Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 184 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.321.024 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:35:
[...]

Er zijn ook verwarmingselementen voor bijvoorbeeld boilers die in ster (of driehoek?) aangesloten zijn, dus zonder nul.
Septillion schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:53:
@Andrehj In ster => overbelasting van je N.
Ehm. :P

Volgens mij heeft @Andrehj het juist dat 1 element in dit scenario wordt overbelast.

edit:
Ah, en net voordat ik op verstuur klikte heeft hij het zelf ook al toegelicht...

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 23-07-2021 17:02 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Andrehj @Xander Was als antwoord op beide mogelijkheden (wegens je vraagteken), ster (met nul) en driehoek (geen nul).

En nee, in driehoek is er geen overbelasting van een element. Waarom zou er? Twee elementen zien nog steeds 400V en de derde nu 0V. Wel gaat er bij de netbeheerder nu 2x de stroom door de gekoppelde fase lopen omdat die het overneemt voor de afgesloten fase. Maar bij de gebruiker zijn die twee gekoppelde fase wel individueel bedraad en gezekerd dus geen overbelasting daar. Je mist alleen opeen 1/3 vermogen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Als ik een potato-quality schets maak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLOv8S6f4ylwRW_PS2WYUSXLkEE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zyj65F46YcawpF0mVMexrXwc.png?f=user_large

Boven een normale driehoeksschakeling, onder als L3 niet werkt en L2 met die geleider is doorverbonden. Nog steeds 400V over je verwarmingselementen (dus die worden niet overbelast), maar wel dubbele stroom door L1. Maargoed, die is als het goed is afgezekerd, dus effectief loopt er geen stroom meer ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door ValHallASW op 23-07-2021 18:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Septillion schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:30:
@Andrehj @Xander Was als antwoord op beide mogelijkheden (wegens je vraagteken), ster (met nul) en driehoek (geen nul).
Je doet het overkomen alsof bij een sterschakeling de nul altijd aangesloten wordt, maar dat is natuurlijk niet zo. En @Andrehj doelt dus op een sterschakeling zonder nul.
En nee, in driehoek is er geen overbelasting van een element. Waarom zou er?
Maar bij een sterschakeling wel.

Laat ik ook de "potato-quality schets" eens proberen... :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08o2RwS_yzend3r6ZQqum9zvzJY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZBjefXssZcLO23WYWthOqQlP.png?f=user_large

We zien twee parallel geschakelde weerstanden waarvan de vervangingsweerstand dus lager wordt, in serie met de derde weerstand. Wat doet dat voor de spanning over die bovenste weerstand / de stroom daar doorheen? :)

De nul verbinden voorkomt dit soort situaties natuurlijk, maarja.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 23-07-2021 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Xander Ja, daar heb je gelijk. Maar ik moet wel het eerste verwarmingselement die in ster geen nul heeft nog wel tegen komen. :+ Maar inderdaad, ze zullen er vast zijn, als je daar geen nul hebt zitten dan heb je inderdaad feest. Moet één element inderdaad 28% meer verstoken. De andere 2 verstoken opeens 68% minder dus de bekabeling heeft het in ieder geval makkelijk :+

Denk dat je het bij elementen minder vaak geen N tegen komt omdat het vaak toch losse elementen zijn. Als er dan één element stuk gaat lever je maar 1/3 van het vermogen in ipv 50%

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:11:
@Xander Ja, daar heb je gelijk. Maar ik moet wel het eerste verwarmingselement die in ster geen nul heeft nog wel tegen komen. :+ Maar inderdaad, ze zullen er vast zijn
Ik heb een voorbeeld gevonden zonder dit topic te verlaten: Helhond in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Xander Grom, stom ding :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:04
Nou zo werken bijna alle zwaardere doorstroomverwarmers en ook boilers.
En als ik het bedrijfleven kijk hoe vaak ik bijvoorbeeld matrijsverwarmers van spuitgietmachines zie met 3P+PE CEE stekkers dan is dat niet zo vreemd. Wat dus apparaten zonder N zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
@Xander Ja, daar heb je gelijk. Maar ik moet wel het eerste verwarmingselement die in ster geen nul heeft nog wel tegen komen.
Hier nog een voorbeeld. Van AskoHeat. In de verwarmingselementen toch een grote. En omdat de N niet bedraad was de reden waarom ik dit element niet in mijn SWW-vat heb zitten en voor de concurrent heb gekozen. Ik wil namelijk de drie fasen onafhankelijk kunnen aansturen om het elektrisch vermogen in trappen te kunnen regelen.
De elementen vanaf 3.8 kW zijn aangesloten in ster, zonder nul:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uu-7qmiZmWKTq_DwOwOVl1xpmao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m59NipgSADHLWkDdxeLLXod2.jpg?f=fotoalbum_large
@Xander Dank voor je steun. _/-\o_

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Moet één element inderdaad 28% meer verstoken. De andere 2 verstoken opeens 68% minder dus de bekabeling heeft het in ieder geval makkelijk :+

Denk dat je het bij elementen minder vaak geen N tegen komt omdat het vaak toch losse elementen zijn. Als er dan één element stuk gaat lever je maar 1/3 van het vermogen in ipv 50%
Kudo's trouwens dat je die getallen zo vlot uit je mouw schudt. _O-

Ik heb het even nagerekend en het klopt zowaar. :+ Maar dat kostte me meer tijd dan ik wil toegeven. :$ Denk dat ik dergelijke theoretische berekeningen sinds de middelbare school niet meer heb hoeven maken. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Andrehj Mm, meer gekke apparaten dan ik dacht inderdaad. Excuses! Blijkbaar ben ik aan de goede kant van het spectrum van apparaten gebleven :+ Met N leek me ook wel handig voor de Amerikaanse (en Belgische O-)) markt waar ze het nog wel eens gewoon lomp op 1-fase willen/moeten doen.
Xander schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:29:
[...]
Haha, dank 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Xander schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:29:
[...]

Ik heb het even nagerekend en het klopt zowaar. :+ Maar dat kostte me meer tijd dan ik wil toegeven. :$ Denk dat ik dergelijke theoretische berekeningen sinds de middelbare school niet meer heb hoeven maken. :+
Klopt Xander, voor mij was jouw commentaar ook een herinnering aan m'n studietijd. De opgave was toen de spanningen te berekenen die gaan optreden bij een losgeschoten nuldraad bij drie ongelijk belaste fasen . Inderdaad nogal tijdrovend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:46
Weet iemand of het lukt een 5 x 4 kwadraat YMVK kabel door een 19mm buis te duwen (met 1 hele flauwe bocht) eventueel met behulp van wat glijmiddel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
_Piwi_ schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:36:
Weet iemand of het lukt een 5 x 4 kwadraat YMVK kabel door een 19mm buis te duwen (met 1 hele flauwe bocht) eventueel met behulp van wat glijmiddel?
Het is mij redelijk probleemloos gelukt over een afstand van 8 meter, wel glijmiddel gebruikt.

Deze kabel overigens:
code:
1
2
3
YMVK kabel 5x4 met
buitendiameter van 14
mm per meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:23
@_Piwi_ Ik zou er eerst een dunne draad doorheen duwen zodat je de dikkere ook nog kunt trekken. Trekveer mag ook natuurlijk. Waarschijnlijk gaat het ook wel zonder glijmiddel.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
habbekrats schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:56:
@_Piwi_ Ik zou er eerst een dunne draad doorheen duwen zodat je de dikkere ook nog kunt trekken. Trekveer mag ook natuurlijk. Waarschijnlijk gaat het ook wel zonder glijmiddel.
Sowieso trekveer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Waarom per sé die stugge YMVK? Ik zou in zo'n geval Lapp Ölflex Classic 100 gebruiken. Die is maar 12.1 mm in diameter (zou zelfs nog in 16mm buis passen?), en trekt doordat ie stranded is veel makkelijker. Kan, zolang deze maar in een beschermbuis zit, ook gewoon buiten worden toegepast.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Lapp Ölflex Classic is fijne kabel, maar mag je stranded opnemen in een 230V installatie of moet het dan stekkerbaar blijven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:23
Fabian schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:33:
Lapp Ölflex Classic is fijne kabel, maar mag je stranded opnemen in een 230V installatie of moet het dan stekkerbaar blijven ?
Waarom niet, in de industrie bekabelen ze bijna alles met flex. Als je maar de juiste aansluit methode gebruikt, dus vaak adereindhulsjes.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgimli
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-03-2022
Hoi,

