Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 181 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.314.790 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

virtualJac schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:51:
[...]

Ik zou hier nog even op terugkomen. Volgens mij ben ik er aardig uit. De groepen indeling moet nog beetje gefinetuned worden en ik ga sowieso proberen buiten en de garage op een aparte groep te krijgen straks.

Boodschappenlijstje:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Hier mist het busboard voor de 3 aardlekschakelaars. Heb 1 aardlekschakelaar en 1 automaat al thuis liggen dus die staan ook niet op het lijstje. Mis ik nog iets?
Past die aardlek uit de Mistral lijn in een gewone kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:14
Paling1 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:07:
[...]

Past die aardlek uit de Mistral lijn in een gewone kast?
Goeie spot. Moest natuurlijk de normale zijn.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

virtualJac schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:46:
[...]

Nog een mogelijke tip. Kamrails.
Ik heb er eentje gebruikt om de nul aansluitingen van de aardleks met elkaar te verbinden.
Scheelt weer wat draden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIoAcRzD4ScSLJ4UDAsnp3abUqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FHGWTVtvyO0KIUN3WQDcytWC.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn ervaring zijn die kant en klare draadbruggen voor het mooi net een beetje te kort. Het kan allemaal net, maar soms zou het met een paar cm meer een stuk mooier kunnen.
Dus misschien nog een overweging om een eindhulstang, eindhulzen en een paar meter draad te kopen ipv de draadbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:00

Wuursj

want worst is al bezet

Weet iemand of er een 25mm2 masieve ongeisoleerde vertinde aardingskabel in dergelijke Hager aansluitklem past?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CrMqErt.png
pI*R^2 zegt dat de diameter ~5,65mm is en ik meet ongeveer 5,7mm in de Hager. Lijkt dus net te passen maar hoor graag een bevestiging voor ik de aardkabel bestel :P
Hager zegt er zelf weinig over..

Op zich lijkt me binnenshuis 16mm2 ook wel zat maar de klem op de aardpen zegt te passen op 25mm2.

[ Voor 15% gewijzigd door Wuursj op 05-07-2021 15:16 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Paling1 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:12:
[...]

Nog een mogelijke tip. Kamrails.
Ik heb er eentje gebruikt om de nul aansluitingen van de aardleks met elkaar te verbinden.
Scheelt weer wat draden.
[Afbeelding]

In mijn ervaring zijn die kant en klare draadbruggen voor het mooi net een beetje te kort. Het kan allemaal net, maar soms zou het met een paar cm meer een stuk mooier kunnen.
Dus misschien nog een overweging om een eindhulstang, eindhulzen en een paar meter draad te kopen ipv de draadbruggen.
Heb de standaard draadbruggen gewisseld voor losse kabel en hulzen. De tang heb ik al. Ook heb ik een kamrail erbij besteld voor de drie aardlekken. Volgens mij moet ik er dan wel een heel eind zijn zo?

Hoop dat ik niks over het hoofd zie, dat scheelt me weer verzendkosten achteraf. Het is trouwens wel erg stil van de kan van @Septillion vandaag :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:56
virtualJac schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:46:
[...]

Volgens de medewerker van Sander Vunderink die ik gesproken heb zijn de Mistral aardlekschakelaars technisch identiek. Past hier prima in de ABB kast (Zowel 1 als 3 fase).

Dus gewoon de goedkopere Mistrals pakken was dan ook hun advies.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@virtualJac Als ik me goed vergis kunnen die flexomaten alleen op busboard.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
@Ronald Dat dacht ik inderdaad. Aan de buitenkant kon ik (behalve het kleurtje) al niks anders ontdekken. Qua specs ook niet.

En de automaten komen inderdaad op een busboard. Alleen die is momenteel even niet leverbaar, dus heb ze gemaild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

virtualJac schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:02:
[...]

Heb de standaard draadbruggen gewisseld voor losse kabel en hulzen. De tang heb ik al. Ook heb ik een kamrail erbij besteld voor de drie aardlekken. Volgens mij moet ik er dan wel een heel eind zijn zo?

Hoop dat ik niks over het hoofd zie, dat scheelt me weer verzendkosten achteraf. Het is trouwens wel erg stil van de kan van @Septillion vandaag :+
Wel 2 kleuren kabel bestellen hé :9

Kamrail is bij mij dit type:
Aansluitkam pen 3-voudig, steek 35,6mm
Die heb ik dus gebruikt om de nul van de 3 aardleks met elkaar te verbinden. Was destijds een tip hier in het topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:05

Freakie1NL

Grote Baas

Ronald schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:10:
[...]

Volgens de medewerker van Sander Vunderink die ik gesproken heb zijn de Mistral aardlekschakelaars technisch identiek. Past hier prima in de ABB kast (Zowel 1 als 3 fase).

Dus gewoon de goedkopere Mistrals pakken was dan ook hun advies.
Dat advies klopt als een bus. Ook ooit van hun gekregen en het past allemaal perfect. Inderdaad dus voor de goedkoopste gaan van de 2.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:27
Wuursj schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:08:
Weet iemand of er een 25mm2 masieve ongeisoleerde vertinde aardingskabel in dergelijke Hager aansluitklem past?
[Afbeelding]
pI*R^2 zegt dat de diameter ~5,65mm is en ik meet ongeveer 5,7mm in de Hager. Lijkt dus net te passen maar hoor graag een bevestiging voor ik de aardkabel bestel :P
Hager zegt er zelf weinig over..

Op zich lijkt me binnenshuis 16mm2 ook wel zat maar de klem op de aardpen zegt te passen op 25mm2.
Als je in de montage handleiding kijkt staat daar voor sc max 25mmq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@virtualJac Sorry, er moet ook gewerkt worden :+

Maar altijd lastig zo'n lijstje waar niet niet zelf makkelijk doorheen kunt klikken. Maar ik zie Flexomaten, maar in die kast zit standaard toch geen busboard?

Zelf ben ik meer van het gewoon alles kammen :) Aan de andere kant, 12-groepen op een rij (dus hele bus vol) is wel de meest handige opstelling van een busboard naar mijn idee. Dan wel de juiste versie bestellen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:31

Tacoos

i am i

Tacoos schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:26:
Deze zomer krijgen we de sleutel van ons volgende huis.
...snip...

De huidige bewoners zijn totale a-techneuten, dus wisten me er weinig over te vertellen; wat ik weet is dat het een 3-fase installatie is, dat er ooit electrisch gekookt is (nu gas, wij willen inductie) en de groep linksonder in de rechterkast is uitgeschakeld omdat daar wat mis mee was/is (nog onduidelijk wat).

Ik denk dat er 12 groepen (min 1 uitgeschakelde nu) zijn, maar wat is die grote knop in de rechterkast midden boven?

Linksboven zit nog een mysterieus kastje waarvan ik niet weet wat t voor functie heeft, iemand een idee?
...snip...
Tacoos schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:34:
Naar aanleiding van dit probleem:
Wij krijgen per 1 juli de sleutel van ons nieuwe huis. Dat huis komt uit 1974. Als ik zoek op aardpen, lees ik dat veel huizen voor 1975 aarde via de waterleiding krijgen. En meten of de aarde nog goed is wordt ook eens per 10 jaar geadviseerd?

Moderniseren van de meterkast staat sowieso op de planning, maar ik mag dus rekening gaan houden met mogelijk slaan aardpen, in ieder geval controleren of aarde nog goed is?

