Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 131 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.344.418 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:49
@Appie Heijn Ik heb het naar de Garage ongeveer net zo op de 3x20A na die heb ik gewoon 3x25A. Die automaat is eigenlijk alleen maar om de kabel er naar toe te beveiligen mocht ik hem per ongeluk doorzagen en bij werkzaamheden in de Garage kast. Als je zelf de net beheerder automaten weer bij kunt zetten is er eigenlijk nooit een probleem.

Selectiviteit bij PV is geen issue hier. En zoals je al zegt kan bij sluiting in je laadpaal en de pv doet niets je voorbeveiliging er uit gaan. ik zie dat niet als een probleem.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:25
@habbekrats
Thanks, ik verander het even in 3x25A. De bekabeling kan/mag het hebben.

Dat het veilig is op deze manier was ook mijn inschatting?
Is het echter ook conform NEN1010 en netcode?

Dat door een te hoge vraag uitschakelen van de 3x25A naar de garage toe zal als de load balancing goed z'n werk doet niet voor mogen komen. Stel het gebeurt wel een keer dan is het nog geen man overboord. Onveilig wordt het er niet van.

Bora verbruikt max 3,7KW per fase (2 ervan zijn voor het koken, op 3e fase zit alleen de geïntegreerde afzuiging)
De laadpaal doet 3,7KW per fase (x3)
Bij gelijktijdig maximaal gebruik gaat er 7,4KW per fase. Dat is wat teveel, 3x25A kan 5,75KW per fase maximaal.

[ Voor 64% gewijzigd door Appie Heijn op 09-09-2020 09:56 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Appie Heijn Je zou de 3x25 een selectieve aardlek 300 mA kunnen maken. Tenzij je aardpen bv 1 ohm is of aangeleverd word door je netbeheerder. NEN1010 schrijft allerlei selectiviteits eisen voor naar is in veel gevallen in 25A installaties onhaalbaar bij een volle aardsluiting en gaan de netbeheerder zekeringen/automaten er toch uit.

Selectiviteit bij eindgroepen vind ik belangrijker dan naar onderverdelers .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-10 12:09
habbekrats schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:26:
Daarom ben ik eigenlijk wel voor een minimale/kleine keuring bv per 10 jaar.

Aarde nameten
Aardleks testen
Isolatie weerstand meten
Zijn dit dingen die je zelf (makkelijk) kunt nameten? Ik zou graag mijn aardpen willen (laten) checken, maar het lijkt erop dat je daar toch behoorlijk gereedschap voor nodig hebt (gewone multimeter is ontoereikend).

Idem met isolatieweerstand.

Aardleks testen is makkelijk, al moet ik toegeven dat ik dat nooit meer doe als ik ze eenmaal werkend heb gezien O-) Wat dat betreft zou zo'n 10 jaarlijkse keuring niet verkeerd zijn. Anderzijds: hoe vaak gaat het goed fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Zwartoog Aardpen meten is beste met een hiervoor bedoelde meter. Tevens is er wat ervaring vereist om met zo'n ding te werken.
De zelftest van een ALS is alleen een functietesr van het mechaniek. Bij een aardlektester worden op een aantal manieren de foutstroom erdoor gestuurd om vooral ook de uitschakeltijd te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@habbekrats Ok, zelf testen zit er dan niet in nee :P

De vraag is dan wat kostentechnisch interessant is: periodiek gewoon die paar ALS vervangen, of periodiek door laten meten. Als je een beetje handig bent, is vervanging goedkoper en zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:37
Over ALS testen zou ik mezelf niet zo zorgen maken, er zit eigenlijk niets in dat slijt (in de detectie). Dus als hij uit gaat met de testknop is de kans wel klein dat er iets mis is. De gestelde snelheid aan een ALS valt eigenlijk best wel mee.

Zeg ik niet dat echt testen geen kwaad zou kunnen maar laten wel periodiek de meest basale test doen. En dan niet om de 10 jaar want dan was hij misschien al 9,5 jaar stuk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:00

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

habbekrats schreef op woensdag 9 september 2020 @ 06:05:
@mkleinman
https://www.familie-klein...en/1320wp-dakinstallatie/

Is die Solarmax met een stekker in het stopcontact aangesloten? Dat is met 2 kW niet echt degelijk. En volgens de heilige NEN1010 ook niet toegestaan.

Wel een mooi website, ik ben met vakantie en heb het eens mooi doorgelezen. Aardgasvrij wonen is niet gemakkelijk en een wp zomaar erbij zetten zonder de rest van je huis aan te pakken ,

Ik denk dat ik nog wel een stukje code ga gebruiken.
Solarmax zit inderdaad met een stekker aangesloten, wel een kwalitatief goede stekker en niet spreekwoordelijk eentje van 10 cent bij de Action. Al mijn PV panelen zitten uiteraard wel op een eigen groep ( aardlekautomaat )

Ik heb via via een NEN1010 expert kunnen raadplegen. C16 op een bestaande groep met gewone 2.5mm2 VD draad is gewoon toegestaan. Mits de lengte niet te lang wordt ( 61 meter ).

[ Voor 9% gewijzigd door mkleinman op 09-09-2020 20:56 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:43

timovd

Voorsprong door techniek

Ik wil een nieuwe groepenkast gaan ophangen met 3 rijen i.p.v. 2 rijen en moet ik de kast een stuk lager ophangen. Vanuit de (slimme) meter gaan gaat er 3xL + N (6mm2) naar de hoofdschakelaar en het liefst heb ik deze kabels een stuk korter, omdat ik ze niet wil dubbelvouwen in de groepenkast; dat wordt te rommelig.
Kan ik - zonder de zegel te verbreken - de draadjes inkorten? Ik heb wel VDE-schroevendraaiers en -tangen (1000V), maar ik werk altijd zonder stroom op bedrading.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

timovd schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:55:
Ik wil een nieuwe groepenkast gaan ophangen met 3 rijen i.p.v. 2 rijen en moet ik de kast een stuk lager ophangen. Vanuit de (slimme) meter gaan gaat er 3xL + N (6mm2) naar de hoofdschakelaar en het liefst heb ik deze kabels een stuk korter, omdat ik ze niet wil dubbelvouwen in de groepenkast; dat wordt te rommelig.
Kan ik - zonder de zegel te verbreken - de draadjes inkorten? Ik heb wel VDE-schroevendraaiers en -tangen (1000V), maar ik werk altijd zonder stroom op bedrading.
Heb je voor de slimme meter geen hoofdzekering die je uit kan zetten?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:43

timovd

Voorsprong door techniek

@fsfikke, voor de meter heb ik drie smeltzekeringen achter een zegel.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 17-10 13:53
timovd schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:55:
Als je altijd werkt zonder stroom op de bedrading, kun je ze niet inkorten zonder het zegel te verbreken.

En als je bedenkt om dan toch maar te werken onder spanning, daar is maar één advies voor: NIET DOEN.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:04
timovd schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:07:
@fsfikke, voor de meter heb ik drie smeltzekeringen achter een zegel.
Even het zegel vebreken en netjes die stoppen eruit draaien. De herstelkosten van het zegel wegen niet af tegen 2 zwart gefrituurde handjes of erger...

• habbekrats
Even een installateur met zegelrecht doet dit hele klusje in een half uurtje.

Enexis rekent minimaal voorrijkosten € 65,-

Noot: afhankelijk van meterbord en de overgang naar je eigen kun je de draden in een zigzag naar beneden duwen, cm of 15 zal waarschijnlijk nooit een probleem zijn. Maar pas op met onderspanning werken. Vooral als je dit nog nooit gedaan hebt loop je flinke risico's aangezien je waarschijnlijk niet over de noodzakelijke PBM beschikt.

[ Voor 81% gewijzigd door habbekrats op 10-09-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Oke, ander vraag.

Ondertussen ook met de overkapping bezig. Deze sluit ik aan op een kabel die naar buiten buiten ligt (op de gevel in een buis, niet in de grond).
Deze heeft echter geen blauwe draad, maar heeft bruin, zwart, geel/groen en grijs.
De grijze is hier als nul-draad gebruik volgens mij.

Mag dat? Of juist niet?

(en nee, ga geen andere kabel trekken.... )

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:01
Cyberpope schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:39:
Oke, ander vraag.

