er natuurlijk ook wel geschikt voor zijn.

Maar dat neemt niet weg dat ze er gewoon een tarief voor kennen ;), voor de aansluitingen die toevallig wel zo zijn uitgevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyrtKJeY22UQKD8xlqIlVMQEpL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITHzaB3pLAOZhctRvCHvqjRW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Laatst online: 23:53

BeaM-R

Powerrrrr

Wellicht een domme vraag maar we zijn net verhuist en ben nieuwe wandcontactdozen aan het plaatsen. Een electrien heeft een aantal dozen verplaatst. Nu zit er op 1 plaats een dubbel stopcontact welke beide met een apart buisje gevoed worden. In de ene doos zit een bruine, blauwe en geelgroene draad. Dat is normaal. In de andere doos zit echter alleen een blauwe en geelgroene draad. Dat is vreemd.
Mijn vraag is nu, kan ik de bruine draad gewoon doorlussen naar de andere doos? Of dient er nog een draad bijgetrokken te worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjp_F8G8aqnp1MR9d439WmFPXh8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tP6nbneylgfcZ6ffKPgGh0yf.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 26% gewijzigd door BeaM-R op 04-12-2021 13:18 . Reden: Foto toegevoegd ]

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
@BeaM-R Controleer eerst of het wel dezelfde groep is, zou zo maar kunnen van niet.
Had ik hier in mijn huis ook toen ik de elektra aanpaste, een dubbel stopcontact waarvan de linker een andere groep was dan de rechter.
Er hoort dan officieel een schotje tussen maar dat was bij mij niet het geval dus die heb ik er zelf tussen gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

@Vliegvlug ze zitten op dezelfde groep.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gezien de zwarte draad mogelijk een geschakeld/gedimd stopcontact, zat de linker soms 90 graden gedraaid gemonteerd?

Voor de overzichtelijkheid zou ik alle drie de draden vanaf rechts doorlussen en de originele draden afdoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

@jadjong stopcontact zal niet gedraaid. De zwarte draad loopt ook door die 2 dozen maar zit geen eind aan. Ik ga denk inderdaad de 3 rechtse draden gewoon doorlussen naar de linkerdoos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
@BeaM-R Die andere aarde en nul ook aansluiten anders werkt er ergens een (buiten)lamp niet meer.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:40
In mijn zojuist opgeleverde nieuwbouwwoning is een beun aan het werk geweest die geen adereindhulzen heeft toegepast en alle soepele 6mm draad gewoon direct in de automaten heeft geschroefd. Niet netjes natuurlijk maar brengt het ook risico's met zich mee of is het anderszins verplicht? Ik kan er zo niets over vinden via DuckDuckGo of op dit forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:29
mukky schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:53:
In mijn zojuist opgeleverde nieuwbouwwoning is een beun aan het werk geweest die geen adereindhulzen heeft toegepast en alle soepele 6mm draad gewoon direct in de automaten heeft geschroefd. Niet netjes natuurlijk maar brengt het ook risico's met zich mee of is het anderszins verplicht? Ik kan er zo niets over vinden via DuckDuckGo of op dit forum.
Zitten er niet gewoon hulzen omheen die je niet ziet? Of is het soepele draad met geperste uiteindes?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Alle soepele draad? Wat voor een kast is dat dan want in 9/10 nieuwbouwwoningen hangt men gewoon voorgeassembleerde kasten op, direct uit de doos. De eerste monteur die op de bouw een hele kast in elkaar gaat zetten moet ik nog tegenkomen, of het moet een zeer uitgebreide kast in een villa vol domotica zijn ofzo. Een uitbreiding maken gebeurt natuurlijk wel, als de standaard kast net niet toereikend is, maar dan zou je verwachten dat op zijn minst een deel van de bedrading wel goed is afgewerkt door de fabrikant.

