Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 182 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.319.608 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-05 23:11
Heren een vraagje, ik ben een nieuwe schuur+overkapping aan het bouwen en zit even met een elektra vraagje.

In de schuur wil ik zon klein kastje plaatsen https://www.elektramat.nl...-klem-ip30-130x140x83-mm/

Wellicht wat overbodig maar ik vind het handig als ik daar het een en ander los kan uitschakelen. In de schuur komt een koelkast en vriezer, wat gereedschap(niks zwaars) en natuurlijk verlichting. Overkapping verlichting, tvtje en in de toekomst evt een jaccuzi(max 2000w). Mijn idee was 3 groepen, 1 schuur, 1 los voor koel en vriezer, en eentje voor de overkapping waar dan ook de jaccuzi bij op komt.

Nu kom ik er niet uit met het selectieve gedeelte, in de meterkast heb ik 1x40A hoofdschakelaar, dan 2x aardlek 40A 003, met daarachter 4xB16 waarvan 1 voor de schuur.

Wat ik met de oude schuur had is dat als ik sluiting had(oke 2x gebeurd :+ ), de aardlek er binnen uit vloog en al die groepen zonder stroom zaten…dat wil ik nu voorkomen.

Ik zat te denken aan binnen een extra aardlek, dan een kabel naar buiten en die daar verdelen naar 3 B16 automaten. Enkel mag dit niet over een 3x2,5mm kabel volgens mij? Terwijl er nooit meer dan 16A overheen zou gaan…met 10A groepen in de schuur kom ik in de knoop met de eventuele jaccuzi in de toekomst…wie heeft er een goede oplossing?
big bang schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:14:
[...]

Waarom zou je dat met automaten willen schakelen? Schakelaars voldoen toch ook?

[...]

Wat vreet zo'n jacuzzi? Iets zegt me dat dat niet mals gaat zijn?

[...]

Aardlek klapt niet bij sluiting, maar bij een lekstroom. Als je dat nu wilt voorkomen moet je de schuur van die aardlek afhalen en eventueel de B16 van de schuur vervangen door een aardlekautomaat.

[...]

Dat mag prima over 3x 2,5, precies om wat je hieronder zegt. Het is vooral dat die 3 B16 groepen helemaal niets toe voegen. Voorbeeltje: Over alle drie de B16 groepen probeer je 10A te trekken, welke vliegt er uit? Juist ja, die in huis.

[...]

Als je jacuzzi meer dan 10A trekt, en je wilt daar ook nog een slijptol en een koelkast op kwijt, zou het zomaar eens kunnen dat dat niet gaat lukken :+
Jaccuzi zit rond de 2000w, zou in principe kunnen met een 10A groep maar houd niet veel over.

Verder: Schakelaars voldoen, maar mijn idee is mocht er wat uit klappen, in de meest ideale situatie vliegt de groep van de vries/koelkast er niet uit. Maar dan moet je haast gaan werken met allemaal aardlekautomaten ook in de schuur? beetje kostbaar plaatje wordt het dan :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:47
@Bakema Dan had je geen sluiting maar een aardfout :+

Kabel naar buiten moet afgezekerd zijn. Als je genoeg hebt aan totaal 16A zou je de huidige 16A gewoon kunnen voorzien van eigen aardlekschakelaar (en de huidige 16A). Dan gewoon in de schuur weer verdelen.

Ben je ook bang dat je jacuzzi je vriezer in de schuur uit zet dan in de meterkast een vertraagde aardlekschakelaar en in de schuur losse aardlekschakelaars voor de vriezer en jacuzzi (of alamats).

En ja, met 16A in je schuur ben je voor het onderverdelen de selectiviteit kwijt maar onveilig is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:18
Bakema schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:46:
Ik zat te denken aan binnen een extra aardlek, dan een kabel naar buiten en die daar verdelen naar 3 B16 automaten. Enkel mag dit niet over een 3x2,5mm kabel volgens mij? Terwijl er nooit meer dan 16A overheen zou gaan…met 10A groepen in de schuur kom ik in de knoop met de eventuele jaccuzi in de toekomst…wie heeft er een goede oplossing?
Simpel. Je niet druk maken over de selectiviteit binnen je woning.
Ik zou gewoon de schuur achter een 16A alamat zetten (dan heb je ook bij aardfouten geen uitval in de rest van je woning). En dan in de schuur deze onderverdelen in zoveel 16A groepen als je maar wilt. Nadeel is dat bij kortsluiting zowel de groep in je schuur als die in je meterkast uitvallen, maar dat lijkt me niet zo'n probleem.

Enig issue (bij alle oplossingen) is die vriezer in je garage. Als ergens in je garage iets fout gaat, merk je dat dan meteen? Anders loop je het risico op een ontdooide vriezer, zonder dat je dat doorhebt.
Daarom wordt normaliter aangeraden om koelkasten en vriezers gewoon op een veelgebruikte verlichtingsgroep te zetten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ant Joy schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:40:
[...]

Iedereen krijgt een aarde binnen in de vorm van een PEN-leiding, geel blauwe gecombineerde aarde nul leiding. Alleen de netbeheerder staat niet toe dat dat gedeelte van het net gebruikt wordt als aardevoorziening. Vandaar dat jij je eigen aardpen hebt.
Nou .........?
Ten eerste heeft lang niet iedereen zo'n draad in z'n aansluiting, verre van dat. In de tweede plaats, waar die voorziening wel aanwezig is, is dat lang niet altijd gekoppeld aan de nuldraad. Verder, ben je daar echt helemaal zeker van dat het gebruik van die draad als aarding verboden is? Ik las hooguit een poosje geleden dat sommige netbeheerders waren gestopt met het aanbieden hiervan. Maar dat is heel wat anders dan verbieden er voor aarding gebruik van te maken bij wel aanwezigheid ervan. Dat hier die verbinding hier lijkt te ontbreken kan dan misschien komen doordat de eigen aardpen volstaat.

Ben je op de hoogte van de begrippen TT- versus TN-stelsel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:35
Ant Joy schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:40:
[...]

Iedereen krijgt een aarde binnen in de vorm van een PEN-leiding, geel blauwe gecombineerde aarde nul leiding. Alleen de netbeheerder staat niet toe dat dat gedeelte van het net gebruikt wordt als aardevoorziening. Vandaar dat jij je eigen aardpen hebt.
Dit is echt misinformatie, volledig onjuist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 18-05 18:57
NRJ020 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:26:
Ik heb een 3 fase aansluiting aangevraagd bij Stedin. Mijn groepenkast heeft nog een 1 fase hoofschakelaar.

Als ik de nieuwe hoofdschakelaar klaar heb liggen sluit Stedin deze dan ook aan?Het verwisselen van alleen de hoofdschakelaar heb ik het dan over. Het verdelen van de fases over de groepen kan ik zelf wel.
De kast moet 3 fase gereed zijn. Ze sluiten alleen de draden aan de onderkant van je hoofdschakelaar aan.
Als de meterkast niet in orde is voeren ze de werkzaamheden niet uit.
Ze zetten de nieuwe hoofdschakelaar er dus niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
jobr schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 18:57:
[...]

De kast moet 3 fase gereed zijn. Ze sluiten alleen de draden aan de onderkant van je hoofdschakelaar aan.
Als de meterkast niet in orde is voeren ze de werkzaamheden niet uit.
Ze zetten de nieuwe hoofdschakelaar er dus niet in.
De monteur die mij 3-fase kwam brengen, sloot alleen de eerste fase aan onder m'n hoofschakelaar.
Hij mocht niks aansluiten dat er eerder ook niet was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:42
Septillion schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:58:
@virtualJac Sorry, er moet ook gewerkt worden :+

Maar altijd lastig zo'n lijstje waar niet niet zelf makkelijk doorheen kunt klikken. Maar ik zie Flexomaten, maar in die kast zit standaard toch geen busboard?

Zelf ben ik meer van het gewoon alles kammen :) Aan de andere kant, 12-groepen op een rij (dus hele bus vol) is wel de meest handige opstelling van een busboard naar mijn idee. Dan wel de juiste versie bestellen :D
Toch voor het busboard en flexomaten gegaan. Vandaag alles maar eens voorgemonteerd. Hoop van het weekend de kast te vervangen. Dan zal ik de L voorlopig op de hoofdschakelaar doorverbinden tot Stedin is geweest en hij 2x L bijprikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ji3-ESLw8P7kBmyQyiAJRcnG0M0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jMK2sXrQIIHKanwFbsA89SW6.jpg?f=user_large

Krachtgroep is voor de nieuwe kookplaat straks en de alamat is voor m’n pv installatie. Ik kan op termijn nog 3 flexomaten bijprikken maar voorlopig groepen zat.

Onderin is dan L3, L2, L1, N en ook aangehouden op de hoofdschakelaar. Een elektro monteur via via kijkt het nog even na, maar hopelijk zien jullie ook geen gekke dingen.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@virtualJac Ziet er goed uit (y) Vergeet niet de kookplaat (en meterkast) aan te passen nadat Stedin langs is geweest :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:53
Komend weekend wordt de Bora Pura aangesloten. Heb een 3 fasen groepenkast en heb een krachtgroep laten installeren en de kookplaat zal worden aangesloten met Perilex.
Ik post ff een foto van de krachtgroep en de perilex. Met dit materiaal kan de kookplaat toch gemakkelijk op 3 fasen worden aangesloten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3-iWm7jv3klRA6MIaIMRVsS4Tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/esnaEaJHSYKsGoENUoKVbEpc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1QHrI6cHv3nH8ErOM_I4atDHqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFsetrk2eckjttP2kGmCzSTW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
virtualJac schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:16:
[Afbeelding]

Krachtgroep is voor de nieuwe kookplaat straks en de alamat is voor m’n pv installatie. Ik kan op termijn nog 3 flexomaten bijprikken maar voorlopig groepen zat.

Onderin is dan L3, L2, L1, N en ook aangehouden op de hoofdschakelaar. Een elektro monteur via via kijkt het nog even na, maar hopelijk zien jullie ook geen gekke dingen.
Zijn dat onder de krachtgroep twee 2x6mm² adereindhulzen op 2x4mm² draad ?

