Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 147 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.518 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:26
Even een terugkoppeling op een eerdere post.
Een groot deel van dit topic doorgenomen, maar nog geen compleet antwoord op mijn vraag gevonden.

In onze nieuwbouwwoning hebben wij een nieuwe kookplaat laten aansluiten. Onze kookplaat (7,6kw) is aangesloten op een 2 fase kookgroep. Nu begrijp ik denk ik goed dat dit volgens de NEN1010 niet mag. Hier heb ik een opleverpunt van gemaakt bij de aannemer.

De aannemer geeft nu aan dat wij zelf niet hebben gekozen om deze kookplaat achter een krachtgroep te laten plaatsen. Hiervoor hadden wij een extra optie (tegen betaling) moeten kiezen op de keukeninstalatielijst.

Nu vraag ik mij af; mag de aannemer dit zo stellen?
Als "leek" kan ik (1) niet weten dat een kookplaat zwaarder dan 7,4kw op krachtstroom moet, (2) wist ik in het begin niet hoe zwaar de kookplaat ging worden en (3) denk ik dat de aannemer alles volgens de NEN moet instaleren.

Als ik helemaal fout zit, dan hoor ik dat ook graag. Bedankt.
Na meerdere keren heen en weer gemail, nu het goede nieuws gekregen. De aannemer en instalateur gaan van mijn fornuisgroep een krachtgroep maken. De meterkast wordt hiervoor aangepast en daarnaast ook de (perilex)stekker waarop de kookplaat is aangesloten.

Bedankt voor jullie hulp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Some0ne schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:12:
Even een terugkoppeling op een eerdere post.

[...]

Na meerdere keren heen en weer gemail, nu het goede nieuws gekregen. De aannemer en instalateur gaan van mijn fornuisgroep een krachtgroep maken. De meterkast wordt hiervoor aangepast en daarnaast ook de (perilex)stekker waarop de kookplaat is aangesloten.

Bedankt voor jullie hulp! :)
Goed om te horen. Wie gaat het betalen?
(let ook even op dat ze dan dus 1 blauwe draad vervangen voor een bruine, zwarte of grijze)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:44
vso schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:23:
[...]

ja je zou een "true-sinus" inverter oid ertussen kunnen zetten

het gaat er eigenlijk meer om dat je het opgewekte stroom ook daadwerkelijk benut .. dat is meer de achterliggende vraag. (dus niet accu capactiteit en / of het rendabel is ..want dat gaat het voorlopig imho niet zijn) .. maar dus hoe zou je zo'n schakeling er netjes tussen kunnen zetten ?
https://www.swellenergy.com/how-home-batteries-work/

De "swell" heeft waarschijnlijk een schakeling die de inverter precies op de netspanning houdt zodat er geen stroom het net in loopt. Als apparaten dan stroom vragen, komt die uit de accu i.p.v. uit het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Martin7182 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:33:
[...]

https://www.swellenergy.com/how-home-batteries-work/

De "swell" heeft waarschijnlijk een schakeling die de inverter precies op de netspanning houdt zodat er geen stroom het net in loopt. Als apparaten dan stroom vragen, komt die uit de accu i.p.v. uit het net.
thx dus nu nog wachten totdat die accu's intressant worden

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:26
Aiolos schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:30:
[...]

Goed om te horen. Wie gaat het betalen?
(let ook even op dat ze dan dus 1 blauwe draad vervangen voor een bruine, zwarte of grijze)
Ik ga ervanuit dat de kosten door de aannemer of instalateur worden gedekt. Ik heb hier niks meer over vernomen.
Blauwe draad vanuit de MK naar de perilex bedoel je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Some0ne schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:18:
[...]

Ik ga ervanuit dat de kosten door de aannemer of instalateur worden gedekt. Ik heb hier niks meer over vernomen.
Blauwe draad vanuit de MK naar de perilex bedoel je?
Ja, als ze eerst een kookgroep hadden, met 2x bruin, 2x blauw, dan is het wel zo netjes dat die ene blauwe even wordt vervangen voor een bruine. Want een blauwe als fasedraad gaan gebruiken is echt not done.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou zorgen dat je bruin, grijs, zwart, blauw, geel/groen hebt. Dat hoeft niet met nieuwe kabels maar kan ook door aan beide kanten de laatste 20cm van de juiste kleur tape of krimpkous te voorzien. Mits er halverwege geen lasverbindingen zitten natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
jadjong schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:36:
Ik zou zorgen dat je bruin, grijs, zwart, blauw, geel/groen hebt. Dat hoeft niet met nieuwe kabels maar kan ook door aan beide kanten de laatste 20cm van de juiste kleur tape of krimpkous te voorzien. Mits er halverwege geen lasverbindingen zitten natuurlijk.
Dat is expliciet verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Alleen heb je kans dat je zoiets aantreft als een vorige bewoner van je huis zoiets heeft gefikst. Moet je dan strikt genomen dit toch corrigeren? Ik kan me voorstellen dat dit wel eens heel moeilijk kan zijn, soms misschien zelfs onmogelijk. Ik kan me vergissen, maar was dit ooit in een ver verleden misschien wel toegestaan?

Ik heb weliswaar een opleiding elektrotechniek gehad, maar zit niet in het installatie vak. Niettemin lees en las ik wel vakliteratuur en ooit lang geleden vond ik daarin een artikel over oude aderkleuren. Daarin stond dat die waren toegestaan zoals bij oude voorraden als je b.v. de lichtste kleur (vaak wit) gebruikte als aarde enz.

Dat is trouwens wel duidelijk iets anders dan b.v. het absolute verbod om de geel-groene draad voor iets anders te gebruiken dan aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Techneut schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:44:
Alleen heb je kans dat je zoiets aantreft als een vorige bewoner van je huis zoiets heeft gefikst. Moet je dan strikt genomen dit toch corrigeren? Ik kan me voorstellen dat dit wel eens heel moeilijk kan zijn, soms misschien zelfs onmogelijk. Ik kan me vergissen, maar was dit ooit in een ver verleden misschien wel toegestaan?

Ik heb weliswaar een opleiding elektrotechniek gehad, maar zit niet in het installatie vak. Niettemin lees en las ik wel vakliteratuur en ooit lang geleden vond ik daarin een artikel over oude aderkleuren. Daarin stond dat die waren toegestaan zoals bij oude voorraden als je b.v. de lichtste kleur (vaak wit) gebruikte als aarde enz.

Dat is trouwens wel duidelijk iets anders dan b.v. het absolute verbod om de geel-groene draad voor iets anders te gebruiken dan aarde.
Een installateur mag het zo niet opleveren, uiteraard, maar er is echt geen kabel-politie die achter je perilex doos komt kijken welke kleuren er gebruikt zijn.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nee, dat mag duidelijk zijn, een huidig installatiebedrijf zal ook vast niet meer oude voorraden hebben. Maar dat bedoel ik niet zo zeer. Ik denk meer aan een (overigens heel handige) doe-het-zelver die weet wat hij doet een tijd geleden in een kringloop bij oude restanten een bos kabel op de kop tikt en thuis ontdekt dat het verouderde aderkleuren heeft. Moet kunnen denkt hij en installeert het. Mijn vraag is of dat strikt genomen mocht. Dit met inachtneming van wat ik in mijn eerdere bericht noemde. Ik meende ooit gelezen te hebben dat dit toegestaan was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Techneut schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:49:
Nee, dat mag duidelijk zijn, een huidig installatiebedrijf zal ook vast niet meer oude voorraden hebben. Maar dat bedoel ik niet zo zeer. Ik denk meer aan een (overigens heel handige) doe-het-zelver die weet wat hij doet een tijd geleden in een kringloop bij oude restanten een bos kabel op de kop tikt en thuis ontdekt dat het verouderde aderkleuren heeft. Moet kunnen denkt hij en installeert het. Mijn vraag is of dat strikt genomen mocht. Dit met inachtneming van wat ik in mijn eerdere bericht noemde. Ik meende ooit gelezen te hebben dat dit toegestaan was.
Dat is dan een onhandige DHZ'er. Regels betreft overtapen zijn ooit wel laxer geweest, maar zoals jij het schetst is het naar mijn weten nooit geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oké, bedankt kabeltjekabel.
Ik zal het hem vertellen, al denk ik dat hij de klus niet over zal doen en het gewoon laat zitten. Eventueel met tape merken.

