Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 168 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.476 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-07 15:01
Source90 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:23:
[...]

Ik gok dat hij bedoelt dat er voor zijn situatie een overdaad aan groepen aanwezig is.
Voor een doorsnee huishouden in een ouder huis is 12 Groepen (kookgroep die eruit gaat meegerekend) redelijk overkill.
Tja, ook dat ligt er helemaal aan hoe je e.e.a. bedraad. Vroeger was het veel, met de huidige richtlijnen in de hand kom je in een moderne uitgeruste woning al heel snel aan 12. Je hebt sowieso al 5 "vaste" groepen die je in elke woning apart zou moeten voorzien:

- oven (en steeds vaker 2 aparte ovens, dus 2 groepen)
- vaatwasser
- keukenboiler (quookers e.d.)
- wasmachine
- wasdroger

Dan minimaal een groep of 4 voor de algemene verlichting en contactdozen in de woning en je zit al op 9 of 10. Groep voor een airco erbij, aparte groep voor de tuin/schuur/garage en je zit op 12.

Voor buitenverlichting/tuin zou ik overigens altijd een aparte aardlekautomaat voorzien, zodat je bij een fout niet direct 3 andere groepen uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
Ophidian schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:09:
Ik had ook een TD2.01. Geïnstalleerd in november 2018. Heeft het even goed gedaan, daarna alleen maandelijkse standen. Halverwege 2019 stopte die met doorgeven. In mei 2020 vervangen in verband met geen meterstanden doorgeven en die meter zou niet meer geschikt zijn. Nu een Landis E360 die het wel normaal doet.
Is die Landis E360 een CDMA of een GPRS variant?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:19
Andrehj schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:10:
[...]

Is die Landis E360 een CDMA of een GPRS variant?
GPRS

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:25

Illusion

(the art of)

En weer 8 woningen met forse schade door een losse nul:
https://www.at5.nl/artike...-we-willen-een-vergoeding

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JannetZane
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-04 12:50
Gizz schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:11:
[...]

Een nieuwe kast kost ook geen fortuin, al kan ik natuurlijk niet in je portemonnee kijken. Een voorbedrade kast met hoofdschakelaar, 2x ALS, 4X automaat en een aardlekautomaat voor je zonnepanelen moet voor maximaal €200 wel lukken.
We hebben inderdaad besloten voor een nieuwe kast te gaan. De prijs die jij noemt is exclusief montage, neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

JannetZane schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:02:
[...]

We hebben inderdaad besloten voor een nieuwe kast te gaan. De prijs die jij noemt is exclusief montage, neem ik aan?
Dat klopt. Je kunt ervoor kiezen om de montage zelf te doen, erg lastig is dat niet (maar lees je uiteraard wel goed in).

Zelf monteren behelst de volgende stappen:
  • Een elektricien laten komen om de spanning van je meterkast te halen (verwijderen hoofdzekering)
  • Bedrading na de zekeringen loshalen (de kabels die naar alle punten in je huis gaan)
  • Oude kast losschroeven en verwijderen
  • Nieuwe voorbedrade kast aan de muur bevestigen
  • Bedrading van je huis weer verbinden in je nieuwe kast aan de gloednieuwe automaten
  • Elektricien weer laten komen om de hoofdzekering terug te plaatsen
De elektricien 's ochtends laten komen om de boel spanningsloos te maken en 's middags de boel weer aan te sluiten (en te verzegelen) kostte mij afgelopen zomer €90. Dus voor €290 heb je dan je complete installatie vernieuwd, met een beetje hulp van een elektricien.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:43

timovd

Voorsprong door techniek

Gizz schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:09:
[...]

Dat klopt. Je kunt ervoor kiezen om de montage zelf te doen, erg lastig is dat niet (maar lees je uiteraard wel goed in).

• Een elektricien laten komen om de spanning van je meterkast te halen (verwijderen hoofdzekering)
  • ...
De elektricien 's ochtends laten komen om de boel spanningsloos te maken en 's middags de boel weer aan te sluiten (en te verzegelen) kostte mij afgelopen zomer €90. Dus voor €290 heb je dan je complete installatie vernieuwd, met een beetje hulp van een elektricien.
Was het niet mogelijk om zelf de zegel door te knippen en alleen de elektricien (met zegelrecht) aan het einde van de dag te laten komen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:31
Andrehj schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:19:
[...]

Wellicht dat jij een andere uitvoering hebt? Ik heb de Iskra AM550-TD2 CDMA. Volgens de website van Liander zijn er drie verschillende uitvoeringen van de AM550.
En wellicht dat @amauer ook even kan kijken welke uitvoering hij heeft?
Ik heb de Iskra AM550-TD2.04 CDMA bij Liander.
Deze is woensdagochtend gestopt met meterstanden doorgeven via de P1 poort.
Op de site van Vattenfall kan ik nog wel de meterstanden zien van 7 april, zal ff in de gaten houden of er nieuwe bijkomen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
ron321 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:37:
Op de site van Vattenfall kan ik nog wel de meterstanden zien van 7 april, zal ff in de gaten houden of er nieuwe bijkomen.
Dat bevestigt de lezing van @amauer dat het probleem de CDMA meters betreft, maar wel gek dat je ook via P1 een probleem hebt. Bij mij werkt het via de P1 poort prima.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 08-04-2021 19:03 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:22

Pinobigbird

doesn't share food!

Andrehj schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:14:
[...]

Dat bevestigt de lezing van @amauer dat het probleem de CDMA meters betreft.
De 2021-versie die Liander nu levert is dan ook LTE-M:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRVjlmyXKVVLpI_B1u3KftRQBAg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l1iu0QL3m6phaj8GvcWmqQQk.jpg?f=user_large

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 15:20
Gizz schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:09:
[...]

• Bedrading na de zekeringen loshalen (de kabels die naar alle punten in je huis gaan)
  • Oude kast losschroeven en verwijderen
  • Nieuwe voorbedrade kast aan de muur bevestigen
  • Bedrading van je huis weer verbinden in je nieuwe kast aan de gloednieuwe automaten
Die 2x dat ik een nieuwe groepkast heb laten plaatsen deed de electricien dat gewoon met de spanning erop. Dan heb je niets te maken met een zegel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:38
ron321 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:37:
[...]

Oh, dat is bijzonder dat je ook via de P1 poort geen gegevens meer ontvangt. Het probleem heeft volgens mij vooral te maken met CDMA. Zijn de meterstanden wel via het display af te lezen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
Pinobigbird schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:28:
De 2021-versie die Liander nu levert is dan ook LTE-M:
[Afbeelding]
Zie hier een van de oorzaken waarom de netwerkkosten steeds hoger worden.... Energiemeters, die vroeger tientallen jaren lang meegingen, moeten nu na een paar jaar worden vervangen omdat de communicatietechnologie verouderd is. |:( |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:27
Het is zelfs nog erger: de slimme gasmeter werkt op een batterij voor de draadloze communicatie met de slimme elektriciteitsmeter. Die batterij schijnt na zo'n vijf jaar leeg te zijn. Nou ja, geen enkel probleem zou je zeggen, kwestie van batterij achter een verzegeld klepje laten vervangen door iemand van de netbeheerder. Maar nee, er zit geen batterijklepje op: de hele meter moet dan vervangen worden volgens de monteur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
amauer schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:50:
[...]

Oh, dat is bijzonder dat je ook via de P1 poort geen gegevens meer ontvangt. Het probleem heeft volgens mij vooral te maken met CDMA. Zijn de meterstanden wel via het display af te lezen?
Standen zijn wel uit te lezen idd. Misschien zit het probleem wel bij HWE.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:26
Spixo schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:04:
[...]

Dank voor je reactie. In de werkelijkheid komen er iets van 8 contactdozen over 10 meter lengte te hangen. De bijgevoegde tekening heb ik dus wat gesimplificeerd. Een lasdoos kan ook, maar dan heb ik veel extra draad nodig. Vandaar dat ik dacht aan "doorrijgen".

[...]

Ik kan helaas geen afbeeldingen vinden van het binnenwerk van de wandcontactdoos. Klopt het dat ik de binnenkomende kabel op stopcontact 1 aansluit en de uitgaande kabel op stopcontact 2? En dat de 2 stopcontacten intern al doorgeschakeld zijn?
Let erop dat je wandcontactdozen niet onbeperkt aan elkaar mag rijgen. Dat noemen ze doorlussen en dat mag je volgens de regels maar 2 of 3x doen.
In ieder geval mag je het niet doen als de stopcontacten op twee verschillende muren hangen.
Als je het bochtje om wil dan moet iedere nieuwe rij dozen vanuit een lasdoos een nieuwe aanvoer hebben.

Ik had ook graag willen doorrijgen, zou mij dit weekend bij de aanleg aardig wat buis besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:46

Ethirty

Who...me?

Andrehj schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:02:
[...]

Zie hier een van de oorzaken waarom de netwerkkosten steeds hoger worden.... Energiemeters, die vroeger tientallen jaren lang meegingen, moeten nu na een paar jaar worden vervangen omdat de communicatietechnologie verouderd is. |:( |:(
Ik heb sinds 2006 al de derde slimme meter geloof ik. En die is eigenlijk ook aan vervanging toe omdat die LED verlichting verkeerd meet 8)7

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:53
Remcoder schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:41:
[...]

Die 2x dat ik een nieuwe groepkast heb laten plaatsen deed de electricien dat gewoon met de spanning erop. Dan heb je niets te maken met een zegel :+
Inderdaad. Laatst heb ik een hoofdschakelaar geplaatst i.v.m. uitbreiding meterkast. Even goed opletten met de fasedraad, dan hoeven zegel en hoofdzekering er niet af.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Martin7182 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:44:
[...]

Inderdaad. Laatst heb ik een hoofdschakelaar geplaatst i.v.m. uitbreiding meterkast. Even goed opletten met de fasedraad, dan hoeven zegel en hoofdzekering er niet af.
Alleen is de norm het daar niet mee eens, je werkt ten alle tijden spanningsloos. De enigste reden mag zijn dat het om bedrijfseconomische redenen niet kan, maar daar tilt de arbeidsinspectie redelijk zwaar aan, dus omdat er een server achter hangt is geen reden ;) ik weet dat als je zelf thuis aan je huis installatie klust de arbo regels niet hoeven nageleefd te worden, maar het is niet verstandig om dit te doen omdat de gevolgen groot kunnen zijn. Helaas ken ik meerdere mensen die er een ongelukje mee hebben gehad. 1 daarvan in een collega die na 8jaar er soms nog last van heeft.