weet niet helemaal of ik hier tuishoor, kan nog niet helemaal vinden maar:
ik moet een auto-laadpaal in een tuin plaatsen waarbij de afstand tussen de meterkast en het laadstation stiekem een behoorlijk stuk is: 40m
eerste stuk is simpel van meterkast naar kruipruimte en daarna door gevel heen naar buiten...
graven is stiekem een bijna onmogelijke optie daarom bedacht om de kabel over de gevel van de garage te willen laten lopen. is er iemand die weet wat/waar/hoe de regels zijn ?
kan en mag je een grondkabel wel op de gevel schroeven? kan me voorstellen dat UV ook impact heeft op de veiligheid? mag je een YVMK-kabel ook laan een muur vastmaken? of moet ik daar een koker of pijp voor maken? begreep met wat zoeken dat door de lengte dit stiekem best dikke aders gaat zijn. mocht dit hier niet passen let me know, dan verwijder ik dit berichtje weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:59

timovd

Voorsprong door techniek

@mgimli Het grote "thuis laden van je EV" topic.
Waarom is graven geen optie, want dan zou ik een mantelbuis gebruiken met 5x6mm² voor stroom en gelijk twee netwerkkabels trekken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 14:03
mgimli schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 18:34:
Hoi,

weet niet helemaal of ik hier tuishoor, kan nog niet helemaal vinden maar:
ik moet een auto-laadpaal in een tuin plaatsen waarbij de afstand tussen de meterkast en het laadstation stiekem een behoorlijk stuk is: 40m
eerste stuk is simpel van meterkast naar kruipruimte en daarna door gevel heen naar buiten...
graven is stiekem een bijna onmogelijke optie daarom bedacht om de kabel over de gevel van de garage te willen laten lopen. is er iemand die weet wat/waar/hoe de regels zijn ?
kan en mag je een grondkabel wel op de gevel schroeven? kan me voorstellen dat UV ook impact heeft op de veiligheid? mag je een YVMK-kabel ook laan een muur vastmaken? of moet ik daar een koker of pijp voor maken? begreep met wat zoeken dat door de lengte dit stiekem best dikke aders gaat zijn. mocht dit hier niet passen let me know, dan verwijder ik dit berichtje weer :)
YMVK kan prima buiten zonder buis, persoonlijk zou ik het toch in een buis verwerken, staat toch netter. Zeker als het in het zicht komt te zitten.
Dat geld ook gelijk voor het bevestigingsmateriaal. Deftige klemmen kosten maar een beetje meer dan de goedkopere en vaak minder mooie.

Als het dan toch in het zicht moet, dan zo netjes en strak mogelijk. Dat zou ik doen tenminste. Je kunt buizen vaak ook in meerdere kleuren kopen.

Vanwege de lengte zou ik iets dikkere kabels gebruiken ivm spannings/vermogensverliezen. 5x4mm2 of 5x6mm2 (ik ga even uit van een 3 fase lader, of toch in ieder geval de mogelijkheid om dat er later van te maken zonder nieuwe kabels te moeten leggen).

Vergeet ook je data kabel niet. Misschien niet direct nodig, maar kan zeer nuttig zijn ivm loadbalancing nu of in de toekomst.
Misschien zelfs een kabel nemen met ingebouwde data.
Losse data kabel zal bijna altijd in een buis moeten. Er zijn geloof ik wel enkele geschikt voor buiten, maar zeldzaam en kostbaar.

Mocht je nog een stuk door de grond willen gaan (nu of mogelijk later) dan niet vergeten de variant met as (aardscherm) te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Andrehj schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 15:47:
[...]

Waarom per sé die stugge YMVK? Ik zou in zo'n geval Lapp Ölflex Classic 100 gebruiken. Die is maar 12.1 mm in diameter (zou zelfs nog in 16mm buis passen?), en trekt doordat ie stranded is veel makkelijker. Kan, zolang deze maar in een beschermbuis zit, ook gewoon buiten worden toegepast.
Lapp Olflex is een stuurstroomkabel die een lagere isolatiewaarde heeft dan ymvk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
leonbong schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 18:57:
[...]
Lapp Olflex is een stuurstroomkabel die een lagere isolatiewaarde heeft dan ymvk.
Zelfs de simpelste is geschikt voor 300/500 Volt, met testspanning 4 kV. Lijkt me ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Mij lijkt het ook voldoende maar ik heb het ook een keer in dit topic gevraagd naar het gebruik van stuurstroomkabel.
Ik werd met hooivorken en fakkels verjaagd.

leonbong in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 24-07-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
leonbong schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:19:
Mij lijkt het ook voldoende maar ik heb het ook een keer in dit topic gevraagd naar het gebruik van stuurstroomkabel.
Ik werd met hooivorken en fakkels verjaagd.
Dat snap ik niet. Hele hordes installateurs gebruiken de Oelflex 110 (met genummerde aders, maar verder gelijke specs) tussen airco binnen- en buitenunit. Dan staat tussen twee van de aders ook gewoon 230V. Daar is die kabel prima geschikt voor, en hoor je dus ook niemand over.

De simpelste Oelflex 300/500V kabel is dus nominaal geschikt voor max 300V tussen de geleiders en de aarde, en max 500V tussen de geleiders onderling. Precies goed dus voor 3-fasen, waarbij de spanning tussen aarde en fase 230V is, en tussen de fasen 400V. De kleuren zijn ook nog precies goed, met geel-groen, blauw, bruin, zwart en grijs.

En dan zou je die niet mogen gebruiken omdat Lapp ze toevallig stuurstroomkabel heeft genoemd? Sorry, maar dat wil er bij mij niet in.

Deze pagina legt het netjes uit:
https://www.cse-distribut...-info/voltage-definition/

@leonbong : ik heb je oorspronkelijke vraag uit 2018 nog eens doorgelezen, en als antwoord krijg je daar o.a. van @TheGhostInc dat je 4mm² installatiedraad moet gaan combineren met 2.5mm² aarde. Afgezien van de (on)verkrijgbaarheid van 4mm² VD-draad mag dat helemaal niet, want de aardedraad moet minimaal de doorsnede hebben van de dikste ader.
Verder snapt ie het verschil niet tussen doorslagspanning (bij bovengenoemde Lapp kabels minimaal 4 kV) en nominale spanning. Dus dergelijke antwoorden kun je gerust negeren.

[ Voor 23% gewijzigd door Andrehj op 24-07-2021 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Andrehj schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 15:47:
[...]

Ik wist niet dat er nog betere opties waren. Ik kan weinig aanbieders vinden, heb je een linkje waar ik dit kan bestellen?

Zijn er trouwens andere limieten aan flexkabels tov stugge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
_Piwi_ schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:52:
[...]
Ik wist niet dat er nog betere opties waren. Ik kan weinig aanbieders vinden, heb je een linkje waar ik dit kan bestellen?
Heb je überhaupt gezocht? Want t/m 5G2.5 is ie gewoon te koop bij SanderVunderink en Reichelt. Daarboven wordt de keus wat minder, maar 5G4 en 5G6 kun je (ook per meter) gewoon kopen bij Conrad en bijvoorbeeld Elektrobode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Andrehj schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:10:
[...]

Heb je überhaupt gezocht? Want t/m 5G2.5 is ie gewoon te koop bij SanderVunderink en Reichelt. Daarboven wordt de keus wat minder, maar 5G4 en 5G6 kun je (ook per meter) gewoon kopen bij Conrad en bijvoorbeeld Elektrobode.
Excusez? Als je had gelezen zie je dat ik 5G4 nodig hebt. Ik heb uiteraard gezocht. De websites die je linkt hebben geen voorraad. Bedankt voor je bijdrage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:41
_Piwi_ schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 23:13:
[...]

Excusez? Als je had gelezen zie je dat ik 5G4 nodig hebt. Ik heb uiteraard gezocht. De websites die je linkt hebben geen voorraad. Bedankt voor je bijdrage?
Ik zou toch nog een keer extra kijken........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Simple mind schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 23:25:
[...]

Ik zou toch nog een keer extra kijken........
Zal ik doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
_Piwi_ schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 23:13:
[...]
Uiteraard heb ik gelezen dat je 5G4 zocht, anders had ik niet vermeld waar je 5G4 kon kopen. En als je nou gezegd had dat een aantal zaken deze kabel niet op voorraad hebben, maar je vraagt zonder enige toelichting waar je deze kabel kunt kopen.
Bovendien heeft Conrad deze kabel wel degelijk op voorraad (323 meter op dit moment) en bij Elektrobode is de levertijd 1 a 2 weken, wat ook weer niet zo'n drama is.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 25-07-2021 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Andrehj schreef op zondag 25 juli 2021 @ 08:31:
[...]

Uiteraard heb ik gelezen dat je 5G4 zocht, anders had ik niet vermeld waar je 5G4 kon kopen. En als je nou gezegd had dat een aantal zaken deze kabel niet op voorraad hebben, maar je vraagt zonder enige toelichting waar je deze kabel kunt kopen.
Bovendien heeft Conrad deze kabel wel degelijk op voorraad (323 meter op dit moment) en bij Elektrobode is de levertijd 1 a 2 weken, wat ook weer niet zo'n drama is.
Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-06 21:31
De originele vraag was:
Maar er is dus een gesloten 19mm buistrace? Waarom dan niet gewoon VD draad trekken? 4mm2 kost per meter ongeveer 1,20 inclusief BTW, totaal dus 6 euro per meter. Dat is goedkoper dan die kabel, en thermisch beter. Ook de toelaatbare stroom is hoger.