[ Voor 103% gewijzigd door Techneut op 16-12-2020 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:46
Ik zeg wel eens op het werk “Binnen de slachtboom is het veel veiliger dan daarbuiten”

Als mensen klagen waarom ze ladder eerst moeten zekeren bijvoorbeeld of handsfree bellen mag helemaal niet in een bedrijfsauto. Of spanningsloos maken voor tl-buis vervangen is allemaal beleid of verplicht je hand aan de trapleuning houden allemaal dingen die je privé niet altijd zo zou doen.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 16-12-2020 19:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
leonbong schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:35:
Ik zeg wel eens op het werk “Binnen de slachtboom is het veel veiliger dan daarbuiten”

Als mensen klagen waarom ze ladder eerst moeten zekeren bijvoorbeeld of handsfree bellen mag helemaal niet in een bedrijfsauto. Of spanningsloos maken voor tl-buis vervangen is allemaal beleid of verplicht je hand aan de trapleuning houden allemaal dingen die je privé niet altijd zo zou doen.
Hand aan de trapleuning is nog wel de meest idiote daarvan. En vervolgens van die mailings van de veiligheidsbobo krijgen over iemand die van de trap gelazerd is en met nogmaals het verzoek de leuning vast te houden. Bleek dat de persoon die viel voornamelijk gewond was omdat hij zich probeerde vast te houden aan de leuning >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Techneut schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:11:
Oké, bedankt kabeltjekabel.
Ik zal het hem vertellen, al denk ik dat hij de klus niet over zal doen en het gewoon laat zitten. Eventueel met tape merken.
Ik vernam dat dit ook gedaan is met krimpkous.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

kabeltjekabel schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:19:
[...]

Hand aan de trapleuning is nog wel de meest idiote daarvan.
Een herkenbare, maar kortzichtige misvatting. Als je een keer echt in een gevaarlijke omgeving werkt snap je dat ook kleine risico’s te groot zijn om lacherig over te doen. Helaas geldt in Nederland vaak nog steeds stoer doen over veiligheid.

[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 16-12-2020 23:16 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
fsfikke schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:13:
[...]

Een herkenbare, maar kortzichtige misvatting. Als je een keer echt in een gevaarlijke omgeving werkt snap je dat ook kleine risico’s te groot zijn om lacherig over te doen. Helaas geldt in Nederland vaak nog steeds stoer doen over veiligheid.
De trapleuning vasthouden met 1 hand resulteert alleen maar in extra letsel aan de schouder als je onderuit gaat. Je gaat je lijf toch niet onverwacht kunnen opvangen met 1 arm. Typische schijnveiligheid dus. Je kunt beter je armen vrij hebben om je evenwicht te bewaren.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

pff weer een stroomstoring (jaarlijks valt de stroom een paar keer uit) ..

wat zou nu een goeie schakeling(detector) zijn met wat "noodverlichting" .. usb ledlampjes zijn imho meer dan genoeg .. het is meer dat je de wc kan vinden en belangrijker het rolletje papier naderhand ..

Op het moment heb ik een UPS, en ik zou erin wel een 24v/12v kabel kunnen "modden" die aftakt naar-->5v usb stepdown converters via 1 of andere kabel .. (luidspreker kabel lijkt mij niet de juiste dikte ???)
maar het is een startpunt ..

Jullie een netter advies voor in huis dan iets f-ugly ? ..

Tja vanalles

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:38

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

vso schreef op donderdag 17 december 2020 @ 00:19:

wat zou nu een goeie schakeling(detector) zijn met wat "noodverlichting" .. usb ledlampjes zijn imho meer dan genoeg .. het is meer dat je de wc kan vinden en belangrijker het rolletje papier naderhand ..

Op het moment heb ik een UPS, en ik zou erin wel een 24v/12v kabel kunnen "modden" die aftakt naar-->5v usb stepdown converters via 1 of andere kabel .. (luidspreker kabel lijkt mij niet de juiste dikte ???)

Heel old-school en low-tech: een stelletje kaarsen en wat lucifers.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Freee!! schreef op donderdag 17 december 2020 @ 00:23:
[...]

Heel old-school en low-tech: een stelletje kaarsen en wat lucifers.
LOL .. huisdieren en kinderen vergeten we dan voor het gemak :+ ..

ff zereneus gereageerd ik vraag het hier omdat ik erachter kwam dat ik niet zoveel geschikte locaties heb voor "kaarsjes" .. laat staan de middelen om ze veilig aan te zetten. zodat rondrenned tuig (kids/dieren kies er 1 oid) het niet omstoot en iets te veel licht produceert in de vorm van brand in huis en dat is helaas paar huizen verderop onstaan vandaag .. bij mensen waar ik wel min of meer het idee had dat ze genoeg levenservaring hadden (en zelfs zonder huisdieren of kids)

Wat usb led(strip/lampjes) op key locaties is zat .. ff netjes een kabel wegwerken in huis oid is toch niet teveel moeite als jullie een advies hebben ?

Tja vanalles

• Freee!!
  • Laatst online: 21:38

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

vso schreef op donderdag 17 december 2020 @ 00:38:
[...]
Niet echt, ik ben nog met dat soort noodmaatregelen opgegroeid en we hadden ook een hond in huis.
ff zereneus gereageerd ik vraag het hier omdat ik erachter kwam dat ik niet zoveel geschikte locaties heb voor "kaarsjes" .. laat staan de middelen om ze veilig aan te zetten. zodat rondrenned tuig (kids/dieren kies er 1 oid) het niet omstoot en iets te veel licht produceert in de vorm van brand in huis en dat is helaas paar huizen verderop onstaan vandaag .. bij mensen waar ik wel min of meer het idee had dat ze genoeg levenservaring hadden (en zelfs zonder huisdieren of kids)
Dat is inderdaad zwaar minder.
Wat usb led(strip/lampjes) op key locaties is zat .. ff netjes een kabel wegwerken in huis oid is toch niet teveel moeite als jullie een advies hebben ?
Ik zou gaan voor batterij gevoede noodverlichting die automatisch aangaat als de spanning wegvalt, dat is bestaande techniek.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• jadjong
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:07:
[...]

Dat is dan een onhandige DHZ'er. Regels betreft overtapen zijn ooit wel laxer geweest, maar zoals jij het schetst is het naar mijn weten nooit geweest.
Hmm, zie nu dat het alleen nog mag met YMVK. :/

• kabeltjekabel
jadjong schreef op donderdag 17 december 2020 @ 06:02:
[...]

Hmm, zie nu dat het alleen nog mag met YVMK. :/
Wat?

• jadjong
  • Niet online
In beperkte gevallen tape plakken voor een andere kleur.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Waarom loop je dan niet met een valhelm de trap op?

Je kunt wel zeggen dat hand aan de leuning helpt, en het zal ook wel helpen, maar staat het in relatie tot het probleem wat je wil oplossen?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

vso schreef op donderdag 17 december 2020 @ 00:38:
[...]

Is eigenlijk meer iets voor het waar-koop-je-dat-topic:
Zaklampje dat automatisch aangaat als de stroom uitvalt.
https://www.alecto.nl/atl...e-led-zaklamp-nachtlampje
https://www.gamma.nl/asso...in-1-oplaadbaar/p/B523226

Overigens vraag ik me af waar je woont als de stroom meermaals per jaar uitvalt. Dat zou in Nederland écht niet voor moeten komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Illusion op 17-12-2020 10:15 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
[...]

Ik werk in chemische fabrieken met ook mechanische bewerkingen en daar nemen de multinationals het heel serieus en terecht naar mijn mening. In die fabriek met 1000 man gewerkt jaren zonder ongevallen met verzuim.
Daarna bij een kleiner bedrijf 150 gaan werken, waar ik wat opmerkingen mbt veiligheidsbeleid. Was allemaal onzin in hun optiek ze hadden maar 1/2 ongevallen met verzuim per jaar.

Mijn reactie dat is dan dramatisch gezien de grote van het bedrijf!
Het was overigens dezelfde bedrijfstak met zeer gelijkwaardige installaties/processen

Ontopic:
Ik kijk voor de lol op YouTube naar elektricien werkzaamheden in het buitenland, voornamelijk UK/Frankrijk/Italie.
In de UK zie ik ze permanent kabels omkleuren, maar daar zie ik de elektriciens ook heel lang naar relatief simpele simpele storingen zoeken. Groot deel van die tijd gaat dan op aan het uitvogelen hoe de voorganger de boel in elkaar het geprutst.
De oplossing is dan ook vaak laten we het maar helemaal opnieuw aanleggen!

Alleen daarom zou ik omkleuren niet doen omdat het later onduidelijk is,

[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 17-12-2020 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Maasluip schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:00:
[...]

Waarom loop je dan niet met een valhelm de trap op?