Oftewel ik ben net als @Makrolon boven mij niet direct overtuigd dat er iets mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat zegt de handleiding van de fabrikant? Tegenwoordig zie je steeds vaker contacten waar soepel zónder huls in mág.
Gebruik ze zelf wel altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
@mukky Die zul je moeten doorlussen. De blauwe en geel/groen gaan zo te zien samen met die zwarte draad naar een lichtpunt. De voeding komt van rechtsboven en gaat via deze WCD weer naar het lichtpunt. De schakelaar komt dan ergens anders, want die zwarte draad komt rechts van boven en gaat links weer naar boven.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@mukky Ik denk dat rechts de aanvoer is. Links zijn waarschijnlijk de N en PE voor whatever die schakeldraad die verder gaat voedt. Dus als je die niet aansluit zal ergens een lamp ofzo waarschijnlijk niet branden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:35
Bijna alle automaten van gerenommerde fabrikanten mag soepel in zonder huls.
In het geval van Hager en ABB is het volgens die fabrikanten zelfs de geadviseerde methode.

PS Wago bijvoorbeeld een grote fabrikant van rijgklemmen adviseert ook zonder huls voor meeste types rijgklemmen die zij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
leonbong schreef op zondag 5 december 2021 @ 20:41:
[...]

Bijna alle automaten van gerenommerde fabrikanten mag soepel in zonder huls.
In het geval van Hager en ABB is het volgens die fabrikanten zelfs de geadviseerde methode.

PS Wago bijvoorbeeld een grote fabrikant van rijgklemmen adviseert ook zonder huls voor meeste types rijgklemmen die zij maken.
Het is een Hager, ik wist niet dat dat mocht. Bedankt voor de info 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mukky schreef op zondag 5 december 2021 @ 20:43:
[...]

Het is een Hager, ik wist niet dat dat mocht. Bedankt voor de info 8)
In een standaard Hager kast zitten dit soort draden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bVBdANvSMceUchloHxR3Zd9nJA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xKLZuvHOBC96NrQwzi6UoW0H.jpg?f=user_large

Dus wel voorzien van huls, maar die zie je niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Laatst online: 08:08
Xander schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:42:
[...]

Het zal in veel gevallen inderdaad niet mogelijk zijn, de huisaansluitkabel moet er natuurlijk ook wel geschikt voor zijn.

Maar dat neemt niet weg dat ze er gewoon een tarief voor kennen ;), voor de aansluitingen die toevallig wel zo zijn uitgevoerd.

[Afbeelding]
of zou dat met dat met de standaard bekabeling te maken hebben?
Standaard 3 fase voor de meter, maar zo der zekering er in? die situatie heb ik hier gezien toen o ze 3 fase opnieuw getrokken werd en bij de buren werd afgekoppeld.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

maomanna schreef op zondag 5 december 2021 @ 22:38:
[...]

of zou dat met dat met de standaard bekabeling te maken hebben?
Standaard 3 fase voor de meter, maar zo der zekering er in? die situatie heb ik hier gezien toen o ze 3 fase opnieuw getrokken werd en bij de buren werd afgekoppeld.
In mijn geval waren er wel drie schroefcontacten voor hoofdzekeringen, en kwamen er ook drie fasen binnen vanuit de wijkverdeler, maar was vóór de verzwaring maar in een contact een zekering geschroefd, en waren de andere twee fases ook niet doorverbonden naar de bestaande één-fase slimme meter.

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
Xander schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:09:
[...]

Alle soepele draad? Wat voor een kast is dat dan want in 9/10 nieuwbouwwoningen hangt men gewoon voorgeassembleerde kasten op, direct uit de doos. De eerste monteur die op de bouw een hele kast in elkaar gaat zetten moet ik nog tegenkomen, of het moet een zeer uitgebreide kast in een villa vol domotica zijn ofzo. Een uitbreiding maken gebeurt natuurlijk wel, als de standaard kast net niet toereikend is, maar dan zou je verwachten dat op zijn minst een deel van de bedrading wel goed is afgewerkt door de fabrikant.