En allereerst de vraag: wat zegt de kabelberekening over de minimaal vereiste aderdoorsnede? En als dat nog niet berekend is: wat is de afgezekerde waarde, wat is de belasting die erachter komt en wat is de lengte van het trace? En tot slot: hoe loopt die buis? Los over de muur? In de muur?

[ Voor 18% gewijzigd door roelbouwman op 25-07-2021 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
roelbouwman schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:27:
[...]
Maar er is dus een gesloten 19mm buistrace? Waarom dan niet gewoon VD draad trekken? 4mm2 kost per meter ongeveer 1,20 inclusief BTW, totaal dus 6 euro per meter. Dat is goedkoper dan die kabel, en thermisch beter. Ook de toelaatbare stroom is hoger.
Als je goed zoekt kun je de Lapp kabel zelfs kopen voor € 3.44 per meter, en zelfs 5G6 voor € 5.15 per meter. 4mm VD-draad (solid?) is dan weer vrij lastig te krijgen.
De grote doorsnede wordt meestal toegepast bij lange lengtes om verlies te verlagen, in de NL huishoudens nauwelijks voor stromen groter dan 25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
roelbouwman schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:27:
[...]

De originele vraag was:

[...]

En allereerst de vraag: wat zegt de kabelberekening over de minimaal vereiste aderdoorsnede? En als dat nog niet berekend is: wat is de afgezekerde waarde, wat is de belasting die erachter komt en wat is de lengte van het trace? En tot slot: hoe loopt die buis? Los over de muur? In de muur?
Losse draad zou inderdaad ook nog kunnen, maar een ymvk of andere soort kabel leek mij makkelijker, ook omdat niet overal een buis ligt. Deze begint bij de meterkast en stopt bij de technische ruimte. Daarna kan ik die eventueel stuk los over de muur laten gaan (open bochten).

Het doel is om een nieuwe onderverdeler te plaatsen in de technische ruimte die 3 x 25A afgezekerd is (ja, dat is niet selectief maar dat maakt niet uit, ik plaats eventueel een C-kar). Daar hangt straks een 12 KW WP, warmtelement voor in het SWW vat, en 10 KW zonnepanelen achter. Mocht er een situatie ontstaan dat de backup elementen van de WP meedoen dan is er meer dan 3 x 16A nodig (WP heeft 2 x 3-fase 16A nodig). Eventueel wil ik later de mogelijkheid hebben om er nog een doorstroomverwarmer bij te hangen, en/of de laadpaal daar aan te sluiten. Er is dus nogal wat capaciteit nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Andrehj schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:44:
[...]

Als je goed zoekt kun je de Lapp kabel zelfs kopen voor € 3.44 per meter, en zelfs 5G6 voor € 5.15 per meter. 4mm VD-draad (solid?) is dan weer vrij lastig te krijgen.
De grote doorsnede wordt meestal toegepast bij lange lengtes om verlies te verlagen, in de NL huishoudens nauwelijks voor stromen groter dan 25A.
2,5 kwadraat mag geen 25A door dus dan zit je al aan 4 kwadraat. De lengte is het probleem niet (ca 15 meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
Andrehj schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:44:
[...]

Elke installatiebedrijf heeft gewoon 4mm2 VD draad liggen. En het is helemaal niet moeilijk te krijgen, gewoon standaard assortiment bij alle elektrotechnische groothandels en online te koop bij bijvoorbeeld elektrobode.

Maar nogmaals, ik zou graag de onderliggende kabelberekening willen zien. Want op het moment dat 4mm2 nodig is in een 3-fase groep dan hebben we het wel over hele hoge vermogens of kabels langer dan 70 meter als het over verbruikers gaat. In een installatie die gevoed wordt met 3x25A zie ik dat voor een verbruiker die gevoed wordt via een buistrace niet zo snel gebeuren. Kijk, een laadpaal op 80 meter afstand van de woning oid, tja, daar wel. Maar we hadden het hier over een 19mm buistrace met een flauwe bocht. Dat zal niet heel lang zijn.

Ik ga er overigens vanuit dat we het over een verbruiker hebben. Als we het over een opwekker hebben wordt het een ander verhaal. Maar die informatie missen we.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roelbouwman
_Piwi_ schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:57:
[...]

2,5 kwadraat mag geen 25A door dus dan zit je al aan 4 kwadraat. De lengte is het probleem niet (ca 15 meter).
Door een YMVK 5G2,5 kabel mag gewoon 25A. Iz is 28A. Op deze 15 meter kom je uit op een verlies van 1,18% bij een belasting van 3x25A, en 2,36% bij een totaal asynchrone belasting, dus 25A op een fase en 0 op de andere. Helemaal geen probleem dus om YMVK 2,5mm2 te gebruiken. VD draad (met PVC isolatie) daarintegen is inderdaad niet toegestaan.

Als je hem met C25 afzekert is je maximale kabellengte 39 meter. Met B25 het dubbel (78 meter).

Houdt er wel rekening mee dat een fout in die kabel betekent dat je je hoofdzekering kwijt bent. Wat extra fysieke beveiliging van de kabel kan dus geen kwaad.

[ Voor 5% gewijzigd door roelbouwman op 25-07-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Je kan ook 4mm2 vds toepassen trekt makkelijker omdat het soepel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJr
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

JJr

The Future Awaits

Hallo, binnenkort worden op huis zonnepanelen geinstalleerd, voor die tijd wil ik de meterkast gaan vervangen.

Hieronder een foto van de huidige situatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZ_Ga_HRtOOVSShTsQTi54G4R2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JLNlSYXgJvtF0Jo6wg7rc7U3.jpg?f=fotoalbum_large

Een aantal van de groepen met smeltzekeringen wordt niet gebruikt.
Schematisch gezien zit het zo aangesloten, waarbij ik niet alle kasten open heb gemaakt om te zien hoe het intern bekabeld zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSrZA6DuS0Cr1loUh5YA3pireH0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CeyFqt5aKU4J5kwHTDER7oP7.png?f=fotoalbum_large

Nabij de keuken zit nog een aparte kast voor apparaten/aansluitingen in en om de keuken. Hieraan gaat niets veranderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRaSGQvpV_-FPD56vMwwcaUQBSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VM7fcC08RVOcegFiMcMrBZxu.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de zonnepanelen heb ik 9 vrije units nodig, (3 Enphase Q relais, en 6 voor Enphase Envoy S)

Zelf heb ik het volgende in gedachten:
  • 1 Eaton S55 groepenkast 330x220
  • 2 Aardlekschakelaar 2-Polig
  • 5 Installatieautomaat 1P+N B16
  • 1 Aardlekautomaat B16 1P+N voor groep buiten/schuur
  • 1 Installatieautomaat 3P+N B20 voor naar de keukengroepenkast
  • 1 Eaton Hoofdschakelaar in kast HSSDE404-S24[
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQt4CKxILd5EPU9U54EvdJrlDFc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wLFO5YK36ZK6wWvz9xTjfF7D.png?f=user_large

Vragen op dit moment:
  1. Heb ik voor de "keuken" groepenkast de juiste installatieautomaat?
  2. Deze heeft zijn eigen aardlekschakelaar en hoeft in de meterkast dus niet achter een aardlek?
  3. Verdere tips of op/aanmerkingen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@JJr Wat betreft de keuken groepenkast:
Er mogen maar 4 groepen op een aardlekschakelaar (is het een 3-fase?)
Kookgroep is niet toegestaan op een 3-fase kast en ze zijn niet gekoppeld (verplicht) edit: toch wel
Dat moet een 3-fase automaat/aardlekautomaat worden.
Dus helaas moet het kastje wel aangepast worden/opnieuw bekeken.

Ik weet niet hoe het is aangesloten.

Waarom hang je niet een dubbele groepenkast op? Plek zat.
(de rest moet ik nog even op me in laten werken)

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-07-2021 20:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 09:47
Ik zou die oude knaller(letterlijk) in de keuken zeker weghalen. Even los van dat het totaal niet voldoet aan de norm is het ook niet overzichtelijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJr
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

JJr

The Future Awaits

Jim423 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:17:
Ik zou die oude knaller(letterlijk) in de keuken zeker weghalen. Even los van dat het totaal niet voldoet aan de norm is het ook niet overzichtelijk.
Verklaar je nader :)
Zoals gezegt is de insteek de groepenkast in de meterkast met de smeltzekeringen te vervangen. Er gaat geen verbouwing plaatsvinden. Vraag met betrekking tot die keukengroepenkast is alleen hoe deze aan te sluiten in de nieuwe groepenkast.
Huidig: 3P schakelaar met 20A smeltzekering
Moet worden: Installatieautomaat 3P+N B20 ???