Ondertussen ook met de overkapping bezig. Deze sluit ik aan op een kabel die naar buiten buiten ligt (op de gevel in een buis, niet in de grond).
Deze heeft echter geen blauwe draad, maar heeft bruin, zwart, geel/groen en grijs.

Mag dat? Of juist niet?
Dat zijn die stomme 4-aderige kabels. Ben ik zelf ook ingetrapt bij onze zonwering. Kwam ik pas achter toen alle kabels al getrokken waren. Toen ook maar de grijze aders blauw gemarkeerd.
Aan een ieder die zo'n 4-aderige kabel koopt: Vraag bij de verkoper expliciet na of er een blauwe ader in zit!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
B-lex schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:34:
[...]

Even het zegel vebreken en netjes die stoppen eruit draaien. De herstelkosten van het zegel wegen niet af tegen 2 zwart gefrituurde handjes of erger...
Dat kastje is van de netbeheerder en zonder te weten welk type dat is is het ook niet zo handig om te zeggen 'maak maar open'. Sommigen hebben onder de hoofdzekeringen een kabel uit jaar 0 zitten (katoenen aderisolatie). Sommige hebben mespatronen, sommige hebben een koord met asbest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
Cyberpope schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:39:
Oke, ander vraag.

Mag dat? Of juist niet?

(en nee, ga geen andere kabel trekken.... )
Op basis van huidige norm niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

o1o92o2o schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:52:
[...]

Op basis van huidige norm niet.
Nou ja, zet er wel een blauwe krimpkous omheen.
Nieuwe kabel is geen optie, want kan niet overal bij. Om voor het plaatsen van een paar spotjes mijn halve huis te slopen gaat me te ver.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Andrehj schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:54:
Dat zijn die stomme 4-aderige kabels. Ben ik zelf ook ingetrapt bij onze zonwering. Kwam ik pas achter toen alle kabels al getrokken waren. Toen ook maar de grijze aders blauw gemarkeerd.
Aan een ieder die zo'n 4-aderige kabel koopt: Vraag bij de verkoper expliciet na of er een blauwe ader in zit!
Volgens mij is het gewoon algemeen gangbaar de grijze ader als 'nul' te gebruiken. Mocht iemand daar in de toekomst ooit iets verwarrends in zien, is dat niet iemand met kennis terzake en die zou dus sowieso niet aan elektra moeten gaan knutselen, die weet dan waarschijnlijk namelijk ook niet wat bruin, zwart, blauw en geel/groen betekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-10 13:58
Dan ben jij niet oud genoeg om te weten dat de aarde vroeger grijs was; dus verwarring is altijd mogelijk!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
AllesKan schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:31:
[...]

Volgens mij is het gewoon algemeen gangbaar de grijze ader als 'nul' te gebruiken. Mocht iemand daar in de toekomst ooit iets verwarrends in zien, is dat niet iemand met kennis terzake en die zou dus sowieso niet aan elektra moeten gaan knutselen, die weet dan waarschijnlijk namelijk ook niet wat bruin, zwart, blauw en geel/groen betekent.
Indien aangelegd ten tijde van huidige norm dan is dat dus gebeurd door iemand die niet er aan had moeten knutselen.

In jouw redenering is het zeker ook logisch de geelgroene als 2e schakeldraad te gebruiken bij gebruik van 3-aderige kabel en een serieschakelaar?

Hint; 4-aderig bestaat ook gewoon met bruin, blauw, zwart, geelgroen voor de toepassing van @Cyberpope en voor 3-aderig naar een serieschakelaar bestaat er eentje met bruin, zwart, grijs. Wil je niet zo veel verschillende kabels in de bus hebben dan pak je alleen 3-aderig met bruin, blauw, geelgroen en 5-aderig waar je eventueel 1 of 2 aders niet van gebruikt. Problem solved!

[ Voor 20% gewijzigd door o1o92o2o op 11-09-2020 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
o1o92o2o schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:08:
[...]
In jouw redenering is het zeker ook logisch de geelgroene als 2e schakeldraad te gebruiken bij gebruik van 3-aderige kabel en een serieschakelaar?
Nope. Dat is kennelijk alleen vanuit jouw redenering toegestaan, want dat is 100% in jouw brein ontstaan.
Hint; 4-aderig bestaat ook gewoon met bruin, blauw, zwart, geelgroen voor de toepassing van @Cyberpope
Ja. En soms is blauw grijs. Alom bekend, dus geen probleem.
en voor 3-aderig naar een serieschakelaar bestaat er eentje met bruin, zwart, grijs. Wil je niet zo veel verschillende kabels in de bus hebben dan pak je alleen 3-aderig met bruin, blauw, geelgroen en 5-aderig waar je eventueel 1 of 2 aders niet van gebruikt.
Nou... een 3-aderig met bruin, blauw, geelgroen, gebruiken als bruin, zwart, grijs laat ik dan weer geheel aan jou over. Dan maak je er pas echt een puinhoop van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
AllesKan schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:19:
[...]

Nope. Dat is kennelijk alleen vanuit jouw redenering toegestaan, want dat is 100% in jouw brein ontstaan.
Nee, het was gewoon een vraag. Ik wil even weten wat jij allemaal onder "algemeen bekend" schuift.
[...]

Ja. En soms is blauw grijs. Alom bekend, dus geen probleem.
Persoonlijk vind ik grijs als blauw gebruiken een minder groot probleem dan geelgroen als geschakelde fase, maar feit blijft dat het normtechnisch allebei (met goede reden!) niet deugd.
[...]

Nou... een 3-aderig met bruin, blauw, geelgroen, gebruiken als bruin, zwart, grijs laat ik dan weer geheel aan jou over. Dan maak je er pas echt een puinhoop van.
Ik schrijf juist dat je -als je het correct doet- een 3-aderige gebruikt met bruin, zwart, grijs voor een serieschakelaar en dus niet een gangbaardere 3-aderige bruin, blauw, geelgroen daarvoor misbruikt.

Die kabel is echter nogal zeldzaam in toepassing, en daarom is het makkelijker wat exoten te schrappen en 5-aderig te gebruiken en eventueel 1 of 2 aders onbenut te laten.

Net zoals schakelaars in NL vaak met VD 2,5mm2 bruin gevoed worden terwijl 1,5mm2 ook kan. Niemand heeft echter zin om speciaal voor stukjes naar een doos waar alleen een schakelaar komt een doos bruin 1,5mm2 er bij te houden. Besparing van tijdverlies betaald voor de onnodige extra mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@o1o92o2o
Net zoals schakelaars in NL vaak met VD 2,5mm2 bruin gevoed worden terwijl 1,5mm2 ook kan. Niemand heeft echter zin om speciaal voor stukjes naar een doos waar alleen een schakelaar komt een doos bruin 1,5mm2 er bij te houden. Besparing van tijdverlies betaald voor de onnodige extra mm2.
Nou nee, de NEN heeft voorgeschreven dat in een woonhuisinstallatie alle bedrading 2,5 mm2 moet zijn met uitzondering van schakeldraden na de schakelaar.

@Cyberpope
Gewoon omkleuren, soms moet je praktisch oplossingsgericht denken. Dit is een veel voorkomend probleem 4x2,5mm2 is een industrie kabel die veel voor 3 fase motoren gebruikt worden. De 4x met blauwe nul zijn moeilijk te vinden en vaak dezelfde prijs als 5x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
habbekrats schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 21:11:
@o1o92o2o
[...]
Nou nee, de NEN heeft voorgeschreven dat in een woonhuisinstallatie alle bedrading 2,5 mm2 moet zijn met uitzondering van schakeldraden na de schakelaar.
Nee, dat staat er niet.