Je kunt wel zeggen dat hand aan de leuning helpt, en het zal ook wel helpen, maar staat het in relatie tot het probleem wat je wil oplossen?
Op de gevaarlijkere plekken heb je ook gewoon een helm op. Zoals ik al zei, een kortzichtige reactie die begrijpelijk is voor iemand die misschien de hele dag op kantoor achter een laptop zit. Maar als je in een gevaarlijke omgeving werkt moet je altijd aan veiligheid denken. Als je het gewoon altijd doet, doe je het ook op de extra gevaarlijke plekken ipv dat het telkens een afweging wordt van waar je dan nou een keer de trapleuning vastpakt. Als het normaal is om hem vast te pakken denk je bewust aan veiligheid en ben je ook een stuk minder snel geneigd andere onveilige dingen te doen zoals met je handen vol een trap af te lopen.

Bij een serieus bedrijf waar een serieus aantal mensen werken gaan vroeg of laat ook de 'kleine' risico's goed mis (de bekende pyramide). Zo is bij ons een keer een collega (buiten diensttijd) die zich niet vasthield van de trap af gedenderd, die zit nu in een rolstoel. Maar je kan natuurlijk zeggen dat de vrijheid om ongemoeid de trap af te rennen zwaarder weegt dan af en toe een collega in een rolstoel.

[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 17-12-2020 11:16 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Illusion schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:12:
[...]

Is eigenlijk meer iets voor het waar-koop-je-dat-topic:
Zaklampje dat automatisch aangaat als de stroom uitvalt.
https://www.alecto.nl/atl...e-led-zaklamp-nachtlampje
https://www.gamma.nl/asso...in-1-oplaadbaar/p/B523226
Dat klinkt leuk en als een oplossing .. in theorie Je hebt 20x meer aan iets wat je neerzet en breed licht verspreid..
Afgezien daarvan trek je die dingen uit het stopcontact omdat je de stofzuiger oid erin plugt en "vergeet" het weer terug te plaatsen .. (ze zitten in de weg) ..

Zaklamp of flitser v.d telefoon oid .. leuk maar ik kan je 101 onhandige situaties aangeven en maar een paar waar ze "nuttig" zijn.. hoe vaak gebruik jij 1 van de 2 .. ? zelden gok ik.
Kortom met een moker kan je een spijker in de muur slaan, praktischer is een normale hamer. :+

Je hebt storing en storing . gevolgen en met covid ga je niet bij je "risico" groep ouders zitten oid .. maar goed dat covid zal hopenlijk niet eeuwig duren (afkloppen op hout)
- CV doet het niet meer (geen warm water/verwarming) en nee die kan je niet op UPS zetten.
- gas fornuis (zelf flammetje produceren ipv elektrische onsteking) .. als je niet op inductie over bent gegaan..
- je rolluiken blijven dicht (lekker donker om mee te beginnen) ..

En zoals gezegde ... (ziekenhuis/brandweer waardige) ongelukjes zijn een samenloop van meerdere omstandigheden die apart wellicht onder controle hebt maar samengevoegd niet

ps niet voor 90% in NL oid maar mijn meterkast hangt niet bij de deur .. maar in een donkere "struikel" locatie inpandige berging oid .. waar mijn "nood" spullen liggen .. maar goed gsm zaklamp :)
Overigens vraag ik me af waar je woont als de stroom meermaals per jaar uitvalt. Dat zou in Nederland écht niet voor moeten komen.
:? 8)7 ik snap je wel hoor alleen je zegt nu dat we in NL 100% uptime hebben .. en dat je op het meest 'zonnige" en dus beste momenten onderhoud gepleegt word, die maar 2 uur duurt (zakt naar 99,9% uptime)
lees de net leverancier geeft netjes vooraf een "van" -- "tot" moment aan. wanneer ze onderhoud plegen. is zeker wel waar voor het grootste gedeelte .. geen discussie over dit voor mij.

Klinkt allemaal heel normaal .. totdat je de werkelijkheid erbij haalt .. de kabel hier is sterk verouderd .. ze hebben afgelopen 5 jaar oid (dat ik er woon) 2x a 3x "aangekondigd" en 10x is het uitgevallen .. (en verholpen binnen 2 a 3 uur ..) in dit geval was het zo extreem dat er rook uit de grond kwam .. (zichtbaar met FLIR :Y ) en hebben ze dus regelmatig gewoon onaangekondigd de stroom eraf gegooid.

Alhoewel ik wel echt wel wat apparatuur eerder dan gepland heb mogen afschrijven. maar ga dat gevecht maar eens aan/winnen met Stedin/eneco oid ..

En het is echt niet dat ik een power-wall / generator nodig heb .. maar een ups is zeker wel handig geweest de laatste 5 jaar en genoeg gebruikt .. omdat storingen op zeer vervelende momenten opdoken ..
ps mijn schoonouders die 100km verder wonen .. hebben dit ook jaren lang ervaren toen ik ontdekte dat ze een dochter hadden die het met mij uithoud ..

Maar ja in de meterkast hang ik tzt een speciaal blus dingetje op die knapt bij brand .. en het is de meest veilige locatie voor "nood" stroom en lampen ...

Tja vanalles

• leonbong
In de praktijk is van zo'n zaklamp meestal de accu gaar als je hem nodig hebt, omdat je hem nooit gebruikt.
Makkelijker is een normale zaklamp met pakje dichte merk batterijen hoef je dat pakje eens in de drie jaar een nieuwe neerleggen je hebt een betrouwbaarder iets.

• Maasluip
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

fsfikke schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:05:
[...]

Zoals ik al zei, een kortzichtige reactie die begrijpelijk is voor iemand die misschien de hele dag op kantoor achter een laptop zit.
Ik ben een keer flauw gevallen terwijl ik aan mijn bureau zat. Ik weet niet wat er gebeurd is maar ik moet mijn hoofd aan het bureau of aan de vloer gestoten hebben want ik had ongelofelijk pijn aan mijn hoofd, kon een paar dagen niet fatsoenlijk kauwen en mijn kaak staat sindsdien anders als voorheen.

Als ik met een valhelm aan mijn bureau had gezeten was me dit bespaard gebleven.

Dus ik zeg nogmaals: het zal vast wel helpen, maar staat het in relatie tot het probleem wat je wil oplossen?

Dan gooi ik ook maar even valhelmen voor fietsers (en voetgangers, waarom niet) en een landelijke snelheidslimiet van 30 km/h in de groep.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Nu online

Illusion

(the art of)

vso schreef op donderdag 17 december 2020 @ 00:19:

Je vraagt om iets simpels qua noodverlichting voor als stroom uitvalt, zodat je het toilet kan vinden. Ik bied je een zaklampje dat automatisch aangaat als de stroom uitvalt, en dan reageer je zo:
vso schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:13:
[...]

Dat klinkt leuk en als een oplossing .. in theorie Je hebt 20x meer aan iets wat je neerzet en breed licht verspreid..
Afgezien daarvan trek je die dingen uit het stopcontact omdat je de stofzuiger oid erin plugt en "vergeet" het weer terug te plaatsen .. (ze zitten in de weg) ..

Zaklamp of flitser v.d telefoon oid .. leuk maar ik kan je 101 onhandige situaties aangeven en maar een paar waar ze "nuttig" zijn.. hoe vaak gebruik jij 1 van de 2 .. ? zelden gok ik.
Kortom met een moker kan je een spijker in de muur slaan, praktischer is een normale hamer. :+

Je hebt storing en storing . gevolgen en met covid ga je niet bij je "risico" groep ouders zitten oid .. maar goed dat covid zal hopenlijk niet eeuwig duren (afkloppen op hout)
- CV doet het niet meer (geen warm water/verwarming) en nee die kan je niet op UPS zetten.
- gas fornuis (zelf flammetje produceren ipv elektrische onsteking) .. als je niet op inductie over bent gegaan..
- je rolluiken blijven dicht (lekker donker om mee te beginnen) ..

En zoals gezegde ... (ziekenhuis/brandweer waardige) ongelukjes zijn een samenloop van meerdere omstandigheden die apart wellicht onder controle hebt maar samengevoegd niet

ps niet voor 90% in NL oid maar mijn meterkast hangt niet bij de deur .. maar in een donkere "struikel" locatie inpandige berging oid .. waar mijn "nood" spullen liggen .. maar goed gsm zaklamp :)

[...]

:? 8)7 ik snap je wel hoor alleen je zegt nu dat we in NL 100% uptime hebben .. en dat je op het meest 'zonnige" en dus beste momenten onderhoud gepleegt word, die maar 2 uur duurt (zakt naar 99,9% uptime)
lees de net leverancier geeft netjes vooraf een "van" -- "tot" moment aan. wanneer ze onderhoud plegen. is zeker wel waar voor het grootste gedeelte .. geen discussie over dit voor mij.

Klinkt allemaal heel normaal .. totdat je de werkelijkheid erbij haalt .. de kabel hier is sterk verouderd .. ze hebben afgelopen 5 jaar oid (dat ik er woon) 2x a 3x "aangekondigd" en 10x is het uitgevallen .. (en verholpen binnen 2 a 3 uur ..) in dit geval was het zo extreem dat er rook uit de grond kwam .. (zichtbaar met FLIR :Y ) en hebben ze dus regelmatig gewoon onaangekondigd de stroom eraf gegooid.