Dus alsjeblieft, werk ten alle tijden spanningsloos!

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:19
eXtink schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:03:
Graag zou ik een shelly of een sonoff achter een schakelaar willen aansluiten en ik vraag me af of ik de nuldraad gewoon kan pakken achter mijn schakelaar. Het lijkt er op dat deze nuldraad niet echt op iets is aangesloten.

Ik heb mijn best gedaan om iets soortgelijks te vinden op tweakers, maar ik heb het helaas niet kunnen vinden. Dus sorry als dit als eens is gevraagd

[Afbeelding]
Weet niet welke shelly je wilt gebruiken maar de Shelly Dimmer 2 kan zowel met als zonder nul draad worden geïnstalleerd.

Zo heb ik de mijne met gebruik van nul draad aangesloten op een dubbele pulsdrukker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PE1n8xDi2gYuFBjuUdev6xPknwQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FggTXtciCRPfJ8kczehZPf8d.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
devino schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:50:
[...]

Alleen is de norm het daar niet mee eens, je werkt ten alle tijden spanningsloos. (...)
Je doet je icoon wel eer aan, in ieder geval!

En verder heb je helemaal gelijk. Het zal allemaal best wel kunnen, als je oplet en precies weet wat je doet, maar in dit topic lezen misschien wel anderen mee die daar iets te simpel over denken.

Dus, zoals ook al eens eerder gezegd: ALTIJD SPANNINGSLOOS WERKEN.

En dat @Martin7182 zelf denkt dat het wel kan, prima. Maar ga NOOIT in dit topic rondbazuinen dat zoiets goed kan als je niet weet wat voor volk dat hier leest.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
dreamscape schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:18:
[...]

Je doet je icoon wel eer aan, in ieder geval!

En verder heb je helemaal gelijk. Het zal allemaal best wel kunnen, als je oplet en precies weet wat je doet, maar in dit topic lezen misschien wel anderen mee die daar iets te simpel over denken.

Dus, zoals ook al eens eerder gezegd: ALTIJD SPANNINGSLOOS WERKEN.

En dat @Martin7182 zelf denkt dat het wel kan, prima. Maar ga NOOIT in dit topic rondbazuinen dat zoiets goed kan als je niet weet wat voor volk dat hier leest.
Zelf zou ik het ook absoluut nooit doen als ergens nog spanning op staat.

Als de ingehuurde elektricien ervoor kiest om het zo te doen is het zijn/haar risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:27

breinonline

Are you afraid to be known?

Pas op, een opdrachtgever heeft wel degelijk een verantwoordelijkheid daarin!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
breinonline schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:39:
Pas op, een opdrachtgever heeft wel degelijk een verantwoordelijkheid daarin!
Want?

Ik geef de opdracht “vervang groepenkast”. Hoe moet ik als leek dan weten wat de regelgeving daaromheen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:27
Remcoder schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:48:
[...]

Want?

Ik geef de opdracht “vervang groepenkast”. Hoe moet ik als leek dan weten wat de regelgeving daaromheen is?
Als je een elektricien zonder zegelrecht in huurt is kan het nog wel eens lastig worden.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Erwin_83 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:52:
[...]

Als je een elektricien zonder zegelrecht in huurt is kan het nog wel eens lastig worden.
Zolang ze van het zegel en de hoofdzekering afblijven is er toch niets aan de hand?

Dan kiezen ze er zelf voor om met spanning te werken, en dus de arbowet te overtreden. Anders moeten ze aangeven dat ze dat niet doen en adviseren wie je dan wel moet inhuren.

Hoe kan dat dan een probleem vormen voor de opdrachtgever die in goed vertrouwen een professional inhuurt waarvan je mag verwachten dat die weet wat die doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Remcoder schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:00:

Hoe kan dat dan een probleem vormen voor de opdrachtgever die in goed vertrouwen een professional inhuurt waarvan je mag verwachten dat die weet wat die doet?
Kijk even naar een burg in Alphen a/d/ Rijn. Die flikkerde met hijskraan en al van de boot en de gemeente(opdrachtgever) kreeg het verwijt dat ze de ingehuurde experts niet gecontroleerd hadden en waren daardoor aansprakelijk. Raar maar waar. Ketenaansprakelijkheid is het toverwoord hierin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
badkuip schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:42:
[...]

Let erop dat je wandcontactdozen niet onbeperkt aan elkaar mag rijgen. Dat noemen ze doorlussen en dat mag je volgens de regels maar 2 of 3x doen.
In ieder geval mag je het niet doen als de stopcontacten op twee verschillende muren hangen.
Als je het bochtje om wil dan moet iedere nieuwe rij dozen vanuit een lasdoos een nieuwe aanvoer hebben.

Ik had ook graag willen doorrijgen, zou mij dit weekend bij de aanleg aardig wat buis besparen
Je mag 8 groepen hebben op 1 stroomkring. Geen 2 a 3x
En bochtje om maakt helemaal niets uit. En 1 groep kan gerust bestaan uit 4 stopcontacten.
Geen idee waar je 'jou kennis' allemaal vandaag haalt 8)7
Misschien overwegen om iemand anders je elektriciteit te laten leggen? :9

Enige waar hij moet op letten, is waarvoor hij alles gaat gebruiken. Want als er zwaardere dingen op gaan staan, dat hij inderdaad niet teveel extra stopcontacten creert op 1 kring

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 09-04-2021 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:27
[...]

Want?

Als je een elektricien zonder zegelrecht in huurt kan het nog wel eens lastig worden bij een rechtzaak. Al is zakelijk opdrachtgeverschap wat anders als particulier.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jadjong schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 00:34:
Kijk even naar een burg in Alphen a/d/ Rijn. Die flikkerde met hijskraan en al van de boot en de gemeente(opdrachtgever) kreeg het verwijt dat ze de ingehuurde experts niet gecontroleerd hadden en waren daardoor aansprakelijk. Raar maar waar. Ketenaansprakelijkheid is het toverwoord hierin.
Ketenaansprakelijkheid is voor de belastingdienst zodat die kunnen verhalen op aannemers die onderaannemers inhuren.

Los daarvan heb je natuurlijk de gewone wettelijke aansprakelijkheid. Daarbij kan je een gemeente niet vergelijken met een consument. Een consument wordt namelijk gezien als "zwakke partij" en de gemeente is dat niet.

Uitsluiten van aansprakelijkheid in een contract met een consument is niet per se verboden, maar het blijft altijd de vraag of het standhoud. In het geval waarbij een elektricien bewust niet volgens de regels werkt (maw: de spanning er niet af halen omdat ze geen zegelrecht hebben) is uitsluiten van aansprakelijkheid niet toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remcoder schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:27:
[...]

Zelf zou ik het ook absoluut nooit doen als ergens nog spanning op staat.

Als de ingehuurde elektricien ervoor kiest om het zo te doen is het zijn/haar risico.
Je helpt wel mee aan het verpesten van de markt door de goedkoopste te kiezen i.p.v. iemand die netjes volgens de regels werkt. Daar kan een nette partij natuurlijk niet meer tegenop concurreren. :/
[...]

Want?

Leuk en aardig maar gezien je posts hier weet je het prima.
bottom line schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 00:44:
[...]

Je mag 8 groepen hebben op 1 stroomkring. Geen 2 a 3x
En bochtje om maakt helemaal niets uit. En 1 groep kan gerust bestaan uit 4 stopcontacten.
Geen idee waar je 'jou kennis' allemaal vandaag haalt 8)7
Belg gespot. :+

Zijn kennis haalt hij natuurlijk uit Nederlandse Praktijk Richtlijnen en dan wel de bladen over het centraaldozensysteem.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
Xander schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 07:04:

[...]

Belg gespot. :+

Zijn kennis haalt hij natuurlijk uit Nederlandse Praktijk Richtlijnen en dan wel de bladen over het centraaldozensysteem.
Ik dacht dat België strengere normen had qua elektriciteit dan in Nederland?
Maar jullie hebben dus standaard het dubbel aantal stroomkringen dan een Belgisch huis? (Max 2-3 groepen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bottom line schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 07:11:
[...]

Ik dacht dat België strengere normen had qua elektriciteit dan in Nederland?
Maar jullie hebben dus standaard het dubbel aantal stroomkringen dan een Belgisch huis? (Max 2-3 groepen).
Maximaal 2x doorlussen in hetzelfde vlak / dezelfde wand vanaf één leiding vanuit de centraaldoos.*

Uit die centraaldoos mogen wel meer leidingen komen en op een groep mogen meerdere centraaldozen zitten. In een Nederlandse groepenkast vind je dus doorgaans minder groepen dan in België.

* Dit is dus tekst uit een praktijkrichtlijn, oftewel een manier om aan de norm te voldoen, zoals normen dat de installatie logisch en overzichtelijk moet zijn. Daarmee is het niet eens een harde eis.

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 09-04-2021 07:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benv666
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11-09 07:34
Andrehj schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:18:
Slimme meter niet meer uit te lezen door storing (nieuwe software) Liander?

Sinds 12 maart wordt onze slimme meter niet meer uitgelezen. Vandaag toch maar eens daarover gebeld met Liander. Blijkt er iets met de software aan de hand te zijn, waardoor ze een hele serie slimme meters niet meer uit kunnen lezen. Aan een oplossing wordt gewerkt en die zou binnen een paar weken beschikbaar zijn.
Meter is een Iskra AM550-TD2 CDMA, en lokaal uitlezen (via de P1 poort) gaat prima.

Meer mensen hier last van?
Afgelopen oktober n.a.v. moeten doorgeven van meterstanden contact gezocht met energieleverancier en vervolgens Liander, want met een slimme meter vind ik het bijzonder dat de energieleverancier deze info niet al heeft.

Kreeg toen ook al de melding "Wij hebben dit probleem in onderzoek en verwachten dat wij dit uiterlijk medio 2021 hebben opgelost. Zodra wij een oplossing hebben ontvangt u van ons bericht."
Tot dusver niks vernomen.

Betreft hier ook exact de AM550-TD2, welke goed wordt uitgelezen door de aangesloten SmartEVSE sensorbox v2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-08 17:24
Ik heb hier al eerder gepost met een vraag hierover:

Inmiddels afspraak gemaakt, Liander komt op vrijdag ergens in mei en zwager de dag erna (of is omgekeerd handiger ?)