Er staat dat voor wandcontactdozen voor algemeen gebruik minstens 2,5mm2 gebruikt moet worden. Er is niks dat gebruik van 1,5mm2 voor schakelaars verbied. Idem is er niks dat 2,5mm2 gebied en ook is groter dan 2,5mm2 niet verboden (maar afhankelijk van afstand en afzekering wel geboden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@o1o92o2o
De minimale kerndoorsnede van leidingen van koper voor vermogens- en verlichtingsketens is 1,5 mm2 – zie bepaling 524.1 en tabel 52.2 van de NEN 1010. In afwijking hiervan moet voor installatiedraad in buis de nominale kerndoorsnede ten minste 2,5 mm2 zijn voor de voeding van wandcontactdozen voor algemeen gebruik in woningen. Dit heeft tot doel om overbelasting van leidingen voor de voeding van wandcontactdozen te voorkomen. Er kunnen namelijk op de contactdozen grote toestellen worden aangesloten zoals bijvoorbeeld elektrische kachels.
In woningen worden meestal gemengde groepen aangelegd, dus eindgroepen waarop zowel lichtpunten als wandcontactdozen worden aangesloten. Daarom moet voor een installatie uitgevoerd met draad in buis gebruik worden gemaakt van draden met een kerndoorsnede van ten minste 2,5 mm2.
Dit geldt voor:
• de fasedraad;
• de nuldraad;
• en de beschermingsleiding.

Dus begin de meeste woonhuiseigenaren nou niet op het verkeerde been te zetten aangezien bijna geen enkele woning een wcd only groep heeft op speciale hoogverbruikers eindgroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
habbekrats schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 21:46:
@o1o92o2o
De minimale kerndoorsnede van leidingen van koper voor vermogens- en verlichtingsketens is 1,5 mm2 – zie bepaling 524.1 en tabel 52.2 van de NEN 1010. In afwijking hiervan moet voor installatiedraad in buis de nominale kerndoorsnede ten minste 2,5 mm2 zijn voor de voeding van wandcontactdozen voor algemeen gebruik in woningen. Dit heeft tot doel om overbelasting van leidingen voor de voeding van wandcontactdozen te voorkomen. Er kunnen namelijk op de contactdozen grote toestellen worden aangesloten zoals bijvoorbeeld elektrische kachels.
In woningen worden meestal gemengde groepen aangelegd, dus eindgroepen waarop zowel lichtpunten als wandcontactdozen worden aangesloten. Daarom moet voor een installatie uitgevoerd met draad in buis gebruik worden gemaakt van draden met een kerndoorsnede van ten minste 2,5 mm2.
Dit geldt voor:
• de fasedraad;
• de nuldraad;
• en de beschermingsleiding.
Dat staat zo niet in de norm. Dat Kremer dat zo op haar website schrijft maakt ook nog niet dat het zo is.
habbekrats schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 21:46:
Dus begin de meeste woonhuiseigenaren nou niet op het verkeerde been te zetten aangezien bijna geen enkele woning een wcd only groep heeft op speciale hoogverbruikers eindgroepen.
Het ging over de voeding van schakelaars; dus van de centraaldoos naar de doos bij de deur met de schakelaar. Niet over stopcontacten.

Bijkomend voordeel is dat je makkelijker 1,5mm2 kabel door buis kunt trekken; dan heb je een laag isolatie extra. Als er dan vanaf de bouw of na een ketel lekkage water in je buizen zit is dat niet zo snel een probleem als met VD in buis.

Sterker nog; de bepaling van minstens 2,5mm2 betreft ook nog enkel bij gebruik van installatiedraad. Met kabel mag het ook met 1,5mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
o1o92o2o schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 22:23:

.............
Sterker nog; de bepaling van minstens 2,5mm2 betreft ook nog enkel bij gebruik van installatiedraad. Met kabel mag het ook met 1,5mm2.
Ook voor wandcontactdozen?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• habbekrats
@Naalroc we hebben het alleen over vd draad in buis. Kabel is van huize uit al mechanisch sterker .
En gelukkig is bruin 1,5 mm2 vd draad bijna nergens verkrijgbaar.

• Naalroc
Dank; maar dat is geen antwoord op mijn vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:18
Kabel mag/moet je berekenen.
Dus dat kan betekenen dat 1,5mm2 voldoende is voor 16A.
Wat zeker bij Ymvk niet onrealistisch is.

[ Voor 22% gewijzigd door leonbong op 12-09-2020 10:37 ]

• o1o92o2o
Ja, maar rekening houden met maximale belastbaarheid en installatiemethode. Niet alle soorten 1,5mm2 kabel zijn dan bij alle installatiemethoden geschikt voor 16A.
habbekrats schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:02:
@Naalroc we hebben het alleen over vd draad in buis. Kabel is van huize uit al mechanisch sterker .
En gelukkig is bruin 1,5 mm2 vd draad bijna nergens verkrijgbaar.
Omdat het totaal niet interessant is om als installateur voor die paar korte stukjes weer een extra type draad mee te zeulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Was opeens nieuwsgierig :)

Wat is precies het verschil in gebruik tussen blanke (vertinde) aarddraad en de groen-gele VD-draad?

Wat ik observeer:
- vertinde draad wordt gebruikt voor potentiaalvereffening tussen leidingen en andere metalen
- VD-draad voor randaarde / wanneer met andere draden in een buis

Functioneel kan ik geen verschil ontdekken (beiden betreft een koperen geleider). Waarom wordt er geen VD-draad gebruikt bij potentiaalvereffening?

Of heeft het een heel praktische oorzaak, omdat je een blanke draad gemakkelijk kunt "doorlussen" (van klem naar klem naar klem), en VD-draad geschikter is als point-to-point verbinding?

En voor de aansluiting op de aardpen: moet dat VD zijn, of mag dat een blanke zijn? En wanneer moeten deze in een PVC leiding worden weggewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:47
Volgend jaar ga ik een klusschuur maken maar dit jaar begin ik al met de voorbereidingen.

Hierbij heb ik eigenlijk drie vragen:
  1. Ik moet stroom van de meterkast naar de schuur toe krijgen. De meterkast kan ik bereiken via de garage. Hoe doe ik dat op de meest nette (Elektricien stijl) manier.
  2. Daarnaast wil ik 3 fase en regulier 230 volt naar de schuur toe brengen. Voor 3 fasen kabel dien je een 4 aderige 2.5mm kwadraat kabel te gebruiken toch?
  3. Als laatste wil ik zonnepanelen op de schuur leggen, de omvormer komt bij voorkeur in de schuur te hangen, welke kabel moet ik dan vanaf de omvormer terugbrengen naar de meterkast (ook rekening houdend met 3 fasen)
Verduidelijking vragen:
1. Ik heb nagedacht over een pvc pijp (sanitair of regenpijp) en daar alle kabels in te leggen, maar dan moet ik een groot gat vanuit de garage boren liefst de fundering in zodat ik onder de grond uit kom. Ik zou ook per benodigde kabel een gat kunnen boren en de kabels met 5/8ste of 3/4de buis naar buiten toe kunnen voeren. Daarnaast moet ik ook binnenkomen in de klusschuur via de betonnen fundering. Gaat dat met individuele buizen of ook hier weer de vraag een sanitair of regenpijp te gebruiken. Bijkomend voordeel is dat ik dan achteraf nog iets bij kan trekken als het nodig zou zijn.

2. Volgens dit plaatje
Afbeeldingslocatie: https://www.groepenkastbestellen.nl/Files/3/1000/1666/FileBrowser/afbeeldingen/1-3_fase_gb.jpg
Kan ik dus met een 3 fasen aansluiting wel meerdere aansluitingen maken in de klusschuur maar mag het totaal beschikbare vermogen niet boven de 17250 watt uitkomen, correct? De 3 fasen kan ik daarnaast gebruiken om 3 separate groepen in de schuur te ontsluiten, maar dan moet ik ook de 0 draden van die groepen naar de schuur brengen of ben ik in de war?
Misschien is een betere vraag ik wil zo veel mogelijk verdeeld vermogen met zo min mogelijk kabels...

3. Zonnepanelen op het dak. Ik lees iets over de invloed van de afstand tot de omvormer v.w.b. gebruik DC en AC kabel. (hier https://fritts.nl/omvorme...elen-of-bij-de-meterkast/) dus de vraag is, wat is beste scenario. Omvormer in de klusschuur, ca 20 meter weg van de meterkast. De omvormer in de garage, ca 5 meter weg van de meterkast en 15 meter weg van de schuur, of omvormer in de meterkast. DC kabel is dan 20 meter weg van de schuur. En welke kabels of hoeveel leidingen heb ik nodig voor de zonnepanelen?