Alhoewel ik wel echt wel wat apparatuur eerder dan gepland heb mogen afschrijven. maar ga dat gevecht maar eens aan/winnen met Stedin/eneco oid ..

En het is echt niet dat ik een power-wall / generator nodig heb .. maar een ups is zeker wel handig geweest de laatste 5 jaar en genoeg gebruikt .. omdat storingen op zeer vervelende momenten opdoken ..
ps mijn schoonouders die 100km verder wonen .. hebben dit ook jaren lang ervaren toen ik ontdekte dat ze een dochter hadden die het met mij uithoud ..

Maar ja in de meterkast hang ik tzt een speciaal blus dingetje op die knapt bij brand .. en het is de meest veilige locatie voor "nood" stroom en lampen ...
Iets zegt me dat deze reactie niet aansluit op je originele vraag. Wat wil je nu eigenlijk? Het is niet zo dat je weken in het donker zit toch? 1 keer per jaar poepen met een zaklamp in je hand moet wel lukken toch?
Overigens kan ik je ook een knijpkat aanbevelen. Die hebben geen batterijen, dus gaan eeuwig mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Maasluip schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:27:
[...]

Dus ik zeg nogmaals: het zal vast wel helpen, maar staat het in relatie tot het probleem wat je wil oplossen?
Er is geen bedrijfsbelang belangrijk genoeg om je vingers/armen of nog erger leven voor te verliezen.
Helaas heb ik bovenstaande type ongelukken van dichtbij mogen meebeleven.

Ik werk sinds mijn 18 in voornamelijk chemisch/mechanische fabrieken ik ben nu 40.
Ja het helpt enorm, alle fabrieken die niet het "overdreven" veiligheidsbeleid hadden, hebben veel meer ongelukken dan hun conculega's.
Ik heb ook in zo'n fabriek gewerkt waarbij ik overgang naar zo'n streng beleid actief heb meegemaakt. Die overgang duurde grofweg 3/4 jaar het aantal ongelukken en incidenten zag je gewoon keihard dalen. In het begin niet dus dan heb je scepsis, maar na de eerste 12/18 maanden ging het hard.
Ik heb in die fabriek 12 jaar gewerkt de eerste jaren 3/4 ongelukken met verzuim toen ik weg ging en het beleid streng was meerde jaren op rij 0 ongelukken. Het laatste jaar alleen een ongeluk met chauffeur van transport bedrijf die nota bena de regels niet had opgevolgd maar die telde we ook mee, terwijl die niet eens in dienst was.

Nu ben ik daarna bij ander bedrijf gaan werken met in mijn optiek een ouderwets "los" veiligheidsbeleid, daar heb ik al meerdere ernstige ongelukken met verzuim meegemaakt, terwijl daar werkt nog niet kwart van het aantal mensen en fabriek is ook nog minder mechanisch.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 17-12-2020 11:50 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Illusion schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:32:
[...]

Je vraagt om iets simpels qua noodverlichting voor als stroom uitvalt, zodat je het toilet kan vinden. Ik bied je een zaklampje dat automatisch aangaat als de stroom uitvalt, en dan reageer je zo:

[...]

Iets zegt me dat deze reactie niet aansluit op je originele vraag. Wat wil je nu eigenlijk? Het is niet zo dat je weken in het donker zit toch? 1 keer per jaar poepen met een zaklamp in je hand moet wel lukken toch?
Als je verwijst naar de originele vraag, vroeg ik naar "nette oplossing vanuit de meterkast door huis aanleggen" ..

En zonder de intentie van "sarcasme" in posts te (willen) laten doorschijnen . en/of negatieve klanken
zijn de kant en klare oplossing gewoon super onhandig/onveilig en licht ik toe waarom ..

Het is me al een paar keer gebeurd dat ik onder de douche sta (die koud word) zonder enig extern licht naar handdoek zoeken .. enzv .. ik leg mijn gsm niet in de badkamer of heb daar een "zaklamp" hangen .. vind ik niet veilig .

maar goed ..

Tja vanalles

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

leonbong schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:26:
In de praktijk is van zo'n zaklamp meestal de accu gaar als je hem nodig hebt, omdat je hem nooit gebruikt.
Makkelijker is een normale zaklamp met pakje dichte merk batterijen hoef je dat pakje eens in de drie jaar een nieuwe neerleggen je hebt een betrouwbaarder iets.
Ik heb gewoon een knijpkat liggen.....

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Even advies gevraagd:

Een paar weken geleden is bij mij een laadpaal aangelegd. Groepenkast aangepast op 3-fase, extra groepenkast gemonteerd, krachtgroep geinstalleerd etc. Enexis heeft een dag later de aansluiting aangepast. Nu dus 3x 25A.

Toen ik na deze werkzaamheden eens een beetje beter ging kijken naar de verdeling van de bestaande aardlekschakelaars over de verschillende fases viel me een aantal dingen negatief op.
Bij de bouw van mijn huis (nieuwbouw) heb ik destijds een aantal meerwerkopties qua groepen aangeschaft.
Ik heb er altijd op vertrouwd dat dit juist is gedaan. Maar helaas moet ik nu constateren dat er een paar vreemde zaken in mijn installatie zitten.
Ik heb namelijk 1 groep (automaat) in mijn kast zitten die ik niet kan herleiden tot een stopcontact.
Tevens zit er een automaat in mijn groepenkast die niet eens was aangesloten.
Ik ben na deze ontdekking maar eens goed gaan kijken waar alles in huis op is aangesloten.
Nu blijkt dat mijn gasfornuis met dubbele oven via een gewoon stopcontact is aangesloten op de groep waar de meeste verlichting, MV, CV, brandmelders etc op is aangesloten.
Mijn oven heeft een totaal vermogen van 4,3kW. Er is gelukkig de afgelopen 10 jaar niet 1 keer iets fout gegaan ondanks dat beide ovens regelmatig tegelijk aan staan.

Het is dus hoog tijd om dit op de juiste manier aan te gaan sluiten.
Ik heb uitgevogeld dat mijn oven op 3 fasen aangesloten kan worden en dat er dan intern 1 fase niet gebruikt wordt. Ik wil dus een perilex stekker op de oven aansluiten.
Kan ik die dan aansluiten op een perilex 16A stopcontact dat ik in de groepenkast aansluit op een nieuwe 3-fase alamat (30mA B16 3P+N)?
In de nabije toekomst is het plan om een inductie fornuis aan te schaffen (7kW tot 11kW), dus de aansluiting moet hier wel klaar voor zijn.
Ik kan vrij gemakkelijk een kabel van de meterkast naar de locatie van de oven leggen. Kabellengte is dan maximaal een meter of 6.
Kan ik dan een 5x 2,5mm² kabel gebruiken? Of moet dat groter? Wat is het maximum wat je normaal gesproken kan aansluiten in een perilex 16A stopcontact?

Bij het aanleggen van de uitbreiding voor de laadpaal is de voeding van de alamat van de laadpaal aangesloten op de aansluitblokken in de originele groepenkast. Die aansluitblokken zitten nu vol.
Als ik in de extra geplaatste groepenkast nu een extra alamat wil aansluiten moet ik dus een paar nieuwe aansluitblokken plaatsen.
Ik kan daar standaard draadbruggen voor kopen, ik heb namelijk geen adereindhulstang. Is 265mm lengte genoeg om van de ene kast naar de andere te komen? Ze hangen tegen elkaar aan.
Vanaf de aansluitblokken moet ik een aansluiting naar de onderste rail en eentje naar de bovenste rail maken. Welke lengte kan je daar het beste voor gebruiken?

Dit is mijn groepenkast net na de aanpassingen voor de laadpaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKZM29X9hNDOO8D15ochdbV1qII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGbWEpCnK16flOkr4pDN3gtI.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boodschappenlijstje tot nu toe:
  • Perilex 16A stekker
  • Perilex 16A wandcontactdoos met basisplaat
  • Alamat 30mA B16 3P+N)
  • 4x aansluitblok + beschermkap
  • Draadbruggen blauw(1x) en zwart(3x)
  • YMVk kabel 5x 2,5mm²
Vergeet ik nog iets?

• Techneut
  • Niet online
jadjong schreef op donderdag 17 december 2020 @ 06:16:
[...]

In beperkte gevallen tape plakken voor een andere kleur.
Dat is nou juist het punt van discussie.
Ik vermeldde een paar berichten eerder over iemand die ik toevallig ken die in een kringloop een stuk kabel had gekocht met nog de oude kleuren. Kabeltjeskabel merkte terecht op dat het zondermeer gebruiken niet toegestaan is en was, maar dat in het verleden met tapen in de juiste kleuren
ruimhartig werd omgegaan.