@AUijtdehaag Ja, 2 kasten naast elkaar kan ook nog, dan hoeft de hoofdschakelaar niet in een aparte kast. Had ik nog niet bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Brutale vraag maar zijn er hier wellicht tweakers uit de omgeving Alkmaar die mij wellicht van advies kunnen voorzien op locatie?
Uiteraard heb ik lekkere koffie en koeken :+ .

Vanuit mijn huidige meterkast gaat er een 5-aderige kabel naar mijn overkapping. Die heeft een dubbele wand en daar moet een soort buiten meterkast gesitueerd worden.
Hij hangt welliswaar droog en vochtvrij in die dubbele wand maar er komt ook een 1-fase omvormer voor zonnepanelen bij te hangen en ik wil daar een voorbereiding hebben voor een krachtgroep.
In de meterkast zal die 5-aderige kabel dus op een krachtgroep gezet moeten worden welke goed afgezekerd wordt ook ivm selectiviteit als ik het goed heb. Daarnaast wil ik de omvormer en overkapping met een eigen hoofdschakelaar volledig stroomloos kunnen zetten.

Ik begrijp niet goed welke als/krachtgroep ik nu in de meterkast nodig heb en welke zaken ik precies in de overkapping nodig heb om dit te realiseren.

Twee aanvragen bij elektra bedrijven leveren ook niet veel soeps op helaas, of ze hebben pas over 4 maanden tijd.

Hier is de hoek zichtbaar waar alles moet komen:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Vanuit de meterkast gaat er dus (in een rode mantelbuis) een 5-aderige grondkabel in 1 stuk naartoe.
Ik wil dus een soort meterbord maken (plaat hout gaat er van de week in) waar ik dus een buuten meterkast op wil hebben met eigen hoofdschakelaar en een krachtgroep voorbereiding en 3x10A groepen voor de tuinverlichting en verlichting in de overkapping en de stopcontacten voor de overkapping.

Alles komt dus nu al uit in die hoek inclusief de tuinverlichting. Momenteel heb ik de 5-aderige op een enkele eindgroep in de meterkast zitten achter een als en zit de tuinverlichting er nu direct op door wago klemmen en een attema buitendoos.

Betreft een nieuwbouw woning uit 2019 op 3x25A.

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 25-07-2021 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je oplossing met een 3P+N automaat is inderdaad de ''easy way out'' echter zijn die smeltbeveiligingen misschien nog wel bedrijfszekerder dan die Schupa's. Een complete kast vervangen is officieel gezien een renovatie dus alles moet dan geupgrade worden naar de laatste eisen. Zo ook die kabelbundel die nergens aan vast zit in de keuken. Ik zou dus alles vervangen qua beveiligingen en netjes maken (beugelen/opruimen) en de groepen naar de meterkast brengen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
GeeMoney schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:56:
Betreft een nieuwbouw woning uit 2019 op 3x25A.
Hoeveel vermogen gaat die omvormer leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@GeeMoney Hoe zwaar moet die krachtgroep worden? Red je dat ook met 3x10A?

Red je de PV met 10A?

Dan kun je het geheel nog enigszins selectief krijgen. Maar als je 16A eindgroepen nodig hebt krijg je dat niet voor elkaar en kun je selectiviteit net zo goed meteen vergeten.

Welke kabel ligt er precies naar buiten? (Welke aderdiameter?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Jim423 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:16:
[...]

Hoeveel vermogen gaat die omvormer leveren?
6x360wattpiek. Omvormer is een 2000watt model.

@Xander ik denk dat dat moet lukken.
Ik heb voorbereidingen gemaakt voor een mogelijke jacuzzi welke ik op een warmtepomp wil zetten. Die warmtepomp zal een krachtgroep nodig hebben verwacht ik echter heb ik hier nog geen modellen of iets van op het oog.
Verder in de overkapping en tuinverlichting gebeurd er qua stroom niet veel.

Ik houd rekening met 1 heater a 1800watt maar die wil ik gewoon op de stopcontacten groep hebben en die schakel ik dan dus als ik wil. Middels fibaro automation kan ik nog een aantal zaken apart laten schakelen of in scenes zetten om overbelasting ook te voorkomen al vanaf de stekkers.

PS. Ik heb al een bestaande 3-fase omvormer op een eigen krachtgroep waar de panelen van mijn woning op zitten. (5500watt)

[ Voor 72% gewijzigd door GeeMoney op 25-07-2021 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelbouwman
[b]GeeMoney in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
In de meterkast zal die 5-aderige kabel dus op een krachtgroep gezet moeten worden welke goed afgezekerd wordt ook ivm selectiviteit als ik het goed heb. Daarnaast wil ik de omvormer en overkapping met een eigen hoofdschakelaar volledig stroomloos kunnen zetten.

Ik begrijp niet goed welke als/krachtgroep ik nu in de meterkast nodig heb en welke zaken ik precies in de overkapping nodig heb om dit te realiseren.
Selectiviteit is een eis ten opzichte van de beveiliging van de netbeheerder en volgt uit de netcode elektriciteit (wat een amvb is). Wat je in je eigen installatie doet moet je helemaal zelf weten, niemand schrijft je voor dat je bij meerdere beveiligingen achter elkaar die ook selectief moet houden.

Hoe je de onderverdeler in je tuinhuis afzekert baseer je primair op de verbruikers en opwekkers die je daar gaat plaatsen. Dus het totale vermogen en de gelijktijdigheidsfactor daarvan. Vervolgens kijk je of de kabel, die er al ligt, ook voldoet voor die gekozen waarde. En vervolgens plaats je een volledig gescheiden beveiliging daarvoor, direct achter de hoofdschakelaar. Dus geen aardlek gaan delen oid.

Wat voor soort beveiliging je in je hoofdverdeler nodig hebt hangt af van het aardingsstelsel van je installatie. Is dat TN, dan kun je volstaan met een gewone automaat. Is het TT, plaats dan een aardlekautomaat, en mijn adives is om daar te kiezen voor een 0,3A automaat, geen 0,03. Daarmee beveilig je tegen een fase-aarde (of nul-aarde) sluiting in de kabel.

In je onderverdeler plaats je vervolgens 0,03A aardlekschakelaars voor alle groepen waar dat voor vereist is (contactdozen voor algemeen gebruik, lichtpunten). Of natuurlijk 0,03A aardlekautomaten. Maar natuurlijk altijd eerst een hoofdschakelaar, dat is verplicht in iedere schakel- en verdeelinrichting.

Let er ook op dat de kast die je hangt geschikt is voor montage buiten (minimaal IP65), en monteer ook alle wartels e.d. netjes en waterdicht, bij voorkeur met een rubber manchet tussen wartel en kast. Een afdakje boven je verdeler (en de omvormer) kan geen kwaad en scheelt een hoop ellende als de kast toch ergens een lekje in een afdichting blijkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdpluimers
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 06-06 14:00
GeeMoney schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:56:

Vanuit mijn huidige meterkast gaat er een 5-aderige kabel naar mijn overkapping. Die heeft een dubbele wand en daar moet een soort buiten meterkast gesitueerd worden.
Hij hangt welliswaar droog en vochtvrij in die dubbele wand maar er komt ook een 1-fase omvormer voor zonnepanelen bij te hangen en ik wil daar een voorbereiding hebben voor een krachtgroep.

Twee aanvragen bij elektra bedrijven leveren ook niet veel soeps op helaas, of ze hebben pas over 4 maanden tijd.

Vanuit de meterkast gaat er dus (in een rode mantelbuis) een 5-aderige grondkabel in 1 stuk naartoe.
Ik wil dus een soort meterbord maken (plaat hout gaat er van de week in) waar ik dus een buuten meterkast op wil hebben met eigen hoofdschakelaar en een krachtgroep voorbereiding en 3x10A groepen voor de tuinverlichting en verlichting in de overkapping en de stopcontacten voor de overkapping.
Je geeft geen diameter aan, maar vervoeglijk neem ik aan dat het een 2,5mm2 is? 3P+N automaat van 16A B karakteristiek in je meterkast in huis nemen, dat zit wel goed. Selectief met hoofdzekering. Automaten in kast 10A zijn dan ook selectief. (Zover selectiviteit betrouwbaar is, bij kortsluiting kun je er niet veel op aan, vooral selectief bij overbelasting.)

Meterkast monteer je dus aan de binnenkant van de buitenwand? Ik zou dan een IP65 kast nemen, invoer alleen van onder. Zorg er dan ff voor dat je een stuk beton triplex oid er boven monteert met afschot naar de buitenkant, dan kan je nooit vocht bovenop de kast komen. Afschot laten lekken achter de meterkast.