Alvast bedankt.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 20:32

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

loewie1984 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:54:
[...]
3. Zonnepanelen op het dak. Ik lees iets over de invloed van de afstand tot de omvormer v.w.b. gebruik DC en AC kabel. (hier https://fritts.nl/omvorme...elen-of-bij-de-meterkast/) dus de vraag is, wat is beste scenario. Omvormer in de klusschuur, ca 20 meter weg van de meterkast. De omvormer in de garage, ca 5 meter weg van de meterkast en 15 meter weg van de schuur, of omvormer in de meterkast. DC kabel is dan 20 meter weg van de schuur.
DC-kabels zo kort mogelijk houden, dus omvormer indien enigszins mogelijk in de klusschuur.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@loewie1984
Ik zou gewoon een groot gat (laten) boren. Je kunt het in pvc pijp doen of in een mantelbuis https://www.depvcspeciali...90mm-lengte-25-meter.html

Ik zou gewoon 4x6 mm2+as nemen is ca €1,50 meer als 4 mm2 spanning verlies voor je omvormer is dan verwaarloosbaar.

Je mag de onderverdeler in de schuur zo groot maken als je wilt, het gaat meestal om de gelijktijdige belasting en die ligt net als in je huisinstallatie veel lager.

Door je mantelbuis kun je ook je logging kabel leggen voor de pv omvormer . Afhankelijk van de grote pv in kW met je ook rekeining houden met grotere stromen in je meter kast en is 40A systeem niet groot genoeg.

[ Voor 35% gewijzigd door habbekrats op 15-09-2020 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

loewie1984 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:54:
Volgend jaar ga ik een klusschuur maken maar dit jaar begin ik al met de voorbereidingen.

Hierbij heb ik eigenlijk drie vragen:
  1. Ik moet stroom van de meterkast naar de schuur toe krijgen. De meterkast kan ik bereiken via de garage. Hoe doe ik dat op de meest nette (Elektricien stijl) manier.
  2. Daarnaast wil ik 3 fase en regulier 230 volt naar de schuur toe brengen. Voor 3 fasen kabel dien je een 4 aderige 2.5mm kwadraat kabel te gebruiken toch?
  3. Als laatste wil ik zonnepanelen op de schuur leggen, de omvormer komt bij voorkeur in de schuur te hangen, welke kabel moet ik dan vanaf de omvormer terugbrengen naar de meterkast (ook rekening houdend met 3 fasen)
Alvast bedankt.
1. Via de kruipruimte naar buiten (liefst op 60cm diep) en buiten ook op die diepte naar de schuur toe. Buis om de kabel heen is dan het meest handig als je later nog eens wat aan moet passen. In de schuur dan omhoog laten komen en tweede meterkast hangen. Hoe dit zit met vermogens moet ik je even schuldig blijven, maar daar kan iemand je hier vast bij helpen (alsin, je tweede kast moet eerder afschakelen dan de eerste kast).

2. Totaal afhankelijk van het vermogen en de manier van aanleggen. Boven de grond, 5 aders: 1x aarde, 1x nul, 3x fase). Onder de grond: 4 aders en een aardlitze. Mocht je een tweede meterkast hangen zoals hierboven beschreven, dan moet dat voldoende zijn.

Het maximale vermogen kan je altijd uitrekenen aan de hand van de automaten die erin zitten. Is jouw automaat 25a dan kan die automaat 25A x 230V = 5750 watt hebben voor die uitklapt. In een piek waarschijnlijk iets meer, maar hoe lang en hoeveel is afhankelijk van de karakteristiek van de automaat (a, b, c of d).

3. Afhankelijk van het vermogen, maar zou drie fasen aanraden (5x2.5). Is makkelijk als je later nog uit wil breiden, tot die tijd kan je de overige fases afdoppen.

My middle finger salutes you.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:37
Zwartoog schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:40:

Functioneel kan ik geen verschil ontdekken (beiden betreft een koperen geleider). Waarom wordt er geen VD-draad gebruikt bij potentiaalvereffening?
Corrosie. Die vertinde draad wordt gebruikt in vochtige ruimtes (en in nat beton gestort) en om objecten van verschillende metalen te verbinden. Een koperdraad zou helemaal wegoxideren door het vocht en galvanische/elektrochemische corrosie.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:53

mark-k

AKA markkNL

Weet iemand hier hoe het zit met de badkamerzones bij een badkamermeubel? Ik wil denk ik zowel wcd's in als onder mijn meubel, mogen dat normale zijn of moeten die (spat)waterdicht? Normaal gesproken moet daar geen water kunnen komen van de wastafel lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Normale mogen worden toegepast is badkamer.
Hou alleen rekening met zones waarin helemaal geen WCD's mogen komen.

[ Voor 99% gewijzigd door leonbong op 15-09-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:53

mark-k

AKA markkNL

leonbong schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:02:
Normale mogen worden toegepast is badkamer.
Hou alleen rekening met zones waarin helemaal geen WCD's mogen komen.
Ja ik blijf 60cm van het bad en de douche vandaan. Alleen is officieel alles onder een wasbak ook zone2 (dacht ik) dus vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
ronjansen87 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:50:
[...]

Corrosie. Die vertinde draad wordt gebruikt in vochtige ruimtes (en in nat beton gestort) en om objecten van verschillende metalen te verbinden. Een koperdraad zou helemaal wegoxideren door het vocht en galvanische/elektrochemische corrosie.
Dank je! Maar het betreft dus corrosie op de aansluitpunten? VD-draad is immers ook geïsoleerd, of onvoldoende tegen vocht en beton?

Maar de aansluiting van de aardpen naar de groepenkast zou dus ook liever blanke draad moeten zijn - de meterput waar zo'n aardpen zit is een vochtige ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Zwartoog Van de meterkast cap naar de aardpen is meestal 25 mm2 vertind. Van de cap naar de verdeler is meestal 4 of 6 mm2 en vaak in buis maar kabelclips heb ik ook wel eens gezien.
Tegenwoordig zijn meeterkasten droog en zou je ook gewoon met koper van de Cap kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
VDS (soepel VD-draad) kan ook wel vanaf je aardpen want dan gebruik je hulzen en die zijn vertint.
Bij mijn ouders is 25mm² vertint gebruikt maar dat is ook gedeelte direct in dekvloer gestort geen buis of wat dan ook en dat kan niet niet met VDS.

Ik heb zelf een TN-S stelsel dus ik hoef er niet over na te denken.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 15-09-2020 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@habbekrats @leonbong Dank! Dan is er in mijn put nog iets te doen.

Bedoelen jullie trouwens echt 25 mm² of 2,5 mm² ? 25 mm² is een behoorlijke dikte. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Standaard vertint draad is al 6mm2 (wat je in de badkamer gebruikt voor vereffening)
Alleen het lijkt niet zo dik omdat er geen pvc omheen zit.

Maar ja ik bedoel 25mm2 maar 16mm2 zal meestal ook voldoen. In principe moet de aarddraad minimaal gelijk diameter doorsnede hebben als je voedingsdraad.
Dus voor de aansluiting aardpen meterkast zit je dus meestal wel aan 16 of meer.

[ Voor 65% gewijzigd door leonbong op 15-09-2020 21:45 . Reden: Typo, ik bedoelde natuurlijk doorsnede ipv diameter. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ja, maar 25 mm² is meer dan 4 keer zo dik nog. En ik vermoed dat 4 x 6 mm² draden in elkaar draaien geen toegestane poor man's solution is :P

Nou ja, dan mag de electriciën die de aardpen gaat doormeten het netjes oplossen.
leonbong schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:06:
Maar ja ik bedoel 25mm2 maar 16mm2 zal meestal ook voldoen. In principe moet de aarddraad minimaal gelijk diameter hebben als je voedingsdraad.
Dus voor de aansluiting aardpen meterkast zit je dus meestal wel aan 16 of meer.
Zelfde dikte als die naar de hoofdschakelaar? Makes sense :) Aarding komt nog uit de tijd van een 25A aansluiting met toegestane 500 mA lekstroom :o

Niet aan gedacht om bij een verzwaring ook de aarding te upgraden.