Ik heb wel een foto van de meterkast, maar niet van het onderste deel helaas...
Sinds een aantal dagen hebben we eindelijk de sleutel.
In eerste instantie heb ik mijn oom laten langskomen ( gepensioneerd electricien) om eea zoveel mogelijk zelf te doen onder begeleiding; Helaas betekent gepensioneerd ook dat hij de leukste goodies niet meer heeft en hij adviseerde me toch een actieve electricien in te schakelen, oa om de defecte kabel te controleren en aardpen te meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mg7VXZiVHEtb8ZvyJoUBAG7CYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHsLVsULPnHQhpdHmDM0bASF.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig wist iemand me de naam van een goede electricien te geven en die is vandaag al langs geweest voor een inspectie en inventarisatie van onze wensen en om de 'defecte' kabel door te meten evenals de aardpen.
In omgekeerde volgorde:
1. onze (verbinding met) aarde is nog prima :9 (moet kleiner dan 70 zijn, ligt rond de 31)
2. de 'defecte' kabel: zoals gemeld was er door de vorige bewoners aangegeven dat er iets was met de vaatwasseraansluiting, waarvoor ze een electricien hebben moeten laten komen, die 1 groep heeft uitgeschakeld en op een andere manier stroom naar de vw heeft aangelegd.
Het blijkt dat deze aansluiting een kabel is ipv 3x VD draad (rechtsonder, de rechtse buis zie je em eruit komen). Hopelijk ligt die kabel wel van voor tot achter in een buis en niet ergens 'kaal' in de cement ...(maar waarom zou je anders kabel gebruiken ipv vd draad?)
De oplossing van de electricien destijds was, om de (inmiddels ongebruikte) krachtaansluiting voor een electrische kookplaat uit te splitsen naar 3x 1 fase 230V door een extra groepenkastje in de keuken te plaatsen.
Mijn oom had al geconstateerd dat de kabel wel stroom doorlaat en dat er geen sluiting is tussen de 3 draden, de electricien vond met de 'megger' ook geen fout. Wat dan de reden is om em af te sluiten? Mijn gok is dat de vaatwasser en boiler voor heet water samen teveel waren voor 1 enkelfase groep. Beide zitten nu op een aparte nieuwe groep. Lijkt erop dat ik deze kabel gewoon kan blijven gebruiken.
3. we zijn niet het hele huis rond geweest, maar behalve dat er vrijwel nergens aarde is behalve badkamer, keuken en garage geen bijzonderheden
4. Wat gaan we dan doen:
- de aardleks (0,5A, mag niet meer :X ) verdwijnen, in de linkerkast komt een hoofdschakelaar zodat we geen nieuwe draden vanaf de meter hoeven trekken. de kleine rechterkast vervalt
- nieuwe dubbele kast van waarschijnlijk Eaton daarboven met 12 groepen en 3 aardleks, 1 krachtgroep 25A naar keuken, beltrafo en ruimte voor zonnepalen en eventueel een laadpaal later.
Verder minstens 2 geaarde stopcontacten, waarvan er 1 gebruikt zal gaan worden voor internet en netwerk gedoe
In de keuken komt dan een tweede groepenkastje van waaruit dan 1x kracht naar de kookplaat zal gaan en 3x 1 fase voor resp quooker, vaatwasser en magnetron. De vermaledijde kabel kan dan gebruikt worden voor de oven.
4. Tenslotte gaan we naar alle centrale dozen aarde trekken, zodat ik zelf aarde naar alle stroompunten kan brengen.

Nu maar hopen dat de spullen een beetje snel geleverd worden en mijn electricien snel tijd heeft...

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Tacoos Is je keuken echt zo slecht bereikbaar dat een onderverdeler makkelijker is? Anders zou ik zeker gewoon voor een extra kabel gaan, zeker als de huidige kabel geen 4qmm is.

En heb je nog groepen voor buitenverlichting of schuurtjes? Dan is een alamat voor die groepen fijn ivm verhoogd risico.

Tijdsbesteding voor nu, verdeling gaan maken voor je groepen over de fases :) En wordt de kookplaat echt een 11kW model? Anders nog even rekening houden dat hij maar twee fases zal belasten.

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 06-07-2021 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Laatst online: 20:31

Tacoos

i am i

Septillion schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 22:41:
@Tacoos Is je keuken echt zo slecht bereikbaar dat een onderverdeler makkelijker is? Anders zou ik zeker gewoon voor een extra kabel gaan, zeker als de huidige kabel geen 4qmm is.
In de keuken ligt een tegelvloer (tussen meterkast en keuken) met vloerverwarming, die we intakt willen laten en houten vloer in de woonkamer. Er is geen kruipruimte.
Alternatief is een leiding die in de garage uitkomt, die wel aan de keuken grenst. Deze werd vroeger voor een boiler gebruikt. Hier zou ik ook 3 fase naartoe kunnen om de 2de groepenkast te maken, maar dan moet ik over het verlaagde plafond van de keuken en mogelijk moet dat plafond dan eerst eruit en opnieuw, wat extra kosten betekent.
Deze buis is overigens 3/8, dus best krap voor 5 draden of ymvk, waar de krachtgroep die al in de keuken zit in een duimse buis zit. Daar durft de installateur wel 4mm2 in te trekken.
En heb je nog groepen voor buitenverlichting of schuurtjes? Dan is een alamat voor die groepen fijn ivm verhoogd risico.
Goeie tip.
Ik vermoed echter dat de buitenverlichting op de keukengroep zit.
Er is echter ook geen overzicht welke groepen welke stroompunten voorzien.
Tijdsbesteding voor nu, verdeling gaan maken voor je groepen over de fases :) En wordt de kookplaat echt een 11kW model? Anders nog even rekening houden dat hij maar twee fases zal belasten.
Eerst moet ik nog uitzoeken hoe het nu dus zit, dan logische verdeling maken (samen met electricien) idd.
De kookplaat is een Bora Pura, dus 7,6 kW. Ik moet nog een schema krijgen van de keukenleverancier, maar liefst hebben ze die aan 3 fases toch?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Tacoos schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 23:36:
[...]

In de keuken ligt een tegelvloer (tussen meterkast en keuken) met vloerverwarming, die we intakt willen laten en houten vloer in de woonkamer. Er is geen kruipruimte.
Alternatief is een leiding die in de garage uitkomt, die wel aan de keuken grenst. Deze werd vroeger voor een boiler gebruikt. Hier zou ik ook 3 fase naartoe kunnen om de 2de groepenkast te maken, maar dan moet ik over het verlaagde plafond van de keuken en mogelijk moet dat plafond dan eerst eruit en opnieuw, wat extra kosten betekent.
Deze buis is overigens 3/8, dus best krap voor 5 draden of ymvk, waar de krachtgroep die al in de keuken zit in een duimse buis zit. Daar durft de installateur wel 4mm2 in te trekken.

[...]

Goeie tip.
Ik vermoed echter dat de buitenverlichting op de keukengroep zit.
Er is echter ook geen overzicht welke groepen welke stroompunten voorzien.

[...]

Eerst moet ik nog uitzoeken hoe het nu dus zit, dan logische verdeling maken (samen met electricien) idd.
De kookplaat is een Bora Pura, dus 7,6 kW. Ik moet nog een schema krijgen van de keukenleverancier, maar liefst hebben ze die aan 3 fases toch?
toon volledige bericht
Schema staat online in de installatie handleiding. Je kan die bora op 1L, 2L en 3L aansluiten.
In mijn ogen is 2L het meest zinnig.

Die plaat is namelijk van binnen 3 aparte apparaten.
1) Links een kleine en grote plaat (3,6kW)
2) Rechts een kleine en grote plaat (3,6kW)
3) De afzuiginstallatie (200W of zo).

Het verbruik op die 3e fase is nagenoeg verwaarloosbaar klein. Dat zit in de marge van wat de energieleverancier je mag leveren.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:16
Tacoos schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 23:36:
Nee, je keukenleverancier gaat een kookgroep aangeven (=1 fase), mark my words.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Tacoos Ah, ja, dat is dan wel lastig ja. Maar zoals @JackBol al aangeeft zal hij het gros van het vermogen dus uit twee fases halen. Zou hem wel gewoon 3-fase aansluiten, dat heb je en blijft alles duidelijk. Maar dan handig om te bedenken dat er dus 1-fase niet noemenswaardig belast wordt door de kookplaat. De fase voor de Quooker en oven dus :D

En inderdaad, zoals @Hmmbob al aangeeft, van de keukenboer moet je het waarschijnlijk niet hebben. Die hebben ooit het trucje fornuisgroep geleerd maar hebben (meestal) geen flauw idee. Gewoon een 3-fase groep aanleggen :)

Andere groep waar je een eigen Alamat voor kunt overwegen is dus die aansluiting voor je netwerkapparatuur. In dit geval juist het omgekeerde als voor een tuingroep, juist om deze online te houden als iets in huis je de aardlek tript :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:21
WVL_KsZeN schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:27:
[...]