Voor de inductieplaat wordt mijn aansluting aangepast naar 3 x 25 A.

heb ik genoeg aan voorstel zwager ?

9 installatie automaten
1 fornuisgroep (moet dit geen krachtgroep zijn want mijn kookplaat vraagt wel om 3 fasen als ik hem goed en comfortabel wil gebruiken?)
3 x aardlek
Hoofdschakelaar

als ik mijn lijst zie wat ik aan spul heb lijkt het met krap.

Wat heb ik / krijg ik in huis:

diepvries (bijkeuken)
wasmachine (bijkeuken)
droger (is warmtepomp variant) (bijkeuken)
stoomoven
koelkast groot
vaatwasser
quooker
Inductieplaat met afzuiging. Neff heeft aansluitwaarde van 7.4 kw, Bora 7.6 (bora of neff , nog geen keuze in gemaakt) (eigen groep)
Jura koffiemachine
TV (2 x)
Mediabox
CV ketel
vloerverwarming
Mechanische ventilatie
Diverse laptops
Verlichting uiteraard
Tuinhuisje waar verlichting in zit.

En is volgorde : Liander komt aansluiting verzwaren en dag ernaa komt nieuwe kast slim of handiger als zwager week ervoor komt en dan liander ? Kan nu nog aanpassen

[ Voor 21% gewijzigd door mevrouwKees_1 op 09-04-2021 13:14 ]

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
mevrouwKees_1 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:14:
Inmiddels afspraak gemaakt, Liander komt op vrijdag ergens in mei en zwager de dag erna (of is omgekeerd handiger ?)
4p hoofdschakelaar moet er al zitten voor Liander bezig gaat.
1 fornuisgroep (moet dit geen krachtgroep zijn want mijn kookplaat vraagt wel om 3 fasen als ik hem goed
en comfortabel wil gebruiken?)
Ja, icm aardlek makkelijkste een 3-fase aardlekautomaat te pakken.

Voor de rest kan ik niet zo veel zeggen over de groepen. Dit hangt vooral af hoeveel groepen je nu hebt en hoe makkelijk het is huidige groepen te splitsen of bij te maken. Maar zolang je in ieder geval nog wat ruimte hebt in de kast valt er later altijd nog bij te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Septillion schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:37:
[...]

4p hoofdschakelaar moet er al zitten voor Liander bezig gaat.

[...]

Ja, icm aardlek makkelijkste een 3-fase aardlekautomaat te pakken.

Voor de rest kan ik niet zo veel zeggen over de groepen. Dit hangt vooral af hoeveel groepen je nu hebt en hoe makkelijk het is huidige groepen te splitsen of bij te maken. Maar zolang je in ieder geval nog wat ruimte hebt in de kast valt er later altijd nog bij te plaatsen.
Nee komt nieuwe kast. Oude is te krap en toe aan vervanging. Nog even zien welke.

Ik zet liander week later dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@mevrouwKees_1 Ik doelde niet op de huidige kast maar de huidige groepen (door het huis). Je kan wel meer automaten in de kast drukken maar de groepen scheiden zich niet vanzelf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
mevrouwKees_1 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:14:
Ik heb hier al eerder gepost met een vraag hierover:

Voor de inductieplaat wordt mijn aansluting aangepast naar 3 x 25 A.

heb ik genoeg aan voorstel zwager ?

9 installatie automaten
1 fornuisgroep (moet dit geen krachtgroep zijn want mijn kookplaat vraagt wel om 3 fasen als ik hem goed en comfortabel wil gebruiken?)
3 x aardlek
Hoofdschakelaar

als ik mijn lijst zie wat ik aan spul heb lijkt het met krap.

Wat heb ik / krijg ik in huis:

diepvries (bijkeuken)
wasmachine (bijkeuken)
droger (is warmtepomp variant) (bijkeuken)
stoomoven
koelkast groot
vaatwasser
quooker
Inductieplaat met afzuiging. Neff heeft aansluitwaarde van 7.4 kw, Bora 7.6 (bora of neff , nog geen keuze in gemaakt) (eigen groep)
Jura koffiemachine
TV (2 x)
Mediabox
CV ketel
vloerverwarming
Mechanische ventilatie
Diverse laptops
Verlichting uiteraard
Tuinhuisje waar verlichting in zit.
Een hele opsomming waarvan het niet echt strikt noodzakelijk is om daar allemaal afzonderlijke groepen voor te maken. Voor sommige, zoals een wasmachine e.d. gold dat voorheen wel, maar dat is al een tijdje geleden losgelaten. Maar één ervan is wel zeker, dat is de fornuisgroep. Die verdient inderdaad zeer zeker de voorkeur van een krachtgroep.

Maar met voor diverse apparaten met een laag tot zelfs zeer laag vermogen is ieder een eigen groep nogal overdone. Daarvoor is er alleen maar een kwestie van wat de overlast van het zeldzame uitknallen van een stop is op andere gebruikers als die op dezelfde groep zouden zitten. Wat betreft verlichting is daar bij een goed ontwerp al in voorzien, zodat je nooit in het pikkedonker op de tast naar de meterkast hoeft te strompelen. Met andere woorden, de vraag of dit opweegt tegen de meerkosten van voor nagenoeg alles aparte groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Andrehj schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:02:
[...]

En daarnaast zijn ze ook nog slecht af te lezen met het blote oog. Verlichting moet goed zijn, en de juiste meterstand is zoeken. En als je hem dan gevonden hebt, verspringt deze weer na een paar tellen. Gasmeter is helemaal niet te lezen... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:27
Bij de ZIV-meter die Enexis bij mij twee weken terug geplaatst heeft heb je gewoon een knop waarmee je door kunt drukken naar de verschillende standen. Vervolgens blijft ie daar 30 seconden op staan met achtergrondverlichting aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
dennistd schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:38:
Bij de ZIV-meter die Enexis bij mij twee weken terug geplaatst heeft heb je gewoon een knop waarmee je door kunt drukken naar de verschillende standen. Vervolgens blijft ie daar 30 seconden op staan met achtergrondverlichting aan.
- lampje is nou niet echt fel, bijschijnen met een zaklamp is nodig
- je hebt idd standen voor dag/nacht/teruglever en actief verbruik denk ik zo, geen idee in welke volgorde
- soms is het fijn om even iets te kunnen monitoren, zoals bv actief gebruik. Kun je na 30 seconden weer actief gaan drukken...

Nee, ik heb me er nog niet mee kunnen verzoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
Andrehj schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:14:
[...]

Dat bevestigt de lezing van @amauer dat het probleem de CDMA meters betreft, maar wel gek dat je ook via P1 een probleem hebt. Bij mij werkt het via de P1 poort prima.
Bleek niet aan de slimme meter te liggen, P1 meter losgehaald en weer gemonteerd (de 2e x) en nu werkt het weer.
Alleen nog geen meterstanden van gisteren op de Vattenfall site.
Ik hou het in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
Kan iemand mij aan het NEN1010 artikel helpen waarin staat dat er bij meer dan 12 groepen een installatietekening aanwezig moet zijn?

Mijn projectbouwer wil geen tekening vrijgeven.. (want staat digitaal in ons systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Septillion schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:04:
@mevrouwKees_1 Ik doelde niet op de huidige kast maar de huidige groepen (door het huis). Je kan wel meer automaten in de kast drukken maar de groepen scheiden zich niet vanzelf :+
o zo.. ik heb werkelijk geen idee. Ik hou mij daar niet mee bezig.Ik ben alleen van het plannen van liander en bestellen van spullen ;).Mijn zwager zet het er in en die weet ook van alles over groepen..ik weet echt niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:22
Recoil schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:55:
Kan iemand mij aan het NEN1010 artikel helpen waarin staat dat er bij meer dan 12 groepen een installatietekening aanwezig moet zijn?

Mijn projectbouwer wil geen tekening vrijgeven.. (want staat digitaal in ons systeem)
Artikel 61.C.61.2.3.i:
i) Aanwezigheid van schema's en tekeningen, waarschuwingsborden of andere vergelijkbare
informatie
Een schema zoals beschreven in 514.5, is noodzakelijk, vooral wanneer de installatie meer dan één
schakel- en verdeelinrichting bevat.

Ik weet niet of dit is wat je bedoelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 12:46

Ethirty

Who...me?

mevrouwKees_1 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:59:
[...]

o zo.. ik heb werkelijk geen idee. Ik hou mij daar niet mee bezig.Ik ben alleen van het plannen van liander en bestellen van spullen ;).Mijn zwager zet het er in en die weet ook van alles over groepen..ik weet echt niets.
Het korte antwoord is dan ook: eerst 3F hoofdschakelaar voordat Liander iets aanpast, anders doen ze niks.

Maar volgens mij was dat inmiddels al duidelijk geworden.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Ethirty schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:52:
[...]

Het korte antwoord is dan ook: eerst 3F hoofdschakelaar voordat Liander iets aanpast, anders doen ze niks.

Maar volgens mij was dat inmiddels al duidelijk geworden.
yep.Ik verplaats liander weekje naar achter.Kan eerst de kast geplaatst worden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
aard01 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:24:
[...]

Artikel 61.C.61.2.3.i:
i) Aanwezigheid van schema's en tekeningen, waarschuwingsborden of andere vergelijkbare
informatie
Een schema zoals beschreven in 514.5, is noodzakelijk, vooral wanneer de installatie meer dan één

Yes!! Dat is hem. Als ik dit artikel lees, vrees ik echter dat ik geen poot heb om op te staan. Frustrerend, want op de vriendelijke weg komen we er in ieder geval niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 19:54
De zonnepaneel omvormer gaat verhuizen. De DC kabel gaat hierdoor ook anders lopen. Ik wil de kabel aftapen/krimpkous zodat deze veilig verlegd kan worden. Als de kabel goed is gelegd onder het dak laat ik deze van connectoren te voorzien en kan de installatie weer aan.

Kun je stellen dat je s avonds (zon onder) geen spanning hebt en de DC draden kunt knippen (omvormer is al los van de AC)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
mevrouwKees_1 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:59:
[...]

Ik ben alleen van het plannen van liander en bestellen van spullen ;).
Is dat wel een handige taakverdeling?

De kans is (hoe klein ook) groter dat een persoon die het niet snapt met de goede onderdelen het juist doet dan dat een persoon die weet hoe het moet maar met de verkeerde spullen moet werken. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
devino schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:50:
[...]