Omvormer zou ik niet opsluiten tussen binnen en buitenwand ivm warmteontwikkeling en mogelijk gebrek aan ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@Xander , @Mdpluimers , @Jim423 en @roelbouwman ik heb nu het volgende samengesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJczYHrUq8hgkvniWbK7TnBj-rs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PInVwFBnXIzPLnswvW9CBQqK.jpg?f=fotoalbum_medium

4 reguliere eindgroepen op 10A (ik verwacht er 3 nodig te hebben), 1 keer een krachtgroepautomaat op 16A, een 4P Hoofdschakelaar op 40A, een 3-fase kWh meter voor de toekomst.

In mijn huidige meterkast zal ik dan dus ook een krachtgroepautomaat 16A (300ma, C-kar?) moeten plaatsen waar de 5-aderige kabel op komt, correct?
Zijn de mA's goed gekozen?

En de kast is uiteraard IP65.
Voor wat betreft de omvormer, er is ventilatie aangebracht in die dubbele wand voor de warmte afgifte van de omvormer en uiteraard komt er een triplex achtige plaat boven de installatie en als achterwand zodat er absoluut geen vocht bij kan komen.

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 26-07-2021 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@JJr Mijn punten:
  • Ook ik zou die onderverdeler zelf ook vervangen. Of ander in ieder geval de aardlek vervangen.
  • Op zich is 20A voor naar de onderverdeler prima, volgens mij loopt er 2,5qmm heen? Selectiviteit is dan wel al het raam uit maar die is met 3x25A toch niet te doen.
  • Als je de onderverdeler laat zitten zou ik wel naar de kookgroep kijken, is dit inderdaad een fornuisgroep of zitten ze wel netjes op verschillende fase?
  • Tenzij je zeker weet dat de aardweerstand laag is hoort er er ook bescherming tegen aardfouten op de kabel naar de onderverdeler.
  • Dan de PV, ik ken die Enphase niet maar als ik zo kijk is het geen beveiliging. Ofwel, voor de PV zal je ook nog een alamat moeten plaatsen (max 16A per fase).
  • En ik zou de kast niet volledig vol plannen. Je hebt namelijk best wel weinig groepen voor de rest van je huis en dan ook gelijk geen mogelijkheid er wat bij te stoppen. Misschien voor een kast met 3 rijen gaan en dan gewoon een din-rail hoofdschakelaar? Of anders een losse kast voor het Enphase spul. En moet je daar dan echt 3 losse kabels voor gaan trekken? Best heftig dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdpluimers
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 06-06 14:00
3x16A krachtgoep voor een warmtepomp voor een jacuzzi? Lijkt me wat fors...

Waar zit je ergens, e.g. wat voor net heb je? TT of TN? Als TT dan aardlek 300mA toepassen, als TN dan voldoet een automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Mdpluimers schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:06:
3x16A krachtgoep voor een warmtepomp voor een jacuzzi? Lijkt me wat fors...

Waar zit je ergens, e.g. wat voor net heb je? TT of TN? Als TT dan aardlek 300mA toepassen, als TN dan voldoet een automaat.
L/L warmtepompen zijn redelijk zwaar of in ieder geval overstijgend aan 1 groep vaak.
Mijn Netbeheerder levert de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@GeeMoney Alles bij elkaar wel wat lastig. paar punten:
  • Hoe dik is je kabel ivm het afzekeren?
  • Met een 16A krachtgroep gooi je selectiviteit toch uit het raam. Kan je de normale groepen ook gewoon 16A doen.
  • 300mA aardlek, uhm, nee. Maak daar maar gewoon 30mA van. En meningen zijn verdeeld maar om niet mogelijk de som te hebben in lekstromen, PV eigen aardlek / Alamat.
  • En is je meterkast geschikt voor meer dan 40A? Daar je nu al PV invoert komt deze 10A (automaatwaarde) er nog bij. Dus zelfs als je huidige op een 3x10A automaat hangt kom je op 25A (net) + 10A (3-fase PV) + 10A (nieuwe PV) = 45A. Als alles nu naar 40A aarleks gaat is dat simpelweg te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Septillion schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:19:
@GeeMoney Alles bij elkaar wel wat lastig. paar punten:
  • Hoe dik is je kabel ivm het afzekeren?
  • Met een 16A krachtgroep gooi je selectiviteit toch uit het raam. Kan je de normale groepen ook gewoon 16A doen.
  • 300mA aardlek, uhm, nee. Maak daar maar gewoon 30mA van. En meningen zijn verdeeld maar om niet mogelijk de som te hebben in lekstromen, PV eigen aardlek / Alamat.
  • En is je meterkast geschikt voor meer dan 40A? Daar je nu al PV invoert komt deze 10A (automaatwaarde) er nog bij. Dus zelfs als je huidige op een 3x10A automaat hangt kom je op 25A (net) + 10A (3-fase PV) + 10A (nieuwe PV) = 45A. Als alles nu naar 40A aarleks gaat is dat simpelweg te veel.
De kabel betreft 2,5mm2 .(grondkabel met 5-aders en een litze)
Meterkast is nu 3x25A, hoe weet ik of ik de installatie nog kwijt kan?

Ik heb de config gewijzigd naar:

1x aardlekautomaat 1P+N 10A voor de PV/omvormer
3x een losse eindgroep 10A 1P+N B-KAR
1x40A Aardlekschakelaar 2P. voor de 3 losse eindgroepen?
1x 40A 4P Hoofdschakelaar

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 26-07-2021 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@GeeMoney Dan zal je moeten kijken hoe je huidige PV zit aangesloten en of je componenten hebt zitten die niet meer dan 40A mogen. Standaard aardlekschakelaars zijn meest voorkomende maar ook eventuele verbruikersmeters of bekabeling die niet nog achter een <40A automaat zitten vallen daar ook onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:59

timovd

Voorsprong door techniek

GeeMoney schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:26:
[...]

De kabel betreft 2,5mm2 .(grondkabel met 5-aders en een litze)
...
Ik neem aan vier aders en een aardelitze..? ;)

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
timovd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:34:
[...]

Ik neem aan vier aders en een aardelitze..? ;)
2x zwart, 1x grijs, 1x blauw en 1x bruin en een litze :)

@Septillion ik zie allemaal 40A aardlekautomaten volgens mij, ook voor de huidige PV dus.

Elektra heb ik helaas weinig kaas van gegeten, stopcontacten en lichten aansluiten en doorlussen gaat prima maar dan houd het wel op helaas.

Members only:

19 is ongebruikt, PV woning zit op 17. Op 18 zit een auto laadpunt 3-fase.
En ja, ik weet dat de groepen nummering niet voor iedereen lekker is :+ .

[ Voor 66% gewijzigd door GeeMoney op 26-07-2021 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@GeeMoney B16 voor PV, 40A aardleks. Zonder aanpassingen zit je huidige meterkast vol voor meer PV. 25A (net) + 16A (PV) = 41A en daarmee al op het randje van de 40A voor de rest. Wil je meer dan moet je of de aardleks vervangen (door 63A versie of een 40A, 30mA Alamat) of zorgen dat alle alamats vooraf gegaan worden door een 3x40A C-kar automaat.

"niet voor iedereen lekker", mijn god :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Septillion schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:15:
@GeeMoney B16 voor PV, 40A aardleks. Zonder aanpassingen zit je huidige meterkast vol voor meer PV. 25A (net) + 16A (PV) = 41A en daarmee al op het randje van de 40A voor de rest. Wil je meer dan moet je of de aardleks vervangen (door 63A versie of een 40A, 30mA Alamat) of zorgen dat alle alamats vooraf gegaan worden door een 3x40A C-kar automaat.

"niet voor iedereen lekker", mijn god :+
Dus alle aardlek voor een 63A vervangen?
En wat krijg ik dan in het buiten meterkastje ?

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 26-07-2021 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@GeeMoney Dat is een optie ja. Maar wel redelijk prijzig. Vaak stuk goedkoper om een enkele 3x40A automaat te plaatsen. Maar dit kan wel een stuk meer werk zijn om deze in de kast te hangen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GeeMoney schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:26:
Ik heb de config gewijzigd naar:

1x aardlekautomaat 1P+N 10A voor de PV/omvormer
3x een losse eindgroep 10A 1P+N B-KAR
1x40A Aardlekschakelaar 2P. voor de 3 losse eindgroepen?
1x 40A 4P Hoofdschakelaar
De krachtgroep komt dan te vervallen?

Hoe ga je de boel nu beveiligen in de groepenkast binnen? Zonder aardlekbeveiliging (dus alleen een automaat)?
GeeMoney schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:20:
[...]

Dus alle aardlek voor een 63A vervangen?
Helaas, dat maakt de groepenkast niet ineens geschikt voor 57A. Je zit ook nog met de interne bedrading. Ik zou er voor kiezen om alles behalve de bestaande PV van een voorbeveiliging te voorzien.
En wat krijg ik dan in het buiten meterkastje ?
Die heeft "slechts" 2 voedingsbronnen, tot 16A uit het net en tot 10A uit de PV, dus die moet geschikt zijn voor maximaal 26A. Dat is iedere willekeurige groepenkast tegenwoordig wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Ik geeft het op :+.
Ik word er niet meer wijs uit.