[ Voor 56% gewijzigd door Zwartoog op 15-09-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
Zwartoog schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:14:
Ja, maar 25 mm² is meer dan 4 keer zo dik nog. En ik vermoed dat 4 x 6 mm² draden in elkaar draaien geen toegestane poor man's solution is :P

Nou ja, dan mag de electriciën die de aardpen gaat doormeten het netjes oplossen.
25mm2 is slechts 2,0412. keer zo dik als 6mm2

In bestaande bouw zit meestal 6mm2 naar de aardpen.
Standaard vertint draad is al 6mm2 (wat je in de badkamer gebruikt voor vereffening)

Maar ja ik bedoel 25mm2 maar 16mm2 zal meestal ook voldoen. In principe moet de aarddraad minimaal gelijk diameter hebben als je voedingsdraad.
Gelijke diameter dwarsdoorsnede als onder je HAK?

Genoeg huizen die bij lange na geen 16mm2 als voeding hebben.

Die vertinde draden naar het CAP in de badkamer mogen ook 42 zijn. Zelfs 2,52 indien in buis. Zie;
543.1.3 De kerndoorsnede van beschermingsleidingen die geen deel uitmaken van een kabel of die zich
niet met de faseleiding in een gezamenlijk omhulsel bevinden, mag niet kleiner zijn dan:
— 2,5 mm2 bij koper of 16 mm2 bij aluminium indien zij zijn beschermd tegen mechanische beschadiging;
— 4 mm2 bij koper of 16 mm2 bij aluminium indien zij niet zijn beschermd tegen mechanische beschadiging.
In dat geval kan het 'niet dik lijken' ook gewoon de werkelijkheid zijn. Maar als je het enkel met niet-gestripte VD vergelijkt; ja.

[ Voor 3% gewijzigd door o1o92o2o op 15-09-2020 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o1o92o2o
Zwartoog schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:14:

[...]

Zelfde dikte als die naar de hoofdschakelaar? Makes sense :) Aarding komt nog uit de tijd van een 25A aansluiting met toegestane 500 mA lekstroom :o

Niet aan gedacht om bij een verzwaring ook de aarding te upgraden.
Eisen aan aardingsweerstand met alles achter 30 mA aardlekbeveiliging is veel lager dan ten tijde van aanleg met 500 mA of zelfs geen aardlekbeveiliging. Als je aardlekbeveiliging afhangt van het wegbranden van een smeltpatroon wil je een aardfoutstroom van ver boven de 100A halen. Als je alles achter 30 mA aardlekbeveiliging zet voldoet de 95% weggerotte pen uit 1960 nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
o1o92o2o schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:32:
[...]
25mm2 is slechts 2,0412. keer zo dik als 6mm2
Heh, laten we het inderdaad correct over doorsnedes en diameters hebben. :9

25 mm2 is inderdaad 2,0412 keer de diameter als van een 6 mm2 draad.

Maar wel 4,1667 keer de doorsnede. Qua geleiding dus equivalent aan 4,1667 x 6 mm2 draden.

"Dikte" is wat dit betreft slecht gedefiniëerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik bedoelde doorsnede ipv diameter.

[ Voor 25% gewijzigd door leonbong op 15-09-2020 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:37
Zwartoog schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:39:
[...]

Dank je! Maar het betreft dus corrosie op de aansluitpunten? VD-draad is immers ook geïsoleerd, of onvoldoende tegen vocht en beton?

Maar de aansluiting van de aardpen naar de groepenkast zou dus ook liever blanke draad moeten zijn - de meterput waar zo'n aardpen zit is een vochtige ruimte?
Ja met name aan de uiteinden idd. Hoewel je zo'n plastic isolatiemantel ook vrij snel beschadigd in beton. Bij mij is alles qua aarde in de natte ruimtes én in de meterkast en naar de aardpen van vertinde draad iig.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

Maar ja ik bedoel 25mm2 maar 16mm2 zal meestal ook voldoen. In principe moet de aarddraad minimaal gelijk diameter doorsnede hebben als je voedingsdraad.
Diverse laatste berichten waaronder ook dit zijn wat vaag geformuleerd. Voor mij niet mijn vakgebied, maar ik heb het even opgezocht in de NEN1010 die ik nog heb uit m'n studietijd. Juist daar, namelijk voor het ondergrondse deel van de leiding, moet je minimaal 25mm2 gebruiken, blank vertind koperdraad wel te verstaan. Voor zover ik het lees wordt namelijk dat deel van de aardingsleiding als onderdeel van de aardelektrode beschouwd. Hetzelfde geldt ook voor de verbindingen tussen eventueel meerdere aardelektrodes. Pas waar de draad bovengronds komt (b.v. in de kruipruimte) mag overgegaan worden naar minstens 6mm2, eveneens blank vertind koperdraad en pas in de installatie zelf (vanuit de groepenkast naar b.v. de stopcontacten) 2,5mm2 VD-draad. Dit met uitzondering van de badkamer, daar dienen alle relevante metalen delen met die 6mm2 te worden geaard.

Ik vind het een heel verstandig advies om bij niet voldoende bekendheid van deze zaken een goed opgeleide elektricien te raadplegen. Onverantwoordelijk om maar wat aan te knutselen. Bovendien beschikt die over de daarvoor benodigde meetinstrumenten, gecombineerd met de kennis om daarmee om te gaan.

Tenslotte, de uitspraak dat een half verrotte stokoude aarding bij de huidige aardlekschakelaars nog voldoet is nogal gewaagd, want ook die moet voldoen aan minimum eisen wat betreft maximum aardingsweerstand. Ook al is die bij deze aardlekschakelaars hoger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blox 1
  • Laatst online: 16-09-2020
Ik heb eens door dit topic gebladerd, en zie echt verschrikkelijke dingen voorbij komen. Er zitten ook een paar mensen bij, die gelukkig wat beter zieken en nadenken voor ze iets doen.
Ik zwerf reeds meer dan 40 jaar rond in dit vak, van montage tot ontwikkelaar van installaties.
Voor ieder.. Naast de NEN1010, wat van een klein boekje toto een lijvie halve meter papier is geworden, bestaat er ook nog zoiets als de Nederlandse Praktijk Richtlijn. Hierin vind je wat specifiek Nederlandse regels, en nadere uitleg van normen.
Als ik kabels voorbij zie komen zonder blauwe ader, kun je er redelijk zeker van zijn dat die uit het buitenland komt. In Nederland is die niet toegelaten voor installaties in woningen, doch hooguit in stuurstroom installaties of iets dergelijks.
Gebruik in de meterkasten aub fatsoenlijke draden.. 6mm2 ten minste! en massief. Geen samenstelsels van 2,5mm2 VDS met aderhulsjes die niet met het juiste gereedschap zijn aangeknepen, want zo'n tang is best duur..
1,5mm2 mag je idd op 16A zekeren.... Maar dan voor specifieke doelen zoals verlichting. NOOIT voor wandcontactdozen van welke je niet weet wat er aan gehangen word.. (algemene doeleinden).

Kortom, Gebruik je verstand.. Elektrotechniek is een vak..

Be SAFE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Personen @Techneut en @Blox 1
Ik vind bovenstaande een mooie aanvulling.

Resume:
Aarddraad vanaf pen --> Meterkast 25mm² vertint
Badkamer potentiaalvereffening 6mm² vertint

Duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:01
Blox 1 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:17:

Gebruik in de meterkasten aub fatsoenlijke draden.. 6mm2 ten minste! en massief.
Kun je dat uitleggen? Waarom zou je niet met flexibele 6mm² mogen werken in meterkasten? Volgens mij wordt er in NL niet meer anders gedaan namelijk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• habbekrats
@Blox 1 Massief in standaard meterkasten is al minstens 20 jaar niet meer gebruikelijk. Hager kasten 125A zijn allemaal in 2003 nieuw met flex bedrading. En dan wel met H07V2K .

Naar cap in de badkamer mag ook met 4 mm2 in buis.

@Techneut
Dit met uitzondering van de badkamer, daar dienen alle relevante metalen delen met die 6mm2 te worden geaard.
Potentiaal verreffening noemen we dat, aarden is iets anders.

NEN1010 en gezond boeren verstand is een goede combi.