Weer een stap verder.. Eindelijk willen ze een afspraak maken om in de meterkast metingen te gaan doen.
Vandaag stond opeens een monteur (zonder afspraak) voor de deur om te kijken naar mijn spanningsklachten. Netimpedantie is gemeten in de zekeringenkast en die was +- 0.57ohm. Zoals ik zelf dus al gemeten had.

Monteur heeft apparatuur geplaatst om metingen te doen in de meterkast, die zie ik volgende week weer terug. Ook is duidelijk hoe de kabel loopt : die loopt dus inderdaad van huis naar huis naar huis naar huis en is 20x doorgetikt voor deze bij mij binnenkomt. Geen wonder dat de impedantie zo hoog is (ik ben het 1 na laatste huis).

Samen met de monteur naar de trafokast gelopen een stuk verderop. De hele kabel tussen trafo en mijn huis is dus 25mm2. Tegenwoordig wordt 150mm2 gelegd.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:42

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

WVL_KsZeN schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:07:
[...]
Vandaag stond opeens een monteur (zonder afspraak) voor de deur om te kijken naar mijn spanningsklachten. Netimpedantie is gemeten in de zekeringenkast en die was +- 0.57ohm. Zoals ik zelf dus al gemeten had.

Monteur heeft apparatuur geplaatst om metingen te doen in de meterkast, die zie ik volgende week weer terug. Ook is duidelijk hoe de kabel loopt : die loopt dus inderdaad van huis naar huis naar huis naar huis en is 20x doorgetikt voor deze bij mij binnenkomt. Geen wonder dat de impedantie zo hoog is (ik ben het 1 na laatste huis).
Lekker
Samen met de monteur naar de trafokast gelopen een stuk verderop. De hele kabel tussen trafo en mijn huis is dus 25mm2. Tegenwoordig wordt 150mm2 gelegd.
Maar dat zal nog wel koper zijn, tegenwoordig wordt aluminium gelegd.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ongelooflijk zo'n hoge netimpedantie. Lijkt wel een plaatselijk net uit het jaar nul van de openbare elektriciteitsvoorziening meer dan honderd jaar geleden en daarna nooit meer iets aan vernieuwd. Doet dan ook een elektriciteitsnet vermoeden in de oude binnenstad, daar tref je nog wel eens dergelijke toestanden aan. Enerzijds dat door-melkboeren van huis naar huis naar huis, dat sowieso al heel lang niet meer wordt gedaan, anderzijds zo'n ongelooflijk dunne kabel vergeleken met wat tegenwoordig gebruikelijk is. De ruim 400A kortsluitstroom bij een botte sluiting is nog voldoende voor een vlotte afschakeling (25-voud van de nominale stroom), dat wel. Maar of dat echt ruim voldoende is? Het lijkt me een goede zaak dat dit onderzocht is en dat de conclusie wordt getrokken dat een stevige verzwaring broodnodig is.

Het zou me gezien ook niet verbazen als je vrij vaak knipperen van het licht ervaart als in de buurt een oven of iets ander zwaars wordt ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Techneut schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 18:47:
Ongelooflijk zo'n hoge netimpedantie. Lijkt wel een plaatselijk net uit het jaar nul van de openbare elektriciteitsvoorziening meer dan honderd jaar geleden en daarna nooit meer iets aan vernieuwd.
Nee, is jaren 70 buitenwijk van een middelgrote stad (2 onder 1 kappers). Alle kabels lopen hier van huis naar huis onder de kruipruimtes, dus ook bijvoorbeeld KPN. Ik denk omdat onze straten geen trottoirs hebben (doodlopende straten allemaal) en alles dus onder de rijbaan zou moeten. Maar er zitten dus wel heel veel verbindingen in die kabel van Liander..
Het zou me gezien ook niet verbazen als je vrij vaak knipperen van het licht ervaart als in de buurt een oven of iets ander zwaars wordt ingeschakeld.
Dat dus.. er zitten 20 huizen in het rijtje voor me en als iemand de waterkoker aan zet daalt bij mij de spanning met 6v. Als ik mijn oven aanzet (3600w) daalt de spanning met bijna 10v.

Ik zat eens te denken.. als ik nu 25A trek op alle fases, dan wordt er dus 3*I^2*R = 3*25*25*0.6 = 1125W (!!!) verstookt in de kabel van Liander!!

Als ik ooit laat verzwaren naar 3*35A kom je zelfs op 3*35*35*0,6=2205W verstoken in het net..

.oO(klopt volgens mij niet helemaal doordat er dan geen stroom door de nul gaat.. dus halve weerstand en 50% verlies minder?)

[ Voor 19% gewijzigd door WVL_KsZeN op 07-07-2021 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcaIT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
Techneut schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:54:
[...]
Dat betekent dat die nuldraad die toch beslist nodig is ontbreekt. Ben je in staat om die ergens vandaan te trekken? Anders kun je de hele operatie wel vergeten. Het mag namelijk duidelijk zijn dat je hoe dan ook altijd fase- en nuldraad moet hebben.
[...]
Daarvoor ontbreken nog een paar gegevens. Je vermeldt wel het fabricaat van de bel, maar niet het type. En als ik op die site kijk, dan zie ik er verschillende types staan. Waarmee het nog niet duidelijk is welk vermogen wordt gevraagd. Meestal heb je voor zo'n videobel toch echt wel een wat zwaardere transformator nodig dan voor een eenvoudig belletje. En voor alle zekerheid, heb je hier echt wisselspanning nodig zoals je zegt, of is het toch gelijkspanning zoals in een andere reactie wordt gesuggereerd?
Ik denk dat ik toch maar iemand ga vragen met meer elektra ervaring dan ik :)

Bedankt voor je reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 11:43
Ons jaren 90-huis is aan wat elektrische modernisering toe.

Op het moment zit er een kast in met 1 aardlekschakelaar op 9 automaten van 2 modules breed, compleet aangesloten op slechts 1 van de 3 beschikbare fasen. Oude meuk dus.

Door een leuke aanbieding van de Technische Unie wil ik de kast uit gaan voeren met een stuk of 15 ABB DSN201E aardlekautomaten, aangevuld door krachtstroomgroepen voor de laadpaal, kookplaat, (toekomstige) zonnepanelen en (toekomstige) warmtepomp.

Nu vraag ik mij af hoe ik het beste voor een goede verdeling over de fasen kan zorgen. Het mooist zou een soort etagerail onder elke din-rail zijn, waarbij ik een alamat in een fase naar wens kan stoppen, maar dit heb ik nog niet op een compacte manier kunnen vinden,
De blokjes in de ABB Mistral kasten komen een beetje in de buurt, maar zullen een redelijke spaghetti aan bekabeling opleveren.

Heeft iemand een goed idee hoe je voor een nette fase-verdeling kan zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Laatst online: 17:14
Mijn groepenkast is binnen, volgende week gaan we die plaatsen en daarna de uitbreiding naar 3-fase door Liander.

Ik heb een simpele kWh-meter aangesloten op 1 van de krachtgroepen, daar ga ik de (domme) lader voor de auto op aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irf9S_4Tapc-yTkvLmd4HKera5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQXOdfa8qUnAp35yTOzBTQXc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
@jaro431 Is dat een kookgroep in een 3 fasekast?

Niet teveel biefstuk tegelijk bakken dan... 32A is wat veel voor een 25A hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Laatst online: 17:14
Ronald schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:33:
@jaro431 Is dat een kookgroep in een 3 fasekast?

Niet teveel biefstuk tegelijk bakken dan... 32A is wat veel voor een 25A hoofdzekering.
Klopt, daar is een oven aan gekoppeld (2,7 kW). ik kook verder nog op gas en wil dat zo lang mogelijk zo houden. Mocht dat ooit veranderen door de transitie, dan heb ik nog ruimte over voor een extra krachtgroep...