Alleen is de norm het daar niet mee eens, je werkt ten alle tijden spanningsloos. De enigste reden mag zijn dat het om bedrijfseconomische redenen niet kan, maar daar tilt de arbeidsinspectie redelijk zwaar aan, dus omdat er een server achter hangt is geen reden ;) ik weet dat als je zelf thuis aan je huis installatie klust de arbo regels niet hoeven nageleefd te worden, maar het is niet verstandig om dit te doen omdat de gevolgen groot kunnen zijn. Helaas ken ik meerdere mensen die er een ongelukje mee hebben gehad. 1 daarvan in een collega die na 8jaar er soms nog last van heeft.

Grappig, ik wilde juist aan de norm voldoen door een hoofdschakelaar te plaatsen. Jammer dat de norm vroeger niet strenger was, dan had ik allang een hoofdschakelaar gehad. Nou ja vroeger, dit huis is net 20 jaar oud. Eigenlijk zouden consumenten niet opgezadeld moeten worden met extra kosten a.g.v. veranderende normen. Ik heb trouwens wel uit voorzorg een geisoleerde schroevendraaier+tang en handschoenen gebruikt. De fasedraad hoefde ook alleen maar 10cm horizontaal verplaatst te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus5
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02:21
amauer schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:50:
[...]

Hier een Iskra AM550-TD2.01 (CDNA, 3 fasen, Liander gebied) die ook sinds gisterochtend niet meer op afstand is uitgelezen. P1 poort werkt wel gewoon. Heb ik alsnog een slimme meter zonder communicatie :).

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
@tinus5 @amauer Een slimme meter zonder communicatie is gunstig, want dan is het lage tarief geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
twain4me schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:38:
[...]

Is dat wel een handige taakverdeling?

De kans is (hoe klein ook) groter dat een persoon die het niet snapt met de goede onderdelen het juist doet dan dat een persoon die weet hoe het moet maar met de verkeerde spullen moet werken. >:)
Uiteraard heeft hij mij een hele lijst met artikelnummers en waar te bestellen doen toekomen ;) Ik ga niet zelf rondshoppen hoor ;) ,ik vroeg me alleen af of het voldoende was en vooral die krachtgroep ipv fornuis groep

Ik heb hem ook nog even gebeld zojuist met deze vraag en hij was van een andere type kookplaat uitgegaan en idd een krachtgroep ipv fornuis groep. Hij gaat 10 automaten plaatsen iig. Hij heeft alles bij elektramat uitgezocht ,kast van eaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
aard01 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:24:
[...]

Artikel 61.C.61.2.3.i:
informatie

Zojuist nog even de verkooptechnische omschrijving erbij gepakt, daarin staat dat de installatie voldoet aan de NPR 5310. :)

Is de NEN1010 eis voor installatietekeningen bij meer dan 12 eindgroepen, meerdere verdeelinrichtingen of >20kVA ook op de een of andere manier vertaald naar de NPR5310?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
ditbenikecht schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:00:
@tinus5 @amauer Een slimme meter zonder communicatie is gunstig, want dan is het lage tarief geldig.
Mijn meter had geen communicatie en kon door beheerder ook niet bereikt worden, maar dubbeltarief werkte gewoon.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

tinus5 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 19:20:
[...]

Hier een Iskra AM550-TD2.01 (CDNA, 3 fasen, Liander gebied) die ook sinds gisterochtend niet meer op afstand is uitgelezen. P1 poort werkt wel gewoon. Heb ik alsnog een slimme meter zonder communicatie :).
Had ik ook wel eens, Eneco en Stedin schoven maanden lang de schuld naar elkaar toe. Uiteindelijk gewoon een keer zelf de hoofdzekering omgezet en daarna werkte alles weer.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
Recoil schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:22:
[...]

Yes!! Dat is hem. Als ik dit artikel lees, vrees ik echter dat ik geen poot heb om op te staan. Frustrerend, want op de vriendelijke weg komen we er in ieder geval niet uit.
Voor artikel 514.5 is er nog een NL-toevoeging die als volgt luid:
710.514.5 Schema's, tekeningen en documentatie
710.514.5.1
Voeg toe:
De gebruiker moet zijn voorzien van ontwerpen van de elektrische installatie, samen met verslagen,
tekeningen, bedradingsschema's en wijzigingen daarop. De desbetreffende documenten zijn vooral:
— installatieschema's die het distributienet van de normale voeding en de elektrische installatie voor
veiligheidsvoorzieningen voorgesteld door enkelvoudige lijnen weergeven. Deze schema's moeten
weergeven waar de onderverdelers zich in het gebouw bevinden;
— grondschema's van hoofd- en onderverdelers die de schakel- en bedieningselementen alsmede de
schakel- en verdeelinrichtingen voorgesteld door enkelvoudige lijnen weergeven;
— tekeningen van het gebouw;
— stuurstroomschema's;
— controles ter verificatie of is voldaan aan de eisen (bijvoorbeeld aan die van 710.411);
— een lijst van toestellen die permanent zijn aangesloten op de elektrische installatie voor
veiligheidsvoorzieningen, waarbij de stroom onder normale omstandigheden is aangegeven en, in geval
van door elektromotoren aangedreven belastingen, tevens de aanloopstroom;
— een functionele beschrijving van de werking van de noodstroomvoorziening en van het
noodstroomsysteem.

710.514.6 Bedieningsinstructies
De gebruiker moet zijn voorzien van instructies voor bediening en onderhoud.
De desbetreffende documenten zijn vooral:
— instructies voor bediening, inspectie, beproeving en onderhoud van accumulatorbatterijen en
voedingsbronnen voor veiligheidsfuncties;
— een logboek met alle beproevingen en visuele inspecties die vóór inbedrijfstelling met succes moeten zijn
uitgevoerd;
— informatie over de visuele inspectie(s).

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
aard01 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 10:00:
[...]

Voor artikel 514.5 is er nog een NL-toevoeging die als volgt luid:
710.514.5 Schema's, tekeningen en documentatie
710.514.5.1
Voeg toe:
De gebruiker moet zijn voorzien van ontwerpen van de elektrische installatie, samen met verslagen,
tekeningen, bedradingsschema's en wijzigingen daarop. De desbetreffende documenten zijn vooral:
— installatieschema's die het distributienet van de normale voeding en de elektrische installatie voor
veiligheidsvoorzieningen voorgesteld door enkelvoudige lijnen weergeven. Deze schema's moeten
weergeven waar de onderverdelers zich in het gebouw bevinden;
— grondschema's van hoofd- en onderverdelers die de schakel- en bedieningselementen alsmede de
schakel- en verdeelinrichtingen voorgesteld door enkelvoudige lijnen weergeven;
— tekeningen van het gebouw;
— stuurstroomschema's;
— controles ter verificatie of is voldaan aan de eisen (bijvoorbeeld aan die van 710.411);
— een lijst van toestellen die permanent zijn aangesloten op de elektrische installatie voor
veiligheidsvoorzieningen, waarbij de stroom onder normale omstandigheden is aangegeven en, in geval
van door elektromotoren aangedreven belastingen, tevens de aanloopstroom;
— een functionele beschrijving van de werking van de noodstroomvoorziening en van het
noodstroomsysteem.

710.514.6 Bedieningsinstructies
De gebruiker moet zijn voorzien van instructies voor bediening en onderhoud.
De desbetreffende documenten zijn vooral:
— instructies voor bediening, inspectie, beproeving en onderhoud van accumulatorbatterijen en
voedingsbronnen voor veiligheidsfuncties;
— een logboek met alle beproevingen en visuele inspecties die vóór inbedrijfstelling met succes moeten zijn
uitgevoerd;
— informatie over de visuele inspectie(s).

Succes!
Oeh, dankjewel voor de moeite!! Daarmee lijkt het me volgens de NEN1010 vrij evident, maar is hier ook iets van in de NPR5310 terechtgekomen? De NPR is namelijk wel in de technische omschrijving opgenomen, de NEN niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
Recoil schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 23:04:
[...]

Zojuist nog even de verkooptechnische omschrijving erbij gepakt, daarin staat dat de installatie voldoet aan de NPR 5310. :)

Is de NEN1010 eis voor installatietekeningen bij meer dan 12 eindgroepen, meerdere verdeelinrichtingen of >20kVA ook op de een of andere manier vertaald naar de NPR5310?
In de NPR5310 is er niks terug te vinden over het al dan niet beschikbaar zijn van tekeningen. Voor PV-systemen (hoofdstuk 7 Oplevering en inspectie van PV systemen) is de volgende paragraaf opgenomen:

7.1.2 Systeemdocumentatie
Voor de schema’s en tekeningen van de elektrische installatie geldt 514.5 van NEN 1010:2015. Er is
ten minste een grondschema van de installatie benodigd.
In hoofdstuk 4 van NEN-EN-IEC 62446-1 wordt de minimale eis voor systeemdocumentatie omschreven.
Deze documentatie zorgt ervoor dat belangrijke systeeminformatie gemakkelijk toegankelijk is voor de
gebruiker, inspecteur of onderhoudsmonteur. Deze documentatie bestaat uit de volgende onderdelen (het
cursief weergegeven nummer tussen haakjes is het nummer in NEN-EN-IEC 62446-1):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
Recoil schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 10:08:
[...]

Oeh, dankjewel voor de moeite!! Daarmee lijkt het me volgens de NEN1010 vrij evident, maar is hier ook iets van in de NPR5310 terechtgekomen? De NPR is namelijk wel in de technische omschrijving opgenomen, de NEN niet.
Wanneer je artikel Artikel 61.C.61.2.3.i goed bekijkt, zie je het woordje 'vooral' er in terugkomen. Dit in combinatie met artikel 514 maakt mijns inziens een tekening verplicht.

[edit] Toepassing verklaring van de NPR5310 impliceert dat de NEN1010 wordt gevolgd. Wat overigens wettelijk verplicht is in Nederland.

[ Voor 11% gewijzigd door aard01 op 10-04-2021 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
aard01 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 10:08:
[...]