Oftewel ik ben net als @Makrolon boven mij niet direct overtuigd dat er iets mis is.
En jullie hadden gelijk _/-\o_ Vandaag de boel afgekoppeld en de aders waren idd geknepen maar niet zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-10 20:22

timovd

Voorsprong door techniek

@mukky, gelast denk ik? Dan heb je geen huisjes nodig.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
timovd schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:55:
@mukky, gelast denk ik? Dan heb je geen huisjes nodig.
Inderdaad. Case closed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-10 18:35
Ik heb hier een 3-fasen 15 kW PV omvormer. Deze hangt in de schuur met een directe 5G4 kabel naar de meterkast in het huis. De kabel is afgezekerd met een 3x20A alamat.

Daarnaast hangt in de schuur een onderverdelertje met ALS voor verlichting/WCD's met een eigen 5G2,5 kabel naar de meterkast in huis. Deze kabel is afgezekerd met 3x16A automaat.

Aan de schuur wil ik nu ook graag een 11 kW EV lader maken. Wat is de beste manier (zonder extra kabels te hoeven trekken)? Ik denk zelf aan: onderverdelertje maken in de schuur net vóór de omvormer met 3x20A voor omvormer en 3x16A voor EV lader (soort PV verdeler). Moet ik de alamat dan nog vervangen i.v.m. DC lekstromen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-10 20:22

timovd

Voorsprong door techniek

@Roekeloos of zorg voor een laadpaal met DC-lekdetectie.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Roekeloos Wat voor een alamat zit er voor de zonnepanelen? 30mA? 300mA?

Een autolader moet met 30mA zijn beveiligd, dus als dat er niet zit moet die er nog tussen.

Als de lader geen ingebouwde DC lekstroombeveiliging heeft moet je inderdaad type B plaatsen, ook de alamat in huis moet dan vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Roekeloos Zolang de som van de gebruikersgroepen <=20A is gaat dat goed met een onderverdeler. Anders kan de N ongemerkt overbelast worden. Immers laadt niet elke auto op 3-fase.

@Xander Als je in de schuur een type B zou plaatsen tegen DC dan hoeft die in huis toch niet anders? Immers is alles afgaand dan wel beveiligd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Septillion schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:37:
@Roekeloos Zolang de som van de gebruikersgroepen <=20A is gaat dat goed met een onderverdeler. Anders kan de N ongemerkt overbelast worden. Immers laadt niet elke auto op 3-fase.
De solar inverter doet dat wel, dus in principe zou dat goed moeten gaan. Voor de zekerheid misschien beter de kabel met een 4-polige zekering beveiligen die ook de N beveiligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:37:
@Xander Als je in de schuur een type B zou plaatsen tegen DC dan hoeft die in huis toch niet anders? Immers is alles afgaand dan wel beveiligd.
Aardlekautomaat in de woning kan dan nog steeds verzadigd raken door DC lekstromen >6mA en niet afschakelen bij aardfouten in de kabel, onderverdeler of zonnepanelen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

Xander schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:07:
[...]

Aardlekautomaat in de woning kan dan nog steeds verzadigd raken door DC lekstromen >6mA en niet afschakelen bij aardfouten in de kabel, onderverdeler of zonnepanelen, toch?
Komen die DC lekstromen >6mA dan niet alleen maar van apparaten die intern dan wel middels een correcte aardlek/alamat gezekerd zijn tegen DC lekstromen? Dan zou je toch sowieso alle groepen op een dergelijke manier moeten beveiligen?

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Xander In theorie zou er dan inderdaad 12mA kunnen lopen. Maar dit probleem heb je ook als het al ingebouwd zit in de EV en/of PV. Die geven dan ook elk alleen af dan het <6mA is. Ofwel, dan maakt het dus niet uit of het intern of extern van de EV / PV zit.