Bij navraag bleek dat die persoon het netjes had afgewerkt met krimpkous in de juiste kleuren. De kardinale vraag (ook aan Kabeltjeskabel) is of dat wel mag. Niet oogluikend maar officieel. Ik bezit namelijk alleen een nog al oude NEN1010.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:36
@Paling1 Dus bij de hoofdschakelaar komen nu 3 fase binnen? Op je foto is dat nog maar 1 :+

Kan je niet die kWh meter naar boven verplaatsen, na je alamat zetten ipv ervoor. Zet je de nieuwe alamat ernaast en een kamrail eronder. Heb je ook geen nieuwe verdeelblokjes nodig.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ophidian schreef op donderdag 17 december 2020 @ 17:57:
@Paling1 Dus bij de hoofdschakelaar komen nu 3 fase binnen? Op je foto is dat nog maar 1 :+
Ik zei ook na de aanpassingen voor de laadpaal.... :P
Kan je niet die kWh meter naar boven verplaatsen, na je alamat zetten ipv ervoor. Zet je de nieuwe alamat ernaast en een kamrail eronder. Heb je ook geen nieuwe verdeelblokjes nodig.
Misschien wel een goed plan. Ik ga effe zoeken...
Zoiets dus.
Kan dat? Een 16A Alamat op dezelfde rail als een 20A?

[ Voor 9% gewijzigd door Paling1 op 17-12-2020 18:59 ]

• Ophidian
@Paling1 ja dat kan, de automaten hebben weinig met elkaar te maken. En die kamrail gaat tot 63A volgens mij.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• kabeltjekabel
leonbong schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:26:
Lithium batterijen.. de niet oplaadbare. Gaan veel langer mee op de plank ;)

Bijv.; https://sk.nkon.nl/dispos...hium-batterijen-2033.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
vso schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:48:
[...]

Als je verwijst naar de originele vraag, vroeg ik naar "nette oplossing vanuit de meterkast door huis aanleggen" ..

En zonder de intentie van "sarcasme" in posts te (willen) laten doorschijnen . en/of negatieve klanken
zijn de kant en klare oplossing gewoon super onhandig/onveilig en licht ik toe waarom ..

Het is me al een paar keer gebeurd dat ik onder de douche sta (die koud word) zonder enig extern licht naar handdoek zoeken .. enzv .. ik leg mijn gsm niet in de badkamer of heb daar een "zaklamp" hangen .. vind ik niet veilig .

maar goed ..
Huh? Je laat je gsm buiten de badkamer? Waarom dan? Als ik ga douchen trek ik m'n broek uit... die ligt dan in de badkamer. En mijn broek heeft altijd gezelschap van een kleine zaklampje ;)

Is niks onveiligs aan.

• kabeltjekabel
Techneut schreef op donderdag 17 december 2020 @ 17:31:
[...]
Dat is nou juist het punt van discussie.
Ik vermeldde een paar berichten eerder over iemand die ik toevallig ken die in een kringloop een stuk kabel had gekocht met nog de oude kleuren. Kabeltjeskabel merkte terecht op dat het zondermeer gebruiken niet toegestaan is en was, maar dat in het verleden met tapen in de juiste kleuren
ruimhartig werd omgegaan.

Bij navraag bleek dat die persoon het netjes had afgewerkt met krimpkous in de juiste kleuren. De kardinale vraag (ook aan Kabeltjeskabel) is of dat wel mag. Niet oogluikend maar officieel. Ik bezit namelijk alleen een nog al oude NEN1010.
Dat heb ik al eerder gezegd; dat mag dus niet op basis van de huidige norm. Hoe dat in 1970 precies was... geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Paling1 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:11:
Even advies gevraagd:

Een paar weken geleden is bij mij een laadpaal aangelegd. Groepenkast aangepast op 3-fase, extra groepenkast gemonteerd, krachtgroep geinstalleerd etc. Enexis heeft een dag later de aansluiting aangepast. Nu dus 3x 25A.

Toen ik na deze werkzaamheden eens een beetje beter ging kijken naar de verdeling van de bestaande aardlekschakelaars over de verschillende fases viel me een aantal dingen negatief op.
Bij de bouw van mijn huis (nieuwbouw) heb ik destijds een aantal meerwerkopties qua groepen aangeschaft.
Ik heb er altijd op vertrouwd dat dit juist is gedaan. Maar helaas moet ik nu constateren dat er een paar vreemde zaken in mijn installatie zitten.
Ik heb namelijk 1 groep (automaat) in mijn kast zitten die ik niet kan herleiden tot een stopcontact.
Ik ben na deze ontdekking maar eens goed gaan kijken waar alles in huis op is aangesloten.
Nu blijkt dat mijn gasfornuis met dubbele oven via een gewoon stopcontact is aangesloten op de groep waar de meeste verlichting, MV, CV, brandmelders etc op is aangesloten.
Mijn oven heeft een totaal vermogen van 4,3kW. Er is gelukkig de afgelopen 10 jaar niet 1 keer iets fout gegaan ondanks dat beide ovens regelmatig tegelijk aan staan.

Ik heb uitgevogeld dat mijn oven op 3 fasen aangesloten kan worden en dat er dan intern 1 fase niet gebruikt wordt. Ik wil dus een perilex stekker op de oven aansluiten.
Kan ik die dan aansluiten op een perilex 16A stopcontact dat ik in de groepenkast aansluit op een nieuwe 3-fase alamat (30mA B16 3P+N)?
In de nabije toekomst is het plan om een inductie fornuis aan te schaffen (7kW tot 11kW), dus de aansluiting moet hier wel klaar voor zijn.
Ik kan vrij gemakkelijk een kabel van de meterkast naar de locatie van de oven leggen. Kabellengte is dan maximaal een meter of 6.
Kan ik dan een 5x 2,5mm² kabel gebruiken? Of moet dat groter? Wat is het maximum wat je normaal gesproken kan aansluiten in een perilex 16A stopcontact?

Bij het aanleggen van de uitbreiding voor de laadpaal is de voeding van de alamat van de laadpaal aangesloten op de aansluitblokken in de originele groepenkast. Die aansluitblokken zitten nu vol.
Als ik in de extra geplaatste groepenkast nu een extra alamat wil aansluiten moet ik dus een paar nieuwe aansluitblokken plaatsen.
Ik kan daar standaard draadbruggen voor kopen, ik heb namelijk geen adereindhulstang. Is 265mm lengte genoeg om van de ene kast naar de andere te komen? Ze hangen tegen elkaar aan.
Vanaf de aansluitblokken moet ik een aansluiting naar de onderste rail en eentje naar de bovenste rail maken. Welke lengte kan je daar het beste voor gebruiken?

[Afbeelding]

• Perilex 16A stekker
  • Alamat 30mA B16 3P+N)
  • YMVk kabel 5x 2,5mm²
Vergeet ik nog iets?
De drie aardlekschakelaars voor wat betreft de nul van een kamrail voorzien. Voila; twee plekken vrij op je verdeelblokje voor de nul en geen snoerfestijn en extra blokjes nodig.
https://www.sandervunderi...kam-pen-steek-35-6mm.html

Als je meerdere aardlekautomaten 3-fase op een rij gaat zetten...

Ook daar weer; kammen die hap;
https://www.sandervunderi...m-pen-3-fase-4-polig.html

Heb je al PV? Of komt dat ook nog binnenkort? ;)

• Ophidian
@Paling1 kijk ook even die nul draad met de gele huls na in het verdeelblokje. Het lijkt alsof die niet lekker aangeknepen zit.

• kabeltjekabel
Ophidian schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:12:
@Paling1 kijk ook even die nul draad met de gele huls na in het verdeelblokje. Het lijkt alsof die niet lekker aangeknepen zit.
Er zitten er twee met gele huls in dat blokje. De ene heeft een ovale kraag, niks te zeggen over de krimp, die naar de rechterkast lijkt geen koper in te zitten :+

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:15
@Paling1 Hebben ze voor de laadpaal geen aparte aardlek gemonteerd die ook DC kan detecteren?

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

popie schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:30:
@Paling1 Hebben ze voor de laadpaal geen aparte aardlek gemonteerd die ook DC kan detecteren?
Nope, is een Zappi. Die heeft dat ingebouwd.

@kabeltjekabel,
Thanks voor de tips.
PV is wel iets dat binnen nu en een jaar of 2 zou moeten gaan gebeuren.
Die kamrails die schroef je dus aan de onderkant in een Alamat of aardlek. En dan in 1 van de gekoppelde automaten schroef je ook de voeding erin?

@Ophidian,
Ga ik morgen effe checken.

• kabeltjekabel
Paling1 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:45:
[...]