Vergeet de aardrail niet door te verbinden. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbeusink
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-04 15:26
Matadores schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:22:
Komend weekend wordt de Bora Pura aangesloten. Heb een 3 fasen groepenkast en heb een krachtgroep laten installeren en de kookplaat zal worden aangesloten met Perilex.
Ik post ff een foto van de krachtgroep en de perilex. Met dit materiaal kan de kookplaat toch gemakkelijk op 3 fasen worden aangesloten?
Zeker, ik heb het zelf ook zo. :)
Vergeet niet met een permanent marker oid de aansluitingen (L1, L2, L3 en N) te markeren op de perlilex WCD zodat de installateur van de keuken weet hoe hij de perilex stekker moet afmonteren op de Bora. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
dbeusink schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:33:
[...]

Zeker, ik heb het zelf ook zo. :)
Vergeet niet met een permanent marker oid de aansluitingen (L1, L2, L3 en N) te markeren op de perlilex WCD zodat de installateur van de keuken weet hoe hij de perilex stekker moet afmonteren op de Bora. ;)
Zijn de aansluitingen niet altijd op dezelfde volgorde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbeusink
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-04 15:26
Matadores schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:40:
[...]

Zijn de aansluitingen niet altijd op dezelfde volgorde?
Je hebt ook een kookgroep variant met 2xL + 2xN. Ik heb de aansluiting destijds gemarkeerd om verwarring te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
dbeusink schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:47:
[...]

Je hebt ook een kookgroep variant met 2xL + 2xN. Ik heb de aansluiting destijds gemarkeerd om verwarring te voorkomen.
Dan zal ik de Perilex even moeten openschroeven om te zien welke draden op welke punten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:42
Xander schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:25:
[...]

Zijn dat onder de krachtgroep twee 2x6mm² adereindhulzen op 2x4mm² draad ?

Vergeet de aardrail niet door te verbinden. ;)
Betrapt :$

Alleen ik kreeg deze 2x 4mm gewoon niet in een 2x4mm adereindhuls zonder draden te beschadigen of alles in elkaar te draaien. In deze ging het perfect en ik kreeg ze er met de hand niet uitgetrokken. Erg kwalijk?

Aardrail wordt doorverbonden. De klemmetjes al gewisseld naar de buitenkanten.
Septillion schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:19:
@virtualJac Ziet er goed uit (y) Vergeet niet de kookplaat (en meterkast) aan te passen nadat Stedin langs is geweest :+
Bedankt (y) ga ik zeker doen.

[ Voor 19% gewijzigd door virtualJac op 14-07-2021 22:23 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
Septillion schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:00:
@Bakema Dan had je geen sluiting maar een aardfout :+

Kabel naar buiten moet afgezekerd zijn. Als je genoeg hebt aan totaal 16A zou je de huidige 16A gewoon kunnen voorzien van eigen aardlekschakelaar (en de huidige 16A). Dan gewoon in de schuur weer verdelen.

Ben je ook bang dat je jacuzzi je vriezer in de schuur uit zet dan in de meterkast een vertraagde aardlekschakelaar en in de schuur losse aardlekschakelaars voor de vriezer en jacuzzi (of alamats).

En ja, met 16A in je schuur ben je voor het onderverdelen de selectiviteit kwijt maar onveilig is het niet.
Oke dus vanaf een aardlek rechtstreeks naar buiten mag niet, een aardlekautomaat zou dus wel kunnen(bespaard weer ruimte).

Een vertraagde aardlekschakelaar, bedoel je dan een 300ma?
Andrehj schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:39:
[...]

Simpel. Je niet druk maken over de selectiviteit binnen je woning.
Ik zou gewoon de schuur achter een 16A alamat zetten (dan heb je ook bij aardfouten geen uitval in de rest van je woning). En dan in de schuur deze onderverdelen in zoveel 16A groepen als je maar wilt. Nadeel is dat bij kortsluiting zowel de groep in je schuur als die in je meterkast uitvallen, maar dat lijkt me niet zo'n probleem.

Enig issue (bij alle oplossingen) is die vriezer in je garage. Als ergens in je garage iets fout gaat, merk je dat dan meteen? Anders loop je het risico op een ontdooide vriezer, zonder dat je dat doorhebt.
Daarom wordt normaliter aangeraden om koelkasten en vriezers gewoon op een veelgebruikte verlichtingsgroep te zetten.
Ja wellicht is het gewoon zo laten ook prima, ik merk nu binnen dat er wat uitvliegt. Anders zou ik het idd niet gelijk merken als de stroom er in de schuur afligt, ja eventueel savonds de spotjes dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Ronald schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:04:
@Out.of.Control Wellicht even een eigen Zonnepanelen topic openen voor je uitbreiding. Zie hulptopic bovenaan het duurzame energie forum.

Met alle extra kosten voor kWh meters, youless etc etc kan het heel goed zijn dat beide strings op 1 nieuwe omvormer goedkoper is.
Denk dat dat tegenvalt. Alles op 1 fase wordt krap achter de huidige B16, dus dan heb ik een 3-fase alamat en een 3-fase kWh-meter nodig.

Ik ben er inmiddels achter dat het bij Enelogic geen probleem is om twee Youlessen aan één account te koppelen. Denk dat ik dat toch maar ga doen, lijkt me toch wel fijn om beide omvormers afzonderlijk te kunnen monitoren.

Ik heb wel een vervolgvraag. Ik heb een loze leiding naar zolder die direct naast een dubbele WCD uitkomt, dus 3 inbouwdozen aan elkaar achter een 3-voudig frame. Schakelmateriaal is Busch Jaeger furure linear. Dat is prima als je er een coax of utp aansluiting van wil maken, maar nu ben ik aan het puzzelen hoe ik op een fatsoenlijke manier de boel aansluit (het is op zolder in een hoekje, dus hoeft er niet heel strak uit te zien, maar het moet wel veilig zijn).
Dus ik kom met VD-draad aan in de inbouwdoos en wil dan met een kabelgootje of met een XMVK-kabel naar de omvormer. Op een losse inbouwdoos zou ik een kniedeksel zetten, maar dat past niet met het huidige 3-voudige frame (en ik denk ook niet als ik er een 2-voudig frame op zou zetten).
Ik kan een gat boren in een blindplaat, zodat er een knie van een pvc-buis in past, maar dat voelt een beetje gammel.
Nu zit ik al een tijdje te zoeken, maar kan nog niet echt iets vinden wat er voor bedoeld is.
Ik vind wel dit, daar zou ik een gootje op aan kunnen sluiten, denk ik. Maar of dat lekker past?
Of dit, maar dat lijkt meer bedoeld voor zwakstroomtoepassingen.
Ik kwam vanmiddag nog iets tegen van Busch Jaeger wat in de buurt komt (soort blindplaat waar je een wartel in kunt draaien), maar die kan ik nu niet meer terugvinden.

Iemand een idee hoe je dit netjes oplost? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:32
@Out.of.Control Doe toch even een eigen topic, dit is niet de juiste plek om uitgebreid te babbelen over waarom ik denk dat het prima moet kunnen op een 3680W 16A omvormer. Beetje afhankelijk van specifieke details; maar dat gaat duidelijk worden als je besluit toch je eigen topic te maken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Bakema schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:22:
[...]

Oke dus vanaf een aardlek rechtstreeks naar buiten mag niet, een aardlekautomaat zou dus wel kunnen(bespaard weer ruimte).
Zonder afzekering heb je anders vuurwerk als er wat me de kabel gebeurd.
Een vertraagde aardlekschakelaar, bedoel je dan een 300ma?
Nu zal een 300mA inderdaad niet aanspreken bij een kleine lekstroom waar de 30mA wel bij uit zou gaan, dus veel vang je daarmee wel af. Het is dus wel een optie.

Maar als je echt een dikke lek hebt (lees: sluiting tussen L en PE in de schuur) dan zullen ze waarschijnlijk gewoon beide gaan. Daarom is er ook een Type S, deze schakelen gewoon trager af waardoor je zeker bent dat de aardlekschakelaar in de schuur eerder uit is dan die in de meterkast als er wat gebeurd op een eindgroep. De type S in de meterkast beschermd dan nog steeds tegen aardfouten van de kabel naar de schuur. Ze zijn alleen wat minder gangbaar.

Al met al zou ik het eerder gewoon zo laten of investeren in een nieuwe kabel voor de jacuzzi. En dan een Alamat gebruiken voor naar de schuur zodat de rest van het huis wel aan blijft. Ook al mis je dat dan als "verklikker", want die doet nu ook al niets als alleen de groep eruit gaat door sluiting ipv een aardfout (= aardlekschakelaar eruit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ant Joy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13:55
Techneut schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:45:
[...]
Nou .........?
Ten eerste heeft lang niet iedereen zo'n draad in z'n aansluiting, verre van dat. In de tweede plaats, waar die voorziening wel aanwezig is, is dat lang niet altijd gekoppeld aan de nuldraad. Verder, ben je daar echt helemaal zeker van dat het gebruik van die draad als aarding verboden is? Ik las hooguit een poosje geleden dat sommige netbeheerders waren gestopt met het aanbieden hiervan. Maar dat is heel wat anders dan verbieden er voor aarding gebruik van te maken bij wel aanwezigheid ervan. Dat hier die verbinding hier lijkt te ontbreken kan dan misschien komen doordat de eigen aardpen volstaat.

Ben je op de hoogte van de begrippen TT- versus TN-stelsel?
Als docent elektrotechniek mag ik hopen dat ik op de hoogte ben van een TT stelsel en TN stelsel.

De nulleiding in het distributie gedeelte is altijd de geel/blauwe en die is verbonden met het sterpunt van de transformator en diezelfde sterpunt is verbonden met aarde. Daardoor is die leiding dus een gecombineerde nul aarde leiding. Wat de reden is waarom sommige netten als een TT-stelsel of TN-stelsel zijn uitgevoerd durf ik je niet te vertellen

De monteurs van de netbeheerders en hun aannemers waaraan ik les geef. Geven aan dat de meeste aansluitingen die ze maken TN stelsels zijn dit is wel natuurlijk afhankelijk van het regio waarin zij zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Ant Joy op 14-07-2021 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ant Joy
leonbong schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 17:15:
[...]

Dit is echt misinformatie, volledig onjuist.
Omdat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
virtualJac schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:19:
[...]