Daarnaast zou je altijd type B moeten plaatsen voor onderverdelers lijkt me. Of mag je voor andere groepen zoals een wasmachine met 0mA DC rekenen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Septillion schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:00:
@Xander In theorie zou er dan inderdaad 12mA kunnen lopen. Maar dit probleem heb je ook als het al ingebouwd zit in de EV en/of PV. Die geven dan ook elk alleen af dan het <6mA is. Ofwel, dan maakt het dus niet uit of het intern of extern van de EV / PV zit.
Een type B aardlekschakelaar is geen beveiliging voor DC lekstromen >6mA. Een type B aardlekschakelaar is een aardlekschakelaar die correct blijft functioneren bij DC lekstromen >6mA. Een 30mA type B aardlekschakelaar schakelt als het goed is uit bij een DC-lekstroom ergens tussen 0,5x en 2x IΔN, dus tussen de 15mA en 60mA.

Je kunt in theorie dus wel méér dan 12mA DC lekstroom krijgen, in ieder geval genoeg om er voor te zorgen dat een type A beveiliging "stroomopwaarts" niet meer goed functioneert.

Wanneer je ergens een type B aardlekbeveiliging plaatst verwacht je blijkbaar DC foutstromen en moeten eventuele aardlekbeveiligingen "stroomopwaarts" natuurlijk ook type B zijn, want daar loopt dezelfde (fout)stroom doorheen.

Het wordt anders als je een beveiliging plaatst die daadwerkelijk uitschakelt bij een DC lekstroom >6mA, of wanneer je een apparaat hebt wat geen DC lekstromen >6mA kan veroorzaken (verklaring fabrikant), al dan niet omdat hier een dergelijke beveiliging zit ingebouwd...

Er zijn fabrikanten die hier speciale aardlekschakelaars voor maken.

Vergelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpUMRC6ZY6WAuRfYgePzHkg11iw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y8r7g2ZA6nZgT7CqPgfBg2De.jpg?f=user_large
Dit is een normale 30mA type B aardlekschakelaar. Die schakelt uit bij 30mA (nouja, tussen de 0,5x en 1x 30mA bij sinusvormige lekstromen, tussen de 0,35 en 1,4x 30mA bij misvormde sinusvormige lekstromen en tussen 0,5x en 2x 30mA bij DC lekstromen). Deze voorkomt niet dat er een DC lekstroom >6mA door voorliggende componenten stroomt dus daar zul je nog steeds rekening mee moeten houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9R1p-4gqSSKtDPwfdZJLfaLtII=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xYrvohmYeLwSdTEb39RYMoPe.jpg?f=user_large
Dit is geen type B aardlekschakelaar, maar gewoon een type A aardlekschakelaar. Maar dan een exemplaar die toevallig ook DC lekstromen >6mA detecteert en uit zal schakelen. Deze schakelt dus uit bij 30mA AC lekstromen (nouja, tussen de 0,5x en 1x 30mA bij sinusvormige lekstromen, tussen de 0,35 en 1,4x 30mA bij misvormde sinusvormige lekstromen) en uiterlijk bij 6mA DC lekstromen, dit is vergelijkbaar met de beveiliging die in veel laadpalen al geïntegreerd is. Dan hoef je in je hoofdverdeler géén rekening meer te houden met DC lekstromen >6mA. Of toch wel, als je op dezelfde schakelaar ook nog een omvormer die maximaal 6mA DC lekstroom heeft aansluit. :+
TGEN schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:53:
[...]

Komen die DC lekstromen >6mA dan niet alleen maar van apparaten die intern dan wel middels een correcte aardlek/alamat gezekerd zijn tegen DC lekstromen?
Euh nee die lekstromen komen juist niet uit apparaten die daar zelf tegen beveiligd zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

Xander schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:46:
[...]
Euh nee die lekstromen komen juist niet uit apparaten die daar zelf tegen beveiligd zijn. :)
Ok, dus als zowel de laadpaal als de omvormer die achter de onderverdeler zitten zelf beveiligd zijn tegen DC lekstromen >6mA, dient er dan nog steeds gewerkt te worden met type B aardlekschakelaars/alamats in de onderverdeler én de kabel/voorbeveiliging in de hoofdverdeler van de kabel naar de onderverdeler?

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TGEN schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:51:
[...]