Ik verwacht geen problemen, maar we gaan het zien!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Oh dat is ruim minder dan 16A, dus dan snap ik de kookgroep weer niet ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mike_solar
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:46
Killing Time schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:41:

Op het moment zit er een kast in met 1 aardlekschakelaar op 9 automaten van 2 modules breed, compleet aangesloten op slechts 1 van de 3 beschikbare fasen. Oude meuk dus.

Door een leuke aanbieding van de Technische Unie wil ik de kast uit gaan voeren met een stuk of 15 ABB DSN201E aardlekautomaten, aangevuld door krachtstroomgroepen voor de laadpaal, kookplaat, (toekomstige) zonnepanelen en (toekomstige) warmtepomp.

Nu vraag ik mij af hoe ik het beste voor een goede verdeling over de fasen kan zorgen. Het mooist zou een soort etagerail onder elke din-rail zijn, waarbij ik een alamat in een fase naar wens kan stoppen, maar dit heb ik nog niet op een compacte manier kunnen vinden,
De blokjes in de ABB Mistral kasten komen een beetje in de buurt, maar zullen een redelijke spaghetti aan bekabeling opleveren.

Abb heeft diverse kamrails, er is bv

L1 - N - L2 - N - L3 - N enz

Dus over de hele breedte heb je dan 4 kabels

[ Voor 79% gewijzigd door mike_solar op 09-07-2021 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:06

Kamrail is het netste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
mike_solar schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:39:
[...]
Abb heeft diverse kamrails, er is bv

L1 - N - L2 - N - L3 - N enz

Dus over de hele breedte heb je dan 4 kabels
Die had ik gevonden ja, maar op die manier eindig je met 33% van de groepen op elke fase, terwijl lang niet elke groep even zwaar belast wordt. Ik zou natuurlijk de automaten kunnen verschuiven naar de minst belastte fase, maar dan gaan draden elkaar bovenin kruizen. Ik weet ook niet of dat gewenst is/de overzichtelijkheid ten goede komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:32

Illusion

(the art of)

Die DSN201E lijkt wel een type AC aardlek. @kabeltjekabel of @Xander is deze wel geschikt voor in woningen?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
Illusion schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:55:
[...]

Die DSN201E lijkt wel een type AC aardlek. @kabeltjekabel of @Xander is deze wel geschikt voor in woningen?
Dank voor de oplettendheid! Ik zie nu dat er meerdere modellen onder dat typenummer vallen. Ik had mijn oog specifiek op degene met artikelnummer 2CDB352501R1165

Ik hoor het graag als dit niet geschikt blijkt te zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Killing Time Alhoewel het plaatje nogal verwarrend is lijkt die tenminste wel van het (juiste) A type te zijn. Wat ik nog wel tegen kwam is dat er blijkbaar ook nog regels zijn of deze wel of niet toepasbaar zijn in residentieel gebruik. Lijkt er op dat er dus nog geen zijn in 1 module breed die (officieel) geschikt zijn.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Illusion schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:55:
[...]

Er zijn verschillende varianten. Type AC mag inderdaad niet gebruikt worden, maar er zijn ook type A varianten.

Maar...
Rimco schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 17:06:
@Killing Time Alhoewel het plaatje nogal verwarrend is lijkt die tenminste wel van het (juiste) A type te zijn. Wat ik nog wel tegen kwam is dat er blijkbaar ook nog regels zijn of deze wel of niet toepasbaar zijn in residentieel gebruik.
Het is een spanningsafhankelijke aardlekautomaat en die mag je inderdaad in veel gevallen niet toepassen. Er zit daarnaast electronica in die (een beetje) energie gebruikt en warm wordt, ik weet niet of ik daar een hele kast mee zou willen vullen.
Lijkt er op dat er dus nog geen zijn in 1 module breed die (officieel) geschikt zijn.
Er zijn ook spanningsonafhankelijke aardlekautomaten van 1 module breed. ;)

https://support.industry....ical-voltage-independent)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
Dank voor de input heren! De DSN201E gaat het dan niet worden. Dan ga ik denk ik lekker ouderwets voor een paar losse aardlekschakelaars met een railtje automaten er aan.
Xander schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 17:55:
[...]
Er zijn ook spanningsonafhankelijke aardlekautomaten van 1 module breed. ;)

https://support.industry....ical-voltage-independent)
Die zien er goed uit! De prijs is dan wel weer gelijk een stuk minder. Om er daar 15 van naast elkaar te hangen wordt een beetje overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Killing Time schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:12:
Die zien er goed uit! De prijs is dan wel weer gelijk een stuk minder. Om er daar 15 van naast elkaar te hangen wordt een beetje overdreven.
Alle waar is naar zijn geld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Was laatst hier niet gemeld dat die compacte alamats niet zijn toegestaan bij thuisgebruik?

Of heb ik dat ergens anders gelezen?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 19:14
Ethirty schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 19:52:
Was laatst hier niet gemeld dat die compacte alamats niet zijn toegestaan bij thuisgebruik?

En waarom dan wel niet?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ethirty schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 19:52:

Met "laatst" bedoel je, 4 posts boven die van jou?

Het gaat dan trouwens expliciet niet om "compacte alamats", het gaat om "spanningsafhankelijke" aardlekautomaten. Dat veel compacte aardlekautomaten spanningsafhankelijk zijn, wil niet zeggen dat ze allemaal spanningsafhankelijk zijn, ik heb gisteren al een spanningsonafhankelijk exemplaar gelinkt.

En de normen zeggen ook niets over "thuisgebruik". De normen zeggen:
quote: NEN1010:2015
531.2.2.2 Het gebruik van toestellen voor aardlekbeveiliging met een hulpspanningsbron, die bij een defect van de hulpspanningsbron niet automatisch uitschakelen, is alleen toegelaten indien:
— foutbescherming overeenkomstig het bepaalde in rubriek 411 ook bij een defect van deze hulpvoeding is gewaarborgd of
— de toestellen zijn opgenomen in installaties die worden bediend, beproefd en geïnspecteerd door voldoende onderrichte personen (BA4) of vakbekwame personen (BA5).
Natuurlijk is een installatie thuis geen installatie die wordt bediend, beproefd en geïnspecteerd door voldoende onderrichte personen of vakbekwame personen. Maar er staat een "of" tussen beide regels, geen "en", dus als foutbescherming overeenkomstig het bepaalde in rubriek 411 gewaarborgd blijft mogen ze wel toegepast worden.

Mijns inziens is dat prima gewaarborgd bij een voldoende lage aardcircuitweerstand waardoor de automaat elektromechanisch afschakelt bij sluiting naar aarde. Maar dat artikel van Hager waar @Rimco naar linkt geeft daar weer een hele andere draai aan. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Nee, dan ben ik het ergens anders ook nog tegengekomen. Maar zonder dat ik de bron terug kan vinden weet ik niet meer wat de reden was waarom het niet zou mogen.

Zou best geweest kunnen zijn dat het spanningsafhankelijk was.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Die Siemens 5SV1316-6KK16 lijkt mij gewoon toepasbaar , kA is voor e normale huisinstallatie voldoende. Waar je wel rekening mee moet houden als je zwaar belaste groepen naast elkaar zet dat de zaak sneller opwarmt. De de maximale stroom gaan dan naar beneden. Dat kan je bij smalle automaten sneller optreden door de geringere mogelijkheid om de warmte aft te geven. Hiervoor is de vulgraad ook van belang , die bij de meeste A merken wel in de specificaties terug zijn te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-04 13:52
Volgende gaat over parallele invoeding bij zonnepanelen.
Komt er een beetje op neer dat de maximale stroom van het Net en de omvormer opgeteld binnen de 40A moeten blijven. Hierbij gaat ik uit van een standaard meterkast die vaak als max 40A heeft.
Met name wordt er (meestal) een aardlek van 40A toegepast voor de afgaande groepen.
1 van de oplossingen uit het document is om de aardlek te vervangen door een aardlek automaat (pagina 10).