Betrapt :$

Alleen ik kreeg deze 2x 4mm gewoon niet in een 2x4mm adereindhuls zonder draden te beschadigen of alles in elkaar te draaien. In deze ging het perfect en ik kreeg ze er met de hand niet uitgetrokken. Erg kwalijk?
Ik acht mezelf niet in staat om in te schatten hoe kwalijk dit is en ik verwacht niet dat het binnen een week uitfikt... maareh ja ik zou toch wel gewoon de juiste maat gebruiken.

Waarom überhaupt die dubbele hulzen? Die ABB automaat heeft toch gewoon een dubbele rij contacten (voor en achter)? Je kunt dus gewoon 2 enkele 4mm² hulzen gebruiken en iedere huls in een apart contact steken. Of sluit die rechter aardlekautomaat gewoon rechtstreeks aan op de aftakblokjes links? Met beide opties zit het zeker goed en kun je daar nooit een discussie over krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Mijn huis is bijvoorbeeld al tn-s waarbij de netbeheerder aangeeft dat hij aarde levert met een grote sticker dus geen pen leiding maar PE en losse N.
Mijn huis heeft dus ook geen aardpen.

huis van mijn moeder wijk verderop is TT waarbij de kabel ook niet PEN is maar alleen N eigen aardpen vereist.

Dus elke woning heeft een PEN is gewoon onjuist.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 14-07-2021 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
leonbong schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:26:
[...]

Mijn huis is bijvoorbeeld al tn-s waarbij de netbeheerder aangeeft dat hij aarde levert met een grote sticker dus geen pen leiding maar PE en losse N.
Waar denk je dat dit gesplitst wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ant Joy
leonbong schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:26:
[...]

Mijn huis is bijvoorbeeld al tn-s waarbij de netbeheerder aangeeft dat hij aarde levert dus geen pen leiding maar PE en losse N.

huis van mijn moeder wijk verderop is TT waarbij de kabel ook niet PEN is maar alleen N eigen aardpen vereist.

Dus elke woning heeft een PEN is gewoon onjuist.
Ik zeg ook niet dat iedereen een PEN leiding heeft. Ik zeg alleen dat iedereen een vorm van een PEN leiding heeft. Als je kijkt naar een schema van een TT stelsel kijk of een TN-C zijn die op de transformator zijde beide nulleidingen aan aardeverbonden. Theoretisch gezien krijg je dus aarde binnen via de nulleiding alleen mag je die van de netbeheerder niet als aarde gebruiken in een TT stelsel en wordt het geen PEN leiding genoemd

Theoretisch krijgt iedereen een soort PEN Leiding binnen want de nul is altijd gekoppeld aan aarde.

De PEN leiding wordt als het goed onder de hoofdzekering opgesplitst in een PE en N leiding daardoor is jou installatie een TN-S stelsel en kan de het distributienet een TN-C stelsel zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Ant Joy op 14-07-2021 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
Septillion schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:55:
[...]

Zonder afzekering heb je anders vuurwerk als er wat me de kabel gebeurd.

[...]

Nu zal een 300mA inderdaad niet aanspreken bij een kleine lekstroom waar de 30mA wel bij uit zou gaan, dus veel vang je daarmee wel af. Het is dus wel een optie.

Maar als je echt een dikke lek hebt (lees: sluiting tussen L en PE in de schuur) dan zullen ze waarschijnlijk gewoon beide gaan. Daarom is er ook een Type S, deze schakelen gewoon trager af waardoor je zeker bent dat de aardlekschakelaar in de schuur eerder uit is dan die in de meterkast als er wat gebeurd op een eindgroep. De type S in de meterkast beschermd dan nog steeds tegen aardfouten van de kabel naar de schuur. Ze zijn alleen wat minder gangbaar.

Al met al zou ik het eerder gewoon zo laten of investeren in een nieuwe kabel voor de jacuzzi. En dan een Alamat gebruiken voor naar de schuur zodat de rest van het huis wel aan blijft. Ook al mis je dat dan als "verklikker", want die doet nu ook al niets als alleen de groep eruit gaat door sluiting ipv een aardfout (= aardlekschakelaar eruit).
Ik moet de kabel naar de schuur nog leggen, een losse kabel voor de (toekomstige)jaccuzi leek me overkill, maar is een optie. Een type S kende ik niet, thanks maar wellicht ook wat overdreven idd.

Nu vind ik net nog het oude spul wat in de woning zat toen we hier kwamen wonen(merk OKASAFE) 4 aardlek automaten, 16A 30mA. Die zou ik in principe in de schuur kunnen gebruiken, en dan in de meterkast een 300mA aardlek voor de groep van de schuur. Dan ben ik volgens mij klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ant Joy schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:35:
[...]

Ik zeg ook niet dat iedereen een PEN leiding heeft. Ik zeg alleen dat iedereen een vorm van een PEN leiding heeft. Als je kijkt naar een schema van een TT stelsel kijk of een TN-C zijn die op de transformator zijde beide nulleidingen

De PEN leiding wordt als het goed onder de hoofdzekering opgesplitst in een PE en N leiding daardoor is jou installatie een TN-S stelsel en kan de het distributienet een TN-C stelsel zijn.
Als in mijn huis pas de opsplitsing wordt gemaakt naar N en PÉ dan zou ik tn-cs hebben genoemd want zo heet dat. Maar dat is niet geval er wordt door de kabel echt een NUL en een PE geleverd tn-s dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonbong schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:54:
[...]

Als in mijn huis pas de opsplitsing wordt gemaakt naar N en PÉ dan zou ik tn-cs hebben genoemd want zo heet dat. Maar dat is niet geval er wordt door de kabel echt een NUL en een PE geleverd tn-s dus.
Weet je dat heel zeker? Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik heb van netbeheerders eigenlijk nog nooit andere kabels gezien dan de standaard rood, geel, blauw, geel/blauw. En een litze natuurlijk, welke dan in de hoofdzekeringkast met geel/blauw is verbonden.

Doorgaans zijn het TN-C-S stelsels waarbij de PEN in de hoofdzekeringkast wordt gesplitst. Hier zullen uiteraard wel weer uitzonderingen op zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 15-07-2021 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Mijn huis zit aangesloten Ymvk-as 16mm2 want dat kan ik gewoon op de kabel lezen met een diameter van 24mm.

[ Voor 13% gewijzigd door leonbong op 15-07-2021 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonbong schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 00:05:
Mijn huis zit aangesloten Ymvk-as 16mm2 want dat kan ik gewoon op de kabel lezen.
Top, mijn huis ook.

Wel Ymvk-as met compleet andere kleurcodering dan jij en ik in de winkel kunnen kopen, en met een PEN-leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ant Joy
leonbong schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:54:
[...]

Nee dat heet een TN-C stelsel als het in de meterkast wordt opgesplitste

Bestudeer dan maar een een goed dit boek van phase to phase hoofdstuk 5. Om precies te zijn hoofdstuk 5.3

https://www.phasetophase.nl/boek/index.html

Sowieso interessant voor iedereen in de distributietechniek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-05 21:29
Zonder het hele boek te hoeven lezen staat er op deze pagina ook een mooi overzicht van de verschillende stelsels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ant Joy schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 00:09:
[...]

Nee dat heet een TN-C stelsel als het in de meterkast wordt opgesplitste

Bestudeer dan maar een een goed dit boek van phase to phase hoofdstuk 5. Om precies te zijn hoofdstuk 5.3

https://www.phasetophase.nl/boek/index.html

Sowieso interessant voor iedereen in de distributietechniek
Lees nog eens mijn post.
Het wordt bij niet in de hoofdzekeringkast gesplitst het wordt gesplitst aangeleverd.

Maar ik zal kijken of ik foto kan maken van de identieke situatie in de meterkast van de VVE straatverlichting naast mijn huis. Die heeft wel een transparant deksel op de hoofzekerinkasr. Moet ik wel de sleutel vinden die ben ik al een tijdje kwijt.

[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 15-07-2021 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ant Joy
pickboy schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 00:17:
Zonder het hele boek te hoeven lezen staat er op deze pagina ook een mooi overzicht van de verschillende stelsels
Dit zijn de verschillende stelsels die in ons distributienet voor komen.
https://www.phasetophase.nl/boek/boek_1_5.html#_5.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ant Joy
leonbong schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 00:23:
[...]

Lees nog eens mijn post.
Het wordt bij niet in de hoofdzekeringkast gesplitst het wordt gesplitst aangeleverd.

Maar ik zal kijken of ik foto kan maken van de identieke situatie in de meterkast van de VVE straatverlichting naast mijn huis. Die heeft wel een transparant deksel op de hoofzekerinkasr. Moet ik wel de sleutel vinden die ben ik al een tijdje kwijt.
Hoe weet jij dan dat die niet de gesplitst wordt voor de hoofdzekering?

Ook al heb jij een Ymvk-as tegenwoordig zijn de meeste netten een TN-C-S daarin wordt altijd een aarde nul verbinding gemaakt in elke aansluiting en elke aftakmof die in de straat ligt.

Maar ik denk dat we teveel afdwalen dit heeft ook niks meer huisinstallaties te maken.

De straatverlichting van het VVE is eigen net. Die wordt waarschijnlijk niet van het openbaardistributienet gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Die VVE wordt wel van het normale net gevoed want die verlichting gaat gewoon op schemerachakelaar en is ook gewoon bemetert en sinds kort zit er ook 2xlaadpaal op die hoofdzekerig 3x80A of 63A dat weet ik niet meer zeker nu zo uit mijn hoofd.

Nu ben ik met je eens dat je als klant tn-s of tn-cs eigenlijk niet kan zien.
Maar in hoofzekeringkast liggen ze in niet aan elkaar.

[ Voor 20% gewijzigd door leonbong op 15-07-2021 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ant Joy schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:01:
[...]

Als docent elektrotechniek mag ik hopen dat ik op de hoogte ben van een TT stelsel en TN stelsel.