Nope, is een Zappi. Die heeft dat ingebouwd.

@kabeltjekabel,
Thanks voor de tips.
PV is wel iets dat binnen nu en een jaar of 2 zou moeten gaan gebeuren.
Die kamrails die schroef je dus aan de onderkant in een Alamat of aardlek. En dan in 1 van de gekoppelde automaten schroef je ook de voeding erin?

@Ophidian,
Ga ik morgen effe checken.
Ja. Hoeveel dakvlak heb je? Als je enkelfase PV doet via een aardlekautomaat is het wellicht handig de beltrafo te verplaatsen en daar een aardlekautomaat te zetten. Die kan dan op dezelfde nul-kam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
kabeltjekabel schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:27:
[...]

Er zitten er twee met gele huls in dat blokje. De ene heeft een ovale kraag, niks te zeggen over de krimp, die naar de rechterkast lijkt geen koper in te zitten :+
Ja, maar er lijkt ook wat koper boven de huls uit te komen en met een beetje fantasie lijkt ie niet lekker te zitten :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XpFZs6mJ54dUREYFS0K4LmFK1u0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tVU4qo0kGnOCJmMZICtxvXy3.png?f=user_large

@Paling1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MqlJGyP6t9eCTfHqdzAxlHcJ2k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7MSvSgpGz0Jg8Ezwn3p73m2K.png?f=user_large

Links 3 kamrail die jij linkte. Rechtsonder een kamrail op de nul van de aardlek automaten.

• kabeltjekabel
Ophidian schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:57:
[...]

Ja, maar er lijkt ook wat koper boven de huls uit te komen en met een beetje fantasie lijkt ie niet lekker te zitten :+

[Afbeelding]

@Paling1
[Afbeelding]

Links 3 kamrail die jij linkte. Rechtsonder een kamrail op de nul van de aardlek automaten.
Pixelpeepen advanced level. Ja, dan is ie dus te lang gestript of niet volledig ingeschoven voor het krimpen.

• Ophidian
kabeltjekabel schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:00:
[...]

Pixelpeepen advanced level. Ja, dan is ie dus te lang gestript of niet volledig ingeschoven voor het krimpen.
Zeker! :9 maar het lijkt wel de nul vanaf de hoofdschakelaar te zijn, dus die zou ik zeker goed willen hebben.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

kabeltjekabel schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:56:
[...]

Ja. Hoeveel dakvlak heb je? Als je enkelfase PV doet via een aardlekautomaat is het wellicht handig de beltrafo te verplaatsen en daar een aardlekautomaat te zetten. Die kan dan op dezelfde nul-kam.
Kan minstens 10 panelen kwijt.
Maar tegen die tijd zien we dat wel weer. De aanpassing voor zonnepanelen ga ik niet zelf doen.
Ophidian schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:02:
[...]

Zeker! :9 maar het lijkt wel de nul vanaf de hoofdschakelaar te zijn, dus die zou ik zeker goed willen hebben.
Ik zal er morgen even naar kijken...

• kabeltjekabel
Paling1 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:07:
[...]

Kan minstens 10 panelen kwijt.
Maar tegen die tijd zien we dat wel weer. De aanpassing voor zonnepanelen ga ik niet zelf doen.

[...]

Ik zal er morgen even naar kijken...
PV cowboys gonna PV cowboy, dus zou dat juist wel zelf doen ;)

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

kabeltjekabel schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:12:
[...]

PV cowboys gonna PV cowboy, dus zou dat juist wel zelf doen ;)
Ik ben zelf waarschijnlijk een grotere cowboy.... :) 8)

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:54
Paling1 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:11:
Even advies gevraagd:

[Afbeelding]

• Perilex 16A stekker
  • Alamat 30mA B16 3P+N)
  • YMVk kabel 5x 2,5mm²
Vergeet ik nog iets?
Abb heeft dubbele draad invoeren. 2 boven elkaar, je hoeft dus niet te twinnen. Gewoon kant en klare enkele 6mm2 draden halen voor je extra alamat. En die druk je bij de 3 bestaande als onder.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• slabetje
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:56
Ik heb een lasapparaat welke voorzien is van een SCHUKO stekker. (230V)
Nu vliegt telkens de installatieautomaat van 16A ( B ) eruit.
Volgens de handleiding is er een 20A installatieautomaat benodigd.

Hoe kan het zijn dat een lasapparaat met een SCHUKO stekker welke tot 16A kan,
op een installatieautomaat van 20A dient te worden aangesloten ?

Een stopcontact, of stekkerdoos is toch maar geschikt voor 16A, en mag toch nooit op een 20A groep worden aangesloten ?

Ik wil dit graag op een correcte manier oplossen, iemand enig idee wat de beste / correcte manier is?

Het zou natuurlijk mogelijk kunnen zijn om de 16A automaat te vervangen voor een 16A ( B ) installatieautomaat, is dit ook de enigste juiste manier ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
slabetje schreef op donderdag 17 december 2020 @ 23:22:
Zeker zo'n China ding?
Door normen te overtreden / negeren.
Een stopcontact, of stekkerdoos is toch maar geschikt voor 16A, en mag toch nooit op een 20A groep worden aangesloten ?
De Belgen doen niet anders, maar spul van 4,6 kW doe je niet met Schuko stekker.
Ik wil dit graag op een correcte manier oplossen, iemand enig idee wat de beste / correcte manier is?
Wat is je hoofdzekering? Welk lasapparaat?
Het zou natuurlijk mogelijk kunnen zijn om de 16A automaat te vervangen voor een 16A ( B ) installatieautomaat, is dit ook de enigste juiste manier ?
B is standaard, C is de trage. Bij >16A CEE stekker 32A gebruiken.

Veelal gewoon rotte trafo...

Weet je de circuitweerstand ter plekke waar je het lasapparaat gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:22

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Als TIJDELIJKE workaround zou je kunnen kijken of je een lang verlengsnoer hebt liggen van voldoende dikte (gewoon 2,5mm) en die er tussen stoppen, de lengte van de kabel zorgt dan voor voldoende demping dat het kan zijn dat je automaat er wel in blijft. (gebruik je hiervoor een haspel uiteraard volledig afrollen)

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
  • Laatst online: 06-09 13:46
Goedemorgen allen. Naar aanleiding van een verbouwing van ons huis, waarbij ik naar Loxone als domotica-systeem aan het kijken ben, ben ik aan het uitzoeken hoe ik de componenten van Loxone (sensors, controllers) zo handig mogelijk en zoveel mogelijk bedraad kan installeren in de bestaande situatie. Mijn doel is zoveel mogelijk bedraad te doen, in ieder geval wat betreft voeding, maar het benodigde hak en breekwerk zoveel mogelijk te minimaliseren.

Nu hebben wij in de woonkamer (met open keuken) een heel scala aan reguliere wandschakelaars verspreid over drie wanden die altijd bedoeld zijn geweest om het licht in verschillende zones van de woonkamer en keuken te schakelen. Aangezien wij nu overal Philips Hue lampen hebben hangen, zijn deze schakelaars min of meer overbodig geworden, aangezien ze toch 'always on' zijn.

Mijn idee was om deze wandschakelaars te gaan vervangen door Touch Controllers van Loxone. Hierbij wil ik het liefst bedrade versies installeren, wat betekent dat er per groep minimaal 1 UTP-kabel naar de bestaande wandcontactdozen moet lopen.

Aangezien de functie van de schakelaars wordt opgeheven, zou ik me kunnen voorstellen dat de schakeldraden die naar deze wandcontactdozen lopen kunnen worden verwijderd, en dat de vrijgekomen buizen kunnen worden gebruikt als behuizing voor nieuwe UTP-kabels die vanuit de meterkast moeten worden getrokken.

Nou zit je natuurlijk nog wel met het stukje van meterkast naar centraaldoos: ik weet niet of daar nog lozen leidingen lopen, dus je hebt kans dat de UTP-kabel voor het eerste deel door dezelfde buis naar de centraaldoos moet lopen. Mijn eerste vraag is dus: kan dit en mag dit?

Ik heb me uiteraard proberen in te lezen en de ene keer lees ik dat het niet mag vanwege de NEN-norm en je zelfs gedoe met de verzekering zou kunnen krijgen; de andere keer lees ik dat het wel kan, mits de UTP-kabel voldoende geïsoleerd (CAT-7) is. Wat is het nu precies?

Als de UTP-oplossing via bestaande buizen echt niet gaat lukken, dan kunnen bepaalde Loxone controllers ook draadloos communiceren maar dan gevoed worden met 24V DC. Ik lees her en der dat het naast elkaar leggen van 24V en 230V draden wel zou mogen en kunnen. Is het elektrotechnisch dan voor elkaar te krijgen om de bestaande bedrading die naar de wandcontactdozen loopt te vervangen/om te zetten tot bedrading waar laagspanning naartoe gaat, waarvan de adapters bij in de meterkast hangen?