• o1o92o2o
habbekrats schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:49:
CAP wordt niet meer apart naar groepenkast bedraad. Binnen de badkamer naar het CAP daar mag ook met 2,5 in buis of 4 zonder buis.
Ik heb eens door dit topic gebladerd, en zie echt verschrikkelijke dingen voorbij komen. Er zitten ook een paar mensen bij, die gelukkig wat beter zieken en nadenken voor ze iets doen.
Ik zwerf reeds meer dan 40 jaar rond in dit vak, van montage tot ontwikkelaar van installaties.
Voor ieder.. Naast de NEN1010, wat van een klein boekje toto een lijvie halve meter papier is geworden, bestaat er ook nog zoiets als de Nederlandse Praktijk Richtlijn. Hierin vind je wat specifiek Nederlandse regels, en nadere uitleg van normen.
De NPR5310 is een afgeleide van de NEN1010. Maakt het leesbaarder ja, maar de NEN1010 tekst gaat vorm.
Als ik kabels voorbij zie komen zonder blauwe ader, kun je er redelijk zeker van zijn dat die uit het buitenland komt.
Nee hoor. Is gewoon de standaard 4-aderige uitvoering met groengeel.
In Nederland is die niet toegelaten voor installaties in woningen, doch hooguit in stuurstroom installaties of iets dergelijks.
Is wel degelijk toegestaan. Je kunt prima geelgroen onbenut laten en zo'n ding gebruiken om een serieschakelaar te bedraden. Het is ook de lichtste kabel voor toepassing bij 3-fase zonder nul.
Gebruik in de meterkasten aub fatsoenlijke draden.. 6mm2 ten minste! en massief. Geen samenstelsels van 2,5mm2 VDS met aderhulsjes die niet met het juiste gereedschap zijn aangeknepen, want zo'n tang is best duur..
Zeker. Bij gebrek aan een tang kun je die draden ook gewoon kant en klaar kopen.
1,5mm2 mag je idd op 16A zekeren.... Maar dan voor specifieke doelen zoals verlichting. NOOIT voor wandcontactdozen van welke je niet weet wat er aan gehangen word.. (algemene doeleinden).
Mag wel voor wandcontactdozen voor algemeen gebruik, mits die 1,5mm2 kabel is (geen VD in buis) en de gebruikte kabel past bij 16A en de gekozen installatiemethode.

[ Voor 79% gewijzigd door o1o92o2o op 16-09-2020 19:07 ]

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
habbekrats schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:49:
@Blox 1 Massief in standaard meterkasten is al minstens 20 jaar niet meer gebruikelijk. Hager kasten 125A zijn allemaal in 2003 nieuw met flex bedrading. En dan wel met H07V2K .

@Techneut
[...]

Potentiaal verreffening noemen we dat, aarden is iets anders.
Hoezo is aarden iets anders? Je geeft het op dergelijke plaatsen alleen maar een andere naam, maar het is net zo goed ook aarden, want je verbindt die metalen delen gewoon met de aarde. Niet meer en niet minder.

Edit:
Door onderstaand antwoord te lezen geef ik toe dat er verschillen zitten tussen die twee begrippen. Ik had mijn blik op dat moment alleen gericht op b.v. een metalen badkuip, die je gewoon aardt met die blanke 6mm2 draad. Maar inderdaad maakt alle relevante delen op die manier met elkaar verbinden het tot een potentiaal vereffeningssysteem. We zijn het dus eens.

Alleen dat de eigenlijke aardingsweerstand er niet zoveel toe doet vind ik een nogal gewaagde uitspraak. Die dient gewoon aan de daarvoor geldende voorschriften te voldoen.

[ Voor 29% gewijzigd door Techneut op 16-09-2020 21:14 ]

• o1o92o2o
Techneut schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:52:
[...]
Hoezo is aarden iets anders? Je geeft het op dergelijke plaatsen alleen maar een andere naam, maar het is net zo goed ook aarden, want je verbindt die metalen delen gewoon met de aarde. Niet meer en niet minder.
Je verbind die metalen delen zeer laagohmig met elkaar en dat geheel verbind je naar aarde. De weerstand van die laatste verbinding naar aarde maakt niet zo veel uit. Het is geen probleem als er 230V op je douchekraan én douchedrain staat en dit laagohmig via de CAP is verbonden. Als je dan je lijf er -parallel aan de vereffening- ook nog tussen hebt gaat zogoed als geen stroom door je lijf lopen. Het is wel een probleem als er 50V op die douchekraan staat terwijl de drain op aardpotentiaal zit en je lijf er tussen zit; dan gaat er wel stroom lopen door je lijf.

De eisen qua maximale weerstand liggen dan voor de vereffening ook veel hoger dan voor de verbinding naar aarde.

En derhalve is aarding en vereffening dus weldegelijk twee verschillende dingen.

[ Voor 3% gewijzigd door o1o92o2o op 16-09-2020 20:08 ]

• Zwartoog
@o1o92o2o Makes sense!

Welke potentiaalverschillen kun je normaal verwachten in een badkamer, mits niet vereffend? Zonder onweer natuurlijk :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:36
Had dit al even in het warmtepomp forum geplaatst maar ben er eindelijk achter waarom de ALS van mijn warmtepomp er regelmatig uitvliegt....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITfMCThgGT9C4kSHH0fcNK3-GFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ylg8Hx8DhRDXME3fG6nz3xHP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcTLDHZwejHuxMAtkGE5atNnNSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxdLDbly3NeCsRYPL5141m5N.jpg?f=fotoalbum_large

Installateur komt vrijdag een nieuw elektrische element voor warm water installeren. Ding is nog geen twee maanden oud en blijkbaar ergens gescheurd waardoor water naar binnen sijpelt.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:03
Toch even toetsen bij de kenners....

Ik heb hier 3 hoofdzekering automaten. Het gekke is... Één C25, twee D25.

Dus afwijkende karakteristiek over de fasen.

Nu dacht ik, nou ik ben wel blij met D25 dan lekker traag, kan ik nog eens een flinke belasting aan hangen zoals mijn zware mechanische brug, sauna kachel of toekomstig iets met hoge aanloopstroom.

Nu had ik Liander hier gisteren om een schrijvende meter te plaatsen omdat ons net Voltage te hoog is. Die beste man begon over "ja soms treffen we nog. D-kar automaten aan en die moeten we dan vervangen, maar hier zit al C".

Ik dacht ik zeg even niets. Maar toen ging ik denken... Is dat wel zo of is 3x nieuwe C25 gewoon beter en moet ik dat volgende week even zeggen?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• leonbong
D-automaat is specifiek voor hoge aanloopstroom.
Het is nu niet dat je lang overbelasting kan hebben door bijvoorbeeld een elektrische kachel ofzo.

Eigenlijk voor thuis achterhaald er zijn bijna geen consumenten apparatuur met 3F motoren die zonder softstart direct in driehoek starten.
Daarnaast oudere 3F motoren apparatuur die je thuis kan tegenkomen heeft ook meestal ster- driehoek starter.

[ Voor 47% gewijzigd door leonbong op 17-09-2020 08:55 ]

• habbekrats
Ik heb hier ook 3x D25 zitten van Enexis , Kun je inderdaad wat zwaardere belastingen opstarten als er ook al wat anders in bedrijf is.

• Gieliovd520
Dan laat ik het lekker zo. Mijn brug is direct gestart geen ster/driehoek dus die trekt wel wat.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• leonbong
Maar hoeveel is dat ding dan 2kW?

Een (auto?)brug is nou niet bepaald iets met zware motoren.
Want je hebt een gigantisch mechanische reductor dus weinig vermogen nodig om het te bewegen.

[ Voor 70% gewijzigd door leonbong op 17-09-2020 14:13 ]

• o1o92o2o
Gieliovd520 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:55:
Dan laat ik het lekker zo. Mijn brug is direct gestart geen ster/driehoek dus die trekt wel wat.
Het laatste wat je wilt is dat er 1 of 2 fasen uitklappen tijdens het starten ipv alledrie, dus ik zie niet echt hoe een enkele D25 daarbij zou helpen.

• Gieliovd520
Dat is ook weer een goed punt. Hmm wat is wijsheid.

Het is een spindel autobrug zonder reductor. 400v/3,7 KW denk ik.

[ Voor 40% gewijzigd door Gieliovd520 op 17-09-2020 17:23 ]

• o1o92o2o
Gieliovd520 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 17:20:
Dat is ook weer een goed punt. Hmm wat is wijsheid.

Het is een spindel autobrug zonder reductor. 400v/3,7 KW denk ik.
Als je C25 hoofdzekering als eerste zou doorgaan klopt er wel meer niet.