De nulleiding in het distributie gedeelte is altijd de geel/blauwe en die is verbonden met het sterpunt van de transformator en diezelfde sterpunt is verbonden met aarde. Daardoor is die leiding dus een gecombineerde nul aarde leiding. Wat de reden is waarom sommige netten als een TT-stelsel of TN-stelsel zijn uitgevoerd durf ik je niet te vertellen
Dat is volgens mij niet zo moeilijk uit te leggen. Vroeger was het zo dat de aarding van woningen en bedrijven altijd plaatsvond door een aparte aardelektrode die een voldoende lage aardovergangsweerstand diende hebben. De daaraan verbonden aarde-draad had weliswaar ook het nulpotentiaal, maar was hier niet ter plaatse mee verbonden, maar pas via de aarde en de sterpuntsaarding van de transformator. In huidige termen zou dat dus overal een TT-stelsel worden genoemd, al bestond die term toen natuurlijk nog niet. Pas heel veel later boden de netwerkbedrijven een aparte aarddraad aan, waarbij het TN-stelsel ontstond. Die woningen kregen dus zowel een nul- als een aardedraad. Het verschil tussen die twee draden mag duidelijk zijn, een nuldraad maakt deel uit van de stroomkring naar de klant, de aarde dient voor de beveiliging. Vanaf dat moment kregen oudere woningen met enkel de nuldraad dus de benaming TT-stelsel.

Dit alles is natuurlijk duidelijk iets anders dan een bestaande nul zomaar opsplitsen in een nul- en aardedraad en vervolgens die aparte aarding maar achterwege te laten. En dat dan TN-stelsel te noemen. Uiteraard begrijpt hoop ik iedereen dat dat niet wordt toegestaan! M.a.w. die nuldraad mag dus niet worden gezien als een gecombineerde nul en aarde zoals je beschreef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:50
leonbong schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 00:05:
Mijn huis zit aangesloten Ymvk-as 16mm2 want dat kan ik gewoon op de kabel lezen met een diameter van 24mm.
Bij mij is het een 25mm2 draad, maar die moet ik wel delen met 20 buren :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_AiHD-aONMmQdUzvs4EW6ICqpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6QAw5X7GTDIEqdgjevHvNs1V.png?f=fotoalbum_large

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:46
Bakema schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:46:
Heren een vraagje, ik ben een nieuwe schuur+overkapping aan het bouwen en zit even met een elektra vraagje.

In de schuur wil ik zon klein kastje plaatsen https://www.elektramat.nl...-klem-ip30-130x140x83-mm/

Wellicht wat overbodig maar ik vind het handig als ik daar het een en ander los kan uitschakelen. In de schuur komt een koelkast en vriezer, wat gereedschap(niks zwaars) en natuurlijk verlichting. Overkapping verlichting, tvtje en in de toekomst evt een jaccuzi(max 2000w). Mijn idee was 3 groepen, 1 schuur, 1 los voor koel en vriezer, en eentje voor de overkapping waar dan ook de jaccuzi bij op komt.

Nu kom ik er niet uit met het selectieve gedeelte, in de meterkast heb ik 1x40A hoofdschakelaar, dan 2x aardlek 40A 003, met daarachter 4xB16 waarvan 1 voor de schuur.

Wat ik met de oude schuur had is dat als ik sluiting had(oke 2x gebeurd :+ ), de aardlek er binnen uit vloog en al die groepen zonder stroom zaten…dat wil ik nu voorkomen.

[...]
Jaccuzi zit rond de 2000w, zou in principe kunnen met een 10A groep maar houd niet veel over.

Verder: Schakelaars voldoen, maar mijn idee is mocht er wat uit klappen, in de meest ideale situatie vliegt de groep van de vries/koelkast er niet uit. Maar dan moet je haast gaan werken met allemaal aardlekautomaten ook in de schuur? beetje kostbaar plaatje wordt het dan :o
Als je hoofdzekering ook 40 A is en je niet van plan bent om binnen afzienbare tijd over te stappen van een-fase naar drie-fase dan kun je in de hoofdkast een 25 A aardlekautomaat met 300 mA monteren waarbij de aardlekschakelaar bij voorkeur selectief is.

In de onderverdeler in de schuur kun je dan bijvoorbeeld drie aardlekautomaten monteren, 16 A / 30 mA. Of twee twee aardlekschakelaars 30 mA met ieder bijvoorbeeld twee automaten 16 A. Het is maar net waar je naar opzoek bent.

Maar in beginsel is dit allemaal niet nodig en kun je prima een lasdoos monteren van waaruit verschillende wandcontactdozen worden gevoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ant Joy
Techneut schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:50:
[...]
Dat is volgens mij niet zo moeilijk uit te leggen. Vroeger was het zo dat de aarding van woningen en bedrijven altijd plaatsvond door een aparte aardelektrode die een voldoende lage aardovergangsweerstand diende hebben. De daaraan verbonden aarde-draad had weliswaar ook het nulpotentiaal, maar was hier niet ter plaatse mee verbonden, maar pas via de aarde en de sterpuntsaarding van de transformator. In huidige termen zou dat dus overal een TT-stelsel worden genoemd, al bestond die term toen natuurlijk nog niet. Pas heel veel later boden de netwerkbedrijven een aparte aarddraad aan, waarbij het TN-stelsel ontstond. Die woningen kregen dus zowel een nul- als een aardedraad. Het verschil tussen die twee draden mag duidelijk zijn, een nuldraad maakt deel uit van de stroomkring naar de klant, de aarde dient voor de beveiliging. Vanaf dat moment kregen oudere woningen met enkel de nuldraad dus de benaming TT-stelsel.

Dit alles is natuurlijk duidelijk iets anders dan een bestaande nul zomaar opsplitsen in een nul- en aardedraad en vervolgens die aparte aarding maar achterwege te laten. En dat dan TN-stelsel te noemen. Uiteraard begrijpt hoop ik iedereen dat dat niet wordt toegestaan! M.a.w. die nuldraad mag dus niet worden gezien als een gecombineerde nul en aarde zoals je beschreef.
Ik weet niet waar jij leest dat ik zeg dat je die zomaar mag opsplitsen, ik zeg zelfs dat nadrukkelijk dat het verboden is. Sowieso mag je als leek niet aan het distributie gedeelte zitten. Ik geef alleen aan dat er in schema weinig verschil zit tussen een TT-stelsel en TN-C stelsel tot aan de aansluiting. Theoretisch gezien is een nulleiding altijd een gecombineerde leiding de stroom door de nulleider vloeit altijd via aarde weg. Dat dit in de praktijk anders wordt gezien dat je de nulleiding niet altijd als PEN leiding mag gebruiken heeft met veiligheidoverwegingen te maken.

Er werd inderdaad een TT stelsel toegepast omdat de oude GPLK kabels die vroeger werden gebruikt, en nog steeds actief in de grond liggen, geen aardedraad hebben. De huidige XLPE heeft wel een aardmantel. In elk nieuw net wordt er tegenwoordig in elke aansluiting en mof een aarde nul verbinding gemaakt om de impedantie zo laag mogelijk te houden. Daarnaast werd vroeger niet iedere woning met een aparte aardelektrode aangesloten. Er zijn talloze manieren om je huis te aarde. Zo werd er ook gebruikt van de waterleidingen die toen niet van kunststof waren. Toen de netbeheerder de waterleidingen gingen vervangen voor kunststof moesten die woningen een eigen aardelektrode slaan. Maar door de slechtere weerstand , die afhankelijk is van de grondsoort, van het aardcircuit die daardoor ontstond heeft de NEN besloten om daar een aanvullende bescherming op te zetten in een vorm van een aardlekschakelaar en die verplicht te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

WVL_KsZeN schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:38:
[...]

[Afbeelding]
Dat kan toch haast niet? Een dergelijke kabel kan volgens mij niet eens 100A aan.
Dan heb je 5A per huishouden bij gelijktijdige belasting.... Heb je je verlichting nog op gas?
Edit: die 20 huizen delen samen waarschijnlijk 3 fase? Dan heb je 15A per huishouden ter beschikking. Nog geen feest....

[ Voor 9% gewijzigd door JackBol op 15-07-2021 14:27 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
WVL_KsZeN schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:38:
[...]

[Afbeelding]
kudo's voor de illustratie.. maar eigenlijk heb je nu 160 buren (8*20) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
JackBol schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:26:
[...]

Dat kan toch haast niet? Een dergelijke kabel kan volgens mij niet eens 100A aan.
Dan heb je 5A per huishouden bij gelijktijdige belasting.... Heb je je verlichting nog op gas?
Edit: die 20 huizen delen samen waarschijnlijk 3 fase? Dan heb je 15A per huishouden ter beschikking. Nog geen feest....
Ik ben nog eens gaan tellen buiten met de foto die ik had gemaakt van de ligging van de kabel in de hand. De splitsing ligt toch ergens anders dan ik dacht : de kabel gaat door 10 huizen heen in totaal (+-80m). Ook dacht ik dat alle huizen bij ons in de straat vanaf de oplevering voorzien waren van een 3 fase aansluiting. Bij de overbuurman heb ik gisteren echter een 1 fase aansluiting gezien. Vanaf de huizen gaat dezelfde 25mm2 nog ongeveer 100m door naar een verdeelstation. Vanaf dat verdeelstation ligt overigens weer een 25mm2 kabel naar het volgende verdeelstation (+- 120m) en vanaf daar een 25mm2 kabel naar de trafokast (ook +- 100m). In totaal dus 400m 25mm2 kabel.

Maar goed... ik geloof dat een vaste 25mm2 kabel een capaciteit heeft van +-100A. Dat is per huishouden dus 10A per fase. Nu geloof ik wel dat je onderdimensioneert, maar dat is wel 2,5* minder dan je afzekering op de huisaansluitingen..

Je zal natuurlijk zien dat het volgens Liander 'nog net voldoet'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
WVL_KsZeN schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:29:
[...]Ook dacht ik dat alle huizen bij ons in de straat vanaf de oplevering voorzien waren van een 3 fase aansluiting. Bij de overbuurman heb ik gisteren echter een 1 fase aansluiting gezien.
Je bedoelt dat er echt maar 1 fase binnen komt, of dat er maar 1 zit aangesloten?

Bij ons komen er 3 fasen binnen, maar zit er maar 1 aangesloten. Volgende maand komt de netbeheerder dat upgraden, maar die heeft volgens mij amper werk. Alleen 2 zekeringen bijplaatsen in 'hun' stoppenkast, 1-fase meter vervangen door 3-fase meter, en aansluiten op onze eigen (inmiddels 3-fase) hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
defusion schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:53:
[...]

Je bedoelt dat er echt maar 1 fase binnen komt, of dat er maar 1 zit aangesloten?