There can be only fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:30

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Van de NEN1010 mag je geen data en 230V in dezelfde buis trekken.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slabetje
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:56
kabeltjekabel schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 00:31:
[...]

Zeker zo'n China ding?

Door normen te overtreden / negeren.

De Belgen doen niet anders, maar spul van 4,6 kW doe je niet met Schuko stekker.

Wat is je hoofdzekering? Welk lasapparaat?

B is standaard, C is de trage. Bij >16A CEE stekker 32A gebruiken.

Veelal gewoon rotte trafo...

Weet je de circuitweerstand ter plekke waar je het lasapparaat gebruikt?

Nee, helaas niet.
1. Klopt, de HBM MIG 250
2. Hoofdzekering is 3x 25A - Lasapparaat: HBM MIG 250
3. Ik bedoelde inderdaad C, nu heb ik B. Als ik deze vervang voor C (traag) zou het beter moeten gaan

[ Voor 27% gewijzigd door slabetje op 18-12-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:59:
[...]

Dat heb ik al eerder gezegd; dat mag dus niet op basis van de huidige norm. Hoe dat in 1970 precies was... geen idee.
Duidelijk nu, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Bart ® schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:06:
Van de NEN1010 mag je geen data en 230V in dezelfde buis trekken.
Daar bestaat wat onduidelijkheid over. Heb de norm er niet op na geslagen. Maar ik hoor anderen zeggen dat dit geld voor draad. Maar niet voor kabel, die is immers dubbel geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 23:07
Mr_gadget schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:46:
[...]

Daar bestaat wat onduidelijkheid over. Heb de norm er niet op na geslagen. Maar ik hoor anderen zeggen dat dit geld voor draad. Maar niet voor kabel, die is immers dubbel geïsoleerd.
Niet onduidelijk, kabel dubbel isolatie mag je met data kabel samen in buis leggen. De meeste datakabel is voldoende afgeschermd om storing van de 230V weg te houden van je data.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:30

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Mr_gadget schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:46:
[...]

Ah oke, ik wist dat het voor draad niet mag, maar kabel zou inderdaad ander verhaal kunnen zijn. Niet heel gebruikelijk natuurlijk, en zeker in bestaande ingestorte buis eigenlijk niet realiseerbaar.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Mr_gadget, @habbekrats en Bart ®,
Is dat echt zo, dat dit mag? Heeft een (eventueel) verbod niet eerder te maken met het aspect overzichtelijkheid? Of die data voor een goede werking voldoende is afgeschermd is wat dat betreft helemaal niet relevant.

Volgens mij besteedt de NEN1010 naast veiligheid daar ook uitgebreid aandacht aan. Ook in de stokoude NEN1010 die ik bezit staat dat een buis niet geleiders mag bevatten van verschillende stroomketens. Ik meen te hebben gelezen dat de enige uitzondering eventuele bijbehorende stuur- en meetleidingen zijn.

Daar staat niets bij over uitzonderingen met kabel. Versta me goed, de nieuwere NEN1010 zou hier misschien door nieuwere inzichten toleranter in kunnen zijn, hetgeen me trouwens wel zou verbazen. Maar dan lijkt het me nuttig dat iemand dat even opzoekt in de nieuwste NEN1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Er staat wel degelijk iets over apart houden van data en 230, ook voor kabel, maar heb nu even niet de norm in de buurt. Sowieso.. 2* kabel in reeds ingestorte 16mm buis ga je toch niet voor elkaar krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:13

Toppe

Oké ✅

Wellicht iets offtopic, maar heeft iemand enig idee welk merk/type schakelmateriaal dit zou kunnen zijn?

Vooral die UTP aansluiting is bijzonder met de schroeven links en rechts

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_xGu5zlCF1FLTvUdCCVOcbfiuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kd95nTqXnRQsj4mLPfLAO0mV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cj9QmaYR6jUvWcKpo59hvyzuF9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSnTvOe0ro7gQhtRvtHkvDO3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 18-12-2020 22:11 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:24
@Toppe Staat er geen merk aan de binnenkant van het afdekplaatje als je die eraf schroeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Out.of.Control schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:20:
@Toppe Staat er geen merk aan de binnenkant van het afdekplaatje als je die eraf schroeft?
Is nieuwbouw woning. Ik wil graag weten of deze fabrikant een Zigbee schakelaar aanbiedt en ik kan er pas achter komen zodra het gesprek met de installateur is, maar dat is ook het moment waarop ik het eventueel kan/wil wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Toppe schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:10:
Wellicht iets offtopic, maar heeft iemand enig idee welk merk/type schakelmateriaal dit zou kunnen zijn?

Vooral die UTP aansluiting is bijzonder met de schroeven links en rechts

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Projectbouw, dus gewoon kijken wat het goedkoopste 'merk' plastic is... oh verhip... in 1x raak; Busch-Jaeger Balance :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 15:17

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:52:
[...]

Projectbouw, dus gewoon kijken wat het goedkoopste 'merk' plastic is... oh verhip... in 1x raak; Busch-Jaeger Balance :+
Precies, wij hebben exact dezelfde hier thuis.

@Toppe volgens mij heeft BJ zigbee en z-wave modules in het assortiment.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

kabeltjekabel schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:52:
[...]

Dat idee had ik al. Begon alleen te twijfelen vanwege die UTP aansluiting... dank!

Edit: Ze gebruiken een keystone in combinatie met dit afdekraam: 2CKA001753A0230

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 19-12-2020 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ik heb mijn boodschappenlijstje voor het aanleggen van een extra krachtige op in mijn meterkast bijna klaar.
Nu alleen nog bepalen welke kabel ik nodig heb voor het aansluiten van mijn fornuis/oven.
Is een kabel met 5x4mm^2 voldoende voor een 11kW fornuis? Wordt waarschijnlijk een 7,4kW maar dan ligt het er maar....
Krijg je dat aangesloten in een perilex wandcontactdoos?

[ Voor 8% gewijzigd door Paling1 op 19-12-2020 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Paling1 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 14:11:
Ik heb mijn boodschappenlijstje voor het aanleggen van een extra krachtige op in mijn meterkast bijna klaar.
Nu alleen nog bepalen welke kabel ik nodig heb voor het aansluiten van mijn fornuis/oven.
Is een kabel met 5x4mm^2 voldoende voor een 11kW fornuis? Wordt waarschijnlijk een 7,4kW maar dan ligt het er maar....
Die met de middelste pen verticaal kan je wel aansluiten op 4mm2, die met de horizontale pen wordt klooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Paling1 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 14:11:
als het gaat om (3 fasen) 3x16A 1Nul en 1 PE dan heb je genoeg aan 5x2,5mm2

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Fish schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:07:
[...]

als het gaat om (3 fasen) 3x16A 1Nul en 1 PE dan heb je genoeg aan 5x2,5mm2
Thanks! Ga ik die bestellen...
jadjong schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:05:
[...]

Die met de middelste pen verticaal kan je wel aansluiten op 4mm2, die met de horizontale pen wordt klooien.
Het wordt de 16A versie dus horizontale pen.. ik ga gewoon 2,5mm2 nemen.

[ Voor 40% gewijzigd door Paling1 op 19-12-2020 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Je kunt de Perilex ook helemaal schrappen en bijvoorbeeld zoiets gebruiken;
Afbeeldingslocatie: https://images.obi.de/product/DE/416x414/457193_1.jpg
https://www.obi.de/herdan...bindungsklemmen/p/4571931

Dan kun je direct je apparaataansluitsnoer zonder aderafwerking aansluiten en ook 4mm2 kun je er in kwijt.

Maar voor gewoon 16A per geleider over normale afstanden is 2,5 prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-09 00:07
Weet iemand of er een standaardmanier is om de draden van de 2 groepen van een kookgroep uit elkaar te houden? Ik heb 2x bruin en 2x blauw (en aarde) getrokken, en heb nu aan beide uiteinden van de L2 en N2 draden een wit tapeje gewikkeld om ze van de andere draad van dezelfde kleur te kunnen onderscheiden. Leek me op zich duidelijk genoeg, maar hoe moet het 'echt'?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 19:54
AudioHome schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:36:
Mischien maar die van 8 in het midden doorsnijden en stapelen?
Toch nog even het resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RZ7QQWohVrep2hoL78KhKDSIIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7lbeJeMquSOXu3DbntqoSeO.jpg?f=fotoalbum_large
renovatie van de meterkast is nog in gang, trekveer bungelt er nog mooi voor

[ Voor 7% gewijzigd door significant op 20-12-2020 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
BrtH schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 23:56:
Weet iemand of er een standaardmanier is om de draden van de 2 groepen van een kookgroep uit elkaar te houden? Ik heb 2x bruin en 2x blauw (en aarde) getrokken, en heb nu aan beide uiteinden van de L2 en N2 draden een wit tapeje gewikkeld om ze van de andere draad van dezelfde kleur te kunnen onderscheiden. Leek me op zich duidelijk genoeg, maar hoe moet het 'echt'?
Draad van twee verschillende merken gebruiken, dan kun je het zien / voelen. :>

Je kunt het ook heel eenvoudig uitmeten en dan aansluiten zoals je het wilt. Helft van de kookgroep aanzetten en je kunt gewoon meten tov aarde. Dan meet je in de live fase ~230V, in echte nul iets van 2V en in de niet actieve fase en nul iets van ~100V en na verlagen van de ingangsimpedantie 0V

Ik kalk het daarna met een dikke watervaste stift op de Perilex wcd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Normaal is een andere (2e en 3e fase bijvoorbeeld) een andere kleur. Dan krijg je namelijk bruin, zwart en grijs als fasen.