Buiten moet wel een krachtgroep komen maar die is alleen maar 3x16A dus selectiviteit is dan (begrijp ik) geen optie meer.
In de huidige meterkast is nog een lege krachtgroep zonder aardlek maar die kan ik laten vervangen door een 3-fase aardlekautomaat ?
En als ik de huidige PV laat vervangen door een 63A 3-fase aardlekautomaat, kan ik dan alles aan laten sluiten wat ik wil?

Dus buiten wil ik:
3x een 10A groep voor tuin verlichting en stopcontacten. (Mag ook 2 worden als 3 niet haalbaar is)
1 keer een krachtgroep voorbereid voor een L/L warmtepomp
1x een 10A groep voor de PV van de overkapping.
1x hoofdschakelaar om buiten dus stroomloos te zetten

Het liefst zo min mogelijk ruimte innemen dus ik neem dan aan buiten alles aardlekautomaten? En dan hoeveel mA voor elk type heb ik dan nodig?

Niemand die in de buurt van Alkmaar zit toevallig?

Als iemand dat buiten ding kan configgen op elektramat en dan een screenshot kan maken zoals mijn foto hierboven zou ik al dankbaar zijn ;).
En dan nog aan kan geven wat in de huidige meterkast vervangen moet worden wat voor welk type dan kan ik alles in 1x bestellen moet ik alleen een gek vinden die het installeerd.

En duur is beter dan niet te koop. Mijn huidige meterkast zit ook al redelijk propvol.

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 26-07-2021 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GeeMoney schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:49:

Buiten moet wel een krachtgroep komen maar die is alleen maar 3x16A dus selectiviteit is dan (begrijp ik) geen optie meer.
Hoe bedoel je dit? Er zijn ook 10A krachtgroepen of aardlekautomaten hoor.
In de huidige meterkast is nog een lege krachtgroep zonder aardlek maar die kan ik laten vervangen door een 3-fase aardlekautomaat ?
Maar waarom? Als je een TN-stelsel hebt is het hoogstwaarschijnlijk niet nodig om de kabel naar buiten met een aardlekschakelaar te beveiligen. Je hebt nu ook genoeg groepen zonder aardlekbeveiliging (hebben we het daar ook niet al eens over gehad? :+)

Alleen in de onderverdeler aardlekschakelaars plaatsen voorkomt in ieder geval dat je ook nog eens over de selectiviteit van de aardlekbeveiligingen moet nadenken.
En als ik de huidige PV laat vervangen door een 63A 3-fase aardlekautomaat, kan ik dan alles aan laten sluiten wat ik wil?
Nee, de automaat van de PV is het probleem niet.

Het probleem is dat de rest van de kast overbelast kan worden door 3 parallelle voedingsbronnen.

ABB heeft hier wel een mooi informatief document over: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls
Dus buiten wil ik:
3x een 10A groep voor tuin verlichting en stopcontacten. (Mag ook 2 worden als 3 niet haalbaar is)

Het liefst zo min mogelijk ruimte innemen dus ik neem dan aan buiten alles aardlekautomaten? En dan hoeveel mA voor elk type heb ik dan nodig?
Alles gewoon 30mA. Behalve misschien voor de PV, mocht de installatiehandleiding van de omvormer bijvoorbeeld 300mA voorschrijven. Maar dat zal niet zijn met zo'n relatief kleine set PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
GeeMoney schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:49:
Correct
Correct
Het gaat niet om de PV groep maar juist om alle gebruikersgroepen die door meer PV in de knel komen. De huidige PV groep is al afgezekerd op 16A dus de ALS ervoor kan ook nooit meer dan 16A voeren.

Dit geldt niet voor je gebruikersgroepen (en zoals @Xander terrecht opmerkt, je bekabeling). Deze zien twee gebruikers en kunnen dus maximaal de som van die twee voeren. In de huidige situatie is dat dus al 25A (net) en 16A (PV) = 41A. In ieder geval de ALS naar de gebruikersgroepen hebben een max van 40A, dus met 41A zit je al op het randje. Plaats je nog 10A aan PV erbij druk je het geheel naar 51A, dat is echt te veel voor de ALS en misschien/waarschijnlijk ook voor de bekabeling. Of zorgen dat alles (ALS, bekabeling, meters etc) de extra stroom aan kunnen of alle gebruikersgroepen voorzien van een voorbeveiliging in de vorm van een enkele 3x40A automaat. Deze plaats je tussen hoofdschakelaar en alle gebruikersgroepen (die niet voorzien van van Alamat). De groepen met PV invoer (dus huidige + schuur) sluit je aan voor deze automaat (feitelijk dus direct aan de hoofdschakelaar).
2 of 3 maakt niet uit.
Krachtgroep is niet automatisch 3x16A, dit zou ook 3x10A kunnen zijn. Maar als je 3x16A wilt is selectiviteit het raam uit. Dit is op zich prima, is meer voor jezelf dat je weet dat overbelasting dus ook de automaat in de meterkast uit kan doen gaan ipv alleen die ene groep in de schuur. En als je het toch de deur wijst (/accepteert) dan kan je de 1-fase groepen ook "gewoon" 16A maken.
Hier zou ik inderdaad gewoon pakken wat nodig is, 10A is voor je 2kW dus prima. Als je hier 16A zou pakken moet je in je meterkast dus rekening houden met 25A + 16A + 16A = 57A.
Goed idee
Alamats is inderdaad prima mogelijk. Alles naar de gebruikersgroepen gewoon 30mA.
Niemand die in de buurt van Alkmaar zit toevallig?
Helaas. Misschien maar goed ook, dan zou ik die lui van Moersleutel nog meer sponsoren dan ik nu doen :+
Als iemand dat buiten ding kan configgen op elektramat en dan een screenshot kan maken zoals mijn foto hierboven zou ik al dankbaar zijn ;).
Lukt me daar even niet:
4x Alamat 16A B-kar 30mA
1x Alamat 3x16A B-kar 30mA
1x 4p hoofschakelaar
1x kW meter. Als dit alleen voor PV is dan voldoet een 1-fase model.
En dan nog aan kan geven wat in de huidige meterkast vervangen moet worden wat voor welk type dan kan ik alles in 1x bestellen moet ik alleen een gek vinden die het installeerd.
Aan modules heb je daar dus alleen een 3x16A automaat (uitgaande van geen aardlek ivm TN) en een 3x40A C-kar voor de gebruikers. Grootste gedoe zit erin om de huidige installatie im te bouwen dan alle gebruikersgroepen via de 40A lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Dank aan @Xander en @Septillion !

Ik heb in de huidige meterkast 5x een 40A ALS en op elk van die ALS-en zit een reeks eindgroepen van 16A.
Ze zitten verspreid van elkaar dus het makkelijkst lijkt mij dan toch om de huidige 40A ALS-en te vervangen voor 63A exemplaren?
Dan is het toch een kwestie van 1 voor 1 wisselen ?

Dan ziet de buiten meterkast er dus zo uit:

Members only:

[ Voor 40% gewijzigd door GeeMoney op 26-07-2021 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GeeMoney schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:34:
Dank aan @Xander en @Septillion !

Ik heb in de huidige meterkast 5x een 40A ALS en op elk van die ALS-en zit een reeks eindgroepen van 16A.
Ze zitten verspreid van elkaar dus het makkelijkst lijkt mij dan toch om de huidige 40A ALS-en te vervangen voor 63A exemplaren?
Dan is het toch een kwestie van 1 voor 1 wisselen ?
Dat is een oplossing ja. Wel een dure.

Ik zou dan ook de interne 6mm² bedrading vervangen door 10mm².

In theorie zou je je kunnen beperken tot de fase waar je de nieuwe PV set aansluit, dan kost het je maar 1 of 2 nieuwe aardlekschakelaars...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Xander schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:39:
[...]

Dat is een oplossing ja. Wel een dure.

Ik zou dan ook de interne 6mm² bedrading vervangen door 10mm².

In theorie zou je je kunnen beperken tot de fase waar je de nieuwe PV set aansluit, dan kost het je maar 1 of 2 nieuwe aardlekschakelaars...
Dank.
Dan laat ik de vrije krachtgroep gebruiken voor de 5-aderige kabel naar de buitenmeterkast.

Er is inderdaad eerder discussie geweest over de krachtgroepen zonder aardlekbeveiliging en het kwam erop neer dat het wel aan te bevelen was maar voor vaste aansluitingen/apparaten met een eigen beveiliging dus niet verplicht is.
En aangezien het projectbouw betrof doen ze er alles aan om maar zo goedkoop mogelijk aan de regels te voldoen…

Ook het omnummeren van de groepen begonnen ze niet aan. Dit is altijd hun werkwijze.
De eerste ALS zit op fase1 en krijgt dan dus 4 verschillende groepen onder zich enz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GeeMoney schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:32:
[...]