• Gieliovd520
Nee dat is waar, over die ene verbruiker.

We gaan naar een situatie toe waar een warmtepomp draait, de EV staat te laden, de brug wordt bediend en de oven en vaatwasser draaien terwijl de was gedaan wordt.

Alles verdeeld over de fasen en diverse eindgroepen.

De vraag is dus: voegen die 2 D-kar units iets toe, of is het beter gewoon allemaal C-kar erin te laten zetten.

• o1o92o2o
Ze voegen niks toe, want al die andere belastingen zullen wellicht de thermische beveiliging aanspreken. Een inschakelpiek betreft de magnetische beveiliging. Bij C25 is dat vanaf 125 a 250A, bij D25 vanaf 250 a 500A
Die autobrug dus afzekeren met iets wat z'n maximale ondergrens ruim onder minimale ondergrens van C25 heeft. B16 bijvoorbeeld; spreekt aan vanaf 48 a 80A of C10; vanaf 50 a 100A

Dat je met een reeds aanwezige 100% belasting eerder de magnetische beveiliging aanspreekt klopt, maar als je dat op je C25 zou hebben heb je dus niet die brug met B16 afgezekerd.

Alhoewel ik het afgelopen nog gezien heb met een kapotte voeding; TL-balken uit en de beveiliging van de voeding greep is voor de B16 ging; TL balken aan en de B16 werd ook meegetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:36
Na het verplaatsen van de thermostaat in de woonkamer ivm een nieuwe warmtepomp heb ik een lege inbouwdoos in de woonkamer die naar zolder loopt. Kan ik hier een USB stopcontact van maken voor een domotica tablet aan de muur? de buis loopt niet naar de meterkast maar naar zolder. Op zolder, waar de pvc buis uitkomt, zit een stopcontact. Is het heel beun de haas om dmv een stekker in dit stopcontact beneden de tablet te voeden? Of zijn er chiquere oplossingen?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:34
Bo0bz schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:24:
Na het verplaatsen van de thermostaat in de woonkamer ivm een nieuwe warmtepomp heb ik een lege inbouwdoos in de woonkamer die naar zolder loopt. Kan ik hier een USB stopcontact van maken voor een domotica tablet aan de muur? de buis loopt niet naar de meterkast maar naar zolder. Op zolder, waar de pvc buis uitkomt, zit een stopcontact. Is het heel beun de haas om dmv een stekker in dit stopcontact beneden de tablet te voeden? Of zijn er chiquere oplossingen?
https://imgur.com/S6FJ6jP zo iets, voeding gaat door een utp kabeltje naar zolder naar de diverse trafo's.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
wizzopa schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:38:
[...]

https://imgur.com/S6FJ6jP zo iets, voeding gaat door een utp kabeltje naar zolder naar de diverse trafo.
Tjonge, elke keer als ik van @wizzopa de foto's zie bedenk ik mij weer talloze toepassingen in mijn huis _/-\o_

Wat voor tablet is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Wolly schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:00:
[...]

Tjonge, elke keer als ik van @wizzopa de foto's zie bedenk ik mij weer talloze toepassingen in mijn huis _/-\o_

Wat voor tablet is dat?
Dat is nog de oudere versie een Dane-Elec 7" er hangt nu een Huawei T1 7".

De Dane Elec gebruik ik nu boven bij de Computer voor het zelf doel, instant zichtbaar maken van het verbruik en opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Een vraag voor de NEN1010 kenners onder ons.

Ik heb twee extra groepen nodig in mijn groepenkast. Nu bel ik een installateur op om dat te doen. En die vragen als eerste of de leidingen er zelf al liggen. Want zo maar twee groepen plaatsen en die buiten de kast brengen in een doosje mag blijkbaar niet.

Leuk kip/ei probleem. Voor het plaatsen van een airco heb ik een aparte groep nodig naar buiten toe, en die moet aanwezig zijn anders kunnen ze de installatie niet voltooien. En ik kan de groep pas aanleggen als de gaten door de gevel zijn geboord.

Ik heb in het verleden al vaker groepen laten bijplaatsen die eindigden in een doos ( gestopt met lasdoppen ).

Dus mag pas een groep geplaatst worden als het leidingwerk naar buiten toe allemaal al ligt?

Overigens; Bij het plaatsen van een airconditioning die buiten op de buitenunit wordt gevoed, mag die rechtstreeks op een groep worden aangesloten of moet daar buiten een lastschakelaar tussen?

Ik sla liever die lastschakelaar over omdat je dan grappenmakers hebt die aan zo'n schakelaar gaan zitten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@mkleinman je wilt een werkschakelaar hebben zodat tijdens werkzaamheden de unit eenvoudig van het stroom gehaald kan worden. Het handigst is om dit naast de buitenunit te hebben zodat de monteurs heel eenvoudig kunnen verifieren dat dit ook gebeurd is. Voordeel is ook dat ze werkzaamheden aan de buitenunit kunnen verrichten zonder dat je thuis bent of zonder dat ze steeds naar binnen moeten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Tsurany schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:19:
@mkleinman je wilt een werkschakelaar hebben zodat tijdens werkzaamheden de unit eenvoudig van het stroom gehaald kan worden. Het handigst is om dit naast de buitenunit te hebben zodat de monteurs heel eenvoudig kunnen verifieren dat dit ook gebeurd is. Voordeel is ook dat ze werkzaamheden aan de buitenunit kunnen verrichten zonder dat je thuis bent of zonder dat ze steeds naar binnen moeten.
Ik snap het nut van de lastschakelaar. Alleen; Met alleen dus het risico dat een grapjas je voortuin in kan lopen en de lastschakelaar om kan halen waardoor je airco / warmtepomp het niet meer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
Slotje erop (op de werkschakelaar ;) )

En is het niet mogelijke de installatie-automaten al wel te plaatsen en aan te sluiten op de voeding, maar de afgaande draden door de installateuer van de WP te laten doen?

[ Voor 70% gewijzigd door WackoH op 18-09-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mkleinman schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:21:
[...]

Ik snap het nut van de lastschakelaar. Alleen; Met alleen dus het risico dat een grapjas je voortuin in kan lopen en de lastschakelaar om kan halen waardoor je airco / warmtepomp het niet meer doet.
Dat is een beetje een risico inschatting, staat hij echt aan de straat kant, vol in het zicht en zonder enige omlijsting dan zou het kunnen dat iemand de schakelaar ziet en om zet. Maar in een gemiddelde woonwijk zie ik dat niet snel gebeuren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
Zo iets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QSsO7yifQfClpvGw6RFRiJgkus=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7j3sq1qfyp815PiC8LUKOtmq.png?f=user_large
Als je de sleutel kwijt bent, kun je alsnog de groepen uitzetten en zo iets erop doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dSpcMHcBhtQ9XXOHurAQ2q1Aus=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oP1YOyqJGz4uMmOfH8RW09Tf.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door WackoH op 18-09-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Ik heb recent drie Led Batten aangeschaft voor in de schuur. Nu worden deze aangesloten op elk een eigen wandcontactdoos welke geplaatst zijn als geschakelde voedingen.

Uit de lampen komt een 2 aderig neopreen kabel (2x 0,75). Nu heb ik hier thuis nog een aantal netsnoeren met gegoten eurostekker liggen. En zijn bij de lampen onderstaande lasdoppen/connectoren geleverd. Mag ik het geheel daarmee aan elkaar verbinden en dan afsluiten met een krimpkous er overheen?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kXzDnC9y/Schermafbeelding-2020-09-18-om-14-29-37.png

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Bo0bz schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:24:
Zou het niet doen, heb je een voeding is altijd onder stroom staat (en stroom verbruikt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Cyberpope schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:32:
[...]

Zou het niet doen, heb je een voeding is altijd onder stroom staat (en stroom verbruikt).
Zonder stroomverbruik is het lastig een tablet aan te muur te hebben hangen die zaken weergeeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

fsfikke schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:34:
[...]

Zonder stroomverbruik is het lastig een tablet aan te muur te hebben hangen die zaken weergeeft ;)
O'ja.. dat is niet alleen voor het laden. |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Cyberpope schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:34:
[...]