In de NPR5310 is er niks terug te vinden over het al dan niet beschikbaar zijn van tekeningen. Voor PV-systemen (hoofdstuk 7 Oplevering en inspectie van PV systemen) is de volgende paragraaf opgenomen:

7.1.2 Systeemdocumentatie
Voor de schema’s en tekeningen van de elektrische installatie geldt 514.5 van NEN 1010:2015. Er is
ten minste een grondschema van de installatie benodigd.
In hoofdstuk 4 van NEN-EN-IEC 62446-1 wordt de minimale eis voor systeemdocumentatie omschreven.
Deze documentatie zorgt ervoor dat belangrijke systeeminformatie gemakkelijk toegankelijk is voor de
gebruiker, inspecteur of onderhoudsmonteur. Deze documentatie bestaat uit de volgende onderdelen (het
cursief weergegeven nummer tussen haakjes is het nummer in NEN-EN-IEC 62446-1):
Even om te kijken of ik het op een rijtje heb:

Voor zover ik begrijp zijn vanuit het bouwbesluit en de standaard woningborg modelcontracten alleen de veiligheidsbepalingen uit de NEN1010 verplicht. (Zie de standaard kookgroep-discussie bij projectbouw) Het enige andere juridisch bindende stuk met betrekking tot de installatie dat ik heb is de verkooptechnische omschrijving. Daarin is opgenomen “de installatie voldoet aan de NPR5310”.

Dat betekent geloof ik dat ik niet iets kan eisen dat vanuit de NEN1010 komt als het geen veiligheidsbepaling is. Dat wordt anders als het in de 5310 staat, want daar moet het volgens mijn contract met de bouwer volledig aan voldoen. Heb je dan met die PV-artikelen uit de 5310 (want daar is ook sprake van) een soort loophole gevonden waardoor ik voor de gehele installatie als gebruiker conform NEN1010 bepalingen toch tekeningen zou moeten hebben?

Voordat ik overkom als de zeikerige klant die vanalles eist: ik heb een prima relatie met de aannemer en het eerst op de vriendelijke weg gevraagd. In dit geval houden ze echter hun poot stijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 19:21
@Recoil
Beetje helaas, maar voor de meeste eenvoudige woningen zijn volgens het bouwbesluit die de aanwijzing van de NEN1010 als aangewezen norm regelt tekeningen uitgesloten, ten hoogste een grondschema maar dat is meestal ook niet van toepassing,
Hier kun je daar een mooi verhaal over lezen https://www.elektroraad.n...itair,%20349,%202013).pdf

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
habbekrats schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:03:
@Recoil
Beetje helaas, maar voor de meeste eenvoudige woningen zijn volgens het bouwbesluit die de aanwijzing van de NEN1010 als aangewezen norm regelt tekeningen uitgesloten, ten hoogste een grondschema maar dat is meestal ook niet van toepassing,
Hier kun je daar een mooi verhaal over lezen https://www.elektroraad.n...itair,%20349,%202013).pdf
Het artikel waar je naar linkt heb ik gisteren hier gepost, daarom dacht ik ook vast te zitten. Daarin staat namelijk:
Het ‘toeval’ wil nu dat onder andere de be-
palingen uit NEN 1010 die iets bepalen over tekeningen, bij de aanwijzing buiten beschouwing zijn gebleven. Dat betekent dus dat deze bepalingen geen publiekrechtelijke aanwijzing kennen, zodat een privaatrechtelijke regeling noodzakelijk blijft.
Voor zover ik weet is de koop-/ aannemingsovereenkomst die ik heb getekend een privaatrechtelijke regeling. De KOA verwijst naar de technische omschrijving (ook juridisch bindend) en de technische omschrijving stelt voor de e-installatie de NPR5310 als norm.

Vandaar die controle vraag. Want ik kan nu niet:
  • Tekeningen opvragen op basis van de NEN1010, door de meer dan 12 eindgroepen/20kVA/meerdere verdeelinrichtingen bepaling)
Maar wel:
  • Tekeningen opvragen op basis van NPR5310 7.1.2. Want ik heb een PV-installatie, en dus telt door middel van de NPR5310 in dit specifieke geval ook de NEN1010 514.5.
Of ga ik daarin scheef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Recoil schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:55:
Wat heb je nu in dat "digitale systeem" zitten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
significant schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:23:
De zonnepaneel omvormer gaat verhuizen. De DC kabel gaat hierdoor ook anders lopen. Ik wil de kabel aftapen/krimpkous zodat deze veilig verlegd kan worden. Als de kabel goed is gelegd onder het dak laat ik deze van connectoren te voorzien en kan de installatie weer aan.

Kun je stellen dat je s avonds (zon onder) geen spanning hebt en de DC draden kunt knippen (omvormer is al los van de AC)?
Als de omvormer uit staat dan kun je rustig die DC bekabeling losmaken. Er loopt dan immers geen stroom over de DC bekabeling en je zult dus ook geen vlamboog trekken als je ergens een connector losmaakt of de kabel doorknipt.

Maar voor de zekerheid: op de omvormer zal meestal ook nog een aparte, handmatige DC lastscheider zitten die je nog kunt uitschakelen. Als die niet op de omvormer zit dan zit die nog apart. Is het een Solaredge systeem? Dan is er geen aparte mechanische DC lastscheider. Zodra je de omvormer uit hebt staan kun je de bekabeling veilig losnemen.

Zolang je de uiteindenden van de + en - op een veilige afstand van elkaar houdt kan er niets gebeuren. Verlseep ze ook apart, in aparte buizen, zodat er nooit een kans op kortsluiting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
Maar wel:
  • Tekeningen opvragen op basis van NPR5310 7.1.2. Want ik heb een PV-installatie, en dus telt door middel van de NPR5310 in dit specifieke geval ook de NEN1010 514.5.
Of ga ik daarin scheef?
Het bouwbesluit stelt alleen de bepalingen rondom veiligheid uit NEN1010 verplicht. Alle andere zaken zijn alleen van toepassing als je dat prvaatrechtelijk regelt. Uiteindelijk kun je over alles gaan twisten of het iets met veiligheid te maken heeft, maar een schema in een huisinstallatie is niet echt nodig voor de veiligheid en zie je eigenlijk bijna nooit.

Maar waarom doe je zo moeilijk? Schema even zelf uitwerken kost je een uurtje, en dan is het ook geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Voor een 3x16A laadpaal ben ik een installatieautomaat aan het uitzoeken.
Mijn hoofdzekering is 3x25A.
Nu is het logisch om voor een 3x16A installatieautomaat te gaan met meeschakelende nul.
Echter kom ik ook 4 polige installatieautomaten tegen. Wat is het verschil tussen 3P+N en 4P?
Is dat een thermische beveiliging in de nul?

Als er lange tijd de nominale stroom loopt, is het dan verstandiger om iets hoger af te zekeren? Dus toch een B20 of B25 zodat er minder warmteontwikkeling ontstaat? Iets met 20% hoger afzekeren dan ontwerpstroom? Selectiviteit maakt mij niet heel veel uit, omdat ik ook 5000W toevoer heb van PV.
De kabel kan het makkelijk hebben met 5x6mm2.

Maakt het nog uit of een installatieautomaat van de onderzijde of bovenzijde wordt gevoed? In groepenkasten is het altijd van onderen, maar in de industrie is het net andersom. Ik kan mij voorstellen dat de bluskamer van de vlamboog niet symmetrisch is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@ditbenikecht 4P heeft inderdaad beveiliging in alle 4 de paden. Bijvoorbeeld te gebruiken om een echte kookgroep te maken op 1-fase waarbij de N in het toestel is gekoppeld. (Bij breken van een van de 2 N'en zal de automaat dus afslaan.)

Hoger afzekeren zou ik zeker niet doen. Een 16A automaat zou oneindig lang 16A moeten kunnen voeren en zelf 17A zou uren lang goed moeten gaan. Die toevoeg heb je ook niet altijd. En die voer je ook in op 3 fases?

Volgens mij maakt het niet uit aan welke kant je invoert, als de oriëntatie van de automaat maar correct is (en daarmee dus de oriëntatie van de bluskamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
roelbouwman schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:05:
[...]

Het bouwbesluit stelt alleen de bepalingen rondom veiligheid uit NEN1010 verplicht. Alle andere zaken zijn alleen van toepassing als je dat prvaatrechtelijk regelt. Uiteindelijk kun je over alles gaan twisten of het iets met veiligheid te maken heeft, maar een schema in een huisinstallatie is niet echt nodig voor de veiligheid en zie je eigenlijk bijna nooit.

Maar waarom doe je zo moeilijk? Schema even zelf uitwerken kost je een uurtje, en dan is het ook geregeld.
Omdat de domotica installateur erom vraagt zodat hij nu al kan gaan plannen en na oplevering snel aan de slag kan.

Het niet hoeven twisten over veiligheid is juist het hele punt van die vraag, omdat ik vermoed dat we het via de aan de NPR gekoppelde technische omschrijving privaatrechtelijk geregeld hebben.

Dat het niet nodig is wil overigens niet zeggen dat het niet handig is. Niet voor niets vragen er mensen in dit topic om draadloze leidingzoekers zodat ze zelf kunnen gaan spoorzoeken naar welke groep bij welk stopcontact hoort.
JeroenE schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:49:
[...]
Wat heb je nu in dat "digitale systeem" zitten dan?
Ik niets. Ze doelen op het BIM systeem dat ze gebruiken, dat zal iets van Revit zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Recoil op 10-04-2021 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Recoil schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:52:
Omdat de domotica installateur erom vraagt zodat hij nu al kan gaan plannen en na oplevering snel aan de slag kan.
Ik snap wel dat ze dat nog niet voor de oplevering willen geven. Stel zij veranderen nog iets (om wat voor reden dan ook) waardoor dat ene lichtpunt op een andere groep komt of verzin maar iets. Dan zou jij straks kunnen klagen dat zij verkeerde informatie hebben geleverd en je verkeerde spullen hebt besteld etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
JeroenE schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:03:
[...]
Ik snap wel dat ze dat nog niet voor de oplevering willen geven. Stel zij veranderen nog iets (om wat voor reden dan ook) waardoor dat ene lichtpunt op een andere groep komt of verzin maar iets. Dan zou jij straks kunnen klagen dat zij verkeerde informatie hebben geleverd en je verkeerde spullen hebt besteld etc.
True. Ze hebben echter nu al aangegeven dat het bij oplevering ook niet gaat gebeuren. Ik ga het verder uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:25
JeroenE schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:03:
[...]
Ik heb laatste gewerkt aan een project waarbij de installateur de installatie al gemaakt en de domoticaspecialist tegelijkertijd tekeningen had gemaakt die dus niet met elkaar overeenkwamen kwa groepen indeling.