Ok, dus als zowel de laadpaal als de omvormer die achter de onderverdeler zitten zelf beveiligd zijn tegen DC lekstromen >6mA, dient er dan nog steeds gewerkt te worden met type B aardlekschakelaars/alamats in de onderverdeler
Nee, daar niet, type A moet voldoen als er geen DC lekstromen >6mA voorkomen.
én de kabel/voorbeveiliging in de hoofdverdeler van de kabel naar de onderverdeler?
Daar dan eigenlijk weer wel, want je hebt geen garantie dat beide toestellen samen <6mA blijven.

Aangenomen dat die aardlekschakelaar überhaupt nodig is voor de foutbescherming dan. Afhankelijk van het netstelsel en/of de aardverspreidingsweerstand is er in de hoofdverdeler misschien wel helemaal geen aardlekbeveiliging nodig.

Ik weet eigenlijk niet of een 300mA type A aardlekschakelaar even snel verzadigd raakt door DC lekstromen als een 30mA type A? Of kan die 60mA DC lekstroom "handelen"?

In dat geval zou 300mA type A in de hoofdverdeler misschien ook voldoen.

[ Voor 12% gewijzigd door Xander op 08-12-2021 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

Xander schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:57:
[...]

Nee, daar niet, type A moet voldoen als er geen DC lekstromen >6mA voorkomen.

[...]

Daar dan eigenlijk weer wel, want je hebt geen garantie dat beide toestellen samen <6mA blijven.

Aangenomen dat die aardlekschakelaar überhaupt nodig is voor de foutbescherming dan. Afhankelijk van het netstelsel en/of de aardverspreidingsweerstand is er in de hoofdverdeler misschien wel helemaal geen aardlekbeveiliging nodig.
Ik meende van wel, voor het geval iemand besluit de kabel tussen hoofdverdeler en onderverdeler bewust dan wel onbewust te gaan mishandelen ;), correct?

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TGEN schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:00:
[...]

Ik meende van wel, voor het geval iemand besluit de kabel tussen hoofdverdeler en onderverdeler bewust dan wel onbewust te gaan mishandelen ;), correct?
Of er aardlekbeveiliging nodig is ligt aan de aardingsweerstand.

Bij kortsluiting naar aarde (zoals die kan optreden wanneer je met een schop een actieve geleider met het aardscherm verbindt) moet de beveiliging uitschakelen, maar bij een lage aardcircuitweerstand doet een zekering of installatieautomaat dat ook snel genoeg. In een TN-stelsel zul je geen aardlekschakelaar nodig hebben (aarde voorzien door de netbeheerder), in een TT-stelsel ligt het aan de aardverspreidingsweerstand van de eigen aardelektrode en zul je hem in veel gevallen wel nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Beste Heren,

Graag zou ik beroep doen op Uw kennis over het volgende.
Ik heb in mijn nieuwbouwhuis een mantelpijp laten plaatsen naar de plek waar mijn laadpaal komt.
In de muur heb ik een 19mm PVC pijp laten plaatsen die boven in een schoonmetseldoos uit komt en onder ongeveer 20cm onder peil.

De uitdaging die ik heb, is dat zometeen mijn oprit bestraat gaat worden met 80x80 tegels die in beton gelegd gaan worden. Ik kom dus naderhand met geen mogelijkheid meer bij zowel de mantelbuis als de onderkant van de PVC.

Ik zat daarom te denken om een kleine elektra straatkast met voet te plaatsen. Hierdoor heb ik altijd toegang tot de mantelbuis en kan ik in de toekomst uitbreiden indien nodig. Ook wil ik de mogelijkheid hebben om de laadpaal spanningsvrij te maken.

