Correct
In de huidige meterkast is nog een lege krachtgroep zonder aardlek maar die kan ik laten vervangen door een 3-fase aardlekautomaat ?
Correct
En als ik de huidige PV laat vervangen door een 63A 3-fase aardlekautomaat, kan ik dan alles aan laten sluiten wat ik wil?
Het gaat niet om de PV groep maar juist om alle gebruikersgroepen die door meer PV in de knel komen. De huidige PV groep is al afgezekerd op 16A dus de ALS ervoor kan ook nooit meer dan 16A voeren.
Dit geldt niet voor je gebruikersgroepen (en zoals @
Xander terrecht opmerkt, je bekabeling). Deze zien twee gebruikers en kunnen dus maximaal de som van die twee voeren. In de huidige situatie is dat dus al 25A (net) en 16A (PV) = 41A. In ieder geval de ALS naar de gebruikersgroepen hebben een max van 40A, dus met 41A zit je al op het randje. Plaats je nog 10A aan PV erbij druk je het geheel naar 51A, dat is echt te veel voor de ALS en misschien/waarschijnlijk ook voor de bekabeling. Of zorgen dat alles (ALS, bekabeling, meters etc) de extra stroom aan kunnen of alle gebruikersgroepen voorzien van een voorbeveiliging in de vorm van een enkele 3x40A automaat. Deze plaats je tussen hoofdschakelaar en alle gebruikersgroepen (die niet voorzien van van Alamat). De groepen met PV invoer (dus huidige + schuur) sluit je aan voor deze automaat (feitelijk dus direct aan de hoofdschakelaar).
3x een 10A groep voor tuin verlichting en stopcontacten. (Mag ook 2 worden als 3 niet haalbaar is)
2 of 3 maakt niet uit.
1 keer een krachtgroep voorbereid voor een L/L warmtepomp
Krachtgroep is niet automatisch 3x16A, dit zou ook 3x10A kunnen zijn. Maar als je 3x16A wilt is selectiviteit het raam uit. Dit is op zich prima, is meer voor jezelf dat je weet dat overbelasting dus ook de automaat in de meterkast uit kan doen gaan ipv alleen die ene groep in de schuur. En als je het toch de deur wijst (/accepteert) dan kan je de 1-fase groepen ook "gewoon" 16A maken.
1x een 10A groep voor de PV van de overkapping.
Hier zou ik inderdaad gewoon pakken wat nodig is, 10A is voor je 2kW dus prima. Als je hier 16A zou pakken moet je in je meterkast dus rekening houden met 25A + 16A + 16A = 57A.
1x hoofdschakelaar om buiten dus stroomloos te zetten
Goed idee
Het liefst zo min mogelijk ruimte innemen dus ik neem dan aan buiten alles aardlekautomaten? En dan hoeveel mA voor elk type heb ik dan nodig?
Alamats is inderdaad prima mogelijk. Alles naar de gebruikersgroepen gewoon 30mA.
Niemand die in de buurt van Alkmaar zit toevallig?
Helaas. Misschien maar goed ook, dan zou ik die lui van Moersleutel nog meer sponsoren dan ik nu doen

Als iemand dat buiten ding kan configgen op elektramat en dan een screenshot kan maken zoals mijn foto hierboven zou ik al dankbaar zijn

.
Lukt me daar even niet:
4x Alamat 16A B-kar 30mA
1x Alamat 3x16A B-kar 30mA
1x 4p hoofschakelaar
1x kW meter. Als dit alleen voor PV is dan voldoet een 1-fase model.
En dan nog aan kan geven wat in de huidige meterkast vervangen moet worden wat voor welk type dan kan ik alles in 1x bestellen moet ik alleen een gek vinden die het installeerd.
Aan modules heb je daar dus alleen een 3x16A automaat (uitgaande van geen aardlek ivm TN) en een 3x40A C-kar voor de gebruikers. Grootste gedoe zit erin om de huidige installatie im te bouwen dan alle gebruikersgroepen via de 40A lopen.