Complete voorbedrade stuurkast moest opnieuw bedraad worden omdat de groepen anders verdeeld waren.

Zo erg zal het vast niet zijn, maar (teven eventueel extra kosten) moeten die tekeningen toch beschikbaar gemaakt kunnen worden als de klant er om vraagt naar mijn mening.

Er van uitgaande dat er idd tekeningen zijn. Vaak genoeg projecten (vrijwel uitsluitend particulier) gezien waar netjes alle wcd's, lichtpunten, schakelaars ed mooi aangegeven zijn, maar het zonder specifieke groepenverdeling aan de installateur word overgelaten.

Die maakt dan zijn spul op kennis en ervaring en maakt later de groepen verklaring voor je op. Dan zul je in de meeste gevallen geen tekeningen krijgen met een groepen indeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
Recoil schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:52:
[...]

En waarom heb je twee installateurs? Een (serieuze) domotica installatie hangt zodanig met de rest van de elektrotechnische installatie samen dat ik dat altijd in een hand zou leggen.

Een andere oplossing is zorgen dat je basis elektrotechnische installatie flexibel is. Afhankelijk van de bouwfase waarin je zit: laat alsnog een ruimere meterruimte intekenen, plaats daar een ruime verdeler in en breng vanaf daar aparte buis naar elke doos in de woning: schakelpunt, contactdoos, lichtpunt, etc. Kost wat meer buis, maar de toegevoegde waarde voor jezelf, en alle volgende eigenaren van die woning is enorm.

Laat je installateur in die verdeler alles afmonteren oo doorgangsklemmen en laat de installateur van de domotica de rest doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
roelbouwman schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:24:
[...]

En waarom heb je twee installateurs? Een (serieuze) domotica installatie hangt zodanig met de rest van de elektrotechnische installatie samen dat ik dat altijd in een hand zou leggen.

Een andere oplossing is zorgen dat je basis elektrotechnische installatie flexibel is. Afhankelijk van de bouwfase waarin je zit: laat alsnog een ruimere meterruimte intekenen, plaats daar een ruime verdeler in en breng vanaf daar aparte buis naar elke doos in de woning: schakelpunt, contactdoos, lichtpunt, etc. Kost wat meer buis, maar de toegevoegde waarde voor jezelf, en alle volgende eigenaren van die woning is enorm.

Laat je installateur in die verdeler alles afmonteren oo doorgangsklemmen en laat de installateur van de domotica de rest doen.
Waar het kon is het zo gegaan, maar er zit een grens aan projectbouw. Zoals alleen Busch free@home qua domotica en geen volledig ster systeem mogelijk. Helaas heb ik dus iemand anders moeten regelen voor de deels bedrade en (vanwege de beperkingen) deels draadloze Loxone installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aard01
roelbouwman schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:05:
[...]

Er is een verschil tussen een groepenindeling en een installatietekening. Zonder installatietekening ben je nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 22:31
Waarschijnlijk simpele vraag maar kan niet zo snel een sluitend antwoord vinden :)

Wat is het verschil tussen:
- Aardlekautomaat 4P
- Aardlekautomaat 3P+N

En wanneer zou je de ene moeten gebruiken en wanneer de andere?

99x TS-165C2 | ZO | 16,33 kWp | SolarEdge SE15K 3 Fase | NIBE F2040-16 | SMO20

Acties:
  • +1 Henk 'm!
martgom schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:30:
Waarschijnlijk simpele vraag maar kan niet zo snel een sluitend antwoord vinden :)

Wat is het verschil tussen:
- Aardlekautomaat 4P
- Aardlekautomaat 3P+N
Dat verschil is hetzelfde als tussen een 4P installatieautomaat en een 3P+N installatieautomaat, laat dat nou nét voorbij gekomen zijn (8 - 9 reacties boven die van jou). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 22:31
Xander schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:36:
[...]

Dat verschil is hetzelfde als tussen een 4P installatieautomaat en een 3P+N installatieautomaat, laat dat nou nét voorbij gekomen zijn (8 - 9 reacties boven die van jou). ;)
Ha wat een toeval! Had vorige week nog hele forum gezocht op 4P ;)
Als ik het goed begrijp kunnen beide dus gebruikt worden, of is er nog een voorkeur voor een 3 fase Warmtepomp?

99x TS-165C2 | ZO | 16,33 kWp | SolarEdge SE15K 3 Fase | NIBE F2040-16 | SMO20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:46
Bij een 4P automaat worden alle aders(Polen) beveiligd op overstroom. Dit wordt is soms voor specifieke toepassingen noodzakelijk bij bepaalde apparaten niet vaak.

Bij een 3p+n worden alleen 3p beveiligd op overstroom en N is alleen een schakelaar die mee uitschakelt bij overstroom op 1 van de 3P.

Voor een normale WP is 3p+n voldoende maar 4P mag ook.

[ Voor 26% gewijzigd door leonbong op 10-04-2021 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
aard01 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:55:
[...]

Er is een verschil tussen een groepenindeling en een installatietekening. Zonder installatietekening ben je nergens.
Die kun je in een nieuwbouwhuis echt prima zelf maken, en dat hoeft echt niet enorm veel tijd te kosten. Kwestie van logisch nadenken (dat heeft degene die het heeft aangelegd immers meestal ook gedaan), groep voor groep aan en met een tester rondlopen en hier en daar wat nameten. Een hoogfrequent kabeltracer is een ideaal hulpmiddel daarbij trouwens.

En als je zelf opdrachtgever bent: tijdens de bouw kun je natuurlijk ook een paar keer je neus binnen steken. Maar ik begrijp dat het hier om een woning van een projectontwikkelaar gaat, tja, dan zijn de opties tijdens de bouw beperkt.

Maar goed, zodra alles klaar is, zorg dat je de uitgeprinte plattegronden op een clipboard hebt zitten. Potlood en meter in de hand en gaan. Gemiddelde woning kost je zo een uurtje, en dan heb je alles in kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Even een eerste-hulp-bij-elektra vraagje. Mijn meterkast heeft 6 groepen. 3 ervan zitten gekoppeld aan een aardlekschakelaar (o de keuken) de andere drie niet. Is dat een wenselijke situatie?

Ik lees online dat er tegenwoordig 2 aardlekschakelaars in een meterkast moeten zitten en dat er max 4 groepen op een aardlekschakelaar mogen. Nu zal mijn meterkast misschien vanuit de tijd (gok ergens 2003-2006) komen dat dat nog niet hoefde?

Het meest twijfelachtige vind ik dat de plafondlampen in ieder geval allen op de groepen zitten die níet aan de aardlekschakelaar gekoppeld zitten. Terwijl dat mijns inziens de punten zijn die het gevoeligste zijn voor woningbrand. De elektra is wel vervangen voor zover ik daar zicht op heb gehad, maar loopt wel onder plafonds met restanten stuk-op-riet en houten verdiepingsvloeren.

Maak ik mij terecht zorgen of is deze situatie helemaal zoals het hoort / aangeraden wordt?

@Gizz Dank voor je reactie in het andere topic
@Wild Chocolate Dank voor de link naar dit topic, heb mijn post even verplaatst ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 11-04-2021 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelbouwman
Ik lees online dat er tegenwoordig 2 aardlekschakelaars in een meterkast moeten zitten en dat er max 4 groepen op een aardlekschakelaar mogen. Nu zal mijn meterkast misschien vanuit de tijd (gok ergens 2003-2006) komen dat dat nog niet hoefde?

Het meest twijfelachtige vind ik dat de plafondlampen in ieder geval allen op de groepen zitten die níet aan de aardlekschakelaar gekoppeld zitten. Terwijl dat mijns inziens de punten zijn die het gevoeligste zijn voor woningbrand. De elektra is wel vervangen voor zover ik daar zicht op heb gehad, maar loopt wel onder plafonds met restanten stuk-op-riet en houten verdiepingsvloeren.
Een aardlekschakelaar kan twee doelen hebben.

Allereerst aanvullende beveiliging voor afschakeling bij aanraking. Dat is tegenwoordig verplicht bij alle eindgroepen waar contactdozen voor algemeen gebruik achterzitten, of lichtpunten. Zeg maar overal waar er een risico is dat je met je vingers aan een fasedraad komt te hangen.

Daarnaast kan een aardlekschakelaar ook dienen als beveiliging tegen kortsluiting tussen een fasedraad en "aarde" (de beveiligingsleiding) ergens in een leiding in je installatie. Bij zo'n sluiting moet je leiding binnen 200 of 400ms spanningsvrij zijn.

Een zekering (smeltveiligheid of automaat) kan dat alleen maar voor elkaar krijgen als de stroom die door die sluiting gaat lopen hoog genoeg is. Bij een B16 automaat is dat bijvoorbeeld ten minste 80A.

Afhankelijk van het type aarding in jouw installatie kan het zo zijn dat de stroom die gaat lopen bij een sluiting tussen L en PE (ruim) voldoende groot is. In zo'n geval is die aardlekschakelaar dus niet nodig om de stroom te laten afschakelen bij sluiting tussen fase en aarde. In dat geval is het dus geen probleem als er groepen zijn die niet achter de aardlek hangen, ook niet in een installatie die aan de huidige normversie moeten voldoen.

Jouw installatie moet, voorzover je niets wijzigt, echter voldoen aan de versie van de norm die geldig was op het moment dat de instlalatie (of het deel ervan waar we over praten) werd aangelegd.

Qua brandveiligheid telt eigenlijk alleen die afschakeling bij sluiting. Als dat gewaarborgd is door goede aarding dan voegt een aardlekschakelaar niets toe op dat gebied, maar alleen op het gebied van aanraakveiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Valorian schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:40:
Even een eerste-hulp-bij-elektra vraagje. Mijn meterkast heeft 6 groepen. 3 ervan zitten gekoppeld aan een aardlekschakelaar (o de keuken) de andere drie niet. Is dat een wenselijke situatie?

Maak ik mij terecht zorgen of is deze situatie helemaal zoals het hoort / aangeraden wordt?