Zie hierbij de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O89RQKOzxI7HJHclMpzuHZVWqf8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jgHqN7apnDxFM44CQFain5Ty.png?f=fotoalbum_large

Voor de laadpaal heb ik 5G4 nodig, maar ook een 2-pair stranded cable voor RS485 communicatie met de load balancer.
Hoogstwaarschijnlijk mogen die niet door 1 buis, maar ik heb geen andere optie, en aangezien RS485 differentiated is en over twisted pair loopt verwacht ik niet veel last te hebben van interference. Dus je kan wel tegen me zeggen dat het niet mag, maar ik ga het toch doen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQRnnNv9_j0gc1taT0kxQwdtnEo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rjxJWpoKwm3gO6az0iJQNPPE.png?f=fotoalbum_large

Nu ben ik aan het kijken hoe ik die straatkast moet inrichten. De kleinste Staka (ZS230F) heeft een montage bord van 16x30cm. Daar zou makkelijk een ABB HLD11 op passen. In die HLD zou ik dan een 4P+N hoofdschakelaar zetten en een aardblokje om de aardes te verbinden en de kast te aarden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JeRxbNIsFulVA_WSCfMpH_rhy8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/65JkNRHsBl2TM3CpyjGKJi4L.png?f=fotoalbum_large

Staka Zuil: https://www.elektramat.nl...ing-750x230x170-mm-hxbxd/
ABB HLD11: https://www.elektramat.nl...rij-6-modules-110x220-mm/
ABB HS 4P: https://www.elektramat.nl...aar-4-polig-40a-0903-040/

Mijn vraag: Doe ik behalve het combineren van de stroomkabel en de signaal kabel iets geks of verkeerds?
En die straatkast is IP43, mag ik daar zo een HLD en HS in hangen? Of moet ik daar extra maatregelen treffen?

Ik hoor graag van jullie.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
5x 4mm door een 19mm buis en daar dan nog communicatie bij. Dat wordt krap.

En als je dan toch zo'n kast gaat plaatsen, waarom dan niet gewoon de laadpaal in de grond in plaats van op de muur? Dat lijkt me een mooiere oplossing. Dan kun je de kabel tegen de muur afwerken met een RVS profiel. Het afschakelen doe je dan in de meterkast, niet buiten op de gevel.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Blihi schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:24:
5x 4mm door een 19mm buis en daar dan nog communicatie bij. Dat wordt krap.

En als je dan toch zo'n kast gaat plaatsen, waarom dan niet gewoon de laadpaal in de grond in plaats van op de muur? Dat lijkt me een mooiere oplossing. Dan kun je de kabel tegen de muur afwerken met een RVS profiel. Het afschakelen doe je dan in de meterkast, niet buiten op de gevel.
XMvK 5G4 of anders 5G2,5 zou net moeten passen met een 2-wire signaalkabel.
En ik heb juist per se die PVC laten plaatsen omdat ik geen profiel op de muur wil :)

De reden waarom ik dat kastje wil, is omdat ik later toegang wil houden tot die mantelbuis. Ooit wordt dit deel van de oprit overkapt en daar wil ik batterijen plaatsen, ook wellicht nog Ethernet nodig voor camera's en wie weet wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JackBol schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:32:
[...]

XMvK 5G4 of anders 5G2,5 zou net moeten passen met een 2-wire signaalkabel.
En ik heb juist per se die PVC laten plaatsen omdat ik geen profiel op de muur wil :)
Beetje tegenstrijdig... De leiding naar de lader moet netjes in de muur weggewerkt, maar je zet wel een lelijke kast op de grond...

Zet dan in plaats van die kast een vloerstaande laadpaal neer? Of monteer de contactdoos voor de lader in de zijkant van die kast en plaats alle elektronica erin?

Ik zou liever zoiets functioneels neerzetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfLEwtABUqxBevmxf4SSWBHmVVc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yRN71pI8Da7uKTmHDRCtdo7u.jpg?f=user_large

Dan dat iedere bezoeker me ging vragen waarom KPN/Ziggo hun wijkkast op mijn oprit heeft geplaatst. :+

edit:

Maar om op je vraag terug te komen, in een IP43 kast (niet eens spatwaterdicht), zou ik wel een waterbestendige verdeelkast plaatsen.

Zoiets:
https://www.elektrototaal...nd-plexo-verdeler-4124720
of
https://www.elektrototaal...c-kaedra-verdeler-4124743

Producten zijn ter inspiratie, ik heb niet gekeken of het past. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Xander op 10-12-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Xander schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:40:
[...]