Bij ons komen er 3 fasen binnen, maar zit er maar 1 aangesloten. Volgende maand komt de netbeheerder dat upgraden, maar die heeft volgens mij amper werk. Alleen 2 zekeringen bijplaatsen in 'hun' stoppenkast, 1-fase meter vervangen door 3-fase meter, en aansluiten op onze eigen (inmiddels 3-fase) hoofdschakelaar.

Ik denk 3 binnen, maar 1 aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ant Joy schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:42:
[...]

Ik weet niet waar jij leest dat ik zeg dat je die zomaar mag opsplitsen, ik zeg zelfs dat nadrukkelijk dat het verboden is. Sowieso mag je als leek niet aan het distributie gedeelte zitten. Ik geef alleen aan dat er in schema weinig verschil zit tussen een TT-stelsel en TN-C stelsel tot aan de aansluiting. Theoretisch gezien is een nulleiding altijd een gecombineerde leiding de stroom door de nulleider vloeit altijd via aarde weg. Dat dit in de praktijk anders wordt gezien dat je de nulleiding niet altijd als PEN leiding mag gebruiken heeft met veiligheidoverwegingen te maken.

Er werd inderdaad een TT stelsel toegepast omdat de oude GPLK kabels die vroeger werden gebruikt, en nog steeds actief in de grond liggen, geen aardedraad hebben. De huidige XLPE heeft wel een aardmantel. In elk nieuw net wordt er tegenwoordig in elke aansluiting en mof een aarde nul verbinding gemaakt om de impedantie zo laag mogelijk te houden. Daarnaast werd vroeger niet iedere woning met een aparte aardelektrode aangesloten. Er zijn talloze manieren om je huis te aarde. Zo werd er ook gebruikt van de waterleidingen die toen niet van kunststof waren. Toen de netbeheerder de waterleidingen gingen vervangen voor kunststof moesten die woningen een eigen aardelektrode slaan. Maar door de slechtere weerstand , die afhankelijk is van de grondsoort, van het aardcircuit die daardoor ontstond heeft de NEN besloten om daar een aanvullende bescherming op te zetten in een vorm van een aardlekschakelaar en die verplicht te stellen.
Oké, dan heb ik je voor dat deel verkeerd begrepen, sorry daar voor. Verder, je hebt helemaal gelijk wat betreft de vroegere aarding via de waterleiding, ik noemde dat echter niet apart, omdat ik het zag als technisch nagenoeg hetzelfde als een eigen aardelektrode. Voor de rest denk ik dat we het nu wel eens zijn.

Eigenlijk offtopic, toch wel even nuttig hier, de eerste generatie aardlekschakelaars (0,5A) werden inderdaad toegepast als via normale aarding t.g.v. de grondsoort onmogelijk de vereist lage aardingsweerstand kon worden bereikt. Pas veel later kwamen 30mA exemplaren als aanraakbeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:14
defusion schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:53:
[...]

Kleine tip: vraag meteen of de monteur de oude stoppen vervangt door automaten. Dat is bij mij direct kosteloos gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

dennistd schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:59:
[...]

Kleine tip: vraag meteen of de monteur de oude stoppen vervangt door automaten. Dat is bij mij direct kosteloos gedaan.
Nice. Liander rekent hier 435 euro voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Beekforel schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:34:
[...]

Nice. Liander rekent hier 435 euro voor...
En bij Stedin vergelijkbare kosten. Ik heb zelfs gehoord dat ze dat nu niet eens doen omdat netbeheerders het veel te druk hebben.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:39
Fairy schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:42:
[...]

Precies, het mag inderdaad niet.

Hoe dan ook, die kabel moet er uit. Laten zitten is ook niet toegestaan. Groep uitschakelen, nameten of de stroom eraf is en dan toch de kabel er uit trekken.

Als dat niet gaat, of je durft het niet aan, zou je een elektricien moeten inschakelen of iemand die je er mee kan helpen. Desnoods alles eruit en dan nieuwe kabels erin leggen.

PS. komt die coax nu ook uit in je zekeringkast???
Oké! Heb hem eruit weten te trekken via de meterkast :) De coax kwam gewoon uit in een eigen leiding in de meterkast… dus hoe dat nou loopt geen idee, maar hij is er uit. Nu gewoon het stopcontact weer aansluiting of moeten er ook nieuwe 230V draden worden getrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 26-05 16:01
De coax heb je eruit getrokken?
Waarschijnlijk is die inbouwdoos met dat stopcontact later gemaakt. Je zou de originele doos moeten vinden om te bepalen of de 230V veilig is.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Laatst online: 19:51
Morgen komt een elektricien mijn groepenkast vervangen voor de 3-fase kast, volgende week komt Liander de aansluiting verzwaren naar 3*25A.

De nieuwe kast is voorbedraad en heeft 2 blokken van 4 B16s, het ene blok op L1, het andere blok op L2. Om niet een week maar 1 blok onder spanning te hebben, kan hij dan gewoon op de hoofdschakelaar L1 en L2 tijdelijk voorzien van een kortsluitdraad of iets dergelijks?

Wat is gebruikelijk in zo'n geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
Een kammetje om de fasen op de hoofdschakelaar tijdelijk aan elkaar te verbinden. De netbeheerder haalt die er dan weer uit bij het omzetten naar drie fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Laatst online: 19:51
dennistd schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:53:
Een kammetje om de fasen op de hoofdschakelaar tijdelijk aan elkaar te verbinden. De netbeheerder haalt die er dan weer uit bij het omzetten naar drie fasen.
Perfect, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:17

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

timovd schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:39:
[...]

En bij Stedin vergelijkbare kosten. Ik heb zelfs gehoord dat ze dat nu niet eens doen omdat netbeheerders het veel te druk hebben.
Bij Enexis valt dat dan weer reuze mee. Maandag gebeld om 3x35A smeltzekeringen om te zetten naar 3x25A automaten. Was geen probleem en ook zonder extra kosten. Ze komen volgende week donderdag.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
Ook in Twente toevallig? Ik krijg zo onderhand het idee dat dit de enige regio is waar de netbeheerder wel snel is 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• joostbo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-12-2024
Hier in twente ook van 1x35 naar 3x25 gegaan deze week.

Die beste man zei gelijk; ook ik vervang alles. Die smeltzekeringen zijn wel veilig maar als die er door springen moeten wij komen. Nu kun je zelf de stroom er op zetten, fijn toch? Ik "heel fijn!".

Kosten voor monteur, nieuwe meter en aanpassen groepen, 280 euro. 2 weken geleden gebeld. Dus ook nog eens super snel!

oud, paar weken gelden. Installatie uit 1979. 1 fase. in 2000 uitgebeid ivm de toemalige keuken bij in 2014 nog voor de zonnepanelen wat bijgezet door de vorige bewoners. Die laatste 2 handelingen bijzonder slecht. tiewraps, geknapte beugeltjes, te weinig beugeltjes, etc. Check ook het opgeplakte riet op de achterwand 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbMiqouqCx0V9L9GGeOryIP_KsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CT2Yj3ieYEJT983UUZyTf5l0.jpg?f=fotoalbum_large

nieuw (en nu blijft het gewoon een installatieruimte en geen opbergkast).

3 fase, van 7 naar 12 groepen.
Tuin heeft een eigen groep, wasmachine/droger ook. Ook voor de toekomstige keuken eigen groepen voor de 2e oven, quoocker. En ook al voor de kookplaat en laadpaal 3-fase voorbereid.
Voor de laadpaal komen er nog een besturingselement in, kWh meter en loadbalancer in.
Bel heeft nu een eigen trafo in de groepenkast ipv een gaar loshangend ding. Onze kelderpomp zit op een alamat zodat die altijd aan blijft (huis is onderkelderd met garage/hellingbaan). 1 groep is nog over. Mogelijk gebruikt voor een toekomstige airco.

en dus enexis ook de hoofdzekeringen vervangen door automaten. Fijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCWStfcS_d0BTUDMtl_ckPgEU2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9D39HodSwCiqsce707ep9kJ.jpg?f=fotoalbum_large

Kunnen we weer 40 jaar verder hoop ik

[ Voor 8% gewijzigd door joostbo op 15-07-2021 21:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 09:56
joostbo schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:38:

En die gasmeter dan? >:)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
De gasmeter hebben ze ook vervangen. Die kon niet samenwerken met de oude meter dus ook een nieuwe gasmeter.
En tjah over 40 jaar zien we dan wel weer of die meter er nog wel zit, :) maar dan mag er nog wel een flinke technische ontwikkeling plaats vinden (en flinke subsidie) om ons huis geschikt te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

dennistd schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:22:
Ook in Twente toevallig? Ik krijg zo onderhand het idee dat dit de enige regio is waar de netbeheerder wel snel is 8)7
Nope, Zuidoost-Brabant.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
jaro431 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:34:
Morgen komt een elektricien mijn groepenkast vervangen voor de 3-fase kast, volgende week komt Liander de aansluiting verzwaren naar 3*25A.

De nieuwe kast is voorbedraad en heeft 2 blokken van 4 B16s, het ene blok op L1, het andere blok op L2. Om niet een week maar 1 blok onder spanning te hebben, kan hij dan gewoon op de hoofdschakelaar L1 en L2 tijdelijk voorzien van een kortsluitdraad of iets dergelijks?

Wat is gebruikelijk in zo'n geval?
Deze heb ik er tijdelijk tussen gezet. Is er speciaal voor gemaakt. Volgens mij vrij gebruikelijke oplossing totdat de netbeheerder langs komt

https://www.sandervunderi...-voudig-steek-17-8mm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:56
In de Noord Holland noord ook binnen twee weken van aanvraag tot realisatie (en Liander had zelfs binnen een week kunnen komen als ik niet op vakantie was geweest 3 weken terug).

Ik heb de aanvraag gedaan via mijnaansluiting.nl waar een wachttijd van 5 weken werd aangegeven. Toen ik vervolgens mocht betalen en plannen bij Liander kwamen ineens veel eerdere momenten naar voren. Vervolgens heb ik dus niet het eerste moment gekozen dat Liander beschikbaar was, maar het eerste moment dat ik alleen thuis zou zijn (zodat gezin zo min mogelijk last zou hebben van de onderbreking van de stroom).