O'ja.. dat is niet alleen voor het laden. |:(
Daarbij heb je tegenwoordig ook USB-stopcontacten met een erg laag rustverbruik. Ik heb zelf hier een zwikje van geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://www.jung.de/~mi/9686/16111/schuko-steckdose-mit-usb-anschluessen-typ-a-und-typ-c.png
https://www.jung.de/en/online-catalogue/1020663574/
Stand-by power: ≤ 25 mW

[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 18-09-2020 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
mkleinman schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:14:
Een vraag voor de NEN1010 kenners onder ons.

Ik heb twee extra groepen nodig in mijn groepenkast. Nu bel ik een installateur op om dat te doen. En die vragen als eerste of de leidingen er zelf al liggen. Want zo maar twee groepen plaatsen en die buiten de kast brengen in een doosje mag blijkbaar niet.

Leuk kip/ei probleem. Voor het plaatsen van een airco heb ik een aparte groep nodig naar buiten toe, en die moet aanwezig zijn anders kunnen ze de installatie niet voltooien. En ik kan de groep pas aanleggen als de gaten door de gevel zijn geboord.

Ik heb in het verleden al vaker groepen laten bijplaatsen die eindigden in een doos ( gestopt met lasdoppen ).

Dus mag pas een groep geplaatst worden als het leidingwerk naar buiten toe allemaal al ligt?

Overigens; Bij het plaatsen van een airconditioning die buiten op de buitenunit wordt gevoed, mag die rechtstreeks op een groep worden aangesloten of moet daar buiten een lastschakelaar tussen?

Ik sla liever die lastschakelaar over omdat je dan grappenmakers hebt die aan zo'n schakelaar gaan zitten.
Er is mij geen enkele reden bekend waarom dat niet zou mogen. Er zitten ook wel vaker gewoon ongebruikte groepen in een verdeler. Ook geen probleem.

Plaatst je airco installateur zelf geen groepen? Of heeft die anders geen connectie die dat kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

o1o92o2o schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:26:
[...]

Er is mij geen enkele reden bekend waarom dat niet zou mogen. Er zitten ook wel vaker gewoon ongebruikte groepen in een verdeler. Ook geen probleem.

Plaatst je airco installateur zelf geen groepen? Of heeft die anders geen connectie die dat kan doen?
Was mij dus ook niet bekend. Aircomonteur geeft aan dat ze het zelf kunnen maar dit liever zelf niet doen en het liever laten doen door een bevoegde installateur.

Ik zou overigens terug gebeld worden door het lokale bedrijf alleen dat hebben ze nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
wizzopa schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:38:
[...]

https://imgur.com/S6FJ6jP zo iets, voeding gaat door een utp kabeltje naar zolder naar de diverse trafo's.
Netwerkkabel houdt bij awg 23 wel op; dat is 0,25 mm2. Ik heb geen idee wat die tablet verbruikt, maar als je een accu wilt laden heb je denk toch een probleem met de spanningsval als je er aan de andere kant 5V instopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
[b]@mkleinman schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:21:

Dat gaat echt niemand doen.
Ik heb jaren geleden een wcd op de gevel van mijn ouders huis gemonteerd.
Toen zeiden er mensen die moet op aparte Alamat of achter 2-polige schakelaar anders gaan mensen je aardlekschakelaar aanspreken met een paperclip en zit je huis zonder stroom.
Nu 20 jaar later dat is nog nooit gebeurd.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 18-09-2020 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
leonbong schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:33:
[...]

Toen zeiden er mensen die moet op aparte Alamat of achter 2-polige schakelaar anders gaan mensen je aardlekschakelaar aanspreken met een paperclip en zit je huis zonder stroom.
Ik heb ook overstroom/kortsluitbeveiligingen die ik al 25 jaar niet aangesproken heb... alsnog wel een goed idee.

Als het inbrekersgilde je huis donker krijgt met een papierclip en de dag erna is nog steeds alles donker is het wel heel duidelijk dat je niet thuis bent.

Zou het ook doen vanwege eventuele vochtproblemen.

[ Voor 3% gewijzigd door o1o92o2o op 18-09-2020 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
mkleinman schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:28:
[...]

Was mij dus ook niet bekend. Aircomonteur geeft aan dat ze het zelf kunnen maar dit liever zelf niet doen en het liever laten doen door een bevoegde installateur.

Ik zou overigens terug gebeld worden door het lokale bedrijf alleen dat hebben ze nog niet gedaan.
Dan laat je ze toch gewoon 2 aparte groepen ‘voor netwerkapparatuur in de meterkast’ aanleggen. Wcd op de verdeeldoos, klaar.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
o1o92o2o schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:35:
[...]

Ik heb ook overstroom/kortsluitbeveiligingen die ik al 25 jaar niet aangesproken heb... alsnog wel een goed idee.

Als het inbrekersgilde je huis donker krijgt met een papierclip en de dag erna is nog steeds alles donker is het wel heel duidelijk dat je niet thuis bent.

Zou het ook doen vanwege eventuele vochtproblemen.
Nee die WCD op voorgevel zit wel een aparte ALAMAT maar ik heb die nog nooit uitgevallen aangetroffen.
Dus er is nog niemand die dat geprobeerd heeft..

Bij mijn eigen huis zit de WCD op de voorgevel achter een dubbelpolige schakelaar en die zet ik altijd uit als hem niet gebruik.

PS Ik test wel al mijn ALAMAT's en ALS zeker 1x per jaar bij mij zelf en ouders.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 18-09-2020 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

leonbong schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:33:
[...]

Ik heb een aparte WCD op de voorgevel die op een eigen alamat zit. Met dat stopcontact heb ik daarvoor gekozen omdat het een buitengroep is waarbij je net zal zien dat met vocht de aardlek van 4 groepen er uit springt. :)

Maar met een airco vind ik het toch iets anders. Dat is een vrij zwaar apparaat waarbij ik niet zou willen dat iemand anders de airco zou kunnen uitschakelen. En jammer genoeg loopt hier genoeg jeugd rond die het leuk vind om 's nachts rotzooi uit te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
o1o92o2o schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:29:
[...]

Netwerkkabel houdt bij awg 23 wel op; dat is 0,25 mm2. Ik heb geen idee wat die tablet verbruikt, maar als je een accu wilt laden heb je denk toch een probleem met de spanningsval als je er aan de andere kant 5V instopt.
Werkt hier al meerdere jaren, wel even 2 aders parallel. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
wizzopa schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:04:
[...]

Werkt hier al meerdere jaren, wel even 2 aders parallel. 😉
Ja, maar had jij ook niet de accu er uit gehaald? Of andersinds laad die accu nooit op omdat hij permanent vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
o1o92o2o schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:24:
[...]

Ja, maar had jij ook niet de accu er uit gehaald? Of andersinds laat die accu nooit op omdat hij permanent vol is.
Ik kan er niet meer en niet minder van maken. Hij laad na gebruik, dus als hij van de wand is geweest, gewoon weer op.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben elektra in de schuur aan het aanleggen maar ik heb een brainfart en kom er niet helemaal uit.

Heb een YMVK-as kabel gelegd (60cm onder de grond, allemaal volgens de regeltjes) die uitkomt in een lasdoos in de schuur. Op die lasdoos heb ik met xmvk-buitenkabel en lasklemmetjes al een spatwaterdichte WCD aangesloten. So far so good.

Maar nu wil ik ook schakelaar en een paar LED tl-balken monteren. Ik ben gewend om met centraaldozen te werken; dan pak je gewoon wat je nodig hebt. Fase naar de schakelaar en schakel van schakelaar weer naar de centraaldoos. In de centraaldoos heb je ook een nul dus dan kun je de stroomkring maken.

Hoe doe je zoiets met xmvk-kabel? Vanuit lasdoos met de kabel (ik heb al 3x2.5mm2, dus die wil ik gebruiken) naar de schakelaar erboven, daar de fasedraad aansluiten en een lasklem op de nul+aarde? En vanuit de schakelaar vervolgens met een nieuwe kabel de fasedraad als schakeldraad gebruiken en de nul+aarde op de lasklemmetjes aansluiten?

Of wat is handig? Ik weet niet zeker of er in die schakelaar genoeg ruimte zit voor lasklemmetjes.
Pagina: 1 ... 131 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.