Nu een vraag voor de meterkast c.q. NEN specialisten:

Ik heb een 3 fase kast met een 3 fase omvormer (aangesloten met eigen aardlek en automaat achter de hoofdschakelaar). Zekering netbeheerder is 3x25A. Ik heb nu 3x40A aardlekschakelaars met daarachter automaten voor de afgaande groepen.
Parallele invoeding is nu voor elke fase 25A+11A. Dus nog prima binnen de grens van 40A.
Nu wil ik op 1 fase een extra 1 fase omvormer hangen die maximaal 11A kan toevoegen (ook via extra aardlekautomaat).
Dit betekent dat de max parallele invoeding 25+11+11= 47A zou kunnen worden.

Plan is nu om voor alleen deze fase de bestaande aardlek te vervangen door een aardlekautomaat.
In het document wordt gesproken over een 40A. Maar ik zou een 25A willen toepassen omdat de zekering van de netbeheerder ook 25A is (en ook een beetje omdat Eaton max 25A heeft). Ik verwacht dat dit voldoende zal zijn voor de groepen erachter.
Bijkomstig voordeel is ook dat als ik in de toekomst zwaardere verbruikers heb, ik in ieder geval voor deze fase kan voorkomen dat de zekering van de netbeheerder eruit vliegt.

1. mag ik 1 van de bestaande aardlekschakelaars vervangen door een aardlekautomaat (ipv alle 3) ?
(ook al zitten hier ook weer automaten achter)
2. mag dit ook een 25A zijn ipv in het document genoemde 40A ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 09:33
Lijkt me allemaal geen probleem. (Al zou ik persoonlijk gewoon een B32 plaatsen voor de bestaande aardlekschakelaar)
Selectiviteit is natuurlijk de deur uit maar gezien het allemaal in dezelfde kast zit lijkt me dit niet zo'n punt.

[ Voor 22% gewijzigd door Jim423 op 10-07-2021 19:31 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@jobr Heb je nu 3x een 1-fase aardlek (1 per fase)? Dan zou je er één kunnen vervangen door een aardlekautomaat inderdaad. Zou zelf niet heel snel terug gaan in het vermogen voor de gebruikers, dit omdat je dan juist niet het extra van je eigen PV kunt gebruiken als je het opwekt.

Daarnaast niet nog andere heftige gebruikers als een kookplaat of EV?

Overigens telt niet wat je omvormer levert maar de beveiliging. Dat zal dus 16A zijn ipv 11A. Kans is wel klein dat er dus meer gaat lopen maar de fabrikant van de omvormer doet er geen claims over qua beveiliging dus dat is volledig aan de automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-04 13:52
Jim423 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 19:30:
Selectiviteit is natuurlijk de deur uit maar gezien het allemaal in dezelfde kast zit lijkt me dit niet zo'n punt.
Ik heb toch nog steeds op alle afgaande groepen aan automaat zitten van 16A. Dus nog steeds selectief toch?
Ik dacht dat de nieuwe situatie niet slechter is dan de huidige situatie. iets beters zelfs, want ik kan voorkomen dat de netbeheer zekering van de genoemde 1 fase eruit zal vliegen als ik langere tijd meer dan 25A trek.
Septillion schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 19:37:
@jobr Heb je nu 3x een 1-fase aardlek (1 per fase)? Dan zou je er één kunnen vervangen door een aardlekautomaat inderdaad. Zou zelf niet heel snel terug gaan in het vermogen voor de gebruikers, dit omdat je dan juist niet het extra van je eigen PV kunt gebruiken als je het opwekt.
Ja, nu 3 x 1 fase aardlek.

Ik ga naar mijn idee niet terug in vermogen. Ik ga eigenlijk uit van de worse case situatie (als er geen zon is of weinig zoals in de winter). Dan kan ik ook niet meer dan 25A per fase trekken. Dat zou ten alle tijde voldoende moeten zijn.

Heb wel een inductie plaat maar die ga ik niet afhankelijk van de zon maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:14
Kent iemand toevallig een blindplaat voor zo'n rare ovale inbouwdoos? Ik wil voorlopig een lage WCD weghalen en netjes afdekken maar een normale blindplaat dekt het uiteraard niet volledig.

Ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxStInuzI4rCo12pg8CuW8EMSqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSjOrKL3gRDMdnZSZNlMLMqm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 13:05
kings54 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 21:53:
Kent iemand toevallig een blindplaat voor zo'n rare ovale inbouwdoos? Ik wil voorlopig een lage WCD weghalen en netjes afdekken maar een normale blindplaat dekt het uiteraard niet volledig.

Ziet er zo uit:

[Afbeelding]
ABB HAFF H140 doosje, google was het een van de eerste resultaten op “ovaal inbouwdoos”.

Maar goed, blindplaatjes zijn er niet, wel evt nog de afdekkap voor te stuccen. Wel “universele” vierkante, maja…

Doos zelf:
http://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/103615

Afdekkapje oranje/stuckap:
http://www.abbconnect.nl/details/index.aspx?id=92079

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:14
HammieDuDe schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:26:
[...]

ABB HAFF H140 doosje, google was het een van de eerste resultaten op “ovaal inbouwdoos”.

Maar goed, blindplaatjes zijn er niet, wel evt nog de afdekkap voor te stuccen. Wel “universele” vierkante, maja…

Doos zelf:
http://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/103615

Afdekkapje oranje/stuckap:
http://www.abbconnect.nl/details/index.aspx?id=92079
Dank, jammer dat er geen blindplaatjes zijn maar ik had al zo'n vermoeden nadat ik niks kon vinden.

Denk dat ik dan maar gewoon de originele WCD terug plaats en niet aansluit. Dan ziet het er tenminste nog steeds prima uit en is het "gevaar" ook niet aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
kings54 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:39:
[...]

Dank, jammer dat er geen blindplaatjes zijn maar ik had al zo'n vermoeden nadat ik niks kon vinden.

Denk dat ik dan maar gewoon de originele WCD terug plaats en niet aansluit. Dan ziet het er tenminste nog steeds prima uit en is het "gevaar" ook niet aanwezig.
Misschien afdekken met zo'n centraaldoosafdekkapje?
Even een snelle google: https://witway.nl/afdekplaat-centraaldoos/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

JohanSavelkoul schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 23:50:
[...]

Misschien afdekken met zo'n centraaldoosafdekkapje?
Even een snelle google: https://witway.nl/afdekplaat-centraaldoos/
Die dingen zijn bedoeld voor aan het plafond met de intentie dat je er niet aan komt. Want je trekt ze er makkelijk af.

Als kings54 het wil doen om het veilig te maken lijkt het me dan minder geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Ethirty schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 11:34:
Nee, dan ben ik het ergens anders ook nog tegengekomen. Maar zonder dat ik de bron terug kan vinden weet ik niet meer wat de reden was waarom het niet zou mogen.

Zou best geweest kunnen zijn dat het spanningsafhankelijk was.
Hier waarschijnlijk dan. Beetje zelfde timing.
https://www.klusidee.nl/F...t-wel.136714/#post-830406

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Dan zijn er 3 discussies over gaande. :D

Volgens mij werd in mijn referentie ook iets uitgelegd over hoe die spanning het ongeschikt maakt voor thuis.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
Even een vraagje over het aansluiten van een inductieplaat:
Op het moment zit onze kookplaat aangesloten met een standaard kookgroep. De plaat is echter ook met een krachtgroep aan te sluiten, maar gebruikt dan alleen L1 en L2. Is het toegestaan om op diezelfde groep een stopcontact voor de oven aan te sluiten op L3?
Ik zie in de industrie vaker Mennekes contactdozen gecombineerd met een schuko aansluiting, maar ik weet niet of dit thuis ook mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:30
Lijkt mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 21:52
Ik heb een vraag.
Ik heb een 8 unit brede IP-55 metekastje in tuinhuis gehangen. Die komt een electricien netjes in de meterkast aansluiten via den 3x2.5 mm2 VMVK kabel.