[ Voor 39% gewijzigd door Eupeodes op 16-07-2021 07:37 . Reden: Aanvraagproces toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik heb het idee dat de overheid die prikkel andersom gaat invoeren.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
dennistd schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:59:
[...]

Thx. Hier is het enexis.

Ik kon bij de aanvraag van de verzwaring niet specifiek aangeven dat ik een automaat wilde. Anders had ik dat wel gedaan. Op zich zijn ze wel snel bij storingen; bij de verbouwing heb ik de zekering overbelast en was er volgens mij binnen het uur iemand. Maar misschien had ik geluk...

Kosten verzwaring: € 261,95

Ik zie op de site echter ook de optie 'hoofdzekering vervangen door automaat'.
En ook kosten € 261,95

Volgens mij is dat gewoon het tarief dat ze iets moeten doen.
Ik hoop inderdaad dat ze direct vervangen voor een schakelaar, en zal het bij de monteur aankaarten.
Ga echter ook weer geen € 261,95 extra betalen.

Wachttijd hier overigens ruim 2 maanden. 20 juni aangevraagd, 27 augustus komen ze...
(wellicht deels door bouwvak vakantie?)
Ondertussen dus alvast groepenkast vervangen voor 3-fase (en zoals hier ook wordt genoemd, bij de hoofdschakelaar de fasen doorverbonden zodat ik wel alles kan gebruiken)

@joostbo Zie nu dat je ook bij enexis zit. Zij hebben uit eigen beweging de zekeringen vervangen door een hoofdschakelaar?

[ Voor 8% gewijzigd door defusion op 15-07-2021 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:21
[...].

[Afbeelding]

Wat is dat rode ding rechtsboven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@defusion Enexis gaf aan dat er meerdere systemen zijn en dat verhoging/verlaging het beste via aansluiting.enexis.nl kon. Daar moest ik dan alleen aan het einde bij de opmerkingen vermelden dat het ook direct automatische zekeringen moeten worden.

Ook verbaast het mij dat ik afgelopen maandag dus al een afspraak voor komende week kreeg en jij nog steeds aan het wachten bent. Wellicht afhankelijk van de regio? Ik zou ze vooral even een keer bellen, want onze kosten zijn ook nog eens lager: € 246.40 incl. btw

[ Voor 3% gewijzigd door Rimco op 15-07-2021 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-05 17:13
dennistd schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:22:
Achterhoek hier, aanvraag tot realisatie Liander ( firma A. Hak is uitvoerder ) 3/4 maanden ( nieuwbouw voor zowel bouwput als ombouw naar definitief ) en als je niet 20/30x met ze aan de telefoon hangt, kan het nog langer duren…

[ Voor 9% gewijzigd door HammieDuDe op 16-07-2021 07:37 ]

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Hier in Deventer ook pas gedaan door Enexis, via de website was drama en kwamen lange wachttijden naar voren (meer dan 2 maanden).
Maar na belletje kon het sowieso binnen 2 weken.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostbo
defusion schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:46:
[...]

T

@joostbo Zie nu dat je ook bij enexis zit. Zij hebben uit eigen beweging de zekeringen vervangen door een hoofdschakelaar?
@defusion ja, ik had er niet om gevraagd. Die man zei; je hebt alles zo mooi gemaakt, ik vervang gewoon gelijk alles. Als ze er ooit een keer door vliegen kun je het zo zelf weer omzetten, hoeven wij ook niet te komen.

(ook deed hij niet zo moeilijk dat de zegel er niet meer op zat >:) )

Had er totaal niet om gevraagd. Hoefde er ook niets voor extra's voor te betalen (bovenop de gewone kosten voor verzwaring). Ook had ik slechts 2 weken wachttijd, ondanks ik had aangegeven dat ik geen haast had. Nieuwe keuken komt pas begin volgend jaar.

@significant Dat is een magneetschakelaar (readcontact) voor de deur. op de deur zit ook zo'n ding. Had die nog liggen, ook nog een spotje. Dus heb even een lampje in het nieuwe plafond gemaakt. Deur open = lamp aan. Plafond zit met magneten vast (had ik ook nog liggen), dus met een flinke ruk aan het handvat (ook nog over van een ander project) komt die los. Boven het plafond zit nog een stopcontact (over van tuinproject). Daar zit het lampje op aangesloten met een stekker (afgeknipt van oud TV). Zo kan ik binnen 10 seconden het plafond er uit trekken zonder boren of schroeven.

Lampje in de groepenkast is totaal niet nodig, maar had alles toch liggen :) Net als dat ik alle verf nog over had van een ander project.

@JackBol Ik vrees het ook. Maar ik zie het dan wel weer.. Elk ander kabinet komt met andere regeltjes en doelen. Maar verwacht dat die gasmeter nog heel lang blijft zitten :P

[ Voor 40% gewijzigd door joostbo op 16-07-2021 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Laatst online: 11:34
defusion schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:46:
[...]

Bij mij is eind maart dit jaar een verzwaring van 1x35A naar 3x25A doorgevoerd via Enexis. Toen de monteur er was, ook gevraagd of de hoofdzekeringen door automaten, maar dat was een no-go: “meneer, wanneer het goed werkt, laten wij het liever zitten, zoals het nu zit.” Kon praten als brugman, maar het ging um echt niet worden.

Dan maar niet… Daarnaast, wat zijn -normaal gesproken bij standaard gebruik- de kansen dat zo’n zekering eruit knalt. Ik moet het nog meemaken.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:12
Leut schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:18:
[...]

Bij mij is eind maart dit jaar een verzwaring van 1x35A naar 3x25A doorgevoerd via Enexis. Toen de monteur er was, ook gevraagd of de hoofdzekeringen door automaten, maar dat was een no-go: “meneer, wanneer het goed werkt, laten wij het liever zitten, zoals het nu zit.” Kon praten als brugman, maar het ging um echt niet worden.
+1 van exact deze ervaring. Heb het ook gevraagd, maar was geen optie.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Leut schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:18:
[...]

Dan maar niet… Daarnaast, wat zijn -normaal gesproken bij standaard gebruik- de kansen dat zo’n zekering eruit knalt. Ik moet het nog meemaken.
Klopt, ik heb nu zelfs maar 1x25A en bij normaal gebruik is die er inderdaad nog niet uit geknald.
Heb 'm er wel uit geknald met ca. 33A aan elektrische kachels en bouwdrogers + mogelijk nog wat boor/sloophamers en/of andere power tools tussen de 800-1600W. En dan nog duurde het even.
(ik dacht toen dat ik 35A had en ik wel veilig zat; niet dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012

Freakie1NL

Grote Baas

Die beste man zei gelijk; ook ik vervang alles. Die smeltzekeringen zijn wel veilig maar als die er door springen moeten wij komen. Nu kun je zelf de stroom er op zetten, fijn toch? Ik "heel fijn!".

Kosten voor monteur, nieuwe meter en aanpassen groepen, 280 euro. 2 weken geleden gebeld. Dus ook nog eens super snel!
Dat is zeker fijn. Hier afgelopen jaar naar 3*25 gegaan maar nog gewoon oude zekeringen erin. Monteur van Stedin wilde ook wel graag automaten doen, maar Stedin heeft daar een verdienmodel op (lees 3x zo duur als een normale wissel), dus mocht hij niet doen.

Want dan zou er een nieuw meterbord moeten komen, hij zat zelf al te kijken van "niemand gelooft toch deze onzin, in een relatief nieuwbouw (2006) wijk"

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
significant schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:50:
[...]

Wat is dat rode ding rechtsboven?
Ik gok z'n deurschakelaar zodat het lampie aan gaat als de deur open gaat...

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Rimco schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:53:
@defusion Enexis gaf aan dat er meerdere systemen zijn en dat verhoging/verlaging het beste via aansluiting.enexis.nl kon. Daar moest ik dan alleen aan het einde bij de opmerkingen vermelden dat het ook direct automatische zekeringen moeten worden.

Ook verbaast het mij dat ik afgelopen maandag dus al een afspraak voor komende week kreeg en jij nog steeds aan het wachten bent. Wellicht afhankelijk van de regio? Ik zou ze vooral even een keer bellen, want onze kosten zijn ook nog eens lager: € 246.40 incl. btw
Ondertussen even gebeld of het wat eerder kon, maar ging niet lukken. Verschilt inderdaad per regio. Hier maar een paar monteurs in de regio die dat soort werk doen, waarvan er minste 2 de komende paar weken op vakantie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrybobslee
  • Laatst online: 14:48
Binnenkort verhuizen wij naar een nieuwe woning waarbij de meterkast onderhanden genomen gaat worden.
Buiten de keuken en badkamer beschikt geen enkele WCD over een aardedraad. Dit wil ik voor elke WCD gaan trekken. Dit houdt dus in alle kabels wisselen voor nieuwe.
Tevens ook alle huidige opbouw WCD's verlagen en inbouwen.

De huidige meterkast indeling is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9eKNX9jfMkY8SNzZKg2SM99Qec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1WEqiNdcihVy9Tekbvm7MNLc.png?f=fotoalbum_large

Na wat feedback uit een ander topic ben ik tot het volgende gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBYLjeWd282kPHk02SfF3Oio-nY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WsarQCz8Kjw3LggbQpyxaisA.png?f=fotoalbum_large

Iemand aan de hand van het schema tips/aanvullingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Niet online
Hmmbob schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:59:
[...]

+1 van exact deze ervaring. Heb het ook gevraagd, maar was geen optie.
Ik had er niet om gevraagd maar ik heb wel automaten gekregen :+
Ik had er van tevoren niet eens over nagedacht, maar is wel zo makkelijk.
Hier is het begin Juni gedaan trouwens, van 1x 35 naar 3x25.

[ Voor 8% gewijzigd door Only op 16-07-2021 13:15 ]

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Barrybobslee, wat bedoel je met wisselen? Je kunt er toch een draad bij trekken?
De beltrafo zit denk ik niet direct achter de ALS, maar achter een groep.

ipv krachtgroep kook en krachtgroep schuur, zou ik twee aardlekautomaten plaatsen. Voor de inductie 30mA lekstroom en voor de schuur kun je een hogere lekstroom pakken als je die in de onderverdeler ook nog apart afzekert met aardlekbeveiliging. Een 3-f krachtgroep gaat sowieso niet achter een 1-f ALS of had je dat anders in gedachte?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

timovd schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:24:
De beltrafo zit denk ik niet direct achter de ALS, maar achter een groep.
Bij mij zit de beltrafo rechtstreeks op het busboard, Het zit zelfs nog VOOR de ALS. Dit is een nieuwe kast en dit is zo af fabriek geleverd. Dit busboard aan de rechterkant zit aangesloten aan de ingang van de ALS links, dus er voor en er zit alleen een beltrafo op.