In jouw geval had ik zelf een bruine en een zwarte draad getrokken denk ik, maar het is natuurlijk niet echt een andere fase dan de bruine in jouw geval.

Hoe het echt 'moet' weet ik niet precies, maar ik schat in dat 2 bruine volgens het boekje is, met een markering er op zodat je ze uit elkaar kan houden. Wit stukje tape wat je nu hebt will do :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Koekstra schreef op zondag 20 december 2020 @ 00:51:
[...]

Normaal is een andere (2e en 3e fase bijvoorbeeld) een andere kleur. Dan krijg je namelijk bruin, zwart en grijs als fasen.

In jouw geval had ik zelf een bruine en een zwarte draad getrokken denk ik, maar het is natuurlijk niet echt een andere fase dan de bruine in jouw geval.

Hoe het echt 'moet' weet ik niet precies, maar ik schat in dat 2 bruine volgens het boekje is, met een markering er op zodat je ze uit elkaar kan houden. Wit stukje tape wat je nu hebt will do :)
Zwart VD 2,5 is wat zeldzamer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verbind aan een uiteinde een van de zwarte draden aan de randaarde, meet aan de andere kant welke draad kortsluiting heeft met de randaarde, voila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 13:01

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik wil in de boei van mijn tuinhuis/kapschuur inbouwspots maken, nu zit ik te twijfelen tussen 12 volt en 230 volt.
230 volt scheelt nogal in de prijs vs. 12 volt.

Wat zouden jullie onder een afdak monteren?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-09 00:07
kabeltjekabel schreef op zondag 20 december 2020 @ 00:35:
[...]

Draad van twee verschillende merken gebruiken, dan kun je het zien / voelen. :>

Je kunt het ook heel eenvoudig uitmeten en dan aansluiten zoals je het wilt. Helft van de kookgroep aanzetten en je kunt gewoon meten tov aarde. Dan meet je in de live fase ~230V, in echte nul iets van 2V en in de niet actieve fase en nul iets van ~100V en na verlagen van de ingangsimpedantie 0V

Ik kalk het daarna met een dikke watervaste stift op de Perilex wcd.
fsfikke schreef op zondag 20 december 2020 @ 07:24:
[...]

Verbind aan een uiteinde een van de zwarte draden aan de randaarde, meet aan de andere kant welke draad kortsluiting heeft met de randaarde, voila.
Bedankt voor de meettips, maar dat was al gelukt, dat had ik inderdaad gedaan door een uiteinde aan de aarde te verbinden. Het ging me nu puur om de markering, of daar ook nog wat mee moest. Maar de consensus lijkt te zijn van niet (noteren op de wcd had ik al gedaan, maar goede om te noemen).
Bedankt voor het meedenken allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 23:07
@blitzkrieg Zit het binnen handbereik ? Is er veel kans op vocht ? Ik heb zelf 4 led spotten in de carport zitten, branden nu 10 jaar ca 4 uur per dag. 12Volt 3Watt.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

habbekrats schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:08:
@blitzkrieg Zit het binnen handbereik ? Is er veel kans op vocht ? Ik heb zelf 4 led spotten in de carport zitten, branden nu 10 jaar ca 4 uur per dag. 12Volt 3Watt.
Alles zit binnen handbereik. Gedeelte zit echt binnen, maar grootste gedeelte zit onder de overkapping. Zal niet nat worden, maar wel direct in de vochtige buitenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 08:58
Heeft iemand tips hoe ik mijn schoonouders tegelijkertijd te vriend houd en aan het verstand breng dat een jacuzzi beter op 3 fasen aangesloten kan worden dan op 1 fase?

Ze hebben een 3 fase aansluiting, maar de verkoper zegt dat het prima op een 1 fase 16A aangesloten kan worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Hoe vaak ga je er zelf in? Anders niet mee bemoeien en pas na aansluiten (en merken dat hij zeer langzaam opwarmt) tussen neus en lippen vragen hoe hij aangesloten is.

Meer belangrijkste is staat schuin.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
blitzkrieg schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:51:
Ik wil in de boei van mijn tuinhuis/kapschuur inbouwspots maken, nu zit ik te twijfelen tussen 12 volt en 230 volt.
230 volt scheelt nogal in de prijs vs. 12 volt.

Wat zouden jullie onder een afdak monteren?
Je vergelijkt nu wel een 230V spot van een vage Chinese leverancier met een 12V spot van een Nederlandse leverancier. Ik heb genoeg bigclive-filmpjes gezien om dat eerste sowieso al niet te willen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 08:58
Dit is denk ik wel het belangrijkste advies. Maar dat punt ben ik al voorbij. Hij wordt morgen geleverd, maar er is natuurlijk geen installateur nu nog te krijgen die voor de kerstdagen nog wel even een groep aan kan leggen. Dus heb ik gezegd dat ik dat wel even doe als hij materiaal besteld. Misschien niet zo handig, maar het leek mij ook best leuk om er met de kerst in te kunnen ;)

Dus ik zeg dat ie een 3f C16 alamat moet kopen, maar de verkoper zegt dat een 1f B16 ook gewoon kan. Tjah, die verkopers hebben nul verstand van technische installaties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Raling schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:13:
Heeft iemand tips hoe ik mijn schoonouders tegelijkertijd te vriend houd en aan het verstand breng dat een jacuzzi beter op 3 fasen aangesloten kan worden dan op 1 fase?

Ze hebben een 3 fase aansluiting, maar de verkoper zegt dat het prima op een 1 fase 16A aangesloten kan worden...
Ligt er maar aan er zijn zat jacuzzi’s die gemaakt zijn voor 1fase en daarom ook gewoon een normale stekker hebben.

Mijn schoonvader had in zijn vorige huis een jacuzzi die ik aangesloten had geknuts op zijn beuns. Even terug zoeken iets met een dubbel alamat en daarna met een 4 polig automaat om de het ding kop op 3f/16A of 1f/32A.

In zijn huidige huidige huis een die speciaal voor 1f/16A dat ding heeft interne voorrangsschakelaar, waardoor het vermogen nooit hoger wordt dan 16A.

[ Voor 34% gewijzigd door leonbong op 21-12-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 00:56

Wuursj

want worst is al bezet

Reken even het verschil in opwarm tijd uit. Dat soort getallen maken het 'visueel' voor de gebruiker ;)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

ValHallASW schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:34:
[...]

Je vergelijkt nu wel een 230V spot van een vage Chinese leverancier met een 12V spot van een Nederlandse leverancier. Ik heb genoeg bigclive-filmpjes gezien om dat eerste sowieso al niet te willen ;-)
Ja, daar heb je ook wel weer gelijk in. Hoewel ik bij de een groot gedeelte van de Nederlandse leveranciers ook altijd het idee heb dat ze enkel Chinees spul doorschuiven... :X
Vraag me altijd af hoeveel QC er gedaan wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
Raling schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:35:
[...]

Dus ik zeg dat ie een 3f C16 alamat moet kopen, maar de verkoper zegt dat een 1f B16 ook gewoon kan. Tjah, die verkopers hebben nul verstand van technische installaties...
Overigens denk ik niet dat je een C karakteristiek nodig hebt, want het is een resistive belasting, dus gewoon een "B".

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

significant schreef op zondag 20 december 2020 @ 00:10:
[...]

Toch nog even het resultaat.
[Afbeelding]
renovatie van de meterkast is nog in gang, trekveer bungelt er nog mooi voor
Heb je 'm in tweeen gesneden? Blijft dat goed zitten? Je hebt nu maar aan één kant een verbinding met elkaar.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Begin maar met de specificaties van die jacuzzi. Als daar een enkel 2kW elementje in zit, dan kan je aansluiten wat je wilt, maar het wordt er niet sneller warm van.

Pagina: 1 ... 147 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.