Er komen 3 groepen in
1) warmtepomp zwembad 10.1A
2) zandfilterpomp en zoutwater systeem 2 A
3) Led verlichting en WCD’

Nu heb ik 4 stuks IP-55 WCD’s elk met eigen kabel naar dat kastje lopen.
Mag ik die met een Wago achter een zekerin (automaat) plaatsen in dat kastje ?

Om moet ik met een buis naar een externe doos om daar wago’s in te zetten !
Of wago 2273-500 kopen en ze de klemrail maken.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@jacovn Losse lasdoppen / wago's horen niet in je MK. Lasdoos erboven of wago's op een railtje kopen als je plek genoeg hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 21:52
habbekrats schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:28:
@jacovn Losse lasdoppen / wago's horen niet in je MK. Lasdoos erboven of wago's op een railtje kopen als je plek genoeg hebt.
Het is niet de meterkast zelf, maar een satelliet kastje in thinhuis.

Komt achter een trage aardlekautomaat van 16A in de meterkast.
En dan snlellere aardlek automaten in dat sateliet kastje,

Ik zal maar van die wago 2273-500 gaan bestellen dan.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Killing Time schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:26:
Op het moment zit onze kookplaat aangesloten met een standaard kookgroep. De plaat is echter ook met een krachtgroep aan te sluiten, maar gebruikt dan alleen L1 en L2. Is het toegestaan om op diezelfde groep een stopcontact voor de oven aan te sluiten op L3?
Ik zie in de industrie vaker Mennekes contactdozen gecombineerd met een schuko aansluiting, maar ik weet niet of dit thuis ook mag.
Hoe zie jij dit voor je met de N? Op het moment dat je je oven en plaat hebt aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dezelfde N wordt gewoon gebruikt voor je oven en plaat.
Persoonlijk zou ik het niet doen (onoverzichtelijk) maar technisch is er niets op tegen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 15:42

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Jim423 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:43:
Persoonlijk zou ik het niet doen (onoverzichtelijk) maar technisch is er niets op tegen.
Zolang die N de belasting aan kan (kan onevenwichtig zijn in de gegeven situatie).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
Jim423 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:43:
Hmm. Qua fasebelasting lijkt het me ideaal, maar qua overzichtelijkheid heb je misschien wel een punt. Gewoon de oven op een aparte groep op L3 zetten kan natuurlijk ook, maar een krachtgroep met losse automaat kost wel een hoop ruimte.

Moet een kookgroep eigenlijk altijd L1+L1+2N zijn? L1+L2 lijkt me in een 3-fase kast een stuk wenselijker. Of ben je dan met creatief gefröbel bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Een kookgroep moet je niet gebruiken in een 3-fase kast dus dat deze er zit klopt niet. Een kookgroep is voor een 1-fase kast L+L+2N zoals jij dat noemt. Er is geen L1 want het is vaak onbekend vanaf welke fase een 1-fase kast gevoed wordt.
Je kan dus een 4P aardlekautomaat B16A 30mA plaatsen voor je perilex, dat kost het minst qua ruimte in je 3-fase kast. Hou er rekening mee dat je hoofdaansluiting in je kast dus >3x25A moet zijn wil je met L1 L2 L3 gaan voeden. Ik zou dan gewoon een losse groep B16A plaatsen achter je aardlekschakelaar welke achter L3 zit voor je oven. Stel je zit al aan de max. van 4 eindgroepen achter de aardlekschakelaar achter L3 kun je ook ervoor kiezen een aardlekautomaat voor je oven te plaatsen achter L3 B16A 30mA 1P+N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:27
Ethirty schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:11:
[...]

Dan zijn er 3 discussies over gaande. :D

Volgens mij werd in mijn referentie ook iets uitgelegd over hoe die spanning het ongeschikt maakt voor thuis.
Bedoelde je toevallig deze: https://www.circuitsonline.net/forum/view/152885/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-04 19:39
Killing Time schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:26:
Er is (veiligheids)technisch gezien niets op tegen. Regeltechnisch echter wel. Die eindgroep voor je kookplaat is bedoeld voor dat apparaat: de kookplaat. Of die nu 2 of 3 fasen gebruikt, dat is niet relevant. Er is een contactdoos op die groep voorzien voor dat specifieke apparaat, en daar moet je het dan ook bij laten. Het wordt onoverzichtelijk als daar opeens ook een tweede apparaat op gevoed wordt, en dan ook nog enkelfasig.

Gewoon een aparte 1-fase groep voorzien voor de oven. Veel netter en ook conform NEN1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Misschien een ontzettende noob vraag, maar bij de meeste automaten, alamats en aardlekken gaat de voeding onderin en de afname bovenin. Sluit je je pv-installatie dan andersom aan op je alamat? Dus de kabel vanaf de omvormer onderin en richting de hoofdschakelaar bovenin? (niet omdat het anders niet werkt, maar puur om consequent te zijn).

[ Voor 12% gewijzigd door virtualJac op 12-07-2021 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
virtualJac schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:45:
Misschien een ontzettende noob vraag, maar bij de meeste automaten, alamats en aardlekken gaat de voeding onderin en de afname bovenin. Sluit je je pv-installatie dan andersom aan op je alamat? Dus de kabel vanaf de omvormer onderin en richting de hoofdschakelaar bovenin? (niet omdat het anders niet werkt, maar puur om consequent te zijn).
Nee gewoon als normaal aansluiten als de rest, dus meestal van onder de voedinge en boven de naar de afgaande installaties. Voorkomt ook verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

habbekrats schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:09:
[...]

Nee gewoon als normaal aansluiten als de rest, dus meestal van onder de voedinge en boven de naar de afgaande installaties. Voorkomt ook verwarring.
Vervolgvraag, hebben automaten en aardleks überhaupt een oriëntatie vanuit functioneel oogpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:30
habbekrats schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:28:
Er zijn dinrail klemmen voor wago 221.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
habbekrats schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:09:
[...]

Ja, maar als je ze net zo aan sluit als de rest dan komt de voeding dus aan de onderkant en technisch gezien is dit de kabel vanaf de omvormer :P En de afgaande installatie is in dit geval je net/hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
JackBol schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:19:
[...]

Vervolgvraag, hebben automaten en aardleks überhaupt een oriëntatie vanuit functioneel oogpunt?
Dat is afhankelijk van merk en type, een Siemens 5SV1316-6KK16 mag vanaf beide zijden gevoed worden en in alle richtingen gemonteerd. Is meestal wel terug te vinden in de datasheets.
https://mall.industry.sie...316-6KK16%26language%3Den

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
virtualJac schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:41:
[...]

Ja, maar als je ze net zo aan sluit als de rest dan komt de voeding dus aan de onderkant en technisch gezien is dit de kabel vanaf de omvormer :P En de afgaande installatie is in dit geval je net/hoofdschakelaar.
Ja en nee, als je geen netspanning hebt doet je omvormer ook niets. En om onoverzichtelijk installaties te voorkomen is het beter om de netvoeding voor alle automaten gelijk te houden. Als je met een rail of flexomaat werkt heb je die keuze al helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
[...]

Een ABB aardlekautomaat heeft geen orientatie, zie de 1/2 boven en onder. Je kunt dus kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://www.123groepenkast.nl/Files/10/222000/222295/ProductPhotos/MaxContent/1154588886.jpg

Bij busboard automaten kan dat natuurlijk niet, die krijgen de voeding 'van de achterzijde'.

Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/cache/catalog/product/2/7/2700432801-jpg_1-600x600bw0c0q70.jpg

Van gewone ABB automaten zou ik het eigenlijk niet weten.Even eentje erbij gepakt (SN201 B16). Op het kleine schema'tje aan de voorkant staat duidelijk ook 1/2 aan beide kanten. Dus die hebben ook geen oriëntatie.

[ Voor 10% gewijzigd door WVL_KsZeN op 12-07-2021 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Laatst online: 07-04 19:39
[...]

Nee. Bij normale automaten en aardlekschakelaars is er geen enkel verscihl.