Als ik die andere 4 slots wil gebruiken zal daar ook eerst een ALS op moeten, maar ik heb een dubbele kast en 3 ALS voor 18 potentiële groepen, dus dat is nog niet nodig.

[ Voor 46% gewijzigd door Fairy op 16-07-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Barrybobslee Paar opmerkingen:

Ook al mag het officieel wel weer zijn 1-fase groepen achter een 3-fase aardlek af te raden ivm het opheffen van lekstromen.

Je beltrafo moet wel echter een automaat. [edit] Zie bericht van @Fairy nu pas en zie inderdaad dat ABB een busboard beltrafo heeft. Wat een raar product... Moeten ze wel erg zeker zijn van zichzelf. Andere kant, op busboard is er geen kabel. Maar voor niet-busboard moet hij wel achter een automaat.

De Growatt 4200 TL-XE achter een B16 lijkt me wat heftig. Maar zonder verdere aanpassingen kan je niet hoger dan een B16. Dus met dat vermogen, waarom niet gewoon een fatsoenlijke 3-fase omvormer?

Fase 1 lijkt me aardig zwaar belast terwijl je op fase 3 alleen maar de 3-fase groepen hebt hangen.

Droger van het warmtepomp type? Anders is 1 groep wel erg karig.

En inderdaad, als je nog een onderverdeler in de schuur wilt dan zou ik hem ook niet de aardlek met de kookplaat laten delen.

[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 16-07-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
fredhuizinga schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:16:
[...]

Ik gok z'n deurschakelaar zodat het lampie aan gaat als de deur open gaat...
magneetschakelaar die reageerd op de deur tbv het lampje inderdaad
Dat is zeker fijn. Hier afgelopen jaar naar 3*25 gegaan maar nog gewoon oude zekeringen erin. Monteur van Stedin wilde ook wel graag automaten doen, maar Stedin heeft daar een verdienmodel op (lees 3x zo duur als een normale wissel), dus mocht hij niet doen.

Want dan zou er een nieuw meterbord moeten komen, hij zat zelf al te kijken van "niemand gelooft toch deze onzin, in een relatief nieuwbouw (2006) wijk"
klopt, nieuw meterbord is er ook in gekomen.

wel bizar dat er zoveel verschil zit. maar ook bij de zelfde netbeheerder er verschil zit in het toepassen van de hoofdzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
@Barrybobslee Ik zo groep 8 en de beltrafo los maken van de inductiegroep en schuur. Heb je gelijk ook mogelijkheden tot uitbereiding als er nog wat bij moet komen in de toekomst.

de 3 1-fase aardlekschakelaars / groepen kun je dan mooi verdelen over de 3 fases. Je hebt mooi in beeld wat waar op zit. Dus even slim over nadenken dat het vermogen beetje goed verdeeld is.

en de 3-fase aansluitingen helemaal los van de 1-fase kant. zo heb ik het gedaan. En gelijk ook wat meer ruimte als er ooit een laadpaal komt of andere 'dingen'. Dan is het even een module inzetten en klaar. Lege DIN kast kost de wereld niet.

En de vaatwasser? Die moet bij ons ook op een eigen groep door de hoge aansluitwaarde. Die zie ik bij jou niet terug

[ Voor 10% gewijzigd door joostbo op 16-07-2021 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 19:40

Ethirty

Who...me?

Ik ben druk bezig mijn toekomstige domotica kast uit te werken. Daarbij wil ik 12 groepen achter 3 aardleks, niks bijzonders. En nog een paar 1f en 3f alamats afhankelijk van de exacte energievraag van ons nog te verbouwen huis.

Voor 3x 3f alamats denk ik aan de KDN463A rail. En dan nog een KDN450D rail voor een 4e 3f alamat en nog een paar losse 1f alamats.

De VKS04combi van Hager is een setje van 1 aardlek met 4 automaten en een rail, dus dat zijn 3 van die setjes. Alleen staat dat niet mooi in de kast en wil ik die opsplitsen. Ook wil ik bekabeling minimaliseren.

Is er dan een rail voor 4 automaten die ik kan gebruiken? Ik zie een KBN663A rail voor 12 automaten over 3 fases, maar die deelt de N dus dat mag denk ik niet in NL? En ik zie een kleine KB41N 1p rail waarvan ik er dan 2 nodig heb per 4 automaten. Of is er nog een andere rail? En dan natuurlijk nog een rail voor de aardleks zelf? Volgens mij maak ik het mezelf nogal lastig want ik vraag me af waar ik dan nog plek heb voor invoer :P

Kan ik met die rails de hele "set" met een kabel aansluiten op een verdeelblok, kennelijk zijn duidelijke plaatjes van de onderkant van een Hager automaat nogal zeldzaam :')

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
Ethirty schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:13:
Ik ben druk bezig mijn toekomstige domotica kast uit te werken. Daarbij wil ik 12 groepen achter 3 aardleks, niks bijzonders. En nog een paar 1f en 3f alamats afhankelijk van de exacte energievraag van ons nog te verbouwen huis.

Voor 3x 3f alamats denk ik aan de KDN463A rail. En dan nog een KDN450D rail voor een 4e 3f alamat en nog een paar losse 1f alamats.

De VKS04combi van Hager is een setje van 1 aardlek met 4 automaten en een rail, dus dat zijn 3 van die setjes. Alleen staat dat niet mooi in de kast en wil ik die opsplitsen. Ook wil ik bekabeling minimaliseren.

Is er dan een rail voor 4 automaten die ik kan gebruiken? Ik zie een KBN663A rail voor 12 automaten over 3 fases, maar die deelt de N dus dat mag denk ik niet in NL? En ik zie een kleine KB41N 1p rail waarvan ik er dan 2 nodig heb per 4 automaten. Of is er nog een andere rail? En dan natuurlijk nog een rail voor de aardleks zelf? Volgens mij maak ik het mezelf nogal lastig want ik vraag me af waar ik dan nog plek heb voor invoer :P

Kan ik met die rails de hele "set" met een kabel aansluiten op een verdeelblok, kennelijk zijn duidelijke plaatjes van de onderkant van een Hager automaat nogal zeldzaam :')
Heb onlangs wat detail foto's gemaakt. Misschien helpt het iets? Anders vraag gerustAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pr0-VO_Eu5bZnqAKa6ySrbUOGp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVGnQ4FKcEXVZnHfCBSleutC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dat idee ja. Alleen haal ik niet echt uit die foto welke onderdelen en hoe de kabels er nu precies in zitten. Als je wat nummers kan delen geloof ik het wel dat ik het allemaal passend krijg :)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Is het geen idee om gewoon een kant-en-klare kast samen te stellen en het hun probleem te maken?
Heb bij elektramat een hager kast met 12 groepen verspreid over 3 aardleks, en dan nog 3x 3f alamat gekocht. Alles naar mijn idee met de meest minimale hoeveelheid bekabeling.

Zoiets, met 4x 3f en 3x 1f alamats voor jou bijv:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpwkrLIjZN36uFefyKBoc5dULLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cVcEQVmu4NnORbuqRi14F7RE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeloffzen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-05 14:34

oud, paar weken gelden. Installatie uit 1979. 1 fase. in 2000 uitgebeid ivm de toemalige keuken bij in 2014 nog voor de zonnepanelen wat bijgezet door de vorige bewoners. Die laatste 2 handelingen bijzonder slecht. tiewraps, geknapte beugeltjes, te weinig beugeltjes, etc. Check ook het opgeplakte riet op de achterwand 8)7

[Afbeelding]

nieuw (en nu blijft het gewoon een installatieruimte en geen opbergkast).

3 fase, van 7 naar 12 groepen.
Tuin heeft een eigen groep, wasmachine/droger ook. Ook voor de toekomstige keuken eigen groepen voor de 2e oven, quoocker. En ook al voor de kookplaat en laadpaal 3-fase voorbereid.
Voor de laadpaal komen er nog een besturingselement in, kWh meter en loadbalancer in.
Bel heeft nu een eigen trafo in de groepenkast ipv een gaar loshangend ding. Onze kelderpomp zit op een alamat zodat die altijd aan blijft (huis is onderkelderd met garage/hellingbaan). 1 groep is nog over. Mogelijk gebruikt voor een toekomstige airco.

en dus enexis ook de hoofdzekeringen vervangen door automaten. Fijn.

[Afbeelding]

Zo te zien gebruik je een Homewizard P1 meter. Deze wordt direct gevoed door de nieuwe Enexis meter en heeft dus geen USB voeding meer nodig. Dus die kun je weghalen. Staat weer iets netter.

PV Output; SolarEdge SE10K; 19x350Wp Oost; 19x350Wp West; Totaal 13.300Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joostbo
defusion schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:56:
Is het geen idee om gewoon een kant-en-klare kast samen te stellen en het hun probleem te maken?
Heb bij elektramat een hager kast met 12 groepen verspreid over 3 aardleks, en dan nog 3x 3f alamat gekocht. Alles naar mijn idee met de meest minimale hoeveelheid bekabeling.