@Gizz Dank voor je reactie in het andere topic
@Wild Chocolate Dank voor de link naar dit topic, heb mijn post even verplaatst ;)
Ik denk dat de max 4 eis rond 2000 ook al wel gold; een 40A aardlekschakelaar kan maar een beperkt aantal 16A groepen aan. Verder hoeven niet alle groepen op een aardlekschakelaar. Aardlekbeveiliging lijkt me vooral nuttig bij apparaten met randaarde zoals koelkasten en wasmachines, zodat bij een aardfout de aardlekschakelaar zsm. afschakelt. Plafondlampen kunnen brandgevaarlijk zijn, maar dat voorkom je niet met een aardlekschakelaar. En ook niet met een zekering tenzij het een flinke kortsluiting betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
Martin7182 schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:09:
[...]

Ik denk dat de max 4 eis rond 2000 ook al wel gold; een 40A aardlekschakelaar kan maar een beperkt aantal 16A groepen aan. Verder hoeven niet alle groepen op een aardlekschakelaar. Aardlekbeveiliging lijkt me vooral nuttig bij apparaten met randaarde zoals koelkasten en wasmachines, zodat bij een aardfout de aardlekschakelaar zsm. afschakelt.
Voor apparaten met randaarde is aanvullende beveiliging met een aardlekschakelaar juist helemaal niet relevant, mits de aarding van de installatie een voldoende lage weerstand heeft. Het is dan ook niet verplicht om koelkasten en wasmachines, mits aangesloten via een voor dat apparaat bestemde contactdoos, te voorzien van aanvullende beveiliging. Let op: het /kan/ wel nodig zijn om een aardlekschakelaar toe te passen, om afschakeling bij een L-PE sluiting te waarborgen, maar om dat te weten zul je het aardingsstelsel van de installatie moeten weten of de L-PE foutlusimpedantie ter plaatse moeten meten.

De eis uit de norm van 4 eindgroepen per aardlekschakelaar is een discutabele. Je zou immers kunnen stellen dat dit niet direct om veiligheid gaat, en daardoor ook geen wettelijke status heeft vanuit het bouwbesluit. Deze eis heeft m.i. meer te maken met bedrijfszekerheid: een fout die tot afschakeling leidt zal op deze manier altijd maar een beperkt deel van de installatie uitschakelen.

Precies diezelfde gedachte zit achter de "minimaal 2 aardlekschakelaars" regel. Omdat volgens een Nederlandse aanvulling op de norm lichtpunten waar een leek een lamp kan vervangen aanvullend beveiligd moet zijn (en dat zijn een woning eigenlijk alle lichtpunten) zou een installatie met een aardlekschakelaar de hele woning in het donker zetten als deze afschakelt.

[ Voor 3% gewijzigd door roelbouwman op 11-04-2021 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Valorian Een 30mA is een prima aanvullende beveiiging tegen aanraking en brand. Dat het toen 50 jaar geleden niet verplicht was betekend niet dat je nu kunt op waarderen. Het gebruik van de elektrische installatie is nogal veranderd de laatste 50 jaar van een een paar lampen, strijkijzer en tv, na tig schakelende voedingen en ander electronica zooi. De NEN1010 is slechts een minimum eis, beter mag altijd.
Dat sommige hier beweren dat alleen een aarde voldoende is kan wel zo zijn maar is de eerde na 50 jaar nog in orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
habbekrats schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:30:
@Valorian Een 30mA is een prima aanvullende beveiiging tegen aanraking en brand. Dat het toen 50 jaar geleden niet verplicht was betekend niet dat je nu kunt op waarderen. Het gebruik van de elektrische installatie is nogal veranderd de laatste 50 jaar van een een paar lampen, strijkijzer en tv, na tig schakelende voedingen en ander electronica zooi. De NEN1010 is slechts een minimum eis, beter mag altijd.
Dat sommige hier beweren dat alleen een aarde voldoende is kan wel zo zijn maar is de eerde na 50 jaar nog in orde?
Waar komt die 50jaar vandaan? Of bedoel je gewoon even als voorbeeld? Mijn meterkast in denk ik zo’n 15-20 jaar oud, aangezien in die periode de meeste renovatiewerkzaamheden gedaan zijn. Verder eens, als het veiliger kan dan is dat altijd een overweging 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
habbekrats schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:30:
Volgens mij beweert niemand dat hier. Als je aan mij refereert: ik probeer alleen maar uit te leggen wat de verschillende soorten van beveilging zijn die je met een aardlekschakelaar kan bereiken, en welke beveiliging je _moet_ realiseren.

Het is van belang om precies te snappen waarom je iets doet, en waarom iets nodig is. Niet zomaar allerlei dingen doen "omdat" je denkt dat het daardoor "veilig" wordt. Begrijpen wat je doet en waarom, daar begint het mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@roelbouwman kun je dan een voorbeeld geven voor welke apparaten een aardlekbeveiliging wel relevant is? Ik zie vooral niet-dubbel geïsoleerde apparaten met metalen buitenkant via randaarde aangesloten en ik dacht altijd dat dat was omdat zulke apparaten gevoelig zijn voor aardfouten omdat er b.v. bewegende delen inzitten.

Een aardlekschakelaar werkt natuurlijk alleen als er stroom buiten de nul-draad om naar aarde kan vloeien. Bij niet-geaarde apparaten lijkt me dat lastiger, maar misschien snap ik het niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 16:18
Het zijn niet zozeer niet-geaarde apparaten maar dubbel-geïsoleerde apparaten.
Ik zou ook bij geaarde apparaten toch een aardlekschakelaar 30mA wensen omdat er soms toch problemen aan het licht komen hierdoor. Een apparaat heeft niet altijd een harde aardfout zo had ik laatst een strijkbout met een paar honderd mA aardlekstroom. Ook een nul-aarde sluiting komt direct aan het licht. Ook is een PE niet een gegarandeerd iets, hoe vaak word een stopcontact nou getest bij een particulier op een goede werking? Dan is het toch wel fijn om nog een extra beveiliging te hebben al is deze misschien niet verplicht.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roelbouwman
Martin7182 schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:49:
@roelbouwman kun je dan een voorbeeld geven voor welke apparaten een aardlekbeveiliging wel relevant is? Ik zie vooral niet-dubbel geïsoleerde apparaten met metalen buitenkant via randaarde aangesloten en ik dacht altijd dat dat was omdat zulke apparaten gevoelig zijn voor aardfouten omdat er b.v. bewegende delen inzitten.
Lees mijn uitgebreide post hierboven. Je kunt een aardlekschakelaar inzetten voor drie doelen:

1. beveiliging tegen aanraking (van een stroomvoerende leiding (de fase)), waarbij de uitschakeling plaats moet vinden bij een hele kleine lekstroom, bijvoorbeeld als je je paperclip in een contactdoos stopt of je vinger in een open lampfitting steekt. Er vloeit dan een stroom door je lichaam naar aarde. Dat is gevaarlijk, en om die reden is in een woning een aardlekschakelaar van ten hoogste 30mA verplicht in groepen waar dat risico aanwezig is.

2. om er zeker van te zijn dat de aanraakspanning op een geaard, metalen gestel nooit hoger wordt dan een veilige 50V, in een installatie met een te hoge aardgeleidingsweerstand.

3. om als beveiliging te dienen tegen een L-PE sluiting, in een installatie met een te hoge aardgeleidingsweerstand.

(1) is altijd nodig en is in woningen verplicht op alle groepen waar een aanraakrisico is: dat zijn groepen met contactdozen voor algemeen gebruik en groepen met lichtpunten waar een leek geacht wordt de lamp te kunnen vervangen. Alle andere groepen hoef je niet hier tegen te beveiligen.

(2) en (3) zijn alleen nodig in een installatie waar de aardgeleidingsweerstand te hoog is. Wat is "te hoog"? Dat hangt af van de exacte situatie. In een installatie met alleen maar B16 groepen kom je op ongeveer 2 ohm uit als bovengrens. Eigenlijk kun je hier gewoon de stelregel aanhouden: het is nodig bij een TT-aarding, en niet nodig bij een TN-aarding.

Oftewel: als de aarde geleverd wordt door de netbeheerder (en bij de hoofdzekering gewoon aan N hangt) dan zijn (2) en (3) niet nodig en simpelweg onzin.

Als de aarde van de installatie door een eigen aardpen wordt geleverd dan is het meestal wel nodig. En doe het in die sutiatie maar gewoon, want zelfs al is de aardgeleidingsweerstand op het moment van meten onder de 2 ohm, je kunt nooit garanderen dat dat altijd zo is en blijft.

Waarom zijn (2) en (3) onzin in een installatie met een TN-aarding? Voor (3) is het makkelijk: de foutstroom die gaat lopen bij een sluiting tussen L en PE is even hoog als bij een sluiting tussen L en N. Je spreekt dus gewoon je normale beveiliging aan, als het goed is binnen 200ms.

Voor (2) is het wat lastiger uit te leggen. Stel dat je een isolatielek hebt tussen L en PE met een hoge weerstand. Die weestand is zodanig hoog dat de stroom die hierdoor gaat lopen zodanig is dat de normale beveiliging niet aanspreekt. Wat is dan de aanraakspanning op alles wat aan die PE leiding hangt? Juist ja: die is bij een aarde met voldoende lage weerstand (en bij een TN stelsel is dat gegarandeerd) vrijwel gelijk aan aardpotentiaal, oftewel 0v. Daar is dus geen risico bij aanraking.

Hooguit zou je hier nog wel een aardlekschakelaar in kunnen zetten als bescherming voor je energierekening. Maar voor de veiligheid voegt het in zo'n situatie niets toe.

En het argument "maar wat als de aarde het niet doet". Dan heb je dus, in een woninginstallatie met TN-aarding, een aparaat met een metalen gestel, die een eigen, speciaal bestemde contactdoos heeft of vast is aangesloten. En dan sluit je vervolgens voor dat apparaat de beschermingsleiding (aarde) niet aan. Tja, dat is inderdaad onveilig en een aardlekschakelaar kan dit oplossen. Maar wellicht is het verstandiger om er gewoon voor te zorgen dat die beschermingsleiding aan de aarding van de installatie is aangesloten, dat is een stuk simpeler en gewoon zoals het hoort.

[ Voor 13% gewijzigd door roelbouwman op 11-04-2021 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@roelbouwman Het gevaar van een "1/2" sluiting tussen een L-Pe is vaak de oorzaak van brand! Berucht zijn de stalen buizen in oude panden, slechte pc voedingen. Bij een foutstroom van 1A door L-Pe gaat je 16A zekering/automaat er echt niet uit.