Beetje tegenstrijdig... De leiding naar de lader moet netjes in de muur weggewerkt, maar je zet wel een lelijke kast op de grond...

Zet dan in plaats van die kast een vloerstaande laadpaal neer? Of monteer de contactdoos voor de lader in de zijkant van die kast en plaats alle elektronica erin?

Ik zou liever zoiets functioneels neerzetten:
[Afbeelding]

Dan dat iedere bezoeker me ging vragen waarom KPN/Ziggo hun wijkkast op mijn oprit heeft geplaatst. :+
Die lader heb ik al en neem ik mee naar mijn nieuwe huis. Ik kan er wel een paal voor kopen, maar heb ik nog altijd het probleem dat ik niet bij mijn mantelbuis kan nadat de stratenmaker aan de gang is geweest
edit:

Maar om op je vraag terug te komen, in een IP43 kast (niet eens spatwaterdicht), zou ik wel een waterbestendige verdeelkast plaatsen.

Zoiets:
https://www.elektrototaal...nd-plexo-verdeler-4124720
of
https://www.elektrototaal...c-kaedra-verdeler-4124743

Producten zijn ter inspiratie, ik heb niet gekeken of het past. ;)
Thanks voor de tips. Ik zal eens gaan passen en meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:27

Ethirty

Who...me?

Xander schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:40:
[...]

Beter was een afdoende ruime en aaneengesloten buis over de hele lengte tot aan de MK.

Achteraf makkelijk praten, maar de constructie van 2 losse buizen die niet op elkaar aansluiten in het beton gaan storten is sowieso niet de meest slimme keuze, maar ongetwijfeld het gevolg van een belachelijke meerprijs tijdens de bouw.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JackBol schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:26:
[...]

Die lader heb ik al en neem ik mee naar mijn nieuwe huis. Ik kan er wel een paal voor kopen, maar heb ik nog altijd het probleem dat ik niet bij mijn mantelbuis kan nadat de stratenmaker aan de gang is geweest
Wel als je een paal met een luikje erin regelt waar de mantelbuis in past? Zet je die over het uiteinde van de buis heen.

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 10-12-2021 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-10 21:28
Xander schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:42:
[...]

Wel als je een paal met een luikje erin regelt waar de mantelbuis in past? Zet je die over het uiteinde van de buis heen.
Die Staka kast op de grond zetten, en de mantelbuis daarin uit laten komen; kan je ook de 19 mm buis verlengen naar boven toe, met een ruime bocht onder de grond.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:53:
[...]

Die Staka kast op de grond zetten, en de mantelbuis daarin uit laten komen; kan je ook de 19 mm buis verlengen naar boven toe, met een ruime bocht onder de grond.
Ja, dat was het plan.

Maar ik zou dus liever een mooie zuil op de grond zetten, en de mantelbuis daarin uit laten komen. Heb je de 19mm buis niet meer nodig want je kunt de laadpaal tegen de zuil schroeven.

Maarja meningen kunnen verschillen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-10 17:21
Ik kom de volgende zin tegen in de TO van een appartement: "Wel extra lichtpunten middels braad buisje uit het plafond."

Ik kan de term "braad buisje" nergens via Google vinden. Heeft iemand een referentie of voorbeeld?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Laatst online: 21-10 21:52
Misschien bedraad buisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Xander schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:58:
[...]

Ja, dat was het plan.

Maar ik zou dus liever een mooie zuil op de grond zetten, en de mantelbuis daarin uit laten komen. Heb je de 19mm buis niet meer nodig want je kunt de laadpaal tegen de zuil schroeven.

Maarja meningen kunnen verschillen. ;)
Ik ben het wel met je eens dat er andere esthetische opties zijn. Maar die kleinste staak komt maar 35cm boven peil uit dus ik kan ermee leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

cville schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 18:03:
Ik kom de volgende zin tegen in de TO van een appartement: "Wel extra lichtpunten middels braad buisje uit het plafond."