[Afbeelding]
Zo heb ik het ook gedaan. Daar kant en klaar besteld. Ondanks ik het ook zelf prima kan. Is uiteindelijk iets goedkoper ook. Heb nadien wel kleine wijzigingen aangebracht. Keurig werk met minimale bekabeling
Zo te zien gebruik je een Homewizard P1 meter. Deze wordt direct gevoed door de nieuwe Enexis meter en heeft dus geen USB voeding meer nodig. Dus die kun je weghalen. Staat weer iets netter.
Klopt, is inmiddels weg. Die man van Enexis had het zo weer terug geplaatst. Bij de oude meter moest het nog wel gevoed worden :)

[ Voor 19% gewijzigd door joostbo op 17-07-2021 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:18

[Afbeelding]
Die drie-fasen alamats kun je met een rail idd mooi doorverbinden (KDN463A), zodat daar maar 1x voeding naar toe hoeft. Maar waarom maak je van de 1-fase groepen niet mooi drie setjes van 1 aardlek en daaraan steeds vier gekoppelde groepen, via rail KB4FN, dus zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.123groepenkast.nl/Files/10/222000/222295/ProductPhotos/MaxContent/1567499004.jpg
Dat bespaart nog de bedrading van aardlek naar groep, en het is ook gelijk duidelijk welke groep bij welke aardlek hoort.
Dat ziet er dan ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektrototaalmarkt.nl/media/catalog/product/cache/d66eb0b7c65a8467f3eba0ad2b2b5150/h/a/hager-vision-groepenkast-4135756.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 17-07-2021 10:22 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[Afbeelding]
Omdat mijn kast waarschijnlijk veel groter wordt doordat er ook KNX in komt en ik dus geen kant en klaar bestelling kan doen. ;)
Andrehj schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:12:
[...]

Die drie-fasen alamats kun je met een rail idd mooi doorverbinden (KDN463A), zodat daar maar 1x voeding naar toe hoeft. Maar waarom maak je van de 1-fase groepen niet mooi drie setjes van 1 aardlek en daaraan steeds vier gekoppelde groepen, via rail KB4FN, dus zoiets:
[Afbeelding]
Dat bespaart nog de bedrading van aardlek naar groep, en het is ook gelijk duidelijk welke groep bij welke aardlek hoort.
Dat ziet er dan ongeveer zo uit:
[Afbeelding]
Dat is inderdaad de vks04combi waar ik het over had, die zou ik sowieso hebben gepakt. Maar met mijn ocd-planning kwam het mooier uit om ze te splitsen in 3x aardlek en 12x groep. :+

Inmiddels door dat ik dan compleet andere automaten nodig heb en ik nog steeds een probleem met de N ga hebben, dus die laten we maar schieten.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:28

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Wij hebben ook een huis gekocht vanaf 1 november! Super blij mee, maar er zitten wel elektrische wat dingen aan die ik graag zou willen verbeteren. Sommige dingen moet ik denk ik wel laten doen, maar wellicht kunnen jullie mij hier wat tips geven.

Het is een jaren 30 woning, met een oude groepenkast met maar 5 groepen.
Zonder aardpen. En dus ook geen aarde bij de stopcontacten.

Dus wat er aangepakt moet worden;
- Aardpen schieten (elektriciën)
- Meterkast vervangen voor schakelkast + extra groepen aansluiten (inductie) (elektriciën)
- Kabels trekken naar keuken voor extra groep (kan ik zelf wel)
- Kabel naar zolder trekken voor voorbereiding zonnepanelen (kan ik zelf ook wel)
- Kabels vervangen van huidige wandcontact dozen voor aarde (kan ik zelf ook wel, maar lijkt me wel een heftige klus)
- Wandcontacten vervangen door een met aarde en aansluiten (kan ik zelf ook wel)

Nieuwe kabels trekken, is dat nodig als huidige kabels nog goed zijn? Of is het dan makkelijker om alleen een aarde kabel door te trekken en lussen. In de woonkamer gaan we de schrootjes eraf halen en stucen, dus dan zou ik ook eventuele stroom punten open maken en kabels kunnen trekken/aansluiten.

Mis ik nog iets? Zal sowieso eens offerte's aanvragen, iemand nog tips regio Breda?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Aight! schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 12:29:
Wij hebben ook een huis gekocht vanaf 1 november! Super blij mee, maar er zitten wel elektrische wat dingen aan die ik graag zou willen verbeteren. Sommige dingen moet ik denk ik wel laten doen, maar wellicht kunnen jullie mij hier wat tips geven.
Een paar kleine puntjes.
1. Je zegt dat er geen stopcontacten met aarding zitten. Is dat werkelijk zo? Want dergelijke oudere woningen hebben doorgaans minimaal een geaard stopcontact in de keuken. En mogelijk hebben vorige bewoners later eentje aangelegd of laten aanleggen voor de wasmachine. Als dat inderdaad het geval is hoef je naar alle waarschijnlijkheid geen nieuwe aardpen te laten schieten. Wel zou ik je willen adviseren om de aarding vanwege de ouderdom even te laten doormeten. Mede omdat vroeger vaak via de waterleiding werd geaard en mogelijk koperen leidingen zijn vervangen door kunststof. Waarschijnlijk is daar destijds wel voldoende op gereageerd, maar het kan geen kwaad om het even te laten controleren.

2. De bedrading. Is dat nog jaren '30 materiaal? D.w.z. jute isolatie? Bijna niet meer waarschijnlijk, maar mocht dit wel het geval zijn, dan moet je die gewoon vervangen. Als die in tussentijd toch vernieuwd is zou het in principe kunnen blijven zitten. Waar je dan mogelijk wel tegenaan loopt is dat de draden (misschien voor een deel) nog de oude kleuren hebben, groen, rood en grijs voor resp. fase, nul en aarde. Wat betekent dat straks oude en nieuwe kleuren door elkaar lopen. Sommigen boeit dat helemaal niet, anderen vinden het storend en vernieuwen alles.

3. Totaal onbenullig, alleen maar een kwestie van woordkeuze. Bovendien begrijpt iedereen wat je bedoelt. Als dit het enige was zou ik het dan ook niet eens willen noemen. Maar het zijn geen kabels, maar draden. Elektrische kabels zijn meerdere gebundelde draden in een gemeenschappelijke geïsoleerde omhulling. Los of samen, al of niet door buizen, heet het draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Aight! schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 12:29:

Het is een jaren 30 woning, met een oude groepenkast met maar 5 groepen.
Zonder aardpen. En dus ook geen aarde bij de stopcontacten.

Dus wat er aangepakt moet worden;
- Aardpen schieten (elektriciën)
- Meterkast vervangen voor schakelkast + extra groepen aansluiten (inductie) (elektriciën)
- Kabels trekken naar keuken voor extra groep (kan ik zelf wel)
- Kabel naar zolder trekken voor voorbereiding zonnepanelen (kan ik zelf ook wel)
- Kabels vervangen van huidige wandcontact dozen voor aarde (kan ik zelf ook wel, maar lijkt me wel een heftige klus)
- Wandcontacten vervangen door een met aarde en aansluiten (kan ik zelf ook wel)

Nieuwe kabels trekken, is dat nodig als huidige kabels nog goed zijn? Of is het dan makkelijker om alleen een aarde kabel door te trekken en lussen. In de woonkamer gaan we de schrootjes eraf halen en stucen, dus dan zou ik ook eventuele stroom punten open maken en kabels kunnen trekken/aansluiten.

Mis ik nog iets? Zal sowieso eens offerte's aanvragen, iemand nog tips regio Breda?
Vervangen van kleine groepenkast neemt gemiddeld 1/2 dag tijd in beslag, soms wordt er gewoon een dag voor gerekend, dit is alles meegerekend; zoals bestellen en ophalen materiaal, reistijd e.d.
Ik heb dit werk vorig wel gedaan.
Een aardpen sla je de grond in, dat kan met een speciale houder op een boorhamer, ik heb ze ook wel met een moker de grond in geslagen...

Zoek in de woning eerst maar eens uit waar alle lasdozen zich bevinden, ge-heid dat er één achter de betimmering zit... anders krijg je nooit de aardraad op de plek van bestemming. (als het echt niet gaat... gaat bij mij de aarddraad via de 'gemakkelijkste' route naar de gewenste plek...)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:34
Als het nog een jaren 30 woning is waar nooit iest aan gewijzigd is zijn de buizen van staal en de inbouwdozen ook. Op die dozen past geen inbouwstop contact en opbouw contactdoos met onderplaat vast zetten metb 5/32 boutjes.
Ik heb voor at ik in mijn vorige woning trok en de boel leeg was alle stalen dozen leidingen verwijderd. Ook met een paar vrienden de stro gestucte plafonds er direct uit gemept. Daarna alles in de container. Toen de vorige bewoners nog de laatste spullen uit de tuin kwamen halen stonden ze met tranen in de ogen.
Dit soort dingen gaat beter,sneller als je er niet woont aangezien alles onder lagen stof komt te zitten.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 15:12
En ook als het niet oude bedrading is met jute, is het waarschijnlijk wel oud spul in oude kleurcode, dus rood/groen. Ik zou alles vervangen.

Houd er ook rekening mee dat alles vol zit met kleine lasdozen en er geen centraaldoossysteem is gebruikt. En veel spul zit misschien verstopt achter (rieten) plafonds. Been there, done that. Mooie uitdaging, dat wel.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:28

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Bedankt voor de tips, ben er vandaag nog eens langs geweest.
En ja hoor, aardedraad zit aan de waterleiding vast. Die is van koper.

Dus als ik een nieuwe schakelkast wil, dan zou ik een aardpen zeker moeten laten plaatsen om alles goed te doen.

De lasdozen heb ik niet kunnen checken, we gaan de woonkamer sowieso opnieuw stucen (is niet glad) dus dat is een mooi moment om die te zoeken. Verkoper vertelde me wel dat meeste stroom bij hun via het plafond/kruipruimte loopt.

Daarnaast kreeg ik ook als tip om wandcontact dozen te verplaatsen naar beneden in plaats van allemaal hoog zoals ze dat vroeger deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
@Ethirty Ik heb zelf een kant en klare kast besteld van hager met 2x 24 modules. En zelf nog een lege 24 module kast bijbesteld en een connector die er onder word geplaatst. Die ga ik naar eigen inzicht indelen. (tbv laadpaal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 15:12
Aight! schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 21:09:
De lasdozen heb ik niet kunnen checken, ...
Hoeft ook niet. Je kunt het zonder checken al meteen zien.

Overal opbouw schakelmateriaal = kleine lasdozen in de muur.

Inbouw schakelmateriaal = inbouwdozen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Laatst online: 17:27
Aight! schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 21:09:
Bedankt voor de tips, ben er vandaag nog eens langs geweest.
En ja hoor, aardedraad zit aan de waterleiding vast. Die is van koper.
In iedere installatie is de waterleiding als het goed is geaard. Dat is verplicht. De vraag is of de binnenkomende waterleiding in gebruik is als aardelektrode.
Pagina: 1 ... 182 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.