Er is inderdaad eerder discussie geweest over de krachtgroepen zonder aardlekbeveiliging en het kwam erop neer dat het wel aan te bevelen was maar voor vaste aansluitingen/apparaten met een eigen beveiliging dus niet verplicht is.
... afhankelijk van de circuitweerstand!

Vandaar dat we in de eerdere discussie zo graag het stelsel wilde weten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Xander schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:34:
[...]

... afhankelijk van de circuitweerstand!

Vandaar dat we in de eerdere discussie zo graag het stelsel wilde weten. ;)
In combinatie met het stelsel wat ik dus blijkbaar heb :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-06 14:22
Weet iemand van jullie misschien een inbouw bewegingsdetector ( plafond wc ) die een ingebouwde fade/dim in heeft? Er komt een spotje en twee hangende lampen ( led-gloeilampimitatie ) aan te hangen.

Maar wat ik eigenlijk wil is bij activiteit dat het licht “langzaam” aan gaat ipv instant.

Ik ga dat namelijk overal wel toepassen maar bij de wc ben ik vergeten een extra leiding te trekken voor de domotica waardoor ik met enkel een 230v constant in het plafond zit. En om de wc ruimte via omwegen alsnog op de domotica te krijgen ( loxone) is uiteraard mogelijk, maar met zo’n bewegingsdetector met fade-in ben ik er eigenlijk ook al,..

Ben benieuwd of iemand ideeën heeft

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je kunt een qubino zwave dimmer nemen die je inschakelt met de bewegingsmelder. In de parameters van de qubino kun je de fadesnelheid tot op zekere hoogte instellen.
Die dimmer kun je in de centraaldoos wel kwijt.

Fibaro dimmers kunnen dit waarschijnlijk ook wel.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-06 14:22
Aiolos schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 00:14:
Je kunt een qubino zwave dimmer nemen die je inschakelt met de bewegingsmelder. In de parameters van de qubino kun je de fadesnelheid tot op zekere hoogte instellen.
Die dimmer kun je in de centraaldoos wel kwijt.

Fibaro dimmers kunnen dit waarschijnlijk ook wel.
In welke parameters bedoel je? En welke dimmer van qubino? De mini? Ik heb voor de rest niks wat met z-wave praat, geen hub oid, dan heb ik dat ook nodig om de dimmer initieel in te stellen?

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
HammieDuDe schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:01:
[...]

In welke parameters bedoel je? En welke dimmer van qubino? De mini? Ik heb voor de rest niks wat met z-wave praat, geen hub oid, dan heb ik dat ook nodig om de dimmer initieel in te stellen?
Ja zoiets moet je wel via een controller instellen. Dan kun je wellicht beter voor een Shelly gaan, dat werkt via Wifi en heeft ook zoiets als een 'transition time'. (ik heb er verder geen ervaring mee)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
HammieDuDe schreef op maandag 26 juli 2021 @ 23:49:
Weet iemand van jullie misschien een inbouw bewegingsdetector ( plafond wc ) die een ingebouwde fade/dim in heeft? Er komt een spotje en twee hangende lampen ( led-gloeilampimitatie ) aan te hangen.

Maar wat ik eigenlijk wil is bij activiteit dat het licht “langzaam” aan gaat ipv instant.
Simpel op te lossen met Dali. LED spot, Dali aanstuurbare driver en Dali PIR sensor. Je hebt hierbij natuurlijk wel een Dali gateway nodig om het eenmalig en te stellen.

[ Voor 0% gewijzigd door tweakduke op 29-07-2021 09:08 . Reden: Quote gerepareerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 06-06 16:33

Ethirty

Who...me?

Hoe is dat simpel? :P

Nog even los van prijs is Dali niet echt weggelegd voor de gemiddelde persoon toch, of verkijk ik me compleet op dat concept?

Ik lees vooral dat het hele systeem al in de war kan raken als de elektra er even af is, dus dan gaat de WAF al onderuit :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-06 20:51
Inmiddels bijna een jaar verder in de verbouwing. Bij het vorig jaar aangekochte huis van mijn zus en zwager. Het is een flinke renovatie geworden en enkele weken terug kon ik eindelijk beginnen aan de kers op de taart. Het hart van het systeem. De meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FA0PYPaep0sJcP7DDk-JOLc6_wE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPL8z7sgFraUcxXcSSpn0tZs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXOp3mCDuIOnY4Tb71I5nyJmeKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpP58FbB2deTEl5OZulAmvvN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ai_8k1TTm-QPjBaeq-d95_5OytE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4fhbgWbY65f85pAjpDOcbA7J.jpg?f=fotoalbum_large

Deze lasdoos ontvangt alle aan de gevel en onder de overstekken gemonteerde buitenverlichting. Dit word gevoed vanaf de tuin alamat en geschakeld door een jung tijdschakelaar naast de voordeur. Had eventueel een schemerschakelaar of een combinatie kunnen worden, maar dit had de wens. Op deze manier nog aardig flexibel. Alles is centraal, dus weinig voor nodig om in de toekomst toch iets anders te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNhMsQxEoLjve4Vs1P5hHHgy0-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YuQtZ4BTaiUWVMqnj6JtC4E8.jpg?f=fotoalbum_large

Het is nog even wachten tot het isoleren en gipsen van alle vloeren en muren is gebeurt en de stukadoor een beetje zijn werk kan doen / heeft gedaan. Dan kan ik daarna verder met het netwerk.

Ik dacht, tussen alle vragen, misschien gewoon plaatjes om te kijken ook wel eens lekker :)

[ Voor 8% gewijzigd door milo-vs op 27-07-2021 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:38
milo-vs schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:16:
Inmiddels bijna een jaar verder in de verbouwing. Bij het vorig jaar aangekochte huis van mijn zus en zwager. Het is een flinke renovatie geworden en enkele weken terug kon ik eindelijk beginnen aan de kers op de taart. Het hart van het systeem. De meterkast.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze lasdoos ontvangt alle aan de gevel en onder de overstekken gemonteerde buitenverlichting. Dit word gevoed vanaf de tuin alamat en geschakeld door een jung tijdschakelaar naast de voordeur. Had eventueel een schemerschakelaar of een combinatie kunnen worden, maar dit had de wens. Op deze manier nog aardig flexibel. Alles is centraal, dus weinig voor nodig om in de toekomst toch iets anders te maken.

[Afbeelding]

Het is nog even wachten tot het isoleren en gipsen van alle vloeren en muren is gebeurt en de stukadoor een beetje zijn werk kan doen / heeft gedaan. Dan kan ik daarna verder met het netwerk.

Ik dacht, tussen alle vragen, misschien gewoon plaatjes om te kijken ook wel eens lekker :)
Mooi oldskool gebogen buizen, dat zie je bijna niet meer _/-\o_ , vaak flex en kabels met allerlei verschillende beugels en tieraps

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-06 20:51
Ja flex is voor zij die zo snel moeten dat buigen geen optie is. Kabel is voor buiten of bedrijfsinstallaties. Mij zul je het niet snel zien gebruiken binnen huis.

Het is een kleine moeite, maar in mijn ogen de enigste nette manier met oog voor de toekomst. Het hele huis is massieve buis. Ik kon het nu zo maken omdat er niets is overgebleven van het oude spul. Zelfs de meter en zekeringen zijn vervangen. Dat scheelt natuurlijk een hele hoop.

Dit is waar we vandaan komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzYbSK0ReawdU9mgZImpdicF2N8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ooTq9yYwh65XCWr8PUnnZXG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QhRrWac2enJUj3my2POMg1nBiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLFq8kuExFiiN0mCwAW0Ot5A.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door milo-vs op 28-07-2021 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelbouwman
Ethirty schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:07:
Hoe is dat simpel? :P

Nog even los van prijs is Dali niet echt weggelegd voor de gemiddelde persoon toch, of verkijk ik me compleet op dat concept?

Ik lees vooral dat het hele systeem al in de war kan raken als de elektra er even af is, dus dan gaat de WAF al onderuit :)
Dali is echt doodeenvoudig en juist enorm betrouwbaar.

Drivers van A-merk (Tridonic of Lunatone bijvoorbeeld) kosten 30 tot 40 euro. PIR sensor van Lunatone kost 85 euro. Voeding kost 25 euro. Dus 150 euro en je hebt een ruimte voorzien van een op zichzelf staand Dali netwerk met PIR sensor. Uitgebreid programmeerbaar. En voor een paar tientjes meer hang je er ook nog een interface aan waarop je een schakelaar oid kan monteren, voor handmatig dimmen en schakelen.

Qua verlichting ben je dan ook helemaal vrij om elk willekeurig LED armatuur te kiezen. Zolang er maar geen driver ingebouwd is. Natuurlijk wel zorgen dat je de driver die je koop matcht op het armatuur (spanning/stroom). Voor ca 10 euro/stuk koop je prima spots bij bv Ali. Driver eraf, Dali driver van Tridonic eraan en je hebt opeens perfect dimbare verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:17
Wellicht ben ik op de verkeerde plek, anders open ik een nieuw topic.