Bij een type B aardlekschakelaar (DC lekstroom detectie>6mA) kan er mogelijk wel een verschil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:32
Ik heb op dit moment een set van 9 zonnepanelen en wil er 5 a 6 stuks op een ander dakvlak laten bijleggen. Het plaatsen van de panelen tot en met de omvormer wil ik laten doen, maar de aanpassingen in de groepenkast tot en met de werkschakelaar kan ik best zelf (en vind ik een leuk klusje om te doen).
Ik zit alleen te twijfelen wat de handigste manier is om het aan te sluiten.

Wat ik nu heb:
  • 3x25 A aansluiting
  • Huidige set zit op eigen 1-fase groep met een B16 alamat
  • Opbrengst wordt gemeten door een 1-fase kWh-meter (die via de S0 bus op een Youless is aangesloten)
  • Huidige omvormer (Goodwe GW2500-NS) hangt op zolder, vanaf de meterkast naar zolder zit 2,5mm2 VD in een flexbuis
  • Er ligt nog een loze leiding naar zolder (19 mm vaste buis)
Ik wil de opbrengst van de nieuwe panelen ook monitoren, maar dat hoeft niet apart. Totale opbrengst op één hoop is dus ook prima.

Ik zie in ieder geval de volgende opties:
  • Tweede omvormer op een eigen 1-fase groep met een eigen kWh-meter. Denk dat ik dan ook een twee Youless nodig heb, want het lijkt me niet betrouwbaar werken om de twee S0-uitgangen parallel aan elkaar op één S0-ingang aan te sluiten. Voordeel: lekker simpel. Nadeel: extra Youless nodig. Ik weet nog niet of ik de gegevens van die tweede Youless dan ook zichtbaar kan krijgen in mijn Enelogic account.
  • Zelfde als optie 1, maar dan de kWh-meter vervangen door een 3-fase exemplaar. Maar dan knoop je die twee groepen aan elkaar via de kWh-meter. Lijkt me niet de bedoeling en gaan we niet doen.
  • Alamat en kWh-meter in de groepenkast vervangen door een 3-fase alamat en een 3-fase kWh-meter. Na de kWh-meter dan splitsen in de bestaande bekabeling naar de 1e omvormer en nieuwe bekabeling (op een andere fase) naar de 2e omvormer. Volgens mij werkt dat technisch prima, maar weet niet zeker of het toegestaan is om op deze manier een 3-fase groep te splitsen in twee 1-fase groepen. Het blinkt in ieder geval niet uit in overzichtelijkheid.
  • Een 3-fase groep naar zolder trekken en daar een onderverdeler ophangen. In de hoofdverdeler dan een 3-fase alamat en 3-fase kWh-meter, in de onderverdeler een 3-fase hoofdschakelaar en twee B16 automaten (of 1x B16 en 1x B10). Denk dat dit de mooiste oplossing is, maar ook de duurste. Selectiviteit is er dan niet of nauwelijks, maar daar kan ik wel mee leven.
  • Andere omvormer waar beide strings op aangesloten kunnen worden. Geen idee of dat kan, van omvormers heb ik weinig verstand. Maar omdat de huidige setup prima werkt laat ik dat liever intact.
De twee omvormers komen op zolder overigens niet direct naast elkaar, maar via knieschotten kan ik de bekabeling wel wegwerken.

Ziet iemand nog een andere manier om dit aan te sluiten? Of zie ik nog iets over het hoofd? Ik hoor het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Out.of.Control Ik mis de optie: 2 groepen achter dezelfde kWh meter? Je kunt zo'n meter ook prima tussen de hoofdschakelaar en de eindgroep(en) plaatsen mits deze maar geschikt is voor de hoogst mogelijke stroom die er doorheen kan lopen.

Dan wel een 3-fasen kWh meter toepassen, anders moet je beide omvormers achter dezelfde fase aansluiten. Dat zou je qua vermogen nog redden ook trouwens met 25A maar netjes is het niet...

(Ik bied je een extra optie, maar dit zou niet mijn keuze zijn, ik zou beide sets apart willen monitoren. Of kun je de omvormers zelf ook nog uitlezen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:32
@Xander Wat is dit toch een geweldig forum. Binnen 10 minuten een top antwoord!
Omdat ik de kWh-meter nu na de alamat heb zitten, had ik daar nog niet aan gedacht. Maar dat is dan inderdaad een prima oplossing.
Ik ga nog eens kijken hoe het werkt met twee Youless meters, anders denk ik dat ik voor jouw variant ga. Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-05 21:02
Wij zijn op onze zolder twee nieuwe kamers aan het maken (metalstud wandjes). Voor de elektra op deze twee kamers hebben wij een nieuwe groep. In een van de twee nieuwe kamers is echter al een wcd aanwezig. Deze wcd is ongeaard en zit dus op een bestaande groep.

Over deze wcd heb ik twee vragen:
  1. Klopt het dat ik verplicht ben deze bestaande wcd ook van aarde te voorzien (heb ooit eens gehoord dat of alles ongeaard of alles juist geaard zou moeten zijn in een ruimte).
  2. En mag deze wcd dan wel op de groep blijven waar deze nu zit of moet ik hem bij de groep trekken waar ook de nieuwe wcds op komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Vraagje, ik heb een servomotor (LMC 230-F) gekocht om een klep mee te bedienen.

Specs: PDF

Nu wil ik niet per ongeluk de motor kapot maken, dus volgende vraag:

Als ik de fase op 2 zet draait de motor.

Nu wil ik dat de motor weer terugdraait, is het dan de bedoeling dat ik de fase op 2 & 3 tegelijkertijd zet?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/jd6rbr6z/screenshot-180.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Laatst online: 12:29
Eupeodes schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:40:

1. Klopt het dat ik verplicht ben deze bestaande wcd ook van aarde te voorzien (heb ooit eens gehoord dat of alles ongeaard of alles juist geaard zou moeten zijn in een ruimte).
  2. En mag deze wcd dan wel op de groep blijven waar deze nu zit of moet ik hem bij de groep trekken waar ook de nieuwe wcds op komen?
Volgens mij mag je dit gewoon zo behouden, je mag alleen geen stopcontact/wcd gebruiken dat aarding 'toelaat'.

Mag je zelf kiezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05 16:37
Wolly schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:50:
Vraagje, ik heb een servomotor (LMC 230-F) gekocht om een klep mee te bedienen.

Specs: PDF

Nu wil ik niet per ongeluk de motor kapot maken, dus volgende vraag:

Als ik de fase op 2 zet draait de motor.

Nu wil ik dat de motor weer terugdraait, is het dan de bedoeling dat ik de fase op 2 & 3 tegelijkertijd zet?

[Afbeelding]
Inderdaad, fase op 2 en 3 is dan bij bijvoorbeeld een driewegklep voor een boiler, de opwarmstand voor warm water, en als contact 3 verbroken wordt, dan gaat hij terug naar ruimte verwarming.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Out.of.Control Wellicht even een eigen Zonnepanelen topic openen voor je uitbreiding. Zie hulptopic bovenaan het duurzame energie forum.

Met alle extra kosten voor kWh meters, youless etc etc kan het heel goed zijn dat beide strings op 1 nieuwe omvormer goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Weet iemand mij de logica uit te leggen van de bedrading van een dergelijk busboard?

zwart/blauw - zwart/blauw - blauw/zwart

Waarom is een van de koppels gedraaid?

Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/wysiwyg/algemene_informatie_abb_groepenkasten_bussboard_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
virtualJac schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:04:
Weet iemand mij de logica uit te leggen van de bedrading van een dergelijk busboard?

zwart/blauw - zwart/blauw - blauw/zwart

Waarom is een van de koppels gedraaid?

[Afbeelding]
Dat lijkt er mee samen te hangen dat busboard ook voor 3fase gebruikt wordt (hoewel dan anders intern, namelijk L1/L2/L3 / L1/L2/L3 / L1/L2/L3 / L1/L2/L3. Je ziet de zwarte draden namelijk precies 4 posities verspringen.