Ik kan de term "braad buisje" nergens via Google vinden. Heeft iemand een referentie of voorbeeld?
Zoals @sunnybird hierboven al zegt: bedraadde buis. Een centraaldoos moeten ze al tijdens het gieten van de breedplaat op de juiste plaats zetten omdat je die later niet meer kan uitboren. Op de bouw kunnen ze naderhand nog wel een gat door het beton boren waar ze een pvc pijp doorheen steken waar vervolgens de vloer overheen gestort wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-10 21:28
cville schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 18:03:

Draadbuisje?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
JackBol schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 18:15:
[...]

Zoals @sunnybird hierboven al zegt: bedraadde buis. Een centraaldoos moeten ze al tijdens het gieten van de breedplaat op de juiste plaats zetten omdat je die later niet meer kan uitboren. Op de bouw kunnen ze naderhand nog wel een gat door het beton boren waar ze een pvc pijp doorheen steken waar vervolgens de vloer overheen gestort wordt.
Dat lijkt me een redelijke verklaring. Dat betekend dan dat er een PVC pijpje uit het plafond komt en er een haak d.m.v. een gat/plug in het plafond bevestigd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

cville schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:33:
[...]

Dat lijkt me een redelijke verklaring. Dat betekend dan dat er een PVC pijpje uit het plafond komt en er een haak d.m.v. een gat/plug in het plafond bevestigd wordt?
Bij ons zat er niets alleen een pijp met draad. Dus je moet zelf wat gaten in het beton boren als je iets wilt ophangen.

Zorg dat je met een goede beton klopboor komt anders sta je een uur te vloeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
JackBol schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:37:
[...]

Bij ons zat er niets alleen een pijp met draad. Dus je moet zelf wat gaten in het beton boren als je iets wilt ophangen.

Zorg dat je met een goede beton klopboor komt anders sta je een uur te vloeken.
Bedankt; geheel volgend verwachting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cobo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-10 14:52

cobo

I’m not make it, I create it

Topicstarter
@JackBol Als je in de grond een put metselt waar de 19mm en de mantelbuis in uitkomt. Dan kan je hierin eventueel een las in maken of een gebruiken als trekdoos. Boven op deze put doe je dan een stoptegel van 80x80 die je wil. Dan krijg je zo iets:
Afbeeldingslocatie: https://doehetbeterzelf.com/wp-content/uploads/2013/06/IMG_3614.jpg

Alleen dan moet je onder geen water hebben maar beton.

Dit is veel mooier dan een straatkast. En als je wil kan je later er als nog altijd bij.

[ Voor 6% gewijzigd door cobo op 11-12-2021 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:39
Vraagje: ik heb een enkele lichtschakelaar in een ruimte met een plafondlamp. In die plafondlamp zit inmiddels een Hue-lamp, waar je idealiter continu stroom op hebt staan. Om dit te verzorgen (en te voorkomen dat mensen alsnog de lichtknop gebruiken) heb ik de draden die daar achter zitten (1x zwart en 1x blauw) samen gevoegd in een lasklemmetje. Zou ik nu ook nog een stopcontact kunnen monteren op de plek waar de schakelaar zat, of moet ik dan meer draden trekken? Naast de zwarte en blauwe draad zit er nu verder niets.

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 11-12-2021 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-10 21:46
Valorian schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 16:42:
Vraagje: ik heb een enkele lichtschakelaar in een ruimte met een plafondlamp. In die plafondlamp zit inmiddels een Hue-lamp, waar je idealiter continu stroom op hebt staan. Om dit te verzorgen (en te voorkomen dat mensen alsnog de lichtknop gebruiken) heb ik de draden die daar achter zitten (1x zwart en 1x blauw) samen gevoegd in een lasklemmetje. Zou ik nu ook nog een stopcontact kunnen monteren op de plek waar de schakelaar zat, of moet ik dan meer draden trekken? Naast de zwarte en blauwe draad zit er nu verder niets.
Dan moet je een bruine (fase) en groengele (aarde) draad bijtrekken.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Pagina: 1 ... 201 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.