leonbong schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:06:
Standaard vertint draad is al 6mm2 (wat je in de badkamer gebruikt voor vereffening)
Alleen het lijkt niet zo dik omdat er geen pvc omheen zit.
Maar ja ik bedoel 25mm2 maar 16mm2 zal meestal ook voldoen. In principe moet de aarddraad minimaal gelijk
diameter doorsnede hebben als je voedingsdraad.
Dus voor de aansluiting aardpen meterkast zit je dus meestal wel aan 16 of meer.
Diverse laatste berichten waaronder ook dit zijn wat vaag geformuleerd. Voor mij niet mijn vakgebied, maar ik heb het even opgezocht in de NEN1010 die ik nog heb uit m'n studietijd. Juist daar, namelijk voor het ondergrondse deel van de leiding, moet je minimaal 25mm
2 gebruiken, blank vertind koperdraad wel te verstaan. Voor zover ik het lees wordt namelijk dat deel van de aardingsleiding als onderdeel van de aardelektrode beschouwd. Hetzelfde geldt ook voor de verbindingen tussen eventueel meerdere aardelektrodes. Pas waar de draad bovengronds komt (b.v. in de kruipruimte) mag overgegaan worden naar minstens 6mm
2, eveneens blank vertind koperdraad en pas in de installatie zelf (vanuit de groepenkast naar b.v. de stopcontacten) 2,5mm
2 VD-draad. Dit met uitzondering van de badkamer, daar dienen alle relevante metalen delen met die 6mm
2 te worden geaard.
Ik vind het een heel verstandig advies om bij niet voldoende bekendheid van deze zaken een goed opgeleide elektricien te raadplegen. Onverantwoordelijk om maar wat aan te knutselen. Bovendien beschikt die over de daarvoor benodigde meetinstrumenten, gecombineerd met de kennis om daarmee om te gaan.
Tenslotte, de uitspraak dat een half verrotte stokoude aarding bij de huidige aardlekschakelaars nog voldoet is nogal gewaagd, want ook die moet voldoen aan minimum eisen wat betreft maximum aardingsweerstand. Ook al is die bij deze aardlekschakelaars hoger.