@Valorian Ook na 20 jaar weet je soms niet of je aarde nog goed is, een auto rijd in NL ook niet 20 jaar ongecontroleerd rond. Een 30mA verliesstroomschakelaar, differentieelschakelaar doet zijn werk ook prima als er per ongeluk geen aarde aanwezig is, enigste is dat de tik die een persoon krijgt bij aanraking wat vervelender is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
[quote]habbekrats schreef op maandag 12 april 2021 @ 06:02:
@roelbouwman Het gevaar van een "1/2" sluiting tussen een L-Pe is vaak de oorzaak van brand! Berucht zijn de stalen buizen in oude panden, slechte pc voedingen. Bij een foutstroom van 1A door L-Pe gaat je 16A zekering/automaat er echt niet uit.

Nee, dat klopt, maar bij een TN-aarding levert zo'n lekstroom ook geen gevaar op bij aanraking. De aanraakspanning is dan vrijwel gelijk aan aardpotentiaal. Een stroom die kleiner is dan de nominale stroom van de beveiliging op die groep zou ook nergens voor zodanige warmteontwikkeling moeten kunnen zorgen dat er brandgevaar ontstaat, in een goed aangelegde installatie.

Maar in een oude installatie met allerlei onbekende zaken ben ik het met je eens, dan kan het zeker iets toevoegen. Overigens zal die oude woninginstallatie op alle groepen sowieso verlichting of contactdozen voor algemeen gebruik bevatten, en dus sowieso aanvullende beveiliging moeten hebben volgens de huidige normversie.

Maar je ziet vaak te pas en te onpas aardlekbeveiliging toegepast op plekken waar het helemaal niets toevoegt, alleen meer storingsgevoeligheid. Een woning met TN aarding en een YMVK kabel van de meterkast naar een onderverdeler bijvoorbeeld, of naar een PV omvormer met ingebouwde aardlekbeveiliging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
roelbouwman schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:18:
[...]

Lees mijn uitgebreide post hierboven. Je kunt een aardlekschakelaar inzetten voor drie doelen:

1. beveiliging tegen aanraking (van een stroomvoerende leiding (de fase)), waarbij de uitschakeling plaats moet vinden bij een hele kleine lekstroom, bijvoorbeeld als je je paperclip in een contactdoos stopt of je vinger in een open lampfitting steekt. Er vloeit dan een stroom door je lichaam naar aarde. Dat is gevaarlijk, en om die reden is in een woning een aardlekschakelaar van ten hoogste 30mA verplicht in groepen waar dat risico aanwezig is.

2. om er zeker van te zijn dat de aanraakspanning op een geaard, metalen gestel nooit hoger wordt dan een veilige 50V, in een installatie met een te hoge aardgeleidingsweerstand.

3. om als beveiliging te dienen tegen een L-PE sluiting, in een installatie met een te hoge aardgeleidingsweerstand.

(1) is altijd nodig en is in woningen verplicht op alle groepen waar een aanraakrisico is: dat zijn groepen met contactdozen voor algemeen gebruik en groepen met lichtpunten waar een leek geacht wordt de lamp te kunnen vervangen. Alle andere groepen hoef je niet hier tegen te beveiligen.

(2) en (3) zijn alleen nodig in een installatie waar de aardgeleidingsweerstand te hoog is. Wat is "te hoog"? Dat hangt af van de exacte situatie. In een installatie met alleen maar B16 groepen kom je op ongeveer 2 ohm uit als bovengrens. Eigenlijk kun je hier gewoon de stelregel aanhouden: het is nodig bij een TT-aarding, en niet nodig bij een TN-aarding.

Oftewel: als de aarde geleverd wordt door de netbeheerder (en bij de hoofdzekering gewoon aan N hangt) dan zijn (2) en (3) niet nodig en simpelweg onzin.

Als de aarde van de installatie door een eigen aardpen wordt geleverd dan is het meestal wel nodig. En doe het in die sutiatie maar gewoon, want zelfs al is de aardgeleidingsweerstand op het moment van meten onder de 2 ohm, je kunt nooit garanderen dat dat altijd zo is en blijft.

Waarom zijn (2) en (3) onzin in een installatie met een TN-aarding? Voor (3) is het makkelijk: de foutstroom die gaat lopen bij een sluiting tussen L en PE is even hoog als bij een sluiting tussen L en N. Je spreekt dus gewoon je normale beveiliging aan, als het goed is binnen 200ms.

Voor (2) is het wat lastiger uit te leggen. Stel dat je een isolatielek hebt tussen L en PE met een hoge weerstand. Die weestand is zodanig hoog dat de stroom die hierdoor gaat lopen zodanig is dat de normale beveiliging niet aanspreekt. Wat is dan de aanraakspanning op alles wat aan die PE leiding hangt? Juist ja: die is bij een aarde met voldoende lage weerstand (en bij een TN stelsel is dat gegarandeerd) vrijwel gelijk aan aardpotentiaal, oftewel 0v. Daar is dus geen risico bij aanraking.

Hooguit zou je hier nog wel een aardlekschakelaar in kunnen zetten als bescherming voor je energierekening. Maar voor de veiligheid voegt het in zo'n situatie niets toe.

En het argument "maar wat als de aarde het niet doet". Dan heb je dus, in een woninginstallatie met TN-aarding, een aparaat met een metalen gestel, die een eigen, speciaal bestemde contactdoos heeft of vast is aangesloten. En dan sluit je vervolgens voor dat apparaat de beschermingsleiding (aarde) niet aan. Tja, dat is inderdaad onveilig en een aardlekschakelaar kan dit oplossen. Maar wellicht is het verstandiger om er gewoon voor te zorgen dat die beschermingsleiding aan de aarding van de installatie is aangesloten, dat is een stuk simpeler en gewoon zoals het hoort.
Bedankt voor je uitgebreide toelichting @roelbouwman toch heb ik liever een aardlekschakelaar die aanspreekt bij een aarddout, ook al is de spanning op het apparaat zo laag dat aanraken geen gevaar vormt. Als er iets stuk is dan wil ik dat liever gewoon weten. Ik moet er ook niet aan denken dat in zo'n geval b.v. de stekker vies is / slecht contact maakt en er een levensgevaarlijke situatie ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:38
roelbouwman schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:56:
[quote]
Maar je ziet vaak te pas en te onpas aardlekbeveiliging toegepast op plekken waar het helemaal niets toevoegt, alleen meer storingsgevoeligheid. Een woning met TN aarding en een YMVK kabel van de meterkast naar een onderverdeler bijvoorbeeld, of naar een PV omvormer met ingebouwde aardlekbeveiliging.
Ik kom deze opvatting wel vaker tegen, maar kun je dat ook verder toelichten; waarom wel het eindapparaat beveiligen, en niet de kabel?
Wat als iemand de (grond)kabel naar de onderverdeler of PV installatie doorsteekt? Lijkt mij toch een verschil van leven en dood tussen wel- en niet toepassen van een aardlek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roelbouwman
Aotearoa schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:02:
[...]

Ik kom deze opvatting wel vaker tegen, maar kun je dat ook verder toelichten; waarom wel het eindapparaat beveiligen, en niet de kabel?
Wat als iemand de (grond)kabel naar de onderverdeler of PV installatie doorsteekt? Lijkt mij toch een verschil van leven en dood tussen wel- en niet toepassen van een aardlek.
Allereerst: dat is geen "opvatting", maar gewoon de algemene regel, norm, wet, etc.

Als je een kabel doorsteekt is is de aarding van de installatie van belang. Als die zodanig is dat een sluiting tussen fase en PE er netjes voor zorgt dat de normale beveilging binnen de gestelde tijd (200 of 400ms) aanspreekt dan is dat gewoon veilig. Niet tegen aanraking, maar wel bij sluiting. Er ontstaat geen brand en de leiding is binnen 200 of 400ms spanningsvrij.

Als dat niet zo is, dan is inderdaad een aardlekschakelaar nodig om die beveiliging te realiseren. De vuistregel: TT aarding = overal een aardlekschakelaar voor (300mA minimaal, 30mA als het in een woning is voor een groep met contactdozen voor algemeen gebruik of bereikbare lichtpunten)). TN aarding: alleen nodig in een woning, voor elke groep met contactdozen voor algemeen gebruik of bereikbare lichtpunten.

De nuance is nog dat in een installatie met eigen aardpen (TT), maar waarbij de aardgeleidingsweerstand voldoende laag is (kleiner dan 2 ohm met allemaal 16A eindgroepen, maar liever nog veel lager), je ook die aardlekbeveiliging weg zou kunnen laten zoals bij TN. Maar, en dat is een grote maar, de kwaliteit van die aarding is iets dat in de loop der tijd zomaar kan veranderen. Grondwaterpeil, uitdroging, etc. Dus als je dat doet dan moet je die aarding wel met enige regelmaat controleren.

Beveiliging tegen aanraking van een faseleider in een leiding van een vaste installatie is echt nergens voor nodig. Dat is een gevalletje doorgedreven veiligheidswaanzin en wordt ook nergens voorgeschreven. Dat risico is zodanig laag, dat is spijkers op laag water zoeken.

[ Voor 15% gewijzigd door roelbouwman op 13-04-2021 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:56
Er komt over 3 weken een airco installatie hier.

Nu loopt er naar zolder 3*4mm rechtsreeks naar de PV. Hier een pv verdeler tussen zetten en dan de airco aftakken of zeggen jullie gewoon rechtstreeks van de 3*4mm aftakken zonder pc verdeler?

Liggen nu 2950 Wp aan panelen op deze omvormer (komen nog 1500 Wp bij) de airco zelf is volgens de installateur max 3A.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
Jan-man schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:29:
Er komt over 3 weken een airco installatie hier.

Nu loopt er naar zolder 3*4mm rechtsreeks naar de PV. Hier een pv verdeler tussen zetten en dan de airco aftakken of zeggen jullie gewoon rechtstreeks van de 3*4mm aftakken zonder pc verdeler?

Liggen nu 2950 Wp aan panelen op deze omvormer (komen nog 1500 Wp bij) de airco zelf is volgens de installateur max 3A.
Rechtstreeks aftakken mag sowieso niet en is gewoon brandgevaarlijk. Als je al iets met deze kabel wil doen moet je er een (geschikte) PV-verdeler tussen zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Dat inderdaad. Stel je voor dat er iets defect is aan die airco en hij op een zonnige dag gewoon 40A aan stroom weet weg te fikken, zonder dat de automaat in je groepenkast afschakelt... :X

Punctuality is the politeness of kings

Pagina: 1 ... 168 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.