Een kennis heeft een nieuwbouwappartement (Q1 2021). Al sinds de oplevering is op de energienota's zichtbaar dat er een forse teruglevering plaatsvindt. Deze teruglevering is veel meer dan verwacht.
Vanaf de bouw is het dak vol met zonnepanelen gelegd. Elk appartement heeft een eigen omvormer met daaraan een aantal panelen. In zijn geval zijn het 4 panelen van 325Wp.
Enige tijd geleden heeft de installateur bij navraag over de teruglevering de installatie nogmaals nagelopen. Hier bleek alles in orde (zonnepanelen en meterkast). In de meterkast hangt een Landys slimme meter.

Ik heb deze week een RaspberryPi met DSMR-reader geïnstalleerd. Hierin is iets vreemds te zien. Er is 's nachts teruglevering. Zie onderstaande afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e7kJKvK.png

Ik ben geen expert in elektra-installaties en zonnepanelen. Een uitgebreide zoekronde leert mij wel dat het vreemd is dat deze teruglevering 's nachts plaatsvindt. Van wat ik begrijp, leveren zonnepanelen 's nachts niets tot verwaarloosbaar op. Nu kan het zijn dat de DSMR-waarden totaal niet kloppen, maar het strookt wel enigszins met het verhaal van de onverklaarbare hoge teruglevering.

Heeft iemand dit wel eens gezien of een verklaring hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:13
Nog niet zo heel lang geleden was hier ook iemand waarbij de levering en teruglevering omgedraaid waren..
Als je de zonnepanelen eens een dag uit zet, zie je dit dan terug in de teruglevering? Oftewel heb je dan over de gehele dag teruglevering?
En zoals in de afbeelding, stond er toen een grootverbruiker toevallig aan (waar de muis zit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 04-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens mij is daar ook teruglevering en afname omgedraaid. Ook omdat er overdag opeens geen "teruglevering" meer is.
Wat dan dat piekverbruik tegen middernacht is is een andere vraag.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Nou, snel de omvormer uitzetten en genieten van een lage elektriciteitsrekening :7

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
Gevalletje bedrading op meter verkeerd om aangesloten door monteur van netbeheerder?

Ik kan me overigens haast niet voorstellen dat de netbeheerder dat niet automatisch detecteerd en corrigeert - of een afspraak inplant om het goed aan te sluiten. Lijkt me in ieder geval een fout die met een beetje onoplettendheid van een monteur kan voorkomen, maar ook relatief eenvoudig uit een analyse van de meterdata afgeleid kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 17:03
Voor aanleg van extra zonnepanelen heb ik een extra groep nodig in mijn onderverdeling in de garage.
Als ik echter nu alle inkomende stromen bij elkaar optel kom ik boven de 40A uit en moet ik mogelijk een hoop vervangen. Graag jullie adviezen.

De situatie:
Onderverdeling afgezekerd in het huis met 20A 4p en 300mA ALS
In de onderverdeling:
Hoofdschakelaar 40A
|-- 16A 4p voor PV (5kW)
|-- 16A 2p voor PV (4kW begrensd op 3kW) (nieuw)
|-- 16A 30mA alamat voor tuinverlichting
|-- ALS 30mA 4p (40A)
__|-- 16A 4p voor elektrische kachel garage
__|-- 3 x 16A 2p voor verlichting en wcd garage en carport

In theorie zou er 20+16+16=52A door de kast en ALS kunnen gaan. Echter als ik logisch nadenk is dit alleen op L2 (waar de nieuwe PV komt) en kan dat niet omdat de verbruikers max 16+16A eruit halen.

Vraag is dus, moet ik die ALS vervangen door een 63A.
Wat ik vandaag al wel heb gedaan is alle interne bekabeling vervangen door 6mm2

PVOutput - Panasonic Hit Kuro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@k_delaat Dus in de onderverdeler heb je op dezelfde fase als de 1-fase PV 1x een 3-fase automaat en 1x een 1-fase automaat? Dan is inderdaad de boel al begrenst op 32A. Misschien vermelden op de onderverdeler of een tekening omdat je het wel erggg makkelijk kunt vergeten.

Maar dan de huisinstallatie, daar heb je nu 45A :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@BounceCloud Lijkt op gevalletje verkeerd om. Zou je ook moeten kunnen zien op de meter zelf als je door het menu heen bladert. Zonder PV (bv 's avonds) zou bij actueel vermogen moeten staan "Leveren" en niet "Terugleveren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
@Septillion ja dat is inderdaad de situatie. Jij zegt dan dat t niet nodig is die ALS te vervangen voor een 63A (kost toch weer 80€)

Ja in de groepenkast in huis heb ik idd 3x25A invoer en de onderverdeling van de garage op 3x20A. Hier is echter geen plek voor een 40A automaat meer (48 modules gevuld en meterkast is vol).
Natuurlijk is 45 > 40, maar met de kennis dat PV op zuid-oost en noord-west ligt (5kW/3kW) en deze dus eigenlijk nooit tegelijk max vermogen leveren zou je hier een soort van gelijktijdigheid kunnen hanteren.
Enige optie is namelijk ALSen vervangen of overgaan op alamats
Of zien jullie dit anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@k_delaat Toegegeven, de kans is dan niet zo groot, maar onder de streep heb je de boel dan niet deugdelijk beschermd omdat je het niet volledig kunt uitsluiten.

Sterker nog, ook al had je meer gebruikers op die fase in de onderverdeler was de kans daar al nog kleiner, immers doet de 5kW 3-fase omvormer maar 7A per fase. Tuurlijk moet je daar ook gewoon naar de afzekering kijken maar de echte stromen zullen in de meterkast gaan lopen. Daar is het beschikbaar en zal je ongetwijfeld de last wel kunnen halen.

Daar heb je buiten de kast ook zo weinig ruimte dat er niet een mini kastje naast past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
@Septillion
Ik begrijp wat je zegt. Inderdaad in het huis zou ik wel > 40A verbruik kunnen creëren, zeker met EV erbij.
Ruimte, nee niet echt volgens mij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeEpB0pkxwrFSdokxkedFTFSXgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmwQAuhvwOQ8v8qwwfJyjoRQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@k_delaat Dat is wel redelijk vol. Maar je zou nog redelijk makkelijk ruimte kunnen maken door die nutteloze 3-fase aardleks te vervangen door 1-fase. Dan past er makkelijk een 3x40A naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
@k_delaat op welke fase zit die extra PV? Want ip kan alleen op die fase er 45A lopen. Dus als je maar twee groepen op die ene ALS zet, kan er niet meer dan 32A doorheen omdat beide groepen op 16A afgezekerd zijn. Scheelt je voor nu een nieuwe ALS kopen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
2 aardleks zijn niet noodzakelijk 3F, andere wel (fornuis, EV). Die 2 zou ik kunnen vervangen door 1F varianten, maar dan krijg ik scheve verdeling over m'n fasen (slechts 2 fases gebruikt voor alle normale groepen). Opnieuw verdelen over 3x 1F ALS zou kunnen, maar dan heb ik weer te weinig plek voor de 3x40.
Zat zelf te denken misschien een kleine onderbouw kast (110x220) links onder en hierin de 3x40A stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
@Ophidian dat is L2, daar zit 1x 3f16A en 1x 1f16A automaat op aangesloten. Dus inderdaad zoals jij en septillion zegt max 32A op die fase.
Kan ik een nieuwe ALS besparen en hiervoor de groepenkast in huis deugdelijk maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik neem aan dat er achter die 4-polige aardlekschakelaars hooguit 2x 16A groepen op dezelfde fase zijn aangesloten. Je hoeft dan al niet bang te zijn voor overbelasting van de aardlekschakelaar want meer dan 32A kan daar niet lopen.

Zit je misschien nog met de bedrading maar 6mm² H07V2-K is ook ruimschoots voldoende voor 45A en ik verwacht niet dat er minder dan dat gebruikt is?

Kortom volgens mij is er geen probleem. De 4-polige aardlekschakelaars redden je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
@Xander Ook hier inderdaad max 2 groepen per fase achter 1 ALS.
En ook hier overal 6mm2 gebruikt.
Misschien valt het dan allemaal nog wel mee wat er veranderd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@k_delaat Dan zou het inderdaad allemaal nog goed gaan.

Volgens je labels heb je alleen 1-fase groepen achter je 3-fase aardleks... (Dat het weer toegestaan is snap ik niet maar goed.) Maar zelfs al zou je 2 aardleks vervangen zou je al genoeg ruimte hebben. Paar 1-fase zou je dan zelfs op de 3-fase ALS kunnen laten en er is zelfs nog ruimte voor een extra 1-fase ALS.

Wat is overigens de unit rechts boven?
Pagina: 1 ... 184 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.