Het zal dus vooral vanwege gemak bij ABB zijn.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je ziet ook dat de blauwe steeds in een van de 'hoger' gelegen aansluitingen zit, en zwart in de lage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eupeodes schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:40:
1. Klopt, als je wilt dat dit aan NEN1010 voldoet moet alles in de ruimte dan geaard worden.
2. Dat maakt niet uit. Let wel op dat je natuurlijk nooit 2 groepen in 1 doos mag combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 02:37
Een vraagje,

Ik ga 4 3x2.5mm kabels en 1 van 5x4mm trekken vanuit de meterkast naar buiten rond het huis in een 63mm mantelbuis.
wat pak je nu het beste? xmvk of ymvk?
en zit er verschil in merken?
draka bv or prokabel

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Heel bekend allemaal. Maar in sommige gevallen is punt 1 niet altijd even eenvoudig uit te voeren. Ik kan me dan voorstellen dat iemand het stopcontact boven het bureau waarop zijn of haar computer staat om bekende technische reden met enige moeite heeft (laten) voorzien van aarding. Het betekent zondermeer dat dit nu met alle stopcontacten moet gebeuren, daar valt niet aan te tornen. Maar ik kan me voorstellen dat dit soms zoals gezegd niet zo eenvoudig is en dat dit daarom vaak maar achterwege blijft. En wordt er gezegd: "Niemand ziet het en installatie controles doen de energiebedrijven al jaren niet meer". Daarnaast ook met de overweging dat schemerlampjes, tv etc. toch geen stekkers hebben met randaarde. Daar is dan vrij weinig tegenin te brengen al is het formeel een onjuist argument. Als alles verder correct is uitgevoerd ga ik daar niet tegenin. Ik vermoed ook dat dit vrij veel zal voorkomen, mede gezien de reacties.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 13-07-2021 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Heb nog een foto gemaakt van de hoofdzekeringen van Liander. Je kunt goed zien hoe de kabel naar binnen en naar buiten loopt en wordt afgetakt.

Gek genoeg is de binnenkomende kabel geel/rood/blauw. Wat ik apart vind is dat er blijkbaar ook nog een aarde binnenkomt (die nergens op zit aangesloten). Ik heb echter mijn eigen aardepen.

Ook nog even van de situatie gebruik gemaakt om de hoofdschakelaar te vervangen voor een nieuw exemplaar 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylWq_d_O_Yyi2EtrdZ3QMTNrJ8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LB5q8edU2JjwNSu8u5IWjgOS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Laatst online: 01-05 14:42
BakkerBolletje schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:17:
Een vraagje,

Ik ga 4 3x2.5mm kabels en 1 van 5x4mm trekken vanuit de meterkast naar buiten rond het huis in een 63mm mantelbuis.
wat pak je nu het beste? xmvk of ymvk?
en zit er verschil in merken?
draka bv or prokabel
Daarvoor gebruik je YMVK. Die mogen namelijk gezamenlijk in een mantelbuis.
XMVK is bedoeld voor lichte belastingen en mogen niet gebundeld worden, individueel in buis mag wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
FrankHe schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:48:
[...]

Daarvoor gebruik je YMVK. Die mogen namelijk gezamenlijk in een mantelbuis.
XMVK is bedoeld voor lichte belastingen en mogen niet gebundeld worden, individueel in buis mag wel.
Thx, duidelijk.
Is er nog verschil in kwaliteit op gebied van merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
@BakkerBolletje
In beginsel mag dat niet veel uitmaken. YMVK is YMVK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ant Joy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18:46
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:08:
Heb nog een foto gemaakt van de hoofdzekeringen van Liander. Je kunt goed zien hoe de kabel naar binnen en naar buiten loopt en wordt afgetakt.

Gek genoeg is de binnenkomende kabel geel/rood/blauw. Wat ik apart vind is dat er blijkbaar ook nog een aarde binnenkomt (die nergens op zit aangesloten). Ik heb echter mijn eigen aardepen.

Ook nog even van de situatie gebruik gemaakt om de hoofdschakelaar te vervangen voor een nieuw exemplaar 8)

[Afbeelding]
Iedereen krijgt een aarde binnen in de vorm van een PEN-leiding, geel blauwe gecombineerde aarde nul leiding. Alleen de netbeheerder staat niet toe dat dat gedeelte van het net gebruikt wordt als aardevoorziening. Vandaar dat jij je eigen aardpen hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door Ant Joy op 14-07-2021 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Afgv_3M1KiJKzK2mTHxKHIuE44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PxH72BTmEkIrC4ZXDWSG7hit.jpg?f=fotoalbum_large

Korte vraag: we hebben een huis gekocht waar de vorige bewoners een coax kabel langs een 230V kabel hebben getrokken, dit komt dus bij een stopcontact uit zoals op de foto te zien is. Wat hiermee te doen? Durf de coax er zo niet uit te trekken, misschien dat ik dan iets kapot maak. Dus gewoon zo laten of stopcontact afkoppelen? Want weet dat dit niet zo mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

soganta schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:59:
[Afbeelding]

Korte vraag: we hebben een huis gekocht waar de vorige bewoners een coax kabel langs een 230V kabel hebben getrokken, dit komt dus bij een stopcontact uit zoals op de foto te zien is. Wat hiermee te doen? Durf de coax er zo niet uit te trekken, misschien dat ik dan iets kapot maak. Dus gewoon zo laten of stopcontact afkoppelen? Want weet dat dit niet zo mag.
Precies, het mag inderdaad niet.

Hoe dan ook, die kabel moet er uit. Laten zitten is ook niet toegestaan. Groep uitschakelen, nameten of de stroom eraf is en dan toch de kabel er uit trekken.

Als dat niet gaat, of je durft het niet aan, zou je een elektricien moeten inschakelen of iemand die je er mee kan helpen. Desnoods alles eruit en dan nieuwe kabels erin leggen.

PS. komt die coax nu ook uit in je zekeringkast???

[ Voor 15% gewijzigd door Fairy op 14-07-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
FrankHe schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:28:
@BakkerBolletje
In beginsel mag dat niet veel uitmaken. YMVK is YMVK.
toch zit er veel prijs verschil in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
BakkerBolletje schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:13:
[...]

toch zit er veel prijs verschil in
Draka is een 'premium' merk die uitsluitend de beste materialen gebruiken en produceren volgens de hoogste standaarden. Als de toepassing heel kritisch is dan zijn de extra kosten daarvan zonder meer te verantwoorden. Voor alles wat niet zo kritisch is volstaan andere merken volgens mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Laatst online: 20:40
Ik heb gezocht in dit topic maar kon mijn vraag niet goed terug vinden.

Ik heb een 3 fase aansluiting aangevraagd bij Stedin. Mijn groepenkast heeft nog een 1 fase hoofschakelaar.

Als ik de nieuwe hoofdschakelaar klaar heb liggen sluit Stedin deze dan ook aan?Het verwisselen van alleen de hoofdschakelaar heb ik het dan over. Het verdelen van de fases over de groepen kan ik zelf wel.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-05 21:02
NRJ020 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:26:

Ik heb een 3 fase aansluiting aangevraagd bij Stedin. Mijn groepenkast heeft nog een 1 fase hoofschakelaar.

Als ik de nieuwe hoofdschakelaar klaar heb liggen sluit Stedin deze dan ook aan?Het verwisselen van alleen de hoofdschakelaar heb ik het dan over. Het verdelen van de fases over de groepen kan ik zelf wel.
In ieder geval bij Liander is het de bedoeling dat er echt al een 4-polige hoofschakelaar ingebouwd zit in de groepenkast. Ik zie dat Stedin hier wat minder expliciet in is, maar ik vermoed dat ze dat wel bedoelen op https://www.stedin.net/aa...-de-aansluiting-aanpassen onder 4.
Schakel een erkende installateur in om uw binneninstallatie veilig en bedrijfsgereed (volgens de NEN normen) aan te sluiten. Dit moet klaar zijn als onze werkzaamheden worden uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:41
NRJ020 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:26:

Wat ik had gedaan is gevraagd of ik het zegel mag verbreken zodat je deze zelf al kan aansluiten voor de monteur van Stedin langskomt. Dan kun je hem spanningsloos vervangen.
Pagina: 1 ... 181 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.